Kant en klare Home Cinema of Losse componenten

Pagina: 1
Acties:

• CK3v1N
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:31
Hallo,

Na jaren met een Logitech Dolby surround systeem te hebben gewerkt, vind ik dat het tijd is om een nieuwe Home Cinema aan te schaffen. (Mede omdat de Logitech het meestal laat afweten).

Nu heb ik hier op het forum niet echt een topic gevonden dat me kan helpen.

Wat doe ik het best? Koop ik een Home Cinema kit van 1 of ander bekend merk of koop ik mijn componenten apart en bouw ik ze nadien om tot Home Cinema. Na het Home Cinema topic te hebben doorbladert, merk ik dat de meeste mensen een "receiver?" van dat merk hebben, een subwoofer? van dit merk, een media player? van nog een ander merk, etc,..

Maar nergens kan ik terug vinden wat ik allemaal moet bij elkaar zoeken zodat ik lekker kan genieten van de nieuwste films en series met een super geluid.

Dus wie kan mij helpen of mij op de goede weg helpen?

Wat heb ik allemaal nodig, wat gaat het mij kosten, waar moet ik op letten, etc..

Alvast bedankt om een echte leek te helpen :D

“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:43

Mystikal

It never hurts to help!

Tsja het is tweakers, dus als je een vraag stelt, krijg je gegarandeerd meer vragen terug...

Belangrijke vragen die je jezelf moet stellen zijn:
-Wat wil ik uitgeven.
-Wat voor type media wil ik gaan afspelen (divx, dvd, Blue Ray)
-Wil je een mediaplayer hebben, zodat je van HD kan afspelen of heb je een collectie aan dvd's/BR liggen?

Eerste graadmeter is budget. Daarna is het gaan luisteren. Als ik je OP zo lees ben je geen audiofiel (zoals maar weinig mensen). Ik wind er zelf geen doekjes om, dat ik ook het design belangrijk vind. Maar als jij het achter een deurtje gaat zetten is ook dat niet meer belangrijk.

Veel gangbare merken zijn: Denon, Harman Kardon of Marantz, Bose. Allemaal beginnend in een schappelijke prijs maar hebben een flinke range wat prijzen bij de duurdere modellen.

Basement Bios ---- Exo-S

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 09:39
Ook is dit volgens mij het zoveelste topic over dit onderwerp. Als je de andere topics doorleest heb je een goede indruk van welke elementen er op de markt zijn en welke kosten dit met zich mee brengt.

Afhankelijk van je budget natuurlijk, kun je het zo gek maken als je zelf wil. Waar je op moet letten komt ook behoorlijk vaak terug in die topics. :)

Om maar een paar recente topics te noemen:

advies gevraagd aanschaf 5.1 setje

Audio voor complete mediasetup: 2.0 of 5.1?

Advies 5.1 upgrade

[Tips] Tweedehands hifi set

Hulp gevraagd bij aankoop Cinema Set

:)

[ Voor 33% gewijzigd door virtualJac op 31-05-2010 16:31 ]

there's no tweak without the tweaker

• CK3v1N
Budget: Rond de 800 euro
Media: Meestal Divx (.avi .mkv)
Verder ben ik in het bezit van een PS3 en een soort van mediaplayer van Emtec waar ik mijn externe HD aan vast hang. De bedoeling zou zijn om alle apparaten gebruik te laten maken van de Home Cinema. Dus gamen met de PS3, Blu ray kijken met de PS3, gewoon tv kijken of een filmpje bekijken via mijn mediaplayer.

De bedoeling zou zijn om alles strak weg te werken dus qua design heb ik geen voorkeuren.

Verder heb ik begrepen dat er dus 3 onderdelen aan een Home Cinema zijn?
De receiver, de speakers (5-tal?) en een subwoofer? Of zie ik iets over het hoofd?

“The thing about smart mother fuckers is that sometimes, they sound like crazy mother fuckers to stupid mother fuckers...”

• centr1no
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-01 11:04
Gewoon een kompleet setje van Sony of zo kopen.
Heb je weinig geld, dan koop je een goedkoop setje. Heb je veel geld dan koop je een duurdere.
Sorry voor de rare reactie, maar als je hier in het forum al niets kunt vinden om je verder te helpen, dan zie ik het ook niet gebeuren dat je zelf een komplete set uit losse komponenten kunt samenstellen.

Vergaar zoveel mogelijk informatie, zoek uit wat je wilt en nodig hebt en ontwikkel een eigen smaak en mening.

• madass
  • Laatst online: 10-10-2025
Ga naar een hifi zaak en kies eerst een leuk speakersetje uit. Bij elk merk kan je uit een bepaald serie vaak al een compleet 5.1 set uit samenstellen. Ik zou me niet druk maken om de reciever. Gewoon een niet te dure nemen van een bekend merk is prima. Ongeequalized is er haast geen verschil in geluidskwaliteit.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Voor 800 Euro kan ik geen losse componenten vinden + speakerset...

@madass: een niet te dure receiver van een bekend merk? Het gaat er denk ik wel om dat de receiver minstens BD-movies moet kunnen decoden, optical in heeft, mogelijk 2x HDMI-in en dergelijke. Dat hakt aardig in het budget.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:42
Nou zoiets:

Onkyo SR-607 349 euro (laatst voor mijn pa gekocht bij de correct)

samen met dit bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.eshop.nl/images//lrg/prd38173.jpg

Studio S 606 HCS 5 ca. 550 euro

dan heb je icm. je PS3 een aardige home theatre

2025 Opel Grandland AWD Ultimate - 2024 Mazda MX-30

• madass
  • Laatst online: 10-10-2025
MAX3400 schreef op maandag 31 mei 2010 @ 20:04:
Voor 800 Euro kan ik geen losse componenten vinden + speakerset...

@madass: een niet te dure receiver van een bekend merk? Het gaat er denk ik wel om dat de receiver minstens BD-movies moet kunnen decoden, optical in heeft, mogelijk 2x HDMI-in en dergelijke. Dat hakt aardig in het budget.
Onkyo TX-SR308 is er al vanaf 264. Dan heb je meer dan 500 euro over voor speakers. Dan neem je bijv. zoiets:
http://www.elektrokoopjes...S-3-SUB-200-LUID-SET.html

• CK3v1N
Bedankt voor de reacties heren. Ik heb ondertussen op aanraden van mijn vriend Centr1no nog wat rondgeneusd en ik kwam inderdaad al verschillende keren bij een Onkyo receiver terecht. Dit samen met een degelijke set speakers lijkt me ideaal. Nu kwam ik tot de vaststelling dat verschillende mensen met een HTPC werken. Nu sleur ik constant mijn externe harde schijf van de pc naar de tv (waar ik hem in een decoder van Emtec steekt). Het zou natuurlijk veel handiger zijn als alles (het downloaden + afspelen) via de HTPC verloopt. Moet ik met een HTPC rekening houden als ik een receiver koopt?
Verder nog iets over de speakers. Ik heb niet echt de mogelijkheid om de achterste speakers omhoog te hangen... Wat doe ik dan het beste?

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 01-02 13:27
CK3v1N schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 10:20:
Verder nog iets over de speakers. Ik heb niet echt de mogelijkheid om de achterste speakers omhoog te hangen... Wat doe ik dan het beste?
Op stands/statief? Kan bij mij thuis ook niet. Heb bij mijn surroundspeakers van KEF bijbehorende stands gekocht. Heb je ook meteen een juiste hoogte te pakken. Idee? Er zijn ook genoeg universele in de handel.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:43

Mystikal

It never hurts to help!

CK3v1N schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 10:20:
Bedankt voor de reacties heren. Ik heb ondertussen op aanraden van mijn vriend Centr1no nog wat rondgeneusd en ik kwam inderdaad al verschillende keren bij een Onkyo receiver terecht. Dit samen met een degelijke set speakers lijkt me ideaal. Nu kwam ik tot de vaststelling dat verschillende mensen met een HTPC werken. Nu sleur ik constant mijn externe harde schijf van de pc naar de tv (waar ik hem in een decoder van Emtec steekt). Het zou natuurlijk veel handiger zijn als alles (het downloaden + afspelen) via de HTPC verloopt. Moet ik met een HTPC rekening houden als ik een receiver koopt?
Nee, je hoeft eigenlijk geen rekening te houden met de receiver. Al kan het prettig zijn om er voor te zorgen dat de receiver HDMI passthrough heeft om wat extra kabels te vermijden. Maar dat is geen noodzaak.

