Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Put Smarties tubes on cats legs, make them walk like a robot.
hoeveel heb je er dan wel niet?daantjer94 schreef op donderdag 23 september 2010 @ 20:37:
Krijg binnenkort een CM GX750W binnen voor mijn pc'tje, keiharde overkill voor een 4GHz Phenom II X4 met een HD5750, alleen mijn fans zouden het kunnen gebruiken
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Meer dan 450W zou ik er niet uit trekken, omdat de voeding dan nogal veel ripple krijgt (vooral de +3.3V- en +5SB-lijn gaan aardig buiten de ATX-specs) en onderdelen van je pc kan slopen.daantjer94 schreef op donderdag 23 september 2010 @ 20:37:
Krijg binnenkort een CM GX750W binnen voor mijn pc'tje, keiharde overkill voor een 4GHz Phenom II X4 met een HD5750, alleen mijn fans zouden het kunnen gebruiken
[ Voor 5% gewijzigd door Ghost Dog op 23-09-2010 20:50 ]
Nee zeker geen overkill, bij de eerste reviews (toen de voeding nog niet te koop was) waren de resultaten al erg slecht, Hardwaresecrets noemde het dan ook maar veilig om hem te gebruiken tot 400 450 Watt.daantjer94 schreef op donderdag 23 september 2010 @ 20:37:
Maar de retail exemplaren zijn nog veel beroerder, zie: http://www.jonnyguru.com/...views&file=print&reid=195
Dus overkill nee absoluut niet, zou zelfs een betere halen...
[ Voor 0% gewijzigd door -The_Mask- op 23-09-2010 20:51 . Reden: verkeerd onthouden ]
AMD Nieuwsdiscussie
Geeft wel een indicatie...
Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP
- Asus P6X58D-E
- i7 930
- 3 x 2gb DDR3
- GTX460
- 2 x sata HDD
- 1 x SSD
- 5 x 120mm fan
Bvd Tha_Flash
Bijna 2025
Moet ik de ventilator van de voeding dan naar boven plaatsen of moet ik de voeding op zijn kop hangen met de ventilator naar beneden? De behuizing heeft wel ventilator gaatjes hiervoor in de bodem.
Als je de voeding aanzet/aansluit gaat de fan dan lucht blazen, of zuigen? Als hij lucht aanzuigt kan je hem gewoon op de kop doen.Bulgozer schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 21:10:
Ik heb een Cooler Master Elite 370 behuizing waar de voeding onderin geplaatst moet worden. Mijn voeding is OCZ ModXstream 500w met een 'top-mounted' ventilator.
Moet ik de ventilator van de voeding dan naar boven plaatsen of moet ik de voeding op zijn kop hangen met de ventilator naar beneden? De behuizing heeft wel ventilator gaatjes hiervoor in de bodem.
Wel vreemd dat de fan bovenop zit (of vanuit jouw kijkpunt zit hij bovenop) want op die manier blaast hij alle warmte juist de kast in
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Vroeg me alleen af hoe ik dit het beste kan doen en of deze voeding op zijn kop geplaatst mag worden.
Verwijderd
Deze specificaties heb ik kunnen vinden:
Moederbord: ASUS A8N-SLI Deluxe
CPU: AMD Athlon 64 3200+
Geheugen: Kingston 2x1GB DDR-400
Videokaart ATI Radeon X300 PCI-Express
2 SATA harde schijven
Ik heb even in de pricewatch gekeken en volgens mij is de Corsair CX400W wel een goede voeding voor deze pc.
[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2010 13:10 ]
Dat ligt eraan, als de fan naar onder kan dan is dit beter, maar dan moet de fan dus wel goed lucht kunnen aanzuigen, als dit niet mogelijk is dan de fan naar boven.Bulgozer schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 21:44:
De voeding zit nog nergens want ik moet hem nog inbouwen![]()
Vroeg me alleen af hoe ik dit het beste kan doen en of deze voeding op zijn kop geplaatst mag worden.
Kan maar een Be Quiet! Pure Power van 300 Watt is ook meer dan genoeg, deze PC neemt maar weinig.Verwijderd schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 11:22:
Ik heb even in de pricewatch gekeken en volgens mij is de Corsair CX400W wel een goede voeding voor deze pc.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Is deze voeding ook goed genoeg voor een core i3 oid? Want ik denk dat deze pc niet lang meer leeft, dan kunnen ze beter meteen een iets betere voeding aanschaffen toch? Dan is de vraag, welke voeding is goed genoeg voor een i3 met een mid end grafische kaart die geen verder geen voeding nodig heeft, alleen PCI-E? Is een Be Quiet! Pure Power 400/500 watt oid dan een goede keuze?-The_Mask- schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 13:23:
Kan maar een Be Quiet! Pure Power van 300 Watt is ook meer dan genoeg, deze PC neemt maar weinig.
Maar als je toch meer wil, neem dan de Corsair CX400W, is van betere kwaliteit dan de Be Quiet! Pure Power serie.
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 25-09-2010 14:56 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Verwijderd
Ik heb toch gekozen voor de be quiet! Pure Power L7 430W. Omdat deze heel erg stil is en hij toch niet zo heel goed hoeft te zijn. Ik ga hem vanavond bestellen. Of maak ik nu een slechte keuze?-The_Mask- schreef op zaterdag 25 september 2010 @ 15:43:
De Corsair is verreweg de beste 400 Watt voeding voor zijn prijs.
het gaat om een http://huntkey.nl/?m=prod...k=Huntkey&mopen=Voedingen
met een intel e5300 dual core proc
Nou in principe ga je de Corsair niet horen met jouw PC, Be Quiet mag dan wel de naam mee hebben maar het zijn niet de aller stilste voedingen die er bestaan.Verwijderd schreef op zondag 26 september 2010 @ 16:40:
[...]
Ik heb toch gekozen voor de be quiet! Pure Power L7 430W. Omdat deze heel erg stil is en hij toch niet zo heel goed hoeft te zijn. Ik ga hem vanavond bestellen. Of maak ik nu een slechte keuze?
