Als het niet mogelijk is om te korten om een dergelijke (of vergelijkbare niet-meetbare) reden, dan zal het domweg administratief onmogelijk zijn. Ongeacht de welwillendheid van de instantie. En als iets administratief onmogelijk is dan kan je het ècht op je buik schrijven.Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2015 @ 13:16:
[...]
Mea Culpa, dat heb ik dan gemist. Maar, wordt dat ook in praktijk gebracht?
Ze geven mensen in de bijstand nu ook al rustig boetes tot €80.000,- als iemand op de kleinkinderen past of wat kittens verkoopt dus ik zou niet weten waarom ze uitkeringen niet stop zouden zetten als mensen niet aan de plichten voldoen. Sterker nog, we weten al dat bij die boetes inderdaad ook de uitkering is stopgezet.
Volgens mij dus wel.Rannasha schreef op woensdag 15 april 2015 @ 13:25:
[...]
Het effect op zorgkosten, criminaliteit en aanbod van arbeid zal zeer sterk afhangen van het precieze bedrag dat iemand maandelijks krijgt. Of dat 800 per maand of 1200 per maand is, maakt nogal veel uit.
En juist dat bedrag hangt weer samen met de het totale kostenplaatje, wat weer grotendeels gekoppeld is aan de hoeveelheid inkomstenbelasting die binnengehaald wordt, wat weer deels afhangt van de verandering in het aanbod van arbeid ten gevolge van een basisinkomen.
Kortom: Je hebt een hele verzameling aan aspecten die allemaal invloed op elkaar hebben. Daarom kun je geen goed experiment doen zonder het totale kostenplaatje mee te nemen.
Voor een experiment (dus niet voor permanente invoering, dan denken we te ver): de hoogte is simpel. Er is al weinig draagvlak voor een basisinkomen, dus de hoogte is het laagste wat we "leefbaar" achten: bijstandsniveau. €960 of samen €1373. Toeslagen doen we vooralsnog niets mee want daar kunnen we administratief niet aankomen.
In eerste instantie kost dat geld, want je gaat bijvoorbeeld zwervers geld geven. Logisch. Ook lage inkomens krijgen er iets bij (een zwerver die wat gaat bijverdienen moet daar tenslotte iets aan overhouden) dus zodoende de 70% vlaktaks met een maximum van 960 of 1373 (zodat hogere inkomens er niets op achteruit gaan) Het is dan dus een experiment: je moet er geld in stoppen en dan maar zien wat er gaat gebeuren.
En dan zie je dus wat er gaat gebeuren. Stoppen lagere inkomens met werken? Gaan zwervers aan de bak of in de bak? Stijgen of dalen de zorgkosten? Stijgt of daalt de criminaliteit? Hebben zwervers nu in de praktijk ook een dak boven hun hoofd?
Als je een hele stad (of een paar steden die samen representatief voor NL zijn, dus ook b.v. platteland) zo voor minstens een jaar een basisinkomen geeft dan kan je na een jaar grafiekjes gaan tekenen. Dan kan je ook uitrekenen wat een landelijk basisinkomen zal kosten! (of opbrengen) Natuurlijk zijn er dan nog tussenstappen: mocht het een succes zijn, dan doe je meer experimenten (ook over langere termijn) en ga je ook (met politieke wil) proberen de toeslagen erin te verwerken.
Daarom moet het ook minstens een jaar duren. En da's eigenlijk nog te kort, vervolgexperimenten zouden dan ook langer moeten zijn.redwing schreef op woensdag 15 april 2015 @ 13:46:
[...]
Even deze er uit gepakt, denk je nu echt dat er iemand minder gaat werken omdat hij tijdens een experiment van een paar maanden wat extra geld krijgt ? Je werk opzeggen is een langetermijnplan en zul je dus pas doen als je op de lange termijn dat vaste geld krijgt. Als je me nu verteld dat ik het komende jaar 500 euro per maand extra krijg zal er weinig veranderen behale de spaarrekening. Ga je me dat echter standaard geven ben ik morgen een part-timer
Maar als antworod op je vraag: jazeker wel. Genoeg mensen hebben een contract dat eerder af zal lopen of flexwerk. Ook de nep-ZZP'ers (zoals de pakketbezorgers) kunnen een deel van het werk neerleggen.
Door naar de subgroep "heeft ontslag gekregen tijdens experiment" te kijken kan je zien in hoeverre het basisinkomen een reden is om thuis te blijven zitten.
Dat wil ik niet. Het experiment zoals ik het voorstel is valide. De uitkomst is onbekend. Er kan net zo goed uitkomen dat mensen na ontslag op de bank blijven zitten, daklozen dakloos blijven (b.v. omdat huurbazen ze weigeren), criminaliteit niet afneemt en zorgkosten toenemen. (omdat mensen thuis op de bank de hele dag frikandellen gaan eten)Een experiment voor zoiets goed opzetten gaat niet lukken, zeker niet als je wilt aantonen dat het goed is om dit voor de hele bevolking in te voeren.
