Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Niels-88
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 21-04 17:22
Maar hier schiet ik niets mee op toch? mijn idee is:

TV (Sony 55XE9305)
|
HDMI (arc)
|
Marantz (NR1609)
| | | |
hdmi hdmi hdmi hdmi
| | | |
PS4 pro xbox one x xx xx

In deze opstelling zou ik het minst aantal kabels nodig hebben, nu lopen er hdmi kabels direct naar de tv en optische kabels naar de receiver. Dit omdat mijn SR6003 max 1080p ondersteund en ook geen HDR ondersteuning heeft,

Met de NR1609 zou ik ook mijn fronts nog bi-wire kunnen aansluiten (voor wat het dan ook waard mag zijn). Ook zou ik ruimte besparen

Maar dit heeft nogmaals alleen zin wanneer ik er niet op achteruit ga ivm het vermogen en algehele kwaliteit

• hardware-lover
  • Registratie: augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Niels-88, normaal gesproken zou je goed uit de voeten moeten kunnen met dat type receiver. Je Kef luidsprekers hebben echter een wat minder hoge gevoeligheid waardoor je er net wat meer vermogen in moet pompen dan bij luidsprekers die daar beter in zijn. Voor ons is het moeilijk inschatten hoe hard jij het geluid wel eens wil laten horen met je opstelling. Voor ons voldoet een NR1606 prima in dat opzicht, maar daar heb jij niet zo heel veel aan natuurlijk. Voor ons was formaat receiver erg van belang.

A smile a day....

• JvS
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:49

JvS

Ik heb hem zelf ook

Niels-88 schreef op zondag 23 december 2018 @ 13:27:,

Met de NR1609 zou ik ook mijn fronts nog bi-wire kunnen aansluiten (voor wat het dan ook waard mag zijn). Ook zou ik ruimte besparen

Maar dit heeft nogmaals alleen zin wanneer ik er niet op achteruit ga ivm het vermogen en algehele kwaliteit
Technisch gezien ga je erop achteruit. De helft van de mensen vindt dat dit ook in gekuidskwaliteit te horen is. Dit is echter nog nooit in een goede objectieve test aangetoond. Beide receivers hebben meer dan voldoende vermogen om goed geluid weer te geven (alle moderne receivers hebben dat). Mijn mening is dat beide receivers exact hetzelfde klinken.

Wat wel relaxed is aan die nr serie is dat er front pre outs opzitten, dus je kunt er eventueel een eindversterker op aansluiten mocht je er echt mee gaan zitten. Zo gebruik ik de 1509.

Waarom neem je trouwens niet de nr1509? Ga je uitbreiden naar 7.1?

En biwiren kan, maar is vrij nutteloos.

JvS wijzigde deze reactie 23-12-2018 19:38 (4%)

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21:54
Hier een marantz nr1607. En sinds vandaag echte problemen met het netwerkgedeelte: ik kom er niet meer in. Dus niet in de instellingen en ook niet in de setup wizard. Ik blijf tegennhet zandlopertje aankijken. (Die blijft urenlang draaien)

Wat ik al gedaan heb:
Stekker eruit en erin (kwartier van stroom af)
Network reset en factory reset volgens deze guide: https://denon-uk.custhelp...antz-audio-video-receiver

Maar dat heeft allemaal niet geholpen.
Ik heb dit weleens eerder gehad en toen was het met een keertje in/uitschakelen wel opgelost. Nu is het wel verrekte hardnekkig.

Hebben jullie suggesties wat ik nog kan proberen?

• Burgerman
  • Registratie: juni 2005
  • Niet online
Niels-88 schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 15:10:
Ik overweeg een NR1609 aan te schaffen als vervanger voor mijn SR6003, voornamelijk vanwege de afmetingen en de 4K ondersteuning. Er zijn echter wel een aantal dingen die mij tegenhouden.

Het vermogen; de NR 1609 heeft een vermogen van 7 x 50 Watt, mijn SR6003 heeft een vermogen van 7 x 100 Watt.

Zal ik het verschil in vermogen erg gaan merken in deze set-up of maakt het weinig uit?
Zelf heb ik ook een SR6003 en heb deze eens vervangen door een NR1604. Mij beviel het niet, de muziek kwam minder krachtig over, minder 'drive' in de muziek. Daarom ben ik weer terug gegaan naar de SR6003.

• Niels-88
@JvS ja wellicht in de toekomst naar 7.1 dan zou 1609 toch wat meer toekomst gericht zijn, en geloof dat de 1609 net wat meer features heeft.

@Burgerman Hmm ja helder dat is inderdaad waar ik bang voor was, het is toch de helft van het vermogen wat je inlevert per kanaal. Nu staat hij zeker niet altijd hard bij mij maar bij een film met goed geluid wil ik hem toch nog wel eens wat verder open zetten.

• Raymond
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21:54
Raymond schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 00:24:
Hier een marantz nr1607. En sinds vandaag echte problemen met het netwerkgedeelte

Hebben jullie suggesties wat ik nog kan proberen?
En het is weer over. Vanzelf overgegaan.
Fijn, dit soort storingen :|

Sel complete receiver gereset, dus komende dagen bezig om alle instellingen weer goed te krijgen :+

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Niels-88 schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:13:
@Burgerman Hmm ja helder dat is inderdaad waar ik bang voor was, het is toch de helft van het vermogen wat je inlevert per kanaal. \
Je vraagt hier om subjectieve ervaringen he (waarbij mensen ook verschilen tussen DAC's, HDMI kabels en weet ik wat horen, wat aantoonbaar geen verschil heeft). Je mag je geld uitgeven hoe je het wilt, maar in geen enkele objectieve en gecontroleerde test horen mensen verschillen tussen normale versterkers.

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 21:40
@Burgerman Hmm ja helder dat is inderdaad waar ik bang voor was, het is toch de helft van het vermogen wat je inlevert per kanaal. Nu staat hij zeker niet altijd hard bij mij maar bij een film met goed geluid wil ik hem toch nog wel eens wat verder open zetten.
Hoe ver zet jij hem open bij een film? Ik heb ook een NR1607 (momenteel in een ruimte van 12 bij 6 meter) en als ik alleen thuis ben en 'm zo hard kan zetten als ik zelf wil kom ik nooit verder dan de helft. Dat is met Q-acoustics 3000-serie speakers en een 150W Yamaha subwoofer.

• Mip
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 17:12
Raymond schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 11:57:
[...]

En het is weer over. Vanzelf overgegaan.
Fijn, dit soort storingen :|

Sel complete receiver gereset, dus komende dagen bezig om alle instellingen weer goed te krijgen :+
Bedraad aansluiten werkt bij mij goed.

Hoewel nog altijd de app soms de weg kwijt is |:(
maargoed dat lijkt mij meer een probleem van de app dan de receiver zelf.. Marantz doe er wat aan

• page404
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18:46

page404

Sanity not found

Burgerman schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 10:35:
[...]

Zelf heb ik ook een SR6003 en heb deze eens vervangen door een NR1604. Mij beviel het niet, de muziek kwam minder krachtig over, minder 'drive' in de muziek. Daarom ben ik weer terug gegaan naar de SR6003.
Ik zou zelf ook niet kiezen voor een NR-serie. Vind ze net wat te dunnetjes qua vermogen. Zie trouwens wel dat ze discrete channels hebben, netjes, dat had ik niet verwacht. Maar het scheelt inderdaad de helft aan vermogen.

When my hair's all but gone and my memory fades And the crowds don't remember my name When my hands don't play the strings the same way, mm I know you will still love me the same

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

page404 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 12:12:
[...]
Ik zou zelf ook niet kiezen voor een NR-serie. Vind ze net wat te dunnetjes qua vermogen. Zie trouwens wel dat ze discrete channels hebben, netjes, dat had ik niet verwacht. Maar het scheelt inderdaad de helft aan vermogen.
Indien een gebruiker beschikt over luidsprekers met een wat hogere gevoeligheid, dan kan een NR receiver meer dan prima voldoen. Ik kan de handel hier toch werkelijk zo hard zetten dat de buren zouden gaan klagen, maar dat doe ik (vanzelfsprekend) niet. Ik vraag mij af of iedereen wel in de gaten heeft hoe hard het kan klinken bij 1 watt uitgangsvermogen?

A smile a day....

• Brad Pitt
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 18:18
Mja heb nu een 7012 en die gaat ook gewoon "uit" (in protectie) tijdens enthousiast fimpje kijken.

Ligt er maar net aan hoe hard je het wilt, hoeveel luidsprekers je aan hebt gesloten en hoe efficiënt deze zijn.

Nickname does not reflect reality

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:30

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

Mip schreef op woensdag 26 december 2018 @ 09:55:
Bedraad aansluiten werkt bij mij goed.

Hoewel nog altijd de app soms de weg kwijt is |:(
maargoed dat lijkt mij meer een probleem van de app dan de receiver zelf.. Marantz doe er wat aan
Hier is de NR1606 vanaf dag 1 bedraad aangesloten, maar de netwerk kant van de firmware crasht toch regelmatig :+

"De interval" lijkt wel wat langer te zijn geworden sinds een paar maanden geleden, maar het blijft gebeuren!

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Blommie01
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 20:35
page404 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 12:12:
[...]

Je weet wel dat wat jij dunnetjes noemt 3db (de helft aan vermogen) minder is?

Dat verschil hoor je geeneens 8)7

Blommie01 wijzigde deze reactie 26-12-2018 22:35 (3%)

• page404

page404

Sanity not found

Blommie01 schreef op woensdag 26 december 2018 @ 22:34:
[...]

Je weet wel dat wat jij dunnetjes noemt 3db (de helft aan vermogen) minder is?

Dat verschil hoor je geeneens 8)7
Relax :>
Het zou ook best psychosomatisch kunnen zijn :P

When my hair's all but gone and my memory fades And the crowds don't remember my name When my hands don't play the strings the same way, mm I know you will still love me the same

• Niels-88
Misschien heb ik het niet helemaal goed verwoord.

