Ervaring werken bij Logica, nu onderdeel van CGI (Deel 4) Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 43 Laatste
Acties:
  • 428.150 views

Onderwerpen

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
peter00 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 08:58:
inderdaad. als je een goede case hebt, dus als je voldoet aan alle voorwaarden voor een per diem, zou ik t gewoon doordrukken. Escaleren tot je bij Sake uitkomt. Wel goed veldwerk doen, dus alle regels en toepassingen goed lezen, en puur op basis van feiten werken. Hou daartoe een nauwkeurig log bij en bewaar alle bonnen die je krijgt. Ook helpt t als je een paar voorbeelden van per diem uitkeringen hebt in vergelijkbare situaties.
Dat laatste hoef ik gelukkig niet te doen dat heeft HR al gedaan op de site.
Ik zat maandag tot vrijdag in het buitenland voor logica, en dat is exact de situatie die HR beschrijft.

Blijkbaar moet HR nog besluiten of Ik wel of geen per-diem krijg en dat heeft blijkbaar geen prioriteit. Gezien ik al niet meer voor logica werk denk ik daar intussen anders over. Het scheelt me gewoon geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand die een abbonement heeft op de Times? Er staat een artikel op met de titel "Logica owner to cut one in ten UK jobs after takeover". Kan de rest helaas niet lezen - http://www.thetimes.co.uk...rvices/article3537901.ece

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wat ik nog net kon lezen is dat het om 700 banen zou gaan. Tja, daar zit het hoofdkantoor en dat is sinds de overname overbodig dus zo'n verassing is dat niet.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

denk dat dat dezelfde beweging is als die we in nl zien. matrixorganisatie eruit, hierarchy er in

[ Voor 73% gewijzigd door peter00 op 14-09-2012 15:21 . Reden: --laat maar. beter lezen ]

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-10-2024
Gezocht op Logica, vind ik ook volgend berichten terug. Zijn helaas excerpts. Maar dat tweede bericht is ook wel interessant om te lezen :-O:

Logica owner to cut one in ten UK jobs after takeover

Nic Fildes

The Times
Published: 14 September 2012
Support Services

The new Canadian owner of Logica is cutting 700 jobs only weeks after...has learnt that CGI, which acquired Logica last month, began a 90-day consultation...Britain, 6,000 of which are former Logica employees. “Regrettably, the integration...

Logica boss to net £7m in sale

Simon Duke

The Sunday Times
Published: 03 June 2012
Tech & Media

THE boss of Logica could pocket more than £7m after signing...delivered a knockout 105p-a-share bid for Logica last week. Green, a former high-flyer...and bonuses if he is shown the door by Logica’s new owners. The windfall is likely...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ00
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-07 15:40
Logica owner to cut one in ten UK jobs after takeover

The new Canadian owner of Logica is cutting 700 jobs only weeks after agreeing a £1.7 billion takeover of the British IT company.
The Times has learnt that CGI, which acquired Logica last month, began a 90-day consultation period yesterday aimed at axing more than 10 per cent of its British workforce.
The cuts cover corporate and backoffice functions as well as technical staff and project managers as the company begins the process of reducing annual costs by £125 million.
CGI is making redundancies despite assurances in June by the Montreal company’s chief executive, Michael Roach, that it did not need to cut swaths of jobs as there was limited overlap between the two businesses.
The enlarged company has 6,500 workers in Britain, 6,000 of which are former Logica employees.
“Regrettably, the integration process, as expected, has identified potential job redundancies in UK-based global functions and UK corporate and back-office functions resulting from the combination of the two businesses,” CGI said. It said that it would look to redeploy some of the affected staff if possible.
CGI achieves higher margins than its British counterpart and plans to improve the profitability of Logica.
The acquisition was a high-risk move for CGI, as it was a smaller business and successful mergers in European IT services have been few and far between over the past decade.
The cuts are yet another blow to the once proud British IT sector, which has withered to a handful of small players. Thousands of jobs have also been lost in recent years as multi-national companies including Hewlett-Packard, Fujitsu and IBM have cut back on their British workforces.
The redundancy round at Logica follows a clear-out of top management at the company last month. Andy Green, who earned £750,000 a year and is understood to have received a payoff in the region of £1 million, and Gary Bullard, a former IBM executive, were among the casualties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
Damn. Dat is behoorlijk zuur...

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:01

avotar

P0werd by Black Coffee

Dit komt toch overeen met de meeste recente adviesvraag aan de OR?
Toegegeven, daar staan geen aantallen vernoemd....

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

• Perenor
avotar schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 07:27:
Dit komt toch overeen met de meeste recente adviesvraag aan de OR?
Toegegeven, daar staan geen aantallen vernoemd....
Staan inderdaad geen aantallen in. En 700 bij Logica in het VK, oftewel meer dan 10%, vind ik toch erg veel (als het waar is, natuurlijk) - voor de overhead die er zou zijn, a.g.v. het samengaan van de twee bedrijven ...

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik vind 10% voor een matrix organisatie die zo zwaar was opgezet dat er sowieso geen winst meer viel te maken niet veel, gooi er wat onrendabele consultants bij en 15% moet haalbaar zijn. Dus ik denk dat het niet overdreven is. In de UK zijn ze sowiso wat minder efficiënt dan wij.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

franssie schreef op zaterdag 15 september 2012 @ 10:17:
Ik vind 10% voor een matrix organisatie die zo zwaar was opgezet dat er sowieso geen winst meer viel te maken niet veel, gooi er wat onrendabele consultants bij en 15% moet haalbaar zijn. Dus ik denk dat het niet overdreven is. In de UK zijn ze sowiso wat minder efficiënt dan wij.
dat denk ik ook. Heb qua efficientie bijzonder teleurstellende ervaringen met Britse en Schotse collega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Hebben jullie de 'Aanbeveling Arbeidsvoorwaarden nieuwe medewerkers' van de OR al gelezen? Ik vind het onbegrijpelijk en onnavolgbaar wat de OR hier doet. Eerst stemt ze in met de arbeidsvoorwaarden voor nieuwe medewerkers en daarna komt ze met een aanbeveling om het te verbeteren!?

De OR heeft overlegd met de bestuurder. Dit nadat Logica voor nieuwe medewerkers een set van nieuwe primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden heeft ingevoerd. Logica had hiervoor op grond van de WOR aan de OR om instemming moeten vragen. Het feit dat Logica de wet aan de laars lapt en de OR passeert getuigt van onbehoorlijk werkgeverschap.

Tot mijn verbijstering heeft de OR alsnog ingestemd met de nieuwe arbeidsvoorwaarden voor nieuwe medewerkers. Dat is namelijk in juridische zin stilzijgend gebeurd. De OR zegt dat ze hiertegen geen wettelijke stappen heeft ondernomen. Volgens de wet moet de OR binnen de geldende termein de nietigheid inroepen wil het zich op haar rechten kunnen beroepen.. Doet zij dat niet, dan stemt zij alsnog stilzijgend in. Ik lees niets over nietigheid en concludeer daarom dat de OR gewoon heeft ingestemd.

En dan komt de OR daarna met een aanbeveling die de bestuurder gewoon naast zich neer kan leggen. Hahaha ze hebben zich laten schofferen en geven hun onderhandelingspositie gewoon weg en daarna vragen ze alsjeblieft of het beter kan. Als hier geen nietigheid is ingeroepen vind ik deze OR echt geen knip voor de neus waard.

