[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 5 Vorige deel Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 11 ... 28 Laatste
Acties:
  • 156.404 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 07:28:
Heb ik nou met een xxxD canon. Inderdaad, kijk rond. Hoe goed bedoeld ook maar zo'n ding kan je eigenlijk niet zo maar ongezien kopen.
Niet helemaal mee eens. Je kunt eigenlijk iedere dSLR ongezien kopen. Ze leveren stuk voor stuk goede kwaliteit. Het is echter raadzaam om hem even goed beet te pakken voordat je hem koopt ivm de handligging. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 10:08
Pietje precies! :)

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:52
Ik weet eigenlijk niet of vasthouden zoveel uitmaakt, op de grootte na en sommige materiaalkeuzes (gladde grip van de 1000D blijf ik vies vinden :+ ). Op zich liggen Canons me prima in de hand. Het wordt pas een probleem zodra ik in manual wil werken met de plaatsing en mapping van alle knopjes/wieltjes. Maar dat is vooral gewenning. Ik kocht m'n D40 destijds vooral omdat het een DSLR was van één van de twee grote merken die het lekkerst geprijsd was. Als er een Canon met kitlens toen te krijgen was voor 270 euro, dan had dat hem kunnen worden. Ik weet niet of ik als beginner gelijk door zou hebben gehad welke ik uiteindelijk fijner zou vinden werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
tja de 1000/450/500/550D en D40/50/60/3000/31000 etc zijn geen van alle 'handvullend'. Je houd ze allemaal een beetje bekrompen vast. De een heeft misschien iets fijner rubber of net een wat betere plaatsing van knoppen, maar ze houden geen van alle echt goed vast.
Een batterijgrip maakt al veel goed, maar het verschil met een 50D/7D/5D en D300/D700 etc is heel groot.
Je kan zeggen wat je wilt over de kleine modellen, maar als je eens een groter model vasthoud, weet je pas wat goed in de hand liggen betekend.
Ik weet nog dat er eens mensen hier op got waren die de 450D veel beter in de hand vonden liggen dan een 1000D omdat de rubberen afwerking x milimeter dikker was. 8)7 |:( :+

Er zit gewoon amper verschil in. Je kan er over miereneuken, maar onder de kleine modellen is het allemaal bekrompen-vingers-werk. Als je een body wilt die gewoon goed in de hand ligt, ga dan niet lopen zoeken in de kleine modellen maar kijk gelijk naar de D90, 60D etc..

Wat ik wil zeggen is dus dat je bij de kleine modellen niet zo hoeft te kijken wat nou beter vasthoud, want na een tijdje fotograferen is het bij allmaal k*t. Een BG help veel moet ik zeggen.
Ik vind dus dat je die kleine modellen prima zonder vasthouden kan bestellen.

Je kan wel kijken naar de knoppen etc. Ik vond de canon modellen gewoon veel beter te bedienen. (iso knop boven, belichtingscorrectie verstellen vind ik handiger werken en de snelknoppen voor AF etc op de pijltjes toetsen of whatever they're called..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• An1mA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-09 10:50
Hoi, ik ben dus van plan om een evil camera te kopen, namelijk een Sony nex-3 met een 16mm pancake.
Eigenlijk voor volgend jaar zomer voor op vakantie.
Nu is mijn vraag, is het wel zo slim om de camera nu te kopen?

Mijn gedachte hier achter is, dat ik gewoon in de tussentijd er van kan genieten en voor de vakantie dat ik dan een goede lens pas aanschaf.
Want het aanbod voor de Nex serie is niet wat je echt noemt top en de 200mm lens is beetje overkill en niet echt in mijn prijsklasse.

Het is toch ook zo, dat de ontwikkeling van de body's niet echt super snel gaat zoals een videokaart, maar een lens voor een camera wel toch? Want je kunt wel een dure body hebben, maar uiteindelijk heb je ook een goede lens nodig. Of ben ik nu onzin aan het vertellen?

Heb nu een digitale camera van Sony, waar ik niet echt blij van word en echt een oudje is.
Hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/An1mA-1336/hero/65094263

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Lol @ jou intresse in een evil camera na het zien van je avatar :P

Lijkt mij prima om hem nu al te kopen, kan je al wat proberen/oefenen/experimenteren/leren/whatever.
Zo kom je er ook achter wat voor lens je eigenlijk wilt.

[ Voor 14% gewijzigd door Scirocco op 24-11-2010 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
De ontwikkeling van body's gaat juist wel snel. Daardoor is een camera na een tijdje veel minder waard, terwijl een lens amper in waarde daalt. Al zijn ze op gebied van fotokwaliteit al jaren erg prima en zie je nu vooral veel verbeteringen qua videomogelijkheden.

Grote kans dat er volgende zomer weer een nieuwere NEX uit is en de huidige sterk in prijs zijn gedaald (en dat je tegen die tijd een NEX-5 hebt voor het bedrag dat nu een NEX-3 kost). Aan de andere kant heb je er nu dan al plezier van, kan je ermee oefenen en tegen die tijd nog een extra lens halen om verder te groeien.

@ Scirocco: De 450D voelt beter in de hand dan de 1000D vanwege het rubber. De grip van de 1000D voelt erg plastic. Denk niet dat er hier mensen zijn geweest die beweren dat de ergonomie een wereld van verschil is.

Wat betreft de grootte: ik denk dat het erg ligt aan de grootte van je handen. Heb zelf geen moeite met de consumerbody's. Misschien dat het verandert als ik er een lens van een kilo opgooi, maar tot die tijd is een battery grip alleen maar lomp en onhandig. En Canons vind ik verschrikkelijk om te bedienen (diafragma, focuspoints kiezen etc op de goedkope moddellen... brrr...) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
BarôZZa schreef op woensdag 24 november 2010 @ 00:44:
De ontwikkeling van body's gaat juist wel snel. Daardoor is een camera na een tijdje veel minder waard, terwijl een lens amper in waarde daalt. Al zijn ze op gebied van fotokwaliteit al jaren erg prima en zie je nu vooral veel verbeteringen qua videomogelijkheden.

Grote kans dat er volgende zomer weer een nieuwere NEX uit is en de huidige sterk in prijs zijn gedaald (en dat je tegen die tijd een NEX-5 hebt voor het bedrag dat nu een NEX-3 kost). Aan de andere kant heb je er nu dan al plezier van, kan je ermee oefenen en tegen die tijd nog een extra lens halen om verder te groeien.

@ Scirocco: De 450D voelt beter in de hand dan de 1000D vanwege het rubber. De grip van de 1000D voelt erg plastic. Denk niet dat er hier mensen zijn geweest die beweren dat de ergonomie een wereld van verschil is.
(diafragma, focuspoints kiezen etc op de goedkope moddellen... brrr...) :+
Ja het rubber voelt beter indd, maar het enige en eerste wat me opvalt als ik een 450D vast houd is het grote scherm, dat rubber doet me niks omdat het nog steeds een klein cameraatje is :P

haha die 2 punten was ik vergeten te noemen, werkt perfect vind ik. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:48
BarôZZa schreef op woensdag 24 november 2010 @ 00:44:

Met zekerheid is er natuurlijk niets over te zeggen, maar er lijkt voorlopig nog geen opvolgers van de NEX-3 en 5 in zicht te zijn. Wel komt er waarschijnlijk begin volgend jaar een NEX-7 die een professioneler publiek moet aanspreken. Die gaat waarschijnlijk een stuk duurder worden en de vraag is dus of de huidige modellen daar in prijs van gaan dalen.
Er schijnen ook komend jaar 4 nieuwe lenzen voor de NEX uit te komen, in 2012 nog eens 3, maar wat voor lenzen dat zijn en wat ze gaan kosten is nog niet bekend. Verder kan je als je niet vies bent van MF enorm veel lenzen van andere systemen gebruiken (door de zeer kleine afstand tussen mount en sensor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:51

Fiber

Beaches are for storming.

An1mA schreef op woensdag 24 november 2010 @ 00:16:
...namelijk een Sony nex-3 met een 16mm pancake....
Geef liever een paar tientjes meer uit voor de versie met de 18-55mm lens. Die 16mm pancake is erg leuk hoor, maar dan voor erbij. Als enige lens is hij redelijk beperkt.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muchu
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-08 15:12
Zelf heb ik enkele dagen terug bij Saturn een paar camera's vergeleken, en ook bij de instapmodellen (Nikon D5000/D3100 & Canon 500D/1000D) was er een duidelijk verschil in ergonomie te merken. De nikon toestellen zijn naar mijn mening wat ronder en misschien comfortabeler vast te houden voor mensen met kleinere handen, ze hebben ook een andere textuur van behuizing... Wanneer je een toestel koopt voor je vriendin kan dit handig zijn om eens te bekijken.

Ik heb gelezen dat in het eerste kwartaal 2011 de opvolger van de Nikon D5000 wordt uitgebracht (D5100 :o ).
Nu wil ik wachten tot deze op de markt komt omdat ik vermoed dat de D3100 en D5000 dan een stuk in prijs zullen zakken. Is dit zo of zal de D5000 eerder verdwijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
De D3000 was heel snel verdwenen toen de D3100 kwam, dus de kans lijkt mij best groot dat dat ook met de D5000 gaat gebeuren. De prijs van de D3000 steeg zelfs aan het einde. Het hangt natuurlijk ook af van de voorraad die winkels en groothandels hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Bij de D40/D60 zag je dat er toch onverwacht veel voorraad rondslingerde nog. Mediamarkt had toen bijna een jaar nadat de D60 eruit was nog een flinke partij gevonden.