Op stands zetten lijkt mij het beste. Of zet ze op een kastje oid wat toch al in je kamer staat.

Basement Bios ---- Exo-S

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 15:23
Vandaag bij dailymania een Harman Kardon set in de aanbieding:

http://dailymania.mediamarkt.nl/

• Deef_K
  • Laatst online: 18:25
De AVR 141 heeft toch helemaal geen DTS-HD? Volgens de aanbieding wel :/

• CK3v1N
Ik lees dit in de aanbieding:

Dolby Digital, DTS, Dolby Pro Logic II,
Logic 7 decoders

Dit is chinees voor mij hoor :-)

Dus ik zit met
1. TV
2. Receiver
3. Speakers
4. PS3
5 HTPC

Hoe zit het geheel nu in elkaar? De speakers gaan naar de receiver, zover was ik al ;-)
Dan PS3 en HTPC ook naar receiver? Via HDMI? TV kabel ook naar de receiver? En dan 1 kabeltje? naar de TV?

• Japius
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-01 22:04
Je sluit je PS3 en je HTPC aan op je receiver. Die stuurt dan het beeld naar de TV en het geluid naar de speakers. Daarom is het goed om te checken of je receiver bijvoorbeeld ook in staat is om het geluid uit de HDMI kabel te halen en apart te processen, of dat je het geluid en het beeld al via aparte kabels vanaf de invoerapparatuur naar de receiver stuurt.

• CK3v1N
Kzat nog even verder te kijken naar een HTPC.

Wat ik daar van versta is dat je die zelf in elkaar moet steken?

En dan kom et nog eens het gebruik van een NAS? aan te pas?

Man man, zoveel zaken om een punthoofd van te krijgen. Is er nergens een site waar alles netjes van a tot z wordt uitgelegd?

• Rene
Of je installeert PS3 mediaserver met een beetje rappe verbinding.

Kan je de harde schijf gewoon aan je pc laten hangen, heb je geen extra kastje en kan je zo goed als alles streamen naar je PS3 (dus je tv en boxen included)

Verwijderd

Neefdave schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 13:24:
De AVR 141 heeft toch helemaal geen DTS-HD? Volgens de aanbieding wel :/
Who cares. In deze prijsklasse maakt dat werkelijk geen ene fluit uit. De luidsprekers zullen toch niet goed genoeg zijn om er van te profiteren.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2010 16:34 ]

• CK3v1N
Na enig speurwerk heb ik besloten mijn budget op te drijven naar 1500 euro maar dan ook meteen een HTPC te kopen / bouwen. Verder zou ik in de toekomst voor de complete bioscoopervaring willen gaan dus de receiver moet 7.1 ?? ondersteunen. Iemand ervaringen met de Onkyo TX-SR707 of andere receiver die passen bij mijn "eisen"? Ik heb ook besluiten, puur voor het oog, om ook zuilen te nemen als frontspeakers. Daarom lijken de Studio S 606 HCS 5 mij wel geschikt. Wat denken jullie van deze combinatie?

Dan nu nog een manier vinden om een HTPC in elkaar te stoppen. Iemand hiermee ervaringen als beginner?

• Rene
CK3v1N schreef op woensdag 02 juni 2010 @ 13:53:
Na enig speurwerk heb ik besloten mijn budget op te drijven naar 1500 euro maar dan ook meteen een HTPC te kopen / bouwen. Verder zou ik in de toekomst voor de complete bioscoopervaring willen gaan dus de receiver moet 7.1 ?? ondersteunen. Iemand ervaringen met de Onkyo TX-SR707 of andere receiver die passen bij mijn "eisen"? Ik heb ook besluiten, puur voor het oog, om ook zuilen te nemen als frontspeakers. Daarom lijken de Studio S 606 HCS 5 mij wel geschikt. Wat denken jullie van deze combinatie?

Dan nu nog een manier vinden om een HTPC in elkaar te stoppen. Iemand hiermee ervaringen als beginner?
Ik heb zelf de Onkyo SR-707 en deze bevalt me uitstekend :D

Ik gebruik ze icm. deze luidsprekers (JBL CS1500 cinema sound):

Afbeeldingslocatie: http://www.avland.co.uk/aasp/jbl/0920/cs1500/cs1500lrg.jpg

En ook daar ben ik goed over te spreken!