Dat het geluid kwa volume wat verder opengedraaid kan worden met een NR1609 geloof ik direct, wat ik bedoel en dus aan twijfel is of het geluid niet vervormd of iets vanwege het mindere vermogen.

• Blommie01
Niels-88 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 23:08:
Misschien heb ik het niet helemaal goed verwoord.

Dat het geluid kwa volume wat verder opengedraaid kan worden met een NR1609 geloof ik direct, wat ik bedoel en dus aan twijfel is of het geluid niet vervormd of iets vanwege het mindere vermogen.
Nee het geluid zal niet vervormen. Je zal waarschijnlijk toch niet meer dan een paar watt gebruiken.. Of je moet heel de dag de boel voluit open hebben staan..

Maar je kunt het gewoon berekenen hoeveel geluidsdruk je luidsprekers geven en hoeveel daar op je luisterplek van over blijft. Aan jou of die 3db het verschil maakt ;)

Je luidsprekers hebben een gevoeligheid van 88db.. En aangezien je er twee hebt komt daar 3db bij.

Bij 50W is dit op een meter afstand 91 + 17 = 108db
Bij 100W is dit op een meter afstand 91 + 20 = 111db

Trek er bij elke verdubbeling van de afstand 6db vanaf en je weet precies wat er op je luisterplek over blijft.

Blommie01 wijzigde deze reactie 28-12-2018 09:07 (39%)

• nero355

nero355

@Blommie01 Hoe kom je aan die 17 en 20 :?

Sowieso zal er trouwens veel te veel overblijven : Mijn NR1606 kan zo hard dat je oren pijn gaan doen ergens vanaf 60 of 65% al geloof ik... :X

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is de verhoging in decibellen die je met het vermogen krijgt denk ik. Da's een logaritmische schaal Elke verdubbeling in geluidsdruk (=equivalent aan vermogen) geeft 3db erbij. Elke vertienvoudiging geeft er 10db bij. En andersom, elke halvering is -3b en elke decimering is -10db

Dus
1 watt is 91db + 0
10 watt is 91db + 10 (vertienvoudiging vermogen vanaf 1watt, dus +10db)
100 watt is 91db + 20 (vertienvoudiging vermogen vanaf 10watt, dus nog een keer +10db)

En 50watt is weer de helft van 100 watt, dus dan gaat er 3db af, dus dat wordt 91 + 17db

In een kleine kamer (zeg kleiner dan 4x5) neemt het geluidsniveau overigens niet helemaal 6db per meter afstand af, het is iets complexer ivm muren, maar het klopt redelijk.

Waar het op neer komt: Alle moderne versterkers (ook de NR' tjes) hebben meer dan voldoende vermogen om elke speaker op goed niveau aan te kunnen sturen. Het verschil tussen 50 en 100watt is verassend klein in geluidsdruk (test maar als je een decibellenschaal volumeknop hebt) en technisch zijn ze allemaal transparant, hebben ze goede voedingen, kunnen ze goed omgaan met alle normale consumentenspeakers.

Pas als je op referentieniveau wilt spelen (dus 105db met headroom voor 115db op de luisterplek) en dat ook nog eens graag tot 20Hz wilt gaan doen, wordt vermogen interessant. Daarvoor is het eigenlijk vooral alleen goed voor een goed gevoel.

En omdat ik dat goede gevoel ook belangrijk vind (en omdat ik een actief DSP wisselfilter wil kunnen gebruiken), heb ik een rotel 4 kanaals eindversterker op mijn NR1509 aangesloten :). Maar nodig is het zeker niet voor het vermogen.
Sowieso zal er trouwens veel te veel overblijven : Mijn NR1606 kan zo hard dat je oren pijn gaan doen ergens vanaf 60 of 65% al geloof ik... :X
Ja en de grap is dat je dan nog niet eens 1 watt vermogen continu gebruikt.

Meeste mensen vinden iets vanaf 60db ,70db of 80db al "hard". Dan heb je het dus over iets van 0,001 watt, 0,01 of 0,1 watt aan continu vermogen dat je gebruikt :). Neem daar dan nog 10db 'headroom' (voor dynamiek) voor en je hebt aan een 1 watt versterker genoeg :). Nu wil je in de praktijk wel iets meer vermogen hebben. Maar vanaf 20 watt, lineair gedrag en lage vervorming mag je een versterker al 'hifi waardig' noemen en is hij in een blinde test zeer moeilijk (eigelijk gewoon niet) te onderscheiden van een andere versterker die ook 'hifi waardig' is.

Zie hier voor hoe je de geluidsdruk ervaart. Neem voor de eenvoudigheid even 90db = 1 watt en dan elke 10 eraf of er bij is vermogen gedeeld of keer tien

JvS wijzigde deze reactie 28-12-2018 14:06 (22%)

• Blommie01
nero355 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 13:40:
@Blommie01 Hoe kom je aan die 17 en 20 :?

Ik geloof dat @JvS het in zijn lange versie wel aardig uit een heeft gezet ;)

Blommie01 wijzigde deze reactie 28-12-2018 15:55 (7%)

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
JvS schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 13:58:
[...]
Dat is de verhoging in decibellen die je met het vermogen krijgt denk ik. Da's een logaritmische schaal Elke verdubbeling in geluidsdruk (=equivalent aan vermogen) geeft 3db erbij. Elke vertienvoudiging geeft er 10db bij. En andersom, elke halvering is -3b en elke decimering is -10db

Dus
1 watt is 91db + 0
10 watt is 91db + 10 (vertienvoudiging vermogen vanaf 1watt, dus +10db)
100 watt is 91db + 20 (vertienvoudiging vermogen vanaf 10watt, dus nog een keer +10db)

En 50watt is weer de helft van 100 watt, dus dan gaat er 3db af, dus dat wordt 91 + 17db

In een kleine kamer (zeg kleiner dan 4x5) neemt het geluidsniveau overigens niet helemaal 6db per meter afstand af, het is iets complexer ivm muren, maar het klopt redelijk.
Dus als ik de versterker op volume -20dB heb staan en de versterker heeft 90W vermogen per kanaal (SR5003), mag ik dan concluderen dat er 0,9W per kanaal vermogen wordt gebruikt? Of is dat te kort door de bocht?

Als dat zo is, dan kan ik zeker af met minder, want de SR5003 komt alleen bij vinyl aan die -20dB (andere bronnen zijn komen harder binnen op de versterker)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Jeltel schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 13:30:
[...]

Dus als ik de versterker op volume -20dB heb staan en de versterker heeft 90W vermogen per kanaal (SR5003), mag ik dan concluderen dat er 0,9W per kanaal vermogen wordt gebruikt? Of is dat te kort door de bocht?

Als dat zo is, dan kan ik zeker af met minder, want de SR5003 komt alleen bij vinyl aan die -20dB (andere bronnen zijn komen harder binnen op de versterker)
Te kort door de bocht :), want hoeveel vermogen er verbruikt wordt, is nogal afhankelijk van het volume (1V of 2V spanning?) van het binnenkomend signaal en wat de versterker als "max" beschouwt. Dat kan bij een bron zomaar veel te hard zijn of veel te zacht (zoals bij jouw platenspeler mogelijk).

Daarnaast geldt dat alleen als je er bijvoorbeeld witte ruis op "0db" (in de opname) mee laat spelen. Dan krijg je een volledig gebruik van het vermogen. Muziek is veel complexer en bevat dynamiek en het gemiddelde niveau zal rustig 10 tot 20db (dus 10 tot 100x het gebruikte vermogen) onder de max liggen.s

JvS wijzigde deze reactie 01-01-2019 14:02 (3%)

• Jeltel
  • Niet online
Ok, duidelijk. Maar waarom kiezen ze bij veel versterkers dan de volumeschaal in dB's te doen (-78 -0 dB bij de SR5003) en niet iets als 0-100?

Wat zegt een dB volumeschaal?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Geen idee waarom dat nodig is op consumentenspul. Ik heb mijne ingesteld op 0-98. Overigens kan je die versterkers vaak nog wel tot +15db krijgen (om te compenseren voor ingangsignalen die niet genoeg spanning hebben).

Het zegt zeker wel wat. "0db" is maximale versterking bij de maximale ingangsspanning. Je kan exact zien hoeveel zachter je dan dat speelt. Maar waarom je dat zou moeten weten, weet ik niet :)

JvS wijzigde deze reactie 01-01-2019 17:21 (19%)

• nero355

nero355

JvS schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 17:21:
Geen idee waarom dat nodig is op consumentenspul. Ik heb mijne ingesteld op 0-98. Overigens kan je die versterkers vaak nog wel tot +15db krijgen (om te compenseren voor ingangsignalen die niet genoeg spanning hebben).
Die weergave gebruik ik dus ook : Gewoon het percentage zeg maar :)
Het zegt zeker wel wat. "0db" is maximale versterking bij de maximale ingangsspanning. Je kan exact zien hoeveel zachter je dan dat speelt. Maar waarom je dat zou moeten weten, weet ik niet :)
Misschien is het wel handig als je meerdere apparaten hebt om ze allemaal op hetzelfde volume te zetten :?

• Lip
  • Registratie: december 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

0dB (thx) is gelijk aan de reference volume level tijdens het afmixen van een speelfilm.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• page404

page404

Sanity not found

Ik vond ook dat de spraak de laatste tijd slecht te verstaan was (voor de laatste kalibratie klonk het veel helderder). Ik heb nu wat met de handmatige dB settings zitten klooien, en spraak is nu weer helder en op de voorgrond. Bleek dat de centerspeaker ietsje lager stond afgeregeld, die heb ik op -1 dB gezet ipv -3.5. Ook in de surround settings de front iets harder gezet, en spraak is beter. Nu even in de gaten houden of de balans niet te ver zoek is.

• Wasrek
  • Registratie: november 2011
  • Niet online
Sinds ongeveer een week heb ik problemen met het HEOS-deel op mijn Marantz NR1508. Ik gebruik zowel Spotify Connect als Internet Radio. Beide lopen via HEOS. Normaal gesproken toont de versterker via de HDMI-uitgang een beeld van de nu spelende muziek op de TV. Sinds een week blijft dit beeld echter zwart zodra HEOS gestart is. Dat is nog niet zo'n ramp, maar zodra dit probleem optreedt werken ook de play/pause en previous/next-knoppen op de afstandbediening van de versterker niet meer. Muziek wisselen bij Spotify kan dan dus alleen nog via de app op mijn telefoon. Ook het oproepen van het "option"-menu van de versterker lukt niet (bijvoorbeeld om een ander beeld te selecteren). Volume instellen/van input wisselen met de afstandsbediening lukt nog wel. Ook het algemene "setup"-menu is nog op te roepen. Dit verschijnt dan tegen een zwarte achtergrond.

Het probleem wordt tijdelijk opgelost door de versterker even van de stroom te halen, maar dit is geen blijvende oplossing.

Herkent iemand dergelijke problemen?

Om het nog mooier te maken stond vrijdagmiddag de internetradio aan toen ik thuis kwam. Eerst dacht ik dat ik deze 's morgens vergeten was uit te zetten. Uit mijn slimme energiemeter kan ik echter aflezen dat de versterker rond 14:00 spontaan is aangegaan. Het toegangslog van mijn router gaat niet zover terug, maar ik heb geen reden om te vermoeden dat er iemand anders mijn versterker heeft aangezet.

Liever voer ik geen reset uit van de versterker, omdat het verder allemaal prima werkt en ik geen zin heb weer een uur bezig te zijn met alle instellingen. Welke instellingen blijven er wel/niet bewaard via het opslaan van de instellingen op een USB-stick? Blijft bijvoorbeeld de koppeling van inputs/outputs aan de afstandsbediening bewaard?

• nero355

nero355

Wasrek schreef op zondag 13 januari 2019 @ 08:54:
Sinds ongeveer een week heb ik problemen met het HEOS-deel op mijn Marantz NR1508. Ik gebruik zowel Spotify Connect als Internet Radio. Beide lopen via HEOS. Normaal gesproken toont de versterker via de HDMI-uitgang een beeld van de nu spelende muziek op de TV. Sinds een week blijft dit beeld echter zwart zodra HEOS gestart is. Dat is nog niet zo'n ramp, maar zodra dit probleem optreedt werken ook de play/pause en previous/next-knoppen op de afstandbediening van de versterker niet meer. Muziek wisselen bij Spotify kan dan dus alleen nog via de app op mijn telefoon. Ook het oproepen van het "option"-menu van de versterker lukt niet (bijvoorbeeld om een ander beeld te selecteren). Volume instellen/van input wisselen met de afstandsbediening lukt nog wel. Ook het algemene "setup"-menu is nog op te roepen. Dit verschijnt dan tegen een zwarte achtergrond.

Het probleem wordt tijdelijk opgelost door de versterker even van de stroom te halen, maar dit is geen blijvende oplossing.

Ik zou denken dat er een Video Input is gekozen die op dat moment uitgeschakeld is, maar dat verklaart weer niet het probleem met de knoppen op de afstandsbediening...
Om het nog mooier te maken stond vrijdagmiddag de internetradio aan toen ik thuis kwam. Eerst dacht ik dat ik deze 's morgens vergeten was uit te zetten. Uit mijn slimme energiemeter kan ik echter aflezen dat de versterker rond 14:00 spontaan is aangegaan. Het toegangslog van mijn router gaat niet zover terug, maar ik heb geen reden om te vermoeden dat er iemand anders mijn versterker heeft aangezet.
Kan ook komen doordat je Spotify account gehackt is dus loop dat effe na! :)
Liever voer ik geen reset uit van de versterker, omdat het verder allemaal prima werkt en ik geen zin heb weer een uur bezig te zijn met alle instellingen. Welke instellingen blijven er wel/niet bewaard via het opslaan van de instellingen op een USB-stick? Blijft bijvoorbeeld de koppeling van inputs/outputs aan de afstandsbediening bewaard?
Geen ervaring mee helaas :)

• Wasrek
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:20:

[...]

Kan ook komen doordat je Spotify account gehackt is dus loop dat effe na! :)

[...]
Lijkt mij niet de oorzaak want het was juist de internetradio die aan stond toen ik thuis kwam, niet Spotify. Voor zover ik weet kan deze helemaal niet van buiten het wifi-netwerk ingeschakeld worden. Desondanks toch even mijn Spotify-wachtwoord gereset en uitgelogd op alle apparaten.

• Looney1984
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 22-04 11:02
Sinds kort ben ik in bezit van een Marantz nr 1609, dit voornamelijk omdat mijn oude Marantz geen 4k passtrough had. (voor mijn nvidia shield en ps4) Dit werkt als een trein en hier erg blij mee!

Heb daarnaast nog een dvr 1080i van ziggo, deze krijg ik via ARC niet aan de praat. Heb hdmi output van receiver op enhanced gezet, dit ivm 4k hdr etc. Wanneer dit aan staat dan wordt het digitale signaal in een minimaal schermpje afgespeeld op mijn tv zonder geluid. Iemand idee/ervaringen hoe ik dit wel via ARC voor elkaar kan krijgen?

Heb het nu als volgt opgelost:
Ziggo kastje rechtstreeks op hdm 1 van tv (non ARC) en geluid loopt dan prima via ARC. Nadeel is dat ik het setup menu dan niet op de tv te zien krijg. Denk dat het ligt dat mijn box best oud is een geen dhcp 2.2 heeft? (sorry als ik het mis heb, ben niet heel kundig in dit alles)

Kan bijvoorbeeld niet per hdmi input zeggen of deze enchanched moet zijn of niet, dat zou na mijn idee een oplossing zijn. Dat ik SAT ingang enkel op normaal hdmi bereik kan zetten? Maar zie nergens dat dit per hdmi ingang ingesteld kan worden.

Looney1984 wijzigde deze reactie 14-01-2019 17:06 (12%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Wat valt er met arc te doen als je bron op de receiver is aangesloten? Ik heb de 1509 en heb er een PC, Xbox, PVR (allemaal 1080i/p) en een mediapleyer (4K HDR) op aangesloten en de HDMI out gaat naar de TV. Alle bronnen geven uitstekend geluid (over de speakers, TV wordt nooit gebruikt voor geluid) en beeld is altijd goed.

ARC gebruik je alleen als je een apparaat met HDMI op je TV hebt aangesloten en je het geluid uit je versterker wilt laten komen. Dit is niet relevant als je apparaten op je receiever hebt aangesloten.

ZIt het bij jou niet meer in de HDMI audio out setting ofzo? ARC kan je gewoon uitzetten als alles op de receiver is aangesltoen.

JvS wijzigde deze reactie 14-01-2019 18:12 (80%)

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

@Looney1984, je laat nu helaas het typenummer van je TV achterwege. Dit is nu net noodzakelijk om een uitspraak over de instellingen per HDMI poort te kunnen doen.

Overigens herken ik je probleem met je decoder. Indien ik de HDMI aansluiting waaraan mijn NR1606 hangt op Deep Color zet, dan krijg ik geen beeld van mijn Ziggo decoder als deze aan de NR1606 hangt. Mijn type TV is echter per HDMI aansluiting op HDR aan- of uit te zetten.

hardware-lover wijzigde deze reactie 14-01-2019 18:56 (4%)

A smile a day....

• rodie83
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
JvS schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:09:
Wat valt er met arc te doen als je bron op de receiver is aangesloten? Ik heb de 1509 en heb er een PC, Xbox, PVR (allemaal 1080i/p) en een mediapleyer (4K HDR) op aangesloten en de HDMI out gaat naar de TV. Alle bronnen geven uitstekend geluid (over de speakers, TV wordt nooit gebruikt voor geluid) en beeld is altijd goed.

ARC gebruik je alleen als je een apparaat met HDMI op je TV hebt aangesloten en je het geluid uit je versterker wilt laten komen. Dit is niet relevant als je apparaten op je receiever hebt aangesloten.

ZIt het bij jou niet meer in de HDMI audio out setting ofzo? ARC kan je gewoon uitzetten als alles op de receiver is aangesltoen.
Of als je gewoon TV audio over je receiver wil laten lopen zonder een extra kabel te moeten aansluiten natuurlijk. Bijvoorbeeld als je gebruik maakt van de Netflix app op je TV.

• Looney1984
  • Registratie: september 2014
  • Laatst online: 22-04 11:02
hardware-lover schreef op maandag 14 januari 2019 @ 18:55:
@Looney1984, je laat nu helaas het typenummer van je TV achterwege. Dit is nu net noodzakelijk om een uitspraak over de instellingen per HDMI poort te kunnen doen.

Overigens herken ik je probleem met je decoder. Indien ik de HDMI aansluiting waaraan mijn NR1606 hangt op Deep Color zet, dan krijg ik geen beeld van mijn Ziggo decoder als deze aan de NR1606 hangt. Mijn type TV is echter per HDMI aansluiting op HDR aan- of uit te zetten.
Sony kd-49xe7096, en klopt precies wat je zegt. Zet ik deep color uit dan werkt het prima, maar wanneer ik dan hdr kijk via ps4/nvidia shield moet ik die eerst weer inschakelen.

Denk dat ik maar moet leven met de ziggo box op hdmi 1 van tv.
Hdmi 2/3 hebben HDR ondersteuning.

Heb namelijk geen zin steeds de hdmi instelling te moeten wijzigen om af en toe tv te kijken via ziggo box.
Het is eens tijd dat ze met die 4k box gaan komen!

Arc heb ik inderdaad aan ivm netflix wat ik via mijn 4k tv bekijk. (en de zenders met 4k aanbod)

Looney1984 wijzigde deze reactie 14-01-2019 19:48 (6%)

• Wasrek
  • Niet online
Wasrek schreef op zondag 13 januari 2019 @ 08:54:

Een week later exact hetzelfde, nu wordt het toch een beetje eng. Deze keer is de internetradio echter gestart op vrijdag rond 12:00 ipv 14:00. Bij thuiskomst was de versterker helemaal niet meer met de afstandsbediening te bedienen en ook de aan/uit knop op de versterker zelf deed niets. Stekker eruit was de enige optie.

In de routerlogs niets geks te zien.

Toch maar een reset proberen dan.

• Ethirty
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 22:40

Ethirty

Who...me?

Ik heb nu al een paar keer gehad dat als ik switch van een Heos stream naar bijv TV, dat mijn hele versterker vast slaat. Ik moet dan de powerknop ingedrukt houden voor een reboot (makkelijker dan de stekker achter het meubel vandaan vissen).

Niet helemaal hetzelfde als wat jij beschrijft, maar er is iets niet helemaal lekker met die laatste firmware.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 2 32GB  iPhone 8 64GB

• BobV
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21-04 19:42
Ethirty schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 17:14:
Ik heb nu al een paar keer gehad dat als ik switch van een Heos stream naar bijv TV, dat mijn hele versterker vast slaat. Ik moet dan de powerknop ingedrukt houden voor een reboot (makkelijker dan de stekker achter het meubel vandaan vissen).

Niet helemaal hetzelfde als wat jij beschrijft, maar er is iets niet helemaal lekker met die laatste firmware.
Exact dit en het probleem dat @Wasrek beschrijft heb ik gehad met mijn Denon receivers (x2400h en x2500h). Wordt compleet ontkent door hun servicedesk (sterker nog, ik wordt voor gek uitgemaakt/het zou aan mij liggen). HEOS is een stuk software dat nooit gereleased had mogen worden, de kwaliteit is echt verschrikkelijk.

Voor mij is Denon/Marantz nu over (jammer, heb altijd een Denon gehad), ik heb een Onkyo 868 besteld als vervanging.

• Le Enfant!
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 22:39
Ik heb hier een probleem met mijn Marantz PM7004. Toen ik gisteren een serie aan het kijken was, viel het me op dat één van de speakers (rechterspeaker aan de kant van de versterker) niet werkte. Het was laat in de avond, dus ik heb er niet veel naar kunnen kijken. Ik kon wel al uitsluiten dat het zou liggen aan de mediaspeler, want ook bij mijn Chromecast had ik dit probleem.

Vanochtend ook even gezocht, maar kon niet direct iets vinden. Het is geen probleem dat vaak voorkomt bij deze versterker.

Deze namiddag de kabels van beide speakers op een andere aansluiting (aangezien de versterker bi-wire ondersteundt) geplaatst en nu werkt het terug min of meer. Het enige vreemde is wanneer ik één van de speakers 'uitschakel' (adhv de knop op de versterker) beide speakers niet werken. Soms werken de speakers ook pas als ik de volume-knop omhoog draai, maar dat heb ik nog niet veel kunnen reproduceren. Sowieso ga ik hem de komende dagen nog testen om te zien of het probleem niet zou terugkomen.

Bij het testen met beide speakers uitgeschakeld (terug via de versterker) deed ik tevens ook eens de volumeknop helemaal open. De ene keer hoorde ik ruis uit de rechterspeaker (vanaf de versterker kant) en de andere keer viel ik de versterker uit met een rood knipperend lampje. Ik heb nog geweten wat dit betekent, maar ben dit inmiddels vergeten. Ik heb nooit echt een probleem gehad met deze versterker.

Betekent dit dat één van de aansluitingen gaar is of dat mijn versterker zijn laatste loodjes aan het leggen is?

• nero355

nero355

Le Enfant! schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 18:06:
Het enige vreemde is wanneer ik één van de speakers 'uitschakel' (adhv de knop op de versterker) beide speakers niet werken.

en de andere keer viel ik de versterker uit met een rood knipperend lampje.

Betekent dit dat één van de aansluitingen gaar is of dat mijn versterker zijn laatste loodjes aan het leggen is?
Ik zou aan de hand van bovenstaande symptomen meteen aan kortsluiting denken :?

• Heilige Kaas
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 14:57
Ik heb een marantz sr6006 en ga binnenkort een high end (summit-fi) luidspreker aanschaffen.
De luidsprekers mogen wel een aardige versterker hebben en ik denk niet dat de sr6006 dat kan leveren.
Ik zit te denken om monoblocks te maken en aan te sluiten via de pre-out van de marantz. Nu vraag ik mij af. Is die kwaliteit van die pre-out een beetje acceptabel? En gaat dit een upgrade in kwaliteit zijn?
Of zijn er andere manieren om de speakers aan te sturen? Bijvoorbeeld makkelijk kunnen switchen tussen twee receivers?

Of kan ik beter ipv monoblocks via de marantz gewoon een goede receiver kopen? NAD met bluos en hdmi module bijvoorbeeld.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Heilige Kaas ik zou het eerst gewoon proberen? Als een winkel ze als “high end” verkoopt betekent dat niet dat er meteen allerlei bijzondere spullen nodig zijn om die aan te sturen ;)
Kun je in die zaak niet even proefluisteren met je eigen sr6006?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Heilige Kaas schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 07:20:
De luidsprekers mogen wel een aardige versterker hebben en ik denk niet dat de sr6006 dat kan leveren.
Waarom denk je dat? Als je voor objectief advies komt, kan ik je zeggen dat versterkers in goed opgezette blinde tests nooit voor hoorbare verschillen in klank zorgen, tenzij een versterker buiten zijn limieten moet werken en de vervorming daardoor oploopt tot hoorbare proporties. Dat zal met normaal (hard) spelen met speakers die normaal gedesignd zijn nooit gebeuren.

Met audio heb je ook nog het subjectieve deel. De dure kabels, de DAC's, de zware eindversterkers en de "goed klinkende" voorversterkers. Daar kan ik je niet over adviseren, behalve dat dat in elke blinde test tot onhoorbare verschillen leidt, maar dat in niet blinde tests mensen de grootste verschillen horen.

Audio is een hobby, dus ik zou zeggen: Kijk wat je zelf wilt. Ik vind het bijvoorbeeld ook gewoon fijn om wat mooiere spullen te hebben en dat draagt bij aan de ervaring en draagt bij aan het feit dat het daarom (subjectief) beter klinkt. Luisteren is subjectief, dus dat kan een prima verbetering zijn.

Waar voor jou de grens ligt kan ik niet zeggen. De een zweert bij het betere geluid van goede kabels, de ander hoort het niet. Voor je eindversterker kan je vast een technisch half-waar verhaaltje verzinnen waarom je die nodig hebt. En voor je voorversterker niet denk ik.

Koop gewoon wat je zelf in luistersessies zinvol vindt klinken. Dat kan meer zijn dan wat aantoonbaar beter klinkt.

• Heilige Kaas
Ik dacht zelf ook altijd dat het wel mee zou vallen. Laatst was ik echter nogal verrast door het verschil tussen de onkyo tx830 en de pioneer vsx-933. Wereld van verschil. Getest in een audiozaak en daar kon je met afstandsbediening switchen tussen twee receivers.
Goed het apparaat kost het dubbele, maar het was alles behalve een subtiel verschil.
Thuis heb ik ook dit soort bijzondere ervaringen. Ik had een hele zware degelijke Rotel av receiver, nog uit de tijd zonder hdmi. Maar het apparaat klonk bijna alsof er een crossover op zat. Totaal geen laag meer. Met de marantz is alles prima met de huidige speakers.

Nu heb ik transmissielijn speakers. Redelijk kleine zuilen met goede sub. Er komen andere transmissielijn speakers voor terug. Een flinke maat groter. Hiervan lees ik regelmatig dat deze een goede receiver nodig hebben.

• Defnosh
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 12:28
Ik heb tegenwoordig met mijn Marantz versterker dat hij af en toe op het Audyssey setup scherm springt (waar je de meting kunt starten). Ik dacht eerst aan wat vuil of condens in de microfoonaansluiting maar dit schoonmaken heeft niet geholpen. Heeft iemand dit eerder ervaren? Heb namelijk niet echt zin om de receiver hiervoor op te sturen voor reparatie. Het gebeurd misschien 2 a 3 keer per week.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Heilige Kaas schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:03:
Ik dacht zelf ook altijd dat het wel mee zou vallen. Laatst was ik echter nogal verrast door het verschil tussen de onkyo tx830 en de pioneer vsx-933. Wereld van verschil. Getest in een audiozaak en daar kon je met afstandsbediening switchen tussen twee receivers.
En jij gelooft dat die audiozaak beide receivers normaal heeft afgesteld? Just saying..

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Heilige Kaas schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 10:03:
Goed het apparaat kost het dubbele, maar het was alles behalve een subtiel verschil.
Deze receivers zullen in een blinde test onhoorbaar van elkaar verschillen. Er zijn vier mogelijke verklaringen waarom je wel verschil kan horen:
1. De ene versterker stond gewoon net wat harder. Die wint dan
2. Er stond een equalizer, MCACC, Audyssey, etc aan
3. Je staat op, en gaat weer zitten, verplaatst je iets. Dat heeft veel invloed op geluid
4. Je wordt door je eigen gehoor voor de gek gehouden (dat heb ik ook, iedereen) en door je verwachtingspatroon van het luisteren naar een andere versterker, hoor je verschillen.

Zulke verschillen die je beschrijft "alles behalve een subtiel verschil" zouden zeer duidelijk meetbaar moeten zijn (je hoort verschillen pas ver nadat je het in metingen al ziet, laten we zeggen vanaf 0,3% vervorming) en dat zijn ze niet.

