Dat is de verhoging in decibellen die je met het vermogen krijgt denk ik. Da's een logaritmische schaal Elke verdubbeling in geluidsdruk (=equivalent aan vermogen) geeft 3db erbij. Elke vertienvoudiging geeft er 10db bij. En andersom, elke halvering is -3b en elke decimering is -10db
Dus
1 watt is 91db + 0
10 watt is 91db + 10 (vertienvoudiging vermogen vanaf 1watt, dus +10db)
100 watt is 91db + 20 (vertienvoudiging vermogen vanaf 10watt, dus nog een keer +10db)
En 50watt is weer de helft van 100 watt, dus dan gaat er 3db af, dus dat wordt 91 + 17db
In een kleine kamer (zeg kleiner dan 4x5) neemt het geluidsniveau overigens niet helemaal 6db per meter afstand af, het is iets complexer ivm muren, maar het klopt redelijk.
Waar het op neer komt: Alle moderne versterkers (ook de NR' tjes) hebben meer dan voldoende vermogen om elke speaker op goed niveau aan te kunnen sturen. Het verschil tussen 50 en 100watt is verassend klein in geluidsdruk (test maar als je een decibellenschaal volumeknop hebt) en technisch zijn ze allemaal transparant, hebben ze goede voedingen, kunnen ze goed omgaan met alle normale consumentenspeakers.
Pas als je op referentieniveau wilt spelen (dus 105db met headroom voor 115db op de luisterplek) en dat ook nog eens graag tot 20Hz wilt gaan doen, wordt vermogen interessant. Daarvoor is het eigenlijk vooral alleen goed voor een goed gevoel.
En omdat ik dat goede gevoel ook belangrijk vind (en omdat ik een actief DSP wisselfilter wil kunnen gebruiken), heb ik een rotel 4 kanaals eindversterker op mijn NR1509 aangesloten

. Maar
nodig is het zeker niet voor het vermogen.
Sowieso zal er trouwens veel te veel overblijven : Mijn NR1606 kan zo hard dat je oren pijn gaan doen ergens vanaf 60 of 65% al geloof ik...

Ja en de grap is dat je dan nog niet eens 1 watt vermogen continu gebruikt.
Meeste mensen vinden iets vanaf 60db ,70db of 80db al "hard". Dan heb je het dus over iets van 0,001 watt, 0,01 of 0,1 watt aan continu vermogen dat je gebruikt

. Neem daar dan nog 10db 'headroom' (voor dynamiek) voor en je hebt aan een 1 watt versterker genoeg

. Nu wil je in de praktijk wel
iets meer vermogen hebben. Maar vanaf 20 watt, lineair gedrag en lage vervorming mag je een versterker al 'hifi waardig' noemen en is hij in een blinde test zeer moeilijk (eigelijk gewoon niet) te onderscheiden van een andere versterker die ook 'hifi waardig' is.
Zie hier voor hoe je de geluidsdruk ervaart. Neem voor de eenvoudigheid even 90db = 1 watt en dan elke 10 eraf of er bij is vermogen gedeeld of keer tien
[
Voor 22% gewijzigd door
JvS op 28-12-2018 14:06
]