AMD Nieuwsdiscussie
In de beschrijving van de voeding staat dat het een 300 Watt voeding is, de 400 Watt is piekvermogen maar daar heb je dus niks aan. En omdat goedkope Huntkey voedingen vaak van erg slechte kwaliteit zijn is het maar de vraag of het gaat werken.careltjuh schreef op zondag 26 september 2010 @ 23:03:
had even een vraagje wou en nvidia geforce gts 250 gaan kopen maar ik weet niet of dit nou op mijn voeding loopt op de nvdia site staat min 450watt op andere sit's staat weer min 400watt er staat ook 400watt met en bepaald ampere op de 12v lijn maar ik wordt er niet wijs uit
het gaat om een http://huntkey.nl/?m=prod...k=Huntkey&mopen=Voedingen
met een intel e5300 dual core proc
Maar waarom eigenlijk een GTS250, videokaart is al erg verouderd en heeft waarschijnlijk maar een levensduur van 2/3 jaar door problemen met het soldeersel.
Een HD5750 512MB zou waarschijnlijk wel moeten werken en de prestaties zijn vergelijkbaar, maar een andere (wel goede) voeding is wel aan te raden.
AMD Nieuwsdiscussie
heb deze V&A aangeboden: EVGA GTS250 512mb veiling gewonnen en voor 50 euro is dat toch niet veel-The_Mask- schreef op maandag 27 september 2010 @ 12:40:
[...]
In de beschrijving van de voeding staat dat het een 300 Watt voeding is, de 400 Watt is piekvermogen maar daar heb je dus niks aan. En omdat goedkope Huntkey voedingen vaak van erg slechte kwaliteit zijn is het maar de vraag of het gaat werken.
Maar waarom eigenlijk een GTS250, videokaart is al erg verouderd en heeft waarschijnlijk maar een levensduur van 2/3 jaar door problemen met het soldeersel.
Een HD5750 512MB zou waarschijnlijk wel moeten werken en de prestaties zijn vergelijkbaar, maar een andere (wel goede) voeding is wel aan te raden.
en er wordt ook nog weleens wat overdreven heb nu een 9400gt passief (point of view)
staat op de doos 400 watt min had eerst een 300watt voeding die is nu kapot daar draaide die perfect op en die 300watt was ook zijn piek vermogen heu draaaide op 200watt
maar wat jij zegt weet ik niet of dat helmaal waar is is het niet zo dat als er 400watt piek voeding is dat hij dan gewoon naar 400watt gaaat als de videokaart dat vraagt onder load zeg maar
Specificaties:
Intel Core i7 950
Scythe Mugen 2 Rev. B
Asus Rampage II Extreme
Sapphire HD4870
OCZ 4 GB DDR3-1333
Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 1 TB
Western Digital Caviar Green WD10EADS
Samsung SH-S223Q
De HD4870 zal vervangen worden door een HD6870 wanneer die uitkomen.
De voeding moet sowieso modulair zijn. Dit leek me wel een mooie voeding:
pricewatch: Cooler Master Silent Pro M700
Of kan ik beter voor een 850W voeding gaan? Of zelfs een ander merk?
50 euro is normaal voor een HD4850 welke ongeveer dezelfde prestaties heeft, maar deze kaart gaat niet naar 2/3 jaar stuk dus misschien iets aan de hoge kant nog, maar niemand vind het snel stuk gaan volgens mij een probleem (tenminste aan de tweedehands prijzen van nVidia kaarten met dit probleem te zien)careltjuh schreef op maandag 27 september 2010 @ 16:19:
[...]
heb deze V&A aangeboden: EVGA GTS250 512mb veiling gewonnen en voor 50 euro is dat toch niet veel
Nee als jouw voeding 400 Watt moet leveren gaat die rookwolkjes maken.maar wat jij zegt weet ik niet of dat helmaal waar is is het niet zo dat als er 400watt piek voeding is dat hij dan gewoon naar 400watt gaaat als de videokaart dat vraagt onder load zeg maar
Dus geen idee of de voeding het kan trekken, goedkoope Huntkey voedingen kunnen niet leveren wat ze beloven en kunnen dus je hardware slopen door goedkope kwaliteits onderdelen en slechte/geen beveiligingen.
Een HD6870 zal waarschijnlijk zo rond de 250 Watt max nemen, dus met een 550 Watt voeding zit je ruim genoeg.Timo12 schreef op maandag 27 september 2010 @ 19:04:
De HD4870 zal vervangen worden door een HD6870 wanneer die uitkomen.
Zou ik wel doen, Coolermaster staat nu niet echt bekend om hun goede voedingen voor een goede prijs.Of zelfs een ander merk?
Maar waar moet de voeding allemaal aan voldoen behalve modulair?
pricewatch: Antec TruePower TP-550 misschien iets?
AMD Nieuwsdiscussie
Bedankt voor je snelle reactie.-The_Mask- schreef op maandag 27 september 2010 @ 19:54:
[...]
50 euro is normaal voor een HD4850 welke ongeveer dezelfde prestaties heeft, maar deze kaart gaat niet naar 2/3 jaar stuk dus misschien iets aan de hoge kant nog, maar niemand vind het snel stuk gaan volgens mij een probleem (tenminste aan de tweedehands prijzen van nVidia kaarten met dit probleem te zien)
[...]
Nee als jouw voeding 400 Watt moet leveren gaat die rookwolkjes maken.
Dus geen idee of de voeding het kan trekken, goedkoope Huntkey voedingen kunnen niet leveren wat ze beloven en kunnen dus je hardware slopen door goedkope kwaliteits onderdelen en slechte/geen beveiligingen.
[...]
Een HD6870 zal waarschijnlijk zo rond de 250 Watt max nemen, dus met een 550 Watt voeding zit je ruim genoeg.
[...]