Dus ik blijf bij mijn advies. Objectief zijn er geen verschillen tussen versterkers. We kunnen nu heel lang gaan welles / nietessen. Ik denk dat je er gewoon naar moet luisteren. Als je echt je geld aan het goede uit wilt geven, dan doe je dat aan speakers, akoestiek en eventuele correcties in laagweergave (wat altijd "all bets are off" is).
Nu heb ik transmissielijn speakers. Redelijk kleine zuilen met goede sub. Er komen andere transmissielijn speakers voor terug. Een flinke maat groter. Hiervan lees ik regelmatig dat deze een goede receiver nodig hebben.
Tja, audiofiele fabels. "Grote speakers hebben grote versterker nodig." Meestal is het zelfs andersom. Grote speakers hebben vaak grotere of meer luidsprekerunits en zijn daarom gevoeliger en kunnen in dat soort gevallen met minder vermogen toe om even hard te spelen met dezelfde kwaliteit.

Maar dan komt er vaak een hele tirade aan quasi technische blabla over woofers onder controle houden.

Op zich prima als je een grote mooie dikke versterker wilt kopen. Mooi spul, lekker om te hebben. Maar van mij krijg je altijd het objectieve advies: Dit zal strict genomen het geluid niet verbeteren, ondanks dat je ervaart van wel. Je kan ervoor kiezen voor je ervaring te gaan, daar gaat het immers om :).

JvS wijzigde deze reactie 30-01-2019 14:13 (22%)

• Heilige Kaas
CyBeRSPiN schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 13:58:
[...]

En jij gelooft dat die audiozaak beide receivers normaal heeft afgesteld? Just saying..
Ik werk er dus ik zal t eens nakijken als het rustig is.
Tenzij een klant ermee in de weer is gegaan zijn de settings de fabrieksinstelligen.

Ik hoop echter dat jullie gelijk hebben! (@JvS) Dat zou mij enorm schelen in kosten. :)

Dus de woofer onder controle houden verhaal is een fabel? Geldt dat ook voor het verhaal van degelijke voeding hebben etc?

Wanneer trek je de grens en is een receiver voldoende? Klinkt een harman kardon receiver van 250 net zo goed als een marantz 8012 van 2500?

Heilige Kaas wijzigde deze reactie 30-01-2019 14:52 (24%)

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Heilige Kaas schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:47:
[...]

Ik werk er dus ik zal t eens nakijken als het rustig is.
Tenzij een klant ermee in de weer is gegaan zijn de settings de fabrieksinstelligen.

Ik hoop echter dat jullie gelijk hebben! (@JvS) Dat zou mij enorm schelen in kosten. :)

Dus de woofer onder controle houden verhaal is een fabel? Geldt dat ook voor het verhaal van degelijke voeding hebben etc?
Nee een receiver moet een goede voeding hebben. Het punt is dat ze dat allemaal ook hebben. Het is niet meer de jaren 70 waarin speakers een gevoeligheid van 78db/watt hebben en waarin je zware ringkerntrafo's moet hebben om voldoende stroomsterkte te krijgen om een beetje vermogen te leveren bij lage impedanties. Ouwe shit heeft met moeite 20watt, versterking was vroeger moeilijk goed te krijgen. Dit lukt nu gewoon met gemak en veel beter met de simpelste receiver.

Een versterker moet aan een flink aantal van die eisen voldoen: moet niet lineair vervormen, moet niet harmonisch vervormen (of in elk geval onder de hoorbare grens blijven, laten we die conservatief op 0,3% houden), moet een goede kanaalscheiding hebben, moet voldoende spanning op de luidsprekerklemmen kunnen zetten met de eindversterkers, moet een dempingsfactor hebben die voldoende is om alles onder controle te houden. En dat alles moet-ie ook onder zware belasting doen.

En dat kunnen ze dus allemaal vanaf inderdaad ongeveer die receiver van 250 piek... Alleen als je een rock concert geeft, of als je uit een kleine speaker hele lage tonen wilt halen ver onder de 35Hz op >95db sterkte heb je enorme en bijzondere versterkers nodig. Als je luidsprekers van 2ohm aansluit, moet je versterker daarmee om kunnen gaan, maar dat zijn moderne luidsprekers niet. Die hebben allemaal een uiterst christelijke impedantie van 4ohm en zijn allemaal minimaal 87db/watt gevoelig

Versterkers (en DAC's en cd spelers en DVD spelers en kabels) zijn gewoon waanzinnig simpel en ontzettend goedkoop bijna perfect te maken. Je kunt ze allemaal nameten en ze zijn allemaal volledig vlak, geen vervorming, kunnen met gemak > 50watt per kanaal leveren met die lage vervormingscijfers (meer dan voldoende voor headroom met normale speakers) en hebben allemaal een dempingsfactor van >100 (=genoeg).

Het enige wat je niet kan meten is de zogenaamde 'wow factor', de factor die je in een blinde A/B test niet kunt horen, maar die je alleen kan horen als je er lang naar luistert (en die gek genoeg ook altijd wordt afgezwakt van "Het verschil was echt enorm, alsof er een doek van de speakers af gehaald werd, mijn vriendin viel het ook gelijk op!!!!1" naar "Ja, dit kan je allene horen als je goed gehoor hebt, en dan ook als je er wat langer naar luistert"... Tja, wat je daar van moet vinden :o.
Wanneer trek je de grens en is een receiver voldoende? Klinkt een harman kardon receiver van 250 net zo goed als een marantz 8012 van 2500?
Zoals ik zei, je trekt de grens bij wat je hoort en wat je het waard vindt. Dat respecteer ik. Als je er vervolgens technische redenen bij zoekt of justificatie dat het echt een objectief bestaand verschil is, dan zal ik je altijd en altijd naar alle blinde testen verwijzen.

De audiowereld zit vol met fabels. Als verkoper (ik was er in 1998 en 1999 ook eentje bij Raf Hifi in H'sum, menig duur kabeltje verkocht met overtuiging :P) kom je daar flink mee in aanraking en ik denk dat het nodig is om ervan overtuigd te zijn, om het te kunnen verkopen.

JvS wijzigde deze reactie 30-01-2019 15:57 (3%)

• Heilige Kaas
@JvS Bedankt voor je enorm uitgebreide reactie! Ik waardeer het dat je zoveel tijd besteed aan het schrijven van een antwoord. Ben erg benieuwd en zal eens met een kritischer oor gaan luisteren naar diverse receivers. Kijken of er inderdaad geen verschil te ontdekken is.

Wat denk jij van verschil in lineariteit? Zoals ik benoemde leek de rotel (volledig goed ingesteld) geen bas te hebben. (sub 60hz ofzo). Dat heeft mijn marantz wel. Die gaat gewoon lekker door tot zover ik kan horen. Het inschakelen van een subwoofer voegt iig niets toe (bij muziek).

Het liefst meet ik dan de receivers op het werk ook nog eens na met een scope. Kijken of er echt verschillen zijn in frequentie respons.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Lineairiteit is supersimpel voor een hedendaagse versterker. Ik heb rotels van > 15 jaar oud en die zijn ook uitstekend lineair. Dus wat er aan de hand is?

Stuk of crossover verkeerd ingesteld (speakers op small ofzo), dus echt geen doorgifte onder de 60Hz ofzo. Dat kan je simpel uitzoeken met een scope.
Niet onder dezelfde akoestische omstandigheden getest. Speakers op andere plek, luisteren op andere plek of misschien wel in een andere ruimte
En als laatste kan het ook gewoon een verkeerde observatie zijn geweest, vergis je niet hoezeer je jezelf voor de gek kunt houden (vandaar dat blind testen met levelmatching met een db meter zo belangrijk is als je echt wilt weten wat verschillen zijn).

JvS wijzigde deze reactie 30-01-2019 16:49 (16%)

• RFdeGroot
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 21-04 15:32
Even een vraagje..
Ik ben in het bezit van een Marantz SR6011 en heb hierop speakers van Dali aangesloten.

Te weten:
Front - 2 keer Dali Ikon 6 (6 ohm)
Surround - 2 keer Dali Ikon 1 (8 ohm)
Center - 1 keer Dali Ikon VOKAL 2 (8 ohm)

Nu staat de versterker nog standaard ingesteld op 8 ohm, maar ik zat net in de handleiding te kijken en daarin word genoemd dat ik de speakers op 6 ohm moet zetten als de speakers 6 ohm zijn.
6ohms: Selecteer wanneer de impedantie voor elk van de aangesloten luidsprekers 6 Ω/ohm is.
4ohms: Selecteer wanneer de impedantie voor elk van de aangesloten luidsprekers 4 Ω/ohm is.
Zit ik goed als ik deze setting gewoon op de standaard waarde van 8 ohm laat staan?
Of raden jullie aan deze op 6 ohm in te stellen?

Verder de audyssey setup zet om een of andere reden alle speakers op 'klein', waarschijnlijk komt dit doordat er een subwoofer is aangesloten.
Ik heb handmatig na de setup mijn front speakers op 'groot' gezet.
Is het met mijn setup qua speakers aan te raden alles op 'groot' te zetten? (alle speakers in mijn setup zijn volgens mij prima geschikt voor 'full-range' namelijk)

RFdeGroot wijzigde deze reactie 11-02-2019 16:19 (18%)

• FeaR
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 00:19

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

RFdeGroot schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:13:
Zit ik goed als ik deze setting gewoon op de standaard waarde van 8 ohm laat staan?
Of raden jullie aan deze op 6 ohm in te stellen?
Ik zou de setting op 8 Ohm laten staan. Het is niet dat de receiver in 4 of 6 Ohm mode meer vermogen levert. Discussies op internet genoeg over dit onderwerp. Er wordt zelfs gesteld dat je een receiver (en dus speaker) eerder beperkt als je 4 of 6 Ohm invoert. Al is het in de praktijk lood om oud ijzer. De waardes dat vermogen issues gaan spelen zal je in de huiskamer niet hebben. Tevens zeggen nominale waardes niets. Er zijn bijvoorbeeld speakers met een minder grillig verloop/dip die 4 Ohm zijn gespecificeerd en speakers van 8 Ohm die veel verder dippen.
Verder de audyssey setup zet om een of andere reden alle speakers op 'klein', waarschijnlijk komt dit doordat er een subwoofer is aangesloten.
Ik heb handmatig na de setup mijn front speakers op 'groot' gezet.
Is het met mijn setup qua speakers aan te raden alles op 'groot' te zetten? (alle speakers in mijn setup zijn volgens mij prima geschikt voor 'full-range' namelijk)
Speakers op "small" laten staan als er een subwoofer aan is gesloten. Je kan eventueel wel de crossover naar beneden zetten als je denkt dat de subwoofer te veel overneemt. Maar voor een Ikon 6 zou ik de crossover toch zeker op een 60 Hz zetten puur afgaande op de specs. Akoestiek kan wel veel doen, dus ervaring zal leren wat de juiste waardes zijn. Speakers op Full Range zou ik niet snel doen. Dat alle speakers Full Range geschikt zijn vind ik nogal een boude uitspraak. Vooral kleinere speakers zoals de center en rear zie je veelal eerder op 80 - 100 Hz staan dan Full Range.

FeaR wijzigde deze reactie 11-02-2019 16:36 (18%)

PSN-ID: FeaR1986 || Xbox Live Gamertag: FeaR1986

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

FeaR schreef op maandag 11 februari 2019 @ 16:26:
[...]

Ik zou de setting op 8 Ohm laten staan. Het is niet dat de receiver in 4 of 6 Ohm mode meer vermogen levert. Discussies op internet genoeg over dit onderwerp. Er wordt zelfs gesteld dat je een receiver (en dus speaker) eerder beperkt als je 4 of 6 Ohm invoert.
Dat klopt en dat is ook precies de bedoeling. Je limiteert de spanning die de versterker maximaal op de klemmen zet (een versterker is een spanningsbron) en zorgt er zo mee dat je niet boven het vermogen komt, waarop de versterker gebouwd is met die hoeveelheid vermogen en dat de versterker niet gaat vervormen.

Op zich zou een ideale versterker (niet gelimiteerd door de hoeveelheid stroom uit de voeding en thermische belastbaarheid) altijd de maximale spanning op de klemmen kunnen zetten. Nu leven we niet in een ideale wereld dus is de stroomsterkte (en maximaal vermogen) ook beperkend. Stel versterker kan max 30V spanning leveren en heeft voldoende voeding voor 125watt:

Bij 8ohm speakers levert de versterker 112,5 watt
Bij 6ohm speakers levert de versterker 150 watt,
Bij 4ohm speakers levert de versterker 225 watt,
Bij 2ohm speakers levert deversterker 450 watt

Alleen is het bij 6, 4 en 2 ohm (veel) meer vermogen dan de voeding kan leveren. De spanning zakt dan in en het geluid gaat extreem vervormen, wat mogelijk de speakers sloopt. Je moet dan wel meer dan 125 watt vermogen pompen, maar met veel dynamiek, zeer, zeer zeer hard spelen en dik sublaag is dat theoretisch haalbaar.

Die "ohm schakelaar" limiteert de spanning van de versterkers gewoon zodanig, dat de versterker in z'n eigen bereik speelt. Dus voor de stand 6ohm, verlaagt-ie de maximale spanning gewoon tot 26V (levert 112,5watt vermogen @ 6ohm). Sluit je er 8 ohm speakers op aan, met de schakelaar op 6, dan is het max vermogen iets lager: 85watt.

@RFdeGroot
Het is due de keus tussen marginaal minder vermogen (scheelt < 1db in geluidsdruk) voor je center en surrounds, vs dat het mogelijk niet goed werkt voor je fronts (op zich alleen met krankzinnig hard spelen en vervorming negeren, maar toch). Ik zou het lekker op 6ohm zetten :).

JvS wijzigde deze reactie 11-02-2019 17:39 (14%)

• alexbl69
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 20:25
Hulp gevraagd.

Heb de volgende speakers:
2x Monitor Audio Gold GX300
6x Monitor Audio Gold GX100
1x Monitor Audio Gold C350

Mijn versterker is de Pioneer SC-LX90 Susano. Heb deze laatste al heel wat jaren geleden voor een (relatief) zacht prijsje op de kop kunnen tikken, maar het geluid van deze versterker in combinatie met m'n speakers heeft me nooit kunnen bekoren.

Heb eerder altijd Denon apparatuur gehad, maar volg het hele receiver gebeuren eigenlijk al een paar jaar niet meer.

Heeft iemand een vergelijkbare speakerconfiguratie? En welke versterker heb je daarbij? Of welke versterker zouden jullie me aanraden?

iRacing Profiel

• RFdeGroot
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 21-04 15:32
Dank voor de uitgebreide reacties!

Op zich een duidelijk verhaal en ik snap de motivatie achter het verhaal van betreft ohm setting van @FeaR
Heb inmiddels de Front Speakers weer terug op small gezet en de crossover van de fronts staat idd op 60 Hz, dit is door de audyssey setup gefaan.
Voor de speakers achter en de center speaker staat deze waarde hoger.

Ook die van @JvS kan ik inkomen, ik zie alleen niet helemaal nog wat het voordeel zou kunnen zijn van de versterker wel op 6 ohm te zetten? Ondanks het (minimale) risico voor mijn overige speakers..

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

@RFdeGroot
  • Het voordeel van 6ohm instelling: Neemt het minimale risico van teveel vermogen leveren aan 6 ohm speakers weg bij extreem hard spelen
  • Het voordeel van 8ohm instelling: Je kan 1 - 2db harder spelen met 8 ohm speakers door hogere maximale spanning van versterker

JvS wijzigde deze reactie 27-02-2019 12:09 (10%)

• MB147
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 13:38
alexbl69 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:40:
Hulp gevraagd.

Mijn versterker is de Pioneer SC-LX90 Susano. Heb deze laatste al heel wat jaren geleden voor een (relatief) zacht prijsje op de kop kunnen tikken, maar het geluid van deze versterker in combinatie met m'n speakers heeft me nooit kunnen bekoren.

Heb eerder altijd Denon apparatuur gehad, maar volg het hele receiver gebeuren eigenlijk al een paar jaar niet meer.

Heeft iemand een vergelijkbare speakerconfiguratie? En welke versterker heb je daarbij? Of welke versterker zouden jullie me aanraden?
Ik heb 2x Monitor audio Bronze en de center speaker gekoppeld op een Marantz SR 5011.
Ik ben hierin een beetje teleurgesteld, ik denk dat speakers nog beter kunnen klinken op een andere receiver. Ik heb een combi beluisterd van NAD receiver en Monitor audio speakers, dat klinkt een stuk beter.

Succes met uitzoeken.

• Hulleman
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 04-04 17:30
alexbl69 schreef op maandag 11 februari 2019 @ 22:40:
Hulp gevraagd.

MB147 schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 14:45:
[...]

Ik heb 2x Monitor audio Bronze en de center speaker gekoppeld op een Marantz SR 5011.
Ik ben hierin een beetje teleurgesteld, ik denk dat speakers nog beter kunnen klinken op een andere receiver. Ik heb een combi beluisterd van NAD receiver en Monitor audio speakers, dat klinkt een stuk beter.
Succes met uitzoeken.
Ik zit meer in de hoek van, het maakt allemaal niet zoveel uit voor de geluidskwaliteit welke versterker je op welke speakers zet. De speaker, plaatsing daarvan en akoestiek van de ruimte maakt 99% het verschil in geluidskwaliteit. De NAD receiver die je beluistert hebt kan wel hele andere instellingen/eq's aan hebben gehad dan je Marantz wat je fijner vindt klinken. Misschien is de akoestiek thuis niet zo goed als in de ruimte waar je de NAD combi beluisterd hebt. Mss roept NAD in je hoofd wel iets op van "meer kwaliteit dan Marantz", dus klinkt het beter. Zodra je op pure direct speelt dan is het verschil al helemaal 0, omdat de receiver/versterker alleen wat sap aan de speaker geeft en het signaal verder ongemoeid laat.

omdat @alexbl69 9 speakers aan moet sturen is het wel handig dat je een receiver hebt die 9 versterkte kanalen heeft. Niet elke 9.2 receiver heeft 9 versterkte kanalen. Zodra je naar een 11.2 receiver gaat kijken (high-end Denon/Marantz whatever) dan zit je wel goed qua versterkte kanalen. Die receivers beschikken meteen over een knappe Audyssey versie om je speakers en sub eenvoudig af te kunnen stellen aan je kamer. Daarnaast goed nadenken wat je van een receiver wil. Omdat je door het aantal speakers meteen in een hoog segment van receivers komt beschikking die ook over de nieuwste audio (atmos), beeld (HDR10+, Dolby Vision, 4K60) en streaming snufjes (spotify/Airplay 2/Heos).

Hulleman wijzigde deze reactie 27-02-2019 15:46 (5%)

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

[...]

Succes met uitzoeken.
@MB147, 2x Bronze welke? Bronze is een serie, niet één speaker type. https://www.monitoraudio.com/en/product-ranges/bronze/ De center is wel duidelijk, daar is er maar ééntje van.

A smile a day....

• MB147
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 13:38
hardware-lover schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 15:49:
[...]

@MB147, 2x Bronze welke? Bronze is een serie, niet één speaker type. https://www.monitoraudio.com/en/product-ranges/bronze/ De center is wel duidelijk, daar is er maar ééntje van.
Ik heb de Bronze 2 speakers. De bronze 5 vindt ik te groot voor mijn huiskamer.

• DennusB
  • Registratie: mei 2006
  • Niet online
Misschien dat iemand hier mij kan vertellen hoe het werkt, want ik kan het niet echt vinden : Als ik een Marantz haal met Heos integratie, kan ik dan Spotify (via Heos) ook op Zone 2 afspelen?

Is het al bijna vrijdag?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nero355

nero355

DennusB schreef op maandag 4 maart 2019 @ 11:21:
Misschien dat iemand hier mij kan vertellen hoe het werkt, want ik kan het niet echt vinden : Als ik een Marantz haal met Heos integratie, kan ik dan Spotify (via Heos) ook op Zone 2 afspelen?
Grote kans dat het kan, want het is geen digitale bron/input die je dan afspeelt ;)

Om het echt zeker te weten zou ik gewoon in de handleiding van de versterker kijken!

