Ervaring werken bij Logica, nu onderdeel van CGI (Deel 4) Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 43 Laatste
Acties:
  • 428.151 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donde
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 05:57
wegbijcentric schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:16:
[...]

Ik denk niet dat je dat er makkelijk gaat doorkrijgen.
Wellicht dat ze gewoon dan auto's gaan toewijzen.
Zie je het al voor je..."ja, helaas...we hebben deze auto voor jou met een EB van 400 en een FW van € 50.000,-"...

Ze kunnen niemand verplichten een bepaalde auto te rijden. Ze houden de leaseapplicatie gewoon dicht tot dat de meeste auto's, van de ontslagen collega's, een nieuwe eigenaar hebben gekregen. In principe dezelfde tacktiek als bij de vorige reorganisatie.

[ Voor 5% gewijzigd door Donde op 05-01-2012 16:37 ]

Hebben stelt niets voor als je niet zelf iets bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Logische keuze als je verwacht dat er redelijk wat ontslagen in het vizier liggen, ook op management niveau. Over het algemeen beschikken deze over lease auto's waar je z.s.m. weer vanaf wil.

Ik zou vanaf 9 januari een nieuwe auto mogen bestellen.

Ik weet niet hoe lang deze stop duurt maar het kan vervelend uitpakken voor mensen die een lage bijtellings categorie willen:
De korting wordt vastgesteld op het moment dat de auto voor het eerst op de nederlandse (of buitenlandse) weg gaat rijden. Als je éénmaal in een auto met een lage bijtelling rijdt, dan blijft deze 60 maanden geldig. Daarna wordt de auto opnieuw beoordeeld aan de hand van het (dan geldende) schema.

Berijders die nu al, of voor 1 juli 2012, in een auto met een verlaagde bijtelling (gaan) rijden, geldt een overgangsregeling. De berijder heeft recht op dat lagere percentage, ook als in latere jaren de CO2-grenzen worden aangescherpt. Dat geldt ook voor auto’s die al voor 1 juli 2012 op naam van een eigenaar, bijvoorbeeld een leasemaatschappij of werkgever, staan en daarna aan een andere berijder ter beschikking worden gesteld.

Wisselt een auto van voor 1 juli 2012, na 1 juli 2012 van eigenaar en berijder, dan geldt de verlaging van de bijtelling nog gedurende maximaal 60 maanden te rekenen vanaf 1 juli 2012.
Dit betekent dat als je een nieuwe leaseauto voor 01-07-2012 op kenteken hebt staan je de bijtelling betaalt die op dat moment geldt.

[ Voor 75% gewijzigd door Viper® op 05-01-2012 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19:15
Donde schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:26:
[...]

Ze kunnen niemand verplichten een bepaalde auto te rijden. Ze houden de leaseapplicatie gewoon dicht tot dat de meeste auto's, van de ontslagen collega's, een nieuwe eigenaar hebben gekregen. In principe dezelfde tacktiek als bij de vorige reorganisatie.
Duurde wel aardig lang dan de vorige keer. Zolang is de leaseapplicatie in de tussentijd niet open geweest.. Jaartje ofzo?

Misschien moet Logica maar eens betere afspraken maken met de leaseboeren of joiners x zoveel tijd uit de pool laten rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filerijder
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01-04 21:14
peter00 schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 10:56:
waarom werkt t dan wel bij ATOS, ASML en Getronics?
Bij Atos werkt het ook niet. Daar zijn de bonden in / rond 2008 door de directie buitengezet. De bonden zouden volgens de directie niet langer een meerderheid onder de werknemers vertegenwoordigen. Dat was ook het einde van een CAO bij Atos (toen nog Atos Origin)

Hoe de situatie is bij ASML en Getronics weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:05
filerijder schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 21:52:
[...]

Bij Atos werkt het ook niet. Daar zijn de bonden in / rond 2008 door de directie buitengezet. De bonden zouden volgens de directie niet langer een meerderheid onder de werknemers vertegenwoordigen. Dat was ook het einde van een CAO bij Atos (toen nog Atos Origin)
Het kan niet bepaald uitgesloten worden dat dat een gelegenheidsargument van Atos was ;)

Gevolg is namelijk dat elke serieuze vorm van personeels(belangen)vertegenwoordiging verdween.
Hoe de situatie is bij ASML en Getronics weet ik niet.
ASML valt onder de metalelectro CAO en heeft daarmee ook met vakbonden van doen. Heb geen signalen dat het niet zou werken.

Veel grote werkgevers hechten aan vakbonden (al is het maar beter dan geen personeelsvertegenwoordiging) en CAOs. Dat er af en toe een conflict is weegt voor hen niet op tegen de situatie om met elk individuele werknemer continue te moeten onderhandelen. Het brengt arbeidsrust wat zich uitbetaalt op de lange termijn.

Ook voor de gemiddelde werknemer (zelfs de jonge hond die denkt dat hij met leaseauto en anderhalf modaal salaris het mannetje is) is er waarde in een goede personeelsvertegenwoordiging, zelfs als dat een vakbond is met maar matige representativiteit. Veel belangen zijn immers redelijk universeel en het is een rem op willekeur zoals dat nu tentoongespreid wordt.

Een bedrijfstak-CAO had wellicht zelfs de run-to-the-bottom kunnen kanaliseren die ik herken in de IT-detachering markt in Nederland de afgelopen jaren (ingezet na het knappen van de dotcom hype).

Het probleem met het gezamenlijk optrekken op dit moment in de IT-detachering en vergelijkbare sectoren is dat het nog net te goed gaat en de kwetsbare groep nog niet genoeg kritishe massa heeft. De werkgevers in de sector lijken echter op weg om te kijken hoever ze gaan met als mogelijke consequentie dat het precies krijgt wat het niet wil, namelijk een effectieve personeelsvertegenwoordiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
wegbijcentric schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:16:
[...]

Ik denk niet dat je dat er makkelijk gaat doorkrijgen.
Wellicht dat ze gewoon dan auto's gaan toewijzen.
Zolang het me niets extra's kost in de maand vind ik het best. Als logica het verschil in bijtelling compenseerd maakt met mij niet uit of ik audi A6 heb of een VW polo hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donde
Viper® schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 16:36:
Logische keuze als je verwacht dat er redelijk wat ontslagen in het vizier liggen, ook op management niveau. Over het algemeen beschikken deze over lease auto's waar je z.s.m. weer vanaf wil.

Ik zou vanaf 9 januari een nieuwe auto mogen bestellen.

