Ik denk de groene zone bij Audessey kalibratie van je subwoofers.
De veilige (juiste) zone. Niet te hard en niet te zacht. Groen dus.
Ik denk de groene zone bij Audessey kalibratie van je subwoofers.
Voor de Multi EQ app heb je enkel een telefoon of tablet nodig, en je kan daar al een heleboel beter afstellen dan via de avr setup.Highlander1962 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:43:
Overigens baal ik ervan dat ik niet zoveel verstand heb van computers en dus Mini DSP en REW enz aan mij voorbij gaan.
Evenals Dirac.
Als ik dingen aan mijn laptop aan moet sluiten haak ik al af.
Heb je de avr zelf gebruikt voor in te meten niet, bij gebruik van app en de levels ongeveer even hard als die van de avr only meting gezet ook niet.blueface schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 14:36:
Even een vraag van mijn kant. Doen jullie na zo'n grote update zoals vandaag met veranderingen voor subwoofers en hoogte luidsprekers een factor reset en een nieuwe audesssy meting? Het staat er nooit bij dat het moet, maar vindt deze veranderingen best ingrijpend. Dit kan grote invloed hebben op het geluid en de eerdere inzettingen lijkt mij. Ik meet in via de Audessy multiEQ app.
[ Voor 3% gewijzigd door Goofy1978 op 24-07-2024 16:04 ]
Evo klinkt idd geweldig het schijnt Fir filters te gebruiken wat het fase verloop gelijk houd over het hele bereik.ppeterr schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 15:59:
En ja zeg, het is mij zelfs gelukt![]()
Ik heb juist wat meer moeite met de interpretatie van de gegevens, maar het resultaat is daardoor niets minder.
Ik ben erg tevreden met mijn Cinema70s. En dan te bedenken dat ik in eerste instantie voor een NAD M10v2 of cambridge audio evo 150 zou gaan. Ongetwijfeld ook perfect, maar weinig cinema. En 3x zo duur. Nu een beetje best of 2 worlds.Goofy1978 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:13:
[...]
Evo klinkt idd geweldig het schijnt Fir filters te gebruiken wat het fase verloop gelijk houd over het hele bereik.
Enkel een koptelefoon en electrostatic speakers konden dat voorheen.
Heb via de app alles ingemeten. Vandaar dat de sub nogal vrij hard kon uithalen. Bij marantz zelf konden ze mij er niets over vertellen. Behave volgens hun boekje. Staat het er niet specifiek bij, dan hoeft het niet. Weet trouwens niet of het met die sub ook voor de Marantz SR8015 geld of dat dit alleen voor de Cinema serie is......toch binnenkort weer met inmeten aan de gang dan. Wat mij trouwens sowieso opvalt, dat de app andere volumes hanteert, dan in de meting via de avr zelf. Surrounds klinken ook stuk harder bij inmeten gebruik van de app, dan avr rechtstreeks.Goofy1978 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:03:
[...]
Heb je de avr zelf gebruikt voor in te meten niet, bij gebruik van app en de levels ongeveer even hard als die van de avr only meting gezet ook niet.
Maar bij enkel inmeten via de app klopt het volume van de subs waarschijnlijk niet idd, dan zou ik het overnieuw doen dat is nu mischien gefikst.
Factory reset is wel overdreven dat hoeft niet perse lijkt me.
De crossover op je sub moet op 120hz staan. De rest regel je idd in de avr.ppeterr schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:41:
[...]
Uhhh groene zone, daar ben je mij al kwijt![]()
Ik heb eigenlijk de sub knopjes afgesteld, met als begin punt beiden op 12 uur. Volume is zo blijven staan, en de crossover staat nu iets anders. Maar ik begreep dat de crossover dan weer op de avr ingeregeld wordt.
[Afbeelding]
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Mooi, daar ben ik zo ongeveer mee begonnen. De crossover staat in de amp op 120hz, en dat knopje heb ik een beetje verdraaid tot ik het op het gehoor beter/synch hoorde lopen met de muziek. Gevoelsmatig doe ik het dus goed.CPM schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:36:
[...]
De crossover op je sub moet op 120hz staan. De rest regel je idd in de avr.
Volume op 12uur en dan bekijken wat je avr doet na inmeten.
Ik heb bij het uitzoeken van mijn height speakers naar de M-1's gekeken. Vond ze toendertijd erg blikkerig overkomen. Heb daarom de AM-1 (zijn buitenspeakers) gekozen. Die zijn wat forser maar klinken ook beduidend beter naar mijn meningppeterr schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 16:31:
[...]
De multi-channel optie vind ik wel grappig, maar ik heb het eigenlijk nooit aanstaan. Mijn kinderen vinden het wel tof, en ik probeer ze dan uit te leggen dat het geluid er niet beter op wordt. Of dat dan aan de M-1's ligt....geen idee....
Ja wel mee eens denk ik, neemt niet weg dat ik er wel gewoon tevreden mee ben. Ze hangen ten slotte al, en zijn redelijk ondergeschikt bij het totaal beeld van het geluid. Wellicht ooit nog eens een beetje fine-tunen, dat kan vast met REW en de meetwaarde's die ik al heb.GamatronCleric schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 09:02:
[...]
