Het Marantz ervaringen/discussie Topic

Pagina: 1 ... 62 ... 67 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
ppeterr schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:51:
[...]

Dat opslaan werkt dus niet, als ik daarna terug switch staat die optie uit. Zet ik het weer aan, en onder een preset zet en ik switch naar een andere en weer terug, hops weer uit.

Probeer maar eens :)
Om instellingen op te slaan moet je de betreffende knop een paar tellen ingedrukt houden.
Bij mij werkt het prima ook met de vorige denon :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
Goofy1978 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:10:
[...]

Om instellingen op te slaan moet je de betreffende knop een paar tellen ingedrukt houden.
Bij mij werkt het prima ook met de vorige denon :)
Ik weet hoe het werkt, ik het 2 presets gemaakt. En een andere naam gegeven in de web settings.

preset 1 = 2.0 stereo met de desbetreffende settings
preset 2 = 5.1 multi channel

Vervolgens Dynamic EQ uit voor beiden in de Audyssey settings. Dat geeft dan vervolgens in het opties menu "Tone" met Treble en Bass sliders. Met Dynamic EQ is dit niet mogelijk.

Ik stel deze in voor preset 1, sla het nogmaals op onder de knop
Switch naar preset 2, sla het op.

En keer terug naar preset 1. En dan staat wederom de "Tone" of "klank" setting niet geactiveerd. Kan ik gewoon aanzetten, en is de treble weer zoals ik wil.

Dus, hier slaat hij het niet op. Potverdikkeme :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
@ppeterr Ok tone settings heb ik nooit aangepast zou kunnen dat het niet opgeslagen word idd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Goofy1978 schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:30:
@ppeterr Ok tone settings heb ik nooit aangepast zou kunnen dat het niet opgeslagen word idd.
ok....dus in het kort, als je een Audyssey instelling gebruikt, zit er niks anders op dan een kleedje neer te leggen om je hoge tonen minder te krijgen.......Uhmmmm....that needs some investigation :) Ik wil het of globaal anders, of via een preset.

[ Voor 8% gewijzigd door ppeterr op 11-07-2024 21:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
ppeterr schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 21:32:
[...]

ok....dus in het kort, als je een Audyssey instelling gebruikt, zit er niks anders op dan een kleedje neer te leggen om je hoge tonen minder te krijgen.......Uhmmmm....that needs some investigation :) Ik wil het of globaal anders, of via een preset.
Gebruik je A1E of Audyssey?
Bij A1E moet je een andere target curve gebruiken als je meer trebble wilt of na het terug zetten in de app de curve nog gaan editen.

Bij Audyssey kan je de curve editor in de app gebruiken.
Let wel op als je + db doet probeert hij reference te halen. Dus Bv bij +6db voor 20k blijft dat het 0 punt en gaat hij de rest verlagen in volume dus je krijgt het omgekeerde van wat je denkt te krijgen als je +db gebruikt. Eind resultaat is wel prima alleen je maximale volume van Bv bass is dan wel lager dan reference ipv dat alleen de trebble 6db luider is.

Hopelijk is mijn uitleg een beetje duidelijk 7(8)7 :)

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Astennu schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 00:54:
[...]

Gebruik je A1E of Audyssey?
Bij A1E moet je een andere target curve gebruiken als je meer trebble wilt of na het terug zetten in de app de curve nog gaan editen.

Bij Audyssey kan je de curve editor in de app gebruiken.
Let wel op als je + db doet probeert hij reference te halen. Dus Bv bij +6db voor 20k blijft dat het 0 punt en gaat hij de rest verlagen in volume dus je krijgt het omgekeerde van wat je denkt te krijgen als je +db gebruikt. Eind resultaat is wel prima alleen je maximale volume van Bv bass is dan wel lager dan reference ipv dat alleen de trebble 6db luider is.

Hopelijk is mijn uitleg een beetje duidelijk 7(8)7 :)
Ik gebruik de A1E tool voor Audyssey, forceer Large met een cutoff van 250.

Vervolgens dan de target die het script geeft, of een van de andere (rtings/Dirac/Drtoole).

Goeie tip van het editen van de curve, ik ga vandaag eens de app op mijn tablet zetten en eens kijken of het lukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Even een check of ik het wel goed ga doen. Ik heb hier de standaard curve.
Ik ga even van de standaard meting uit, zodat ik ze goed kan vergelijken tussen speaker setup 1 en 2.

Op deze curve heb ik de High Freq roll off 2 toegepast, zodat het hoog wat soepeler wordt.

Op deze curve ga ik toepassen

5 Khz - 2dB
10 Khz - 3dB
20 Khz - 2dB

Dan eens luisteren of ik dat soepel en minder aanwezig vind.

[edit] En het werkt :) Het was iets teveel dus klein stukje terug in de curve. Ik ben er blij mee :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_C07MprQRwTho1NBXhUZPgM4My0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zJRFrCaUJSmiHVOMlaBwQaf8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door ppeterr op 12-07-2024 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Ik heb mijn Main Listening position naar het midden van de woonkamer verplaatst om te kijken of dat wat oplost.
Het geluid met films heb ik nu goed. Dat klinkt ook echt wel een stuk beter dan de Denon. Er wordt meer gebruik gemaakt van alle speakers en er is meer detail en het blend mooi over bij Atmos tracks. De bass is met +3db op beide sub's extra ok denon heeft nog steeds meer punsh en vooral op bepaalde stukken springt die er qua punsh uit maar dit is overall wel een verbetering.

Hardstyle muziek daar in tegen is nog steeds ruk. De Bass kick waar het bij dat soort muziek om draait is zo goed als non existent zelfs met +5db op beide subs.en Tone control +6db bass -2db trebble.
Ook klinkt alles harsh en schel en het is gewoon echt niet mooi meer om naar te luisteren en ook echt niet hoe het op de feesten klinkt. De Sony 1000MX5 oortjes en de Denon X4400h kloppen voor mijn gevoel wel beter.

Ik vraag me echt af of dit de Marantz sound tunning is want de frequency sweeps van RWE laten vergelijkbare curves zien. Dat laat mij denken alsof het echt het verschil in processing is. In het midden van de kamer klinkt Pure Direct ook niet lekker meer bass komt dan niet goed uit met Audyssey die dat wat tweaked klinkt het nu beter waar bij de oude positie vlak bij de muur prure direct betere bass had.

Ben benieuwd of ik dinsdag nog wat weizer ga worden maar vrees dat de Marantz niet geschikt is voor wat ik we mee wil doen. Ik vraag me nu af of nieuwere Denon's we dat betere surround beeld in films hebben en of die met mijn muziek smaken wel vergelijkbaar blijven klinken of ik dan vergelijkbare issues ga ondervinden.

Vraag me af of het nut heeft een X8500HA te gaan testen aangezien die tegenwoordig ook ESS DAC's heeft en dan wel de lagere 9010's (10 stuks) waar de C30 2x de 9017 gebruikt. Heb wel gekeken of ik nog een X8500H kan vinden maar die zijn allemaal weg (Die hebben nog wel de AK4490's).

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Astennu schreef op zondag 14 juli 2024 @ 15:02:
Ik heb mijn Main Listening position naar het midden van de woonkamer verplaatst om te kijken of dat wat oplost.
Het geluid met films heb ik nu goed. Dat klinkt ook echt wel een stuk beter dan de Denon. Er wordt meer gebruik gemaakt van alle speakers en er is meer detail en het blend mooi over bij Atmos tracks. De bass is met +3db op beide sub's extra ok denon heeft nog steeds meer punsh en vooral op bepaalde stukken springt die er qua punsh uit maar dit is overall wel een verbetering.

Hardstyle muziek daar in tegen is nog steeds ruk. De Bass kick waar het bij dat soort muziek om draait is zo goed als non existent zelfs met +5db op beide subs.en Tone control +6db bass -2db trebble.
Ook klinkt alles harsh en schel en het is gewoon echt niet mooi meer om naar te luisteren en ook echt niet hoe het op de feesten klinkt. De Sony 1000MX5 oortjes en de Denon X4400h kloppen voor mijn gevoel wel beter.

Ik vraag me echt af of dit de Marantz sound tunning is want de frequency sweeps van RWE laten vergelijkbare curves zien. Dat laat mij denken alsof het echt het verschil in processing is. In het midden van de kamer klinkt Pure Direct ook niet lekker meer bass komt dan niet goed uit met Audyssey die dat wat tweaked klinkt het nu beter waar bij de oude positie vlak bij de muur prure direct betere bass had.

Ben benieuwd of ik dinsdag nog wat weizer ga worden maar vrees dat de Marantz niet geschikt is voor wat ik we mee wil doen. Ik vraag me nu af of nieuwere Denon's we dat betere surround beeld in films hebben en of die met mijn muziek smaken wel vergelijkbaar blijven klinken of ik dan vergelijkbare issues ga ondervinden.

Vraag me af of het nut heeft een X8500HA te gaan testen aangezien die tegenwoordig ook ESS DAC's heeft en dan wel de lagere 9010's (10 stuks) waar de C30 2x de 9017 gebruikt. Heb wel gekeken of ik nog een X8500H kan vinden maar die zijn allemaal weg (Die hebben nog wel de AK4490's).
Ik probeer je te begrijpen, en ik ben ook niet onbekend met de muziek stroming. Ik zelf luister veel EDM en Techno. Verder een zeer brede muziek smaak, en ik vind juist in mijn geval het statische geluid met electronische muziek wel fijn uit de marantz. Maar goed dan heb ik het niet over de hoge tonen, dat was het enige wat ik uit de curve geedit heb. Hier vind ik inderdaad ook een en ander wel veel op de sub's leunen, maar dat is meer inherent aan de speakers die ik hier heb staan. En past redelijk bij welke muziek ik luister.

Staat er ergens online een track die je niet fijn vind klinken, ik weet totaal geen vergelijk. Maar ik wil het wel eens aanzetten en horen wat je dan mist. Al is dat nartuurlijk geen enkel vergelijk, verschillende amp en speakers etc. Toch geef eens een titel.

In ander nieuws, kom een door met dat Tidal connect!

Ik heb hier nu een en ander om de muziek naar de Marantz te sturen, maar via de Tidal interface zou perfect zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bn4rhzbGhmYpDT3KoUTLzWJBlmE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4lN2ijFtg7aRHl3qzvgjPQ7m.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op zondag 14 juli 2024 @ 15:41:
[...]

Ik probeer je te begrijpen, en ik ben ook niet onbekend met de muziek stroming. Ik zelf luister veel EDM en Techno. Verder een zeer brede muziek smaak, en ik vind juist in mijn geval het statische geluid met electronische muziek wel fijn uit de marantz. Maar goed dan heb ik het niet over de hoge tonen, dat was het enige wat ik uit de curve geedit heb. Hier vind ik inderdaad ook een en ander wel veel op de sub's leunen, maar dat is meer inherent aan de speakers die ik hier heb staan. En past redelijk bij welke muziek ik luister.

