Representatiekosten, relatiegeschenken -> je kleding. Reken eens voor het gemaak 25 euro per maand. Ja, ik vind dat terecht, je bent tenslotte visitekaartje voor het bedrijf.
Verteringen, lunches & diners -> geen, klopt
Kosten aanschaf kleine materialen (schrijfwaren, rekenmachine, e.d.) -> hier schaar ik dan maar even de telefoon onder. Want ik kan je verzekeren dat mijn baas heel stom zal kijken als ik 'm vertel dat ik geen mobiele telefoon meer heb waarop ik voor het werk bereikbaar ben. Ik maak zeker 15 euro belkosten per maand die ik niet kan/mag declareren (is een gruwelijk gedoe). Dan heb ik het nog niet over internet, wat ook als een gegeven wordt beschouwd. Dus gemakshalve ken ik zelf een gedeelte van de onkostenvergoeding toe aan "persoonlijke ICT infrastructuur".
Vakliteratuur, boeken, abonnementen, contributies -> vakliteratuur en boeken krijg je momenteel lastig gedeclareerd, abonnementen al helemaal niet, idem voor contributies. Zeker 20 euro per maand
Kleine kosten onderweg (ok, als je onderweg eens een keer een marsje bij het tanken koopt) > paar euro per maand, verwaarloosbaar
Autokosten (welke autokosten? Hooguit de wasstraat en af en toe wat ruitensproeiervloeistof) -> niks
Consumpties tijdens werktijd (ok, een marsje hier en daar) -> 15 euro per maand
Totaal kom ik op ongeveer 75 euro per maand. Dus daar hou ik 16 euro van over. Goh, ik voel me opeens zo rijk.
Maar ik vind de discussie eigenlijk niet spannend, we dwalen af:
- jij vertelt cursussen in eigen tijd, en eigen geld fun-meeting is normaal
- ik vertel dat ik dat niet normaal vind
- vervolgens beweer jij dat de onkostenvergoeding daarvoor bedoeld is
- nu lijkt het opeens of ik moet verantwoorden waarom ik het idioot vind dat men als werknemer zelf fun-meetings moet betalen, en alle cursussen in eigen tijd doen. Dat vind ik de omgedraaide wereld, en vervolgens roep je opeens dat de onkostenvergoeding daarvoor bedoeld is.. Dat jij dat prima vind moet je zelf weten. Maar wta mij betreft gaat die discussie helemaal nergens meer over
Ik zie in dit topic vooral twee extremen:
- hij/zij die nog extreem enthousiast is over Logica, en blijkbaar nog dingen gedaan krijgt bij het MT, ofwel zelf alles bekostigt (in tijd of geld)
- hij/zij die door de veranderingen van de afgelopen jaren niet meer enthousiast is, en het gevoel heeft uitgebuit te worden. Vooral mensen uit het (Logica)CMG-tijdperk.
Ik behoor tot de laatste groep.