Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

PatrickPR schreef op donderdag 5 september 2019 @ 08:21:
[...]
Het netwerk/streaming deel loopt inderdaad nogal eens vast, vaak resulterend in dat de receiver geen verbinding kan maken.

Maar het HDMI deel is echt rot. Het is ook best random. Zit je lekker TV te kijken (via de decoder), valt het beeld weg, alles zwart, 2 seconden wachten, komt beeld weer terug, en dat gaat dan zo een keer of 6 op en neer, en dan blijft het weer goed. Soms blijft het zwart, en dan moet ik de receiver even aanzetten en dan weer uit zodat hij weer naar passthrough schakelt, en dan is het ook weer goed.

[knip]
Je hebt vanzelfsprekend al andere HDMI kabels geprobeerd? Want wat jij omschrijft lijkt een beetje die kant op te gaan.

A smile a day....

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 11:53
[...]

Het netwerk/streaming deel loopt inderdaad nogal eens vast, vaak resulterend in dat de receiver geen verbinding kan maken.

Maar het HDMI deel is echt rot. Het is ook best random. Zit je lekker TV te kijken (via de decoder), valt het beeld weg, alles zwart, 2 seconden wachten, komt beeld weer terug, en dat gaat dan zo een keer of 6 op en neer, en dan blijft het weer goed. Soms blijft het zwart, en dan moet ik de receiver even aanzetten en dan weer uit zodat hij weer naar passthrough schakelt, en dan is het ook weer goed.
Ik had dit bij mijn NR1605 dus ook tot op een bepaald moment het volledige HDMI deel eruit lag en niet meer werkte. Het schijnt dat dit een groter probleem was met veel meer receivers van Marantz en Denon als ik het internet moest geloven. Volgens sommige is het een issue met de koeling van de componenten, maar het ruikt eerder naar bezuiging op de componenten.

Driving a cadillac in a fool's parade.

• page404
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 14:43

page404

Sanity not found

PatrickPR schreef op woensdag 4 september 2019 @ 15:37:
[...]

Dit is bij mijn SR5008 de laatste tijd (jammer genoeg) ook een veelgebruikte methode om het ding weer normaal te krijgen. Problemen die zich dan voor doen zijn gerelateerd aan Internet radio via Favorieten, continue wegvallend beeld in passthrough, connectieproblemen met streaming radio en een enkele keer een HDMI handshake fout waardoor het beeld verkleurd. Ik vind de software ondersteuning vanuit Marantz eigenlijk vies tegenvallen. Ik kan me niet meer herinneren wanneer de laatste firmware update is geweest.
Ik weet zeker dat er dit jaar nog een update is geweest. Ik heb dit model ruim anderhalf jaar geleden gekocht en minstens 2 updates gezien.

Los daarvan, die van mij had zelden problemen met netwerk maar kreeg wel storingen op de HDMI. Kraakjes, plopjes en andere enge geluiden. Om die reden heb ik m vervangen.

When my hair's all but gone and my memory fades And the crowds don't remember my name When my hands don't play the strings the same way, mm I know you will still love me the same

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 01-04 22:57

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Zit al stiekem een beetje te kijken naar een Denon X3500H of zo, maar aangezien dat allemaal uit dezelfde fabriek komt onderhand heb ik ook bij Denon twijfels aan de firmware ondersteuning. Daarnaast wil ik het liefst wachten tot HDMI 2.1 naar deze prijsklasse komt, dus mijn nukkige oude 5008 moet het eigenlijk nog even volhouden.
Mijn volgende aankoop wordt dan ook een Yamaha waarschijnlijk dus kijk daar ook eens naar! :)

/EDIT :
PatrickPR schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:59:
Inderdaad Yamaha of Onkyo, daar heb ik ook goede verhalen over gehoord.
Onkyo zou ik niet doen, tenzij je HDMI boards verwisselen als hobby hebt! :+

[Voor 20% gewijzigd door nero355 op 05-09-2019 16:40]

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• PatrickPR
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 13:43
hardware-lover schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:19:
[...]

Je hebt vanzelfsprekend al andere HDMI kabels geprobeerd? Want wat jij omschrijft lijkt een beetje die kant op te gaan.
Ik heb hier wel aan gedacht, maar eerlijk gezegd nog niets mee gedaan/andere kabels geprobeerd. Ik kan me wel herinneren dat ik laatst 1 van de HDMI connectors achter recht heb gezet, want die zat een fractie scheef in de socket van de receiver, er zit bij mijn SR5008 namelijk best wat speling op de HDMI connectors. Mogelijk heeft dit het probleem iets verholpen.
nero355 schreef op donderdag 5 september 2019 @ 15:37:
[...]

Mijn volgende aankoop wordt dan ook een Yamaha waarschijnlijk dus kijk daar ook eens naar! :)
Inderdaad Yamaha of Onkyo, daar heb ik ook goede verhalen over gehoord. Qua opties zitten Marantz en Denon wel altijd goed, zeker gezien de prijs. Maar al die opties heb ik allemaal niet nodig. Zo dacht ik bij de aanschaf van de SR5008 dat een bulk aan pre-outs (en ook de surround pre-ins) wel handig was, voor ooit. Nou, dat ooit is nooit gekomen. En denk ook niet dat ik daar ooit nog aan ga beginnen. Wil liever een receiver die gewoon goed werkt. Ik gebruik niet meer dan de standaard zaken, en dat kunnen we allemaal wel.

• wimpie007
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14:17
Pfff net een nieuwe 65c9 gekocht.... kom ik erachter dat kennelijk mijn sr7007 hdmi 1.4 is en dus geen hdr of 4k 60hz aankan...

Wel raar want had eerst shield tv rechtsteeks op de tv en toen had ik 4k 60hz ingesteld en toen hing ik hem aan de sr7007 en tpen werkte het een tijdje maar na opnieuw starten niet meer...

• nero355

nero355

wimpie007 schreef op vrijdag 6 september 2019 @ 03:44:
Pfff net een nieuwe 65c9 gekocht.... kom ik erachter dat kennelijk mijn sr7007 hdmi 1.4 is en dus geen hdr of 4k 60hz aankan...

Wel raar want had eerst shield tv rechtsteeks op de tv en toen had ik 4k 60hz ingesteld en toen hing ik hem aan de sr7007 en tpen werkte het een tijdje maar na opnieuw starten niet meer...
Dat komt door de brakke HDMI Handshake van de nVidia Shield TV Console ;)

De reden dat het voor de reboot werkte is namelijk een bug in de Bootloader die nVidia niet mag aanpassen van Google :F

Heel fijn...

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• wimpie007
nero355 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 00:16:
[...]

Dat komt door de brakke HDMI Handshake van de nVidia Shield TV Console ;)

De reden dat het voor de reboot werkte is namelijk een bug in de Bootloader die nVidia niet mag aanpassen van Google :F

Heel fijn...
Die snap ik even niet. Want kennelijk kan mijn sr7007 het dan toch wel doorgeven al was het maar voor heel even....

• nero355

nero355

wimpie007 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 12:49:
Die snap ik even niet. Want kennelijk kan mijn sr7007 het dan toch wel doorgeven al was het maar voor heel even....
Nee, dat kan niet, maar de Shield TV denkt van wel, want de oude HDMI Handshake is nog actief! ;)

• wimpie007
nero355 schreef op zaterdag 7 september 2019 @ 17:45:
[...]

Nee, dat kan niet, maar de Shield TV denkt van wel, want de oude HDMI Handshake is nog actief! ;)
Ik had toch echt beeld ;-) en Dolby Vision

[Voor 3% gewijzigd door wimpie007 op 08-09-2019 12:57]

• Motaro
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 16:55

Motaro

PSN: Sovietwarbear_NL

Vraag

ik heb SR7009 en welke Google Chromecast kan ik besten pakken om Tidal HiFi flac naar mijn SR7009 te streamen. zie dat Google Chromecast ultra er is met HDMI maar werkt die op mijn oud beesje ? Of moet ik ander model pakken

[Voor 133% gewijzigd door Motaro op 08-09-2019 22:25]

Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)

• nero355

nero355

Motaro schreef op zondag 8 september 2019 @ 14:51:
Zie dat Google Chromecast ultra er is met HDMI maar werkt die op mijn oud beesje ?
Dat kan gewoon! :)

• Motaro
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 16:55

Motaro

PSN: Sovietwarbear_NL

Ik heb dyslexie, hierdoor is mijn schrijftaal niet helemaal correct. Stoor je er niet aan, doe ik zelf wel:)

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Ik heb een NR1609 met een chromecast. En dat werkt tot een week ofzo geleden prima. Ik kon muziek luisteren zonder onderbrekingen. Nu lijkt de verbinding tussen de NR1609 en de chromecast telkens even weg te vallen. De chromecast speelt wel gewoon door, maar het geluid valt even weg.
Casten via de tv gaat prima, maar dat wil ik niet, want ik wil alleen geluid.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Voor zover ik weet zijn allebei de devices helemaal up to date.

• nero355

nero355

Jeltel schreef op vrijdag 13 september 2019 @ 21:42:
Nu lijkt de verbinding tussen de NR1609 en de chromecast telkens even weg te vallen. De chromecast speelt wel gewoon door, maar het geluid valt even weg.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Voor zover ik weet zijn allebei de devices helemaal up to date.
HDMI CEC problemen :? Of gebeurt het constant en niet éénmalig ?

En anders effe een andere HDMI kabel proberen ?

• Jeltel
  • Niet online
@nero355 cec gaat toch over bediening? Ik bedien de Chromecast niet via de Marantz en de muziek gaat ook niet op pauze, maar hoor je gewoon even niet. (Wel grappig, want je kunt gewoon doorzingen/dansen).