Ik heb bij het uitzoeken van mijn height speakers naar de M-1's gekeken. Vond ze toendertijd erg blikkerig overkomen. Heb daarom de AM-1 (zijn buitenspeakers) gekozen. Die zijn wat forser maar klinken ook beduidend beter naar mijn mening
Euh...nee dus.ppeterr schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 23:39:
[...]
Mooi, daar ben ik zo ongeveer mee begonnen. De crossover staat in de amp op 120hz, en dat knopje heb ik een beetje verdraaid tot ik het op het gehoor beter/synch hoorde lopen met de muziek. Gevoelsmatig doe ik het dus goed.
Klinkt allemaal top overigensThanks voor de duiding,
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Dali Oberon's. Ik ga er morgen eens mee aan de gang.CPM schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 18:18:
[...]
Euh...nee dus.
Draai de knop op de sub gewoon op 120hz en regel de crossover in je receiver.
Het heeft niets met synchroon lopen te maken.
Welke speakers heb je?
Als je de gespecificeerde laagste frequentie van je speakers vermenigvuldigd met 1,5 heb je een goed startpunt voor de crossover in de receiver.
[ Voor 18% gewijzigd door ppeterr op 25-07-2024 21:57 ]
Is dit een foto van je sub? waarom cross je die zo vroeg al? je wilt dat je sub boven de 60 weinig doet?ppeterr schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 13:41:
[...]
Uhhh groene zone, daar ben je mij al kwijt![]()
Ik heb eigenlijk de sub knopjes afgesteld, met als begin punt beiden op 12 uur. Volume is zo blijven staan, en de crossover staat nu iets anders. Maar ik begreep dat de crossover dan weer op de avr ingeregeld wordt.
[Afbeelding]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ik doe het blijkbaar fout, kreeg die hint al mee in wat comments hierbovenAstennu schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:11:
[...]
Is dit een foto van je sub? waarom cross je die zo vroeg al? je wilt dat je sub boven de 60 weinig doet?
A1E raad zelfs aan de sub tot 250Hz mee te laten doen mits hij dat op een goede manier kan. Die van mij kunnen 16-290Hz dus ik ik gebruik LFE en dan LPF 250Hz. Gezien jou crossover maximaal maar 120Hz is zou ik denk ik toch dat gebruiken en LPF op 120Hz zetten.
Ik ben bang dat je anders een deel van je LFE bassen niet meer hoort die zijn normaal namelijk 0-120Hz als ik me niet vergis.
Een en ander aan content op youtube voorbij zien over de M1. Mooi ding!SgtCaffran schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:28:
Ik ben zeker geen ervaren audiofiel maar ik wil alleen even melden dat ik sinds vandaag de Marantz Model M1 streaming stereo versterker heb staan thuis. Kan er nog erg weinig over vinden dus mochten mensen specifieke vragen hebben, stel ze gerust!
Tot nu toe is de ervaring erg positief. Kom vanaf een oude low tier Onkyo 5.1 versterker uit een home cinema set. Speakers zijn Q Acoustics 3050i. De versterker had ik nog en ik ben rustig op zoek gegaan naar een mooiere stereo versterker. Dat is nu de Marantz geworden.
Ik wilde graag een streaming versterker met eARC zodat ik met een enkel compact apparaat klaar ben. Met de Onkyo moest ik altijd de Spotify app van mijn TV gebruiken. De Marantz is voor mij de perfecte versterker. Klein formaat, strak design, klasse D dus efficiënt, eARC, EQ, subwoofer out, en so far erg mooi geluid.
Vergelijkingen met andere high end versterkers kan ik niet maken. Ten opzichte van de Onkyo heb ik echt het gevoel (zonder A/B test...) dat de speakers meer open zijn geworden. De bas lijkt ook lager en beter gedefinieerd. Klinkt gewoon erg goed!
Is niet erg zo leer je gaandeweg steeds meerppeterr schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 22:14:
[...]
Ik doe het blijkbaar fout, kreeg die hint al mee in wat comments hierboven
Ik zal hem morgen op 120hz instellen, en de crossover in de amp terug stellen naar 60Hz als uitgangspunt. Ik ben een beetje newbie op dit gebied he
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Wat voor een fron spreakers had je ook al weer?ppeterr schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:41:
Dus heren:
Sub op 120hz LPF met het knopje, en ook in de Marantz
Crossover
Front: Full range
Center en Rears Crossover: 90Hz (minimale spec is 64Hz)
Sub LPF Front: 60Hz (minimale spec is 39Hz)
Ligt volgens mij ook wel aan de sub die je hebt. Sommige doen het niet echt leuk boven de 120Hz en dan adviseert hij het volgens mij niet.Goofy1978 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 16:02:
Bij gebruik crossovers in de Avr de crossover achterop de sub idd vol open, of uit zetten indien mogelijk.
Soms hebben subs een lfe tulp ingang die de crossover van de sub omzeilt dan kun je dat niet verkeerd meer doen.
Of een Thx knop die eingelijk ook de crossover in de sub uitzet.
Thx aan klinkt beter dan crossover uit, mensen met weinig ervaring doen het dan vaak goed ipv de boel verkeerd af te stellen.
Het is in A1 Evo niet perse de bedoeling om de sub tot 250hz te laten meespelen.
Dat Evo adviseert de lpf to lfe van 120hz naar 250hz te doen is het filter uit de weg te hebben als de avr lfe+main gaat aansturen.
