Ik heb me de laatste tijd ook wat verdiept in een workstation setup voor een collega van me. Hobby matig bouw ik graag pc's voor anderen en ik heb er ook nog nooit klachten over gehad vwb performance of kwaliteits issues oid.
Maar goed, mijn collega is semi professioneel fotograaf en maakt dus veel gebruik van Photoshop / Elements om zijn foto's te bewerken. Deze liggen per stuk rond de 25 MB per foto. Op zijn huidige pc duurde het al heel lang om enkele filters over een foto te plaatsen, maar na zijn voeding, heeft nu ook zijn cpu het begeven. Tijd voor een nieuwe pc dus. Zoals al beschreven ben ik al een tijdje aan het rondkijken voor hem. Nu heb ik de volgende setup in bestelling staan voor hem (had het aanvankelijk als voorstel, maar hij had geen geduld om nog verder uit te zoeken wat beter zou kunnen):
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Samsung EcoGreen F3EG, 2TB | € 77,16 | € 77,16 |
3 | Samsung Spinpoint F4 HD322GJ, 320GB | € 33,62 | € 100,86 |
2 | LG GH22NS50 Zwart | € 14,30 | € 28,60 |
1 | Cooler Master CM 690 II Advanced | € 79,14 | € 79,14 |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 34,- | € 34,- |
1 | Intel Core i7 2600K | € 283,15 | € 283,15 |
1 | Cooler Master Silent Pro Gold 700W | € 119,95 | € 119,95 |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G | € 69,20 | € 69,20 |
1 | Scythe Kama Reader 2 | € 10,50 | € 10,50 |
1 | Palit GTX 460 Sonic 2GB (2048MB GDDR5) | € 186,- | € 186,- |
1 | Asus P8P67 PRO | € 152,- | € 152,- |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 1.140,56 |
Enige onderbouwing van mijn keuze's:
CPU: de
review van Tweakers toonde me dat een overgeklokte 920 @ 3,8 GHz vergelijkbare resultaten toont als een standaard geklokte i7 2600K. Dit houdt dus nog ruimte voor een evt. overklok. Om dit ook goed gekoeld te houden (ook bij een evt overklok in de toekomst) heb ik gekozen om er meteen een Scythe Mugen 2 rev B koeler op te zetten.
RAM: Uit verschillende bronnen heb ik gevonden dat 4GB met een 64 bits besturingssysteem (Win 7 64 bits) krap aan is. Met de huidige RAM prijzen is het ook niet moeilijk om voor 8GB te kiezen. Omdat het gekozen mobo 4 lanes heeft, heb ik voor 2x 4GB gekozen, zodat een upgrade heel eenvoudig is uit te voeren (gewoon bij prikken).
VIDEO: Omdat hoofdzakelijk van Photoshop en andere Adobe software gebruik wordt gemaakt, heb ik voor een GTX 460 gekozen (Nvidea). Ook zouden de CUDA cores in CS5 goed gebruikt kunnen worden.
MOBO: Hiervoor heb ik een ASUS bord gekozen, omdat ik zelf goede ervaringen heb met eerdere " PRO" borden van dat merk. Verder handig dat dit bord zowel eSATA, Firewire, USB2 als USB3 ondersteunt èn dat hij voorzien is van een RAID controller.
HDD: Eerst was ik van plan om een SSD te installeren voor de OS en software, met daarnaast een schijf voor data, maar na wat zoekwerk heb ik toch besloten 3x 320 GB in RAID0 te zetten voor OS en software. Waarom? Omdat imho een goede schijf met NCQ in RAID0 in schrijven en lezen van grote bestanden ongeveer net zo snel is als een SSD en dat een 'standaard' schijf reeds heeft bewezen goed mee te kunnen gaan bij veelvoudige schijfbewerkingen (levensduur), een SSD moet zich voor mijn gevoel nog bewijzen wat betreft levensduur. En ja, in RAID0 loop je een groot risico als er 1 schijf de geest geeft, maar door dagelijks automatisch een backup naar een 2e of externe schijf te maken, wordt het risico van gegevensverlies wel beperkt. Naast deze RAID array zal een 2TB schijf hangen voor data.
BEHUIZING: Hiervoor ben ik ook weer uitgegaan van de bevindingen van (mede-)Tweakers en heb ik gekozen voor een CM 690 II Advanced. Mooie kast, goede afwerking, goed kabelmanagement. Bijkomend voordeel is de uitsparing bovenop om een SATA schijf in te pluggen, dat is handig om foto's veilig te stellen.
VOEDING: Hiervoor heb ik een redelijk overzisede 700W 80+ gold voeding gekozen om ervoor te zorgen dat het systeem te allen tijde stabiel draait.
Verder een kaartlezer en 2 DVD branders voor standaard lees en schrijf bewerkingen.
Zoals gezegd heb ik het systeem al in bestelling staan, maar ik zou toch graag op en aanmerkingen lezen om te zien wat er beter had gekund, zodat ik hier ook weer van leer.
Alvast bedankt voor de reactie's