En de Chromecast zit direct in de HDMI, dus andere kabel kan niet... :(

• nero355

nero355

Jeltel schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 07:53:
@nero355 cec gaat toch over bediening? Ik bedien de Chromecast niet via de Marantz en de muziek gaat ook niet op pauze, maar hoor je gewoon even niet. (Wel grappig, want je kunt gewoon doorzingen/dansen).
Ja, maar als die HDMI CEC link er is dan kreeg ik dat soort problemen als ik hetzelfde wilde wat jij nu doet : Muziek luisteren met de TV uit! :)

Dus zet alles HDMI CEC gerelateerd uit op je TV en Marantz en probeer het eens nog een keer ;)
En de Chromecast zit direct in de HDMI, dus andere kabel kan niet... :(
Dat was ik effe vergeten... :$ My bad! O-) :+

• Jeltel
  • Niet online
@nero355 Helaas CEC uit lijkt ook geen zin te hebben.

Irritant, want een van de redenen om een nieuwe versterker te kopen was dat het bij de SR5003 ook al niet werkte zonder tv. Misschien toch maar een Chromecast Audio kopen?

• nero355

nero355

Jeltel schreef op zaterdag 14 september 2019 @ 19:56:
@nero355 Helaas CEC uit lijkt ook geen zin te hebben.
Dat is minder! :-(
Irritant, want een van de redenen om een nieuwe versterker te kopen was dat het bij de SR5003 ook al niet werkte zonder tv. Misschien toch maar een Chromecast Audio kopen?
Volgens mij is dat een EOL product, maar je zou het kunnen proberen inderdaad! :)

• blueface
  • Laatst online: 01-04 18:15
Voor de mensen met de problemen/vragen spotify connect. Heb hier geen problemen mee. Betreft een Marantz SR7010. Bedraad aangesloten. Firmware is versie 0461-8471-9241-05

Deze versie is ongeveer 2 maanden geleden uitgekomen.

Nogmaals geen problemen, verbindt direct. Toestel staat niet in passtrough of iets. Wel echt standby. Dus ook niet te benaderen via extern ap apparaat als de Marantz uit staat.

• Jeltel
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 15 september 2019 @ 00:40:
[...]

Dat is minder! :-(

[...]

Volgens mij is dat een EOL product, maar je zou het kunnen proberen inderdaad! :)
heb er een kunnen ruilen met een collega voor een normale.
En dit werkt helemaal prima. Zonder onderbrekingen! En klinkt misschien zelfs beter (maar dat zal wel niet)

• nero355

nero355

Jeltel schreef op woensdag 18 september 2019 @ 07:35:
heb er een kunnen ruilen met een collega voor een normale.
En dit werkt helemaal prima. Zonder onderbrekingen! En klinkt misschien zelfs beter (maar dat zal wel niet)
Welke Chromecast had je dan en wat is een normale precies :?

Wel zo handig om te vermelden mocht iemand ooit hetzelfde probleem hebben... :+

/EDIT :
Jeltel schreef op woensdag 18 september 2019 @ 17:10:
@nero355 lees even de post die je twee posts hierboven quote...
Dat heb ik meerdere keren gedaan, maar het wordt er niet duidelijker op... :P

[Voor 24% gewijzigd door nero355 op 19-09-2019 00:09]

• Jeltel
  • Niet online
@nero355 lees even de post die je twee posts hierboven quote...

• ari3
  • Registratie: augustus 2002
  • Niet online
Zijn er hier al eigenaren van een SR5014?

Ik overweeg deze als vervanging van mijn Denon AVR3808. Nu weet ik al dat ik qua vermogen er iets op achteruit ga. De gespecificeerde THD is ook minder dan de Denon. Denon = 0,5% THD, Marantz = 0,8%. Ga ik dat merken?

De voornaamste reden voor de SR5014 is eigenlijk dat hij maar 34cm diep is waardoor ik eindelijk een versterker heb die ik in een hangend AV-meubel kan integreren.

In de handleiding (blz. 254) zie ik iets vreemds in de tabel met upscan mogelijkheden van de SR5014. Het lijkt er op dat 1080p 60Hz slechts naar 2160p 30Hz geconverteerd kan worden. Is dit wel juist? Ik zou verwachten dat 1080p 60Hz naar 2160p 60Hz geconverteerd wordt en dat 1080p 50Hz naar 2160p 50Hz geconverteerd wordt.

Verder zie ik geen vermelding van Dolby ProLogic II meer in de handleinding, wel het (veel oudere) Dolby Surround. Kan de SR5014 ook iets met bronnen die in ProLogic II gecodeerd zijn?

"And do you think that unto such as you, a maggot-minded, starved, fanatic crew God gave a secret, and denied it me? Well, well—what matters it? Believe that, too!" - Omar Khayyám

• nero355

nero355

@ari3 : Kijk eens op https://www.us.marantz.co...bCatId=0&ProductId=SR5014

Het lijkt erop dat het een limitatie is van de scaler die wordt gebruikt :)

Ook typisch weer dat men geen woord over de HDMI versie zegt!
Het kan zowel een opgevoerde HDMI 2.0b als HDMI 2.1 versie zijn... :F

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

ari3 schreef op zondag 22 september 2019 @ 18:00:
Zijn er hier al eigenaren van een SR5014?

Ik overweeg deze als vervanging van mijn Denon AVR3808. Nu weet ik al dat ik qua vermogen er iets op achteruit ga. De gespecificeerde THD is ook minder dan de Denon. Denon = 0,5% THD, Marantz = 0,8%. Ga ik dat merken?
Nee, dit is niet een spec van "de THD" is is een spec van hoeveel vermogen die levert "bij zus en zoveel THD". Je zou kunnen zeggen dat de marantz versterker specificaties dus iets "soepeler" zijn. Maar dit is bij vermogens ver boven de 50watt zit. Dat zijn vermogens die je totaal niet gebruikt. Bij 0,01 tot 0,1 watt (vermogens die je wel vaak gebruikt bij hard spelen :P), zal de vervorming veel lager liggen.

De marantz specificeert trouwens dit:
Uitgangsvermogen 100 watt 2x (8 ohm, 20 Hz - 20 kHz, 0,08% 2-kan.-aansturing)

De denon dit:
Uitgangsvermogen 130 W + 130 W (8 Ω/Ohm, 20 Hz ~ 20 kHz mit 0,05 % THD)

Dat is amper hoorbaar verschil in volume (~ 0,5 decibel ofzo). De Marantz speelt op 110 db en de denon op 110,5db. Niet echt een relevant verschil. Boven de 50watt boeit vermogen niet echt meer.. Tenzij je een factor 10 omhoog gaat, dan komt er 10db bij in weergave:

https://tweakers.net/ext/f/22SvoFEhFe26xfrakrD0GytM/full.png
Verder zie ik geen vermelding van Dolby ProLogic II meer in de handleinding, wel het (veel oudere) Dolby Surround. Kan de SR5014 ook iets met bronnen die in ProLogic II gecodeerd zijn?
Ja hoor, gewoon in prologic weergeven of in stereo.

[Voor 8% gewijzigd door JvS op 22-09-2019 18:19]

• sjaool
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 14:42

sjaool

Every life should have 9 cats

Mijn NR1609 draait ook lekker mee ook al is het maar 50 Watt. Nu laat ik ook de subwoofer vooral het laag voor zijn rekening nemen dus de Marantz hoeft ook nooit zijn topvermogen te leveren. Die 0.08% THD zal mijn receiver dan waarschijnlijk ook nooit halen. :P

"When you grow up your heart dies"

• scorelord
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 29-03 10:45
Hi, ik heb mijn oude xbox (OG) aangesloten op mijn Marantz NR1608 via component. Maar hij komt met deze melding op tv...

https://tweakers.net/ext/f/H7yWOx5vucR6JXVJfbrw168p/full.jpg

Zowel DVD/Mediaplayer ingang, welke hetzelfde zou moeten zijn. Zowel

Dit heb ik zowel CBL/SAT als DVD.
ingangen toegewezen/gespeeld met alleen component aan (1 of 2) http://manuals.marantz.co...ezyjvb.php#OKNRMLjzyiwmvh

Xbox opgestart in PAL op 576p of ntsc 480p...

Hoort toch wel te kunnen?

• willemd
  • Niet online
De NR1608 kan wel 1080p doorgeven van component IN naar component OUT, maar niet omzetten van component IN naar HDMI OUT. Volgens de handleiding doet hij dat inderdaad alleen met 480i/576i, dus interlaced.

• Jeltel
  • Niet online
Is de HDMI aan de voorkant van (bijvoorbeeld van de NR1609) anders dan die aan de achterkant?
Als ik mijn SurfaceGo aansluit op de voorkant krijg ik geen beeld, vanwege een niet herkende resolutie ofzo (de SurfaceGo gaat ook naar een belachelijk hoge resolutie). Via de achterkant gaat het prima. Maar dat is dan weer onhandiger met aansluiten.

• scorelord
willemd schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 10:57:
De NR1608 kan wel 1080p doorgeven van component IN naar component OUT, maar niet omzetten van component IN naar HDMI OUT. Volgens de handleiding doet hij dat inderdaad alleen met 480i/576i, dus interlaced.
yikes... Dat is de bottleneck dus. Kan je aangeven in de handleiding waar? Vreemd. Marantz zelf z(support) zei dit:
Er zit geen verschil in de ondersteunende resoluties over de component ingangen. Component video kan worden gebruikt voor verschillende resoluties gaande van 480i, 480p tot en met 1080i en (niet officieel) 1080p.