Staat er ergens online een track die je niet fijn vind klinken, ik weet totaal geen vergelijk. Maar ik wil het wel eens aanzetten en horen wat je dan mist. Al is dat nartuurlijk geen enkel vergelijk, verschillende amp en speakers etc. Toch geef eens een titel.

In ander nieuws, kom een door met dat Tidal connect!

Ik heb hier nu een en ander om de muziek naar de Marantz te sturen, maar via de Tidal interface zou perfect zijn.

[Afbeelding]
Het is heel lastig als je geen vergelijking hebt maar
The Daemon - A-Rize
Sound of the warrior - Ran-d
Say so - terror jr
Daft punk - pentatonix

Die laatste is accpella en die man die de bas doet heeft echt een hele diepe stem maar valt bij de C30 wel mee. Waardoor de bass beat heel erg in de mond klinkt ipv echt een bass beat zoals het op al mijn andere speakers klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Astennu schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:13:
[...]

Het is heel lastig als je geen vergelijking hebt maar
The Daemon - A-Rize
Sound of the warrior - Ran-d
Say so - terror jr
Daft punk - pentatonix

Die laatste is accpella en die man die de bas doet heeft echt een hele diepe stem maar valt bij de C30 wel mee. Waardoor de bass beat heel erg in de mond klinkt ipv echt een bass beat zoals het op al mijn andere speakers klinkt.
Dit mislukt een beetje, ik kan niks vinden buiten wat content op youtube. En als ik wel wat in een redelijke kwaliteit vind zijn het denk ik de orginele tracks, en zeker geen hardstyle. Maar goed, wat je al schrijft ik heb geen vergelijk met hoe jij het op je andere versterker hoort. En hoe je het zou willen.

Ik zie het wel somber in voor je, aangezien je zo aan het spitten bent in de settings en alles uit de kast trekt om het goed te krijgen. En het lukt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op zondag 14 juli 2024 @ 18:43:
[...]

Dit mislukt een beetje, ik kan niks vinden buiten wat content op youtube. En als ik wel wat in een redelijke kwaliteit vind zijn het denk ik de orginele tracks, en zeker geen hardstyle. Maar goed, wat je al schrijft ik heb geen vergelijk met hoe jij het op je andere versterker hoort. En hoe je het zou willen.

Ik zie het wel somber in voor je, aangezien je zo aan het spitten bent in de settings en alles uit de kast trekt om het goed te krijgen. En het lukt niet.
Als het goed is staan ze op tidal en Spotify ik gebruik zelf tidal.

Dat denk ik inderdaad ook. Misschien dat ik nog een X8500ha probeer al is dat al weer een veel ouder model weet ik niet of die imax enhanced ondersteund dat doet de C30 wel. En nieuwe de ons ook. En ook sony 360.

Edit Hij heeft wel imax enhanced maar geen sony 360.

[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 14-07-2024 19:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toshirou
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 15:12

Toshirou

Vinyl Surfer

Ik las een tijd geleden op een forum dat het verschil tussen Marantz en Denon vooral in de tuning zit als mede het gebruik van nieuwe technologie. Denon is vaak qua geluid meer ronder met een dieper en aanwezig laag. Terwijl Marantz wat meer blijft bij wat ze kennen en qua geluid het geheel wat warmer afstemmen maar vooral nadruk op het detail in het midden/midden laag leggen.

In hoeverre dit hier van toepassing is, dat kan ik niet zeggen maar deze uitspraak herinnerde ik mij en lijkt hier aanwezig te zijn.

Vinyl & CD's | Vinyl Insta | XBL tag: Yashirou | Google Pixel 9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Astennu schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:12:
[...]

Als het goed is staan ze op tidal en Spotify ik gebruik zelf tidal.

Dat denk ik inderdaad ook. Misschien dat ik nog een X8500ha probeer al is dat al weer een veel ouder model weet ik niet of die imax enhanced ondersteund dat doet de C30 wel. En nieuwe de ons ook. En ook sony 360.

Edit Hij heeft wel imax enhanced maar geen sony 360.
Hier ook Tidal, en ik heb The Daemon - A-Rize gevonden en aangezet. Hoewel het niet helemaal mijn muziek is, hoor ik wel dat het mooi afgemixxed is. Fijn stereo beeld met de synths, en de laag die je daar dan doorheen hoort komen. Ook de stem is mooi laag en zwaar.

Nou probeer ik mij in te denken, met wat jij mist. En wat mij opvalt (en hier is het natuurlijk helemaal niet afgesteld of bedoelt om dit te draaien). De kick, als het gaat stampen blijft vlak. Niet naar de voorgrond, niet extra aanwezig. Als ik wat techno nummers aanzet, die waarschijnlijk inderdaad in een heel ander bereik de drums en ritme heeft, loopt de subwoofer keurig mee. Wordt het een vol duidelijk ritme, dan stampt het :)

Nou ja, ik probeer mij in te denken wat jij mist...lastig voor jou. Ik zou hem omruilen denk ik. Hier ga jij je aan irriterren vermoed ik. Zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op zondag 14 juli 2024 @ 19:31:
[...]

Hier ook Tidal, en ik heb The Daemon - A-Rize gevonden en aangezet. Hoewel het niet helemaal mijn muziek is, hoor ik wel dat het mooi afgemixxed is. Fijn stereo beeld met de synths, en de laag die je daar dan doorheen hoort komen. Ook de stem is mooi laag en zwaar.

Nou probeer ik mij in te denken, met wat jij mist. En wat mij opvalt (en hier is het natuurlijk helemaal niet afgesteld of bedoelt om dit te draaien). De kick, als het gaat stampen blijft vlak. Niet naar de voorgrond, niet extra aanwezig. Als ik wat techno nummers aanzet, die waarschijnlijk inderdaad in een heel ander bereik de drums en ritme heeft, loopt de subwoofer keurig mee. Wordt het een vol duidelijk ritme, dan stampt het :)

Nou ja, ik probeer mij in te denken wat jij mist...lastig voor jou. Ik zou hem omruilen denk ik. Hier ga jij je aan irriterren vermoed ik. Zonde.
Hardstyle is best complexe muziek als je echt goed gaat luisteren en ook lastig om te maken.
Maat om te beschrijven die stem. Voel je ipc een beetje.
Bij 30 sec komt er zo'n onheilspellende bass op de achtergrond ook die hoog je een beetje te voelen. Dan bij 00:40 komt er zo'n "bass impact" Ook die hoort voelbare impact te hebben en diep te zijn en dan op 01:05 komt de bass beat ook die voel je bij iedere hit dan komt bij 1:18 de bass kick ook die voel je enigsinds maar bij de c30 voel je die helemaal niet en voelt hij super vlak.

Ook met mijn goedkopere sony c700n oortjes heb ik voor mijn gevoel meer impact je voelt het dan niet op je lijf natuurlijk maar wel qua pass druk in je oren.

[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 15-07-2024 01:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik heb de bass gevonden maar niet op de plek waar je hem zou verwachten:

Quote van mijn AVSForum post:
Did some testing today but so far bass wise i still like the V3UberBeta with Giant Speaker fix and the changes from MtrSkllz the best.
But that might be because i was having a lackluster bass on my Cinema 30 compared to the X4400h maybe the v3x sounds good on that one have not tested that yet.

I did find my bass with the Cinema 30 i measured on my chair in the middle of the room. Then i moved to my old MLP on the couch against the wall and there it was! the bass the X4400h has when i measure on the couch like 2 meters behind the chair where i did the measurements. Im now wondering if the C30 is making some mistakes. then again when i measure with REW and the Umik1 the C30 and X4400h track similar when both calibrated for the couch. i really dont understand what is happening with that C30 if this is my unit or if its the Marantz sound tuning that lowers that bass so much in certain area's.
Op een of andere manier moet ik dus 2 meter voor de mlp zitten met de mic's om de bass te hebben die ik wil bij de C30 waar de X4400h het gewoon goed doet op de mlp. Gezien ik toch maar tot 250Hz audyssey gebruik is het niet zo'n issue maar zou je dat doen tot 20.000hz klinkt je mid en high nergens meer naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Astennu schreef op maandag 15 juli 2024 @ 12:47:
Ik heb de bass gevonden maar niet op de plek waar je hem zou verwachten:

Quote van mijn AVSForum post:

[...]

Op een of andere manier moet ik dus 2 meter voor de mlp zitten met de mic's om de bass te hebben die ik wil bij de C30 waar de X4400h het gewoon goed doet op de mlp. Gezien ik toch maar tot 250Hz audyssey gebruik is het niet zo'n issue maar zou je dat doen tot 20.000hz klinkt je mid en high nergens meer naar.
Het is uiteindelijk maar een tool, die je kan helpen een beter geluid te krijgen. Of dat dan is zoals jij het wilt is een tweede. Het zegt aan het einde van de streep helemaal niks, behalve dat je een bepaald bereik beter benut.

Maar begrijp ik nou, dat je iets meer tevreden bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:57:
[...]

Het is uiteindelijk maar een tool, die je kan helpen een beter geluid te krijgen. Of dat dan is zoals jij het wilt is een tweede. Het zegt aan het einde van de streep helemaal niks, behalve dat je een bepaald bereik beter benut.

Maar begrijp ik nou, dat je iets meer tevreden bent?
Ik ben wel meer tevreden over de muziek maar ik weet nu dus totaal niet hoe ik zo'n resultaat betrouwbaar kan krijgen. Want hoe moet ik de positie centraal in de kamer nu goed zien te krijgen ik kan moeilijk de mic tegen mijn center speaker aan gaan zetten wat weer 2 meter naar voor is.
Ik vind het gewoon raar dat die die Marantz er zo anders mee om gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Astennu schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:59:
[...]

Ik ben wel meer tevreden over de muziek maar ik weet nu dus totaal niet hoe ik zo'n resultaat betrouwbaar kan krijgen. Want hoe moet ik de positie centraal in de kamer nu goed zien te krijgen ik kan moeilijk de mic tegen mijn center speaker aan gaan zetten wat weer 2 meter naar voor is.
Ik vind het gewoon raar dat die die Marantz er zo anders mee om gaat.
Testen en luisteren, eigenlijk zoals je nu al in den treure doet.

Wellicht is dit het gewoon, klinkt het goed. Klaar. En dan straks nog een 2e preset voor je films.
Op een gegeven moment het een beetje los laten is ook niks mis mee.

Maar eens, er zit dus blijkbaar een verschil tussen de Denon, en hoe Marantz het verwerkt. En dat is dan met dit genre blijkbaar een probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:08:
[...]

Testen en luisteren, eigenlijk zoals je nu al in den treure doet.

