• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 28-05 08:32

naaitsab

Si vis pacem, para bellum

Topicstarter
Mede-auteur:
  • madmaxnl
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-08-2022

madmaxnl

Na de vele negatieve reacties over de GTX470 en GTX480 heeft Nvidia in juli met de GTX460 dan toch eindelijk en goede bang for buck DX11 gpu op de markt gebracht met een prima prijs-prestatie verhouding.
Het lijkt dat de GTX4xx series dan toch eindelijk uit zijn negatieve bekendheid van dure, warme en energieslupers raakt door de GF104 chip in de GTX460 series.

Inhoudsopgave

De Chips

GF100
  • Die size - 529mm2
  • Transistors: 3,2 miljard
  • MIMD Architectuur
  • Productieprocédé 40 nm
  • Unified shaders: 512
  • Texture Units: 64
  • ROP's: 48
  • Memory Interface: 384 bit
  • L1 Cache per core: 48kb
  • L2 Cache per core: 768kb
  • Memory ECC Correction: Yes

GF104
  • Die size - 366mm2
  • Transistors: 2.2 miljard
  • MIMD Architectuur
  • Productieprocédé 40 nm
  • Unified shaders: 384
  • ROP's: 32
  • Memory Interface: 256 bit

GF100

GTX480
  • Release Datum: April 2010
  • Interface: PCI-E x16 2.0
  • Unified shaders: 480
  • Shader clock: 1401 Mhz
  • Pixel Fill Rate: 33,6GP/s
  • Core Clock: 700 MHz
  • Memory Clock: 924 (GDDR5)
  • Memory Bandwidth: 177,4 GB/s
  • Memory Interface: 384 bit
  • Memory: 1536 MB
  • Texture Units: 60
  • TDP: 250 Watt
  • GFLOPS: 1345

GTX470
  • Release Datum: April 2010
  • Unified shaders: 448
  • Shader clock:1215 mhz
  • Core Clock: 607 Mhz
  • ROP's: 40
  • Pixel Fill Rate: 24,3 GP/s
  • Memory Clock: 837 Mhz (GDDR5)
  • Memory Bandwidth: 133,9 GB/s
  • Memory Interface: 320 bit
  • Memory: 1280 MB
  • Texture Units: 56
  • TDP: 215 Watt
  • GFLOPS: 1089

GF100 cont.

GTX465
  • Release Datum: Juni 2010
  • Unified shaders: 352
  • Shader clock:1215 MHz
  • Core Clock: 607 MHz
  • Pixel Fill Rate: 19.4 GP/s
  • Memory Clock: 802 Mhz (GDDR5)
  • Memory Bandwidth: 102.6 GB/s
  • Memory: 1024 MB
  • Texture Units: 48
  • TDP: 200 Watt
  • GFLOPS: 855

GTX485 (geruchten)
  • Release Datum: ?
  • Unified shaders: 512
  • Shader clock: 1440 Mhz ?
  • Pixel Fill Rate: ?
  • Core Clock: 720 Mhz ?
  • Memory Clock: 924 (GDDR5) ?
  • Memory Bandwidth: 177,4 GB/s ?
  • Memory Interface: 384 bit ?
  • Memory: 1536 MB
  • TDP: >250 Watt ?
  • GFLOPS: >1345

GF104

GTX460 1GB
  • Release Datum: Juli 2010
  • Unified shaders: 336
  • Shader clock: 1350 Mhz
  • Pixel Fill Rate: 21.6GP/s
  • Core Clock: 675 MHz
  • Memory Clock: 900 (GDDR5)
  • Memory Bandwidth: 115.2 GB/s
  • Memory: 1 GB
  • TDP: 160 Watt
  • GFLOPS: 907

GTX460 768MB
  • Release Datum: Juli 2010
  • Unified shaders: 336
  • Shader clock: 1350 Mhz
  • ROP's: 24
  • Pixel Fill Rate: 16.2GP/s
  • Core Clock: 675 MHz
  • Memory Clock: 900 (GDDR5)
  • Memory Bandwidth: 86.4 GB/s
  • Memory Interface: 192 bit
  • Memory: 768 GB
  • TDP: 150 Watt
  • GFLOPS: 907

GF104 cont.

GTX49x (geruchten)
  • GPU:2xGF104
  • Unified shaders: ?
  • Shader clock: ? Mhz
  • ROP's: ?
  • Core Clock: ? MHz
  • Memory Clock: ? (GDDR5)
  • Memory Bandwidth: ? GB/s
  • Memory Interface: ? bit
  • Memory: ? GB
  • Texture Units: ?
  • TDP: ? Watt
  • GFLOPS: >1700

GTX475 (geruchten)
  • Unified shaders: 384
  • Shader clock: ? Mhz
  • Core Clock: ? MHz
  • Memory Clock: ? (GDDR5)
  • Memory Bandwidth: ? GB/s
  • Memory: 1 GB
  • TDP: ? Watt
  • GFLOPS: >907

Ga terug naar de inhoudsopgave
Reviews

GTX480 reviews:GTX480 SLI reviews:GTX480 Tri-SLI reviews:GTX480 Quad-SLI review:GTX470 reviews:GTX470 SLI reviews:GTX465 reviews:GTX465 SLI reviews:GTX460 reviews:GTX460 SLI reviews:Fermi Architectuur informatie:Ga terug naar de inhoudsopgave
Prijzen

De Gtx470 en Gtx480 modellen zijn zeer stevig geprijsd en zijn daardoor weggelegd voor de "elite" want buiten het aankoop bedrag is een flinke voeding en goede koeling benodigd.
Door de introductie van de GTX460 is de GTX465 eigenlijk overbodig omdat de GTX460 zuiniger, stiller en veelal sneller is dan de GTX465, hij kost ook minder.
Ik kan je alvast aanraden om geen GTX465 te kopen maar een GTX460Ga terug naar de inhoudsopgave
Drivers, Software en GTX460 Bios Fix

Drivers
  • De standaard drivers zijn te vinden op de site van Nvidia
  • Voor de tweakers zijn er natuurlijk alternatieven deze zijn er in de vorm van aangepaste drivers, dit wordt gedaan door de driver files aan te passen en weer omzetten in een installer deze zijn niet WHQL en je krijgt dus ook een waarschuwing hierover. Gebruik is op eigen risico en over de resultaten zijn de meningen verdeeld.
    Aangepaste drivers zijn hier te vinden Guru3D
Software:
  • Gpu-z - Dit programma kan precies vertellen welke grafische kaart in de pc zit. Zo meldt het programma onder meer fabrikant, model, type, revisie en snelheid van de grafische processor, en de hoeveelheid, het type en de snelheid van het geheugen. Hoewel de naam en het uiterlijk doen denken aan CPU-Z, een vergelijkbaar programma voor processors, is GPU-Z niet van dezelfde maker. Het is overigens mogelijk dat McAfee een false positive geeft met dit programma.
  • Rivatuner - RivaTuner werd enkele jaren geleden ontwikkeld om Nvidia Riva TNT-videokaarten te tweaken, zoals het aanpassen van (verborgen) DirectX- en OpenGL-instelling en het overklokken van de geheugensnelheid en de gpu. In de loop der tijd zijn er diverse nieuwe tweakmogelijkheden bijgekomen
  • Furmark - Een videokaart stress programma om te kijken of je videokaart stabiel draait en geen artifacts vertoond.
  • Unigine Heaven - Een DirectX 11 benchmark welke vooral de Tesselation performance test.
  • Stone Giant DirectX 11 Benchmarker – Een DX11 benchmark
GTX460 Bios fanspeed Fixes:
  • Gigabyte GV-N460OC-1GI Heeft in de F1 bios een max fanspeed van 70% dmv. deze flasher Mirror kun je de F2 bios laden waar deze bug is verholpen.
  • Evga Fanspeed fix en performance boost, verhelpt hetzelfde probleem als bij de GV-N460OC-1GI maar dan voor de Evga GTX460 kaarten, de kaarten worden ook overgeclocked door de bios update. Link
  • Met dank aan luckyjan voor de tips, flashen is zoals altijd op eigen risico!
Geruchten

Omdat de GTX460 net als de GTX465 is "teruggetuned" is het nu nog afwachten op de volledige GF104 chip welke volgens geruchten rond Q4 2010 uitkomt in de vorm van de GTX475
Bron: Hw.info