Zou ik wel doen, Coolermaster staat nu niet echt bekend om hun goede voedingen voor een goede prijs.
Maar waar moet de voeding allemaal aan voldoen behalve modulair?
pricewatch: Antec TruePower TP-550 misschien iets?
De voeding moet aan de volgende eisen voldoen:
-modulair
-relatief stil
-genoeg kracht om voor een CrossFire setup mocht ik dat ooit willen
-En hij moet passen in de Cooler Master CM II Advanced kast
- Delta electronics 300W, 20A voeding, in een Asus V3-M3A3200 barebone
- AMD Athlon II X2 250 3Ghz
- 4 GB geheugen
Mijn vraag is welke van de onderstaande GPU's mijn voeding aan zou kunnen: HD6570>HD4850>HD4870, oplopend in kwaliteit. Echter, ze lopen ook op in energieverbruik.
De processor zit max rond de 65 Watt volgens testsites.
De GPU's hebben de volgende stroomverbruiken:
HD5670 = max 75 Watt
HD4850 = max 110 Watt
HD4870 = max 160 Watt
De CPU zit op max 65 watt
Nu vind ik het heel moeilijk om een goed overzicht te krijgen welke mijn voeding nu wel en welke die niet aan zou kunnen. De HD 4870 is mij al afgeraden omdat de voeding daar te licht voor zou zijn.
Welke zouden jullie aanraden?
ps: het is trouwens niet mijn intentie de voeding te veranderen, alleen de GPU dus
Hiermee bedoel je dat die 20 ampère kan leveren op de 12 voltlijn(en)?CeeDeeS schreef op maandag 27 september 2010 @ 22:10:
Mijn systeem is:
- Delta electronics 300W, 20A voeding,
AMD Nieuwsdiscussie
Hmm, sorry, volgens mij klopt dat niet idd.-The_Mask- schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 12:28:
[...]
Hiermee bedoel je dat die 20 ampère kan leveren op de 12 voltlijn(en)?
Het gaat volgens mij om deze voeding.
Heb er verder ook niet zo heel veel verstand van

Het kan heel goed hoor. Wou alleen zeker weten of het zou was.CeeDeeS schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 16:23:
[...]
Hmm, sorry, volgens mij klopt dat niet idd.
Volgens mij heb ik niet zoveel aan.Het gaat volgens mij om deze voeding.
Maar wat is het precieze type wat op de voeding staat. En staat er ook nog op hoeveel ampere die op de 12 voltlijnen kan leveren?
Of een duidelijke foto van de zijkant waar de specs op staan is ook genoeg.
AMD Nieuwsdiscussie
Nu vroeg ik mij af wat voor soort voeding er in moet, ik zie staan SSI. EPS12V, EPS12V 2.8, EPS12V 2.9, EPS12V 2.91 en EPS12V 2.92 alleen weet ik niet welke ik mag/moet hebben.
Het gaat om het volgende systeem:
Chasis & Cooling:
- Antec titan 550
- Antec 120mm standard fan with TriCool 3-speed switch
- Antec Super Cyclone Blower
- 2x Intel Xeon E5310 socket 771
- 2x Thermalright HR-01 X
- 2x 120mm arctic cooling arctic fan 12
- 6x 1GB FB DIMM Kingston/hp
- 3ware 9650SE 4LPML raid controller
- 4x 1TB WD100EADS
- 1x 250GB WD2500YS
- 2x 92mm zalman case fans
- Nvidia 8400 GS
- Asus DSBV-D (G1)
Deze server staat 24/7 aan, dus ik zou graag een voeding hebben die lang mee gaat, liever iets langer dan de 3 1/2 jaar die deze meegegaan is.
In de dagen dat het niet te heet is draaien alle cpu's op 100% omdat ik dan mee doe aan BOINC, dus dit zou de voeding ook langere tijd moeten kunnen trekken.
Welke voeding/voeding type moet ik hebben?
[ Voor 1% gewijzigd door MetalfanBlackness op 28-09-2010 22:58 . Reden: moederbord vergeten ]
Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H
Dan zou ik de Corsair CX400W nemen.
AMD Nieuwsdiscussie
Do not forget to connect the 24+8+4 -pin power plugs; otherwhise, the system will not boot up.
Zo ver ik kan zien heeft de CX400W alleen maar een 8-4 pin, eentje die je als 4 of 8 pins zou kunnen gebruiken i.p.v. voor beide 1.
Er staat dan ook iets bij over SSI, iets wat idd de form factor is van mijn moederbord, maar volgens mij is de form factor van mijn voeding ATX of EPS12 ofzo, iets wat voor mij voor wat onduidelijkheid zorgt.
Ik zou het ook niet erg vinden als hij wat minder stroom verbruikt, maar de zelfde performance levert, maar dat hoeft niet per see.
Solarboiler: Top Senz 200 Nero-3 ⣿⣿ Photovoltaics: 9x LG 320N1K-A5, SE 3000H
Heb niet echt gezocht maar heeft je huidige voeding dan wel een 8 pins en 4 pins CPU stekker?MetalfanBlackness schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 23:13:
Zo ver ik kan zien heeft de CX400W alleen maar een 8-4 pin, eentje die je als 4 of 8 pins zou kunnen gebruiken i.p.v. voor beide 1.
Of gebruik je nu al een verloopje zoals onderstaande:

Zo niet dan moet je dus nog zo'n verloopje halen.
Formfactor van het mobo heeft niks met die van de voeding nodig.Er staat dan ook iets bij over SSI, iets wat idd de form factor is van mijn moederbord, maar volgens mij is de form factor van mijn voeding ATX of EPS12 ofzo, iets wat voor mij voor wat onduidelijkheid zorgt.
Er is niet echt een andere goede keuze, dus het zit er toch niet echt in. Maar je hele server is totaal niet zuinig dus dan zou ik eerder daar mee bezig gaan dan met de voeding.Ik zou het ook neit erg vinden als hij wat minder stroom verbruikt, maar de zelfde performance levert, maar dat hoeft niet per see.
AMD Nieuwsdiscussie
pricewatch: Seasonic M12II 620W
pricewatch: Seasonic X-650 80+ Gold
pricewatch: Corsair AX750
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
En de goedkoopste Seasonic is ook niks efficienter of beter dan de Corsair CX400W.
AMD Nieuwsdiscussie
Dus jij raad hem een budget voeding aan die juist in budget systemen terechtkomen, voor langdurig en vollast gebruik in dit type Dual-CPU server? Heeft de CX überhaupt wel EPS-aansluitingen? ( 8-pin + 4(+4)-pin CPU )
[ Voor 6% gewijzigd door bitshape op 29-09-2010 00:21 ]
bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD
De Corsair CX400W is verrevan een budget voeding, dan zou de Seasonic M12II 620W dat immers ook zijn... Zo goed als hetzelfde design, alleen de Seasonic is een iets geupgrade design voor iets hogere efficientie, maar omdat zijn PC nou ook weer niet extreem veel neemt valt de verbeterde efficienter in het niet.
En ja de CX400W heeft een EPS aansluiting...
AMD Nieuwsdiscussie
Maar deze is niet volledig EPS gespecificeerd, er mist namelijk een 4(+4)-pin CPU aansluiting. En kom nou niet aan met een (single wire) molex naar P4 stekker, ik hou niet van deze "oplossingen" bij aanschaf van een nieuwe voeding.-The_Mask- schreef op woensdag 29 september 2010 @ 00:27:
...
En ja de CX400W heeft een EPS aansluiting...
CX400W: 30Amp totaal over 12V (360W) lijkt me erg krap, daar deze onder Full Load 24/7 zijn werk gaat doen.
s771 heeft max. 150W TDP per socket (300W), tel daar bij op 6 FB-Dimm's en HW-Raid met Disk's.
Daar de gebruiker 2x 80W-TDP CPU's heeft maakt niet uit, ik hou liever een ruimere marge aan als een lange levensduur gewenst is bij volle belasting.
Minder dan een kwaliteit's A-Merk EPS 500W zou ik er dus echt niet instoppen voor langdurig en vollast gebruik.
Ik wist dat de Asus 100 watt minder op de sticker had, maar ik ging er stiekem van uit dat dit wel zou werken aangezien het een A-merk voeding is, en het geen beest van een systeem is.
Met de noname voeding bootte de pc niet meer. lampje op het mobo brandde wel, maar als je de pwrknop indrukte gaf die geen kik. Met de Asus springt ie wel weer aan, alleen reboot ie nu op random momenten tijdens boot. Het lostrekken van het stekkertje voor de videokaart leverde op dat ik wel in windows kwam, maar daarna duurde het ook niet lang tot het systeem weer vanzelf rebootte.
Is dit nu een geval van een de lichte voeding? Of wellicht iets anders?
Het systeem:
Asus mobo (geen extreme zooi, 1x PCI-e)
E5200
8600GTS silent
3x harde schijf
Lijkt mij dat dit geen probleem zou moeten zijn, maarja zoveel vertrouwen heb ik niet in mezelf wat dit betreft anders zou ik dit niet posten natuurlijk
ik weet dat dit niet het goede topic is, maar ik heb geen idee waar ik het anders moet plaatsen.
Ik heb een OCZ Fatal1ty 550watt voeding, op zich een heel prettig ding, alleen de cpu kabel is net wat te kort.
Ik heb nu 1 5770, maar zodra ik een 2e erbij plaats vrees ik dat dit niet meer gaat passen (voeding is onderin). Kan ik hier gewoon een 8-pins verlengkabel voor halen (zelfde als die je gebruik voor gpu's), en zo niet, zijn er verlengkabels verkrijgbaar?
Alvast bedankt.
@hierboven
Een 450 watt voeding is meer dan genoeg voor die setup
[ Voor 6% gewijzigd door Knul op 29-09-2010 16:55 ]
Veel mensen houden ook niet om bijna dubbel zoveel uit te geven voor als ze het kunnen oplossen met een verloopje.bitshape schreef op woensdag 29 september 2010 @ 00:57:
Maar deze is niet volledig EPS gespecificeerd, er mist namelijk een 4(+4)-pin CPU aansluiting. En kom nou niet aan met een (single wire) molex naar P4 stekker, ik hou niet van deze "oplossingen" bij aanschaf van een nieuwe voeding.
Je vergeet nog mee te nemen dat hij ook nog een high-end videokaart in het systeem kan stoppen....CX400W: 30Amp totaal over 12V (360W) lijkt me erg krap, daar deze onder Full Load 24/7 zijn werk gaat doen.
s771 heeft max. 150W TDP per socket (300W), tel daar bij op 6 FB-Dimm's en HW-Raid met Disk's.
Waarom zou je rekening gaan houden met CPU's met een TDP van 150 Watt? Waarom dan niet rekening houden met een videokaart met een TDP van 300 Watt?Daar de gebruiker 2x 80W-TDP CPU's heeft maakt niet uit, ik hou liever een ruimere marge aan als een lange levensduur gewenst is bij volle belasting.
Dus als we nu gewoon uitgaan van wat hij heeft (Socket 771 is nu ook weer niet net nieuw. Dus iets wat al oud is upgraden naar iets wat nog steeds oud is heeft toch weinig zin) dan is een Corsair CX400W echt meer dan genoeg. Het zou mij verbazen als hij ooit meer dan 250 Watt van de voeding zal vragen.
[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 29-09-2010 17:04 ]
AMD Nieuwsdiscussie
Nou niet overdrijven hoor.panjak schreef op woensdag 29 september 2010 @ 08:58:
maar ik ging er stiekem van uit dat dit wel zou werken aangezien het een A-merk voeding is,
Klopt systeem zal waarschijnlijk maar zo'n 150 Watt vragen. Goedkoopste ATX voeding met 80 plus certificaat moet dus ook meer dan genoeg zijn. Be Quiet Pure Power van 300 Watt bijvoorbeeld.en het geen beest van een systeem is.