Wellicht is dit het gewoon, klinkt het goed. Klaar. En dan straks nog een 2e preset voor je films.
Op een gegeven moment het een beetje los laten is ook niks mis mee.

Maar eens, er zit dus blijkbaar een verschil tussen de Denon, en hoe Marantz het verwerkt. En dat is dan met dit genre blijkbaar een probleem.
Ik ga morgen eens met de winkel overleggen.
Het probleem is een beetje dat het voor mij Een gigantisch duur onderdeel is en voor dit soort bedragen wil ik wel helemaal tevreden zijn. Als ik het elke maand had liggen had het me niet zo uit gemaakt maar dssr moet wel even voor gespaard worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Ik heb op aanraden van het gesprek met de expert van de winkel een test gedaan met maar 1 Subwoofer en nu is de bass wel luider.
Nu is het dus de vraag wat doet die Marantz met 2 subwoofers actief anders dan de Denon X4400h waar 2 subwoofers wel een verbetering in geluid kwaliteit was en waar de bass met 2 Sub Standard gewoon goed klinkt. Ik draai de Marantz ook in 2Sub Standard wat vergelijkbaar is met wat de X4400h doet (die kan geen directional).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Astennu schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:34:
Ik heb op aanraden van het gesprek met de expert van de winkel een test gedaan met maar 1 Subwoofer en nu is de bass wel luider.
Nu is het dus de vraag wat doet die Marantz met 2 subwoofers actief anders dan de Denon X4400h waar 2 subwoofers wel een verbetering in geluid kwaliteit was en waar de bass met 2 Sub Standard gewoon goed klinkt. Ik draai de Marantz ook in 2Sub Standard wat vergelijkbaar is met wat de X4400h doet (die kan geen directional).
Ik ga vast iets roepen wat jij wel weet. Maar is dat niet een fase dingetje? Ik moest volgens het script het schakelaartje omzetten achter de sub. En vervolgens dan achterop met dat draaiknopje in het juiste bereik zetten ofzo?

Geen idee, maar het lijkt er dus op dat de ene sub de andere wegdrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:54:
[...]

Ik ga vast iets roepen wat jij wel weet. Maar is dat niet een fase dingetje? Ik moest volgens het script het schakelaartje omzetten achter de sub. En vervolgens dan achterop met dat draaiknopje in het juiste bereik zetten ofzo?

Geen idee, maar het lijkt er dus op dat de ene sub de andere wegdrukt.
Ik gebruik beide subs al in phase 180 na het script. Maar dat verklaar niet waarom de Denon het wel goed doet en de 30 niet. Lijkt net alsof die verkeerd corrigeert.

Ik ga morgen of zondag even met een subwoofer tunning guide aan de slag even kijken of daad nog uit komt waar ik wat mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Vandaag weer 6 uur lang aan het testen geweest.
Korte conclusie is:

Als je 1 subwoofer gebruikt welke van de twee dan ook werkt het goed.
Als je twee subs gebruikt in direct mode werkt het prima.
Ga je processing aan zetten gaat het mis en is de bass met 2 subs weg

De X4400h heeft dit probleem niet. Met 2 subs klinkt het daar altijd beter dan met 1 waar dat bij de C30 niet het geval is.

Ik denk dat er dus ergens een bug in de aansturing/processing zit zodra je twee subs gebruikt. Standard of directional mode maakt helaas geen verschil.

Morgen maar weer terugkoppelen met de winkel. Ik ben wel heel benieuwd of andere marantz receivers of een andere C30 dat probleem ook hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Astennu schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:15:
Korte conclusie is:

De X4400h heeft dit probleem niet. Met 2 subs klinkt het daar altijd beter dan met 1 waar dat bij de C30 niet het geval is.

Ik denk dat er dus ergens een bug in de aansturing/processing zit zodra je twee subs gebruikt. Standard of directional mode maakt helaas geen verschil.

Morgen maar weer terugkoppelen met de winkel. Ik ben wel heel benieuwd of andere marantz receivers of een andere C30 dat probleem ook hebben.
Denk je dan aan een hardware matige fout?

Brabant is mij te ver weg, anders had ik die van mij onder mijn arm genomen en even kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:34:
[...]

Denk je dan aan een hardware matige fout?

Brabant is mij te ver weg, anders had ik die van mij onder mijn arm genomen en even kunnen testen.
Niet perse kan ook software zijn. Maar dat is moeilijk uit te sluiten zonder 2e C30 en als het daar ook gebeurd een Cinrma model.

Ah thanks dat is wel aardig dat je het uberhaubt bedacht. De winkel heeft wel wat demo cinema units staan dus ga wel even wat met ze regelen of het daar testen als ze een goede 2 speaker 2 subwoofer setup hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Astennu schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:24:
[...]

Niet perse kan ook software zijn. Maar dat is moeilijk uit te sluiten zonder 2e C30 en als het daar ook gebeurd een Cinrma model.

Ah thanks dat is wel aardig dat je het uberhaubt bedacht. De winkel heeft wel wat demo cinema units staan dus ga wel even wat met ze regelen of het daar testen als ze een goede 2 speaker 2 subwoofer setup hebben.
Al eens opnieuw het testen gestart vanuit een fabrieks reset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:25:
[...]

Al eens opnieuw het testen gestart vanuit een fabrieks reset?
Heb ik al een keer gedaan inderdaad. Dat heeft ook niet geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Astennu schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:26:
[...]

Heb ik al een keer gedaan inderdaad. Dat heeft ook niet geholpen.
Ik gebruik de cinema 40 ook met 3 subwoofers zonder probleem.
Weet wel dat er in de android Multi EQ app een bug zit die de subwoofers veel te zacht zet.
Doe de setup eens gewoon met de avr zelf zonder app een 3 punts meting volstaat al prima.
En vergelijk de speaker levels eens met de meting via de Multi EQ app daar mag geen groot verschil in zitten als je op dezelfde plaats inmeet.
Zit er veel verschil in net als bij mij zet gewoon de subs in de app even hard als zo de avr het zelf inmeet.

Deze bug zit in de laatste versie van de android app en niet in de oudere die je mischien met je denon 4400 hebt ingesteld. :)

De C30 is op alle vlakken een betere versterker dan de denon 4400 ik verdenk eerder een softwaredingetje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Goofy1978 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:46:
[...]

Ik gebruik de cinema 40 ook met 3 subwoofers zonder probleem.
Weet wel dat er in de android Multi EQ app een bug zit die de subwoofers veel te zacht zet.
Doe de setup eens gewoon met de avr zelf zonder app een 3 punts meting volstaat al prima.
En vergelijk de speaker levels eens met de meting via de Multi EQ app daar mag geen groot verschil in zitten als je op dezelfde plaats inmeet.
Zit er veel verschil in net als bij mij zet gewoon de subs in de app even hard als zo de avr het zelf inmeet.

Deze bug zit in de laatste versie van de android app en niet in de oudere die je mischien met je denon 4400 hebt ingesteld. :)

De C30 is op alle vlakken een betere versterker dan de denon 4400 ik verdenk eerder een softwaredingetje :)
Ik heb de X4400h ook opnieuw ingemeten met dezelfde versie van de app en ook dezelfde luister posities ect.

Maar het valt inderdaad te proberen. Wel raar dat het alleen gebeurd bij dual sub want single sub werkt dus wel prima.

De metingen van de X4400h en C30 met dual subs verschillen niet veel qua subwoofer level.

[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 22-07-2024 00:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-08 18:42
Astennu schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:15:
Korte conclusie is:

Erg vreemd. Ik heb het idee dat het bij mij wel goed werkt. Wel beiden subs standaard ipv directional.
Moet eerlijk zeggen dat ik een Onkyo RZ70 een weekje heb gehad en daar knalden bij mij de ramen er zowat uit bij het begin van John Wick 4.
Dat idee heb ik met mijn C30 echter geen seconde. De subs werken wel goed, maar geen WOW gevoel.

Heb hem ingesteld met Audessey, want heb geen idee hoe Dirac werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:42

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik kan het niet voor je testen met mijn C40, gebruik geen subs.
Ik zou toch eerst die C30 na firmware update even resetten en zonder config aanpassen nogmaals testen om uit te sluiten of het de hardware is of de gebruikte software/scripts.

Je kan natuurlijk Marantz ook direct benaderen ipv een winkel ertussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
n00bs schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:11:
Ik kan het niet voor je testen met mijn C40, gebruik geen subs.
Ik zou toch eerst die C30 na firmware update even resetten en zonder config aanpassen nogmaals testen om uit te sluiten of het de hardware is of de gebruikte software/scripts.

Je kan natuurlijk Marantz ook direct benaderen ipv een winkel ertussen.
Ik heb na de firmware update al een keer een factory reset gedaan dat heeft geen verschil gegeven.
Ik zal het ook wel met de winkel moeten overleggen want ik heb het apparaat al 3 weken en ik wil de optie houden om mijn geld terug te krijgen mocht ik het niet goed krijgen de wettelijke termijn is al verstreken.
Ik kan Marantz in ieder geval wel even mailen maar het is de vraag of dat snel genoeg gaat.

En standaard Audyssey heb ik uiteraard ook getest. Qua werking werkt het op een identieke manier als de Denon (het is ook van hetzelfde moeder bedrijf). Dus dan zou je die problemen ook bij de X4400h verwachten. En als het niet op die manier te gebruiken is is het sowieso een no go want zo'n receiver ga ik niet zonder werkende room correction gebruiken.

Ik ga het in ieder geval op het lijstje things to try zetten als ik tijd heb maar ik heb er nu al weken vrije tijd in gestoken en het gewone leven gaat ook door en dingen raken achter dus de tijd die ik momenteel heb is helaas beperkt.
Hobbyen is opzich leuk als je onbeperkt tijd hebt en vooral geen deadline om een groot bedrag niet meer terug te kunnen krijgen maar in deze situatie is de lol er nu wel een beetje van af :')

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 22-07-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Kan je een firmware downgraden? Stel je kan een voorgaande firmware erop zitten, wellicht zit er ergens een fout in de huidige en gaat het dan wel goed. Heb je uiteindelijk niks aan, maar dan kan je stoppen met het uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:36:
Kan je een firmware downgraden? Stel je kan een voorgaande firmware erop zitten, wellicht zit er ergens een fout in de huidige en gaat het dan wel goed. Heb je uiteindelijk niks aan, maar dan kan je stoppen met het uitzoeken.
Geen idee of dat kan. Als het kan is dat geen standaard procedure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Astennu schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:38:
[...]

Geen idee of dat kan. Als het kan is dat geen standaard procedure.
Dat is ook waar, allemaal bokkesprongen om het goed te proberen te krijgen is niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Astennu schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:28:
[...]