Ik weet niet hoe lang deze stop duurt maar het kan vervelend uitpakken voor mensen die een lage bijtellings categorie willen:

[...]

Dit betekent dat als je een nieuwe leaseauto voor 01-07-2012 op kenteken hebt staan je de bijtelling betaalt die op dat moment geldt.
Inderdaad is het lullig voor al die collega's nog graag gebruik wilde maken van de huidige bijtelling.
Roadman schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 20:28:
[...]

Duurde wel aardig lang dan de vorige keer. Zolang is de leaseapplicatie in de tussentijd niet open geweest.. Jaartje ofzo?

Misschien moet Logica maar eens betere afspraken maken met de leaseboeren of joiners x zoveel tijd uit de pool laten rijden.
Ik weet niet of het nu net zo lang gaat duren als de vorige keer, maar het zou zo maar kunnen. Zijn er nu niet minder mensen die worden ontslagen?
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 09:42:
[...]

Zolang het me niets extra's kost in de maand vind ik het best. Als logica het verschil in bijtelling compenseerd maakt met mij niet uit of ik audi A6 heb of een VW polo hoor.
Wat denk jezelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laus1979
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-08 11:36
Ben al een tijdje weg bij de club...maar gaan er nu ook consultants uit dan?
Is dat niet een beetje je bron van inkomsten ontslaan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Laus1979 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:19:
Niet als sommige bronnen van inkomsten onverkoopbaar zijn (lees: structureel <20% billable consultants) Dan rest je twee mogelijkheden, omscholing of ontslag, en dat gaat dus beiden gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjaaah
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-02-2016
Laus1979 schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 11:19:
Niet als het dure consultant betreft die al (te) lang weinig inkomsten genereren. Ik denk dat de grootste klappen zullen vallen bij de management consultants en project managers...

Democratie kost een Fortuyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 13:35
Sommige groepen business consultants en management consultants kunnen het moeilijk krijgen. Ligt ook een beetje aan de sector. In public valt er gewoon weinig brood te verdienen de komende jaren en finance is op korte termijn ook niet florissant.
Laatste keer dat ik keek zat er ook een aanzienlijk beschikbaarheidsprobleem in sommige SAP competences.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

peter00

BCF5

Rukapul schreef op donderdag 05 januari 2012 @ 22:33:
[...]
Het probleem met het gezamenlijk optrekken op dit moment in de IT-detachering en vergelijkbare sectoren is dat het nog net te goed gaat en de kwetsbare groep nog niet genoeg kritishe massa heeft. De werkgevers in de sector lijken echter op weg om te kijken hoever ze gaan met als mogelijke consequentie dat het precies krijgt wat het niet wil, namelijk een effectieve personeelsvertegenwoordiging.
de spijker op zn kop d:)b

Het is vervelend als cynicus steeds gelijk te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
johnnyv.nl schreef op vrijdag 06 januari 2012 @ 13:30:
[...]

Niet als sommige bronnen van inkomsten onverkoopbaar zijn (lees: structureel <20% billable consultants) Dan rest je twee mogelijkheden, omscholing of ontslag, en dat gaat dus beiden gebeuren.
Eh ik weet niet of jij je tarrief wel eens gezien hebt en dat vergeleken met je salaris. Om echt kosten neutraal te zijn zal je wel veel meer idle moeten zitten dan 20%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

er staat billable.
billable = (1-idle)
Dus dan zit je rond de 80%.

edit: maar reken maar eens uit wat er gebeurd als dat break even point op zeg 35% billable (65% idle) ligt, hoeveel mensen heb je nodig om de kosten (niet alleen salaris) van die collega te verdienen?

Dat zijn de berekeningen die elke ondernemer met uitzendpersoneel maakt, het Logica management had dat de afgelopen jaren ook kunnen en moeten doen maar dat was blijkbaar te moeilijk.

[ Voor 75% gewijzigd door franssie op 08-01-2012 02:03 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjaaah
Daar komt nog bij dat de mensen die nu amper inzetbaar zijn in deze functiegroepen gemiddeld meer dan €100k per jaar verdienen, dat komt neer op een jaarlijkse kostenpost voor Logica op bijna €250k p.p. Als je er daar 200 van hebt, dan heb je een hoop ingezette consultants nodig om dat te compenseren.

Aan de andere kant kun je deze mensen wellicht ook goed gebruiken door ze in te zetten op FP projecten, waardoor de faalkans wellicht lager is en je op die manier kosten kunt besparen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Bij Logica 100.000 per jaar verdienen? Ik ken geen billable posities die daar in de buurt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wegbijcentric
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-10-2017
t_captain schreef op zondag 08 januari 2012 @ 12:53:
Bij Logica 100.000 per jaar verdienen? Ik ken geen billable posities die daar in de buurt komen.
In wat voor functies dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-10 11:51
Hij kent ze niet, maar moet ze wel noemen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjaaah
Wat denk je van zware level 4 management (principle) consultants of level 4 project directors, daar zijn er best een aantal van hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het hoogste getal dat ik ooit heb gehoord was 88k voor een principle business consultant. Die functie zit als ik me goed herinner zelfs op level 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Edjaaah schreef op maandag 09 januari 2012 @ 09:36:
[...]

Wat denk je van zware level 4 management (principle) consultants of level 4 project directors, daar zijn er best een aantal van hoor...
Ik zou als ik jou was eens proberen de salarisgrenzen van de diverse levels te achterhalen. De bovengrens van level 4 zit best een eindje onder de 100k ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

de blue collars zitten vrijwel allemaal onder de 70k, de echte grootverdieners vind je alleen onder de white-collar-spreadsheetridders van Slot Keesomlaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjaaah
johnnyv.nl schreef op maandag 09 januari 2012 @ 10:52:
De bovengrens van level 4 zit best een eindje onder de 100k ;)
Salarisgrenzen bestaan volgens mij al een tijdje niet meer... Ik heb meerdere keren een BCR van 65+ voorbij zien komen, you do the math. Ik zal geen namen noemen, maar ik heb zelf enkele consultants gezien die zelfs richting de 150k/jr zaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
BCR 65 komt overeen met bruto maandsalaris rond de 7000 euro, in enige mate afhankelijk van de leeftijd van de consultant (pensioenlasten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xochiquetzal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-04 14:37
... en uiteraard het aantal dienstjaren.

Maar goed, er zullen misschien uitzonderingen zijn, maar dan kan het nog nooit gemiddeld boven de ton per jaar zitten.