Persoonlijk ben ik nog helemaal niet overtuigd dat er een D5100 gaat komen. Als die komt hebben we het over medio maart op z'n allervroegst. Ga er dan vanuit dat het al snel een maand duurt voordat ze in de winkels in Nederland liggen en nog een maand voordat er genoeg liggen om het oude model te gaan opruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Zou er eigenlijk nog een Nikon model onder de D3100 komen? Of zou de D3100 nog sterk in prijs gaan dalen? Ik vind de D3100 is eigenlijk nog best wel prijzig met een 18-55 VR kitprijs van boven de 500 Euro. De D3000 18-55 VR kit heeft heel lang onder de 400 Euro gezeten. Of gaat Nikon de onderkant van de markt bewust aan Sony, Olympus, Canon en Pentax laten?

De enige Nikon kit onder de 500 Euro is nu de D5000, maar als die vervangen gaat worden door de D5100 zal die ongetwijfeld ook meer dan 600 Euro voor een kit gaan kosten denk ik.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Ik denk dat het eerder de beurt is aan canon om de lijn te verversen. Nieuwe 1000D en 5DII?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al puzzelend naar een mogelijke dSLR, heb ik even mijn (in het stof happende) analoge Canon eos300 opgezocht. Daar zit een Tamron AF LD 28-200 1:3.8-5.6 lens onder, 72mm aansluiting.

Kan dat ding nog op een digitale camera, of is het over en uit voor deze lens ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
5D weet ik niet maar de 1000d is hard aan een vervanger toe ja.

Nikon... ik had inmiddels wel een EVIL camera verwacht, kans dat die alsnog komt natuurlijk en dan qua prijs net onder de d3100 gaat. Toen de D3000 uitkwam was adviesprijs ook 569 in kit, dat zakte redelijk rap naar de 500 ja.
Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2010 @ 13:24:
Al puzzelend naar een mogelijke dSLR, heb ik even mijn (in het stof happende) analoge Canon eos300 opgezocht. Daar zit een Tamron AF LD 28-200 1:3.8-5.6 lens onder, 72mm aansluiting.

In principe wel, echter 28mm is niet echt prettig groothoek op digitaal. Verder weet ik dat er met een aantal van deze lenzen firmware problemen waren waardoor 'ie op een digitale canon error 99 gaf. OF dat met deze specifieke lens ook zo is zou je misschien moetne proberen

[ Voor 53% gewijzigd door Wijnands op 24-11-2010 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
PowerUp schreef op woensdag 24 november 2010 @ 01:14:
[...]

Met zekerheid is er natuurlijk niets over te zeggen, maar er lijkt voorlopig nog geen opvolgers van de NEX-3 en 5 in zicht te zijn. Wel komt er waarschijnlijk begin volgend jaar een NEX-7 die een professioneler publiek moet aanspreken. Die gaat waarschijnlijk een stuk duurder worden en de vraag is dus of de huidige modellen daar in prijs van gaan dalen.
De EVIL markt is vrij druk en Sony heeft een aardige slag geslagen. Ik denk dat ze dat wel ff willen volhouden en gaan concurreren met nieuwe modellen. Oude modellen dalen tenslotte altijd in prijs en komende zomer zijn de cameraatjes alweer een jaar op de markt. De concurrentie zal dan wel instappers hebben met 1080p video en dergelijke waardoor de NEX-3 dan niet echt meer meekan.
Fiber schreef op woensdag 24 november 2010 @ 12:21:
Zou er eigenlijk nog een Nikon model onder de D3100 komen? Of zou de D3100 nog sterk in prijs gaan dalen? Ik vind de D3100 is eigenlijk nog best wel prijzig met een 18-55 VR kitprijs van boven de 500 Euro. De D3000 18-55 VR kit heeft heel lang onder de 400 Euro gezeten. Of gaat Nikon de onderkant van de markt bewust aan Sony, Olympus, Canon en Pentax laten?

De enige Nikon kit onder de 500 Euro is nu de D5000, maar als die vervangen gaat worden door de D5100 zal die ongetwijfeld ook meer dan 600 Euro voor een kit gaan kosten denk ik.
Nu de D3000 praktisch weg is zal de D3100 naar dat bedrag afzakken. De introductieprijs van DSLR's is altijd flink hoger, zodat de oude voorraad nog verkocht wordt (plus makkelijk cashen bij early adaptors). De eerste maanden is het nooit zo rendabel om een DSLR te kopen, aangezien ze dan nog werkelijk in honderden euro's zakken. En daar hoef je niet eens zo heel lang op te wachten.

Ik denk dat de D5100 pas redelijk te verkrijgen is rond de zomer van 2010. Ideaal moment voor de vakanties en als het een plastic D7000 is zonder focusmotor (gaarne wel met een draaibaar hi-res scherm deze keer), dan hebben ze wat leuks in handen. Tegen die tijd zal de productie van de D7000 ook aan de vraag kunnen voldoen.

• MisterMaze
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-09 07:27
1. Wat is je beschikbare budget?
€ 500-600

2. Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee

3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Het zal met name vakantie / landschapsfotografie zijn, maar waarschijnlijk ook indoor concertfotografie.

4. Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Nee

5. Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Niet noodzakelijk, maar kan in bepaalde situaties denk ik wel handig zijn.

6. Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)?
Ik heb geen enkele ervaring met spiegelreflex camera's en zoek dus met name een instapmodel.

7. Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Bij voorkeur een groter bereik dan standaard kitlens van 18-55. vb. 18-105 kitlens of een tweede lens 55-200.

Ik heb bij Mediamarkt / Saturn even rondgekeken naar de verschillende modellen. Voor mijn gevoel vond ik de Canon EOS 500D / 1000D beter in mijn hand liggen dan de Nikon instapmodellen.

Bij de Saturn zou ik deze week binnen mijn budget een Canon EOS 1000D met 18-55 Kitlens en 55-250 IS lens en voor een meerprijs de Canon EOS500D kunnen kopen hoewel ik dan boven mijn budget zit denk ik. Voor mijn gevoel zou de Canon EOS1000D in principe op dit moment voldoende zijn, maar zijn er wellicht bepaalde voordelen mbt indoorfotografaie waardoor de EOS 500D een veel betere keuze is.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 november 2010 @ 13:24:

Ja, hij doet het wel, maar optische kwaliteit is erg bescheiden....
Maar je kan er foto's mee maken. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

na 3,5 week zonder internet net terug van de Saturn in Heerhugowaard,

het is geworden een:

Canon Eos 7D met 15-85mm Kitlens
580EXII Flitser

nu nog even voor een leuke macro online aan het struinen maar dat gaat wel goedkomen, voor deze gekozen omdat ik hem een stuk lekkerder in de hand vond liggen dan de 60D en ik niet zo van de klapschermpjes ben (puur het idee)

Veel dank voor de tip in het aanbiedingen topic van Wijnands toch voor de prijs van de kit een flitser erbij gescoord :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:54
Ja, nou weet ik het niet meer :(
Ik had m'n zinnen gezet op de Canon 550D of de 60D. Voorkeur gaat sterk naar de 60D. Sta ik in de winkel er wat mee te spelen, komt de verkoper met een Sony A580. Ook best snel aantal beelden per seconde en drukt gelijk af als je de live view gebruikt. Eigenlijk best indrukwekkend. Ik kan alleen niet zoveel reviews vinden van die A580. Hoe is de beeldkwaliteit vergeleken met de 60D? Kan iemand me wat verder helpen? Ik heb zelf het idee met de 60D een wat echtere camera in handen te hebben, gewoon omdat er wat meer standen aan het wieltje links zitten en er een extra schermpje met bijbehorende knoppen bovenop zitten. En omdat het ding wat steviger aanvoelt.
Nadeel van de A580 vond ik dat je de sluiterknop wel heel makkelijk helemaal indrukt, bij de 60D zit er duidelijk een klik als je 'm half indrukt. Nadeel van het scherm van de A580 vond ik dat als je de camera wat naar links/rechts beweegt dat het scherm wat zwabbert/er achter aan komt, weet niet hoe ik het moet noemen, maar vond het niet prettig kijken. Dit viel me niet op bij de 60D, maar heb er ook niet heel erg op gelet.