Stiekem hoop ik dat zo ons verkeerd geïnformeerd hebben en wel nietigheid hebben ingeroepen. Laat ze maar snel met een CommunicatOR met opheldering komen!

It always seems impossible until it's done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Misschien moet je ze dat gewoon direct eens zelf vragen in plaats van dit hier zo weg te zetten?

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
Misschien moet je de laatste communicator van augustus er nog eens op nalezen. Inhoudelijk ga ik dat hier niet neerschrijven. Maar daar staat duidelijk in hoe de situatie omtrent die nieuwe arbeidsvoorwaarden gelopen is.

[ Voor 8% gewijzigd door Perenor op 18-09-2012 07:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
En ik heb het "aanbevelingen" stuk gelezen. Daar staat in dat de OR tot dusver geen stappen ondernomen heeft. Wat niet uitsluit dat ze geen wettelijke stappen zullen ondernemen. En inderdaad, schrijf de OR er op aan. Dat ga ik nu ook doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Perenor op 18-09-2012 07:45 ]

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:06
Hoe zit het met de afrekening bij uit dienst treding?
Is deze een maand later?

Volgt er verder nog een exitgesprek?

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Klopt, daarin worden de lease-auto, de overgebleven uren en eventuele andere kosten/baten verrekend.

Ik heb wel een exitgesprek gehad. Heb je zelf helemaal niets aan, maar voor het bedrijf is het wel belangrijk. Uiteraard mag je 'm weigeren als je het zonde van je tijd vindt.

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

Heb net een search gedaan op OPR op het intranet en daar las ik in een recent document dat de verwachting is dat op termijn ook de arbeidsvoorwaarden van de zittende medewerkers aangepast gaan worden aan wat voor nieuwe medewerkers al geldt:
  • variabel en vast deel salaris (scheelt pensioenkosten)
  • schrappen bijdrage ziektekosten (behalve het veplichte deel uiteraard)
  • 500 euri mobiliteitsvergoeding (wat ik al voorspeld had)
  • schrappen ancienniteitsdagen (amerikaanse toestanden)
ik ben dr niet gerust op, zeker niet met een OR die virtual nonexistent is.

• Roadman
Heb je een link peter?
Mag in DM

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:42
peter00 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 11:45:
Heb net een search gedaan op OPR op het intranet en daar las ik in een recent document dat de verwachting is dat op termijn ook de arbeidsvoorwaarden van de zittende medewerkers aangepast gaan worden aan wat voor nieuwe medewerkers al geldt:
  • variabel en vast deel salaris (scheelt pensioenkosten)
  • schrappen bijdrage ziektekosten (behalve het veplichte deel uiteraard)
  • 500 euri mobiliteitsvergoeding (wat ik al voorspeld had)
  • schrappen ancienniteitsdagen (amerikaanse toestanden)
ik ben dr niet gerust op, zeker niet met een OR die virtual nonexistent is.
Naast het flexibiliseren van het salaris zijn dat toch een maar stevige versoberingen. Mobiliteitsbudget 300 euro lager, 140 euro zorgbijdrage, en als je een paar jaar in dienst bent nog een euro of 50 per maand aan ancienniteitsdagen. Telt op naar 500 euro.

Daarnaast is flexibel salaris niet 1:1 te vergelijken met vast salaris. Een vaste euro is meer waard dan een flexibele. Iedereen zal een persoonlijke factor hebben voor hoeveel meer. Wordt over het flexibele deel wel premie werknemersverzekeringen afgedragen (WW, WIA)?

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

doe ik liever niet, ook geen DM. Het is en blijft interne documentatie, en dat respecteer ik. maar het is eenvoudig zoeken: mijn intranet->intranet->zoeken naar OPR. ergens onderin de lijst

• Roadman
peter00 schreef op donderdag 20 september 2012 @ 13:04:
[...]

doe ik liever niet, ook geen DM. Het is en blijft interne documentatie, en dat respecteer ik. maar het is eenvoudig zoeken: mijn intranet->intranet->zoeken naar OPR. ergens onderin de lijst
Ok, te begrijpen.
Heb het gevonden.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
En ik ook. Interessant

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Sinds april niet meer in dienst maar kom hier af en toe nog even langs om te kijken wat er speelt.

Persoonlijk vind ik het erg treurig dat de zaken zo lopen. Bij mij speelt toch weer het gevoel dat management heeft lopen prutsen en dat de werknemer hier uiteindelijk weer de rekening van krijgt.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Iemand enig idee hoe dit te vinden is via dat prachtige weblinks op ons ideale intranet? Zoek me suf maar kan zoals gebruikelijk niets vinden?
We did not find any results for OPR.

[ Voor 16% gewijzigd door franssie op 20-09-2012 15:05 ]

Verwijderd

@franssie, gewoon via de weblinks Logica Intranet kiezen, OPR invoeren en daarna onderaan op Refine results klikken.

Dat zat er inderdaad wel in, is dus nu het moment om toch maar eens langzaam buiten de deur te gaan kijken voordat het doorgevoerd gaat worden aangezien dit een nog verdere versobering zal betekenen.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ah gevonden. Dank!
Het staat er zeer neutraal, er wordt al 6 jaar over gesproken dus dat het eens aan de orde komt is logisch. Harmonisering lees ik er niet zo 123 in.
Mocht dat wel gebeuren dan kunnen ze de tent wel sluiten zou je denken? Bij ABN AMRO is iets soortgelijks ook eens doorgevoerd meen ik me te herinneren bij de invoering van de individuele bank CAO ipv branche breed.

[ Voor 119% gewijzigd door franssie op 20-09-2012 15:31 ]

• Wijnands
Mag ik de doemdenkers even helpen herinneren aan het burgerlijk wetboek:

Artikel 613

De werkgever kan slechts een beroep doen op een schriftelijk beding dat hem de bevoegdheid geeft een in de arbeidsovereenkomst voorkomende arbeidsvoorwaarde te wijzigen, indien hij bij de wijziging een zodanig zwaarwichtig belang heeft dat het belang van de werknemer dat door de wijziging zou worden geschaad, daarvoor naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid moet wijken.

Zwaarwegend belang is destijds bij de ziektekosten ook ingeroepen. De rechtszaak die daar op volgde had vooral een technische uitspraak. Was die puur op inhoud gevoerd dan had het alle kanten op kunnen vallen.

Ik zie op dit moment niet hoe men een case zou kunnen maken voor zwaarwegend belang. M.a.w. Logica/CGI mag best de arbeidsvoorwaarden voor huidige medewerkers aan willen passen maar zo heel eenvoudig is dat nog niet.

[ Voor 4% gewijzigd door Wijnands op 20-09-2012 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

Wijnands schreef op donderdag 20 september 2012 @ 15:40:
Ik zie op dit moment niet hoe men een case zou kunnen maken voor zwaarwegend belang. M.a.w. Logica/CGI mag best de arbeidsvoorwaarden voor huidige medewerkers aan willen passen maar zo heel eenvoudig is dat nog niet.
is dat zo? hoe zit t dan met de harmonisatie van arbeidsvoorwaarden na de Logica/CMG fusie? En de ING-ers? Daar is ook enige mate van gedwongen harmonisering toegepast. Dat kan niet anders dan een verslechtering zijn voor sommigen. Neem nou de goudgerande pensioenregeling die CMG had. Degenen die het nieuwe contract niet tekenden werden behoorlijk onder druk gezet. Zelfde geldt voor Logicanen die wilden vasthouden aan voordelige oude regelingen. Als de werkgever lastig wil doen worden alle dure goodies in je tarief verwerkt kom je in no-time in aanmerking voor de bankwachterprocedure

Mochten we een CGI/Logica "harmonisatie" krijgen, kun je dr donder op zeggen dat een overname als zwaarwegend wordt gezien. Nogmaals, ik ben er niet gerust op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
Ik vind het document niet terug. Iets van een document naam zou helpen. Tenzij het al verwijderd is.

En wat betekent die afkorting OPR b.t.w.?

[ Voor 18% gewijzigd door Perenor op 21-09-2012 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SithWarrior
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-06 07:38

SithWarrior

Ik ben uniek, net als iedereen

Perenor schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 07:47:
En wat betekent die afkorting OPR b.t.w.?
Overall Performance Rate

You can take a picture of something you see. In the future, where will I be?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
peter00 schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 07:17:
[...]

is dat zo? hoe zit t dan met de harmonisatie van arbeidsvoorwaarden na de Logica/CMG fusie? En de ING-ers? Daar is ook enige mate van gedwongen harmonisering toegepast. Dat kan niet anders dan een verslechtering zijn voor sommigen.
Harmonisatie komt meestal voor uit wet overgang onderneming (BW7 662-668)

Artikel 663

Door de overgang van een onderneming gaan de rechten en verplichtingen die op dat tijdstip voor de werkgever in die onderneming voortvloeien uit een arbeidsovereenkomst tussen hem en een daar werkzame werknemer van rechtswege over op de verkrijger. Evenwel is die werkgever nog gedurende een jaar na de overgang naast de verkrijger hoofdelijk verbonden voor de nakoming van de verplichtingen uit de arbeidsovereenkomst, die zijn ontstaan vóór dat tijdstip.

Wat je in de praktijk vaak ziet is dat dat niet altijd past. Voorbeeld, werknemers van een bank hebben van kortingen op allerlei financiele diensten. Als Logica kun je dat niet bieden. Dan probeert men daar een prijskaartje aan te hangen en dat naar redelijkheid te compenseren of je streept het weg tegen bijv. een leaseregeling. Zo'n harmonisatie kan een aardige puzzel zijn.
Neem nou de goudgerande pensioenregeling die CMG had. Degenen die het nieuwe contract niet tekenden werden behoorlijk onder druk gezet. Zelfde geldt voor Logicanen die wilden vasthouden aan voordelige oude regelingen. Als de werkgever lastig wil doen worden alle dure goodies in je tarief verwerkt kom je in no-time in aanmerking voor de bankwachterprocedure

Mochten we een CGI/Logica "harmonisatie" krijgen, kun je dr donder op zeggen dat een overname als zwaarwegend wordt gezien. Nogmaals, ik ben er niet gerust op.
Pensioenen harmoniseren is een apart verhaal, daar ben ik ook niet zo in thuis. Sowiso was toetreding tot die goudgerande regeling al heel lang geleden stop gezet. En ja, men probeerde mensen inderdaad over te halen om er vanaf te stappen, dat gebeurde soms op een manier die je best onder druk zetten zou kunnen noemen.

Een CGI/Logica harmonisatie wordt sowiso een interessant geval. Ik heb namelijk nog geen CGI medewerker kunnen vinden met een Nederlands contract. Vraag me dan af met wat men wil harmoniseren. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Wijnands schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 13:44:
[...]

Pensioenen harmoniseren is een apart verhaal, daar ben ik ook niet zo in thuis.
In het verleden heb ik een project gedaan waarbij ik op een afdeling zat die recent was overgenomen door een nieuwe eigenaar. Ik zat er als consultant, maar werkte wel samen met vaste werknemers. Dan hoor je wel eens wat.

Een van de dingen die me is bijgebleven: als de nieuwe eigenaar ook een pensioenregeling heeft, dan is er al voldaan aan de wettelijke verpichtingen. Ongeacht de inhoud van die regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Je zou gelijk kunnen hebben. Wat ik weet is dat het vrij aparte materie is die ook nog regelmatig door jurisprudentie beinvloed wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 19:25
En ondertussen hobbelt de personeelsvertegenwoordiging er achteraan. Ik heb nog nooit een bedrijf in NL gezien waarbij de OR voor zaken die echt belangrijk waren een serieuze onderhandelingspositie heeft kunnen innemen om daarmee als echte personeelsvertegenwoordiging op te treden.

Een goede personeelsvertegenwoordiging zou er ook voor waken dat arbeidsvoorwaarden zoveel versplinteren (slechtere voorwaarden voor nieuwe werknemers). Zowel voor de nieuwe werknemer (direct minder) als voor de oude (hoger op de schoplijst) is dat namelijk niet bevordelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelliefhebber
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Bij een overgang van onderneming gelden er allerlei rechten om de werkgever te beschermen,
zoals Wijnands al aangaf.
Echter Pensioenen vallen daar helemaal buiten helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Rukapul schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 15:16:
En ondertussen hobbelt de personeelsvertegenwoordiging er achteraan. Ik heb nog nooit een bedrijf in NL gezien waarbij de OR voor zaken die echt belangrijk waren een serieuze onderhandelingspositie heeft kunnen innemen om daarmee als echte personeelsvertegenwoordiging op te treden.
Je hebt recent nog de kans gehad om daar zelf wat aan te doen
Een goede personeelsvertegenwoordiging zou er ook voor waken dat arbeidsvoorwaarden zoveel versplinteren (slechtere voorwaarden voor nieuwe werknemers). Zowel voor de nieuwe werknemer (direct minder) als voor de oude (hoger op de schoplijst) is dat namelijk niet bevordelijk.
Je zou er voor kunnen kiezen om de dialoog met de OR op te zoeken. Via het intranet is makkelijk te achterhalen wie er in zitten en vrijwel allemaal zijn ze bereid om een kop koffie te doen en naar je mening te luisteren (er zijn een paar thee drinkers bij ;) )
Ook heeft de OR een mailbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
Ik zie op dit moment niet hoe men een case zou kunnen maken voor zwaarwegend belang.
Dat is heel simpel: Logica komt met een verhaal met zwaarwegend belang, de OR stemt in. Dat sluit juridisch als een bus en iedereen heeft als individu het nakijken. Ik ben er niet gerust op!

[ Voor 17% gewijzigd door ESPACE op 21-09-2012 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
@Wijnands, als kenner van de wet
Vind je dat de Logica OR de wet (WOR) volledig zou moeten naleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
ESPACE schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 18:24:
[...]

Dat is heel simpel: Logica komt met een verhaal met zwaarwegend belang, de OR stemt in. Dat sluit juridisch als een bus en iedereen heeft als individu het nakijken. Ik ben er niet gerust op!
Dat je er niet gerust op bent dat snap ik. Verder...tja.. moet ik hier nu echt op ingaan? Ik vind dit een vreemde implicatie en niet iets om hier anoniem (van jou kant dan, veel mensen weten wel welke wijnands ik ben) verder op te gaan. Ik wil het gesprek best voeren maar niet zo.
ESPACE schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 19:08:
@Wijnands, als kenner van de wet
Vind je dat de Logica OR de wet (WOR) volledig zou moeten naleven?
Ik voel een strikvraag aankomen.

Ja.

Doen ze dat nu? Nee, waarschijnlijk niet altijd. Opzettelijk? Nee, de OR zit vol mensen die in redelijk beperkte tijd enorm hun best doen voor hun collega's.

Maar, ook hier, anoniem ventileren op een forum is niet de meest constructieve weg vind ik.

[ Voor 58% gewijzigd door Wijnands op 21-09-2012 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wijnands schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 20:06:
[...]
<>
Maar, ook hier, anoniem ventileren op een forum is niet de meest constructieve weg vind ik.
Dat er her en der wat forse frustratie geuit wordt op Logica (to be CGI) is begrijpelijk.
Maar vwb een inhoudelijke discussie over o.a. de OR hebben we inderdaad ook binnen het bedrijf voldoende mogelijkheden en die discussies zie ik hier dan ook liever niet op Tweakers, niet omdat het zo geheim is, maar omdat partijen waar het over gaat ook recht hebben om in die discussie betrokken te zijn - en waarschijnlijk ook daaadwerkelijk iets te vertellen hebben. Zeker in ons werk geldt "assumption is the mother of all fuckups".

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 21-09-2012 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Precies!

Als je ontevreden bent over de OR, zeg het dan tegen de leden en dan bij voorkeur persoonlijk. Wellicht kunnen ze er wat mee.

[ Voor 28% gewijzigd door Wijnands op 21-09-2012 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:42
OK net mail gekregen. Er komt een nieuwe "cost reduction round" waarbij er wederom 300 (billable en non-billable) medewerkers uitvliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

.

[ Voor 100% gewijzigd door avotar op 10-10-2012 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelDust
  • Laatst online: 15:15

AngelDust

D'r mat mear n**kt wurde!

Montifaud schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 12:48:
OK net mail gekregen. Er komt een nieuwe "cost reduction round" waarbij er wederom 250-300 (billable en non-billable) medewerkers uitvliegen.
Moet je het wel goed quoten...

(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mail ook gehad.
Geeft me toch weer een licht onbehaaglijk gevoel :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjaaah
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-02-2016
Heel goed, meer overhead en structureel niet in te zetten eruit. Daarna nog 80-100% billable team/delivery managers, waarbij de team nog 8-12 man beslaan en de team/delivery management functie een bij taak wordt ipv een ft baan.

Zou het dan toch de goede kant opgaan :)

Democratie kost een Fortuyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

idd. ik heb er ook niet zoveel moeite mee vwb de desk-jockeys, matrixmanagers en spreadsheetridders. Wel vervelend voor de billable collega's die tussen het wal en schip vallen. Volgens mij zijn de meeste structureel unbillable collega's er al uit.

OT: ik zeik wel een hoop, maar ik wil toch nog even een compliment maken aan mijn practice- en delivery managers. Die doen aantoonbaar hun uiterste best voor ons, zelfs tijdens deze onzekere tijden. Degenen die me kennen weten over wie ik t heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

peter00 schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 15:29:
idd. ik heb er ook niet zoveel moeite mee vwb de desk-jockeys, matrixmanagers en spreadsheetridders. Wel vervelend voor de billable collega's die tussen het wal en schip vallen. Volgens mij zijn de meeste structureel unbillable collega's er al uit.

OT: ik zeik wel een hoop, maar ik wil toch nog even een compliment maken aan mijn practice- en delivery managers. Die doen aantoonbaar hun uiterste best voor ons, zelfs tijdens deze onzekere tijden. Degenen die me kennen weten over wie ik t heb.
LOL @ die benamingen :*)

Ben het verder ook zeker met je eens.
Het is ook met name het schrappen in de billable jobs, terwijl de meest structurele bankwarmhouders toch echt afgelopen ronde het veld hebben moeten ruimen, wat me een onbehaaglijk gevoel geeft.

De practice en delivery managers hebben hier niets aan te willen, dus je kunt het hen niet kwalijk nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 19:25
Wijnands schreef op vrijdag 21 september 2012 @ 16:21:
[...]

Je hebt recent nog de kans gehad om daar zelf wat aan te doen

[...]

Je zou er voor kunnen kiezen om de dialoog met de OR op te zoeken. Via het intranet is makkelijk te achterhalen wie er in zitten en vrijwel allemaal zijn ze bereid om een kop koffie te doen en naar je mening te luisteren (er zijn een paar thee drinkers bij ;) )
Ook heeft de OR een mailbox.
Ik werk niet voor CMG/Logica/CGI he ;)

En mijn opmerking was ook niet tegen de OR gericht. Integendeel zelfs, want de OR is per definitie een machteloos instrument in Nederland als het op vertegenwoordiging van het personeelsbelang neerkomt. Mijn opmerking is veel meer gericht tegen de werknemers die zich nooit effectief hebben verenigd om gezamenlijk bepaalde belangen te verdedigen. Men was eenvoudigweg gericht op het eigen belang op de korte termijn wat in de goede tijden (en voor jonge werknemers) op een relatief goed salaris en leaseauto neerkomt. Een effectieve personeelsvertegenwoordiging (in vorm van een vakbond of wat dan ook) en enige vorm van collectieve arbeidsovereenkomst had m.i. e.e.a. in tijden als deze behoorlijk soepeler kunnen laten verlopen. (En ja, ik ken de verhalen van Atos waarbij men het omgekeerde pad heeft bewandeld.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Rukapul schreef op dinsdag 09 oktober 2012 @ 16:03:
[...]
En mijn opmerking was ook niet tegen de OR gericht. Integendeel zelfs, want de OR is per definitie een machteloos instrument in Nederland als het op vertegenwoordiging van het personeelsbelang neerkomt.
Nou, dat weet ik zo net nog niet. Het is een van de sterkste in Europa en een goede OR is minder kortzichtig dan een flink aantal vakbonden.
Mijn opmerking is veel meer gericht tegen de werknemers die zich nooit effectief hebben verenigd om gezamenlijk bepaalde belangen te verdedigen. Men was eenvoudigweg gericht op het eigen belang op de korte termijn wat in de goede tijden (en voor jonge werknemers) op een relatief goed salaris en leaseauto neerkomt. Een effectieve personeelsvertegenwoordiging (in vorm van een vakbond of wat dan ook) en enige vorm van collectieve arbeidsovereenkomst had m.i. e.e.a. in tijden als deze behoorlijk soepeler kunnen laten verlopen. (En ja, ik ken de verhalen van Atos waarbij men het omgekeerde pad heeft bewandeld.)
Tja.. achteraf... destijds in de rijke dagen leek het een dom idee en kon je er niemand voor vinden. Zelfs nu bespeur ik toch weinig solidariteit onder het overgrote deel van de collega's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Wijnands schreef op donderdag 11 oktober 2012 @ 20:52:
[...]

Nou, dat weet ik zo net nog niet. Het is een van de sterkste in Europa en een goede OR is minder kortzichtig dan een flink aantal vakbonden.

[...]

Tja.. achteraf... destijds in de rijke dagen leek het een dom idee en kon je er niemand voor vinden. Zelfs nu bespeur ik toch weinig solidariteit onder het overgrote deel van de collega's.
Heeft volgens mij wel voor een deel met je bedrijfstak te maken en de binding die je als consultant hebt met de rest van je collega's.
Zonder een vroeger was alles beter verhaal op te willen steken, als ik vroeger (jr of 5 geleden) naar een teammeeting ging, kende ik iedereen. Tegelijk had ik toen ook een klus op de vestiging, dus zag je ook gewoon iedereen.

Nu zit ik vast bij een klant, ben ik de afgelopen week voor de 4e keer dit jaar op een kantoor geweest.
Dus veel minder binding en dus ook veel minder gevoel met anderen.
En de manier waarop ik in de lift en op de gang ook genegeerd wordt, terwijl ik de moeite neem vriendelijk te glimlachen en goedenavond te zeggen.... op een Franse camping zijn ze vriendelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online

Vandaahl

de Verderver

with ^^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

avotar schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 09:43:
[...]
<> op een Franse camping zijn ze vriendelijker.
Ja - zelf in veel mail wordt al niet meer gegroet, dat ergert mij nogal. Of even bevestigen dat je iets ontvangen hebt, kan er ook niet meer vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SithWarrior

SithWarrior

franssie schreef op vrijdag 12 oktober 2012 @ 10:54:
[...]

Ja - zelf in veel mail wordt al niet meer gegroet, dat ergert mij nogal. Of even bevestigen dat je iets ontvangen hebt, kan er ook niet meer vanaf.
Tja dit is niet een specifiek Logica / CGI iets. Dit kun je volgens mij NL samenleving breed wel bekijken. Bijvoorbeeld bij klanten waar ik tot nu toe gezeten heb (wat ook groten bedrijven zijn) was het exact het zelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
Dat gevoel kan ik alleen maar bevestigen. Denk dat de oorzaak ook ligt bij de centralisatieslag die Logica heeft doorgevoerd, t.o.v. CMG. Destijds had je ook meer reden om naar kantoor te komen. En ook ik had een jaar of 5 geleden meer band met het bedrijf.

En v.w.b. de opmerking over "vroeger was het beter". Mijn gevoel zegt mij dat dat toch wel zo was. Volgens mij draaiden we ook vroeger veel beter, in de CMG tijd, toen er meer autonomie was bij de verschillende vestigingen. Ik hoop er eigenlijk op dat we dat met CGI terug gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

wat een herkenning in bovenstaande...ook ik zie hetzelfde..."wij" is vervangen door "ikke", mede ingegeven door de manier van leidinggeven:
  • disconnect tussen "the matrix" en het werkvolk. We kennen elkaar niet. ECHT niet. Heb me vaak afgevraagd wie de n**k ze nou weer hadden aangesteld, en vooral waarVOOR, als ik weer zo'n matrix-mailtje kreeg.
  • Horizontale management instroom (apres nous le deluge, om het op z'n camping-frans te zeggen )
  • individuele KPI's, in plaats van bijvoorbeeld een groeps-KPI, met ondernemer-TVB's
  • wel T's en V's, maar geen B's.
  • Alle B's in een ivoren toren die nooit enig gevoel hebben gehad met hoe op micro-nivo het geld verdiend wordt, en denken dat ze een uitzendburo runnen.
  • 10000 verschillende arbeidscontracten, gelijkheid my ass
ik ben ook al 1 keer op kantoor geweest dit jaar. Al is "kantoor" wel wat veel gezegd. Het is tegenwoordig meer een centrale thuiswerkflexplek zonder de parkeer- en koffiefaciliteiten van thuis, en vooral een volwassenen-dagopvang annex adminstratieburo.

Vroegah sloeg ik geen companymeeting of vrijdagmiddagborrel over. Ik kende praktisch iedereen van de 100 man in de vestiging ("Hobby's!!! Huisdieren!!") Tegenwoordig doe ik alleen bijeenkomsten van de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xochiquetzal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-04 14:37
Ik herken het ook, maar ik ben bang dat die verandering (wij->ikke) overal te zien is. Bij andere bedrijven, maar ook privé. Gewoon op straat, in de winkel, noem maar op. Het enige wat ik kan doen, is proberen hier niet in mee te gaan en zelf wel vriendelijk te blijven en (wat collega's betreft) een beetje interesse te tonen. En natuurlijk mijn kinderen ook zo op te voeden. ;)

Verwelkom wat je niet kunt vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Xochiquetzal schreef op zondag 14 oktober 2012 @ 11:22:
Ik herken het ook, maar ik ben bang dat die verandering (wij->ikke) overal te zien is. Bij andere bedrijven, maar ook privé. Gewoon op straat, in de winkel, noem maar op. Het enige wat ik kan doen, is proberen hier niet in mee te gaan en zelf wel vriendelijk te blijven en (wat collega's betreft) een beetje interesse te tonen. En natuurlijk mijn kinderen ook zo op te voeden. ;)
Weet je zeker dat je in je vorige leven geen zalm geweest bent omdat je zo tegen de stroom in wilt zwemmen :P

Maar ik ben het met je eens dat het geen goede verandering is die individualisatie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Laatst online: 30-09-2024
Kom naar het noorden, daar gebeurt alles 50 jaar later. :) Voor welk bedrijf het dan ook is geweest, als ik ervoor naar het hoofdkantoor in de randstad / midden-Nederland moest ervoer ik toch weer een cultuurkloof. Net zoals ik moest wennen aan het leven in 'myn stedsje' in plaats van het dorp, verwonder ik me ook over afstandelijkheid op grotere vestigingen. Iemand die je eerst negeert kan heel hartelijk doen als je bij elkaar in het project zit. Kom je voor een ander project weer langs, is het maar afwachten of je überhaupt herkend wordt.

Anyway, de wereld verandert dus de kans is aanwezig dat de structuur uit het verleden waarbij je hechter was met collega's niet langer succesvol zou zijn. Daar kijken gewoon op terug als zijnde een leuke tijd :)

Er zijn veel passanten in zo'n groot bedrijf, maar gelukkig hebben we in het team een groep mensen die je beter kent. Daarnaast doe ik veelal langere klussen, dus bouw bij klanten ook een relatie op met collega's.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Weet er iemand of er nog een webcast is van de all-staff nl van gisteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SithWarrior

SithWarrior

Die is nog niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 11:25
Inmiddels wel, heb net net zelf ook half geluisterd. Ik zit zelf niet bij logica NL, maar in een ander land dus kon hem eerder niet bekijken.

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste mensen,

Maakt iemand met een hbo-papiertje kasnen om bij logica te gaan werken ? Ik zie bjivoorbeeld dat voor een architect hbo/wo opleiding vereist is , maar is het dan in werkelijkheid ook zo dat mensen met een hbo aangenomen worden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SithWarrior

SithWarrior

Ja, het merendeel van de mensen die bij Logica / CGI werkt heeft een HBO diploma.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelDust
  • Laatst online: 15:15

AngelDust

D'r mat mear n**kt wurde!

Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 12:37:
Beste mensen,

Maakt iemand met een hbo-papiertje kasnen om bij logica te gaan werken ? Ik zie bjivoorbeeld dat voor een architect hbo/wo opleiding vereist is , maar is het dan in werkelijkheid ook zo dat mensen met een hbo aangenomen worden ?
Met HBO kun je prima aan de slag bij Logica/CGI.. maar of je op dit moment aangenomen zal worden, vraag ik me af. Volgens mij is er op dit moment weinig tot geen vraag naar startes/junioren...

(Mede-)Eigenaar van Brouwerij Diggelfjoer
Bier fan Fryske grûn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-09 19:56

Reneger

Wie? IK?

Valt mee. binnen de SDx streams zijn er best mensen nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelliefhebber
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 12:37:
Beste mensen,

Ik zou me eerst afvragen of je daarvoor (nog) wel zou willen werken.
De laatste jaren heeft Logica behoorlijk wat reorganisaties (inclusief ontslagen) doorgevoerd.
Als je hier leest, lees je nou ook niet het gevoel van tevreden medewerkers.
En wat mijzelf betreft: ik ben blij dat ik er intussen weg ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Plus dat de arbeidsvoorwaarden nu ook niet echt denderend meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Het is nog steeds een leuke werkgever om te zitten.
Als je kijkt naar wie de zure reacties geven, een stuk of tien, vijftien wellicht.. en dat met meer dan 3000 collega's in Nederland.
CGI gaat ons echt een hele mooie tijd brengen. Krijg je de kans, dan zou ik inspringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
avotar schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 18:19:
Het is nog steeds een leuke werkgever om te zitten.
Als je kijkt naar wie de zure reacties geven, een stuk of tien, vijftien wellicht.. en dat met meer dan 3000 collega's in Nederland.
CGI gaat ons echt een hele mooie tijd brengen. Krijg je de kans, dan zou ik inspringen.
Het is gewoon een feit dat de arbeidsvoorwaarden voor nieuwe medewerkers een stuk minder zijn. Daar is niks verzuurds aan om die constatering te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik vrees dan ook dat Logica zichzelf een beetje in de voet schiet.

Ik denk dat ik bij de huidige arbeidsvoorwaarden waarschijnlijk niet zou hebben getekend. Toen ik in dienst kwam bij Logica, stapte ik bijvoorbeeld terug van 38 naar 27 vakantiedagen. Omdat ik de 38 van mijn eerdere werk nooit opkreeg en er uitzicht was dat die 27 na enkele jaren weer naar 30+ zouden groeien heb ik me daar overheen gezet. Bij de nieuwe arbeidsvoorwaarden vrees ik dat het gat te groot zou zijn geweest. Dan zou Logica in retrospect een werknemer zijn misgelopen die in dik 4.5 jaar een goed aantal declarabele uren en een mooie winst heeft opgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xochiquetzal
vogelliefhebber schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 12:16:
[...]

Ik zou me eerst afvragen of je daarvoor (nog) wel zou willen werken.
De laatste jaren heeft Logica behoorlijk wat reorganisaties (inclusief ontslagen) doorgevoerd.
Als je hier leest, lees je nou ook niet het gevoel van tevreden medewerkers.
En wat mijzelf betreft: ik ben blij dat ik er intussen weg ben.
Even rekening houden met het feit dat mensen makkelijker klagen dan op eigen initiatief hun werkgever ophemelen, ook als ze wel tevreden zijn. Tevreden werkgevers hoor je nauwelijks.

Je kunt beter kijken naar welke mensen er nog bij het bedrijf werken. Als het echt zo'n klotebedrijf zou zijn, waarom werken er dan nog zoveel mensen? Al met al is het een handjevol mensen, die hier hun negatieve ervaringen neerzetten.

Daarnaast gaat er nog wel het een en ander veranderen, na de overname door CGI. Hoe het over een jaar is, kan niemand nu zeggen. Maar dat heb je met veel bedrijven. Er verandert op dit moment veel. Overal. Als je nu nog geen baan hebt, zou ik zeggen: Go for it. Je kunt altijd proberen en als het tegenvalt alsnog elders proberen. Ik zou sowieso niet je baan opzeggen als je nu een vaste baan hebt. Maar dat advies zou ik ook geven als het om een ander bedrijf zou gaan, ;)

Over die arbeidsvoorwaarden: Die zijn wellicht soberder dan voorheen, maar je moet niet met vroeger vergelijken, maar met concurrenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Roadman schreef op zaterdag 27 oktober 2012 @ 09:01:
[...]

Het is gewoon een feit dat de arbeidsvoorwaarden voor nieuwe medewerkers een stuk minder zijn. Daar is niks verzuurds aan om die constatering te doen.
Ik had beter moeten quoten.. je hebt gelijk. Ben het zeer zeker eens met jouw statement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

....

[ Voor 97% gewijzigd door avotar op 29-10-2012 07:05 . Reden: dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Iemand nog snel een lease auto kunnen bestellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Is de bestelmodule alweer offline gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Laatst online: 30-09-2024
Nee & ja. Dus... Nog een jaar in een huurauto verwacht ik...

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

kan iemand me uitleggen waar ze dat aantal billables vandaan willen schrapen? zoveel mensen hebben we ECHT niet meer op de bank. Lijkt me sterk dat er gesneden wordt in mensen die bij een klant zitten. overigens : no idles = no sales

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-09 19:56

Reneger

Wie? IK?

Binnen de Software Development hoek draaien we ook goed. Ik weet niet hoe het bijvoorbeeld met testing en projectmanagement zit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelliefhebber
  • Niet online
peter00 schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 08:39:
Lijkt me sterk dat er gesneden wordt in mensen die bij een klant zitten.
Waarom zou men dat niet doen, heeft men bij de vorige reorganisatie immers ook gedaan.
Ik ken zeker 2 mensen die ontslagen zijn terwijl ze al bijna 2 jaar 100% billebale waren,en de vooruitzichten waren dat ze dat ook zouden blijven.
In dat team trouwens de enige 2 die betrokken waren bij de reorganisatie, en dat terwijl er in dat team WEL bankzitters waren.
Dat dit niet ten goede kwam aan de winstgevendheid van Logica als geheel mag duidelijk zijn.
Het plaatje van de manager werd er wel beter op.
En de betreffende klanten waren laaiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl
  • Niet online

Vandaahl

de Verderver

Kun je ook uitleggen waarom dat zo gegaan is? Wat is de achtergrond hiervan? Waarom werd het plaatje van de manager er hierdoor beter op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

vogelliefhebber schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 18:54:
[...]

En de betreffende klanten waren laaiend.
Dat is ook wat ik bedoel. De klanten waren inderdaad woest, de meeste managers die daarbij zijn geweest zijn ervan overtuigd dat we niet weer zo'n debacle moeten hebben.

blijft staan dat ik nog steeds niet weet waar ze die populatie vandaan willen schrapen. Zonder idleness kun je niks verkopen. Mocht CGI alleen een koppelbaas annex uitzendburo blijken met een "geolied recruitmentproces", voorzie ik een slechte toekomst voor het bedrijf in West Europa; met de huidige arbeidsvoorwaarden voor nieuwelingen komt er gewoon geen hond meer op af, en die aantrekkingskracht heeft een koppelbaas wel nodig.

Wat ik tot nu toe heb gezien van CGI lijkt het wel goed te komen, alleen dit aantal boventallige billables komt me erg vreemd over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

peter00 schreef op donderdag 01 november 2012 @ 08:22:
[...]

Dat is ook wat ik bedoel. De klanten waren inderdaad woest, de meeste managers die daarbij zijn geweest zijn ervan overtuigd dat we niet weer zo'n debacle moeten hebben.
Het zijn gelukkig ook juist die poppetjes die nu gaan wijken.
Als je je wat verdiept in het verhaal, zie je gewoon het aanpassen van de organisatie om te passen in de nieuwe CGI Structuur.
We gaan gewoon afscheid nemen van de poppetjes die allemaal wat hoger in de boom zitten en zelf steeds de reorganisaties gecoördineerd hebben.
blijft staan dat ik nog steeds niet weet waar ze die populatie vandaan willen schrapen. Zonder idleness kun je niks verkopen. Mocht CGI alleen een koppelbaas annex uitzendburo blijken met een "geolied recruitmentproces", voorzie ik een slechte toekomst voor het bedrijf in West Europa; met de huidige arbeidsvoorwaarden voor nieuwelingen komt er gewoon geen hond meer op af, en die aantrekkingskracht heeft een koppelbaas wel nodig.

Wat ik tot nu toe heb gezien van CGI lijkt het wel goed te komen, alleen dit aantal boventallige billables komt me erg vreemd over.
Die komen allemaal uit de 'soft skills'... de projectmanagers, de testers en meer van dat slag.

Overigens.... @vogelliefhebber.. ik weet dat je slecht bent weggegaan bij Logica, maar erg flauw om met wat algemeenheden nog even proberen een sneer uit te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
vogelliefhebber schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 18:54:
[...]

Ik ken zeker 2 mensen die ontslagen zijn terwijl ze al bijna 2 jaar 100% billebale waren,en de vooruitzichten waren dat ze dat ook zouden blijven.
In dat team trouwens de enige 2 die betrokken waren bij de reorganisatie, en dat terwijl er in dat team WEL bankzitters waren.
Toch zit er ook iets positief aan.

Tien jaar geleden heeft (toen nog CMG) gepresteerd om zichzelf als uitzendbureau te positioneren en zodoende bij een collectief ontslag te focussen op de bankzitters. Voor een bedrijf dat zich altijd presenteert als consultancybedrijf maakt dat geen goede sier. Het feit dat Logica nu niet deze aanpak kiest maar zich schikt naar de gewone regels kan ik alleen maar toejuichen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

avotar schreef op donderdag 01 november 2012 @ 10:10:
[...]
Het zijn gelukkig ook juist die poppetjes die nu gaan wijken.
dat begrijp ik niet. welke poppetjes? ingezette billables? Daar heb ik t over namelijk. Het management met die kortzichtige visie werkt al jaren niet meer bij ons. Die hebben hun sprinkhaan-leiderschap verplaatst naar de buren waar het gras toen nog groen was.
avotar schreef op donderdag 01 november 2012 @ 10:10:
Als je je wat verdiept in het verhaal, zie je gewoon het aanpassen van de organisatie om te passen in de nieuwe CGI Structuur.
We gaan gewoon afscheid nemen van de poppetjes die allemaal wat hoger in de boom zitten en zelf steeds de reorganisaties gecoördineerd hebben.
dat begrijp ik dan weer wel, en daar sta ik volledig achter, laat dat duidelijk zijn. Waar het mij om gaat is dat we niet zonder een zekere mate van idleness kunnen. Als die er ALLEMAAL uitgekegeld worden, kunnen we niks meer verkopen, laat staan aan KM doen, immers een bankzitter ligt er na drie maanden ook uit. Dat vind ik een risico voor continuiteit in grotere opdrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

peter00 schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:02:
[...]

dat begrijp ik niet. welke poppetjes? ingezette billables? Daar heb ik t over namelijk. Het management met die kortzichtige visie werkt al jaren niet meer bij ons. Die hebben hun sprinkhaan-leiderschap verplaatst naar de buren waar het gras toen nog groen was.

[...]
Nee niet ingezette billables.
dat begrijp ik dan weer wel, en daar sta ik volledig achter, laat dat duidelijk zijn. Waar het mij om gaat is dat we niet zonder een zekere mate van idleness kunnen. Als die er ALLEMAAL uitgekegeld worden, kunnen we niks meer verkopen, laat staan aan KM doen, immers een bankzitter ligt er na drie maanden ook uit. Dat vind ik een risico voor continuiteit in grotere opdrachten.
waar haal je het vandaan dat een bankzitter er na drie maanden uit ligt?
we zijn accenture niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
avotar schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:28:

we zijn accenture niet.
De nieuwe idlenes procedure?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

avotar schreef op donderdag 01 november 2012 @ 11:28:

we zijn accenture niet.
bankwachter procedure, regel 7. 60 dagen idleness. Ik ga het hier niet quoten, maar de strekking is duidelijk. Je mag vanaf 60 dagen idleness ([cynimode] in- of ex weekends, vakantie e.d. staat er niet bij [/cynimode] ) extern solliciteren in de baas zn tijd. Als ik die opdracht krijg, is wat mij betreft de arbeidsrelatie verstoord. Dan lig je er uit. Quod Erat Demonstrandum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelliefhebber
  • Niet online
avotar schreef op donderdag 01 november 2012 @ 10:10:Overigens.... @vogelliefhebber.. ik weet dat je slecht bent weggegaan bij Logica, maar erg flauw om met wat algemeenheden nog even proberen een sneer uit te delen.
Snap niet waarom jij dit "een sneer uitdelen" vind.
Ik heb geconstateerd dat Logica wel degelijk mensen die 100% billable zijn de laan uitstuurt.
Als iemand dan schrijft dat hij aanneemt dat Logica geen mensen ontslaat die bij een klant zitten,
is het gewoon een normale opmerking om te schrijven dat die aanname niet klopt.

Of mag je hier soms alleen maar positief schrijven over Logica.
Als je wilt kan dat hoor; komt ie:

Wat mij betreft was er één ding heel positief bij Logica: Het feit dat ze me bij de laatste reorganisatie ontslagen hebben namelijk.
Dus jou opmerking dat ik "slecht weggegaan ben" klopt helemaal niet :P

Nu tevreden?
Vandaahl schreef op woensdag 31 oktober 2012 @ 19:31:
Kun je ook uitleggen waarom dat zo gegaan is? Wat is de achtergrond hiervan? Waarom werd het plaatje van de manager er hierdoor beter op?
Omdat een manager er wel op afgerekend wordt wanneer iemand onder UCR werkt, maar niet afgerekend wordt op zijn bankzitters.
Werken onder UCR gebeurd bij Logica vanzelf als je wat verder doorgroeid. Vanwege de opslag van 130% prijst men (Logica dus) zich dan al heel snel uit de markt namelijk.

[ Voor 22% gewijzigd door vogelliefhebber op 02-11-2012 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vandaahl
  • Niet online

Vandaahl

de Verderver

Even kort door de bocht: Als er blijkbaar structureel onder UCR weggezet is, dan zou de BCR wel eens wat te hoog kunnen zijn voor wat er geleverd kan worden? Blijkbaar is de groei van salaris toch niet evenredig met de prestaties (tov markt) geweest?
Wat zou je er als consultant aan kunnen doen om je uurtarief omhoog te schroeven? Al zeg ik niet dat deze verantwoordelijkheid geheel bij de consultant ligt, Logica heeft daar nogal wat steken laten vallen.

Als ik bij de bakker een brood haal is dat een stuk duurder dan in de supermarkt, maar waarschijnlijk verdient de supermarkt er meer aan. Als ik verder gewoon een doordeweeks brood voldoende vindt, ga ik dus niet naar de bakker voor dat brood als dat in de supermarkt goedkoper kan. Voor de hogere prijs bij de bakker neem ik pas de moeite als het echt een stuk lekkerder is, betere kwaliteit heeft en me misschien ook meer het ambachtelijke gevoel geeft. Oftewel een aantoonbare meerwaarde biedt. Als die dure bakker dat niet biedt, houd het voor hem op. Bovendien moet mijn budget het ook nog eens toelaten om voor dat beetje extra ook meer te betalen.
Soms ik goed genoeg ook gewoon goed genoeg. En de laatste jaren is dat wel het geval, ook bij onze klanten, die het soms ook heel moelijk hebben. En dan legt de spreekwoordelijk dure bakker het dus af tegen de supermarktbroden die ook goed te eten zijn. Een kwestie van marktwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:51
Maar het klopt toch niet? Mensn die zelfs onder de UCR (wat dat ook is) werken, Brengen toch meer op voor Logica dan bankzitters? Waarom zou je dan in gods naam 2 consultants die 100% billable zijn ontslaan? Nog maar gezien de verstoorde klantrelatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

er zijn best een aantal collega's die onder UCR werken. Ze worden mij af en toe ook door de strot gedrukt. Recent is er wat personeel van een grootbank met goudgerande voorwaarden en dito CAO geassimileerd. Die hebben een UCR maar je U tegen zegt. Was all part of the deal. natuurlijk wist men ook toen al dat die zich uit de markt zouden prijzen. Maar ja, korte termijnvisie he? Sprinkhaanmanagement. Mooi woord voor scrabble.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Waarom wordt er nog steeds gerekend met een ORR 2.3? Die factor is toch enorm omlaag gebracht door alle bezuinigingen tussen eind 2007 en nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

je bent de eerste die de ORR hier durft te posten. Vind ik niet handig. wil je die wel even weghalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelliefhebber
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 13:04:
Waarom wordt er nog steeds gerekend met een ORR 2.3? Die factor is toch enorm omlaag gebracht door alle bezuinigingen tussen eind 2007 en nu?
Dat is dus ook precies het probleem: de rekenwijze van Logica.
Met die 130% opslag claimt men dat Logica dan geen verlies/of winst maakt.
Dus zit je onder UCR te werken dan wordt je manger afgerekend met een verliespost.
Ondanks dat wat de klant voor jouw betaald nog altijd véél meer is dan jouw salaris inc alle variablele kosten die men voor je kwijt is (zoals auto, pensioenpremie, inkomensafh bijdrage ZVW etc.).
In principe ben je voor Logica dus nog steeds rendabel, alleen is de winst op jouw inzet, minder dan wat Logica graag zou willen.
Door die persoon dan te ontslaan, wordt het resultaat van Logica dus slechter, er is nu immers nog minder dekking.
Maar let op, nu komt de grote BarbaTruc:
De cijfers van je manager worden beter, hij raakt een verliespost kwijt.

Als je op deze manier dus een reorganisatie doorvoert, is het niet gek dat achteraf blijkt dat
de winstgevendheid niet verbeterd is, en is gewoon weer een nieuwe reorganisatie nodig.
(Precies wat ik de OR bij de vorige reorganisatie al voorspelt heb)

Maar misschien was het de bedoeling om juist de dure medewerkers te ontslaan, en dan de vrijgekomen plekken in te vullen met goedkope bankzitters, waarbij men de klant dan gewoon hetzelfde tarief zou laten betalen.
Alsof een klant daar op zit te wachten!
In ieder geval hebben de 2 klanten van genoemde voorbeelden anders gehandeld, en iets geregeld waardoor beide mensen gewoon aan het werk zijn gebleven bij de klant, alleen nu niet meer voor Logica.

@peter00
Er zijn in het verleden heel veel mensen binnengehaald door overnames/samenwerkingen.
Heel veel mooie beloftes vanuit Logica wat voor mogelijkheden daar zouden liggen.
Ook ik ben op die manier zo (gedwongen) binnengekomen.
De hele groep is intussen op een enkeling na door Logica buitengewerkt/buitengepest.
Het ene management was overtuigd van een goede deal, het management waar je uiteindelijk terecht kwam had de mensen duidelijk liever niet dan wel, en vertelde ook steeds dat het hun ook maar door de strot geduwd was en er niet blij mee was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xochiquetzal
Tarkin schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 10:48:
Maar het klopt toch niet? Mensn die zelfs onder de UCR (wat dat ook is) werken, Brengen toch meer op voor Logica dan bankzitters? Waarom zou je dan in gods naam 2 consultants die 100% billable zijn ontslaan? Nog maar gezien de verstoorde klantrelatie
Dat de klant er niet blij mee is, dat wil ik begrijpen, maar ik kan verschillende redenen bedenken. Bijvoorbeeld een collega die al jaren bij een klant zit. Het tarief is niet verhoogd, maar de collega heeft wel verhogingen gehad, in de goede tijd dan nog. Als hij meer kost dan zijn tarief, en daarbovenop ook niet lijkt te (willen) groeien in zijn vakgebied, en/of geen interesse toont in het bedrijf en nooit naar meetings komt, dan snap ik dat je werkgever zo'n persoon af wil.

Ik zeg niet dat dat hier het geval was, maar ik kan echt wel wat bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Xochiquetzal schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 19:58:
[...]

Dat de klant er niet blij mee is, dat wil ik begrijpen, maar ik kan verschillende redenen bedenken. Bijvoorbeeld een collega die al jaren bij een klant zit. Het tarief is niet verhoogd, maar de collega heeft wel verhogingen gehad, in de goede tijd dan nog. Als hij meer kost dan zijn tarief, en daarbovenop ook niet lijkt te (willen) groeien in zijn vakgebied, en/of geen interesse toont in het bedrijf en nooit naar meetings komt, dan snap ik dat je werkgever zo'n persoon af wil.

Ik zeg niet dat dat hier het geval was, maar ik kan echt wel wat bedenken.
Grappig, de punten die jij hierboven noemt zijn imho allen te wijten aan de manier zoals Logica de laatste paar jaar opereert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
peter00 schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 14:05:
je bent de eerste die de ORR hier durft te posten. Vind ik niet handig. wil je die wel even weghalen?
Vogelliefhebber was me voor met het getal van 130% :)

Bovendien is het al lang geen actueel getal meer wat iets zegt over de daadwerkelijke interne kostenstructuur.

[ Voor 17% gewijzigd door t_captain op 03-11-2012 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xochiquetzal
Roadman schreef op vrijdag 02 november 2012 @ 21:21:
[...]

Grappig, de punten die jij hierboven noemt zijn imho allen te wijten aan de manier zoals Logica de laatste paar jaar opereert.
Een aantal dingen misschien wel. Consultants te lang bij een klant laten zitten bijvoorbeeld. Maar jij weet ook dat sommige klanten daar soms een stokje voor steken en dat als er even niet zoveel opdrachten zijn, ze liever mensen laten zitten, dan op de bank zetten, omdat er op korte termijn geen zicht is op een nieuwe job.

Er zijn echter ook mensen, die écht een 9-5 mentaliteit hebben en daarom niet naar meetings gaan. Die heb je er altijd wel bij zitten. Ik kan er een aantal opnoemen uit mijn team van een aantal jaar geleden. Die woonden nog dichtbij de vestiging ook, maar die zag je nooit. Dat waren mensen die 'gewoon hun ding' deden bij de klant en meer niet. Ook in cursussen hadden ze geen interesse, iets wat ik zelf nooit begrepen heb, want het is toch ook een deel persoonlijke ontwikkeling. Het was bij hen ook niet, dat ze niet op cursus mochten, want ik heb in diezelfde periode verschillende cursussen gedaan en certificaten behaald. Mocht ik bij Logica (now part of CGI) weg gaan, dan heb ik daar in elk geval een voorsprong door. :)

Dus nee, ik ben het er niet mee eens dat de dingen die ik noem puur aan Logica te wijten zijn.

Pagina: 1 ... 38 ... 43 Laatste

Dit topic is gesloten.