Als ik deze review erbij pak zie je dat die ongeveer 350 Watt kan leveren en dan uitschakeld. Dus niks instabiliteit of zo maar gewoon "netjes" uitschakelen van de voeding en dus PC.Is dit nu een geval van een de lichte voeding? Of wellicht iets anders?
Betekend overigens niet dat het de voeding niet kan zijn, voeding kan bijvoorbeeld ook lekke condensators hebben. Maar aan de andere kant de vorige voeding kan natuurlijk ook de PC half hebben gesloopt.
AMD Nieuwsdiscussie
Ok, het gaat dus om onderstaande voeding.CeeDeeS schreef op maandag 27 september 2010 @ 22:10:
Mijn systeem is:
- Delta electronics 300W, 20A voeding, in een Asus V3-M3A3200 barebone
- AMD Athlon II X2 250 3Ghz
- 4 GB geheugen
Mijn vraag is welke van de onderstaande GPU's mijn voeding aan zou kunnen: HD6570>HD4850>HD4870, oplopend in kwaliteit. Echter, ze lopen ook op in energieverbruik.
De processor zit max rond de 65 Watt volgens testsites.
De GPU's hebben de volgende stroomverbruiken:
HD5670 = max 75 Watt
HD4850 = max 110 Watt
HD4870 = max 160 Watt
De CPU zit op max 65 watt
Nu vind ik het heel moeilijk om een goed overzicht te krijgen welke mijn voeding nu wel en welke die niet aan zou kunnen. De HD 4870 is mij al afgeraden omdat de voeding daar te licht voor zou zijn.
Welke zouden jullie aanraden?
ps: het is trouwens niet mijn intentie de voeding te veranderen, alleen de GPU dus

Over die 20A ben ik niet helemaal zeker, dat had ik geloof ik ergens op i'net gelezen, maar wordt wellicht door de foto tegengesproken.
Nogmaals de vraag welke videokaart voor mijn systeem geschikt zou zijn, met deze voeding.
Eventueel zou een nieuwe voeding een mogelijkheid zijn wanneer dit echt een probleem gaat worden, maar ik weet niet aan wat voor meerprijs ik dan weer moet denken...?
Op de foto staat max 19A voor de 12 voltlijnen samen.CeeDeeS schreef op donderdag 30 september 2010 @ 12:24:
Over die 20A ben ik niet helemaal zeker, dat had ik geloof ik ergens op i'net gelezen, maar wordt wellicht door de foto tegengesproken.
Max HD5750 zou ik doen, prestaties zijn iets beter dan die van de HD4850 maar een HD5750 is veel zuiniger.Nogmaals de vraag welke videokaart voor mijn systeem geschikt zou zijn, met deze voeding.
HD5670 zou dus ook kunnen, maar die heeft wel een mindere prijs/prestatie.
AMD Nieuwsdiscussie
Dacht toch echt dat ik dit in een ander deel van dit topic had gelezen
Ik ga er iig vanmiddag mee verder. Heb van de verkoper begrepen dat het aansluiten van de fan connector zou kunnen helpen. Let's hope so!
Bijna vergeten.Knul schreef op woensdag 29 september 2010 @ 16:54:
Hoi,
ik weet dat dit niet het goede topic is, maar ik heb geen idee waar ik het anders moet plaatsen.
Ik heb een OCZ Fatal1ty 550watt voeding, op zich een heel prettig ding, alleen de cpu kabel is net wat te kort.
Ik heb nu 1 5770, maar zodra ik een 2e erbij plaats vrees ik dat dit niet meer gaat passen (voeding is onderin). Kan ik hier gewoon een 8-pins verlengkabel voor halen (zelfde als die je gebruik voor gpu's), en zo niet, zijn er verlengkabels verkrijgbaar?
De 8 (6+2) pins PCI-e en de 8 pins EPS zijn twee verschillende stekkers, dus nee je kunt niet dezelfde gebruiken. Het zal ook niet passen, maar er zijn wel verlengkabels.
AMD Nieuwsdiscussie
Ok, dank je, dus dit zou moeten werken?-The_Mask- schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 11:40:
[...]
Bijna vergeten.
De 8 (6+2) pins PCI-e en de 8 pins EPS zijn twee verschillende stekkers, dus nee je kunt niet dezelfde gebruiken. Het zal ook niet passen, maar er zijn wel verlengkabels.
Build To PLay /\ Kicking Ass, and Taking Names // My New Specs 2024 // Orgin: PitBullNL2010 // Steam: PitBullNL2010 //
HDD: 1 IDE HDD van Seagate 7200RPM
Fans: 3 fans van 120mm met blauwe LED (de Antec 900 ventilatoren)
Proc: AMD Athlon 3200+
Mobo: Asus A8N-E
DVD Rom: iHAS124
Usb devices: Logitech g11
Lasermuis
WIFI receiver
Webcam
Printer
Als ik op extreme power supply calculator uittel komt het op minimum 247 en recommed 297
Dus,als ik een A voeding van 400 Watt heb ik meer als genoeg?
De reden dat ik dit vraag is nu zit er zo een oude 350 watt voeding in en die trekt het niet.
EDIT:videokaart is onboard
[ Voor 3% gewijzigd door elko1990 op 02-10-2010 11:59 ]
ow sorry het is een GS7610
http://www.hardwareschott...OUP+ECS++PC+Chips+GS-7610
onboard: Grafik-Chipsatz: SiS Mirage 1 (SiS761GX)
Maar ja zelf een 200 Watt voeding is al overdreven voor zo'n PC, dus neem gewoon de goedkoopste voeding van een beetje kwaliteit, moet meer dan genoeg zijn.
AMD Nieuwsdiscussie
dual P3 1.0ghz coppermine
8mb agp vga
1x 320gb hdd
USB 2.0 kaart
Raid kaart
geluidskaart
optical
Nu moet het geheel in een kleine kast komen en zit de voeding nogal in de weg.