En als ik heel eerlijk ben dan zou ik eerder naar Yamaha dan Denon/Marantz kijken voor dat soort dingen :)

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 14:18

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb zelf een SR6008 en hoewel deze 4k zou doen, is dat alleen op 30Hz. Mijn PS4 herkent de TV niet als 4k als ik de PS4 aansluit op de receiver.

De oplossing was dan: De PS4 direct aansluiten op de TV en het geluid van ARC laten lopen. Echter, dat neemt het hele voordeel van de HDMI inputs op de receiver weg. Het nadeel van ARC is de limitatie van geluidskwaliteit dat terug wordt gestuurd naar de receiver.

Nu komen er meer 4k sources en dan wordt het natuurlijk al snel een kabelzootje. IPV de receiver te vervangen: Zijn er HDMI switches die 4k (incl HDR) kunnen doorgeven EN het geluid via een andere HDMI connectie naar de receiver sturen? Dus in feite beeld en geluid splitsen?

Dan hoef ik de receiver niet te vervangen.
Hoe hebben anderen dit opgelost?

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb mijn receiver ingeruild. Maar ik zou dat niet voor 4k alleen doen. Ik vond met name HDR (en ingebouwde spotify connect) een doorslaggevend argument.

• Hann1BaL

Hann1BaL

JvS schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:26:
Ik heb mijn receiver ingeruild. Maar ik zou dat niet voor 4k alleen doen. Ik vond met name HDR (en ingebouwde spotify connect) een doorslaggevend argument.
4k boeit me ook niet het meest, maar vooral hdr op de ps4

• Mip
JvS schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 11:26:
Ik vind de geluidskwaliteit zó tegenvallen van werken met Spotify Connect icm mijn NR1607.
Duidelijk verschil hoorbaar tussen streamen via Spotify Connect en streamen via Bluetooth en mp3/FLAC.

Iemand daar een gouden tip voor om dat te verbeteren?

• Hann1BaL

Hann1BaL

Mip schreef op woensdag 13 maart 2019 @ 06:49:
[...]
Ik vind de geluidskwaliteit zó tegenvallen van werken met Spotify Connect icm mijn NR1607.
Duidelijk verschil hoorbaar tussen streamen via Spotify Connect en streamen via Bluetooth en mp3/FLAC.

BT zou slechtere kwaliteit moeten zijn.

Goede lokale muziek kan beter zijn dan Spotify Connect, maar hoeft niet.
Dus dan is er bij jou wel iets vreemds aan de hand.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Nee, hier klinkt dat gewoon zoals spotify klinkt. Wat is er precies slechter aan? NR1509 hier.

• Mip
Met name de lage tonen vind ik mater met Spotify Connect tov Bluetooth
Kan het zijn dat de EQ anders is? Die is met Spotify Connect niet in te stellen toch?

• Juztuz
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 31-03 20:26
[...]

Heb je al naar de instellingen van spotify gekeken? Stream je met de hoogste geluidskwaliteit?

• Brad Pitt
  • Registratie: oktober 2005
  • Laatst online: 18:18
En staat de receiver bij beide bronnen wel op dezelfde (geluids/DSP/surround/upmixer-) stand :)

Nickname does not reflect reality

• Mip
Juztuz schreef op zondag 17 maart 2019 @ 09:56:
[...]

Heb je al naar de instellingen van spotify gekeken? Stream je met de hoogste geluidskwaliteit?
Ja!
Brad Pitt schreef op zondag 17 maart 2019 @ 09:59:
En staat de receiver bij beide bronnen wel op dezelfde (geluids/DSP/surround/upmixer-) stand :)
Ja, ook getest in (pure) direct mode..

Het is echt een behoorlijk verschil, de Spotify connect stream klinkt erg vlak, mist diepgang.
Alsof je met de Bluetooth (mp3/flac) een mooie EQ laag erover hebt (wat ook zo is) en die mist bij de sound met Spotify Connect

• Mip
Goede vergelijking is overigens ook waar te nemen als ik vanaf mijn telefoon een MP3 afspeel via Bluetooth en hetzelfde nummer via Spotify (ook via telefoon en Bluetooth, dus geen Spotify Connect!) afspeel, het mist echt de diepere lagen in Spotify :/

Niemand die dit herkent? of een oplossing weet....

Mip wijzigde deze reactie 18-03-2019 13:14 (9%)

• Bokmaaa
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 11-04 14:28
Balen.. De HDMI poorten van mijn SR5003 doen niets meer. Ik heb contact gehad met Audio Service uit Elst, die konden melden dat het onderdeel (HDMI board) niet meer te krijgen is, en het dus handwerk is om te repareren. Kosten: minstens €250,-.

Nu dus in dubio wat wijsheid is....

• Póg mo Thóin
  • Registratie: december 2004
  • Niet online
Bokmaaa schreef op maandag 18 maart 2019 @ 13:45:
Balen.. De HDMI poorten van mijn SR5003 doen niets meer. Ik heb contact gehad met Audio Service uit Elst, die konden melden dat het onderdeel (HDMI board) niet meer te krijgen is, en het dus handwerk is om te repareren. Kosten: minstens €250,-.

Nu dus in dubio wat wijsheid is....
Nou, volgens mij is de versterker niet eens €250 waard... Op Marktplaats gaan ze voor €100 weg. Misschien maar het geld voor een nieuwe gebruiken. Voor 200 haal je een 5009 tweedehands en voor een beetje meer heb je een 5010 met HDCP en heel futureproof.
Of gewoon een mooie nieuwe halen :9

Póg mo Thóin wijzigde deze reactie 18-03-2019 14:04 (4%)

Riamh mé ag dul a thabhairt duit suas, ní bheidh mé in iúl duit síos

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bokmaaa
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 11-04 14:28
Inderdaad. Toch voelt het erg jammer, hij klinkt nog als een klok. Maar goed, als centraal punt in de AV werkt het zo niet. Voor hetzelfde geld heb ik inderdaad 2ehands een paar klasses hoger, of ik kies voor iets meer geld (en misschien een ander merk) een nieuwe met alle mogelijkheden van vandaag.

• Heilige Kaas
Mip schreef op maandag 18 maart 2019 @ 13:13:
Goede vergelijking is overigens ook waar te nemen als ik vanaf mijn telefoon een MP3 afspeel via Bluetooth en hetzelfde nummer via Spotify (ook via telefoon en Bluetooth, dus geen Spotify Connect!) afspeel, het mist echt de diepere lagen in Spotify :/

Spotify klinkt als mp3. Heb je wel de instellingen op hoge kwaliteit staan?

• justice strike
  • Laatst online: 18-04 10:37
Ik hoop dat iemand mij hier wegwijs kan maken.

Ik ben opzoek naar een receiver voor mijn HT setup. Dit moet echter wel gecombineerd worden met een stel moeilijk aan te sturen speakers (Magnepans). Ik was van plan iets van marktplaats op te pikken maar zit even te tubben. Is het een goed idee om iets ouders te nemen maar van een hogere serie (bv sr9XXX) of zou je een nieuwe versie van een lagere serie niet veel onderdoen vanwege nieuwe technologie (bv sr6XXX).

Bij de laatste is natuurlijk het voordeel da tje gebruik kunt maken van calibratie, network streaming etc..

Dat is leuk, maar ik heb een rasberry pi en een HTPC en zou dat soort functionaliteit ook in een apart apparaatje kunnen stoppen.

Ik ben dan ook benieuwd wat een goede oplossing zou zijn. Ik heb overigens nu een NAD 3400 stereo amp, ik zou daar graag in kwaliteit niet op willen inleveren.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

• EraZor
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 19-04 11:44

EraZor

Don't mention the war

Goeie kans dat het signaal dat je via BT uitstuurt via een bepaalde euqalizersetting gaat op je device (telefoon, neem ik aan?) Maw: het bluetoothsignaal is gekleurd (meer bas, meer hoog, whatever). Het spotify connect geluid, komt niet uit je device, maar uit je receiver. Het wordt niet verstuurd dus: je device bepaalt alleen de keuze van het nummer en de bediening. Het signaal pakt de receiver zelf van internet. Maw: er gaat geen equalizerslag overheen. Het is gewoon het 'kale' signaal.

I mentioned it once, but I think I got away with it.... Don't be alarmed, it's only my wife laughing.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Heilige Kaas schreef op maandag 18 maart 2019 @ 15:51:
[...]

Spotify klinkt als mp3. Heb je wel de instellingen op hoge kwaliteit staan?
Verschil tussen hoge en lage kwaliteit spotify is op zich met wat training wel hoorbaar. Dit zijn echter niet de verschillen die @Mip beschrijft. Muziek wordt er niet "vlak" van en gaat ook geen "diepgang" missen van de hoorbare encoding artifacts.

Overigens is muziek over bluetooth die beter klinkt wel heel interessant. Omdat blutooth ook nog eens een Lossy("mp3" maar dan iets slechter) audiocompressie loslaat op het signaal. Dus Spotify encoder > signaal > bluetooth encoder > signaal. Ook dat zorgt niet voor vlak geluid, maar wel voor meer mogelijk hoorbare artifacten. Afhankelijk van of er geen moderne BT audioverbinding opgezet wordt, is die encoding / decoding zelfs goed hoorbaar.

JvS wijzigde deze reactie 20-03-2019 15:25 (32%)

• Mip
EraZor schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:52:
[...]

Goeie kans dat het signaal dat je via BT uitstuurt via een bepaalde euqalizersetting gaat op je device (telefoon, neem ik aan?) Maw: het bluetoothsignaal is gekleurd (meer bas, meer hoog, whatever). Het spotify connect geluid, komt niet uit je device, maar uit je receiver. Het wordt niet verstuurd dus: je device bepaalt alleen de keuze van het nummer en de bediening. Het signaal pakt de receiver zelf van internet. Maw: er gaat geen equalizerslag overheen. Het is gewoon het 'kale' signaal.
Telefoon inderdaad!

Dit is denk ik inderdaad de kern van het verhaal..
Valt hier iets aan te verbeteren?

• justice strike
justice strike schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 11:09:
Ik hoop dat iemand mij hier wegwijs kan maken.

Ik ben opzoek naar een receiver voor mijn HT setup. Dit moet echter wel gecombineerd worden met een stel moeilijk aan te sturen speakers (Magnepans). Ik was van plan iets van marktplaats op te pikken maar zit even te tubben. Is het een goed idee om iets ouders te nemen maar van een hogere serie (bv sr9XXX) of zou je een nieuwe versie van een lagere serie niet veel onderdoen vanwege nieuwe technologie (bv sr6XXX).

Bij de laatste is natuurlijk het voordeel da tje gebruik kunt maken van calibratie, network streaming etc..

Dat is leuk, maar ik heb een rasberry pi en een HTPC en zou dat soort functionaliteit ook in een apart apparaatje kunnen stoppen.

Ik ben dan ook benieuwd wat een goede oplossing zou zijn. Ik heb overigens nu een NAD 3400 stereo amp, ik zou daar graag in kwaliteit niet op willen inleveren.
niemand die hier wat over durft te zeggen?

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Neem een nr1509 en sluit je huidige versterker op de pre outs van de receiver aan.

• justice strike
JvS schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 10:10:
Neem een nr1509 en sluit je huidige versterker op de pre outs van de receiver aan.
Dat is een oplossing, maar wil eigenlijk mijn huidige versterker naar de studeerkamer verplaatsen voor een ander stel moeilijk aan te sturen speakers.

Aangezien ik zowieso een 5.1 setje wilde hebben in de huiskamer, dacht ik dat wel te combineren... lijkt wel lastig te zijn.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

hebben die magnapans een hele rare impedantiecurve of een zeer lage gevoeligheid? Wat maakt ze "moeilijk" als ik het vragen mag?

Eigenlijk kunnen alle moderne receivers wel met "moeilijke speakers" omgaan, dus je vraag is lastig te beantwoorden.

• justice strike
De specs voor achtergrond info:
sensitivity: 86db
Power requirements: 100 - 250 watt at 8 ohm
Impedance: 4 ohm

Hierbij is het advies van Magnepan om versterkers te gebruiken die op 4 ohm dubbel zoveel watt kunnen leveren als op 8 ohm (dus power requirements worden dan 200-500 op 4 ohm). Verder dipt de speaker makellijk onder 3 ohm en volgens mij kan hij zelfs naar de 1 ohm dippen in sommige gevallen.

Ik merk dat mijn Nad 3400 deze wel aan kan, maar merk ook echt dat die 100 watt 8 ohm wel het minimum is. Volume knop staat bijna altijd voorbij 12 uur. (heb overigens ook andere versterkers geprobeerd, maar dat klonk echt niet).

Hopelijk geeft dit een beetje een beeld, maar vraag maar als je meer info nodig hebt.

justice strike wijzigde deze reactie 21-03-2019 12:11 (3%)

• page404

page404

Sanity not found

Ik begin het geknetter van mijn SR5008 wel beu te raken dus ben momenteel op zoek naar een opvolger.
Hopelijk vind ik snel een leuke tweedehands uit de 601x of 701x serie en ben ik verlost van de plopjes en kraakjes :)

Edit: heb net de boel gereset met preset +/- ingedrukt houden tijdens opstarten en alles opnieuw aansluiten en nu is het weer weg. Schiet mij maar lek.

page404 wijzigde deze reactie 22-03-2019 17:17 (26%)

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

justice strike schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 12:09:
Hierbij is het advies van Magnepan om versterkers te gebruiken die op 4 ohm dubbel zoveel watt kunnen leveren als op 8 ohm (dus power requirements worden dan 200-500 op 4 ohm). Verder dipt de speaker makellijk onder 3 ohm en volgens mij kan hij zelfs naar de 1 ohm dippen in sommige gevallen.
Welke Magnepan is het? Adviezen van fabrikanten zijn leuk, maar veelal (behoorlijk) overdreven. Als je de "eis" van verdubbeling doorzet dan zit je op 1 Ohm meer richting een KRELL versterker van duizenden euro's te kijken. Puur kijkende naar 86 dB en nominale impedantie van 4 Ohm zie ik niet veel problemen, maar vandaar ook de vraag welk model het precies is. Dat er hoorbaar verschillen waren is mijns inziens altijd een lastig argument, niets zo lastig dan het menselijk gehoor om mee te nemen in dergelijke vraagstukken. Vandaar ook de eindeloze discussies over kabels, DACs, etc.

• Mip
Mip schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 19:00:
[...]

Telefoon inderdaad!

Dit is denk ik inderdaad de kern van het verhaal..
Valt hier iets aan te verbeteren?
Niemand?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

@justice strike
Magnapan is duidelijk over power requirements:
http://www.magnepan.com/faq#power

We are asked this question every single day. We wish that we could be of more help, but individual tastes vary. If someone tells you that you need an amplifier with ___ watts, how can they be so sure if they are not listening with you in your room?

You can get a lot of free advice in the chat rooms on the internet. Most of it is of very little value (or misleading). Often, their power recommendations are influenced by their listening habits and room conditions. If they have a strong opinion of what you need for power, take it with a grain of salt.

Personal tastes are "all over the map". We hear of customers that are perfectly happy with 50 watts and others using 1000 watts. Without the option of listening with you, we have no way to give meaningful advice. The most reliable way to answer this question for your particular needs is by visiting a dealer or arranging to hear a pair of Magneplanars. If you listen to your music at your normal volume, in a room that is approximately the same size as your room, with an amplifier similar to what you plan to use, an accurate power requirement can be determined for your listening habits. This is a lot to ask, but it is the only reliable method of determining the power needs for a specific individual.

There is a persistent impression that the larger Maggies require more power. It is true that most customers with the more expensive models have more powerful amplifiers. But, the popular assumption is not correct. They typically have a larger budget. If and when you upgrade your electronics is a separate decision.
Dit hierboven is gewoon uitstekend advies. Ik ga erin mee. Alle versterkers zijn prima in staat om goed met die Magnapans te spelen (mits ze tegen de impedantie kunnen, dat kan in extreme gevallen extreem zijn).

Oftewel, probeer gewoon de kleinere versterker. Bevalt dat niet, dan stuur je hem terug en koop je een dure.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

JvS schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 16:32:

Dit hierboven is gewoon uitstekend advies. Ik ga erin mee. Alle versterkers zijn prima in staat om goed met die Magnapans te spelen (mits ze tegen de impedantie kunnen, dat kan in extreme gevallen extreem zijn).
Vooral de laatste alinea slaat de spijker op zijn kop. Niet alleen voor dit merk maar eigenlijk voor alles wat binnen deze hobby valt.

• justice strike
JvS schreef op vrijdag 22 maart 2019 @ 16:32:
@justice strike
Magnapan is duidelijk over power requirements:

[...]

Oftewel, probeer gewoon de kleinere versterker. Bevalt dat niet, dan stuur je hem terug en koop je een dure.
De power requirements staan in de handleiding. Die verzin ik niet zelf. (Gaat om een magnepan 1.6 overigens)

Tevens staat in jouw linkje me boven dit stukje ook het volgende
Everyone understands they need plenty of power, but the role of power supply is not understood. There is one important concept you need to understand when shopping for an amplifier or receiver: and it is somewhat like understanding "good" and "bad" cholesterol. The ratio is very important. An Gold Standard for an amplifier would be to double the power at 4 ohms.
Wel met een hoop mitsen en maten. En dat ze class d niet kunnen aanraden etc... Vandaar dat ik de vraag hier even neerleggen.

Maar ik lees uit de reacties dat een Marantz van 5 series of hoger dus prima moet werken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mip

Vandaag wat gesleuteld aan de EQ.. werd wel iets beter maar nog niet geweldig, het volle geluid blijft achterwege..
Hebben versterkers uit de duurdere klassen betere EQ-opties?
de NR1607 was meen ik zo'n €600..altijd al een kutding gevonden met de gammele netwerkondersteuning van Marantz, een app die slecht werkt en een trage interface. t is het allemaal net niet :-(

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 21:40
Mip schreef op maandag 25 maart 2019 @ 15:31:
[...]
Volgens mij niet, maar Spotify klinkt op mijn NR1607 en M-CR611 prima.
de NR1607 was meen ik zo'n €600..altijd al een kutding gevonden met de gammele netwerkondersteuning van Marantz, een app die slecht werkt en een trage interface. t is het allemaal net niet :-(
Dat ben ik met je eens.. die app en netwerk ondersteuning waren altijd een drama, maar de laatste maanden werkt het vrij stabiel opeens.. en zonder de wekelijkse reboot van daarvoor.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

[...]

Vandaag wat gesleuteld aan de EQ.. werd wel iets beter maar nog niet geweldig, het volle geluid blijft achterwege..
Ik heb de 1509 en spotify connect werkt goed en heos wel aardig. EQ ligt aan de audysseyversies.

• nero355

nero355

De rare problemen die je lijkt te hebben qua geluid kan ik niks over zeggen, maar één ding weet ik wel zeker : Als mijn Marantz overlijdt dan komt er een Yamaha voor in de plaats! :)

Lijkt het "go to" merk te zijn als je wat meer met streaming en dergelijke wilt doen...

• page404

page404

Sanity not found

Yamaha zou ook mijn 2e keus zijn. Maar ik heb een irreeel zwak voor Marantz :)
Overigens kan ik me nooit voorstellen dat een equalizersetting slecht geluid kan compenseren. Moet gewoon goed zijn.

Ik ben ook tevreden over spotify Connect. Heb nog even TIDAL hifi geprobeerd maar kon geen noemenswaardig verschil horen.

• Pusherman_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 19-04 09:15
[...]

Succes met uitzoeken.
Hier een Monitor Audio Bronze in 5.1.2 met een SR6011 en dat klinkt echt te gek.
Pagina: 1 ... 47 48 49 Laatste

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True