Verwelkom wat je niet kunt vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Dienstjaren zijn imho geen onderdeel van de BCR. (dienstverband = extra vrije dagen. BCR telt met max aantal werkbare uren per maand, 174 als ik het goed heb. unbillable uren vallen in de overhead, dus in het verschil UCR-BCR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xochiquetzal
Sorry, we zaten niet op een lijn... Ik bedoelde eigenlijk dat het salaris ook afhankelijk is van het aantal dienstjaren. Als je niet doorgroeit in functie(schaal), wil niet zeggen dat je salaris stagneert.

*zwaait trouwens naar alle oude bekenden in dit topic*

[ Voor 12% gewijzigd door Xochiquetzal op 09-01-2012 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Nu online
Ach, BCR, UCR zegt ook niet alles. Er zijn maar een handjevol mensen die een BCR van meer dan 65 hebben. Dat soort levels hebben vaak een bonusregeling bovenop het basissalaris.

Want niemand kan mij wijsmaken dat een salesmanager die even een contract van 80mln naar binnen fietst, met een BCR van 40 nog achter zijn bureau zit :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Salesmanager is geen billable positie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Xochiquetzal schreef op maandag 09 januari 2012 @ 13:39:
Als je niet doorgroeit in functie(schaal), wil niet zeggen dat je salaris stagneert.
We zitten in het logica topic he.
Ik denk niet dat er veel mensen nog een verhoging verwachten dit jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Shadowhawk00 schreef op maandag 09 januari 2012 @ 16:25:
[...]

We zitten in het logica topic he.
Ik denk niet dat er veel mensen nog een verhoging verwachten dit jaar.
Verwachten wel, maar krijg... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Nu online
t_captain schreef op maandag 09 januari 2012 @ 16:04:
Salesmanager is geen billable positie.
En hoe zit het dan met de practicemanagers die 60% facturabel moeten zijn?

Onder druk wordt alles vloeibaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
BiLLY_daKid schreef op dinsdag 10 januari 2012 @ 15:07:
[...]

En hoe zit het dan met de practicemanagers die 60% facturabel moeten zijn?
Dat geld ook lang niet voor alle practicemanagers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

domme vraag bij de people survey: "Hoe zeker ben je van je baan?" :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Ach, staan wel meer domme vragen tussen.
Vragen waarop je alleen ja of nee kunt antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben benieuwd hoe ze omgaan met de opmerkingen die je kan geven. Verwacht wel dat deze heel erg negatief gaat zijn. Hoe kan je "Ik ben geïnspireerd door de leiding van Logica" positief beantwoorden gezien de recente ontwikkelingen (afschaffen Sinterklaas/bonus, niet invoeren van zaken die eerder in het jaar genoemd zijn)

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2012 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xochiquetzal
Roadman schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 13:48:
Vragen waarop je alleen ja of nee kunt antwoorden.
Dat is dan toch gewoon geheel mee eens / oneens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze maken er een leuk rapportje van, ze noemen een aantal actiepunten, die verder niet worden geimplementeerd en dat was het dan wel weer voor 2011. Op naar het people survey van 2012....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

gezien de beperkte communicatie die er al is, zou ik toch willen oproepen dat ding in te vullen en je (positieve en negatieve) kritiek mede daar te uiten. Wie weet ... dit zijn wel KPIs voor het management...

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 11-01-2012 14:34 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xochiquetzal
franssie schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:10:
gezien de beperkte communicatie die er al is, zou ik toch willen oproepen dat ding in te vullen en je (positieve en negatieve) kritiek mede daar te uiten. Wie weet ... dit zijn wel KPIs voor het management...
Mee eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawkeyenl9393
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-04 11:18
Je manager is zichtbaar als <naam manager>.

hoe bedoel je anonieme survey....en waarom is het relevant voor het onderzoek wie mijn manager is? gaan ze die neersabelen als ie niet positief genoeg beoordeeld wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xochiquetzal
Verwijderd schreef op maandag 19 december 2011 @ 11:44:
Al jaren krijg je inderdaad niets met de kerst. Er zijn hier en daar nog wat borrels, maar dat is het. Kleine gebaren doet Logica bijna niet aan...als ze zelfs het Sinterklaasfeest door laten gaan en zelf de kids teleurstelt moet je helemaal niets meer verwachten.
Dit is op dit moment mijn belangrijkste teleurstelling in Logica. Ik heb dit dan ook op twee plaatsen aangegeven in mijn survey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Laatst online: 18:08

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

hawkeyenl9393 schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:39:

hoe bedoel je anonieme survey....en waarom is het relevant voor het onderzoek wie mijn manager is? gaan ze die neersabelen als ie niet positief genoeg beoordeeld wordt?
De vragen gaan ook over je directe manager. En waarschijnlijk zal hij er wel op afgerekend worden. Alhoewel het in mijn geval nogal lastig wordt. In 2011 heb ik in totaal 3 managers gehad.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xochiquetzal
hawkeyenl9393 schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:39:

Pas in dienst of zo? Je moet ieder jaar je directe manager beoordelen en hoe kunnen ze nu iets doen als blijkt dat er een aantal mensen op dit onderwerp erg negatief reageren? Hoe kunnen ze dit dan verbeteren? Dus logisch dat ze dit per manager verzamelen.

Vorig jaar is bij het bekend maken van de cijfers OOK door onze eigen manager laten zien hoe HIJ scoorde (die van ons kreeg een goed punt!).

De DATA die je ingeeft, wordt anoniem verwerkt. Alle antwoorden op een hoop. Alleen de vragen m.b.t. de manager worden dus gekoppeld aan managers. Maar dan weten ze nog niet wie welk antwoord heeft gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xochiquetzal
Janoz schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:43:
[...]

De vragen gaan ook over je directe manager. En waarschijnlijk zal hij er wel op afgerekend worden. Alhoewel het in mijn geval nogal lastig wordt. In 2011 heb ik in totaal 3 managers gehad.
Neergesabeld/afgerekend denk ik niet. Ik verwacht dat ze de uitkomsten delen en de managers dan dus verbeterpunten aanreiken. Mogelijk dat in extreem slecht scorende gevallen er gekeken gaat worden of een andere functie misschien niet beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hawkeyenl9393
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-04 11:18
Xochiquetzal schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:44:
Vorig jaar is bij het bekend maken van de cijfers OOK door onze eigen manager laten zien hoe HIJ scoorde (die van ons kreeg een goed punt!).
Klopt, dit was me inderdaad ontschoten. Ik reageerde meer op mijn eerste gevoel dat dit een anoniem onderzoek was, niet zozeer de vraag om mijn manager te beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjaaah
Door het te groeperen op manager kunnen ze ook trends binnen de diverse practises in kaart brengen. Ik snap de keuze wel. En tja, die anonimiteit moet je maar geloven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 13:47:
domme vraag bij de people survey: "Hoe zeker ben je van je baan?" :?
Niks doms aan. Denk dat de mensen die de afgelopen jaren zeg >50% idle hebben gezeten zich meer bedreigd voelen dan de mensen die >90% billable zijn geweest. Of dat verband er inderdaad is is natuurlijk, zeker tijdens een reorganisatie, best handige info. Blijkt dat bij een afdeling veel mensen ongegrond onzeker zijn, dan kun je wat onzekerheid wegnemen.