Zou een 150watt pico psu genoeg zijn om dit beestje te voedden?
Alvast bedankt.
Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML
Verwijderd
AMD Athlon X2 7750 BE
Samsung F1 1 TB HDD
Sapphire Ultimate Radeon 4670
BeQuiet! 350W
Nu wil ik hier eigenlijk wel een 2e HDD aan toevoegen, gaat dat lukken? De BeQuiet-voeding levert 14A op 12v1 en 16A op 12v2.
Denk het niet, omdat het verbruik op de verschillende spanningen zijn veranderd. Tegenwoordig is de 12V erg belangrijk, de PicoPSU kan hier dan ook het meeste op leveren, maar vroeger was dat juist niet zo. Jouw config zal waarschijnlijk dus te veel vragen op de +5V en/of +3,3V.casemodder schreef op zondag 03 oktober 2010 @ 18:48:
Zou een 150watt pico psu genoeg zijn om dit beestje te voedden?
AMD Nieuwsdiscussie
Dit is een antwoord waar ik wat mee kan.-The_Mask- schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 16:24:
[...]
Denk het niet, omdat het verbruik op de verschillende spanningen zijn veranderd. Tegenwoordig is de 12V erg belangrijk, de PicoPSU kan hier dan ook het meeste op leveren, maar vroeger was dat juist niet zo. Jouw config zal waarschijnlijk dus te veel vragen op de +5V en/of +3,3V.
Bedankt
*casemodder gaat wat anders verzinnen*
Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML
kan een be quiet! Pure Power 530W
een crossfire set-up met 2 5770 en een amd phenom X6 aan ?
greetz
Ik denk het niet,TiberiusJD schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 18:44:
Ik heb een vraagje
greetz
Ik trok met mn coolermaster realpower 550 mn SLI setup met 2x 8800GTX en core 2 duo E6300 niet langer dan een kwartier. Daarna sloeg de voeding thermisch uit. (ja hij was stofvrij

Het zal krap worden, maar ik denk wel dat het mogelijk is. Het tdp van een 5770 is 108 watt, en die van een X6 1090T is 140 watt. Je harde schijven neem ik voor het gemakt 20 watt, en nog eens 5 watt voor de dvd speler.TiberiusJD schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 18:44:
Ik heb een vraagje
greetz
Dit is bij elkaar nog minder dan 400 watt, dus je hebt ook nog een marge (correct me if i'm wrong).
Ik draai hier nu een single 5770 en een 955 BE, en wil naar CF 5770. Ik zal eens kijken wat ik met deze setup van mn voeding trek.
@ hierboven
Cooler Masters zijn (op enkele uitzonderingen na) niet de beste voedingen als ik dit topic mag geloven.
Verwijderd
Proc: AMD Phenom II X4 955
Mobo: Asrock 870 Extreme3
Geheugen: Kingston DDR3 1333mhz 8GB (4x2GB)
VGA: Club 3D HD 5770 1GB
HD: Samsung spinpoint F1 1TB
DVD: Lite-on brandertje
Voeding: Be Quiet! Straight Power E7 CM 480 Watt, 20+24 Pins, 80 Plus Rating voor 83 euro
Trekt dez voeding deze setup???
Ben ik weer eens hoor (verplaatst vanuit een ander forum). N.a.v. wat berichten over voedingen e.d. wilde ik het zekere voor het onzekere nemen. Mijn voorgenomen systeem heeft onderstaande configuratie met daarbij nog 2 hard disks en 2 optische drives.
Ik vraag me af of de voeding de Vapor-X OF de Toxic versies van de HD5850 zonder problemen kan voeden icm alle andere randapparatuur (zie hierboven).
Thanks,
Bel*.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Antec Three Hundred | € 52,90 | € 52,90 |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 32,49 | € 32,49 |
1 | Intel Core i5 760 | € 172,40 | € 172,40 |
1 | Seasonic M12II 520W | € 79,- | € 79,- |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 65,10 | € 65,10 |
1 | Asus P7P55D-E | € 117,01 | € 117,01 |
1 | Sapphire HD5850 Toxic 1GB GDDR5 PCI-E | € 262,73 | € 262,73 |
1 | Sapphire Vapor-X HD5850 1GB GDDR5 PCI-E | € 248,94 | € 248,94 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.030,57 |
Beleriond schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 11:27:
Ik vraag me af of de voeding de Vapor-X OF de Toxic versies van de HD5850 zonder problemen kan voeden icm alle andere randapparatuur (zie hierboven).

(Lees mijn laatste post daar ook even
Reden is dat ik hem deze keer niet zelf in elkaar wil zetten voor de verandering.
1 vraagje nog: Ga je eigenlijk overklokken? Want de Mugen II is wat overdreven als je dit niet gaat doen

Dan is een "Coolermaster Hyper 212 plus" een stuk beter voor jouw.
Edit: Ja ik weet dat het 4 euro is.. Maar het gaat ff om het principe
[ Voor 13% gewijzigd door D4NG3R op 05-10-2010 11:58 ]
Tegen het eind van de levensduur (in mijn geval dus lol) kan het dus zijn dat ik ga kijken om het aanschaffen/vernieuwen wat uit te stellen.
Intel I5-760
Asus P7P55D mobo
4gb mem
Sapphire Vapor-X 5770 1gb
1 WD hd
Coolermaster Silent Pro 500W
Alles gaat gewoon op de fabrieksinstellingen draaien, dus geen overclocken.
Volgens de site van Sapphire heeft deze video kaart minimaal een voeding van 500W nodig.
Maar hoe minimaal is minimaal? Draait het dan prima als de voeding 500W en hoger is of is het met 500W maar net aan?
Dat is onzin.Trin1ty schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 13:16:
Volgens de site van Sapphire heeft deze video kaart minimaal een voeding van 500W nodig.