Regels
  • Dit is een Gtx4xx discussie topic ga dus niet offtopic hier zijn andere topics voor, een beetje OT mag uiteraard maar hou het binnen de perken. Voordat je wat gaat vragen gebruik de zoek functie voor GoT of kijk op Google.
  • Gebruik voor speciefieke vragen zoals "Kan mijn voeding dit wel aan" of "Hoeveel krijg ik nog voor mijn oude Nvidia kaart terug" de bijbehorende topics in dit geval: [BBG aanschaf] Voedingen - Deel 25
    Het nieuwe 'hoeveel is dit nog waard' topic - deel 5 Dit voorkomt onodige mod ingrepen en ergenissen.
  • Lopen Flamen met ATI en Nvidia in welke vorm dan ook is zeker not done, vind je ATI beter prima maar geef je mening ergens anders dit is een Nvidia GTX4XX topic, dit soort posts worden dan ook direct gemeld.
    Ga dus niet lukraak ATI info/reviews plaatsen, Nvidia vs ATI in de zelfde prijsklasse mag uiteraard maar ga niet OT over de resultaten.
  • Last maar zeker not least hou het netjes, op de man spelen en mensen voor van alles uitmaken doe je maar op het schoolplein hier gaan we normaal met elkaar om, zie je iets wat niet door de beugel kan gebruik de mod knop, ik zal ook zeker niet twijfelen om deze zelf te gebruiken.
Changelog
  • 23-07-2010 - Deel 1 geopend
  • 23-07-2010 - Reviews toegevoegd
  • 11-08-2010 - Reviews toegevoegd
  • 15-08-2010 - Gigabyte Bios fix toegevoegd
  • 17-08-2010 - Evga Bios fix toegevoegd

[Voor 4% gewijzigd door naaitsab op 17-08-2010 12:58]

if (!coffee) {
Work = false; }

• naaitsab

naaitsab

Topicstarter
Tips over de inhoud zijn welkom via de DM.

[Voor 78% gewijzigd door naaitsab op 23-07-2010 10:46]

if (!coffee) {
Work = false; }

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-05 14:52

beany

Meeheheheheh

Ik wilde nog even wachten met een nieuwe videokaart(nu een 9800GTX), maar de GTX460 is wel erg interessant.

Alleen zit ik een beetje met de keuze van welke fabrikant. Ik hecht meer waarde aan een koelere kaart dan allerlei overclock mogelijkheden. De Gigabyte lijkt mij wel wat vanwege de 2 fans, maar heeft dat ook echt nut? Of kan ik net zo goed een Asus of EVGA nemen?

• lightdestroyer
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21-05 13:53
Dat is een beetje afhankelijk van je air flow in je case.
De Asus heeft ook een goed werkende koeler, die echter al de hitte terug in je case duwt.
Echter indien je goede air flow hebt blijft je kaart zelf stukje koeler dan de referentie koeler.

Praktisch kan je best gewoon voor referentie ontwerp gaan, alle reviews waren er lovend over: koel en stil, en een groot stuk van de hitte wordt ook nog eens naar buiten gewerkt.

TS:
naaitsab schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 10:45:
Tips over de inhoud zijn welkom via de DM.
Sorry voor niet in een DM te antwoorden maar misschien kan iemand anders ook uitsluitseld brengen ;)
Ik las daarnet in de topic start dat er "maar 1.7 miljard transistoren in een gf104 zaten, is dit correct daar ikzelf 2.1 ging plaatsen in het nVidia nieuws topic
Bron:
quote: Guru3D
The architecture is still based on Fermi, same setup, same caches, yet now a much smaller chip with less transistors (2.1 Billion to be precise)

[Voor 43% gewijzigd door lightdestroyer op 23-07-2010 13:40]

Specs

• beany
  • Laatst online: 29-05 14:52

beany

Meeheheheheh

Ik heb een Coolermaster Sniper Storm( http://www.coolermaster-usa.com/product.php?product_id=2882 ) met 3 200mm fans. Airflow lijkt mij dus wel goed, zoniet dan moet ik gaan denken aan turbines of zo :P

Maar goed, die 2e fan die Gigabyte erop heeft gezet is dus niet zaligmakend begrijp ik.

• lightdestroyer
Ik vrees ervoor, eigenlijk ben ik voorstander van 1 groter/stiller fan dan 2 fans.

Een overzicht van de verschillende kaarten kan je op Anandtech vinden:
Echter stond daar die gigabyte niet tussen ;(

Of die dual cooler echt beter is, geen idee:
Tweaktown
Je kan moeilijk temps en geluid met elkaar vergelijkten tussen verschillende reviews daar je zit met andere cases en andere omgevingstemperaturen...

Mits een goede case flow zijn zowel die gigabyte als de asus blijkbaar de "betere", maar dan kan je ook nog eens kijken naar de MSI Cyclone die het volgens tweaktown beter doet dan de dual fans op de gigabyte kaart.
Persoonlijk heb ik enkel met de asus koeler ervaring (positief) en de andere zouden mss nog beter moeten zijn volgens de reviews ;)

Let op zelf met een goede air flow gaat je gpu warmte constant je mobo en cpu passeren he, en als je echt pech hebt misschien nog je voeding ook als die boven je gpu hangt. (Zo zie je maar alles blijft afwikken en wegen.)
Anyway deze discussie is misschien meer iets voor het videokaartaankoop topic ;)

Specs

• madmaxnl
lightdestroyer schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 13:35:
TS:

Sorry voor niet in een DM te antwoorden maar misschien kan iemand anders ook uitsluitseld brengen ;)
Ik las daarnet in de topic start dat er "maar 1.7 miljard transistoren in een gf104 zaten, is dit correct daar ikzelf 2.1 ging plaatsen in het nVidia nieuws topic
Bron:
Over de transistor aantallen in de GF104 is nog niet alles bekent voor zo ver ik weet.
We hebben gewoon de 1.95 miljard transistors overgenomen die in alle reviews genoemd staat.
Uitgaande van de die size zou je op 2.2 miljard transistors uitkomen en niet 2.1 want de GF100 heeft 3.2 miljard transistors en niet 3.0 miljard. Alhoewel de 1.95miljard transistors op de oude en verkeerde 320mm2 die size gebaseerd is. We zullen het wel even aanpassen.

Bedankt voor de heads up ;)

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-05 11:38
Als ik dit zo lees: http://www.anandtech.com/...e-gtx-460-the-200-king/17

Dan lijkt me dit ee.n leuk kaartje om een 4870 OC te vervangen. Vooral de lagere energieconsumptie in idle is interessant

Alle vragen hebben een antwoord

• kevinvandorst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-02 22:26
Dit is inderdaad een zeer leuke kaart, momenteel heeft Palit de best presterende GTX 460 in handen, namelijk de Palit GTX 460 Sonic Platinum edition, bekijk daar maar eens wat reviews van, wat een kaart voor die prijs!

• madmaxnl
Dat valt nog maar te bezien, check dit maar eens. Het is al eens in het nVidia nieuws en discussie topic aan de orden gekomen.

[Voor 25% gewijzigd door madmaxnl op 23-07-2010 20:32]

• kevinvandorst
madmaxnl schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 20:32:
Dat valt nog maar te bezien, check dit maar eens. Het is al eens in het nVidia nieuws en discussie topic aan de orden gekomen.
Lees jij wel het hele artikel ???

• madmaxnl
Wat mis ik dan volgens jou ? Want in het artikel staat dat de "end users" heel andere ervaringen hebben als de reviewers vanwege het ontbreken van de VRM-heatsink. Omdat de review samples een VRM-heatsink hebben en de retail kaarten klaarblijkelijk niet. Hierdoor zijn er end users die de kaart te luidruchtig of te warm vinden t.o.v. wat er in de reviews wordt getoond. Alhoewel een BIOS flash voor velen het probleem al minder maakt maar het resultaat dat in de reviews behaald wordt met de review sample kaarten kan een retail kaart niet behalen.

Aangezien jij expliciet verwijst naar de "geweldige" prestatie van de kaart in de reviews in met deze zin:
"bekijk daar maar eens wat reviews van, wat een kaart voor die prijs!". Vind ik het wel verstandig om wel te vermelden dat het om verschillende exemplaren gaat en de reviews eigenlijk niet als referentie kunnen dienen voor de verwachtingen van de kaart waar jij blijkbaar wel van uitgaat.