Wat betreft de kerstpakketten en Sinterklaas: Dit zijn extra´s en lijken me (logischerwijs) iets waar je als eerste op beknibbelt. Het Sinterklaasvieren (wat alleen interessant is voor de consultants met kinderen, al heb ik regelmatig "gepiet") stond voor een flink bedrag in de boeken (meer dan een tientje per werknemer, ongeacht kinderen), dus in tijden van bezuinigingen is dat een redelijk vlotte winst.

Overigens heb ik tot nu toe altijd nog een kerstdiner gehad met een klein presentje (vaak iets van een fles wijn of chocolade ofzo) en ben daarnaast altijd door mijn directe manager benaderd met een kerst- en nieuwjaarswens. Het gaat om het gebaar, niet om wat je krijgt.
Xochiquetzal schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:39:
[...]

Dit is op dit moment mijn belangrijkste teleurstelling in Logica. Ik heb dit dan ook op twee plaatsen aangegeven in mijn survey.
Als het gemis van een kerstpakket op dit moment je grootste zorg is... :')

[ Voor 11% gewijzigd door pagani op 11-01-2012 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 12:41
Ik heb nog nooit gehoord van iemand die werd afgerekend op het geven van een eerlijke mening in de people survey. (wel van managers die een slechte score op een bepaald onderdeel door hun team moesten verantwoorden)

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Wijnands schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:44:
Ik heb nog nooit gehoord van iemand die werd afgerekend op het geven van een eerlijke mening in de people survey. (wel van managers die een slechte score op een bepaald onderdeel door hun team moesten verantwoorden)
Lijkt me ook vrij onmogelijk om mensen daarop af te rekenen zonder jezelf als bedrijf neer te zetten als compleet onbetrouwbare partij. Als je aangeeft dat het annoniem is en de informatie blijkt niet annoniem te zijn geef je aan dat je je eigen personeel voorliegt en dat zorgt voor slechte PR. En als het wel annoniem is dan kan je de informatie niet gebruiken omdat je die niet hebt. Best grappige situatie eigenlijk wat ze ook doen openlijk naar iemand toegaan en commentaar maken op de antwoorden die hij gegeven heeft is niet echt een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xochiquetzal
hawkeyenl9393 schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 14:58:
[...]

Klopt, dit was me inderdaad ontschoten. Ik reageerde meer op mijn eerste gevoel dat dit een anoniem onderzoek was, niet zozeer de vraag om mijn manager te beoordelen.
Je bent niet de enige. Achter mij werd ook al geroepen: Hoe kan het nou anoniem zijn als je een 'persoonlijke link' krijgt? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:53

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Er is een extern bureau ingehuurd. Voor dat bureau is het natuurlijk niet anoniem. Het rapport dat zij naar Logica sturen is dat wel. Zou uitlekken dat zij toch te herleiden info aan logica gestuurd hebben kunnen zij de tent wel sluiten.
resultaten zijn gegroepeerd, staat vast wel in een FAQ ergens.

Maak je niet teveel zorgen hierover. Alleen als je in de vrije tekst velden duidelijk te herleiden verhalen gaat schrijven, tja daar helpt niets tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xochiquetzal
johnnyv.nl schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 15:43:
[...]
Wat betreft de kerstpakketten en Sinterklaas: Dit zijn extra´s en lijken me (logischerwijs) iets waar je als eerste op beknibbelt.
Daar ben ik het niet mee eens. Deze zaken hebben een heel andere waarde voor de werknemers dan gewoon geld. Het is namelijk een blijk van waardering. Een klein extraatje levert namelijk veel meer op dan de financiële waarde ervan. Precies wat je hieronder schrijft:
[...]
Overigens heb ik tot nu toe altijd nog een kerstdiner gehad met een klein presentje (vaak iets van een fles wijn of chocolade ofzo) en ben daarnaast altijd door mijn directe manager benaderd met een kerst- en nieuwjaarswens. Het gaat om het gebaar, niet om wat je krijgt.
Dat soort gebaren mis ik dus. Er is wel iets wat onze eigen manager geregeld heeft. Ik heb dan ook erg veel waardering voor mijn eigen manager. Maar een dergelijk gebaar, blijk van waardering vanuit LOGICA richting de consultant, ontbreekt. Dat vind ik kwalijk.
[...]
Het Sinterklaasvieren (wat alleen interessant is voor de consultants met kinderen, al heb ik regelmatig "gepiet") stond voor een flink bedrag in de boeken (meer dan een tientje per werknemer, ongeacht kinderen), dus in tijden van bezuinigingen is dat een redelijk vlotte winst.
Hoeveel werknemers heeft Logica NL? Stuk of 6.000? Wow, dan hebben ze 60.000 euro op een jaar weg bezuinigd. Dat zet zoden aan de dijk!
[...]
Als het gemis van een kerstpakket op dit moment je grootste zorg is... :')
Nee, het gaat om het gebaar. Ze hebben AL die leuke, kleine dingen/gebaren weg bezuinigd. Wat voor signaal geef je dan? Bij mij komt dat aan als: We kijken alleen naar geld, de werknemers boeien ons niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Xochiquetzal schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 16:36:

[...]
Hoeveel werknemers heeft Logica NL? Stuk of 6.000? Wow, dan hebben ze 6.000 euro op een jaar weg bezuinigd. Dat zet zoden aan de dijk!
Rekenen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xochiquetzal
Typen... al aangepast...
60k zet toch ook geen zoden aan de dijk voor een bedrijf als Logica?

[ Voor 59% gewijzigd door Xochiquetzal op 11-01-2012 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
De vraag is, is in tijden waar je consultants moet ontslaan het nog verkoopbaar om een evenement van dien aard voor dat bedrag te financieren. Tel daarbij nog een kerstpakket op van een paar tientjes per consultant (dus een paar ton in totaal) en vraag je dan af, wat is écht belangrijk?

