Het Marantz ervaringen/discussie Topic

Pagina: 1 ... 63 ... 67 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highlander1962
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-08 18:42
ppeterr schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:41:
[...]

Uhhh groene zone, daar ben je mij al kwijt :P
Ik denk de groene zone bij Audessey kalibratie van je subwoofers.
De veilige (juiste) zone. Niet te hard en niet te zacht. Groen dus. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
Overigens baal ik ervan dat ik niet zoveel verstand heb van computers en dus Mini DSP en REW enz aan mij voorbij gaan.
Evenals Dirac.

Als ik dingen aan mijn laptop aan moet sluiten haak ik al af. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Highlander1962 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:43:
Overigens baal ik ervan dat ik niet zoveel verstand heb van computers en dus Mini DSP en REW enz aan mij voorbij gaan.
Evenals Dirac.

Als ik dingen aan mijn laptop aan moet sluiten haak ik al af. 8)7
Voor de Multi EQ app heb je enkel een telefoon of tablet nodig, en je kan daar al een heleboel beter afstellen dan via de avr setup.
Voor A1 Evo heb je een pc nodig en de Multi EQ app verder niets.
Op youtube staat stap voor stap wat je moet doen, gewoon het filmpje volgen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:28
En ja zeg, het is mij zelfs gelukt _O-

Ik heb juist wat meer moeite met de interpretatie van de gegevens, maar het resultaat is daardoor niets minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
blueface schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:36:
Even een vraag van mijn kant. Doen jullie na zo'n grote update zoals vandaag met veranderingen voor subwoofers en hoogte luidsprekers een factor reset en een nieuwe audesssy meting? Het staat er nooit bij dat het moet, maar vindt deze veranderingen best ingrijpend. Dit kan grote invloed hebben op het geluid en de eerdere inzettingen lijkt mij. Ik meet in via de Audessy multiEQ app.
Heb je de avr zelf gebruikt voor in te meten niet, bij gebruik van app en de levels ongeveer even hard als die van de avr only meting gezet ook niet.
Maar bij enkel inmeten via de app klopt het volume van de subs waarschijnlijk niet idd, dan zou ik het overnieuw doen dat is nu mischien gefikst. :)
Factory reset is wel overdreven dat hoeft niet perse lijkt me.

[ Voor 3% gewijzigd door Goofy1978 op 24-07-2024 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
ppeterr schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:59:
En ja zeg, het is mij zelfs gelukt _O-

Ik heb juist wat meer moeite met de interpretatie van de gegevens, maar het resultaat is daardoor niets minder.
Evo klinkt idd geweldig het schijnt Fir filters te gebruiken wat het fase verloop gelijk houd over het hele bereik.
Enkel een koptelefoon en electrostatic speakers konden dat voorheen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Goofy1978 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:13:
[...]

Evo klinkt idd geweldig het schijnt Fir filters te gebruiken wat het fase verloop gelijk houd over het hele bereik.
Enkel een koptelefoon en electrostatic speakers konden dat voorheen. :)
Ik ben erg tevreden met mijn Cinema70s. En dan te bedenken dat ik in eerste instantie voor een NAD M10v2 of cambridge audio evo 150 zou gaan. Ongetwijfeld ook perfect, maar weinig cinema. En 3x zo duur. Nu een beetje best of 2 worlds.

Enige waar ik een klein beetje tegen aan hik, is het geluid uit de B&W M-1. Rear's. Nou is dat opzich geen punt bij films, maar ik begrijp dat die ook vaak als fronts gebruikt worden. Moeilijk om een vergelijk te maken met de Dali's die ik nu als front heb, want ik kan mij niet voorstellen dat de m-1 speakertjes een vergelijkbaar geluid geven met muziek.

De multi-channel optie vind ik wel grappig, maar ik heb het eigenlijk nooit aanstaan. Mijn kinderen vinden het wel tof, en ik probeer ze dan uit te leggen dat het geluid er niet beter op wordt. Of dat dan aan de M-1's ligt....geen idee....

Dus dan zet ik een nummer aan, en dan denken ze soms dat het multi-channel is. Terwijl het gewoon stereo is, maar een gigantisch breed geluid beeld, met een mooie reflectie daarvan in de woonkamer.

Ofwel ik twijfel of die bowers en wilkins speakertjes nu goed afgesteld staan, zou er bijna wel vanuit kunnen gaan dat ze door het EVO script in het meest mogelijke bereik meedoen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
Net eens ingemeten 3punt met de Multi EQ app, die zet de subwoofers nu even hard als de avr zelf doet zonder app.
Je kan de app nu gebruiken zonder de subs veel harder te moeten zetten achteraf, das mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Goofy1978 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:03:
[...]

Heb je de avr zelf gebruikt voor in te meten niet, bij gebruik van app en de levels ongeveer even hard als die van de avr only meting gezet ook niet.
Maar bij enkel inmeten via de app klopt het volume van de subs waarschijnlijk niet idd, dan zou ik het overnieuw doen dat is nu mischien gefikst. :)
Factory reset is wel overdreven dat hoeft niet perse lijkt me.
Heb via de app alles ingemeten. Vandaar dat de sub nogal vrij hard kon uithalen. Bij marantz zelf konden ze mij er niets over vertellen. Behave volgens hun boekje. Staat het er niet specifiek bij, dan hoeft het niet. Weet trouwens niet of het met die sub ook voor de Marantz SR8015 geld of dat dit alleen voor de Cinema serie is......toch binnenkort weer met inmeten aan de gang dan. Wat mij trouwens sowieso opvalt, dat de app andere volumes hanteert, dan in de meting via de avr zelf. Surrounds klinken ook stuk harder bij inmeten gebruik van de app, dan avr rechtstreeks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
@blueface de bug zat er al lang in en bij de Denon x3400 was het ook.
Ik zou opnieuw inmeten in jou geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

[...]

Ik heb eigenlijk de sub knopjes afgesteld, met als begin punt beiden op 12 uur. Volume is zo blijven staan, en de crossover staat nu iets anders. Maar ik begreep dat de crossover dan weer op de avr ingeregeld wordt.

[Afbeelding]
De crossover op je sub moet op 120hz staan. De rest regel je idd in de avr.
Volume op 12uur en dan bekijken wat je avr doet na inmeten.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
CPM schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:36:
[...]

De crossover op je sub moet op 120hz staan. De rest regel je idd in de avr.
Volume op 12uur en dan bekijken wat je avr doet na inmeten.
Mooi, daar ben ik zo ongeveer mee begonnen. De crossover staat in de amp op 120hz, en dat knopje heb ik een beetje verdraaid tot ik het op het gehoor beter/synch hoorde lopen met de muziek. Gevoelsmatig doe ik het dus goed.

Klinkt allemaal top overigens :) Thanks voor de duiding,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GamatronCleric
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-09 14:03
ppeterr schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:31:
[...]

De multi-channel optie vind ik wel grappig, maar ik heb het eigenlijk nooit aanstaan. Mijn kinderen vinden het wel tof, en ik probeer ze dan uit te leggen dat het geluid er niet beter op wordt. Of dat dan aan de M-1's ligt....geen idee....
Ik heb bij het uitzoeken van mijn height speakers naar de M-1's gekeken. Vond ze toendertijd erg blikkerig overkomen. Heb daarom de AM-1 (zijn buitenspeakers) gekozen. Die zijn wat forser maar klinken ook beduidend beter naar mijn mening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
GamatronCleric schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:02:
[...]

Ik heb bij het uitzoeken van mijn height speakers naar de M-1's gekeken. Vond ze toendertijd erg blikkerig overkomen. Heb daarom de AM-1 (zijn buitenspeakers) gekozen. Die zijn wat forser maar klinken ook beduidend beter naar mijn mening
Ja wel mee eens denk ik, neemt niet weg dat ik er wel gewoon tevreden mee ben. Ze hangen ten slotte al, en zijn redelijk ondergeschikt bij het totaal beeld van het geluid. Wellicht ooit nog eens een beetje fine-tunen, dat kan vast met REW en de meetwaarde's die ik al heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CPM
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

CPM

Ik doe maar wat, jij dan?

ppeterr schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:39:
[...]

Mooi, daar ben ik zo ongeveer mee begonnen. De crossover staat in de amp op 120hz, en dat knopje heb ik een beetje verdraaid tot ik het op het gehoor beter/synch hoorde lopen met de muziek. Gevoelsmatig doe ik het dus goed.

Klinkt allemaal top overigens :) Thanks voor de duiding,
Euh...nee dus.
Draai de knop op de sub gewoon op 120hz en regel de crossover in je receiver.
Het heeft niets met synchroon lopen te maken.
Welke speakers heb je?
Als je de gespecificeerde laagste frequentie van je speakers vermenigvuldigd met 1,5 heb je een goed startpunt voor de crossover in de receiver.

| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blueface
  • Nu online
Vandaag opnieuw de Marantz SR8015 ingemeten via de MultiEQ app. Eerste wat opvalt, alle luidsprekers precies 3dB omlaag. Allemaal staan deze nu rond de -9 of -10 dB. Subwwofer staat op -1.5 voor de update van 24-07-2024 stond de sub op -1.0. Verschil is bijna niets. Er is nu voor mijn gevoel praktisch geen bas aanwezig in films en series. Muziek klinkt wel top! Misschien moet ik er aan wennen. Mijn speakers zijn de 1723 serie van Arendal, en de sub is de 1.5 ook van Arendal. Dar zit genoeg power in. Waarschijnlijk heeft de sub en de bas altijd te hard gestaan. Ga het een poosje aankijken, met verschillende games, films en muziek en kijk dan of ik nog wat aan kan passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
CPM schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:18:
[...]