Ik heb na de firmware update al een keer een factory reset gedaan dat heeft geen verschil gegeven.
Ik zal het ook wel met de winkel moeten overleggen want ik heb het apparaat al 3 weken en ik wil de optie houden om mijn geld terug te krijgen mocht ik het niet goed krijgen de wettelijke termijn is al verstreken.
Ik kan Marantz in ieder geval wel even mailen maar het is de vraag of dat snel genoeg gaat.

En standaard Audyssey heb ik uiteraard ook getest. Qua werking werkt het op een identieke manier als de Denon (het is ook van hetzelfde moeder bedrijf). Dus dan zou je die problemen ook bij de X4400h verwachten. En als het niet op die manier te gebruiken is is het sowieso een no go want zo'n receiver ga ik niet zonder werkende room correction gebruiken.

Ik ga het in ieder geval op het lijstje things to try zetten als ik tijd heb maar ik heb er nu al weken vrije tijd in gestoken en het gewone leven gaat ook door en dingen raken achter dus de tijd die ik momenteel heb is helaas beperkt.
Hobbyen is opzich leuk als je onbeperkt tijd hebt en vooral geen deadline om een groot bedrag niet meer terug te kunnen krijgen maar in deze situatie is de lol er nu wel een beetje van af :')
Ik neem aan dat je ook google gebruikt heb, niet dat ik zeker weet of hier een oplossing zit maar nooit geschoten altijd mis:

https://www.avsforum.com/...arantz-cinema-40.3281082/
https://www.avforums.com/...olufsen-speakers.2494734/
C50 config met 4 subs in directional mode: YouTube: Marantz cinema 50 and 4 subwoofers must watch before you buy!
https://support.marantz.c...f%20subwoofer/suggested/1
LFE+Main: YouTube: Clearing Up Confusion On Bass Management & LFE On Your AV Receiver
LFE: https://manuals.marantz.c.../NA/EN/GFNFSYaxhqtbzr.php

Dit kanaal is een fijne en gaat over afstelling van subs: YouTube: Get PERFECT BASS with Subwoofer EQ! 🔊 How To EQ Your Subwoofer!!

[ Voor 5% gewijzigd door n00bs op 22-07-2024 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Astennu ze mogen jou wel een baan aanbieden als QA engineer bij Marantz. Jemig wat een tijd en moeite stop je hier in, en respect dat je het nu hebt weten te pinpointen op de tweede sub.
De vraag blijft dan eigenlijk waarom je in de eerste plaats wilde upgraden, zoveel scheelt het uiteindelijk allemaal niet dus?
Lekker weer gaan genieten met wat je had en het geld elders in investeren.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-07-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

CyBeRSPiN schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:01:
@Astennu ze mogen jou wel een baan aanbieden als QA engineer bij Marantz. Jemig wat een tijd en moeite stop je hier in, en respect dat je het nu hebt weten te pinpointen op de tweede sub.
De vraag blijft dan eigenlijk waarom je in de eerste plaats wilde upgraden, zoveel scheelt het uiteindelijk allemaal niet dus?
Met zoveel geld uitgeven, mag je ook wel echt tevreden zijn met het geluid en ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

n00bs schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:05:
[...]

Met zoveel geld uitgeven, mag je ook wel echt tevreden zijn met het geluid en ervaring.
Precies, dus als ik @Astennu zou ik het ding lekker retourneren en geld terugvragen. Je belevenis is nu aangetast en dat werkt mi door mbt hoe je kunt genieten van muziek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
LFE-Main heb ik inderdaad ook geprobeerd. Verbeterd dingen maar dat doet het op de X4400h ook daar gebruikte ik dat al in 2ch mode.
Het probleem is eigenlijk gewoon de Marantz klinkt met 1 sub qua bas intensiteit goed maar je hoort waar het vandaan komt want maar 1 sub.
Bij de Denon klinkt 1 sub vergelijkbaar maar als je de 2e toevoegt wordt de bass intenser en soepeler en het komt van voor je hoort niet meer uit welke hoek.
Bij de C30 zodra de 2e sub er bij komt wordt de bass veel zachter het soepele is er wel maar hij heeft gewoon geen impact meer.
Vooral de 60Hz regio lijkt getroffen te worden als ik een tone generator gebruik er zit ruim 10db verschil tussen direct en via de DAC met Audyssey. En die tonen zijn veel zachter dan bv 40 en 80hz wat niet klopt zou vlak moeten zijn.

Om dit heel goed te testen zou ik elke 5hz moeten gaan testen met een SPL meter dit voor single en dual sub doen en dan ook voor Direct, Audyssey en Aud off maar wel via Music Stereo zodat de DAC niet bypassed is zoals bij direct mode.
En dat moet je dan natuurlijk ook allemaal bij de Denon doen en dat naast elkaar zetten. Maar goed daar ben je dan denk ik weer een dag mee zoet.

En ik blijf vooral bij het punt de Denon X4400h doet dit gewoon perfect waarom doet die C30 dat met 2 sub's zo anders wat het exact is is dan de vraag maar op dit punt moet je je wel af vragen ga je al die tijd er in steken om dat uit te zoeken of nu eerst uitsluiten of het aan deze unit / Marantz ligt.
CyBeRSPiN schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:01:
Ik wilde meer channel seperation, breeder geluidbeeld en helderheid. Toen ik deze kocht heb ik naar de X7200WA gekeken en die klonk op mijn SVS Prime speakers al beter maar het verschil was niet zo groot omdat die speakers matig waren. Dus het plan was toen X4400h kopen voor het geld wat ik bespraar heb ik de ATMOS speakers meteen opgehangen en dacht een 2e sub gekocht. Dat was bij elkaar een grotere upgrade qua geluid dan alleen de X7200WA kopen. Toen heb ik later mijn fronts geupgrade naar de SVS Ultra's dat heb ik nu al een paar jaar zo en heb gespaard voor een betere receiver om nu dus dat betere geluid te krijgen wat ik toen gehoord heb bij de X7200WA waar met de Ultra speakers waarschijnlijk ook meer te horen is dan met die Prime's.

En ik moet zeggen in films zoals Mad Max hoor ik wel echt mooiere overgangen tussen de channels en is er wel meer emersie alleen de bass dus niet tenzij ik maar 1 sub gebruik. En dan hoor je wel erg waar de bass vandaan komt dus het is ook geen optie om terug te gaan naar 1 sub en dan de C30 maar houden.
CyBeRSPiN schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:09:
[...]

Precies, dus als ik @Astennu zou ik het ding lekker retourneren en geld terugvragen. Je belevenis is nu aangetast en dat werkt mi door mbt hoe je kunt genieten van muziek.
Het is dus een beetje dat als de bass goed zou zijn ik hem wel gehouden had. Maar ik weet niet of dit mijn unit is, het een C30 issue is of Marantz algeheel. En wie weet doet de X6800h waar best wat hardware van hetzelfde is ook wel raar. Maar zonder die units te hebben om dat te controleren kan ik dat niet met zekerheid zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
Inmeten met de avr zelf en levels vergelijken met die buggy app.
Je kan ook nog de polarity van een van de subwoofers eens omkeren, of allebei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Goofy1978 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:19:
Inmeten met de avr zelf en levels vergelijken met die buggy app.
Je kan ook nog de polarity van een van de subwoofers eens omkeren, of allebei.
Heb ik ook al mee getest en ook met stappen van 45 graden (ik heb namelijk Phase van 0 tot 180 als optie op de subs).
los van elkaar meten ze het beste op 180 maar samen was 135 voor de een 180 voor de ander het beste. Maar als je gaat luisteren lijkt link 180 rechts 0 het luidste te klinken maar goed dan kijk je niet naar zaken als hoe strak is die bass en hoe correct is die. Daar heb ik nog geen tijd voor gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:31
Highlander1962 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:22:
[...]

Erg vreemd. Ik heb het idee dat het bij mij wel goed werkt. Wel beiden subs standaard ipv directional.
Moet eerlijk zeggen dat ik een Onkyo RZ70 een weekje heb gehad en daar knalden bij mij de ramen er zowat uit bij het begin van John Wick 4.
Dat idee heb ik met mijn C30 echter geen seconde. De subs werken wel goed, maar geen WOW gevoel.

Ik heb precies hetzelfde van Onkyo naar Marantz. Het geluid algemeen klinkt beter.
Maar mijn 2 subs zijn nergens meer te bekennen. De puf lijkt er gewoon niet meer te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Highlander1962 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 10:22:
[...]

De vraag is dan wel hoe hoort het te klinken. Ik ben al jaren bass gewend en nu is die ineens weg op sommige plekken.
Zou je hem ook eens met 1 sub aan willen testen? Voor het beste resultaat moet je wel Audyssey draaien als je de app hebt is het niet zo'n gedoe. Voor de makkelijk snel testen kan je prima 1 mic positie pakken en die 3x meten.
Arjantje72 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:08:
[...]

Ik heb precies hetzelfde van Onkyo naar Marantz. Het geluid algemeen klinkt beter.
Maar mijn 2 subs zijn nergens meer te bekennen. De puf lijkt er gewoon niet meer te zijn.
Wat voor een Onkyo had je hier voor?
En heb je dat dan ook als je 1 subwoofer gebruikt? als het dan ineens weer beter is hebben we denk ik iets gevonden.

Ik ben nu 3 nieuwe kalibraties aan het maken. Heb de Sub's 12 cm verder van de muur gezet de limiet voor mijn config. Ik heb van een de phase 90 graden aangepast klonk op het gehoor wat beter heb nog niet naar decay tijd gekeken want misschien gaat het daar wel helemaal mis.
En dan heb ik:
2 Speakers 1 Sub
2 Speakers 2 Sub Directional
2 Speakers 2 Sub Standard

Ik heb net een factory reset gedaan standaard Audyssey gedraaid maar klinkt niet heel indrukwekkend. Ik wil eigenlijk boven de 250Hz ook geen correctie hebben wat je alleen via de App kan aanpassen.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 22-07-2024 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Astennu schreef op maandag 22 juli 2024 @ 16:35:
[...]

Wat voor een Onkyo had je hier voor?
En heb je dat dan ook als je 1 subwoofer gebruikt? als het dan ineens weer beter is hebben we denk ik iets gevonden.

Ik ben nu 3 nieuwe kalibraties aan het maken. Heb de Sub's 12 cm verder van de muur gezet de limiet voor mijn config. Ik heb van een de phase 90 graden aangepast klonk op het gehoor wat beter heb nog niet naar decay tijd gekeken want misschien gaat het daar wel helemaal mis.
En dan heb ik:
2 Speakers 1 Sub
2 Speakers 2 Sub Directional
2 Speakers 2 Sub Standard

Ik heb net een factory reset gedaan standaard Audyssey gedraaid maar klinkt niet heel indrukwekkend. Ik wil eigenlijk boven de 250Hz ook geen correctie hebben wat je alleen via de App kan aanpassen.
Ik had de Tx-nr686, als ik 'savonds een film keek kwam mijn vriendin wel eens klagen dat de bas te hard stond (een deur trilde heel hard, zodat ik er vilt tussen de deur moest plaatsen)
Nu een Cinema 50, ook met +6db meer na de audyssey meting, wordt er niet meer geklaagd. De umph is er niet meer.
Bij muziek geen probleem, maar bij films wel.
Ik heb 2 subwoofers.
De rest van het geluid klinkt wel veel beter. De bass echter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Arjantje72 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:26:
[...]

Ik had de Tx-nr686, als ik 'savonds een film keek kwam mijn vriendin wel eens klagen dat de bas te hard stond (een deur trilde heel hard, zodat ik er vilt tussen de deur moest plaatsen)
Nu een Cinema 50, ook met +6db meer na de audyssey meting, wordt er niet meer geklaagd. De umph is er niet meer.
Bij muziek geen probleem, maar bij films wel.
Ik heb 2 subwoofers.
De rest van het geluid klinkt wel veel beter. De bass echter...
Mmmh dit begint toch echt een beetje als een Marantz specifiek probleem te klinken.
Je wilt dat bass impact heeft als je dan savonds laat wilt kijken zet je een night mode aan of de subs uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Astennu schreef op maandag 22 juli 2024 @ 18:45:
[...]

Mmmh dit begint toch echt een beetje als een Marantz specifiek probleem te klinken.
Je wilt dat bass impact heeft als je dan savonds laat wilt kijken zet je een night mode aan of de subs uit.
Wat ik bijzonder vind. Ik heb de C40 en heb 2 zeer grote full range speakers en met een DTS film, trillen echt de muren er zowat uit. Gezien de subs die jij gebruikt, actief zijn, klinkt het als een softwarematig probleem. Melden bij Marantz... (of niet)

Hier trouwens ook zelfde soort meldingen als van jou met een C50, maar zie ook al mijn vorige linkjes:
https://www.audiosciencer...50-installed.38453/page-6 in dat topic komen ook mogelijke oplossingen voorbij.

[ Voor 19% gewijzigd door n00bs op 22-07-2024 19:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
n00bs schreef op maandag 22 juli 2024 @ 18:58:
[...]

Wat ik bijzonder vind. Ik heb de C40 en heb 2 zeer grote full range speakers en met een DTS film, trillen echt de muren er zowat uit. Gezien de subs die jij gebruikt, actief zijn, klinkt het als een softwarematig probleem. Melden bij Marantz... (of niet)

Hier trouwens ook zelfde soort meldingen als van jou met een C50, maar zie ook al mijn vorige linkjes:
https://www.audiosciencer...50-installed.38453/page-6 in dat topic komen ook mogelijke oplossingen voorbij.
Het klinkt inderdaad echt als een subwoofer probleem kan me best voorstellen dat je dit met goede full range speakers niet hebt.

Maar goed als dat het dan inderdaad is ga ik niet op marantz wachten en de gok nemen door de C30 te houden.

Dan breng ik hem terug en kijken we over een jaar wel of het opgelost is. Dan is dst ding ongetwijfeld ook weer een stuk goedkoper. Of toch kijken voor een x6800h als die wel goed werken en ook een mooier geluid beeld bij films hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Astennu schreef op maandag 22 juli 2024 @ 18:45:
[...]

Precies, met de Onkyo een film kijken was 'savonds de db omlaag zetten om geen ruzie te krijgen met de buren en mijn vriendin.
Nu kan ik de db niet hoog genoeg zetten om maar iets van bas te horen.
Ik denk dat de Marantz voor muziek is gemaakt en niet voor films.
Ik ben blij dat ik niet de enige ben, begon al te twijfelen :)
Maar leuk is het niet. Dan ga je duur(mijn vakantiegeld) upgraden en dan valt het toch tegen.

Ps
Ik moet in vergelijking met de Onkyo het volume veel harder zetten om maar een beetje geluid te krijgen, maar dat schijnt normaal te zijn :|

[ Voor 9% gewijzigd door Arjantje72 op 22-07-2024 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Wat voor woonkamers hebben jullie wel niet dat er 2 subs nodig zijn. Ongetwijfeld super gaaf en meer effect. Maar nou heb ik geen kleine woonkamer, en maar 1 sub. En dan nog eens de kleine Dali. En werkelijk het glas in mijn schuifpui staat te trillen met films.

Ik dacht ik neem 1 kleine Dali, en mocht het niet genoeg zijn. Een 2e zelfde erbij. Maar dat is echt niet nodig voor hier.

En dan heb ik ook nog eens de "kleinste" uit de cinema serie :)

[ Voor 7% gewijzigd door ppeterr op 22-07-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
ppeterr schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:09:
Wat voor woonkamers hebben jullie wel niet dat er 2 subs nodig zijn. Ongetwijfeld super gaaf en meer effect. Maar nou heb ik geen kleine woonkamer, en maar 1 sub. En dan nog eens de kleine Dali. En werkelijk het glas in mijn schuifpui staat te trillen met films.

Ik dacht ik neem 1 kleine Dali, en mocht het niet genoeg zijn. Een 2e zelfde erbij. Maar dat is echt niet nodig voor hier.

2 subs waren ook niet echt nodig. Meer uit luxe. Maar er trilt niks meer met deze versterker. Ik heb een kleine huiskamer.
Met de onkyo trilde alles :)
Toen voelde ik de bas, nu niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Naja, ik vind het oprecht kut voor jullie. Hopelijk doen jullie iets fout, maar ik ben er bang voor dat het een firmware dingetje is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Je neemt niet perse een 2e sub voor het extra volume, maar meer om te zorgen dat het laag niet merkbaar uit slechts 1 hoek komt.
Als ik de kans krijg zou ik het ook nog wel willen uitproberen om een sub rechtsvoor te plaatsen als extra tov de sub links van de luisterpositie. Maar de huidige woonkamerindeling staat dat niet toe.

Voor mij persoonlijk hoeft het allemaal niet hard, als je maar lekker ondergedompeld bent op de luisterpositie. Zodra het gaat trillen weet ik al dat ik dan anderen waarschijnlijk tot last ben..

[ Voor 9% gewijzigd door CyBeRSPiN op 22-07-2024 21:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
CyBeRSPiN schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:30:
[...]

Je neemt niet perse een 2e sub voor het extra volume, maar meer om te zorgen dat het laag niet merkbaar uit slechts 1 hoek komt.
Als ik de kans krijg zou ik het ook nog wel willen uitproberen om een sub rechtsvoor te plaatsen als extra tov de sub links van de luisterpositie. Maar de huidige woonkamerindeling staat dat niet toe.
Ja dat begreep ik al een beetje. Maar als ik het zo lees hier, ga ik geen 2e sub aansluiten :|

Ben trouwens sowieso wel onder de indruk van die Dali, de sub hiervoor die ik had was natuurlijk alleen maar hard en veel. Deze vult alles mooi aan, en hoor ik dat het perfect mee loopt in de bass loopjes, niet te groot dus lekker snel. En ik hoor zelfs toon hoogte's in de bass, of dat nou is dat het de zuiltjes zo goed aanvult of uit de subwoofer komt. Daar ben ik nog niet achter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Goofy1978
Is het niet gewoon makkelijker om de bas gewoon naar smaak omhoog te gooien, je krijgt geen boete van de Marantz sound master ofzo lol. :P
Ik heb daar zelf geen problemen mee, ook niet om crossovers naar eigen inzicht te veranderen.
Op lage volumes klopt je bas beleving toch al niet vergeleken met referentie volume.

A1 Evo v3 klinkt trouwens echt geweldig ik meen dat Evo Fir filters gebruikt om de fase gelijk te houden voor het hele bereik.
Volgens het Evo log zouden de subs vlak tot 11hz moeten spelen :9

Maar mocht ik de C30 hebben en niet tevreden zijn met het geluid zou ik het volgende doen:
Inmeten 3 punten met de setup van de avr zelf zonder apps, en fotos maken van de levels en afstanden.
dan inmeten met de app 3 punts meting 1e punt waar je hoofd is dan de andere 2 punten waar je oren zijn kort bij elkaar dus (al hangt dat ook van de grote van je oren af natuurlijk) :P
Dan de sub levels in de app gelijkzetten met die van de avr zelf indien nodig, (bij mijn denon 3400 en C40 moest er ongeveer 7db bij.)
Midrange compensation kun je uitzetten in de app en correctie enkel onder 300hz ofzo voor alle speakers.
Uploaden naar avr en klaar ben je.

Na wennen aan je nieuwe sound kun je A1 Evo v3 later eens proberen :9~
Vergeet niet het log te bewaren van Evo dan kun je makkelijker zelf crossovers veranderen en kiezen welke ook goed klinkt.(een hoge dipcorrectie heeft)

[ Voor 46% gewijzigd door Goofy1978 op 22-07-2024 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Arjantje72 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:03:
[...]

Precies, met de Onkyo een film kijken was 'savonds de db omlaag zetten om geen ruzie te krijgen met de buren en mijn vriendin.
Nu kan ik de db niet hoog genoeg zetten om maar iets van bas te horen.
Ik denk dat de Marantz voor muziek is gemaakt en niet voor films.
Ik ben blij dat ik niet de enige ben, begon al te twijfelen :)
Maar leuk is het niet. Dan ga je duur(mijn vakantiegeld) upgraden en dan valt het toch tegen.

Ps
Ik moet in vergelijking met de Onkyo het volume veel harder zetten om maar een beetje geluid te krijgen, maar dat schijnt normaal te zijn :|
Maar dat is voor muziek ook niet goed.
Hardstyle klinkt echt niet lekker meer
Veel pop nummers missen punch.
En ik kan me voorstellen dat als je metal of zo luistert dat de drum's dan ook niet de impact hebben die je verwacht.
Of bij een Bass of bass gitaar dar je dan ook wat mist.

Volume zegt niet alles natuurlijk de Denon en Marantz zijn toevallig op 60 wel gelijk rond de 75db maar kan me voorstellen dat een Onkyo net wat anders zou kunnen geven. waar het natuurlijk om gaat is de balans tussen de speakers onderling en de sub's en die is bij de Marantz dus niet goed in een 2 sub config.

