Ervaring werken bij Logica, nu onderdeel van CGI (Deel 4) Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 43 Laatste
Acties:
  • 428.150 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelMrrs
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-01 12:47
MTWZZ schreef op maandag 06 september 2010 @ 20:25:
[...]

Heb je deze mooie wijsheden ook aan Wilbert zelf gemaild?
Nee, heb jij het idee dat dat toegevoegde waarde zou hebben? Indien ja, voel je vrij om een kopie van het bericht naar hem te mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Och, deze brief was voor mij alleen maar de zoveelste bevestiging van de totale disconnect tussen het hoger management en de onderkant van het bedrijf. Dat ze geen idee hebben wat er speelt vind ik tot zover, maar dat ze dat blijkbaar ook niet willen weten vind ik erg kwalijk. Ik ga zeer binnenkort mijn heil elders zoeken, buiten de consultancy. Ik vind het nog steeds heel erg jammer van een bedrijf waar ik dik 11 jaar voornamelijk met heel veel plezier gewerkt heb. Als er ooit nog hoger management team komt met meer visie en gevoel voor mensen, dan sluit ik zeker niet uit dat ik terug kom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Helemaal met je eens MarcelMrrs, maar wel jammer eigenlijk.
Ik merk zelf in mijn eigen kringen dat erg veel medior en senior consultants ontslag hebben genomen.
Afscheidsmail na afscheidsmail.

Gaat er iemand naar de Practice meeting? Count me out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:42
Parody schreef op maandag 06 september 2010 @ 23:37:
Och, deze brief was voor mij alleen maar de zoveelste bevestiging van de totale disconnect tussen het hoger management en de onderkant van het bedrijf. Dat ze geen idee hebben wat er speelt vind ik tot zover, maar dat ze dat blijkbaar ook niet willen weten vind ik erg kwalijk.
Dat geluid hoor ik steeds meer. Ik ben persoonlijk van mening dat het aanstellen van de wat "hardere" managers zoals Green in Londen en Kieboom in Amstelveen een nuttige beslissing was, en dat de (soms pijnlijke) maatregelen die door het nieuwe senior management zijn getroffen ook echt noodzakelijk zijn voor de toekomst van het bedrijf. Zo geweldig staat de zaak er echt niet voor na twee zeer moeilijke jaren, en om nu 40 jaar CMG / Logica / Unilog / Edinfor / WM Data geschiedenis in de waagschaal te stellen ten gunste van een stukje werknemerstevredenheid lijkt me geen gebalanceerde afweging.

Maar na een periode van breken volgt een periode van bouwen. Nu zitten we op het schakelmoment. Het aantal aanvragen uit de markt trekt aan, de banken worden leger, de tarieven zijn gestabiliseerd en gaan op sommige plekken alweer voorzichtig stijgen. Logica en al haar concurrenten hebben weer vacatures openstaan en een aantal bedrijven zijn alweer met echte recruitment campagnes begonnen.

Enorm veel IT-ers zitten om zich heen te kijken, zowel bij Logica als bij andere bedrijven. Overal heerst wel wat frustratie over uitgebleven loonsverhogingen, hardere managementstijlen en allerlei bezuinigingen en reorganisties. Ik heb in de media schattingen gelezen dat tot wel 50% van de werknemers overweegt om het komende jaar over te stappen. Nu begint dus de tijd dat het van levensbelang is om (a) je huidige personeel vast te houden, en (b) voldoende talent aan te trekken.

Of Green en Kieboom de juiste mannen zijn in deze nieuwe periode? Misschien hebben ze wel de juiste skills (vergeet bijvoorbeeld niet wat voor groei Green bij zijn vorige baas BT Services heeft gerealiseerd). Maar als ik het zo lees op dit forum, dan lijkt het senior management wel een ernstig imagoprobleem te hebben binnen het bedrijf. Dat helpt natuurlijk niet als je volgende taak is om je personeel tevreden te maken.
Ik ga zeer binnenkort mijn heil elders zoeken, buiten de consultancy. Ik vind het nog steeds heel erg jammer van een bedrijf waar ik dik 11 jaar voornamelijk met heel veel plezier gewerkt heb. Als er ooit nog hoger management team komt met meer visie en gevoel voor mensen, dan sluit ik zeker niet uit dat ik terug kom.
Je illustreert mijn punt beter dan ik het zelf zou kunnen.

De tijd zal leren wat Logica gaat doen en hoe dat gaat uitpakken. Ik ben zelf ook een ex-werknemer van Logica en ik heb ook nog steeds warme gevoelens voor het bedrijf. Ik zal het nieuws dus met belangstelling volgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat moet ik mij voorstellen bij de 'huurauto' die ik de eerste twee maanden zal krijgen bij mijn proeftijd? Betaal ik die zelf, loopt het dan al met bijtelling of hoe kan ik dat voor me zien :P

Verder met welke leasemaatschappij doet Logica zaken omtrent de leasing van auto's? Dan kan ik alvast kijken welke opties er voor mij interessant zijn.

En er wordt gesteld dat je 13.500km vrij per jaar mag reizen met de auto, hoe wordt dit gecontroleerd en hoe streng zijn ze ermee?
:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Verwijderd schreef op woensdag 08 september 2010 @ 19:09:
Wat moet ik mij voorstellen bij de 'huurauto' die ik de eerste twee maanden zal krijgen bij mijn proeftijd? Betaal ik die zelf, loopt het dan al met bijtelling of hoe kan ik dat voor me zien :P

Verder met welke leasemaatschappij doet Logica zaken omtrent de leasing van auto's? Dan kan ik alvast kijken welke opties er voor mij interessant zijn.

En er wordt gesteld dat je 13.500km vrij per jaar mag reizen met de auto, hoe wordt dit gecontroleerd en hoe streng zijn ze ermee?
Huurauto is gewoon voor Logica voor zover ik me kan herinneren toen ik er nog 1 had. Voor wat betreft die kilometers, dat vul je elke halve maand in bij het timesheet. Als je er dus overheen gaat wordt dat automatisch op je salaris ingehouden dacht ik.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kickasz
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
De huurauto is hetzelfde als een lease auto. Die wordt gewoon van je loon ingehouden. Hoeveel dat is hangt af van de huur categorie die je hebt aangegeven. Wat daar de prijzen precies van zijn weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MTWZZ schreef op woensdag 08 september 2010 @ 19:42:
[...]

Huurauto is gewoon voor Logica voor zover ik me kan herinneren toen ik er nog 1 had. Voor wat betreft die kilometers, dat vul je elke halve maand in bij het timesheet. Als je er dus overheen gaat wordt dat automatisch op je salaris ingehouden dacht ik.
Maar dan wel met verschil tussen zakelijke kilometers en privé neem ik aan :P? En de brandstofkosten, zijn die ook voor het buitenland?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2010 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donde
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 05:57
Verwijderd schreef op woensdag 08 september 2010 @ 19:09:
Hangt er vanaf in welke klasse jij hebt aangegeven je een huurauto wilt rijden. Klasse Corsa, Focus, Passat, etc..
De bijtelling wordt automatisch verrekend met je loon. Tenzij je hebt aangegeven dat je niet privé gaat rijden met de auto, want dan betaal je uiteraard geen bijtelling.
Logica doet zoeken met ING Car Lease, Leaseplan en Athlon Car Lease.
Zoals aangegeven vul je iedere halve maand je zakelijke kilometers en de eindstand van de kilometerstand van je auto in op de timesheet. En dan is het simpel: eindstand - zakelijke kilometers = privé kilometers. Zodra je boven de 13.500 privé kilometers bent gekomen, dan betaal je 0,12 cent per km en dit automatisch ingehouden van je loon
Verwijderd schreef op woensdag 08 september 2010 @ 19:58:
[...]

Maar dan wel met verschil tussen zakelijke kilometers en privé neem ik aan :P? En de brandstofkosten, zijn die ook voor het buitenland?
Yep, brandstofkosten zijn in heel Europa gedekt door een Shell brandstofpas. Je kunt dus alleen bij een Shell tankstation tanken met je brandstofpas. En als er geen Shell is, dan moet je het zelf voorschieten en later declareren met bonnetjes.

