Verwijderd schreef op dinsdag 20 juli 2010 @ 08:17:
Ik kan bijvoorbeeld niet meer dan 2/3 tabs in Safari open hebben voordat deze begint te reloaden, en ik dacht dat dit pas het geval zou zijn bij 5/6.. Dan vraag ik me toch af hoe Apple er geen 512MB RAM in heeft kunnen doen.
Ik heb al snel Atomic Browser erop gegooid. Hoef je niet de hele tijd in een uit te zoomen ook.
Maar ik vind dat je wel gelijk hebt. De iPad is een heel leuk apparaat en super goed in een aantal dingen. Maar het is zeker niet in alles even handig.
Note: negatieve post. Niet om negatief te zijn, maar om te informeren. Ik hou mijn ipad. Apple fanboys sla deze post over.. (of pluis het helemaal uit en val me op elk punt aan
)
Het is soms een stap vooruit en achteruit. De browser werkt ontzettend lekker. Snel scrollen, in en uitzoomen, alles aanraken.. Maar een pagina laden (over wifi) gaat toch een stuk langzamer dan op de PC. Als een lange pagina dan geladen is en je scrollt, kun je een tijdje naar blokjes kijken omdat de ipad het nog niet aan kan.. Om maar te zwijgen over het volgens mijn vriendin ongelooflijk mooi uitziende tab systeem, wat een soort van anti-workflow optimizing is (zo traag vergeleken met tabs). Gelukkig laten ze andere browsers toe, want ik denk niet dat deze voldoet voor 50% van de tweakers. Even een tab openen op de achtergrond is er ook niet bij?
De App-store ervaar ik ook als super irritant. Ik weet niet of dit een bug is, maar ik heb een hele bende >gratis< apps erop gezet en moet voor elke app mijn paswoord invoeren. Totaal onnodig. Vervolgens word ik, om wat voor reden dan ook, uit de app-store gegooid. Als je een lijst aan het doorwerken bent, kun je weer aan het begin beginnen. 20 pagina's van de laatst uitgebrachte apps doorwerken wordt erdoor bijna onmogelijk. Tenzij je alle interessante titels onthoudt en later weer opzoekt, of heel veel tijd hebt (de store is opzich al vrij traag met het laden van pagina's).
Apps lopen nogal eens vast. Niet constant en 99% van de tijd zijn het 3rd party apps, maar het blijft irritant. Dat verwacht je niet meer in 2010 en vooral niet van deze fabrikant.
Inconsistentie. Een ePub boek pagina kun je heel mooi omslaan, maar blijkbaar konden ze niet hetzelfde voor elkaar krijgen met PDF's. Die moet je dus opzij sliden. Dan heb je een soort boek idee in de contacten en agenda apps. De maand-kalender bijvoorbeeld. Dan denk je, misschien kan ik die omslaan als een boek. Nee. Sliden naar de volgende maand dan. Omhoog, nee. Omlaag, nee. Daar moet je dan weer op knopjes van de maand voor drukken.
Dit komt geloof ik in iOS4, maar geen universele inbox is wel heel 2001. Nu moet je elke keer in drie stappen heen en weer klikken tussen verschillende mail inboxes. Daarnaast wordt mijn oude email niet verwijderd uit de inbox als ze van de server zijn, zoals op de meeste telefoons. Moet je ze weer handmatig gaan verwijderen.
Wel eens bij gehouden hoe vaak je de ipad zit te draaien omdat het menu er alleen in landscape mode is? Of dat een PDF beter in portrait leesbaar is. Sinds het toch niet breedbeeld is, hadden ze 'm beter vierkant kunnen maken geloof ik..
En als laatste het typen. Werkt opmerkelijk makkelijk in actieve positie. Maar tijdens op de bank hangen (en dat doe je vaak met dit speeltje), wordt het toch vaak 1 vinger die over het beeld raast. Daarnaast moet je zeer regelmatig naar een aparte keyboard-pagina voor nummers, komma's, @'s, etc. Konden ze niet nog even een rijtje erboven zetten?
Nou, ik zal maar niet gaan zeuren over uitgekauwde feiten als flash, multitasking en itunes. Die kent iedereen inmiddels wel.
Het blijft een super mooi speeltje. De beste ereader die er is (ik kom van een sony PRS-600). (Ik mis alleen het woordenboek in PDF bestanden.) Een uitkomst voor interactieve magazines. En met apps gaat er een nieuwe wereld voor je open. Ik wilde alleen even wat negatieve kanten van een echte gebruiker naar voren brengen. Omdat je verder vooral lovende verhalen leest.. Als iemand nog graag een post heeft over de positieve punten doe ik dat ook graag hoor..

Ziet er goed uit. Is die zaak een btje betrouwbaar?