Het grote Suzuki topic

Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste
Acties:

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Dat zegt weinig over de kwaliteit van het rijden dan dat je geen bekeuringen heb gehad. :+ Maar manier van rijbewijs halen zegt wel weer genoeg over belgen. :+

/belgafzeikmodus :P

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16:48

EektheMan

DPC

Joopieboy schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 20:53:
Dat zegt weinig over de kwaliteit van het rijden dan dat je geen bekeuringen heb gehad. :+

Maar manier van rijbewijs halen zegt wel weer genoeg over belgen. :+

/belgafzeikmodus :P
Ik bega waarschijnlijk bepaalde strafbare overtredingen niet. Zeker niet degenen waar de politie op let zoals snelheidsovertredingen. Kleinere overtredingen of gevaarlijk weggedrag zou wel kunnen. Vandaar dat ik mijn dashcam filmpjes zo nu en dan ook check. Kijken of ik iets kan verbeteren.

Manier van rijbewijs halen is geloof ik een flinke discussie, maar uit onderzoek is naar ik mij herinner gebleken dat er tussen Nederlanders en Belgen uiteindelijk weinig verschil zit. Belgen dacht ik zelfs een klein stukje positiever. Al hebben ze dan waarschijnlijk nooit in Brussel gekeken.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ach heel dat rijbewijs gebeuren ergert mij, als je ziet wat je feitelijk doet en nu bijvoorbeeld ook hoe slecht mijn broertje kan rijden terwijl ie 50 lessen heeft gehad. Ze missen zaken zoals een keer met een vrachtwagen meerijden, een keer een slipcursus en al die dingen die standaard zou moeten zijn.

Ik maak dan een 40dkm al dan niet nog veel meer per jaar gemiddeld, prive motor/auto en werk en diverse rijtrainingen gehad, en ik durf nog niet te zeggen dat ik een geweldige chauffeur ben. :+ Maar als je zoals ik vaak op de weg zit en veel ziet, dan vraag je je het echt wel eens af. :D

Andere kant, betuttelingen zoals 3 staps rijbewijzen voor de motor en die onzin bied echt totaal niks...

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Vergeleken met Belgie is het best goed hoor. Hier mag de vader die ook niet kan rijden het zelf aan zijn zoon leren in een auto zonder dubbele bediening. En als die zoon het heel goed en veilig wil doen kan hij 20 rijlessen nemen en daarna alleen verder oefenen in zijn eigen auto met een L er op.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• EektheMan

EektheMan

DPC

Slipcursus ed zou ik inderdaad ook toevoegen aan de vereisten. Een cursus kost iets van 100 Euro dacht ik? Dat kan er dan ook nog wel af bij 50 lessen.

In Belgie is het probleem waar men op wijst zoals bv in het geval van dat zoontje en de vader, dat de vader een verkeerde rijstijl zou kunnen overleveren aan zijn zoontje. Dat afleren is moeilijk.

Zelf zat ik naar een filmpje van mezelf te kijken waar ik een actie uithaal die niet helemaal goed aanvoelt. Ik denk wel dat ik volgens de regels gelijk heb, maar de lokale etiquette zal me ongelijk geven. Aanpassen aan de omgeving verhaaltje.

Met die slanke Suzuki heb je de neiging om je er soms tussen te friemelen :-)

Hmmz, zal kijken of ik dat filmpje kan plaatsen. wordt het topic kaping.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-09 13:36
Ik ga volgende week eindelijk een begin maken met de revisie van het onderblok. Ik ben het een beetje zat om overal binnendoor naartoe te tijden :P Nieuwe zuigers, lagers en pakkingen en keerringen bestellen, blok op laten boren. Moet alleen nog even uitvogelen hoe ik de krukas kan laten balanceren, aangezien het vliegwiel en de krukaspoulie nog in/aan de huidige motor zitten, die erin moet blijven omdat ik anders geen vervoer heb.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Heel veel succes dan iig. :P

Even een update over mijn 2e Suuz:
Afbeeldingslocatie: http://www.joopiesplace.nl/wp-content/uploads/2015/02/2015-02-27-17.14.56-Medium.jpg

8)

En dat is met DB Killer :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Peenutzz schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 12:39:
Moet alleen nog even uitvogelen hoe ik de krukas kan laten balanceren, aangezien het vliegwiel en de krukaspoulie nog in/aan de huidige motor zitten, die erin moet blijven omdat ik anders geen vervoer heb.
Niks balanceren is al voor je in de fabriek gedaan.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Supertip schreef op vrijdag 27 februari 2015 @ 22:23:
[...]

Niks balanceren is al voor je in de fabriek gedaan.
20 jaar geleden ja, in massaproduktie. Nu zit er een ander vliegwiel en een andere poulie op, veel ruimte voor verbetering dus en voor die paar tientjes ga ik het zeker niet laten. Zuigers en drijfstangen ga ik zelf uitwegen, beetje vijlen hier en daar, tot ze allemaal even zwaar zijn. Dat ding gaat me een partijtje soepel lopen, dat wil je niet weten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Supertip
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Aaahh we gaan voor perfectie.

12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Zeker bij tuning niet geheel onverstandig om dat te doen idd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06-09-2024
Thei schreef op woensdag 25 februari 2015 @ 21:35:
[...]

Deze 1.2 swift dynamic met dualjet techniek en 90 pk en 120Nm bij 4400 toeren, wijkt in toerental volgens de tests die ik zag door een aangepaste versnellingsbak en eindoverbrenging iets af tov de ,,gewone ,, 1.2 swift met zijn 94 pk en 118 Nm bij 4800 toeren.
Beide uitvoeringen hebben 5 versnellingen en bij 130 is het toerental ongeveer 36 a 3700 toeren/min.
Dat was overigens bij mijn eerdere Swift shogun 1.3 ook ongeveer het zelfde.

Bij veel snelweg km boven de 120 neemt het verbruik natuurlijk toe en is de een op 20 niet meer haalbaar denk ik.
Na me eens echt te verdiepen in de toerentallen bij bepaalde snelheden , hier een wat exacter antwoord:

Swift 1.3 shogun 2009. Swift 1.2 na eind 2010. Swift 1.2 dualjet v.a. 06-2014
130 km/u. 3572 rpm. 3764 rpm. 3705 rpm
120 km/u. 3297 rpm. 3475 rpm. 3420 rpm
100 km/u. 2748 rpm. 2895 rpm. 2850 rpm
90 km/u. 2473 rpm. 2606 rpm. 2565 rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Thei schreef op donderdag 26 februari 2015 @ 19:40:
[...]
Tevens een vraagje, kan men ook ergens instellen om een mailtje te krijgen nadat hier weergeven nieuw antwoord is geplaatst in dit forum?
Mailtje dacht ik niet.....je kunt wel je MyReact checken (Forum=>MyReact Tab)
Thei schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 19:55:
[...]

Na me eens echt te verdiepen in de toerentallen bij bepaalde snelheden , hier een wat exacter antwoord:

Swift 1.3 shogun 2009. Swift 1.2 na eind 2010. Swift 1.2 dualjet v.a. 06-2014
130 km/u. 3572 rpm. 3764 rpm. 3705 rpm
120 km/u. 3297 rpm. 3475 rpm. 3420 rpm
100 km/u. 2748 rpm. 2895 rpm. 2850 rpm
90 km/u. 2473 rpm. 2606 rpm. 2565 rpm
Strookt dit dan met je aanname aangaande het verbruik van de drie motoren? De Shogun draait de laagste toeren, dus de meest zuinige van de drie? Daarna de Dualjet maar dan we met een 1.2.

Ik zelf schakel nog altijd te laag/laat. Mijn Toyota kwam in Brussel vrijwel nooit boven de 3 en meestal slechts in zijn 2 :'( . Die paar keer op de snelweg dat je een kilometertje kon doortrekken heeft weinig automatisme opgeleverd.