Een systeem met een 5770 heeft genoeg aan zo'n 250W (een 5770 trekt maximaal zo'n 80W), dus elke fatsoenlijke 300+W-voeding moet dat kunnen trekken.
Er zijn wel betere voedingen te krijgen dan die CM Silent Pro voor hetzelfde geld.
Is modulair een eis?
[ Voor 3% gewijzigd door Ghost Dog op 05-10-2010 14:25 ]
niet speciaal, ik zoek vooral een stille voeding (liefst ook zo zuinig mogelijk) en deze kreeg wel goede reviews.Ghost Dog schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 14:25:
[...]
Dat is onzin.
Een systeem met een 5770 heeft genoeg aan zo'n 250W (een 5770 trekt maximaal zo'n 80W), dus elke fatsoenlijke 300+W-voeding moet dat kunnen trekken.
Er zijn wel betere voedingen te krijgen dan die CM Silent Pro voor hetzelfde geld.
Is modulair een eis?
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 51,60 | € 51,60 |
1 | Sony Optiarc AD-7260S Zwart | € 16,60 | € 16,60 |
1 | Antec Three Hundred | € 52,90 | € 52,90 |
1 | Seasonic M12II 520W | € 79,- | € 79,- |
1 | Corsair XMS3 TW3X4G1333C9 | € 66,- | € 66,- |
1 | AMD Phenom II X4 965 Black Edition | € 143,74 | € 143,74 |
1 | Asrock 870 EXTREME3 | € 75,47 | € 75,47 |
1 | Sapphire HD5770 1GB GDDR5 PCIE | € 122,71 | € 122,71 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 608,02 |
Bonusvragen: In de toekomst (als mijn budget het toestaat) wil ik graag nog overklokken en een Mugen II erop zetten, is de voeding dan toereikend?
Als ik een tweede videokaart erbij steek in Crossfire, is het dan nog steeds toereikend?
Alvast bedankt
Ja
Ja
Ja
Graag gedaan
Dan zou ik eerder kijken naar een van deze jongens.Trin1ty schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 14:58:
[...]
niet speciaal, ik zoek vooral een stille voeding (liefst ook zo zuinig mogelijk) en deze kreeg wel goede reviews.
Allemaal elektrisch gezien uitstekende voedingen, en ook nog eens echt stil.
Voordat ik het weer vergeet: Hoe vergelijk je producten in de PW? Ik maak er nu al ruim een jaar gebruik van, maar heb deze functie nooit kunnen vindenGhost Dog schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 15:35:
[...]
Dan zou ik eerder kijken naar een van deze jongens.
Allemaal elektrisch gezien uitstekende voedingen, en ook nog eens echt stil.

BedanktD4NG3R NL schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 15:33:
Op al je vragen (in deze volgorde)
Ja
Ja
Ja
Graag gedaan.
In de lijst met producten links van het plaatje wat producten aanvinken (max 4) en dan krijg je een vergelijk knopD4NG3R NL schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 15:39:
[...]
Voordat ik het weer vergeet: Hoe vergelijk je producten in de PW? Ik maak er nu al ruim een jaar gebruik van, maar heb deze functie nooit kunnen vinden

mijn lokale computer winkel zegt dat 500Watt genoeg moet zijn. Hij kwam met een voeding van 50euro... ik dacht zelf dat et slecht kwaliteit was maar ach.
mijn vraag is dus, heb ik genoeg met 500Watt?
Systeem:
i7-950 (met standaard koeler neem ik aan)
Corsair Value Select DIMM DDR3 1333 CL9, 4 GB (2 x 2 GB)
Samsung Spinpoint F3 HD103SJ 1Tb
Xfx radeon 5850
ASRock MB ATX INTEL S1366 - X58 EXTREME
Optische schijf heb ik nog niet
Het gaat er dus om of i7-950 met een radeon 5850 en 1HDD, het met 500Watt genoeg heeft
Ja wel, maar als je hem nog niet hebt, er zijn wel beteren voor minder.Verwijderd schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 11:16:
Voeding: Be Quiet! Straight Power E7 CM 480 Watt, 20+24 Pins, 80 Plus Rating voor 83 euro
Trekt dez voeding deze setup???
AMD Nieuwsdiscussie
Er zijn idd maar weinig 500 Watt voedingen te vinden voor 50 euro die de PC gaan trekken.bommenkop schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 20:23:
mijn lokale computer winkel zegt dat 500Watt genoeg moet zijn. Hij kwam met een voeding van 50euro... ik dacht zelf dat et slecht kwaliteit was maar ach.
Een goede 500 Watt zeker wel.mijn vraag is dus, heb ik genoeg met 500Watt?
pricewatch: Seasonic M12II 520W
pricewatch: Chieftec Nitro BPS-550C
pricewatch: Antec TruePower TP-550
Eén van deze drie bijvoorbeeld.
AMD Nieuwsdiscussie
zou ik voor een 550 Watt gaan met het oog op de toekomst?
in korte toekomst: een extra set 2x2Gb Ram
verre toekomst: een betere videokaart, eventueel een extra HDD
overclock is niet van toepassing
Ik wil verder uitbreiden naar met SSD, zou dat lukken?
PSU:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| Seasonic S12-430 (430W) (ATX12V v2.0) +3.3v: 30A +5v: 30A +12v1: 14A +12v2: 15A -12v: 0.8A +5vsb: 2.0A Combined +3.3V & +5V: 150W Combined +12V1 & +12V2: 348W combined -12V: 9.6W Combined +5VSB: 10W Combined totaal: 430W |
Systeem Specs:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| -CPU: AMD Phenom II X4 955 (TDP 125W) -Mobo: Asus M4A79XTD EVO (AMD 790X/SB750 chipset) (Maximum board power: 86 Watts) -VGA: Radeon HD5750 1GB GDDR5 PCI-E -HD: 3x WD Green Power 5400 rpm -RAM: 2x2GB -PCI: AverTV CapureHD (PCI-E Capture HDMI input card) -Fans: 1x Fan controller, 4x case fans op low speed -Overig: DVD-Writer -Sound: onboard |
Kan, maar voor een extra HD of geheugen hoef je het sowieso niet te doen, want dat neemt zo goed als niks.bommenkop schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 21:27:
zou ik voor een 550 Watt gaan met het oog op de toekomst?