[Voor 8% gewijzigd door madmaxnl op 23-07-2010 20:58]

• kevinvandorst
Na die Bios update zijn er verder geen problemen en er is in geen enkel opzicht spraken van prestatie verlies o.i.d. wat het alsnog de krachtigste GTX 460 maakt, ik bedank je overigens wel voor de link, kan ik even in de gaten houden of dit bij mijn kaart ook inderdaad het geval is en of inderdaad die Bios flash zijn werk doet.

Ik laat het weten zodra ze binnen is!

• madmaxnl
Je blijft wel een te warm VRM gedeelten te houden met allen gevolgen van dien lijkt me, ze hadden er gewoon een heatsink op moeten plempen zoals ze dat ook hadden gedaan bij de review samples dan waren er geen problemen :F

• naaitsab

naaitsab

Topicstarter
Of je koopt zelf een heatsink, dingetjes zijn met een dremel en een vijl mooi op maat te krijgen :)
Als het waar is vind ik het wel een smerige streek van palit.

if (!coffee) {
Work = false; }

• madmaxnl
Het is waar, dit hebben ze zelf al bevestigt:

"This is Norman from Palit Taipei office.

Just let you know that all our GTX 460 1GB “SonicPlatinum” boards are passed “burning test” with at least 2 hours under 45 degree C in chamber.

All those boards have not any heat sink on the VRM (MOSFET) components.The temperature on the VRM (MOSFET and other components) are not over 80 degree under 45 degree chamber.

We run 3Dmark2006 “GT2” that was suggested by NV for the thermal testing.

Please be confidence with our serious testing process, which you don’t need to worry about any “damage” possibility.

“Quality” always is our priority. Thank you!"

Nou kan ik 3Dmark06 niet echt "thermal" testing noemen, daarvoor zou ik eerder Furmark pakken want dan weet je zeker dat je safe zit met de temperaturen. Maar ze geven zelf aan dat het weglaten van de heatsink geen problemen zou kunnen veroorzaken. Alhoewel ik hier mijn :? tekens bij zet. Het weglaten van de heatsink vind ik niet zo smerig, een kaart die wel een heatsink heeft insturen als reviewsample vind ik wel smerig. Hierdoor schep je een verkeerd beeld over je product en ik weet eigenlijk wel zeker dat ze dit met opzet hebben gedaan.

[Voor 17% gewijzigd door madmaxnl op 23-07-2010 23:32]

• kevinvandorst
Heb hem hoor ! Zal zo eerst eens wat foto's maken e.d.

• Artuzzo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05-03 19:53
Jammer dat de GTX 460 1GB SonicPlatinum van pallit alleen in 1winkel en niet op voorraad ligt...

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:13
madmaxnl schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 23:21:
Het is waar, dit hebben ze zelf al bevestigt:

"This is Norman from Palit Taipei office.

Just let you know that all our GTX 460 1GB “SonicPlatinum” boards are passed “burning test” with at least 2 hours under 45 degree C in chamber.

All those boards have not any heat sink on the VRM (MOSFET) components.The temperature on the VRM (MOSFET and other components) are not over 80 degree under 45 degree chamber.

We run 3Dmark2006 “GT2” that was suggested by NV for the thermal testing.

Please be confidence with our serious testing process, which you don’t need to worry about any “damage” possibility.

“Quality” always is our priority. Thank you!"

Nou kan ik 3Dmark06 niet echt "thermal" testing noemen, daarvoor zou ik eerder Furmark pakken want dan weet je zeker dat je safe zit met de temperaturen. Maar ze geven zelf aan dat het weglaten van de heatsink geen problemen zou kunnen veroorzaken. Alhoewel ik hier mijn :? tekens bij zet. Het weglaten van de heatsink vind ik niet zo smerig, een kaart die wel een heatsink heeft insturen als reviewsample vind ik wel smerig. Hierdoor schep je een verkeerd beeld over je product en ik weet eigenlijk wel zeker dat ze dit met opzet hebben gedaan.
Voorzover mij bekend is de Gigabyte GTX460 de enigste met een heatsink op de VRM's. Ik wacht nog even op bevestiging van een mede tweaker die deze kaart vandaag waarschijnlijk binnen krijgt, en dan bestel ik 'm ook!

• kevinvandorst
Holy shit, wat ben ik er blij mee zeg, wat een gigantische upgrade voor mijn systeem, ik ga me de rest van de middag wel vermaken zo :D

Hij is overigens ontzettend koel, hij is momenteel idle maar 39graden en echt muisstil. En dat is nog zonder die bios flash... Heatsink ontbreekt inderdaad ! Maar dat lijkt er momenteel niet op dat dit een probleem zal gaan worden..

wat foto's:

Verpakking:

Kaartje zelf:

Heatsink ? ;)

Ouwe trouwe Asus 8800GTS, en wat is die Palit GTX460 klein!

en in mijn systeem ( wat een ruimte ik nu over hou ! )

Anoniem: 263922

Mooi kaartje idd voor die prijs, maar dat die heatsink ontbreekt is toch een flink minpunt imo, zeker als je gaat overclocken lopen die VRM's flink op in temperatuur, en die chip heeft flink veel oc potentie :)

• naaitsab

naaitsab

Topicstarter
Ik zou persoonlijk opzoek gaan naar een heatsink en die op maat maken, weet niet hoe groot het is maar ik denk dat zoiets als mijn oude amd boxed cooler wel goed op maat te maken is

Wel vette kaart trouwens :) zit nog te twijfelen tussen de gigabyte 1gb of de palit sonic platinum maar in mijn achterhoofd hou ik ook de volledige GF104 chip welke voor het einde van dit jaar nog moet uitkomen in de vorm van een nieuwe GTX.

if (!coffee) {
Work = false; }

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Jongens, ik zeg applaus voor de TS :)

• naaitsab

naaitsab

Topicstarter
Jejking schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 17:45:
Jongens, ik zeg applaus voor de TS :)
Thanks en credits voor madmaxnl voor de levering van de specs en de review links ;)

if (!coffee) {
Work = false; }

• kevinvandorst
kaart blijft ondanks het ontbreken van de heatsink ontzettend cool ! Staat nu toch al heel de dag te draaien en komt idle niet boven de 35c.
Net een uurtje RE5 gespeeld, max setting op mn hdtv, los van het feit dat het geweldig loopt wordt de kaart ook niet warmer dan 55C, waar mijn 8800gts wel rond de 75 kwam.+ Die bios update lijkt dus zijn werk goed te doen.

[Voor 7% gewijzigd door kevinvandorst op 24-07-2010 18:05]

• Willie Billie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-05 17:44
Kevin, Zou je een screenie kunnen posten van GPU-z sensors onder load?:D

Mijn game PC: http://tweakers.net/gallery/125384?inv_id=19781#tab:inventaris

• madmaxnl
Dat zou mooi zijn want dan kunnen we de VRM temperatuur ook zien. De GPU zelf mag dan wel niet warmer als 55 graden Celsius worden maar als het VRM gedeelten ondertussen 90 grade Celsius wordt is dat niet bevorderlijk voor de levensduur. Om je kaart trouwens naar zijn "maximale" temperatuur te helpen moet je maar eens Furmark gebruiken en dan na 5 minuten Furmark een GPU-z sensor screenshot maken.

Furmark trouwens in Stability en Xtreme Burning Mode draaien.

De koeler van de kaart zelf ziet er gewoon heel erg goed uit

• sjepper
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-05 15:26
Mijn mooie GTX 460 Verhaal
Het gaat hier om een Evga Nvidia GeForce GTX460 768 MB SC
Het begint allemaal met mijn mooie HD4890

Die een defecte dvi poort kreeg omgeruild geld terug gekregen.

Daarna HD5850 gekocht
maar mocht niet niet zo zijn want die had ook helaas defecten

dus zo kom ik uit op mijn mooie GTX 460.
Geweldige kaart gekocht op de dag dat hij binnen kwam.

Is geweldig stil.
fan blijft altijd onder 50%
En hij is natuurlijk lekker klein.
Clocks.
Core :763 MHz
Memmory : 950 MHz
Shader: 1526 MHz

Overklok stabiel:
Core:825 MHz
Memmory: 1150 MHz
Shader: 1650 MHz

Overklok is hij 2 graden warmer

De o zo mooie 10 jaar garantie + 90 dagen Step up!