Met de fronts full range en bijvoorbeeld ook de bas onder 100 hz van de fronts ook naar de sub te sturen zouden er 2 filters vlak bij elkaar zitten en dat is minder goed.
Het .1 kanaal voor de sub wat bijvoorbeeld in blu ray en streaming word gebruikt heeft ook geen informatie boven 100hz
Deze subAstennu schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:36:
[...]
Wat voor een fron spreakers had je ook al weer?
Ik denk dat ik zelf toch voor 40Hz voor je front speakers zou kiezen want goede towers kunnen misschien 35Hz maar daar onder niet. Dan raak je voor mogelijk wat SubBass kwijt als je Full Range neemt een sub kan dat veel beter. Jou sub gaat tot 39Hz? is dat een 8"?
Dat klopt wel Evo zoekt alle crossovers voor lfe+main en lfe small af, vaak is dat rond 80 hz maar erboven kan Evo ook adviseren als daar de hoogste dip correctie is.Astennu schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:36:
[...]
Ligt volgens mij ook wel aan de sub die je hebt. Sommige doen het niet echt leuk boven de 120Hz en dan adviseert hij het volgens mij niet.
Ah een 9" Sub. Hij is rated tot 200Hz ze raden zelf wel 120 aan als LPF zo te zien. Je zou naar de extracted results van A1E in REW kunnen kijken hoe de Freq response is en een iets hogere LPF proberen vooral als je van wat meer sub houd. Als je meer sub trouwens lekker vind kan ik dual sub echt aanraden veel mooiere bass response dan met 1 niet perse luider (kan wel als je dat wilt).ppeterr schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:40:
[...]
Deze sub
https://www.dali-speakers...cts/subwoofers/sub-e-9-f/
En deze fronts
https://www.dali-speakers.com/en/products/oberon/oberon-5/
Overigens niet heel erg veel verschil ten opzichte van hoe ik het hiervoor had ingesteld, eigenlijk zelfs met muziek denk ik soms nog steeds teveel sub. In de levels staat die nu op -10 voor alles. En in de movie settings dan weer +3 want daar lijkt het wel minder.
Maar goed, het klinkt nog steeds goed
Ja inderdaad bij mij kwam hij voor de ATMOS speakers nu met 110 en 120 aan zetten. In de logs zie je dat hij ook alleen 100-120 test denk door de Freq response op die positie maar in het verleden zat hij rond de 100 geloof ik.Goofy1978 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:43:
[...]
Dat klopt wel Evo zoekt alle crossovers voor lfe+main en lfe small af, vaak is dat rond 80 hz maar erboven kan Evo ook adviseren als daar de hoogste dip correctie is.
Maar ga zelf niet boven 100hz zitten met crossovers, dan ga je beginnen te horen waar de subwoofer is in de ruimte.
Hoe is het met de C30?
[ Voor 17% gewijzigd door Astennu op 26-07-2024 18:49 ]
[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 26-07-2024 18:55 ]
Dit is inderdaad full beast mode ^^Goofy1978 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:02:
@Astennu het lijkt op een denon 6800?
Ok de A1H das helemaal een beest ha ha
Weet je zeker dat je fronts op full range moeten staan?ppeterr schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 10:41:
Dus heren:
Sub op 120hz LPF met het knopje, en ook in de Marantz
Crossover
Front: Full range
Center en Rears Crossover: 90Hz (minimale spec is 64Hz)
Sub LPF Front: 60Hz (minimale spec is 39Hz)
Even voor mijn duidelijkheid. Zeg je hier nou dat de instelling full-range niet de juiste is, omdat het bereik lager kan, dan de full frame instelling doet?Astennu schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 18:43:
[...]
Ah een 9" Sub. Hij is rated tot 200Hz ze raden zelf wel 120 aan als LPF zo te zien. Je zou naar de extracted results van A1E in REW kunnen kijken hoe de Freq response is en een iets hogere LPF proberen vooral als je van wat meer sub houd. Als je meer sub trouwens lekker vind kan ik dual sub echt aanraden veel mooiere bass response dan met 1 niet perse luider (kan wel als je dat wilt).
En de fronts moeten ipc op 60Hz maar het ligt aan je ruimte. Mijn fronts zijn 45Hz maar in mijn ruimte doen ze het prima tot 35Hz.
Ha ninjaArjantje72 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:57:
[...]
Weet je zeker dat je fronts op full range moeten staan?
Als de speakers zachter staan en de sub hetzelfde, staat de sub nu in verhouding 3db harder dan ervoor.blueface schreef op donderdag 25 juli 2024 @ 21:26:
Vandaag opnieuw de Marantz SR8015 ingemeten via de MultiEQ app. Eerste wat opvalt, alle luidsprekers precies 3dB omlaag. Allemaal staan deze nu rond de -9 of -10 dB. Subwwofer staat op -1.5 voor de update van 24-07-2024 stond de sub op -1.0. Verschil is bijna niets. Er is nu voor mijn gevoel praktisch geen bas aanwezig in films en series. Muziek klinkt wel top! Misschien moet ik er aan wennen. Mijn speakers zijn de 1723 serie van Arendal, en de sub is de 1.5 ook van Arendal. Dar zit genoeg power in. Waarschijnlijk heeft de sub en de bas altijd te hard gestaan. Ga het een poosje aankijken, met verschillende games, films en muziek en kijk dan of ik nog wat aan kan passen.
Je moet meestal je fronts niet op large zetten, dan valt veel bass weg.ppeterr schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:58:
[...]
Ha ninjaIk tik er net iets over in de post hierboven. Nee dat weet ik dus niet.
Als je lfe+main gebruikt kun je instellen dat de sub ook nog onder een bepaalde crossover ook laag van de fronts krijgt.Arjantje72 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:42:
[...]
Je moet meestal je fronts niet op large zetten, dan valt veel bass weg.
Met jouw speakers weet ik het eigenlijk niet
https://www.reddit.com/r/...nge_speakers_to_large_if/
Full range betekend van 0 tot onbeperktppeterr schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 19:57:
[...]
Even voor mijn duidelijkheid. Zeg je hier nou dat de instelling full-range niet de juiste is, omdat het bereik lager kan, dan de full frame instelling doet?
Het was een 2e kans dus stuk goedkoper dan een nieuwe verschil bijbetaald als "borg" ze hebben de C30 nu daar staan. Met als optie deze dan te houden.ppeterr schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:04:
@Astennu Je hebt nu een Denon voor de test mee gekregen / aangeschaft van 6000 eurie
Dat noem ik nog eens uit de bocht vliegen(positief hoor)
[ Voor 29% gewijzigd door Astennu op 26-07-2024 21:58 ]
Het muntje begint een beetje te vallen, met de crossovers en hz'n en hoe dat in te stellen. Net even van full-range afgehaald, ik begrijp nu ook wat je hierboven tikt. Het wordt steeds beter en mooier.Astennu schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 21:54:
[...]
Full range betekend van 0 tot onbeperkt
Jou speakers doen dat laagste stuk niet dus dan wil je liever geen full range gebruiken maar een crossover zodst de sub het stuk kan aanvullen wat de speakers niet kunnen.
[...]
Het was een 2e kans dus stuk goedkoper dan een nieuwe verschil bijbetaald als "borg" ze hebben de C30 nu daar staan.
Ondertussen wat films en series gekeken en toch tevreden met het eindresultaat. Dynamic eq gebruik ik beperkt. Het verschilt ook best wel per bron. Bij fear the walking dead seizoen 8, vindt ik het wat tam. Bij de 4k Blu-ray van dune part one en part two trilt de hele kamer. Daar is het weer wat overkill om dynamic eq te gebruiken. Speel meestal rond -25--20 dB. De 1723 zijn voor mij de beste speakers die ik ooit gehad heb. Elke dag een feest om naar te luisteren. Van de 1961 serie, heb ik de height speakers. Zag laatst dat ze gestopt zijn met de 1961 serie. Ze komen nu met een 1528 serie binnenkort als ik mij niet vergis. Toch aparte keuze om met de 1961 serie zo snel te stoppen. Die verkochten volgens mij ook erg goed.Goofy1978 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 20:03:
[...]
Als de speakers zachter staan en de sub hetzelfde, staat de sub nu in verhouding 3db harder dan ervoor.
Maar luister je 10-25db onder referentie volume, kun je de sub nog makkelijk 3 db of meer harder zetten.
Of dyn eq gebruiken, vroeger had je versterkers met loudness control.
Op lage volumes kon je de bas en het hoog dan harder zetten zodat het weer vlak klonk.
Dyn eq doet dat constant en corrigeert steeds minder naarmate je harder speelt.
Arendal 1723 zijn mooie speakers, heb zelf de kleinere 1961 serie.
[ Voor 5% gewijzigd door Goofy1978 op 27-07-2024 17:31 ]
Ik heb heel erg nog geen tijd gehad. Vandaag liep alles uit. Heb hem wel gecalibreerd en een A1E profiel gemaakt nu morgen testen en film gaan kijken.@Astennu Hoe gaat het met de andere Avr?
[ Voor 15% gewijzigd door Goofy1978 op 28-07-2024 12:27 ]
Spotify overstuurd? Dat heb ik nog niet echt ervaren. Wel lijken er soms wat “clipjes” te zitten, vooral in stukken met veel hoog en laag en korte geluiden (zoals hi hats of akoestische gitaar). Dat klinkt met tidal een stuk rustiger en gebalanceerder.blueface schreef op zondag 28 juli 2024 @ 11:46:
@Goofy1978 . Spotify overstuurt regelmatig nummers, waardoor het nergens naar klinkt. Zelfs met deze set luidsprekers. Hoe kijk/luister jij films/series/muziek?
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Met overstuurd bedoel ik krakend geluid in nummers. Bijvoorbeeld Benny nijman met weet niet hoe. Dat nummer zit zwaar clipping/oversturing in. Maar ervaar het ook bij Engelstalige nnummers. Gebruik de gratis versie van Spotify. Zou het daaraan liggen?page404 schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:30:
[...]
Spotify overstuurd? Dat heb ik nog niet echt ervaren. Wel lijken er soms wat “clipjes” te zitten, vooral in stukken met veel hoog en laag en korte geluiden (zoals hi hats of akoestische gitaar). Dat klinkt met tidal een stuk rustiger en gebalanceerder.
Misschien durf ik het aan dat nummer een keer op te zettenblueface schreef op zondag 28 juli 2024 @ 12:36:
[...]
