Goed, Tweakers heeft van de week een uitgebreide (p)review geplaatst van de nieuwe K-lijn van Intel en aangezien ik deze CPU's al langere tijd op het oog heb, ben ik begonnen met een boodschappenlijst samen te stellen.
Mijn motivatie voor bovenstaande lijst is als volgt:
Mijn paar vragen zijn dan ook simpel (mits je een gemotiveerd antwoord hebt):
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Fractal Design Define XL (Zwart) | € 134,- | € 134,- |
6 | Western Digital Caviar GreenPower WD20EARS, 2TB | € 80,- | € 480,- |
1 | Noctua NH-C14 | € 69,40 | € 69,40 |
1 | Intel Core i5 2500K | € 208,68 | € 208,68 |
1 | Intel Core i7 2600K | € 303,80 | € 303,80 |
1 | Crucial RealSSD C300 2.5" 64GB | € 106,78 | € 106,78 |
1 | Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2R5 80GB | € 139,- | € 139,- |
1 | Kingston SSDNow V+ Series V2 SATA2 2.5 Kit 64GB | € 139,99 | € 139,99 |
1 | Corsair Vengeance CMZ16GX3M4A1600C9 | € 209,- | € 209,- |
1 | Asus SABERTOOTH P67 | € 174,50 | € 174,50 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.965,15 |
Mijn motivatie voor bovenstaande lijst is als volgt:
- De case heeft voldoende ruimte voor 3.5" drives. Verder is er kabelmanagement aanwezig en heeft de fabrikant verschillende compartimenten ingericht om zo de koeling per compartiment iets meer te kunnen regelen.
- De 6 WDC-schijven gaan in RAID 10 draaien waardoor er netto 6TB opslag overblijft. Een groot gedeelte (rond de 60%) zal worden gebruikt voor storage op mijn netwerk; de resterende opslagcapaciteit komt ten goede voor video-conversies, VM's, documenten en dergelijke.
- De Noctua cooler is gekozen omdat deze recentelijk door Tweakers is getest en daar redelijk stil wordt bevonden alsmede goed koelt. Er is een broertje op de markt, namelijk de NH-U12P SE2 die mogelijk nog beter koelt aangezien deze al in 2 reviews elders is teruggekomen.
- De processor is nog een kleine struikelpaal. Sowieso ga ik geen gebruik maken van IGP dus daar hoef ik niet op te letten. Mijn voornaamste reden om de huidige 2 K-modellen op de lijst te zetten, is discussie. De 2600K heeft HT aan boord en zou dus bij virtualisatie-doeleinden een betere performance neerzetten bij meer dan 4 vCPU's.
- De oplettende lezer heeft het al gezien: wat moet je met 3 SSD's? Geen idee en dat is mijn andere struikelpunt. De SSD komt te hangen aan de Marvel 9128-controller en als ik Google mag geloven, kan dat nog wel wat problemen opleveren. Ook op Tweakers zijn er enkele topics over te vinden. Persoonlijk neig ik naar de Corsair vanwege de hoge read-transfer, SATA600 en een eigen Marvell-controller maar aan de andere kant is de Intel groter en heeft de Kingston dubbel zoveel cache aan boord. De SSD gaat enkel en alleen het OS bevatten (Windows Server 2008) en de applicaties.
- RAM staat op 16GB ingeschaald. Kan je het goedkoper vinden? Vast wel maar ik kies door het Corsair geheugen vanwege de garantie, de kleur (zwart, past mooi bij het moederbord en de kast) en over het algemeen kan ik van Corsair-geheugen niet al te veel negatieve reviews vinden.
- En het moederbord. Zoals eerder aangehaald, is de kleur zwart (estethisch verantwoord), heb ik eigenlijk maar 1 dedicated GPU te plaatsen en zijn de onboard controllers voldoende om alle schijven aan te sluiten in de configuratie die ik graag wil hebben.
Mijn paar vragen zijn dan ook simpel (mits je een gemotiveerd antwoord hebt):
- Welke SSD is de betere keuze, afgewogen naar chipset en performance en dan zeker in combinatie met de 9128 controller op het moederbord?
- Is de Noctua voldoende of is er een 1156-cooler die nog beter koelt bij +3dB maar die ook past op het moederbord?
- En misschien erg prematuur; zijn er al Tweakers die een 2500K of een 2600K hebben ingezet bij virtualisatie op Hyper-V of VMware en daar iets zeer nuttigs over kunnen zeggen?
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof