Ik had gewoon zelf daar voor de financiele verliezen even wat apparatuur van de planken meegenomen met wat vrienden.RichieB schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:48:
@binbero Dus na 5 maanden op je geld te zetten ontkennen ze eerst je probleem en ga je vervolgens toch met lege handen naar huis?
Volgens mij is de procedure in dit soort situaties:Sterke ermee!
- Schriftelijk in gebreke stellen met een termijn waarop de terugbetaling binnen moet zijn
- Deurwaarder inschakelen indien er na de gestelde termijn je geld nog niet is terugbetaald
- Een 2e gedupeerde zoeken en samen faillissement van die toko aanvragen
Ik zit zelf een beetje te twijfelen om. Mijn X4400h te upgraden en overweeg nog een paar receivers
Cinema 30
X8500HA
Onkyo RZ70
De cinema 30 is een wat betere X6800h. Voordeel van die en de Onkyo is Dirac wat de 8500ha nog niet heeft.
Maar die ha was het top model op dat moment vraag me af hoe de C30 zich verhoud. De 140/150 watt van beide zo voldoende moeten zijn voor mijn SVS Ultra Bookshelf speakers.
De rede van upgraden is dat ik graag wat meer uit mijn Ultra's wil halen.
Toen ik de receiver kocht gaf ik nog 5.1 met Jamo 628 fronts. En SVS Prime Bookshelf als rear met een Ultra Center.
En de X7200WA klonk toen wel wat beter maar her verschil was niet gigantisch tldus besloten eerst voor 5.1.4 te gaan en toen de 628 Vervangen voor Ultra bookshelfs.
Daarnaast kan mijn huidige receiver ook geen VRR en high refresh rate en dat is iets wat ik ook wil gaan gebruiken.
Denken jullie dat de C30 zich kan meten met de X8500 of zit die toch dichterbij de 6800?
De revieuws vergelijken helaas nooit met dat model en alleen met de 6800 waar de C30 wel beter uit komt.
De 8500 is nu voor 2499 te krijgen en is daarmee wel een goede deal. De marantz is in de aanbieding iets van 3500.
Cinema 30
X8500HA
Onkyo RZ70
De cinema 30 is een wat betere X6800h. Voordeel van die en de Onkyo is Dirac wat de 8500ha nog niet heeft.
Maar die ha was het top model op dat moment vraag me af hoe de C30 zich verhoud. De 140/150 watt van beide zo voldoende moeten zijn voor mijn SVS Ultra Bookshelf speakers.
De rede van upgraden is dat ik graag wat meer uit mijn Ultra's wil halen.
Toen ik de receiver kocht gaf ik nog 5.1 met Jamo 628 fronts. En SVS Prime Bookshelf als rear met een Ultra Center.
En de X7200WA klonk toen wel wat beter maar her verschil was niet gigantisch tldus besloten eerst voor 5.1.4 te gaan en toen de 628 Vervangen voor Ultra bookshelfs.
Daarnaast kan mijn huidige receiver ook geen VRR en high refresh rate en dat is iets wat ik ook wil gaan gebruiken.
Denken jullie dat de C30 zich kan meten met de X8500 of zit die toch dichterbij de 6800?
De revieuws vergelijken helaas nooit met dat model en alleen met de 6800 waar de C30 wel beter uit komt.
De 8500 is nu voor 2499 te krijgen en is daarmee wel een goede deal. De marantz is in de aanbieding iets van 3500.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
koop ontbinding had ik al verstuurd.RichieB schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:48:
@binbero Dus na 5 maanden op je geld te zetten ontkennen ze eerst je probleem en ga je vervolgens toch met lege handen naar huis?
Volgens mij is de procedure in dit soort situaties:Sterke ermee!
- Schriftelijk in gebreke stellen met een termijn waarop de terugbetaling binnen moet zijn
- Deurwaarder inschakelen indien er na de gestelde termijn je geld nog niet is terugbetaald
- Een 2e gedupeerde zoeken en samen faillissement van die toko aanvragen
Ik Kreeg een belletje van bedrijf of ik hem nog wilde met extra korting van 200 euro.
Was er wel klaar mee, met dat bedrijf.
Vandaag eindelijk mijn geld terug gestort.
Dus nu ga ik rustig kijken of er ergens een aanbieding komt.
Ik heb sinds vandaag een Cinema 30.
Ik heb hem vergeleken met mijn oude X4400h.
Bij films merk ik:
+Meer detail
+Meer diepte
+Meer precisie en separatie
-minder Punsh (minder bass op bepaalde momenten als ik het wel verwacht qua wat je ziet en wat de Denon wel deed)
Muziek vind ik lastiger. Met Audyssey aan vind ik de muziek te clean klinken de warmte is dan te veel weg. Met Pure Direct is het te warm vergeleken met de Denon en mis ik sprankeling in de stemmen en ruimte (wat logisch is omdat mijn ruimte qua bass niet echt lekker is). Van wat ik gelezen heb is Marantz wat warmer van klank wat bij films prima is maar bij de muziek in mijn ruimte zonder Room correctie raak ik wat detail kwijt.
Ik ga de komende week nog veel met settings klooien om te kijken of ik een preset kan maken die ik voor muziek ook goed vind werken. En ik ga gewoon nog wat meer content kijken en luistren om er een beter beeld van te krijgen.
Ik gok dat ik vergelijkbare dingen zou kunnen hebben of weer hele andere als ik een X6800h of X8500h had gehaald. Die hebben ook weer iets andere processing dan de X4400h. Al hebben die wel dezelfde sound master dus het zal er wel wat meer op lijken.
Bij films merk ik:
+Meer detail
+Meer diepte
-minder Punsh (minder bass op bepaalde momenten als ik het wel verwacht qua wat je ziet en wat de Denon wel deed)
Muziek vind ik lastiger. Met Audyssey aan vind ik de muziek te clean klinken de warmte is dan te veel weg. Met Pure Direct is het te warm vergeleken met de Denon en mis ik sprankeling in de stemmen en ruimte (wat logisch is omdat mijn ruimte qua bass niet echt lekker is). Van wat ik gelezen heb is Marantz wat warmer van klank wat bij films prima is maar bij de muziek in mijn ruimte zonder Room correctie raak ik wat detail kwijt.
Ik ga de komende week nog veel met settings klooien om te kijken of ik een preset kan maken die ik voor muziek ook goed vind werken. En ik ga gewoon nog wat meer content kijken en luistren om er een beter beeld van te krijgen.
Ik gok dat ik vergelijkbare dingen zou kunnen hebben of weer hele andere als ik een X6800h of X8500h had gehaald. Die hebben ook weer iets andere processing dan de X4400h. Al hebben die wel dezelfde sound master dus het zal er wel wat meer op lijken.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
@Astennu
Mooie receiver, beetje zoals de Denon 6800h maar dan mooier en met ringkerntrafo
Gebruik zelf de Cinema 40 klinkt ook super.
Heb je wel de Audyssey MultEQ Editor app? die is 20 euro en je kan er ook vrijwel alles mee afstellen.
gebruik zelf die app ook, heb midrange compensation uit op alle speakers en enkel onder 500hz room correctie.
Enkel de subs worden bij mij in de app te zacht gezet, ik meet eerst even met de receiver zelf en noteer alle volumes van de speakers erna met de app inmeten en de subwoofers harder zetten.
Klinkt erg goed voor films en zeker met muziek, wel is enige vorm van demping in de kamer gewenst een kleed gordijnen en zachte stoelen ofzo al is dat altijd nodig natuurlijk.
Met dirac heb je geen dyn eq/volume en ook geen referentie volume meer wat ik zelf wel gebruik.
Mooie receiver, beetje zoals de Denon 6800h maar dan mooier en met ringkerntrafo
Heb je wel de Audyssey MultEQ Editor app? die is 20 euro en je kan er ook vrijwel alles mee afstellen.
gebruik zelf die app ook, heb midrange compensation uit op alle speakers en enkel onder 500hz room correctie.
Enkel de subs worden bij mij in de app te zacht gezet, ik meet eerst even met de receiver zelf en noteer alle volumes van de speakers erna met de app inmeten en de subwoofers harder zetten.
Klinkt erg goed voor films en zeker met muziek, wel is enige vorm van demping in de kamer gewenst een kleed gordijnen en zachte stoelen ofzo al is dat altijd nodig natuurlijk.
Met dirac heb je geen dyn eq/volume en ook geen referentie volume meer wat ik zelf wel gebruik.
[ Voor 3% gewijzigd door Goofy1978 op 29-06-2024 10:55 ]
Als je de MultiEQ Editor app hebt gekocht dan zou ik deze free ware optie eens proberen:
https://www.avsforum.com/...-again-and-again.3297198/
Ik ben zelf overgestapt van een Emotiva XMC-1 naar een Denon X4800h (de 5 Hypex Ncore mono blocks zijn gebleven). Ik ben nu pas naar de Denon overgestapt ivm Dirac. (XMC-1 had ook Dirac en met Dirac klinkt het gewoon veel beter dan zonder maar de voorverterker was in het gebruik een echte PITA).
Nadat ik de "A1 Evo" heb uitgeprobeerd hoef ik echt niet meer over te stappen naar Dirac (en daar nog een paar honderd Euro aan uit te geven). Wat een geweldig resultaat!
Ik ben zelf overgestapt van een Emotiva XMC-1 naar een Denon X4800h (de 5 Hypex Ncore mono blocks zijn gebleven). Ik ben nu pas naar de Denon overgestapt ivm Dirac. (XMC-1 had ook Dirac en met Dirac klinkt het gewoon veel beter dan zonder maar de voorverterker was in het gebruik een echte PITA).
Nadat ik de "A1 Evo" heb uitgeprobeerd hoef ik echt niet meer over te stappen naar Dirac (en daar nog een paar honderd Euro aan uit te geven). Wat een geweldig resultaat!
Ik was niet bekend met dit script. Is het werkelijk gewoon de app kopen en script draaien en alles is automagisch beter dan voorheen?RogerSch schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 11:57:
Als je de MultiEQ Editor app hebt gekocht dan zou ik deze free ware optie eens proberen:
Ik gebruik mijn Marantz voor zowel genieten van Stereo en DTS muziek, als voor films.
De app had ik al met mijn X4400h. Die heb ik ook weer gebruikt. Ben van plan morgen even een bass curve te maken van 20 tm 250hz en de rest zonder audyssey te gaan doen kijken or ik op die manier iets kan krijgen waardoor muziek goed genoeg klinkt. En anders de midrange en high wat boosten.Goofy1978 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 10:54:
@Astennu
Mooie receiver, beetje zoals de Denon 6800h maar dan mooier en met ringkerntrafo![]()
Bij de denon was pure direct mooi genoeg. Ben benieuwd of ik het een beetje goed kan krijgen.
Anders overweeg ik ook Multi Eq X
Dirac wil ik pas doen zodra Art uit is. En duidelijk is of je dan ook dirac live en base control nodig hebt of dat alleen Art voldoende is.
Yepn00bs schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:12:
[...]
Ik was niet bekend met dit script. Is het werkelijk gewoon de app kopen en script draaien en alles is automagisch beter dan voorheen?
Ik gebruik mijn Marantz voor zowel genieten van Stereo en DTS muziek, als voor films.