Met overstuurd bedoel ik krakend geluid in nummers. Bijvoorbeeld Benny nijman met weet niet hoe. Dat nummer zit zwaar clipping/oversturing in. Maar ervaar het ook bij Engelstalige nnummers. Gebruik de gratis versie van Spotify. Zou het daaraan liggen?
Zowel het origineel als de 2006 Remaster van You’re The Inspiration van Chicago klinken hier op Spotify tot het eind toe perfect zonder kraakjes.blueface schreef op zondag 28 juli 2024 @ 19:00:
@page404
Heb het bijvoorbeeld ook richting het einde van nummer Chicago your the inspiration. Kraakt en clipt ook op het einde.
[…]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik heb pas 1 film kunnen kijken nog niet op het volume wat ik zou willen maar de bass is wel terug met de Denon. Maar ik mis wel wat ruimtelijkheid wat de Marantz gaf.
Done, 6 metingen van de fronts - center en sub. Center valt denk ik niet in het bereik maar heb ik toch maar mee gemeten.Astennu schreef op maandag 29 juli 2024 @ 10:57:
Thanks @ppeterr
Je moet er minimaal 3 maar je kan er 8. 6 is ook al goed maar meer data is wat duidelijker. Het gaat vooral om speakers en subs die in de 35-90hz range kunnen werken. En waarbij de mic dus niet verplaatst wordt bij de volgende metingen.
Maar alle data is welkom ik zal je mijn mail adres even sturen.
Dacht ik ook maar dat ben ik nu aan het uitsluiten.Goofy1978 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:33:
@Astennu Die dip lijkt toch meer een room mode als alle receivers het hebben, zeker omdat je met 1 sub wel meer laag had.
Hoe staan de subs opgesteld? kijk ook eens naar dit filmpje van Audioholics.
Subs anders zetten, zeker met 2 of meer geeft erg veel verandering in de response.
YouTube: Don't Make this Multi-Subwoofer Placement Mistake - Get Better Bass
[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 29-07-2024 11:36 ]
Thanks for the info!ppeterr schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:27:
[...]
Done, 6 metingen van de fronts - center en sub. Center valt denk ik niet in het bereik maar heb ik toch maar mee gemeten.
https://we.tl/t-rCjMyfYEDP
Ik heb het .ady bestand geopend in A1E. Die geeft je dan een extracted measurements file waar alle metingen in zitten die ingelezen kunnen worden in REW.ppeterr schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:53:
Ik probeer het te begrijpen, maar ik heb geen flauw idee waar ik naar kijk.
Waar zie je dit nou in. In REW? Hoe converteer je het ady bestand?
De kans dat dat dan een beter resultaat geeft is extreem groot ja. Want Audyssey lijkt nu niet goed te meten en dus verkeerde dingen te corrigeren.ppeterr schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:22:
@Astennu Gelukt, thanks voor de uitleg.
Jij gaat het zeker nu eens met Dirac inmeten?
[ Voor 26% gewijzigd door Astennu op 29-07-2024 12:34 ]
Dat kan dus door software bug's komen. Want met de UMIK-1 heb ik dat probleem dus niet. Die wordt onder de 20Hz rommelig maar die staat er ook om bekend niet goed te kunnen meten onder 20Hz. En zo laag ga je voor Audio eigenlijk niet.ppeterr schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:30:
Als ik een speaker pak, en dan de 6 metingen bekijk is sowieso alles voor de 60hz lastig te meten? Pas daarna is iedere meting gelijkwaardig.
[Afbeelding]
Ik heb geprobeerd de Audyssey mic in de PC te prikken en dan te meten maar dat gaat niet dan komt niets overeen. Heb ook eerder gelezen dat je daar een USB DAC of zo voor nodig hebt met een loopback. Om die rede ben ik toen voor een UMIK1 gegaan bij USB mic's heb je dat allemaal niet nodig alleen de kralibratie bestanden die je er bij krijgt.No conversion whatsoever, script passes the measurement impulse response data as is from the ady file, REW converts impulse response to frequency and phase response components by applying fast fourier transforms. Any error with the FFT function would yield very absurd results besides the older models or different calibration mics don't show any deviation.
Kan ik wel een een keer in gaan duiken.ppeterr schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:52:
Lijkt het allemaal niet erger dan het is, als je ze separaat ziet dan valt het nog wel mee wat er te corrigeren valt.
Volgens mij kan je dat vrij simpel doen met
https://www.avsforum.com/...multeq-app-files.3006886/
[Afbeelding]
[ Voor 41% gewijzigd door Astennu op 29-07-2024 13:06 ]
Alles in een afbeelding is even puzzelen zonder zelf in REW te kunnen klikken. sommige kleuren worden dubbel gebruikt. Bij jou metingen zie je dat FL en FR die issues ook bij 50Hz hebben.Goofy1978 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:41:
@Astennu Dit zijn de 3 metingen van fronts center en sub tegelijk, nieuwste versie Multieq app, en firmware van de c40, Rew versie 46 beta
[Afbeelding]
De Arendal 1961 monitors doen 73hz-3db THX speakers die vallen van zichzelf af onder 80hz , de bedoeling is dat de sub dan aanvult dat maakt niet uit voor het geluid hoorAstennu schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:45:
[...]