Draait volle toeren in mijn kast:P

Spreekt voor zich

Hier nog wat info.

Verhaal soon to come :)

Ik hoop wel dat de drivers nog beter worden (Battlefield Bad Company 2) :)

Ik hoor het wel als iemand meer fotos/info wil hebben over mijn 460 sc

[Voor 66% gewijzigd door sjepper op 24-07-2010 20:45]

|5800X3D|32GB|RTX 3080|

• Ed_L
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online

Ed_L

Crew Council
Wat is er mis met de huidige divers dan? Of mis je gewoon performance?

• sjepper
Nou ik weet dat er nog meer power in zit die er uit te halen is. :)

[Voor 21% gewijzigd door sjepper op 24-07-2010 19:16]

|5800X3D|32GB|RTX 3080|

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Willie Billie schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 18:07:
Kevin, Zou je een screenie kunnen posten van GPU-z sensors onder load?:D
Laatst zag ik een verhaal dat er maar een sensor beschikbaar was voor temps op een GTX460 of 65, dus waarschijnlijk krijg je dat ook terug te zien :)

• sjepper
@ jejking dat klopt hier een foto van de mijne.
Van een stress test na 1 uurtje.

[Voor 8% gewijzigd door sjepper op 24-07-2010 20:25]

|5800X3D|32GB|RTX 3080|

• naaitsab

naaitsab

Topicstarter
Ziet er netjes uit, mijne loopt nu met wat huis tuin en keuken gebruik met 2 monitoren al op 59-60 graden
Betreft een 9800gtx OC van asus(fabrieks OC)
Trouwens las dat nvidia de garantie met een jaar heeft ingekort na 1 jaar maar voor mijn kaart bijvoorbeeld heb ik 3 jaar garantie is dat nogsteeds zo of is dat ook naar 1 jaar terug gebracht bij de gtx460?

if (!coffee) {
Work = false; }

• sjepper
Ik zelf weet dat ik sowieso 2 jaar garantie heb bij de winkel en bij EVGA heb geregistreerd.

Ik draai zelf ook dual screen.

BTW verhaal deels afgemaakt

[Voor 25% gewijzigd door sjepper op 24-07-2010 20:38]

|5800X3D|32GB|RTX 3080|

• kevinvandorst
Hier dan van mijn Palit 1 gb sonic Platinum edition:

Idle @ speedfan:

specs:

en na 10 minuten Furmark stability/Extreme burning mode:

[Voor 18% gewijzigd door kevinvandorst op 24-07-2010 22:16]

• sjepper
Ik heb dit eerder gepost op het forum maar.

Mijn kaart klokt terug naar Idle clocks. op gegeven moment ik hem overclock.
Daarna als ik hem reset in Evga precision of Msi afterburner Wil hij ook niet meer terug gaan naar de standaard todat ik mijn pc opnieuw op start.

nu ben ik er dus achter gekomen dat het alleen met overclocken is van mijn kaart.
Iemand sugesties?

Mogelijk mijn AMD processor ?
Betreft hier een
AMD Phennom II X4 940 Am2+ @ 3ghz Stock

[Voor 10% gewijzigd door sjepper op 24-07-2010 23:02]

|5800X3D|32GB|RTX 3080|

• madmaxnl
Je CPU heeft hier nul komma nul mee te maken. Kijk eens of in de drivers het naar idle clocks terug schakelen kunt uitschakelen, ik heb geen flauw idee hoe de nVidia drivers er uit zien wellicht dat iemand wat specifieker kan zijn waar je deze functie kunt uitschakelen als dat al kan.

[Voor 38% gewijzigd door madmaxnl op 24-07-2010 23:09]

• sjepper
Ik kan alleen er voor zorgen dat hij op stock clocks blijft hangen. Maar dan kan ik niet overclocken.

|5800X3D|32GB|RTX 3080|

sjepper schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 19:16:
Nou ik weet dat er nog meer power in zit die er uit te halen is. :)
nVidia komt eigenlijk nooit echt met drivers die er nog veel uit weten te persen, de arcitectuur van nVidia is ook zo dat ze veel minder afhankelijk zijn van goede drivers om goede prestaties te halen, dit in tegenstelling tot ATi.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• sjepper
Ik vroeg het me af omdat er nu drivers met + percentages zijn bij gekomen
Daarom dacht ik dan komt Battlefield ook nog.

|5800X3D|32GB|RTX 3080|

• lightdestroyer
-The_Mask- schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 23:12:
[...]

nVidia komt eigenlijk nooit echt met drivers die er nog veel uit weten te persen, de arcitectuur van nVidia is ook zo dat ze veel minder afhankelijk zijn van goede drivers om goede prestaties te halen, dit in tegenstelling tot ATi.
Hmm soms komen ze nog met drivers die zorgen voor een mooie prestatiewinst. In ieder geval kan men voor de GTX460 mogelijk toch nog een paar verbeteringen verwachten.
Dit doordat de architectuur weer eens is gewijzigd waardoor in het slechste geval maar 66% van de shaders tegelijkertijd gebruikt kunnen worden. Het komt er dus op neer een zo goed mogelijke compiler te schrijven die zoveel mogelijk shaders aan het werkt komt. Of er nog echt veel improvement in zit blijft natuurlijk de vraag. (Een compiler verbeteren is een hell of a job zoals ik zelf vroeger heb ervaren, natuurlijk de resultaten van een kleine verbetering kunnen soms al serieus groot zijn.)

Specs

lightdestroyer schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 23:21:
[...]

Hmm soms komen ze nog met drivers die zorgen voor een mooie prestatiewinst. In ieder geval kan men voor de GTX460 mogelijk toch nog een paar verbeteringen verwachten.
Maar vooral op papier, want als je reviews gaat lezen waar de drivers worden getest valt het mij altijd toch altijd wel wat tegen of mee natuurlijk aangezien de launchdrivers al goed waren. :p

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• mcsluis
  • Laatst online: 27-05 20:20
Hoe zou 1x 460 zich verhouden tegen 2 x 4890? Mijn systeem wordt er wel zuiniger op, maar qua prestaties lever ik dan wel weer in. Voordeel is wel dat directx 11 gedraaid kan worden.

• sjepper
@ mcsluis ik denk dat een 460 1.3x zo snel is als een 4890 zo gemiddeld

dit is van bad company 2

http://benchmarkreviews.c...d=72&limit=1&limitstart=7

|5800X3D|32GB|RTX 3080|

• naaitsab

naaitsab

Topicstarter
sjepper schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 19:07:
De o zo mooie 10 jaar garantie + 90 dagen Step up!
10 jaar garantie? lijkt me sterk als het spul na 3-4 jaar al als antiek bestempeld wordt.

if (!coffee) {
Work = false; }

• sjepper
@ naaitsab
het is ook puur voor de show maar dat je weet dat je altijd gewoon garantie hebt :)

|5800X3D|32GB|RTX 3080|

• madmaxnl
-The_Mask- schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 23:38:
Een GTX460 met 768MB en een HD4890 zijn ongeveer even snel, dus qua prestaties ga je erg omlaag.
Ook is de schaling van HD4890 in CF erg goed, meer dan 80% gemiddeld. Ik denk dat een GTX460 in SLI dan een betere keus is i.p.v één GTX460.
sjepper schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 23:49:
@ naaitsab
het is ook puur voor de show maar dat je weet dat je altijd gewoon garantie hebt :)
Moet je wel je kaart niet vergeten te registreren en dat vergeten wel veel mensen denk ik zo.

[Voor 25% gewijzigd door madmaxnl op 25-07-2010 00:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Laatst online: 13-05 23:50

Xenomorphh

Soep met Ballen

naaitsab schreef op zaterdag 24 juli 2010 @ 23:46:
[...]

10 jaar garantie? lijkt me sterk als het spul na 3-4 jaar al als antiek bestempeld wordt.
EVGA geeft 10 jaar garantie als je registreert binnen 30 dagen van aankoop. Dus als naar 6 jaar jou kaart kapot gaat krijg je gewoon een nieuwe toegestuurd. Dit hoeft dan geen GTX460 te zijn maar bijv. een kaart die tegen die tijd 200 euro kost.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjepper
Hmmm dat van mijn overklok probleem zal ik eens op de EVGA fora's posten

Want nvidia forum weten ze het ook niet.

[Voor 23% gewijzigd door sjepper op 25-07-2010 00:03]

|5800X3D|32GB|RTX 3080|

Acties:
  • 0Henk 'm!

• epic_gram
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:39

epic_gram

undercover moderator

sjepper schreef op zondag 25 juli 2010 @ 00:03:
Hmmm dat van mijn overklok probleem zal ik eens op de EVGA fora's posten

Want nvidia forum weten ze het ook niet.
Je kan ook wat meer info geven. ;)

Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marc Rademaker
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:20
Er komt nog een sli-review aan, met zowel twee 1gb- als twee 768mb-kaarten. Zijn er nog speciale requests waar we naar zouden moeten kijken, dingen die in de gtx 460-review niet aan bod zijn gekomen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• madmaxnl
2560x1600 benchmarks zou mooi zijn denk ik en natuurlijk de concurrent van de GTX460SLI in de test er bij, de HD5970 ;) Verder was de review prima, de min en avg FPS en de juiste benchmarks. Enige wat er nog betere kan is het aantal resoluties dus bijvoorbeeld 2560x1600 erbij en wat resoluties zonder AA en of 8xAA. Maar dan wordt de review wel erg arbeidsintensief.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kevinvandorst
Marc Rademaker schreef op zondag 25 juli 2010 @ 20:54:
Er komt nog een sli-review aan, met zowel twee 1gb- als twee 768mb-kaarten. Zijn er nog speciale requests waar we naar zouden moeten kijken, dingen die in de gtx 460-review niet aan bod zijn gekomen?
De overclockte versies, niet alleen de stock kaarten, die kennen we allemaal wel ondertussen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjepper
@epic_fail

Over mijn GTX 460 overklok probleem

Hij klokt zich zelf terug na een tijdje gamen .
De kloks zijn dan het zelfde als hij idle is.
En blijft dat zo ook als ik niet meer game. maar dat hoort en als ik dan een game weer op start blijft het ook.
Totdat ik mijn pc opnieuw opstart.

Meerdere drivers geprobeerd.
Clean windows install ook geprobeerd.
Ik weet niet wat het kan zijn.

@Marc Rademaker

Kunnen er reviews komen met oudere kaarten zoals gtx 260 en of hd4890.Zodat mensen met oudere kaarten het verschil kunnen zien.

[Voor 16% gewijzigd door sjepper op 25-07-2010 22:12]

|5800X3D|32GB|RTX 3080|

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 28-05 00:32

Format-C

Rays aan het Tracen

Misschien is het throttling oid. Dat je te hoog geklokt hebt?

MasterBox MB511 RGB/ Ryzen 9 5950X @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Aorus B550 PRO V2/ G.Skill F4-3200C14D-32GTZ B-Die/ Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA HDD/ Gigabyte WBAX200/ CM V850 Gold V2/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjepper
Nee het gebeurd ook als ik hem 1 mhz hoger zet.
en hij doet het stabiel bij fumark ect.
Totdat hij terug klokt.

|5800X3D|32GB|RTX 3080|

Acties:
  • 0Henk 'm!

• naaitsab

naaitsab

Topicstarter
kevinvandorst schreef op zondag 25 juli 2010 @ 21:33:
[...]

De overclockte versies, niet alleen de stock kaarten, die kennen we allemaal wel ondertussen.
Idd ik zou graag wat 460's met oc (fabrieks oc zoals de gigabyte en de palit sonic) met en zonder SLI opstelling zien.
Ook verschil van de normale en de 1gb GTX460 (vooral op 1080p waar je dit extra geheugen gaat merken) om het prijsverschil tussen de 2 uit te zetten in prestaties.

if (!coffee) {
Work = false; }

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Artuzzo
  • Laatst online: 05-03 19:53
Heeft iemand van jullie de Palit 460 sonic Platinum bij Azerty besteld? Weet iemand meer van wanneer die precies geleverd zal worden?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Marc Rademaker
Om alvast even te reageren: benchmarks worden gedraaid op 1920x1200 en 2560x1600. De kaarten draaien op dit moment op stock-snelheden, want dan zijn de sli-resultaten vergelijkbaar met voorgaande resultaten op 1920x1200. Het was wel de bedoeling om de kaarten over te klokken en dan nogmaals enkele benches te draaien op 1920x1200, of op 2560x1600, waar gaat de voorkeur naar uit? Ook kan ik beide EVGA's, 768MB op 763MHz draaien, dat is redelijk tussen 675MHz en ~840MHz in, wat ongeveer de max OC zal zijn voor twee kaarten in sli.

Het probleem met het testen van oudere kaarten is het gebrek aan DX11, terwijl DiRT 2, Stalker: CoP, AvP en Bad Company 2 van DX11 gebruik maken... In DX9 en DX11 testen levert teveel werk op. De vorige keer is de HD 5770 ook getest, dat zou een aardige indicatie moeten geven van hoe een GTX 260 of een HD 4890 zich verhoudt ten opzichte van de GTX 460.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sjepper
Oke dankje wel voor de indicatie

|5800X3D|32GB|RTX 3080|

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FastFred
Marc Rademaker schreef op zondag 25 juli 2010 @ 20:54:
Uhuh, welke van de eerder geteste kaarten nu een VRM heatsink hebben en welke niet. Maar dat had ik in een reactie op de review zelf ook al vermeld

Niet dat het veel uit maakt want ik heb gisteren bij Alternate een 1GB Gigabyte GTX460 besteld (Alternate staat nog niet in de Pricewatch met deze kaart, kan ik dit zelf toevoegen? Weet niet hoe)

• kevinvandorst
Marc Rademaker schreef op zondag 25 juli 2010 @ 22:53:
Om alvast even te reageren: benchmarks worden gedraaid op 1920x1200 en 2560x1600. De kaarten draaien op dit moment op stock-snelheden, want dan zijn de sli-resultaten vergelijkbaar met voorgaande resultaten op 1920x1200. Het was wel de bedoeling om de kaarten over te klokken en dan nogmaals enkele benches te draaien op 1920x1200, of op 2560x1600, waar gaat de voorkeur naar uit?
Ik bedoelde niet zelf overclocken, maar de factory overclockte kaarten zoals de sonic platinum edition, Gigabyte OC, Zotac OC etc. en die dan ook graag in SLI.

• madmaxnl
Ze zijn afhankelijk van wat ze krijgen "gesponsord" door winkels en of de fabrikanten denk dus niet dat ze één twee drie de handen op de OC kaarten die jij aandraagt kunnen leggen.

[Voor 4% gewijzigd door madmaxnl op 26-07-2010 03:45]

• kevinvandorst
Dat begrijp ik ook wel, ik geef enkel antwoord op de vraag wat ik nog graag zou willen zien, of dat op dit moment mogelijk is wordt weer een ander verhaal.

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik heb ondertussen een week de Gainward Gtx 460 GS. Helaas is de fan in Idle niet onder de 40% te krijgen met welke utility dan ook, daarbij is de fan duidelijk boven de rest van het systeem te horen en klinkt hij nogal wisselend qua geluid. Erg irri.

De Gainward gaat dus terug richting winkel en ik heb een Sparkle besteld met reference koeler. Ook blijkt gainward een ondermerk van Palit, dus inclusief het afwezig zijn van een blokje voor koeling op de VRM's.

Jammer van het gedoe maar een irritante koeler kan ik geen 2 jaar mee voort.

De prestaties zijn overigens geweldig, dus vandaar de bestelling van de sparkle in de hoop dat die, net als mijn "oude" gtx 260 onhoorbaar is tijden idle.

• Marc Rademaker
kevinvandorst schreef op maandag 26 juli 2010 @ 06:58:
Dat begrijp ik ook wel, ik geef enkel antwoord op de vraag wat ik nog graag zou willen zien, of dat op dit moment mogelijk is wordt weer een ander verhaal.
Het is ook niet echt heel erg nuttig. Als ik de EVGA's op 675MHz (stock) 763MHz draai (superclocked), en ook nog eens op 840MHz, dan geeft dat een goede indicatie van vrijwel alle videokaarten. Alleen het gat tussen 675 en 763MHz is een beetje groot, maar goed.