Afhankelijk van wat de XBOX uitstuurt qua resolutie zal dit door de NR1608 worden verstuurd naar de televisie.

Bij meer vragen hoor ik graag van je.
Maar had misschien duidelijker moeten zijn dat ik via HDMI weer doorstuur. Ik zou mijn dashboard nog in 720p kunnen opstarten, maar dat haalt ook niets uit,want geen 576i of 480i. Hoe vlieg ik dit aan?

• willemd
  • Niet online
scorelord schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 12:13:
[...]

yikes... Dat is de bottleneck dus. Kan je aangeven in de handleiding waar? Vreemd. Marantz zelf z(support) zei dit:
http://manuals.marantz.co...hsdjun.php#HQHUMLyrtivuhi

Je zou kunnen proberen om de video van de Xbox direct op de TV aan te sluiten? Ik weet daar niet zoveel vanaf verder.

• scorelord
Ah thanx, in de appendix... Maar dat maakt mij verder wel verdrietig. Shocking eigenlijk... Sluit em wel weer aan op zolder. Ik wil toch wel graag de hogere resoluties hebben.

• nero355

nero355

Best wel bizar inderdaad, want vroeger had je van die kastjes die het wel konden als ik het me goed herinner... :?

• scorelord
nero355 schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 16:50:
Best wel bizar inderdaad, want vroeger had je van die kastjes die het wel konden als ik het me goed herinner... :?
Als je de nieuwste hebt, de NR1710, dan kan het ook niet. Sterker nog, in de apendix reppen ze niets over input via component, out met HDMI... dat lijntje loopt er gewoon niet. https://www.marantz.co.uk.../NR1710_Owners_Manual.pdf

[Voor 7% gewijzigd door scorelord op 01-10-2019 21:35]

• JeyJey
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 12:02
Ik wil graag opnieuw (tijdje geleden verhuisd) de audyssey van mijn nr1608 instellen. Nu ben ik de microfoon hiervan helaas kwijt. Is er iemand in omgeving Ede van wie ik deze misschien kan lenen?

Misschien dat dit op het V&A thuis hoort, maar probeer het toch even eerst hier.

[Voor 13% gewijzigd door JeyJey op 06-10-2019 14:47]

XBO: FlyingDutchie1

• bouwfraude
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
JeyJey schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 18:14:
Ik wil graag opnieuw (tijd geleden verhuisd) de audyssey van mijn nr1608 instellen. Nu heb ik wel het ‘torentje’ gevonden alleen niet de microfoon die hierop gezet moet worden.
Het torentje is de microfoon.

• JeyJey
bouwfraude schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 13:37:
[...]

Het torentje is de microfoon.
Ik bedoel de kartonnen voet. De microfoon zelf ben ik dus kwijt.

Edit: we hebben het over dezelfde microfoon :). Dat kartonnen ding is puur om die mic wat hoger (oorniveau) te kunnen plaatsen.

[Voor 22% gewijzigd door JeyJey op 06-10-2019 14:48]

• bouwfraude
  • Niet online
JeyJey schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 14:13:
[...]
Ik bedoel de kartonnen voet. De microfoon zelf ben ik dus kwijt.
https://www.amazon.com/s?k=Marantz+Audyssey
Ik ken alleen deze versie...

• JeyJey

• Luuk84
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 12:03
In mijn zoektocht naar receiver die wat minder groot is, ben ik uitgekomen bij een Marantz 1710 of het oudere model, de 1609. Hoe verhouden deze zich tot de 'grote' jongens qua geluid? Is dit verschil hoorbaar?
Dit is een hele subjectieve vraag natuurlijk, maar misschien is het verschil tussen een slimline receiver en een full size groter dan te verwachten. Ik vermoed dat het allemaal wel meevalt, maar een keer vragen kan geen kwaad :)

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Nu online
Nee, daar hoor je geen verschil tussen.

• sjaool

sjaool

Luuk84 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 11:46:
In mijn zoektocht naar receiver die wat minder groot is, ben ik uitgekomen bij een Marantz 1710 of het oudere model, de 1609. Hoe verhouden deze zich tot de 'grote' jongens qua geluid? Is dit verschil hoorbaar?
Dit is een hele subjectieve vraag natuurlijk, maar misschien is het verschil tussen een slimline receiver en een full size groter dan te verwachten. Ik vermoed dat het allemaal wel meevalt, maar een keer vragen kan geen kwaad :)
Ik had een Yamaha RX-V577 surround receiver en heb nu de Marantz NR1609. Qua volume hoor ik geen verschil. Qua geluidskwaliteit des te meer. De Marantz "klinkt" beter. Het enige wat voor mij even wennen was is dat volumeknop net iets anders ingesteld moest worden. Voor de rest zijn de NR1710 en NR1609 praktisch gelijk aan elkaar.

https://www.zkelectronics...0/usa/marantz-nr1609/usa/

Btw mijn receiver hoeft op zich ook niet veel vermogen te leveren omdat het laag voor het grootste deel door de subwoofer voor rekening wordt genomen.

[Voor 7% gewijzigd door sjaool op 14-10-2019 16:20]

• G_M_C
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 14:06
Dat lijkt op de vragen waar ik mee zit.

Wij zijn nl. in de markt voor een nieuwe receiver. Het kan de aankomende 6014 van Marantz worden, maar ook een vergelijkbare Denon of bij wijze van spreken een Arcam. Wij vinden de keuze moeilijk omdat we op zoek zijn naar en receiver die 'warm' klinkt. Denk aan de harman kardons van weleer.

We hebben nu een Onkyo, maar die heeft teveel hoog / te weinig 'warm' naar onze mening.

Vooral belangrijk zijn een goede ruimte calibratie met Audessey xt32/Sub EQ (of vergelijkbaar voor 2 subs). en voldoende hdmi mogelijkheden, en liefst ook streaming mogelijkheden voor audio (ROoon zou ideaal zijn, maar ik kan daarvoor ook de Oppo udp gebruiken).

tldr;
Vraag is dus eigenlijk of een Marantz 'warmer' klinkt dan een Denon, of is het juist andersom ?

• Luuk84
sjaool schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:59:
[...]

Ik had een Yamaha RX-V577 surround receiver en heb nu de Marantz NR1609. Qua volume hoor ik geen verschil. Qua geluidskwaliteit des te meer. De Marantz "klinkt" beter. Het enige wat voor mij even wennen was is dat volumeknop net iets anders ingesteld moest worden. Voor de rest zijn de NR1710 en NR1609 praktisch gelijk aan elkaar.

https://www.zkelectronics...0/usa/marantz-nr1609/usa/
Toevallig heb ik ook gekeken naar Yamaha. Echter is hun slimline aanbod niet geweldig. Eigenlijk is Marantz de enige grote speler die fatsoenlijke modellen heeft in slimline variant. Ik had eigenlijk verwacht dat de Yamaha beter zou bevallen, zo zie je maar, echt gaan luisteren bied altijd meerwaarde :)

Mag ik vragen welke luidsprekers je aanstuurt?

• sjaool

sjaool

@Luuk84 Yamaha is ook goed hoor. Niks mis mee. Enige waar ik vrij vaak last van had is dat internetverbinding wegviel. De app van Yamaha is ook prima.

De Marantz vind ik een mooi en fijn apparaat. Marantz is inderdaad ook het enige echte merk dat slimline receivers maakt. Ik heb een set Jamo S606 zuilen, twee Jamo S604 surround speakers, een Jamo S60CEN center speaker en een Jamo SUB 250 subwoofer. Voor mijn woonoppervlak waar de installatie staat (circa 18m²) is dit meer dan voldoende.

P.S. de Jamo's zijn allemaal 6 Ohm.

[Voor 3% gewijzigd door sjaool op 15-10-2019 00:38]

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een versterker die neutraal staat afgestemd heeft geen "klank". De perceptie van verschil in klank komt door andere dingen, ook als je vriendin het ook hoort en je denkt dat je waarneming daarmee bevestigd is als "objectief".

Elke test (letterlijk 100%) waarin verschil in klank goed onderzocht wordt (dus dubbelblind ABX luistertesten , volumes evenhoog en niet misbruikt als PA versterker in een grote zaal ofzo), blijkt dat dit verschil toch niet bestaat. Dat komt ook overeen met metingen aan versterkers. Ze hebben altijd minder dan 0,1% vervorming, zijn qua respons lineair tussen 20 - 20.000Hz, hebben een uitstekende kanaalscheiding en ruisniveau ligt altijd onder de hoorbare grens.

Dat je wel verschillen hoort ondanks alles hierboven, kan heel goed kloppen. Maar dit is puur op basis van subjectieve ervaring. Het kan ook zijn dat er een equalizer of DSP aan staat. Het kan ook stuk zijn, maar dat laatste is het nooit eigenlijk. Iedereen ervaart deze opmerking als een belediging, maar het ligt gewoon aan hoe je hersens werken voor waarnemingen. Die zijn per definitie beïnvloedbaar en subjectief.

De NR1609 en NR1710 zijn prima versterkers in elk geval :).

[Voor 27% gewijzigd door JvS op 14-10-2019 16:56]

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

sjaool schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:29:
@Luuk84 Yamaha is ook goed hoor. Niks mis mee. Enige waar ik vrij vaak last van had is dat internetverbinding wegviel. De app van Yamaha is ook prima.

