Armada schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 08:46:
Mijn beeld van de conference van Sony: erg goed. Als ik de drie spelers nu bekijk, dan heb ik het gevoel dat MS bij Nintendo in de koekjespot wil graaien, en dat zullen ze nooit kunnen, terwijl achter hun rug Sony de hardcore tent leeg staat te roven. MS wordt duidelijk derde op deze manier.
Sony had een mooie balans in de presentatie, beetje hardcore, beetje move, zeker niet de bizarre hoeveelheid tijd die MS in motion gaming stopte en zeker niet met allerlei gillende keukenmeiden. De spellen waren ook van een volwassener niveau, alhoewel er ook party games erbij zaten. Een paar dingen aan de conference begreep ik niet, ik miste wat en sommige dingen waren ze niet erg duidelijk mee.
Ik begrijp dus niet waarom de PSP weer tot leven gewekt wordt. Weer een reclamecampagne en er moeten weer tig titels gaan uitkomen. Is dit nou handig? Zo'n opleving hebben we toch al eens gezien en daarna kakt het weer in?
Wat ik miste was de videostore. Vorig jaar beloofd dat die ook in de benelux zou komen dit jaar, maar geen idee wanneer dat nou echt gaat gebeuren.
En dan PSN+, leuk idee, maar wat moet ik me er nou precies bij voorstellen? Je zou met een betaling van drie dollar per maand content krijgen ter waarde van vele honderden dollars. Het is wel een soort huur, dus als PSN + eindigt, dan ook het bezit van die zaken, maar gaat dit nou zoveel geld opleveren voor Sony als het in die verhouding staat? Of zit er ergens nog een addertje onder het gras.
De opkomst van Kevin Butler was gewoon geweldig. Dit is echt een ongelooflijk goede reclamecampagne en dat die vent de rol ook nog op het podium zo goed door kan zetten, petje af. Marcus was wel een hele leuke side-kick voor de PSP:
What is your favorite meal?
- I just had a fresh batch of noobs for breakfast
Ohhh, good answer, I like it!
Sony had dit jaar ook echt goed door dat exclusiviteit zieltjes wint (naast natuurlijk hun goede first party line-up), dus het is niet alleen MS meer die alle time-exclusives wegpakt. Wat ik ook niet helemaal begreep was de grote aandacht die twisted metal kreeg, in mijn ogen nou niet echt een system seller, maar wellicht mis ik daar wat historie.
Dat Gabe Newell op het podium kwam was ook wel een hele verrassing ('I just ran into Kevin Butler who presented himself as the man in charge of sharpening things...'), Portal 2 zal een goede titel worden, maar ook daar wordt iets neergegooid en is onduidelijk hoe dat werkt: hoezo integratie met Steam? Wat heeft dat voor een PS3 speler voor voordelen?
Naar mijn mening hadden er nog wat megaton verrassingen in mogen zitten, maar de balans in de Sony presentatie was duidelijk beter dan die bij MS.