Ik ben skeptisch over het basisinkomen na mijn eerdere berekeningen. Desondanks denk ik dat we een experiment zouden moeten doen, meerdere zelfs. Als het geen miljarden kost een paar steden die representatief zijn voor NL voor 3-5 jaar. Als het een flop is zal dat blijken, als het werkt kunnen we groter gaan experimenteren.
In de eerste plaats: iedereen die het basisinkomen krijgt doet mee. Waar je slaapt of eet of werkt maakt niet uit.Gomez12 schreef op woensdag 15 april 2015 @ 23:44:
[...]
Om dan even die zorgkosten eruit te pakken, hoe wil je die gaan berekenen op plaatselijk niveau? Moet een zorgverzekeraar een overzicht maken na 1 jaar van alle inwoners van die plaats die plaatselijke zorg hebben gehad, moet je geen uitzondering maken voor mensen die enkel slapen die plaats en voor de rest van de 24 uur in een andere plaats zijn?
Zorgkosten meten: ja, goede. Je kan sowieso al informeren wie er eigen risico heeft moeten betalen en hoeveel. Ik meen dat je tegenwoordig ook een rekening krijgt van b.v. een ziekenhuisopname buiten eigen risico. Of was dat alleen een plan? ik heb het nog niet kunnen testen.
Zomaar gevens opvragen bij de zorgverzekeraar zal misschien problematisch zijn ivm privacy. Wie meedoet èn boven het eigen risico komt zou je echter kunnen vragen (als je geen rekeningen krijgt) om de zorgverzekeraar te bellen voor een lijstje DBC's. Dan kan je alsnog de kosten uitrekenen. Wil je dat ook niet, dan kan je een lijstje maken met "classificaties" voor ziekte. Zegge: huisartsbezoek, ziekenhuis 1 dag, ziekenhuis 2-3 dagen, ziekenhuis 1 week, ziekenhuis 2 weken, ziekenhuis >2 weken. Arm in het gips is dan gewoon "ziekenhuis 1 dag". Dan vergeet ik nog wat dingen. De psycholoog wil je waarschijnlijk apart meten, fysio en nog wat andere zorg kan je waarschijnlijk weer bij elkaar groeperen.
Dan heb je anonieme data die je op kan tellen. Niet 100% nauwkeurig, maar trends zouden zichtbaar moeten worden.
Heeft die toerist een basisinkomen?En een "toerist" die in het plaatsje zijn arm breekt / kneust en naar de medische hulp moet, telt dat mee of niet?
Klopt helemaal! Maar het aantal bezoeken aan de psycholoog/huisarts zou af kunnen nemen. Mogelijk ook niet, dat weet je niet, maar dat zou mogelijk na een jaar al meetbaar kunnen zijn.En dan is het natuurlijk nog maar net de vraag welke zorgeffecten je wilt zien dalen in 1 jaar, de chronisch zieken zullen toch echt chronisch ziek blijven basisinkomen of niet.
Zorgkosten heb ik imho redelijk duidelijk gedaan. Nee, ik schrijf het experiment niet van voor tot achter uit, da's mijn werk niet. Heeft ook niemand wat aan.Maar verlicht mij eens en vertel bijv eens de exacte kaders van het experiment qua zorgkosten of bijv criminaliteit.
Criminaliteit is volgens mij prima meetbaar, maar vooral de lagere criminaliteit is interessant. Aangiftes van diefstal, woninginbraak, gearresteerde junks, etc. Ik kan me niet voorstellen dat de politie daar niet al cijfers van heeft.
Je kan dan ook alleen zoeken naar trends. Wil je dat bevestigen, dan moet je meer, grotere en langere experimenten doen. En bepaalde effecten zullen pas optreden bij een langer experiment.Op plaatselijk en zeer kort (1 jaar oid) nivo moet je wel verdomd goede en duidelijke kaders dat ik betwijfel of het mogelijk is om een zinnig experiment te doen. Je hebt zoveel extra factoren die meespelen puur en alleen in het experiment en niet in de "echte situatie"...
Desondanks moet je (omdat er niet oneindig geld is) klein beginnen.
Je krijgt ook niet zomaar 1100 erbij, je krijgt 960 (bijstand) en moet 70% vlaktaks met een maximum van 960 betalen. Iemand die voor €1000 achter de bar staat gaat dus niet van €1000 naar €1960 maar van €1000 naar €1260.Als je bijv over minder werken wilt gaan praten, dan moet je niet in de horeca / middenstand werken want iedereen in de plaats krijgt gratis 1100 euro erbij, dus de horeca / middenstand gaat juist op zoek naar meer personeel en meer dagen open zodat die 1100 bij mijn winkel besteed wordt, dan is het niet echt een slim plan om te willen onderhandelen over minder werken.