Euh...nee dus.
Draai de knop op de sub gewoon op 120hz en regel de crossover in je receiver.
Het heeft niets met synchroon lopen te maken.
Welke speakers heb je?
Als je de gespecificeerde laagste frequentie van je speakers vermenigvuldigd met 1,5 heb je een goed startpunt voor de crossover in de receiver.
Dali Oberon's. Ik ga er morgen eens mee aan de gang.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fr5dolUbzPQwvZqrp5DxYhjd3M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/j63xQiEiIFV4qCqHXPsTYMuK.jpg?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door ppeterr op 25-07-2024 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
[...]

Ik heb eigenlijk de sub knopjes afgesteld, met als begin punt beiden op 12 uur. Volume is zo blijven staan, en de crossover staat nu iets anders. Maar ik begreep dat de crossover dan weer op de avr ingeregeld wordt.

[Afbeelding]
Is dit een foto van je sub? waarom cross je die zo vroeg al? je wilt dat je sub boven de 60 weinig doet?
A1E raad zelfs aan de sub tot 250Hz mee te laten doen mits hij dat op een goede manier kan. Die van mij kunnen 16-290Hz dus ik ik gebruik LFE en dan LPF 250Hz. Gezien jou crossover maximaal maar 120Hz is zou ik denk ik toch dat gebruiken en LPF op 120Hz zetten.

Ik ben bang dat je anders een deel van je LFE bassen niet meer hoort die zijn normaal namelijk 0-120Hz als ik me niet vergis.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Astennu schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:11:
[...]

Is dit een foto van je sub? waarom cross je die zo vroeg al? je wilt dat je sub boven de 60 weinig doet?
A1E raad zelfs aan de sub tot 250Hz mee te laten doen mits hij dat op een goede manier kan. Die van mij kunnen 16-290Hz dus ik ik gebruik LFE en dan LPF 250Hz. Gezien jou crossover maximaal maar 120Hz is zou ik denk ik toch dat gebruiken en LPF op 120Hz zetten.

Ik ben bang dat je anders een deel van je LFE bassen niet meer hoort die zijn normaal namelijk 0-120Hz als ik me niet vergis.
Ik doe het blijkbaar fout, kreeg die hint al mee in wat comments hierboven :)

Ik zal hem morgen op 120hz instellen, en de crossover in de amp terug stellen naar 60Hz als uitgangspunt. Ik ben een beetje newbie op dit gebied he :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SgtCaffran
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21-09 08:36
Ik ben zeker geen ervaren audiofiel maar ik wil alleen even melden dat ik sinds vandaag de Marantz Model M1 streaming stereo versterker heb staan thuis. Kan er nog erg weinig over vinden dus mochten mensen specifieke vragen hebben, stel ze gerust!

Tot nu toe is de ervaring erg positief. Kom vanaf een oude low tier Onkyo 5.1 versterker uit een home cinema set. Speakers zijn Q Acoustics 3050i. De versterker had ik nog en ik ben rustig op zoek gegaan naar een mooiere stereo versterker. Dat is nu de Marantz geworden.

Ik wilde graag een streaming versterker met eARC zodat ik met een enkel compact apparaat klaar ben. Met de Onkyo moest ik altijd de Spotify app van mijn TV gebruiken. De Marantz is voor mij de perfecte versterker. Klein formaat, strak design, klasse D dus efficiënt, eARC, EQ, subwoofer out, en so far erg mooi geluid.

Vergelijkingen met andere high end versterkers kan ik niet maken. Ten opzichte van de Onkyo heb ik echt het gevoel (zonder A/B test...) dat de speakers meer open zijn geworden. De bas lijkt ook lager en beter gedefinieerd. Klinkt gewoon erg goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
SgtCaffran schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:28:
Ik ben zeker geen ervaren audiofiel maar ik wil alleen even melden dat ik sinds vandaag de Marantz Model M1 streaming stereo versterker heb staan thuis. Kan er nog erg weinig over vinden dus mochten mensen specifieke vragen hebben, stel ze gerust!

Tot nu toe is de ervaring erg positief. Kom vanaf een oude low tier Onkyo 5.1 versterker uit een home cinema set. Speakers zijn Q Acoustics 3050i. De versterker had ik nog en ik ben rustig op zoek gegaan naar een mooiere stereo versterker. Dat is nu de Marantz geworden.

Ik wilde graag een streaming versterker met eARC zodat ik met een enkel compact apparaat klaar ben. Met de Onkyo moest ik altijd de Spotify app van mijn TV gebruiken. De Marantz is voor mij de perfecte versterker. Klein formaat, strak design, klasse D dus efficiënt, eARC, EQ, subwoofer out, en so far erg mooi geluid.

Vergelijkingen met andere high end versterkers kan ik niet maken. Ten opzichte van de Onkyo heb ik echt het gevoel (zonder A/B test...) dat de speakers meer open zijn geworden. De bas lijkt ook lager en beter gedefinieerd. Klinkt gewoon erg goed!
Een en ander aan content op youtube voorbij zien over de M1. Mooi ding!

Neem even een proef maandje op Tidal zou ik zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:14:
[...]

Ik doe het blijkbaar fout, kreeg die hint al mee in wat comments hierboven :)

Ik zal hem morgen op 120hz instellen, en de crossover in de amp terug stellen naar 60Hz als uitgangspunt. Ik ben een beetje newbie op dit gebied he :)
Is niet erg zo leer je gaandeweg steeds meer :)
Ik ben ook nog volop aan het leren wat betreft room calibration. I have only touched the surface.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Dus heren:

Sub op 120hz LPF met het knopje, en ook in de Marantz

Crossover

Front: Full range
Center en Rears Crossover: 90Hz (minimale spec is 64Hz)
Sub LPF Front: 60Hz (minimale spec is 39Hz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Bij gebruik crossovers in de Avr de crossover achterop de sub idd vol open, of uit zetten indien mogelijk.
Soms hebben subs een lfe tulp ingang die de crossover van de sub omzeilt dan kun je dat niet verkeerd meer doen.
Of een Thx knop die eingelijk ook de crossover in de sub uitzet.
Thx aan klinkt beter dan crossover uit, mensen met weinig ervaring doen het dan vaak goed ipv de boel verkeerd af te stellen.

Het is in A1 Evo niet perse de bedoeling om de sub tot 250hz te laten meespelen.
Dat Evo adviseert de lpf to lfe van 120hz naar 250hz te doen is het filter uit de weg te hebben als de avr lfe+main gaat aansturen.
Met de fronts full range en bijvoorbeeld ook de bas onder 100 hz van de fronts ook naar de sub te sturen zouden er 2 filters vlak bij elkaar zitten en dat is minder goed.
Het .1 kanaal voor de sub wat bijvoorbeeld in blu ray en streaming word gebruikt heeft ook geen informatie boven 100hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:41:
Dus heren:

Crossover

Wat voor een fron spreakers had je ook al weer?
Ik denk dat ik zelf toch voor 40Hz voor je front speakers zou kiezen want goede towers kunnen misschien 35Hz maar daar onder niet. Dan raak je voor mogelijk wat SubBass kwijt als je Full Range neemt een sub kan dat veel beter. Jou sub gaat tot 39Hz? is dat een 8"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Goofy1978 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:02:
Bij gebruik crossovers in de Avr de crossover achterop de sub idd vol open, of uit zetten indien mogelijk.
Soms hebben subs een lfe tulp ingang die de crossover van de sub omzeilt dan kun je dat niet verkeerd meer doen.
Of een Thx knop die eingelijk ook de crossover in de sub uitzet.
Thx aan klinkt beter dan crossover uit, mensen met weinig ervaring doen het dan vaak goed ipv de boel verkeerd af te stellen.

Het is in A1 Evo niet perse de bedoeling om de sub tot 250hz te laten meespelen.
Dat Evo adviseert de lpf to lfe van 120hz naar 250hz te doen is het filter uit de weg te hebben als de avr lfe+main gaat aansturen.
Met de fronts full range en bijvoorbeeld ook de bas onder 100 hz van de fronts ook naar de sub te sturen zouden er 2 filters vlak bij elkaar zitten en dat is minder goed.
Het .1 kanaal voor de sub wat bijvoorbeeld in blu ray en streaming word gebruikt heeft ook geen informatie boven 100hz
Ligt volgens mij ook wel aan de sub die je hebt. Sommige doen het niet echt leuk boven de 120Hz en dan adviseert hij het volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Astennu schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:36:
[...]