Mijn verbruik zal dus vast een stukje beter kunnen. De Suzuki remt ook veel harder af op de motor dan de Toyota, dus ik druk nu bij het langzaam afremmen/uitrijden de koppeling in. Zuiniger of kan ik me toch beter het afremmen op de koppeling aanleren? Is natuurijk wel handiger als het stoplicht voortijdig op groen gaat. (voor Eek zou er eigenlijk een Zondagsrijders topic geopend moeten worden.... :$ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Op de motor/met de koppeling afremmen scheelt remblokken en kun je harder remmen idd. Ligt een beetje aan de verhouding tussen de versnellingen hoe heftig het is. :)

Maar zuinig rijden is een, te laag in toeren rijden is ook niet goed voor je blok en met name je lagerschalen. Hence het brommen van de motor. Optimaal is zeg tussen de 2000 en 3500 toeren. Daarboven gaan de kleppen iets anders staan en ga je automatisch meer verbruiken.

Maar let op zaken zoals bandenspanning als je zuinig wilt rijden, maar niet op 'het nieuwe rijden', of je moet dure reparaties willen.

Rustig met gas, anticiperen, bandenspanning. En af en toe lekker doortrekken kan die even schoonblazen. :)

O en staar je niet blind op de fabrieksopgave, dat haalt niemand. Kijk maar eens op spritmonitor.

[ Voor 6% gewijzigd door Joopieboy op 10-03-2015 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
EektheMan schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 20:26:
[...]

Mailtje dacht ik niet.....je kunt wel je MyReact checken (Forum=>MyReact Tab)

[...]

Strookt dit dan met je aanname aangaande het verbruik van de drie motoren? De Shogun draait de laagste toeren, dus de meest zuinige van de drie? Daarna de Dualjet maar dan we met een 1.2.

Ik zelf schakel nog altijd te laag/laat. Mijn Toyota kwam in Brussel vrijwel nooit boven de 3 en meestal slechts in zijn 2 :'( . Die paar keer op de snelweg dat je een kilometertje kon doortrekken heeft weinig automatisme opgeleverd.

Mijn verbruik zal dus vast een stukje beter kunnen. De Suzuki remt ook veel harder af op de motor dan de Toyota, dus ik druk nu bij het langzaam afremmen/uitrijden de koppeling in. Zuiniger of kan ik me toch beter het afremmen op de koppeling aanleren? Is natuurijk wel handiger als het stoplicht voortijdig op groen gaat. (voor Eek zou er eigenlijk een Zondagsrijders topic geopend moeten worden.... :$ )
De swift shogun uit 2009 met de lagere toerentallen gebruikte ruim meer vergeleken met de nieuwste swift. Tussen 6,7 en 7 liter gemiddeld . Ook daarbij gebruikmakend van het nieuwe rijden.

De huidige swift met dualjet zit momenteel op een gemiddelde verbruik van 5.1 liter. Het betreft het zelf berekende echte verbruik en niet het verbruik volgens de boordcomputer weergave hetgeen ongeveer 0,4 liter minder aan geeft.

Bij het laten uitlopen met ingedrukte koppeling blijft de motor benzine verbruiken. Afremmen op de motor in de hoogste versnelling zonder te ontkoppelen is het zuinigste en daarbij wordt de benzine toevoer afgesloten .
Het nieuwe rijden is bewezen niet schadelijk voor de moderne motoren. Met 45 a 50 kan met deze nieuwe swift in de 5 worden gereden en dat geeft ook de nu aanwezige schakel indicator op het dashboard aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Thei schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 22:20:
[...]
Bij het laten uitlopen met ingedrukte koppeling blijft de motor benzine verbruiken. Afremmen op de motor in de hoogste versnelling zonder te ontkoppelen is het zuinigste en daarbij wordt de benzine toevoer afgesloten .
Het nieuwe rijden is bewezen niet schadelijk voor de moderne motoren. Met 45 a 50 kan met deze nieuwe swift in de 5 worden gereden en dat geeft ook de nu aanwezige schakel indicator op het dashboard aan.
Zolang je een constante snelheid aanhoudt, prima, maar zodra je weer moet versnellen is het toch verstandig een versnelling of twee terug te gaan. Waarschijnlijk geeft de auto dat dan ook aan via de schakelindicator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Peenutzz schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 17:16:
[...]