(ik vond het ook jammer dat het niet door ging, had graag weer als piet de collega's begroet, maar je moet wel reeel zijn)

[ Voor 18% gewijzigd door pagani op 11-01-2012 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Precies.

En voor de twijfelaars en zwartkijkers. Vul dit ding in, het is de makkelijkste manier die we hebben om met ons allen een geluid te laten horen bij de top van het bedrijf!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

inderdaad - je directe management weet wel wat er leeft (als het goed is) - in de top sturen ze wel degelijk deels op dit soort cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

ik heb hele lappen tekst ingevoerd. ben benieuwd naar de anonimiteit ;-)
heb ook een pagina gratis tips ingegeven aan het eind, die logica niets hoeven te kosten.

dus inderdaad: vul in dat ding. We hebben eindelijk ruimte voor eigen tekst! Hulde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Wijnands schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 16:47:
Precies.

En voor de twijfelaars en zwartkijkers. Vul dit ding in, het is de makkelijkste manier die we hebben om met ons alleen een geluid te laten horen bij de top van het bedrijf!
Heb jij nou echt het idee dat er wat met de resultaten gedaan worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Roadman schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 20:38:
[...]

Ja. sterker nog, ik weet wat er mee gedaan wordt maar dat is nou net een van de dingen die ik niet op een publiek forum ga bespreken. Neem maar contact op via de Logica mail of, als je in A'veen zit, kom 's koffie drinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Wijnands schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 21:11:
[...]

Ja. sterker nog, ik weet wat er mee gedaan wordt maar dat is nou net een van de dingen die ik niet op een publiek forum ga bespreken.
Snap ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Wijnands schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 21:11:
Ja. sterker nog, ik weet wat er mee gedaan wordt maar dat is nou net een van de dingen die ik niet op een publiek forum ga bespreken. Neem maar contact op via de Logica mail of, als je in A'veen zit, kom 's koffie drinken.
Alleen dat het al gevraagt word betekend dus dat er eigenlijk niets zichtbaars mee gedaan word anders had je die vraag niet gehad. En waar blijven dingen als flexibele beloning eigenlijk want daar zijn ze nu al bijna 3 jaar me bezig en nog steeds hebben we het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 03-10 15:41

avotar

P0werd by Black Coffee

Roadman schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 20:38:
[...]

Het is juist waar deels op gestuurd gaat worden de komende tijd...

of.. zo was het toch altijd
Shadowhawk00 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 08:04:
[...]

Alleen dat het al gevraagt word betekend dus dat er eigenlijk niets zichtbaars mee gedaan word anders had je die vraag niet gehad. En waar blijven dingen als flexibele beloning eigenlijk want daar zijn ze nu al bijna 3 jaar me bezig en nog steeds hebben we het niet.
Zal vast iets met de economische ontwikkelingen te maken hebben..
Maar je hebt (voor deze keer dan toch) wat mij betreft volkomen gelijk.... een zwaktebod ...
Afspraken nakomen is blijkbaar geen kpi.

[ Voor 55% gewijzigd door avotar op 12-01-2012 08:49 ]

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Wijnands schreef op woensdag 11 januari 2012 @ 16:47:
Precies.

En voor de twijfelaars en zwartkijkers. Vul dit ding in, het is de makkelijkste manier die we hebben om met ons allen een geluid te laten horen bij de top van het bedrijf!
Niet helemaal het blog van andy en wat andere MT mensen kan je een reactie achterlaten. Dat is dan wel op persoonlijke titel maar daar krijg je wel een reactie op. En eigenlijk nog best snel ook.

Wat voor afdeling zit jij eigenlijk dat je zoveel informatie hebt of is het alleen vanwege OR werk ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ontslag genomen bij Logica, nog 1,5 maand.... ;w

Dilemma: People survey invullen Ja of Nee... :?

Ja: Heeft Logica misschien een eerlijk beeld van de situatie
Nee: Waarom zou ik er nog tijd insteken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ach, zo heel veel tijd kost het niet. inclusief motievatie ben ik er niet meer dan een kwartiertje mee bezig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 11:11:
Heb ontslag genomen bij Logica, nog 1,5 maand.... ;w

Dilemma: People survey invullen Ja of Nee... :?

Ja: Heeft Logica misschien een eerlijk beeld van de situatie
Nee: Waarom zou ik er nog tijd insteken.
Ik ga ook weg, maar heb de tijd genomen. Zowel de positieve dingen, als negatieve punten benoemd. Voor mij ligt die streep ongeveer tussen Logica en je eigen team.
Shadowhawk00 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 10:26:
[...]
Niet helemaal het blog van andy en wat andere MT mensen kan je een reactie achterlaten. Dat is dan wel op persoonlijke titel maar daar krijg je wel een reactie op. En eigenlijk nog best snel ook.
Hehe, ik ken een collega die twee jaar terug kritisch was op een blog van Green. Die is toen wel even de oren gewassen door een directielid.
Je mag best kritiek hebben, maar dan op een publiek forum en onder een alias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter00
  • Niet online

peter00

BCF5

BiLLY_daKid schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 11:21:
[...]
Zowel de positieve dingen, als negatieve punten benoemd. Voor mij ligt die streep ongeveer tussen Logica en je eigen team.
exact hetzelfde hierzo
BiLLY_daKid schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 11:21:
[...]
Hehe, ik ken een collega die twee jaar terug kritisch was op een blog van Green. Die is toen wel even de oren gewassen door een directielid.
Je mag best kritiek hebben, maar dan op een publiek forum en onder een alias.
ook dat is herkenbaar. heb het zelf meegemaakt. Sake is wel eens heel boos op me geweest toen ik eerlijk was in een gesprek. Vanaf dat moment ventileer ik dan ook niet meer op naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

peter00 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 12:50:

Vanaf dat moment ventileer ik dan ook niet meer op naam.
Hier idem dito... Kritiek, ook al is het opbouwend, wordt niet op prijs gesteld. Geeft, naar mijn mening ook aan dat het upper (en wellicht ook het middle) management in hun eigen werkelijkheid leeft en alleen maar genoegen neemt met ja-knikkers in plaats van actief betrokken medewerkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik werk nu een aantal jaar bij Logica en ik denk dat het eens tijd is om even rond te kijken om te zien of mijn salaris nog wel marktconform is. Omdat je bij Logica vrij veel in secundaire arbeidsvoorwaarden krijgt, is het echter niet altijd makkelijk vergelijken.

Bij Logica krijg je bijvoorbeeld een premievrij pensioen. Op je salarisstrookje is hier echter niets over terug te vinden (Correct me if I'm wrong!). Hoeveel is dit premievrije pensioen nu echt waard?

Concreet bedoel ik dit: als je bij Logica salaris X verdient, hoeveel meer zou je dan bij een andere werkgever (die geen premievrij pensioen biedt!) moeten verdienen om op hetzelfde inkomen uit te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbb26
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 03-10 18:22
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:05:
Ik werk nu een aantal jaar bij Logica en ik denk dat het eens tijd is om even rond te kijken om te zien of mijn salaris nog wel marktconform is. Omdat je bij Logica vrij veel in secundaire arbeidsvoorwaarden krijgt, is het echter niet altijd makkelijk vergelijken.

Bij Logica krijg je bijvoorbeeld een premievrij pensioen. Op je salarisstrookje is hier echter niets over terug te vinden (Correct me if I'm wrong!). Hoeveel is dit premievrije pensioen nu echt waard?

Concreet bedoel ik dit: als je bij Logica salaris X verdient, hoeveel meer zou je dan bij een andere werkgever (die geen premievrij pensioen biedt!) moeten verdienen om op hetzelfde inkomen uit te komen?
Vergeet ook je onkostenvergoeding en je zorgpremie niet... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Multensor
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-10 12:03

Multensor

wtf

die zie je dan wel weer op je loonstrookje ;)

erhmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:05:

Je premie percentages staan in het gele boekje, volgens mij zijn er bepaalde minimum waarden per leeftijdsgroep en Logica zit aan de onderkant.Volgens mij staat het exacte percentage ook op je UPO. Uit mijn hoofd houdt Zwitserleven maar 4% in van de inleg, wat weer gunstig is voor je opbouw.

Voor wat betreft tegemoetkoming in de zorgverzekering: de bruto sponsoring is iets van 110 Euro, dat wordt gehalveerd door je belastingschaal. De inhouding van je zorgverzekering is netto, dus Logica legt feitelijk maar de helft bij :)

Vergeet ook niet de ORV mee te tellen, dat vind ik ook een fijn idee voor je gezin of partner...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mbb26 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:36:
[...]

Vergeet ook je onkostenvergoeding en je zorgpremie niet... ;)
Onkostenvergoeding, zorgpremie, premievrij pensioen...
Denk niet dat Logica daarin de enige is, gebeurt ook bij andere bedrijven

Toch, Vergelijken blijft lastig,
- lagere onkostenvergoeding, maar wel telefoon van de zaak....
- geen zorgpremie, maar wel 13e maand ?
- welk deel voor de zorgpremie wordt betaald,
Logica betaalt enkel aanvullende premie voor partner,
andere bedrijven bijvoorbeeld enkel de basispremie (maar die is wel hoger)
- premievrij pensioen... maar hoe goed is dat pensoen ?
- leasevergoeding lager, maar wel excl brandstof en vrije kilometers...
etc....

(Oh, en vergeet de collectiviteitskorting op OHRA schadeverzekeringen niet... die hebben we ook nog, ondanks dat je er nooit iets van leest)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:45:
[...]

Onkostenvergoeding, zorgpremie, premievrij pensioen...
Denk niet dat Logica daarin de enige is, gebeurt ook bij andere bedrijven

Toch, Vergelijken blijft lastig,
- lagere onkostenvergoeding, maar wel telefoon van de zaak....
- geen zorgpremie, maar wel 13e maand ?
- welk deel voor de zorgpremie wordt betaald,
Logica betaalt enkel aanvullende premie voor partner,
andere bedrijven bijvoorbeeld enkel de basispremie (maar die is wel hoger)
- premievrij pensioen... maar hoe goed is dat pensoen ?
etc....
Het zijn toch gewoon getallen die kan je bij elkaar optellen en dan kan je vergelijken.
Onkostenvergoeding = bedrag, telefoon abbo = bedrag
Zorgpremie = 110 euro/maand 13e maand is 1 maandsalaris. Eh tenzij je bruto loon dus rond de 1400 zit ben je met de laatste beter uit.
Pensoen is lastig te vergelijken maar uiteindelijk gewoon een bedrag.

Je kan bijna alles makkelijk omzetten in geld en daarmee je vergelijking maken, zo lastig is dat eigenlijk niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 02-10 12:53
Shadowhawk00 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:29:
[...]

Zorgpremie = 110 euro/maand 13e maand is 1 maandsalaris. Eh tenzij je bruto loon dus rond de 1400 zit ben je met de laatste beter uit.
Volgens mij betaal je ook nog belasting over de zorgpremie die je krijgt, waardoor een 13e maand in mijn ogen interessanter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ging allemaal ff als voorbeeld he.... 8)7

Veel is in geld om te zetten, daarvoor kan(kon) je op het moment dat je bij Logica solliciteert een 'proef'-salaris strook laten maken, dat scheelde heel wat rekenwerk. Andere zaken zijn lastiger te becijferen.

Maar goed, geld is geld, er is veel meer... Want iedere dag met tegenzin naar je werk gaan, geen cursussen doen 4u per dag in de auto... is dat die centen waard ? Ieder zijn keus....
(en dit dus ook weer als voorbeeld.... :P )

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2012 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, ik heb mij laatste UPO er dus maar even bijgepakt en de "beschikbare premie" over dat jaar was 977,-.

Betekent dit dat als ik ergens anders bruto 81,- per maand meer zou verdienen, maar het pensioen dus zelf zou moeten betalen, het netto (min of meer) op hetzelfde uit zou komen? Betaal je pensioenpremies als je het zelf moet betalen uberhaubt bruto of netto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Squall schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 14:31:
[...]

Volgens mij betaal je ook nog belasting over de zorgpremie die je krijgt, waardoor een 13e maand in mijn ogen interessanter is.
Nee hoor, beide bedragen worden op exact dezelfde manier beinvloed door belastingregels. Zou een mooie boel worden wanneer over de 13e maand geen belasting betaald zou hoeven worden, dan wilde ik mijn complete jaarsalaris graag als 13 maand krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Shadowhawk00 schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 10:26:
[...]

Wat voor afdeling zit jij eigenlijk dat je zoveel informatie hebt of is het alleen vanwege OR werk ofzo?
OR of niet, ik werk er al een hele tijd. Ik hou m'n oren open en spreek nogal 's mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 16:41:
Ok, ik heb mij laatste UPO er dus maar even bijgepakt en de "beschikbare premie" over dat jaar was 977,-.

Betekent dit dat als ik ergens anders bruto 81,- per maand meer zou verdienen, maar het pensioen dus zelf zou moeten betalen, het netto (min of meer) op hetzelfde uit zou komen? Betaal je pensioenpremies als je het zelf moet betalen uberhaubt bruto of netto?
Pensioenpremie is in principe uit bruto. Ook als je zelf een lijfrente koopt (omdat je geen pensioenregeling hebt) kun je dat bedrag van je belastbaar inkomen aftrekken.

Voor jonge consultants stelt die pensioenpremie van Logica niet veel voor. Premie is een leeftijdsafhankelijk percentage van je pensioengevend salaris. Dat pensioengevend salaris telt pas boven de AOW franchise (+- 15000 euro per jaar meen ik). En het percentage voor iemand tussen de 25 en 30 jaar is volgens mij slechts een procent of 6. Verder vallen de secundaire arbeidsvoorwaarden (onkostenvergoeding, leasebudget, zorgverzekering e.d.) buiten het pensioengevend salaris.

Bij een junior die bv 2250,- per maand verdient zou de pensioenpermie slechts 850,- per jaar zijn. 70 euro brutoloon levert meer op (vakantiegeld, 13e maand, werknemersverzekering, en pensioenopbouw over 70 extra).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 08:02:
[...]
Bij een junior die bv 2250,- per maand verdient zou de pensioenpermie slechts 850,- per jaar zijn. 70 euro brutoloon levert meer op (vakantiegeld, 13e maand, werknemersverzekering, en pensioenopbouw over 70 extra).
Bedankt voor deze info! Hier heb ik echt veel aan! De meeste secundaire arbeidsvoorwaarden kun je inderdaad wel redelijk goed terugrekenen naar een maandelijks bedrag, maar bij het premievrij pensioen raak ik echt de draad kwijt.

Even nog een vraag over jouw voorbeeld: de pensioenpremie wordt bruto ingelegd, terwijl die 70,- netto slechts iets meer dan 35,- is. Zou je 850,- pensioenpremie dan niet eerder moeten vergelijken met 140,- brutoloon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Nee, pensioenpremie wordt uit bruto betaald. Als je zelf spaart voor een oudedagsvoorziening (lijfrente-polis of banksparen in box 1), kun je de betaalde premies ook van je belastbaar inkomen aftrekken. Daardoor gaat het ook "uit bruto".

* Als je 70 euro bruto erbij zou krijgen, is dat netto ongeveer 40 euro.
* Als je 70 euro zou inleggen in een lijfrente/benkspaarproduct voor de oudedagsvoorziening, kost je dat netto ongeveer 40 euro.

Edit:
Je moet wel rekening houden met het feit dat de werkgeverspremie van Logica sterk stijgt met de jaren.
In mijn voorbeeld heb ik gerekend met een junior met een salaris van 2250,- bruto per maand en vanwege zijn leeftijd een premiepercentage van 6%. De AOW-franchise heb ik op 15.000 euro geschat.
Kijk je 5 jaar verder in de tijd, dan zien de getallen er heel anders uit.
- salaris zal waarschijnlijk tussen de 3000 en 3250 zitten
- werknemer is 5 jaar ouder; premiepercentage is daardoor gestegen naar 8%
- AOW franchise wordt geindexeerd, zal over 5 jaar +- 16.500 euro zijn

Onder deze aannamen zal de pensioenpremie die Logica afdraagt in 5 jaar tijd stijgen van 850 euro naar 1800 a 2100 euro per jaar. Het stijgt dus wel een stuk sneller dan je brutoloon. Als je naar de langere termijn kijkt, is Logica's pensioen dus soms waardevoller dan X euro brutoloon.

[ Voor 49% gewijzigd door t_captain op 13-01-2012 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

t_captain schreef op vrijdag 13 januari 2012 @ 12:01:
Nee, pensioenpremie wordt uit bruto betaald. Als je zelf spaart voor een oudedagsvoorziening (lijfrente-polis of banksparen in box 1), kun je de betaalde premies ook van je belastbaar inkomen aftrekken. Daardoor gaat het ook "uit bruto".

* Als je 70 euro bruto erbij zou krijgen, is dat netto ongeveer 40 euro.
* Als je 70 euro zou inleggen in een lijfrente/benkspaarproduct voor de oudedagsvoorziening, kost je dat netto ongeveer 40 euro.

Edit:
Je moet wel rekening houden met het feit dat de werkgeverspremie van Logica sterk stijgt met de jaren.
In mijn voorbeeld heb ik gerekend met een junior met een salaris van 2250,- bruto per maand en vanwege zijn leeftijd een premiepercentage van 6%. De AOW-franchise heb ik op 15.000 euro geschat.
Kijk je 5 jaar verder in de tijd, dan zien de getallen er heel anders uit.
- salaris zal waarschijnlijk tussen de 3000 en 3250 zitten
- werknemer is 5 jaar ouder; premiepercentage is daardoor gestegen naar 8%
- AOW franchise wordt geindexeerd, zal over 5 jaar +- 16.500 euro zijn

Onder deze aannamen zal de pensioenpremie die Logica afdraagt in 5 jaar tijd stijgen van 850 euro naar 1800 a 2100 euro per jaar. Het stijgt dus wel een stuk sneller dan je brutoloon. Als je naar de langere termijn kijkt, is Logica's pensioen dus soms waardevoller dan X euro brutoloon.
Helemaal duidelijk. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexter18
  • Laatst online: 16:57
Hey,

Ik heb een echte startersvraag maar over een paar weken wordt mijn eerste leaseauto geleverd bij Opel Broekhuis in Ede. Nu ben ik aan het twijfelen of ik hem ga ophalen of dat ik hem laat afleveren. Kan iemand mij helpen of het toegevoegde waarde heeft als ik hem bij deze dealer ga ophalen? Met toegevoegde waarde bedoel ik als je hem ophaalt of ze iets leuks met de auto doen of dat hij gewoon op de parkeerplaats staat en je de sleutel krijgt en tot ziens.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donde
dexter18 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 15:29:
Hey,

Ik heb een echte startersvraag maar over een paar weken wordt mijn eerste leaseauto geleverd bij Opel Broekhuis in Ede. Nu ben ik aan het twijfelen of ik hem ga ophalen of dat ik hem laat afleveren. Kan iemand mij helpen of het toegevoegde waarde heeft als ik hem bij deze dealer ga ophalen? Met toegevoegde waarde bedoel ik als je hem ophaalt of ze iets leuks met de auto doen of dat hij gewoon op de parkeerplaats staat en je de sleutel krijgt en tot ziens.

Dat verschilt per autodealer.

Wat ze 'kunnen' doen:

- uitleg over de auto en werking van allerlei knopjes / tevens nalopen op eventuele schade;
- een bloemetje geven;
- een taart geven;
- een kleinigheidje voor jou/kind/partner;
- etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
dexter18 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 15:29:
Hey,

Hangt af van de dealer, ik had een bijdehante verkoper die me autoshampo en een spons gaf met de opmerking "dan heb je ze als leaserijder tenminste 1 keer in je handen gehad" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edjaaah
Ik heb bij de Volvo dealer een keer gehad dat mijn telefoon gekoppeld werd en ik een kwartier uitleg kreeg over de auto en bij de VW kwamen ze met een auto ambulance voor de deur, reden ze de auto eraf, kreeg ik de sleutel en was ie weer weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op woensdag 18 januari 2012 @ 16:10:
[...]

Hangt af van de dealer, ik had een bijdehante verkoper die me autoshampo en een spons gaf met de opmerking "dan heb je ze als leaserijder tenminste 1 keer in je handen gehad" :P
_O- _O- Die had iig gevoel voor humor! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wegbijcentric
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09-10-2017
Ik heb vorige week mijn auto gekregen.
We hebben de papieren besproken, daarna uitleg van de dealer over problemen/onderhoud van de auto.
Daarna onder de motorkap gekeken/uitleg gekregen.
Tot slot ook binnen uitleg gekregen van de alle functionaliteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadman
Als het een dealer is waar je ook voor onderhoud komt en eventueel ooit eens voor een prive aankoop? Gewoon langs gaan. Kan altijd nuttig zijn voor in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dexter18
  • Laatst online: 16:57
Bedankt voor de hulp. Ik ga hem ophalen bij de dealer zodra ik het belletje krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:03

Prx

Ik vond het op zich ook wel mooi toen ik mijn lease mocht ophalen. Stond hij netjes onder een lakentje te wachten, met een mooi bordje 'Van harte gefeliciteerd met uw Polo BlueMotion, heer Prx". :)

Daarna nog een bloemetje gehad voor de vriendin en nog een vriendelijke praatje gemaakt, tevens een korte instructie over de auto en waar alles ligt (Navigatie CD, hulppakketje, dat soort dingetjes).

Ben tijdens de bestelling ook gewoon eens meerdere malen langs de dealer gereden voor een praatje en een update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Janoz schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 19:14:
[...]

Nee hoor, beide bedragen worden op exact dezelfde manier beinvloed door belastingregels. Zou een mooie boel worden wanneer over de 13e maand geen belasting betaald zou hoeven worden, dan wilde ik mijn complete jaarsalaris graag als 13 maand krijgen ;)
Dan is 13e maand dus nog steeds beter, zorgpremie is bruto 1200 euro ongeveer. 13e maand is 1 maandsalaris bruto. Nou weet ik niet precies wat die persoon verdient maar 1200 euro bruto lijkt me nogal weinig :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Mijn auto stond inderdaad ook mooi onder een mooi op maat gemaakt stofje welke ik mocht onthullen (incl de grapjes dat het afwachten was of hij wel de juiste kleur had) en aansluitend heb ik nog een uitleg gehad van allemaal functies. Ook heb ik nog een extra kabeltje gekregen en een 12v afdekkapje (asbak variant was op voorraad. Die asbak en aansteker liggen nu bij het reservewiel).

De auto van mijn vrouw werd met de ambulance afgeleverd, maar ook zei heeft een uitgebreide uitleg gehad van alle functies (incl het aanpassen van enkele parameters in de boordcomputer en autoradio)

Als ik mocht kiezen zou ik gewoon naar de dealer gaan, mits dat reis technisch niet te vervelend wordt (in mijn geval kon ik er lopend heen vanaf mijn klus).
Shadowhawk00 schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 09:34:
Dan is 13e maand dus nog steeds beter, zorgpremie is bruto 1200 euro ongeveer. 13e maand is 1 maandsalaris bruto. Nou weet ik niet precies wat die persoon verdient maar 1200 euro bruto lijkt me nogal weinig :P
Klopt, maar mijn punt was dan ook niet dat de zorgpremie beter was, maar dat beide bedragen gewoon rechtstreeks met elkaar vergeleken konden worden. En dan zie je inderdaad dat de 13e maand handiger is.

[ Voor 26% gewijzigd door Janoz op 19-01-2012 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xochiquetzal
Het verrekenen van de zorgvergoeding is makkelijk. Dit is € 116,35 bruto per maand. Dat kun je dus gewoon bij het normale bruto salaris optellen. (dit maal 12 is trouwens bijna € 1.400,- wat overigens nog niet veel is vergeleken met een 13e maand).

Onkostenvergoeding is netto, dus alleen te vergelijken met netto vergoedingen, maar misschien kun je het voor het gemak vermenigvuldigen met 1,5? Dan zit je wel in de buurt van wat het bruto zou zijn, nietwaar?

Maar hoe zit het met de leaseauto? De leasevergoeding is nu € 787,- per maand. Mag je die dan ook zo bruto bij je salaris optellen? Of doe je dat na aftrek van eigen bijdrage en/of bijtelling?

[ Voor 8% gewijzigd door Xochiquetzal op 19-01-2012 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xochiquetzal
Verwijderd schreef op donderdag 12 januari 2012 @ 13:45:
[...]
Ja, kan iemand mij dit uitleggen? Want ik heb het nooit echt begrepen hoe het nu zit met dat incl. of excl. brandstof...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Laatst online: 30-09-2024
Xochiquetzal schreef op donderdag 19 januari 2012 @ 15:10:Maar hoe zit het met de leaseauto? De leasevergoeding is nu € 787,- per maand. Mag je die dan ook zo bruto bij je salaris optellen? Of doe je dat na aftrek van eigen bijdrage en/of bijtelling?
Dat verschilt natuurlijk van situatie tot situatie. Voor mezelf hou ik aan dat de waarde van de leaseauto gelijk is aan <Bedrag wat ik anders aan auto kwijt zou zijn> - <Bijtelling>. Daar maak ik een bruto bedrag van en dat tel ik bij m'n maandsalaris op. Kom ik rond de 300 € bruto uit.

Edit: Ga ik er wel vanuit dat ik in plaats van een leaseauto daarbij nog een reiskostenvergoeding voor woon-werk ontvang.

[ Voor 29% gewijzigd door Testert op 19-01-2012 15:23 ]

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Pagina: 1 ... 23 ... 43 Laatste

Dit topic is gesloten.