Oja, welkom bij Logica. Of tot ziens... ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Donde op 08-09-2010 20:14 ]

Hebben stelt niets voor als je niet zelf iets bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn contract staat dat mijn opleiding 15000 euro gaat kosten. Waar is dit bedrag op gebaseerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donde
Verwijderd schreef op woensdag 08 september 2010 @ 21:49:
In mijn contract staat dat mijn opleiding 15000 euro gaat kosten. Waar is dit bedrag op gebaseerd?
Handig, dat je het niet tijdens het arbeidsvoorwaarden gesprek heb gevraagd!

Maar het zal ongetwijfeld te maken hebben met de opleinding die je gaat volgen tijdens de masterclass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Donde schreef op woensdag 08 september 2010 @ 22:04:
[...]

Handig, dat je het niet tijdens het arbeidsvoorwaarden gesprek heb gevraagd!

Maar het zal ongetwijfeld te maken hebben met de opleinding die je gaat volgen tijdens de masterclass.
Ja dat bedrag heb ik niet onder ogen gezien tijdens mijn gesprek. 15000 euro voor 1 maand opleiding vind ik een beetje boel geld, zeker omdat ik er geen specificatie van krijg.

Ook de terugbetalingsregeling vind ik vreemd, na 1 jaar nog 60% 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 02-10 14:01

avotar

P0werd by Black Coffee

Verwijderd schreef op woensdag 08 september 2010 @ 21:49:
Dat zijn de kosten van je opleiding, boeken, cursusmateriaal, docenten, koffie, etc...
En dat bedrag is belangrijk voor je amortisatie.
Hoe lang is die tegenwoordig?

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Verwijderd schreef op woensdag 08 september 2010 @ 22:19:
[...]

Ja dat bedrag heb ik niet onder ogen gezien tijdens mijn gesprek. 15000 euro voor 1 maand opleiding vind ik een beetje boel geld, zeker omdat ik er geen specificatie van krijg.

Ook de terugbetalingsregeling vind ik vreemd, na 1 jaar nog 60% 8)7
Het is veel geld.. maar trust me.. het dekt aardig de lading... ;)
En daarbij.. als je kijkt naar die investering die in je gedaan wordt... probeert het bedrijf je gewoon te bewegen wat langer bij ons te blijven.
Maar goed... waarom zou je na een jaar al weggaan?

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

avotar schreef op woensdag 08 september 2010 @ 22:22:
[...]

Het is veel geld.. maar trust me.. het dekt aardig de lading... ;)
En daarbij.. als je kijkt naar die investering die in je gedaan wordt... probeert het bedrijf je gewoon te bewegen wat langer bij ons te blijven.
Maar goed... waarom zou je na een jaar al weggaan?
Je weet niet wat er gaat gebeuren, wie weet zeg ik over 3 maanden ik vind het niet leuk ofzo. Ik vind dit een beetje een wurgcontract |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Afschrijving van een opleiding is gebruikelijk over 1 a 2 jaar. 3 jaar vind ik een beetje lang.
Aan de andere kant is het niet heel erg raar.

Edit: overigens, mocht je weg willen, dan laat je de nieuwe werkgever toch de overgebleven kosten betalen?

[ Voor 30% gewijzigd door qadn op 08-09-2010 22:53 ]

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:56

franssie

Save the albatross

15K voor een opleiding van 1 maand is absurd, een MBA is vele malen goedkoper (per maand dan). Weet je zeker dat dat bedrag klopt? Kan het me niet voorstellen en als het echt zo is zou ik toch nog even her-onderhandelen naar EUR1500,-- wat vele malen realistischer is. Lijkt me eerder een typefout?
een opleiding van een maand van 15K gaat zeker niemand overnemen, omdat het niet realistisch is ...

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 09-09-2010 01:23 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-10 15:06
Die 15.000 is geen typefout.
Ik weet niet welke masterclass hij gaat volgen maar die van mij was 4 jaar geleden maar "slechts" 10.000 euro.

• Kickasz
  • Niet online
Roadman schreef op donderdag 09 september 2010 @ 08:03:
Die 15.000 is geen typefout.
Ik weet niet welke masterclass hij gaat volgen maar die van mij was 4 jaar geleden maar "slechts" 10.000 euro.
Zo'n 3 jaar geleden was het ook al 15.000 euro met een duur van 3 jaar. Dus zoals Roadman al zei, dat bedrag klopt echt wel. En als het bij hem net zo is gegaan als bij mij, hoor je dat bedrag pas als je al bezig bent met je masterclass :/.

• Roadman
En als je het er niet mee eens bent dan teken je toch niet?
Ik zie het probleem niet zo eerlijk gezegd.

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Kickasz schreef op donderdag 09 september 2010 @ 08:06:
[...]

Zo'n 3 jaar geleden was het ook al 15.000 euro met een duur van 3 jaar. Dus zoals Roadman al zei, dat bedrag klopt echt wel. En als het bij hem net zo is gegaan als bij mij, hoor je dat bedrag pas als je al bezig bent met je masterclass :/.
Hoe kan dat? Je hebt toch niet iets getekend wat je niet goed hebt doorgelezen?

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:19
Dat bedrag wordt duidelijk gesteld vóórdat je je contract tekent. Niet alleen is het voor de kosten, maar het komt mijns inziens ook gewoon neer op een boeteclausule mocht je binnen drie jaar tabee zeggen. Afschrikbeleid om te zorgen dat je niet hier de cursus volgt en dat je er bij een ander de vruchten van gaat plukken. Op zich is het best begrijpelijk ondanks dat het bedrag hoog is. Persoonlijk vindt ik het geen probleem, ik begin niet bij een bedrijf waar ik al leuke ervaringen heb gehad met de gedachte daar voortijdig weg te gaan.

Je hebt als het goed is een week bedenktijd over je contract, lees rustig alle informatie en de "gele gids" door, dan ben je al goed op de hoogte. Het is het nodige papierwerk, maar op zich wel interessant gezien de regelingen die er zijn. Mocht je al getekend hebben en er nu achter komen, dan ben je óf niet goed geïnformeerd, of je bent er zelf onzorgvuldig mee omgegaan. Als ik terug kijk naar mijn sollicitatie, dan acht ik de kans op het laatste hoger, maar de ene manager is de andere niet.

@ Kickasz: Die amortisatieregeling dien je toch te tekenen vóórdat de Masterclass begint? Dat was bij mij in ieder geval wel zo. Sowieso zit je dan nog in je proeftijd, en als je daar niet doorheen komt zou hij ook niet gelden.

• Rukapul
  • Laatst online: 23:20
franssie schreef op donderdag 09 september 2010 @ 01:21:
15K voor een opleiding van 1 maand is absurd, een MBA is vele malen goedkoper (per maand dan). Weet je zeker dat dat bedrag klopt? Kan het me niet voorstellen en als het echt zo is zou ik toch nog even her-onderhandelen naar EUR1500,-- wat vele malen realistischer is. Lijkt me eerder een typefout?
een opleiding van een maand van 15K gaat zeker niemand overnemen, omdat het niet realistisch is ...
De vergelijking met een MBA gaat mank. Een typische MBA is immers deeltijd, heeft minder contacturen, etc.

Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat de masterclass fulltime klassikaal gegeven wordt in niet al te grote groepen. Als ik zie dat een gemiddelde (korte) cursus al makkelijk tussen de 500 a 1000 euro per dag kost dan is 15k voor ca 21 dagen (een maand) al niet helemaal absurd. Indien ze ook nog eens het gemis aan declarabele uren meetellen dan zit je er zo aan (dit juridisch laten meetellen kan wel eens juridisch discutabel zijn ook).

Overigens vind ik de kosten veel te hoog en alleen te verantwoorden als de masterclass ontegenzeggelijk en op korte termijn meerwaarde biedt aan de persoon zelf. De kans dat dat het geval is is heel klein.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 09-09-2010 09:48 ]

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

De kosten voor een gemiddelde korte cursus zijn eigenlijk ook veel te hoog, maar dat is een ander onderwerp.

• Edjaaah
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-02-2016
Ik zie het probleem niet. Je moet je contract nog tegenen en je weet waarvoor je tekent. Als je het er niet mee eens bent, teken je niet. Als je het er wel mee eens bent, teken je wel. Al dat gezeur over wie wat vindt, Logica biedt jou een contract aan en je hoeft niet te tekenen. Contracten zijn vaak, zo niet altijd, opgesteld dat ze als juridische stok gebruikt kunnen worden om mee te slaan.

Denk je dat het straks met je leaseauto anders zal zijn?

Democratie kost een Fortuyn

• Donde
Let er ook even op dat jij na je proeftijd(mocht je die doorkomen!) dat je niet gelijk een nieuwe leaseauto gaat bestellen. Want ook daarin verschuilt zich een wurgcontract met Logica... ;) Blijf dus zo lang(max. is 8 maanden) mogelijk in de huurauto rijden.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
De amorisatieregeling bij Logica is niet zo heel anders dan die bij andere bedrijven hoor.

Wat auto's betreft... als je twijfelt of je de volle 4 jaar vol gaat maken kun je natuurlijk altijd kiezen voor een auto uit vraag en aanbod.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• franssie

franssie

Save the albatross

Rukapul schreef op donderdag 09 september 2010 @ 09:46:
[...]

De vergelijking met een MBA gaat mank. Een typische MBA is immers deeltijd, heeft minder contacturen, etc.

Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat de masterclass fulltime klassikaal gegeven wordt in niet al te grote groepen. Als ik zie dat een gemiddelde (korte) cursus al makkelijk tussen de 500 a 1000 euro per dag kost dan is 15k voor ca 21 dagen (een maand) al niet helemaal absurd. Indien ze ook nog eens het gemis aan declarabele uren meetellen dan zit je er zo aan (dit juridisch laten meetellen kan wel eens juridisch discutabel zijn ook).

Overigens vind ik de kosten veel te hoog en alleen te verantwoorden als de masterclass ontegenzeggelijk en op korte termijn meerwaarde biedt aan de persoon zelf. De kans dat dat het geval is is heel klein.
Als het idd full-time is misschien niet helemaal absurd maar toch nog steeds aan de hoge kant. De gederfde inkomsten van de trainers zou je wellicht als kosten kunnen rekenen, die van de trainee lijkt me inderdaad niet te rechtvaardigen. Bij 1 trainer zou dat dan ca 17k omzet schelen, op 10 studenten zit dat dichter bij de 1k5 dan 15k. Nu zijn er natuurlijk nog meer kosten maar om een boven-markt-conforme prijs te vragen vind ik niet echt heel erg netjes en lijkt idd erg op een gouden strop zoals de lease auto dat ook is (ik reed altijd in 2 jaar oude auto's om die reden en nu een eigen).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Rukapul
Wijnands schreef op donderdag 09 september 2010 @ 11:23:
De amorisatieregeling bij Logica is niet zo heel anders dan die bij andere bedrijven hoor.
De amortisatieregeling an sich wellicht niet, maar de gouden kooi constructie voor starters bij Logica wel. Er zijn weinig bedrijven die werknemers standaard, min of meer verplicht, volladen met zo'n hoge schuld.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-09 16:40

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Masterclass zou je kunnen vergelijken met een traineeship ergens anders. Zo heel vreemd vind ik het dan ook niet. De Masterclass is dan ook voornamelijk voor schoolverlaters. Niet iedereen die in dienst komt krijgt gelijk een dergelijke constructie aan z'n broek.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Rukapul
Janoz schreef op donderdag 09 september 2010 @ 12:43:
Masterclass zou je kunnen vergelijken met een traineeship ergens anders. Zo heel vreemd vind ik het dan ook niet. De Masterclass is dan ook voornamelijk voor schoolverlaters. Niet iedereen die in dienst komt krijgt gelijk een dergelijke constructie aan z'n broek.
Een masterclass en traineeship zijn m.i. volstrekt onvergelijkbaar met uitzondering van de doelgroep (=(academische) starters).

Een trainee leert veelal door verschillende projecten te doen, een masterclasser door een uitgebreide cursus.
Een trainee zal over de loop van de tijd wellicht wat cursussen krijgen maar niet door te starten met een volle maand opleiding.
Een trainee zal typisch niet na een maand al volhangen met 15k aan verplichtingen. (Veel organisaties die aan traineeships doen die zullen niet eens een amortisatieregeling voor cursussen hebben met uitzondering van de hele dure zoals MBAs of WO- en HBO-trajecten.)

Overigens wil ik Logica hier helemaal niet slecht mee wegzetten. Ik bekijk het alleen vanuit het perspectief van voordeel en risico en dus stel ik de vraag of ik die kosten in het uiterste geval zelf zou willen dragen als ik op de 32e dag tot de conclusie kom dat Logica niets voor mij zou zijn. Voor een MBA of ander traject kan ik me dat voorstellen, voor een specifieke certificatie eventueel ook, maar voor een redelijk algemene masterclass van 15k niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 09-09-2010 13:17 ]

Verwijderd

Je verbind je voor 2/3/4/ jaar aan een Logica (afhankelijk waar je voor getekend hebt). Eerder weggaan is geen optie, tenzij je evt. nieuwe werkgever je schulden overneemt.

Het is een manier van Logica om het verloop tegen te gaan. Ze weten niet hoe ze mensen echt aan zich kunnen binden en dus wordt je vastgeketend met een studie c.q. wurg contract. Vervolgens wordt je als starter beloofd dat je heel snel gaat groeien in salaris maar hier wordt niets van waargemaakt.

Maarja weggaan kan niet want je zit vast aan je studiecontract, en dat weten ze! Ik kan je uit ervaring vertellen dat er heel veel starters zijn die dag 1 na het studiecontract gelijk weer zijn vertrokken. Ik ken ze persoonlijk!

De constructie is slim want Logica kan exact uitrekenen wat de kosten zijn die twee jaar dat je vastzit en wat de opbrengsten zijn. Blijf je langer hangen dan 2 jaar dan is het mooi meegenomen. Zo niet, dan hebben ze al weer een nieuw masterclasje vol "high potentials" klaar staan. Ga je toch binnen twee jaar weg dan vangen ze dus de ammortisatie-kosten waar je voor hebt getekend!

Ik heb dit voorgelegd aan mijn manager in een exit gesprek en hij bevestigde dat dit helaas het business model is en dat de meeste starters binnen 3 jaar weer weg zijn.

Als je twijfelt om hier te gaan werken kun je ook de reviews lezen op companyrating

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2010 14:01 . Reden: link companyrating toegevoegd ]

• Kickasz
  • Niet online
Cid Highwind schreef op donderdag 09 september 2010 @ 09:40:
@ Kickasz: Die amortisatieregeling dien je toch te tekenen vóórdat de Masterclass begint? Dat was bij mij in ieder geval wel zo. Sowieso zit je dan nog in je proeftijd, en als je daar niet doorheen komt zou hij ook niet gelden.
In onze masterclass was het in ieder geval toch echt andersom. Ik was namelijk niet de enige in de masterclass die pas te horen kreeg over zo'n regeling nadat we waren begonnen. Op de terugkom dag van de BTC hebben we hier ook nog een opmerking over gemaakt. De toenmalige CEO beloofde beterschap ;).

Anyway, ik zou niet al te moeilijk doen over het tekenen van de regeling.

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

ik zie ook het probleem niet. De keuze is aan jou, en het bedrag is billijk voor wat je krijgt

Niet vergeten dat als je er voortijds uitgekieperd wordt, dat bedrag of een deel daarvan je waarschijnlijk wordt kwijtgescholden. Dat gebeurt ook met leaseboetes bij door Logica geinitieerd ontslag (die afkoopsommen zijn niet mals!) Is dus ook voor jou een soort garantie dat je hoogstwaarschijnlijk minimaal drie jaar in dienst blijft, want anders kost het Logica geld jou op straat te zetten. Voor je tekent kun je dat ook navragen natuurlijk, of er zo'n garantie kan worden meegenomen .

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

• t_captain
Verwijderd schreef op donderdag 09 september 2010 @ 13:55:

Ik heb dit voorgelegd aan mijn manager in een exit gesprek en hij bevestigde dat dit helaas het business model is en dat de meeste starters binnen 3 jaar weer weg zijn.
Als veel van je starters al binnen 3 jaar weg zijn, dan snap ik dat een werkgever een amortisatieregeling wil instellen. Dat doe je niet voor een enkeling die vrij snel de biezen pakt maar wel als het structureel van aard is.

Ik zou overigens geneigd zijn om niet alleen het symptoom aan te pakken maar ook wat verder te kijken naar de oorzaak.

Ligt het aan het simpele feit dat werknemers in het begin van hun loopbaan vrij mobiel zijn en naarmate ze ouder worden steeds honkvaster? Dan is het een globaal probleem met starters, wat Logica dus niet kan oplossen. Als dat het geval is, moet je heroverwegen of je nog wel zoveel starters wil aannemen.

Of is het een bedrijfspecifiek probleem, iets met verwachtingen die niet uitkomen? Dan zit de sleutel in communicatie tijdens het recruitment proces.

[ Voor 0% gewijzigd door t_captain op 10-09-2010 12:21 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Toen ik dienst kwam in de late jaren 90 heb ik juist voor CMG gekozen omdat het een van de zeer weinige werkgevers was die bereid was fors in opleiding te investeren zonder dat daar een verplichting van mijn kant tegenover stond.

Die tijd is veranderd. Overigens weet ik wel dat andere bedrijven best bereid zijn om een studieschuld over te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

snif...nu wordt Kronenstede ook nog opgedoekt... ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maltesersnoepie
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-09 14:57
Opgedoekt? Wat bedoel je daar precies mee? IK zou daar namelijk gaan werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

op email lees je zit:
Omdat onze Amstelveense locaties Kronenstede en Ballast Nedam niet volledig werden benut, heeft Logica samen met haar vastgoedbemiddelaar gezocht naar een goede oplossing. Besloten is om de medewerkers van deze twee locaties samen te brengen op één locatie
Normaal plaats ik geen interne berichten hier (tenzij ze uitermate stom zijn) - maar dit lijkt me niet al te vertrouwelijk ;)

Het ballast-Nedam gebouw is 300 meter eerder aan de weg dan kronenstede (eigenlijk de eerste oprit op die weg aan je rechterhad is goed, de tweede is de parkeerplaats en die is beter), dat moet je kunnen vinden en voor de zekerheid anders even bellen voor je eerste werkdag. Succes!

edit: http://maps.google.nl/map...pKaVQ&cbp=12,79.15,,0,1.8 daar dus

[ Voor 43% gewijzigd door franssie op 12-09-2010 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Staat ook een bordje hoor bij het Ballast gebouw.

Ik ben benieuwd naar de gevolgen voor de parkeerproblematiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

Wijnands schreef op maandag 13 september 2010 @ 09:13:
Ik ben benieuwd naar de gevolgen voor de parkeerproblematiek.
iets minder ver lopen naar BN dan naar Kronenstede vanaf het parkeerterrein toch? En anders gooien we wat unbillables eruit. >:) Soort stoelendans, maar dan anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kickasz schreef op donderdag 09 september 2010 @ 08:06:
Voor wat betreft de amortisatieregelingen, Logica krijgt vanuit de Europese Unie forse subsidies voor de Masterclasses (staat ook zo'n mooi blauw vlaggetje op de presentielijsten)

Een mede masterclasser van mij heeft vroeger eens uitgezocht dat er geen terugbetalingsregeling met de medewerker mag worden overeengekomen voor dat deel waarvoor subsidie wordt ontvangen.
Daarnaast kwam hij er ook achter dat je gewoon om een kostenspecificatie mag vragen, het is niet zo dat er een bedrag uit de duim gezogen mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
>:)

Heb je de link nog naar de relevante passage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[b][message=34680956,noline]Wijnands schreef op maandag 13 september 2010 @ 17:44[/message
Heb je de link nog naar de relevante passage?
Nope, ben inmiddels lang genoeg in dienst om me geen zorgen te maken over amortisatieregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Laatst online: 30-09-2024
Hmmm… Ik realiseer me nu dat mijn deelname aan de optieregelingen bij vertrek komt te vervallen. Met de huidige koersen van Logica (+4%) betekent dat dat een nieuwe werkgever een paar honderd euro per maand extra moet compenseren… Moet een potentiële werkgever wel met een heel aantrekkelijk bod komen willen ze me verleiden!

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Logica +4,9% vandaag, flinke stijging sinds vanochtend.
Zullen we morgen of overmorgen weer iets te horen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Testert schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 14:49:
Hmmm… Ik realiseer me nu dat mijn deelname aan de optieregelingen bij vertrek komt te vervallen. Met de huidige koersen van Logica (+4%) betekent dat dat een nieuwe werkgever een paar honderd euro per maand extra moet compenseren… Moet een potentiële werkgever wel met een heel aantrekkelijk bod komen willen ze me verleiden!
Je gaat uit je opties een maandelijks inkomen van een paar honderd euro per maand halen? Dan heb je wel veel opties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

Verwijderd schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 15:53:
Logica +4,9% vandaag, flinke stijging sinds vanochtend.
Zullen we morgen of overmorgen weer iets te horen krijgen?
[cynicus]
de aandeelhouders zijn tevreden. Hebben zeker gehoord dat er geen verhoging wordt uitgedeeld. Goed voor het dividend bedrijfsresultaat
[/cynicus]
**bankmail snel checken doet**

Verwijderd

Zoals enkelen van jullie al gehoord hebben is de Guru4Pro sessie op 29 september (Data Vault) met Dan Linstedt vol.
Dit was gecommuniceerd via de mail, iets van:
"...Dank voor jullie inzet, inmiddels hebben 80 Logicanen en 120 externen zich ingeschreven voor dit evenement. En dat zelfs voordat onze externe berichtgeving/marketing moet starten..."

Kortom: het is al volgeboekt.

Nu zie ik dus net een flinke banner van Guru4Pro op de Tweakers-site voor datzelfde evenement....hoezo geldverspilling?

• Wijnands
Banner was waarschijnlijk al gekocht. Wel leuk dat 'ie vol zit.

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Ik kwam na mijn vakantie ook weer een brief tegen van logica, het was laat ( of vroeg ) dus ik heb alleen een snelle scan gedaan naar een % teken en gezien dat het nooit een belangrijke brief kan zijn.

Na wat ik hier zo lees is het weer het standaard stukje management gezever waar eigenlijk niemand wat aan heeft en niemand om gevraagd heeft.

Mijn aanwezigheid op de practicemeeting zal toch heel erg beinvloed gaan worden door de salarisverhoging dus ik heb de mail waarin staat dat we de dag moeten reserveren ( moeten + vrije tijd + werkgever - vergoeding = ignore ) gewoon genegeerd.

Mocht er een manager meelezen ( ik heb zo vermoedens dat er wat hier rondlopen ) zet even netjes in jullie spam berichtjes dat het om de practicemeeting gaat de volgende keer dat scheelt me weer het open van een mailtje.

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:40
Gisteren zelf en samen met 200+ anderen letterlijk van Wilbert gehoord: er komt een salarisverhoging in oktober. Hij benadrukte dat hij had gezegd dat er uitstel was, geen afstel. Meer woorden zijn er niet aan besteed.

Hmm, realiseer me nu dat er geen jaartal is genoemd :-)

• Donde
marcelmg2 schreef op woensdag 15 september 2010 @ 12:13:
Gisteren zelf en samen met 200+ anderen letterlijk van Wilbert gehoord: er komt een salarisverhoging in oktober. Hij benadrukte dat hij had gezegd dat er uitstel was, geen afstel. Meer woorden zijn er niet aan besteed.

Ik heb begrepen dat er in de tweede week van september gecommuniceerd zou worden wat er 'eventueel' in oktober als salarisverhoging gegeven zal worden. Ach, we hebben nog tot vrijdag... :+

• Wijnands
marcelmg2 schreef op woensdag 15 september 2010 @ 12:13:

Ik zat ook in de zaal. Wilde dit eigenlijk nog niet hier gaan posten.

Slecht eten trouwens, waarom kunnen ze dat in Utrecht nou niet?

• marcelmg2
Wijnands schreef op woensdag 15 september 2010 @ 12:29:
[...]

Ik zat ook in de zaal. Wilde dit eigenlijk nog niet hier gaan posten.

Slecht eten trouwens, waarom kunnen ze dat in Utrecht nou niet?
Ik zie dit niet als 'Company Confidential'. Zeker niet omdat het een herhaling is van een belofte die eerder gedaan is en overal genoemd is. Het was geen 'nieuw' nieuws.

Eten viel toch wel mee? Of zijn mijn normen qua kantinevoer gewoon wat lager?

• JohnnyBravo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-03-2022

JohnnyBravo

Man, I'm pretty!

Donde schreef op woensdag 15 september 2010 @ 12:19:
[...]

Ik heb begrepen dat er in de tweede week van september gecommuniceerd zou worden wat er 'eventueel' in oktober als salarisverhoging gegeven zal worden. Ach, we hebben nog tot vrijdag... :+
Bron? Ik heb juist gehoord van mijn directe management dat het voor 1 oktober (dus letterlijk mogelijk tot 30 september 23:59) gecommuniceerd wordt.

Recept van de dag: Mosselen - Uien - Peterselie - Wortel - 2 Tenen Knoflook - En vlak voor het op tafel zetten veel, maar dan ook echt veel 'Nee, echt veel' BIERRRRR!!!

• Donde
JohnnyBravo schreef op woensdag 15 september 2010 @ 14:54:
[...]

Bron? Ik heb juist gehoord van mijn directe management dat het voor 1 oktober (dus letterlijk mogelijk tot 30 september 23:59) gecommuniceerd wordt.
Bron: Practice manager :)

Normaliter communiceren ze 2 weken voor de ingangsdatum van de salarisverhoging hoeveel je erbij krijgt. Maar het zou mij niks verbazen als ze het 30 september communiceren. Want dan kun je pas in oktober je ontslag indienen... ;) Toch weer een maand extra voor Logica.

• Shadowhawk00
Donde schreef op woensdag 15 september 2010 @ 15:02:
[...]

Bron: Practice manager :)

Normaliter communiceren ze 2 weken voor de ingangsdatum van de salarisverhoging hoeveel je erbij krijgt. Maar het zou mij niks verbazen als ze het 30 september communiceren. Want dan kun je pas in oktober je ontslag indienen... ;) Toch weer een maand extra voor Logica.
Ja als ze inderdaad 30september om 23:59 het communiceren wordt het wat lastig ontslag aanvragen, hoewel een mailtje toch echt wel in 1 min gestuurd is, maar ik denk niet dat ze zo zielig bezig zijn, zelfs ik verwacht dat niet van logica.
Maar mijn bron gaf ook aan dat ze het de eerste 2 weken van september zouden communiceren en aangezien die vandaag voorbij zijn omdat het billing is zou het vandaag moeten zijn.

Die brief toch maar gelezen en dan vraag je je echt af of ze het daar allemaal wel snappen. Als je ziet dat mensen hun ongenoegen uiten in externe media moet je je misschien toch eens gaan afvragen of dat niet een beetje aan jezelf ligt en niet vragen dat niet te doen.

Geeft wel aan dat mensen hier en in de computable een gevoelige snaar geraakt hebben en dat we dus eigenlijk alle vuile was moeten buitenhangen, blijkbaar is dan voor het management nog de enige oplossing de problemen oplossen als ze het willen voorkomen.

• Wijnands
marcelmg2 schreef op woensdag 15 september 2010 @ 13:17:

Eten viel toch wel mee? Of zijn mijn normen qua kantinevoer gewoon wat lager?
Ik denk 't. Aardappeltjes die echt zout genoeg waren om mee te strooien in de winter. Kipspiezen met een vage bijsmaak. Een of ander rundvleesgerecht wat van de bouillonpoeder en de smaakversterkers aan elkaar hing.

Broodjes waren wel aardig.

• JohnnyBravo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-03-2022

JohnnyBravo

Man, I'm pretty!

@Donde, Shadowhawk00: Ziet uwen Logica-mail ;) Het zit toch wat anders dan jullie denken.

Recept van de dag: Mosselen - Uien - Peterselie - Wortel - 2 Tenen Knoflook - En vlak voor het op tafel zetten veel, maar dan ook echt veel 'Nee, echt veel' BIERRRRR!!!

• marcelmg2
JohnnyBravo schreef op woensdag 15 september 2010 @ 19:25:
@Donde, Shadowhawk00: Ziet uwen Logica-mail ;) Het zit toch wat anders dan jullie denken.
Nu komt alles goed.

• Parody
  • Niet online
Weer een geweldig mailtje van meneer Kieboom! ;)

• leovries
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-10-2016
Duidelijke mail van Wilbert lijkt mij!

Als er in juli een dergelijke mail was gestuurd (met een andere boodschap helaas) had dit veel onrust kunnen voorkomen.

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

dank Wilbert.
Dat ziet er al een stuk beter en duidelijker uit dan die virtuele belediging van Henny. Heb je m wel een beetje opgevoed na al deze damage control van de laatste maand? Wat voor beoordeling krijgt ie dit jaar?
we gaan t zien wat het oplevert. Een echte Hollander zegt ook : "eerst zien, dan geloven"

• prutser387
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-09 11:04
Vind het raar dat hij apart een mailtje stuurt met de mededeling dat de salarisronde doorgaat in oktober. Hij had een paar maanden terug toch al gezegd dat deze er zeker weten zou komen?

Klinkt nu een beetje alsof er nog serieus is nagedacht om deze ronde ook niet door te laten gaan.

En daaruit kan je weer de conclusie trekken dat het geen vetpot wordt...

• Roadman
In het vorige mailtje stond helemaal niet dat het zeker zou zijn.

• Shadowhawk00
JohnnyBravo schreef op woensdag 15 september 2010 @ 19:25:
Ik zie mijn logica email en nu? We gaan jullie er wat bijgeven zegt nog steeds helemaal niets.
Het enige wat we nu meer weten is dat we iets krijgen dat was nog niet zeker, en zoals aangegeven krijgen we dat netjes na 2 weken.

Als ze dit in juni hadden gestuurd met dezelfde boodschap als toen hadden ze dezelfde onrust gehad. Je moet er wel even vanuit gaan dat ze nu pas weten dat ze salaris extra kunnen geven he dat wisten ze toen nog niet.

Ik vind de redenering van pruster een heel stuk interresanter, het zal inderdaad lang niet marktconform zijn aantegezien er zo lang gedacht is over het wel of niet geven. Maarja marktconform zegt natuurlijk niets zonder dat je weet met welke markt je vergelijkt de salarisverhoging ( in geld ) zou in india misschien wel heel marktconform kunnen zijn.

Uiteindelijke feit blijft dat we al zeker 15 maanden achterlopen met de salarisverhoging en dat we nog steeds niets weten. O en dat het management niet snapt dat we dat niet leuk vinden en al helemaal niet begrijpt dat we ons ongenoegen uiten, ignorance is a blessing zullen we maar zeggen.

• Donde
Handig dat ze het pas eind september/begin oktober communiceren. Als je ontslag neemt in oktober, dan zal dat betekenen dat je pas per 1 januari bij een 'eventuele' nieuwe werkgever kunt starten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 september 2010 @ 10:02:
Zoals enkelen van jullie al gehoord hebben is de Guru4Pro sessie op 29 september (Data Vault) met Dan Linstedt vol.
Dit was gecommuniceerd via de mail, iets van:
"...Dank voor jullie inzet, inmiddels hebben 80 Logicanen en 120 externen zich ingeschreven voor dit evenement. En dat zelfs voordat onze externe berichtgeving/marketing moet starten..."

Kortom: het is al volgeboekt.

Nu zie ik dus net een flinke banner van Guru4Pro op de Tweakers-site voor datzelfde evenement....hoezo geldverspilling?
Dit is onzin :( Hoe kom je aan deze wijsheid? AANMELDINGEN STAAN NOG STEEDS OPEN.. STERKER NOG.. we kunnen ruim het dubbele bezoekers hebben als wij nu aan aanmeldingen binnen hebben O-)

Ben je geïnteresseerd om de Guru4Pro sessie op 29 september (Data Vault) met Dan Linstedt bij te wonen meld je dan aan via de website van Logica, ik herhaal de inschrijvingen staan nog steeds open _/-\o_

• prutser387
Roadman schreef op donderdag 16 september 2010 @ 08:10:
In het vorige mailtje stond helemaal niet dat het zeker zou zijn.
Inderdaad, niet in een mailtje.

Maar in zijn blogpost zegt Wilbert begin juli:
Deze week hebben mijn collega’s uit het NL MT en ik jullie gemeld dat de salarisronde niet per 1 juli plaats kan vinden en dat wij deze doorschuiven naar oktober. Ik wil nog eens benadrukken: het is uitstel en geen afstel.

Dit lees ik als: Er komt zeker weten een salarisronde.

Uit het recentelijk verstuurde mailtje haal ik meer een toon van: Eigenlijk willen we geen ronde doen, maar als we het niet doen krijgen we zo veel gezeur dat we besloten hebben om jullie toch een paar broodkruimels te geven.

[ Voor 17% gewijzigd door prutser387 op 16-09-2010 09:41 ]

• Tallguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tallguy

There is no place like 127.0.0

idd viel het me ook op dat in de mail wordt gesproken naar de review van afgelopen jaar. En de jaren ervoor dan? We staan nu al iets van 2 jaar stil qua salarisontwikkeling. Ik zou graag zien dat dat mee-gecompenseert wordt in oktober, maar heb er eerlijk gezegd weinig (lees: geen) hoop op.
Het hele mailtje riekt in mijn opinie naar een grote slag om de arm houden wat je erbij krijgt, als je uberhaupt er al iets bij krijgt.

Waarom vermoed ik dat het gaat in de trant van "we zouden je er graag iets bij willen geven want je doet zo goed je best en je zou het écht moeten hebben, maar...." (en dan komt een of ander excuus waar je niks voor koopt) of je gaat en 50eur bruto op vooruit. Nou..dat schiet lekker op (ook mbt je pensioenopbouw die bij Logica niet echt florisant is aangepakt).

specs | 3360wP met SE3000

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 16 september 2010 @ 09:33:
[...]
...ik herhaal de inschrijvingen staan nog steeds open _/-\o_
My fault, ik heb wel het idee dat het erg druk gaat worden :)
Kensei schreef op donderdag 16 september 2010 @ 09:47:
idd viel het me ook op dat in de mail wordt gesproken naar de review van afgelopen jaar. En de jaren ervoor dan?...
2008/2009 wordt dan ook niet meegenomen in je beoordeling, je hebt al een rapportcijfer voor dat jaar gekregen en toen kreeg je 0 op het request ;)

Er staat ook duidelijk in de mail dat de komende salarisronde marktconform zal zijn, dat wil nog niet zeggen dat ieders salaris marktconform zal worden.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2010 10:04 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-09 16:40

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Donde schreef op donderdag 16 september 2010 @ 09:29:
Handig dat ze het pas eind september/begin oktober communiceren. Als je ontslag neemt in oktober, dan zal dat betekenen dat je pas per 1 januari bij een 'eventuele' nieuwe werkgever kunt starten.
Is alleen maar een stuk makkelijker vanwege de vakantiedagen, vakantiegeld, overstappen ziektekosten verzekering en omdat je makkelijk een weekje vakantie kunt nemen tussen de overstap.

@hieronder: Dat bedoel ik inderdaad met vakantiegeld ;).

[ Voor 5% gewijzigd door Janoz op 16-09-2010 11:14 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Janoz schreef op donderdag 16 september 2010 @ 09:51:
[...]

Is alleen maar een stuk makkelijker vanwege de vakantiedagen, vakantiegeld, overstappen ziektekosten verzekering en omdat je makkelijk een weekje vakantie kunt nemen tussen de overstap.
En geen problemen hebt met een stuk restitutie vakantiegeld dat je al uitgegeven hebt ;)

• Donde
prutser387 schreef op donderdag 16 september 2010 @ 09:40:
[...]

Inderdaad, niet in een mailtje.

Maar in zijn blogpost zegt Wilbert begin juli:
Deze week hebben mijn collega’s uit het NL MT en ik jullie gemeld dat de salarisronde niet per 1 juli plaats kan vinden en dat wij deze doorschuiven naar oktober. Ik wil nog eens benadrukken: het is uitstel en geen afstel.

Dit lees ik als: Er komt zeker weten een salarisronde.

Uit het recentelijk verstuurde mailtje haal ik meer een toon van: Eigenlijk willen we geen ronde doen, maar als we het niet doen krijgen we zo veel gezeur dat we besloten hebben om jullie toch een paar broodkruimels te geven.
Wellicht dat ze nu hadden gemerkt dat er wel heel veel mensen ontslag heb genomen. En via dit mailtje mensen nog even iets langer willen vasthouden. In ieder geval tot het eind van het jaar.

Ik verwacht namelijk ook dat ze broodkruimels gaan uitdelen en dat het totaal niet marktconform zal zijn.

[ Voor 46% gewijzigd door Donde op 16-09-2010 10:36 ]

• Edjaaah
Jongens, jongens, er is nog steeds niets zeker. Er komt idd een ronde, maar dat wil niet zeggen dat je er iets bij krijgt... De laatste zin begint met: "Een eventuele verhoging...", dat geeft mij nog geen zekerheid.

De eventuele verhoging moet uiterlijk de 10e (oktober) in SAP zijn verwerkt om het mee uit te kunnen betalen in oktober, dus de duidelijkheid kan nog wel even op zich laten wachten.

• Shadowhawk00
Ach ja tenzij je gewoon overstapt naar een ander uitzendbureau zijn er genoeg logica is zeker niet de enige.
Dan weet je veel sneller hoeveel je gaat verdienen.

Kan je meteen hier op tweakers kijken hoe die bedrijven het doen met hun personeel dit geeft een veel eerlijker en duidelijker beelt dan wat die marketing managers allemaal zeggen.

Het is dat logica op dit moment beter in mijn korte termijn planning past anders was ik ook veel actiever met zoeken naar een ander "salarisverstrekker" want de "job" komt toch bij de klanten vandaan.

• Donde
En we staan weer in de Computable met een artikel.

• Shadowhawk00
Een artikel dat als de salarisverhoging niet marktconform is voor 2 jaar waarschijnlijk weer heel veel reacties gaat krijgen ( en terecht ) zodat kieboom weer kan klagen dat wij niet met onze managers communiceren.

Maar wie hier denkt dat de salarisverhoging genoeg motivatie gaat zijn om te blijven ? Gebrek eraan was voor veel collega's de druppel dus zullen ze hiermee de capaciteit van de spreekwoordelijke emmer genoeg vergroten?

• Parody
  • Niet online
Och, ik heb getallen gehoord van 1 tot 1 1/2 procent salarisruimte voor Nederland. Ik heb er absoluut geen geloof in dat we een echt marktconforme salarisverhoging gaan krijgen (misschien voor sommige mensen net inflatiecorrectie over 2009), en ga dus per 1 oktober elders aan het werk. En zo druppelt de emmer langzaam vol. Bij mij is-ie al overgelopen, en ik vermoed dat Logica dit jaar en komend jaar er per saldo qua werknemersaantal behoorlijk op achteruit gaat. De emmer wordt misschien zelfs wel kleiner door de beperkte stijging...

Kieboom en consorten moet eens ophouden met zeuren en zeiken op het personeel in Nederland dat z'n uiterste best doet om het bedrijf draaiend te houden, en zich sterk maken voor Nederland richting de top in Engeland! Drie jaar geleden mocht Nederland de broek ophouden voor Frankrijk, GB en Duitsland (dat was toen het excuus voor een krappe inflatiecorrectie). En andersom kan er blijkbaar weinig. Er is gewoon telkens een ander excuus om de werknemers uit te melken om voor de aandeelhouders en het hoger management de zakken te vullen. Dat worden mensen een keer zat... Iedere keer weer beloftes die vervolgens niet waargemaakt worden. Jaja, dit jaar geen budget voor cursussen, komt volgend jaar weer! En het jaar daarop hetzelfde. Beloof dan gewoon niets, dan weten mensen tenminste waar ze aan toe zijn! Nu blijft het pappen en nathouden, met als resultaat werknemers die gefrustreerd het bedrijf verlaten, om maar niet te spreken van een heleboel negatieve publiciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Vaak wordt er geimpliceerd dat de salarisruimte meteen de gemiddelde loonsverhoging bepaalt. Dat is volgens mij niet helemaal juist, je hebt namelijk ook het personeelsverloop. Er gaan mensen weg en er worden mensen aangenomen. De vertrekkers hebben gemiddeld meer ervaring en een hoger salaris dan de nieuwe werknemers. Door dat verschil ontstaat ook een stukje loonruimte voor de blijvers.

Stel, je hebt een groep met 10 werknemers die gemiddeld 3000 euro verdienen. Salarisruimte (even voor het gemak geen secundaire arbeidsvoorwaarden en werkgeverspremies meegeteld) = 30.000.
Nu gaat er een ervaren werknemer weg met een salaris van 4000 euro. Er komt een schoolverlater terug die 2000 kost. Dat levert 2000 aan ruimte op, die kan worden verdeeld over 9 blijvers. Dat levert deze mensen gemiddeld al 7.4% loonsverhoging op, bovenop de 1 a 1.5% indexatie van de loonruimte.

Of de getallen in bovenstaande voorbeeld realistisch zijn moet je zelf beoordelen. Ik vermoed dat ik heb gerekend met een nogal groot verschil tussen het salaris van de leaver en dat van de joiner, misschien zit er gemiddeld geen 2000 euro tussen maar slechts 500 a 1000. Aan de andere kant lijkt een verloop van 10% me niet al te hoog ingeschat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Laatst online: 30-09-2024
Klopt t-captain. Die 1 á 1,5 % zou dan in het voorbeeld een extra bedrag betekenen van 300 á 450 euro wat verdeeld wordt over de resterende 9 personeelsleden. Dat betekent nog niet dat ze alle negen 1 á 1,5 % erbij krijgen want de juniors met 2 á 3 jaar ervaring worden naar verhouding onderbetaald.

[ Voor 0% gewijzigd door Testert op 17-09-2010 09:56 . Reden: taalfout ]

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
@t_captain: de redenatie die je voorstelt komt me onwaarschijnlijk over. Budgettering van de verhogingsruimte is typisch iets wat separaat gezien wordt (altijd kosten van de baten en meevallers van de tegenvallers scheiden a la Zalm-norm). Tevens zou het impliceren dat in plaats van een vast moment dat er een punt in het verleden of het huidige budget (wanneer vastgesteld?) als referentie wordt genomen om de ruimte te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
@t_captain, je neemt even voor het gemak aan dat de joiners een lager salaris krijgen dan de leavers, en dat die leavers allemaal voor 1 october weg zijn.
Als de salarisruimte omhoog gaat met 1 of 1.5% zal dit de gemiddelde salarisverhoging zijn zolang er geen verschil in het personeel is. Maar waar het eigenlijk om draait is dat die 1.5% zeker niet marktconform is voor 2 jaar. En de gemiddelde salrisverhoging zal echt geen factoren afwijken van die 1.5% misschien 2% ofzo maar het zal echt geen 4% worden ineens.

Mij is ooit verteld dat ze dit deden zodat ze nu dan bijna het dubbele zouden kunnen geven, misschien deze manager toch maar eens hierop aanspreken, aan de andere kant een beetje duidelijk mailtje op het blog van wilbert en die manager belt mij gewoon op ( scheelt me weer opzoekwerk :D )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@rakapul: salarisruimte is de stijging van het totale salarisbudget. Daardoor wordt de individuele salarisstijging bepaald door het gestegen budget maar ook door het verloop zoals boven geschetst.

@shadowhawk: als je van een willekeurig bedrijf over de gehele bestaansperiode het gemiddelde van alle joiners en alle leavers bekijkt, dan hebben de leavers per definitie meer dienstjaren dan de joiners. Het verschil tussen de twee is principieel gelijk aan de gemiddelde verblijfsduur in het bedrijf. In een bepaalde periode met een beperkt aantal joiners en leavers kun je afwijkingen van het gemiddelde aantreffen. Maar mijn indruk is dat ook in deze periode bij Logica de uitstroom hoofdzakelijk aan de senior kant zit (ik heb een aantal zeer ervaren collega's zien vertrekken en lees hier op het forum ook dat het veelal de ervaren werknemers zijn die zich miskend voelen en elders hun heil zoeken). Terwijl de recruitment zich richt op een gemengd gezelschap van wat schoolverlaters, een aantal mediors en een aantal seniors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
De volgende keer dat een collega dus bij je manager het kantoor uitloopt na zijn ontslag te hebben ingediend, loop je als blijver dus naar binnen om te vragen om een hoger salaris :P

Daarnaast, ik mag toch aannemen dat er (informeel) schalen zijn en dat de externe tarieven daar relatie mee houden. Gevolg daarvan is dat de 'winst' vrij beperkt zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Shadowhawk00 schreef op donderdag 16 september 2010 @ 22:20:
Een artikel dat als de salarisverhoging niet marktconform is voor 2 jaar waarschijnlijk weer heel veel reacties gaat krijgen ( en terecht ) zodat kieboom weer kan klagen dat wij niet met onze managers communiceren.

Maar wie hier denkt dat de salarisverhoging genoeg motivatie gaat zijn om te blijven ? Gebrek eraan was voor veel collega's de druppel dus zullen ze hiermee de capaciteit van de spreekwoordelijke emmer genoeg vergroten?
Een dooddoener in HR land is dat salaris niet voldoende is om mensen binnen te houden. Salaris wordt ook wel 's een hygiene factor genoemd. Ik ben het er op zich wel mee eens. Een salaris moet (subjectief en/of objectief) gewoon goed zijn. Daarnaast zijn factoren als interessant werk (dat is vaak wel in orde) maar ook opleidingsmogelijkheden en carrierepersectief heel belangrijk.

Opleidingen hoef ik het, neem ik aan, niet over te hebben. Carrierepersectief is een aparte, het is er op zich vaak wel maar je moet het meestal helemaal zelf uitzoeken of de mazzel hebben een manager te hebben die met je meedenkt. Planning heb ik niet vaak gezien.

In de huidige economie verwacht ik niet dat men de loonsom voldoende kan en wil laten stijgen om iedereen tevreden te stellen. Voor hoeveel mensen dit de laatste druppel is om op te stappen vind ik moeilijk in te schatten. Heel veel mensen hebben vaak wel een grote mond maar zijn na een paar maanden weer uitgemoppert en blijven gewoon.
Parody schreef op donderdag 16 september 2010 @ 23:41:

Kieboom en consorten moet eens ophouden met zeuren en zeiken op het personeel in Nederland dat z'n uiterste best doet om het bedrijf draaiend te houden, en zich sterk maken voor Nederland richting de top in Engeland! Drie jaar geleden mocht Nederland de broek ophouden voor Frankrijk, GB en Duitsland (dat was toen het excuus voor een krappe inflatiecorrectie). En andersom kan er blijkbaar weinig. Er is gewoon telkens een ander excuus om de werknemers uit te melken om voor de aandeelhouders en het hoger management de zakken te vullen.
Dat zakken vullen van hoger management wordt vaak geroepen, ik geloof er niet zo in zonder bewijzen.

Wat aandeelhouders betreft, ik vraag me af hoeveel beursgenoteerde ondernemingen het lef hebben om te zeggen "we nemen dit jaar een klein verlies om ons personeel beter te kunnen waarderen". Zullen er weinig zijn denk ik.

[ Voor 24% gewijzigd door Wijnands op 17-09-2010 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmg2
Wijnands schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 15:01:
[...]
Een dooddoener in HR land is dat salaris niet voldoende is om mensen binnen te houden. Salaris wordt ook wel 's een hygiene factor genoemd. Ik ben het er op zich wel mee eens. Een salaris moet (subjectief en/of objectief) gewoon goed zijn. Daarnaast zijn factoren als interessant werk (dat is vaak wel in orde) maar ook opleidingsmogelijkheden en carrierepersectief heel belangrijk.
peter00 schreef op woensdag 01 september 2010 @ 09:09:
[...]
mijn credo : " we kunnen het goed, goedkoop en snel, u mag er twee kiezen"
Naar analogie van peter00 doen we nu:

We hebben een leuk salaris, interessant werk, opleidingen en carriereperspectief.
U mag er 3 kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjaaah
Ik heb er op dit moment 1 en dat is interessant werk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
marcelmg2 schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 15:38:
[...]

[...]

Naar analogie van peter00 doen we nu:

We hebben een leuk salaris, interessant werk, opleidingen en carriereperspectief.
U mag er 3 kiezen.
Eh je bedoelt als je geluk hebt krijg je 1 van de 4 :P

Interessant werk is geluk hebben dat er toevallig net als jij idle bent een leuke klus voorbij komt.
Opleidingen, is maar heel beperkt budget voor en eigenlijk alleen als je idle bent.
Carriereperspectief, moet je ook mazzel hebben.
Salaris is subjectief.

Maar je mag wel meewerken aan de kilometerheffing als je idle zit dat dan weer wel.

• MarcelMrrs
Parody schreef op donderdag 16 september 2010 @ 23:41:
Ik heb er absoluut geen geloof in dat we een echt marktconforme salarisverhoging gaan krijgen (misschien voor sommige mensen net inflatiecorrectie over 2009)
Naar mijn idee is het probleem voor de meesten onder ons niet dat er een 'marktconforme' salarisronde plaats gaat vinden, wat naar alle waarschijnlijkheid slechts een kleine bijstelling van het salaris zal betekenen, maar dat Logica geen marktconforme salarissen betaald (aan bestaand personeel).

• Wijnands
Ja. Die marktconforme verhoging komt er heus wel hoor, dat geloof ik echt.

Punt is dat daarmee slechts weinig ontevreden mensen in de buurt zullen komen van wat zij als marktconform salaris beschouwen

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Wijnands schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 12:17:

Punt is dat daarmee slechts weinig ontevreden mensen in de buurt zullen komen van wat zij als marktconform salaris beschouwen
En bijkomend punt zal ook zijn dat het maar een druppel op een gloeiende plaat zal zijn. Want laten we wel wezen, als je je carriere bij Logica laat afhangen van de salarisverhoging, dan zal het genot van verhoging maar heel kort duren en vind je vast weer een andere slak *

* om zout op te gooien natuurlijk :)

• Wijnands
Dat probeerde ik hier inderdaad te verwoorden. Wijnands in "Ervaring werken bij Logica (Deel 4)"

• Shadowhawk00
Wijnands schreef op zaterdag 18 september 2010 @ 12:17:

Dat hangt af van wat je markconform vind en wat andere collega's van andere bedrijven krijgen natuurlijk.
Bovendien moet dit jaar compenseren voor 2 jaar aangezien we vorig jaar ook niets kregen.

Natuurlijk zullen sommige een marktconforme salarisverhoging krijgen en zullen er altijd wel mensen zijn die vinden dat 0.5% marktconform is maar er zullen meer mensen zijn die dat niet krijgen en die vinden dat 0.5% zeker niet marktconform is. (% van dit jaar moet je wel delen door 2 he want vorig jaar kregen we ook niets )

Als mensen klagen over dingen kan je daar op verschillend manieren mee omgaan.
- Negeren
- Zeggen dat ze moeten ophouden of oprotten.
- Ontkennen dat het probleem bestaat.
- Erkennen dat het probleem er is maar dat dat nu niet opgelost kan worden
- Het probleem oplossen.

Ja en tenzij je de laatste 2 punten doet zullen mensen blijven klagen desnoods op een anoniem forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Marktconform is nogal afhankelijk van de definitie van de "markt". Vorig jaar geen verhoging en dit jaar een bescheiden verhoging van een procent of 3 is volgens mij wel marktconform als je de andere grote softwarehuizen als referentie neemt.

Neem je echter de klanten, dan zitten er overheid en grote bedrijven bij waar de collectieve loonsverhogingen vaak in sector-CAOs worden afgesproken met vakbonden, en ook de individuele verhogingen/periodieken in een min of meer vast schema zitten dat ook in de CAO staat. De collectieve verhogingen van 2009 waren nog fors, vaak 2.5 a 3%, omdat deze CAO's nog voor de crisis tot stand waren gekomen. In 2010 liggen ze een stuk lager, meestal ergens tussen de 1 a 1.5%.

Bij dergelijke werkgevers heeft een gemiddelde werknemer de afgelopen 2 jaar ongeveer 4% aan collectieve verhoging geincasseerd en daarnaast twee periodieken. In totaal zit je dan al gauw rond de 10%. Gevolg is in feite dat de verhouding tussen salarissen bij detacheerders en salarissen bij de eindklanten een stukje lager is geworden, waardoor een overstap uit de detachering voor veel meer werknemers interessant wordt.
Als je dat de komende een a twee jaar niet recht trekt, dan kun je in een opgaande arbeidsmarkt een veel grotere uitstroom verwachten dan in eerdere cycli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcelMrrs
t_captain schreef op zondag 19 september 2010 @ 09:27:
Marktconform is nogal afhankelijk van de definitie van de "markt".
Destijds werd tijdens mijn sollicitatiegesprek nog te kennen gegeven dat Logica boven marktconform wil betalen. Blijkbaar is die instelling bij de eerste hindernis gesneuveld.

Ander puntje, zijn jullie er bewust van dat alle ex-ING-ers er jaarlijks (wel) een verhoging bij krijgen? Het salaris wordt geïndexeerd + een bonus op basis van hun laatste beoordeling bij ING (ook al was deze jaren geleden). Ze zijn dus gegarandeerd van een minimale verhoging. Daarnaast gaan ze ook met de 'normale' salarisronde mee.

[ Voor 27% gewijzigd door MarcelMrrs op 19-09-2010 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser387
Zoiezo is het de vraag of de verhoging marktconform wordt ( en naar welke periode kijk je dan?) of wordt het een verhoging naar een marktconform salaris.

Als er puur gekeken wordt naar het jaar 2010, dan zullen de concurrenten misschien een verhoging van 1-3% hebben doorgevoerd. Echter deze partijen hebben dit (misschien) vorig jaar ook gedaan.

Dus marktconforme verhoging is zo'n lekkere vage term dat Wilbert er altijd wel iets moois over kan schrijven in zijn blog dat hij zich aan zijn belofte heeft gehouden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
MarcelMrrs schreef op zondag 19 september 2010 @ 16:46:
[...]

Destijds werd tijdens mijn sollicitatiegesprek nog te kennen gegeven dat Logica boven marktconform wil betalen. Blijkbaar is die instelling bij de eerste hindernis gesneuveld.
Of hij ligt in de kast voor betere tijden
Ander puntje, zijn jullie er bewust van dat alle ex-ING-ers er jaarlijks (wel) een verhoging bij krijgen? Het salaris wordt geïndexeerd + een bonus op basis van hun laatste beoordeling bij ING (ook al was deze jaren geleden). Ze zijn dus gegarandeerd van een minimale verhoging. Daarnaast gaan ze ook met de 'normale' salarisronde mee.
Nee. En dat vind ik een heel interessante bewering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Wijnands schreef op maandag 20 september 2010 @ 13:28:
[...]

Of hij ligt in de kast voor betere tijden

[...]

Nee. En dat vind ik een heel interessante bewering
Is niet zo heel vreemd hoor. Als deze mensen zijn overgenomen zijn daar afspraken over gemaakt en dit kan best bij die afspraken horen. Gebeurt wel vaker dat als er een afdeling overgenomen wordt dat de regeling voor die mensen veel gunstiger is.
Aan de andere kant de regeling is altijd gunstiger voor mensen die nieuw in dienst komen.
Marktconform is nogal afhankelijk van de definitie van de "markt". Vorig jaar geen verhoging en dit jaar een bescheiden verhoging van een procent of 3 is volgens mij wel marktconform als je de andere grote softwarehuizen als referentie neemt.
Dat hangt af waar jij die informatie vandaan haalt, natuurlijk zal management altijd zeggen dat ze marktconform geven maar collega's van andere bedrijven geven toch een heel ander beeld.
Collega's hier hebben toch wel wat meer dan 3% gehad over 2 jaar. Hoe kom jij trouwens aan die 3%??

[ Voor 32% gewijzigd door Shadowhawk00 op 20-09-2010 14:02 ]

Pagina: 1 ... 5 ... 43 Laatste

Dit topic is gesloten.