Ik ben gister nog even aan het klooien geweest.
Zelf zonder Audyssey in Stereo Mode vind ik het toch minder klinken qua bass, Pure Direct klinkt gewoon beter. Maar in die mode vond ik de Denon X4400H nog weer beter klinken omdat de Matantz dan geen sparkel heeft en te warm en wollig wordt waardoor alles voor mijn gevoel op elkaar gedrukt wordt. (vind het lastig te omschrijven wat ik hoor).
Ik ga vanavond even kijken of ik de Denon weer terug kan zetten en daar dezelfde nummers even terugluisteren.
Want als je dit soort bedragen uitgeeft wil je wel vooruit gaan en niet op een punt achteruit.
Het lijkt er op dat ik het minder mooi vind worden (detail verloren gaat) zodra de receiver z'n ding gaat doen (geen pure direct mode maar iets anders met room calibration uit maar er vind wel processing plaats).
Met room calibration vind ik de muziek helemaal niet mooi meer bass valt bv bij Hardstyle nummers compleet weg en klink echt niet meer zoals het hoort. Bij Pure Direct is dat niet het geval. (De denon had daar ook last van maar daarom gebruikte ik daar voor muziek ook altijd Pure Direct).
Ik vraag me nu alleen af heeft een X8500HA of X6800H die sparkel nog wel of klinken die in Pure Direct ook minder dan de X4400h.
En ik vraag me ook af of Dirac live dit beter zou doen maar het is te duur om even aan te schaffen en zit ook aan je receiver vast. Breng je die terug ben je al dat geld kwijt. Ben al wel aan het kijken of er iets van een trial mogelijk is maar nog niet kunnen vinden of voor de receiver versie kan. Maar voor 800 euro ga ik dat niet even uitproberen dan wil je wel zeker weten dat je tevreden gaat zijn en de receiver ook wilt houden.
Zelf zonder Audyssey in Stereo Mode vind ik het toch minder klinken qua bass, Pure Direct klinkt gewoon beter. Maar in die mode vond ik de Denon X4400H nog weer beter klinken omdat de Matantz dan geen sparkel heeft en te warm en wollig wordt waardoor alles voor mijn gevoel op elkaar gedrukt wordt. (vind het lastig te omschrijven wat ik hoor).
Ik ga vanavond even kijken of ik de Denon weer terug kan zetten en daar dezelfde nummers even terugluisteren.
Want als je dit soort bedragen uitgeeft wil je wel vooruit gaan en niet op een punt achteruit.
Het lijkt er op dat ik het minder mooi vind worden (detail verloren gaat) zodra de receiver z'n ding gaat doen (geen pure direct mode maar iets anders met room calibration uit maar er vind wel processing plaats).
Met room calibration vind ik de muziek helemaal niet mooi meer bass valt bv bij Hardstyle nummers compleet weg en klink echt niet meer zoals het hoort. Bij Pure Direct is dat niet het geval. (De denon had daar ook last van maar daarom gebruikte ik daar voor muziek ook altijd Pure Direct).
Ik vraag me nu alleen af heeft een X8500HA of X6800H die sparkel nog wel of klinken die in Pure Direct ook minder dan de X4400h.
En ik vraag me ook af of Dirac live dit beter zou doen maar het is te duur om even aan te schaffen en zit ook aan je receiver vast. Breng je die terug ben je al dat geld kwijt. Ben al wel aan het kijken of er iets van een trial mogelijk is maar nog niet kunnen vinden of voor de receiver versie kan. Maar voor 800 euro ga ik dat niet even uitproberen dan wil je wel zeker weten dat je tevreden gaat zijn en de receiver ook wilt houden.
@Astennu pure direct is geen crossover front full range en geen subwoofers meer, dat weet je neem ik aan?
Doe enkel onder 300 of 500 hz room correctie midrange uit en luister muziek op stereo of gewoon op auto laten staan.
Bij auto pakt ie met stereo bron ook gelijk fronts en subs, kijk er verder niet meer naar om.
Het staat perfect dan, en een avr met ringkern is gaaf houden dat ding.
Je gebruikt subwoofers toch?
Doe enkel onder 300 of 500 hz room correctie midrange uit en luister muziek op stereo of gewoon op auto laten staan.
Bij auto pakt ie met stereo bron ook gelijk fronts en subs, kijk er verder niet meer naar om.
Het staat perfect dan, en een avr met ringkern is gaaf houden dat ding.
Je gebruikt subwoofers toch?
[ Voor 6% gewijzigd door Goofy1978 op 01-07-2024 17:29 ]
Bij mijn X4400h en C30 blijven de Sub's wel gewoon werken in Pure Direct mode.Goofy1978 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:22:
@Astennu pure direct is geen crossover front full range en geen subwoofers meer, dat weet je neem ik aan?
Bij auto pakt ie met stereo ook gelijk fronts en subs., kijk er verder niet meer naar om. Het staat perfect dan, en een avr met ringkern is gaaf houden dat ding.
Als ik Stereo doe zonder Audyssey hoor ik al verschil tov Pure Direct wat de receiver dan precies aan processing doet weet ik niet maar er gaat wat verloren.
Ik heb ook al geprobeerd onder de 500 en onder de 150 Audyssey niets meer te laten doen maar vooral bass klinkt voor mijn gevoel bij bepaalde nummers nog steeds niet lekker.
En dat neemt niets weg dat ik de Marantz in Pure direct te warm vind tov de Denon in mijn luisteromgeving. Wellicht was de Marantz ook een verkeerde keuze voor mijn ruimte en had ik bij Denon moeten blijven of naar andere merken gaan die wat neutraler zijn.
Maar ik ga het nog niet meteen opgeven ga vanavond weer aan het tweaken om te kijken wat ik er van kan maken.
Je bedoelt boven 500 en 150 hz niets meer aan correctie te doen? dat zou goed zijn enkel de lage tonen hebben corectie nodig.Astennu schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:28:
[...]
Ik heb ook al geprobeerd onder de 500 en onder de 150 Audyssey niets meer te laten doen maar vooral bass klinkt voor mijn gevoel bij bepaalde nummers nog steeds niet lekker.
Daarom is pure direct een beetje nutteloos geworden als je de problemen in het laag aan kan pakken en daarboven de speakers hun ding laten doen in de ruimte zonder eq.
Ik heb een beetje het idee dat je een enorme verbetering in geluid verwachte met de C30 maar dat is niet wat een hogere versies beter maakt meestal.
Het is meer speakers aansluiten, stabieler met lage ohm waarden, en wat meer vermogen, verder zal er weinig verschil in klank zitten ook niet tussen Denon en Marantz.
Ik wilde zelf graag de C40 omdat die ook voor elk speaker kanaal zn eigen printplaat met dac heeft, maar verwacht niet echt dat ik verschil zou horen met lagere versies.
Edit
Net pure direct getest met de C40 dan doen de 5x12 inch subwoofers niet meer mee, en klinkt het idd wat fletser dan normaalAstennu schreef op maandag 1 juli 2024 @ 17:28:
[...]
Bij mijn X4400h en C30 blijven de Sub's wel gewoon werken in Pure Direct mode.
Op auto instelling werkt het weer perfect.
[ Voor 15% gewijzigd door Goofy1978 op 01-07-2024 20:20 ]
Gezien ik van een oudere X4400h kom die ook minder vermogen per kanaal heeft en veel goedkopere componenten gebruikt had ik wel verschil in kwaliteit verwacht ja. En met films lijkt die er zeker ook wel te zijn.Goofy1978 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:08:
[...]
Je bedoelt boven 500 en 150 hz niets meer aan correctie te doen? dat zou goed zijn enkel de lage tonen hebben corectie nodig.
Daarom is pure direct een beetje nutteloos geworden als je de problemen in het laag aan kan pakken en daarboven de speakers hun ding laten doen in de ruimte zonder eq.
Ik heb een beetje het idee dat je een enorme verbetering in geluid verwachte met de C30 maar dat is niet wat een hogere versies beter maakt meestal.
Het is meer speakers aansluiten, stabieler met lage ohm waarden, en wat meer vermogen, verder zal er weinig verschil in klank zitten ook niet tussen Denon en Marantz.
Ik wilde zelf graag de C40 omdat die ook voor elk speaker kanaal zn eigen printplaat met dac heeft, maar verwacht niet echt dat ik verschil zou horen met lagere versies.
Edit
[...]
Bij muziek is het wat lastiger omdat Denon wat neutraler is en Marantz wat warmer qua afstelling zit er gewoon verschil in.
Ik merk in ieder geval wel dat de Martantz een stuk minder heet wordt. En ik heb geen iri relay klik meer als de achter channels in en uitschakelen voor ATMOS.
Ik heb het geluid met Audyssey uit nu wel redelijk goed gekregen. Sub's laat ik nu voor 2ch op 120Hz crossover doen en heb de EQ een beetje aangepast.
Ik ben me nu helemaal aan het inlezen in Multi EQ X ik denk wel dat daar voor mij de oplossing zit om muziek wel goed te laten klinken met Audyssey iets wat bij de Denon met de App ook nooit gelukt is. Maar met EQ X kan je veel meer.
Echter kost dat 200 euro en mocht het eindresultaat nog niet zijn wat je wilt en ik de C30 niet willen houden ben je die 200 euro kwijt dus dat is dan een dure test.
Ik denk dat ik met EQ X en de X4400h voor films ook al een veel beter resultaat kan behalen dan met de C30 en de App. De vraag is dus een beetje als ik toch EQ X wil gaan gebruiken en niet wil wachten of Dirac ART naar de C30 komt heb je dan nog wel een nieuwe receiver nodig / is een X8500HA dan niet een veel betere keuze qua prijs prestatie verhouding.
Het idee van de C30 was toch een beetje X8500HA kwaliteit en beter maar wel Dirac ondersteuning. De X6800h zit toch wel iets onder de X8500HA maar heeft dan net als de C30 Dirac en de ondersteunen beide als het goed is ook dat nieuwe Imax audio formaat dat zal de X8500HA niet meer krijgen. Disney gaat dat gebruiken de vraag is hoe erg is dat als je dat niet hebt. Of halen ze de ATMOS mixen die ze nu gebruiken dan helemaal weg en krijg je een soort intrepretatie van Imax via een Dolby of Auro3D filter afhankelijk van wat je kiest om toch 3D audio te hebben.
[/quote]Net pure direct getest met de C40 dan doen de 5x12 inch subwoofers niet meer mee, en klinkt het idd wat fletser dan normaal![]()
Op auto instelling werkt het weer perfect.
[quote]
Hoe heb jij de 2 channel settings staan? Op Direct werkte het sowieso nog.
En de Denon had ik altijd op Pure direct maar dat kan ik nu niet makkelijk testen kost best veel tijd om alle kabels te swappen. Heb nu alleen even twee extra kabels naar de front's gelegd zodat ik die even om kan schroeven als ik nog wat op de X4400H wil proberen maar de Sub's gaat nu niet makkelijk.
[ Voor 11% gewijzigd door Astennu op 02-07-2024 10:42 ]
Astennu schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 00:07:
Ik heb sinds vandaag een Cinema 30.
Bij films merk ik:
+Meer detail
+Meer diepte
-minder Punch (minder bass op bepaalde momenten als ik het wel verwacht qua wat je ziet en wat de Denon wel deed)
@Astennu hoe vergelijk je dit precies? Heb je beide nog staan en dan met een schakelaar snel omschakelen tussen beide? Of puur op basis van je herinnering?
Veel van die verschillen zijn denk ik meer setting / volume gerelateerd dan dat ze echt veroorzaakt zijn door de verschillen in hardware.
Veel van die verschillen zijn denk ik meer setting / volume gerelateerd dan dat ze echt veroorzaakt zijn door de verschillen in hardware.
Ik heb ze inderdaad beide staan.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:55:
@Astennu hoe vergelijk je dit precies? Heb je beide nog staan en dan met een schakelaar snel omschakelen tussen beide? Of puur op basis van je herinnering?
Draai schakelaar heb ik helaas niet. Ik heb ze beide volume matched. Als ik Dan wil wisselen ben ik 1-2 min bezig om de draden los en vast te maken. Een set zit met bananen plugs maar de tijdelijke kabels moet ik even vast schroeven.
Niet ideaal maar werkt opzich wel. Gebruikte kabels zijn hetzelfde. Locatie van de boxen verandert ook niet.
Opzich snap ik dat er veel factoren zijn maar dan nog als je dit soort bedragen uitgeeft wil je wel een duidelijk voordeel ervaren zo niet kan je beter bij het oude blijven. En in mijn geval daar voor EQ X aanschaffen om meer dan voorheen uit die receiver te halen.
Heb Audyssey wel gevraagd of ik de licentie van de C30 over mocht zetten naar de X4400h als ik hem niet zou houden maar dat mag niet doen ze alleen als de unit defect is onder garantie.
Dus je hebt geen manier om zo'n receiver goed te testen zonder een gok van 200 euro of in het geval van dirac 800 euro te doen met de kans dat je dat geld kwijt bent. Vind dat wel waardeloos moet ik zeggen.
[ Voor 15% gewijzigd door Astennu op 02-07-2024 19:12 ]
@Astennu ok ja dat niet kunnen testen is wel irritant ja. Heeft de dealer geen leenmodel met de licentie actief staan?
Denk sowieso geen Cinema 30 wellicht wel een lager model ik zou het eens kunnen vragen.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:30:
@Astennu ok ja dat niet kunnen testen is wel irritant ja. Heeft de dealer geen leenmodel met de licentie actief staan?
Ben vandaag nog even met Audyssey aan de slag geweest toch even een 6 mic positie geprobeerd maar ik vind dat je dan veel detail kwijt raakt. Heb ik in het verleden met de Denon ook ervaren toen op tips van mensen op audio forums 3 mic posities gebruikt een in het midden en dan een op 9cm afstand links en recht dus op de plek van de oren. Dan heb je wel een kleine optimale positie maar er is veel meer detail te horen.
Ik had de 3 Pos op Preset1 en de 6Pos op Preset2 dus dan kan je snel switchen en de scene nog een keer kijken. Dit was wel met 4K Blueray disks. Alls je dezelfde film op bv Disney of netflix kijkt gaat er sowieso al veel kwaliteit verloren.
Vrijdag maar eens kijken of ik wat meer kan testen dan heb ik een hele dag de tijd. Zit er over te denken om de X4400H dan ook even helemaal terug te zetten met alle channels aangesloten en eventueel even een hele nieuw calibratie te draaien want die er nu in zit is oud nu is er in de ruimte niet veel veranderd maar dan weet ik in ieder geval dat alle settings gelijk zijn tussen de X4400H en C30 en dat er niet nog wat oude tweaks aan staan die het verschil maken.
Heb die inderdaad op flat staan.CyBeRSPiN schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 23:25:
@Astennu heb je Audessey MultEQ al eens op “Flat” gezet? Dan krijg je ineens veel meer detail.
Maar de 6 pos op flat en de 3 op reference geeft nog steeds meer detail bij 3 posities
Als je naar de room calibration results kijkt zijn die wel bijna perfect bij 6 waar je met 3 nog wel iets van een issue ziet Met EQ X kan je dat opzich nog fixen. En eigenlijk moet je alles daar na na meten met REW als je het goed wilt doen.
[ Voor 11% gewijzigd door Astennu op 03-07-2024 06:49 ]
Met de app kun je flat niet gebuiken enkel bij referentie curve word de eq gebruikt.Astennu schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 06:48:
[...]
Heb die inderdaad op flat staan.
Maar de 6 pos op flat en de 3 op reference geeft nog steeds meer detail bij 3 posities
Als je naar de room calibration results kijkt zijn die wel bijna perfect bij 6 waar je met 3 nog wel iets van een issue ziet Met EQ X kan je dat opzich nog fixen. En eigenlijk moet je alles daar na na meten met REW als je het goed wilt doen.
Bij flat heb je dan geen enkele vorm van room correctie meer.
Bij de 200 euro app kan dat wel en dat is ook het enige wat je daar meer mee kan volgens mij.
Ik heb met flat duidelijk coom correctie off klinkt namelijk heel anders dan flat. Flat en reference zitten relatief dicht bij elkaar.Goofy1978 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:04:
[...]
Met de app kun je flat niet gebuiken enkel bij referentie curve word de eq gebruikt.
Bij de 200 euro app kan dat wel en dat is ook het enige wat je daar meer mee kan volgens mij.
Ik heb in de app geen curve aanpassingen gedaan. Want de app doet daar niet wat je verwacht. Als je daar de curve omhoog doet gooit hij in werkelijkheid de rest omlaag. En kan het zijn dat je de crossover tussen je subs En speakers omzeep helpt.
In dat opzicht is EQ X echt een veel betere tool Mja wil dan eerst weten of ik de receiver wel ga houden.
Begin steeds meer het idee te krijgen dat ik hem beter terug kan brengen en eerst moet investeren in EQ X en ander calibrate spul om met REW te gaan werken.
Ik heb een miniDSP UMIK-1 besteld die is ook geschikt voor dirac. En dan ga ik eerst daar eens mee aan de slag en na meten wat ik krijg zonder en met Audyssey.
Probeer eens de gratis tool Audessy One.Astennu schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:31:
[...]
Ik heb met flat duidelijk coom correctie off klinkt namelijk heel anders dan flat. Flat en reference zitten relatief dicht bij elkaar.
Ik heb in de app geen curve aanpassingen gedaan. Want de app doet daar niet wat je verwacht. Als je daar de curve omhoog doet gooit hij in werkelijkheid de rest omlaag. En kan het zijn dat je de crossover tussen je subs En speakers omzeep helpt.
In dat opzicht is EQ X echt een veel betere tool Mja wil dan eerst weten of ik de receiver wel ga houden.
Begin steeds meer het idee te krijgen dat ik hem beter terug kan brengen en eerst moet investeren in EQ X en ander calibrate spul om met REW te gaan werken.
Ik heb een miniDSP UMIK-1 besteld die is ook geschikt voor dirac. En dan ga ik eerst daar eens mee aan de slag en na meten wat ik krijg zonder en met Audyssey.
Zie de link in een van mijn vorige post.
Dat Is een goede ja ga ik naar kijken! Heb vrijdag op de Planning staan om er flink in te duiken.RogerSch schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:51:
[...]
Probeer eens de gratis tool Audessy One.
Zie de link in een van mijn vorige post.
Ziet er heel promising uit in ieder geval wat dat script doet. Ben heel benieuwd. En ik kan zonder, alleen audyssey en dan audyssey one met rew na gaan meten om de verschillen ook te zien ipv alleen te horen grote voordeel alleen de app + mic nodig die te hergebruiken zijn geen dure lecentie die waar je aan vast zit en niet mee kan nemen.
[ Voor 36% gewijzigd door Astennu op 03-07-2024 14:53 ]
Klopt volgens mij niet. Zie ook https://avgadgets.com/aud...ch-is-best-for-your-room/Goofy1978 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 11:04:
[...]
Hangt er vanaf hoe groot je ruimte is en of je dicht op je speaker zit. Ik zit er relatief dicht op en ben er pas laat achter gekomen dat ik Flat fijner vind klinken dan de standaard Audessey mode.
Komt misschien wel op hetzelfde neer als wat je bedoelt. Als je met "room correction" bedoelt dat de hoge frequenties in volume verlaagd worden dan om het effect van reflecties via wand/plafond te verminderen, maar volgens mij doet room correction meer dan "high frequency roll-off" (en dat is nu juist iets wat aangeraden wordt om via de Audessey app van 20 euro uit te schakelen).
Sinds ik een goede subwoofer heb gebruik ik ook "Dynamic EQ" niet meer, veel te "boomy".
Lijkt er haast op dat je toch af en toe je settings eens moet herzien om te zien of je smaak anders is geworden. De opties om in te stellen zijn eindeloos. Op een gegeven moment vind je iets wat je lekker vind klinken, maar begint dan af en toe weer te kriebelen om wat anders te proberen
[ Voor 68% gewijzigd door CyBeRSPiN op 03-07-2024 15:26 ]
@CyBeRSPiN klopt mn laatste post was idd niet juist met flat setting en gebruik in de 20 euro app heb je alle roomcorrectie weer terug tot 20000hz en ook de midrange compensation staat weer aan.
De instellingen die je maakt in de 20 euro app hebben enkel betrekking op de referentie curve, flat blijft zo het in de receiver zelf gebeurd zonder app.
Dat is het verschil met de 200 euro app waar je ook de flat curve kan bijstellen.
Voor ik de app had gebruikte ik ook de flat curve, nu met de app laat ik referentie curve aan staan ik wil geen midrange compensation en ook geen room correctie boven 500hz.
Dus gebruik de ref curve midrange uit en enkel correctie boven 300 of 500 hz en het klinkt geweldig.
Flat curve gebruiken in de dure app maakt toch enkel verschil met de referentie curve als je nog boven 18000 hz ofzo kan horen.
De instellingen die je maakt in de 20 euro app hebben enkel betrekking op de referentie curve, flat blijft zo het in de receiver zelf gebeurd zonder app.
Dat is het verschil met de 200 euro app waar je ook de flat curve kan bijstellen.
Voor ik de app had gebruikte ik ook de flat curve, nu met de app laat ik referentie curve aan staan ik wil geen midrange compensation en ook geen room correctie boven 500hz.
Dus gebruik de ref curve midrange uit en enkel correctie boven 300 of 500 hz en het klinkt geweldig.
Flat curve gebruiken in de dure app maakt toch enkel verschil met de referentie curve als je nog boven 18000 hz ofzo kan horen.
Al sinds een week trotse eigenaar van de AV 10 en de AMP 10 i.c.m. de KEF R11, R8 en R7 wacht nog op de R6 die schijnbaar e.e.a. aan leverproblemen heeft in de kleur Walnut.
Ik heb de DIRAC full option licentie gepakt samen met de aanbevolen mic.
Geluid speel ik momenteel in stereo af zonder enige afstelling omdat nog niet alles er is en de woonkamer momenteel word verbouwd, maar het klinkt supergoed ben benieuwd hoe dit gaat klinken als alles afgesteld staat, en zal tegen die tijd een review van de set posten op tweakers.
Eerste indrukken zijn zeer goed tot op heden....
Ik heb de DIRAC full option licentie gepakt samen met de aanbevolen mic.
Geluid speel ik momenteel in stereo af zonder enige afstelling omdat nog niet alles er is en de woonkamer momenteel word verbouwd, maar het klinkt supergoed ben benieuwd hoe dit gaat klinken als alles afgesteld staat, en zal tegen die tijd een review van de set posten op tweakers.
Eerste indrukken zijn zeer goed tot op heden....
:strip_exif()/f/image/UcU8pD4RpOJG5xd2Wh6PT7Jv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door Roefel76 op 04-07-2024 18:51 . Reden: afbeelding toegevoegd ]
Ik dacht dat in je vorige post dat de €200 app een typefout was, maar er is dus wel een €20 app en een €200 app?Goofy1978 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 17:24:
@CyBeRSPiN klopt mn laatste post was idd niet juist met flat setting en gebruik in de 20 euro app heb je alle roomcorrectie weer terug tot 20000hz en ook de midrange compensation staat weer aan.
Ik meld mij ook even in dit topic, met mijn nieuwe schatje 
:strip_exif()/f/image/W2MXZhsV2IT37PAysM4Q7fhS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben erg onder de indruk, hoewel ik er een behoorlijke studie op heb moeten loslaten om de instellingen goed te krijgen. Ondanks dat ik het geluid al indrukwekkend vind zit ik evengoed met een scheef oog naar Audyssey One te kijken. Wellicht ga ik daar later ook eens mee aan de gang. Voor nu lijkt het mij iets teveel van het goede.
Overigens heb ik op dag 1 de Heos app aan de kant gegooid, en usb audio player pro aangeslingerd. Wat een verademing. Ik heb later best wel veel vragen denk ik, maar eerst maar eens verder met de studie over de instellingen
:strip_exif()/f/image/W2MXZhsV2IT37PAysM4Q7fhS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ben erg onder de indruk, hoewel ik er een behoorlijke studie op heb moeten loslaten om de instellingen goed te krijgen. Ondanks dat ik het geluid al indrukwekkend vind zit ik evengoed met een scheef oog naar Audyssey One te kijken. Wellicht ga ik daar later ook eens mee aan de gang. Voor nu lijkt het mij iets teveel van het goede.
Overigens heb ik op dag 1 de Heos app aan de kant gegooid, en usb audio player pro aangeslingerd. Wat een verademing. Ik heb later best wel veel vragen denk ik, maar eerst maar eens verder met de studie over de instellingen
https://simplehomecinema....-x-features-and-thoughts/Arjantje72 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 16:13:
[...]
Ik dacht dat in je vorige post dat de €200 app een typefout was, maar er is dus wel een €20 app en een €200 app?
Deze Windows app bedoel ik staan ook gelijk het verschil met de goedkopere mobiele app in.
Onderstaand is wel belangrijk, dat zei ik in m'n vorige post ook.
Both the Audyssey Reference Curve and the Audyssey Flat Curve are fully customisable. The Mobile App was only able to customise the Reference Curve, but not the Flat curve.
[ Voor 22% gewijzigd door Goofy1978 op 04-07-2024 18:16 ]
Voor mijn beeldvorming even de volgende vraag van deze newbie op dit gebied.
Ik heb de Audyssey setup doorlopen met goed resultaat. Dit staat in preset 1. Ik heb er Dali fronts, en B&W M1's op aangesloten.
Ik heb het idee dat er meer potentie zit in de M1's, maar ik heb maar weinig instellingen over als het de reference instellingen gebruikt. Begrijp ik het nou goed, dat als ik met Audyssey One aan de gang ga ik theoretisch al een betere instelling krijg, maar ik dit ook nog eens een beetje kan tweaken voor de M1's? En dit dan in preset 2 kan opslaan?
Of is er een simpelere manier om de M1's kwa klank kleur een beetje aan te passen in preset 1.
Ik heb de Audyssey setup doorlopen met goed resultaat. Dit staat in preset 1. Ik heb er Dali fronts, en B&W M1's op aangesloten.
Ik heb het idee dat er meer potentie zit in de M1's, maar ik heb maar weinig instellingen over als het de reference instellingen gebruikt. Begrijp ik het nou goed, dat als ik met Audyssey One aan de gang ga ik theoretisch al een betere instelling krijg, maar ik dit ook nog eens een beetje kan tweaken voor de M1's? En dit dan in preset 2 kan opslaan?
Of is er een simpelere manier om de M1's kwa klank kleur een beetje aan te passen in preset 1.
@ppeterr ja correct, je kunt sowieso 2 presets gebruiken voor verschillende Audessey instellingen. Dus dat is handig met testen of het anders of naar jouw smaak beter klinkt.
Ben dankzij deze discussie ook op het spoor van Audessey One gekomen, ga daar binnenkort eens mee testen
Ben dankzij deze discussie ook op het spoor van Audessey One gekomen, ga daar binnenkort eens mee testen
[ Voor 24% gewijzigd door CyBeRSPiN op 05-07-2024 12:14 ]
Het ontbreekt mij nog volledig de kennis om de output van Audyssey te kunnen interpreteren. Dat is dan het volgende, er mee aan de gang gaan en die kennis op doen. Of er eerst een aantal weken op gaan studerenCyBeRSPiN schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:13:
@ppeterr ja correct, je kunt sowieso 2 presets gebruiken voor verschillende Audessey instellingen. Dus dat is handig met testen of het anders of naar jouw smaak beter klinkt.
Ik denk het 1e, en dan gewoon in preset 2 stoppen.
Je moet sowieso nog wennen aan je setup, je kunt dit zo vaak herhalen als je wilt. Zolang je de calibratie via je mobiel/tablet start heb je altijd een backup die je weer terug kan zetten.
Ik vind die audio-sweeps alleen super irritant om steeds uit te voeren. Op een gegeven moment accepteer je dat het goed klinkt en kun je daadwerkelijk gaan genieten van muziek en films zonder dat je het idee hebt dat het beter moet kunnen
Ik vind die audio-sweeps alleen super irritant om steeds uit te voeren. Op een gegeven moment accepteer je dat het goed klinkt en kun je daadwerkelijk gaan genieten van muziek en films zonder dat je het idee hebt dat het beter moet kunnen
Die backups zijn super handig natuurlijk, ik heb nu het idee dat ik door het vele instellen steeds een stukje verder van het geluid af ga, die ik eerder goed vond. Binnenkort heb ik wat meer tijd, en ga ik er voor zitten.CyBeRSPiN schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 12:38:
Je moet sowieso nog wennen aan je setup, je kunt dit zo vaak herhalen als je wilt. Zolang je de calibratie via je mobiel/tablet start heb je altijd een backup die je weer terug kan zetten.
De TV moet trouwens ook opnieuw ingesteld, aangezien ik met de HDMI passthrough ander beeld heb dan waar ik het hiervoor op had aangesloten. Maar goed, zo blijf je bezig.
@ppeterr het is idd wel de bedoeling dat je van het geluid van de receiver geniet en niet eindeloos af blijft stellen.
Speakers klinken het beste zonder eq, in een redelijk dempende ruimte met gordijnen een kleed en zachte banken ofzo.
Daar is die mobiele app handig voor enkel eq voor de lage tonen die de meeste problemen geven en verder de speakers hun ding laten doen.
Speakers klinken het beste zonder eq, in een redelijk dempende ruimte met gordijnen een kleed en zachte banken ofzo.
Daar is die mobiele app handig voor enkel eq voor de lage tonen die de meeste problemen geven en verder de speakers hun ding laten doen.
*
[ Voor 114% gewijzigd door Astennu op 05-07-2024 21:06 ]
Ik heb de eerste test gedaan. Ook Audyssey One klinkt een beetje futloos qua bass.
Ik ga er vanavond nog wat meer aan sleutelen maar de eerste metingen zijn binnen:
No Audyssey:
/f/image/wAAWXvsNU6uEMLISBwgIhQVB.png?f=fotoalbum_large)
Audyssey One:
/f/image/j4RaMwMZqMjftFFKU6W9uP5I.png?f=fotoalbum_large)
Audyssey + 3DB op de subwoofers:
/f/image/8pJUeWfPmQno2mFEqxdjeMtz.png?f=fotoalbum_large)
Het is wel duidelijk waarom zonder Audyssey warmer klinkt. Hoge tonen zijn minder intens en er zit een piek in het 26-30 en 40-80Hz bereik.
Edit:
Even ingezoomd op het breik dan zie je goed dat de bass veel harder is en ook een langere Decay tijd heeft:
No Audyssey:
/f/image/LIYQnLWGJ0hANINvYNFKeyT5.png?f=fotoalbum_large)
Audyssey One:
/f/image/w7Qmnvl6pbROXP7VTopjkPaX.png?f=fotoalbum_large)
SPL:
Ik ga er vanavond nog wat meer aan sleutelen maar de eerste metingen zijn binnen:
No Audyssey:
/f/image/wAAWXvsNU6uEMLISBwgIhQVB.png?f=fotoalbum_large)
Audyssey One:
/f/image/j4RaMwMZqMjftFFKU6W9uP5I.png?f=fotoalbum_large)
Audyssey + 3DB op de subwoofers:
/f/image/8pJUeWfPmQno2mFEqxdjeMtz.png?f=fotoalbum_large)
Het is wel duidelijk waarom zonder Audyssey warmer klinkt. Hoge tonen zijn minder intens en er zit een piek in het 26-30 en 40-80Hz bereik.
Edit:
Even ingezoomd op het breik dan zie je goed dat de bass veel harder is en ook een langere Decay tijd heeft:
No Audyssey:
/f/image/LIYQnLWGJ0hANINvYNFKeyT5.png?f=fotoalbum_large)
Audyssey One:
/f/image/w7Qmnvl6pbROXP7VTopjkPaX.png?f=fotoalbum_large)
SPL:
/f/image/vvmJ7RsG9dEfZhwJg7wZjdy8.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 29% gewijzigd door Astennu op 05-07-2024 21:13 ]
Er is blijkbaar al een nieuwere versie van Audyssey One uit dan 1.3 die ik eerder gebruikt heb namelijk
A1 Evolution:
YouTube: A1 Evo
Daar zitten ze al op versie 2.3 ik heb net een nieuwe 6 speaker kalibratie gedaan want dit script gaat volgens mij veel beter om met meerdere posities dan de App (daar raakte ik veel detail kwijt). Dus ik ga die nu testen. Ik zag dat de bass wat geboost was met deze versie en vooral de Evo_TargetCurve die er nu bij zit.
A1 Evolution:
Daar zitten ze al op versie 2.3 ik heb net een nieuwe 6 speaker kalibratie gedaan want dit script gaat volgens mij veel beter om met meerdere posities dan de App (daar raakte ik veel detail kwijt). Dus ik ga die nu testen. Ik zag dat de bass wat geboost was met deze versie en vooral de Evo_TargetCurve die er nu bij zit.
Zal A1 evo ook nog eens een keer proberen, een umik-1 microfoon heb ik al om Diy subwoofers af te stellen.Astennu schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 23:00:
Er is blijkbaar al een nieuwere versie van Audyssey One uit dan 1.3 die ik eerder gebruikt heb namelijk
A1 Evolution:
:strip_exif()/f/image/v8UTN90VcGbbD2jtcKaqFfqT.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Goofy1978 op 06-07-2024 21:13 ]
Je hebt de UMIC niet nodig voor A1E dat gaat gewoon via de Audyssey app en dus de standard Denon/Marantz Mic.Goofy1978 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 21:11:
[...]