Wat voor een fron spreakers had je ook al weer?
Ik denk dat ik zelf toch voor 40Hz voor je front speakers zou kiezen want goede towers kunnen misschien 35Hz maar daar onder niet. Dan raak je voor mogelijk wat SubBass kwijt als je Full Range neemt een sub kan dat veel beter. Jou sub gaat tot 39Hz? is dat een 8"?
Deze sub
https://www.dali-speakers...cts/subwoofers/sub-e-9-f/

En deze fronts
https://www.dali-speakers.com/en/products/oberon/oberon-5/

Overigens niet heel erg veel verschil ten opzichte van hoe ik het hiervoor had ingesteld, eigenlijk zelfs met muziek denk ik soms nog steeds teveel sub. In de levels staat die nu op -10 voor alles. En in de movie settings dan weer +3 want daar lijkt het wel minder.

Maar goed, het klinkt nog steeds goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Astennu schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:36:
[...]

Ligt volgens mij ook wel aan de sub die je hebt. Sommige doen het niet echt leuk boven de 120Hz en dan adviseert hij het volgens mij niet.
Dat klopt wel Evo zoekt alle crossovers voor lfe+main en lfe small af, vaak is dat rond 80 hz maar erboven kan Evo ook adviseren als daar de hoogste dip correctie is.
Maar ga zelf niet boven 100hz zitten met crossovers, dan ga je beginnen te horen waar de subwoofer is in de ruimte.
Hoe is het met de C30? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:40:
[...]

Deze sub
https://www.dali-speakers...cts/subwoofers/sub-e-9-f/

En deze fronts
https://www.dali-speakers.com/en/products/oberon/oberon-5/

Overigens niet heel erg veel verschil ten opzichte van hoe ik het hiervoor had ingesteld, eigenlijk zelfs met muziek denk ik soms nog steeds teveel sub. In de levels staat die nu op -10 voor alles. En in de movie settings dan weer +3 want daar lijkt het wel minder.

Maar goed, het klinkt nog steeds goed :)
Ah een 9" Sub. Hij is rated tot 200Hz ze raden zelf wel 120 aan als LPF zo te zien. Je zou naar de extracted results van A1E in REW kunnen kijken hoe de Freq response is en een iets hogere LPF proberen vooral als je van wat meer sub houd. Als je meer sub trouwens lekker vind kan ik dual sub echt aanraden veel mooiere bass response dan met 1 niet perse luider (kan wel als je dat wilt).

En de fronts moeten ipc op 60Hz maar het ligt aan je ruimte. Mijn fronts zijn 45Hz maar in mijn ruimte doen ze het prima tot 35Hz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Goofy1978 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:43:
[...]

Dat klopt wel Evo zoekt alle crossovers voor lfe+main en lfe small af, vaak is dat rond 80 hz maar erboven kan Evo ook adviseren als daar de hoogste dip correctie is.
Maar ga zelf niet boven 100hz zitten met crossovers, dan ga je beginnen te horen waar de subwoofer is in de ruimte.
Hoe is het met de C30? :)
Ja inderdaad bij mij kwam hij voor de ATMOS speakers nu met 110 en 120 aan zetten. In de logs zie je dat hij ook alleen 100-120 test denk door de Freq response op die positie maar in het verleden zat hij rond de 100 geloof ik.
Met V3X zijn alle crossovers hoger mijn fronts raad hij ook op 90 aan maar als je dan kijkt naar de % wijken die 0.2-0.3 af met de lagere waardes dus heb ik toch een lagere crossover van 60 gepakt en 100 voor de ATMOS speakers.

Well......

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K261VxerT1Gd91yY4V0pfDGmrvE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yzj5HAVjQCiYIphkWTCE5S1Y.jpg?f=fotoalbum_large

🙈

[ Voor 17% gewijzigd door Astennu op 26-07-2024 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Het is voor nu een test maar daar klonk de A1H meer vergelijkbaar qua bass dan de Marantz. Het kan ook dat de speaker paring niet lekker samen gaat. Want ze hadden daar op een gegeven moment Dali speakers aan de C30 hangen en dat klonk goed al waren dat volgens mij wel peper dure speakers.
Bij dingen die meer vergelijkbaar waren qua soort sound zoals Focals was er wel sub bass maar daar na ontbrak het wat ik thuis ook ervaarde. Dus ik ben benieuwd hoe ik de A1H straks thuis vind klinken of ik dan de bass terug heb die ik kwijt was.

[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 26-07-2024 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
@Astennu het lijkt op een denon 6800?
Ok de A1H das helemaal een beest ha ha

[ Voor 33% gewijzigd door Goofy1978 op 26-07-2024 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Goofy1978 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:02:
@Astennu het lijkt op een denon 6800?
Ok de A1H das helemaal een beest ha ha
Dit is inderdaad full beast mode ^^
Deze lijkt qua layout ook meer op de C30. En de X8500H er voor. Links en rechts gescheiden, transformator in het midden ben nu met de setup bezig ben heel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
ppeterr schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:41:
Dus heren:

Crossover

Weet je zeker dat je fronts op full range moeten staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Astennu schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:43:
[...]

Ah een 9" Sub. Hij is rated tot 200Hz ze raden zelf wel 120 aan als LPF zo te zien. Je zou naar de extracted results van A1E in REW kunnen kijken hoe de Freq response is en een iets hogere LPF proberen vooral als je van wat meer sub houd. Als je meer sub trouwens lekker vind kan ik dual sub echt aanraden veel mooiere bass response dan met 1 niet perse luider (kan wel als je dat wilt).

En de fronts moeten ipc op 60Hz maar het ligt aan je ruimte. Mijn fronts zijn 45Hz maar in mijn ruimte doen ze het prima tot 35Hz.
Even voor mijn duidelijkheid. Zeg je hier nou dat de instelling full-range niet de juiste is, omdat het bereik lager kan, dan de full frame instelling doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Arjantje72 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:57:
[...]

Weet je zeker dat je fronts op full range moeten staan?
Ha ninja :) Ik tik er net iets over in de post hierboven. Nee dat weet ik dus niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
blueface schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:26:
Vandaag opnieuw de Marantz SR8015 ingemeten via de MultiEQ app. Eerste wat opvalt, alle luidsprekers precies 3dB omlaag. Allemaal staan deze nu rond de -9 of -10 dB. Subwwofer staat op -1.5 voor de update van 24-07-2024 stond de sub op -1.0. Verschil is bijna niets. Er is nu voor mijn gevoel praktisch geen bas aanwezig in films en series. Muziek klinkt wel top! Misschien moet ik er aan wennen. Mijn speakers zijn de 1723 serie van Arendal, en de sub is de 1.5 ook van Arendal. Dar zit genoeg power in. Waarschijnlijk heeft de sub en de bas altijd te hard gestaan. Ga het een poosje aankijken, met verschillende games, films en muziek en kijk dan of ik nog wat aan kan passen.
Als de speakers zachter staan en de sub hetzelfde, staat de sub nu in verhouding 3db harder dan ervoor.
Maar luister je 10-25db onder referentie volume, kun je de sub nog makkelijk 3 db of meer harder zetten.
Of dyn eq gebruiken, vroeger had je versterkers met loudness control.
Op lage volumes kon je de bas en het hoog dan harder zetten zodat het weer vlak klonk.
Dyn eq doet dat constant en corrigeert steeds minder naarmate je harder speelt.
Arendal 1723 zijn mooie speakers, heb zelf de kleinere 1961 serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
@Astennu Je hebt nu een Denon voor de test mee gekregen / aangeschaft van 6000 eurie :P

Dat noem ik nog eens uit de bocht vliegen :) (positief hoor)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
ppeterr schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:58:
[...]

Ha ninja :) Ik tik er net iets over in de post hierboven. Nee dat weet ik dus niet.
Je moet meestal je fronts niet op large zetten, dan valt veel bass weg.
Met jouw speakers weet ik het eigenlijk niet :)
https://www.reddit.com/r/...nge_speakers_to_large_if/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goofy1978
Arjantje72 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:42:
[...]

Je moet meestal je fronts niet op large zetten, dan valt veel bass weg.
Met jouw speakers weet ik het eigenlijk niet :)
https://www.reddit.com/r/...nge_speakers_to_large_if/
Als je lfe+main gebruikt kun je instellen dat de sub ook nog onder een bepaalde crossover ook laag van de fronts krijgt.
Dus dan geven je fronts en sub hetzelfde laag weer.
Normaal zelden aan te raden idd, zonder goede afstelling word 3 laagweergers vaak een zooitje.
Goed afgesteld kan het dipjes wel goed corrigeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:57:
[...]

Even voor mijn duidelijkheid. Zeg je hier nou dat de instelling full-range niet de juiste is, omdat het bereik lager kan, dan de full frame instelling doet?
Full range betekend van 0 tot onbeperkt
Jou speakers doen dat laagste stuk niet dus dan wil je liever geen full range gebruiken maar een crossover zodst de sub het stuk kan aanvullen wat de speakers niet kunnen.
ppeterr schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:04:
@Astennu Je hebt nu een Denon voor de test mee gekregen / aangeschaft van 6000 eurie :P

Dat noem ik nog eens uit de bocht vliegen :) (positief hoor)
Het was een 2e kans dus stuk goedkoper dan een nieuwe verschil bijbetaald als "borg" ze hebben de C30 nu daar staan. Met als optie deze dan te houden.

[ Voor 29% gewijzigd door Astennu op 26-07-2024 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Astennu schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:54:
[...]

