[Tips] Tweedehands hifi set

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-05 07:34
Ik ben nu al een tijdje aan het meelezen in het audio en hifi gedeelte. Ik heb lange tijd getwijfeld heb tussen een 13 in een dozijn H&K setje van 300euro of een wat professionelere set en weet nu ongeveer wat ik wil.

Ik heb geluisterd naar een wat duurdere set van Marantz met een luidsprekerset die ik niet onthouden heb omdat de prijs uit 4 cijfers bestond. Wel ben ik nu toch wel verkocht en wil me voorzichtig wat begeven in de wereld van audio en hifi.

Om te beginnen wil ik nu een goede tweedehands set aanschaffen. Versterker met speakers. Wellicht voor als de verslaving aan slaat mogelijkheden tot uitbreiding.

Nu hoor ik elke verkoper zeggen dat HDMI een must is voor de huidige audiofanaat. Dat wordt hier regelmatig ontkracht, en het lijkt mij geen must?

Dus, mijn wensenpakket:
- Ik luister steeds vaker muziek, maar grotendeels zal de set nog gebruikt worden voor films, series en mijn PS3.
- Wellicht wil ik later nog upgraden naar surround, maar om te beginnen lijkt me een mooie stereoset voldoende
- Niet geheel onbelangrijk: het design: versterker: strak, minimaal en zwart. Speakers: maakt het niet veel uit.
- geen vereiste, maar welkom: ingebouwde tuner
- Input: Panasonic plasma, PS3, Mediacenter en later wellicht goede CD/DVD speler.

Budget is ±1000euro

Wie heeft er voor mij tips, aspecten waar ik zeker op moet letten en/of kritiek op mijn keuze? Wellicht ook plekken/winkels buiten marktplaats etc waar vaak goede hifi sets aangeboden worden:)

//Deze ruimte zal ik gebruiken om de spullen te plaatsen die ik zelf al gevonden heb. De typenummers hier even niet bij de hand.

[ Voor 4% gewijzigd door virtualJac op 18-05-2010 13:57 ]

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K0L3N
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-05 22:51
als je een beetje handig bent is het ook heel leuk om zelf speakers te bouwen, dan krijg je ook veel kwaliteit voor je geld. Ik heb zelf mijn speakerbouwset gehaald bij speakerland is oss. http://www.speakerland.nl/paginas/home.php

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou denken een nieuwe versterker met flink wat HDMI ingangen dan de speakers zelf bouwen of tweedehands zoeken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simonr
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-05 18:10
Ik denk dat je eerst de keuze moet maken of je voor een stereo- of een surroundset gaat.
Als je steeds vaker muziek luistert en dat het belangrijkst vind zou ik voor stereo gaan. Dan kun je het geld steken in een kwaliteits set in plaats van toevoegingen die je niet gebruikt (extra surround uitgangen).
Daarmee wordt het dus wel lastig om binnen korte tijd te upgraden naar surround, aangezien je versterker of receiver dat niet ondersteunt.
Vind je het films kijken belangrijker en wil je de 5.1 ervaring (houden) dan kies je een surround set, maar dit is voor muziek dan minder optimaal.
HDMI lijkt me voor een stereo set overbodig, voor een surround set zou ik het wel doen, al is het maar omdat het in de kabelwirwar scheelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116571

1000 euro ?
versterkertje zoeken 2e hands 5.1 zonder HDMI (who needs HDMI? het gaat om geluid schakelen, video doe je op je TV maar..) en dan 2e hands goede speakers erbij..

Voor 1000 euro een complete surround set kopen?
Helaas zit er een beetje een gat in de markt voor dat midden segment, je krijgt dan meer sets etc die wel mooier zijn kwa uiterlijk, maar niet beter kwa geluid.. Goed geluid (5 boxen) kost wel >1000 euro..

Bv de bekende Kef eitjes, of nu een aanbieding bij iEar met een complete Kef set voor 1200 euro hier. Maarja, dan moet je er wel nog een receiver/versterker bij hebben..

Dus je kunt beter 2e hands zoeken, of eerst een goede stereo set neerzetten..
Of zelfbouw? Vloerstaand tot 600, Compacte luidsprekers

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 116571 op 18-05-2010 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thon
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-05 09:43
zelf vind ik HDMI niet nodig op een versterker. Het is vooral makkelijk omdat je dan niet op je tv hoeft te switchen tussen kanalen. voor dat geld heb ik zelf een Marantz sr 7400 met twee B&W dm 603 speakers gehaald en klinkt allemaal erg mooi.

voor dit geld zijn genoeg mooie stereo sets te krijgen en als je er een surround receiver bij doet kan je het altijd nog uitbreiden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 09:28
HD surround audio formaten gaan enkel over hdmi (de spdif uitgang is altijd een downconversie). Voor een stereoset niet nodig, voor een surroundset zou ik het zonde vinden om erop te besparen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 116571

ShittyOldMan schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 17:20:
HD surround audio formaten gaan enkel over hdmi (de spdif uitgang is altijd een downconversie). Voor een stereoset niet nodig, voor een surroundset zou ik het zonde vinden om erop te besparen.
Dat is niet geheel waar, SPDIF / Toslink ondersteunen gewoon alle hedendaagse surround formaten als DTS / DD... Tweede stuk ben ik met je eensch, voor stereo heb je het niet nodig, voor surround is het zonde.. Maarja, binnen een budget van 1000 euro is het ook zonde om 600 uit te geven aan een HDMI receiver ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Bedankt voor de reacties allemaal.

Mijn gedachtengang:
HDMI is nog niet of weinig 2ehands te krijgen. Wil ik HDMI dan moet ik dus nieuw kopen en kost me direct een stuk meer. Dit is ook meteen de reden dat ik waarschijnlijk voor stereo ga.

Ik zoek liever een goede 2ehands stereo versterker en geef wat meer geld uit aan betere speakers. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-05 12:38

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 116571 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 17:26:
[...]Dat is niet geheel waar, SPDIF / Toslink ondersteunen gewoon alle hedendaagse surround formaten als DTS / DD...
Hij heeft het over HD Audio als DTS HD en Dolby TrueHD, dat ga je toch echt niet over de S/PDIF krijgen. Ga je toch HDMI voor nodig hebben of meerkanaals analoge in- en uitgangen. Er zijn systemen die wel HD Audio weer geven en zeggen dat het over S/PDIF gaat, maar dan is het de core van de HD track die wordt afgespeeld. En de core is dan weer gewone DD of DTS.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-05 12:48

Sick Nick

Drop the top!

Plus, niet elke tv stuurt over z'n spdif uitgang die DD/DTS signalen. De HD varianten sowieso niet. Meeste tv's doen downmixen en dan stereo over spdif uitsturen. Zit je dan met je 5.1 geluid :P

Als ik nu zou moeten kizen zou het ook zeker een receiver met hdmi inputs worden. M'n huidige tv doet dan gelukkig wel DTS/DD uitsturen via spdif maar wie weet de volgende niet. En dat hoeft echt geen 600 euro receiver te zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShittyOldMan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-05 09:28
Anoniem: 116571 schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 17:26:

Dat is niet geheel waar, SPDIF / Toslink ondersteunen gewoon alle hedendaagse surround formaten als DTS / DD...
Maar niet de lossless HD varianten van dolby en dts, zoals gebruikelijk op blurays, daarvan krijg je enkel de oudere lossy varianten door. De 5.1lpcm tracks op een bluray gaan naar mijn weten zelfs naar stereo (of je moet een speler hebben welke het realtime naar dolby converteert).

Nu moet je wel bedenken hoe ver je wilt gaan hoor als het budget 1000 euro is, maar hdmi is in ieder geval voor meer dingen goed dan enkel video schakelen.

Mijn Home Cinema in aanbouw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 358749

virtualJac schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 19:39:
Bedankt voor de reacties allemaal.

Mijn gedachtengang:
HDMI is nog niet of weinig 2ehands te krijgen. Wil ik HDMI dan moet ik dus nieuw kopen en kost me direct een stuk meer. Dit is ook meteen de reden dat ik waarschijnlijk voor stereo ga.

Ik zoek liever een goede 2ehands stereo versterker en geef wat meer geld uit aan betere speakers. :)
man naar mijn hart, eerlijk waar _/-\o_
kwa versterkers 2ehands is er veel goeds te krijgen, voor een hele goede prijs! een stukje kwaliteit onder de 200 of zelfs 100 euro is niet ondenkbaar maar het blijft uitkijken, zeker het geval met marktplaats..maar dat is persoonlijk denk ik. zelf geef ik de voorkeur aan pandjeshuizen en af en toe de 2ehands winkel(ketens) als ik per abuis op een stukje kwaliteit stuit aldaar, meestal is het redelijk goed geprijst
neem bij voorkeur een 2ehands toestel van een A-merk, (denon, yamaha) uit het hogere segment van die tijd...ongeveer half tot eind jaren 80...goede kwaliteit/ouderdom verhouding en deze hebben vooral kwa voeding en opbouw voordelen als je voor betrouwbaarheid gaat en de mogelijkheid om goede speakers goed te kunnen aansturen.
maar kijk uit voor apparatuur ouder dan 25 jaar, luister eerst voordat je koopt! volumeknop, balansknop, eventueel de loudnessknop en veiligheidsrelais geven vaak contactproblemen of te oude condensatoren die zijn gaan lekken....maar ik neem aan dat je gewoon een goede wil, plug en play zeg maar.

kwa speakers zou ik het zo niet kunnen zeggen eerlijk gezegd...me gevoel zegt dat je dan beter voor nieuw kunt gaan, aangezien je budget het in principe toelaat maargoed, das uiteindelijk een kwestie van smaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
Ik denk dat je met dat budget beter een goede ruim bemeten receiver kunt kopen zonder HDMI, zoals de marantz 7002 of de denon 3805/06. Met een paar goede speakers wellicht eens 2.0 en later uitbreiden. Dan wanneer je een HDMI receiver neemt van 400 euro en een setje melkpakjes erbij. Leuk die HD audio formaten maar je zult nooit zoveel winst boeken dan wanneer je kwalitatief betere produkten koopt.

http://raptr.com/Doppert/about

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185891

Mocht ik op dit moment voor deze aankoop staan dan zou ik een mooie receiver kopen uit een oudere serie (die zijn, zoals al aangehaald, behoorlijk goedkoop te vinden aangezien het ontbreekt aan de modernste snufjes) en dat dan combineren met de Sib en Cub 5.1 surroundset die momenteel (hoop ik) nog steeds aangeboden wordt op Marktplaats. Voor wat betreft betaalbare surroundsets is dat een zéér mooie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 360269

:) wauw!!!!, nu begin ik eigenlijk best jaloers te worden!, ik heb zelf een jvc set, rx-416v, met een paar aiwa speakers, ik denk dat het tijd word voor uitbreiding.

ja srry, ben nog niet zolang met geluid bezig, ben pas 12

grtjs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFDev
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06:36
Anoniem: 360269 schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 20:09:
:) wauw!!!!, nu begin ik eigenlijk best jaloers te worden!, ik heb zelf een jvc set, rx-416v, met een paar aiwa speakers, ik denk dat het tijd word voor uitbreiding.

ja srry, ben nog niet zolang met geluid bezig, ben pas 12

grtjs
OMFG! wat een toevoeging/wereldpost waar iedereen op zit te wachten :')

@ TS, ik denk dat je voor niet al teveel geld wel een redelijk nieuwe Denon met HDMI moet kunnen krijgen. En dan bijvoorbeeld een setje vloerstaanders erbij (noem maar even wat, niet al te duur, de Focal chorus 716V) Voor 1200 euro moet je dat zelfs al nieuw kunnen krijgen (inc nieuwe Denon AVR-1910, die ook HD audioformaten aankan) en dan kun je rustig doorsparen voor een center (kost uit de focal 7 serie bijvoorbeeld ook ong 300) en dan nog wat later 2 rears erbij. En als je elke keer weer wat erbij koopt blijft het ook nog eens leuk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinow
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-04 23:05
Alles heeft zijn tijd Jelleboi ;).

Ik ben zojuist ook de overstap aan het maken naar een redelijk tot volwaardige hifi set.
Eigenlijk zat ik met hetzelfde issue als jij:

- Voorlopig even stereo (op stereo receiver)?
- Nu stereo en straks 5.1 op surround receiver?
- Wel of geen HDMI?

Allereerst wil ik je zeggen: zoek 2e hands! Ik heb sinds eergisteren mijn Z-5500 setje verkocht en daarvoor in de plaats een set B&W DM580 front speakers (2e hands) gekocht voor 170 euro. Waar ik ongelooflijk blij mee ben! Wat een geluidsverschil al.. pffff en dat op een oud Technics x933 2x 50w versterkertje.

Qua receiver zou ik gewoon gaan voor een instap HDMI model van een goed merk. Hier is soms 2e hands ook nog wel wat voor te vinden. Nieuw: Onkyo SR308 (niet super veel vermogen, maar wel waar voor je geld). Of nieuw: Denon AVR1610 - €210 excl. vanuit de USA.

Veel succes en vooral plezier met uitzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Even een kleine update. Ik kan speakers kopen van een kennis voor een prikkie. Deze kwamen destijds bij Echo Audio vandaan en klinken me prachtig. Merk en type zal ik eens opzoeken van de week.

Vandaag was ik in Hellevoetsluis en ben ik Audio Ultiem even ingestapt. Deze is dealer van voornamelijk HK en Yamaha. Ook wat professioneel Marantz spul. Hij heeft me wat materiaal laten luisteren op een HK receiver. Ik was nooit zo te spreken over HK maar wat een geluid, man man. Hij zei zelf dat er geen Denon of Marantz tegenop kon. Mooi verkooppraatje natuurlijk, maar ik moet toegeven, het klonk als een zonnetje.

Dus als ik een goede receiver vind die goed met die luidsprekers overweg kan dan heb ik een match.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Kijk ook is op htforum.nl, hifi.nl en audiomarkt.de daar koop ik altijd 2dehands audio gear voor mezelf/familie en vrienden :)

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Ja hoor, ook ik heb te maken met een WAF-factor. Zoals ik al zei ik ben dit weekend wezen luisteren bij paar zaakjes en mijn vriendin was mee.

Zij wil later toch erg graag uitbreiden naar surround. Maximaal 5.1 dat dan weer wel. Dus stereo receiver valt af. Koop nu een receiver en dan die 2 luidsprekers, en dan tussentijds uitbreiden als er weer geld is.

Heeft het nu nog enige zin om een 7.1 receiver te kopen als ik toch van een maximaal 5.1 opstelling gebruik ga maken? En waarom vraag ik dit? --> Een verkoper vertelde me dit weekend dat bijna alle gerenommeerde merken alleen 7.1 receivers in het betere segment uitbrengen. De meeste maken geen 5.1 meer of alleen een paar klasses lager. Kan iemand dit bevestigen? ontkrachten? :)

[ Voor 8% gewijzigd door virtualJac op 31-05-2010 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:44
klopt! en 7.1 zijn ook beter te gebuiken als 5.1! waarom? omdat veel audio-dvd's niet klinken op 7.1 en er op verschillende manieren omgegaan wordt met de 7.1 speakeropstelling (moet je voor een goed geluid je speakers verkassen...) bij 5.1 heb je dit niet.

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 14-05 18:01
Kleine tip maybe. Zoek eens op ebay duitsland. Staat geregeld zéér goed spul te koop. Duitsers hebben een iets andere mentaliteit als ze audio spul verkopen. Minder troep :)
Pagina: 1