Zal A1 evo ook nog eens een keer proberen, een umik-1 microfoon heb ik al om Diy subwoofers af te stellen.
[Afbeelding]
Moet die mic wel zo dicht bij de sub of is dat een van de metingen die je doet?
@Astennu Das nog makkelijker dan met de standaard mic, wel begreep ik dat 2 subwoofers of meer niet apart ingemeten kunnen worden maar enkel als 1 subwoofer.
Dat zou wel minder zijn heb 3 subs 2xDIY en een SVS sb2000, 5x12 inch woofers totaal .
De mic zo dichtbij is om de sub zelf vlak af te stellen met dsp in de plaatversterker zonder dat de ruimte invloed heeft, de roomcorrectie zelf doet de Audyssey app.
Ie staat afgesteld op 22hz-6db en 16hz-10db het is een dual opposed subwoofer, 2x12inch Scan Speak discovery drivers met Hypex FA502 amp
Een SVS sb2000 is ongeveer hetzelfde afgesteld 23hz-6db
Dat zou wel minder zijn heb 3 subs 2xDIY en een SVS sb2000, 5x12 inch woofers totaal .
De mic zo dichtbij is om de sub zelf vlak af te stellen met dsp in de plaatversterker zonder dat de ruimte invloed heeft, de roomcorrectie zelf doet de Audyssey app.
Ie staat afgesteld op 22hz-6db en 16hz-10db het is een dual opposed subwoofer, 2x12inch Scan Speak discovery drivers met Hypex FA502 amp
Jammer genoeg kan ik niet positief zijn over de Marantz sr5015.
Spijt dat ik hem gekocht heb.
Als ik van music de DB niveau ingesteld heb en ga naar movie om daar de DB in te stellen,ga ik terug naar music staat alles weer op nul zo vice versa.
Dus onthoud niks.
Ga je naar de side van Marantz forum dan lezen ze alleen geen reactie.
Vraag je het aan een monteur weet het niet. antwoord mee leren leven, en weet het niet of er een geheugen batterij in zit.
Gezocht op internet voor oplossing niets.
Hoop dat iemand me helpen kan.
Als ik van music de DB niveau ingesteld heb en ga naar movie om daar de DB in te stellen,ga ik terug naar music staat alles weer op nul zo vice versa.
Dus onthoud niks.
Vraag je het aan een monteur weet het niet. antwoord mee leren leven, en weet het niet of er een geheugen batterij in zit.
@fred46 Je hebt de Audyssey setup gedaan neem ik aan?
voor muziek of movie direct of wat dan ook hoef je niks in te stellen, de afstanden en volumes van speakers blijft gewoon hetzelfde in de receiver staan.
Wel kun je 4 knoppen programmeren op de afstandbediening met de instellingen die je wil voor game,tv, muziek of films ofzo
Stel het in en houd de betreffende knop even ingedrukt en het is opgeslagen.
voor muziek of movie direct of wat dan ook hoef je niks in te stellen, de afstanden en volumes van speakers blijft gewoon hetzelfde in de receiver staan.
Wel kun je 4 knoppen programmeren op de afstandbediening met de instellingen die je wil voor game,tv, muziek of films ofzo
Stel het in en houd de betreffende knop even ingedrukt en het is opgeslagen.
@fred46 je hebt sowieso een hele goede receiver aan die 5015. Als je een mobiel of tablet hebt download dan de “AVR remote” app. Daarmee kun je makkelijker je instellingen wijzigen. Hoop dat het lukt, zou jammer zijn als je er niet uit komt.
Klopt inderdaad. Hij doet die berekeningen op een andere manier.Goofy1978 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 22:58:
@Astennu Das nog makkelijker dan met de standaard mic, wel begreep ik dat 2 subwoofers of meer niet apart ingemeten kunnen worden maar enkel als 1 subwoofer.
Wellicht dat jou setup beter werkt met EQ X zodst je 4 independent kan gebruiken. Maar ik zou het gewoon eens testen wellicht klinkt het wel heel goed.
De Minidsp is dan omdat de versterker zelf geen dsp heeft zoals de svs subs wel hebben?
Ik heb eerlijk gezegd geen idee waar mijn svs subs precies op staan. Ik weer wel dat ze tot 16Hz kunnen. Heb ze nu op aanraden van A1E wel. Op Phase 180 staan.
Wel. DB niveau bedoel je? Bedoel je dan channel level adjust via option? Of Speaker level via setup?fred46 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 23:33:
Jammer genoeg kan ik niet positief zijn over de Marantz sr5015.
Dus onthoud niks.
Bij mijn Denon en marantz onthoud hij die waardes gewoon tenzij ik nieuwe audyssey profielen in laad dan wordt speaker level overgenomen uit de app.
@Astennu De Hypex plate amps hebben zelf dsp wat je kan aanpassen.
Svs is fabriek afgesteld en kun je niet wijziging.
Svs is fabriek afgesteld en kun je niet wijziging.
Met files uit Evo, en dan importeren en terug zetten in de MultiEQ app naar de Marantz, kan je toch niks stuk maken op de versterker? Zou typisch weer iets voor mij zijn namelijk.
En hoe krijgen jullie die bestanden uit je tablet, richting een pc?
Als je een Marantz of Denon processor van de actuele generatie (Marantz C40 of Denon X4800h) die hebben 4 aparte sub-woofer uitgangen die worden dan ook apart ingemeten.Goofy1978 schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 22:58:
Nee. En opslaan in iCloud/Drive of naar jezelf mailen.ppeterr schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:45:
Met files uit Evo, en dan importeren en terug zetten in de MultiEQ app naar de Marantz, kan je toch niks stuk maken op de versterker? Zou typisch weer iets voor mij zijn namelijk.
Goofy1978/ Astennu ik bedoel luidsprekers DB.
Ga naar luidsprekers dan naar niveau en daar de de DB sterkte invullen.
Ga ik film kijken doe ik dat op movie, ga ik muziek luisteren doe ik dat muziek op me AB.
Maar bij veranderen van muziek naar movie vice versa staat alles weer op nul, dus onthoud niks.
Moet steeds opnieuw in vullen.
IK denk een kwestie van instelling, maar kom er niet uit.
Hoop dat ik een beetje duidelijk ben.
Ga dat proberen met die knoppen.
Laat het jullie weten, bedankt voor jullie respons.
Ga ik film kijken doe ik dat op movie, ga ik muziek luisteren doe ik dat muziek op me AB.
Maar bij veranderen van muziek naar movie vice versa staat alles weer op nul, dus onthoud niks.
Als ik je post zo lees heb je de audyssey setup niet gedaan waar alle speakers worden ingemeten.fred46 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 10:29:
Goofy1978/ Astennu ik bedoel luidsprekers DB.
Begin daar eens mee en kijk dan verder.
@RogerSch Ik doelde op de audyssey evo app die niet officieel van denon/marantrz is.
Maar als die wel multi sub kan is het helemaal mooi, al ben ik wel tevreden met hoe je met de mobiele app kan afstellen.
Edit de laatste versie audyssey evo kan idd multi subs
[ Voor 14% gewijzigd door Goofy1978 op 07-07-2024 11:22 ]
Dat is idd het het moet. Nee die maken niets stuk geluid klinkt hooguit ruk als er iets niet klopt audyssey uit en het is weer weg of oude preset et overheen laden.ppeterr schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:45:
Via email of via Google drive is de makkelijkste methode. Ik gebruik zelf Google drive. Wat nieuwe Android versies laten je niet zo maar importeren vanaf local storage is allemaal dichtgezet
Alright ben er klaar voorAstennu schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:04:
[...]
Dat is idd het het moet. Nee die maken niets stuk geluid klinkt hooguit ruk als er iets niet klopt audyssey uit en het is weer weg of oude preset et overheen laden.
Via email of via Google drive is de makkelijkste methode. Ik gebruik zelf Google drive. Wat nieuwe Android versies laten je niet zo maar importeren vanaf local storage is allemaal dichtgezet
A1 Evo v3_beta
REW_windows-x64_5_40_beta_39-api
Is het nog nodig om de app te downgraden naar:
AudysseyMulteq.1.7.2 ?
Waar heb je die beta gevonden? Ik gebruik 2.3 nog. En staat er ergens wat hij daar verbeterd heeft?ppeterr schreef op zondag 7 juli 2024 @ 11:38:
[...]
Alright ben er klaar voor
A1 Evo v3_beta
REW_windows-x64_5_40_beta_39-api
Is het nog nodig om de app te downgraden naar:
AudysseyMulteq.1.7.2 ?
Ik gebruik MultiEQ 1.11
https://www.avsforum.com/...rtby=oldest#post-63407313Astennu schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:59:
[...]
Waar heb je die beta gevonden? Ik gebruik 2.3 nog. En staat er ergens wat hij daar verbeterd heeft?
Ik gebruik MultiEQ 1.11
Je kan dus ook nog een aantal versies omhoog met MultiEQ. Geen idee of dat nut heeft.
Hier alleen de Beta 3
https://www.avsforum.com/...rtby=oldest#post-63406078
[ Voor 15% gewijzigd door ppeterr op 07-07-2024 17:36 ]
A1 Evo 2.3 gedraaid met de laatste 41 beta van rew, werkt allemaal ok wel vind ik de subs aan de zachte kant staan.
Heb de volumes vergeleken met hoe de receiver het zelf instelt zonder multiEQ app of A1 evo en ga dat nog eens nalopen.
Anders de harman kardon curve laden ofzo, hier kan je eindeloos mee bezig blijven over 2 dagen is er weer een nieuwe versie natuurlijk lol.
Heb de volumes vergeleken met hoe de receiver het zelf instelt zonder multiEQ app of A1 evo en ga dat nog eens nalopen.
Anders de harman kardon curve laden ofzo, hier kan je eindeloos mee bezig blijven over 2 dagen is er weer een nieuwe versie natuurlijk lol.
Ik heb vanmiddag het topic doorgelezen op AVS, en ik kan het compleet mis hebben aangezien het nogal veel is buiten mijn kennis gebied. Maar ik begrijp dat de Beta 3 en dan specifiek met REW beta 39 een aantal oplossingen bied voor foutief ingestelde subs.Goofy1978 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:14:
A1 Evo 2.3 gedraaid met de laatste 41 beta van rew, werkt allemaal ok wel vind ik de subs aan de zachte kant staan.
Je hebt natuurlijk gelijk met dat punt "zo blijf je bezig". Maar goed ik ben nog niet eens begonnen
@ppeterr Ok dat wist ik niet maar heb fotos van de setup instellingen hoe de receiver het zelf instelt om te vergelijken.
De MultiEQ android app zet de subs ook veel te zacht.
Al is A1 evo wel een krachtig product schijnt wat op Dirac ART te lijken, vandaar zeker de lage crossovers en geen correctie boven 250hz
En zo gaan we steeds dieper in de rabbit hole van roomcorrectie
De MultiEQ android app zet de subs ook veel te zacht.
Al is A1 evo wel een krachtig product schijnt wat op Dirac ART te lijken, vandaar zeker de lage crossovers en geen correctie boven 250hz
En zo gaan we steeds dieper in de rabbit hole van roomcorrectie
[ Voor 36% gewijzigd door Goofy1978 op 07-07-2024 19:17 ]
Na alle pagina's na gelezen te hebben is dit de laatste versie van V3 Beta2:ppeterr schreef op zondag 7 juli 2024 @ 17:35:
[...]
https://www.avsforum.com/...rtby=oldest#post-63407313
Je kan dus ook nog een aantal versies omhoog met MultiEQ. Geen idee of dat nut heeft.
Hier alleen de Beta 3
https://www.avsforum.com/...rtby=oldest#post-63406078
https://www.avsforum.com/posts/63408987/
Er zijn nog 3-4 versies van beta 2 geweest. Hij had het er over dat hij V3 heel soon zou launchen. Gezien ik niet tevreden was over 2.3 op de C30 ga ik die laatste versie vanavond even proberen.
[ Voor 14% gewijzigd door Astennu op 07-07-2024 20:21 ]
Ik vind A1 Evo 2.3 toch wel heel erg goed het geluid bevalt me nu al beter dan de MultiEQ app, het systeem zou 13hz flat moeten spelen.Astennu schreef op zondag 7 juli 2024 @ 20:14:
[...]
Na alle pagina's na gelezen te hebben is dit de laatste versie van V3 Beta2:
https://www.avsforum.com/posts/63408987/
Er zijn nog 3-4 versies van beta 2 geweest. Hij had het er over dat hij V3 heel soon zou launchen. Gezien ik niet tevreden was over 2.3 op de C30 ga ik die laatste versie vanavond even proberen.
A1 Evo doet geen correctie boven 225hz dacht ik, welke speakers gebruik jij? ik heb Arendal 1961 in 5.3.2.
Alles boven 225hz is zoals je speakers en de ruimte klinken de roomcorrectie heeft daar geen invloed op.
Heb levels en afstanden even nagelopen en meer richting setup van de avr zelf gezet, zal morgen de volumes nog eens controleren met een losse db meter en afstellen op 70db.
AOne deed idd 220-225 maar A1E doet tot 250Hz.Goofy1978 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:47:
[...]
Ik vind A1 Evo 2.3 toch wel heel erg goed het geluid bevalt me nu al beter dan de MultiEQ app, het systeem zou 13hz flat moeten spelen.![]()
A1 Evo doet geen correctie boven 225hz dacht ik, welke speakers gebruik jij? ik heb Arendal 1961 in 5.3.2.
Alles boven 225hz is zoals je speakers en de ruimte klinken de roomcorrectie heeft daar geen invloed op.
Heb levels en afstanden even nagelopen en meer richting setup van de avr zelf gezet, zal morgen de volumes nog eens controleren met een losse db meter en afstellen op 70db.
Ik heb SVS Ultra bookshelfs en center front
Prime bookshelf rear
Jamo S622 atmos
En 2x PC2000 subs
Ik heb net met Startrek Into Darkness getest En de bass van de X4400h vind ik echt veel mooier bij explosies of crashes klopt dat meer met wat je ziet. Is bij de C30 echt underwhelming.
Waar spraak wel wat helderder is bij de C30 Mja je wilt dat alles beter is als je zo'n bedrag voor een Avr betaald en niet dat je er op bepaalde vakken op achteruit gaat.
Gebruik je rew en de umik om die levels na te lopen door een test toon te genereren en die spl meter te gebruiken?
[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 07-07-2024 22:13 ]
Heb een losse db meter maar de umik zou idd ook kunnen die is wat preciezer.
[ Voor 16% gewijzigd door Goofy1978 op 07-07-2024 23:49 ]
A1 Evolution V3 is nu officieel uit:
https://drive.google.com/...T3wYoSSgo-4LDRpKHVXwCYoMF
https://drive.google.com/...T3wYoSSgo-4LDRpKHVXwCYoMF
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
| A1 Evo v3 Release Notes (07 July 2024) Compatibility: - Tested with REW Beta versions 33 to 42. Key Updates: 1. **Enhanced Support for Large/Full Range Front Speakers**: - Detects full-range front speakers and calculates "bass extraction LPF" for the subwoofer in 'LFE + main' mode. - Evaluates LFE mode (no subwoofer with large front speakers) and the traditional crossover with subwoofer for small front speakers to find the best configuration. - Aligns subwoofer to the center speaker for improved speech clarity when front mains are set to LFE. 2. **Improved Crossover Frequency Algorithm**: - Considers the individual bass roll-off frequency of each speaker, optimizing for dip removal from speaker responses. - Frequency mapping customization removed due to these enhancements. 3. **Performance Enhancements**: - Minor improvements to target tracking and excess phase minimization. - Reduced script run time. 4. **Second Round of Filtering**: - Added after subwoofer alignment for significantly improved overall speaker responses. 5. **Central Mic Position Weighting**: - Increased importance given to central mic position speaker responses. 6. **Directional Bass Conversion Script**: - Complimentary script to convert standard bass to directional bass for users with older receivers and two subwoofers. - This script prepares calibration files before feeding them to Evo and is linked only in the YouTube video (you may need to watch!). 7. **Speaker Volume Matching**: - Volumes matched to custom target curves from the end of frequency correction up to 20kHz. 8. **User Interface Enhancements**: - Improvements and additions related to 'LFE + Main' mode and 'LPF for LFE' setting recommendations for specific subwoofers. Overall: - A1 Evo v3 is redesigned for the ultimate sound experience with your setup, offering smarter and more efficient performance. |
@Astennugisteren even geprobeerd zitten nog bugs in, wacht nog even af tot alles wat gefixt is.
V3 is ook meer voor grote front speakers ik heb monitors die 73hz-3db afvallen.
Gisteren Dune 2 aangezet, een beetje tot halverwege net na de scene met het gevecht van het neefje....indrukwekkend. Maar ik ben nu zo weg van alle afstellingen dat het er wederom niet beter op is geworden. Tevens niet heel bevordelijk voor de aandacht die ik wil hebben voor een film
Maar goed, wel mooi een beetje een referentie op gehoor straks.
Mooie setups hebben jullie trouwens.
Gebruiken jullie nog een specifieke target curve?
[ Voor 6% gewijzigd door ppeterr op 08-07-2024 13:46 ]
Heb je de V3 geprobeerd of die beta die ik eerder gelinkt heb?Goofy1978 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:23:
@Astennugisteren even geprobeerd zitten nog bugs in, wacht nog even af tot alles wat gefixt is.
V3 ondersteund beide je kunt een paar verschillende soorten speakers kiezen / forceren als je dat wil.
Welke gebruik je nu?ppeterr schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:29:
Gisteren Dune 2 aangezet, een beetje tot halverwege net na de scene met het gevecht van het neefje....indrukwekkend. Maar ik ben nu zo weg van alle afstellingen dat het er wederom niet beter op is geworden. Tevens niet heel bevordelijk voor de aandacht die ik wil hebben voor een film![]()
Ik vind het vergelijken soms heel lastig als je geen schakelaar hebt die instant switched Is het lastig om te horen wat je gehoord hebt. Ik heb dan wel zo iets van het is anders en grofweg kan je het wel plaatsen maar het kost mij 3-4 min om de receiver te wisselen en alle boxen aan te sluiten. Wat opzich al snel is maar dan is die herinnering al weer wat vager.
Van film kijken komt dan idd weinig dat komt daar na wel als alles goed staat
Wat voor een setup gebruik je zelf?
Ik gebruik de bijgeleverde evo3 curve die heeft al een mooie bass boost.
Heb nog Evo 2.3, net levels afgesteld met analoge db meter scheelde soms wel wat.
Klinkt wel super nu, subwoofers afstellen is wel lastig, zet je die gelijk met de speakers staan ze veel te hard.
Klinkt wel super nu, subwoofers afstellen is wel lastig, zet je die gelijk met de speakers staan ze veel te hard.
Ik heb het nog niet uitgevoerd, dus de reference die de Marantz er zelf van maakt.Astennu schreef op maandag 8 juli 2024 @ 16:15:
[...]
Welke gebruik je nu?
Ik vind het vergelijken soms heel lastig als je geen schakelaar hebt die instant switched Is het lastig om te horen wat je gehoord hebt. Ik heb dan wel zo iets van het is anders en grofweg kan je het wel plaatsen maar het kost mij 3-4 min om de receiver te wisselen en alle boxen aan te sluiten. Wat opzich al snel is maar dan is die herinnering al weer wat vager.
Van film kijken komt dan idd weinig dat komt daar na wel als alles goed staat
Wat voor een setup gebruik je zelf?
Ik gebruik de bijgeleverde evo3 curve die heeft al een mooie bass boost.
Ik heb hier de Cinema 70s, met Dali Oberons + sub en b&w m1's. 5.1 setup. Niet heel fancy in vergelijk met wat ik hier voorbij zie komen. Binnenkort vakantie, en dan ga ik er weer eens goed voor zitten. En dan op een bepaald punt laten zoals het is.
Dali en B&W is zeker mooi spul. De C70 is misschien geen top model maar gezien wat ik nu tussen mijn X4400h en C30 hoor vraag ik me af hoeveel verschil het daadwerkelijk allemaal maakt. (of mijn oren zijn gewoon al te slecht geworden door ouderdom wat natuurlijk kan).ppeterr schreef op maandag 8 juli 2024 @ 18:08:
[...]
Ik heb het nog niet uitgevoerd, dus de reference die de Marantz er zelf van maakt.
Ik heb hier de Cinema 70s, met Dali Oberons + sub en b&w m1's. 5.1 setup. Niet heel fancy in vergelijk met wat ik hier voorbij zie komen. Binnenkort vakantie, en dan ga ik er weer eens goed voor zitten. En dan op een bepaald punt laten zoals het is.
Zolang die alles doet wat jij nodig hebt is het toch helemaal goed?
Ik geniet volop, ik begon mijn zoektocht met een heel ander idee. Ben van een Cambridge EVO naar een NAD m10 v2 gegaan die ik bijna had gekocht. Dit omdat ik een balans van "klein" "muziek" "soms film" "draadloos" belangrijk vond. Alles voldeed daar net niet aan.Astennu schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:07:
[...]
Dali en B&W is zeker mooi spul. De C70 is misschien geen top model maar gezien wat ik nu tussen mijn X4400h en C30 hoor vraag ik me af hoeveel verschil het daadwerkelijk allemaal maakt. (of mijn oren zijn gewoon al te slecht geworden door ouderdom wat natuurlijk kan).
Zolang die alles doet wat jij nodig hebt is het toch helemaal goed?
Dus nu, Iets minder klein, bedraad, redelijk in film geluid. En ik ben erg onder de indruk van het geluid met Tidal.
Helemaal goed
Dat is het belangrijkste had ik dat maar met mijn Cinema AVRppeterr schreef op maandag 8 juli 2024 @ 19:13:
[...]
Ik geniet volop, ik begon mijn zoektocht met een heel ander idee. Ben van een Cambridge EVO naar een NAD m10 v2 gegaan die ik bijna had gekocht. Dit omdat ik een balans van "klein" "muziek" "soms film" "draadloos" belangrijk vond. Alles voldeed daar net niet aan.
Dus nu, Iets minder klein, bedraad, redelijk in film geluid. En ik ben erg onder de indruk van het geluid met Tidal.
Helemaal goed

Ik ben uren aan het testen geweest dit waren de meest interessante gegevens:
/f/image/H06TT924Zhs68Wh4HKxS0rFc.png?f=fotoalbum_large)
Geel is de Denon met een LFE+Main Crossover van 40.
De Oranje is wat ik altijd zelf instelde Crossover 60. Low pass filter 120Hz
De C30 heeft met LFE+Main nog steeds een grote dip (zonder is het nog veel erger).
De beste curve is LFE+Main met Crossover van 40Hz (paars)
ik denk dat ik het verschil in dat 30-40Hz bereik hoor, Morgen maar eens goed gaan luisteren met de verschillende settings.
Ik heb nu in ieder geval beter inzichtelijk wat het ea doet qua ferquentie bereik.
Ik heb volgens mij wel grote issues in mijn ruimte dat ik ondanks dit soort calibratie nog zulke pieken en dalen heb. Ik zal morgen ook eens een basline zonder Audyssey maken kijken hoe dat er uit ziet.
Maar ik denk dat ik zelf moeten gaan leren editen om vooral de linker speaker (die je hier ziet) aan te pakken. De rechter is een stuk vlakker. Maar eigenlijk zou ik alle front speakers even moeten na lopen en de subwoofer curve.
/f/image/H06TT924Zhs68Wh4HKxS0rFc.png?f=fotoalbum_large)
Geel is de Denon met een LFE+Main Crossover van 40.
De Oranje is wat ik altijd zelf instelde Crossover 60. Low pass filter 120Hz
De C30 heeft met LFE+Main nog steeds een grote dip (zonder is het nog veel erger).
De beste curve is LFE+Main met Crossover van 40Hz (paars)
ik denk dat ik het verschil in dat 30-40Hz bereik hoor, Morgen maar eens goed gaan luisteren met de verschillende settings.
Ik heb nu in ieder geval beter inzichtelijk wat het ea doet qua ferquentie bereik.
Ik heb volgens mij wel grote issues in mijn ruimte dat ik ondanks dit soort calibratie nog zulke pieken en dalen heb. Ik zal morgen ook eens een basline zonder Audyssey maken kijken hoe dat er uit ziet.
Maar ik denk dat ik zelf moeten gaan leren editen om vooral de linker speaker (die je hier ziet) aan te pakken. De rechter is een stuk vlakker. Maar eigenlijk zou ik alle front speakers even moeten na lopen en de subwoofer curve.
Ok. Niet tevreden?Astennu schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 01:52:
[...]
Dat is het belangrijkste had ik dat maar met mijn Cinema AVR
Nee so far niet helemaal. Mijn X4400h klinkt met actie scenes levendiger en heeft meet punch.
De stemmen zijn bij de C30 wel wat meer silky en duidelijker.
Daarnaast luister ik veel Pop en Hardstyle en dat klinkt niet lekker op de C30 en veel beter op de X4400h omdat de bass bij de C30 op sommige punten ontbreekt.
Ik ben het nu helemaal aan het na meten waar het kan zitten. Ik wil het nu toch leren hoe dat allemaal zit. Maar gezien het prijs verschil wil ik wel dat het op alle vlakken een verbetering is anders is het natuurlijk zonde van het geld.
Duidelijk, en vervelend. Hopelijk kan je nog wat tunen en het naar je smaak krijgen. Ik zelf kom van een soundbar, dus mijn referentie is een stuk slechter te noemen, en geen vergelijk.Astennu schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:47:
[...]
Nee so far niet helemaal. Mijn X4400h klinkt met actie scenes levendiger en heeft meet punch.
Daarnaast luister ik veel Pop en Hardstyle en dat klinkt niet lekker op de C30 en veel beter op de X4400h omdat de bass bij de C30 op sommige punten ontbreekt.
Ik ben het nu helemaal aan het na meten waar het kan zitten. Ik wil het nu toch leren hoe dat allemaal zit. Maar gezien het prijs verschil wil ik wel dat het op alle vlakken een verbetering is anders is het natuurlijk zonde van het geld.
Met mijn C40 ontbreekt geen bass met hardstyle of technoAstennu schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:47:
[...]
Dan is het al heel snel een grote uograde.ppeterr schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 15:47:
[...]
Duidelijk, en vervelend. Hopelijk kan je nog wat tunen en het naar je smaak krijgen. Ik zelf kom van een soundbar, dus mijn referentie is een stuk slechter te noemen, en geen vergelijk.
Mijn speakers en subs zijn hetzelfde gebleven dus dan heb je een goede vergelijking.
Ik ga vanavond nog wat metingen doen om te kijken of ik er achter kan komen wat ik hoor.
Maar grote kans dat de sweeps niet laten zien wat er gebeurd als de processing aan de haal gaat met content zoals muziek en films. Het kan ook zijn. Dst daar het verschil zit.
De DAC's zijn ook anders AK4453 voor de X4400h vs ESS Sabre 9017's voor de C30. Geen idee hoeveel invloed die op het soort geluid hebben en of dat na calibraties meetbaar zou moeten zijn.
Morgen de winkel maar eens bellen of die nog tips hebben en of 2 weken testen de limit is. Ik heb te veel materie waar ik me over moet in lezen en overdag gewoon werk savonds niet voldoende tijd heb er al heel wat avonden in zitten.
Maar goed anders aas het een leuk experiment maar dan gaat hij vrijdag wel terug want het gaat om te veel geld als je dan niet tevreden bent is dat dood zonde.
Owh zeker niet ik houd van Melodic Hardstyle. Voorbeeld nr is A-Rize - The Demon. En op de X4400H is het veel levendiger warmer en meer punsh in de low end. Maar goed als ik de denon nooit gehad had zou ik misschien ook zeggen own zit best veel bass in dat nummer. Then again op feesten en festivals hoor je ook dingen. En die wat hogere bass frequenties klinken bij mijn Sony 1000MX5 ook anders en "beter" al is dat natuurlijk ook smaak. Tov de Sony 1000MX5 heeft de Denon + mijn speakers veel meer mid en high maar qua bass lijkt het veel meer op elkaarn00bs schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:15:
[...]
Met mijn C40 ontbreekt geen bass met hardstyle of technomaar als je allemaal zaagkicks hebt, klinkt het op alles brak.
[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 10-07-2024 00:16 ]
Weer vele uren testen verder:
/f/image/0pjl2quPan6rruBXA1SqFzVP.png?f=fotoalbum_large)
Dit verklaart helaas nog steeds niet wat ik hoor want volgens de sweeps zou de C30 luider moeten zijn dan de X4. De licht paars/blauwe lijn is de meest optimale instelling voor de C30 en dat is dan LFE+Main met een LPFvan 120-250 (die zijn na genoeg identiek dus niet mee genomen in de grafiek.)
No Audyssey klinkt nog een stuk heftiger qua bass al is de 50-120Hz range ook wel 5db hoger wat veel is. Toch verklaart dat niet waarom de X4400h in films dichter bij dat geluid zit. So im at a loss.
(SAU =Standaard Audyssey, NoAu = Audyssey uit de rest is met A1E V3)
/f/image/0pjl2quPan6rruBXA1SqFzVP.png?f=fotoalbum_large)
Dit verklaart helaas nog steeds niet wat ik hoor want volgens de sweeps zou de C30 luider moeten zijn dan de X4. De licht paars/blauwe lijn is de meest optimale instelling voor de C30 en dat is dan LFE+Main met een LPFvan 120-250 (die zijn na genoeg identiek dus niet mee genomen in de grafiek.)
No Audyssey klinkt nog een stuk heftiger qua bass al is de 50-120Hz range ook wel 5db hoger wat veel is. Toch verklaart dat niet waarom de X4400h in films dichter bij dat geluid zit. So im at a loss.
[ Voor 23% gewijzigd door Astennu op 10-07-2024 00:37 ]
Ik ben geen expert, maar zou het de combinatie speakers zijn en of speaker config in de versterker?Astennu schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 00:19:
Weer vele uren testen verder:
[Afbeelding]
Ik weet dat alle fabrikanten adviseren je weerstand instelling juist te doen, maar dat zou ik dus nooit doen. Hou gewoon de hoogst mogelijke Ohm waarde aan die je kan instellen voor je front speakers. Heb je ook getest tussen beiden met enkel 2 fronts?
Ik heb nog nooit ohm waardes in gesteld bij de x4100 en x4400h was dat altijd gewoon goed.n00bs schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 17:58:
[...]
Ik ben geen expert, maar zou het de combinatie speakers zijn en of speaker config in de versterker?
Ik weet dat alle fabrikanten adviseren je weerstand instelling juist te doen, maar dat zou ik dus nooit doen. Hou gewoon de hoogst mogelijke Ohm waarde aan die je kan instellen voor je front speakers. Heb je ook getest tussen beiden met enkel 2 fronts?
In het begin heb ik wel even met alleen twee fronts getest daar was het verschil ook duidelijk. Het kan natuurlijk ook gewoon andere sound tunning zijn dst dit is hoe marantz vind dat het moet klinken. Kan me best voorstellen dat dat met andere muziek soorten en niet perse actie films in het achterhoofd is.
Ik weet ook niet hoeveel invloed de dac's hebben want die zijn wle totaal anders.
[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 10-07-2024 23:46 ]
@Astennu Excuus als ik nu iets heel doms roep.
Maar kan je niet je Denon Audysey one/evo meting gebruiken als target voor een meting met de Marantz?
Maar kan je niet je Denon Audysey one/evo meting gebruiken als target voor een meting met de Marantz?
Ik weet niet of dat kan. Ik heb ook het idee als ik naar de gemeten curve kijk welke met een sweep gemeten is, de verschillen niet zo groot zouden moeten zijn. Maar bij content klinkt het anders op bepaalde vlakke.ppeterr schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:05:
@Astennu Excuus als ik nu iets heel doms roep.
Wellicht is een meting vanuit de Denon die al aangepast is, simpeler dan de target curve die standaard door het script aangeboden wordt. En is het dan eenvoudiger om er in de buurt te komen.Astennu schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:45:
[...]
Ik weet niet of dat kan. Ik heb ook het idee als ik naar de gemeten curve kijk welke met een sweep gemeten is, de verschillen niet zo groot zouden moeten zijn. Maar bij content klinkt het anders op bepaalde vlakke.
Maar goed, ik roep maar wat.
Waar heb je dat ding gekocht? Ik bij Klubben, daar kan ik het spul binnen 60 dagen ruilen. Niet dat ik die tijd nodig heb..maar als jij nu al dagen bezig bent er een geluid uit te krijgen waar je tevreden mee bent, zie ik het somber in
Ik weet niet of dat zo werkt. En of zo'n mastered sound te helemaal meetbaar is. Ik heb vooral veel meer tijd nodig om me helemaal in te lezen. En op dit punt zou het eigenlijk ook fijn zijn om een vergelijking te maken met Bv een X6800h die ook de Ess 9017's gebruiken of die dan meer op de X4400h of de C30 lijkt.ppeterr schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 08:51:
[...]