Alles in een afbeelding is even puzzelen zonder zelf in REW te kunnen klikken. sommige kleuren worden dubbel gebruikt. Bij jou metingen zie je dat FL en FR die issues ook bij 50Hz hebben.
Zijn deze metingen allemaal op dezelfde positie genomen of toch wat verschoven? SW lijkt bij 100-120 ook niet echt netjes overlappend. Vooral de oranje meting trackt veel lager.
[ Voor 3% gewijzigd door Goofy1978 op 29-07-2024 13:50 ]
Zijn het sealed speakers? want anders zou je wel lager dan 73Hz verwachten. Maar dan zijn ze niet ideaal voor deze test then again je ziet wel precies waar ik last van heb bij de 50Hz.Goofy1978 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:48:
[...]
De Arendal 1961 monitors doen 73hz-3db THX speakers die vallen van zichzelf af onder 80hz , de bedoeling is dat de sub dan aanvult dat maakt niet uit voor het geluid hoor
3 metingen zit ongeveer 10cm tussen ofzo.
De 1961 serie is end of life helaas, zijn idd sealed speakers dat is ook Thx norm.Astennu schreef op maandag 29 juli 2024 @ 13:55:
[...]
Zijn het sealed speakers? want anders zou je wel lager dan 73Hz verwachten. Maar dan zijn ze niet ideaal voor deze test then again je ziet wel precies waar ik last van heb bij de 50Hz.
50Hz hebben ze een lagere SPL kunnen ze opzich wel weer geven op laag volume.
Zijn wel mooie speakers. Die bestaan toch nog niet zo lang?
Maar bij een verplaatste mic positie weet je het sowieso niet zeker of je de bug hebt want je hebt hem verplaatst dus je moet ook andere lijnen hebben en dan kan het ook zijn dat je ineens dips ziet tov een andere positie.
Dus de enige manier om te kijken of je het zelf ook hebt is op dezelfde plek metingen doen. En dan liever ook meer dan 3 zodat je meer kans hebt om het probleem te zien. Soms is een speaker de eerste 3 metingen best ook en de 4e ineens heel raar. Als je dan 7-9 speakers hebt zie je het vaak wel bij een van de speakers gebeuren als je maar 3 meetingen per speaker hebt.
Ik zie het ja jammer ze zijn mooiet dan die 17 serie.Goofy1978 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:04:
[...]
De 1961 serie is end of life helaas, zijn idd sealed speakers dat is ook Thx norm.
Veel output boven 80hz eronder is voor de subs.
[ Voor 19% gewijzigd door Astennu op 29-07-2024 14:12 ]
Er is ook de 1723S die hebben kleinere 6.5inch woofers, en er komt een hogere serie aan eind vant jaar die lijken veel op de Perlisten speakers.Astennu schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:10:
[...]
Ik zie het ja jammer ze zijn mooiet dan die 17 serie.
De 1723 hebben wel optie voor sealed en vented.
Maar die hebben 2x8" 58Hz sealed of 2 vents 34Hz.
Ja nice!Goofy1978 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:12:
[...]
Er is ook de 1723S die hebben kleinere 6.5inch woofers, en er komt een hogere serie aan eind vant jaar die lijken veel op de Perlisten speakers.
[ Voor 19% gewijzigd door Goofy1978 op 29-07-2024 14:41 ]
Ja klopt vind die pro line wel erg duur geworden ik heb toen 800 voor mijn sub's betaald ook niet echt goedkoop.Goofy1978 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:31:
@Astennu svs is ook mooi spul heb de sb2000 subwoofer van hun, maar Diy subs zijn leuk om te maken zou niet snel nog een gesloten sub kopen van een merk.
Heb de Sigberg 10D nagemaakt met grotere drivers en 1000 watt Hypex, is vergelijkbaar met een JL E112
Svs is in verhouding duur geworden hier door import, Arendals magazijn zit in rotterdam.
[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 29-07-2024 14:46 ]
De DSP in de Hypex FA amps kun je zelf vlak afstellen idd.Astennu schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:40:
[...]
Ja klopt vind die pro line wel erg duur geworden ik heb toen 800 voor mijn sub's betaald ook niet echt goedkoop.
I guess dat een sealed sub best goedkoop te maken is en zolang je toch gaat kalibreren het ook niet erg is dat hij niet perfect afgesteld is door een bedrijf.
Heeft die Hypex ook een DSP er in zitten die je kan tweaken want dan kan je met REW de boel wel meten alvast tweaken op jou kamer en locatie.
Hoe duur is zo'n zelfbouw ongeveer als ik vragen mag?
Heb er zelf helaas geen tijd voor maar wie weet in de toekomst.
Ik zou zelf wel graag naar sealed sub's willen. Wellicht volgend jaar eens kijken wat die PC2000's nog opleveren.
Had deze gezien: https://www.definitivetec.../descend-dn12/300049.html
Al zijn die wel erg duur als je er daar 4 van wilt hebben. Zo iets zelf maken is waarschijnlijk een stuk goedkoper.
Ziet er netjes uit!Goofy1978 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:53:
[...]
De DSP in de Hypex FA amps kun je zelf vlak afstellen idd.
De Diys zijn net als de SB2000 op ongeveer 22hz-6db afgesteld.
Groen diy zonder dsp
Rood de sb2000
Wit de Diy met dsp boost
Dit is zo de subs spelen met de umik 1cm van de cone, puur gedrag van woofer niet de ruimte
Heb de 4 12inch Scan Speak discovery drivers 2e hands gekocht, nieuw zijn ze 350 per stuk en een Hypex FA502 geven ze ook niet weg.
Diy is niet goedkoop als je kwaliteit wil, je kan beter ook gelijk voor dual 12 of minimaal 15 of 18 inch gaan wil je meer waar voor je geld krijgen dan van een merk.
[Afbeelding]
Ja maar ga je 2e hands shoppen kun je die svs echt niet namaken voor hetzelfde geld.Astennu schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:07:
[...]
Ziet er netjes uit!
Ja die Drivers en Amp zijn natuurlijk het duurste. In dat opzicht is een SB2000 na bouwen qua kosten beter dan zo'n 10D of DN12.
SVS is veel te commercieel geworden. Vroeger kon je ze zelf importeren, omdat ze nergens winkels hadden maar dat doen ze dus al een tijdje niet meer.Goofy1978 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 14:31:
@Astennu svs is ook mooi spul heb de sb2000 subwoofer van hun, maar Diy subs zijn leuk om te maken zou niet snel nog een gesloten sub kopen van een merk.
Heb de Sigberg 10D nagemaakt met grotere drivers en 1000 watt Hypex, is vergelijkbaar met een JL E112
Svs is in verhouding duur geworden hier door import, Arendals magazijn zit in rotterdam.
Arendal gebruikt geen passive radiators het zijn dual opposed subs, met 2x een gewone driver en sterkere amp.
De Sigberg 10D en de Diy subs hebben ook dat ontwerp
Dat zijn erg mooie subs idd ik hou ook meer van sealed, die gaan inroom vaak dieper ook als ze groot genoeg en met meerdere zijn.Highlander1962 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:20:
[...]
SVS is veel te commercieel geworden. Vroeger kon je ze zelf importeren, omdat ze nergens winkels hadden maar dat doen ze dus al een tijdje niet meer.
Heb nu 2 keer REL 1205 MK2 voor een zeer mooie prijs. Zijn ook niet zo idioot groot.
Dat heb ik hetzelfde. Heb dus ook de grotere open Ultra SVS subs gehad, maar vond het meer een Ferrari hebben en maar 80 mogen rijden. Ik heb hele fijne buren, maar film kijken moet wel leuk blijven en dat had ik vaak niet. Zat meer met een onrustig gevoel. Als bij de buren het servies staat te trillen is dat een keertje leuk, maar ik was er zelf al snel klaar mee.Goofy1978 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:33:
[...]
Dat zijn erg mooie subs idd ik hou ook meer van sealed, die gaan inroom vaak dieper ook als ze groot genoeg en met meerdere zijn.
Een geporte sub valt erg steil af onder de tuning freq om de woofer te beschermen die speelt dan gewoon in free air, een gesloten sub blijft veel langer dieper doorlopen.
Puur output @20hz kan sealed niet tegen ported op, en diy is erg lastig om de perfecte ported sub te maken 20 prototypes maken is ook zoiets.
Ik zal eens kijken of daar goeie stations tussen zitten qua muziek. Vind het trouwens echt vreemd dat je met HEOS echt altijd handmatig de hoge resolutie audiostream moet kiezen. Hij pakt standaard de laagste bitrate. Het is niet alsof het 1998 is en ik moet streamen via mijn EDGE data abootje van 100MB. Zo’n 160kb stream moet toch nergens meer een probleem zijn?ppeterr schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:18:
Iets heel anders, las hier dat er een aantal ook radio luisterden via de Marantz. Nou doe ik dat ook regelmatig, en helaas zit wat ik vaak luister verstopt met een hogere kwaliteit stream achter een app (veronica), Dus die is wat lastig.
Maar wisten julllie dat er ook veel (thema) Hi-res (flac etc) streaming radio stations zijn?
Dit klinkt zoveel beter dan "normaal" radio, en speelt fantastisch op mijn setje. Ik geef een voorzetje:
https://www.hiresaudio.online/category/radio/
Ik heb de HEOS app om precies te zijn 1 dag gebruikt. Geen fijne interface, en integratie van Tidal is ook best slecht te noemen. Volgens mij is het alsnog TuneIn, en die "hoge" streams zijn volgens mij alsnog niet heel best.page404 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 15:57:
[...]
Ik zal eens kijken of daar goeie stations tussen zitten qua muziek. Vind het trouwens echt vreemd dat je met HEOS echt altijd handmatig de hoge resolutie audiostream moet kiezen. Hij pakt standaard de laagste bitrate. Het is niet alsof het 1998 is en ik moet streamen via mijn EDGE data abootje van 100MB. Zo’n 160kb stream moet toch nergens meer een probleem zijn?
Heb de originele versie geluisterd en houd toch kraakjes. Vooral aan het einde. Als de lange your klinkt. Op welk volume luister je? Ik luister op een volume -20 dB in stereo. Audessy op flat en m-dax op low. Heb het alleen bij bepaalde nummers. Moet toch in de codering van Spotify zitten. Marantz is via ethernet kabel aangesloten. Tablet via WiFi 5 GHz. Snelheid 600 mbit down , 100 up.RichieB schreef op zondag 28 juli 2024 @ 20:55:
[...]
