Ik zal morgen of wanneer ik nog eens tijd heb eens mijn posten overlopen.
Ik dacht in 1 van de berichtgevingen over de ruzie tussen intel en nVidia .. (en dat zijn er een hoop).
In ieder geval heeft snel google een (nogal onbekende site voor mij ) boven gebracht met dezelfde inhoud die ik mij herriner.
Ubergizmo
Namelijk AMD maakt geen ruzie om het feit dat nVidia momenteel een geldige licentie heeft maar zegt wel dat de huidige licentie niet geldig is voor de komende generatie(s). Eigenlijk net zoals Intel gezegt heeft bij de i3/i5/i7 DMI bus.
Let wel AMD en nVidia drijven het conflict minder hard op de spits dan de ruzie tussen Intel en nVidia zoals we uit het volgende statement van nVidia uit october 2009 kunnen afleiden:
quote: nVidia, 8oktober 2009
We've received a number of inquiries recently about NVIDIA's chipset (MCP) business. We'd like to set the record straight on current and future NVIDIA chipset activity.
On Intel platforms, the NVIDIA GeForce 9400M/ION brands have enjoyed significant sales, as well as critical success. Customers including Apple, Dell, HP, Lenovo, Samsung, Acer, ASUS and others are continuing to incorporate GeForce 9400M and ION products in their current designs. There are many customers that have plans to use ION or GeForce 9400M chipsets for upcoming designs, as well.
On AMD platforms, we continue to sell a higher quantity of chipsets than AMD itself. MCP61-based platforms continue to be extremely well positioned in the entry CPU segments where AMD CPUs are most competitive vs. Intel
We will continue to innovate integrated solutions for Intel's FSB architecture. We firmly believe that this market has a long healthy life ahead. But because of Intel's improper claims to customers and the market that we aren't licensed to the new DMI bus and its unfair business tactics, it is effectively impossible for us to market chipsets for future CPUs. So, until we resolve this matter in court next year, we'll postpone further chipset investments for Intel DMI CPUs.
Despite Intel's actions, we have innovative products that we are excited to introduce to the market in the months ahead. We know these products will bring with them some amazing breakthroughs that will surprise the industry, just as GeForce 9400M and ION have shaken up the industry this year.
We expect our MCP business for both Intel and AMD to be strong well into the future.
bron:
•
Ars Technica: Day of chipset reckoning arrives for NVIDIA
•
ZDNet: End of the line for NVIDIA chipsets, and that's official
Misschien enkel omdat nVidia zijn huidige licentie niet wil verbreken en bij Intel momenteel eigenlijk niets meer te verliezen heeft?
Mijn persoonlijk gok? AMD zal de kat uit de boom kijken en zien wat het resultaat is van de juridische strijd tussen Intel en nVidia. Wint Intel dan gebruiken ze dezelfde techniek. Verliest Intel dan kunnen ze het op een akkoord sluiten of misschien op een andere manier proberen ..
SPU == Shader Processing Unit? If so moet ik u spijtig genoeg corrigeren (indien wikipedia juist is hé)
De Shaders zijn juist het zelfde (in beide gevallen 16). Echter de texture units zijn in de 9 reeks verdubbeld.
Maar je hebt gelijk het was de 8400GS ipv de 8
300 mijn fout .. Ik was daarstraks aan het twijfelen en niet opgezocht (leken me allemaal hetzelfde .. blijkbaar dus niet kijken naar de texture units..). Je ziet jezelf het er gemakkelijk vanaf maken helpt toch niet.
Overzicht van de nVidia kaarten op Wikipedia, beste vergelijking op specs tussen de twee reeksen die ik kon vinden ..
De 9 reeks kreeg ook een upgedate memory controller naar het systeem geheugen toe (AMD supporte toen nog niet sneller DDR geheugen wanneer de 8xxx chipsets uitkwamen .)
Ik herriner mij dit nog omdat men indertijd ontgoocheld was dat nVidia die igp's "rebranded" had zonder echte meerwaarde. Ook bij hybrid sli support zie je dat beide igps als dezelfde reeks mogen behandeld worden.
Ikzelf ben diegene die zit te hamerenop het verschil tussen g92 en g92b XD en nu maak ik dezelfde fout
Ze zijn in essentie anders (de chipset moest aangepast worden voor een andere architectuur) maar mijn pointe was dat ze toen amper nog moeite gedaan hebben om een verbeterde igp neer te zetten.
Sinds de 8200/8300 igp is er amper een beter igp uitgekomen van nVidia en het erge is dat hij nog steeds 1 van de betere is op video gebied. Je zal ook zien dat deze igp vaak gebundeld werd met een andere audio chip op je moederbod. Dus snap ik niet echt goed het "nadeel" dat de nVidia chip niet zelf de audio doet ..
Nu ik ben dan ook een voorstander van losse onderdelen waar je dan als consument de keuze hebt (praktijk VIA of realtek) ipv alles op 1 chip.
**edit**
De 8200 (die ik nog veel gebruik) heeft dezelfde kloksnelheid maar zijn shaders lopen trager. In de praktijk kan je beide snelheden met gemak overklokken. De vraag is natuurlijk waarom zou je dat doen. Meer energie verbruik voor een paar extra fps???
In het overzicht op
http://www.anandtech.com/print/2642 vind ik 8200: 8 shaders.
Echter als ik gpu-Z laat lopen (de laatste versie) vind die er toch 16
Prentje
[
Voor 4% gewijzigd door
lightdestroyer op 02-08-2010 01:47
. Reden: typo (wss zijn er nog meer).. 2 ipv 3 in de tekst gezet .. we vallen over de details ipv de essentie -__- ]