Ervaring werken bij Logica, nu onderdeel van CGI (Deel 4) Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 43 Laatste
Acties:
  • 428.150 views

Onderwerpen

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Waar je dus zult zien dat zelfs de Golf GTD beneden de 140g/km blijft, dus veel paniek om niets.

Praktisch vraagje voor een collega buiten het Logica netwerk met een niet-Logica-laptop: Krijg je bij het openen van total expense management in nlweblinks ook een foutmelding (gebruikersnaam/ww invoeren voor de proxy wat niet werkt) of kan ik India gaan bellen? Wilde wat declaraties gaan indienen, maar dat schiet zo niet op.

Verwijderd

pagani schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 16:36:
Waar je dus zult zien dat zelfs de Golf GTD beneden de 140g/km blijft, dus veel paniek om niets.

Praktisch vraagje voor een collega buiten het Logica netwerk met een niet-Logica-laptop: Krijg je bij het openen van total expense management in nlweblinks ook een foutmelding (gebruikersnaam/ww invoeren voor de proxy wat niet werkt) of kan ik India gaan bellen? Wilde wat declaraties gaan indienen, maar dat schiet zo niet op.
Heb je pas geleden je wachtwoord moeten wijzigen? Als ik na een ww-wijziging inlog op weblinks, moet ik altijd opnieuw verifiëren en opnieuw invoeren. Ook op mijn laptop.

• pagani
  • Niet online
Nee, dat is het vreemde, het werkte tot een paar dagen terug nog prima. Wil nu dus vooral weten of anderen er ook last van hebben voor ik met India ga bellen vanuit Duitsland.

Verwijderd

Heb ff testje voor je gedaan: als ik via weblinks (met Logica-laptop) inlog op TEM, krijg ik hetzelfde als jij. Invoeren van user en wachtwoord levert hetzelfde scherm weer op. Zal aan de achterkant wel iets niet goed gaan. Ligt niet aan jou dus! ;)

• pagani
  • Niet online
Ah, thanks voor de test.

Ben benieuwd in hoeverre de regelingen voor reizen en declaraties gaan veranderen (gezien ik nogal veel reis en declareer voor Logica, now part of CGI)

[ Voor 4% gewijzigd door pagani op 23-08-2012 17:18 . Reden: now part of CGI ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvH
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-09 16:48

BvH

Iemand al iets gehoord over de aandelen verkoop naar cgi? Ik heb nog niets vernomen over hoe en wanneer dit plaats zal vinden en bij de optiedesk weten ze het ook niet.. :/

Update: Never mind, via de link op http://www.logica.nl/we-are-logica/media-centre/articles/2012/rule-27-announcement/ ben ik er uiteindelijk achter gekomen dat het per 3 september geëffectueerd gaat worden.

[ Voor 47% gewijzigd door BvH op 03-09-2012 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-10-2024
Heb die laatste communicator van 22 augustus nu pas gelezen (ben net terug van vakantie). En heb ook die nieuwe arbeidsvoorwaarden gids voor nieuwe medewerkers doorgenomen. Sommige zaken daaruit zag ik hier al de revue passeren. Daarom ook dat ik dit alsnog ben gaan lezen. Ik vraag me toch echt af of er ook in onze arbeidsvoorwaarden gesleuteld gaat worden. Vrolijk word ik er in ieder geval niet van. Ik heb al een mail hierover gestuurd naar de OR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:39
Heb je een link van die nieuwe gids?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
FireDrunk schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 13:09:
Heb je een link van die nieuwe gids?
Staat in die communicator mail, een link naar dat document.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
Zou er nog een harmonisatie gaan komen van de "oude" naar de "nieuwe" arbeidsvoorwaarden? Ik zou toch niet graag mijn anciënniteitsverlofdagen kwijt raken, of geen nieuwe erbij krijgen (over 3 jaar zou ik er nog s twee bij krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanf20
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-09 20:27
Perenor schreef op woensdag 05 september 2012 @ 08:00:
Zou er nog een harmonisatie gaan komen van de "oude" naar de "nieuwe" arbeidsvoorwaarden? Ik zou toch niet graag mijn anciënniteitsverlofdagen kwijt raken, of geen nieuwe erbij krijgen (over 3 jaar zou ik er nog s twee bij krijgen).
Krijg je niet.. Want deze nieuwe voorwaarden gelden niet voor bestaande medewerkers. De voorwaarden gelden alleen voor nieuwe medewerkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-09 16:40

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Nu niet nee, maar hoe zit dat in de toekomst? Er zijn genoeg mensen met oude contracten (CMG -> eindloon pensioen, oud Logica -> bruto uitbetaling leasevergoeding) die geen loonsverhoging meer krijgen omdat ze aan hun oudere (gunstigere) contract vasthouden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
Ik heb het hier bij de klant ook zien gebeuren. Er heeft in het verleden een fusie plaats gevonden. De oude medewerkers hadden de oude COA nog. De nieuwe medewerkers kregen na de fusie een nieuwe CAO aangeboden. En nu is men bezig met een harmonisatie om een volledig nieuwe CAO op te stellen die meer richting de (magerdere) CAO van na de fusie gaat.

Ik zie dat bij ons ook nog gebeuren...

Ook gezien de wijzigingen (inkrimpingen) die er de afgelopen jaren al plaats gevonden hebben op onze secundaire arbeidsvoorwaarden.

En om een voorbeeld te noemen - de hoeveelheid verlofdagen vind ik dus echt onder de maat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefanf20
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 29-09 20:27
Maar je contract mag toch niet zomaar aangepast worden? Lijkt mij dat dit een contractbreuk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelliefhebber
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Is het niet zo dat met de overname door CGI je als werknemer automatisch overgaat van het ene bedrijf naar het andere, en dat dit een soort van "overgang van onderneming"is. In dat geval is het wel degelijk mogelijk om via overgangsmaatregelen tot nieuwe arbeidsvoorwaarden te komen. (Geen CAO want daarvoor heb je de vakbonden nodig). Ga je dan niet akkoord met de overgang, dan neem je dus zelf ontslag, en heb je geen recht op WW. (Eigenlijk niet anders als toen Logica mensen overnam van andere bedrijven, en die mensen gedwongen werden de arbeidsvoorwaarden van Logica te accepteren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
Probleem is dat we geen echte CAO hebben, maar wel een arbeidscontract. En voor de wijziging van een arbeidscontract is meen ik wel inspraak van de OR nodig... Een directe collega van mij weet daar het precieze vanaf, maar die is helaas op dit moment op vakantie...

[ Voor 25% gewijzigd door Perenor op 05-09-2012 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vogelliefhebber
  • Niet online
Dat heeft er niet zoveel mee te maken, meer hoe men de overgang naar CGI gestalte geeft.
Als men stelt dat Logica overgaat naar CGI, kan men dus ook stellen dat iederen met overgang van onderneming (OvO) aangeboden wordt om in dienst van CGI te komen.
Je neemt dan ontslag bij Logica, en komt in dienst van CGI.
Je dienstjaren gaan mee over vanwege OvO.
Er worden overgangsmaatregelen afgesproken voor de harmonisatie van de arbeidsvoorwaarden.
Als één partij een CAO heeft zijn de vakbonden hierbij betrokken.
Ik geloof niet dat CGI een CAO heeft, dus zal het wel afgesproken worden met de OR(en)
Overgangsmaatregelen hebben meestal een tijdelijk karakter (bv afbouw van vakantiedagen in 5 jaar etc..)
Ben je niet akkoord met de OvO en wil je niet mee over, dan kun je dit alleen maar doen door zelf ontslag te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Tja, ik heb sinds eergister (correctie: aan het eind van dit jaar pas) 30 vakantiedagen, als ze die in vijf jaar zouden willen afbouwen naar 20 ben ik vrij snel weg.

[ Voor 17% gewijzigd door pagani op 05-09-2012 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
Het gaat om het totaalpakket. Doe mij er € 200,- per maand bij dan lever ik die vakantiedagen vandaag nog in... Koop ik ze wel wanneer het nodig is.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erinaceus
  • Laatst online: 07-07 08:55
Zover ik weet heeft CGI geen nederlandse dochter.

Je arbeids contract openbreken kan op diverse manieren :
  1. Er is een wettelijke wijziging (had je anders moeten stemmen)
  2. Jij teken een nieuw contract O-)
  3. Er is een CAO van toepassing (nee dus) :(
  4. De OR gaat accoord met de wijzigingen (maar informeer even direct bij een OR lid (HINT)) :+
Tja wat je doet is jouw zaak, HR en MT denken hiermee weg te komen (economische toestand etc.) en schaars personeel te strikken.
Ik vermoed dat er vast iemand tekent, maar de vraag is voor hoelang.

De laatste optie is werknemertje pesten tot hij vertrekt of tekent. Ik zou zeggen pick youre choice ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

Testert schreef op woensdag 05 september 2012 @ 13:59:
Het gaat om het totaalpakket. Doe mij er € 200,- per maand bij dan lever ik die vakantiedagen vandaag nog in... Koop ik ze wel wanneer het nodig is.
dan komen ze met jou makkelijk weg... :z

een weekje vakantiedagen storten in je pensioen brengt 1500 Teuro bruto in. 10 dagen dus 3000 bruto
Die 10 dagen die je weggeeft voor 200 bruto per maand is dus een koopje voor de baas.

ik heb nu 35 dagen per jaar, daarvan stort ik af en toe wat van in mn pensioen. Netto uitbetalen in welke vorm dan ook is diefstal uit mn eigen portemonnee, zelfs met het zwitserlevenwoekerpensioen (3 keer WW) ben je na 20 jaar sparen beter af.

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17:42
peter00 schreef op woensdag 05 september 2012 @ 16:33:
[...]

dan komen ze met jou makkelijk weg... :z

een weekje vakantiedagen storten in je pensioen brengt 1500 Teuro bruto in. 10 dagen dus 3000 bruto
Die 10 dagen die je weggeeft voor 200 bruto per maand is dus een koopje voor de baas.

ik heb nu 35 dagen per jaar, daarvan stort ik af en toe wat van in mn pensioen. Netto uitbetalen in welke vorm dan ook is diefstal uit mn eigen portemonnee, zelfs met het zwitserlevenwoekerpensioen (3 keer WW) ben je na 20 jaar sparen beter af.
Toen ik bij Logica werkte was de waarde van 1 vakantiedag gelijk aan jaarsalaris / 222 (jaarsalaris: 12 maanden + vakantiegeld).

Bij een brutoloon van 5100 euro is dat 1 dag op 300 euro, your mileage may vary.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

t_captain schreef op woensdag 05 september 2012 @ 18:59:
[...]

Toen ik bij Logica werkte was de waarde van 1 vakantiedag gelijk aan jaarsalaris / 222 (jaarsalaris: 12 maanden + vakantiegeld).

Bij een brutoloon van 5100 euro is dat 1 dag op 300 euro, your mileage may vary.
Je krijgt ook iets van 10-15% bonus, bovenop je ingeleverde dagen. Laten we t niet te gek maken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Okee, daarmee wordt het iets interessanter, of minder oninterressant.

In het geval van een billable medewerker is de werkgever nog altijd de grote winnaar bij het verkopen van vakantiedagen (net als bij het overwerken). Ook met 10 of 15% bonus is de uitbetaling van een vakantiedag nog minder dan 8x de BCR, terwijl als het goed is 8x UCR + marge mag worden gefactureerd.

Daar zit een flink gat tussen. Geldt overigens niet alleen voor Logica maar evengoed voor de rest. Ik vond het niet financieel erg motiverend om over te werken: twee uur doorwerken leverde maar voldoende op om via de bloemist de vrouw tevreden te stellen; per saldo heb je dan niets verdiend dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:56

franssie

Save the albatross

Daarom heb ik de afgelopen 12 jaar nog nooit overwerk gedeclareerd. Altijd met de klant opgelost (tijd voor tijd). Voor beiden makkelijker en beter. Niet dat ik veel overwerk overigens. Maar ik slaap liever lekker uit na een weekeinde wat werken en dan de rest van de dag vrij dan een paar euro rijker.

[ Voor 24% gewijzigd door franssie op 05-09-2012 22:49 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Perenor
Toch vind ik die versobering van de arbeidsvoorwaarden niet handig. Welke professional met jaren werkervaring wil bij zo'n voorwaarden pakket nog voor logica gaan werken. En eerlijk gezegd, als ze gaan harmoniseren en ik kom er onder de streep negatiever uit, dan is deze jongen weg. En dan denk ik aan zaken als de verlofdagen, pensioen (dat al niet denderend is), ziektenkostenverzekering, leaseauto (strenger toepassen van de min zakelijke kilometer regeling). Ben me sowieso al aan 't oriënteren bij wat andere kleinere bedrijven hier in de buurt...

Wat me nog bij Logica (CGI) houdt, zijn mijn directe collega's, directe manager en de interessante(re) opdrachten die je kunt doen (in vergelijking met de kleinere partijen).

Maar eerst ook afwachten wat de overname door CGI gaat betekenen. Een half jaartje naar Canada zou ik bijv. ook niet verkeerd vinden :D.

[ Voor 5% gewijzigd door Perenor op 07-09-2012 08:06 ]

• t_captain
Als je de pensioenregeling gaat harmoniseren kan 'ie alleen maar beter worden toch? ;)

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

franssie schreef op woensdag 05 september 2012 @ 22:47:
Daarom heb ik de afgelopen 12 jaar nog nooit overwerk gedeclareerd. Altijd met de klant opgelost (tijd voor tijd). Voor beiden makkelijker en beter. Niet dat ik veel overwerk overigens. Maar ik slaap liever lekker uit na een weekeinde wat werken en dan de rest van de dag vrij dan een paar euro rijker.
zo doe ik t ook. ik maak soms makkelijk 50 uur in de week, maar de klant doet ook niet moeilijk als ik even weg ben. Krijg veel waardering als een "moeilijke klus" op zo'n manier toch voor elkaar komt. Heb ook geen hekel aan hard werken, zeker niet als ik veel vrijheid en verantwoordelijkheid daarin krijg.
Perenor schreef op donderdag 06 september 2012 @ 07:43:
Wat me nog bij Logica (CGI) houdt, zijn mijn directe collega's, directe manager en de interessante(re) opdrachten die je kunt doen (i.v.m. de kleinere partijen).
ook voor mij de drijfveren. helemaal eens.

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:01

avotar

P0werd by Black Coffee

erinaceus schreef op woensdag 05 september 2012 @ 14:01:

1. Er is een wettelijke wijziging (had je anders moeten stemmen)
  2. Jij teken een nieuw contract O-)
  3. Er is een CAO van toepassing (nee dus) :(
  4. De OR gaat accoord met de wijzigingen (maar informeer even direct bij een OR lid (HINT)) :+
Tja wat je doet is jouw zaak, HR en MT denken hiermee weg te komen (economische toestand etc.) en schaars personeel te strikken.
Ik vermoed dat er vast iemand tekent, maar de vraag is voor hoelang.