Zowel het origineel als de 2006 Remaster van You’re The Inspiration van Chicago klinken hier op Spotify tot het eind toe perfect zonder kraakjes.
Spotify Free toch: 128 kbpsblueface schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:21:
[...]
Heb de originele versie geluisterd en houd toch kraakjes. Vooral aan het einde. Als de lange your klinkt. Op welk volume luister je? Ik luister op een volume -20 dB in stereo. Audessy op flat en m-dax op low. Heb het alleen bij bepaalde nummers. Moet toch in de codering van Spotify zitten. Marantz is via ethernet kabel aangesloten. Tablet via WiFi 5 GHz. Snelheid 600 mbit down , 100 up.
Weet het vor nu even niet meer.
Lees wat tegenstrijdige dingen op het net hierover. Maar de gratis versie heeft een lage bitrate. En processing als m-dax ben ik over het algemeen zelf geen voorstander van. Het wordt vaak niet beter, net als met beeld optimalisatie bij tv's. Beter stop er een goed signaal in wat die fratsen niet nodig heeft. En dat zal niet anders zijn met audio.blueface schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:32:
@ppeterr
Dacht dat Spotify 192 kpbs was. Niet zeker. Zal is met de m-dax uit proberen te zetten. Is kijken hoe dat gaat.
Gebruik jij ook Android?ppeterr schreef op maandag 29 juli 2024 @ 11:27:
[...]
Done, 6 metingen van de fronts - center en sub. Center valt denk ik niet in het bereik maar heb ik toch maar mee gemeten.
https://we.tl/t-rCjMyfYEDP
Zonder m-dax hoor ik het gekraak niet meer. Echt vreemd. Alleen bijna geen bas in de muziek. Het is kiezen tussen 2 kwaden zo. Vooral omdat ik nog wel eens naar radiostations luister waar veel dance muziek wordt gedraaid. Deze hebben vaak een bitrate van 96 of 128 kbps. Dat m-dax vulde dat redelijk goed op. Nou ja, weer wat geleerd. Ik gebruikte m-dax ook echt alleen maar voor de heos/internet radio bron. Kan helaas dus ook niet meer. Moet er maar aan wennen.....bedankt voor het meedenken. Even voor de duidelijkheid het gekraak is nog steeds bij het nummer van Benny niemand met weet niet hoe.....bij Chicago hoor ik het niet meer.ppeterr schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:37:
[...]
Lees wat tegenstrijdige dingen op het net hierover. Maar de gratis versie heeft een lage bitrate. En processing als m-dax ben ik over het algemeen zelf geen voorstander van. Het wordt vaak niet beter, net als met beeld optimalisatie bij tv's. Beter stop er een goed signaal in wat die fratsen niet nodig heeft. En dat zal niet anders zijn met audio.
[ Voor 6% gewijzigd door blueface op 29-07-2024 17:02 ]
Yes Android. Versie 1.7.2 van de app (1.11 is de nieuwste)Astennu schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:55:
[...]
Gebruik jij ook Android?
Ik begin te denken dat het aan de Android app ligt. Ik ben nu de iphone van mijn werk aan het updaten heb de App daar al gekocht maar de email wil niet opgezet worden.
Ik ben heel benieuwd naar die resultaten.
Serko heeft de Audyssey mic aan de PC getest en dan werkt hij netjes zonder rare dips. Dus aan de mic's ligt het niet (dat was ook niet de verwachting).
Ah oke je gebruikt de nieuwste dus niet. Dat is interessant dan weten we dat 1.7.2 dat probleem dus ook heeft.ppeterr schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:00:
[...]
Yes Android. Versie 1.7.2 van de app (1.11 is de nieuwste)
Las op AVS dat er eigenlijk nog een oudere versie wordt aangeraden. En verder in het topic iemand die riep dat 1.7.2 ook geschikt zou zijn. Dus misschien nog een paar stapjes terug in de app gaan?Astennu schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:01:
[...]
Ah oke je gebruikt de nieuwste dus niet. Dat is interessant dan weten we dat 1.7.2 dat probleem dus ook heeft.
Klopt ja had met een andere bug te maken die in die versie niet zit.ppeterr schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:02:
[...]
Las op AVS dat er eigenlijk nog een oudere versie wordt aangeraden. En verder in het topic iemand die riep dat 1.7.2 ook geschikt zou zijn. Dus misschien nog een paar stapjes terug in de app gaan?
Dan is deze link misschien iets voor jeblueface schreef op maandag 29 juli 2024 @ 16:59:
[...]
Zonder m-dax hoor ik het gekraak niet meer. Echt vreemd. Alleen bijna geen bas in de muziek. Het is kiezen tussen 2 kwaden zo. Vooral omdat ik nog wel eens naar radiostations luister waar veel dance muziek wordt gedraaid. Deze hebben vaak een bitrate van 96 of 128 kbps. Dat m-dax vulde dat redelijk goed op. Nou ja, weer wat geleerd. Ik gebruikte m-dax ook echt alleen maar voor de heos/internet radio bron. Kan helaas dus ook niet meer. Moet er maar aan wennen.....bedankt voor het meedenken. Even voor de duidelijkheid het gekraak is nog steeds bij het nummer van Benny niemand met weet niet hoe.....bij Chicago hoor ik het niet meer.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq