Even lekker rekenen aan de leasevergoeding
In een grijs verleden (begin 2006) heb ik voor het eerst een leaseauto besteld bij Logica. Ik kan me herinneren dat de leasenorm toen 693,- was. Nu dus 797,- (zie post van Donde op 11-9). Dat is een indexatie van 15% in zes en een half jaar. Omgerekend 2.2% op jaarbasis, en daarmee in lijn met de huidige inflatiecijfers van de CPI.
Nu ga ik kijken naar de ontwikkeling van (lease) autokosten. Een CBS prijsindex van operationele leasecontracten
http://www.leasevisie.nl/downloads/CBS_Prijsindex_Q12012.pdf geeft aan dat een leaseauto (exclusief bandstof) tussen 2006 en Q1 2012 ongeveer 5.9 (benzine) a 8.1% (diesel) duurder is geworden in een periode van grosso modo 5.75 jaar. Als je met het gemiddelde van de benzine en dieselindex rekent, 7%, dan komt daat op een jaarlijkse indexatie van 1.0%.
De brandstofkosten zelf zijn een ander verhaal. Medio januari 2006 kostte een liter Euro95 1.356 euro. Diesel deed op die dag 1.005
Op 3 september 2012 was dat opgelopen naar 1,810 resp. 1,476. Gemiddeld gezien werd een liter brandstof (benzine, diesel ongewogen gemiddelde) dus 39.2% duurder in een periode van 80 maanden. Op jaarbasis +5.1%.
(brandstofprijzen:
http://statline.cbs.nl/St...05-2437&HDR=T&STB=G1&VW=T)
Uitgaande van een auto met een prijs incl brandstof van 745 euro (leaseburdegt gemiddeld 2006-heden), verbruik 1:15 (ik probeer iets redelijks te vinden tussen benzine en diesel in), de gemiddelde literprijs tussen 2006 en nu, en natuurlijk 32000 km/jaar, kom ik op een gemiddelde brandstofkosten van 251 euro per maand. Dat betekent dat de brandstofkosten voor ongeveer 1/3e deel de totale leaseprijs bepalen.
Dan kom ik op een prijsinflatie van leaseauto incl brandstof van: (2/3 * 1.0%) + (1/3 * 5.1%) = 2.4%.
Waarmee mijn voorlopige conclusie is dat de leasevergoeding bij Logica min of meer in de pas loopt bij de ontwikkeling van autokosten tussen 2006 en nu. Ik zou stellen dat andere aspecten van het leasebeleid (strikter naleven van de dieselnorm, strikter naleven van de kilometernorm, invoering merken- en modellenbeleid) grotere zorgen zijn dan de hoogte van de vergoeding.
Een werknemer die onder de dieselnorm komt te vallen waar hij/zij voorheen benzine mocht rijden, levert bij een gemiddelde C-segment auto ongeveer 50 euro netto in. Een werknemer die geen auto meer krijgt vanwege de kilometernorm levert netto een paar honderd euro in. In het geval van een werknemer die door het merkenbeleid niet meer de auto mag kiezen die hij zou willen is het verlies lastig in geld uit te drukken, maar ook niet te bagetaliseren.