• sjepper
Moet ik anders mijn sc evga even langs brengen ? :P

|5800X3D|32GB|RTX 3080|

• Marc Rademaker
sjepper schreef op maandag 26 juli 2010 @ 10:12:
Moet ik anders mijn sc evga even langs brengen ? :P
Nee hoor, want daar heb ik er juist twee van ;) Even terugklokken en ze draaien net zo makkelijk op 675MHz :)

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Marc Rademaker schreef op maandag 26 juli 2010 @ 09:38:
[...]

Het is ook niet echt heel erg nuttig. Als ik de EVGA's op 675MHz (stock) 763MHz draai (superclocked), en ook nog eens op 840MHz, dan geeft dat een goede indicatie van vrijwel alle videokaarten. Alleen het gat tussen 675 en 763MHz is een beetje groot, maar goed.
Vergeet dan ook niet de Shaderclocks & geheugenclocks als "Superclocked" te verhogen. ;)

Wat ik graag zou willen zien is een vergelijking met de vorige generatie (GT200b - GTX295). Dit mis ik serieus in de huidige test die jullie gemaakt hebben. Ik zou erg graag willen weten hoeveel sneller een GTX460 in SLI is tov. een single GTX295 of vergelijkbare GT200b-SLI opstelling is.
Dat je daarvoor dan een aantal vergelijkbare benchmarks in DX9 of DX10 zou moeten draaien hoeft helemaal geen probleem te zijn, het is gewoon een kwestie van willen en doen. :P
De vraag cq. Roep vanuit de community om ook de oudere producten in een review/vergelijking op te nemen is er wel degelijk!

Marc: ik heb een GTX295, indien gewenst kan deze door mij voor de review ter beschikking gesteld worden.
Het baasje komt dan wel een dagje mee voor de 'testdrive'.
;)

[Voor 8% gewijzigd door bitshape op 26-07-2010 13:00]

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 21TB HDD - 5.5TB SSD

• madmaxnl
Ja z'n hele erg uitgebreide test met de allernieuwste drivers allen kaarten sinds 2007 in alle mogelijk opstellingen en een beep-load aan games in tig verschillende resoluties met een CPU die geen bottelnek vormt is natuurlijk iets dat iedereen wel eens wilt zien. Helaas is dit bijna ondoenbaar en ook een beetje nutteloos want als je een beetje een analytisch vermogen bezit kun je heel goed inschatten hoe een oudere kaart zich verhoud. Als je een HD4870 bezit en je ziet deze niet terug in de test maar je ziet een HD5770 wel terug moet je deze gewoon als referentie pakken. Om jou vraag deels te beantwoorden een GTX295 presteert ongeveer even snel als een GTX480 dus dan weet je eigenlijk al genoeg mocht je een GTX295 bezitten.

• sjepper
Marc heb jij niet enig idee waarom mijn kaart niet wilt overklokken?

|5800X3D|32GB|RTX 3080|

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

madmaxnl schreef op maandag 26 juli 2010 @ 10:57:
Ja z'n hele erg uitgebreide test met de allernieuwste drivers allen kaarten sinds 2007 in alle mogelijk opstellingen en een beep-load aan games in tig verschillende resoluties met een CPU die geen bottelnek vormt is natuurlijk iets dat iedereen wel eens wilt zien. Helaas is dit bijna ondoenbaar en ook een beetje nutteloos want als je een beetje een analytisch vermogen bezit kun je heel goed inschatten hoe een oudere kaart zich verhoud. Als je een HD4870 bezit en je ziet deze niet terug in de test maar je ziet een HD5770 wel terug moet je deze gewoon als referentie pakken. Om jou vraag deels te beantwoorden een GTX295 presteert ongeveer even snel als een GTX480 dus dan weet je eigenlijk al genoeg mocht je een GTX295 bezitten.
Je kan natuurlijk ook (flink) overdrijven. :F
Er wordt simpel gezegd input gevraagd waar ik als lid van de Tweakers community graag een bijdrage aan lever.
Ook het argument dat een GTX295 "ongeveer gelijk presteert" als een non-SLI GTX480 is natuurlijk een flinke dooddoener, het gaat immers om een nieuwe SLI review. Naar mijn weten willen gebruikers gewoon harde vergelijkbare cijfers zien uit een bepaalde testopstelling/momentopname, en dus kunnen beslissen of een upgrade het waard is voor bepaalde Games irl.
Laat Marc en het Reviewteam van Tweakers.net zich maar hierover buigen en ons een reactie geven op de geleverde input. Dat ik "buiten de deur" de voor mij relevante reviews kan raadplegen is imho echt niet nieuw voor mij en vele mede-Tweakers.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 21TB HDD - 5.5TB SSD

• madmaxnl
"Je kan natuurlijk ook (flink) overdrijven. :F "

Rustig maar ik wilde je slechts even laten weten waarom ik denk dat zo iets waarschijnlijk niet zal gebeuren :|

• windwarrior
  • Laatst online: 07-01 15:32

windwarrior

ʍıupʍɐɹɹıoɹ

@ Marc Rademaker, is het misschien een idee om ook 2D/3D vision surround te bekijken, want dat is toch een van de nieuwe techniekjes van nVidia... Misschien zelfs even afzetten tegen de HD58xx of de HD59xx serie.

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-05 13:39
Ik hoop dat ik in het juiste topic zit met mijn vraag: Zal ik met mijn Core2Quad Q8300 (niet overclocked) en 4 Gb geheugen genoeg performance hebben om het maximale uit een GTX 460 te halen?

• madmaxnl
Resolutie is daarbij van belang en welke games je gaat spelen, want hoe hoger de resolutie hoe meer werk er bij de GPU komt te liggen. Wat de CPU moet doen is op alle resoluties gelijk mits je de CPU gerelateerde instellingen gelijk laat. Ook is welke games je gaat spelen van belang, zo zijn er games die amper geoptimaliseerd zijn voor een dualcore. Waardoor een CPU niet genoeg data krijgt verwerkt om de GPU goed te kunnen belasten. Het is per spel en per CPU/GPU opstelling anders. Natuurlijk kunnen dingen als AA en AF ook gebruikt worden om relatief meer werk bij de GPU te leggen.

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06:06
Heeft er iemand een GTX460 en kan hij/zij een paar benchmarks draaien om te zien of er veel verschil is tussen x8 en x16 lanes? Van de HD58xx serie kaarten weet ik dat het verschil minimaal is maar van de GTX4xx kaarten kan ik geen informatie vinden.

Laat maar, heb er eentje gevonden > http://www.techpowerup.co...CI-Express_Scaling/1.html

Alhoewel het om de GTX480 gaat, kan het met de GTX460 niet minder worden (lijkt me).

[Voor 28% gewijzigd door chim0 op 26-07-2010 16:45]

• kevinvandorst
Marc Rademaker schreef op maandag 26 juli 2010 @ 09:38:
[...]

En toch zit er nog een behoorlijk verschil tussen die kaarten en de overclockte 1gb kaarten blijkt uit andere reviews, daarom ben ik er juist zo benieuwd na wat ze hier scoren. ;)

• sjepper
@chim0 Ik wil dat best voor je doen. Maar dan moet je me maar even dm sturen.
Want leg het dan maar eventjes goed uit :)

|5800X3D|32GB|RTX 3080|

• madmaxnl
chim0 schreef op maandag 26 juli 2010 @ 16:35:
Heeft er iemand een GTX460 en kan hij/zij een paar benchmarks draaien om te zien of er veel verschil is tussen x8 en x16 lanes? Van de HD58xx serie kaarten weet ik dat het verschil minimaal is maar van de GTX4xx kaarten kan ik geen informatie vinden.

Laat maar, heb er eentje gevonden > http://www.techpowerup.co...CI-Express_Scaling/1.html

Alhoewel het om de GTX480 gaat, kan het met de GTX460 niet minder worden (lijkt me).
PCI-e schaling is IMO iets raars en ik vind de test van TechPowerUp ook een beetje raar want het is tegenstrijdig met wat andere tests laten zien. Waardoor ik niet weet wat te denken. Dit hoeft niet te betekenen dat het resultaat dat TechPowerUp niet klopt of dat de andere resultaten niet kloppen.