Full range betekend van 0 tot onbeperkt
Jou speakers doen dat laagste stuk niet dus dan wil je liever geen full range gebruiken maar een crossover zodst de sub het stuk kan aanvullen wat de speakers niet kunnen.

[...]

Het was een 2e kans dus stuk goedkoper dan een nieuwe verschil bijbetaald als "borg" ze hebben de C30 nu daar staan.
Het muntje begint een beetje te vallen, met de crossovers en hz'n en hoe dat in te stellen. Net even van full-range afgehaald, ik begrijp nu ook wat je hierboven tikt. Het wordt steeds beter en mooier.

En krijg je er het geluid uit wat je verwacht? Wel mooie service van die zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blueface
  • Nu online
Goofy1978 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:03:
[...]

Als de speakers zachter staan en de sub hetzelfde, staat de sub nu in verhouding 3db harder dan ervoor.
Maar luister je 10-25db onder referentie volume, kun je de sub nog makkelijk 3 db of meer harder zetten.
Of dyn eq gebruiken, vroeger had je versterkers met loudness control.
Op lage volumes kon je de bas en het hoog dan harder zetten zodat het weer vlak klonk.
Dyn eq doet dat constant en corrigeert steeds minder naarmate je harder speelt.
Arendal 1723 zijn mooie speakers, heb zelf de kleinere 1961 serie.
Ondertussen wat films en series gekeken en toch tevreden met het eindresultaat. Dynamic eq gebruik ik beperkt. Het verschilt ook best wel per bron. Bij fear the walking dead seizoen 8, vindt ik het wat tam. Bij de 4k Blu-ray van dune part one en part two trilt de hele kamer. Daar is het weer wat overkill om dynamic eq te gebruiken. Speel meestal rond -25--20 dB. De 1723 zijn voor mij de beste speakers die ik ooit gehad heb. Elke dag een feest om naar te luisteren. Van de 1961 serie, heb ik de height speakers. Zag laatst dat ze gestopt zijn met de 1961 serie. Ze komen nu met een 1528 serie binnenkort als ik mij niet vergis. Toch aparte keuze om met de 1961 serie zo snel te stoppen. Die verkochten volgens mij ook erg goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
@blueface 4k of gewone blu ray hebben idd ook veel beter geluid dan via een streaming dienst.
Ja de 1528 serie zal mooi zijn wel wat duurder, denk een beetje ontworpen zoals de Perlisten speakers.
Ze komen waarschijnlijk ook uit dezelfde fabriek in china.
De 1961 serie liep de verkoop van hun grotere series in de weg denk ik, in wat kleinere ruimtes en met wat lagere volumes kon haast iedereen met de 1961 serie prima af.
Vind het ook wel jammer dat ze ermee gestopt zijn, in sommige ruimtes kan je de 1723S serie al echt niet kwijt en moet je naar een ander merk gaan kijken.

@Astennu Hoe gaat het met de andere Avr? :)

[ Voor 5% gewijzigd door Goofy1978 op 27-07-2024 17:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
@Astennu Hoe gaat het met de andere Avr? :)
Ik heb heel erg nog geen tijd gehad. Vandaag liep alles uit. Heb hem wel gecalibreerd en een A1E profiel gemaakt nu morgen testen en film gaan kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blueface
  • Nu online
@Goofy1978

Ik vermoed dat de 1528 serie buiten mijn budget ligt. Het kunnen ook misschien actieve speakers worden. Zit regelmatig op het Arendal forum en de vraag over actieve speakers komt daar regelmatig voorbij. Heb over de 1723 serie al 5 jaar gedaan om compleet te krijgen. Geen seconde spijt van. Overigens kijk ik ook wel via streaming diensten., maar wordt er niet echt vrolijk van. Netflix heeft nog het beste geluid. Als ik echt goed geluid wil hebben heeft blu-ray de voorkeur. Voor muziek geef ik de voorkeur aan cd's of lp's. Spotify overstuurt regelmatig nummers, waardoor het nergens naar klinkt. Zelfs met deze set luidsprekers. Hoe kijk/luister jij films/series/muziek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
@blueface blu ray en 4k disks hebben de voorkleur, maar gebruik ook streaming diensten.
Muziek luister ik ook veel op youtube al is de kwaliteit minder dan cd, en heb wat muziek dvds
Met de 1723 serie zit je gewoon super goed hoor, de 1528 serie zal een wat breder geluidsbeeld hebben door de midwoofer vlak bij de tweeter.
Zit je op juiste plek in je setup ga je geen verschil horen waarschijnlijk.
Perlisten heeft 2 midwoofers bij hun tweeter zitten, maar van wat ik van Arendal gezien heb gebruiken ze er 1.
Een goed afgestelde setup zal beter klinken dan veel duurdere speakers zonder goede afstelling.
A1 Evo gebruiken komt erg in de buurt van perfectie, met de Fir filters en fase correctie. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Goofy1978 op 28-07-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:56

page404

Website says no

blueface schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:46:
@Goofy1978 . Spotify overstuurt regelmatig nummers, waardoor het nergens naar klinkt. Zelfs met deze set luidsprekers. Hoe kijk/luister jij films/series/muziek?
Spotify overstuurd? Dat heb ik nog niet echt ervaren. Wel lijken er soms wat “clipjes” te zitten, vooral in stukken met veel hoog en laag en korte geluiden (zoals hi hats of akoestische gitaar). Dat klinkt met tidal een stuk rustiger en gebalanceerder.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
  • Nu online
page404 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:30:
[...]

Spotify overstuurd? Dat heb ik nog niet echt ervaren. Wel lijken er soms wat “clipjes” te zitten, vooral in stukken met veel hoog en laag en korte geluiden (zoals hi hats of akoestische gitaar). Dat klinkt met tidal een stuk rustiger en gebalanceerder.
Met overstuurd bedoel ik krakend geluid in nummers. Bijvoorbeeld Benny nijman met weet niet hoe. Dat nummer zit zwaar clipping/oversturing in. Maar ervaar het ook bij Engelstalige nnummers. Gebruik de gratis versie van Spotify. Zou het daaraan liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

blueface schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:36:
[...]

Met overstuurd bedoel ik krakend geluid in nummers. Bijvoorbeeld Benny nijman met weet niet hoe. Dat nummer zit zwaar clipping/oversturing in. Maar ervaar het ook bij Engelstalige nnummers. Gebruik de gratis versie van Spotify. Zou het daaraan liggen?
Misschien durf ik het aan dat nummer een keer op te zetten ;)
Free heeft een flink lagere bitrate dus ik kan me voorstellen dat je dat zou kunnen horen. Maar kraken is wat anders. Ik heb het laatst, ook met tidal, ook gehad dat mijn Marantz kraakte aan het begin van nummers. Ik stak het op de nieuwe firmware. Hopelijk geen blijvend probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
  • Nu online
@page404

Heb het bijvoorbeeld ook richting het einde van nummer Chicago your the inspiration. Kraakt en clipt ook op het einde. Voor de free versie kan je maximaal hoge bitrate kiezen ipv zeer hoog. Ik snap dat je niet van Nederlandsralig houd, maar bij dat nummer valt het echt op. Dat lijkt mij niets te maken met betaald of gratis versie.....gebruik wel bij Spotify standaard m-dax met de stand low op de Marantz. Bij radiostations heb ik er geen last van. Die klinken helder en mooi volgens streaming begrippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

@blueface ik zal het eens proberen van de week. Je hoort er nog van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:41
blueface schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:00:
@page404

Heb het bijvoorbeeld ook richting het einde van nummer Chicago your the inspiration. Kraakt en clipt ook op het einde.
[…]
Zowel het origineel als de 2006 Remaster van You’re The Inspiration van Chicago klinken hier op Spotify tot het eind toe perfect zonder kraakjes.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Ik heb pas 1 film kunnen kijken nog niet op het volume wat ik zou willen maar de bass is wel terug met de Denon. Maar ik mis wel wat ruimtelijkheid wat de Marantz gaf.

Het rare is dat ik nog steeds inconsistente data uit die Audyssey app zie rollen met een meet positie. De X4400h doet dat nu ook.
Zelfs met een PowerQuest Niagara 1200 er tussen.

Zou iemand hier een 8 metingen op een mic positie willen doen? hoeft niet met alle speakers maar bv Fronts center en sub's (het komt namelijk voor in het 40-90hz bereik). En de ADY file naar mij willen sturen? ik wil eens kijken of ander mensen hetzelfde probleem zien. Het maak niet uit waar je de mic neer zet.

Ik begin me echt af te vragen of er:
1: Iets fout zit in de Audyssey app
2: Die Audyssey mic's dingen oppakken en het niet goed meten aangezien de UMIK-1 en REW gewoon consistent meten als ik de receiver in direct mode heb staan. (waardoor ik niet het idee heb dat het iets in de ruimte is).
3: Er misschien toch elders in het proces van het extraheren van de data iets mis gaat. Echter beinvloed die data je correctie van Audyssey en A1E dan mogelijk waardoor je geen optimaal resultaat behaald.

