Audio voor complete mediasetup: 2.0 of 5.1?

Pagina: 1
Acties:

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik zit er aan te denken om deze zomer mijn mediasetup uit te breiden/te vervangen. Dit wilde ik vorig jaar deels al doen, maar toen ging het niet door vanwege een onverwachte reis die leuk was, maar ook veel geld heeft gekost. Mijn eisen zijn in de tussentijd ook iets veranderd.

Situatieschets: ik heb een studentenkamer en als ik daar ben staat bijna altijd de muziek aan. Voornamelijk electro, maar ook diverse andere muziekstijlen (klassiek, rock, pop, alternatief, hip-hop...). Ik mag echter ook graag films kijken. Ik heb een redelijke collectie DVD's, maar ik download ook veel films, waarvan ik dus niet weet hoe het met de audio zit (of de surroundtracks erbij zitten bijvoorbeeld). Ik vind het derhalve lastig te kiezen voor 2.0 (vanwege de hoeveelheid muziek die ik luister) of 5.1 (omdat ik ook veel films kijk).

De apparatuur:
- iMac: 3,5mm stereo / S/PDIF
- iPhone dock 3,5mm stereo (optioneel)
- TV (nog aan te schaffen)
- Blu-rayspeler (nog aan te schaffen)

Het totale budget voor deze apparatuur ligt ongeveer rond de 1000 euro. Ik zat vorig jaar al op driekwart hiervan met een receiver en twee speakers, maar ik vind dat nu eigenlijk wel veel geld, zeker aangezien ik nog student ben met een kleine kamer en ik dan alleen geluid heb.

Ik heb ook even naar de Logitech Z-5500 gekeken, een 5.1-set voor de PC. Deze heeft ingangen voor S/PDIF, coax en 3*3,5mm. Dit zou de komende jaren gaan voldoen, met de iMac op S/PDIF, de Blu-rayspeler op Coax (mits mogelijk) en de TV op de 3,5mm jacks. De reviews over de geluidskwaliteit zijn echter gemengd. De meeste mensen zijn het er over eens dat voor gamen, films en af en toe wat muziek de set top of the line is. De reviewers die zeggen veel muziek te luisteren zijn het echter niet allemaal met elkaar eens. Weinig middentonen, te veel bas, of gewoon goed. Mijn broertje heeft hem, dus ik ga sowieso dit weekend even proberen, maar ik zou van jullie graag ook wat meningen (en feiten als dat kan) horen.

Hier de links naar de topics van vorig jaar:
- Receiver & stereospeakers - waar op letten?
- Energy C-200

Samengevat mijn vraag: wat is gezien mijn budget, het gebruik en de aan te sluiten apparatuur (TV en Blu-rayspeler nog aan te schaffen) de handigste richting om uit te gaan?

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-02 16:52

DefLite

Why so serious?

Een goede home cinema set met bluray speler icm een degelijke tv?
Dan gewoon iets nemen wat voldoende audio aansluitingen voor jouw heeft.

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-01 22:39
Ik vraag me af of een tv veel meerwaarde bied tegenover gewoon kijken op je pc, ik zou persoonlijk het hele budget steken in een blu-ray voor je mac en een echt goed stereo systeem, daar heb je waarschijnlijk meer plezier van dan een goedkope tv/surroundsysteem

• Mei
- Voor zover ik kan zien is er nog geen software die Blu-rays kan afspelen onder OS X.
- Een externe Blu-rayspeler voor aan de iMac zou qua prijs ongeveer net zo duur worden als een speler voor aan de TV.
- Met een losse TV kan ik ook naar programma's op de kabel kijken.
- Een losse TV is groter en kan gemakkelijker naar diverse plekken op mijn kamer gedraaid worden (bed, bank).
- Met mijn huidige speakerset is 5.1 alleen mogelijk via 3*3,5mm. Mijn iMac heeft alleen 1*3,5mm of S/PDIF.

@Little_captain: als ik nieuwe audioapparatuur koop, dan is deze beter dan wat ik momenteel heb (Creative Inspire P580) en wil ik mijn computer daar ook graag op aan kunnen sluiten, mede omdat ik ook gedownloade films kijk, al dan niet door de computer doorgestuurd naar de TV.

• Mei
Kick.

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08-2025
Hoe beviel de Z-5500 van je broertje? Voldoende voor je muziek?
Aan wat voor TV zit je te denken, hoeveel van je budget wil je hieraan uitgeven en hoeveel voor de audio?