[ Voor 23% gewijzigd door Dancing_Animal op 26-11-2010 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
De beeldkwaliteit van de A580 is waarschijnlijk minstens net zo goed als die van de 60D. Extra standen op het wieltje... ik vind het juist erg prettig dat op de A580 alle scene modes die ik toch niet gebruik onder één knop zitten. Hij mist wel de 'custom' stand die de 60D dan weer wel heeft.
Wel vind ik ook de 60D meer solide aanvoelen, ook de zoeker is veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op vrijdag 26 november 2010 @ 19:12:
na 3,5 week zonder internet net terug van de Saturn in Heerhugowaard,

het is geworden een:

Canon Eos 7D met 15-85mm Kitlens
580EXII Flitser

nu nog even voor een leuke macro online aan het struinen maar dat gaat wel goedkomen, voor deze gekozen omdat ik hem een stuk lekkerder in de hand vond liggen dan de 60D en ik niet zo van de klapschermpjes ben (puur het idee)

Veel dank voor de tip in het aanbiedingen topic van Wijnands toch voor de prijs van de kit een flitser erbij gescoord :)
Altijd leuk om nog even terug te lezen wat het uiteindelijk geworden is. Lijken mij prima keuzes waar je veel lol van gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Nou las ik in het aanbiedingentopic al dat Saturn deze week fijne kortingen geeft, maar vraag me af of die zaak net zo omgaat met teruggebrachte apparatuur als MediaMarkt. Ongezien terugzetten dus. Zijn de verpakkingen van Sony en Canon met een plakkertje gesloten of niet? Zodat ik makkelijk kan zien of ik nieuwe apparaten in handen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn 7D was een showmodel maar dat wist ik (kreeg ook nog wat extra korting) ik heb ook nog de doos van een 60D in mn handen gehad die nog netjes dichtzat met een plakker. En daar kan je idd op letten en evt extra korting bedingen (Scheelde in mijn geval 100 euro)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 14:11:
Mijn 7D was een showmodel maar dat wist ik (kreeg ook nog wat extra korting) ik heb ook nog de doos van een 60D in mn handen gehad die nog netjes dichtzat met een plakker. En daar kan je idd op letten en evt extra korting bedingen (Scheelde in mijn geval 100 euro)
Dank je!
Ik ga zo eens even bij Saturn kijken.
Ik denk dat ik de standaard 18-55 kitlens er bij neem.
Als ik nou ook een 55-250 lens er bij neem, kan ik dan gewoon de standaard Canon nemen of is het beter een Sigma/ander merk te nemen?
En geheugen, moet dat nog een bepaalde standaard/snelheid hebben of hoeft het niet perse de snelste/duurste te zijn?

[ Voor 8% gewijzigd door Dancing_Animal op 27-11-2010 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb dure CF kaarten gekocht mede omdat ik er ook leuk mee wil gaan filmen, wat me wel opviel is dat losse lenzen gewoon duur zijn bij de saturn (lees 900 euro voor een 17-55 2.8) ik heb eigenlijk weinig erv met de andere merken op een canon, maar op mn nikon presteerde sigma voor mij meer dan goed genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Let op dat het de 18-55 IS versie is. dus met IS. Is normaal wel standaard, maar toch even opletten.
Tele, ik zou de Canon versie nemen: pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
Niet het allersnelste geheugen Class 6 of 10 is goed genoeg. Ook niet de allergoedkoopste nemen.
Met een beetje onderhandelen kun je de korting krijgen over de prijs van de goedkoopste serieuze concurent, bijvoorbeeld Kamera Express, als die goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oujoushu
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-01-2011

Oujoushu

anime-collector

Ik twijfel over de keuze tussen 2 dSLR camera's, gelieve enige help O-)

1. van gratis tot zeg maar onder de 1000€ (tweedehands maakt niet uit)
2. Bezit geen objectieven
3. doel is voornamelijk nabewerking, creatief fotograferen dus van meest denkbare fotografieobjecten
4. Filmgedeelte is voor mij geen pre, maar wellicht handig.
5. Uitklapbare liveview is soms wel verrekte handig.
6. Persoonlijk zit ik te twijfelen tussen de Canon 550D en de Nikon D5000,
mocht ik ooit film willen oppakken is de SDXC van de 550D misschien handig? Volgens de site
digitalcamerainfo heeft de nikon minder ruis, maar eerder blurry en minder in kleur, de Canon 550D
beter in video maar meer ruis in het beeld.
Volgend jaar komt de D5100 uit, met als goed is SDXC en verbetering in video en hogere resolutie,
weet niet wanneer of hoe duur dat ding gaat worden. and so on met alle toekomstige modellen :/
7. Sowieso een 18 - 55+ en liefst nog een tot 200+, IS/VR Belangrijk

Dus wat zijn de jullie ervaringen met de D5000 en de 550D, of raden jullie mij zelfs een ander model aan? Alvast Dank :>

-Oujoushu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:40
Note: Ik heb de D5000.
De foto kwaliteit van de 550D en de D5000 is beide goed. De verschillen ga je in 99,9 % van de gevallen niet merken. Het blurry van de D5000 is trouwens alleen als je in JPG schiet en is te verhelpen door de automatische lenscorrectie uit te zetten. Als je serieus met film bezig wilt zou ik de D5000 niet nemen, dat is niet zijn sterkste punt. De 550D biedt dan meer mogelijkheden of in het Nikon kamp de D3100 en D7000 (en in de toekomst de D5100). Voor de verschillende film mogelijkheden per camera kun je hier terecht: Het video-dSLR hardware topic. Let ook bijv. op hoelang ze achter elkaar op kunnen nemen. Dit is soms maar 5 of 12 min.

Wat betreft SDXC, dat heb je volgens mij niet nodig met filmen. Biedt alleen de optie om grotere kaartjes in je camera te proppen. De huidige SDHC kunnen tot 32 GB wat in de meeste gevallen toch wel meer dan genoeg is. Je batterij is veel eerder leeg dan dat je kaartje vol is :).

Ik weet niet wat je precies onder 'creatief fotograferen' verstaat, maar wellicht is het interessant om ook naar een 35 of 50 mm prime lens te kijken. Daarmee heb je een groter diafragma (kleiner getal, bijv. 1.8) en kun je veel meer met je scherptediepte spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als je met dat creatief fotograferen dus een prime verstaat is het misschien belangerijk te weten dat de eerste AF prime die Nikon heeft 180,- is ( AF-S 35mm) en de eerst AF prime die canon heeft 100,- is. (50mm F.1.8 II)

Als je de "D5100" wilt, reken er dan wel op dat als hij uiteindelijk uitgebracht is dat het nog een maand duurt voordat hij in de winkels ligt en nog wel een jaar voordat hij de prijs heeft die hij waard is. Als je video graag serieus wil aanpakken moet je echt naar de 550D kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 14:27
Verwijderd schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 17:28:
En als je met dat creatief fotograferen dus een prime verstaat is het misschien belangerijk te weten dat de eerste AF prime die Nikon heeft 180,- is ( AF-S 35mm) en de eerst AF prime die canon heeft 100,- is. (50mm F.1.8 II)
Nikon AF-S DX 35 f/1.8G 160 piek, opsturen ideal. Is wel gelijk een geniaal lensje. En een van de meest verkochtte primes voor Nikon.

[ Voor 11% gewijzigd door Zandpad op 27-11-2010 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zandpad schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 17:32:
[...]

Nikon AF-S DX 35 f/1.8G 160 piek, opsturen ideal. Is wel gelijk een geniaal lensje. En een van de meest verkochtte primes voor Nikon.
+ een veel fijner bereik op crop camera's imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oujoushu

Oujoushu

anime-collector

Dank voor de reacties alvast,

Prime lensje ziet er inderdaad cool uit, zeker iets wat ik dan later aanschaf, eerst de camera zelf
en accesoires maar betalen:)

Maar met creatief bedoelde ik meer dat ik hem bijna overal voor ga gebruiken, ik moet vooral veel controle en mogelijkheden hebben om alles netjes in te kunnen stellen, in nacht, dag, in en outdoor. Packshots, auto's, omgevingen

Ik zag ook dat de D550 meer iso waarden had om mee te werken en de interface is makkelijker/sneller werkte. De D5000 werkt met een soort overdrive om de 100 en boven de 3200 te halen? is dat wel makkelijk / goed ?

En als ik vergelijk foto's zie van de 550D en de D5000, vind ik de D5000 beter in de contouren:
Nikon D5000 Images
Canon EOS 550D Rebel T2i Images
Bij de 550D zie ik rood en blauw langs contouren langs de objecten, dan mag die wel meer MP hebben maar als zo de objecten er dan uit komen te zien... Daar wordt gezegd dat de 550D beter is in kleur, maar ik vind hem juist te hoog in saturation, terwijl de D5000 iets valer lijkt.

Als ik op de foto's van bovenstaande links af zou gaan zou ik zeggen de D5000, als ze echt zo fotograferen.
De 550D kun je via de pc/laptop bedienen en foto's dan direct op de pc/laptop opslaan, wat enorm handig is voor een packshot enzo.

@ --Niels-- :
Had je liever VR in de body gehad ipv in de objectieven, of vind je het goed werken zo?

*edit: iets duidelijker omschreven...

[ Voor 4% gewijzigd door Oujoushu op 27-11-2010 20:23 ]

-Oujoushu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Oujoushu schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 19:10:

Ik zag ook dat de D550 meer iso waarden had om mee te werken en de interface is makkelijker/sneller werkte. De D5000 werkt met een soort overdrive om de 100 en boven de 3200 te halen? is dat wel makkelijk / goed ?
Als ik op de foto's af zou gaan zou ik zeggen de D5000, maar ik heb geen idee hoe betrouwbaar dat spul is :/
[/quote]
D5000 zal meer misbruik kunnen hebben
De 550D kun je via de pc/laptop bedienen en foto's dan direct op de pc/laptop opslaan, wat enorm handig is voor een packshot enzo.
Kan bij Nikon ook alleen voor de officele nikon software moet je betalen. Veel alternatieven zijn gratis. WTF is een packshot eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oujoushu

Oujoushu

anime-collector

Wijnands schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 20:03:
D5000 zal meer misbruik kunnen hebben
[...]
WTF is een packshot eigenlijk?
Meer misbruik kunnen hebben is handig om te weten, maar niet wat ik bedoelde. Ik heb het in mijn vorige post al aangepast, ging erom of die vergelijkingsfoto's betrouwbaar waren.

Packshot, meestal 1 object (product voor verkoop) op 1 meter afstand met zwarte of witte achtergrond (meestal gebogen doek voor gebruikt) en hiervan worden foto's gemaakt om het product losstaand op foto hebben en makkelijk uitsnedes van te maken of na te bewerken. Gebruik: Reclamefilm, folders en andere advertentie doeleinden. Al zou ik het gewoon in google intypen, 1 plaatje en je ziet direct wat het is ;)

-Oujoushu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oujoushu schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 19:10:
Dank voor de reacties alvast,

Prime lensje ziet er inderdaad cool uit, zeker iets wat ik dan later aanschaf, eerst de camera zelf
en accesoires maar betalen:)

Maar met creatief bedoelde ik meer dat ik hem bijna overal voor ga gebruiken, ik moet vooral veel controle en mogelijkheden hebben om alles netjes in te kunnen stellen, in nacht, dag, in en outdoor. Packshots, auto's, omgevingen

En als ik vergelijk foto's zie van de 550D en de D5000, vind ik de D5000 beter in de contouren:
Nikon D5000 Images
Canon EOS 550D Rebel T2i Images
Bij de 550D zie ik rood en blauw langs contouren langs de objecten, dan mag die wel meer MP hebben maar als zo de objecten er dan uit komen te zien... Daar wordt gezegd dat de 550D beter is in kleur, maar ik vind hem juist te hoog in saturation, de D5000 iets valer lijkt.

Als ik op de foto's van bovenstaande links af zou gaan zou ik zeggen de D5000, als ze echt zo fotograferen.

@ --Niels-- :
Had je liever VR in de body gehad ipv in de objectieven, of vind je het goed werken zo?

*edit: iets duidelijker omschreven...
Er is geen verschil tussen een Low en/of high setting omdat ze beide voor een equivalent van 100 en 6400 ISO staan. De 550D niet kiezen omdat er randjes om de onderwerpen zitten heeft te maken met de lens. De 18-55 heeft, net zo als veel andere kitlenzen last van nogal wat CA. Saturation kun je of makkelijk veranderen inbody of later wegwerken met photoshop. De 550D heeft trouwens ook de functie om de kleur van het scherm zo aantepassen dat het makkelijker te zien is in een donkere omgeving. Ook iFcl metering heeft de 550D. http://www.dpreview.com/reviews/canoneos550d/page9.asp

De D5000 heeft dan ook wel weer voordelen op de 550D, dus ik snap dat het erg moeilijk is.

Edit: Kijk altijd even naar de reviewsite's en kijk wat zij zeggen/vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2010 20:27 . Reden: net iets te laat. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
Over VR, het heeft beide voor- en nadelen. Zeker bij lenzen boven de 100 mm, vind ik het heel erg prettig dat ik VR in mijn lenzen heb. Hierdoor wordt je beeld in je zoeker ook gestabiliseerd en heb je een lekker rustig beeld. Je ziet heel duidelijk dat als de VR uitgaat (om stroom te sparen) dat je beeld dan toch wel aardig trilt (als je geen statief gebruikt).

Over ISO. Het aantal ISO waarden dat op een camera zit wordt door de marketing afdeling bepaald :'). Met beide camera's kun je op ISO 800 goede foto's maken en ook op ISO 1600 met wat ruisonderdrukking kun je aardige plaatjes schieten. Daarboven vind ik het niks meer.

Het rood en blauw wat je op die Canon foto's ziet komt trouwens niet van de camera maar van de lens. Dit heet fringing (Edit: ook wel CA (Chromatic Aberration) genoemd zoals Encarta hierboven aangeeft.) en is eventueel ook in nabewerking wel makkelijk te corrigeren (bijv in Lightroom).

Wat betreft de kleuren. Als je van plan bent om in JPG te schieten, dan kun je in beide camera's bijv. de saturatie van de kleuren en de hoeveelheid contrast instellen na wens. Ik zou daar niet te veel aandacht aan besteden. Als je er voor kiest om in RAW te schieten stel je dat later gewoon in naar wens. Ik geloof trouwens dat het dynamisch bereik van de D5000 iets beter is dan de 550D (1 stop volgens deze site), waardoor je dus een groter verschil tussen donker en licht in je foto kunt overbruggen zonder dat je overbelichte en/of onderbelichte delen in je foto krijgt.
Maar ik zou meer waarde hechten aan hoe de camera in je hand ligt dan de fotokwaliteit. De kwaliteit is maar marginaal verschillend terwijl ik persoonlijk de Canon een stuk minder prettig in mijn handen vind liggen en bedienen.

Foto's vanaf je PC kunnen maken kan dacht ik met de standaard Canon software. Bij Nikon zelf kun je daar eventueel extra software voor kopen, maar er zijn ook andere programma's waarmee dat kan. Bijv Lightroom 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oujoushu

Oujoushu

anime-collector

Dank je --Niels-- en Encarta,

Blij dat het natuurlijk alleen aan de lenzen ligt, al ligt mijn budget ook nog bij die lenzen :P
Maar als zulke 'kleinigheden' gewoon aan te passen zijn, in lightroom dan bijv.,
maken jullie mij het er niet makkelijker op, maar zeker wel duidelijker _/-\o_

Maar de Nikon zou ik dus kunnen besturen met lightroom 3 en Nikons Camera Control Pro 2.
Canon geeft er inderdaad gratis de software bij, Nikon CCP2 kost iets van 139€...
Als de mogelijkheid er maar is, is dat iig geen zorg voor later meer :)

Dan ligt nu de voorkeur denk ik op de nikon, al stap ik maandag maar de deur uit om te kijken hoe ze
aanvoelen, misschien zal het dan wat makkelijker worden :)

@ --Niels--:
Gebruik jij UV filters op je nikon objectieven? Mis je de histogram Nikon scherm? Wat voor SDHC kaartje gebruik je, grade 4 of 6?

-Oujoushu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Oujoushu schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 21:01:
Dank je --Niels-- en Encarta,

Blij dat het natuurlijk alleen aan de lenzen ligt, al ligt mijn budget ook nog bij die lenzen :P
Maar als zulke 'kleinigheden' gewoon aan te passen zijn, in lightroom dan bijv.,
maken jullie mij het er niet makkelijker op, maar zeker wel duidelijker _/-\o_

Maar de Nikon zou ik dus kunnen besturen met lightroom 3 en Nikons Camera Control Pro 2.
Canon geeft er inderdaad gratis de software bij, Nikon CCP2 kost iets van 139€...
Als de mogelijkheid er maar is, is dat iig geen zorg voor later meer :)

Dan ligt nu de voorkeur denk ik op de nikon, al stap ik maandag maar de deur uit om te kijken hoe ze
aanvoelen, misschien zal het dan wat makkelijker worden :)

@ --Niels--:
Gebruik jij UV filters op je nikon objectieven? Mis je de histogram Nikon scherm? Wat voor SDHC kaartje gebruik je, grade 4 of 6?
Er bestaat ook zoiets als studentenlicenties. Scheelt een hoop geld, en anders is er die andere bron nog.

UV filters is een grote discussie, de een zweert erbij en dan ander vindt het rot dingen. Ik zelf gebruik ze niet, ik heb zonnekappen. Maar de andere vind het een fijner idee.

Mijn D5000 heeft netjes een histogram beeld hoor? Moet je alleen even aanzetten. Er is zelfs in liveview histogram mogelijk. SD class 6 is meer dan voldoende om de raw buffer met 2 foto's uit te breiden naar 11. Voor mij genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Vandaag zowel de Sony A580 als de Canon 60D in handen gehad. Nog steeds vind ik de 60D lekkerder in de hand liggen dan de A580. Ook de knop waarmee je scherpstelt en afdrukt heeft een prettige klik als je deze half indrukt, maar da's een kwestie van wennen.

Volgens een verkoopster in de MediaMarkt, die de A55 een paar weken had getest, kun je de waterpas functie bij de A55 alleen in de viewfinder gebruiken. Geldt dit ook voor de A580? Van de 60D weet ik dat je de waterpas zowel op het grote scherm als de viewfinder kunt gebruiken.
Het enige voordeel van de Sony A580 vind ik het live view gebeuren. Het werkt wel heel erg snel. Op de Canon moet je volgens mij echt niet proberen met het LCD scherm snel een foto te maken. Zoals uiteraard bij vele dSLR´s. De live view van Sony heeft me wel sterk aan het twijfelen gebracht.
Vragen over de videofunctie heb ik al in Het video-dSLR hardware topic geplaatst.
Zijn er verder nog grote min- of pluspunten bij deze toestellen die echt van belang zijn? Ik ken nog niet alle begrippen goed en het zijn er nogal wat.
De fotokwaliteit vind ik echt het allerbelangrijkste (ook al noem ik die nu als laatste :X ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Liveview is bij de meeste DSLRs ook niet bedoeld om snel een foto te maken, daar heb je een optische viewfinder voor. Liveview slurpt ook je batterij leeg.

Fotokwaliteit is bij alle DSLRs tegenwoordig uitstekend en de lens is in de meeste gevallen de beperkende factor. Ik vind het zelf nog altijd zonde om een prijzige body te halen en er vervolgens met de kitlens mee te werken, alhoewel anderen erbij zweren.

Ik zou zelf vooral kijken naar welke het fijnst werkt en welke de meest interessante uitbreidingsmogelijkheden voor jou heeft voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oujoushu

Oujoushu

anime-collector

Zandpad schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 23:01:
[...]

Er bestaat ook zoiets als studentenlicenties. Scheelt een hoop geld, en anders is er die andere bron nog.

UV filters is een grote discussie, de een zweert erbij en dan ander vindt het rot dingen. Ik zelf gebruik ze niet, ik heb zonnekappen. Maar de andere vind het een fijner idee.

Mijn D5000 heeft netjes een histogram beeld hoor? Moet je alleen even aanzetten. Er is zelfs in liveview histogram mogelijk. SD class 6 is meer dan voldoende om de raw buffer met 2 foto's uit te breiden naar 11. Voor mij genoeg.
Dus toch wel een histogram... (schopt camerainfo site, hadden ze het mis :-( )

11 foto's achter elkaar is genoeg voor mijn doeleinden, dus wordt ook een grade 6 kaartje.

moet alleen opletten dat het niet boven me budget komt.. hmm

Maandag naar 'The Feel' gehad te hebben probeer ik knoop te hakken

-Oujoushu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Oujoushu schreef op zondag 28 november 2010 @ 01:30:
[...]

Dus toch wel een histogram... (schopt camerainfo site, hadden ze het mis :-( )

11 foto's achter elkaar is genoeg voor mijn doeleinden, dus wordt ook een grade 6 kaartje.

moet alleen opletten dat het niet boven me budget komt.. hmm

Maandag naar 'The Feel' gehad te hebben probeer ik knoop te hakken
De D5000 is een mooie camera voor zijn prijs. Nu zo'n 11k klicks gehad en nog steeds geen slijtage te zien op de rubbers of het draaimechanisme. Class 6 hoeft niet zo heel duur te zijn, 30 a 40 euro zou genoeg moeten zijn. Kitlens is vaak in het begin ook genoeg. Wie weet ken je iemand in jou omgeving met een D5000 zodat je even kan spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Dancing_Animal schreef op zondag 28 november 2010 @ 00:01:
Volgens een verkoopster in de MediaMarkt, die de A55 een paar weken had getest, kun je de waterpas functie bij de A55 alleen in de viewfinder gebruiken. Geldt dit ook voor de A580? Van de 60D weet ik dat je de waterpas zowel op het grote scherm als de viewfinder kunt gebruiken.
Bij de A580 kan het geloof ik alleen in Live View, dus niet in de zoeker. Of het in beide vormen van Live View (snelle AF, kleine sensor of trage AF, grote sensor) kan weet ik even niet.
Het enige voordeel van de Sony A580 vind ik het live view gebeuren. Het werkt wel heel erg snel. Op de Canon moet je volgens mij echt niet proberen met het LCD scherm snel een foto te maken. Zoals uiteraard bij vele dSLR´s. De live view van Sony heeft me wel sterk aan het twijfelen gebracht.
Vragen over de videofunctie heb ik al in Het video-dSLR hardware topic geplaatst.
Zijn er verder nog grote min- of pluspunten bij deze toestellen die echt van belang zijn? Ik ken nog niet alle begrippen goed en het zijn er nogal wat.
De fotokwaliteit vind ik echt het allerbelangrijkste (ook al noem ik die nu als laatste :X ).
Een groot minpunt van de A580 vind ik zijn bouwkwaliteit en zoekergrootte. Dat is duidelijk beter op de 60D. Beeldkwaliteit zal je niet veel verschil in kunnen zien denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Niels--
Zandpad schreef op zondag 28 november 2010 @ 11:08:
[...]

Class 6 hoeft niet zo heel duur te zijn, 30 a 40 euro zou genoeg moeten zijn.
Voor 30 a 40 euro heb je iets van 16 GB. Voor de meeste mensen is 8 GB wel voldoende. Kan je altijd nog een extra kaartje van 8 GB kopen. Bijv. pricewatch: Sandisk Extreme III SDHC 8GB Class 6 of pricewatch: Transcend SDHC 8GB Class 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

De Canon 1000D met 18-200 lens is gestolen van mijn moeder. Ik ga nu een nieuwe camera voor haar kopen. Ze heeft erg veel plezier van het ding gehad, maar schoot wel meestal in auto stand.

Ik koop weer een Canon, omdat ze die gewend is. De bedoeling is volgend jaar een cursus te gaan doen. Als lens komt de Tamron 18-270 er op. Ja, ik weet dat het inleveren is op veel vlakken, maar het comfort van de superzoom, in combinatie met een grote tuin en kleinkinderen, maakt het voor haar de ideale lens. Daarbij levert de Tamron voor zijn geld een hoop t.o.v. de 18-200 varianten.

Nu de vraag (en dit is de vraag, geen andere tips, of het in twijfel van de Autostand in algemeen zijn nodig) :P

Is de auto stand van de 550D beter dan de 500D/1000D? Haal je voordeel uit de nieuwe body? Het eerste jaar gaat ze toch waarschijnlijk Auto schieten. Indien de 550D daar niet beter in is dan de 500D/1000D, kan ik beter een 1000D kopen, en na de cursus volgend jaar eventueel de 600D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
1000D lijkt me meer dan prima. Sowieso is de lens een aardig beperkende factor en schiet ze op auto. Als ze geen video's wilt schieten, dan lijkt het me helemaal een gelopen race.

Voor de rest kan je toch gewoon vragen of ze tevreden was met haar camera?

[ Voor 17% gewijzigd door BarôZZa op 29-11-2010 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19:10
Dancing_Animal schreef op zondag 28 november 2010 @ 00:01:
Volgens een verkoopster in de MediaMarkt, die de A55 een paar weken had getest, kun je de waterpas functie bij de A55 alleen in de viewfinder gebruiken. Geldt dit ook voor de A580?
Ik heb zelf de A33 (het iets mindere broertje van de A55) en kan de waterpas zowel in liveview als viewfinder gebruiken. De viewfinder van deze camera is digitaal en vertoont exact hetzelfde beeld als op het scherm.

ps. informeer je eerst via internet en vraag daarna advies aan een mediamarkt medewerker (of andere keten). Je staat ervan versteld hoeveel onzin die uitkramen. Als je zelf even met wat feiten op de proppen komt staan ze heel snel met hun mond vol tanden. FUN verzekerd >:)

[ Voor 21% gewijzigd door Invictus66 op 29-11-2010 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Als je daar lol in hebt... vind 't zelf eerder triest eigenlijk,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muchu
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-08 15:12
Dit weekend heb ik van een vriend gehoord dat er een verschil in kleurweergave is bij Nikon en Canon. Een nikon toestel zou een realistischer beeld en echtere kleuren schieten, een Canon toestel zou dan weer fellere of warmere kleuren weergeven. Is dit correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Default jpg heeft canon inderdaad vaak de neiging om meer "pleasing" kleuren uit de camera te persen. Beetje tweaken of een workflow op basis van RAW en dat verschil is weg.

Ik heb gisteren voor het eerst met een D7000 kunnen spelen.. nu nog wat aan de prijs maar wat mij betreft toch een heel indrukwekkende camera. Echt een baby d300 met een indrukwekkende iso3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Mijn ervaring is juist dat Nikon op JPG er standaard wat warmere (gelige) kleuren uitperst, terwijl die van Canon meer blauw zijn (dus wat koeler, mogelijk realistischer). Ben zelf meer fan van de Nikon look. Maar zodra je met RAW aan de slag gaat maakt het niet veel meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oujoushu

Oujoushu

anime-collector

Zandpad schreef op zondag 28 november 2010 @ 11:08:
[...]

De D5000 is een mooie camera voor zijn prijs. Nu zo'n 11k klicks gehad en nog steeds geen slijtage te zien op de rubbers of het draaimechanisme. Class 6 hoeft niet zo heel duur te zijn, 30 a 40 euro zou genoeg moeten zijn. Kitlens is vaak in het begin ook genoeg. Wie weet ken je iemand in jou omgeving met een D5000 zodat je even kan spelen?
Vandaag naar een fotowinkel geweest, hadden ze wel de D3100 en de 500D, die hetzelfde zouden zijn in de body. De verkoper noemde de D5000 wat uit de tijd, en lijkt erop dat nikon de poductie van de D5000 heeft stopgezet. Alleen geen idee wat dat voor gevolgen heeft.

(na op internet gekeken te hebben, is de D5000 oa. 1cm hoger dan de D3100, dus dan zou die net wel goed zijn) Dus de verkoper, ondanks een Nikon fan, wist niet dat de D3100 dus kleiner is....
Vrijdag heeft hij een D5000 binnen en zou mij bellen, kan ik hem alsnog testen en hopen dat hij mij en mijn veel te dunne vingers bevalt :)
Anders moet ik terug naar stap A en geld sparen voor lenzen op de D550, die ook prima in mijn handen past.

-Oujoushu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Oujoushu schreef op maandag 29 november 2010 @ 21:42:
[...]

Vandaag naar een fotowinkel geweest, hadden ze wel de D3100 en de 500D, die hetzelfde zouden zijn in de body. De verkoper noemde de D5000 wat uit de tijd, en lijkt erop dat nikon de poductie van de D5000 heeft stopgezet. Alleen geen idee wat dat voor gevolgen heeft.
Simpel, ding wordt nu uitverkocht voor nog nettere prijzen (net zoals de D90 trouwens die, naar mijn mening, nu heel aantrekkelijk is voor de serieuze beginner.

Uit de tijd... naast een D3100 wel ja. Is inderdaad een klein maar reeel verschil in de hand tussen de instap nikons en de d5000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oujoushu

Oujoushu

anime-collector

De D90 is ook een nette camera en goed geprijst nu, maar valt net boven mijn eerste eigen SLR budget.
Dus eindelijk een eigen SLR, zonder dat iemand een meter achter je loopt met de gedachte van... mijn camera, wat doe je met mijn camera, wees voorzichtig met me camera :P

Dus nu eerst redelijk uit de voeten kunnen, en later upgrade ik wel, als ik dan extra geld tot me beschikking heb naar een D300 of tegen die tijd een nieuwe variant ervan.

Maar voor nu hoop ik met een D5000 de winkel uit te kunnen lopen zonder dat het alarm afgaat :9~

-Oujoushu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fransfb
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-09 19:50
Tis misschien een tijdje geleden.

Uiteindelijk voor de Olympus E-450 gekozen. Ben er tot nu toe nog zeer tevreden over :). Kzag hem ergens liggen voor een spotprijsje dus kom hem niet laten liggen.

Fotos in vergelijking met de een Compactcamera zijn super :P

Allemaal nog Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Fransfb schreef op woensdag 01 december 2010 @ 17:31:
....
Uiteindelijk voor de Olympus E-450 gekozen. Ben er tot nu toe nog zeer tevreden over :). Kzag hem ergens liggen voor een spotprijsje dus kom hem niet laten liggen.

Fotos in vergelijking met de een Compactcamera zijn super :P
....
Goed om te horen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Wat mij nou opvalt, als ik 1:1 zoom op plaatjes geschoten met een Sony A580/Canon 60D(voorruit en motorkap, wel even de original downloaden)/Nikon 7000 dat ik of pikkeltjes zie of niet geheel scherpe beelden. Kijk ik naar de verkeerde foto's of kunnen die dingen niet mooiere beelden maken?
Zo zie ik VEEL foto's als ze 1:1 staan korrelig of gewoon wazig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• natasdiamon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04-2021
Dancing_Animal schreef op woensdag 01 december 2010 @ 19:21:
Wat mij nou opvalt, als ik 1:1 zoom op plaatjes geschoten met een Sony A580/Canon 60D(voorruit en motorkap, wel even de original downloaden)/Nikon 7000 dat ik of pikkeltjes zie of niet geheel scherpe beelden. Kijk ik naar de verkeerde foto's of kunnen die dingen niet mooiere beelden maken?
Zoiets heet megapixel race, de meeste toestellen hebben bij introductie veel meer megapixels dan de oudere modellen, terwijl de sensor niet enorm veel verandert.

Daarnaast heb je ook dat er op een hogere ISO geschoten kan zijn, of er een slechte lens gebruikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KNIP
Hoe hoger de resolutie, hoe slechter het beeld wordt bij 1:1 bekijken.
Heeft alleen nut om 2 dingen te vergelijken , op zichzelf zegt het niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 19:53:
[...]

Dit tweede zin begrijp ik niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

.....
Digitale foto's zijn ook niet bedoeld om 1:1 te bekijken. Maak gewoon een mooie print van je foto's. Of bekijk ze als mooie slideshow oid. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Fiber schreef op woensdag 01 december 2010 @ 20:16:
[...]

Digitale foto's zijn ook niet bedoeld om 1:1 te bekijken. Maak gewoon een mooie print van je foto's. Of bekijk ze als mooie slideshow oid. :)
Ik ging er van uit dat je met meer megapixels meer detail zou krijgen en dat je er bv mooi iets uit kan snijden, waar je ook nog wat aan hebt. Dit vind ik niks. Vooral als je het gezicht van het kind bekijkt, allemaal ruis. Ogen ook. Dat vind ik er gewoon slecht uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fransfb schreef op woensdag 01 december 2010 @ 17:31:Uiteindelijk voor de Olympus E-450 gekozen. Ben er tot nu toe nog zeer tevreden over :). Kzag hem ergens liggen voor een spotprijsje dus kom hem niet laten liggen.
..prijs en waar ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In de eerste foto zie ik geen/nauwelijks ruis, dus dat klopt niet met wat je zegt. De 2de foto is met iso1250 gemaakt. Enig idee hoe een foto van een compactcamera er 1 op 1 uitziet met iso1250? Zelfs 1 op 10 zie je al nauwelijks wat het voor moet stellen. Overigens had je met de oudere camera's van voor de megapixel race meer ruis dan dit op iso1250.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
universal creations schreef op woensdag 01 december 2010 @ 21:41:
[...]

In de eerste foto zie ik geen/nauwelijks ruis, dus dat klopt niet met wat je zegt. De 2de foto is met iso1250 gemaakt. Enig idee hoe een foto van een compactcamera er 1 op 1 uitziet met iso1250? Zelfs 1 op 10 zie je al nauwelijks wat het voor moet stellen. Overigens had je met de oudere camera's van voor de megapixel race meer ruis dan dit op iso1250.
Ik zie ruis in de ruit en op de motorkap en jij ziet het ook dus dat lijkt me juist wel te kloppen.
Geen idee hoe een foto van een compactcamera er 1 op 1 uitziet met iso1250. Hij gaat tot 25600, waarom begint ie dan al bij 1250 zoveel ruis te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Laatst online: 23-07 21:54
Dancing_Animal schreef op woensdag 01 december 2010 @ 21:56:
[...]

Ik zie ruis in de ruit en op de motorkap en jij ziet het ook dus dat lijkt me juist wel te kloppen.
Geen idee hoe een foto van een compactcamera er 1 op 1 uitziet met iso1250. Hij gaat tot 25600, waarom begint ie dan al bij 1250 zoveel ruis te maken?
zoveel ruis is het niet en vind de foto kwalitatief eigenlijk helemaal niet verkeerd. volgens mij heb je echt hele rare verwachtingen van een camera, als jij in het donker kijkt zie je ook een soort natuurlijke ruis, bij minder licht is dit gewoon normaal. en iso 1250 en iso stappen lopen bijv van 800 - 1600 - 3200 - 6400 - 12800 he, dus per stap gewoon fors meer ruis. betekent niet omda thet maar een 1000 van de 20000 is dat je ook zo weingi ruis hebt. het is maar een paar stappen meer. met een dslr camera van paar jaartjes terug mocht je dromen van zo;n clean beeld op iso 1600 bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat Dancing_Animal maar naar een Phase One instappertje moet gaan kijken als hij dit soort resultaten al niet goed vindt.

http://www.aputure.com/bl...oads/2010/10/IMG_4847.jpg (dat is een Canon S95 compact camera op iso1600, en dan is dit volgens mij nog een van de betere compacts).

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2010 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Sn0wblind schreef op woensdag 01 december 2010 @ 22:01:
[...]

zoveel ruis is het niet en vind d efoto kwalitatief eigenlijk helemaal neit verkeerd. volgens mij heb je echt hele rare verwachtingen van een camera, als jij in het donker kijkt zie je ook een soort natuurlijke ruis, bij minder licht is dit gewoon normaal. en iso 1250 en iso stappen lopen bijv van 800 - 1600 - 3200 - 6400 - 12800 he, dus per stap gewoon fors meer ruis. betekent niet omda thet maar een 1000 van de 20000 is dat je ook zo weingi ruis hebt. het is maar een paar stappen meer. met een dslr camera van paar jaartjes terug mocht je dromen van zo;n clean beeld op iso 1600 bijvoorbeeld.
Ok, duidelijk. Ze maken die foto's dus expres op die 'hoge' isowaarden om te laten zien hoe die bij die instelling werkt en niet om een mooi plaatje te maken?
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 22:02:
Ik denk dat Dancing_Animal maar naar een Phase One instappertje moet gaan kijken als hij dit soort resultaten al niet goed vindt.

http://www.aputure.com/bl...oads/2010/10/IMG_4847.jpg (dat is een Canon S95 compact camera op iso1600, en dan is dit volgens mij nog een van de betere compacts).
Tja, ik lees een review van een dure camera en zie bij een portretfoto veel ruis. Dan vraag ik me af of dat wel goed is.

[ Voor 96% gewijzigd door Dancing_Animal op 01-12-2010 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dancing_Animal schreef op woensdag 01 december 2010 @ 21:56:
[...]

Goed, dan zou ik als ik jou was even hier naar kijken. Stel wel even in op RAW (rechts bovenaan), dan zie je namelijk de foto's zonder ruisreductie.
Dancing_Animal schreef op woensdag 01 december 2010 @ 22:05:
[...]

Ok, duidelijk. Ze maken die foto's dus expres op die 'hoge' isowaarden om te laten zien hoe die bij die instelling werkt en niet om een mooi plaatje te maken?
Vaak heb je niet genoeg licht om een foto te maken, dus dan gaat de iso omhoog. Met wat goede ruisreductie software (niet die in de camera zit) en een niet al te groot afdrukformaat (A4 ofzo) kun je vaak makkelijk tot iso6400 gaan zonder echt ruis te zien op een afgedrukte foto.

[ Voor 31% gewijzigd door Universal Creations op 01-12-2010 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Dancing_Animal schreef op woensdag 01 december 2010 @ 22:05:
[...]

[...]

Tja, ik lees een review van een dure camera en zie bij een portretfoto veel ruis. Dan vraag ik me af of dat wel goed is.
het is een prima plaatje, alleen al door het digitale is het een tikkeltje minder 1 op 1 omdat je sowieso gebonden bent aan pixels, print di tbijvoorbeeld op foto papier uit en je hebt een hele mooie foto. vergeet niet dat het een groot formaa tis waa rje op kijkt. het pas niet eens op je scherm zo groot. als je naar een kwalitatief goed afgedrukte poster kijtk is het niet beter hoor. Dit meot je echt goed relativeren.

edit: overigens wijkt het weinig af van wat de mens ziet maar het is dan stilstaand, maar het oog ziet ook een lichte vorm van ruis wat niet opvalt, maar kijk eens bij neit teveel licht naar een donker object en concentreer je hier op. dan zie je een soortgelijk effect, het is de natuur, cameras hebben dit sneller door het electronische gedeelte. maar ook optische lenzen zijn gebonden aan de natuurwetten van het licht. de sensor is minder gevoelig als het oog voor licht, dus bij minder licht word het electronisch ge-boost om met minder licht meer te kunnen wat ook ruis naar voren brengt. maar hedendaagse dslr cameras presteren heel netjes bij weinig licht. Dit was een aantal jaar terug echt niet mogelijk.

[ Voor 29% gewijzigd door Sn0wblind op 01-12-2010 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Ok heren, bedankt voor de uitleg :) Ik zat me al wat te verbazen over die resultaten en schoof de schuld eigenlijk ook op 'al die megapixels van tegenwoordig, dat zorgt toch alleen maar voor ruis, kijk maar'. Ik moet er binnenkort maar gewoon eens mee gaan spelen. Eerst nog de camera kiezen :) Iemand trouwens al meer reviews over de Sony A580 gevonden? Heb de Duitse review van Chip (link elders in dit topic) al gelezen. Verder wat gebruikerservaringen op DPReview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Dancing_Animal schreef op woensdag 01 december 2010 @ 20:22:
.....en dat je er bv mooi iets uit kan snijden.....
Dat is gewoon luiheid of onkunde, als je goed leert kaderen, dan hoef je niet te croppen... ;) Uitzonderingen daargelaten zoals bijvoorbeeld vogelfoto's.
Duur? Kost wel wat, maar het kan nog veel duurder, lees tienduizenden Euro's duurder, echt, alle waar naar z'n geld: http://www.leaf-photography.com/products_aptus2645df.asp
Dancing_Animal schreef op woensdag 01 december 2010 @ 22:43:
.....gewoon eens mee gaan spelen......
Precies, koop een camera en ga foto's maken. Geloof ons nou, zo groot zijn de verschillen niet tussen recente camera's in dezelfde prijsklasse.

En vergeet niet, fotografie draait om licht. Bij goed licht maakt bijna elke camera mooie foto's. En bij slecht licht....

....is je beste optie om het licht beter te maken met de zon of een heleboel flitslampen.

Technisch perfecte portretten maken bijvoorbeeld vergt veel meer dan een leuke camera met een fatsoenlijke lens er op, dat vergt meestal ook visage, styling, belichting, nabewerking, en een hele hoop skills. Technisch perfect is trouwens niet hetzelfde als leuke, goede of interessante foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oujoushu

Oujoushu

anime-collector

Vandaag kindje gekocht ;)
Ze hadden hem al D5000 genoemd en ik ben te blij met hem / of is het haar?
Nog geen geslacht kunnen bekenen, zal nog wel komen als D5000 ouder wordt.

Kind heeft 2 aanzetstukken... (kind met aanzetstukken :? )
een 18-55 en een 55-200, aangezien het de betere goedkope klasse nikon lenzen zijn.

Heb alleen nog geen kinderwagen (tas)... dacht aan een kata, maar van sommige word
niet verteld of je kindje dan verdrinkt in zo'n tas.

Maar goed, mensen dank u, mocht ik leuke fototjes schieten of extra bevindingen doen
dan zal ik het op het forum posten.

-A happy father...

Extra dank aan 'Wijnands', 'Zandpad', '--Niels--' en 'Encarta'.

[ Voor 5% gewijzigd door Oujoushu op 04-12-2010 00:20 ]

-Oujoushu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oujoushu schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 00:17:
Nog geen geslacht kunnen bekenen, zal nog wel komen als D5000 ouder wordt.
Ik denk een jongetje, er zit immers een flinke toeter op O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Een ding waar ik nog wel benieuwd naar ben is de prestatie van de Sony A580 en de Canon 60D als ie in de sportmode staat. Op DPreview staat bijvoorbeeld bij een review van de A55 (ander type, I know) dat in a demanding shooting situation where efficient predictive AF is called for, i.e. when tackling sports and action photography, it cannot always keep up.Hoe is dat bij de A580 en de Canon 60D? Het is mooi als je een snelle live view hebt, maar als daar tegenover staat dat snelle beelden niet voldoende snel gefocust worden (waar dat dan ook door komt) is dat een minpuntje. Ik kan vrij moeilijk tussen deze twee toestellen kiezen. Als de 550D meer beelden per seconde aan had gekund had deze ook nog meegedaan in de race.

[ Voor 10% gewijzigd door Dancing_Animal op 04-12-2010 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benjamin-
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-09 13:58

Benjamin-

CrazyGunner#2385

Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 00:35:
[...]

Ik denk een jongetje, er zit immers een flinke toeter op O-)
Die toeter doe je anders wel in een gat. ;)

Nikon D7000 + grip, Sigma 70-200 f2.8, Nikon 18-200mm VR, Nikon 35mm f1.8, Nikon SB-900

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Benjamin- schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 02:20:
Die toeter doe je anders wel in een gat. ;)
Wat denk je dat er over blijft als iemand jouw toeter er af haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
Kijken we nog even in welk forum we zitten? Het is hier niet de HK :)
Graag weer ontopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Dancing_Animal schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 01:06:
Een ding waar ik nog wel benieuwd naar ben is de prestatie van de Sony A580 en de Canon 60D als ie in de sportmode staat. Op DPreview staat bijvoorbeeld bij een review van de A55 (ander type, I know) dat in a demanding shooting situation where efficient predictive AF is called for, i.e. when tackling sports and action photography, it cannot always keep up.Hoe is dat bij de A580 en de Canon 60D? Het is mooi als je een snelle live view hebt, maar als daar tegenover staat dat snelle beelden niet voldoende snel gefocust worden (waar dat dan ook door komt) is dat een minpuntje. Ik kan vrij moeilijk tussen deze twee toestellen kiezen. Als de 550D meer beelden per seconde aan had gekund had deze ook nog meegedaan in de race.
Als ik terug ga naar jouw lijstje:

3. Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten?
Stilstaande objecten fotograferen (gewone alledaagse objeten, kan een deur zijn maar ook een telefoon). Rennende kinderen.

Nou is mijn ervaring dat foto's van rennende kinderen meer een kwestie is van leren ze te volgen met je camera dan er 6fps tegenaan te gooien.

Verder... als je eenmaal je camera een beetje door hebt staat 'ie echt niet op sports mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Ik mag iets uitzoeken voor mijn verjaardag en kerst en voor slagen voor een bepaalde opleiding.

Nu wil ik graag voor mijn vervolg opleiding die voornamelijk in de buitenlucht is een dSLR vragen.

Mijn vader heeft 2 jaar geleden de Nikon D60 gekocht, met kit lens en een 55-200 (mid) zoom. Daar heeft hij nu een vervangende Tamron 18-270 mm bij gekocht en dus de kit lens en de 55-200 als spare.

Nu lijkt mij het handig om ook een Nikon te kopen zodat we elkaar lenzen kunnen gaan uitwisselen in de toekomst. Echter ben ik ook heel erg geinteresseerd in de Canon 550d vanwege zijn film kwaliteit; hier wil ik graag gebruik van gaan maken om mijn activiteiten vast te kunnen leggen.

Ik zal de dSLR als amateur gebruiken, maar ik word wel gek van de vele net niet scherpe foto's die de compact's (ook in het hoger segment >300+ euro) maken en zodoende een aantal mijlpalen in mijn leven niet goed vastleggen.

Mijn keuze voor een Nikon zou op de D3100 vallen; zijn hierbij de lenzen met de D60 uitwisselbaar? Ik las iets dat de D3100 geen motorfunctie in de body had en dus in de lens moet zitten? Is dit een groot gemis, of is dit niet anders dan bij de D60? Ik zou tevreden zijn met me pa's D60, maar nu we 2 jaar later leven kijk ik liever naar huidig aanbod.

De canon is wellicht wat duurder, maar ik doe het liever in 1 keer goed dan over 2 jaar toch net niet tevreden te zijn....wat zou jullie afweging zijn: uitwisselbaarheid van de lenzen met je vader of de betere filmkwaliteit?

Of is het om het even en dus de d3100 een prima keuze die nog goedkoper is ook?

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Na de d60 kwam de d3000 en toen de d3100. Dit is dezelfde familie van motorloze bodies.

De 2 lenzen die je pa over heeft zijn goede budgetlenzen met een uitstekende prijs/kwaliteit.

Ik denk dat je je 's goed moet gaan verdiepen in de videomogelijkheden en kwaliteit want daar ligt het voornaamste onderscheid voor jou. Video interesseert mij niet dus ik hou het niet bij. Staat me bij dat de 550d iets hogere resolutie of framerate deed maar de d3100 weer betere autofocus in video had.

[ Voor 20% gewijzigd door Wijnands op 04-12-2010 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dancing_Animal schreef op woensdag 01 december 2010 @ 20:22:
[...]

Ik ging er van uit dat je met meer megapixels meer detail zou krijgen en dat je er bv mooi iets uit kan snijden, waar je ook nog wat aan hebt. Dit vind ik niks. Vooral als je het gezicht van het kind bekijkt, allemaal ruis. Ogen ook. Dat vind ik er gewoon slecht uitzien.
Croppen naar 1:1 ziet er ALTIJD slecht uit.

Iemand weer een illusie armer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dancing_Animal schreef op woensdag 01 december 2010 @ 20:01:
[...]

Dit tweede zin begrijp ik niet helemaal.
Is toch zo klaar als een klontje dacht ik.
1:1 bekijken zegt op zich niets over kwaliteit, tenzij om 2 camera's/lenzen/combinaties te vergelijken.
Ook al ziet het er slecht uit, dan kan het op de gewenste kijk/afdrukgrootte best wel mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dancing_Animal schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 01:06:
Een ding waar ik nog wel benieuwd naar ben is de prestatie van de Sony A580 en de Canon 60D als ie in de sportmode staat.
Ik niet.
Sportmode of welke "noob"mode dan ook is iets wat je zo snel mogelijk achter je moet laten, het is een combinatie van lensopening/sluitertijd en ISO, die je gewoon zelf kan kiezen, overbodig en tot frustratie leidend als het resultaat niet naar je zin is, want je kan dan niks meer doen, je weet niet wat de camera allemaal gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 11:41:
[...]

Ik niet.
Sportmode of welke "noob"mode dan ook is iets wat je zo snel mogelijk achter je moet laten, het is een combinatie van lensopening/sluitertijd en ISO, die je gewoon zelf kan kiezen, overbodig en tot frustratie leidend als het resultaat niet naar je zin is, want je kan dan niks meer doen, je weet niet wat de camera allemaal gedaan heeft.
Ik begin in de "noob"mode :) Dan wil ik graag weten welke van die camera's die in die mode staan waarbij ze heel snel heel veel foto's achter elkaar maken :), al dan niet door mij zelf ingesteld, dat het beste kunnen. Als ik lees dat de AF van een camera het in die mode niet altijd bij kan houden (zoals de A55 soms heeft, volgens DPReview) dan geef ik liever de voorkeur aan een andere camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 01:17

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Dancing_Animal schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 11:52:
[...]

Ik begin in de "noob"mode :) Dan wil ik graag weten welke van die camera's die in die mode staan waarbij ze heel snel heel veel foto's achter elkaar maken :), al dan niet door mij zelf ingesteld, dat het beste kunnen. Als ik lees dat de AF van een camera het in die mode niet altijd bij kan houden (zoals de A55 soms heeft, volgens DPReview) dan geef ik liever de voorkeur aan een andere camera.
die sportstanden zijn zeker niet bezig met rocketscience. Ik zou gewoon kijken naar AF mogelijkheden icm FPS en reviews lezen. Of de (auto)sportstand er iets mee kan of niet maakt niet uit. Als het met zelf instellen wel kan, dan moet je gewoon diegene pakken.
Als er iets is wat ik tijdens mijn workshops uitleg is het wel dat je camera maar enkele instellingen heeft en dat het ding geheel niet zo moeilijk is :).

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dancing_Animal schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 11:52:
[...]

Dan moet je niet vragen naar "noobmodussen", maar welke camera heeft de beste AF voor bewegende onderwerpen en bij serieopnamen....
Op zich een goede vraag, maar het koppelen aan noobmodi is gewoon onzinnig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 12:29:
[...]

Dan moet je niet vragen naar "noobmodussen", maar welke camera heeft de beste AF voor bewegende onderwerpen en bij serieopnamen....
Op zich een goede vraag, maar het koppelen aan noobmodi is gewoon onzinnig.
Reageer eens wat vriendelijker, ik weet dat als noob dus niet he.
Verwijderd schreef op woensdag 01 december 2010 @ 19:53:
[...]

2 toestellen dus, dank je.

[ Voor 27% gewijzigd door Dancing_Animal op 04-12-2010 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

...ik denk dat hij jou naar je eigen uitspraak verwijst ;)
Dancing_Animal schreef op woensdag 01 december 2010 @ 19:21:Kijk ik naar de verkeerde foto's of kunnen die dingen niet mooiere beelden maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 12:54:
[...]

...ik denk dat hij jou naar je eigen uitspraak verwijst ;)

[...]
Zoals hij dat schreef kon dat ook gaan over het vergelijken van voorwerpen die gefotografeerd zijn en die met elkaar vergelijken. Reageren met 'dat is toch zo klaar als een klontje' en zeggen hoe ik dingen anders moet formuleren vind ik niet zo fijn. Als iets zo klaar als een klontje is vraag ik niet door. Ik kom hier als starter, zie topictitel.

[ Voor 5% gewijzigd door Dancing_Animal op 04-12-2010 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dancing_Animal schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 01:06:Hoe is dat bij de A580 en de Canon 60D? Als de 550D meer beelden per seconde aan had gekund had deze ook nog meegedaan in de race.
...boeiende vergelijking trouwens. Die Sony lijkt interessant inderdaad...maar die prijs houdt mij toch wel tegen... Zijn die beelden per seconde trouwens zo belangrijk dat je de D550 daarvoor laat schieten ? Want als dat de enige reden is...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 04-12-2010 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 13:13:
[...]

...boeiende vergelijking trouwens. Die Sony lijkt interessant inderdaad...maar die prijs houdt mij toch wel tegen... Zijn die beelden per seconde trouwens zo belangrijk dat je de D550 daarvoor laat schieten ? Want als dat de enige reden is...
Nee, waterpasfunctie vind ik mooi en grip is ook iets fijner. De knoppen bovenop zijn in de toekomst wel handig, als ik weet wat ik moet veranderen zeg maar, om even snel iets aan te passen.
Wat houdt je tegen aan de prijs van de A580? Is doorgaans ±€150 goedkoper dan de 60D. Of bedoel je dat de A580 klasse lager zit en dan alsnog te duur is?

[ Voor 12% gewijzigd door Dancing_Animal op 04-12-2010 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 11:34:
[...]

Croppen naar 1:1 ziet er ALTIJD slecht uit.

Iemand weer een illusie armer.....
Ik zal jou dan ook een illusie armer maken:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/YumWaKWjlyg6AQOlyDztIQD7/full.jpg

Exif zit er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet niet waar je dit uitgecropped hebt, maar het zou mij niet overtuigen om je cam te kopen. tijd voor een andere lens ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pardon? Dit is 1:1 met iso1600 en f/2.8, dus dat de randen onscherp zijn, komt door de geringe scherptediepte. Het oog is gewoon scherp en bevat nauwelijks ruis.

Edit: maar misschien heb je zelf dan een betere foto, plaats hem dan.
Edit2: ik zal zelf wel wat anders plaatsen. Sigma 50/1.4 op f/4 met iso100. Niet genomen door mijn 5D2, maar door die van G-Tus.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/mtAWNmwnRgVwBvSa1SjMFQjG/full.jpg

[ Voor 49% gewijzigd door Universal Creations op 04-12-2010 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
universal creations schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 14:52:
Het oog is gewoon scherp en bevat nauwelijks ruis.
onjuist, het oog heeft een soort van natuurlijk ruis, als bijvoorbeeld snachts zonder licht aan het donker gewend bent kan je letterlijk je ogen zien werken.

Hier op wikipedia een artikel erover alleen dan bij gevallen waar het extremer is. Maar vrijwel iedereen heeft hier een lichte vorm van wat je in het donker enigzins kan zien. Wikipedia: Visual snow

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sn0wblind schreef op zaterdag 04 december 2010 @ 15:14:
[...]

onjuist, het oog heeft een soort van natuurlijk ruis, als bijvoorbeeld snachts zonder licht aan het donker gewend bent kan je letterlijk je ogen zien werken.

Hier op wikipedia een artikel erover alleen dan bij gevallen waar het extremer is. Maar vrijwel iedereen heeft hier een lichte vorm van wat je in het donker enigzins kan zien. Wikipedia: Visual snow
Uhmmm, ik weet niet waar jij het nu over hebt, maar ik heb het over de foto, niet over de fysische eigenschappen van het oog (of beter gezegd, de verwerking door de hersenen).

Pagina: 1 ... 11 ... 28 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Als je advies wilt bij de aanschaf van een dSLR, neem dan eerst geheel de openingspost (OP) door. Hier staat al heel veel informatie in! Het is niet netjes om je vraag te dumpen, die al beantwoord wordt in de OP. Tevens staat er in de OP een lijstje met vragen die relevant zijn om een goed advies te kunnen geven.