[Algemeen] ATi Nieuwsdiscussie Topic - Deel 116 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste
Acties:
  • 150.850 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -AzErTy-
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14:57
StefanvanGelder schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 15:02:
Of de 6850 onder de 150 euro :o Had ik inderdaad ook niet verwacht. Ik had een iets hogere prijs verwacht, maar ook iets hogere prestaties. Dus dat weegt elkaar wel weer op:)

[...]

Ik weet het niet... Ik zat net de review van computerbase.de door te nemen, over het algemeen is de 6850 daar zelfs sneller dan de 5850... Tussen die 2 kaarten zit een veel kleiner verschil in als het gaat om de core kloksnelheid.

[afbeelding]
Het artikel van computerbase is momenteel niet helemaal betrouwbaar, Sapphire heeft hun blijkbaar een 6850 laten benchen die wel de juiste snelheid had maar met 6870 shaders en texture units :X

Update Freitag, den 22. Oktober, 13:55 Uhr: Wie uns Sapphire soeben mitgeteilt hat, ist auf unserer Radeon HD 6850 das falsche Bios aufgespielt. Die Karte bietet zwar die korrekten Taktraten der Radeon HD 6850, kommt in Sachen Architektur aber mit den Features der Radeon HD 6870 daher. Die von uns getestete Karte ist damit zu schnell! Wir werden uns schnellstmöglich darum bemühen, die korrekten Leistungsdaten der Karte zu ermitteln. Bis dahin ist das Ergebnis der Radeon HD 6850 in unserem Test mit Vorsicht zu genießen, wir gehen von ca. 5 Prozent Leistungsverlust aus.

[ Voor 3% gewijzigd door -AzErTy- op 22-10-2010 16:19 ]

God does not play dice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-05 11:52
Aha ik snap het. Volgens mij speelde ik het ook zonder AA inderdaad.

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 4060 1TB NVMe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:19

D4NG3R

kiwi

:)

De chips kunnen 1:1 worden gemonteerd op borden van de HD58xx serie. En AMD houd al sinds de 4k serie ongeveer dezelfde mounting holes aan. Alleen met een aangepast PCB kan het soms niet.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:36
StefanvanGelder schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 14:33:
[...]

Hoe weet je eigenlijk zo zeker dat de Barts GPU 5D shaders heeft? Ik bedoel, hoe kan het dan dat de 6870 met 1120 5D (1120/5=224) sneller is dan een 5850 met 1440 5D shaders (1440/5=288)? Daarnaast heeft de 6870 ook nog eens minder texture units (56 vs 72). Die hogere core clock van 175MHz maakt dat verschil echt niet goed. Tel daarbij ook nog eens de 5830 op, die heeft namelijk ook 1120 5D shaders, even veel als de 6870. Qua specs zit er niet zoveel verschil in de 5830 en 6870. Om die prestaties zo ver om hoog te krijgen (en ook nog eens de die size met 25% te verminderen) moeten ze haast wel over 4D shaders beschikken.

1120/4=280 vs 1440/5=288 + de hogere clock frequentie en minder texture units klinkt mij een stuk logischer in de oren. Of zit ik er nu zoveel naast? :D
Werd in het stukje over de architectuur op anandtech verteld.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02 16:54

neliz

GIGABYTE Man

Soundstorm2010 schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 14:25:
[quote]
Dat is ook pas sinds vandaag, gister was nog die ouwe, dus vandaar dat ze er wel mee bezig zijn (neem ik aan, aangezien vandaag de eerste hd6x series over de toonbank gaan :D
Nieuwe site is meer gericht op Fusion en wordt inderdaad donker.. maar de hoofdpage natuurlijk wel donker met AMD groen.

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuddyMysterious
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16-05 19:07

RuddyMysterious

a smorgasbord of waywardness

Overgeef Dave schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 20:37:
Ik denk dat er morgen reeds 6850 of 6870 kaarten leverbaar zullen zijn.
Krijg dit hier in mijn mailbox ( Ik wil niet spammen, maar het kan nieuws zijn).

[...]
Nu ik die kaarten in hun prijslijst zie staan begin ik lichtjes te kokhalzen: 210 voor de goedkoopste HD6850 en 280 voor de goedkoopste HD6870. Wat een afrippers! Nu eens zien hoe andere belgische webshops die kaarten beprijzen.

edit: het gaat hier over tones.be die vroeg deze ochtend een ludieke actie hebben gehouden om de eerste kaarten aan de deur te leveren om 6 uur 's morgens.

edit2: een andere winkel hanteert exact dezelfde hoge prijzen, hoe is dat nu toch mogelijk? Kan het zijn dat alternate wegens launch lagere prijzen aanbiedt dan normaal, dus dat ze binnenkort wat gaan stijgen?

[ Voor 26% gewijzigd door RuddyMysterious op 22-10-2010 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
Ik heb vandaag een Sapphire 6850 besteld voor 149 bij Alternate voor een nieuw systeem dat ik ga bouwen.
Er stond bij 3 -5 dagen levertijd. Ik hoop dat ze dat waar kunnen maken. Mooie deal dacht ik zo als ik de post hierboven mij lees. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16-05 22:50

Fid3lity

Spectre X

D4NG3R schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 16:08:
De chips kunnen 1:1 worden gemonteerd op borden van de HD58xx serie. En AMD houd al sinds de 4k serie ongeveer dezelfde mounting holes aan. Alleen met een aangepast PCB kan het soms niet.
Mag hopen dat dat straks ook voor Cayman geldt. Wil m'n MK-13 het liefst kunnen hergebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guy-Manuel
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-05 17:28
Robolokotobo schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 16:34:
Ik heb vandaag een Sapphire 6850 besteld voor 149 bij Alternate voor een nieuw systeem dat ik ga bouwen.
Er stond bij 3 -5 dagen levertijd. Ik hoop dat ze dat waar kunnen maken. Mooie deal dacht ik zo als ik de post hierboven mij lees. :)
En met een beetje geluk zit er nog een XT-chip op ook.. ;)
betreffende Sapphire HD 6850

Auf Nachfrage bei Sapphire Deutschland bekamen wir die Antwort, dass die ersten Testmuster aus der Vorserienproduktion stammen, bei denen vollständig aktive Barts-XT-Chips (HD 6870) mit einem Barts-Pro-BIOS (HD 6850) betrieben werden. Anscheinend vermag es das geflashte BIOS nicht, die Einheiten abzuschalten. Laut aktuellem Stand von heute, dem 22.10.2010, geht Sapphire davon aus, dass die handelsüblichen Modelle der Radeon HD 6850 nicht von dem "Problem" betroffen sind – hundertprozentig sicher war man sich Stand heute allerdings nicht. Intern forscht Sapphire weiter. Sobald wir mehr wissen, informieren wir Sie natürlich umgehend.

WH-MDC09J3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-05 12:50

Bolletje

Moderator Harde Waren
Blue-Tiger schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 16:36:
[...]

Mag hopen dat dat straks ook voor Cayman geldt. Wil m'n MK-13 het liefst kunnen hergebruiken :)
Ik wil ook kijken of die nog ergens op kan zetten. Ik ben benieuwd. Voor de GTX460 moet je al weer een apart bracket hebben ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 287880

De VRM's zitten wel raar he. Ik vraag me af of dat problemen gaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robolokotobo
Cool 8)

[ Voor 95% gewijzigd door Robolokotobo op 22-10-2010 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
  • Laatst online: 21:51
Astennu schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 16:15:
[...]

Werd in het stukje over de architectuur op anandtech verteld.
Je hebt gelijk. Wel een interessant stukje om te lezen :) Maar er staan zoveeel reviews online dat ik bij sommige site's even snel wat las, daarna plaatjes keek. Daar ging het me het meeste om :P

De kleinere die size is volgens Anandtech vooral te verklaren door de volgende verschillen ten op zichte van de Cypress:
  • De memory controller is bijna 50% kleiner geworden
  • Barts mist FP64 support & nog wat kleinere zaakjes
Dat legt dus uit waarom de Barts een kleiner oppervlakte heeft.

De Stream processors moeten wel een heel stuk efficiënter zijn geworden, ik zie namelijk niets wat er op wijst dat er iets anders is geupgrade, of groter is geworden.

Anyway, ze hebben het voor elkaar gekregen om meer performance per mm2 weten te krijgen, daar gaat het uiteindelijk om :)

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:11
StefanvanGelder schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 17:12:
[...]

Je hebt gelijk. Wel een interessant stukje om te lezen :) Maar er staan zoveeel reviews online dat ik bij sommige site's even snel wat las, daarna plaatjes keek. Daar ging het me het meeste om :P

De kleinere die size is volgens Anandtech vooral te verklaren door de volgende verschillen ten op zichte van de Cypress:
  • De memory controller is bijna 50% kleiner geworden
  • Barts mist FP64 support & nog wat kleinere zaakjes
Dat legt dus uit waarom de Barts een kleiner oppervlakte heeft.

De Stream processors moeten wel een heel stuk efficiënter zijn geworden, ik zie namelijk niets wat er op wijst dat er iets anders is geupgrade, of groter is geworden.

