Ik ben aan het oriënteren om mijn huidige Emotiva XMC-1 surround processor te gaan vervangen.
En dan niet zozeer vanwege de geluidskwaliteit maar omdat een "lastig" te bedienen apparaat is.
Vanwege het stand-by verbruik van 45 Watt (! Lijkt wel een oude Ziggo box), heb ik de Emotiva ingesteld dat deze zich volledig uitschakelt. Het gevolg daarvan is dat het opstarten meer van 60 seconden duurt. En dat kan dan weer problemen opleveren met de gedefinieerde scene's in mijn Harmony Elite afstandsbediening omdat daar de langste delay 60 seconden is...
Het gevolg is dat "eventjes radio luisteren" voor mijn vrouw vaak niet goed gaat (met uiteraard alle frustraties van dien).
Vandaar dat ik op zoek ben naar een vervangende surround processor met DIRAC. Dat laatste is een absolute must. Van de verschillende room correctie systemen die ik gehoord heb levert DIRAC voor mij de beste resultaten (Roomperfect is zeker ook niet onaardig en het Trinnov systeem heb ik nog niet gehoord maar valt ook buiten mijn budget dat ik wil uitgeven.).
Helaas zijn de "goedkopere" Amerikaanse merken Emotiva (XMC-2) en Monoprice (HTP-1) niet meer in Europa verkrijgbaar en kopen direct uit de VS vind ik met garantie toch wel een dingetje (terugsturen voor reparatie is een duur grapje).
Nu zijn Surround processors (dus zonder ingebouwde versterkers) met DIRAC van de andere merken toch wel erg duur. Zo vanaf 6000 euro en meer. Helaas heb ik dat bedrag er nu niet voor over. Dus toch maar aan het kijken naar AV-receivers en dan zal ik mijn 5 Hypex NCore 400 versterkers dan maar op de ongebalanceerde Pre-outs aansluiten.
Nu zie ik dat Marantz eindelijk ook AV-receivers aanbiedt met de mogelijkheid voor DIRAC audio control en nu ben ik aan het kijken naar de Cinema 40 of Cinema 50. Zeker omdat deze ook Heos hebben ingebouwd en dat werkt prima met de Harmony Elite afstandsbediening.
Ik heb de volgende vragen:
- Wat zijn de verschillen tussen de Cinema 40 en Cinema 50? Wat ik gevonden heb zijn: een groter uitgangs vermogen (maar dat heb ik niet nodig met de externe versterkers). De 40 heeft nog een extra display voren (is ook niet nodig want het apparaat komt in de kast te staan). En de 40 heeft een extra HDMI input (heb ik ook niet nodig). Maar is bijvoorbeeld het analoge uitgangscircuit van de 50 beter dan de 40?
- Wat is de opstarttijd van de Cinema 40 of 50 vanuit Stand-by (0,5 watt) totdat bijvoorbeeld Internet radio geluid streamt?
- Heeft iemand al DIRAC geïnstalleerd?