De laatste optie is werknemertje pesten tot hij vertrekt of tekent. Ik zou zeggen pick youre choice ....
Bijna... volgens mij zijn de ancienniteitsdagen niet onderdeel van je contract en kunnen daarmee rommelen (zie ziektekostenverzekering / lease regeling / ed).
Het vaste aantal vakantie dagen van 25 + 2 staat gewoon hard in je contract. Daarvoor zul je altijd moeten tekenen, want een contract kun je nu eenmaal niet eenzijdig wijzigen.

En geloof me, een CAO is echt niet zaligmakend. In slechte tijden is het makkelijk om te hebben, in goede tijden zit het je echt in de weg.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

avotar schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:42:
[...]
En geloof me, een CAO is echt niet zaligmakend. In slechte tijden is het makkelijk om te hebben, in goede tijden zit het je echt in de weg.
dan was een CAO de laatste pakmbeet 10 jaar dus wel handig geweest, nog afgezien van wat ons te wachten staat... B-)

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
peter00 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:47:
[...]

dan was een CAO de laatste pakmbeet 10 jaar dus wel handig geweest, nog afgezien van wat ons te wachten staat... B-)
*ROTFL*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
peter00 schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:47:
[...]

Dat laatste weten we dus nog niet zeker. Is afhankelijk van de bedrijfspolitiek van CGI. Ik wacht dat dus ook af. En trek dan mijn conclusie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
avotar schreef op donderdag 06 september 2012 @ 13:42:
[...]

Bijna... volgens mij zijn de ancienniteitsdagen niet onderdeel van je contract en kunnen daarmee rommelen (zie ziektekostenverzekering / lease regeling / ed).
Het vaste aantal vakantie dagen van 25 + 2 staat gewoon hard in je contract. Daarvoor zul je altijd moeten tekenen, want een contract kun je nu eenmaal niet eenzijdig wijzigen.

Ik zal je dan toch dit zeggen, mochten ze mijn anciënniteitsdagen afnemen, zonder dat ik daar financieel iets voor terug krijg, dan is dat voor mij voldoende reden om te vertrekken. Zo ook de leaseauto. Dan kan ik net zo goed buiten de detachering gaan werken (met bijv. meer salaris, 36 urige werkweek, ADV dagen enz.enz.), of een van de kleinere partijen. Die ex-collega's van me die overgestapt zijn naar zo'n kleinere partij wisten mij een voor een te vertellen dat ze de afgelopen jaren gewoon elk jaar salaris verhoging hebben gekregen. En over leaseauto's wordt ook helemaal niet moeilijk gedaan. Verlofdagen is dan wel minder goed geregeld, maar je kunt er wel kopen, en als je onder de streep financieel daarin gecompenseerd bent, maakt dat helemaal niet uit.

[ Voor 22% gewijzigd door Perenor op 07-09-2012 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Perenor schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 08:08:
[...]

Ik zal je dan toch dit zeggen, mochten ze mijn anciënniteitsdagen afnemen, zonder dat ik daar financieel iets voor terug krijg, dan is dat voor mij voldoende reden om te vertrekken. Zo ook de leaseauto. Dan kan ik net zo goed buiten de detachering gaan werken (met bijv. meer salaris, 36 urige werkweek, ADV dagen enz.enz.), of een van de kleinere partijen. Die ex-collega's van me die overgestapt zijn naar zo'n kleinere partij wisten mij een voor een te vertellen dat ze de afgelopen jaren gewoon elk jaar salaris verhoging hebben gekregen. En over leaseauto's wordt ook helemaal niet moeilijk gedaan. Verlofdagen is dan wel minder goed geregeld, maar je kunt er wel kopen, en als je onder de streep financieel daarin gecompenseerd bent, maakt dat helemaal niet uit.
Sorry, maar wat is je punt nu tegen mij?
Ik geef alleen maar aan dat ze, mijns inziens, volgens de letter van de wet gewoon je dagen kunnen afpakken....

met zo'n statement vraag ik me namelijk af wat je hier nog doet als het verderop allemaal zoveel beter is.. zal toch vast niet die week extra vrij zijn die je nu hebt?

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Ik geef alleen maar aan dat ze, mijns inziens, volgens de letter van de wet gewoon je dagen kunnen afpakken....
De Gele Gids is een collectieve regeling met een set aan arbeidsvoorwaarden die integraal onderdeel uitmaakt van de individuele arbeidsovereenkomst. Als individu ben je al deze arbeidsvoorwaarden uit de Gele Gids overeengekomen en de wet beschermt juist tegen het eenzijdig wijzigen van dergelijke voorwaarden. Logica kan dus nooit eenzijdig je dagen afpakken. Juist daarom is er voor nieuwe medewerkers een nieuwe regeling gekomen en blijft voor de oude medewerkers alles bij het oude.

Eenzijdig wijzigen van de arbeidsvoorwaarden kan alleen wanneer Logica in uiterste financiële nood verkeert of wanneer de wet wijzigt. In het eerste geval zou Logica bijna failliet moeten gaan. Van het tweede hebben we een recent voorbeeld toen Logica de invoering van Zorgverzekeringswet heeft aangegrepen om de arbeidsvoorwaarden omtrent de ziektekostenverzekering flink te beperken.

Ook oude CMG- en Logica-voorwaarden heeft men niet eenzijdig kunnen afpakken. Als je hierin dwarsligt kunnen ze je wel het leven behoorlijk zuur maken, je proberen weg te pesten of je bij een collectieve ronde onder valse voorwendselen als eerste voordragen voor ontslag. Helaas, voorbeelden te over.

Bij de overname door CGI worden ook de arbeidsovereenkomsten overgenomen en blijven deze van rechtswege bestaan. Bijvoorbeeld, toen CMG werd overgenomen door Logica was dit ook het geval.

It always seems impossible until it's done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
avotar schreef op vrijdag 07 september 2012 @ 12:05:
met zo'n statement vraag ik me namelijk af wat je hier nog doet als het verderop allemaal zoveel beter is.. zal toch vast niet die week extra vrij zijn die je nu hebt?
Hij geeft aan dat het op dit moment redelijk vergelijkbaar is maar dat als ze zijn vakantiedagen afnemen dat hij er dan bij een andere partij op vooruit gaat.

Maar goed dat moet ieder voor zich weten, overigens voor iedereen die een klus in het buitenland aan wil nemen lees de gele gids en HR regels eerst goed door en laat alles op papier zetten. Ik zeg niet dat elke manager de regels negeert maar ik ben intussen bezig met rechtsbijstand om mijn buitenland vergoeding te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

Hou ons ff op de hoogte Shadow. Wij worstelen ook met die vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
De per diem of die andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
peter00 schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 23:09:
Hou ons ff op de hoogte Shadow. Wij worstelen ook met die vergoeding.
Zijn er dan nog meer managers die de logica regels negeren of zit je toevallig in de buurt van londen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
Shadowhawk00 schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 19:33:
[...]

Hij geeft aan dat het op dit moment redelijk vergelijkbaar is maar dat als ze zijn vakantiedagen afnemen dat hij er dan bij een andere partij op vooruit gaat.