Al deze drie voedingen hierboven zijn erg goed voor hun prijs, de redenen dat er geen 500 Watt voeding bij staat is omdat die er niet echt zijn met een goede prijs/prestatie.
AMD Nieuwsdiscussie
Wat denk je van mijn config, is dit te weinig power voor een uitbreiding?
Cyb in "[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 25"
OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1333LV4GK
Intel Core I7 870 2,93Ghz Boxed
Gigabyte GA-H55N-USB3
OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 90GB
Seagate 7200rpm Sata 1,5TB
Ati 4850HD
Dit moet van stroom worden voorzien door een Silverstone SST-ST45SF (450W). Zal deze PSU dit trekken, en zal dit ook voldoende zijn mocht ik in de toekomst de grafische kaart vervangen voor een zwaarder model? (denk aan een GTX460 oid
Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11
350w ga je met die HD4850 nogal krapjes zitten. een 460GTX zou ik er niet op proberen te draaien.. Ga dan voor deze: pricewatch: be quiet! Pure Power L7 430WTankiEEE schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 13:21:
Zelf zit ik ook met een vraag, ik denk dat onderstaand systeem niet boven de 350W uit zal komen maar ik zou toch graag de mening horen van anderen! Zeker i.c.m. vervangen van de grafische kaart in de toekomst.
OCZ Platinum Low Voltage OCZ3P1333LV4GK
Intel Core I7 870 2,93Ghz Boxed
Gigabyte GA-H55N-USB3
OCZ Vertex 2 SATA II 2.5" SSD 90GB
Seagate 7200rpm Sata 1,5TB
Ati 4850HD
Dit moet van stroom worden voorzien door een Silverstone SST-ST45SF (450W). Zal deze PSU dit trekken, en zal dit ook voldoende zijn mocht ik in de toekomst de grafische kaart vervangen voor een zwaarder model? (denk aan een GTX460 oid)
Mini-ITX || Gigabyte H55N-USB3 | Core i7 870 | GTX460 | 4GB OCZ DDR3| Lian Li PC-Q11
Dat kan prima hoor. Een 4850 trekt hoogstens een kleine 120W. Met de rest van het systeem erbij kom je dan op hoogstens 290W uit, wat een goede 350W-voeding dus prima gaat trekken.D4NG3R NL schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 13:24:
[...]
350w ga je met die HD4850 nogal krapjes zitten.
Ook dat kan een goede 350W-voeding nog wel aan. Een GTX460 gebruikt maximaal 140W, waardoor het totaal op maximaal 310W komt.een 460GTX zou ik er niet op proberen te draaien..
Dat is wel een aardige PSU, maar de kabels zijn nogal kort, en elektrisch gezien zijn er ook betere voedingen voor hetzelfde geld, bijvoorbeeld:TankiEEE schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 13:29:
De 350W doelde op wat ik dacht dat mijn systeem zou verbruikenIk wil een Silverstone SST-ST45SF welke 450W is ( klikkie )halen en ik vroeg mij af of dat voldoende was voor het huidige systeem en willicht genoeg voor een upgrade van de grafische kaart in de toekomst.
pricewatch: Corsair VX450W
pricewatch: Seasonic S12II 430W (of - iets efficiënter: pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 430W)
SSD's nemen zo goed als niks, dus dat kan altijd.Cyb schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 13:13:
@The Mark
Wat denk je van mijn config, is dit te weinig power voor een uitbreiding?
Cyb in "[BBG aanschaf] Voedingen - Deel 25"
Wat was de reden van de SFX formfactor voeding?TankiEEE schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 13:29:
De 350W doelde op wat ik dacht dat mijn systeem zou verbruikenIk wil een Silverstone SST-ST45SF welke 450W is ( klikkie )halen en ik vroeg mij af of dat voldoende was voor het huidige systeem en willicht genoeg voor een upgrade van de grafische kaart in de toekomst.
Een echt goede ja, de Be Quiet, nou zou het niet doen.Ghost Dog schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 14:41:
Ook dat kan een goede 350W-voeding nog wel aan. Een GTX460 gebruikt maximaal 140W, waardoor het totaal op maximaal 310W komt.
AMD Nieuwsdiscussie
Aangezien ik een Lian Li Q11 (mini-ITX) behuizing aan ga schaffen, hij huisvest wel full-ATX voedingen maar ik pak liever een wat kleinere voeding zodat ik wat meer ruimte heb voor airflow / koelers-The_Mask- schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 16:19:
[...]
Wat was de reden van de SFX formfactor voeding?
Maar dan weet ik iig dat de voeding voldoende is voor toekomstige uitbreidingen, hartelijk dank!
Ik zeg toch niet voor niets 'goede'?-The_Mask- schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 16:19:
Een echt goede ja, de Be Quiet, nou zou het niet doen.
Heb zojuist een Coolermaster 690 II Advanced gekocht en een BeQuiet! Pure Power 530. Is mijn eerste eigenbouw. Voeding (onderin de kast) kan met venti onder of boven geplaatst worden. Search is dubbel en levert op dat ventilator (die aanzuigt):
- beter met venti naar boven geplaatst kan worden i.v.m. aanzuigen van stof, maar gaat ten koste van ventilatie;
- beter met venti naar beneden geplaatst kan worden, aangezien dat betere ventilatie geeft.
Wat is wijsheid? Ik denk met venti naar boven (minder stof dus langere levensduur) en zoveel klein nulletje C zal het toch niet schelen in die kast. Graag jullie ideeën.
Gr
Arthur
Dit topic is gesloten.