Ja dat is inderdaad zuur daar zit ik dus ook mee. En vooral dat ik nu dus de kamer op de kop heb staan sub's ver naar voren wat er niet mooi uit ziet. Als dat het op zou gaan lossen is dat leuk maar bij de Denon was dat allemaal niet nodig om goede bass te krijgen.
Voor het testen wel interessant ook of ik dan betere bass kan krijgen met de Denon maar of ik het in praktijk dan ook zo wil houden weet ik nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu

Het is niet voor de db's het was omdat ik waar ik de sub ook had staan altijd hoorde dat de bass uit die richting kwam. Ze zeggen wel eens dat je dat niet hoort maar ik hoorde het overduidelijk. Na het toevoegen van de 2e sub was dat weg en de bass voelde soepeler en had toch dezelfde impact. Het is zeker luxe maar ik kan iedereen aanraden beter 2x een goedkopere 10" te kopen dan een duurdere 12/13" dan gaat de bass maar wat minder diep wat je hebt is dan wel veel mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:37:
[...]

Ja dat begreep ik al een beetje. Maar als ik het zo lees hier, ga ik geen 2e sub aansluiten :|

Ben trouwens sowieso wel onder de indruk van die Dali, de sub hiervoor die ik had was natuurlijk alleen maar hard en veel. Deze vult alles mooi aan, en hoor ik dat het perfect mee loopt in de bass loopjes, niet te groot dus lekker snel. En ik hoor zelfs toon hoogte's in de bass, of dat nou is dat het de zuiltjes zo goed aanvult of uit de subwoofer komt. Daar ben ik nog niet achter.
Zou ik zeker niet doen als je een marantz hebt gezien onze problemen :( :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Goofy1978 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:18:
Is het niet gewoon makkelijker om de bas gewoon naar smaak omhoog te gooien, je krijgt geen boete van de Marantz sound master ofzo lol. :P
Ik heb daar zelf geen problemen mee, ook niet om crossovers naar eigen inzicht te veranderen.
Op lage volumes klopt je bas beleving toch al niet vergeleken met referentie volume.

A1 Evo v3 klinkt trouwens echt geweldig ik meen dat Evo Fir filters gebruikt om de fase gelijk te houden voor het hele bereik.
Volgens het Evo log zouden de subs vlak tot 11hz moeten spelen :9

Maar mocht ik de C30 hebben en niet tevreden zijn met het geluid zou ik het volgende doen:
Inmeten 3 punten met de setup van de avr zelf zonder apps, en fotos maken van de levels en afstanden.
dan inmeten met de app 3 punts meting 1e punt waar je hoofd is dan de andere 2 punten waar je oren zijn kort bij elkaar dus (al hangt dat ook van de grote van je oren af natuurlijk) :P
Dan de sub levels in de app gelijkzetten met die van de avr zelf indien nodig, (bij mijn denon 3400 en C40 moest er ongeveer 7db bij.)
Midrange compensation kun je uitzetten in de app en correctie enkel onder 300hz ofzo voor alle speakers.
Uploaden naar avr en klaar ben je.

Na wennen aan je nieuwe sound kun je A1 Evo v3 later eens proberen :9~
Vergeet niet het log te bewaren van Evo dan kun je makkelijker zelf crossovers veranderen en kiezen welke ook goed klinkt.(een hoge dipcorrectie heeft)
Ik meet inderdaad altijd met 3 een in het midden en dan de andere twee op de oor posities.
Het is niet zo simpel als het volume van de sub's omhoog gooien want ik heb het idee dat niet alle frequenties weg vallen maar wel bepaalde in ieder geval veel verder zoals in het 55-65hz gebied. Dus ook al geef je 6db bij wat echt nodig is tov de X4400h dan heb je nog niet helemaal hetzelfde geluid.

Het is echt bizar hoe groot het SPL verschil is bij test tonen tussen de 40 en 80z en hoe erg die 60hz dan weg valt als Audyssey aan staat op de C30 met dual sub mode.

Na A1 vind ik standaard Audyssy inderdaad niet meer klinken. Ik gebruik die dan tot 250Hz net als A1 klinkt al veel beter. Midrange comp had ik altijd al uit maar als je freq range tot 250Hz hebt doet dat toch niets meer.

Ik weet dat 60-90 prima crossovers zijn. 40Hz zou opzich ook nog moeten kunnen al raad A1 V3X dat niet meer aan die kiest meestal voor 90 die is net 0.5% beter dan 60Hz.

[ Voor 8% gewijzigd door Astennu op 23-07-2024 00:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highlander1962
Astennu schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 00:21:
[...]

Zou ik zeker niet doen als je een marantz hebt gezien onze problemen :( :D
Ik heb die problemen niet hoor met mijn C30. Ik mis minder het wow gevoel die ik bij een Onkyo RZ70 had, dat zeker, maar de bass is wel gewoon prima.

Overigens miste ik dat ook bij de SR-8015. Dikke prima, maar net even minder.
Het kan ook gewoon zijn dat Marantz het allemaal wat subtieler aanpakt.

Bass is erg leuk, maar met de Onkyo zette ik het vaak na vijf minuten wat minder. Begon me er erg aan te ergeren. Vooral als ik zat te trillen als er een fiets in beeld langs reed. Bij wijze van spreken dan he. :*) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Highlander1962 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:47:
[...]

Ik heb die problemen niet hoor met mijn C30. Ik mis minder het wow gevoel die ik bij een Onkyo RZ70 had, dat zeker, maar de bass is wel gewoon prima.

Overigens miste ik dat ook bij de SR-8015. Dikke prima, maar net even minder.
Het kan ook gewoon zijn dat Marantz het allemaal wat subtieler aanpakt.

Bass is erg leuk, maar met de Onkyo zette ik het vaak na vijf minuten wat minder. Begon me er erg aan te ergeren. Vooral als ik zat te trillen als er een fiets in beeld langs reed. Bij wijze van spreken dan he. :*) :*)
Maar je vind de C30 dus beter klinken dan de RZ70 met dirac? of heb je dirac daar nooit getest? (basic versie zit er bij maar die heeft geen bass control).
En wat vind je de grote verschillen tussen de twee? want ik overwoog de RZ70 ook en was er over aan het denken om die te gaan proberen als de C30 terug gaat of een X6800H.

Ik mis de bass wel erg ik heb het probleem dus dat als er iets op het scherm gebeurd zoals een ontploffing dat wat ik hoor niet klopt met wat ik zie en bij de Denon matched dat wel beter.
En het blijft raar dat dat met 1Sub actief niet zo is.

En dat trekt regelmatig uit de film omdat ik dan denk huh wat is dit? dit klopt niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 23-07-2024 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Je kan niet goed oordelen als je niet op referentie volume test daar is een avr op afgesteld.
Als een andere avr beter klinkt op -25 volume is die op ref volume mischien wel veel te hard en niet mooi meer.
sommige Onkyo modellen deden ook geen correctie vanaf 20hz maar hoger pas met hun eigen versie van room correctie, dan kan de bas ook veel te hard staan tussen 20-40hz.

Met 2 subs heb ik ook op 1 plek in de kamer minder bas dan met 1 sub, soort van noise canceling effect net waar de staande golven elkaar tegenkomen.
Maar gemiddeld is het laag wel beter verdeeld door de ruimte met 2.

[ Voor 23% gewijzigd door Goofy1978 op 23-07-2024 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Goofy1978 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:09:
Je kan niet goed oordelen als je niet op referentie volume test daar is een avr op afgesteld.
Als een andere avr beter klinkt op -25 volume is die op ref volume mischien wel veel te hard en niet mooi meer.
sommige Onkyo modellen deden ook geen correctie vanaf 20hz maar hoger pas met hun eigen versie van room correctie, dan kan de bas ook veel te hard staan tussen 20-40hz.

Met 2 subs heb ik ook op 1 plek in de kamer minder bas dan met 1 sub, soort van noise canceling effect net waar de staande golven elkaar tegenkomen.
Maar gemiddeld is het laag wel beter verdeeld door de ruimte met 2.
Blijft inderdaad lastig. Ik zit net niet op reference geloof ik want dat is 80db? ik test zelf op 75 want dat is wat ik nog prettig vind.

Ik heb trouwens 3x een meting op een positie gedaan en dan zie ik bij de sub's en bij de linker en rechter speaker inconsistente resultaten uit audyssey rollen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJKAzJpL9EAKNiZ16PxCv1jUeMU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HvlGKyjgpEPnZShTWGh4Y7gT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ffhOW1t_D1bAUsLLzZ59A7OneU8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AjUu9InFVQ3TViJV5SU2PhTb.png?f=fotoalbum_large

Je ziet dat dan vooral het 45-60Hz bereik een zooitje is als je de metingen links (rood) met rechts (blauw) vergelijkt. Lijkt wel op een probleem in de ruimte.
Nu wordt het dus interessant om te gaan kijken wat de Denon doet. Ik heb die tot nu toe niet meer opnieuw met 1 positie gemeten waren altijd 3 verschillende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Heb je nou al die linkjes die ik stuurde al bekeken inc. youtube video over plaatsing en eventuele oplossingen op deze vele paginas op dat forum?

Ik snap je heel goed, maar zoveel energie je er nu in steekt, zou ik echt even die linkjes doorlezen en die video bekijken. Dat levert meer op dan je boodschap hier blijven herhalen (ik bedoel het niet boos). En Marantz support reageert ook vrij snel en zij zullen er meer verstand van hebben dan wij hier.

Natuurlijk wel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat (tenzij je hem toch inlevert). Maar zo te merken twijfel je nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Evo en ook de Multi EQ app stelt het af op 75db idd das 0 db volumestand.
Thx ref is 85 db maar das echt knetterhard.
De avr zelf laten inmeten en levels controleren heb je ook nog niet geprobeerd denk ik.
Dan blijf je doortobben met subs die waarschijnlijk 7 db te zacht staan

[ Voor 40% gewijzigd door Goofy1978 op 23-07-2024 11:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
n00bs schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:52:
Heb je nou al die linkjes die ik stuurde al bekeken inc. youtube video over plaatsing en eventuele oplossingen op deze vele paginas op dat forum?

Ik snap je heel goed, maar zoveel energie je er nu in steekt, zou ik echt even die linkjes doorlezen en die video bekijken. Dat levert meer op dan je boodschap hier blijven herhalen (ik bedoel het niet boos). En Marantz support reageert ook vrij snel en zij zullen er meer verstand van hebben dan wij hier.

Natuurlijk wel benieuwd naar het uiteindelijke resultaat (tenzij je hem toch inlevert). Maar zo te merken twijfel je nog
Wel wat nog niet alles
Plaatsing veranderen kan niet zo maar helaas kabels zitten in de plinten en zijn op lengte. Het is al een jaar of 4 zo en zoals gezegd met de Denon klonk het allemaal goed en heb toen alle kabels netjes weg gewerkt.
Als plaatsing voor de Marantz het probleem is is het sowieso een no go want alles om gooien doe je niet even.

En voor dat ik naar marantz stap moet ik wel eerst alle data hebben die je dan mee kan sturen anders gaan ze de standaard vragen stellen. Ik heb nu nog een set aan test kalibraties klaar staan die ik wil proberen en die info mee sturen maar ik moet ook werken dus heb nog geen tijd gehad om er twee uur voor te gaan zitten en te gaan luisteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highlander1962
Astennu schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:06:
[...]