Maar goed dat moet ieder voor zich weten, overigens voor iedereen die een klus in het buitenland aan wil nemen lees de gele gids en HR regels eerst goed door en laat alles op papier zetten. Ik zeg niet dat elke manager de regels negeert maar ik ben intussen bezig met rechtsbijstand om mijn buitenland vergoeding te krijgen.
Het ging mij niet alleen om die verlofdagen, maar meer in het algemeen (als je mn vorige post(s) leest, wordt dat ook duidelijk). Ik werk al meer dan 10 jaar voor ons bedrijf, en de afgelopen jaren is telkens aan onze secundaire arbeidsvoorwaarden geknibbeld. Ik zie het daarnaast ook gebeuren dat ze binnenkort veel strenger de maximale kilometer regel gaan hanteren, waardoor niet iedereen meer een leaseauto krijgt. En daarnaast is het afgelopen jaren ook voorgekomen dat er of een lage salarisverhoging of helemaal geen salarisverhoging gegeven werd. En ik weet van collega's die naar een specifiek kleiner bedrijf zijn overgestapt, dat ze gewoon elk jaar wel een salarisverhoging hebben gehad. Het gaat om wat er onder de streep over blijft. Het totaal plaatje. En zoals ik al eerder aangaf, het werk is leuk, de collega's zijn leuk, en ook mijn directe manager, maar ook de manager daarboven heb ik niks over aan te merken. Maar de "centrale" laag (HR bijvoorbeeld), dat is een heel ander verhaal.

V.w.b. die mobility allowance ben ik ook wel geïnteresseerd. Geldt die nog steeds? Ben er over aan het denken om weer richting buitenland te gaan. Of, indien nodig, iets verder van huis binnen Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

die andere. Per diem zit wel goed
Shadowhawk00 schreef op zondag 09 september 2012 @ 11:50:
[...]
Zijn er dan nog meer managers die de logica regels negeren of zit je toevallig in de buurt van londen :P
ligt niet aan mn lijnmanagement, die doet hun stinkende best. _/-\o_ Ergens op contractniveau zit het probleem. Er is een discrepantie tussen wat in het (raam)contract staat (dus wat gefactureerd kan worden), en wat in onze gele gids staat. Er is gewoon geen rekening gehouden met langdurig buitenland werk in een aantal contracten. Met andere woorden, wat in de gele gids staat komt in het ergste geval (voor logica dan)voor rekening van de marge. En we weten allemaal hoe daar mee omgegaan wordt door de spreadsheetridders van Slot Keesomlaan... :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
Sinds 2005 geldt de International Secondments Policy (ISP). Dit beleid vervangt de mobility allowance. De ISP onkostenvergoeding is gebaseerd op de per diem regeling. Voor projecten binnen Nederland is de mobility allowance wel geldig.

Volgens de regels zou voor buitenlandwerk de mobility allowance niet van toepassing zijn. Echter, in de pratijk is de afgelopen jaren in mijn geval (en alle andere collega's uit het team) voor buitenlandwerk nog NOOIT met per diem gewerkt. Telkens wordt bij elke business trip gesteld dat ik alle reis- en verblijfskosten moet declareren en gebruik kan maken van de mobility allowance. Dit allemaal in opdracht van mijn eigen manager.

Al mijn bonnen van gedeclareerde reis en verblijfskosten, inclusief internationale mobiele telefoonkosten via privé mobiel, zijn vergoed. Daanaast is voor elke dag (inmiddels tientallen) in het buitenland een mobility allowance uitgekeerd. Dit staat geheel los van de winstgevendheid van een een project en de afspraken met de klant.

Dus als je manager gezegd heeft dat je de onkosten moet declareren, moet hij ook met de mobility allowance over de brug komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
Laatste keer dat ik op zoek ging naar de mobility allowance kon ik niet meer vinden dan dat 'ie afgeschaft was. Als iemand daar het afgelopen jaar met succes een beroep op heeft gedaan hoor ik het graag! Hier, DM of logica mail.
erinaceus schreef op woensdag 05 september 2012 @ 14:01:

1. De OR gaat accoord met de wijzigingen (maar informeer even direct bij een OR lid (HINT)) :+
Er is nog een 5e, (zeer) zwaarwegend bedrijfsbelang.

Ik kan me zo 123 geen situatie voor stellen waar de OR in zou stemmen met een verslechtering van de arbeidsvoorwaarden. Mocht dat aan de orde zijn/komen dat doet men ook wel een achterban raadpleging.

[ Voor 57% gewijzigd door Wijnands op 10-09-2012 15:52 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawkeyenl9393
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-04 11:18
Toen ik in schotland/london werkte (2010 / 2011) heb ik hierbij een per diem regeling van Logica gekregen. Wellicht dat hier meespeelde dat er een ICA was, en mijn NL en UK-managers dus geen reden hadden om het me niet te geven.

Van een regeling als je binnen nederland aan het werk bent (5 dagen/week van huis) heb ik nog nooit gehoord eerlijk gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
peter00 schreef op maandag 10 september 2012 @ 08:33:
[...]
die andere. Per diem zit wel goed
Nop de per diem regeling werd maar niet toegekend. Maar het kan best projectmanager specifiek zijn aangezien bijna iedereen op dat project het gewoon niet kreeg.
Sinds 2005 geldt de International Secondments Policy (ISP). Dit beleid vervangt de mobility allowance. De ISP onkostenvergoeding is gebaseerd op de per diem regeling.
Helaas geld hier ook weer gelijk hebben is 1 maar gelijk krijgen is een ander verhaal. Zeker in dit geval waar het heel moeilijk uitvinden is wie er verantwoordelijk voor is en gegevens op intranet lastig te vinden zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
Nop de per diem regeling werd maar niet toegekend ...
[...]
Helaas geld hier ook weer gelijk hebben is 1 maar gelijk krijgen is een ander verhaal.
Als je geen per diem krijgt, kun je toch al je reis en verblijfskosten declareren en een mobility alLowence invullen?

@Wijnands
Ik heb aan het begin van het jaar 8 weken in het buitenland gewerkt. In het weekend was ik thuis en een aantal dagen heb ik vanuit huis gewerk. Over ruim 30 werkdagen is mobility allowence uitgekeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ESPACE
Mobility allowence staat op intranet: Human Recource NL -> Arbeidsvoorwaarden -> Vergoedingen.
De per diem vergoedingen kun je daar ook vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

Per Diem wordt in mijn team gewoon betaald hoor. Wordt dus wel degelijk toegepast. Je wordt er niet rijk van, want alles gaat ook echt op aan de uitgaven waar ie voor bedoeld is. Je hoeft alleen geen bonnetjes te declareren. Bewaren doe ik dus wel als mogelijk, want vertrouwen is goed, maar controle is beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
In het verleden heb ik zowel in Nederland, als in het buitenland, "verder weg" gewerkt, in combinatie met hotelovernachtingen. Toen kreeg je in het kaders van de mobility allowance afhankelijk van de tijdsduur (1 t/m 6 maanden en vanaf 6 maanden) een bepaalde bonus bovenop je salaris, en daarnaast vanaf de 7e maand bonus verlofdagen. Is dat nog steeds het geval in geval van de mobility allowance indien je binnen Nederland "verder weg" ingezet bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
Net op de leasesite gekeken. Deze is weer actief. Maar je kunt nog steeds uitsluitend uit de 9 merken kiezen die van tevoren ook al beschikbaar waren. Geen Audi, Seat en Citroen. Dammit. Als dat zo blijft, volgend jaar dus geen nieuwe A3 :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Geen Audi???? Dat is toch ook gewoon VAG? Wat is het toch onzin allemaal... Bah...
Van de week nieuwe A1 Cabrio gezien :P Leuk autotje :P

[ Voor 25% gewijzigd door FireDrunk op 11-09-2012 13:39 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
Oh, en door die nieuwe regeling met maximale Co2 waarde, zijn bepaalde modellen ook niet meer te leasen. Bij bepaalde merken wordt de keuze wel heel beperkt nu. Dat speelt zelfs bij de Golf. Zo kun je volgens mij de handgeschakelde 1.4 TSI niet eens meer leasen :-s (alleen DSG), van de Scirocco alleen de 122 Pk uitvoering. Zo blijft er met die 9 merken nog maar weinig keuze over.