Anyway, ze hebben het voor elkaar gekregen om meer performance per mm2 weten te krijgen, daar gaat het uiteindelijk om :)
Als je nou de review op tweakers.net zou lezen, zou je dit allemaal niet hoeven te vragen (en er niet zo gigantisch naast zitten).

Barts is 24% kleiner en heeft 30% minder sp's aan boord dan Cypress (1120 vs 1600). Dat ligt behoorlijk bij elkaar, maar je chip bestaat natuurlijk uit een aantal vaste onderdelen waardoor het niet 100% correleert.

Behalve minder sp's heeft AMD de die size dus kleiner kunnen maken dankzij de kleinere geheugencontrollers (dit wist ik niet) en het ontbreken van FP64-support, alhoewel dat laatste hoogstens enkele tientallen miljoenen transistors bespaart en geen honderden miljoenen.

De sp's zijn verder ongewijzigd. Lees met me mee, ongewijzigd. AMD zegt dat niet alleen, het is ook heel logisch te achterhalen, als je namelijk ten opzichte van de HD 5850 22% minder sp's hebt, maar die sp's zijn wel 24% hoger geklokt, en de HD 6870 is maar iets minder snel dan de HD 5850, dan kunnen de sp's nooit heel drastisch zijn veranderd, denk je niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springstof
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Net wat reviews gelezen en ik vind de vooruitgang ten op zichte van de 5000 serie lachwekkend.

Voor iets meer dan 200 euro kocht je een jaar geleden een 5850 en nu koop je voor ongeveer hetzelfde bedrag een 6870, die niet heel veel beter presteert. :')
Ik had toch wel verwacht dat ze na meer dan een jaar met wat beters zouden komen qua prijs-performance in de 5850 range.

Matige release dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Springstof op 22-10-2010 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splinter Cell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19-05 22:19

Splinter Cell

Glasvezel MASTER RACE

Drivers staan al op de AMD servers:

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=331111

Driver 10.10hotfix komt er ook aan:
RT @laurencenoton: @catalystmaker if 10.10 whql are out today can we expect a 10.10a hotfix (non WHQL) as well? ME - yes you can

[ Voor 21% gewijzigd door Splinter Cell op 22-10-2010 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-11-2024
Springstof schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 17:42:
Net wat reviews gelezen en ik vind de vooruitgang ten op zichte van de 5000 serie lachwekkend.
[...]
Matige release dus.
Veel reviews heb je niet gelezen denk ik. Want in alle reviews staat dat ze nu dezelfde prestaties voor een lagere prijs brengen en volgende maand de echte winst komt met Cayman.

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springstof
  • Niet online
Noel schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 17:52:
[...]

Veel reviews heb je niet gelezen denk ik. Want in alle reviews staat dat ze nu dezelfde prestaties voor een lagere prijs brengen en volgende maand de echte winst komt met Cayman.
Hangt eraf wat je voldoende vindt. Feit blijft dat hij niet veel sneller is dan een 5850 en ongeveer even duur kost. Niet slecht en het is ook een betere kaart dan een 5850, maar ik had meer vooruitgang verwacht na een jaar. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Springstof op 22-10-2010 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:53
Ik had toch wel verwacht dat ze na meer dan een jaar met wat beters zouden komen qua prijs-performance in de 5850 range.
Dat zou ook gebeurt zijn als 32nm niet gecancelled was ;). Als je nu een 5870 voor 100 euro wilt op 40nm dan moet je maar even een sprookje schrijven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:20
Belangrijk nieuws mbt MLAA (althans had ''t nog niet eerder gehoord/gelezen):

@CatalystMaker will Morph.AA be backported to older generations ME - already answered it many times - yes its coming in future

Dat is goed nieuws voor de 5xxx gebruikers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet iemand iets meer over wat er nou aan de hand was bij HAWX 2? Heeft Ubisoft nou een zak geld van Nvidia gekregen om elke driehoekje al is het maar 1 pixel groot te tesseleren? ( is dat een woord? xD )
Nvidia had nog een mail gestuurd waarin stond dat ze die benchmark moesten gebruiken.

Waarschijnlijk zit het als volgt; Nvidia heeft een zak geld gegeven aan Ubisoft om gestoorde tesselation te gebruiken, totaal over the top. Niemand ziet het verschil maar dat maakt Nvidia niets uit. ATI heeft gezegd: goh ehm dit is niet nodig Ubisoft; dit ziet niemand. Ubisoft negeert ATI. ATI zorgt er in de drivers voor dat er niet zoveel tesselation gedaan wordt. Nvdia post op een forum ( Guru3d? ) een bericht door een troll waarin staat dat ATI vals speelt. Nvidia fanboys lopen erachteraan, kwijlend over hun Unigine heaven benchmarks. Ik zie het zo gebeuren. Ik durf te wedden dat het ongeveer zo zit.
Dankzij het hergebruiken van G92, Batmangate en PhysX heet Nvidia het helemaal verbruid. Ik weiger een kaart van hun te kopen. Al had ATI alleen de 5830 nog zou ik geen groene kaart kopen. Als ATI zich ook zo gaat gedragen krijgt Nvidia weer een kans bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Marc Rademaker schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 17:24:
[...]

Als je nou de review op tweakers.net zou lezen, zou je dit allemaal niet hoeven te vragen (en er niet zo gigantisch naast zitten).
Ik vind het allemaal nog een beetje vaag omschreven, de geruchten die er waren zijn namelijk niet echt hard benoemd dus dan heb je nog ruimte om er naast te zitten of te speculeren... Maar je hebt in principe wel gelijk natuurlijk!

Al met al, hoe meer ik me er in verdiep hoe matiger is de 6800 serie vind. Er zijn geen grote aanpassingen gedaan, enkel wat kleinere aanpassingen.. Misschien waren mijn verwachtingen te hoog. Ik deel de mening met Springstof eigenlijk wel.

Ik hoop dan inderdaad dat met Caymen de echte winst komt. Als je een jaar geleden 200 euro betaalde voor een 5850, mag je toch wel iets meer prestaties verwachten voor 200 euro? Een rebrand is misschien wat te overdreven, de Caymen zal denk ik meer vragen kunnen beantwoorden waar ik mee zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powermarcel10
  • Laatst online: 18:14

Voor iets meer dan 200 euro kocht je een jaar geleden een 5850 en nu koop je voor ongeveer hetzelfde bedrag een 6870, die niet heel veel beter presteert. :')

Matige release dus.
Ik denk dat je niet de prijs van nu moet vergelijken met de prijs van toen. De economie stond er toen anders voor, reken een klein percentage inflatie mee etc.. Andere tijden, dus andere bedragen. Mocht er in de wereld een jaar lang helemaal niks zijn gebeurd, had AMD deze kaart wellicht wel voor minder kunnen slijten..

AMD zet gewoon een goede kaart neer, voor een goed bedrag. En de prestatie per euro is naar schatting met zo'n 10% toe genomen. Dat vind ik helemaal niet zo verkeerd.

Wat ik me wel afvraag is wat de prijzen van de Cayman's gaan worden. Ik denk presoonlijk ongeveer 300,- voor een 6950 en 400,- voor een 6970. Veel goedkoper zullen ze niet worden denk ik, anders is de 6870 totaal niet meer interessant. Ik vind €200,- voor een "midrange kaart" ook wel best behoorlijk om eerlijk te zijn. Als je dit vergeljikt met de midrangekaart uit de 5000 serie, de 5770. Deze was aanzienlijk goedkoper. In dat opzicht een opschuiving van de prijs tov het segment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318799

edward2 schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 15:58:
[...]

offtopic:
ik heb de indruk dat je met deze combinatie zowel aa als CF(AA) support hebt in Darksiders. Of anders, de exe in Timeshift renamen

BTW 6850's met 1120 ALU's?:

http://www.pcgameshardwar...-Handel/Grafikkarte/News/ :D
Anoniem: 318799 schreef op maandag 18 oktober 2010 @ 17:58:
[...]

Je bedoeld 960sp voor barts pro en 1120sp voor barts XT?

Als je de klok frequenties meeneemt zou op basis hiervan (900/775) * (1120/960) = 1.35 = 35% performance verschil mogen verwachten. Aangezien het geheugen relatief hetzelfde is zou dit verschil wat kleiner kunnen uitvallen naar laten we zeggen 25%.
Alle performance leaks tot nu toe duiden op een veel kleiner verschil van hooguit 15%. Je zou dan eerder een gelijk aantal sp's verwachten voor beide modellen
O-) 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:10

Format-C

Tracing Rays

Matige release dus.
Ben het met je eens. Dezelfde performance is al meer dan een jaar te koop voor bijna hetzelfde geld. Overklok een hd5850 licht en je hebt 6870 performance. Of neem 2 HD5770's voor 220 euro, en zwaai zwaai 6870...

-Als die Cayman 400 gaat kosten is het imho te duur trouwens. Dan gaat het weer de verkeerde kant op met de single chip kaarten van AMD. Ik hoop zelf dat ze het zo doen: 6850 160 euro, 6870 200 euro, cayman pro 250 euro, cayman xt 300 of 325 euro.

Volgens mij launched AMD de kaarten expres in deze volgorde om zo de prijs van de HD6850 en 6870 lekker hoog te kunnen houden. Iets (marginaal) sneller voor ongeveer hetzelfde geld... Als de Cayman XT dan een keer zo snel is als een HD6870, kunnen ze die mooi voor 400 verkopen. Dan heb je dus een heel andere situatie als vorig jaar met single chip kaarten; dan kost de high end weer 400, en mid end 200... Terwijl het bij de 5800 serie zo was dat high end 250 tot 300 (HD5870 en HD5850) koste en mid end (5770 en 5750) 120 tot 150. En dan laat ik 5970 even buiten beschouwing.

Mooi ongeveer 100 euro winst per chip extra dus zoals ze het nu doen...
StefanvanGelder schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 18:11:

Ik hoop dan inderdaad dat met Caymen de echte winst komt. Als je een jaar geleden 200 euro betaalde voor een 5850, mag je toch wel iets meer prestaties verwachten voor 200 euro? Een rebrand is misschien wat te overdreven, de Caymen zal denk ik meer vragen kunnen beantwoorden waar ik mee zit.
Ligt eraan WIE die echte winst gaat hebben; AMD of de eindgebruiker... Ik gok zelf de eerste. De HD6850 en HD6870 zijn er niet voor de consument, maar voor AMD. Meer geld verdienen aan een relatief el cheapo chip. Die HD6770 had kunnen/ moeten worden... Tenminste zo zie ik het. Alleen omdat ze niet alles tegelijk launchen kunnen ze het zo doen. Anders waren ze nooit met deze HD6870 weggekomen. Dan hadden ze Cayman XT 6870 moeten noemen, Cayman Pro 6850, Barts XT HD6770 en Barts Pro HD6750. Nu hoeft dat niet. Alhoewel... Ik had het mooier en terechter gevonden als je kijkt naar wat er komen gaat. Ze goochelen nu bewust met de naamgevingen.

Daar komt bij dat mensen die er minder verstand van hebben (8 van de 10?) denken dat als ze een HD6870 in huis halen meer performance kopen dan een HD5870, terwijl dit niet zo is. Als ik AMD geweest was had ik 2GB op de HD6870 geplakt. Dan trapten er nog véél meer mensen in.

[ Voor 58% gewijzigd door Format-C op 22-10-2010 19:07 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:11
Format-C schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 18:42:
[...]

Ben het met je eens. Dezelfde performance is al meer dan een jaar te koop voor bijna hetzelfde geld. Overklok een hd5850 licht en je hebt 6870 performance. Of neem 2 HD5770's voor 220 euro, en zwaai zwaai 6870...

-Als die Cayman 400 gaat kosten is het imho te duur trouwens. Dan gaat het weer de verkeerde kant op met de single chip kaarten van AMD. Ik hoop zelf dat ze het zo doen: 6850 160 euro, 6870 200 euro, cayman pro 250 euro, cayman xt 300 of 325 euro.

Volgens mij launched AMD de kaarten expres in deze volgorde om zo de prijs van de HD6850 en 6870 lekker hoog te kunnen houden. Als de Cayman XT dan een keer zo snel is als een HD6870, kunnen ze die mooi voor 400 verkopen. Dan heb je dus een heel andere situatie als vorig jaar; dan kost de high end weer 400, en mid end 200... Terwijl het bij de 5800 serie zo was dat high end 300 (HD5870) koste en mid end (5770) 130.

Mooi ongeveer 100 euro winst per chip extra dus...
Volgens mij kijk je er anders tegen aan omdat "normaal" gesproken de high-end versies als eerste uit komen en later de mindere goden. Stel dat de Cayman XT 70% sneller zou zijn als de 5870 had je er waarschijnlijk heel anders over gedacht.

Strategisch is dit voor ATi ehh AMD natuurlijk veel gunstiger. Precies in het prijsvlak waar ze niet helemaal lekker zaten kunnen ze nu wel goed mee draaien en dat is wel waar het geld zit.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Mja, ze launchen de high end bewust later om met namen te kunnen goochelen denk ik.

Het zou toch normaal zijn dat de opvolger van de HD5870 de HD6870 zou zijn en dat die weer een klap sneller zou zijn? En dat die niet zoals nu trager is?

Edit; net zoals het logisch zou zijn in het geval van nV dat de opvolger van de GTX480, die misschien zo'n 10 tot 20% sneller is (aanname/ speculatie) GTX485 zou gaan heten? En niet GTX580? nVidia doet het precies andersom dan AMD. ALS het zo is dat de "580" een GTX480 on steroidz is that is. Dat komt omdat die precies in de tegenovergestelde situatie dan AMD zitten momenteel... AMD maakt op dit moment gebruik van het feit dat nV er niet veel van bakt. En van gebrek aan concurrentie, en van hun huidige voorsprong. Edit; wat op zich misschien wel logisch is als je vanuit bedrijfsoogpunt kijkt.

Ik vind het goocheltrucjes... Ik hoop dat nV snel terug is...

Edit; AMD had de HD6850 HD5840 moeten noemen, en HD6870 HD5860. Of de HD6850 HD6840 en de HD6870 HD6860. Dat zou terechter zijn... :P

[ Voor 118% gewijzigd door Format-C op 22-10-2010 19:30 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Gigabyte B650 GAMING PLUS/ G.Skill Trident Z5 DDR5 6000 CL30 A-Die / Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ CM V850/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drijfhout
  • Laatst online: 06-05-2024
Eigenlijk zou de 6850 > 6830 moeten zijn en de 6870 > 6850.
Dat zou ikzelf wel wat redelijker hebben gevonden qua naamgeving, niet te min vindt ik het tot nu toe een mooie vooruitgang als ik het zo allemaal lees.
Daarom heb ik de 6870 dan ook besteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Denk dat er nu echt wel genoeg discussies zijn geweest over de namen ;).
Als de 6850 gewoon 6750 was, 6870 een 6770 en de Cayman 6850/6870 was alles wel gewoon goed geweest in performance increase t.o.v. de vorige serie, echter is het niet zo en ze zullen het ook vast niet meer aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springstof
  • Niet online
Het gaat wat mij betreft dan ook niet om de namen, maar om de segmenten en de prijzen, die je voor een kaart uit een bepaalt segment betaalt. De 6870 en 6850 hadden voor de 6000 hetzelfde moeten doen als de 5750 en 5770 deden voor 5000 serie. De 5700 serie was de mid-range van de vorige generatie en de 6800 serie is de mid-range van de huidige generatie. De 6870 had dan ook niet duurder mogen worden dan de 5770. AMD laat de consument doodleuk meer betalen voor hetzelfde segment. (Waarschijnlijk door gebrek aan concurentie?) Dit is gewoon stilstand... of er erger: achteruitgang. De 6900 serie wordt pas echt leuk als de prijzen goed zullen zijn, maar als AMD al dergelijke stunts uithaalt met de 6870 vrees ik het ergste voor de prijzen van de 6900 serie. Hun eerste stap is in elk geval gezet. Na het duurder maken van mid-range kaarten kunnen ze nu beginnen met het duurder maken van high-end kaarten. Wellicht gaat dat lijken op Intel en de 980X. :P

Waar we eerst rond de 210 euro betaalde voor een kaart uit de high-end range gaan we er nu 300+ voor moeten betalen? Het lijkt me namelijk stug dat de 6950 200-250 euro gaat kosten.

En ik maar denken dat de prijzen omlaag gingen in videokaartenland :’)

[ Voor 7% gewijzigd door Springstof op 22-10-2010 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Volgens sommige mensen is de naamgeving een probleem omdat je zou verwachten dat 68xx beter is dan 58xx. Mensen die dit verwachten zijn al mensen die er wat van weten. Want de totale idioot die denkt dat de kaart met een hoger nummertje beter is zou deze fout ook al maken met 56xx versus 48xx. Dus als je vindt dat de 6800 serie beter moet presteren dan de 5800 serie omwille van deze mensen, dan moet je consequent zijn en dan moet de 5600 ook beter zijn dan de 4800. De onwetende consument denkt immers: hoger nummertje en niet: o dat is de x800, dat is het performance segment.

Zie je trouwens echt iemand die niets van computers weet de computer inlopen en denken: kijk een HD6870, die zal wel beter zijn dan de 5870, dus die koop ik? Iemand die er niets vanaf weet, weet niet eens dat er een 5870 is en hoe goed die was. Dus dan kan die hem ook niet als referentiepunt hebben.
Onze volgende potentiele domme klant, laten we hem Fons noemen, bezit een 5870 of kent iemand die hem bezit. Hij weet dus wat de 5870 kan. Deze jongen ziet in de winkel een 6870. ALS deze jongen denkt: dat is de x800 serie, dat zijn de sterke kaarten, dan is Fons hoogstwaarschijnlijk in het bezit van hersenen.
Fons gaat zometeen wellicht meer dan 200 euro uitgeven aan een grafische kaart. Hij werkt hard en hij wil zijn zuurverdiende geld natuurlijk goed uitgeven. Aangezien hij hersenen heeft ( aangetoond door het feit dat Fons wist dat de x800 serie het high end segment is ).

Aangezien hij hersenen heeft gaat hij natuurlijk even de REVIEWS KIJKEN WANT HIJ GEEFT POTVERDRIE 200 EURO UIT.

Dus wat ik wil zeggen: 6800 moet > 5800 gaat alleen op voor mensen die er al wat van weten. Van die mensen ( en eigenlijk van iedereen ) mag verwacht worden dat ze een review bekijken. Als er een consument is die hierdoor 'bedrogen' is, is die persoon gewoon dom en moet hij al zijn schoolgeld direct terugbetalen, onderwijs heeft voor zo iemand gaan zin.

Mochten er mensen zijn die hierdoor niet overtuigd zijn, dan nodig ik ze uit om bij mij langs te komen voor een thermoskan soep en een slaapzak. Zij mogen dan de hele week voor het hoofdkantoor van Dell bivakkeren om te protesteren tegen de afzetterij en het consumentenbedrog van de Alienware serie. Lijkt me een heel goed tijdverdrijf voor deze mensen die zo begaan zijn met medemensen die wellicht een niet goed geinformeerde koop doen.

Edit: springstof, volgens mij betaal je tegenwoordig 200 euro waar je eerst 250 euro voor moest betalen. Volgens mij zijn de prijzen van de GTX 460 en GTX 470 door de grond gezakt.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 287880 op 22-10-2010 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 380152

Ik zie nu door de bomen het bos echt niet meer. Al die getallen die nu niet eens meer logisch zijn...
Ik wilde een 5870 kopen, maar ik moet me maar echt eens goed gaan verdiepen in de series, want het wordt als maar onduidelijker voor de 'gewone' man.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 357365

Nou, nou. Waarom meteen zo op de persoon spelen en mensen beschuldigen van het dom zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springstof
  • Niet online
[b][message=34897696,noline]

Edit: springstof, volgens mij betaal je tegenwoordig 200 euro waar je eerst 250 euro voor moest betalen.
Tegenwoordig betaal respectievelijk ongeveer 200-230 en 160-170 euro voor een goede midrange AMD kaart als de 6870 en 6850, waar je in de vorige generatie respectievelijk ongeveer 140-160 en 110-130 betaalde voor een goede midrange AMD kaart als de 5770 en 5750. Mid-range kaarten zijn bij AMD dus duurder geworden en daarom vrees ik ook niet veel goeds voor de high end AMD kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

OneOverPrime, wat ik bedoel: de echt onwetende consument legt die link niet eens ( die weet ook niets van de 5870 en het niveau van die kaart ). Die zal eerder denken: hoger nummer is beter dan: x800 is de opvolger van ( x-1 ) 800. De echt onwetende consument zal hierdoor niet gepakt worden. Als er iemand is die hierdoor 'gepakt' wordt dan heeft die persoon het aan zichzelf te wijten door geen reviews te lezen. Als je weet wat een 5870 is en kan en weet dat de 6870 normaal de opvolger daarvan is, mag er van je verwacht worden dat je reviews leest.
Daarnaast verdient AMD helemaal niets aan deze laatste groep, zij zouden meer verdienen als deze mensen een Cayman zouden kopen.

Springstof lul niet. Vroeger betaalde je 250 euro voor de 5850 en nu betaal je 210 voor de ( betere ) 6870.
Zo simpel is het. Een goede midrange AMD kaart. Je denkt nu even in kronkels hoor. Die goede midrange AMD kaart kost nu nog maar 110 euro en is nog steeds dezelfde 5770. Jij verandert gewoon welke kaart je de ' goede AMD midrange kaart ' noemt. Kom nou.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 287880 op 22-10-2010 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
  • Laatst online: 09-08-2022
Format-C schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 19:11:
Mja, ze launchen de high end bewust later om met namen te kunnen goochelen denk ik.

Het zou toch normaal zijn dat de opvolger van de HD5870 de HD6870 zou zijn en dat die weer een klap sneller zou zijn? En dat die niet zoals nu trager is?

Edit; net zoals het logisch zou zijn in het geval van nV dat de opvolger van de GTX480, die misschien zo'n 10 tot 20% sneller is (aanname/ speculatie) GTX485 zou gaan heten? En niet GTX580? nVidia doet het precies andersom dan AMD. ALS het zo is dat de "580" een GTX480 on steroidz is that is. Dat komt omdat die precies in de tegenovergestelde situatie dan AMD zitten momenteel... AMD maakt op dit moment gebruik van het feit dat nV er niet veel van bakt. En van gebrek aan concurrentie, en van hun huidige voorsprong. Edit; wat op zich misschien wel logisch is als je vanuit bedrijfsoogpunt kijkt.

Ik vind het goocheltrucjes... Ik hoop dat nV snel terug is...

Edit; AMD had de HD6850 HD5840 moeten noemen, en HD6870 HD5860. Of de HD6850 HD6840 en de HD6870 HD6860. Dat zou terechter zijn... :P
:) Snap je dan niet hoe de benaming bij AMD werkt ? Ik ook niet :P maar ik zal mijn visie eens geven.

1) Ze hebben deze kaarten de HD6870 en HD6850 genoemd omdat ze een 256 bits memory interface hebben.

2) Ze hebben deze kaarten de HD6870 en HD6850 genoemd omdat ze een zelfde die size als de RV770 hebben en daardoor voor een zelfde prijs over de toonbank gaan.

3) De HDx7xx serie is "nieuw" en pas sinds de HD5xxx serie er bij gekomen omdat in de HD4xxx serie de HD4770 een experimenteer kaart was. Het ziet er naar uit dat in de HD6xxx serie er weer een experimenteer kaart komt. Om het 28Nm productie procedé bij GF en TSMC te gaan verkennen en testen. Zodat ze en al ervaring met het 28Nm productie procedé kunnen op doen en om te kijken bij welke Foundry er een beter productie procedé is(prijs, capaciteit, yields).

4) De HD5770 en HD5750 - RV840 - wordt waarschijnlijk niet gerebrand naar HD6770 en HD6750 maar de HD57xx serie blijft gewoon bestaan zoals hij momenteel in de markt is gepositioneerde. Wel zal de prijs omlaag moeten want de HD68xx kaarten drukken deze kaarten enigsinds uit de markt.

Wat betreft de terugkeer van nVidia -O- Van mij mogen ze nog wel een tijdje wegblijven *O* Want nVidia is nog leuker wat betreft benamingen, rebranden en ze hebben nog wel wat van die vervelende trekjes. Voor AMD is dit de eerste keer dat je wellicht kunt zeggen dat de naam niet helemaal is wat we verwacht hadden maar dat komt dus door de HD5xxx serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springstof
  • Niet online
[b][message=34897771,noline]
Een goede midrange AMD kaart. Je denkt nu even in kronkels hoor. Die goede midrange AMD kaart kost nu nog maar 110 euro en is nog steeds dezelfde 5770. Jij verandert gewoon welke kaart je de ' goede AMD midrange kaart ' noemt. Kom nou.
Uiteraard doe ik dat. Wat in de 5000 serie midrange was, is in de 6000 serie geen midrange meer. Lijkt me logisch dat de performance, die bij bepaalde segmenten past opschuift. Een 8800 GTX of 3870 is nu ook geen high end kaart meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:28
Ik snap echt niet waarom sommigen zo moeilijk moeten doen en niet willen begrijpen dat dit goede kaarten zijn...
Hoezo is het duurder geworden? Je hebt nu al op launch day een 6850/6870 voor 150/200 euro, in welk opzicht is dat ''te duur''?
Een 6850 heeft performance die ongeveer rond die van een 5850 zit (kijk maar naar ingame-benchmarks niet naar 3dmark) en je betaald er veel minder voor! Daar komt dan ook nog bij dat de kaart minder verbruikt.
Dan heb je de 6870, een kaart die sneller is als een 5850 maar wat langzamer als een 5870 en daar betaal je 200 euro voor, minder dus als voor een langzamere 5850!

Conclusie: deze kaarten zijn gewoon goed geprijsd alleen een beetje ongewoon genummerd, en mensen verwachten waarschijnlijk meer ervan omdat mensen denken dat dit de opvolgers van de 5850/5870 zijn maar dat is cayman pas!

Dus wees blij met deze mooie Mid/High-range kaarten voor een goede prijs.

Edit: daarbij is de review op tweakers eigenlijk één van de meest negatieve op internet, meestal vallen de resultaten op andere sites beter uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Redblader op 22-10-2010 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Springstof schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 19:58:
[...]

Tegenwoordig betaal respectievelijk ongeveer 200-230 en 160-170 euro voor een goede midrange AMD kaart als de 6870 en 6850, waar je in de vorige generatie respectievelijk ongeveer 140-160 en 110-130 betaalde voor een goede midrange AMD kaart als de 5770 en 5750. Mid-range kaarten zijn bij AMD dus duurder geworden en daarom vrees ik ook niet veel goeds voor de high end AMD kaarten.
Naamgeving is inderdaad verwarrend, maar qua prijs/performance ben je nu wel ong. 50euro goedkoper uit dan bij de 58xx serie.

http://tweakers.net/price...YRkrf-7bTt4fEqLQ6YsRaa_0D

Volgens prijswatch nu

5850 pricewatch: Club3D HD5850 1024MB GDDR5 PCI-E 213,-
6850 pricewatch: XFX HD 6850 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-685X-ZNFC) 170,-

5870 pricewatch: Club3D HD 5870 1GB (CGAX-58724IDP) 284,-
6870 pricewatch: Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCIE 240,- (die goedkoopste prijs vertrouw ik niet )

Verwacht nog wel de 67xx ,die qua prijs/performance ook goedkoper zal zijn dan de 5750/5770 en de 69xx serie die eigenlijk de vervangers zijn voor de 5850/5870 series, met dezelfde prijs als de 5850/5870 nu (213,-/284,-) :+

edit
oftwel eens met Redblader ;)

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
Bullus schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 20:27:
[...]

Naamgeving is inderdaad verwarrend, maar qua prijs/performance ben je nu wel ong. 50euro goedkoper uit dan bij de 58xx serie.

Volgens prijswatch nu

6870 pricewatch: Sapphire HD 6870 1GB GDDR5 PCIE 240,- (die goedkoopste prijs vertrouw ik niet )

Verwacht nog wel de 67xx ,die qua prijs/performance ook goedkoper zal zijn dan de 5750/5770 en de 69xx serie die eigenlijk de vervangers zijn voor de 5850/5870 series, met dezelfde prijs als de 5850/5870 nu (213,-/284,-) :+

edit
Moet je is op alternate kijken, daar haal je de Sapphire 6850/6870 al voor 150/200 euro :) (toch typisch normaal is het daar vrij duur :? )
En het is kennelijk geen fout want meerdere mensen die ik ken hebben er al 1 besteld.

Edit: hierzo: 6850
6870

[ Voor 7% gewijzigd door Redblader op 22-10-2010 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ik vind ze ook wel leuk. Ik bedoel de GTX460 gaat nu al naar onder de 140 euro waardoor hij het vaarwater van de HD5770 komt (HD6850 een beetje). Die HD5770 moet dus ook wel iets in prijs omlaag en de hele reeks daaronder dus ook wel (HD5750, HD5670).

En ik hoop juist dat NVIDIA _juist_ met nog wat mooie kaarten komt. Die GTX460 is echt niet slecht hoor. True, misschien een beetje te laat. Maar nu ATI weer een nieuwe reeks heeft en een heel ruim aanbod heeft gaan de prijzen wel steeds weer wat omlaag, aan beide fronten.

Ik zie nog wel wat in een kaart dit tussen de GTS450 en GTX460 in it. Iets met 288 Cuda Cores ofzo. En dan voor 100 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Format-C

Format-C

Tracing Rays

Vergeet niet dat de hd5850 bij de launch ook 200 was he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
Bolletje92 schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 20:34:
Ik vind ze ook wel leuk. Ik bedoel de GTX460 gaat nu al naar onder de 140 euro waardoor hij het vaarwater van de HD5770 komt (HD6850 een beetje). Die HD5770 moet dus ook wel iets in prijs omlaag en de hele reeks daaronder dus ook wel (HD5750, HD5670).

En ik hoop juist dat NVIDIA _juist_ met nog wat mooie kaarten komt. Die GTX460 is echt niet slecht hoor. True, misschien een beetje te laat. Maar nu ATI weer een nieuwe reeks heeft en een heel ruim aanbod heeft gaan de prijzen wel steeds weer wat omlaag, aan beide fronten.

Ik zie nog wel wat in een kaart dit tussen de GTS450 en GTX460 in it. Iets met 288 Cuda Cores ofzo. En dan voor 100 euro.
Het probleem voor Nvidia is dat ze waarschijnlijk steeds minder winst/juist verlies gaan maken doordat ze hun prijzen omlaag gooien, ATI kan verder omlaag zonder verlies te maken omdat de kaarten goedkoper te produceren zijn, oftewel ATI heeft waarschijnlijk altijd precies de keuze om hun kaarten op de goeie plek te plaatsen aangezien Nvidia waarschijnlijk ook maar tot een bepaald punt kan zakken voordat het niet meer mogelijk is om verder te zakken zonder zware verliezen.

[ Voor 11% gewijzigd door Redblader op 22-10-2010 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullus
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09-2024
Redblader schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 20:32:
[...]

Moet je is op alternate kijken, daar haal je de Sapphire 6850/6870 al voor 150/200 euro :) (toch typisch normaal is het daar vrij duur :? )
En het is kennelijk geen fout want meerdere mensen die ik ken hebben er al 1 besteld.

Edit: hierzo: 6850
6870
:>

Denk dat dit de prijzen zijn die AMD als advies geven, andere webshops willen weer een flashback meepikken aka 58xx serie.

|2600k|Asus 290|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Redblader schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 20:36:
[...]

Het probleem voor Nvidia is dat ze waarschijnlijk steeds minder winst/juist verlies gaan maken doordat ze hun prijzen omlaag gooien, ATI kan verder omlaag zonder verlies te maken omdat de kaarten goedkoper te produceren zijn.
Uhu, weet ik. Als die GTX470's (GF100) nu ook voor onder de 200 euro weggaan daar zullen ze niet blij mee zijn.

Maar die GTX460 is nog wel populair, misschien weten ze het door de aantallen het goed te maken (al heeft die verkoop nu ook maar even geduurd).

AMD is ze nu steeds één stapje voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-05 11:35
Bolletje92 schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 20:39:
[...]

Uhu, weet ik. Als die GTX470's (GF100) nu ook voor onder de 200 euro weggaan daar zullen ze niet blij mee zijn.

Maar die GTX460 is nog wel populair, misschien weten ze het door de aantallen het goed te maken (al heeft die verkoop nu ook maar even geduurd).

BOOM laat AMD hier maar een antwoord op hebben. GTX470 > HD6870&HD5850, deze is ook nog eens OC versie.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GV-N470OC-13I€ 166,-€ 166,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 166,-

[ Voor 3% gewijzigd door bladerash op 22-10-2010 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoupS
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:21
BOOM niks op voorraad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
Bolletje92 schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 20:39:
[...]

En dat zal voorlopig ook wel zo blijven gok ik, aangezien Nvidia pas eind 2011 weer met een hele nieuwe serie kan komen en het daarna waarschijnlijk nooit lang zal duren voordat AMD de 7xxx-serie klaar heeft liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springstof
  • Niet online
Bullus schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 20:27:
[...]

Volgens prijswatch nu

edit
Dat zijn juist de prijsverschuivingen, waar ik het over had. In de 5000 serie betaalde je 150 euro voor een midrange GPU. Nu ongeveer 210. Prijs-performance (of de prijs die je per frame betaald) is bij bij de 6000 serie natuurlijk beter (dat is ook het minste wat een kaart uit een nieuwe serie dient te doen), maar ik had er meer van verwacht. De 6000 serie zou wat mij betreft net zo een succes zijn als de 5000 serie als de 6870 150 euro had gekost. Het is immers toch net zoals de 5770 de snelste AMD kaart uit de midrange van zijn generatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redblader
Springstof schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 20:48:
[...]

Dat zijn juist de prijsverschuivingen, waar ik het over had. In de 5000 serie betaalde je 150 euro voor een midrange GPU. Nu ongeveer 210. Prijs-performance (of de prijs die je per frame betaald) is bij bij de 6000 serie natuurlijk beter (dat is ook het minste wat een kaart uit een nieuwe serie dient te doen), maar ik had er meer van verwacht. De 6000 serie zou wat mij betreft net zo een succes zijn als de 5000 serie als de 6870 150 euro had gekost. Het is immers toch net zoals de 5770 de snelste kaart uit de midrange van zijn generatie.
je vergeet alleen dat er pas 2 kaarten uit zijn in deze generatie, wacht nou maar eerst totdat alle plekken zijn gevuld voordat je oordeelt.
En mijn Links toevallig gezien? 6850/6870=150/200 euro wat waarschijnlijk ook de adviesprijzen zijn gok ik dan maar, maar doordat dit launch-day is zitten de meeste winkels boven die prijs omdat ze weten dat mensen de nieuwe kaarten toch wel willen hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Redblader op 22-10-2010 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bladerash
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 14-05 11:35
AMD ook niet met een HD6870 voor <200 euro
[...]

Dat zijn juist de prijsverschuivingen, waar ik het over had. In de 5000 serie betaalde je 150 euro voor een midrange GPU. Nu ongeveer 210. Prijs-performance (of de prijs die je per frame betaald) is bij bij de 6000 serie natuurlijk beter (dat is ook het minste wat een kaart uit een nieuwe serie dient te doen), maar ik had er meer van verwacht. De 6000 serie zou wat mij betreft net zo een succes zijn als de 5000 serie als de 6870 150 euro had gekost. Het is immers toch net zoals de 5770 de snelste kaart uit de midrange van zijn generatie.
Zou leuk zijn een 6870 voor 150 euro, maar wat zou jij doen als je geld ruikt?
Denk je dat ze een 5770 niet voor ~200 euro wilde verkopen?
Alleen niemand zou het hebben gekocht, de 6870 voor ~200 euro zo te zien wel.
Die 50 euro extra per kaart stinkt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Dat zijn juist de prijsverschuivingen, waar ik het over had. In de 5000 serie betaalde je 150 euro voor een midrange GPU. Nu ongeveer 210. Prijs-performance (of de prijs die je per frame betaald) is bij bij de 6000 serie natuurlijk beter (dat is ook het minste wat een kaart uit een nieuwe serie dient te doen), maar ik had er meer van verwacht. De 6000 serie zou wat mij betreft net zo een succes zijn als de 5000 serie als de 6870 150 euro had gekost. Het is immers toch net zoals de 5770 de snelste AMD kaart uit de midrange van zijn generatie.
' Het is immers toch net zoals de 5770 de snelste AMD kaart uit de midrange van zijn generatie.'
Dus???
DUSSS?
DUSSS????
DUSSS?
DUS?
De midrange kaart moet elke generatie dezelfde prijs hebben?
Anders snap je het niet meer?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 287880 op 22-10-2010 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springstof
  • Niet online
Redblader schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 20:55:
[...]

je vergeet alleen dat er pas 2 kaarten uit zijn in deze generatie, wacht nou maar eerst totdat alle plekken zijn gevuld voordat je oordeelt.
Wat voor invloed zou dat kunnen hebben op het oordeel? Er komen toch nog (minimaal) 2 snellere single GPU’s uit of heb ik wat gemist?
En mijn Links toevallig gezien? 6850/6870=150/200 euro wat waarschijnlijk ook de adviesprijzen zijn gok ik dan maar, maar doordat dit launch-day is zitten de meeste winkels boven die prijs omdat ze weten dat mensen de nieuwe kaarten toch wel willen hebben.
De 150 voor de 5850 had ik gemist, maar ik heb wel gezegd dat 6800 serie goede kaarten zijn met een betere prijs/performance dan 5000 serie. Ik constateer echter dat de midrange duurder wordt (en dat mag ik toch constateren?) en ik vind de performance van de 6870 niet heel veel vooruit gegaan ten opzichte van een 5850, die je ongeveer een jaar geleden voor dezelfde prijs kocht. Hij is wel een stukje sneller, maar na meer dan een jaar had ik meer verwacht. Wellich of waarschijnlijk heb ik te hoge verwachtingen.

[ Voor 5% gewijzigd door Springstof op 22-10-2010 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
bladerash schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 20:43:
[...]

BOOM laat AMD hier maar een antwoord op hebben. GTX470 > HD6870&HD5850, deze is ook nog eens OC versie.
Hoeven ze niet op in te gaan. Die aanbieding is maar héééééééééééééééél tijdelijk ;) (heeft TheSource nog even uitgelegd overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239885

Wat een gezeur over de naamgeving zeg..

Echt het enige wat voor ons tweakers (en zoals hier eerder vermeld, iedereen die zo'n kaart koopt weet er wel wat vanaf) uitmaakt is de volgorde van prestaties..
Tot nu toe is dat 5770<5830(<gtx 460)<6850<5850<6870<5870<5970. De 5830 kan eigenlijk weg, omdat er eigenlijk nooit een reden is geweest om die te kopen (prijs/prestaties gezien).
Al zou het 5770<5830<6302<5850<6420<5870<5970 zijn, zo moeilijk is het toch niet om zo'n rijtje te onthouden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren
Paprika schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 21:26:
[...]

Hoeven ze niet op in te gaan. Die aanbieding is maar héééééééééééééééél tijdelijk ;) (heeft TheSource nog even uitgelegd overigens).
Weet je misschien waar die post staat? Ik kan hem niet zo snel vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg103
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-05 23:05
bij alternate hadden ze vandaag de xfx 6870 in voorraad 239 euro. voor de liefhebbers die niet kunnen wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje

Bolletje

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
Valt niet veel aan te onderbouwen lijkt me? Denk dat iedereen toch wel begrijpt dat het maar om 1 reden is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Bolletje92 schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 22:04:[/b]
[...]

Ooh, ik dacht helemaal onderbouwd enzo :P
De laatste uren voor de lancering - op het moment dat we deze review al geschreven hadden - was het nog een drukte van jewelste in de Hardware.Info mailboxen. nVidia liet ons weten de adviesprijzen van haar videokaarten officiëel te verlagen. De GeForce GTX 460 1 GB zou bij online shops € 169 (incl. BTW) moeten gaan kosten, min of meer het niveau van de Radeon HD 6850. De prijs van de GeForce GTX 470 wordt verlaagd tot € 219 inclusief BTW.

Nog geen half uur na ontvangst van nVidia's e-mail stuurde AMD ons een e-mail met daarin de wetenschap dat nVidia's prijsverlagingen tijdelijk zouden zijn en puur waren bestemd om de nieuwe AMD kaarten op de dag van lancering in een slecht daglicht te plaatsen. Volgens AMD zouden de GTX 460 en 470 binnen een maand weer op het oude niveau terecht moeten komen.

nVidia mailde vrijwel direct daarna met een bevestiging dat de prijsverlagingen permanent en dus absoluut niet tijdelijk zijn.
Idd, HWI krijgt ook bericht permanent... ;)

Wear Sunscreen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
219 != 160 :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

madmaxnl schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 20:09:
[...]
Wat betreft de terugkeer van nVidia -O- Van mij mogen ze nog wel een tijdje wegblijven *O* Want nVidia is nog leuker wat betreft benamingen, rebranden en ze hebben nog wel wat van die vervelende trekjes. Voor AMD is dit de eerste keer dat je wellicht kunt zeggen dat de naam niet helemaal is wat we verwacht hadden maar dat komt dus door de HD5xxx serie.
+ veel. :)

Verder vind ik de namen ook verwarrend maar wat een gezeur zeg in het laatste gedeelt van dit topic.

Sommige mensen zijn nooit tevreden. Neem nu de 6870. Deze heeft een prijs van ongeveer E210 en levert bijna vergelijkbare prestaties als de 5870 die veel duurder is/was.
Verder is ie/levert ie:
- Verbeterde Filtering
- MLAA (alhoewel later de 5xxx dit ook krijgen)
- Verbeterde UVD
- Verbetere Eyefinity
- Stil
- Zuinig

Ik kan met mijn 5870 eigenlijk zowat alle games op 1920*1200 @ highest @4a8AA en 16AF spelen en ik ben best een zeikerd qua framerates.
In de nabije toekomst wordt waarschijnlijk alleen Crysis 2 echt zwaar en voor de rest verwacht ik door alle console ports weinig heftige games.
Om op dit niveau op PC te gamen betaalde je een paar jaar geleden rustig EUR 500 a 550 en nu is het nog steeds niet goed..... 8)7

Sowieso hebben we het aan AMD te danken dat dit soort prestaties voor lager prijzen te krijgen zijn.

Dat nVidia de 470 nu incidenteel goedkoop aanbied is natuurlijk leuk voor degene die hem voor die prijs kan krijgen maar dan moet je wel het VEEL hogere stroomgebruik en lawaai voor lief nemen EN je hebt een stuk betere voeding nodig.

Daarnaast is die hele 470 stunt een stuk marktverzieking want nV kan deze GPU vrijwel zeker niet zonder groot verlies op deze prijs verkopen. Als ze hem al in quantity kunnen/willen leveren. Ik gok van niet. Natuurlijk maakt dat voor de koper niet uit. Maar het is dus gewoonweg niet zo dat deze prestaties voor deze prijs op een gezonde manier geproduceerd kunnen worden (door nVidia). Het is dus een incident.

Last but not least; ik denk dat als over 1 maand (voor of op Thanksgiving komt de Cayman) het grootste gedeelt vd lineup er staat alles veel logischer is. AMD heeft imo binnen de mogelijkheden van 40nm een nette refresh neergezet en ook nog ruim op tijd voor het lucratieve kerstseizoen. Volgensmij hebben de AMD'ers momenteel veel :) op hun gezicht.

[ Voor 4% gewijzigd door Help!!!! op 23-10-2010 10:28 ]

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Kort intermezzo.

De Catalyst 10.10 drivers zijn online, al is het momenteel onmogelijk om de Win 7 64-bit pagina te laden. Andere Windows-versies hebben minder problemen op het moment.

(Het catalystpakket met de IGP driver erbij doet het overigens wel voor Win 7 64-bit)

[ Voor 19% gewijzigd door dahakon op 22-10-2010 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

dahakon schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 22:52:
Kort intermezzo.

De Catalyst 10.10 drivers zijn online, al is het momenteel onmogelijk om de Win 7 64-bit pagina te laden. Andere Windows-versies hebben minder problemen op het moment.

(Het catalystpakket met de IGP driver erbij doet het overigens wel voor Win 7 64-bit)
De 10.10 hotfix komt ook vandaag online en die heb ik nog liever. :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertieX
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-07-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

^
Voor iemand met 11 posts en hier nog nooit gezien ben je dr snel bij! :P

Goed bezig! Thanks! *O*

ps: na installatie zit er een roze gloed in mijn browserschermen (ie8) :?
mmm opgelost door in CCC 'restore factory defaults' aan te klikken. :)

[ Voor 52% gewijzigd door Help!!!! op 22-10-2010 23:48 ]

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

dahakon schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 22:52:
Kort intermezzo.

Hij komt hier al binnen (ongevraagd) via Steam. Mooi dat AMD nu met een groot game platform samenwerkt, werkt goed zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faust2016
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-05 12:22

faust2016

You yes have my shirt

Help!!!! schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 23:02:
^
Voor iemand met 11 posts en hier nog nooit gezien ben je dr snel bij! :P

Goed bezig! Thanks! *O*

ps: na installatie zit er een roze gloed in mijn browserschermen (ie8) :?
mmm opgelost door in CCC 'restore factory defaults' aan te klikken. :)
Ja het schijnt dat ie de kleurentemperatuur van 6500 naar 6600K verandert oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

MLAA Hack op 5800 kaarten:
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=331108&page=2

heb het nu draaien en ga nu benchen!

je moet wel 10.10a downloaden
uitpacken

.inf files in de laatste .rar in die thread in de juiste directories plaatsen
regedit een key omzetten van 1 naar 0
rebooten
MLAA aanwezig!

werk NIET op DX10/10.1/9 kaarten!

dus mensen met een 4800, je mag het proberen, maar het heeft geen zin (artifacts, crashes etc.)

met 10.10a krijg je ook de beschikking over filteroptimalisatie instellingen en HQ AF.

[ Voor 8% gewijzigd door neliz op 23-10-2010 00:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
faust2016 schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 00:03:
[...]

Ja het schijnt dat ie de kleurentemperatuur van 6500 naar 6600K verandert oid.
Ik had het zelfde probleem... Raar maar het is inderdaad zo gefixed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

neliz schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 00:53:
MLAA Hack op 5800 kaarten:
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=331108&page=2

heb het nu draaien en ga nu benchen!

je moet wel 10.10a downloaden
uitpacken

.inf files in de laatste .rar in die thread in de juiste directories plaatsen
regedit een key omzetten van 1 naar 0
rebooten
MLAA aanwezig!

werk NIET op DX10/10.1/9 kaarten!

dus mensen met een 4800, je mag het proberen, maar het heeft geen zin (artifacts, crashes etc.)

met 10.10a krijg je ook de beschikking over filteroptimalisatie instellingen en HQ AF.
Cool. :9

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft iemand al die HAWX 2 bench gezien?
Ik zit hier te slowchatten met iemand op OCN en die kan tessellation niet aanzetten met zijn 5800 kaart.
Zou Nvidia dan zo'n grote zak met geld gebruikt hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davey s.
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-05 00:16

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
DevilsProphet schreef op vrijdag 22 oktober 2010 @ 16:28:
[...]

Nu ik die kaarten in hun prijslijst zie staan begin ik lichtjes te kokhalzen: 210 voor de goedkoopste HD6850 en 280 voor de goedkoopste HD6870. Wat een afrippers! Nu eens zien hoe andere belgische webshops die kaarten beprijzen.
Hebben ze het in Duitsland beter geregeld:
Voor wat betreft de HD6850 zijn zowel de Sapphire, XFX, HIS en de Powercolor < Euro 149,00 te vinden.
Voor wat betreft de HD6870 zijn zowel ook weer de Sapphire, XFX, HIS en Powercolor < Euro 199,00 te vinden.

Komen wij hier er vooralsnog nog wat karig ervan af: enkel Alternate heeft de Sapphire voor onder 149,00 (HD6850) en 199,00 (HD6870) te koop.

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 140398

Zou een mooie grap zijn als dat kon. Aftermarket cooler d'r op. Alleen dat stroomprobleem.... Een 6850 heeft maar 1 6 pins connector en de 6870 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-05 19:51
Currently we are testing a handful of R6800 cards from AMD's board partners and we ran into a curiosity yesterday.

One of the 6850 cards we tested was showing above baseline performance, which made us wonder as to why and how that was happening at reference clocks. This morning we had an inquiry in our mailbox of that board partners with the report that the 6850 card they had send out has 1120 active shader processors instead of the 960 shader processors that should be active for the 6850.

This means that there are no laser cuts on the Barts GPU for the 6850, and that also means that it's very likely you can flash a R6870 BIOS into the 6850. Now first off, if you decide to try that, you do it at your own risk, if things go wrong ... it's your loss and warranty does not apply.

Bare in mind that the R6870 BIOS will run the graphics card at 900 MHz and that is a critical point here, the PCB design of the 6850 is different and the cooling is not as good. You could of course lower the GPU clocks a little. All in all interesting stuff for the uber-tweakers out there.
Zou wel een giller zijn als je op alle 6850's inderdaad alle shaders zou kunnen activeren. Denk dat de 6850 dan ook behoorlijk snel gaat verkopen :P. Maarja over betrouwbaarheid etc zullen we ongetwijfeld nog wel het één en ander horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-05 17:14

ABD

Crazyanz schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 14:32:
[...]

Zou wel een giller zijn als je op alle 6850's inderdaad alle shaders zou kunnen activeren. Denk dat de 6850 dan ook behoorlijk snel gaat verkopen :P. Maarja over betrouwbaarheid etc zullen we ongetwijfeld nog wel het één en ander horen.
Het gaat hier om de Sapphire HD6850 die naar de websites is gestuurd om te reviewen. Meerdere sites hebben dit gemeld en bv HWI heeft de resultaten van de Sapphire daarom geschrapt uit de review. Dat testmodel heeft een Barts XT chip waar alles aanstaat, maar zowel de processor als het geheugen draait op PRO snelheden. Het is dus niet de HD6870 bios wat Hagedoorn beweert, want in die bios draait alles op hogere snelheden. Ik vraag me af of Sapphire dit moedwillig heeft gedaan, hun kaart scoort immers hoger dan die van andere merken,of dat het een foutje is en ook de eerste batch die in de winkels komt te liggen deze bios heeft. Zo niet is het misschien wel interessant om die bios zelf te flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Indy91 schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 13:32:
[...]

Hebben ze het in Duitsland beter geregeld:
Voor wat betreft de HD6850 zijn zowel de Sapphire, XFX, HIS en de Powercolor < Euro 149,00 te vinden.
Voor wat betreft de HD6870 zijn zowel ook weer de Sapphire, XFX, HIS en Powercolor < Euro 199,00 te vinden.

Komen wij hier er vooralsnog nog wat karig ervan af: enkel Alternate heeft de Sapphire voor onder 149,00 (HD6850) en 199,00 (HD6870) te koop.
Ach, eerst maar eens afwachten wat er gebeurd als die een beetje overal op voorraad is bij de meeste webshops. Dan zakt het vanzelf wel, de webshops hebben natuurlijk ook wel geleerd van de 5xxx serie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heb ik al gelezen. Ik wil het fijne ervan weten.

Enneh, mooi niet dat ik wat ga kopen als de prijzen nog niet in lijn zijn met die in duitsland en de vs. Ook in engeland kloppen de prijzen dit keer. Ze kunnen de pot op.

[ Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 287880 op 23-10-2010 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

-The_Mask- schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 14:20:
Zijn toch wel gelasercut, maar welk stroom probleem?
Dat je met één zespins connector in totaal 150W kan leveren volgens PCIe-specs en de kaart een TDP van één watt hoger heeft, en je powerconnector daardoor helemaal gaat smelten. :P

Misschien dat de lasercut inderdaad een grotere barriere is. :)

[ Voor 5% gewijzigd door bwerg op 23-10-2010 17:38 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
bwerg schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 17:37:
Misschien dat de lasercut inderdaad een grotere barriere is. :)
VRMs lijken me eerder een probleem dan het aantal voedingsconnectors.
Waarom zou AMD voor GPUs eigenlijk lasercut gebruiken maar voor CPUs niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

Vond dit wel een overzichtelijk artikel:

AMD Northern Islands Vs. NVIDIA Fermi Die Sizes Compared

PC Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Olaf van der Spek schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 17:47:
Waarom zou AMD voor GPUs eigenlijk lasercut gebruiken maar voor CPUs niet?
Omdat anders de AIBs "HD6850" chips afnemen van AMD die ze vervolgens verkopen als HD6870 chips. De HD6850 chips zijn natuurlijk goedkoper omdat ze vaak van mindere kwaliteit zijn omdat ze niet alle shaders kunnen activeren. Door ze te laser kutten zorgt AMD er voor dat AIBs niet alleen HD6850 chips af nemen. Want als alle AIBs dat zouden doen dan krijg je dat AMD ook goede chips die eigenlijk als HD6870 de deur uit zouden kunnen gaan als HD6850 de deur uit gaan. Waardoor de AIBs voor de prijs van HD6850 ook HD6870 hebben. Door ze dus te laser kutten heeft het voor de AIBs geen zin om alleen HD6850 te bestellen want die zijn alleen te slijten als een HD6850. Voor de HD6870 zullen ze toch echt HD6870 moeten bestellen.

Bij CPUs doen ze dit niet omdat zij zelf de prijs en prestatie van de CPU bepalen. De klant kan dan een CPU unlocken maar dat is maar dat doen maar zo weinig mensen dat het een dusdanig klein percentage dat het voor hen niet rendabel is om te gaan laser kutten. Computer fabrikanten mogen CPUs unlocken maar mogen deze dan niet voor een hogere CPU prijzen dan dat de CPU voor het unlocken was oftewel voor hen heeft het ook weer geen nut.
Faal artikel :)

"In comparison, nVidia's long time rumored dual-GF104 board [GTX 495] would have to beat HD 6970 using 734mm2 of silicon - something that can be called mission impossible, even after you count in the unpleasant fact that nVidia's SLI technology
[currently] scales much better than AMD's Crossfire
."

;w :F ;(

"AMD's Cayman [HD 6900] die is exactly 380mm2, i.e. 43mm2 more than previous gen Cypress [HD 5850/5870/5970], while Barts is 230mm2, significantly more than 166mm2 of its predecessor [Juniper].
With these two, AMD will create three product lines: Barts packs in HD 6800, Cayman will come as HD 6900 and two Cayman chips will be turned into Antilles - Radeon HD 6970 X2. Antilles is successor of HD 5970, and the die size comparison there is also quite favorable for AMD: HD 5970 featured 672mm2, while HD 6970 X2 will feature 760mm2."

Hij zegt dat Cayman precies 380mm2 groot is, waarschijnlijk weet hij niet wat precies inhoud. Met andere woorden hij zit er naast want hoe wil Sjaak zoiets weten...

Hoe komt hij er bij dat Barts de "predecessor" zou zijn van Juniper ? Als AMD dat zo had bedoelt hadden ze de Barts wel de HD67xx serie mee gegeven.

"Then again, we might say, nVidia is allowed to order more wafers, while AMD is completely tied up with their preparation to launch Southern Islands, 28nm architecture that will come out of GlobalFoundries facilities in Dresden, Germany. This "rumor" got confirmed almost a year ago, when Dirk Meyer, CEO of AMD openly stated that AMD will start producing GPUs in GlobalFoundries as well when they hit the 28nm node."

Dat is nog helemaal niet zeker, AMD zit momenteel gewoon af te wachten wie straks het betere productie procedé heeft. Het is wel waarschijnlijker dat ze voor GF gaan omdat het hun dochter/joint venture onderneming is. Dit betekend dat zelfs wanneer het 28Nm productie procedé bij GF slechter is dan bij TSMC het toch financieel aantrekkelijker kan zijn om bij GF te gaan bakken. Maar zoals al vaker aangekaart is; de HD67xx gaat het 28Nm productie procedé bij zowel GF als TSMC verkennen/uitproberen om uit te zoeken waar het productie procedé beter is en om ervaring op te doen op het 28Nm productie procedé. Aan de hand van de resultaten zal AMD wel kiezen bij welke Foundry ze gaan bakken.

"On the other hand, the price that nVidia pays for wafers at TSMC is lower than AMD, given the fact that nVidia is ordering more wafers and is a larger customer. In any case, AMD should have an easier time in a price war and be able to earn more money."

Is dit wel zo ? AMD laat als het goed is ook zijn chipsets bij TSMC bakken en dadelijk zijn Bobcat APU's. Daarbij komt dat AMD 90 % van de DX11 markt in handen heeft en toch zou nVidia meer wafers laten bakken dan AMD ? Ja ik weet dat de chips van nVidia groot zijn en er dus minder uit een wafer komen waardoor er meer wafers nodig zijn om zelfde aantal chips te krijgen dan AMD maar dan nog.

Afbeeldingslocatie: http://www.brightsideofnews.com/Data/2010_10_19/AMD-Northern-Islands-Vs-NVIDIA-Fermi-Die-Sizes-Compared/AMD_Northern_Islands_Positi.jpg

Juniper rebranden is nog helemaal niet bevestigt. Integendeel het wordt zelf tegen gesproken want Juniper zou gewoon blijven bestaan onder zijn huidige HD57xx serie.

Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/articles/amd-68x0-slide-2.PNG

Ook hier maakt meneer weer een fout.

Afbeeldingslocatie: http://www.brightsideofnews.com/Data/2010_10_19/AMD-Northern-Islands-Vs-NVIDIA-Fermi-Die-Sizes-Compared/NVDA_AMD_INTC-Roadmap_675.jpg

AMD Fusion komt namelijk in meer varianten dan alleen 40Nm en 32Nm.
Bobcat APU komt in 40Nm bulk en 28Nm bulk.
Terwijl Llano APUs in 32Nm SOI+HKMG komt.

"The difference between Barts and GF104 is quite bit - 230mm2 versus 367mm2. Yet, Barts offers higher performance in computer games, which are the key measurement these two are measured."

Hint die nou op GPGPU kwaliteiten van de GF104 t.o.v. Barts ? :+

[ Voor 108% gewijzigd door madmaxnl op 23-10-2010 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spNk
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-05 22:26
Mja, ten tijde van de 9800pro/xt was het ook een kwestie van flashen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q_7
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Q_7

spNk schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 18:22:
Mja, ten tijde van de 9800pro/xt was het ook een kwestie van flashen...
Toen waren alleen de clocksnelheden anders (voltages/MEM timings), hier speelt meer bij :) (extra shaders)

AMD 9950X3D - X670E-Hero - 48GB CL26 - RTX 5080 Waterforce - 9100Pro 2TB - BeQuit Dark Power 1500w - LG 3440P 240Hz WOLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In de review van techpowerup staat een mooi gemiddelde van heel veel games. Als je kijkt naar de 4870 1GB en je rekent uit wat de clock boost van de 6850 tov de 4870 doet, en wat de 160 toegevoegde shaders doen, kom je PRECIES op de performance van de 6850 uit. De 6870 schaalt weer minder mooi, misschien door geheugenbandbreedte.

Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar Cayman. HEEL erg benieuwd. Ik hoop en verwacht dat die echt een andere architectuur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Anoniem: 287880 schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 18:53:
Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar Cayman. HEEL erg benieuwd. Ik hoop en verwacht dat die echt een andere architectuur heeft.
Waarom? De Barts architectuur is blijkbaar de beste die er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Anoniem: 287880 schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 18:53:
In de review van techpowerup staat een mooi gemiddelde van heel veel games. Als je kijkt naar de 4870 1GB en je rekent uit wat de clock boost van de 6850 tov de 4870 doet, en wat de 160 toegevoegde shaders doen, kom je PRECIES op de performance van de 6850 uit. De 6870 schaalt weer minder mooi, misschien door geheugenbandbreedte.
Ik weet niet wat je bedoelt maar er klopt in i.i.g. vrij weinig van of ik begrijp het verkeerd.

HD4870 1Gb
800(5D) Shaders
40 TMUs
16 ROPs
750 Mghz
1200Gflops

HD6850
960(4D) Shaders
48 TMUs
32 ROPs
775 Mghz
1500Gflops

Verschil is 30% qua performance.

(960/800)*(775/750)*70%=86.8% Dus geen 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
madmaxnl schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 19:57:
[...]

Ik weet niet wat je bedoelt maar er klopt in i.i.g. vrij weinig van of ik begrijp het verkeerd.

HD4870 1Gb
800(5D) Shaders
40 TMUs
16 ROPs
750 Mghz
1200Gflops

HD6850
960(4D5D) Shaders
48 TMUs
32 ROPs
775 Mghz
1500Gflops

Verschil is 30% qua performance.

(960/800)*(775/750)*70%=86.8% Dus geen 100%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
Badger Badger Badger, mensen vinden herhaling leuk maar mij quote zonder commentaar is niet leuk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
LOL.

Naja, de 6800 serie beschikt gewoon over 5D shaders... Dat had ik aangepast in jou quote...:p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madmaxnl
StefanvanGelder schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 20:24:
LOL.

Naja, de 6800 serie beschikt gewoon over 5D shaders... Dat had ik aangepast in jou quote...:p
Oh :( Niet gezien maar voor zo ver ik weet hebben ze toch echt 4D shaders, bron heb ik niet maar voor de 5D shaders kan ik ook geen bron vinden vandaar dat ik denk dat het 4D shaders zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03 09:18

Xenomorphh

Soep met Ballen

madmaxnl schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 20:30:
[...]

Oh :( Niet gezien maar voor zo ver ik weet hebben ze toch echt 4D shaders, bron heb ik niet maar voor de 5D shaders kan ik ook geen bron vinden vandaar dat ik denk dat het 4D shaders zijn.
Het staat me nog bij dat er gepraat werd over dat alleen het uncore gedeelte verandert zou worden bij deze generatie, en nu lijken mij van 5D naar 4D shaders een verandering op het core gedeelte. Ik vermoed dat ze wel de uncore hebben verandert en bij de volgende generatie die op 28nm gebakken zal worden ook het core gedeelte gaan aanpakken. En dan dus overstappen op 4D shaders. Maar dit is pure speculatie van mijn kant. 8)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefanovic45
Ik zat daar gister ook nog over de balen ja... Maar het zijn echt 5D shaders:
Barts continues AMD’s DirectX 11 legacy, building upon what they’ve already achieved with Cypress. At the SPU level, like Cypress and every DX10 AMD design before it continues to use AMD’s VLIW5 design. 5 stream processors – the w, x, y, z, and t units – work together with a branch unit and a set of GPRs to process instructions.
Anandtech

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neliz

neliz

GIGABYTE Man

Olaf van der Spek schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 19:37:
[...]

Waarom? De Barts architectuur is blijkbaar de beste die er is.
nee hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:07

TGEN

Hmmmx_

madmaxnl schreef op zaterdag 23 oktober 2010 @ 20:30:
[...]

Anand heeft gemeld dat t gewoon 5D shaders zijn.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

Pagina: 1 ... 21 22 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Alle posts in verband met het overlijden van CJ zijn verplaatst naar het condoleance topic