Afbeeldingslocatie: http://94.100.120.137/835150001-835200000/835164001-835164100/835164036_5_Ggik.jpeg

Beeld vertekent een beetje, maar het is voller dan het eruitziet. Overigens ben ik nog in twijfel om de 2 fronts te vervangen door 2 ES80 exemplaren, zodat ik 7.1 heb met 7 (relatief) goede zuilen.

• CK3v1N
Gebruik jij een HTPC of een Mediacenter?

Verder ziet die speakerset er goed uit maar de achterste speakers zijn te groot voor mijn ruimte...
Ik lees wel goede reviews over de S606 HCS5. En ik denk dat ik deze ga combineren met de Onkyo TXSR607 of 608. Hebben deze echt grote verschillen? Want van de technische specificaties word ik niet echt wijzer..

Dan blijft er nog budget over voor een HTPC of een Mediacenter.

[ Voor 15% gewijzigd door CK3v1N op 03-06-2010 10:53 ]

• Rene
CK3v1N schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 10:47:
Gebruik jij een HTPC of een Mediacenter?

Verder ziet die speakerset er goed uit maar de achterste speakers zijn te groot voor mijn ruimte...
Ik lees wel goede reviews over de S606 HCS5. En ik denk dat ik deze ga combineren met de Onkyo TXSR607 of 608. Hebben deze echt grote verschillen? Want van de technische specificaties word ik niet echt wijzer..

Dan blijft er nog budget over voor een HTPC of een Mediacenter.
Ik gebruik de PS3 als mediaserver, of anders koppel ik mijn laptop via HDMI aan de frontingang van de receiver.

Technische verschillen t.o.v. de 607 en 608 weet ik niet precies, alleen het feit dat de 608 3D ready is volgens mij. (maar dat weet ik niet zeker)

• CK3v1N
peugeot206gt schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 17:08:
[...]

Ik gebruik de PS3 als mediaserver, of anders koppel ik mijn laptop via HDMI aan de frontingang van de receiver.

Technische verschillen t.o.v. de 607 en 608 weet ik niet precies, alleen het feit dat de 608 3D ready is volgens mij. (maar dat weet ik niet zeker)
Maar met de PS3 heb je toch geen ondertitels?

• Deef_K
  • Laatst online: 18:25
Als je gewoon een divx met subs burned of .mkv streamt is er geen enkel probleem.

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:51

CeesKees

I rest my Kees

PS3 is aardig om te streamen, maar sinds ik een WD HD TV Live heb, gebruik ik de PS3 alleen nog maar voor spellen.. Wat een genot is dat kleine apparaatje zeg! Dan wil je nooit meer met de PS3 streamen

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

• CK3v1N
Ik heb ondertussen nog wat zitten lezen op verschillende fora en ben tot het besluit gekomen om eerst voor stereo te gaan.
Dus enkel een receiver en 2 front speakers. De reden is simpel. Ik wil op termijn een meer dan degelijke set bij elkaar hebben.
Het budget zal tussen €1250 en €1500 gaan liggen.

Zit ik nog goed met de Onkyo TX-SR 608 of moet ik meer denken aan een Marantz SR6004 of andere?
Betreffende de speakers heb ik niet echt een voorkeur. Liefst geen satellietspeakers.
B&W 685 kom ik regelmatig tegen? Misschien kan ik eerst voor boekenplankspeakers als frontspeakers gaan en die op termijn gebruiken als rearspeakers?

Nogmaals, mijn set gaat enkel dienen om films te bekijken en occasioneel te gamen (ps3)

Ik weet dat ik vooral zal moeten gaan luisteren, maar ik wil eerst de mening van jullie horen zodat ik mij niet laat verleiden door goedkope verkoperpraatjes of gewoon door het "schoonheid" van de speaker...

Misschien ook even een kleine omschrijving van mijn ruimte:

Vloer is parket en muren zijn van osb.
Muur vooraanzicht is 215 cm lang en 130 cm hoog. (Loop schuin naar boven)
Korte muur links is 210 cm lang (kamer gaat daar verder) en lang muur 400 cm lang

Pagina: 1