Het Marantz ervaringen/discussie Topic

Pagina: 1 ... 64 ... 67 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10:49
Astennu schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:04:
[...]

Klopt ja had met een andere bug te maken die in die versie niet zit.
Dat heb ik inderdaad ook al voorgesteld om te gaan testen.
Jij had toch een Cinema 60? vraag me af die app die dan wel helemaal kent en bv directional bass kan configureren.

Ik ga zelf nu eerst die android versie testen. Heb de metingen al gedaan maar krijg de mail niet aan de praat om de file over te zetten.
Cinema 70s.

Ik gooi overigens de ADY bestanden in google drive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-08 19:58
ppeterr schreef op maandag 29 juli 2024 @ 17:11:
[...]

Cinema 70s.

Ik gooi overigens de ADY bestanden in google drive.
Ah top.
Ja ik normaal ook maar via de iphone was dit makkelijker maar heb de bug daar ook dus dat was niet de oplossing helaas.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
@Astennu 50hz is ook de wisselspanning uit de stopcontacten.
In de usa is dat 60hz meen ik, gebruikers daar zouden daar de bug dan moeten hebben als dat het veroorzaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Goofy1978 schreef op maandag 29 juli 2024 @ 21:16:
@Astennu 50hz is ook de wisselspanning uit de stopcontacten.
In de usa is dat 60hz meen ik, gebruikers daar zouden daar de bug dan moeten hebben als dat het veroorzaakt.
Ja klopt maar je ziet het soms ook bij 30Hz en af en toe ook richting de 70-80.
Maar het is meestal wel tussen 45-55 wat ik zo zie. Dus zou net power related kunnen zijn. Ik moet even uitzoeken of die Niagara 1200 daar wat aan zou moeten doen of dat die in een hoger frequentie bereik filtert.

Serko zei het volgende:
Only if we could know which one is the correct one! Remember they are all at the same mic position. I have asked John what could be causing this and he says (and adds it's purely speculative) it could be some attempt to counter mains hum influence that's not working as intended.
Ik gok dat dat iemand is die bij D&M zit. van mensen die dingen insturen heeft het merendeel het issue wel sommige niet. Het is nog niet duidelijk waar de verschillen zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 30-07-2024 11:55 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Nog een update:
I am thinking with firmwares after a certain one, AVRs are adding some internal noise data to the measured response. This could be an attempt to deal with 50Hz or 60Hz ground hum gone wrong as John has predicted with reservation that it's purely speculative. I don't have any other idea how else something like this can happen. We have to develop a strategy to get that checked and fixed by SU ASAP. There's no way we can solve this by software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
@Astennu Heb jij dit nou teweeg gebracht, of komt dit probleem toevallig voorbij?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:15:
@Astennu Heb jij dit nou teweeg gebracht, of komt dit probleem toevallig voorbij?
Ik heb dat in die AVSForums thread gepost omdat ik het bleef houden met meerdere receivers en Niagara 1200 er tussen heb ik gevraagd of andere ook zo'n meting willen doen (want normaal meet je verschillende posities niet dezelfde). Jou bijdrage heeft er ook bij geholpen ik heb die info daar ook gedeeld toen volgde er snel meer mensen die het gingen testen en ook allemaal issues zagen, en toen is het balletje gaan rollen. Sekro heeft blijkbaar wat goede contacten wat heel fijn is. Hij werkt ook close samen met de dev's van REW en blijkbaar kent hij ook mensen bij D&M.

[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 30-07-2024 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Astennu schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:21:
[...]

Ik heb dat in die AVSForums thread gepost omdat ik het bleef houden met meerdere receivers en Niagara 1200 er tussen heb ik gevraagd of andere ook zo'n meting willen doen (want normaal meet je verschillende posities niet dezelfde). En toen hadden anderen het inderdaad ook en is het balletje gaan rollen. Sekro heeft blijkbaar wat goede contacten wat heel fijn is. Hij werkt ook close samen met de dev's van REW en blijkbaar kent hij ook mensen bij D&M.
Nou lekker dan, ik ga van perfect geluid naar een 50hz probleem _O-

Geintje natuurlijk.

Maar ligt dit ook in lijn met het andere probleem waar je al tijden mee bezig bent? Behalve het feit dat wat je al eerder noemde het lastig is een goede calibratie te maken lijkt mij dit toch niet het geval?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:24:
[...]

Nou lekker dan, ik ga van perfect geluid naar een 50hz probleem _O-

Geintje natuurlijk.

Maar ligt dit ook in lijn met het andere probleem waar je al tijden mee bezig bent? Behalve het feit dat wat je al eerder noemde het lastig is een goede calibratie te maken lijkt mij dit toch niet het geval?
Nja als je nu al happy bent kan het alleen maar beter worden als het gefixt is :)

De slechte bassen komen waarschijnlijk hier door. Ik heb wel een matige workaround gevonden door 8 metingen op 1 pos te doen en dat gemiddelde te gebruiken. Maar dat klinkt niet optimaal helaas. maar de bass is er gelukkig wel.
De Denon is sowieso wat meer bass heavy in dat gebied dus die klinkt beter.
Maar ik gok als dit probleem opgelost is en je zou de C30 dan goed inmeten het aanzienlijk beter moet klinken. Al denk ik dat de denon toch iets meer punch zal hebben en de marants wat ruimtelijker is

Ik denk dat dit probleem het al minder hebben van bass bij de C30 versterkt marantz doet daar iets waardoor de bassen veranderen en met een lagere curve door een slechte meting zijn ze zo goed al weg.

[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 30-07-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19-09 20:16

n00bs

Het is weer Zomer!

Astennu schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 12:26:
[...]

Nja als je nu al happy bent kan het alleen maar beter worden als het gefixt is :)

De slechte bassen komen waarschijnlijk hier door. Ik heb wel een matige workaround gevonden door 8 metingen op 1 pos te doen en dat gemiddelde te gebruiken. Maar dat klinkt niet optimaal helaas. maar de bass is er gelukkig wel.
De Denon is sowieso wat meer bass heavy in dat gebied dus die klinkt beter.
Maar ik gok als dit probleem opgelost is en je zou de C30 dan goed inmeten het aanzienlijk beter moet klinken. Al denk ik dat de denon toch iets meer punch zal hebben en de marants wat ruimtelijker is

Ik denk dat dit probleem het al minder hebben van bass bij de C30 versterkt marantz doet daar iets waardoor de bassen veranderen en met een lagere curve door een slechte meting zijn ze zo goed al weg.
Ik heb lang niet de kennis die jij hebt, maar is het niet dat de Denon meer ongefilterd lage frequenties naar je subs stuurt waardoor je het dreunend effect krijgt en Marantz misschien een cut off heeft vanaf een bepaalde frequentie en het daardoor wat strakker/neutraler klinkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
n00bs schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 13:43:
[...]

Ik heb lang niet de kennis die jij hebt, maar is het niet dat de Denon meer ongefilterd lage frequenties naar je subs stuurt waardoor je het dreunend effect krijgt en Marantz misschien een cut off heeft vanaf een bepaalde frequentie en het daardoor wat strakker/neutraler klinkt?
Beide kunnen dat doen standaard doen ze dat beide niet.
Het grote verschil komt er vooral als je geen Direct mode gebruikt en de Digitale sound tunning zijn werk gaat doen. Maar ook in Direct mode heeft de Denon een wat meer forward sound en meer bass. Marantz heeft in het geval van de Cinema 30 ook wel andere audio componenten er in zitten die het iets beinvloeden waardoor direct anders klinkt. BV de HDAM's.

[ Voor 4% gewijzigd door Astennu op 30-07-2024 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Het zou toch wat zijn als de hardware componenten storing geven op de metingen.

Zou het wat met de ECO instellingen te maken kunnen hebben?

Overigens heb ik hier wel een track, die heel veel laag aantikt. beetje een sub-woofer test.
Ik kan wel stellen, dat dit een van de tracks momenteel hier in mijn playlist is die overmatig misbruik maakt van mijn sub.

https://tidal.com/browse/track/105686451?u

Als er iemand hier, geen laag uit dit nummer krijgt....dan is er echt wat mis :P

[ Voor 55% gewijzigd door ppeterr op 30-07-2024 19:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highlander1962
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 04-08 18:42
Thanks To You van Boz Scaggs is ook een aardig referentienummer vwb bass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:51:
Het zou toch wat zijn als de hardware componenten storing geven op de metingen.

Zou het wat met de ECO instellingen te maken kunnen hebben?

Overigens heb ik hier wel een track, die heel veel laag aantikt. beetje een sub-woofer test.
Ik kan wel stellen, dat dit een van de tracks momenteel hier in mijn playlist is die overmatig misbruik maakt van mijn sub.

Als er iemand hier, geen laag uit dit nummer krijgt....dan is er echt wat mis :P
Nee is ook al getest dus helaas loste het niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
Astennu schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 06:09:
[...]

Nee is ook al getest dus helaas loste het niet op.
Wil niet lullig klinken, maar hier klinkt het top.

Er gaat iets goed fout bij jou. Hetzij het apparaat, hetzij gewoon instellingen/kalibratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Highlander1962 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:07:
[...]

Er gaat iets goed fout bij jou. Hetzij het apparaat, hetzij gewoon instellingen/kalibratie.
Het is niet alleen bij mij Ppeterr heeft het ook. En van de mensen in de A1E thread op avsforums die het getest hebben heeft 80-85% het probleem als niet meer.
Ik ben niet de enige. Ik zie het met 3 receivers, 2 verschillende mic's.

Wellicht heb je het zelf ook als je 6-8x dezelfde positie Ou testen en die resultaten gaat bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
Highlander1962 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:07:
[...]

Ben ook super tevreden met hoe het nu klinkt op de C40 met Evo v3z.
Maar ze geven de receiver ook niet weg, het mag best bugloos zijn.
Al lijkt het meer iets hardwarematigs te zijn door de voeding van de avr, die stoort op bepaalde frequenties.
Het is een luxe probleem 11hz-20000hz vlakke weergave met een dipje @50 hz klinkt nog niet verkeerd natuurlijk.
Heb zelf niet getest maar zal het ook wel hebben, al zit de avr wel op een geaard stopcontact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Goofy1978 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:39:
[...]

Ben ook super tevreden met hoe het nu klinkt op de C40 met Evo v3z.
Maar ze geven de receiver ook niet weg, het mag best bugloos zijn.
Al lijkt het meer iets hardwarematigs te zijn door de voeding van de avr, die stoort op bepaalde frequenties.
Het is een luxe probleem 11hz-20000hz vlakke weergave met een dipje @50 hz klinkt nog niet verkeerd natuurlijk.
Heb zelf niet getest maar zal het ook wel hebben, al zit de avr wel op een geaard stopcontact.
Mee eens het gaat hier over apparaten van 3500-6000 euro. zelfs de AV10 heeft er last van dat is een seperate van alleen al 7k.
Het kan zo iets simpels zijn als een stukje code wat vergeten is of uit gezet is wat een compensatie deed. Maar het is nu wel aan wezig en een probleem.

Dat mensen vinden dat de bass van Dirac veel beter klinkt is nu ook een stuk logischer want de metingen van Audyssey zijn op dit moment incorrect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Highlander1962
ppeterr schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 18:51:

Na 2:18 barst het aardig los. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Highlander1962
Astennu schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:23:
[...]

Het is niet alleen bij mij Ppeterr heeft het ook. En van de mensen in de A1E thread op avsforums die het getest hebben heeft 80-85% het probleem als niet meer.
Ik ben niet de enige. Ik zie het met 3 receivers, 2 verschillende mic's.

Wellicht heb je het zelf ook als je 6-8x dezelfde positie Ou testen en die resultaten gaat bekijken.
Ik heb op 8 verschillende posities gemeten. Wel alles binnen een cm of 70 van elkaar.
Zal het binnenkort eens overnieuw doen.

Hoop alleen wel dat er dan software matig iets niet goed zit.
Bij hardware matig ben je hem al snel een paar weken kwijt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Highlander1962 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 18:27:
[...]

Ik heb op 8 verschillende posities gemeten. Wel alles binnen een cm of 70 van elkaar.
Zal het binnenkort eens overnieuw doen.

Hoop alleen wel dat er dan software matig iets niet goed zit.
Bij hardware matig ben je hem al snel een paar weken kwijt.
Dan kan je het niet zien want dan heb je altijd verschil daarom is het mensen ook nooit opgevallen.
Je merkt het als je 8 op dezelfde plek doet want dan horen ze eigenlijk identiek te zijn dan kan je echt geen 5-12db verschil meten wat helaas wel gebeurd.

Ik ben benieuwd wat jou resultaat dan is. Sommige hebben het niet dus fingers crossed.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 31-07-2024 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Voor wie het wil proberen de nieuwe A1E Maestro is uit:
https://oca1evo.com/

Door ontwikkeling van V3x en V3z.

[ Voor 70% gewijzigd door Astennu op 01-08-2024 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962
Astennu schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 21:17:
[...]

Dan kan je het niet zien want dan heb je altijd verschil daarom is het mensen ook nooit opgevallen.
Je merkt het als je 8 op dezelfde plek doet want dan horen ze eigenlijk identiek te zijn dan kan je echt geen 5-12db verschil meten wat helaas wel gebeurd.

Ik ben benieuwd wat jou resultaat dan is. Sommige hebben het niet dus fingers crossed.
Ik snap niet waarom je het überhaupt op 8 dezelfde punten wil doen.
Ik heb het gedaan zoals min of meer aanbevolen en dat werkt goed bij mij. Bass heel erg duidelijk aanwezig.
Eigenlijk ook omdat ik niet altijd op exact dezelfde plek zit, wat dan eigenlijk wel zou moeten als je je microfoon niet verplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Highlander1962 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 00:15:
[...]

Ik snap niet waarom je het überhaupt op 8 dezelfde punten wil doen.
Ik heb het gedaan zoals min of meer aanbevolen en dat werkt goed bij mij. Bass heel erg duidelijk aanwezig.
Eigenlijk ook omdat ik niet altijd op exact dezelfde plek zit, wat dan eigenlijk wel zou moeten als je je microfoon niet verplaatst.
Wil je normaal ook niet. Soms gebruik je 3x dezelfde. Omdat je eigenlijk maar 1 positie wil doen maar je moet minimaal 3x meten. En dat is het makkelijkste en snelste.
En toen kwam ik er achter. Dus toen ben ik ook meer metingen gaan doen op diezelfde positie om te kijken hoe een grotere set er uit zag de verschillen zijn soms 20db.

Ik ben 99% van de tijd alleen dus ik kalibreer meestal maar luister positie. Zelf gebruik ik meestal een in het midden van mijn hoofd en dan een voor ieder hoor. Het gebied wat dan optimaal is is dan heel beperkt. Maar dit gaf met Audyssey full range het beste resultaat als je dan precies op die plek zat. Echter gebruik ik nu alleen maar 0-250Hz dus is een wat grotere afstand pakken geen issue. Nu heb ik alleen een een persoons stoel midden in de woonkamer gezet dus daar kan ik niet eens veel verder uit elkaar en er omheen is lastig + zit toch altijd in dezelfde houding en niet voorover gebogen of zo dus dat gebied hoeft niet goed te klinken.

Het ligt een beetje aan je gebruik en je ruimte wat de beste methode is. Dit werkte in het verleden voor mij goed. En vond dat veel beter klinken dan bv 6 via het schema van de App met 50 cm verschoven per positie.

Ik ga morgen in ieder geval proberen uit die 8 metingen de 3 beste per speaker te halen en die dan te gebruiken voor een nieuwe file en dat vergelijken. Wellicht dat dat wel een aardige workarround tot het probleem opgelost is.
Even na meten met REW en vooral ook luisteren hoe de bas klinkt. Heb net even voor een sub gekeken wat dat zou betekenen dan ga ik van een 20db delta naar een 4db verschil. Je weet natuurlijk niet welke metingen het dichtste bij het echte zitten (kan een gok doen met een REW+UMIK1 meting al zijn die sweeps die daar gebruikt worden anders dus dan ben je toch apels met peren aan het vergelijken. Maar toch heb ik hoop dat het opschonen van de data een iets beter resultaat zal geven dan een gemiddelde van de 8 waar in dit geval 5 heftigere resultaten tussen zitten.
Maar goed eerst maar eens kijken of het gaat lukken om die data te filteren en er weer in te stoppen.

[ Voor 21% gewijzigd door Astennu op 01-08-2024 01:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-09 18:23
@Astennu, ik heb sinds kort ook een C30. Sowieso kan ik die publieke tool niet draaien, want ik heb geen subwoofer, maar zouden andere speakers er ook last van moeten hebben? Of is het puur en alleen aanwezig bij (meerdere) subwoofers?

(eens iets anders dan een AMD draadje :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Paprika schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 10:03:
@Astennu, ik heb sinds kort ook een C30. Sowieso kan ik die publieke tool niet draaien, want ik heb geen subwoofer, maar zouden andere speakers er ook last van moeten hebben? Of is het puur en alleen aanwezig bij (meerdere) subwoofers?

De gewone speakers kunnen het ook hebben idd.
De center, fronts en subs hebben bij mijn meting meer een piek dan een dip @50hz , dus echt bas verlies ik niet met deze instelling.
Enkel de surrounds vertonen een flinke dip, maar hun crossovers staan hoger dan de dip dus de subs maken dat wel weer vlak.
Hoe dan ook met A1 Evo heeft het nog nooit zo goed geklonken als nu dip of geen dip :)
Ik raad je aan een mooie gesloten sub aan te schaffen, dat gaat je een enorme verbetering geven in je geluid zeker met gebruik van Evo. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Goofy1978 op 01-08-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highlander1962

Even voor alle duidelijkheid. Ik heb op mijn C30 nergens last van. Het geldt dan waarschijnlijk niet voor alle C30 modellen. Ik heb meerdere subwoofers.
Maar misschien zit er een bug in waar ik nog niet direct last van heb. Dat zou natuurlijk ook heel goed kunnen.

Ik heb dan weer last van audio drop-outs (hickups) via eARC icm mijn Samsung tv. Met name TV,(CI+ module) en YouTube.
Daar hadden er meer last van en heeft Marantz grotendeels verholpen. Het is dus niet weg, wel minder.
Het is al wel gezakt van bloedirritant naar soms vervelend.
Marantz moet dus nog even zijn best doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-09 18:23
Goofy1978 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:11:
[...]
Ik raad je aan een mooie gesloten sub aan te schaffen, dat gaat je een enorme verbetering geven in je geluid zeker met gebruik van Evo. :)
Voelt niet als het ideale startpunt wanneer je nieuwbouwwoning bijna klaar is en er aan beide kanten buren wonen met kinderen van nog geen jaar oud. ;( Daarnaast is plaatsing ook niet echt ideaal. 5.0 gaat goed passen, maar 5.1/5.2 wordt heel assymetrisch en erg in het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Astennu schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 23:06:
Voor wie het wil proberen de nieuwe A1E
Door ontwikkeling van V3x en V3z.
Heb deze vanmorgen even doorgevoerd. Willeswaar met een nieuwe meting, met maar 3 posities en de optie force small fronts aangevinked. En het is een behoorlijke achteruitgang. Nou weet ik om eerlijk te zijn niet meer precies welke target curve ik had gebruikt bij de speaker preset 1 die nu dus nog perfect klinkt, en misschien doe ik gewoon nog iets fout. Maar nee, het klinkt zeker niet beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
Paprika schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:07:
[...]

Voelt niet als het ideale startpunt wanneer je nieuwbouwwoning bijna klaar is en er aan beide kanten buren wonen met kinderen van nog geen jaar oud. ;( Daarnaast is plaatsing ook niet echt ideaal. 5.0 gaat goed passen, maar 5.1/5.2 wordt heel assymetrisch en erg in het zicht.
Een goed afgestelde sub geeft waarschijnlijk minder overlast dan vloerstaande speakers, die vrijwel nooit op de goede plek staan voor laagweergave.
En nieuwbouw heeft haast altijd bouwmuren die los van elkaar staan, veel geluidsoverlast zal je elkaar niet geven. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Klopt het dat je de rears niet met de Graphic EQ handmatig in kan stellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4PRRpZxpz7SuI3e5qEXeoN3PRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yj1OcQzkLSnD1pHmcE4uji4d.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu

Nice! wat had je hier voor en hoe bevalt hij?
zonder speel het inderdaad ook. je kan het ook wel horen als je dan wisselt Tussen Stereo - Music en Direct dan hoor je meteen verschil in bass en vooral veel minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Highlander1962 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 11:48:
[...]

Even voor alle duidelijkheid. Ik heb op mijn C30 nergens last van. Het geldt dan waarschijnlijk niet voor alle C30 modellen. Ik heb meerdere subwoofers.
Maar misschien zit er een bug in waar ik nog niet direct last van heb. Dat zou natuurlijk ook heel goed kunnen.

Ik heb dan weer last van audio drop-outs (hickups) via eARC icm mijn Samsung tv. Met name TV,(CI+ module) en YouTube.
Daar hadden er meer last van en heeft Marantz grotendeels verholpen. Het is dus niet weg, wel minder.
Het is al wel gezakt van bloedirritant naar soms vervelend.
Marantz moet dus nog even zijn best doen.
Het kan als jij het helemaal niet hebt is het wel interessant om te kijken welke firmware die van jou draait en of er andere dingen zijn waardoor het wel goed werkt.

Heb jij een .ady met 3-8 metingen op een locatie? zo ja zou ik die graag willen hebben om te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Paprika schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:07:
[...]

Als je goede towers hebt kom je een een eind je kan dan wel bass naar de towers laten sturen als die dat aan kunnen echter hebben die towers dan nog wel eens 250-300 watt nodig en de Marantz levert met 5 channels actief niet zo veel. Maar het zou wel beter kunnen klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:10:
[...]

Heb deze vanmorgen even doorgevoerd. Willeswaar met een nieuwe meting, met maar 3 posities en de optie force small fronts aangevinked. En het is een behoorlijke achteruitgang. Nou weet ik om eerlijk te zijn niet meer precies welke target curve ik had gebruikt bij de speaker preset 1 die nu dus nog perfect klinkt, en misschien doe ik gewoon nog iets fout. Maar nee, het klinkt zeker niet beter.
Ik heb nog geen tijd gehad om te luisteren hoop dat zo te kunnen gaan doen.
ipc kan je het beste niets aanvinken. Met small fronts gaat hij misschien voor een te hoge crossover. Die knopjes zijn er alleen maar voor mensen die perse iets willen forceren beste resultaat krijg je als je niets aanpast.

Je kan altijd een van de oudere scripts opnieuw draaien beide even de evo3 curve laten gebruiken zodat je ze goed kan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 15:44:
Klopt het dat je de rears niet met de Graphic EQ handmatig in kan stellen?

[Afbeelding]
Heb ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd.
Maar je moet eigenlijk ook niet willen klooien met die EQ
Vind die EQ sowieso slecht werken. Veel te brede banden soms wil je alleen 30-40 boosten of 60-70 dat kan niet zijn hele grote ranges.
Maar je hebt voor je gevoel nu te weinig bass?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Astennu schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:58:
[...]

Ik heb nog geen tijd gehad om te luisteren hoop dat zo te kunnen gaan doen.
ipc kan je het beste niets aanvinken. Met small fronts gaat hij misschien voor een te hoge crossover. Die knopjes zijn er alleen maar voor mensen die perse iets willen forceren beste resultaat krijg je als je niets aanpast.

Je kan altijd een van de oudere scripts opnieuw draaien beide even de evo3 curve laten gebruiken zodat je ze goed kan vergelijken.
Ik heb hem opnieuw gedraaid met de v3 versie, en dat komt redelijk overeen met hoe de andere preset is.
Wel stel ik alle afstanden bij, die rond ik wat netter af. En die zijn ook beetje ingesteld op het gehoor tijdens het afspelen van een film. Ook de sub afstelling, is van -10 naar -3 gegaan. En dit kan dan wel aardig kloppen, omdat ik de knopjes achterop nu juist heb staan. Dus nu zijn preset 1 en 2 redelijk gelijkwaardig :9

Of dat dan de juiste EVO of Audyssey afstelling is, geen idee. Maar zo vind ik het erg mooi.
Astennu schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 17:59:
[...]

Heb ik eerlijk gezegd nog niet geprobeerd.
Maar je moet eigenlijk ook niet willen klooien met die EQ
Vind die EQ sowieso slecht werken. Veel te brede banden soms wil je alleen 30-40 boosten of 60-70 dat kan niet zijn hele grote ranges.
Maar je hebt voor je gevoel nu te weinig bass?
Ik ben toch eens met de EQ aan de gang gegaan, nadat het laatste resultaat van het script zo slecht was. En ja, ik krijg het idee dat ik wat laag mis. Dat is eigenlijk al een beetje vanaf het begin. Ik weet mij nog te herinneren dat ik in de winkel nog opmerkte "zo dat klinkt nog stevig, zelfs zonder subwoofer".

Maar dat idee heb ik thuis nog niet gehad, het ruimtelijke beeld en harde bass leunt toch echt op de subwoofer. Niet heel erg veel mis mee, want klinkt mooi, en soms niet heel erg goed te beoordelen of het nou uit de speaker komt of uit de subwoofer. Maar toch.

Daarom dacht ik ik ga eens met de EQ rommelen, en niet alleen voor de fronts, maar zeker ook voor de rears. Mijn rears zijn daar helemaal lastig op te beoordelen, dus ik dacht met de EQ kan ik het even wat forceren en dan beter beluisteren. Maar dat gaat dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:36:
[...]

Ik heb hem opnieuw gedraaid met de v3 versie, en dat komt redelijk overeen met hoe de andere preset is.
Wel stel ik alle afstanden bij, die rond ik wat netter af. En die zijn ook beetje ingesteld op het gehoor tijdens het afspelen van een film. Ook de sub afstelling, is van -10 naar -3 gegaan. En dit kan dan wel aardig kloppen, omdat ik de knopjes achterop nu juist heb staan. Dus nu zijn preset 1 en 2 redelijk gelijkwaardig :9

Of dat dan de juiste EVO of Audyssey afstelling is, geen idee. Maar zo vind ik het erg mooi.

[...]
Welke V3? want je had V3, V3X en V3Z en dan ook nog de nodige silent updates van die versies :P
Afstanden aanpassen is niet de bedoeling. De afstanden zijn geen letterlijke afstanden bij A1E. Die hebben te maken met timing/delay en hoe lang bepaalde geluid golven er over doen om de de MLP te bereiken voor het beste geluid moet je echt overal af blijven anders gaat de A1E magie verloren.
Dus ik zou het zeker even vergelijken met een versie waar je niet zelf hebt aangepast voordat je besluit dat de nieuwe versie slechter klinkt. Algo's zijn in deze Maestro versie weer aardig aangepast waardoor de distance waardes nu aanzienlijk anders zijn dan voorheen. Een van mijn sub's komt nu bv op 0.00 uit. Heb het bij Serko na gevraagd is nu met een rede gedaan dus ben benieuwd hoe het klinkt.
Ik ben toch eens met de EQ aan de gang gegaan, nadat het laatste resultaat van het script zo slecht was. En ja, ik krijg het idee dat ik wat laag mis. Dat is eigenlijk al een beetje vanaf het begin. Ik weet mij nog te herinneren dat ik in de winkel nog opmerkte "zo dat klinkt nog stevig, zelfs zonder subwoofer".

Maar dat idee heb ik thuis nog niet gehad, het ruimtelijke beeld en harde bass leunt toch echt op de subwoofer. Niet heel erg veel mis mee, want klinkt mooi, en soms niet heel erg goed te beoordelen of het nou uit de speaker komt of uit de subwoofer. Maar toch.

Daarom dacht ik ik ga eens met de EQ rommelen, en niet alleen voor de fronts, maar zeker ook voor de rears. Mijn rears zijn daar helemaal lastig op te beoordelen, dus ik dacht met de EQ kan ik het even wat forceren en dan beter beluisteren. Maar dat gaat dus niet.
Probleem is ook een beetje dat je een nieuwe meting gedaan hebt. En je hebt last van de bug wellicht waren dit 3 hele slechte metingen. Dus om de oude V3 te vergelijken met Maestro moet je deze nieuwe .ady ook door V3 halen wellicht klinkt die ook veel slechter dan wat je eerst had.
Wat was er mis met de oude metingen? want anders zou ik die gewoon blijven gebruiken. Die hoef je niet opnieuw te doen tenzij je iets aan je speaker placement of waar je gaat zitten veranderd. (of dingen in de ruimte die geluid kunnen beinvloeden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Astennu schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 18:47:
[...]

Welke V3? want je had V3, V3X en V3Z en dan ook nog de nodige silent updates van die versies :P
Afstanden aanpassen is niet de bedoeling. De afstanden zijn geen letterlijke afstanden bij A1E. Die hebben te maken met timing/delay en hoe lang bepaalde geluid golven er over doen om de de MLP te bereiken voor het beste geluid moet je echt overal af blijven anders gaat de A1E magie verloren.
Dus ik zou het zeker even vergelijken met een versie waar je niet zelf hebt aangepast voordat je besluit dat de nieuwe versie slechter klinkt. Algo's zijn in deze Maestro versie weer aardig aangepast waardoor de distance waardes nu aanzienlijk anders zijn dan voorheen. Een van mijn sub's komt nu bv op 0.00 uit. Heb het bij Serko na gevraagd is nu met een rede gedaan dus ben benieuwd hoe het klinkt.

[...]

Probleem is ook een beetje dat je een nieuwe meting gedaan hebt. En je hebt last van de bug wellicht waren dit 3 hele slechte metingen. Dus om de oude V3 te vergelijken met Maestro moet je deze nieuwe .ady ook door V3 halen wellicht klinkt die ook veel slechter dan wat je eerst had.
Wat was er mis met de oude metingen? want anders zou ik die gewoon blijven gebruiken. Die hoef je niet opnieuw te doen tenzij je iets aan je speaker placement of waar je gaat zitten veranderd. (of dingen in de ruimte die geluid kunnen beinvloeden).
De eerste v3. Hier was ik gelijk tevreden mee. Dus daar ben ik op terug gevallen.

Het veranderen van de instellingen doe ik tijdens een film kijken, en eigenlijk alleen met de surround speakers. De fronts staan redelijk het zelfde, daar rommel ik niet echt aan. Maar ik zal dat de volgende keer eens laten staan. Maar als ik op de bank zit, en ik hoor alleen effect van links, dan ben ik toch wel erg geneigd om dan rechts wat harder, en links tikkie zachter te zetten.

Ik had vanmorgen de ingeving dat ik de eerste Audyssey metingen op 6 posities maakte, waarvan er op die posities niet eens zit plekken zijn. Dus 3 op de bank, en dan nog eens 3 een meter daarvoor.

Dat leek mij een beetje onzinnig, want het zijn geen luister posities. Dus vanmorgen 3 op de bank gemeten, en daarna nog eens herhaald op dezelfde plekken. Maar dat gaf dus voor zeker slecht resultaat, en nu gebruik ik dan maar weer de eerste meting die goed klinkt.

Ik rommel wel door, op een gegeven moment ben ik het wel zat, en zal ik tevreden zijn....maandje of wat nog :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Het is inderdaad een hoop gerommel als je tevreden bent gewoon lekker laten staan en genieten :)
Ik ben er zelf nog niet maar begin nu ook wel zo iets te hebben van zou fijn zijn als ik meer tijd kan gaan luisteren ipv alleen maar prutsen. Echter moet ik nu wel snel gaan beslissen welke receiver ik wil houden. Ik mis het ruimtelijke van de Cinema 30. In de reviews van Ripewave Audio zie je ook wel dat de C30 daar in uitblinkt tov de X6800H waar andere Cinema modellen dichter bij hun Denon tegenhangers zitten.
Maar goed de bass van de Cinema 30 was weer niet lekker al was dat wel vooral met Audyssey.

Heb nu wel met Dirac geregeld dat ik een 30 day trial kan doen met de A1H en de C30 als ik zou willen echter heb ik niet de funds beschikbaar om beide naast elkaar te hebben staan wat wel handiger geweest zou zijn.

(luxe problemen.... 🙈) De Kabels en de Niagara 1200 gaan in ieder geval terug. Nu is het alleen de vraag of ik liever de A1H heb of de goedkopere C30.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Astennu schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:05:
Het is inderdaad een hoop gerommel als je tevreden bent gewoon lekker laten staan en genieten :)
Ik ben er zelf nog niet maar begin nu ook wel zo iets te hebben van zou fijn zijn als ik meer tijd kan gaan luisteren ipv alleen maar prutsen. Echter moet ik nu wel snel gaan beslissen welke receiver ik wil houden. Ik mis het ruimtelijke van de Cinema 30. In de reviews van Ripewave Audio zie je ook wel dat de C30 daar in uitblinkt tov de X6800H waar andere Cinema modellen dichter bij hun Denon tegenhangers zitten.
Maar goed de bass van de Cinema 30 was weer niet lekker al was dat wel vooral met Audyssey.

Heb nu wel met Dirac geregeld dat ik een 30 day trial kan doen met de A1H en de C30 als ik zou willen echter heb ik niet de funds beschikbaar om beide naast elkaar te hebben staan wat wel handiger geweest zou zijn.

(luxe problemen.... 🙈) De Kabels en de Niagara 1200 gaan in ieder geval terug. Nu is het alleen de vraag of ik liever de A1H heb of de goedkopere C30.
Het probleem met mij is dat ik van veel verschillende soorten muziek houd. Van rock naar Techno, en EDM. Maar meestal wel electro achtige muziek. Nu is de gemiddelde EDM wel makkelijk voor mijn setup bass en sub gaat er goed op, mooi gemixxete tracks. Klinkt altijd wel goed. Zet ik wat oudere rock nummers op, dan wordt het al snel vlak en denk ik dat er een en ander mist. Maar misschien komt dat wel omdat ik wat vaker die vol van sub en bass muziek luister. Dus mijn gehoor raakt uit balans :)
Wat ook opvalt is dat muziek van na..zeg....2010 beter afgemixxed is... dus al snel goed klinkt, en de rest tegenvalt.

Hier een mooi gemiddelde in vinden is erg lastig.

Overigens vanmorgen een maat over de vloer, die veel hardstyle luisterd. Paar nummers gehoord, en kwam totaal niet tot zijn recht. Niet mijn muziek, maar ik hoor zeker wat de bedoeling is, en dat is niet wat ik hier hoor. Maar dat komt dan wellicht weer omdat ik het een beetje afstel richting hoe ik het fijn vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Mag ik vragen wat je zou moeten bijbetalen voor de A1H?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:13:
[...]

Het probleem met mij is dat ik van veel verschillende soorten muziek houd. Van rock naar Techno, en EDM. Maar meestal wel electro achtige muziek. Nu is de gemiddelde EDM wel makkelijk voor mijn setup bass en sub gaat er goed op, mooi gemixxete tracks. Klinkt altijd wel goed. Zet ik wat oudere rock nummers op, dan wordt het al snel vlak en denk ik dat er een en ander mist. Maar misschien komt dat wel omdat ik wat vaker die vol van sub en bass muziek luister. Dus mijn gehoor raakt uit balans :)
Wat ook opvalt is dat muziek van na..zeg....2010 beter afgemixxed is... dus al snel goed klinkt, en de rest tegenvalt.

Hier een mooi gemiddelde in vinden is erg lastig.

Overigens vanmorgen een maat over de vloer, die veel hardstyle luisterd. Paar nummers gehoord, en kwam totaal niet tot zijn recht. Niet mijn muziek, maar ik hoor zeker wat de bedoeling is, en dat is niet wat ik hier hoor. Maar dat komt dan wellicht weer omdat ik het een beetje afstel richting hoe ik het fijn vind.
Nieuwere muziek en films hebben vooral meer bass geloof ik. Vooral bij films merk je dat goed.
Als je dan een goede kalibratie hebt kan je op Preset 1 en 2 dezelfde zetten. Volgens mij is Tone control per preset. Van de EQ weet ik het niet 100% zeker. Maar dan kan je op die manier wisselen.

Luister je muziek in 2.1 mode? of met Dolby Surround upmixing? Met dat laatste moet je centerspread eens proberen. Nadeel is dat het ook aan blijft staan voor films dus handig om dat dan alleen op een preset te gebruiken.

Ik luister dus ook hardstyle kreeg dat op de martanz niet lekker inderdaad. Bij de Denon klinkt het veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Astennu schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:18:
[...]

Nieuwere muziek en films hebben vooral meer bass geloof ik. Vooral bij films merk je dat goed.
Als je dan een goede kalibratie hebt kan je op Preset 1 en 2 dezelfde zetten. Volgens mij is Tone control per preset. Van de EQ weet ik het niet 100% zeker. Maar dan kan je op die manier wisselen.

Luister je muziek in 2.1 mode? of met Dolby Surround upmixing? Met dat laatste moet je centerspread eens proberen. Nadeel is dat het ook aan blijft staan voor films dus handig om dat dan alleen op een preset te gebruiken.

Ik luister dus ook hardstyle kreeg dat op de martanz niet lekker inderdaad. Bij de Denon klinkt het veel beter.
2.1 stereo, de multi channel functie vind ik niet zo heel erg tof.

Ik ben overigens niet van plan de EQ functie te gebruiken uiteindelijk, maar ik ben stiekem een beetje opzoek om de rears eens "zelfstandig" te horen/afstellen. Maar goed uiteindelijk is dat ondergeschikt voor het totaal plaatje van het geluid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:36
ppeterr schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:13:
[...]
[...]
Wat je waarschijnlijk hoort is de introductie van extra dynamic range compression op CD masters die in 2008 main stream is geworden.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:22:
[...]

2.1 stereo, de multi channel functie vind ik niet zo heel erg tof.

Ik ben overigens niet van plan de EQ functie te gebruiken uiteindelijk, maar ik ben stiekem een beetje opzoek om de rears eens "zelfstandig" te horen/afstellen. Maar goed uiteindelijk is dat ondergeschikt voor het totaal plaatje van het geluid.
Ik ook niet maar mensen die er veel meer van weten beweren dat als de speaker placement goed is het wel beter kan klinken. Je moet wel echt center spead aan zetten want anders klinkt het idd slecht.
Sommige nummers zijn wel veel ruimtelijker andere klinken wat rommelig. Maar bij mij is dat nog niet goed afgesteld.

Voor rears is placement belangrijk ik ben er ook achter gekomen dat die van mij te laag zitten. Heb tweeter op ear level en dat hoort bij rear en surround dus niet daar moet de tweeter eigenlijk 60cm hoger zitten dan je oren. En de angles zijn optimaal iets van 110graden achter je luister positie

voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxrWQgF7NX-CMQMR-74iE0dpBfw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ms2X3QVnjhSfIrhYOb8BrCmQ.png?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Astennu op 01-08-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
RichieB schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:23:
[...]

Wat je waarschijnlijk hoort is de introductie van extra dynamic range compression op CD masters die in 2008 main stream is geworden.
Had wel eens over de loudness wars gehoord die de muziek vernaggelde. Goed dat daar iets aan gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
RichieB schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:23:
[...]

Ja zeg, ik ben er niet onbekend mee. Maar was het vergeten en had de link niet gelegd.

Het maakt het wel lastig om dan de juiste klank weer te waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Astennu schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:27:
[...]

Ik ook niet maar mensen die er veel meer van weten beweren dat als de speaker placement goed is het wel beter kan klinken. Je moet wel echt center spead aan zetten want anders klinkt het idd slecht.
Sommige nummers zijn wel veel ruimtelijker andere klinken wat rommelig. Maar bij mij is dat nog niet goed afgesteld.

Voor rears is placement belangrijk ik ben er ook achter gekomen dat die van mij te laag zitten. Heb tweeter op ear level en dat hoort bij rear en surround dus niet daar moet de tweeter eigenlijk 60cm hoger zitten dan je oren. En de angles zijn optimaal iets van 110graden achter je luister positie

voorbeeldje:
[Afbeelding]
Ben die optie nog niet tegengekomen "center spread". Later maar eens opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:32:
[...]

Ben die optie nog niet tegengekomen "center spread". Later maar eens opzoeken.
Zit bij Audio, Surround Parameters kan alleen als Audyssey wel ingeschakeld is met Direct zie je die bv niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Astennu schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:40:
[...]

Zit bij Audio, Surround Parameters kan alleen als Audyssey wel ingeschakeld is met Direct zie je die bv niet.
Yes gevonden. Ik zag het eerst niet, omdat ik dacht dat het onder de preset "music" en dan multi-channel zou horen. Maar het komt past naar voren onder "movie" en dan is het dolby surround inderdaad. En verschijnt die optie.

Klinkt beter als multi-channel, het laat de fronts wat meer zoals het hoort. Morgen eens wat verder luisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 19:48:
[...]

Yes gevonden. Ik zag het eerst niet, omdat ik dacht dat het onder de preset "music" en dan multi-channel zou horen. Maar het komt past naar voren onder "movie" en dan is het dolby surround inderdaad. En verschijnt die optie.

Klinkt beter als multi-channel, het laat de fronts wat meer zoals het hoort. Morgen eens wat verder luisteren.
Hij zou er ook moeten staan bij Music. Want je wilt wel liever de Music DAC setting gebruiken voor het luisteren naar muziek.
Ja inderdaad de standaard setting waar de center alles doet verkleint de sound stage wat zonde is met Center Spread doen de L en R ook weer mee en is soundstrage weer groter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Heb vanavond Batman Dark Knight met A1E Maestro gekeken en moet zeggen dat ik het erg goed vond klinken. Krachtige strakke bass. Ik ga morgen wat films vergelijken die ik beter ken. Want hier weet ik niet uit mijn hoofd hoe het hoort te klinken van een paar andere heb ik scenes die ik veel gebruik, dus heb ik een betere vergelijking, maar so far ben ik wel erg tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Astennu schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 01:41:
Heb vanavond Batman Dark Knight met A1E Maestro gekeken en moet zeggen dat ik het erg goed vond klinken. Krachtige strakke bass. Ik ga morgen wat films vergelijken die ik beter ken. Want hier weet ik niet uit mijn hoofd hoe het hoort te klinken van een paar andere heb ik scenes die ik veel gebruik, dus heb ik een betere vergelijking, maar so far ben ik wel erg tevreden.
Lees op AVS dat je een aantal curve's hebt samengevoegd die betere metingen hebben in de 50hz?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 09:16:
[...]

Lees op AVS dat je een aantal curve's hebt samengevoegd die betere metingen hebben in de 50hz?
Klopt ja ik heb alleen de SW resultaten opgeschoond die zijn nu een stuk cleaner:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8MM0COiurbtFTElS4-k0__u6BX8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8yBAHDC2pJXuvcT2yCF1KQaZ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZ4Rqe92uxt7ufIB2x-wnj6NPuA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5AJ3ZYyPt33wzgiVLlb1heUG.png?f=fotoalbum_large

Moet nu alleen nog uitgebreid gaan testen. Ik heb beide versies nu op een preset in de receiver zitten.
Maar gister heb ik gewoon film gekeken ipv daar mee bezig zijn.
REW metingen van de twee zijn niet gigantisch anders als je de post op AVS gezien hebt maar overall meet de cleaned versie wel wat beter. Maar de 8 average doet het zeker niet slecht dus als je er geen tijd in wilt steken en toch maar op een plek zit lijkt dat een aardige methode om er omheen te werken. En je kan natuurlijk ook elke positie 2-3x doen en de mic toch 3-4x verplatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Astennu schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:30:
[...]

Klopt ja ik heb alleen de SW resultaten opgeschoond die zijn nu een stuk cleaner:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Moet nu alleen nog uitgebreid gaan testen. Ik heb beide versies nu op een preset in de receiver zitten.
Maar gister heb ik gewoon film gekeken ipv daar mee bezig zijn.
REW metingen van de twee zijn niet gigantisch anders als je de post op AVS gezien hebt maar overall meet de cleaned versie wel wat beter. Maar de 8 average doet het zeker niet slecht dus als je er geen tijd in wilt steken en toch maar op een plek zit lijkt dat een aardige methode om er omheen te werken. En je kan natuurlijk ook elke positie 2-3x doen en de mic toch 3-4x verplatsen.
Interresant, ik wacht jou bevindingen af. Lijkt mij niet heel lastig om te doen.

Het lijkt mij niet meer dan de extractedMeasurements vervangen, of zelfs copieeren met elkaar en dan opnieuw in REW laten verwerken toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Zo jullie zijn beiden lekker goed bezig geweest. Misschien een idee als jullie die info uiteindelijk samenvatten en in de OP zetten en/of linken voor een FAQ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Evo maestro eens geprobeerd de vorige versie zette een surround speaker op een te hoge afstand, dat lijkt nu allemaal in orde met dezelfde MultiEQ ady upload.
Klinkt erg goed de evo3 target curve boost het laag met 10db klinkt al erg lekker op wat lagere volumes.
Als piano muziek klinkt zoals een echte piano is het wel goed afgesteld, die muziek schijnt erg lastig te zijn om weer te geven door speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 10:36:
[...]

Interresant, ik wacht jou bevindingen af. Lijkt mij niet heel lastig om te doen.

Het lijkt mij niet meer dan de extractedMeasurements vervangen, of zelfs copieeren met elkaar en dan opnieuw in REW laten verwerken toch?
Klopt inderdaad je moet hetzelfde aantal measurements hebben dus heb bepaalde opnieuw geimporteerd en hernoemd zodat je wel 0 tm 7 hebt per speaker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Goofy1978 schreef op vrijdag 2 augustus 2024 @ 12:06:
Evo maestro eens geprobeerd de vorige versie zette een surround speaker op een te hoge afstand, dat lijkt nu allemaal in orde met dezelfde MultiEQ ady upload.
Klinkt erg goed de evo3 target curve boost het laag met 10db klinkt al erg lekker op wat lagere volumes.
Als piano muziek klinkt zoals een echte piano is het wel goed afgesteld, die muziek schijnt erg lastig te zijn om weer te geven door speakers.
Ja ik vind de bass met laag vollume inderdaad ook goed met A1EM. vanavond weer een filmpje kijken. En vanmiddag wat muziek luisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
Wel even een echte piano ter referentie naar binnen slepen he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Ik heb blijkbaar nu iets goed gedaan met de maestro versie van Evo. Of eigenlijk zoals @Astennu vertelde, niks aan doen zo laden.
Krijg gewoon kippenvel als ik een van mijn favoriete nummers aanzet.

Ik gebruik wel de _DEQ0dB, en deze heeft mij overtuigd om de Dynamic EQ UIT te zetten.

Wat ik dan wel weer apart vind, is dat hij mijn front op Full-range zet.

[ Voor 11% gewijzigd door ppeterr op 03-08-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 13:30:
Ik heb blijkbaar nu iets goed gedaan met de maestro versie van Evo. Of eigenlijk zoals @Astennu vertelde, niks aan doen zo laden.
Krijg gewoon kippenvel als ik een van mijn favoriete nummers aanzet.

Ik gebruik wel de _DEQ0dB, en deze heeft mij overtuigd om de Dynamic EQ UIT te zetten.

Wat ik dan wel weer apart vind, is dat hij mijn front op Full-range zet.
Goed om te horen :)
Inderdaad raar want van die fronts. Heb je de logs opgeslagen? dan zou ik daar wel eens door heen willen kijken.

Je moet inderdaad geen Dynamic EQ in de receiver gebruiken met A1E. Daarvoor is de DEQ0db. Als je wel op hoge volumes wilt luisteren kan je beter de master versie gebruiken. So far gebruik ik die maar gezien ik op volume 62 (-18db) luister als ik films kijk moet ik misschien ook de DEQ0db eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Astennu schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:26:
[...]

Inderdaad raar want van die fronts. Heb je de logs opgeslagen? dan zou ik daar wel eens door heen willen kijken.

Je moet inderdaad geen Dynamic EQ in de receiver gebruiken met A1E. Daarvoor is de DEQ0db. Als je wel op hoge volumes wilt luisteren kan je beter de master versie gebruiken. So far gebruik ik die maar gezien ik op volume 62 (-18db) luister als ik films kijk moet ik misschien ook de DEQ0db eens proberen.
Geen logs opgeslagen. Maar ik ga hem nu wel even opnieuw door REW gooien. Deel ik die straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Astennu schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 17:26:
[...]

https://we.tl/t-PY5ZYW6XVm

Logs + gebruikte ADY.

Zie trouwens voorbijkomen dat het script iets te zeggen heeft over de meet afstanden. Dat klopt niet als je het mij vraagt. Ik verplaats de mic ongeveer 50cm. Dus dat negeer ik maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 18:00:
[...]

https://we.tl/t-PY5ZYW6XVm

Logs + gebruikte ADY.

Zie trouwens voorbijkomen dat het script iets te zeggen heeft over de meet afstanden. Dat klopt niet als je het mij vraagt. Ik verplaats de mic ongeveer 50cm. Dus dat negeer ik maar.
Ik zag het ja dat is raar. Heb je toevallig heel veel reflectie in je kamer?
Anders wel interessant om die meldingen eens in het AVSForums topic te posten kijken wat Serko er van zegt.
Hij kiest de full range omdat hij dan toch een 0.3% betere dip Remonval krijgt.

En je speakers spelen ook laag in veel metingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JoYCbt8xHTvwVkAteJoeUiclETk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8fyeFPL2DMjqRhL11H8ayXcW.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeTL2AqtErxhCHzyTtq3J67T3gU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tuKLSUtRVsnm8ArX4EmXGR8x.png?f=fotoalbum_large

Sterker nog in sommige gevallen hebben die een hogere SPL in het 20-30Hz bereik en daarom kiest hij dit.
Misschien staat je sub niet echt op een goede plek want die zou lager moeten kunnen spelen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYjp1lWoBXeBd-OSPittXJ1o0F8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UJxsWQUHA7mGmnAKSHMHrBmi.png?f=fotoalbum_large
Zie ook hierboven: Rood = FL, Groen = FR, Blauw is SW

Staat de SUB richt bij de rechter speaker? want die dippen beide flink tussen de 40-50hz maar dat kan ook die bug zijn die dat verergert.

Het lijkt in ieder geval alsof er nog veel winst uit je ruimte / speaker palcement te halen is gezien de warnings in de logs.
Heb je trouwens wel die settings overgenomen uit de logs?
LFE+Main
LPF100
En Sub polarity omwisselen.

LPF100 is namelijk niet standaard default is 120. En standaard is het alleen LFE niet LFE+Main.

[ Voor 10% gewijzigd door Astennu op 03-08-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Astennu schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 19:43:
[...]

Ik zag het ja dat is raar. Heb je toevallig heel veel reflectie in je kamer?
Anders wel interessant om die meldingen eens in het AVSForums topic te posten kijken wat Serko er van zegt.
Hij kiest de full range omdat hij dan toch een 0.3% betere dip Remonval krijgt.

En je speakers spelen ook laag in veel metingen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Sterker nog in sommige gevallen hebben die een hogere SPL in het 20-30Hz bereik en daarom kiest hij dit.
Misschien staat je sub niet echt op een goede plek want die zou lager moeten kunnen spelen:
[Afbeelding]
Zie ook hierboven: Rood = FL, Groen = FR, Blauw is SW

Staat de SUB richt bij de rechter speaker? want die dippen beide flink tussen de 40-50hz maar dat kan ook die bug zijn die dat verergert.

Het lijkt in ieder geval alsof er nog veel winst uit je ruimte / speaker palcement te halen is gezien de warnings in de logs.
Heb je trouwens wel die settings overgenomen uit de logs?
LFE+Main
LPF100
En Sub polarity omwisselen.

LPF100 is namelijk niet standaard default is 120. En standaard is het alleen LFE niet LFE+Main.
Wat je schrijft klopt eigenlijk allemaal wel, het is niet direct een lastige ruimte, maar wel een met een paar punten die waarschijnlijk veel reflectie geven. Zoals een glazen achterpui, de eigenlijke zithoek zit in een soort nis van 3 meter breed en een meter diep. Daar zitten ook de surrounds. Tevens een houten vloer. Dus niet de handigste acoustiek denk ik.

Ik heb alle settings die worden voorgesteld overgenomen, ook de sub polarity. Terwijl bij de gewone evo v3 die juist weer andersom moet.

Maar wat ik al eerder tikte, het klinkt gewoon wel erg goed.

Zojuist Mad Max Furiosa bekeken, niet zo een goede film. Maar wel een beest van een soundtrack.

Wederom, en vooral waarschijnlijk omdat het een lastig in te meten ruimte is een en ander aangepast. Volume van de rears, en de sub was op +7 ingesteld. Ofwel de dakpannen lagen te trillen. Ik heb dat natuurlijk even bijgesteld.

Dat script is mooi, maar uiteindelijk is je eigen gehoor beter denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:06:
[...]

Wat je schrijft klopt eigenlijk allemaal wel, het is niet direct een lastige ruimte, maar wel een met een paar punten die waarschijnlijk veel reflectie geven. Zoals een glazen achterpui, de eigenlijke zithoek zit in een soort nis van 3 meter breed en een meter diep. Daar zitten ook de surrounds. Tevens een houten vloer. Dus niet de handigste acoustiek denk ik.

Ik heb alle settings die worden voorgesteld overgenomen, ook de sub polarity. Terwijl bij de gewone evo v3 die juist weer andersom moet.

Maar wat ik al eerder tikte, het klinkt gewoon wel erg goed.

Zojuist Mad Max Furiosa bekeken, niet zo een goede film. Maar wel een beest van een soundtrack.

Wederom, en vooral waarschijnlijk omdat het een lastig in te meten ruimte is een en ander aangepast. Volume van de rears, en de sub was op +7 ingesteld. Ofwel de dakpannen lagen te trillen. Ik heb dat natuurlijk even bijgesteld.

Dat script is mooi, maar uiteindelijk is je eigen gehoor beter denk ik.
Hout is al lang niet zo erg als steen maar vloerbedekking dempt beter. Ik moet daar zelf ook nog naar gaan kijken mijn ruimte kan ook aanzienlijk geoptimaliseerd worden maar wil het wel op een manier doen dat het er nog uit ziet als een woonkamer.

Kan kloppen dat het anders is dan V3 hij heeft het algo aanzienlijk aangepast mijn sub polarity is nu ook anders nu moet ik alleen de rechter sub nog inverten.

Ik heb Furiosa nog niet gezien op welke dienst staat die?
Ik heb wel Fury Road gebruikt om te testen en een keer helemaal gekeken dat klinkt geweldig. Ik vond die film wel goed.

Sub op +7 is wel raar. Je zat bij de Audyssey meting wel in het groene vakje? wellicht komt dat dan door de grote dips in de ruimtes. Wellicht toch een keer een sub crawl doen op plekken waar hij wel mag komen te staan om te kijken of dat het resultaat beter maakt. En als het kan speakers wat verder van de muur.

Hoe ver zit de mic van de muur af als je gaat meten? want dat kan ook rare resultaten geven. Mijn bank staat ook tegen de muur aan is niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Astennu schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:14:
[...]

Hout is al lang niet zo erg als steen maar vloerbedekking dempt beter. Ik moet daar zelf ook nog naar gaan kijken mijn ruimte kan ook aanzienlijk geoptimaliseerd worden maar wil het wel op een manier doen dat het er nog uit ziet als een woonkamer.

Kan kloppen dat het anders is dan V3 hij heeft het algo aanzienlijk aangepast mijn sub polarity is nu ook anders nu moet ik alleen de rechter sub nog inverten.

Ik heb Furiosa nog niet gezien op welke dienst staat die?
Ik heb wel Fury Road gebruikt om te testen en een keer helemaal gekeken dat klinkt geweldig. Ik vond die film wel goed.

Sub op +7 is wel raar. Je zat bij de Audyssey meting wel in het groene vakje? wellicht komt dat dan door de grote dips in de ruimtes. Wellicht toch een keer een sub crawl doen op plekken waar hij wel mag komen te staan om te kijken of dat het resultaat beter maakt. En als het kan speakers wat verder van de muur.

Hoe ver zit de mic van de muur af als je gaat meten? want dat kan ook rare resultaten geven. Mijn bank staat ook tegen de muur aan is niet ideaal.
Fury Road is fantastisch :) Die heb ik tijdens mijn zoektocht in de winkels steeds opgezet.
Furiosa staat op mjn eigen dienst 8)

Je bent de 2e hier die over dat groene vakje begint, ik heb geen flauw idee waar je het over hebt. Ik zal binnenkort nog een keer gaan meten, en dan eens goed in de app kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op zaterdag 3 augustus 2024 @ 20:21:
[...]

Fury Road is fantastisch :) Die heb ik tijdens mijn zoektocht in de winkels steeds opgezet.
Furiosa staat op mjn eigen dienst 8)

Je bent de 2e hier die over dat groene vakje begint, ik heb geen flauw idee waar je het over hebt. Ik zal binnenkort nog een keer gaan meten, en dan eens goed in de app kijken.
Dan moet je de sub misschien even een keer een stuk zachter zetten. Als sub volume te hoog of laag is laat hij dat zien maar dan zit hij blijkbaar wel in een goede range dat hij niet vraagt Sub level goed te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Het kan zijn dat bij eenvoudigere versies van roomcorrectie je de sub levels niet van tevoren kan afstellen.
Maar als de avr de sub volume ergens tussen -10 en -1 heeft gezet is het verder wel goed denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Goofy1978 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 00:56:
Het kan zijn dat bij eenvoudigere versies van roomcorrectie je de sub levels niet van tevoren kan afstellen.
Maar als de avr de sub volume ergens tussen -10 en -1 heeft gezet is het verder wel goed denk ik.
Ah ja het is een C70 daar zit een andere Audyssey versie bij. Maar goed door de sub zachter te zetten kom je daar van zelf achter. Opzich toch niet verkeerd om te doen als hij nu op +7 uit komt.

@ppeterr heb jij een standaard Audyssey mic of een gekalibreerde? het valt mij op dat er bij jou een micCal file bij zit dat heb ik niet. Ik dacht dat die ACM1-X ook alleen voor MultiEQ X is en verder geen voordeel heeft met de app.

[ Voor 6% gewijzigd door Astennu op 04-08-2024 02:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Astennu schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 02:51:
[...]

Ah ja het is een C70 daar zit een andere Audyssey versie bij. Maar goed door de sub zachter te zetten kom je daar van zelf achter. Opzich toch niet verkeerd om te doen als hij nu op +7 uit komt.

@ppeterr heb jij een standaard Audyssey mic of een gekalibreerde? het valt mij op dat er bij jou een micCal file bij zit dat heb ik niet. Ik dacht dat die ACM1-X ook alleen voor MultiEQ X is en verder geen voordeel heeft met de app.
Ik gebruik de standaard meegeleverde MIC.

Wat mij ook opvalt met de laatste EVO is dat de afstand van de sub op 6.8m gezet wordt.
Met dezelfde ADY en dan de eerste v3 is dat 3.6m. En dat ligt wel in lijn met de fronts qua afstand.

Ik moet er wel even bij vermelden dat ik er niet zeker ben of het script dit wel heeft veroorzaakt die +7. Aangezien ik het door de dag heen niet gemerkt heb bij muziek. In de avond bij een film, en dus de versterker pakt de movie setting, daar stond hij op +7. Dus wellicht wel zelf iets zitten rommelen bij de vorige keer film kijken.

Neem aan dat de instellingen per input niet veranderen door het script.

[ Voor 20% gewijzigd door ppeterr op 04-08-2024 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 08:33:
[...]

Ik gebruik de standaard meegeleverde MIC.

Wat mij ook opvalt met de laatste EVO is dat de afstand van de sub op 6.8m gezet wordt.
Met dezelfde ADY en dan de eerste v3 is dat 3.6m. En dat ligt wel in lijn met de fronts qua afstand.

Ik moet er wel even bij vermelden dat ik er niet zeker ben of het script dit wel heeft veroorzaakt die +7. Aangezien ik het door de dag heen niet gemerkt heb bij muziek. In de avond bij een film, en dus de versterker pakt de movie setting, daar stond hij op +7. Dus wellicht wel zelf iets zitten rommelen bij de vorige keer film kijken.

Neem aan dat de instellingen per input niet veranderen door het script.
Dat klopt. Zoals gezegd heet het wel distance Maar heeft het te maken met timing. Subs worden door Evo bij mij altijd anders gezet dan de afstand van de speakers. Nu past Evo die sowieso aan. Waar de speaker afstanden met normale audyssey wel aardig klopte met de echte afstand maakt Evo er wat anders van. Subs waren met standaard audyssey ook al verder weg dan ze staan. Maar dat kan te maken hebben met hoe de bass in mijn kamer rond gaat.

Evo zet een sub nu ook op 0.00 phase 0 en de 2e op 5.68 meter phase 180. De front speakers zitten rond 5.1x meter waar de daadwerkelijke afstand nu eerder 2 a 2.5 meter.
Geluid klinkt wel heel strak heb nu 4 films met maestro gekeken en ik vind het erg nice klinken. Krachtig en snel het is geen boomy bass.

Bij het wisselen tussen movie en music zouden de sub levels niet moeten wisselen.
Zelf gebruik ik nog wel eens channel level adjust Voor Wat meer sub weet niet of hij dat bij wisselen van speaker presets en modes ook mee neemt.

Al moet ik zeggen met de A1h heb ik nog geen + op de sub nodig gehad bass is zo luid genoeg met A1E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Ik gebruik de Evo3master house curve die boost 10db onder 100hz, net zoveel als de dirac10db curve.
Waar normaal het referentievolume op 0db zit klinkt het nu op -10db volume ongeveer hetzelfde.
De Eq curve klinkt op -25 0f -30 volume zo, al heb ik die nooit gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Wat ik wel bemerk, is dat met die Meastro versie en het geluid in de bass en mid bij muziek veel steviger is. Ook die nummers van jou @Astennu hebben veel meer impact. Het klinkt veel krachtiger en voller bij de beat. Nou mis ik nog bij hardstyle een beetje (lastig te omschrijven) de druk van het geluid. Maar dat ligt eerder aan mijn speakers denk ik.

Ik heb nu eens 2 dagen zitten schakelen tussen de 2 presets die ik heb. En ik vind dit laatste erg goed ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Goofy1978 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 11:23:
Ik gebruik de Evo3master house curve die boost 10db onder 100hz, net zoveel als de dirac10db curve.
Waar normaal het referentievolume op 0db zit klinkt het nu op -10db volume ongeveer hetzelfde.
De Eq curve klinkt op -25 0f -30 volume zo, al heb ik die nooit gebruikt.
Waar heb je die gevonden? Ik ken alleen de "Evo3_TargetCurve" als het over Evo3 curves gaat.
Die dirac, harman en OCA curves heb ik wel maar nog niet getest.
Een house curve kan muziek die ik luister denk ik wel wat lekkerder laten klinken. Ik heb net een tijdje zitten luisteren het is heel clean en strak maar de bass is ook wel meer ingetogen. Waarschijnlijk zit het door lang naar verdeerde setups luisteren en veel in kroegen en festivals waar ze de bass flink boosten nu verkeerd in mijn hoofd hoe het hoort te klinken. Maar soms is wat meer bass wel lekker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:11:
Wat ik wel bemerk, is dat met die Meastro versie en het geluid in de bass en mid bij muziek veel steviger is. Ook die nummers van jou @Astennu hebben veel meer impact. Het klinkt veel krachtiger en voller bij de beat. Nou mis ik nog bij hardstyle een beetje (lastig te omschrijven) de druk van het geluid. Maar dat ligt eerder aan mijn speakers denk ik.

Ik heb nu eens 2 dagen zitten schakelen tussen de 2 presets die ik heb. En ik vind dit laatste erg goed ook.
Die druk heb ik ook nog niet altijd hoor. Soms wel soms niet het is wel anders. Ik denk dat dat voorheen ook was doordat mijn bass niet strak was maar heel erg na bleef galmen en dan krijg je ook meer dat gevoel van die druk. Nu is de bass wel krachtig maar snel en dat klinkt en voelt heel anders maar klopt waarschijnlijk wel. Er zit wel meer detail in dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:38
ppeterr schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 14:11:

Ik probeer jullie een beetje te volgen want reuze interessant. Maar welke Meastro versie heb je nu? Die wil ik van de week ook eens proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Arjantje72 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:44:
[...]

Ik probeer jullie een beetje te volgen want reuze interessant. Maar welke Meastro versie heb je nu? Die wil ik van de week ook eens proberen.
Here you go:

https://oca1evo.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Arjantje72 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 16:44:
[...]

Momenteel is er nog maar een versie van A1E Maestro dat is die ppeterr hieronder linkt. Hier kan je meer info en eventuele updates vinden:
https://drive.google.com/...T3wYoSSgo-4LDRpKHVXwCYoMF

https://www.avsforum.com/....3297198/page-617#replies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjantje72
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:38
Bedankt, ga ik van de week mee aan de slag d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goofy1978
@Astennu ik doelde idd op de Evo3_TargetCurve.
Er is ook een nieuwe Rew update zag ik, al maakt dat voor de laatste versie van Evo weinig uit denk ik.
Alle instellingen en crossovers leken me ok toen ik ze nakeek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
Had het gelezen ja. Daar op zijn andere mensen nu ook tickets aan het insturen ik heb die van mij net ook ingestuurd.

Ik raad iedereen aan om dat te doen want dan kunnen ze in ieder geval niet zeggen dat andere gebruikers het niet gemeld hebben.

Wel mooi dat ze Audyssey One als mogelijke oplossing noemen :D

[ Voor 5% gewijzigd door Astennu op 08-08-2024 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Vraag, ik heb de C40 en geen subs, heb ik nog steeds baat erbij om https://www.avsforum.com/...-again-and-again.3297198/ dit uit te voeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
n00bs schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 15:16:
Vraag, ik heb de C40 en geen subs, heb ik nog steeds baat erbij om https://www.avsforum.com/...-again-and-again.3297198/ dit uit te voeren?
Nee helaas. A1E werkt alleen met subwoofers je moet er minimaal een hebben. ik heb het wel eens zonder geprobeerd maar het script geeft dan de melding dat je er minimaal een moet hebben.

Maar voor wie wel Subwoofers heeft is A1E Maestro MJ nu uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
A1 Evo Maestro MJ
Release Notes (08/08/2024)
o Requires REW Beta 48 or above.
o Doubled up search combinations for directional bass to standard bass conversions refining
overall bass response for multiple sub setups significantly,
o Further improved time alignment process for speakers and subs,
o Available delay range for subwoofer is now always a single positive value,
o ‘maxMicDistance’ setting and related checks for it were removed,
o Necessary delay required for best alignment will be prompted in the log even when it’s not
within Audyssey limits (hence the need for REW Beta 48 or above),
o Decreased default volume levels for surrounds and heights in the Dynamic EQ calibration,

o Added Denon X4800 and X6800 to receiver list where no bass boost will be added with anti-
reference curve however this list is not yet conclusive,

o Added automatic date and time stamping on saved calibration files. Save dialogue box should
now show up with all browsers where you can further customize the files including the save
location,
o Added fully customizable “per” speaker crossover frequency search range settings for
advanced users. Changes can only be done inside the script and you will find usage
instructions there. As usual, leaving them at default (empty) is recommended unless you have
a very good reason not to:

o Default target curve has been updated (Target Curve MJ). You can find the previous Evo3
target curve in the “Popular target curves” folder in the YouTube video download link,
o Various user interface improvements and bug fixes.
PS: Maestro MJ is the most accurate version to date with fewer bugs and more app/measurement
anti-bug functions than ever before. Therefore, it is expected to yield the best results under
normal circumstances. Even if you are happy with your current calibration, you are advised to
give it a try!
All the best,

OCA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppeterr
Astennu schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 00:21:
[...]

Nee helaas. A1E werkt alleen met subwoofers je moet er minimaal een hebben. ik heb het wel eens zonder geprobeerd maar het script geeft dan de melding dat je er minimaal een moet hebben.

Maar voor wie wel Subwoofers heeft is A1E Maestro MJ nu uit:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
A1 Evo Maestro MJ
Release Notes (08/08/2024)
o Requires REW Beta 48 or above.
o Doubled up search combinations for directional bass to standard bass conversions refining
overall bass response for multiple sub setups significantly,
o Further improved time alignment process for speakers and subs,
o Available delay range for subwoofer is now always a single positive value,
o ‘maxMicDistance’ setting and related checks for it were removed,
o Necessary delay required for best alignment will be prompted in the log even when it’s not
within Audyssey limits (hence the need for REW Beta 48 or above),
o Decreased default volume levels for surrounds and heights in the Dynamic EQ calibration,

o Added Denon X4800 and X6800 to receiver list where no bass boost will be added with anti-
reference curve however this list is not yet conclusive,

o Added automatic date and time stamping on saved calibration files. Save dialogue box should
now show up with all browsers where you can further customize the files including the save
location,
o Added fully customizable “per” speaker crossover frequency search range settings for
advanced users. Changes can only be done inside the script and you will find usage
instructions there. As usual, leaving them at default (empty) is recommended unless you have
a very good reason not to:

o Default target curve has been updated (Target Curve MJ). You can find the previous Evo3
target curve in the “Popular target curves” folder in the YouTube video download link,
o Various user interface improvements and bug fixes.
PS: Maestro MJ is the most accurate version to date with fewer bugs and more app/measurement
anti-bug functions than ever before. Therefore, it is expected to yield the best results under
normal circumstances. Even if you are happy with your current calibration, you are advised to
give it a try!
All the best,

OCA
Uhm ik krijg er gelijk een error op, zelfde ADY als ik altijd gebruik.

11:23:51 [ERROR!] Speaker names have different numbers of indices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:31:
[...]

Uhm ik krijg er gelijk een error op, zelfde ADY als ik altijd gebruik.

11:23:51 [ERROR!] Speaker names have different numbers of indices.
Die heb ik nog niet eerder gezien.

Heb je nog een andere ady om te testen? misschien die je laatst naar mij had gestuurd?

En anders het even in het AVSForum melden en de .ady mee sturen:
https://www.avsforum.com/...nd-again.3297198/page-648

Serko reageert altijd wel snel.

[ Voor 3% gewijzigd door Astennu op 09-08-2024 11:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ppeterr
Astennu schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:38:
[...]

Die heb ik nog niet eerder gezien.

Heb je nog een andere ady om te testen? misschien die je laatst naar mij had gestuurd?

En anders het even in het AVSForum melden en de .ady mee sturen:
https://www.avsforum.com/...nd-again.3297198/page-648
Lijkt erop dat ik niet alle extracted bestanden te pakken had. Gaat nu wel ok denk ik.

Apart wel, dat iedere keer er weer een stap gemaakt wordt in het resultaat. Ik heb het idee dat waar bij de vorige het mid wat steviger was, er ook wat helderheid verloren ging.

Nu bij deze is dat meer in verhouding, klinkt gewoon heel erg goed.

[ Voor 20% gewijzigd door ppeterr op 09-08-2024 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Super tevreden met de Cinema 40 zeker met A1 Evo sound.
Keek toen ook naar de Denon 4800h, maar het mooiere uiterlijk betere remote, iets sterkere amp opbouw en geen super groot prijsverschil de C40 gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ppeterr
Ik had sinds gisteren, dat Tidal connect een beetje vervelend deed. Wel connecten, maar niks spelen.

Oplossing daarvoor is even in het setup menu - reset instellingen - en dan ALLEEN reset netwerk instellingen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:39:
[...]

Lijkt erop dat ik niet alle extracted bestanden te pakken had. Gaat nu wel ok denk ik.

Apart wel, dat iedere keer er weer een stap gemaakt wordt in het resultaat. Ik heb het idee dat waar bij de vorige het mid wat steviger was, er ook wat helderheid verloren ging.

Nu bij deze is dat meer in verhouding, klinkt gewoon heel erg goed.
De afgelopen dagen zijn er weer wat kleine updates geweest. Ik moet het nog testen. Sommige dingen zijn quality of life maar de er zit ook een stukje geluid verbetering in.
Goofy1978 schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:11:
Super tevreden met de Cinema 40 zeker met A1 Evo sound.
Keek toen ook naar de Denon 4800h, maar het mooiere uiterlijk betere remote, iets sterkere amp opbouw en geen super groot prijsverschil de C40 gekocht.
Ik hopelijk straks ook met de C30. Het idee is om vrijdag de A1H weer om te ruilen voor de Cinema 30. Ik wil die bredere sound stage terug. En ik hoop dat ik met de dingen die ik nu weet de bass van de Cinema 30 ook kan fixen want die had duidelijk meer last van de Audyssey mic problemen dan de A1H.
En zo niet dan verkoop ik hem misschien wel en ga ik voor nu terug naar de X4400h.

De support case bij Denon loopt nog en is doorgezet naar het ontwikkel team. Wellicht dat ik dan over 2 jaar wel de opvolger ga proberen.

Ik kon de C30 ook voor een prijs krijgen die heel dicht op de X6800h zat. Gezien de grotere verschillen tussen die twee is de C30 dan een logische keuze want die is veel degelijker in elkaar gezet en heeft een krachtigere transformator.
ppeterr schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:11:
Ik had sinds gisteren, dat Tidal connect een beetje vervelend deed. Wel connecten, maar niks spelen.

Oplossing daarvoor is even in het setup menu - reset instellingen - en dan ALLEEN reset netwerk instellingen doen.
Heb ik ook wel eens gehad. Even de stroom er helemaal van af werkte bij mij ook om het te fixen maar reset netwerk instellingen is misschien wel sneller.

[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 15-08-2024 09:58 ]

• ppeterr
@Astennu Ik laat die update's nu even voor wat het is, Ik ben tevreden.

Op wellicht 1 ding na. Maar de oplossing daarvoor liep ik al een tijdje mee. Heb er een vraag over.

Mijn sub staat niet op de beste plek, dit omdat de kamer indeling vrij standaard is. Sub staat dus gewoon naast de rechts voor speaker. Die sub presteert eigenlijk best goed, maar ik heb wel door dat de instelling vaak de "hard" is als je buiten de luister zone komt.

Een klein beetje duiding: De sub afstelling is perfect voor films, en in de ruimte waar de bank staat. Nou heb ik een werkplek, die staat haaks op die perfecte luister spot, en vrij dicht bij de sub. Dus dan lijkt de sub vaak te hard.

Zou dit op te lossen zijn met een 2e sub, een 2e kleine en dan diagonaal tegenover de 1e?
En dan beiden natuurlijk een stukje minder hard instellen?

[ Voor 3% gewijzigd door ppeterr op 15-08-2024 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Astennu
ppeterr schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:13:
@Astennu Ik laat die update's nu even voor wat het is, Ik ben tevreden.

Op wellicht 1 ding na. Maar de oplossing daarvoor liep ik al een tijdje mee. Heb er een vraag over.

Mijn sub staat niet op de beste plek, dit omdat de kamer indeling vrij standaard is. Sub staat dus gewoon naast de rechts voor speaker. Die sub presteert eigenlijk best goed, maar ik heb wel door dat de instelling vaak de "hard" is als je buiten de luister zone komt.

Een klein beetje duiding: De sub afstelling is perfect voor films, en in de ruimte waar de bank staat. Nou heb ik een werkplek, die staat haaks op die perfecte luister spot, en vrij dicht bij de sub. Dus dan lijkt de sub vaak te hard.

Zou dit op te lossen zijn met een 2e sub, een 2e kleine en dan diagonaal tegenover de 1e?
En dan beiden natuurlijk een stukje minder hard instellen?
Ik heb daar nog geen ervaring mee maar dat zou verschil kunnen maken
het ligt ook heel erg aan je ruimte en waar de golven samen komen. Het kan zijn dat je bureau nu precies op die hotspot staat.

Luister je dan naar muziek als je aan het werk bent? of kijken andere dan content? want als je zelf luisterd zou je die positie ook kunnen meten en op de 2e preset opslaan zodat je snel kan wisselen tussen je MLP of je werkplek.

• ppeterr
Astennu schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:20:
[...]

Ik heb daar nog geen ervaring mee maar dat zou verschil kunnen maken
het ligt ook heel erg aan je ruimte en waar de golven samen komen. Het kan zijn dat je bureau nu precies op die hotspot staat.

Luister je dan naar muziek als je aan het werk bent? of kijken andere dan content? want als je zelf luisterd zou je die positie ook kunnen meten en op de 2e preset opslaan zodat je snel kan wisselen tussen je MLP of je werkplek.
Juist dat is wel een goed idee, de werkplek inmeten. Krijg ik misschien wel een rare afstelling van. Maar zou zo maar eens kunnen werken. Misschien eerst dat maar eens proberen voor ik er weer geld tegenaan gooi.

• Astennu
ppeterr schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:22:
[...]

Juist dat is wel een goed idee, de werkplek inmeten. Krijg ik misschien wel een rare afstelling van. Maar zou zo maar eens kunnen werken. Misschien eerst dat maar eens proberen voor ik er weer geld tegenaan gooi.
Als je op die plaats luistert en het niet is omdat andere TV aan het kijken zijn is dat de beste oplossing want dan krijg je het beste geluid voor die locatie. Ondanks de speaker setup natuurlijk alles behalve ideaal is omdat je niet in het midden zitten worden de bassen in ieder geval gecorrigeerd voor die locatie.

En je kan snel wisselen met de preset. Ik gebruik die ook voor mijn positie op de bank of midden in de kamer. Is wel fijn dat dat snel te wisselen is de X4400h had dat niet dan moest je het via de App wisselen door een andere .ady in te laden.

• Goofy1978
@ppeterr 2 subs geven altijd een betere gemiddelder weergave door heel de ruimte.
Wel kan het ook zijn dat de 2e sub op de mlp ergens een dip maakt wat met 1 sub eerst niet was.
Blijven testen en soms de subs ergens anders zetten blijft nodig voor de beste weergave op mlp.
Pagina: 1 ... 64 ... 67 Laatste