Shadowhawk00 schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 11:31:
[...]
Dat hoor je hier niemand zeggen, maar het gebrek aan het cafetariamodel is dat zeker wel.
Nu heb je 2 opties leaseauto of km vergoeding, waarbij je niets terugziet van je leasevergoeding. Het is nu dus inderdaad goedkoper om een heel goedkope auto te leasen, deze op je inrit te laten staan en naar je werk te fietsen.

.
Toch is die optie ook niet zo interessant.
Een oneerlijk aspect van de leaseregeling heb ik altijd gevonden dat je bij budget-onderschrijding maar de helft van het verschil krijgt uitbetaald. Stel, je least een Tata Nano voor 300 euro

Niet leverbaar, dus een Aygo van 450 euro. Bij een leasebudget van 750. Dan krijg je van de besparing slechts 150 euro bruto terug. De andere 150 houdt Logica in haar zak. Er komt dus 750 euro uit het budget voor arbeidsvoorwaarden en jij ziet er naast een ongebruikte Aygo slechts 150 euro van terug, bruto. Daarvan kun je natuurlijk prima fietsen. Maar tegelijk zou je bij een andere werkgever (met een vergelijkbaar budget voor arbeidsvoorwaarden en zonder leaseauto) heel wat beter af zijn.
Weer een ander aspect van de regeling is dat iedereen met dezelfde norm-kilometers moet rekenen. Dus ook iemand die kiest om niet prive te rijden. Het zou redelijk zijn als Logica 2 tarieven voor leaseauto's zou hanteren: 1 tarief o.b.v. 32.000 km/jaar voor wie prive rijdt, en 1 tarief o.b.v. bijvoorbeeld 20.000 km/jaar voor wie afziet van privegebruik. Want nu betaalt iedereen voor dat privegebruik uit zijn leasebudget (dus ten koste van de teruggaaf bij normonderschrijding of een eigen bijdrage bij normoverschrijding). Overigens heb ik een 2-tarieven systeem nog niet gezien, ook niet bij andere bedrijven.
Mijn evaluatie is dat de huidige leaseregeling alleen maar interessant is voor werknemers die (a) ook privekilometers rijden en (b) geen bezwaar hebben tegen een fiscaal gunstige auto die ongeveer in het leasebudget past:
* Rij je niet prive dan zie je niets terug van de besparing die jij voor Logica en/of de leasemaatschappij oplevert.
* Als de fiscale wijzigingen doorgaan dan betaal je ook nog eens belasting over inkomen waarvan je hebt afgezien. (inkomen in natura: privegebruik auto v/d zaak). Waardoor de gekke situatie ontstaat dat je zelfs beter af zou zijn bij een werkgever die net zo veel of weinig salaris betaalt maar dan zonder leaseauto. De werkgever besteedt 7xx euro minder aan arbeidsvoorwaarden en de werknemer houdt meer over dan de Logicaan.
* Wil je een supergoedkope auto, dan krijg je maar de helft van de besparing terug, de andere helft geef je weg.
* Wil je juist een dikke auto dan is het door de combinatie eigen bijdrage + cataloguswaarde + bijtellingspercentage al gauw minder interessant. Een BMW met zescilinder diesel kost je minimaal 1000 euro per maand netto.
* Wil je een afwijkende auto (GTI, cabrio, electrisch, bestelbus, Lexus, MB, ieder zijn ding), of een motor of scooter, dan is er meestal een artiken in het leaseregelement waarom het niet mag.
Ik was zelf een leasende Logicaan en voelde me in het begin redelijk op goed bediend met de leaeregeling. Maar ook in die tijd zou ik eigenlijk net zo goed zijn afgeweest met 500 euro extra flex-budget i.p.v. een leaseauto van 700 euro. Door de matige aansluiting van de leaseregeling op mijn persoonlijke wensen ging er dus 200 euro per maand verloren. Logica betaalde 700 voor iets wat voor mij maar 500 waard was.
Later kwamen de 14% en 20% auto's, waardoor de schoen van de leaseregeling wat meer ging knellen (kon niet zo gauw een echt leuke auto vinden met verlaagde bijtelling, in ieder geval toen). En Logica deed er zelf een paar scheppen bovenop door de benzine-hybrides uit te sluiten en een merkenbeleid in te voeren. Per saldo is het gat tussen de kosten van een leaseauto en de waarde die hij voor mij zou vertegenwoordigen alleen maar toegenomen.
En dat is het hele idee achter een cafetariamodel. Past een bepaalde arbeidsvoorwaarde niet goed bij de werknemer, liquideer hem
de arbeidsvoorwaarde, niet de werknemer. Zo gaat het rendement van je salarisbudget omhoog en kun je je mensen beter belonen zonder meer uit te geven.