Ik ben opzoek naar een dSLR, maar kan een aantal zaken moeilijk in perspectief plaatsen. Als in: specificaties mtt praktijk en heb soms de neiging me op verkeerde dingen te focussen. Vooral lenzen.
1.Wat is je beschikbare budget?
400-500 euro. 2e hands is geen probleem. Misschien zelfs de voorkeur indien dit me een beter toestel verschaft.
2.Heb je al objectieven in je bezit en zo ja, welke?
Nee.
3.Koop je de camera met een specifiek doel, zoals architectuur, zaalsport, theater, vogels, insecten? (Je hoeft het dus niet te specificeren als je aan vakantie-, landschaps- en/of andere huis, tuin en keukenfotografie gaat doen.)
Ja. Hoofddoel van de camara gaat het fotograferen van m'n kikkertjes, vissen en planten worden. Net als in de zomer mooie close-ups van insecten en planten. Verder wil ik er de huis-tuin-keuken plaatjes mee schieten, maar verwacht dat daar de kitlens voldoende voor is?
4.Moet de camera kunnen filmen (plus eventuele belangrijke opties tijdens het filmen)?
Het zou zeker een pluspunt zijn. Ja.
5.Wil je graag Live View op de camera en zo ja, is AF dan absolute noodzaak?
Dat hoeft niet persee, maar in de tabel in de OP heeft nagenoeg elk model het geloof ik. AF is geen noodzaak, begrijp dat het handmatig ook te doen is met een goede oefening. Bovendien zijn dingen die ik wil filmen niet snelbewegend, dus denk ik dat dat handmatig te doen moet zijn.
6.Overige wensen aan de camera (minimale resolutie, grootte LCD, aantal instelwieltjes, bouwkwaliteit, type geheugenkaart, beschikbaarheid grip, grotere camera of juist een compact model etc.)? Ik wil de foto's wel mooi scherp op m'n 24'' als achtergrond kunnen gebruiken. Maar ik geloof niet dat dat een probleem is als ik de resoluties van de camera's bekijk.
Een andere functie die ik naar verwachting heel veel ga gebruiken, is het schieten van meerdere foto's met 1 klik. Ik weet niet hoe die functie heet. Maar dat zou het een stuk makkelijker maken foto's te maken van springende kikkers en andere bewegende actie foto's, al zou het vooral voor mijn kikkers zijn.
7.Gewenst bereik? (zie ook het kopje Kitlenzen)
Ik heb me nog niet erg verdiept in de lenzen. Vooral omdat ik voorlopig alleen de kitlens wil gebruiken, omdat de aanschaf van een macrolens nu gelijk te veel word. Ik begrijp dat de kitlenzen niet erg veel verschillen.
Ik zit nu een beetje te denken en afwegingen te maken tussen de Canon EOS 1000d en Canon EOS 550d. Met het grootste argument voor de 550d, dat deze kan filmen. In het aanbiedingen topic staat een aanbieding van de Canon 500d, welke net binnen mijn budget zou passen. Die kan alleen niet filmen. En ik twijfel nu of ik, als ik dan ga voor een camera die niet kan filmen, ik niet gewoon voor de 1000d zou gaan? Dat zou dan wel een losse body en losse lens worden, gezien die met de IS kitlenzen slecht (niet?) verkrijgbaar is.
Nu komt met wat ik bovenaan vermelde met 'in perspectief' plaatsen bedoelde. De grootste verschillen tussen de 550d en de 1000d resp. (de 500d hetzelfde als 550d, zonder film)
zijn volgens mij:
-megapixels 18.7 vs 10.5 (10.5MP is toch genoeg om scherp op mijn achtergrond te krijgen? Maar heb ook gelezen dat 18.7 meer detail vastlegt, maar ben de context daarvan even kwijt)
- ISO 100-6400 vs 100-1600 (in hoeverre maken die 2 extra stappen van de 550d uit?)
- max resolutie 5184*3456 vs 3888-2592 (beide meer dan mijn monitor)
- in de link staat geen live view voor de 550d, in de OP wel. Ik ga uit dat de OP klopt?
Als ik ooit uiteindelijk een mooie macrolens zou aanschaffen, in hoeverre maakt het dan uit of ik deze op een canon eos 1000d of 550d zet?
Hopelijk kunnen jullie je gedachten hierover geven. De reden dat ik vooral naar Canon heb gekeken, is omdat vrienden ook Canon hebben. Om een of andere reden prefereer ik Canon. Misschien dat ik ondertussen in cirkels denk, dus andere opties zijn ook welkom. En nogmaals, ik heb geen probleem met 2e hands. De 550d ligt nu buiten mijn budget, dus zal ik waarschijnlijk ook 2e hands halen, wanneer dat de keuze wordt.
Alvast bedankt!