Nou dan maar mijn kistradio's laten zien of eigenlijk is het een derde variant: een speaker-radio of versterkte speaker. Men neme een oude speaker (bose 301), plakt er een autoversterker tegenaan en een mooi rekje voor een 7,2 ah gelaccu. Even zwart spuiten, speakergrille en handvat erop en tadaa:
Gaat loeihard, werd gebruikt tijdens trainingen en inspelen op het veld. Wel wat aan de forse kant en zo'n gelaccu blijft zwaar. Daarom deze week vlak voor vakantie (moet in de koffer mee) een wat praktischer exemplaar gebouwd.
Ingredienten:
Oude en kleinere sony speaker maar kwalitatief goed (was van een goede microset uit de 90's)
TA2024 van Kratradio.nl, gemod
12v 2A voeding van... Kratradio.nl
Batterijhouder voor 8x AA (van schaarse electronicazaak in R'dam)
Elco
Blauw ledje
Schakelaar
3,5mm jack chassisdeel
Van een dvd doosje een aansluitpaneel gemaakt. Plastic mag steviger zijn, maar had even niets anders. 4 gaten in het paneeltje, 1 voor de schakelaar, 1 voor het ledje, 1 voor de jack en 1 voor de voeding.
Gat in de behuizing gemaakt, paneeltje vastgeschroefd, TA2024 tegen de achterkant in de speakerkast geschroefd. Alles aangesloten (tweede uitgang van de versterker op de speakeraansluiting van de behuizing gezet, zodat de ingang nu een speaker uitgang is). Dan krijg je ongeveer zoiets:
Ik weet nog niet hoe lang hij het uithoudt met 8x AA maar tot nu toe gaat het goed. Hij werkt dus op de voeding (extern) of op het batterijpack. Ik heb voor de zekerheid een elco van 16v 4700uF erin gegooid omdat ik niet precies weet hoe de batterijen het stroomverbruik trekken. Kan nooit kwaad lijkt me.
Op de speaker zit ook gewoon een grille, maar dit ziet er natuurlijk beter uit. Gaat er wel weer op voor bescherming.
Bedenk me net dat ik het verbruik kan meten, maar ik ga eerst mijn koffer pakken!