Maar je vind de C30 dus beter klinken dan de RZ70 met dirac? of heb je dirac daar nooit getest? (basic versie zit er bij maar die heeft geen bass control).
En wat vind je de grote verschillen tussen de twee? want ik overwoog de RZ70 ook en was er over aan het denken om die te gaan proberen als de C30 terug gaat of een X6800H.

Ik mis de bass wel erg ik heb het probleem dus dat als er iets op het scherm gebeurd zoals een ontploffing dat wat ik hoor niet klopt met wat ik zie en bij de Denon matched dat wel beter.
En het blijft raar dat dat met 1Sub actief niet zo is.

En dat trekt regelmatig uit de film omdat ik dan denk huh wat is dit? dit klopt niet.
Ik heb geen Dirac genomen vooralsnog. Had het bij de Onkyo geprobeerd, maar kwam er niet uit.
Dus beide apparaten hun eigen versie gedaan.
Buiten dat ik vind dat bij Marantz en Denon in hun flagship modellen Dirac er gewoon in moet zitten.

De Onkyo is explosiever, de Marantz is genuanceerder.
Ik heb twee keer REL 1205MK2 en die doen het op beide apparaten erg goed.
Alleen wat ik al schreef is de Onkyo meer aanwezig op explosiviteit.
Wat mij betreft overdreven explosief.

Overall vind ik de Marantz toch wel beter.

Ik krijg een beetje de indruk bij jou dat er iets fout gaat met instellen/kalibreren of het apparaat functioneert gewoon niet goed en zou ik hem eerst proberen om te ruilen als dat nog mogelijk is.

Hoe zet jij je Audessey instellingen?

ECO stand op auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Highlander1962 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 12:30:
[...]

Ik heb geen Dirac genomen vooralsnog. Had het bij de Onkyo geprobeerd, maar kwam er niet uit.
Dus beide apparaten hun eigen versie gedaan.
Buiten dat ik vind dat bij Marantz en Denon in hun flagship modellen Dirac er gewoon in moet zitten.

De Onkyo is explosiever, de Marantz is genuanceerder.
Ik heb twee keer REL 1205MK2 en die doen het op beide apparaten erg goed.
Alleen wat ik al schreef is de Onkyo meer aanwezig op explosiviteit.
Wat mij betreft overdreven explosief.

Overall vind ik de Marantz toch wel beter.

Ik krijg een beetje de indruk bij jou dat er iets fout gaat met instellen/kalibreren of het apparaat functioneert gewoon niet goed en zou ik hem eerst proberen om te ruilen als dat nog mogelijk is.

Hoe zet jij je Audessey instellingen?

ECO stand op auto?
Ik snap het.
Gezien de prijs zou je zeggen van wel. Maar ze leveren al Audyssey (hebben ze overgekocht is eigendom van het moederbedrijf) dus opzich logisch dat ze dat dan liever leveren dan extra betalen voor Dirac licenties die alles behalve goedkoop zijn.
Had ook begrepen dat Denon en Onkyo sowieso een wat levendiger geluid hebben.

Audyssey staat op Referenced verder alles uit. Geen Dynamic EQ of Midrange compensation.

Eco staat op Auto heb ook off wel eens geprobeerd maar hoorde daar geen verschil. En met 2ch heb je daar ook niet mee te maken de Sub's hebben zelf power en de speakers kunnen 150watt per stuk maar in 2ch heeft hij daar meer dan genoeg voor over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Ik denk dat ik het gevonden heb!

Kijk hier de resultaten van 6 metingen op dezelfde positie met de Denon X4400H:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HmpmjSDHzqlTF70nDl1XMMmtQjc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EYLRz5tRQh6AlzbNNsj5kHSH.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YwnfRLWintpxZ0aExkxbo6vVg38=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8YfZSJO3CBslFgl93WxDdN5q.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoUssQfxMVQV-sILdjMA66rv2Fg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1mZgeUCoRncPGoLXDw1evCZ4.png?f=fotoalbum_large

En nu vergelijken met die van de Cinema 30:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ou9bRaOH_6ejDdpBO_2LZs4GHSM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Gk03yUquQPI41M6s9rk4c3Up.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69LZG3I4kW7ubwyjzNva3fxKVXg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jb1qM7h9m2JBg9IjXTaA68J6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6iEBZpalaLj1X9jH4pwFIugLsg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BFJWUadK79yjbdLOlV96eP7w.png?f=fotoalbum_large

Daar zie je overduidelijk dat de C30 alleen die issues heeft en dat kan ook verklaren waarom die bass zo gaar klinkt. Ik ben nu echt zo happy dat ik iets gevonden heb. Ik begon al te denken dat ik gek was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Astennu met dezelfde calibratiemic? Typisch die scherpe dips rond 50Hz.
En beide hebben Audessey XT32 met hoge resolutie voor lage tonen dus dat kan het ook niet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Hoe heb je dat gemeten met rew en een umik denk ik?
Maar welke meet setting heb je in rew gebruikt kan het wel eens nakijken met de c40.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
CyBeRSPiN schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:54:
@Astennu met dezelfde calibratiemic? Typisch die scherpe dips rond 50Hz.
En beide hebben Audessey XT32 met hoge resolutie voor lage tonen dus dat kan het ook niet zijn.
Yep zelfde mic inderdaad. Die bij de Cinema 30 zat.
Goofy1978 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 18:54:
Hoe heb je dat gemeten met rew en een umik denk ik?
Maar welke meet setting heb je in rew gebruikt kan het wel eens nakijken met de c40.
Nee dit zijn de extracted measurements uit de .ady file die de audyssey app maakt.
Maar daar gaat hij vervolgens een gemiddelde van pakken als hij moet corrigeren maar als hij het al niet goed meet kan je natuurlijk geen goede correctie maken.

[ Voor 43% gewijzigd door Astennu op 23-07-2024 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
@Astennu Aha is de mic van de c30 niet stuk?
Je kan ook die van de x4400 gebruiken om te vergelijken mics zijn al jaren hetzelfde.

Edit laat maar zelfde mic gebruikt zie ik

[ Voor 18% gewijzigd door Goofy1978 op 23-07-2024 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Goofy1978 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:06:
@Astennu Aha is de mic van de c30 niet stuk?
Je kan ook die van de x4400 gebruiken om te vergelijken mics zijn al jaren hetzelfde.
Ik gebruik bij de X4400h ook de Mic van de C30 dus daar ligt het niet aan.
Die van mijn X4400h heeft helaas een draadbreuk die moet ik nog fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Het kan ook gewoon een bug in A1 Evo zijn. Dat programma kreeg laatst om de 10 minuten updates nu lijkt het stabiel te zijn.
Skip gewoon Evo even zoals ik al eerder aanrade, en stel eerst de app goed af voor je met bèta programmas aan de slag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Goofy1978 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:19:
Het kan ook gewoon een bug in A1 Evo zijn. Dat programma kreeg laatst om de 10 minuten updates nu lijkt het stabiel te zijn.
Skip gewoon Evo even zoals ik al eerder aanrade, en stel eerst de app goed af voor je met bèta programmas aan de slag gaat.
A1E heeft op dit moment nog niets gedaan dit is hoe het uit de Audyssey app komt na het meten wat je vervolgens in REW moet gaan laden waar A1E dan pas mee aan de slag gaat. Dit is dus allemaal zonder Evo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
Astennu schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 19:42:
[...]

A1E heeft op dit moment nog niets gedaan dit is hoe het uit de Audyssey app komt na het meten wat je vervolgens in REW moet gaan laden waar A1E dan pas mee aan de slag gaat. Dit is dus allemaal zonder Evo.
Je hebt het dus niet uitgepakt met het evo beta skript zodat rew beta het herkend? :P
Uitpakken en bewerken doet Evo als eerste stap anders herkend rew het niet eens.
Die multi eq file moet je eerst uploaden naar de evo browser die maakt er een nieuw bestand van en dat gaat naar rew zeg maar.
Dus bug in browser is bug in je rew file en later in je nieuwe curve, je slaat veel te veel stappen over en laat het allemaal van een beta aftermarkt programma afhangen is mn idee.
Wel jammer want ik denk dat ik je C30 na 60 minuten prutsen tot mn volle tevredenheid zou hebben draaien.

Voor te vergelijken dit zijn 3 metingen van de subwoofers met de Cinema 40 in A1 Evo v3 niet echt dipjes, enkel een piekje van 140db bij 48hz wat wat vlakker gemaakt niet worden. :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SHLe1KoxT2hRs7YyOKWgfyiIRjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kz3Jmz55pkfJKI8zpaBdp9vK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 23% gewijzigd door Goofy1978 op 23-07-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Goofy1978 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 20:10:
[...]

Je hebt het dus niet uitgepakt met het evo beta skript zodat rew beta het herkend? :P
Uitpakken en bewerken doet Evo als eerste stap anders herkend rew het niet eens.
Die multi eq file moet je eerst uploaden naar de evo browser die maakt er een nieuw bestand van en dat gaat naar rew zeg maar.
Dus bug in browser is bug in je rew file en later in je nieuwe curve, je slaat veel te veel stappen over en laat het allemaal van een beta aftermarkt programma afhangen is mn idee.
Wel jammer want ik denk dat ik je C30 na 60 minuten prutsen tot mn volle tevredenheid zou hebben draaien.

Voor te vergelijken dit zijn 3 metingen van de subwoofers met de Cinema 40 in A1 Evo v3 niet echt dipjes, enkel een piekje van 140db bij 48hz wat wat vlakker gemaakt niet worden. :o

[Afbeelding]
Dat script gebruik ik wel voor het uitpakken van de .ady. Maar wat verklaart dan dat alle waardes van de X4400h wel goed zijn en die van de C30 niet?
En wat zou jij aan de C30 doen om het goed te krijgen? Waar ik bij de X4400h geen moeite hoef te doen om er goed geluid uit te krijgen lukt dat bij de C30 maar niet. Alles wat je daar toepast om het beter te krijgen werkt ook om de X4400h beter te laten klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Astennu schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:35:
[...]

Dat script gebruik ik wel voor het uitpakken van de .ady. Maar wat verklaart dan dat alle waardes van de X4400h wel goed zijn en die van de C30 niet?
En wat zou jij aan de C30 doen om het goed te krijgen? Waar ik bij de X4400h geen moeite hoef te doen om er goed geluid uit te krijgen lukt dat bij de C30 maar niet. Alles wat je daar toepast om het beter te krijgen werkt ook om de X4400h beter te laten klinken.
Wat ik zou doen heb al meerdere keren gepost even teruglezen.
Mocht je later dan Evo gaan gebruiken download alles van Evo opnieuw ook rew minimaal 43 bèta en gebruik ook geen oude multi eq file.
Succes ermee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Goofy1978 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 22:54:
[...]

Wat ik zou doen heb al meerdere keren gepost even teruglezen.
Mocht je later dan Evo gaan gebruiken download alles van Evo opnieuw ook rew minimaal 43 bèta en gebruik ook geen oude multi eq file.
Succes ermee :)
Ik heb die dingen al gedaan:
-Factory reset
-Inmeten via AVR ipv APP
-Opnieuw ingemeten via de APP
-1SW getest
-2SW Directional getest
-2SW Standard getest (allemaal nieuwe metingen)
-Speakers zo ver mogelijk verplaatst om meer lucht voor de bass te krijgen
-Andere subwoofer locaties getest uiteraard allemaal opnieuw ingemeten na elke keer verplaatsen.
-En A1E V3X met REW 42 en 43 getest

Met Audyssey aan klinken de A1E versies altijd beter dan standaard Audyssey. vooral die via de receiver klinkt niet lekker omdat Room EQ dan tot 20K gedaan wordt waar ik geen fan van ben.

Ik heb de vindingen in ieder geval doorgestuurd naar de Winkel. Als ik morgen avond tijd heb wil ik nog even Standard Audyssey met REW en de UMIK gaan meten met de nieuwe subwoofer posities

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Zat er verschil in levels avr only en multi eq app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
Astennu schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 23:44:
[...]

Ik heb die dingen al gedaan:
-Factory reset
-Inmeten via AVR ipv APP
-Opnieuw ingemeten via de APP
-1SW getest
-2SW Directional getest
-2SW Standard getest (allemaal nieuwe metingen)
-Andere subwoofer locaties getest uiteraard allemaal opnieuw ingemeten na elke keer verplaatsen.
-En A1E V3X met REW 42 en 43 getest

Met Audyssey aan klinken de A1E versies altijd beter dan standaard Audyssey. vooral die via de receiver klinkt niet lekker omdat Room EQ dan tot 20K gedaan wordt waar ik geen fan van ben.

Ik heb de vindingen in ieder geval doorgestuurd naar de Winkel. Als ik morgen avond tijd heb wil ik nog even Standard Audyssey met REW en de UMIK gaan meten met de nieuwe subwoofer posities
Zet Audyssey na de meting jouw front speakers ook op full-range? Ik moet dat altijd aanpassen.

Bedoel je daar je subs mee? Want na de inmeting zet hij mijn fronts altijd op 40hz, ik zet die op 80hz om zo weinig mogelijk bas uit de fronts te krijgen en zoveel mogelijk naar mijn subs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
Arjantje72 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:02:
[...]

Zet Audyssey na de meting jouw front speakers ook op full-range? Ik moet dat altijd aanpassen.

Bedoel je daar je subs mee? Want na de inmeting zet hij mijn fronts altijd op 40hz, ik zet die op 80hz om zo weinig mogelijk bas uit de fronts te krijgen en zoveel mogelijk naar mijn subs.
Thx norm is idd 80hz en speakers small dat werkt altijd wel goed, maar Evo zoekt alle crossovers voor Lfe+main en Lfe small af en kijkt wat de hoogste dipcorrectie heeft.
Bij mij was dat Lfe+main en alle bass van de fronts onder 250hz naar de subs.
Maar heb zelf 80hz ingesteld dat had ook een goede correctie, in het log kun je dat nakijken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
UPDATE!

Hier zit iig Tidal connect in.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mwkJmP2V3P4PkzB26HphnafPAxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XZFOton4ogJS11pPF4dr0TYV.jpg?f=fotoalbum_large

@Astennu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
[...]

Met deze speakers pakt hij inderdaad 40Hz. Ik gebruik ze zelf op 60Hz. In deze ruimte spelen ze ook tot 30Hz dus 40 crossover zou kunnen.

Ik bedoelde met meer lucht geven dat er meer ruimte tussen de bass port en de muur is.
Bij de subs idd hetzelfde gedaan had daar meer kabel lengte over kon daar 20cm verder van de muur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Finally dat was altijd wel fijn aan Spotify. Ben wel benieuwd of hij dan wel max quality kan via tidal connect anders wordt het toch heos blijven gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Astennu schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:53:
[...]

Finally dat was altijd wel fijn aan Spotify. Ben wel benieuwd of hij dan wel max quality kan via tidal connect anders wordt het toch heos blijven gebruiken.
De app speelt het in MAX, voorheen kon ik het zien in de webview. Nu staat er alleen FLAC, geen idee hoe ik het anders moet beoordelen of het ook werkelijk MAX is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LFoa61erxD1vxOchj5-SiH5DQxU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZTfSyyXgP3WzH9UeN4UPF6S3.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben vooral benieuwd of het misschien bij jou iets kan oplossen, deze firmware update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 11:56:
[...]

De app speelt het in MAX, voorheen kon ik het zien in de webview. Nu staat er alleen FLAC, geen idee hoe ik het anders moet beoordelen of het ook werkelijk MAX is.

[Afbeelding]

Ik ben vooral benieuwd of het misschien bij jou iets kan oplossen, deze firmware update.
Ik zal het vanavond eens proberen als dit van de c30 ook uit is. Maar gezien de issues heb ik er een hard hoofd in maar you never know. Gister was er in ieder geval nog geen update beschikbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Astennu schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:30:
[...]

Ik zal het vanavond eens proberen als dit van de c30 ook uit is. Maar gezien de issues heb ik er een hard hoofd in maar you never know. Gister was er in ieder geval nog geen update beschikbaar.
Er is wel iets met de subs gedaan:

Fixed: Using the calibration bands in the MultEQ App, all the subwoofers are set 10 to 12 dB low

Changelog:

https://support-uk.marant...firmware-update-available

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:33:
[...]

Fixed: Using the calibration bands in the MultEQ App, all the subwoofers are set 10 to 12 dB low

Changelog:

Ik had ze ook net gevonden en zag die ook al staan. Dus er is hoop!
Vanavond maar meteen even gaan meten.

Ik zag ook dat die audio delay met pauze Nu weg is dat is wel heel fijn want dat was me ook al een paar keer storend opgevallen had de X4400h ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
ppeterr schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 12:33:
[...]

Changelog:

Dat zou idd tijd worden dat ze dit fixen de app zette de sub altijd op -12 hoe hoog je de gain ook draait.
Daarom gebruikte ik de levels van de Avr setup zelf, die ze wel goed zet.

De update is er ook voor de c40 zie ik.

[ Voor 3% gewijzigd door Goofy1978 op 24-07-2024 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Goofy1978 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:05:
[...]

Dat zou idd tijd worden dat ze dit fixen de app zette de sub altijd op -12 hoe hoog je de gain ook draait.
Daarom gebruikte ik de levels van de Avr setup zelf, die ze wel goed zet.
Die materie is mij niet helemaal duidelijk, ik heb het niveau van de sub op -10db staan. Alles hoger vind ik te veel.

Dus eigenlijk zeg je, dat ik het knopje op de sub moet terug draaien, en de -10db omhoog moet zetten? Komt dat niet op hetzelfde neer.

[ Voor 13% gewijzigd door ppeterr op 24-07-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
ppeterr schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:09:
[...]

Die materie is mij niet helemaal duidelijk, ik heb het niveau van de sub op -10db staan. Alles hoger vind ik te veel.
Zo houden dan je moet er zelf naar luisteren. :)
De setup stelt af op z'n referentie volume dat is 75db gemiddeld met pieken van 95db speakers en 105db voor subs
THX ref volume is nog 10db harder
Dat de app de subs veel te zacht zet is niet de bedoeling en klinkt op lagere volumes ook niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Goofy1978 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:21:
[...]

Zo houden dan je moet er zelf naar luisteren. :)
De setup stelt af op z'n referentie volume dat is 75db gemiddeld met pieken van 95db speakers en 105db voor subs
THX ref volume is nog 10db harder
Dat de app de subs veel te zacht zet is niet de bedoeling en klinkt op lagere volumes ook niet goed.
Tuurlijk, ik stel het toch wel in zoals ik het prettig vind. Maar ik probeer wel enigzins de materie te begrijpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
ppeterr schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:09:
[...]

Dus eigenlijk zeg je, dat ik het knopje op de sub moet terug draaien, en de -10db omhoog moet zetten? Komt dat niet op hetzelfde neer.
Als je de setup doet kun je de sub afstellen en met de gainknop het volume van de sub op ongeveer 75 db draaien in groene zone in het balkje dan heeft de avr stelruimte.
Vaak is dat 50% gain op de sub in ruimten met normale afmetingen.
Staat de gain te laag kan hij het 105db ref volume niet halen en bij te hoge gain niet zacht genoeg laten spelen zeg maar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Goofy1978 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:36:
[...]

Als je de setup doet kun je de sub afstellen en met de gainknop het volume van de sub op ongeveer 75 db draaien in groene zone in het balkje dan heeft de avr stelruimte.
Vaak is dat 50% gain op de sub in ruimten met normale afmetingen.
Staat de gain te laag kan hij het 105db ref volume niet halen en bij te hoge gain niet zacht genoeg laten spelen zeg maar. :)
Uhhh groene zone, daar ben je mij al kwijt :P

Ik heb eigenlijk de sub knopjes afgesteld, met als begin punt beiden op 12 uur. Volume is zo blijven staan, en de crossover staat nu iets anders. Maar ik begreep dat de crossover dan weer op de avr ingeregeld wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SodgWvcFj3sDaCc8tv6-TKwVHYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fmc7lgZmf0Op1DhwYkyeWRyJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door ppeterr op 24-07-2024 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Nu online
Ik krijg overigens bij Audyssey en het EVO script een fase waarschuwing over de fronts. Ik negeer dat, want het zit gewoon goed aangesloten. Maar wel apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:27
Even een vraag van mijn kant. Doen jullie na zo'n grote update zoals vandaag met veranderingen voor subwoofers en hoogte luidsprekers een factor reset en een nieuwe audesssy meting? Het staat er nooit bij dat het moet, maar vindt deze veranderingen best ingrijpend. Dit kan grote invloed hebben op het geluid en de eerdere inzettingen lijkt mij. Ik meet in via de Audessy multiEQ app.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highlander1962
[...]

Ik zet mijn speakers allemaal op small, maar toch ook 10 tot 20hz boven hun capaciteit.
Dus als ze tot 55hz kunnen, zet ik ze bijvoorbeeld op 70hz. Dan zwakken ze vanaf 70 hz af.
Dan benut je toch de mogelijkheid van al je speakers zonder overbelasting of je subwoofers tekort te doen.
Ik merk dat dit bij mij een beter resultaat geeft.
Pagina: 1 ... 62 ... 67 Laatste