Ome Tom laat iets merkwaardigs zien, namelijk dat de GTS8800 320mb die sneller is dan de X1900XTX op PCI-e 16x opeens langzamer kan zijn dan de X1900XTX op PCI-e 1x. Dit zal waarschijnlijk te maken hebben met hoe de kaarten in de drivers etc. hun bandbreedte aanspreken ook zal dit per merk etc verschillen.

TweakTown laat zien dat een HD4850 met 8x PCI-e 2.0 te weinig heeft. Een HD5870 is tocht echt ruim twee keer sneller dan een HD4850 en toch laten de resultaten van TechPowerUp zien dat een HD5870 genoeg heeft aan 8x PCI-e 2.0. Dit kan natuurlijk weer liggen aan hoe de kaarten hun bandbreedte aanspreken en benutten etc. maar ik vind het maar rare resultaten allemaal...

• Marc Rademaker
Ik zit te spelen met het idee om een GTX 295 (die hebben we ook nog liggen :P) te testen in enkele spellen. Zo kan Far Cry 2, CoD: MW2, Dawn of War II en misschien HAWX getest worden, zonder dat het teveel werk wordt. Hetzelfde kan ik down met een HD 4890 (maar die niet in CF).

@Kevin:

De twee 768MB-kaarten worden overgeklokt, en de twee 1GB-kaarten ook. Alle benchmarks worden gedraaid op stock-snelheden. Vervolgens klok ik de kaarten over naar 763MHz en draai ik AvP, Far Cry 2 en Call of Pripat. Dan klok ik de kaarten over naar de max, wat rond de 840MHz is en draai ik die benches nog een keer. Op 1920x1200 wel te verstaan.

• sjepper
@ marc HD4890 VS gtx 460 768mb lijkt mij zeer zeer interessant.

|5800X3D|32GB|RTX 3080|

• sjepper
Kaart na 20 minutjes weg te zijn kom ik terug loopt men kaart 27,5 graden :O

Sorry voor het niet editen vna men laaste repley.

[Voor 25% gewijzigd door sjepper op 26-07-2010 20:32]

|5800X3D|32GB|RTX 3080|

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

27,5 graden... Wat is er mis dan, lijkt mij juist goed? :?

• chim0
madmaxnl schreef op maandag 26 juli 2010 @ 18:30:
[...]

PCI-e schaling is IMO iets raars en ik vind de test van TechPowerUp ook een beetje raar want het is tegenstrijdig met wat andere tests laten zien.
Waarom raar? Is gewoon een concrete test met concrete cijfers. Dezelfde test is gedaan met HD58xx kaarten.

Het ging mij erom of een GTX4xx kaart net zoveel lijdt onder x4 of x8 als een HD58xx kaart, wat dus duidelijk niet het geval is. Je ziet zelfs dat ie bij x4 totaal geen last heeft van bandbreedte beperkingen waar een Hd58xx dat wel heeft.

Wat dit soort dingetjes betreft, vind ik Nvidia wel beter: driverondersteuning is beter, ze gaan beter om met de PCi-e bus, SLI schaalt veel beter dan CFX. Dit zijn toch dingen waar ik bijvoorbeeld naar zou kijken bij een high-end gamesysteem. En ja, dat ze een beetje warm worden en wat meer stroom vreten, neem ik maar met een korrel zout want als je zulke kaarten kan betalen, kan je ook wel een degelijke voeding betalen en zal je weinig omkijken naar je stroomrekening (wat imho ook een beetje een overdreven verhaal is).

Zie ook http://hardocp.com/articl...nology_performance_review

[Voor 3% gewijzigd door chim0 op 26-07-2010 21:09]

• sjepper
Ja dat vind ik zelfs overdreven goed :O

|5800X3D|32GB|RTX 3080|

• naaitsab

naaitsab

Topicstarter
Hmm erg interesant dat de gtx 480 op x8 zo goed als net zo snel loopt op x16, vond van s1156 toch wel een erg groot nadeel dat je in sli/cf maar 2x 8x-lanes kan draaien tov. 2x 16x-lanes van het s1366 maar als ik dat zo zie maakt dat geen fluit uit en is 1156 met een i7-875 een stuk sneller dan een zelfde geprijsd s1366 mobo+cpu.
Maarja eerst eens wachten wat sandy bridge Q4 2010 gaat doen.

if (!coffee) {
Work = false; }

• madmaxnl
Naaitsab jij trapt de test methode van TechPowerUp min of meer op de staart want wat is de zin van het testen van de PCI-e lanes schaaling op X58 ? De kaart zal in single en in SLI of CF toch altijd 16x PCI-e 2.0 lanes tot zijn beschikking hebben op X58. Het verschil tussen de performance van SLI en CF tussen X58 en P55 meten is dan ook veel interessanter met die resultaten kun je IMO meer dan de huidige PCI-e 2.0 schaalings test. Nu doen ze iets indirect meten en laten ze "blijken" dat het geen tot weinig performance verlies gaat opleveren als je P55 SLI of CF pakt i.p.v. X58 SLI of CF.
chim0 schreef op maandag 26 juli 2010 @ 21:04:
[...]

Waarom raar? Is gewoon een concrete test met concrete cijfers. Dezelfde test is gedaan met HD58xx kaarten.
Maar die cijfers zul je in het echt nooit tegen komen waardoor ze niet relevant zijn, zie P55 vs X58 zou wel relevant zijn.

Het ging mij erom of een GTX4xx kaart net zoveel lijdt onder x4 of x8 als een HD58xx kaart, wat dus duidelijk niet het geval is. Je ziet zelfs dat ie bij x4 totaal geen last heeft van bandbreedte beperkingen waar een Hd58xx dat wel heeft.
Lager dan x8 PCI-e 2.0 zul je in de praktijk nooit zien en bij x8 PCI-e verliest de HD5870 t.o.v. x16 PCI-e 2.0 1 tot 2% en de GTX480 doet precies het zelfde.

Wat dit soort dingetjes betreft, vind ik Nvidia wel beter: driverondersteuning is beter, ze gaan beter om met de PCi-e bus, SLI schaalt veel beter dan CFX. Dit zijn toch dingen waar ik bijvoorbeeld naar zou kijken bij een high-end gamesysteem. En ja, dat ze een beetje warm worden en wat meer stroom vreten, neem ik maar met een korrel zout want als je zulke kaarten kan betalen, kan je ook wel een degelijke voeding betalen en zal je weinig omkijken naar je stroomrekening (wat imho ook een beetje een overdreven verhaal is).
Dat nVidia betere en dus effectiever met de PCI-e bus omgaat kun je niet stellen want er zijn twee heel erg grote verschillen in de setup.

Het gebruikte OS:
PCI-e schaaling HD5870: "Software: Windows Vista 32-bit SP2" met CAT 9.6
PCI-e schaaling GTX480: "Windows 7 64-bit" waarbij ook de performance t.o.v. de HD5870 niet vergeleken kan worden gezien die getest is met CAT 9.12.

Aangezien wij niet weten hoe het OS omgaat met de PCI-e 2.0 bus kunnen we geen uitsluitsel doen over de schaaling t.o.v. elkaar. Ook stel je zelf al iets "driverondersteuning is beter, ze gaan beter om met de PCi-e bus". De drivers hebben dus invloed hoe de kaart omgaat met de PCI-e bus neem ik aan. De drivers die daar gebruikt zijn bij het schaaling testen zijn al meer dan een jaar oud 8)7

Ik ga wel erg offtopic hier, sorry daarvoor maar dat realiseerde ik me pas aan het eind en ik vond het zonden om het dan toch niet op "verstuur bericht" te drukken ;)

• chim0
Mja, chipset maakt niet uit denk ik. In de BIOS kun je het aantal lanes als het goed is instellen (anders kan je ook niet testen) dus of het nou P55 of X58 is maakt niet uit, PCI-e is een standaard die hetzelfde van toepassing is op elke chipset. Het is niet zo dat een PCI-e bus op een AMD bord opeens "anders" is dan een PCI-e bus op een Intel bord of wat dan ook.