In de echte praktijk zou je niet praten over 1100 erbij maar ongeveer gelijk dus zal de horeca / middenstand niet zozeer hoeven te veranderen (want er is geen gratis geld meer).
Dat is jouw situatie. Dat kan je niet doortrekken naar iedereen.Sowieso voor een looptijd van een jaar ga ik niet minder werken maar meer sparen (het is veel moeilijker om er uren bij te krijgen als die al zijn opgevuld).
Ik zou niet weten waarom. Als jouw loon van €1000 naar €1260 gaat dan ga je opeens procentueel meer buiten de stad uitgeven?En omdat het plaatselijk is heb je ook veelal te maken met dynamieken als dat het gratis geld veelvuldig buiten het experiment uitgegeven wordt waardoor het krom wordt.
Het is wel handig om te zorgen dat er woonruimte beschikbaar is - anders gaan de daklozen in een andere stad wonen met hun basisinkomen.
Ik kan je niet helemaal volgen. Een woordje "niet" teveel? If anything dan verwacht ik dat plaatselijk het geld meer binnen de plaats zal blijven, terwijl bij een grensstad (of een klein dorp dichtbij een grote stad) de kans groter is dat het geld buiten het testgebied uitgegeven zal worden.In het echie kan iemand uit Den Helder niet zomaar elke dag het basisinkomen uitgeven in Duitsland / Belgie dus in het echt is het meer een broekzak vestzak principe (het geld blijft grotendeels binnen NL) terwijl dat plaatselijk totaal niet van toepassing is.
Op zichzelf is het experiment daarmee trouwens niet meteen invalide, maar het is iets om rekening mee te houden.
Je gaat het antwoord nooit in één keer krijgen. Je kan een medicijn niet direct op 1000 mensen testen, ook al is dat misschien de enige absoluut valide test. (1000 weet ik trouwens niet, maar je moet wel op mensen testen voor het op de markt kan komen) Eerst test je het op een muis. Dan op nog een muis. Dan nog eentje. Als niet alle drie de muizen een gruwelijke dood zijn gestorven ga je eens een aap proberen.Dat is zo ongeveer juist de hele discussie over het basisinkomen, het gaat over langere tijd NL veranderen en grote gedeeltes gaan uitmiddelen, maar de grote vraag is hoe exact? En die vraag kan je niet even extreem lokaal en extreem tijdsgebonden beantwoorden.
Kleine stapjes.
Tja, niet dus, door de vlaktaks die ook binnen het experiment bestaat. Alleen bij de lage inkomens is een verschil, maar het risico om daar in te breken is eigenlijk al te groot afgezet tegen de mogelijke opbrengsten.Of om criminaliteit te pakken, als dief binnen de plaats jat ik wellicht minder (want 1100 basisinkomen) maar als dief buiten de plaats weet ik dat als ik 2 identieke huizen zie (1 binnen de plaats en 1 buiten de plaats) dat in ieder geval bij het huis binnen de plaats 1100 euro meer te vangen is.
Ik denk dat je nu vraag en aanbod niet helemaal goed simuleert in je hoofd.Maar ook als heler in de omgeving zou ik zeggen : De behoefte aan geld voor criminelen is minder, dus ik hoef minder te betalen, dus de criminelen buiten de plaats krijgen ook minder geld (bij die heler) dus die moeten vaker inbraken plegen voor hetzelfde inkomen.
In de eerste plaats: laten we zeggen dat dieven/helers vooral op de korte termijn denken. Ze hebben geen arbeidscontract. De moeite/risico van diefstal blijft echter hetzelfde. Die inkomsten zijn echter zwart, dus geen vlaktaks.
Een deel van de dieven zal stoppen of minderen met stelen: als je alleen een minimumloon bij elkaar wil schrapen dan krijg je dat al. Een ander deel van de dieven wil gewoon maximaal geld. Die stelen net zoveel als voorheen.
Het volledige aanbod gestolen goederen neemt af. Dan kunnen er twee dingen gebeuren: er worden gestolen goederen van buiten het experiment ingevoerd en/of de prijs ervan stijgt.
De maximale hoeveelheid gestolen goederen die je kan "produceren" is beperkt, dus de "productie" zal niet oneindig toenemen. Hoe groter het testgebied, hoe harder de prijs van gestolen goederen zal stijgen. Tot het niet meer rendabel is, er zit dus ook een maximum aan. Stel er zijn 80% minder dieven, dan betaal je misschien wel 60% van de (legitieme) marktplaatswaarde voor een gestolen 2dehands fiets. Naarmate er minder dieven zijn neemt het aantal helers noodgedwongen dus ook af.
Als criminelen minder behoefte hebben aan geld (een deel van de dieven), dan ga jij niet automatisch minder betalen. Ze gaan gewoon minder jatten. Waarom zouden ze het risico nog nemen als ze niet afhankelijk zijn van dingen jatten om rond te komen?
Verstuurd vanaf mijn Computer®