Receiver & stereospeakers - waar op letten?

Pagina: 1
Acties:

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik wil deze week eens langs de elektronicaboer om te kijken voor een receiver en een setje stereospeakers. Ik wil graag wat nieuws, omdat ik mijn huidige 5.1-set van Creative (P580, jaar of 6/7 terug ongeveer 100 euro, kunnen jullie de kwaliteit beetje inschatten) te beperkt vind, zowel qua geluid als technische mogelijkheden. Ik heb op internet al veel rondgekeken om kennis op te doen over de zaken waar ik op moet letten, maar verkopers blijven verkopers (Ben er zelf ook eentje :+ ), dus graag zou ik wat adviezen willen hebben over de zaken waar ik op moet letten als ik in de winkel mijn spul ga kopen.

Even een situatieschets: Ik wil mijn iMac (via Toslink), mijn iPod dock (via 3,5mm) en als ik met een half jaartje op kamers ga ook mijn TV (als het budget het toelaat wordt dat een LCD-TV met HDMI) er als bronnen op aansluiten. Graag zou ik naast de speakers ook mijn koptelefoon (via 3,5mm) permanent willen aansluiten, op zo'n manier dat ik tussen beide outputs kan schakelen.

Mijn budget is 500 euro, mocht er iets heel moois zijn, dan is 600 euro het uiterste maximum. De eisen waar ik zelf al op ben gekomen:
  • Optische input.
  • 3,5mm-ingang (schakelbaar)
  • 3,5mm-uitgang (schakelbaar)
  • HDMI-ingang
Ik zit er nog even over te twijfelen of ik een receiver wil die 5.1 kan aansturen. Het idee klinkt leuk, maar ik vraag me af of ik in de komende 5-10 jaar in dezelfde kwaliteitsklasse nog genoeg extra speakers bij ga kopen om die mogelijkheid te benutten. Sowieso wordt het met 6 relatief grote speakers nogal krap op een studentenkamer. Het is dan misschien verstandiger voor een stereoreceiver te gaan, waardoor je (denk ik?) meer geld overhoudt voor kwaliteit, omdat je 5.1 opgeeft.

Ik heb van die 5.1-set dus ook een 17W subwoofer. Heeft het nut die bij de stereospeakers te gaan gebruiken of gaat dat alleen ten koste van het geluid?

Ik hoef geen adviezen wat betreft producten (mag natuurlijk wel :+ ). Wat ik graag wil weten zijn de valkuilen bij het zoeken naar dergelijke apparatuur en eventuele specs die in mijn situatie erg handig zouden zijn.

Alvast bedankt! :D

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:32
Stereo receiver met optische ingang zijn beina niet te vinden, of behoorlijk geprijst. Dus dan kom je eigenlijk al op een 5.1 receiver uit.
Receivers met 3.5mm jack ingang kun je al helemaal vergeten, maar er zijn natuurlijk gewoon jack naar tulp kabels te koop. Dan is dat ook geen probleem meer.
Versterkers waar je je koptelefoon in kan laten hangen die op dat moment de speakers niet muten zijn ook lastig te vinden. Meesten mensen gebruiken dan een aparte koptelefoon versterker er bij.

Een 5.1 receiver is ook best goed voor stereo weergave, natuurlijk in het budget segment waar jij er een zal kopen zal een stereo receiver iets beter kunnen klinken. Maar denk niet dat je het verschil goed zal horen.

En het belangrijkste zoals hier op got altijd gezecht wordt, ga naar een winkel en luister.

• Mei
kippy schreef op zondag 21 december 2008 @ 15:18:
Versterkers waar je je koptelefoon in kan laten hangen die op dat moment de speakers niet muten zijn ook lastig te vinden. Meesten mensen gebruiken dan een aparte koptelefoon versterker er bij.
Wat ik me net bedenk... Zou je die niet via een tulp>3,5mm-verloopje op de B-aansluiting van de speakers kunnen zetten? Van wat ik heb gezien hebben veel receivers A- en B-aansluitingen.
En het belangrijkste zoals hier op got altijd gezecht wordt, ga naar een winkel en luister.
Klopt, ga ik deze week dus doen. Ik wil alleen wel goed voorbereid in zo'n winkel aankomen, zodat ik niet in de verkooppraatjes trap én dat ik een verkoper kan vertellen wat ik precies nodig heb.

Bedankt tot zover! :)

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10:32
Mei schreef op zondag 21 december 2008 @ 15:24:
[...]
Wat ik me net bedenk... Zou je die niet via een tulp>3,5mm-verloopje op de B-aansluiting van de speakers kunnen zetten? Van wat ik heb gezien hebben veel receivers A- en B-aansluitingen.
Nee dat kan niet. Totaal ander vermogen en spanning. Dat overleeft je koptelefoon niet.

• Mei
OK, fenks :)

Zijn er nog verkooppraatjes waar ik op moet letten? Las eerder vandaag ergens hier op GoT dat een THX-keurmerk eigenlijk weinig voorstelt?

Verwijderd

Er zijn wel THX certificaties die wat lastiger te verkrijgen zijn (zoals de Ultra II), maar er zijn ook merken die geen zin hebben om THX licentie kosten te betalen terwijl hun producten wel zouden voldoen. Gewoon negeren iig.

• Mei
Net even bij de twee elektronicazaken waarvan ik weet dat Almelo die rijk is langs geweest. Eentje was gesloten en bij de andere vond ik de verkoper niet echt goed. We kwamen daar uiteindelijk uit bij de Onkyo SR506 die daar voor 299 euro stond. Dat was wel een receiver die qua features al op het lijstje van mogelijke receivers stond, maar doordat ik de verkoper qua kennis en informatieverstrekking niet echt goed vond, ben ik nog niet overtuigd :P
Pagina: 1