Wellicht is een meting vanuit de Denon die al aangepast is, simpeler dan de target curve die standaard door het script aangeboden wordt. En is het dan eenvoudiger om er in de buurt te komen.
Maar goed, ik roep maar wat.
Waar heb je dat ding gekocht? Ik bij Klubben, daar kan ik het spul binnen 60 dagen ruilen. Niet dat ik die tijd nodig heb..maar als jij nu al dagen bezig bent er een geluid uit te krijgen waar je tevreden mee bent, zie ik het somber in
Ik heb de receiver bij SmitsTV in Arnhem gekocht. Ik weer niet wat voor een proeftijd die hanteren maar daar wil ik ze zo dus even over gaan bellen.
Zelf zie ik het op dit punt ook somers is. Then again is dst erg dat het geen wat je hebt dus al zo goed klinkt dat iets wat veel duurder is niet op alle vlakken beter is.
Heb het is alleen te hopen dat moderne denons ook die sound hebben mocht deze er een keer mee ophouden.
Of als ik de modernere standaarden zoals imax audio en hdcp 2.3 en 4k120 nodig ga hebben.
Kan iemand mij vertellen wat:
Subwoofer uitgang: Bass extraction LPF --> FRONT
En het Low pass Filter met elkaar te maken hebben.
Ik heb het EVO script toegepast, ik moet het nog goed beoordelen. Maar wat mij opvalt is dat er een handmatige instelling als:
"Please set 'Subwoofer Mode' to 'LFE + Main', set 'Bass extraction lpf' to 40Hz!" wordt aangeraden.
Nou speel ik daar wat mee, en vind ik 120Hz veel mooie, warmer, en veel meer meedoen in de sub.
Ik heb best wat moeite met het interpreteren van de getallen, en instellingen.
Ik heb het EVO script toegepast, ik moet het nog goed beoordelen. Maar wat mij opvalt is dat er een handmatige instelling als:
"Please set 'Subwoofer Mode' to 'LFE + Main', set 'Bass extraction lpf' to 40Hz!" wordt aangeraden.
Nou speel ik daar wat mee, en vind ik 120Hz veel mooie, warmer, en veel meer meedoen in de sub.
Bass Extraction haalt bass van de Front channels naar de subwoofer. Dat is voor gevallen waar er geen LFE channel is en er alleen 2.0 uitgestuurd wordt en je bv geen crossover gebruikt want je hebt full range speakers. Met een crossover krijg je dat er sowieso al info naar je sub gestuurd wordt.ppeterr schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:46:
Kan iemand mij vertellen wat:
Bij 120Hz gaat alles van 0 tm 120Hz richting de sub dus de sub gaat meer mee doen.
Anders om met LFE+Main gaan je fronts mee doen met de info die via het LFA channel mee gestuurd wordt.
Volgens mij kan je het script ook beter wat aanpassen door je soort speakers er goed in te zetten bv force small (in mijn geval aangezien ik geen full range towers heb maar bookshelfs die officieel 45Hz rated zijn ze spelen in mijn ruimte wel wat lager).
Deze gast heeft een versie gemaakt waar je zelf makkelijker dingen kan invullen hoe je niet in het script te duiken:
https://www.avsforum.com/...id=63417691#post-63417691
[ Voor 17% gewijzigd door Astennu op 11-07-2024 12:13 ]
Top duidelijk en uitgevoerd! En gefine tuned. En bijna tevreden.Astennu schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 12:11:
[...]
Bass Extraction haalt bass van de Front channels naar de subwoofer. Dat is voor gevallen waar er geen LFE channel is en er alleen 2.0 uitgestuurd wordt en je bv geen crossover gebruikt want je hebt full range speakers. Met een crossover krijg je dat er sowieso al info naar je sub gestuurd wordt.
Bij 120Hz gaat alles van 0 tm 120Hz richting de sub dus de sub gaat meer mee doen.
Anders om met LFE+Main gaan je fronts mee doen met de info die via het LFA channel mee gestuurd wordt.
Volgens mij kan je het script ook beter wat aanpassen door je soort speakers er goed in te zetten bv force small (in mijn geval aangezien ik geen full range towers heb maar bookshelfs die officieel 45Hz rated zijn ze spelen in mijn ruimte wel wat lager).
Deze gast heeft een versie gemaakt waar je zelf makkelijker dingen kan invullen hoe je niet in het script te duiken:
https://www.avsforum.com/...id=63417691#post-63417691
Ik zit met 1 ding, ik vind de Treble nog steeds te veel aanwezig over het algemeen. En nou is dat lastig te corrigeren met de Audyssey instelling. Ik heb wel gevonden in de setup app van Marantz.
Opties --> Klank. Daar kan ik Bass en Treble een beetje bijsturen. Dat maakt het voor mij af.
Ik sla het op, in een preset. Maar als ik dan weg switch van de preset en terug, staat de optie uit
Hoe doe ik dit nou? Het is voor nu denk ik te complex om in REW van alles te gaan aanpassen.
[edit] onderstaande werkt niet, zelfs met dynamic EQ onthoud hij niet dat die instelling aan moet blijven.
Ah lijk het opgelost te hebben had dynamic EQ aan staan, vond dat wel een fijne optie eigenlijk.
Maar och, kan wel zonder denk ik
Ah lijk het opgelost te hebben had dynamic EQ aan staan, vond dat wel een fijne optie eigenlijk.
/f/image/gaTZP5rLC2yOfsgzb5q4oqHC.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door ppeterr op 11-07-2024 14:17 ]
@ppeterr Dynamic EQ heeft nogal een impact op je hele beleving, de bass wordt ontzettend gepusht op lage volumes. Kan het dus niet helemaal rijmen met je enorm fanatieke aanpak met REW dat je dan Dynamic EQ nog aan had staan
Ik ben vooral zoekendeCyBeRSPiN schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:24:
@ppeterr Dynamic EQ heeft nogal een impact op je hele beleving, de bass wordt ontzettend gepusht op lage volumes. Kan het dus niet helemaal rijmen met je enorm fanatieke aanpak met REW dat je dan Dynamic EQ nog aan had staan
Dat gezegd hebbende, de versterker onthoud niet dat die instelling aan moet staan. Met Dynamic EQ uit ook niet. Ik ken het wel inschakelen, maar dan van preset wisselen, dan is het weer uit.
En vergeet niet, ben fanatiek. Maar zeker geen expert.
Als je A1E gebruikt wordt er standaard alleen nog maar gecorrigeerd in het 0-250Hz bereik alles boven 250Hz is zonder correctie.ppeterr schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 13:54:
[...]
Top duidelijk en uitgevoerd! En gefine tuned. En bijna tevreden.
Ik zit met 1 ding, ik vind de Treble nog steeds te veel aanwezig over het algemeen. En nou is dat lastig te corrigeren met de Audyssey instelling. Ik heb wel gevonden in de setup app van Marantz.
Opties --> Klank. Daar kan ik Bass en Treble een beetje bijsturen. Dat maakt het voor mij af.
Ik sla het op, in een preset. Maar als ik dan weg switch van de preset en terug, staat de optie uit
Nou lijkt het erop, als ik het lijstje na kijk van de smart select settings in de webview dat die setting niet mee genomen wordt.
Hoe doe ik dit nou? Het is voor nu denk ik te complex om in REW van alles te gaan aanpassen.
Ik weet niet wat klank is. Ik heb hem zelf altijd op engels staan zodat het overeenkomt met wat je op de grotere fora voorbij ziet komen.
Je zou een hadmatige EQ kunnen gebruiken. Maar als je je A1E gebruikt boost hij bass en verlaagd hij trebble al iets door de Evo3 Target curve die er bij zit.
DynamicEQ staat bij A1E standaard uit als je de _master file gebruikt er zit ook een DEQ0db file bij waar het wel aan staat. Als je met lage volumes luistert kan dat beter klinken maar bij 75-80db heb je dat niet nodig.ppeterr schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:03:
[edit] onderstaande werkt niet, zelfs met dynamic EQ onthoud hij niet dat die instelling aan moet blijven.
[Afbeelding]
Probeer anders ook eens Pure Direct en kijk hoe je dat vind klinken. Afhankelijk daar van weet je of je Standaard Audyssey moet tweaken of je beter A1E kan gebruiken. Of liever gewoon alles in Pure Direct luistert (als het om muziek alleen gaat kan dat een optie zijn voor surround is wat EQ wel prettig).
[ Voor 7% gewijzigd door Astennu op 11-07-2024 14:33 ]
Even een Cinema 30 update
heb de winkel gesproken alles wat die man zo wist had ik al geprobeerd. Dinsdag kwam er iemand terug van vakantie er er nog meer van af wist en ik heb in ieder geval tot dinsdag uitstel zodat ik hem eerst kan spreken.
Dus ik kan dit weekend nog wat testjes gaan doen.
heb de winkel gesproken alles wat die man zo wist had ik al geprobeerd. Dinsdag kwam er iemand terug van vakantie er er nog meer van af wist en ik heb in ieder geval tot dinsdag uitstel zodat ik hem eerst kan spreken.
Dus ik kan dit weekend nog wat testjes gaan doen.
Ik ben de hele dag bezig geweest, diverse dingen in de c70 geladen. Ook bijvoorbeeld de Dirac Target Curves, en ik ben er wel van overtuigd dat het geluids beeld met muziek een stuk beter wordt.
Enkel blijf ik met het zelfde puntje zitten wat ik hierboven al benoemde, en ik wil het toch nog een keer vragen hier.
Hoe verander je Treble als eigenlijk bij alle resultaten vanuit MultiEQ dit te veel aanwezig lijkt?
Want de "Tone" settings in "options" blijven niet enabled.
Enkel blijf ik met het zelfde puntje zitten wat ik hierboven al benoemde, en ik wil het toch nog een keer vragen hier.
Hoe verander je Treble als eigenlijk bij alle resultaten vanuit MultiEQ dit te veel aanwezig lijkt?
Op de afstandsbediening kun je de knoppen 1-4 gebruiken op instellingen op te slaan dus tv, blu ray, game, en mediaplayer ofzo.ppeterr schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:59:
Ik ben de hele dag bezig geweest, diverse dingen in de c70 geladen. Ook bijvoorbeeld de Dirac Target Curves, en ik ben er wel van overtuigd dat het geluids beeld met muziek een stuk beter wordt.
De A1 evo target curves doen niets boven de 250hz dat zijn de speakers zelf die zo klinken, je kan een kleed wegleggen dat dempt ook hoge tonen.
Maar je hebt de spullen pas wen er eerst gewoon wat meer aan, dan klinkt het steeds beter.
Dat opslaan werkt dus niet, als ik daarna terug switch staat die optie uit. Zet ik het weer aan, en onder een preset zet en ik switch naar een andere en weer terug, hops weer uit.Goofy1978 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:49:
[...]
Op de afstandsbediening kun je de knoppen 1-4 gebruiken op instellingen op te slaan dus tv, blu ray, game, en mediaplayer ofzo.
De A1 evo target curves doen niets boven de 250hz dat zijn de speakers zelf die zo klinken, je kan een kleed ofzo wegleggen dat denpt ook hoge tonen.
Maar je hebt de spullen pas wen er eerst gewoon wat meer aan, dan klinkt het steeds beter.
Probeer maar eens