Zou misschien ook mede kunnen verklaren waarom mensen Dirac zo veel beter vinden klinken die moet je met een UMIK-1 meten en digitaal met USB ipv analoog via een Jack en uncalibrated mic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
@Astennu Ik wil dat zo wel even doen, maar ik maak geloof ik standaard 6 (positie) metingen per speaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Thanks @ppeterr
Je moet er minimaal 3 maar je kan er 8. 6 is ook al goed maar meer data is wat duidelijker. Het gaat vooral om speakers en subs die in de 35-90hz range kunnen werken. En waarbij de mic dus niet verplaatst wordt bij de volgende metingen.
Maar alle data is welkom ik zal je mijn mail adres even sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Astennu schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:57:
Thanks @ppeterr
Je moet er minimaal 3 maar je kan er 8. 6 is ook al goed maar meer data is wat duidelijker. Het gaat vooral om speakers en subs die in de 35-90hz range kunnen werken. En waarbij de mic dus niet verplaatst wordt bij de volgende metingen.
Maar alle data is welkom ik zal je mijn mail adres even sturen.
Done, 6 metingen van de fronts - center en sub. Center valt denk ik niet in het bereik maar heb ik toch maar mee gemeten.

https://we.tl/t-rCjMyfYEDP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
@Astennu Die dip lijkt toch meer een room mode als alle receivers het hebben, zeker omdat je met 1 sub wel meer laag had.
Hoe staan de subs opgesteld? kijk ook eens naar dit filmpje van Audioholics.
Subs anders zetten, zeker met 2 of meer geeft erg veel verandering in de response.

YouTube: Don't Make this Multi-Subwoofer Placement Mistake - Get Better Bass

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Goofy1978 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:33:
@Astennu Die dip lijkt toch meer een room mode als alle receivers het hebben, zeker omdat je met 1 sub wel meer laag had.
Hoe staan de subs opgesteld? kijk ook eens naar dit filmpje van Audioholics.
Subs anders zetten, zeker met 2 of meer geeft erg veel verandering in de response.

YouTube: Don't Make this Multi-Subwoofer Placement Mistake - Get Better Bass
Dacht ik ook maar dat ben ik nu aan het uitsluiten.
Serko de maker van A1E zag dit gedrag nu ook en is ook van meerdere mensen ady files aan het verzamelen om er achter te komen waar dit vandaan komt.

Kan natuurlijk ook door een firmware issue komen of een software fout in de App.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OvKFyV6lQ3ZEM4yIbiSnnu2g1yI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nie0qgszLF40iY0JSM1y09KA.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn setup maar de fronts en subs staan nu iets verder van de muur voor het testen. En vooral links voor meer lucht te geven. Maar dat heeft toen niet echt geholpen voor de bass.

[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 29-07-2024 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:27:
[...]

Done, 6 metingen van de fronts - center en sub. Center valt denk ik niet in het bereik maar heb ik toch maar mee gemeten.

Thanks for the info!
Bij jou zie je het helaas ook duidelijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RiWckObD477pALWfTbrJUcULWl4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pjZBPxt4VX1CQ2UR5mlyNCm4.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlOapun1qe8RjCiF1lq1zQ9EiDM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KAoFsT7kQIQ6gWm32ljj5i5p.png?f=fotoalbum_large

Ook daar laten alle speakers dips en rizes zien tussen de 40-60Hz dus er is duidelijk meer aan de hand en het ligt gelukkig niet aan mijn setup als ik dit zo zie.

Maar dit soort data maakt goed kalibreren heel erg lastig de software gaat dan op basis van incorrecte metingen dingen corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Ik probeer het te begrijpen, maar ik heb geen flauw idee waar ik naar kijk.

Waar zie je dit nou in. In REW? Hoe converteer je het ady bestand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:53:
Ik probeer het te begrijpen, maar ik heb geen flauw idee waar ik naar kijk.

Waar zie je dit nou in. In REW? Hoe converteer je het ady bestand?
Ik heb het .ady bestand geopend in A1E. Die geeft je dan een extracted measurements file waar alle metingen in zitten die ingelezen kunnen worden in REW.

Dan zie je per speaker 6 metingen staan. Vervolgens heb ik al die 6 metingen geselecteerd in de all SPL tab. De range aangepast van 10-300Hz. En de hoogte zegt over hoe luid een bepaalde frequentie gemeten is. Van links naar rechts is de frequentie in Hz.

Als je dan de subwoofer als voorbeeld pakt zie je bij ongeveer 43Hz de ellende beginnen tot 60Hz gaat het niet goed:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4R2I0GI6AiX3-nPfN2zl5vO5QVM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PMEEwmZia0Rly1cpsA3MY6ST.png?f=fotoalbum_large

Gezien de metingen op een positie zijn gedaan zouden die zo goed als helemaal moeten overlappen.
Als ik met Pure Direct meet en REW + de UMIK-1 gebruik krijg ik ook netjes van dat soort overlappende metingen.

Dat geeft mij het idee dat er dus iets mis gaat met de Audyssey mic in combinatie met de Firmware van de receivers / de Android App.
Ik zou zelf niet weten hoe ik de data uit de receiver kan halen als je niet de app gebruikt om te kalibreren. Op AVSForums zijn er misschien wel mensen die dat kunnen.

De maker van A1E (Serko70) gaat er nu in ieder geval in duiken. Volgens hem is het niet de eerste keer dat er een bug in de firmware/audyssey app zit die problemen veroorzaakt.

Normaal valt dit ook niet op want de meeste mensen meten 6 verschillende locaties en dan verwacht je ook andere resultaten. En controleren die measurements die door de app gedaan zijn ook niet en laten Audyssey een gemiddelde berekenen. Maar als je dit als input gebruikt voor een gemiddelde krijg je dus een hele rare correctie in het 40-60Hz bereik die bv te zacht klinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
@Astennu Gelukt, thanks voor de uitleg.

Jij gaat het zeker nu eens met Dirac inmeten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:22:
@Astennu Gelukt, thanks voor de uitleg.

Jij gaat het zeker nu eens met Dirac inmeten?
De kans dat dat dan een beter resultaat geeft is extreem groot ja. Want Audyssey lijkt nu niet goed te meten en dus verkeerde dingen te corrigeren.

De vraag is nu alleen wat ik ga doen. Terug naar de Cinema 30 en daar dan Dirac kopen. of afwachten wat hier uit gaat komen. Maar als Denon en Marantz dit moeten gaan fixen kan het maanden duren voor dat dat zo ver is.

Met Multi EQ X zou je eventueel ook de boel kunnen fixen met Trail en error. Want dan kan je de boel handmatig bijsturen Dan weer met REW + UMIK-1 meten en dat blijven herhalen tot je per speaker een goede curve hebt maar dat is een rotklus en die software kost ook 200 euro. En een eventuele calibrated Audyssey mic ook nog eens 80. (volgens mij kan je geen andere Mic's gebruiken bij Multi EQ X alleen de standaard Audyssey en Calibrated mic).

Probleem is dat als je een maal die software koop je er aan vast zet. Breng je de receiver terug ben je je geld van die software kwijt. Alleen als hij kapot gaat en hij wordt onder garantie vervangen mag de licentie overgezet worden.

Ik moet er dus eerst achter gaan komen wat ik ga houden.

Want korte conclusie van de C30 vs A1H =
-Denon heeft meer bass, subbass is bij beide gelijk
-Denon heeft een meer forward sound
-C30 klinkt ruimtelijker en channels lijken mooier in elkaar over te gaan
-Spraak verstaan bij films en series lijkt bij de Denon wel duidelijker (komt denk door dat meer forward geluidbeeld).
-Denon heeft wel iets meer sprakeling in het hoog gebied is wat scherper

Bij de X4400h vs A1H:
-Vooral meer open sound stage
-Meer Power in het geluid
-En klinkt wat meer clean en iets wat helderder
-Bass is vergelijkbaar als je sub's gebruikt

C30 vs X4400h:
-is het vooral die betere bass weergave subbass is gelijk maar de wat hogere zijn bij de X4400h beter.

Goedkoopste oplossing is nog een paar jaar bij de X4400h blijven tot de nieuwe generatie uit is. Maak wel wat verlies op de C30 want er was een krasje op gekomen (na 15x wisselen ging het de een na laatste dag een keer mis) krijg nog te horen wat het kost om dat paneel te vervangen.
Maar als ik de C30 zou houden kan ik er natuurlijk voor kiezen Dirac te kopen en hopen dat ik dan een goed resultaat heb.

Het is nog niet duidelijk of ART ooit gaat komen. Er was beta firmware maar je hoort er al anderhalf jaar niets meer over.
Las ook dingen dat ART niet altijd lekker werkt bij bepaald soort huiskamers (met aparte vormen). Dus wellicht krijgen ze het niet lekker werkend in alle omstandigheden nu mensen er mee aan de slag gegaan zijn.
En ik hoorde ook prijzen van 1250 dollar. Vraag me af of dat dan boven op al het eerdere is of dat je dan wel korting krijgt als je al Full + DLBC hebt.

800 euro voor Full + DLBC vind ik ook al erg veel geld.

[ Voor 26% gewijzigd door Astennu op 29-07-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Als ik een speaker pak, en dan de 6 metingen bekijk is sowieso alles voor de 60hz lastig te meten? Pas daarna is iedere meting gelijkwaardig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1iIfvJfSkFt378Y4NlcUYTHkX1k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XwVgONPAXC4a3NP97nmBGAZD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:30:
Als ik een speaker pak, en dan de 6 metingen bekijk is sowieso alles voor de 60hz lastig te meten? Pas daarna is iedere meting gelijkwaardig.