Verder lijkt me dit prima advies:
Little_captain schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 01:53:
Een goede home cinema set met bluray speler icm een degelijke tv?
Dan gewoon iets nemen wat voldoende audio aansluitingen voor jouw heeft.
Aangezien je een blurayspeler wilt aanschaffen zou ik dit combineren met een surroundreceiver, dit kun je prima gecombineerd kopen. Ik denk dat je met een losse (stereo)receiver en blurayspeler snel duurder uit bent.
(Ervan uitgaande dat je de spullen nieuw koopt, hoe denk je over iets tweedehands?)

[ Voor 63% gewijzigd door simonr op 30-05-2010 19:35 ]

• Mei
simonr schreef op zondag 30 mei 2010 @ 19:30:
Hoe beviel de Z-5500 van je broertje? Voldoende voor je muziek?
Voor zover ik kon beoordelen wel. Ik heb enkel met een iPhone en een 3,5mm stereoaansluiting kunnen proberen, omdat mijn muziek op mijn desktop ergens anders staat. De bas was niet storend, maar ik heb wel het idee dat ik hem soms een beetje moet tunen, afhankelijk van het soort muziek dat ik luister. Dit gevoel heb ik bij mijn huidige speakerset niet, maar dat zou ook kunnen komen door de lage kwaliteit daarvan.
Aan wat voor TV zit je te denken, hoeveel van je budget wil je hieraan uitgeven en hoeveel voor de audio?
Eisen:
- Full HD
- HDMI-ingangen
- S/PDIF uit
- Minimaal 32". Iets groter zou heel mooi zijn.
Ik heb nog geen model uitgekozen, maar met deze eisen kom je al snel boven de 400 euro uit, voornamelijk door full HD. De TV heeft iets meer haast vanwege de aanbiedingen rondom het WK (die nog niet echt op gang lijken te komen) dan de andere apparatuur. Mijn budget is redelijk flexibel, maar 1000 voor alle apparatuur samen is wel een beetje waar de grens ligt. Ik denk dat ik goed beeld belangrijker vind dan goede audio, vandaar dat ik ook naar de Z-5500 ben gaan kijken in plaats van een losse receiver met speakers erbij.
Verder lijkt me dit prima advies:

[...]

Aangezien je een blurayspeler wilt aanschaffen zou ik dit combineren met een surroundreceiver, dit kun je prima gecombineerd kopen. Ik denk dat je met een losse (stereo)receiver en blurayspeler snel duurder uit bent.
Een losse receiver met speakers is altijd duurder dan een kant en klaar surroundsetje. Het maakt dan relatief weinig uit of de surroundset een Z-5500 is of een 'speciale' home cinema set. Ik heb alleen niet zo'n vertrouwen in de geluidskwaliteit van home cinema setjes. Is meer gevoelsmatig dan dat ik het op luistertesten gebaseerd heb.
(Ervan uitgaande dat je de spullen nieuw koopt, hoe denk je over iets tweedehands?)
Niet echt iets tegen tweedehands, maar zeker met dure audioapparatuur moet je goed controleren of alles in orde is en dat lijkt me wat lastiger. Ik moet daarom de producten kunnen uittesten en ophalen, wat voor mij als student lastiger is. Ik krijg niet zomaar de auto mee om het halve land door te crossen.

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-08-2025
Ik zou zeggen, kijk dan eerst naar een geschikte tv, met de wk-acties die eraan komen kun je wellicht een leuke deal vinden.
(Of deze pricewatch: Toshiba Regza 32LV703)

Qua setjes kun je denk ik de Z-5500 wel vergelijken met een surroundsetje icm blurayspeler, dan zou ik dus een combinatie kopen. Maar ook daar geldt: ga eens luisteren.

Zo maar wat blu-ray setjes uit de pricewatch:
pricewatch: JVC TH-BD50
pricewatch: LG HB650SA
pricewatch: Panasonic SC-BT230
pricewatch: Philips HTS7500
pricewatch: Sony BDV-E370

Als dat geluid niet voldoende is voor je kun je naar een stereoset gaan kijken. Maar ga er dan van uit dat je 1) duurder uit bent 2) langer bezig bent, aangezien je hier dan ook weer speakers bij moet zoeken, wat ook weer luisteren en vergelijken betekend. (Als je voor een stereoset gaat hoeft je tv geen S/PDIF uit te hebben als ik je post goed begrijp, dat maakt het zoeken naar de TV misschien wel makkelijker)

[ Voor 32% gewijzigd door simonr op 30-05-2010 21:07 ]

Verwijderd

Met dit budget kan je inderdaad beter kijken naar de Z-5500.
Anders gaat het al snel uit de hand lopen met de prijs.
Ik heb geen ervaring met de Z-5500, maar je broertje heeft hem.. dus vraag hem eens te leen!

Enig advies dat ik je kan geven is om winkels langs te gaan en vragen wat voor een leuke prijs ze kunnen maken voor deze complete set (beeld+geluid).

Je zou natuurlijk ook op de tweedehandse markt kunnen kijken, want daar staat ook vaak veel moois.

Succes en hou ons op de hoogte!

• Mei
Nog een puntje van aandacht: hebben cinemasets wel genoeg aansluitingen voor externe apparaten? Kom ik slechts op één manier achter natuurlijk, maar dat is sowieso iets dat wel goed zit bij de Z-5500. Daarnaast kan ik gemakkelijker een koptelefoon op de pod van de Z-5500 aansluiten, omdat deze op mijn bureau kan staan. Wat voor apparatuur er ook in een cinemaset zit, dit zijn altijd redelijk grote kasten die ik ergens anders kwijt moet, waardoor het inpluggen van een koptelefoon lastiger gaat.

• Mei
Nog iets dat me te binnen schoot: een los speakersysteem biedt qua uitbreiding meer mogelijkheden. Waarschijnlijk zowel qua connectors, als dat je niet gebonden bent aan de speler van de set. Stel dat je die een keer wil upgraden, dan kan je je speakers niet meer gebruiken. De Z-5500 blijft me daarom aanspreken. HD blijft echter een belangrijke reden voor al deze upgrades, maar de Z-5500 kan niet met HD audio overweg. Twee vragen daarover:
- Stuurt een Blu-rayspeler automatisch een niet-HD signaal door (bijvoorbeeld DTS) naar de Z-5500 als deze digitaal aangesloten zou zijn? Of kan dit per speler verschillen?
- Hoe goed is het verschil tussen niet-HD en HD audio merkbaar? Is dat duidelijk, of hangt dat weer van de persoon af en moet ik gewoon maar gaan luisteren?

Verwijderd

Mei schreef op donderdag 03 juni 2010 @ 00:11:

- Stuurt een Blu-rayspeler automatisch een niet-HD signaal door (bijvoorbeeld DTS) naar de Z-5500 als deze digitaal aangesloten zou zijn? Of kan dit per speler verschillen?
- Hoe goed is het verschil tussen niet-HD en HD audio merkbaar? Is dat duidelijk, of hangt dat weer van de persoon af en moet ik gewoon maar gaan luisteren?
-Als het goed is moet je dat in je blu-ray menu instellen.

-Ik denk dat je het op een z-5500 nauwelijks hoort. Ik heb zelf de sony ht-sf100 en als ik schakel hoor ik wel verschil, maar volgens mij hebben ze de hd-audiotracks gewoon een beetje luider gezet zodat je in ieder geval verschil hoort. Of het ook echt beter klinkt vind ik lastig te beoordelen, maar als ik de keuze heb zet ik het wel aan (is dat in ieder geval niet de beperkende factor).

p.s. een suggestie voor de tv (weet niet hoe ver je van je tv gaat zitten, maar op 32 inch wordt het verschil zien tussen full hd en hd-ready denk ik erg lastig): http://www.kieskeurig.nl/...g/50pk250/prijzen/898158/. There's no substitute for widescreen inches ;)

• Mei
Zit waarschijnlijk 3 a 4 meter van de TV af. 50" gaat niet eens passen in de kamer hier, volgens mij. Ik ga straks voor een 37" of 32" kijken.

• CorteX
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Grappig, ik zit met exact hetzelfde dilemma.

Ik heb ook een studentenkamer en wil eigenlijk een set die op mijn PS3, mijn TV en op mijn laptop kan worden aangesloten. Dan kom je al snel bij de Z-5500, want een versterker op een laptop aansluiten kun je wel vergeten en met leuke speakers erbij exploderen de kosten. Mijn budget is rond de 500 euro, want als arme student geef ik de rest liever aan wat anders uit. En ook mijn broertje heeft de Z-5500. Met muziek hoor je veel bass, maar ik vind dat vaak wel lekker en het is makkelijk in de instellingen minder te maken. Met games is het heerlijk als je een gun leegschiet. 8) Ik denk dat ik de Z-5500 dan later wel naar de slaapkamer verhuis als ik echt geld heb voor een B&W-systeem.
Pagina: 1