V.w.b. VW geldt natuurlijk wel dat de nieuwe Golf een stuk zuiniger gaat zijn, waardoor de keuze mogelijkheid weer uitgebreider wordt. Maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
FireDrunk schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 13:39:
Geen Audi???? Dat is toch ook gewoon VAG? Wat is het toch onzin allemaal... Bah...
Van de week nieuwe A1 Cabrio gezien :P Leuk autotje :P
Tja, helaas, in de huidige regeling kun je die dus niet leasen. Ik was zelf heel gecharmeerd van de nieuwe A3. Kan ik volgend jaar dus vergeten, als dit zo blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donde
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 05:57
Perenor schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 13:38:
Net op de leasesite gekeken. Deze is weer actief. Maar je kunt nog steeds uitsluitend uit de 9 merken kiezen die van tevoren ook al beschikbaar waren. Geen Audi, Seat en Citroen. Dammit. Als dat zo blijft, volgend jaar dus geen nieuwe A3 :(.
Geen Audi is inderdaad belachelijk. En Citroen met o.a. de DS5 vind ik ook jammer. Ook geen Seat Leon... ;w. Wat nou keuzevrijheid... 8)7

Hebben stelt niets voor als je niet zelf iets bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
Donde schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 13:59:
[...]

Geen Audi is inderdaad belachelijk. En Citroen met o.a. de DS5 vind ik ook jammer. Ook geen Seat Leon... ;w. Wat nou keuzevrijheid... 8)7
En niet te vergeten de maximale CO2 emissie waarde. Daardoor wordt je keuzevrijheid ook behoorlijk beperkt. Weet iemand trouwens hoe veel die bedraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
Ik ben er trouwens nog niet over uit wat ik van de nieuwe Golf vind. Mijn eerste reactie was niet laaiend enthousiast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donde
Perenor schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 14:06:
[...]

En niet te vergeten de maximale CO2 emissie waarde. Daardoor wordt je keuzevrijheid ook behoorlijk beperkt. Weet iemand trouwens hoe veel die bedraagt?
CO2 mag maximaal 143gr/km zijn. Leasenorm is wel verhoogd naar € 797,-...joehoe...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Hm, een beetje gezinsauto is er ook bepaald niet goedkoper op geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Nee, autorijden is gewoon duurder geworden... Best logisch toch?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perenor
Donde schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 13:59:
[...]
Ik persoonlijk de DS4. Ook over de nieuwe Seat Leon heb ik gemengde gevoelens. Op dit moment zou ik het liefst weer een A3 leasen (zeker met de CO2 emissies die genoemd worden). Of als tweede keus een DS4. Beide zijn helaas niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als Kia nou eens een zuinige Diesel in die nieuwe Rio zet :P
(Die meer vermogen heeft dan een blinkje knakworsten)

[ Voor 31% gewijzigd door FireDrunk op 11-09-2012 15:18 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Perenor schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 15:13:
[...]

Ik persoonlijk de DS4. Ook over de nieuwe Seat Leon heb ik gemengde gevoelens. Op dit moment zou ik het liefst weer een A3 leasen (zeker met de CO2 emissies die genoemd worden). Of als tweede keus een DS4. Beide zijn helaas niet mogelijk.
Zijn Audi en Citroen allebei uit het merkenlijstje verdwenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Enige merken zijn Bmw, Ford, Kia, Opel, Peugeot, Renault, Toyota, Volkswagen en Volvo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Nog maar 9?

En kennelijk alleen de specifieke merken, niet de zusters? (bv Kia/Hyundai, Peugeot/Citroen, VW/Audi, Toyota/Lexus)

Dan blijft er wel heel weinig keuze. Om een paar recente auto's met flinke populariteit in de lease te noemen:
- Hyundai: i40, nieuwe i30
- Lexus: CT200h
- Citroen: DS3
- Audi: A1, A3

Ik kan me nog herinneren dat er voor het eerst een merkenbeleid kwam. Toen ging het om een paar minder populaire merken die je niet meer kon bestellen, Saab, MB en nog een paar.
Een tijdje later werd het lijstje wat korter, stonden er nog een stuk of 15 op (?). EN nu dus 9.
Kan alleen voor de Logicanen hopen dat het inkoopvoordeel t.g.v. het merkenbeleid duidelijk in de leaseprijzen tot uiting komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donde
t_captain schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 15:52:

Kan alleen voor de Logicanen hopen dat het inkoopvoordeel t.g.v. het merkenbeleid duidelijk in de leaseprijzen tot uiting komt.
Wat denk jezelf als ex-Logicaan... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
peter00 schreef op maandag 10 september 2012 @ 21:54:
Per Diem wordt in mijn team gewoon betaald hoor. Wordt dus wel degelijk toegepast. Je wordt er niet rijk van, want alles gaat ook echt op aan de uitgaven waar ie voor bedoeld is. Je hoeft alleen geen bonnetjes te declareren. Bewaren doe ik dus wel als mogelijk, want vertrouwen is goed, maar controle is beter.
Zoals ik al aangaf zal het wel aan de managers gelegen hebben dat die gewoon weer eens de regels negeerden. In dat project zijn uiteindelijk genoeg regels gebroken.

Maar goed ik( en een aantal collega's) kreeg dus geen per-diem wat me dus wel 200 euro in de maand zou opleveren ongeveer. Wel verwachten dat je naar het buitenland gaat en je aan de regels willen houden als dat logica uitkomt maar zodra er een regel in het voordeel van de consultant uitkwam dan was de manager niet te bereiken ( de logica internet verbinding is niet zo slecht dat deze elke 5 min uitvalt :) )
Het zal echt niet bij iedereen zo zijn en eigenlijk verwacht ik dat ik gewoon pech had met een paar slechte managers maar mijn ervaringen met logica zijn dus niet zo heel goed.

• Perenor
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 22:41:
[...]

Zoals ik al aangaf zal het wel aan de managers gelegen hebben dat die gewoon weer eens de regels negeerden. In dat project zijn uiteindelijk genoeg regels gebroken.

Maar goed ik( en een aantal collega's) kreeg dus geen per-diem wat me dus wel 200 euro in de maand zou opleveren ongeveer. Wel verwachten dat je naar het buitenland gaat en je aan de regels willen houden als dat logica uitkomt maar zodra er een regel in het voordeel van de consultant uitkwam dan was de manager niet te bereiken ( de logica internet verbinding is niet zo slecht dat deze elke 5 min uitvalt :) )
Het zal echt niet bij iedereen zo zijn en eigenlijk verwacht ik dat ik gewoon pech had met een paar slechte managers maar mijn ervaringen met logica zijn dus niet zo heel goed.
Kun je dat niet gewoon eisen? Via HRM bijv. Is namelijk een algemene regel die volgens mij niet ten koste gaat van de team budgetten. Heb je toch recht op. Mijn toenmalige manager wilde dat in eerste instantie ook niet honoreren. Maar ik ben blijven pushen, bijv. ook v.w.b. de bonus verlofdagen die onderdeel uitmaken van de long term mobility allowance, nog steeds b.t.w. las ik gisteren.

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

inderdaad. als je een goede case hebt, dus als je voldoet aan alle voorwaarden voor een per diem, zou ik t gewoon doordrukken. Escaleren tot je bij Sake uitkomt. Wel goed veldwerk doen, dus alle regels en toepassingen goed lezen, en puur op basis van feiten werken. Hou daartoe een nauwkeurig log bij en bewaar alle bonnen die je krijgt. Ook helpt t als je een paar voorbeelden van per diem uitkeringen hebt in vergelijkbare situaties.

• Wijnands
FireDrunk schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 15:05:
Nee, autorijden is gewoon duurder geworden... Best logisch toch?
Ja en nee. Het is jaren zo geweest dat ik met zo'n 100 euro bij leggen best een knappe gezinsbak kon rijden. Hele idee van de indexatie is erop gericht.

Als ik de reacties hier zo zie is het aantal merken misschien niet zo handig gekozen, BMW en Volvo staan er nu wel op terwijl daar helemaal niet zo veel vraag naar is.

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik denk dat die er voornamelijk bij staan om ook nog wat auto's voor het hogere segment te kunnen aanbieden. Zonder Audi, Lexus en Mercedes hou je daar weinig over en het hoger management kan niet allemaal in een Pheaton rond gaan rijden...

• Perenor
Janoz schreef op woensdag 12 september 2012 @ 11:05:
Ik denk dat die er voornamelijk bij staan om ook nog wat auto's voor het hogere segment te kunnen aanbieden. Zonder Audi, Lexus en Mercedes hou je daar weinig over en het hoger management kan niet allemaal in een Pheaton rond gaan rijden...
Vraag me af hoe die überhaupt die klasse auto's kunnen rijden. Want vallen die niet allemaal buiten de nu ingevoerde maximale emissie waarde?

EDIT: in ieder geval geen benzine varianten, diesel wel dus...

EDIT2: als je benzine rijdt, ben je sowieso genaaid. de keuzemogelijkheid is dan erg beperkt.

[ Voor 13% gewijzigd door Perenor op 12-09-2012 11:18 ]

• ed73
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:42
Wijnands schreef op woensdag 12 september 2012 @ 10:50:
[...]

Ja en nee. Het is jaren zo geweest dat ik met zo'n 100 euro bij leggen best een knappe gezinsbak kon rijden. Hele idee van de indexatie is erop gericht.

Als ik de reacties hier zo zie is het aantal merken misschien niet zo handig gekozen, BMW en Volvo staan er nu wel op terwijl daar helemaal niet zo veel vraag naar is.
Bijvoorbeeld Skoda weer toevoegen zou volgens mij al weer erg helpen; veel collega's rijden hier in om meerdere redenen.

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Perenor schreef op woensdag 12 september 2012 @ 11:13:
[...]

EDIT2: als je benzine rijdt, ben je sowieso genaaid. de keuzemogelijkheid is dan erg beperkt.
Veel mensen hebben die mogelijkheid niet eens en zijn daarmee sowieso gen**id....

• Donde
Een aantal automerken die nu aantrekkelijke modellen hebben uitgebracht, met o.a. een lage Co2 uitstoot en dus lage bijtelling kun je niet meer kiezen, omdat Logica deze automerken heeft geschrapt.

Geef de werknemer gewoon zijn vrijheid weer terug wat betreft het kiezen van een leaseauto. Laat de medewerker zelf bepalen of hij nou kiest voor Mercedes, Skoda, Nissan, etc.. Persoonlijk zou ik zelf ook nooit gaan voor Ford, Kia, Opel, Peugeot, Renault, Toyota of Volvo. Ik ben dan verplicht om een keuze te maken uit BMW of Volkswagen, terwijl dat niet mijn keuze zou zijn als ik kon kiezen uit meerdere merken.

• Perenor
Donde schreef op woensdag 12 september 2012 @ 11:46:
Een aantal automerken die nu aantrekkelijke modellen hebben uitgebracht, met o.a. een lage Co2 uitstoot en dus lage bijtelling kun je niet meer kiezen, omdat Logica deze automerken heeft geschrapt.

Geef de werknemer gewoon zijn vrijheid weer terug wat betreft het kiezen van een leaseauto. Laat de medewerker zelf bepalen of hij nou kiest voor Mercedes, Skoda, Nissan, etc.. Persoonlijk zou ik zelf ook nooit gaan voor Ford, Kia, Opel, Peugeot, Renault, Toyota of Volvo. Ik ben dan verplicht om een keuze te maken uit BMW of Volkswagen, terwijl dat niet mijn keuze zou zijn als ik kon kiezen uit meerdere merken.
Helemaal mee eens.

Die 7 merken zou ik trouwens ook nooit kiezen. BMW ook niet trouwens.

Audi is ook een voorbeeld van een merk met van die aantrekkelijke modellen. Die nieuwe A3 is bijv. met een groot deel van de motoren erg zuinig geworden. Als dit niet wijzigt, zit er niks anders op dan volgend jaar een Golf VII te gaan leasen.

• Perenor
avotar schreef op woensdag 12 september 2012 @ 11:34:
[...]

Veel mensen hebben die mogelijkheid niet eens en zijn daarmee sowieso gen**id....
Laat nou de keuzemogelijkheid bij diesels veel groter zijn. Controleer maar op de leasesite. Je kunt veel meer modellen kiezen met dieselmotoren, waaronder ook de luxere modellen. Sommige modellen kun je namelijk helemaal niet meer leasen in benzine uitvoering.

• Perenor
Hmm. Hebben jullie de nieuwe adviesaanvraag al gelezen, die de OR heeft ontvangen? Ik ga hier niet plaatsen waar die over gaat. Maar ik zou zeggen - bezoek de OR site.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:56

franssie

Save the albatross

Net gelezen. Een stuk overhead van de lelijke Logica matrix gaat eruit. Vervelend voor betrokkenen maar goed voor de organisatie lijkt me?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

Perenor schreef op woensdag 12 september 2012 @ 13:01:
Hmm. Hebben jullie de nieuwe adviesaanvraag al gelezen, die de OR heeft ontvangen? Ik ga hier niet plaatsen waar die over gaat. Maar ik zou zeggen - bezoek de OR site.
lijkt me niks mis mee. De matrixorganisatie was voor ons toch al een soort spreadsheet van vlees en bloed. 7(8)7 Duidelijke verantwoordelijkheden en aansturing bij de landen neerleggen lijkt me een uitstekend plan. :) Misschien zie ik iets over t hoofd?

• Perenor
Ligt dit nou aan mij, of lijkt dit op het oude CMG? M.a.w. - ik zag het niet als negatief, integendeel. :-D

[ Voor 32% gewijzigd door Perenor op 12-09-2012 13:29 ]

• ESPACE
Hele idee van de indexatie is erop gericht.
Het Leasenorm bedrag is inderdaad geïndexeerd. Ik weet niet welke index gebruikt wordt, maar het lijkt erop dat dit wel in lijn is met verschillende indexen die er bestaan (CBS en LeasePlan).

Heel wat anders zijn de norm-leaseprijzen op de lease-site. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat die prijzen veel meer gestegen zijn dan de algemene indexen. Het is voor Logica een koud kunstje om die norm-leaseprijzen te verhogen door andere uitgangspunten en/of berekeningsmethoden te gebruiken. Zo kunnen kosten worden verschoven van Logica naar de berijder die voor hezelfde type auto geconfronteerd wordt met een veel hogere eigen bijdrage.

Zo schrijft Logica bijvoorbeeld zelf dat de brandstof berekening is aangepast. Er moet een verklaring zijn waarom de norm-leaseprijzen voor het bepalen van de eigen bijdrage bij Logica harder stijgen dan de Index. Iets voor de OR?

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

Perenor schreef op woensdag 12 september 2012 @ 13:28:
Ligt dit nou aan mij, of lijkt dit op het oude CMG? M.a.w. - ik zag het niet als negatief, integendeel. :-D
hahahahaha!! dat dacht ik ook toen ik t las! oOo

• avotar

avotar

P0werd by Black Coffee

Perenor schreef op woensdag 12 september 2012 @ 12:39:
[...]

Laat nou de keuzemogelijkheid bij diesels veel groter zijn. Controleer maar op de leasesite. Je kunt veel meer modellen kiezen met dieselmotoren, waaronder ook de luxere modellen. Sommige modellen kun je namelijk helemaal niet meer leasen in benzine uitvoering.
Het hele beleid lijkt ook niet meer te zijn benzine, tenzij... maar juist diesel, tenzij...

En toch heb ik het gevoel dat ik met diesel altijd duurder uit ben, hoeveel ik ook kiezen kan.

• Donde
Perenor schreef op woensdag 12 september 2012 @ 13:28:
peter00 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 13:31:
[...]

hahahahaha!! dat dacht ik ook toen ik t las! oOo
Sterker nog. Zie mijn eerdere reactie van 9 augustus n.a.v. de mail van Serge en Michael.

• ESPACE
En toch heb ik het gevoel dat ik met diesel altijd duurder uit ben, hoeveel ik ook kiezen kan.
Dit is geen gevoel maar een feit. De catalogus waarde van een diesel is een paar duizend euro hoger dan een vergelijkbare benzine auto. Daarmee is de fiscale bijtelling hoger en betaal je netto meer autokosten voor een diesel. Het voordeel van een benzine wagen is netto een paar tientjes per maand.

• t_captain
Even lekker rekenen aan de leasevergoeding ;)

In een grijs verleden (begin 2006) heb ik voor het eerst een leaseauto besteld bij Logica. Ik kan me herinneren dat de leasenorm toen 693,- was. Nu dus 797,- (zie post van Donde op 11-9). Dat is een indexatie van 15% in zes en een half jaar. Omgerekend 2.2% op jaarbasis, en daarmee in lijn met de huidige inflatiecijfers van de CPI.

Nu ga ik kijken naar de ontwikkeling van (lease) autokosten. Een CBS prijsindex van operationele leasecontracten http://www.leasevisie.nl/downloads/CBS_Prijsindex_Q12012.pdf geeft aan dat een leaseauto (exclusief bandstof) tussen 2006 en Q1 2012 ongeveer 5.9 (benzine) a 8.1% (diesel) duurder is geworden in een periode van grosso modo 5.75 jaar. Als je met het gemiddelde van de benzine en dieselindex rekent, 7%, dan komt daat op een jaarlijkse indexatie van 1.0%.

De brandstofkosten zelf zijn een ander verhaal. Medio januari 2006 kostte een liter Euro95 1.356 euro. Diesel deed op die dag 1.005

Op 3 september 2012 was dat opgelopen naar 1,810 resp. 1,476. Gemiddeld gezien werd een liter brandstof (benzine, diesel ongewogen gemiddelde) dus 39.2% duurder in een periode van 80 maanden. Op jaarbasis +5.1%.

(brandstofprijzen: http://statline.cbs.nl/St...05-2437&HDR=T&STB=G1&VW=T)

Uitgaande van een auto met een prijs incl brandstof van 745 euro (leaseburdegt gemiddeld 2006-heden), verbruik 1:15 (ik probeer iets redelijks te vinden tussen benzine en diesel in), de gemiddelde literprijs tussen 2006 en nu, en natuurlijk 32000 km/jaar, kom ik op een gemiddelde brandstofkosten van 251 euro per maand. Dat betekent dat de brandstofkosten voor ongeveer 1/3e deel de totale leaseprijs bepalen.
Dan kom ik op een prijsinflatie van leaseauto incl brandstof van: (2/3 * 1.0%) + (1/3 * 5.1%) = 2.4%.

Waarmee mijn voorlopige conclusie is dat de leasevergoeding bij Logica min of meer in de pas loopt bij de ontwikkeling van autokosten tussen 2006 en nu. Ik zou stellen dat andere aspecten van het leasebeleid (strikter naleven van de dieselnorm, strikter naleven van de kilometernorm, invoering merken- en modellenbeleid) grotere zorgen zijn dan de hoogte van de vergoeding.

Een werknemer die onder de dieselnorm komt te vallen waar hij/zij voorheen benzine mocht rijden, levert bij een gemiddelde C-segment auto ongeveer 50 euro netto in. Een werknemer die geen auto meer krijgt vanwege de kilometernorm levert netto een paar honderd euro in. In het geval van een werknemer die door het merkenbeleid niet meer de auto mag kiezen die hij zou willen is het verlies lastig in geld uit te drukken, maar ook niet te bagetaliseren.

• Xochiquetzal
  • Laatst online: 16-04 14:37
ed73 schreef op woensdag 12 september 2012 @ 11:27:
[...]

Bijvoorbeeld Skoda weer toevoegen zou volgens mij al weer erg helpen; veel collega's rijden hier in om meerdere redenen.
Skoda d:)b

Verwelkom wat je niet kunt vermijden.

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:06
ESPACE schreef op woensdag 12 september 2012 @ 14:04:
[...]

Dit is geen gevoel maar een feit. De catalogus waarde van een diesel is een paar duizend euro hoger dan een vergelijkbare benzine auto. Daarmee is de fiscale bijtelling hoger en betaal je netto meer autokosten voor een diesel. Het voordeel van een benzine wagen is netto een paar tientjes per maand.
Niet helemaal.
Kijk naar de Focus diesel die in de 14% valt.
Die is in aanschaf iets duurder maar op termijn wel goedkoper dan de benzine variant die in de 20% valt.

• ESPACE
Even lekker rekenen aan de leasevergoeding ...
... Waarmee mijn voorlopige conclusie is dat de leasevergoeding bij Logica min of meer in de pas loopt bij de ontwikkeling van autokosten tussen 2006 en nu.
Dit kan veel eenvoudiger. Het CBS heeft een index voor 'Nieuwe leasecontracten incl. brandstof'. Ik denk dat je conclusie over de lease-norm juist is.

Maar de vaststelling van de eigen bijdrage bevat twee componenten: de lease-prijs minus de lease-norm. Interessant is om te onderzoeken of de lease-prijzen op de Lease-site niet veel harder zijn gestegen dan de lease-norm met bijbehorende index. De OR heeft zelfs een keer een oproep gedaan om leaseprijzen uit heden en verleden te vergelijken. Daar zit de crux voor het feit dat je voor het geïndexeerde lease-norm bedrag lang niet meer dezelfde type auto kan leasen dan een paar jaar geleden.
Mijn vermoeden: de Logica lease-prijzen op de site stegen harder dan de norm. En dat is duidelijk niet de bedoeling van indexering maar wel in het voordeel van Logica.
Ik zou stellen dat andere aspecten van het leasebeleid ....
...ook niet te bagetaliseren.
Klopt allemaal en helemaal mee eens!

• ESPACE
Niet helemaal. Kijk naar de Focus diesel die in de 14% valt.
Klopt, maar de meeste diesel rijders zitten nog op 25%. Een nieuwe diesel biedt met 14% en 20% varianten positieve mogelijkheden. :)

• Wijnands
Ik ga toch 's op de CBS site kijken of ik die index kan vinden.

Wat de organisatie betreft, ja het lijkt heel erg op CMG. En het is niet alleen overhead maar ook de staff die internationaal OS moest doen. Wat dat laatste betreft ben ik wel benieuwd wat er voor in de plaats komt

• willemvdvliet
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:04
Uiteraard waren jullie al op de hoogte ;-)
http://www.nu.nl/economie...ica-nederland-leiden.html

KPN-directeur gaat Logica Nederland leiden
AMSTELVEEN - De huidige KPN-directeur grootzakelijke klanten Ron de Mos gaat de Nederlandse en Belgische activiteiten van automatiseerder Logica leiden.

Foto: ANP
Dat bevestigden ingewijden woensdag naar aanleiding van berichtgeving van het Financieele Dagblad.
Eerder dit jaar kondigde zijn voorganger Seamus Keating onverwachts zijn vertrek aan als Benelux-directeur van Logica, dat onlangs werd overgenomen door het Canadese CGI en van de Nederlandse beurs verdween. Het lukte hem in ruim een jaar tijd niet om de activiteiten weer winstgevend te maken.
De Mos is de zoveelste KPN-directeur in korte tijd die afscheid neemt. Het meest opvallend was het onverwachtse vertrek van financieel topvrouw Carla Smits-Nusteling in januari. Maar ook mede-bestuurslid Baptiest Coopmans, Getronics-topman Erik van der Meijden en een hele reeks financieel zwaargewichten zwaaiden af sinds het aantreden van topman Eelco Blok vorig jaar.

• ESPACE
Ik ga toch 's op de CBS site kijken of ik die index kan vinden.
Vraag als OR-lid gewoon om inzicht en transparantie bij Wagenparkbeheer. Zij hebben toch de lease-norm berekend op basis van een gebruikte Index en de OR heeft recht op Informatie? Maar vraag ze vooral ook waarom de prijzen op de lease-site veel harder stegen dan de norm.

• Wijnands
Dan nog is wat extra gegevens in je achterzak best prettig.

• Perenor
Ik heb trouwens een antwoord gekregen van de OR. Het terugbrengen naar een keuze uit 9 merken is nooit als iets tijdelijks gecommuniceerd. En men verwacht ook niet dat dit op korte termijn wijzigt. Ze blijven het wel onder de aandacht van de bestuurder brengen, omdat er klaarblijkelijk meerderen naar vragen.

Dus ik zou zeggen - schrijf de OR aan!

• t_captain
ESPACE schreef op woensdag 12 september 2012 @ 20:17:
[...]

Interessant is om te onderzoeken of de lease-prijzen op de Lease-site niet veel harder zijn gestegen dan de lease-norm met bijbehorende index. De OR heeft zelfs een keer een oproep gedaan om leaseprijzen uit heden en verleden te vergelijken. Daar zit de crux voor het feit dat je voor het geïndexeerde lease-norm bedrag lang niet meer dezelfde type auto kan leasen dan een paar jaar geleden.
Mijn vermoeden: de Logica lease-prijzen op de site stegen harder dan de norm. En dat is duidelijk niet de bedoeling van indexering maar wel in het voordeel van Logica.

[...]
Tja, vroeger... ;)

Vroeger reed je een Peugeot 307 SW met een 1.6 benzinemotor, een optiepakket van 1000 a 1500 euro en een euro of 1000 aan losse opties voor een EB van net boven de 100 euro.
En een BMW 118d met 2500 euro aan opties voor EB 210.

• Donde
Vroegâh toen we nog Audi mochten bestellen heb ik wel eens een vergelijking gemaakt met een Audi A4. Zonder noemenswaardige prijsstijgingen in catalogusprijs van de auto, kwam ik er bij de eerste de beste update van de leasesite € 90,- duurder uit dan voorheen.

@Wijnands, leuke blog om te lezen… ;)
@Perenor, OR heeft vorig jaar al een mail van mij gehad.

Het inkoopvoordeel, door het terugbrengen van het aantal automerken naar 9, wordt volledig gebruikt voor het reduceren van de kosten binnen Logica. Ik vraag mij dan af wat het inkoopvoordeel dan is. Minder administratie bijhouden voor wagenparkbeheer? Een X-percentage korting vanuit de importeur?

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

Donde schreef op donderdag 13 september 2012 @ 08:17:
Het inkoopvoordeel, door het terugbrengen van het aantal automerken naar 9, wordt volledig gebruikt voor het reduceren van de kosten binnen Logica. Ik vraag mij dan af wat het inkoopvoordeel dan is. Minder administratie bijhouden voor wagenparkbeheer? Een X-percentage korting vanuit de importeur?
jongens, wen dr nou maar aan, ik voorspel dat we binnen een paar jaar gewoon een "mobility allowance" hebben...te gebruiken voor woon-werk, en de helft van de lease-bijdrage. Heeft de volgende voordelen voor Logica CGI:
  • (veel!)Minder kosten
  • kijk ons s groen zijn
  • geschikt om de kaasschaaf over te halen.
  • Geschikt voor tijdelijke en kortdurtende contracten
  • valse verantwoordelijkheid leggen bij de werknemers, waarschijnlijk middels cafetariamodel
  • geeft een vals idee van een hoog netto salaris
Als ik me niet vergis hebben ze al iets dergelijks in de UK.

Het proces is al in gang gezet door leasen onaantrekkelijk te maken. Volgende stap is waarschijnlijk zoiets als ze bij Cap hebben ingevoerd : verplichte black box in de auto. Dat zou voor mij de druppel zijn overigens.

Voorwaarde voor succes: detachering bij voorkeur bij grote, met OV bereikbare klanten. Die richting gaan we toch al een tijdje op.

• BiLLY_daKid
  • Laatst online: 00:06
Dat cafetariamodel komt er echt nog niet hoor: toen ik in 2007 in dienst kwam, was men al bezig met het uitwerken van dit model. Dit jaar ben ik uitgestroomd en hebben ze het nog steeds niet geimplementeerd.

• Perenor
peter00 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 08:39:
[...]

jongens, wen dr nou maar aan, ik voorspel dat we binnen een paar jaar gewoon een "mobility allowance" hebben...te gebruiken voor woon-werk, en de helft van de lease-bijdrage. Heeft de volgende voordelen voor Logica CGI:
  • (veel!)Minder kosten
  • kijk ons s groen zijn
  • geschikt om de kaasschaaf over te halen.
  • Geschikt voor tijdelijke en kortdurtende contracten
  • valse verantwoordelijkheid leggen bij de werknemers, waarschijnlijk middels cafetariamodel
  • geeft een vals idee van een hoog netto salaris
Als ik me niet vergis hebben ze al iets dergelijks in de UK.

Het proces is al in gang gezet door leasen onaantrekkelijk te maken. Volgende stap is waarschijnlijk zoiets als ze bij Cap hebben ingevoerd : verplichte black box in de auto. Dat zou voor mij de druppel zijn overigens.

Voorwaarde voor succes: detachering bij voorkeur bij grote, met OV bereikbare klanten. Die richting gaan we toch al een tijdje op.
Dat soort maatregelen zie ik trouwens niet bij de concurrenten. Ook niet bij Cap Gemini. Niet eens de beperking in merken en typen motoren. Dus of dat nou zo slim is. Afgezien daarvan, een lease auto is toch een van de secundaire voorwaarden die naast het werk consultancy/detachering interessant maakt. Mensen die voor vast bij bedrijven zitten hebben ook altijd een paar honderd (rond de 400 a 500) euro meer salaris, om dit te compenseren. Op het moment dat ze ons "de leaseauto" afnemen, gaan we er dus pas echt financieel op achteruit.
Pagina: 1 ... 37 ... 43 Laatste

Dit topic is gesloten.