[Afbeelding]
Dat kan dus door software bug's komen. Want met de UMIK-1 heb ik dat probleem dus niet. Die wordt onder de 20Hz rommelig maar die staat er ook om bekend niet goed te kunnen meten onder 20Hz. En zo laag ga je voor Audio eigenlijk niet.
Volgens mij Corrigeert Audyssey ook alleen maar 20-20.000Hz en niet onder de 20Hz. Die bass is zo laag en ook lastig te corrigeren want die frequentie golven zijn veel te lang.

Maar het is of een software issue of die Mic's zijn gewoon niet goed.
Ik zou eens kunnen kijken of ik de Audyssey mic in de PC kan prikken en dan direct met REW kan meten. Dan kan je wel zien of die betrouwbaar kan meten onder de 80Hz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Lijkt het allemaal niet erger dan het is, als je ze separaat ziet dan valt het nog wel mee wat er te corrigeren valt.
Volgens mij kan je dat vrij simpel doen met

https://www.avsforum.com/...multeq-app-files.3006886/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WJ_TLZxrZzexSrRiIgxEU1V10l8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ObREUx2enJdGToOCyTPamObN.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Er werd eerder een vraag gesteld of A1E wel te vertrouwen was om de data uit de .ady files te halen.
Dit is het antwoord van de developer op mijn vraag of het daar fout kan gaan:
No conversion whatsoever, script passes the measurement impulse response data as is from the ady file, REW converts impulse response to frequency and phase response components by applying fast fourier transforms. Any error with the FFT function would yield very absurd results besides the older models or different calibration mics don't show any deviation.
Ik heb geprobeerd de Audyssey mic in de PC te prikken en dan te meten maar dat gaat niet dan komt niets overeen. Heb ook eerder gelezen dat je daar een USB DAC of zo voor nodig hebt met een loopback. Om die rede ben ik toen voor een UMIK1 gegaan bij USB mic's heb je dat allemaal niet nodig alleen de kralibratie bestanden die je er bij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:52:
Lijkt het allemaal niet erger dan het is, als je ze separaat ziet dan valt het nog wel mee wat er te corrigeren valt.
Volgens mij kan je dat vrij simpel doen met

https://www.avsforum.com/...multeq-app-files.3006886/

[Afbeelding]
Kan ik wel een een keer in gaan duiken.
Het is alleen best wel wat trial and error want die grafiek kan je dus niet vertrouwen je moet het na meten.
Maar dan zou je het wel simpel kunnen houden door alleen de MLP te meten. Je moet er alleen minimaal 3 maar die maak je dan achteraf allemaal hetzelfde. Zodat je per speaker 3x dezelfde curve hebt. En dan kan je die finetunen en elke keer na meten of je een vlakkere response krijgt.

Je zou ook eerst A1E kunnen gebruiken en dan die output finetunnen want die maakt het al simpeler en voegd metingen samen tot een curve die terug naar de receiver gaat.
Al zegt serko ook altijd With A1E its not about measured spl its about the end result. Volgens mij zorgt hij voor betere Decay times ipv absolute zo vlak mogelijke frequency response. Dus strakker en helderder geluid want minder lang door blijft galmen.
Maar dat kan je in REW ook terug zien. Moet me alleen nog helemaal in gaan lezen hoe ik die tab's moet intrepreteren.

[ Voor 41% gewijzigd door Astennu op 29-07-2024 13:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
@Astennu Dit zijn de 3 metingen van fronts center en sub tegelijk, nieuwste versie Multieq app, en firmware van de c40, Rew versie 46 beta, A1 Evo versie v3z
Mic positie is hoofd oren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7-YBbwJcNMYawQxibYGnttj77dg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/teKJSsUWCO7v0pgXEv5gv7bm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Goofy1978 op 29-07-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Goofy1978 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:41:
@Astennu Dit zijn de 3 metingen van fronts center en sub tegelijk, nieuwste versie Multieq app, en firmware van de c40, Rew versie 46 beta

[Afbeelding]
Alles in een afbeelding is even puzzelen zonder zelf in REW te kunnen klikken. sommige kleuren worden dubbel gebruikt. Bij jou metingen zie je dat FL en FR die issues ook bij 50Hz hebben.

Zijn deze metingen allemaal op dezelfde positie genomen of toch wat verschoven? SW lijkt bij 100-120 ook niet echt netjes overlappend. Vooral de oranje meting trackt veel lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Astennu schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:45:
[...]

Alles in een afbeelding is even puzzelen zonder zelf in REW te kunnen klikken. sommige kleuren worden dubbel gebruikt. Bij jou metingen zie je dat FL en FR die issues ook bij 50Hz hebben.

Zijn deze metingen allemaal op dezelfde positie genomen of toch wat verschoven? SW lijkt bij 100-120 ook niet echt netjes overlappend. Vooral de oranje meting trackt veel lager.
De Arendal 1961 monitors doen 73hz-3db THX speakers die vallen van zichzelf af onder 80hz , de bedoeling is dat de sub dan aanvult dat maakt niet uit voor het geluid hoor :)
3 metingen zit ongeveer 10cm tussen ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door Goofy1978 op 29-07-2024 13:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Goofy1978 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:48:
[...]

De Arendal 1961 monitors doen 73hz-3db THX speakers die vallen van zichzelf af onder 80hz , de bedoeling is dat de sub dan aanvult dat maakt niet uit voor het geluid hoor :)
3 metingen zit ongeveer 10cm tussen ofzo.
Zijn het sealed speakers? want anders zou je wel lager dan 73Hz verwachten. Maar dan zijn ze niet ideaal voor deze test then again je ziet wel precies waar ik last van heb bij de 50Hz.
50Hz hebben ze een lagere SPL kunnen ze opzich wel weer geven op laag volume.
Zijn wel mooie speakers. Die bestaan toch nog niet zo lang?

Maar bij een verplaatste mic positie weet je het sowieso niet zeker of je de bug hebt want je hebt hem verplaatst dus je moet ook andere lijnen hebben en dan kan het ook zijn dat je ineens dips ziet tov een andere positie.

Dus de enige manier om te kijken of je het zelf ook hebt is op dezelfde plek metingen doen. En dan liever ook meer dan 3 zodat je meer kans hebt om het probleem te zien. Soms is een speaker de eerste 3 metingen best ook en de 4e ineens heel raar. Als je dan 7-9 speakers hebt zie je het vaak wel bij een van de speakers gebeuren als je maar 3 meetingen per speaker hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Astennu schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:55:
[...]

Zijn het sealed speakers? want anders zou je wel lager dan 73Hz verwachten. Maar dan zijn ze niet ideaal voor deze test then again je ziet wel precies waar ik last van heb bij de 50Hz.
50Hz hebben ze een lagere SPL kunnen ze opzich wel weer geven op laag volume.
Zijn wel mooie speakers. Die bestaan toch nog niet zo lang?

Maar bij een verplaatste mic positie weet je het sowieso niet zeker of je de bug hebt want je hebt hem verplaatst dus je moet ook andere lijnen hebben en dan kan het ook zijn dat je ineens dips ziet tov een andere positie.

Dus de enige manier om te kijken of je het zelf ook hebt is op dezelfde plek metingen doen. En dan liever ook meer dan 3 zodat je meer kans hebt om het probleem te zien. Soms is een speaker de eerste 3 metingen best ook en de 4e ineens heel raar. Als je dan 7-9 speakers hebt zie je het vaak wel bij een van de speakers gebeuren als je maar 3 meetingen per speaker hebt.
De 1961 serie is end of life helaas, zijn idd sealed speakers dat is ook Thx norm.
Veel output boven 80hz eronder is voor de subs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Goofy1978 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:04:
[...]

De 1961 serie is end of life helaas, zijn idd sealed speakers dat is ook Thx norm.
Veel output boven 80hz eronder is voor de subs.
Ik zie het ja jammer ze zijn mooiet dan die 17 serie.
De 1723 hebben wel optie voor sealed en vented.
Maar die hebben 2x8" 58Hz sealed of 2 vents 34Hz.

en de 1723 S met 2x6,5:
Sealed 66Hz-20kHz (+/-3dB)
1 vent 59Hz-20kHz (+/-3dB)
2 vents 46Hz-20kHz (+/-3dB)

Wel nice dat ze de optie geven. Voor Sub's zijn Passive radiator's ook altijd leuk in sealed sub's.

[ Voor 19% gewijzigd door Astennu op 29-07-2024 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Astennu schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:10:
[...]

Ik zie het ja jammer ze zijn mooiet dan die 17 serie.
De 1723 hebben wel optie voor sealed en vented.
Maar die hebben 2x8" 58Hz sealed of 2 vents 34Hz.
Er is ook de 1723S die hebben kleinere 6.5inch woofers, en er komt een hogere serie aan eind vant jaar die lijken veel op de Perlisten speakers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Goofy1978 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:12:
[...]

Er is ook de 1723S die hebben kleinere 6.5inch woofers, en er komt een hogere serie aan eind vant jaar die lijken veel op de Perlisten speakers.
Ja nice!
Ik meen me te herinneren dat ik eerst bij dat bedrijf SVS speakers kocht toen stopte ze met alle andere merken en gingen ze eigen speakers maken en leveren.
Gezien hun strategie van vanuit fabriek meteen naar jou sturen lijkt het wel op wat ik toen jaren terug gezien heb. 10 Jaar garantie is ook erg nice.

Probleem is alleen als je al speakers hebt en je niet alles wilt vervangen ga je niet zo maar over naar een ander merk want dat mengt niet altijd goed. Als je dan 9 speakers moet vervangen wordt het erg duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
@Astennu svs is ook mooi spul heb de sb2000 subwoofer van hun, maar Diy subs zijn leuk om te maken zou niet snel nog een gesloten sub kopen van een merk.
Heb de Sigberg 10D nagemaakt met grotere drivers en 1000 watt Hypex, is vergelijkbaar met een JL E112
Svs is in verhouding duur geworden hier door import, Arendals magazijn zit in rotterdam.
Arendal gebruikt geen passive radiators het zijn dual opposed subs, met 2x een gewone driver en sterkere amp.
De Sigberg 10D en de Diy subs hebben ook dat ontwerp :)

[ Voor 19% gewijzigd door Goofy1978 op 29-07-2024 14:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Goofy1978 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:31:
@Astennu svs is ook mooi spul heb de sb2000 subwoofer van hun, maar Diy subs zijn leuk om te maken zou niet snel nog een gesloten sub kopen van een merk.
Heb de Sigberg 10D nagemaakt met grotere drivers en 1000 watt Hypex, is vergelijkbaar met een JL E112
Svs is in verhouding duur geworden hier door import, Arendals magazijn zit in rotterdam.
Ja klopt vind die pro line wel erg duur geworden ik heb toen 800 voor mijn sub's betaald ook niet echt goedkoop.
I guess dat een sealed sub best goedkoop te maken is en zolang je toch gaat kalibreren het ook niet erg is dat hij niet perfect afgesteld is door een bedrijf.
Heeft die Hypex ook een DSP er in zitten die je kan tweaken want dan kan je met REW de boel wel meten alvast tweaken op jou kamer en locatie.
Hoe duur is zo'n zelfbouw ongeveer als ik vragen mag?

Heb er zelf helaas geen tijd voor maar wie weet in de toekomst.
Ik zou zelf wel graag naar sealed sub's willen. Wellicht volgend jaar eens kijken wat die PC2000's nog opleveren.

Had deze gezien: https://www.definitivetec.../descend-dn12/300049.html
Al zijn die wel erg duur als je er daar 4 van wilt hebben. Zo iets zelf maken is waarschijnlijk een stuk goedkoper.

Die 10D zijn ook nice. Hebben die dual active 10"? of is het Active en dan een passive radiator? Gaan wel laag voor een 10" Dus zou dan eerder dual active gokken. (Edit dual active inderdaad).

Als je nog ergens een build guide hebt houd ik me aanbevolen :)
Zo zou iets dan best in 12 of 13" versie willen maken. Twee daar van voor en zo iets als de INKOGNITO 2x achter.

[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 29-07-2024 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
Astennu schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:40:
[...]

Ja klopt vind die pro line wel erg duur geworden ik heb toen 800 voor mijn sub's betaald ook niet echt goedkoop.
I guess dat een sealed sub best goedkoop te maken is en zolang je toch gaat kalibreren het ook niet erg is dat hij niet perfect afgesteld is door een bedrijf.
Heeft die Hypex ook een DSP er in zitten die je kan tweaken want dan kan je met REW de boel wel meten alvast tweaken op jou kamer en locatie.
Hoe duur is zo'n zelfbouw ongeveer als ik vragen mag?

Heb er zelf helaas geen tijd voor maar wie weet in de toekomst.
Ik zou zelf wel graag naar sealed sub's willen. Wellicht volgend jaar eens kijken wat die PC2000's nog opleveren.

Had deze gezien: https://www.definitivetec.../descend-dn12/300049.html
Al zijn die wel erg duur als je er daar 4 van wilt hebben. Zo iets zelf maken is waarschijnlijk een stuk goedkoper.
De DSP in de Hypex FA amps kun je zelf vlak afstellen idd.
De Diys zijn net als de SB2000 op ongeveer 22hz-6db afgesteld.
Groen diy zonder dsp
Rood de sb2000
Wit de Diy met dsp boost
Dit is zo de subs spelen met de umik 1cm van de cone, puur gedrag van woofer niet de ruimte

Heb de 4 12inch Scan Speak discovery drivers 2e hands gekocht, nieuw zijn ze 350 per stuk en een Hypex FA502 geven ze ook niet weg.
Diy is niet goedkoop als je kwaliteit wil, je kan beter ook gelijk voor dual 12 of minimaal 15 of 18 inch gaan wil je meer waar voor je geld krijgen dan van een merk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrNjJXn0nui9xJ0T9dcdAOqIKPs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QCLzDtKzROmwmkWBHURw2nWo.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Goofy1978 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:53:
[...]

De DSP in de Hypex FA amps kun je zelf vlak afstellen idd.
De Diys zijn net als de SB2000 op ongeveer 22hz-6db afgesteld.
Groen diy zonder dsp
Rood de sb2000
Wit de Diy met dsp boost
Dit is zo de subs spelen met de umik 1cm van de cone, puur gedrag van woofer niet de ruimte

Heb de 4 12inch Scan Speak discovery drivers 2e hands gekocht, nieuw zijn ze 350 per stuk en een Hypex FA502 geven ze ook niet weg.
Diy is niet goedkoop als je kwaliteit wil, je kan beter ook gelijk voor dual 12 of minimaal 15 of 18 inch gaan wil je meer waar voor je geld krijgen dan van een merk.

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit!
Ja die Drivers en Amp zijn natuurlijk het duurste. In dat opzicht is een SB2000 na bouwen qua kosten beter dan zo'n 10D of DN12.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
Astennu schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:07:
[...]

Ziet er netjes uit!
Ja die Drivers en Amp zijn natuurlijk het duurste. In dat opzicht is een SB2000 na bouwen qua kosten beter dan zo'n 10D of DN12.
Ja maar ga je 2e hands shoppen kun je die svs echt niet namaken voor hetzelfde geld.
Ook een 2 hands JL e112 kost niet veel veel meer dan dat de zelfbouw met nieuwe componenten zou kosten.
Omdat de diys op de 10D is gebaseerd waar elke review erg positief over is geeft het ook een goed gevoel.
Anders blijf je denken zijn de woofers amp combi wel een goede keus enzo. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
Iets heel anders, las hier dat er een aantal ook radio luisterden via de Marantz. Nou doe ik dat ook regelmatig, en helaas zit wat ik vaak luister verstopt met een hogere kwaliteit stream achter een app (veronica), Dus die is wat lastig.

Maar wisten julllie dat er ook veel (thema) Hi-res (flac etc) streaming radio stations zijn?

Dit klinkt zoveel beter dan "normaal" radio, en speelt fantastisch op mijn setje. Ik geef een voorzetje:

https://www.hiresaudio.online/category/radio/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highlander1962
Goofy1978 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:31:
Arendal gebruikt geen passive radiators het zijn dual opposed subs, met 2x een gewone driver en sterkere amp.
De Sigberg 10D en de Diy subs hebben ook dat ontwerp :)
SVS is veel te commercieel geworden. Vroeger kon je ze zelf importeren, omdat ze nergens winkels hadden maar dat doen ze dus al een tijdje niet meer.

Heb nu 2 keer REL 1205 MK2 voor een zeer mooie prijs. Zijn ook niet zo idioot groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
Highlander1962 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:20:
[...]

SVS is veel te commercieel geworden. Vroeger kon je ze zelf importeren, omdat ze nergens winkels hadden maar dat doen ze dus al een tijdje niet meer.

Heb nu 2 keer REL 1205 MK2 voor een zeer mooie prijs. Zijn ook niet zo idioot groot.
Dat zijn erg mooie subs idd ik hou ook meer van sealed, die gaan inroom vaak dieper ook als ze groot genoeg en met meerdere zijn.
Een geporte sub valt erg steil af onder de tuning freq om de woofer te beschermen die speelt dan gewoon in free air, een gesloten sub blijft veel langer dieper doorlopen.
Puur output @20hz kan sealed niet tegen ported op, en diy is erg lastig om de perfecte ported sub te maken 20 prototypes maken is ook zoiets. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Gisteren een stukje op youtube gezien, kwam o.a. voorbij.

Turn off your sub's today, and re-calibrate your ears :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highlander1962
Goofy1978 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:33:
[...]

Dat zijn erg mooie subs idd ik hou ook meer van sealed, die gaan inroom vaak dieper ook als ze groot genoeg en met meerdere zijn.
Een geporte sub valt erg steil af onder de tuning freq om de woofer te beschermen die speelt dan gewoon in free air, een gesloten sub blijft veel langer dieper doorlopen.
Puur output @20hz kan sealed niet tegen ported op, en diy is erg lastig om de perfecte ported sub te maken 20 prototypes maken is ook zoiets. :P
Dat heb ik hetzelfde. Heb dus ook de grotere open Ultra SVS subs gehad, maar vond het meer een Ferrari hebben en maar 80 mogen rijden. Ik heb hele fijne buren, maar film kijken moet wel leuk blijven en dat had ik vaak niet. Zat meer met een onrustig gevoel. Als bij de buren het servies staat te trillen is dat een keertje leuk, maar ik was er zelf al snel klaar mee.

Nu alleen de C30 nog een keertje goed afstellen met Dirac. Heb daar totaal geen kaas van gegeten, dus even nog niet aangeschaft. Voorlopig voldoet Audessey prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• page404

page404

Website says no

ppeterr schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:18:
Iets heel anders, las hier dat er een aantal ook radio luisterden via de Marantz. Nou doe ik dat ook regelmatig, en helaas zit wat ik vaak luister verstopt met een hogere kwaliteit stream achter een app (veronica), Dus die is wat lastig.

Maar wisten julllie dat er ook veel (thema) Hi-res (flac etc) streaming radio stations zijn?

Dit klinkt zoveel beter dan "normaal" radio, en speelt fantastisch op mijn setje. Ik geef een voorzetje:

https://www.hiresaudio.online/category/radio/
Ik zal eens kijken of daar goeie stations tussen zitten qua muziek. Vind het trouwens echt vreemd dat je met HEOS echt altijd handmatig de hoge resolutie audiostream moet kiezen. Hij pakt standaard de laagste bitrate. Het is niet alsof het 1998 is en ik moet streamen via mijn EDGE data abootje van 100MB. Zo’n 160kb stream moet toch nergens meer een probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
page404 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:57:
[...]

Ik zal eens kijken of daar goeie stations tussen zitten qua muziek. Vind het trouwens echt vreemd dat je met HEOS echt altijd handmatig de hoge resolutie audiostream moet kiezen. Hij pakt standaard de laagste bitrate. Het is niet alsof het 1998 is en ik moet streamen via mijn EDGE data abootje van 100MB. Zo’n 160kb stream moet toch nergens meer een probleem zijn?
Ik heb de HEOS app om precies te zijn 1 dag gebruikt. Geen fijne interface, en integratie van Tidal is ook best slecht te noemen. Volgens mij is het alsnog TuneIn, en die "hoge" streams zijn volgens mij alsnog niet heel best.

Ik ben erg blij dat we nu Tidal connect hebben, en daarnaast gebruik ik Music Assistant. In music assistant kan je al je muziek providers samenvoegen. In mijn geval Tidal/Soundcloud/lokale data/Radio streams . Erg blij mee.

https://music-assistant.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
  • Nu online
RichieB schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:55:
[...]

Zowel het origineel als de 2006 Remaster van You’re The Inspiration van Chicago klinken hier op Spotify tot het eind toe perfect zonder kraakjes.
Heb de originele versie geluisterd en houd toch kraakjes. Vooral aan het einde. Als de lange your klinkt. Op welk volume luister je? Ik luister op een volume -20 dB in stereo. Audessy op flat en m-dax op low. Heb het alleen bij bepaalde nummers. Moet toch in de codering van Spotify zitten. Marantz is via ethernet kabel aangesloten. Tablet via WiFi 5 GHz. Snelheid 600 mbit down , 100 up.

Weet het vor nu even niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
blueface schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:21:
[...]

Heb de originele versie geluisterd en houd toch kraakjes. Vooral aan het einde. Als de lange your klinkt. Op welk volume luister je? Ik luister op een volume -20 dB in stereo. Audessy op flat en m-dax op low. Heb het alleen bij bepaalde nummers. Moet toch in de codering van Spotify zitten. Marantz is via ethernet kabel aangesloten. Tablet via WiFi 5 GHz. Snelheid 600 mbit down , 100 up.

Weet het vor nu even niet meer.
Spotify Free toch: 128 kbps

m-dax gaat dan iets proberen op te poetsen, wat opzich mooi lijkt. Maar je misschien ook wel de verkeerde dingen laat horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
  • Nu online
@ppeterr

Dacht dat Spotify 192 kpbs was. Niet zeker. Zal is met de m-dax uit proberen te zetten. Is kijken hoe dat gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
blueface schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:32:
@ppeterr

Dacht dat Spotify 192 kpbs was. Niet zeker. Zal is met de m-dax uit proberen te zetten. Is kijken hoe dat gaat.
Lees wat tegenstrijdige dingen op het net hierover. Maar de gratis versie heeft een lage bitrate. En processing als m-dax ben ik over het algemeen zelf geen voorstander van. Het wordt vaak niet beter, net als met beeld optimalisatie bij tv's. Beter stop er een goed signaal in wat die fratsen niet nodig heeft. En dat zal niet anders zijn met audio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:27:
[...]

Gebruik jij ook Android?
Ik begin te denken dat het aan de Android app ligt. Ik ben nu de iphone van mijn werk aan het updaten heb de App daar al gekocht maar de email wil niet opgezet worden.
Ik ben heel benieuwd naar die resultaten.

Serko heeft de Audyssey mic aan de PC getest en dan werkt hij netjes zonder rare dips. Dus aan de mic's ligt het niet (dat was ook niet de verwachting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blueface
  • Nu online
ppeterr schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:37:
[...]

Lees wat tegenstrijdige dingen op het net hierover. Maar de gratis versie heeft een lage bitrate. En processing als m-dax ben ik over het algemeen zelf geen voorstander van. Het wordt vaak niet beter, net als met beeld optimalisatie bij tv's. Beter stop er een goed signaal in wat die fratsen niet nodig heeft. En dat zal niet anders zijn met audio.
Zonder m-dax hoor ik het gekraak niet meer. Echt vreemd. Alleen bijna geen bas in de muziek. Het is kiezen tussen 2 kwaden zo. Vooral omdat ik nog wel eens naar radiostations luister waar veel dance muziek wordt gedraaid. Deze hebben vaak een bitrate van 96 of 128 kbps. Dat m-dax vulde dat redelijk goed op. Nou ja, weer wat geleerd. Ik gebruikte m-dax ook echt alleen maar voor de heos/internet radio bron. Kan helaas dus ook niet meer. Moet er maar aan wennen.....bedankt voor het meedenken. Even voor de duidelijkheid het gekraak is nog steeds bij het nummer van Benny niemand met weet niet hoe.....bij Chicago hoor ik het niet meer.

[ Voor 6% gewijzigd door blueface op 29-07-2024 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Astennu schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:55:
[...]

Gebruik jij ook Android?
Ik begin te denken dat het aan de Android app ligt. Ik ben nu de iphone van mijn werk aan het updaten heb de App daar al gekocht maar de email wil niet opgezet worden.
Ik ben heel benieuwd naar die resultaten.

Serko heeft de Audyssey mic aan de PC getest en dan werkt hij netjes zonder rare dips. Dus aan de mic's ligt het niet (dat was ook niet de verwachting).
Yes Android. Versie 1.7.2 van de app (1.11 is de nieuwste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:00:
[...]

Yes Android. Versie 1.7.2 van de app (1.11 is de nieuwste)
Ah oke je gebruikt de nieuwste dus niet. Dat is interessant dan weten we dat 1.7.2 dat probleem dus ook heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Astennu schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:01:
[...]

Ah oke je gebruikt de nieuwste dus niet. Dat is interessant dan weten we dat 1.7.2 dat probleem dus ook heeft.
Las op AVS dat er eigenlijk nog een oudere versie wordt aangeraden. En verder in het topic iemand die riep dat 1.7.2 ook geschikt zou zijn. Dus misschien nog een paar stapjes terug in de app gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:02:
[...]

Las op AVS dat er eigenlijk nog een oudere versie wordt aangeraden. En verder in het topic iemand die riep dat 1.7.2 ook geschikt zou zijn. Dus misschien nog een paar stapjes terug in de app gaan?
Klopt ja had met een andere bug te maken die in die versie niet zit.
Dat heb ik inderdaad ook al voorgesteld om te gaan testen.
Jij had toch een Cinema 60? vraag me af die app die dan wel helemaal kent en bv directional bass kan configureren.

Ik ga zelf nu eerst die android versie testen. Heb de metingen al gedaan maar krijg de mail niet aan de praat om de file over te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
blueface schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:59:
[...]

Zonder m-dax hoor ik het gekraak niet meer. Echt vreemd. Alleen bijna geen bas in de muziek. Het is kiezen tussen 2 kwaden zo. Vooral omdat ik nog wel eens naar radiostations luister waar veel dance muziek wordt gedraaid. Deze hebben vaak een bitrate van 96 of 128 kbps. Dat m-dax vulde dat redelijk goed op. Nou ja, weer wat geleerd. Ik gebruikte m-dax ook echt alleen maar voor de heos/internet radio bron. Kan helaas dus ook niet meer. Moet er maar aan wennen.....bedankt voor het meedenken. Even voor de duidelijkheid het gekraak is nog steeds bij het nummer van Benny niemand met weet niet hoe.....bij Chicago hoor ik het niet meer.
Dan is deze link misschien iets voor je :)

http://secure.live-streams.nl/flac.ogg

Dat is de FLAC 1411kbps stream van Intense Radio. Speel ik veel af op mijn Marantz. Klinkt fantastisch.
Moet je wel een dlna iets hebben om de versterker deze stream mee aan te bieden.
Pagina: 1 ... 63 ... 67 Laatste