• Steef
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-05 19:34

Steef

GoT's Most Eaten

Eerste Ervaringen MSI N460GTX Cyclone 1GD5/OC
Deze OC edition draait standaard op 725 Mhz core en 3600 Mhz mem (effectief)

De verplichte GPU-Z plaatjes :P
Specs:

Idle:

Na 10 minuten stampen in UT3:

Geluidsproductie:
MSI claimt de kaart 15.7% stiller te hebben gemaakt in vergelijking met het referentiemodel. Nu heb ik zo'n model niet bij de hand en zullen jullie het moeten doen met mijn indruk: In idle is hij erg (fluister) stil. Onder idle versta ik normaal windows gebruik en overig niet-grafisch intensief gebruik van de machine. Ik durf te zeggen dat ik het systeem vrijwel niet hoor in deze toestand.

Bij stevig gamen moet de volumeknop omhoog, al is dit voornamelijk te danken aan de stock koeler die op mijn phenom zit geprikt :X

Zojuist furmark gedraaid (wat weinig tot geen belasting op de CPU legt, en die dus stil houd)... wat is die kaart stil @ full load! Zeker een aanrader!

Hij zit er pas in, kort wil ik zeggen dat de kaart indrukwekkend presteert. Voornamelijk m.b.t. de geluidsproductie ben ik erg gecharmeerd van dit kaartje. Daarbij hou ik van een "naakte" look: de kaart zit open en bloot in het systeem, geen plastic bestickerde meuk om de airflow te reguleren (dit is domweg niet nodig) _/-\o_

De bijgeleverde software is zoals gebruikelijk gewoon meuk.

[Voor 5% gewijzigd door Steef op 26-07-2010 23:16]

Sony A6600 | 16 - 55G F2.8 | 70 - 350G

• madmaxnl
chim0 schreef op maandag 26 juli 2010 @ 23:00:
Mja, chipset maakt niet uit denk ik. In de BIOS kun je het aantal lanes als het goed is instellen (anders kan je ook niet testen) dus of het nou P55 of X58 is maakt niet uit, PCI-e is een standaard die hetzelfde van toepassing is op elke chipset. Het is niet zo dat een PCI-e bus op een AMD bord opeens "anders" is dan een PCI-e bus op een Intel bord of wat dan ook.
"Mja, chipset maakt niet uit denk ik"

Dat weten we dus niet.
De test van TweakTown vind ik anders veel concreter in zijn conclusie dan de TechPowerUp test, voor HD4850 en HD4870 CF setups bied een P45 bord te weinig PCI-e 2.0 lanes en is een X48 bord dus must. Dit zouden ze dus ook gewoon met HD58xx CF en GTX4xx setups moeten testen tussen P55 en X58 borden want dan is het relevant hoeveel PCI-e 2.0 lanes je hebt.

"Het is niet zo dat een PCI-e bus op een AMD bord opeens "anders" is dan een PCI-e bus op een Intel bord of wat dan ook."

SATA II controller presteert ook niet op alle borden gelijk en dat is toch maar gewoon een standaard net als PCI-e, toch ?

• chim0
Mja weet je, je kan het gaan zoeken in allerlei dingen als drivers, OS, chipset en weet ik het wat allemaal nog meer maar het is gewoon duidelijk dat in een high-end systeem SLI gewoon veel sneller is, veel beter schaalt en veel minder last heeft van lanes bottlenecks en dat soort dingen. Niks ten nadele van ATI, de HD5870 is als single kaart absoluut een snelle kaart maar ik doel echt op high-end gamesysteem met SLI of CFX waar al dat soort kleine dingetjes toch beter geregeld zijn bij Nvidia, zoals de review zelf ook concludeert.

PS, ik doel dus op dit (review van Hardocp):
If you just want the best performing multi-display gaming experience you can buy with the highest level of image quality, nothing surpasses GeForce GTX 480 SLI with NV Surround. (Except quite possibly 3-Way SLI!) GTX 480 SLI is going to give you the highest framerates and allow you to enable more in-game graphical features and antialiasing levels.
Ik ben dus zo'n iemand die fps en AA geil is (echter zal ik helaas nooit zo'n systeem kunnen betalen :X).

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-05 15:08
Net even m'n Gigabyte GTX 460 1GB ingebouwd en ben positief.
M'n oude kaart was een Sparkle 8800GT met Arctic Accelero en 12cm fan op 7V maar de 460 is ongeveer net zo stil. Mijn hele systeem is erg stil (HX520, SSD, Samsung F3, alle fans op 7V) maar je hoort hem gewoon niet. Onder load hoor je hem lichtelijk blazen maar absoluut niet storend, niet zoals het stofzuiger geluid van de 8800GT/GTS met stock fan.

Idle verbruikt de 460 zo'n 20 Watt minder en onder load iets van 50 Watt meer dan een 8800GT.

De performance is natuurlijk goed maar m'n Q6600@2.9 is wel de bottleneck met BFBC2.
Dat viel wel wat tegen, rond de 50-60 in DX9 mode. DX11 is iets minder 35-50. Eyecandy aan of uit maakt niet zoveel uit qua performance.
MW2 is een eitje voor de kaart alles max op 1920x1080 en nog 60-90fps.

Al met al een goede koop :)

• FastFred
Ik heb ook de Gigabyte GTX460 1GB besteld bij Alternate (staat nog steeds niet in de Pricewatch) maar heb hem nog niet binnen, moet nog verstuurd worden.

Fijn om te horen dat hij lekker stil is :D

Die Q6600 moet wel harder kunnen trouwens, ever thought about 3.5Ghz?

[Voor 15% gewijzigd door FastFred op 27-07-2010 16:13]

• kevinvandorst
FastFred schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 16:12:
Ik heb ook de Gigabyte GTX460 1GB besteld bij Alternate (staat nog steeds niet in de Pricewatch) maar heb hem nog niet binnen, moet nog verstuurd worden.

Q6600 !? 3,8ghz is echt goed haalbaar...

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18-04 00:13

Quindor

Switching the universe....

Ik heb vandaag mijn Gigabyte OC 1GB GTX 460 kaarten binnen (voor SLI). Helaas nog eventjes geen tijd om te inbouwen aangezien ik CampZone aan het opbouwen ben.

Hiervoor had ik 2x 786MB 460 GTX van point of view (reference design). Dat werkt al aardig goed, maar ik liep naar mijn mening te snel tegen het limiet van het geheugen aan in 1920x1200. Dus 1GB kaarten gehaald.

Als het er allemaal weer in zit laat ik het weten! Interessant topic. Ik hoop dat het gigabyte design met de 2 koelers per kaart iets beter werkt dan dat in het reference design. Jammer dat ze van de koelers met push naar buiten design af zijn. :( Dat werkte echt top.

Ik laat het weten!

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, Mijn vakantie CampZone

• edward2
  • Laatst online: 25-05 02:13

edward2

Schieten op de beesten

[...]

Zie ook http://hardocp.com/articl...nology_performance_review
Daarom ben ik ook al een hele tijd geleden overgestapt op GTX480 SLI
SLI schaalt beter (zeker over de breedte), is veel flexibeler, (SLI profiles zijn aan en in te passen met nHancer de SLI tool en/of inspector) en supersampling (transparant) AA is nu overal toe te passen, ook dus in dx 10 en hoger! (al kan dat ook met ATI in enkele games dmv downsampling).

Ook is AA flexibeler, ik heb nu (meest combined super sampling AA) in games waar dat eerst niet kon. _/-\o_

Niet op voorraad.

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-05 15:08
FastFred schreef op dinsdag 27 juli 2010 @ 16:12:

Daar komt de mijne ook vandaan, gisteren besteld :)

Ja ik weet dat een Q6600 harder kan maar ik hou van stilte en heb daarom ook minimale koeling het is nu al behoorlijk warm. :)

• Marc Rademaker
2d/3d surround is een lastig verhaal. We hebben geen 120hz-schermen, waardoor 3d afvalt. Ik heb wel drie identieke schermen staan en ik zit er aan te denken om het te gaan testen, met twee GTX 460's en twee 480's.

En dan vooral op de ervaring, vergeleken met Eyefinity. Cijfertjes zijn wat mij betreft alleen in zoverre interessant, dat ze aantonen of iets speelbaar is of niet, niet wie of wat het snelste is.

Overigens heb ik de Zotac-, EVGA-, Gigabyte en Nvidia-kaarten gecheckt, geen enkele heeft vrm-koeling. Ik weet toevallig wel dat de Asus-kaart die wij kort in ons bezit hadden, wel vrm-koeling had.
Pagina: 1 2 3 ... 12 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee