Als je voor de 1000D kiest, kun je het beste de body en het objectief (18-55 IS) los kopen. Scheelt weer wat.
Beste fotografie experts en enthousiastelingen, nu ik eindelijk een beetje budget kan vrijmaken voor een goede dslr camera zocht ik in de prijsrange van 450-550 een goede camera met een redelijke film functie die ook redelijk snelle beelden (bij het vissen) nog kan oppikken. Daarbij een setje met een 18-55 lens.
Ik heb nu al de keuze teruggebracht mede met deze post tot:
D5000
500D
K-x Da-L
Daarbij is de 550D ook erg interessant door de verbeteringen tov van de 500D maar is ook gelijk een aanzienlijk stuk duurder.
mijn vraag is dan ook of de meerwaarde van de 550D voldoende is om deze in de keuze mee te nemen?
De focus ligt op fotografie maar eventuele filmcapaciteiten zijn altijd een goede pré.
http://tweakers.net/price...9427;246076;253206;237209
Ik heb nu al de keuze teruggebracht mede met deze post tot:
D5000
500D
K-x Da-L
Daarbij is de 550D ook erg interessant door de verbeteringen tov van de 500D maar is ook gelijk een aanzienlijk stuk duurder.
mijn vraag is dan ook of de meerwaarde van de 550D voldoende is om deze in de keuze mee te nemen?
De focus ligt op fotografie maar eventuele filmcapaciteiten zijn altijd een goede pré.
http://tweakers.net/price...9427;246076;253206;237209
gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker
De grootste verschillen in dat rijtje zitten op video gebied. Daarin is de 550D het beste, gevolgd door de 500D.
Voor de rest zitten de verschillen vooral in bediening, dat is persoonlijk, ga eens proberen in een winkel, en in het lenzenaanbod, maar dat is voor een beginner die niet van plan is om snel uit te breiden eigenlijk ook niet zo heel belangrijk.
Je vergeet trouwens nog een belangrijke, gloednieuwe camera die prima in jouw budget past, de Nikon D3100. Dit is in ieder geval de meest recente van het stel. Volgens sommigen de beste, hoewel de duurdere Canon 550D zeker op video gebied nog onovertroffen is.
Maar ga ze eerst eens vasthouden in een winkel, desnoods de MediaMarkt. Het scheelt echt of een camera lekker in je hand ligt of niet.
http://tweakers.net/price...7209;239427;253206;263093
Voor de rest zitten de verschillen vooral in bediening, dat is persoonlijk, ga eens proberen in een winkel, en in het lenzenaanbod, maar dat is voor een beginner die niet van plan is om snel uit te breiden eigenlijk ook niet zo heel belangrijk.
Je vergeet trouwens nog een belangrijke, gloednieuwe camera die prima in jouw budget past, de Nikon D3100. Dit is in ieder geval de meest recente van het stel. Volgens sommigen de beste, hoewel de duurdere Canon 550D zeker op video gebied nog onovertroffen is.
Maar ga ze eerst eens vasthouden in een winkel, desnoods de MediaMarkt. Het scheelt echt of een camera lekker in je hand ligt of niet.
http://tweakers.net/price...7209;239427;253206;263093
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Ik zelf van vorige week ook de afweging tussen de 500 en 550 gemaakt, uiteindelijk heb ik voor de 500 gekozen. Goedkoper en de verbeteringen tegenover de 550 waren voor mij niet echt van belang, hierdoor weer wat geld voor een mooie lens wat imo veel belangrijker is dan de body.
En idd probeer ze even de d5000 was voormij niet prettig, de 500 ook niet echt maar om meteen een 7d te kopen
En idd probeer ze even de d5000 was voormij niet prettig, de 500 ook niet echt maar om meteen een 7d te kopen
Formd-T1 Custom Loop 5600X 6800XTMNB
Het verschil tussen de 550d en de d3100 is op video gebied zeker aanwezig. De d3100 kan echter best aardig meekomen. Dit icm met de prijs maakt het zeker een camera die je toch even goed zou moeten bekijken.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Fiber: dank je voor de aanvulling en linkje, ik had in mijn hoofd dat dat een oudere camera was, weer een fabel de wereld uit...
Ik zal zeer zeker eerst kijken wat ik fijn vind vast houden maar naast de betere videokwaliteiten verschilt de 550D dus niet heel erg van de 500D.
Een extra lens is nu nog niet echt aan de orde, budget is vooralsnog rond de 500e voor setje. vond ik op dit moment wel even genoeg
Zal wel even bericht geven van de bevindingen van het winkelbezoek.
Ik zal zeer zeker eerst kijken wat ik fijn vind vast houden maar naast de betere videokwaliteiten verschilt de 550D dus niet heel erg van de 500D.
Een extra lens is nu nog niet echt aan de orde, budget is vooralsnog rond de 500e voor setje. vond ik op dit moment wel even genoeg
Zal wel even bericht geven van de bevindingen van het winkelbezoek.
gamepc Nick: ACEpr0faker Steam: pr0faker
Even een Updateje omdat ik een paar dagen niks heb laten horen.
Ik ga morgen even bij de Mediamarkt in Utrecht kijken na schooltijd dus dan ga ik even cameras "voelen"
allen nog steeds bedankt voor de tips
Ik ga morgen even bij de Mediamarkt in Utrecht kijken na schooltijd dus dan ga ik even cameras "voelen"
allen nog steeds bedankt voor de tips
(Ik schiet met een Nikon D90)
Ik ga dit weekend op vakantie en er is een kaarslicht festival (s'avonds). Ik zat er dus aan te denken een lichtsterke lens of een flitslicht te kopen. Aangezien ik de 35mm 1.8 al heb was het beter om mijn set aan te vullen met een flits dan met een andere lens (want dan zou het een wide angle moeten zjin en dat wordt al snel heel er duur, daarbij heb ik de 18-105 vr lens.
Nu wilde ik eigenlijk voor de sb700 gaan, maar die is hier niet te krijgen (ik zit nu in azie) en in nederland is hij overigens bijna even duur als de sb900. De vraag is dus, klopt het dat deze nog niet gereleased is (of moet ik beter zoeken) en welke alernatieven zijn er (sb600/sb800/sb900) ik wil eigenlijk niet al te veel geld er aan kwijt zijn, en dacht eerst dan ook aan de sb400, maar die schijnt eigenlijk de moeite waard niet te zijn.
suggesties opmerking?
Ik ga dit weekend op vakantie en er is een kaarslicht festival (s'avonds). Ik zat er dus aan te denken een lichtsterke lens of een flitslicht te kopen. Aangezien ik de 35mm 1.8 al heb was het beter om mijn set aan te vullen met een flits dan met een andere lens (want dan zou het een wide angle moeten zjin en dat wordt al snel heel er duur, daarbij heb ik de 18-105 vr lens.
Nu wilde ik eigenlijk voor de sb700 gaan, maar die is hier niet te krijgen (ik zit nu in azie) en in nederland is hij overigens bijna even duur als de sb900. De vraag is dus, klopt het dat deze nog niet gereleased is (of moet ik beter zoeken) en welke alernatieven zijn er (sb600/sb800/sb900) ik wil eigenlijk niet al te veel geld er aan kwijt zijn, en dacht eerst dan ook aan de sb400, maar die schijnt eigenlijk de moeite waard niet te zijn.
suggesties opmerking?
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Metz geen optie ? Was mijn eerste flitser en alhoewel je hier en daar wat features mist die de duurdere modellen van canon / nikon wel hebben is het een meer dan goede flitser voor wat het kost. Geen idee wel of die verkrijgbaar is in Aziejustice strike schreef op donderdag 18 november 2010 @ 08:12:
(Ik schiet met een Nikon D90)
suggesties opmerking?
Als je trouwens een kaarslichtfestival hebt is het dan niet slimmer om zonder flitser en met een lichtsterke lens (die je al hebt blijkbaar) aan de slag te gaan ? Statiefje erbij voor overzichtjes en die ongein en je zou toch al een aardig eind moeten komen.
Daarbij zou ik niet verwachten dat je met goede foto's gaat terugkomen als je nog nooit een flitser gebruikt hebt. Het is serieus een vak apart om er goed mee te kunnen werken. (even onder de aanname dat dit je eerste flitser gaat worden)
Maw. als je het alleen voor dat lichtjesfestival doet, zou ik het gewoon laten als ik jou was.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Als je het puur over flitsers wilt hebben: een SB-600 is echt een prima apparaat, al helemaal als je nog geen ervaring hebt met flitsen. Waarom overweeg je deze nog niet?
Verder ben ik het wel eens met polthemol, met wat creativiteit en een statief is de kans al groot dat je heel mooie plaatjes zult kunnen maken.
Verder ben ik het wel eens met polthemol, met wat creativiteit en een statief is de kans al groot dat je heel mooie plaatjes zult kunnen maken.
Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo
Over het algemeen vind ik het gebruik van flitslicht niet zo heel aantrekkelijk, maar de autofocus van de d90 is niet zo goed in donkere omstandigheden, en de ir assist op de flitslichten schijnen behoorlijk te helpen.
Ja ik dacht dus ook over de sb600, maar ik heb wel begrepen dat je dan nog niet klaar bent (gel packs etc.. etc..) en als je dat allemaal bij elkaar optelt kom je al snel op een sb-700 uit.
Ik gebruik het flitslicht bijna nooit, soms is het wel handig in de zon, maar ik vraag me inderdaad af of je ver kunt komen met zo'n flitslicht in een open ruimte, je kunt namelijk niet echt bouncen en dan kom je automagisch uit op of camera flash. Daarvoor kun je dan weer geen metz gebruiken overigens
Ja ik dacht dus ook over de sb600, maar ik heb wel begrepen dat je dan nog niet klaar bent (gel packs etc.. etc..) en als je dat allemaal bij elkaar optelt kom je al snel op een sb-700 uit.
Ik gebruik het flitslicht bijna nooit, soms is het wel handig in de zon, maar ik vraag me inderdaad af of je ver kunt komen met zo'n flitslicht in een open ruimte, je kunt namelijk niet echt bouncen en dan kom je automagisch uit op of camera flash. Daarvoor kun je dan weer geen metz gebruiken overigens
ivm ir kun je ook voor de poormanssolution gaanjustice strike schreef op donderdag 18 november 2010 @ 09:43:
Over het algemeen vind ik het gebruik van flitslicht niet zo heel aantrekkelijk, maar de autofocus van de d90 is niet zo goed in donkere omstandigheden, en de ir assist op de flitslichten schijnen behoorlijk te helpen.
Ik wil utieindelijk wel de flitslicht meer gaan gebruiken, maar ik besef dat ik de camera gewoon nog feel beter moet leren kennen en moet leren schieten. Het is even wikken en wegen voor me, aangezien ik me terdege bewust ben van het lelijke resultaat wat je kan krijgen met het maken van foto's met een flitslicht... maar het is ook weer zo dat je er soms ook niet aan ontkomt. Het is erg jammer dat er niet iets is als de sb400 met wat meer functionaliteit. Dan was dat mijn eerste keuze geweest.
btw. De tweedehands markt is erg groot hier. Is het misschien een idee om een flitser tweedehands te halen? normaliter heb ik zo'n idee dat als er 1 item is wat je beter niet tweedehands moet kopen het een flitser is aangezien die een limited aantal flitsen heeft. Maargoed ik kan me vergissen.
btw. Ik denk dat een shutter release wire ook geen overbosdige luxe is (de afstandsbediening die ik heb is erg dodgy en ik kan hem neuit bepaald in bulb mode gebruiken). Zijn er shutter release draadjes die aan te raden zijn?
btw. De tweedehands markt is erg groot hier. Is het misschien een idee om een flitser tweedehands te halen? normaliter heb ik zo'n idee dat als er 1 item is wat je beter niet tweedehands moet kopen het een flitser is aangezien die een limited aantal flitsen heeft. Maargoed ik kan me vergissen.
btw. Ik denk dat een shutter release wire ook geen overbosdige luxe is (de afstandsbediening die ik heb is erg dodgy en ik kan hem neuit bepaald in bulb mode gebruiken). Zijn er shutter release draadjes die aan te raden zijn?
[ Voor 35% gewijzigd door justice strike op 18-11-2010 10:11 ]
Sorry maar ik zie dit niet zo. Een 600 met een (namaak) omnibounce geeft je een oplossing waarmee je in heel veel omstandigheden fatsoenlijk kan flitsen met minimale inspanningen. Gels is leuk voor de creatieve momenten maar sb-600 of popup flits is een verschil van dag en nacht.justice strike schreef op donderdag 18 november 2010 @ 09:43:
Paar voorbeeldjes: donker, druk winkelcentrum met onbruikbaar plafond: http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/5171963878/
Slaapkamer met bruikbaar wit plafond: http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/495972219/
Maar ook los van de camera zonder verdere hulpmiddelen doet 'ie het leuk: http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/4882744921/ . Voor een paar tientjes koop je er een statief, paraplu en neigkopje bij en dan zijn dit soort dingen heel simpel: http://www.flickr.com/pho...844520891/in/photostream/
Gel packs zijn een must. Met de pop up flash zie je al erg snel dat het licht gewoon niet klopt met het omgevings licht.
Statief en paraplu voor een flitslicht ga ik niet kopen. Probeer zo licht mogelijk te reizen, en in veel gevallen is het misschien niet eens mogelijk om een tweede statief op te zetten aangezien alles beweegt en het erg druk zal zijn op het festival.
Ik zit nu te denken aan een diffuser+gelpack voor mijn popup icm een shutter release cable. wellicht nog een goedkope tweedehandse flitser (van nikon) erbij. Of een 150mm 1.4d erbij voor 200 euro. Ik weet het eigenlijk nog niet zo goed. er zijn wel een aantal opties die ik nu aan het benaderen ben, maar wellicht ben ik beter uit met de wat goedkopere opties (ie shutter release cable + diffuser) om later de fatsoenlijke sb-700 te halen dan nu een sb600. Ik ben er nog niet over uit, advies is altijd welkom
Statief en paraplu voor een flitslicht ga ik niet kopen. Probeer zo licht mogelijk te reizen, en in veel gevallen is het misschien niet eens mogelijk om een tweede statief op te zetten aangezien alles beweegt en het erg druk zal zijn op het festival.
Ik zit nu te denken aan een diffuser+gelpack voor mijn popup icm een shutter release cable. wellicht nog een goedkope tweedehandse flitser (van nikon) erbij. Of een 150mm 1.4d erbij voor 200 euro. Ik weet het eigenlijk nog niet zo goed. er zijn wel een aantal opties die ik nu aan het benaderen ben, maar wellicht ben ik beter uit met de wat goedkopere opties (ie shutter release cable + diffuser) om later de fatsoenlijke sb-700 te halen dan nu een sb600. Ik ben er nog niet over uit, advies is altijd welkom
Wat wil je bereiken met een gel dan?
dat het flitslicht niet heel erg anders eruit ziet dan omgevings licht. Valt nogal op als de hele omgeving geel is en dan het flitslicht wit. Dat maakt niet voor mooie foto'sWijnands schreef op donderdag 18 november 2010 @ 11:23:
Wat wil je bereiken met een gel dan?
Beste Tweakers,
na 7,5 jaar wil ik mijn oude Nikon Coolpix 4300 vervangen door een nieuw toestel. En het liefst door een toestel met meer doorgroeimogelijkheden.
Eerst dacht ik aan de Olympus PEN EPL-1, maar na enkele malen met een dslr geschoten te hebben besefte ik dat ik een optische zoeker zou missen. Er is voor de PEN camera's wel een afzonderlijke zoeker te koop, maar dan komt het totale kostenplaatje boven m'n budget uit, en die zoeker heeft z'n beperkingen t.o.v. een dslr.
1. Wat is je beschikbare budget?
450 euro.
2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
geen in bezit
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
architectuur, portretten en landschappen, maar ik experimenteer ook graag eens.
4. Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
totaal niet belangrijk
5. Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
graag Live View, maar dan zal ik de tragere AF er wel bijnemen
6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)
geen uitzonderlijke eisen
7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
voorlopig is kitlens ok, later zal ik misschien kijken voor een 70-200mm
Voor mij bleven de Canon 1000D en Sony A390 binnen budget, maar na de test op dpreview te hebben gelezen viel de A390 af (duidelijk lagere kwaliteit t.o.v. de canon)
Nu heb ik nog 2 grote vragen:
- Zijn er goede alternatieven voor de canon 1000D?
- Is het nog de moeite om nu te investeren in een 1000D als er binnen enkele weken (maanden) een opvolger (de 2000D) in de winkel ligt (ik wil ook geen verouderd toestel kopen)
alvast dank!
na 7,5 jaar wil ik mijn oude Nikon Coolpix 4300 vervangen door een nieuw toestel. En het liefst door een toestel met meer doorgroeimogelijkheden.
Eerst dacht ik aan de Olympus PEN EPL-1, maar na enkele malen met een dslr geschoten te hebben besefte ik dat ik een optische zoeker zou missen. Er is voor de PEN camera's wel een afzonderlijke zoeker te koop, maar dan komt het totale kostenplaatje boven m'n budget uit, en die zoeker heeft z'n beperkingen t.o.v. een dslr.
450 euro.
geen in bezit
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
architectuur, portretten en landschappen, maar ik experimenteer ook graag eens.
4. Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
totaal niet belangrijk
graag Live View, maar dan zal ik de tragere AF er wel bijnemen
6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)
geen uitzonderlijke eisen
voorlopig is kitlens ok, later zal ik misschien kijken voor een 70-200mm
Voor mij bleven de Canon 1000D en Sony A390 binnen budget, maar na de test op dpreview te hebben gelezen viel de A390 af (duidelijk lagere kwaliteit t.o.v. de canon)
Nu heb ik nog 2 grote vragen:
- Zijn er goede alternatieven voor de canon 1000D?
- Is het nog de moeite om nu te investeren in een 1000D als er binnen enkele weken (maanden) een opvolger (de 2000D) in de winkel ligt (ik wil ook geen verouderd toestel kopen)
alvast dank!
Volgens mij heeft de 1000d geen liveview (specswise is het namelijk gewoon een 400d maar dan in een ander jasje)
Ik zou iets doorsparen en naar een 500d/550d kijken, zeker als er in de toekomst budget is voor een 70-200 lijkt me dat geen grote moeite)
Ik zou iets doorsparen en naar een 500d/550d kijken, zeker als er in de toekomst budget is voor een 70-200 lijkt me dat geen grote moeite)
De 1000D is gewoon een verouderde camera op dit moment. Nou heb ik niets tegen verouderde camera's als ze een prettige ergonomie of stevige body bieden als tegenprestatie, maar de 1000D is op dit moment gewoon een beetje achterhaald. Je kunt er nog steeds mooie foto's mee maken, maar als ik jou zo hoor redeneren denk ik dat je er snel op uitgekeken raakt en "meer" wil.
Je zal waarschijnlijk je budget iets moeten opschroeven, maar dan ga je wel een stap omhoog in features. Nikon heeft op dit moment een erg verzadigde instapmarkt (D3000, D31000, D5000), en canon heeft de 550D en de 500D (en dus de 1000D). Zelf vind ik Nikons lekkerder in de hand liggen en klinken ze naar mijn mening mooier, maar dat is iets persoonlijks en zul je gewoon eens moeten proberen.
Afgezien van het gevoel dat je krijgt als je ze gebruikt liggen de gelijkgeprijsde bodies niet zo heel ver uit elkaar.
Je zal waarschijnlijk je budget iets moeten opschroeven, maar dan ga je wel een stap omhoog in features. Nikon heeft op dit moment een erg verzadigde instapmarkt (D3000, D31000, D5000), en canon heeft de 550D en de 500D (en dus de 1000D). Zelf vind ik Nikons lekkerder in de hand liggen en klinken ze naar mijn mening mooier, maar dat is iets persoonlijks en zul je gewoon eens moeten proberen.
Afgezien van het gevoel dat je krijgt als je ze gebruikt liggen de gelijkgeprijsde bodies niet zo heel ver uit elkaar.
De 1000D heeft wel Live View trouwens.
De Pentax K-x en Nikon D5000 liggen ook zo rond jouw budget. Dat zijn beide prima instappers. De Canon 500D, Nikon D3100 en Sony A550 liggen daar nog wat boven.
De Pentax K-x en Nikon D5000 liggen ook zo rond jouw budget. Dat zijn beide prima instappers. De Canon 500D, Nikon D3100 en Sony A550 liggen daar nog wat boven.
uiteindelijk ben ik de andere kant opgegaan. I.P.V. flash ehb ik nu een pop up diffuser, nd8 filter en remote shutter release gekocht zodat ik bulb mode night photo's kan maken. long exposure is iets wat ik toch wel wat vaker moet probere 
Ik kon het toch niet echt verantwoorden de sb-600 te kopen ala 200 euro terwijl de sb-700 veruit veel betere waarde heeft en misschien een maand verder ligt.
Ik kon het toch niet echt verantwoorden de sb-600 te kopen ala 200 euro terwijl de sb-700 veruit veel betere waarde heeft en misschien een maand verder ligt.
Verwijderd
Als je voor 450,- moest kiezen tussen de 1000D en de D5000, zou ik voor de D5000 gaan. Hij heeft net iets meer features dan de 1000D. Het is geen slechte camera, zeker niet. Maar hij is al wel wat oud.
Aangezien het budget de beperkende factor is zou het slim zijn om goed de aanbiedingen door te kijken, en als er een mooie aanbieding voor een camera tevoorschijn komt dan kies je die. Enorme verschillen in beeldkwaliteit zul je in deze prijsklasse niet tegenkomen. Vooral de ergonomie van sommige camera's is beter als de anderen. De Sony A390 heeft bijvoorbeeld een nogal rare grip.\
@Justice strike: 4 uur s' nachts, heerlijk fanatiek!
Aangezien het budget de beperkende factor is zou het slim zijn om goed de aanbiedingen door te kijken, en als er een mooie aanbieding voor een camera tevoorschijn komt dan kies je die. Enorme verschillen in beeldkwaliteit zul je in deze prijsklasse niet tegenkomen. Vooral de ergonomie van sommige camera's is beter als de anderen. De Sony A390 heeft bijvoorbeeld een nogal rare grip.\
Hij zit ergens in Azie, zal dus wel lunchtijd zijn geweest voor 'm,Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 12:31:
Hallo allemaal,
Ik ben al een tijdje actief op tweakers en ben eigenlijk op zoek naar een goede dslr. Ik verwacht eind december een kleine en ik ben van plan om daar heel veel foto's van te maken. Ik ben voornamelijk bekend met digitale camera's van Sony. Het budget is zo rond de 500-600 euro.
Heeft iemand een suggestie voor mij?
Alvast bedankt.
Ik ben al een tijdje actief op tweakers en ben eigenlijk op zoek naar een goede dslr. Ik verwacht eind december een kleine en ik ben van plan om daar heel veel foto's van te maken. Ik ben voornamelijk bekend met digitale camera's van Sony. Het budget is zo rond de 500-600 euro.
Heeft iemand een suggestie voor mij?
Alvast bedankt.
In theory, there is no difference between theory and practice; In practice, there is.
Lees hier terug, ga de vasthoud test 's doen.
Waar vind ik de vasthoud test's?
In theory, there is no difference between theory and practice; In practice, there is.
Bij de lokale fotoboer of in die rode winkel met die schreeuwende cabaretier 
In de startpost staat ook een hoop informatie en een vragenlijst die je kan invullen en vervolgens hier plaatsen. Dan hebben wij wat meer informatie om je te helpen
In de startpost staat ook een hoop informatie en een vragenlijst die je kan invullen en vervolgens hier plaatsen. Dan hebben wij wat meer informatie om je te helpen
Bedankt voor de tips iedereen!
De Nikon D5000 had ik over het hoofd gezien (ik dacht dat die hoger geplaatst en dus duurder was dan de D3100) maar lijkt me een goede keuze, zeker omdat ik heel tevreden ben over m'n huidig Nikon toestel.
De bediening lijkt mij logisch, doordat een deel van de knoppen links van het scherm zijn geplaatst is er meer plaats voor de duim rechts en ook het kantelbaar scherm kan wel van pas komen.
Canon 500D/550D zijn dan weer een beetje boven budget en je moet ergens een grens trekken.
Misschien wel nog eens naar de MM gaan om ze in de hand te houden, maar denk niet dat er daar veel exotische verschillen zullen zijn.
voor de aanschaf zal ik toch nog even afwachten tot de feestdagen, dan zullen er wel her en der aanbiedingen te vinden zijn. En ik zal 'm bestellen in Nederland, want hier in België liggen de prijzen een pak hoger
De Nikon D5000 had ik over het hoofd gezien (ik dacht dat die hoger geplaatst en dus duurder was dan de D3100) maar lijkt me een goede keuze, zeker omdat ik heel tevreden ben over m'n huidig Nikon toestel.
De bediening lijkt mij logisch, doordat een deel van de knoppen links van het scherm zijn geplaatst is er meer plaats voor de duim rechts en ook het kantelbaar scherm kan wel van pas komen.
Canon 500D/550D zijn dan weer een beetje boven budget en je moet ergens een grens trekken.
Misschien wel nog eens naar de MM gaan om ze in de hand te houden, maar denk niet dat er daar veel exotische verschillen zullen zijn.
voor de aanschaf zal ik toch nog even afwachten tot de feestdagen, dan zullen er wel her en der aanbiedingen te vinden zijn. En ik zal 'm bestellen in Nederland, want hier in België liggen de prijzen een pak hoger
Oke, daar komt ie: (alvast bedankt voor de hulp!!!)PowerUp schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 14:07:
Bij de lokale fotoboer of in die rode winkel met die schreeuwende cabaretier
500-650 euro
nope, niks in mijn bezit
Voornamelijk portretten (de aanstaande kleine)
Is niet een pré, heb ook een Sony HD cam. Wel makkelijk als er wat filmpjes gemaakt kunnen worden.
Live View: JA
geen overige wensen
Standaard uitrusting lijkt mij wel voldoende.
Nou, als je perse liveview wilt dan valt een 1000d en nikon d3100 af. Sommige sony's ook geloof ikl. Volgende stap, de winkel, ga 's een paar camera's vasthouden.
Helaas is juist in deze situatie de standaard uitrusting niet voldoende. Binnenshuis heb je een lichtsterke lens en/of een flitser nodig. De ingebouwde flitser werkt niet prettig als je hem vaak nodig hebt.cv8x schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 14:20:
.....
500-650 euro
.....
Voornamelijk portretten (de aanstaande kleine)
.....
geen overige wensen
.....
Standaard uitrusting lijkt mij wel voldoende.
Suggestie:
pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR
pricewatch: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G
http://tweakers.net/price...ZnZBU6hMdd6H2zdZN7W7eY7wc
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Bedankt voor jullie reacties, ik zal eens wat gaan rondneuzen.
Maar begrijp ik goed dat je een extra flitser nodig hebt voor het maken van foto's binnenshuis?
Maar begrijp ik goed dat je een extra flitser nodig hebt voor het maken van foto's binnenshuis?
[ Voor 44% gewijzigd door cv8x op 19-11-2010 15:00 ]
Die hebben beiden wel degelijk Live View. Zie ook de OP.Wijnands schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 14:57:
Nou, als je perse liveview wilt dan valt een 1000d en nikon d3100 af. Sommige sony's ook geloof ikl. Volgende stap, de winkel, ga 's een paar camera's vasthouden.
Om binnenshuis met weinig licht scherpe foto's te krijgen zijn er grofweg drie opties:cv8x schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 14:59:
1. Stabilisatie, met een gestabiliseerde kitlens is het mogelijk om rond de 1/10 tot 1/30 s nog een scherpe foto te krijgen. Nadeel: je onderwerp is in die tijd waarschijnlijk al bewogen (zeker met kinderen).
2. Een lichtsterke lens. Bijvoorbeeld een Nikon 35 mm f/1.8 of Canon 50 mm f/1.8. Deze lenzen vangen veel meer licht waardoor de beweging van het onderwerp ook bevroren is. Nadeel: je depth of field (deel van de foto dat in focus is) is erg klein, waardoor je misschien alleen het hoofd of zelfs alleen de neus scherp hebt.
3. Een flitser. Met een flitser kan je gewoon de kitlens gebruiken, de flitser zorgt voor het licht. Dus geen bewegingsonscherpte en er is een veel groter deel van de foto scherp. Nadeel: het zal even oefenen zijn om met een grote flitser een mooi resultaat te krijgen. Maar dat geld eigenlijk ook voor de vorige punten
@Wijnands
De 1000D van Canon heeft wel Liveview!
Hij heeft alleen geen AF.Servertje schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 15:25:
@Wijnands
Dat gaat wel erg ver. Ligt eraan wat voor eisen je aan de kwaliteit stelt. Eventueel kan je voor 10-20 euro een diffusor kopen die je over je flitser zet om het ligt minder 'hard' te maken en je kan flitsen op het achterste gordijn met iets langere sluitertijd.cv8x schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 14:59:
PSN: Shiver23
Bedankt voor jullie reacties (again
) Ik zelf heb wel een interessante camera's gezien: Canon EOS 550D en de Sony A390.
Zou dat iets voor mij zijn?
[ Voor 6% gewijzigd door cv8x op 19-11-2010 15:56 ]
Verwijderd
Dat de D5000 goedkoper is komt omdat dat toestel EOL is, en de D3100 net geintroduceerd. Ik verwacht binnenkort een D5100 (wat gewoon een D3100 zal zijn met kantelbaar scherm + wat niet boeiende dingen). De D5000 is echt wel een goede keuze op dit moment.muchu schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 14:12:
Bedankt voor de tips iedereen!
Als D3000 gebruiker kan ik toch wel zeggen dat de D5000 echt wel dingen heeft die ik boeiend vind. Al zal mijn volgende camera nog een stuk hoger liggen (D7000).
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
Dat bedoelde ik, dank!
De 1000D heeft ook AF in Live View. Met contrast AF of phase AF door even de spiegel weer te laten zakken.
Iemand een idee?cv8x schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 15:31:
Bedankt voor jullie reacties (again) Ik zelf heb wel een interessante camera's gezien: Canon EOS 550D en de Sony A390.
Er zit nogal een prijsverschil tussen die twee. De A390 kan niet filmen, maar heeft wel een snellere autofocus in Live View. De sensor van de 550D is nieuwer, presteert beter en kan filmen. De A390 laat wel financiële ruimte over voor een flitser of een lichtsterke 50 mm prime.
Maar voor een beginnend iemand als ik, die alleen portretfoto's wil maken, zou de keus van jou vallen op....?PowerUp schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 17:03:
Er zit nogal een prijsverschil tussen die twee. De A390 kan niet filmen, maar heeft wel een snellere autofocus in Live View. De sensor van de 550D is nieuwer, presteert beter en kan filmen. De A390 laat wel financiële ruimte over voor een flitser of een lichtsterke 50 mm prime.
Met het budget en speciaal gericht op portretfoto's zou ik voor geen van beiden gaan, maar voor de 500D met kitlens en 50 mm f/1.8
pricewatch: Canon EOS 500D + EF-S 18-55mm IS
pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 II
De 550D laat geen ruimte meer voor een portretlens. De A390 doet dat wel, en de Sony 50 mm f/1.8 is best betaalbaar. Alleen als je uit wil breiden in portretten kom je bij Sony in de problemen. Ze hebben nu goedkope 35, 50 en 85 mm primes, en fantastiche maar dure Carl Zeiss primes. Daar tussenin zit zo'n beetje alleen een derde partij (Sigma). Met Canon (en Nikon) heb je meer keuze wat dat betreft. Het probleem bij Nikon is in het begin alleen dat hun 50 mm f/1.8 geen autofocus heeft op de D5000 en lager, en 35 mm wat kort is voor portretten.
De 550D laat geen ruimte meer voor een portretlens. De A390 doet dat wel, en de Sony 50 mm f/1.8 is best betaalbaar. Alleen als je uit wil breiden in portretten kom je bij Sony in de problemen. Ze hebben nu goedkope 35, 50 en 85 mm primes, en fantastiche maar dure Carl Zeiss primes. Daar tussenin zit zo'n beetje alleen een derde partij (Sigma). Met Canon (en Nikon) heb je meer keuze wat dat betreft. Het probleem bij Nikon is in het begin alleen dat hun 50 mm f/1.8 geen autofocus heeft op de D5000 en lager, en 35 mm wat kort is voor portretten.
Verwijderd
Encarta hier,
Ik kan bij een oom van mij (werkende bij Canon) dit bestellen:
Canon EOS 550D (18-55 IS) 569,50 (Canon shop)
50mm F./1.8 II 76,73 Canon shop
Dat komt samen op een getal rond 640,-.
Moet ik dit doen, of : Canon heeft ook nog een oude 450D liggen (met 18-55mm IS) voor 420,-.
Wat moet ik doen, wat heeft een betere prijs/kwalitiet verhouding. Ik heb de 550D al vast gehouden en beviel me goed. Wat me vooral tegenzit op de 450D is dat er geen mogelijkheid is voor 1600+ ISO. Filmen is een intressante bezigheid, maar mijn video's zullen waarschijnlijk niet zo gelikt worden alles de video's die andere met de 550D maken. Toch, welke moet ik kiezen?
Encarta
Moet ik dit doen, of : Canon heeft ook nog een oude 450D liggen (met 18-55mm IS) voor 420,-.
Wat moet ik doen, wat heeft een betere prijs/kwalitiet verhouding. Ik heb de 550D al vast gehouden en beviel me goed. Wat me vooral tegenzit op de 450D is dat er geen mogelijkheid is voor 1600+ ISO. Filmen is een intressante bezigheid, maar mijn video's zullen waarschijnlijk niet zo gelikt worden alles de video's die andere met de 550D maken. Toch, welke moet ik kiezen?
Encarta
Bedankt voor je reactie! Ik vertrouw compleet op je kennis, dus ik zal er eens goed naar kijken!PowerUp schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 18:20:
Met het budget en speciaal gericht op portretfoto's zou ik voor geen van beiden gaan, maar voor de 500D met kitlens en 50 mm f/1.8
Als je graag boven de iso1600 wilt komen dan lijkt mij de keuze duidelijk. Fijne prijzen trouwens.Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 18:22:
Encarta hier,
Encarta
Er zijn allerlei redenen om de 550D boven de 450D te kiezen, maar 1600+ hoeft geen probleem te zijn. Kwestie van 1 stop onderbelichten en optrekken in de nabewerking. Heb het vaak gedaan met de 450D en dat werkt in combinatie met wat ruisonderdrukking heel aardig.Verwijderd schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 18:22:
Wat me vooral tegenzit op de 450D is dat er geen mogelijkheid is voor 1600+ ISO. Filmen is een intressante bezigheid, maar mijn video's zullen waarschijnlijk niet zo gelikt worden alles de video's die andere met de 550D maken. Toch, welke moet ik kiezen?
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
± €900
Nee
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Stilstaande objecten fotograferen (gewone alledaagse objeten, kan een deur zijn maar ook een telefoon). Rennende kinderen.
Ja!
Ja!
6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Goede fotokwaliteit is een must. 1080p ook.
Van alles wat
Waarom een DSLR voor mij?
Ik wil wel eens spelen met het effect dat er voor zorgt dat het object op de voorgrond scherp is en op de achtergrond wazig. Dat gaat met mijn compactcameraatje niet lukken.
Ik erger me aan de traagheid van mijn compactcamera.
Mijn huidige compactcamera (Sony P100) denkt er soms even over na, denkt nog even na, stelt eventueel scherp en maakt DAN eens een foto. Vaak te laat, leuke moment is voorbij. Hoe is dit bij een DSLR? Kun je gewoon zeggen : maak NU de foto, of jij (het toestel) het nu scherp vindt of niet.
Het liefst ga ik voor een merk als Canon of Nikon.
In de winkel heb ik zowel de 550D als de 60D in de handen gehad. Ik weet nog NIETS van fotograferen, maar zou er wel iets van willen leren, niet alles. De eerste tijd zal het toestel dan ook gewoon in de automatische stand staan. Ik weet dat velen dit zonde vinden van een DSLR, maar als het alleen al sneller gaat vind ik het al fijn.
Wat opvalt is dat de 550D wel erg licht is, zat ook een iets kleiner stukje glas op, en een stukje kleiner. De 60D heeft een extra schermpje bovenop. De dingen die je daar op regelt, zijn dat dingen die je snel en makkelijk wilt aanpassen en waarbij je op de 550D een menu voor in moet duiken? En hoeveel langzamer werkt dat dan op de 550D?
Wat wel fijn is is natuurlijk het hogere aantal beelden dat de 60D kan schieten.
Zijn er nog verschillen in de videokwaliteit? (ik heb het speciale filmen met een DSLR topic al doorgespit).
Ik zag dat de 550D als meerdere kits verkocht wordt. Met de 18-55 lens (±€625), welke bewezen goed is en met diezelfde lens EN dan ook nog eens de 55-250 (wat dat dan ook maar moge inhouden, ±€850). Is die 2e lens een beetje wat en de extra investering waard of is het verstandiger er later een soortgelijke lens bij te kopen?
± €900
Nee
3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Stilstaande objecten fotograferen (gewone alledaagse objeten, kan een deur zijn maar ook een telefoon). Rennende kinderen.
Ja!
Ja!
6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Goede fotokwaliteit is een must. 1080p ook.
Van alles wat
Waarom een DSLR voor mij?
Ik wil wel eens spelen met het effect dat er voor zorgt dat het object op de voorgrond scherp is en op de achtergrond wazig. Dat gaat met mijn compactcameraatje niet lukken.
Ik erger me aan de traagheid van mijn compactcamera.
Mijn huidige compactcamera (Sony P100) denkt er soms even over na, denkt nog even na, stelt eventueel scherp en maakt DAN eens een foto. Vaak te laat, leuke moment is voorbij. Hoe is dit bij een DSLR? Kun je gewoon zeggen : maak NU de foto, of jij (het toestel) het nu scherp vindt of niet.
Het liefst ga ik voor een merk als Canon of Nikon.
In de winkel heb ik zowel de 550D als de 60D in de handen gehad. Ik weet nog NIETS van fotograferen, maar zou er wel iets van willen leren, niet alles. De eerste tijd zal het toestel dan ook gewoon in de automatische stand staan. Ik weet dat velen dit zonde vinden van een DSLR, maar als het alleen al sneller gaat vind ik het al fijn.
Wat opvalt is dat de 550D wel erg licht is, zat ook een iets kleiner stukje glas op, en een stukje kleiner. De 60D heeft een extra schermpje bovenop. De dingen die je daar op regelt, zijn dat dingen die je snel en makkelijk wilt aanpassen en waarbij je op de 550D een menu voor in moet duiken? En hoeveel langzamer werkt dat dan op de 550D?
Wat wel fijn is is natuurlijk het hogere aantal beelden dat de 60D kan schieten.
Zijn er nog verschillen in de videokwaliteit? (ik heb het speciale filmen met een DSLR topic al doorgespit).
Ik zag dat de 550D als meerdere kits verkocht wordt. Met de 18-55 lens (±€625), welke bewezen goed is en met diezelfde lens EN dan ook nog eens de 55-250 (wat dat dan ook maar moge inhouden, ±€850). Is die 2e lens een beetje wat en de extra investering waard of is het verstandiger er later een soortgelijke lens bij te kopen?
Aan het begin de automatische stand gebruiken is niet zo erg, zolang je je maar er in gaat verdiepen anders mis je toch wel veel van de dingen die een DSLR je kan bieden en dat is zonde.
Het gebruik van het display bovenop heeft volgens mij nogal gemengde visies, sommige vinden het totaal niet belangrijk omdat je nu een groot LCD scherm heb met nog veel meer informatie en is tevens ook duidelijker zichtbaar.
Het menu in moeten dat ligt er maar aan, een display aan de bovenkant gaat je daarmee in ieder geval niet helpen, wel is het zo dat duurdere modellen ook meer gebruikersgemak bieden, dat is tenminste als je het gebruik, voor de gemiddelde camera gebruiker heeft een instapper al genoeg functies, voor de echte fotografen kan er bijna niet genoeg knoppen opzitten.
Het gebruik van het display bovenop heeft volgens mij nogal gemengde visies, sommige vinden het totaal niet belangrijk omdat je nu een groot LCD scherm heb met nog veel meer informatie en is tevens ook duidelijker zichtbaar.
Het menu in moeten dat ligt er maar aan, een display aan de bovenkant gaat je daarmee in ieder geval niet helpen, wel is het zo dat duurdere modellen ook meer gebruikersgemak bieden, dat is tenminste als je het gebruik, voor de gemiddelde camera gebruiker heeft een instapper al genoeg functies, voor de echte fotografen kan er bijna niet genoeg knoppen opzitten.
Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900
Het schermpje bovenop stamt eigenlijk nog uit het analoge tijdperk, toen er nog geen grote schermen op de achterkant waren. Het is nu een beetje dubbelop, want alle info die daar op staat, en meer, komt ook op het grote scherm achterop en/of in je zoeker. Als de 550D goed in je hand ligt is het een meer dan prima camera om mee te beginnen. Ook voor video is hij een van de beste, betaalbare opties. Stop het uitgespaarde geld liever in een flitser of lenzen.
De 18-55 IS is de basislens met een leuk, maar beperkt bereik, vergelijkbaar met 3x zoom op een compact. De 55-250 IS is een tele lens die het gecombineerde bereik optrekt tot 14x zoom, in compact termen.
Als je echt leuk wil spelen met vervagende achtergronden koop er dan gelijk een pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 II bij. Dit is een zogenaamde lichtsterke prime, kost niet veel en is ideaal om te leren spelen met DOF, de zogenaamde wazige achtergronden.
Als je ooit nog wat meer bereik wil aan de groothoek kant, de wijde kant, dan moet je op zoek naar bijvoorbeeld een Canon 10-22mm lens, maar die is een stuk prijziger, maar wel leuk.
De 18-55 IS is de basislens met een leuk, maar beperkt bereik, vergelijkbaar met 3x zoom op een compact. De 55-250 IS is een tele lens die het gecombineerde bereik optrekt tot 14x zoom, in compact termen.
Als je echt leuk wil spelen met vervagende achtergronden koop er dan gelijk een pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 II bij. Dit is een zogenaamde lichtsterke prime, kost niet veel en is ideaal om te leren spelen met DOF, de zogenaamde wazige achtergronden.
Als je ooit nog wat meer bereik wil aan de groothoek kant, de wijde kant, dan moet je op zoek naar bijvoorbeeld een Canon 10-22mm lens, maar die is een stuk prijziger, maar wel leuk.
[ Voor 8% gewijzigd door Fiber op 20-11-2010 03:28 ]
Verwijderd
Hallo Tweakers,
Ik heb momenteel een FZ38, maar overweeg de aanschaf van een spiegelreflex.
Heel veel budget heb ik hier echter niet voor over, en overweeg ook wel om tweedehands te kopen.
Ik dacht aan de 1000D gezien dit volgens wat ik gelezen heb bij de goedkopere dslr's wel de beste prijs/kwaliteit is.
Nu bij de lenzen, ik ben nu dus een superzoom gewoon, en ik dacht dus aan de volgende lenzen:
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
en een 55-200mm lens, ik dacht aan de Tamron 55-200mm F 4-5,6 Di II Macro (ik schiet vrij veel macro)
Bij fotokonijnenberg kom ik uit op een 540€.
Mijn vraag was nu, wat zou dit tweedehands kosten? Vind dit niet erg duidelijk, en gezien de grote verschillen in lenzen snap ik niet steeds of het nou is wat ik wil.
Ik hoef dus helemaal niet de top-lenzen te hebben.
Ik heb momenteel een FZ38, maar overweeg de aanschaf van een spiegelreflex.
Heel veel budget heb ik hier echter niet voor over, en overweeg ook wel om tweedehands te kopen.
Ik dacht aan de 1000D gezien dit volgens wat ik gelezen heb bij de goedkopere dslr's wel de beste prijs/kwaliteit is.
Nu bij de lenzen, ik ben nu dus een superzoom gewoon, en ik dacht dus aan de volgende lenzen:
Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS
en een 55-200mm lens, ik dacht aan de Tamron 55-200mm F 4-5,6 Di II Macro (ik schiet vrij veel macro)
Bij fotokonijnenberg kom ik uit op een 540€.
Mijn vraag was nu, wat zou dit tweedehands kosten? Vind dit niet erg duidelijk, en gezien de grote verschillen in lenzen snap ik niet steeds of het nou is wat ik wil.
Ik hoef dus helemaal niet de top-lenzen te hebben.
Dat Macro moet je niet zien als echt macro. Nu weet ik niet wat je kunt bereiken aan macro met een FZ38, maar die Tamron produceert echt geen 1:1 macro of iets wat er in de buurt komt.
Ik heb nog even wat doorgelezen en ontdekte dat die 60D ook een indicator heeft om te laten zien dat je horizon al dan niet scheef staat. Dat is natuurlijk wel verdraaide handig. Ik zit nog wel eens foto's recht te draaien, maar da's best lastig als de horizon door het niet-rechte landschap geen mooie rechte lijn is.
Wat me verder opviel bij vergelijkingen tussen de 550D en 60D is dat er steeds geroepen wordt dat de 60D meer 'cross type' af punten heeft. Wat ga ik daar voor voordeel mee hebben? Focust ie dan sneller of beter?
Ik zag trouwens ook in dit filmpje dat de reviewer wat moeite had met de knopjes binnen de ring, de soort van cursor toetsen, die vond ie niet lekker werken. Nou heb ik in de winkel op de knoppen staan drukken en je voelt niet echt dat je ze indrukt. Went dat in de praktijk?
Wat me verder opviel bij vergelijkingen tussen de 550D en 60D is dat er steeds geroepen wordt dat de 60D meer 'cross type' af punten heeft. Wat ga ik daar voor voordeel mee hebben? Focust ie dan sneller of beter?
Ik zag trouwens ook in dit filmpje dat de reviewer wat moeite had met de knopjes binnen de ring, de soort van cursor toetsen, die vond ie niet lekker werken. Nou heb ik in de winkel op de knoppen staan drukken en je voelt niet echt dat je ze indrukt. Went dat in de praktijk?
[ Voor 26% gewijzigd door Dancing_Animal op 20-11-2010 14:13 ]
Verwijderd
Vandaag wilde ik de eos 1000d met 18-55mm IS lens aanschaffen totdat een vriend van mij de eos 500d zag voor, een volgens hem, goede prijs van 520 euro. De 1000d zou ik dan voor 400 euro aanschaffen.
Ik begin nu heel erg te twijfelen. Hieronder mijn lijstje.. zoals jullie kunnen zien niet veel eisen of wensen. De 1000d leek mij daarom een goede keus voor een redelijke prijs.
Wat vinden jullie? Gaan voor de 1000d of iets meer bijleggen?
400-500
Nee
Nee
Leuk foefje, niet per se.
Ja, ja.
Nee
Ik ben een beginner, dus een 18-55 lijkt mij prima om mee te beginnen.
Ik begin nu heel erg te twijfelen. Hieronder mijn lijstje.. zoals jullie kunnen zien niet veel eisen of wensen. De 1000d leek mij daarom een goede keus voor een redelijke prijs.
Wat vinden jullie? Gaan voor de 1000d of iets meer bijleggen?
400-500
Nee
Nee
Leuk foefje, niet per se.
Ja, ja.
Nee
Ik ben een beginner, dus een 18-55 lijkt mij prima om mee te beginnen.
Voor landschappen is dat wel handig, maar met live-view kom je dan ook een heel eind. Het focussysteem is beter, maar het hangt er wel vanaf hoe je het gebruikt. Met alleen het middelste focuspunt gebruiken bij trage/stilstaande objecten heb je niets aan de betere AF van de 60D.Dancing_Animal schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 14:11:
Ik heb nog even wat doorgelezen en ontdekte dat die 60D ook een indicator heeft om te laten zien dat je horizon al dan niet scheef staat. Dat is natuurlijk wel verdraaide handig. Ik zit nog wel eens foto's recht te draaien, maar da's best lastig als de horizon door het niet-rechte landschap geen mooie rechte lijn is.
De 500D staat bovenaan dit topic voor 510E. 520E is een nette prijs, maar het is ook niet echt een belachelijk goede dealVerwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 14:23:
Vandaag wilde ik de eos 1000d met 18-55mm IS lens aanschaffen totdat een vriend van mij de eos 500d zag voor, een volgens hem, goede prijs van 520 euro. De 1000d zou ik dan voor 400 euro aanschaffen.
En de 1000D staat er voor 350 ipv 400.Boudewijn schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 14:49:
[...]
De 500D staat bovenaan dit topic voor 510E. 520E is een nette prijs, maar het is ook niet echt een belachelijk goede deal.
Je kan ook voor de 1000D en kitlens gaan icm 50/1.8. Of gewoon de 500D met kitlens en eventueel later een andere lens erbij.
Opzich is een 500D net wel ff een fijnere camera, al is het alleen al voor het betere schermpje..
[ Voor 28% gewijzigd door Scirocco op 20-11-2010 14:54 ]
Verwijderd
350 is zonder IS lens. Hoe belangrijk is deze functie eigenlijk?Scirocco schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 14:52:
[...]
En de 1000D staat er voor 350 ipv 400.
Je kan ook voor de 1000D en kitlens gaan icm 50/1.8. Of gewoon de 500D met kitlens en eventueel later een andere lens erbij.
Opzich is een 500D net wel ff een fijnere camera, al is het alleen al voor het betere schermpje..
Op zich is IS bij deze lens niet zo heel belangrijk (al verschillen de meningen daar wel over), maar de IS versie heeft daarnaast ook een flink beter optisch ontwerp. Daarom wordt over het algemeen de IS-versie aangeraden aangezien de meerprijs best meevalt.
[ Voor 7% gewijzigd door Phehistyr op 20-11-2010 15:05 ]
Give a man a fire and he will be warm for a day. Set fire to him and he will be warm for the rest of his life. Terry Pratchett - Jingo
Oh dat had ik even niet gezienVerwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 14:58:
[...]
350 is zonder IS lens. Hoe belangrijk is deze functie eigenlijk?

Nee die kan je beter overslaan. Bij die van mij deed de AF het ook niet goed, af en toe had hij geen zin ofso....ligt sinds aankoop al in de kast..
Ik ben toen voor een sigma 18-50/2.8 gegaan, heerlijk lensje die ik niet snel weg zal doen.
Hoewel de regel is dat je je geld beter in lenzen kan stoppen neig ik hier toch naar de 500D, als je het geld kan missen. De 500D is toch wel een heel stuk meer camera dan de 1000D. Ik zou wel een soort 'spaarpotje' maken om je set later uit te breiden met bijv. een flitser, een lichtsterke lens, (bijv. de 50mm f/1.8) een tele-lens (bijv. de 55-250mm IS) of een wijde lens. (bijv. de 10-22mm)Verwijderd schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 14:23:
.....
Alles went!Dancing_Animal schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 14:11:
Ik vind persoonlijk het prijsverschil van bijna 350 Euro veel te groot voor een paar functies en toeters en bellen die je als beginner toch niet merkt. De enige goede reden om de 60D toch te kopen is dat hij wat groter is en daardoor voor sommige mensen wat beter vasthoudt. Maar daar heb ik je niet over gehoord dus dat zal wel meevallen. Aan de fotokwaliteit ga je het echt niet merken. Stop die 350 Euro liever in een goede fotocursus, dat levert echt veel meer kwaliteitswinst op. Of stop het geld in een spaarpotje en koop er later, als je je camera wat beter kent, een leuke lens voor. (Als je miljonair bent boeit het natuurlijk allemaal niet, dan koop je gewoon de allerbeste, duurste en nieuwste spullen en neem je prive-les bij Anton Corbijn en Erwin Olaf...)
Verwijderd
Vandaag naar de winkel geweest om te voelen hoe ze in de hand liggen... de 500D heeft mij hierbij overtuigd. Strakjes maar deze bestellen met een 18-55mm IS lens.Fiber schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 15:48:
[...]
Hoewel de regel is dat je je geld beter in lenzen kan stoppen neig ik hier toch naar de 500D, als je het geld kan missen. De 500D is toch wel een heel stuk meer camera dan de 1000D. Ik zou wel een soort 'spaarpotje' maken om je set later uit te breiden met bijv. een flitser, een lichtsterke lens, (bijv. de 50mm f/1.8) een tele-lens (bijv. de 55-250mm IS) of een wijde lens. (bijv. de 10-22mm)
Vraagje: Ik zie in de prijsontwikkeling dat ie alsmaar aan het dalen is... Hoe verwachten jullie dat de prijs zich zal ontwikkelen in de komende dagen/week? (momenteel laagste prijs: 520) Heb int verleden vaak gehad dat ik net voor een aanbieding iets aanschaf
Alvast bedankt en bedankt voor alle reacties!
Laagste in de prijswatch is E 518.50. Dat is gewoon een strakke prijs, wordt echt niet veel lager, hoewel er altijd wel een tijdelijk stuntje van de MediaMarkt oid tussendoor kan komen, dat weet je nooit.
Alles went, dat is wel waar.Fiber schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 16:25:
[...]
Alles went!![]()
Ik vind persoonlijk het prijsverschil van bijna 350 Euro veel te groot voor een paar functies en toeters en bellen die je als beginner toch niet merkt. De enige goede reden om de 60D toch te kopen is dat hij wat groter is en daardoor voor sommige mensen wat beter vasthoudt. Maar daar heb ik je niet over gehoord dus dat zal wel meevallen. Aan de fotokwaliteit ga je het echt niet merken. Stop die 350 Euro liever in een goede fotocursus, dat levert echt veel meer kwaliteitswinst op. Of stop het geld in een spaarpotje en koop er later, als je je camera wat beter kent, een leuke lens voor. (Als je miljonair bent boeit het natuurlijk allemaal niet, dan koop je gewoon de allerbeste, duurste en nieuwste spullen en neem je prive-les bij Anton Corbijn en Erwin Olaf...)
Net nog even aan de 550D en de 60D gevoeld en de 60D 'past' precies goed in m'n handen maar is wel zwaarder en de 550D is voor mij 'klein', maar, zoals eerder gezegd, alles went, want zelfs mijn oude Sony P100 kan ik goed vasthouden en (zie link) da's ergonomisch gezien toch een ramp.
Toch vind ik de meer beelden per seconde en de tool om te zien of je 'm rechthoudt ook wel een behoorlijke plus voor de 60D, zie er zo uit:

Nog wat nachtjes over slapen, is toch zo'n €350 verschil
Wat zijn voor de 550D en de 50D zo'n beetje de tegenhangers van Nikon? De D7000 is me echt te duur en de D5000 en D3100 zitten rond de €450 en qua megapixels ook onder de 550D.
[ Voor 5% gewijzigd door Dancing_Animal op 20-11-2010 20:45 ]
Ik weet niet of Canon het ook heeft, maar ik kan gewoon een overlay (soort van boter kaas en eieren alleen dan zonder rondjes en kruisjes
) krijgen waardoor ik heel makkelijk kan zien of alles recht is.
Verder zit de Nikon D90 nog in die buurt. Vergis je tevens niet teveel in MP's, dat is minder belangrijk dan je denkt.
Verder zit de Nikon D90 nog in die buurt. Vergis je tevens niet teveel in MP's, dat is minder belangrijk dan je denkt.
[ Voor 13% gewijzigd door Benjamin- op 20-11-2010 21:08 ]
Je bedoeld een grid.Benjamin- schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 21:06:
Ik weet niet of Canon het ook heeft, maar ik kan gewoon een overlay (soort van boter kaas en eieren alleen dan zonder rondjes en kruisjes) krijgen waardoor ik heel makkelijk kan zien of alles recht is.
In liveview kan het wel, in de zoeker kan mijn 1000D het in iedergeval niet. Misschien de 7D met zn LCD (ofso) matglas?
Bedoel je nu een matglas met raster? Die heeft Canon niet voor de xxxD-serie, maar er zijn wel alternatieven die ook goed zijn.Benjamin- schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 21:06:
Ik weet niet of Canon het ook heeft, maar ik kan gewoon een overlay (soort van boter kaas en eieren alleen dan zonder rondjes en kruisjes) krijgen waardoor ik heel makkelijk kan zien of alles recht is.
[ Voor 63% gewijzigd door Universal Creations op 20-11-2010 21:14 ]
Ik bedoelde inderdaad een grid.
Verder weet ik ook niet waar het allemaal opzit.
Verder weet ik ook niet waar het allemaal opzit.
Verwijderd
Nee oke, maar gezien het kleine budget..universal creations schreef op zaterdag 20 november 2010 @ 14:05:
Dat Macro moet je niet zien als echt macro. Nu weet ik niet wat je kunt bereiken aan macro met een FZ38, maar die Tamron produceert echt geen 1:1 macro of iets wat er in de buurt komt.
De grootste reden voor dslr is de beeldkwaliteit (sensorgrootte heb ik begrepen).
Of is dit nauwelijks merkbaar, een 1000D met 18-55mm IS en goedkopere telelens vs. FZ38?
De dslr vind qua prijskaartje nog net gaan, maar veel meer wil ik dus niet uitgeven.
+niemand een goede prijsschatting voor tweedehands 1000D+Canon 18-55mm IS?
Ongeveer twee-derde van de goedkoopste prijs in de prijswatch lijkt mij redelijk voor een goede tweedehands. Wat is je budget precies?
Verwijderd
Ik ga zo kijken voor een tweedehandscamera. Waar moet ik goed opletten, behalve de obvius krasjes en deukjes?
Verwijderd
Ik sta op het punt de eos 500d te bestellen, maar wat is eigenlijk het verschil tussen een Nederlands en Europees model???????
Is de 1 beter/goedkoper/oid.... dan de ander?
Alvast bedankt.
Alvast bedankt.
Verwijderd
Je zou ook kunnen kijken naar een goedkope EVIL. Ik zou niet snel een tweedehands camera kopen ivm garantie. Maar als je dat wel wil doen dan zou ik toch kijken naar mensen die het aanbieden in je omgeving. Als je dan tot een overeenkomst komt dan kun je het bij die mensen thuis ophalen en kun je eerst eens goed kijken of het ook daadwerkelijk nog werkt.Verwijderd schreef op zondag 21 november 2010 @ 11:15:
Ik ga zo kijken voor een tweedehandscamera. Waar moet ik goed opletten, behalve de obvius krasjes en deukjes?
Waar is die post van Wijnands waar altijd naar verwezen wordt bij dit soort vragen?Verwijderd schreef op zondag 21 november 2010 @ 11:15:
Staat dat ding nog niet in de FAQ ofzo?
Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39
Die ging toch over lenzen? Maar goed samen met een body zou die perfect in de OP passen. Of ieder willekeurig mount topic.Xcalibur schreef op zondag 21 november 2010 @ 12:51:
[...]
Waar is die post van Wijnands waar altijd naar verwezen wordt bij dit soort vragen?
Staat dat ding nog niet in de FAQ ofzo?
Verwijderd
Hmm, tweedehands 1000D dan neem 230€, 18-55ISlens 80€ nieuw; komt op 310€. Nog telelens, 420 ofzo.Fiber schreef op zondag 21 november 2010 @ 10:52:
Ongeveer twee-derde van de goedkoopste prijs in de prijswatch lijkt mij redelijk voor een goede tweedehands. Wat is je budget precies?
Lijkt me goed maximum.
De moeite om te doen, of sticken bij FZ38..
Ook minder ISOruis lijkt me groot voordeel. Maar puur beeldkwaliteit kan ik het me zo niet voorstellen.
Edit:
Heb er een gevonden, 1000D+18-55mmIS voor 320€, maar alleen fabrieksgarantie (wat een jaar is heb ik gevonden). Is garantie bij zulke degelijke modellen van groot belang? Of moet je al moeite doen om zoiets stuk te krijgen? Heb hier geen idee van.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 21-11-2010 14:12 ]
Verwijderd
Bij het Europese model zit misschien geen NL handleiding, dat is misschien het verschilVerwijderd schreef op zondag 21 november 2010 @ 12:18:
Ik sta op het punt de eos 500d te bestellen, maar wat is eigenlijk het verschil tussen een Nederlands en Europees model???????
Alvast bedankt.
ik wil een eos 500d gaan kopen met de 18-55mm lens kit.
Nu is deze er met IS en zonder IS.
Wat is het verschil en evt het voordeel als je wel IS neemt?
Stop chasing the dream, you're already living it
De versie met IS is recenter, beter en heeft ook nog eens stabilisatie....
Het grote Canonmount-objectieven-topic v2010
Het grote Canonmount-objectieven-topic v2010
Deze steekt optisch beter in elkaar, en heeft het voordeel van IS. Dat is stabilisatie voor shots met eigenlijk te lange sluitertijden.Qosmic schreef op maandag 22 november 2010 @ 18:14:
ik wil een eos 500d gaan kopen met de 18-55mm lens kit.
Spuit 11, 12 en 13
[ Voor 3% gewijzigd door Zandpad op 22-11-2010 18:22 ]
Is dat het prijsverschil waard?
Want bij mediamarkt Amsterdam Arena is de versie zonder IS nu 488, en met IS kan ik hem voor 525 kopen hier in de buurt.
knip
Want bij mediamarkt Amsterdam Arena is de versie zonder IS nu 488, en met IS kan ik hem voor 525 kopen hier in de buurt.
knip
[ Voor 135% gewijzigd door PowerUp op 22-11-2010 18:27 . Reden: Die vraag staat al in het 500D topic, niet crossposten aub ]
Ja.Qosmic schreef op maandag 22 november 2010 @ 18:22:
Is dat het prijsverschil waard?
Verwijderd
Hallo Tweakers,
Het is binnenkort kerstmis en ik ben van plan om voor mij vriendin een spiegelreflexcamera te gaan kopen. Het probleem is dat ik er geen verstand van heb, daarom vraag ik om jullie hulp. ik heb ondertussen is wat rondgekeken en ik moet eerlijk zeggen dat ik er eigenlijk geen wijs uit kom.
Ik heb €400 max uit te geven.
Zou het erg fijn vinden als iemand mij hiermee kon helpen.
Groetjes,
Sam
Het is binnenkort kerstmis en ik ben van plan om voor mij vriendin een spiegelreflexcamera te gaan kopen. Het probleem is dat ik er geen verstand van heb, daarom vraag ik om jullie hulp. ik heb ondertussen is wat rondgekeken en ik moet eerlijk zeggen dat ik er eigenlijk geen wijs uit kom.
Groetjes,
Sam
Vul even het lijstje in de OP in en kijk naar de modellen die daar staan genoemdVerwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 18:32:
Hallo Tweakers,
Groetjes,
Sam
Verwijderd
Wat is je beschikbare budget?
Max €400
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee ben een beginner.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Geen specifiek doel, we gaan vaak dingen bezoeken en dan is het mooi als je alles kan vastleggen.
Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee filmen hoeft niet.
Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
AF is geen noodzaak
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
-
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
-
Zoals ik al zei ik heb er geen verstand van heb de OP gelezen. wat ik zoek ik gewoon een beginner camera tussen de 350-400 euro.
Groetjes,
Sam
Max €400
Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee ben een beginner.
Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Geen specifiek doel, we gaan vaak dingen bezoeken en dan is het mooi als je alles kan vastleggen.
Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee filmen hoeft niet.
Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
AF is geen noodzaak
Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
-
Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
-
Zoals ik al zei ik heb er geen verstand van heb de OP gelezen. wat ik zoek ik gewoon een beginner camera tussen de 350-400 euro.
Groetjes,
Sam
Waarom wil je eigenlijk een dSLR? Ik zie niet echt specifieke eisen waardoor een dSLR van pas komt. "Alles mooi vastleggen" gaat ook prima met een goede compactcamera.
En groeten hoeft niet op GoT. Dit gaat automagisch, zie ook Het algemeen beleid #groeten :-)
En groeten hoeft niet op GoT. Dit gaat automagisch, zie ook Het algemeen beleid #groeten :-)
Verwijderd
Omdat dat is wat ik zoek. zoals ik al zei het is niet voor mij maar voor mijn vriendin. en zei had dat aangegeven.
Heeft je vriendin echt zelf specifiek aangegeven dat zij graag een spiegelreflex wil? Anders denk ik dat ze veel blijer wordt van zoiets:Verwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 18:44:
.....
Max €400
.....
.....
pricewatch: Canon Digital Ixus 210 Roze
Kan ook vrijwel alles perfect vastleggen en is een stuk goedkoper maar vooral praktischer.
Of desnoods zoiets:
pricewatch: Olympus PEN E-PL1+ M.ZD ED 14-42mm
Als ze echt een spiegelreflex wil had ze er al lang een gehad of zou ze je op z'n minst precies hebben aangegeven met welk merk en type je haar blij maakt.
Verwijderd
Ja ze heeft specifiek aangegeven voor een spiegelreflexcamera. and so what als zei er blij mee is
had nog is rondgekeken z'n EOS 1000D is volgens mij wel een leuk camera. Is daar nog iets om over te weten?
Ja natuurlijk is daar iets over te weten, maar wat wil je weten? Wat heb je zelf al gedaan. Het komt ietwat lui over op deze manier. We hebben bijvoorbeeld een prachtig topic over de Canon EOS 1000D.
Er is geen antwoord op je vraag, want je stelt geen vraag. Als je het makkelijk wilt houden moet je gewoon een 1000D kopen, daar val je geen buil aan. Als je iets wilt weten, stel dan een gerichte vraag, dan kunnen we je helpen
Er is geen antwoord op je vraag, want je stelt geen vraag. Als je het makkelijk wilt houden moet je gewoon een 1000D kopen, daar val je geen buil aan. Als je iets wilt weten, stel dan een gerichte vraag, dan kunnen we je helpen
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Neem de versie met de IS lens!
Nee, nog steeds niet crossposten, gewoon geduld hebben? Je hebt je vraag vanmiddag gesteld?
In plaats van je vraag 3 keer stellen zou je ook een beetje kunnen googlen natuurlijk: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos500d/page13.asp bijvoorbeeld?
In plaats van je vraag 3 keer stellen zou je ook een beetje kunnen googlen natuurlijk: http://www.dpreview.com/reviews/canoneos500d/page13.asp bijvoorbeeld?
[ Voor 157% gewijzigd door Moby op 22-11-2010 19:58 ]
dan nog rest een beetje het punt wat ze ermee wil gaan doen, wat vind ze prettiger werken, heeft ze al ervaring met een canon of een olympus digi cam, enz. enz.Verwijderd schreef op maandag 22 november 2010 @ 19:15:
Ja ze heeft specifiek aangegeven voor een spiegelreflexcamera. and so what als zei er blij mee ishad nog is rondgekeken z'n EOS 1000D is volgens mij wel een leuk camera. Is daar nog iets om over te weten?
Als ik een nikon krijg wordt ik niet gelukkig, ookal is het een DSLR, maar ik vind het ding voor geen meter vasthouden
Heb ik nou met een xxxD canon. Inderdaad, kijk rond. Hoe goed bedoeld ook maar zo'n ding kan je eigenlijk niet zo maar ongezien kopen.
Eindelijk mijn 50D kunnen gebruiken. Erg blij met mijn keuze.
High Powered Madness
Dit topic is gesloten.
Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.