De Marantz vind ik een mooi en fijn apparaat. Marantz is inderdaad ook het enige echte merk dat slimline receivers maakt. Ik heb een set Jamo S606 zuilen, twee Jamo S604 surround speakers, een Jamo S60CEN center speaker en een Jamo SUB 250 subwoofer. Voor mijn woonoppervlak waar de installatie staat (circa 18m²) is dit meer dan voldoende.
Niet enkel Marantz, ook Yamaha heeft nog een slimline model in het gamma zitten. Ik heb zelf de 600D als laatste Yamaha gehad maar (ook) die werkte helemaal niet lekker met ARC, vandaar mijn overstap naar Marantz (slimline). Van de 601 serie is ook nog wel het e.e.a. te vinden op dit moment.

Afijn, beide Yamaha's die ik heb gehad, hadden ARC issues, daar heeft mijn Marantz NR1606 dan weer weinig tot geen last van.

A smile a day....

• nero355

nero355

hardware-lover schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 17:04:
Afijn, beide Yamaha's die ik heb gehad, hadden ARC issues, daar heeft mijn Marantz NR1606 dan weer weinig tot geen last van.
Dus de Marantz heeft er ook last van alleen in mindere mate :?

Verbaast me ook niet : Dingen zoals HDMI CEC en ARC zijn allemaal goede ideeën, waarvan de uitwerking slecht is gegaan en het geheel een draak is geworden door de tijd heen :/

Zonde...

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

nero355 schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 18:30:
[...]
Dus de Marantz heeft er ook last van alleen in mindere mate :?

Verbaast me ook niet : Dingen zoals HDMI CEC en ARC zijn allemaal goede ideeën, waarvan de uitwerking slecht is gegaan en het geheel een draak is geworden door de tijd heen :/

Zonde...
Ik schrijf; "weinig tot geen" ;) Staat in geen verhouding bij wat ik met de Yamaha's meemaakte, of eigenlijk, NIET meemaakte :)

Helemaal degelijk werkt het ARC systeem zeker niet nee, gezien de ervaringen her en der. Maar mogelijk is dit tegenwoordig bij Yamaha ook minder een issue, ik heb het type Marantz tenslotte inmiddels ook al jaren in het bezit, er zou wat veranderd kunnen zijn in positieve zin?

A smile a day....

• Luuk84
hardware-lover schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 17:04:
[...]
Niet enkel Marantz, ook Yamaha heeft nog een slimline model in het gamma zitten. Ik heb zelf de 600D als laatste Yamaha gehad maar (ook) die werkte helemaal niet lekker met ARC, vandaar mijn overstap naar Marantz (slimline). Van de 601 serie is ook nog wel het e.e.a. te vinden op dit moment.

Het Yamaha slimline model heeft zover ik kan zien op de Yamaha website geen Dolby Atmos, en dat zou ik er bij een nieuwe receiver toch graag op willen hebben voor ik geval ik het nog wel is wil proberen :)
Maar bedankt voor het meedenken!

Overigens hoeft het niet perse een slimline model te zijn, een model < 14cm is ook prima! Maar ook deze zijn slecht te vinden.

• TecTo
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 01-04 11:26
JvS schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 16:52:
Een versterker die neutraal staat afgestemd heeft geen "klank". De perceptie van verschil in klank komt door andere dingen, ook als je vriendin het ook hoort en je denkt dat je waarneming daarmee bevestigd is als "objectief".

Elke test (letterlijk 100%) waarin verschil in klank goed onderzocht wordt (dus dubbelblind ABX luistertesten , volumes evenhoog en niet misbruikt als PA versterker in een grote zaal ofzo), blijkt dat dit verschil toch niet bestaat. Dat komt ook overeen met metingen aan versterkers. Ze hebben altijd minder dan 0,1% vervorming, zijn qua respons lineair tussen 20 - 20.000Hz, hebben een uitstekende kanaalscheiding en ruisniveau ligt altijd onder de hoorbare grens.

Dat je wel verschillen hoort ondanks alles hierboven, kan heel goed kloppen. Maar dit is puur op basis van subjectieve ervaring. Het kan ook zijn dat er een equalizer of DSP aan staat. Het kan ook stuk zijn, maar dat laatste is het nooit eigenlijk. Iedereen ervaart deze opmerking als een belediging, maar het ligt gewoon aan hoe je hersens werken voor waarnemingen. Die zijn per definitie beïnvloedbaar en subjectief.

De NR1609 en NR1710 zijn prima versterkers in elk geval :).
Mag ik hier uit opmaken dat er geen hoorbaar verschil is waar te nemen tussen een all in one receiver/versterker van 1000 euro en een receiver/versterker met losse voor en eindversterker van +- 4000 euro als je deze in puur modus beluisterd?

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ja, onder de voorwaarden die ik erbij meld.

Als je niet blind test hoort bijna iedereen wel verschillen.

[Voor 133% gewijzigd door JvS op 20-10-2019 12:37]

• TecTo
JvS schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 12:36:
Ja, onder de voorwaarden die ik erbij meld.

Als je niet blind test hoort bijna iedereen wel verschillen.
De gebruikte componenten in high end apparatuur heeft geen enkele invloed op het geluid? Daarmee bedoelend voeding, filters etc..?

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Tja ik kan het wel blijven herhalen. Niet in die zin dat het hoorbaar is, getest op de manier die ik hierboven neerzet.

Meettechnisch kan het wel iets doen. Maar zodra een versterker gewoon normaal belast wordt, normaal presteert, normaal gemaakt is (uit de losse pols: lineair meet, ruis >90db onder luisterniveau zit, vervorming onder de 0,1% heeft op het gewenste luisterniveau), is er in blinde tests nooit verschil te horen.

• TecTo
Oke, duidelijk.

Het advies toen ik naar een Rotel eindversterker vroeg kreeg ik te horen dat het in combinatie met de Dali luidsprekers wel erg koud ging klinken en beter bij Maranz kon blijven. Onzin dus. Buizen versterkers een ander geluid produceren dan... Allemaal lariekoek.

Toen ik de Marantz sr7010 in pure modus beluisterde naast mijn toen nieuw aangeschafte av7705 en mm8077 was het puur verbeelding dat de laatstgenoemde combinatie beter klonk en op laag volume meer detail vertoonde en niet in kakte.

Ook dat de HT modus veel meer leven en dynamiek te horen gaf, puur bedrog van de perceptie is.

Nu ben ik geen aanhanger van de meet en weet school of grafiek neuzelaar. Geloof niet in dure kabels maar wel in fatsoenlijk genoteerde kabel van rond de 6-10 euro pm.

Daar zit ik dan met mijn bedrog en weggegooide duiten. 8)7 :+

• rodie83
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
TecTo schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 13:53:
Oke, duidelijk.

Het advies toen ik naar een Rotel eindversterker vroeg kreeg ik te horen dat het in combinatie met de Dali luidsprekers wel erg koud ging klinken en beter bij Maranz kon blijven. Onzin dus. Buizen versterkers een ander geluid produceren dan... Allemaal lariekoek.

Toen ik de Marantz sr7010 in pure modus beluisterde naast mijn toen nieuw aangeschafte av7705 en mm8077 was het puur verbeelding dat de laatstgenoemde combinatie beter klonk en op laag volume meer detail vertoonde en niet in kakte.

Ook dat de HT modus veel meer leven en dynamiek te horen gaf, puur bedrog van de perceptie is.

Nu ben ik geen aanhanger van de meet en weet school of grafiek neuzelaar. Geloof niet in dure kabels maar wel in fatsoenlijk genoteerde kabel van rond de 6-10 euro pm.

Daar zit ik dan met mijn bedrog en weggegooide duiten. 8)7 :+
Nja weet je wat het is - al je andere zintuigen beïnvloeden het zintuig dat je probeert te testen veel meer dan je eigenlijk denkt en ook hoopt. In die zin heeft @JvS wat mij betreft gelijk dat alleen met dubbelblind testen je iets objectief zinnigs kan zeggen.

Dat gezegd hebbende, en dat is wellicht niet geheel de meest populaire mening hier, snap ik ook heel goed is dat iemand de peace of mind wil hebben. Je wilt graag dat die mooie dubbele stack gewoon beter is, je wil niet geloven dat die 200 euro versterker net zo goed is.

Je verwachtingspatroon zegt gewoon dat duurder echt wel beter is. Dat losless beter is, highres nog beter. En alleen al daarom kan het helemaal geen kwaad om wat meer geld uit te geven dan wellicht objectief noodzakelijk: je voelt je beter over hetgeen je hebt aangeschaft en dat reflecteert in het geluid dat je ervaart.

Ik feliciteer de mensen die dat stuk van zichzelf kunnen uitschakelen, maar ik denk dat er maar weinig zijn die dat echt kunnen.

Verder nog kleine noot: buizenversterkers vervormen per definitie, dus dat daar een objectief andere klank uit komt klopt wel. Alhoewel ook dat weer van allerlei variabelen afhangt.

[Voor 4% gewijzigd door rodie83 op 20-10-2019 21:11]

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Van Buizenversterkers weet ik niet zeker of die aan het criterium meettechnisch neutraal voldoen. Moderne transistorversterkers van de klasse Marantz of beter in elk geval wel.

En zoals ik zei, bijna iedereen hoort die verschillen, maar niemand hoort ze blind. Adviezen als rotel klinkt koud (alsof een merk een klank heeft) zijn inderdaad lariekoek , maar het is wel te begrijpen waar het vandaan komt.

En dit is geen grafiekjes geneuzel, dit is gewoon gebaseerd op goed opgezette luistertests.

[Voor 48% gewijzigd door JvS op 21-10-2019 02:55]

• TecTo
rodie83 schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 21:07:

Dat gezegd hebbende, en dat is wellicht niet geheel de meest populaire mening hier, snap ik ook heel goed is dat iemand de peace of mind wil hebben. Je wilt graag dat die mooie dubbele stack gewoon beter is, je wil niet geloven dat die 200 euro versterker net zo goed is.
Je zou dus mogen stellen dat de adviseurs in gerenommeerde Hifi zaken eigenlijk oplichters zijn die onnodig geld uit de zak van de consument klopt. Immers beweren die bij hoog en laag dat het wel degelijk uitmaakt.
Grote merken als Denon, Marantz, Nad, Arcam, McIntosh, Anthem enz., doen daar lekker aan mee. Stel boefjes zijn het ;)

Je zou ook kunnen stellen dat veel audio liefhebbers dom en onwetend zijn en teveel geld besteden voor noppes.

Dan schaar ik me onder de categorie der domme. Gelukkig valt het wel mee met een uitgave van rond de 4000 euro voor bron, voor en eindversterker. Zeker als ik dat afweeg tegen versterkers en eindtrappen die over de tienduizend euro gaan.

Een schrale troost dat ik waanzinnig geniet van mijn setup qua geluid.

In het land der blinde is eenoog koning, zulle we maar zeggen 8)

• JvS
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het is niet dom. Het is alleen niet objectief een nuttige investering. Muziek luisteren doe je echter niet blind dus je mag gewoon geld uitgeven aan de totale subjectieve ervaring.

Als je alleen geld wilt uitgeven aan iets dat objectief tot beter geluid leidt en je weet van de resultaten in dit soort testen, dan is het niet de moeite om te investeren in dure versterkers.

Maar zelfs de meest verstokte objectivisten (ik) willen ook gewoon mooi spul hebben staan en willen daar prima voor betalen. Ik vind dat niet dom.

Enige dat ik dom vindt is een subjectieve ervaring als objectieve waarheid te verkopen. Dat doen de meesten uit onwetendheid of onwil om het te willen weten, hoeveel testresultaten het ook tegenspreken. Er is altijd wel een testje te vinden dat niet onafhankelijk of level matched is uitgevoerd waaruit die verschillen wél blijken. Daar houd degene die overtuigd is ("zelfs mijn vriendin hoorde het, en die wist het niet eens") dan volledig aan vast. Als je ergens zelf van overtuigt bent, is het twijfelachtig om dat oplichting te noemen. De merken melden in elk geval nooit dat versterkers beter klinken (tenzij hey om dsp etc. gaat wat ook echt uitmaakt).

Ik blijf het op Tweakers (een plek waar de echte waarheid wel genoemd mag worden) wel tegenspreken als mensen onzin over versterkers, dacs of wat dan ook verkondigen.

[Voor 6% gewijzigd door JvS op 21-10-2019 11:11]

• nero355

nero355

TecTo schreef op zondag 20 oktober 2019 @ 13:53:
Geloof niet in dure kabels maar wel in fatsoenlijk genoteerde kabel van rond de 6-10 euro pm.
Dat is echt veeeel te duur! :/

Zelfs een beetje USB Type-C kabel kost minder per meter en daar zit nog wat electronica in! :P :+

• rodie83
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
TecTo schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 09:59:
[...]

Je zou dus mogen stellen dat de adviseurs in gerenommeerde Hifi zaken eigenlijk oplichters zijn die onnodig geld uit de zak van de consument klopt. Immers beweren die bij hoog en laag dat het wel degelijk uitmaakt.
Grote merken als Denon, Marantz, Nad, Arcam, McIntosh, Anthem enz., doen daar lekker aan mee. Stel boefjes zijn het ;)

Je zou ook kunnen stellen dat veel audio liefhebbers dom en onwetend zijn en teveel geld besteden voor noppes.

Dan schaar ik me onder de categorie der domme. Gelukkig valt het wel mee met een uitgave van rond de 4000 euro voor bron, voor en eindversterker. Zeker als ik dat afweeg tegen versterkers en eindtrappen die over de tienduizend euro gaan.

Een schrale troost dat ik waanzinnig geniet van mijn setup qua geluid.

In het land der blinde is eenoog koning, zulle we maar zeggen 8)
Nouja oplichters zijn het niet, want ik denk dat het aardig naar eer en geweten is. Alleen is dat dus 99% een subjectief verhaal wat snel wordt aangenomen als objectief.

• TecTo
rodie83 schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 20:32:
[...]
Nouja oplichters zijn het niet, want ik denk dat het aardig naar eer en geweten is. Alleen is dat dus 99% een subjectief verhaal wat snel wordt aangenomen als objectief.
Lol, natuurlijk zijn het geen oplichters. Subjectief, objectief, dubbele blind test, superlatieven schieten te kort. _/-\o_

Merken als Denon, Marantz, Nad, Arcam, McIntosh, Anthem enz., zetten echt niet alleen high-end versterkers -naast hun low range- in de mark, louter en alleen om de consument geld uit de zak te kloppen.

Opbouw en gebruikte componenten zijn een prijs bepalende factor, die tevens de kwaliteit bepalen.

Persoonlijk vind ik het zeker geen verkeerde uitgave om in een goede versterker te investeren.

Het enige waar ik me in kan vinden is dat de beleving in een Ferrari totaal anders is dan in een Trabant. En met beide ben je even snel -bij gelijke snelheid- van punt a naar b. Naast de beleving is er (als je goed luisterd) ook een hoorbaar verschil >:)

[Voor 3% gewijzigd door TecTo op 23-10-2019 08:02]

• TecTo
Gisteren de av7705/mm8077 van een 7.2 terug gezet naar een 5.2 en Dali Atleco's C-1 opgeofferd om de fronts te bi-ampen. Puur uit nieuwsgierigheid en omdat het kan.

Een nieuwe Audyssey XT32 meting. De microfoon heb ik op een lat van 60cm gemonteerd en via een balhoofd op een statief altijd de exacte afstanden t.o.v. de centrale luisterplek. Zodoende kloppen de afstanden perfect.

Weer een wow moment en dacht ik dat ik alles al uit de Dali's had gepeuterd, er zat nog meer in :)

Zin of onzin? Dat moet een ieder maar voor zichzelf uitmaken. Ga niet meer terug en waarschijnlijk komt er in de toekomst een MM7055 bij om zodoende de geplande plafond speakers aan te sturen.

• eynickey
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 01-04 19:44
Hallo, iemand toevallig ervaring met een Marantz SR5006 en LG C9 of soortgelijke setup met ARC?

De Netflix app op de TV zou Dolby Digital 5.1 door moeten geven via ARC, maar als ik de ARC-instelling van de TV op 'auto' of 'passthrough' zet, dan hoor ik alleen gek gekraak-achtig-geluid. Bij 'PCM' krijg ik alleen stereo geluid, al zou dat een bug zijn van de LG C9, maar als dat gefixt wordt dan is het nog geen DD.

Iemand een idee hoe ik toch DD 5.1 naar de Marantz kan krijgen?

NB. De Netflix app geeft wel aan dat 5.1 beschikbaar is (middels het icoontje bovenaan een aflevering/film)
NB. Aan/uit en volume bedienen van de Marantz via CEC werkt wel prima.

Wat ik al geprobeerd heb:
- Andere HDMI-kabel (with ethernet)
- HDMI control uit op Marantz maar dan werkt ARC niet meer. Ik zie geen optie om CEC en ARC apart van elkaar uit te zetten.
- Instellingen als power off en lipsync aan/uit gezet op de Marantz en Auto inschakelsync op de TV
- Bij de tabel met Input Asign zie ik bij de bron 'TV' ook geen kruisje of iets dergelijks staan in de kolom HDMI.
- Via toslink werkt het wel, maar ik moet dan Simplink/CEC aan laten om de Marantz te bedienen en elke keer als ik de TV aan zet weer opnieuw 'optisch' als audio output selecteren. En met ophangen van de TV zou die kabel straks wel eens in de weg kunnen zitten. Voor nu werkbaar, maar niet ideaal.

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 12:16
@eynickey Ik had ARC tussen mijn NR1607 en LG B7 een tijdje werkend maar na een firmware update van Marantz sprong de TV steeds weer naar zijn interne speaker. Terugzetten naar ARC werd steeds moeilijker (TV en versterker tig keer rebooten). Ik heb de TV nu via een optische kabel aangesloten op de versterker en dat werkt zonder problemen. Ik hoef het zelden opnieuw in te stellen. De B7 ondersteunt geen DD+ via ARC dus mis ik niets qua functionaliteit. De C9 kan wel DD+ via HDMI versturen maar niet via de optische aansluiting.

[Voor 13% gewijzigd door RichieB op 30-10-2019 11:30]

• eynickey
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 01-04 19:44
Dank voor je reactie. DD (niet +) volstaat voor mij ook prima. Optisch werkt bij mij ook, maar het is wel heel handig als de versterker standaard mee aan gaat als je de TV aan zet, en dat lukt met nog niet. Uit gaat overigens wel goed vreemd genoeg.

• Matt_E
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15-03 21:54
Ik was in de markt voor een nieuwe stereoversterker en overwoog een PM6006 of een PM5007.
Op dit moment bezit ik een Marantz SR5006 en had in eerste instantie bedacht om via pre-out e.e.a. aan elkaar te knopen. Nu lees ik ook goede ervaringen over o.a. de SR7012, ook qua muziek en in deze richting kun je ook nog wel een 'koopje' maken zie ik links en rechts (wellicht over 2 weken ook de 13 serie :9 ). Kan iemand mij vertellen hoe de kwaliteit zich verhoudt t.o.v. een losse stereo versterker?

Mijn huidige setup is alsvolgt: Mijn frontspeakers zijn van Monitor Audio, de GS20. Daarnaast heb ik een Monitor Audio Silver RS LCR center speaker en voor achter Monitor audio Radius 45 surround.

De rede dat ik in eerste instantie keek naar een stereo is, omdat ik denk dat het mooier kan en wellicht met wat meer power dan de huidge SR5006. Ik was in eerste instantie dan ook niet van plan om de SR te vervangen, maar uit te breiden. Wat het voordeel van een nieuwe SR is, is dat ik dan weer up to date ben met alle nieuwe surround types, maar het goed en mooi afspelen van muziek vind ik het belangrijkste.

Omdat door bovenstaande bevinding alles weer open ligt, kwam ik er ook achter dat de sr6013 nu aantrekkelijkg geprijsd is. Geldt hiervoor hetzelfde als voor de 7 serie qua stereo kwaliteit?

Mijn budget ligt zo rond de 800 euro. Dit geldt dan voor een alles in een of een combinatie tussen een nieuwe SR/NR(?) + PM en uiteraard wat lager als ik enkel voor een nieuwe stereo versterker zou gaan.

Veel vragen dus, wellicht dat iemand met veel Marantz ervaring mij kan helpen.

[Voor 8% gewijzigd door Matt_E op 15-11-2019 16:16]

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 14:46

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Matt_E schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 16:14:
Op dit moment bezit ik een Marantz SR5006 en had in eerste instantie bedacht om via pre-out e.e.a. aan elkaar te knopen.
Let dan wel dat de aan te schaffen stereoversterker beschikt over HT ingangen. Op die manier kan je met surround de voorversterker van de stereoversterker uitschakelen en alleen als eindversterker gebruiken. Anders zit je met twee volume regeling en eventueel nog andere instellingen. Met stereo gebruik je puur de stereoversterker (daar sluit je alle stereobronnen dan ook op aan. De PM6006 heeft dat sowieso niet en de PM5007 kent Google niet. Voor de manier van aansluiten zie FeaR in "Post hier foto's en specs van je home cinema! Deel 49"
Kan iemand mij vertellen hoe de kwaliteit zich verhoudt t.o.v. een losse stereo versterker?
Volgens het ene kamp ga je in stereo veel meer kwaliteit halen omdat de voorversterker van een stereoversterker beter is. Ook betaal je meer of gelijk voor minder kanalen dus de kwaliteit moet wel beter zijn. Tevens heb je meer vermogen omdat de frons over een aparte versterker gaan en de speakers op de surround receiver daarom ook meer krijgen aangezien die minder belast wordt. Volgens het andere kamp is er geen verschil. Elke versterker klinkt gelijk zolang deze maar in zijn normaal werkende gebied werkt (en gelijk is afgesteld aan zijn concurrent). Verschillen zijn in blinde AB/X testen nooit aangetoond. Prijsverschil is in productie vele malen minder en de verkoopprijs is vooral gebaseerd op vraag en aanbod. Die is bij surround receivers nu eenmaal groter. Vermogen mag voor de gemiddelde huiskamer sowieso geen issue zijn, reken maar eens uit hoeveel dB je kan produceren met 20 Watt (iets wat elke receiver haalt) met jouw speakers. Zie ook Stereo vs surround receivers. Denon vs Yamaha waar deze discussie laatst onder andere gevoerd is aangezien TS redelijk dezelfde vraag had. En ook hele is redelijk recent dezelfde discussie gevoerd, vanaf JvS in "Het Marantz ervaringen/discussie Topic" ongeveer.

Over het algemeen zal je hier het tweede antwoord krijgen. Stel je dezelfde vraag op HT Forum dan zal het eerder het eerste antwoord zijn.

Edit:
Wat wel een verschil kan maken tussen surround receivers is de versie van, in het geval van Marantz, Audyssey. Zo is XT32 vele malen beter en met de nieuwe versies en de app haal je nog meer opties in huis. Maar dan ben je al met EQ/DSP bezig en is het signaal niet meer puur voor een vergelijking tussen de ene en andere versterker/receiver.

[Voor 19% gewijzigd door FeaR op 16-11-2019 19:15]

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• nero355

nero355

eynickey schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 10:33:
Hallo, iemand toevallig ervaring met een Marantz SR5006 en LG C9 of soortgelijke setup met ARC?

De Netflix app op de TV zou Dolby Digital 5.1 door moeten geven via ARC, maar als ik de ARC-instelling van de TV op 'auto' of 'passthrough' zet, dan hoor ik alleen gek gekraak-achtig-geluid. Bij 'PCM' krijg ik alleen stereo geluid, al zou dat een bug zijn van de LG C9, maar als dat gefixt wordt dan is het nog geen DD.

Iemand een idee hoe ik toch DD 5.1 naar de Marantz kan krijgen?

NB. De Netflix app geeft wel aan dat 5.1 beschikbaar is (middels het icoontje bovenaan een aflevering/film)
NB. Aan/uit en volume bedienen van de Marantz via CEC werkt wel prima.

Wat ik al geprobeerd heb:
- Andere HDMI-kabel (with ethernet)
- HDMI control uit op Marantz maar dan werkt ARC niet meer. Ik zie geen optie om CEC en ARC apart van elkaar uit te zetten.
- Instellingen als power off en lipsync aan/uit gezet op de Marantz en Auto inschakelsync op de TV
- Bij de tabel met Input Asign zie ik bij de bron 'TV' ook geen kruisje of iets dergelijks staan in de kolom HDMI.
- Via toslink werkt het wel, maar ik moet dan Simplink/CEC aan laten om de Marantz te bedienen en elke keer als ik de TV aan zet weer opnieuw 'optisch' als audio output selecteren. En met ophangen van de TV zou die kabel straks wel eens in de weg kunnen zitten. Voor nu werkbaar, maar niet ideaal.
eynickey schreef op donderdag 31 oktober 2019 @ 08:18:
Dank voor je reactie. DD (niet +) volstaat voor mij ook prima. Optisch werkt bij mij ook, maar het is wel heel handig als de versterker standaard mee aan gaat als je de TV aan zet, en dat lukt met nog niet. Uit gaat overigens wel goed vreemd genoeg.
Kijk daarmee uit, want je komt dan terecht in een wereld van :
- Netflix die vage DD+ subversies uitstuurt die niet elke Dolby Digital versterker snapt!
- ARC dat eigenlijk toch niet helemaal alles goed kan verwerken en/of eARC is maar toch weer eigenlijk niet helemaal zoals het hoort...
- enz. enz. enz... :/

Ik heb namelijk dat soort klachten hier en daar langs zien komen en het is echt een hele irritante warboel aan het worden ondertussen!

Succes alvast! :)

• bouwfraude
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 17:48:
[...]
Kijk daarmee uit, want je komt dan terecht in een wereld van :
- Netflix die vage DD+ subversies uitstuurt die niet elke Dolby Digital versterker snapt!
Mmm, wat zijn de symptomen daarvan? Amazon prime heeft sommige
Doctor Who afleveringen die heel hard ruisen (op een LG TV met een Marantz versterker, niet via de PC)
Verder ben ik het nog nergens tegen gekomen en de klantenservice zit ook goed verstopt.

• nero355

nero355

bouwfraude schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 21:25:
Mmm, wat zijn de symptomen daarvan? Amazon prime heeft sommige
Doctor Who afleveringen die heel hard ruisen (op een LG TV met een Marantz versterker, niet via de PC)
Verder ben ik het nog nergens tegen gekomen en de klantenservice zit ook goed verstopt.
Dan zou het goed kunnen dat je daar last van hebt! :/

• Matt_E
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 15-03 21:54
@FeaR Dankjewel voor je uitgebreide reactie. De genoemde topics met soort gelijke cases ga ik dan zeker ook even bekijken. Ik zag dat ik een typfout had gemaakt, ik bedoelde de PM7005 en niet 5007. Je refereert zelf aan de PM6005, maar ik was zelf naar de PM6006 aan het kijken. Deze heeft echter de genoemde poweramp aansluiting ook niet, maar ook bij de 7005 zie ik deze niet aan de achterkant verschijnen. Hiermee lijkt deze functie dus nutteloos, tenzij ik een oudere 7004 die je noemt nog op de kop kan tikken. Ik neem dit zeker even mee in mijn overweging. Ik meld me nog even als ik verder gekanaliseerd heb ;)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Matt_E schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 19:14:
@FeaR Dankjewel voor je uitgebreide reactie. De genoemde topics met soort gelijke cases ga ik dan zeker ook even bekijken. Ik zag dat ik een typfout had gemaakt, ik bedoelde de PM7005 en niet 5007. Je refereert zelf aan de PM6005, maar ik was zelf naar de PM6006 aan het kijken. Deze heeft echter de genoemde poweramp aansluiting ook niet, maar ook bij de 7005 zie ik deze niet aan de achterkant verschijnen. Hiermee lijkt deze functie dus nutteloos, tenzij ik een oudere 7004 die je noemt nog op de kop kan tikken. Ik neem dit zeker even mee in mijn overweging. Ik meld me nog even als ik verder gekanaliseerd heb ;)
De PM6005 was een tikfout inderdaad. Ik had wel de PM6006 bekeken (directe search vanuit Chrome). Een PM70004 zou inderdaad kunnen. Wil je toch een PMx005 dan heb je de PM8005 met HT Ingang. Volgens de Pricewatch binnen budget maar doorklikkende naar de winkel komt er ineens een "paar" tientjes bovenop. Je kan wel zonder de HT ingang, dan moet je de Pre-Out van de SR op een gewone ingang van de PM aansluiten, zit je dus wel met dubbele volumeregeling.

• bouwfraude
  • Niet online
Matt_E schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 16:14:
IVeel vragen dus, wellicht dat iemand met veel Marantz ervaring mij kan helpen.
Ik heb in de woonkamer een Marantz SR6007 staan en die bevalt ook goed genoeg voor de stereo.
Voorheen een Yamaha DSP-A2 met twee Marantz MA6100 monoblokken omdat de klank van Yamaha niet zo beviel.
Nu is ene helft van het forum van mening dat een eindversterker niet uitmaakt maar als je langdurig naar een installatie luistert merk ik toch verschil. Marantz klinkt als Marantz, ik heb de monoblokken ook vergeleken met een PM5004 dat klonk hetzelfde misschien was de bas wat strakker bij de MA6100 maar dat is lastig testen zonder switchbox met alleen tweeweg boekenplank formaat luidsprekers.

De PM5004 is inmiddels vervangen door een IOTAVX SA3 en die bevalt beter.

• DominoNL
  • Laatst online: 01-04 09:57

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Ik heb 4 jaar geleden een Marantz SR6009 gekocht. Helemaal blij mee en altijd uiterst zorgvuldig mee om gegaan, heeft in een goed geventileerd audio-meubel gestaan en absoluut stofvrij gehouden. Deze week wilde ik echter de receiver aanzetten en sprong hij na ~10 seconden in de protection (met de 0.5seconde knipperende rode led). Ik heb al de software-reset gedaan en uitvoerig gecontroleerd of er geen (speaker)draden kortsluiting maken, maar alles ziet er gewoon goed/netjes uit en ook zonder enige aangesloten kabel springt hij in protection.

Heeft iemand hier misschien een oplossing voor die ik nog niet geprobeerd heb?

Daarnaast heb ik al direct even contact opgenomen met Audio Service BV die de garantie-afhandelingen doet voor HiFi-corner (die zijn helaas gestopt met de winkel) en met Marantz zelf en beide gooien het op een "helaas-pindakaas" waarbij Marantz zelf nog de toevoeging maakte "4 jaar is best aardig voor zo'n apparaat". Is dat een beetje de normale gang van zaken? Ik heb (zo blijkt ten onrechte) met het idee dat je bij toch een wat duurder model van een gerenommeerd merk A. voor kwaliteit gaat en dus niet na 4 jaar de geest geeft en B. mocht er zo iets gebeuren dat daar dan een service-apparaat achter zit dat iets meer doet dan ongeacht van klacht, type, enz "jammer joh" roepen. Begrijp me niet verkeerd, ik verwacht helemaal niet dat ze stante pede een nieuwe komen brengen met een rode strik er omheen en excuses van de CEO, maar ook na de officiële garantie-periode zou ik toch verwachten dat ze op z'n minst een stukje met me meedenken.

Zijn er daaromtrent nog tips die ik kan proberen om toch nog iets van deze momenteel waardeloze zwarte doos voor elkaar te krijgen?

• Lip
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@DominoNL Werken de analoge ingangen nog?
DominoNL schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:34:
Zijn er daaromtrent nog tips die ik kan proberen om toch nog iets van deze momenteel waardeloze zwarte doos voor elkaar te krijgen?
Natuurlijk! 8)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• DominoNL

DominoNL

Ja, alles werkt nog eigenlijk. Alle in- en outputs en er speelt ook gedurende de 10-15 seconden voordat de protection inkickt gewoon muziek. Daarna klikt echter de protection aan en is het klaar..

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@DominoNL Heb je de kap van de receiver al los gehad? Het kan natuurlijk zijn, dat je er een stofnest van heb gemaakt in je receiver.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• DominoNL

DominoNL

Tot m'n contact vandaag met Marantz had ik nog de hoop/illusie dat er iets van (al dan niet betaalde) service zou zijn van hun kant. Nu ik weet dat ik dat op mn buik kan schrijven durf ik ook wel even een schroevendraaier te pakken. Zal vanavond de kap los halen en een fotootje schieten, maar voor zover ik door het rooster naar binnen kan kijken istie brandschoon...

• DominoNL

DominoNL

https://www.dropbox.com/s..._20191125_190458.jpg?dl=0

Dit lijkt me toch bijzonder netjes?

Als ik de unit aanzet met deze stekker los, dan blijft ie wel aan, maar dat zal niet de bedoeling zijn.. (de blauw-rood-zwart-rood-blauwe)

https://www.dropbox.com/s..._20191125_191908.jpg?dl=0

Kun je hier iets mee? @Lip

[Voor 61% gewijzigd door DominoNL op 25-11-2019 19:22]

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@DominoNL Schijn bedriegt vaak, nu is dat waarschijnlijk ook het geval.
https://tweakers.net/ext/f/017UsdOXua5kl0ZDsoRNaLIK/medium.jpg

In de rode vakken zitten je eindtrappen, tussen het silicium en het koelblok zit natuurlijk koelpasta. Kan je zien of dat uitgedroogd is? De gele cirkels, zijn je buffer condensatoren t.b.v de eindtrappen. Die moeten aan de bovenkant perfect aanvoelen. Wanneer ze aan de bovenkant bol aanvoelen zijn ze defect, er kan ook een deuk inzitten, maar dan zit er ook een smury aan de onderkant, bij de printplaat. Dan zijn ze eveneens defect.

Die stekker lijkt inderdaad iets los te zitten, die kan je gewoon aandrukken wanneer je dat nodig acht.
Heb je een tafel ventilator om lucht de receiver in te blazen? Wanneer je versterker niet meer in protectie schiet tijdens het spelen, is een reparatie gewoon de moeite waard.

• DominoNL

DominoNL

Nou, de caps waren goed en met een tafelfan erop ging hij nogsteeds strak in de protection.

Maar, bij nadere inspectie van de versterker PCB viel me op dat de stekker van de front-left luidspreker een beetje op half zeven hing. Aan de achterkant zijn de solderingen losgekomen van de PCB zoals op deze foto te zien;

https://www.dropbox.com/s...-20191125-WA0016.jpg?dl=0

Dit zou ik zelf prima kunnen solderen, maar zit precies aan de achterkant van de PCB, op krap anderhalve centimeter van het koelblok, dus dat wordt lastig... Ook alles uit elkaat halen wordt niks, want tussen de PCB en het koelblok zitten natuurlijk alle versterkerchips direct gesoldeerd, en "open vouwen" lijkt me geem goed idee. Wat is wijsheid? Alsnog ter reparatie aanbieden bij een hobo-hifi o.i.d.? Of beter de losse pinnen afknippen en de pre-out gebruiken met een losse eind-trap?

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

De eindtrappen zitten normaliter, met een schroef vast aan het koelblok. Het koelblok moet zonder los solderen van de eindtrappen er af kunnen. Je moet er wel heel veel voor los halen. Heb je trouwens al gekeken wat een losse eindtrap kost? :) Daar schrik je van, denk ik.

Wat wijsheid is? Op non conformiteit (buiten garantietermijn) gooien.

Edit : Maar dat is een weg, die niet meer bewandeld kan worden, omdat de winkel niet meer bestaat.

Dat is een lange weg, en vanwege die reden zou ik er zelf aan beginnen, maar dat je moet je natuurlijk ook willen.
DominoNL schreef op maandag 25 november 2019 @ 20:32:
Aan de achterkant zijn de solderingen losgekomen van de PCB zoals op deze foto te zien;
Toch een warmte probleem dus, misschien toch maar de volgende keer een andere plekje verzinnen. Of beter koel mogelijkheden forceren, als je de receiver terug in het kastje plaatst.

[Voor 34% gewijzigd door Lip op 25-11-2019 22:14]

• christiaans
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 31-03 21:47
Misschien is deze vraag al gesteld, maar waarom stuur je het apparaat niet ter reparatie?

Misschien vallen de kosten wel mee.
Lip schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:08:
De eindtrappen zitten normaliter, met een schroef vast aan het koelblok. Het koelblok moet zonder los solderen van de eindtrappen er af kunnen. Je moet er wel heel veel voor los halen. Heb je trouwens al gekeken wat een losse eindtrap kost? :) Daar schrik je van, denk ik.

Wat wijsheid is? Op non conformiteit (buiten garantietermijn) gooien.

Edit : Maar dat is een weg, die niet meer bewandeld kan worden, omdat de winkel niet meer bestaat.

Dat is een lange weg, en vanwege die reden zou ik er zelf aan beginnen, maar dat je moet je natuurlijk ook willen.

[...]

Toch een warmte probleem dus, misschien toch maar de volgende keer een andere plekje verzinnen. Of beter koel mogelijkheden forceren, als je de receiver terug in het kastje plaatst.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Het is niet mijn apparaat, maar die van @DominoNL

• DominoNL

DominoNL

Nou, gister nog een avond zitten schroeven en solderen, maar helaas. Het lijkt erop dat met het loskomen van de 4-polige connector ook het PCB intern is beschadigd. Vandaag nog even contact op nemen met een lokale generieke reparateur om te kijken of hij een poging kan doen om er nog leven uit te krijgen, maar ik ben bang dat het al snel weggegooid geld blijkt te zijn. Alvast voor de zekerheid maar een mooie Onkyo bestellen in de black-friday acties, en wellicht als ik de Marantz ooit nog aan de praat krijg krijg heb ik een mooie reserve unit voor op zolder. @Lip in ieder geval bedankt voor je hulp en snelle reacties!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Yw! En misschien een ander plekje zoeken voor de nieuwe receiver. Mijn beruchte Onkyo TX-NR609 werkt ook alweer 7+ jaar, en wijd dat echt aan een beter luchtstroomvoorziening t.b.v de koeling.

het kan dus wel! :/

@DominoNL Je ziet het niet zitten, om zelf draadbruggen te maken?

Service Manual kan je na registratie hier downloaden

[Voor 39% gewijzigd door Lip op 26-11-2019 10:23]

• DominoNL

DominoNL

Lip schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 09:23:
Yw! En misschien een ander plekje zoeken voor de nieuwe receiver. Mijn beruchte Onkyo TX-NR609 werkt ook alweer 7+ jaar, en wijd dat echt aan een beter luchtstroomvoorziening t.b.v de koeling.

het kan dus wel! :/

@DominoNL Je ziet het niet zitten, om zelf draadbruggen te maken?

Service Manual kan je na registratie hier downloaden
Mwoa, hij stond écht in een goed geventileerde kast (zonder voor- en achterkant), dus ik durf echt sterk te betwijfelen dat dit met temperatuur te maken heeft.

De link die je stuurt is wel super handing, daarmee durf ik nog wel een tweede poging te doen, dan weten we iig wat er met wat verbonden moet zijn (dat was een beetje een gok). Van het weekend even tijd voor maken om er naar te kijken. Super bedankt in ieder geval, die manual had ik in m'n eentje nooit gevonden!!

Edit: @Lip Even een "sanity check"; dit betekend toch gewoon dat pin 2 en 3 met elkaar verbonden zijn?

https://www.dropbox.com/s...20at%2010.47.29.jpeg?dl=0

[Voor 9% gewijzigd door DominoNL op 26-11-2019 11:30]

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

C7121 is met elkaar verbonden ja

• nero355

nero355

DominoNL schreef op maandag 25 november 2019 @ 14:34:
Daarnaast heb ik al direct even contact opgenomen met Audio Service BV die de garantie-afhandelingen doet voor HiFi-corner (die zijn helaas gestopt met de winkel) en met Marantz zelf en beide gooien het op een "helaas-pindakaas" waarbij Marantz zelf nog de toevoeging maakte "4 jaar is best aardig voor zo'n apparaat". Is dat een beetje de normale gang van zaken? Ik heb (zo blijkt ten onrechte) met het idee dat je bij toch een wat duurder model van een gerenommeerd merk A. voor kwaliteit gaat en dus niet na 4 jaar de geest geeft en B. mocht er zo iets gebeuren dat daar dan een service-apparaat achter zit dat iets meer doet dan ongeacht van klacht, type, enz "jammer joh" roepen. Begrijp me niet verkeerd, ik verwacht helemaal niet dat ze stante pede een nieuwe komen brengen met een rode strik er omheen en excuses van de CEO, maar ook na de officiële garantie-periode zou ik toch verwachten dat ze op z'n minst een stukje met me meedenken.
DominoNL schreef op maandag 25 november 2019 @ 16:49:
Tot m'n contact vandaag met Marantz had ik nog de hoop/illusie dat er iets van (al dan niet betaalde) service zou zijn van hun kant. Nu ik weet dat ik dat op mn buik kan schrijven durf ik ook wel even een schroevendraaier te pakken.
Wat een waardeloze service van Marantz zeg! -O-

Hebben ze dat van Dell geleerd of zo... Waren ook zo vriendelijk destijds! :X
Zal vanavond de kap los halen en een fotootje schieten, maar voor zover ik door het rooster naar binnen kan kijken istie brandschoon...
Wat je ook nog kan doen is alle soldeerverbindingen nalopen met een vergrootglas en goed kijken of je er een aantal niet opnieuw moet aanbrengen!

Zo hebben we ooit een dashboardpaneel in de auto van mijn pa gerepareerd! :)
Je bedoelde denk ik Lip in "Optisch geluid ipv HDMI" :+

• DominoNL

DominoNL

nero355 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 16:16:
[...]

[...]

Wat een waardeloze service van Marantz zeg! -O-

Hebben ze dat van Dell geleerd of zo... Waren ook zo vriendelijk destijds! :X

[...]

Wat je ook nog kan doen is alle soldeerverbindingen nalopen met een vergrootglas en goed kijken of je er een aantal niet opnieuw moet aanbrengen!

Zo hebben we ooit een dashboardpaneel in de auto van mijn pa gerepareerd! :)

[...]

Je bedoelde denk ik Lip in "Optisch geluid ipv HDMI" :+
Mja, ik vond het ook vrij teleurstellend. Nogmaals, ik snap dat je na 4 jaar niet zonder vragen een nieuwe krijgt, maar een beetje meedenken had ik wel op z'n plaats gevonden... afijn...

De rest van de soldeerverbindingen hebben we gechecked, daar leek (ook onder een vergrootglas) niets mis mee. Vrijdagavond staat een soldeer-avondje op de planning.. :P

• Trichoglossus
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 01-04 20:17
Als ik radio wil luisteren via de Marantz NR1607, dan ontvang ik bijna geen zenders. Met een losse dipool antenne. Hang ik in dezelfde opstelling een Marantz ST6003 tuner aan de versterker, dan ontvang ik wel vrijwel alle zenders in goede kwaliteit. Enig idee?

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:01

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Onlangs een NR1609 gekocht, bevalt erg goed. Ik zit alleen nog met een vraag over zone 2.

Heb in de keuken luidsprekers die ik aan zone 2 heb hangen. Maar klopt het dat je maar een beperkt aantal input mogelijkheden voor die zone kunt kiezen? (in dit geval via de Marantz app). Ik wil bijv. naar digitale radio via settopbox luisteren, die hangt aan HDMI-poort CBL/SAT. Maar die zie ik niet terug in de bronnenlijst voor zone 2 :S Er staat alleen phono, tuner, Bluetooth, HEOS. En een input met naam ‘SOURCE’ maar daar kreeg ik geen geluid uit, geen idee welke input dat mag zijn.

Heb wel eens ergens in OSD van de receiver een optie gevonden wat neerkwam op “huidige bron stereo over alle zones”, maar dat is ook niet helemaal wat ik zoek...

[Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 04-12-2019 22:41]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

ThinkPad schreef op woensdag 4 december 2019 @ 22:40:
Maar klopt het dat je maar een beperkt aantal input mogelijkheden voor die zone kunt kiezen?
Ja. Zie pagina 142 van de handleiding:
It is not possible to play the digital audio signals input from the HDMI, COAXIAL or OPTICAL connectors in ZONE2. Use analog connections for ZONE2 playback.
Veelal gaat het wel iets verder dan wat hier staat. Netwerk naar Zone 2 zal ook gewoon werken.

Edit:
Het staat ook op de website vermeldt:
https://tweakers.net/ext/f/vH6uJWpEGXDBgd9Ya28RzD0Z/full.jpg

Alleen een bolletje bij "Network, USB" en "Analog", niet bij "HDMI" dan wel "optrical, coax".
Ik wil bijv. naar digitale radio via settopbox luisteren, die hangt aan HDMI-poort CBL/SAT. Maar die zie ik niet terug in de bronnenlijst voor zone 2 :S Er staat alleen phono, tuner, Bluetooth, HEOS. En een input met naam ‘SOURCE’ maar daar kreeg ik geen geluid uit, geen idee welke input dat mag zijn.
HDMI is en digitale bron en wordt dus niet doorgestuurd. Beperkingen op Zone 2 zie je heel veel. De lagere modellen receivers doen - zoals deze - alleen analoge bronnen naar Zone 2 doorsturen. Een hogere serie doet dan als extraatje S/PDIF en de hoogste modellen kunnen HDMI doorzetten. Meer vermogen is geen reden om een hoger model receiver te nemen, minder beperkingen voor Zone 2 wel.

Overigens nemen sommige merken afscheid van deze scheiding. Zo kan de Denon AVR-X2600H gewoon tot en met HDMI naar Zone 2 doorzetten.

[Voor 11% gewijzigd door FeaR op 05-12-2019 00:21. Reden: Plaatje toegevoegd.]

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:01

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
Dankje @FeaR dat is een duidelijk antwoord! Was er helaas al bang voor. Gelukkig kan ik wel internetradio (ingang 'HEOS' kiezen) laten afspelen op zone 2.

Ik zal eens kijken of ik via de Harmony app kan zorgen dat op zone 2 een bepaalde internetradiozender wordt afgespeeld. Tot nu toe ligt de WAF vrij laag, er zijn een aantal stappen & twee verschillende apps (Marantz + HEOS) nodig voordat de boel begint met spelen.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• lordfragger
  • Registratie: juni 2007
  • Laatst online: 13:24
Mijn SR5008 begint meer en meer last te krijgen van wegvallend beeld :( Het geluid blijft gewoon doorlopen, maar het beeld wordt 1-2 seconden zwart.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik verdenk het hdmi bord, maar zeker ben ik niet. De receiver staat wel in een kast, maar ik heb al sinds het begin een 120mm fan door de verluchtingsgaten blazen dus temperatuur lijkt me geen issue. Hij wordt nooit echt warm als ik aan de behuizing voel...

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

@lordfragger een foto zou wel handig zijn, van de plaatsing van je receiver.

• nero355

nero355

lordfragger schreef op donderdag 5 december 2019 @ 17:46:
Mijn SR5008 begint meer en meer last te krijgen van wegvallend beeld :( Het geluid blijft gewoon doorlopen, maar het beeld wordt 1-2 seconden zwart.
Wat hangt er allemaal aan precies ?!
En is het alleen bij één apparaat of ook bij andere apparaten die eraan hangen :?

Hier en daar zal je bijvoorbeeld apparaten tegenkomen die een slechte HDMI handshake hebben als ze terugkomen uit de standby stand :/

Pagina: 1 ... 49 50 51 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True