Zolang je een constante snelheid aanhoudt, prima, maar zodra je weer moet versnellen is het toch verstandig een versnelling of twee terug te gaan. Waarschijnlijk geeft de auto dat dan ook aan via de schakelindicator.
Klopt helemaal, of je moet heel rustig willen versnellen met een klein beetje extra gas geven. Wil je echter even stevig doortrekken dan heb je gelijk en moet er worden terug geschakeld en moeten er wat extra toeren worden gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Joopieboy schreef op dinsdag 10 maart 2015 @ 21:23:
Op de motor/met de koppeling afremmen scheelt remblokken en kun je harder remmen idd. Ligt een beetje aan de verhouding tussen de versnellingen hoe heftig het is. :)

Maar zuinig rijden is een, te laag in toeren rijden is ook niet goed voor je blok en met name je lagerschalen. Hence het brommen van de motor. Optimaal is zeg tussen de 2000 en 3500 toeren. Daarboven gaan de kleppen iets anders staan en ga je automatisch meer verbruiken.

Maar let op zaken zoals bandenspanning als je zuinig wilt rijden, maar niet op 'het nieuwe rijden', of je moet dure reparaties willen.

En af en toe lekker doortrekken kan die even schoonblazen. :)
Die verhouding vind ik bij de Vitara te groot. Als ik niemand achter me heb probeer ik zo nu en dan even op de motor af te remmen, maar de rem vind ik zelf te groot. Dan moet ik dus echt aan de test om te kijken bij welke snelheid ik op de koppeling kan gaan afremmen, maar dan ben ik teveel met de auto bezig ipv de omgeving. De motor hoor ik helaas niet in de auto tenzij de toeren over de 3000 gaan.

Bandenspanning....oi.....wel aan gedacht, maar sinds ik de auto heb, 1 of 2 jaar ofzo, nooit naar gekeken. Ik houd het in gedachten voor de volgende tankbeurt.

Schoonblazen: Ik gebruik Shell Nitro >:) Nee? Niet voldoende? Heuveltje op doe ik meestal wel pedal to the metal in zijn 2. Dan is het beneden nog laag in de toeren en boven (150m) kan ik de motor duidelijk zijn longen horen leegblazen.
[...]

Het betreft het zelf berekende echte verbruik en niet het verbruik volgens de boordcomputer weergave hetgeen ongeveer 0,4 liter minder aan geeft.

Met 45 a 50 kan met deze nieuwe swift in de 5 worden gereden en dat geeft ook de nu aanwezige schakel indicator op het dashboard aan.
Hoe weet jij dan het echte verbruik? Ga je met een meetstaaf je benzinepijl checken?

45 a 50 in zijn 5? Oef, daar denk ik pas bij 70 of 80 aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Je kan het ook oplossen door een stootje gas te geven (revmatching), scheelt ook een heel stuk. :)
Bandenspanning is idd een ding, maar meestal kloppen de meters bij de pomp niet... Ik zou toch wel om de paar maanden zeker even kijken, kan snel gaan. Plus de slijtage van je banden kan verkeerd zijn door de te lage spanning.

Brandstof, goeie brandstof scheelt wel, maar dan met name euro 98 een keer, 95 met al die toevoegingen is imho onzin... En idd af en toe lekker doorblazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

revmatching: Terugschakelen en gelijk gas geven zodat je geen snelheidsafname hebt?

Euro 98 [shock]? Standaard in Oekraïne is Euro 92. Je kunt ook duur doen en Euro 95 nemen of als je echt verliefd bent op de auto iets als 95 Nitro. Dan is er nog een Azerbeidjaanse groep, Socar, die luxe stations heeft met wat meer mengsels. Helaas is de dichtstbijzijnde aan de rand van de stad. 30 Minuten heen rijden voor de bandenspanning en andere benzine.......meh.

Om de paar maanden banden spanningscheck? Zo basic, maar doordat ik weinig rijd of zelf niet rijd ben ik een beetje lui geworden vrees ik. Mocht ik weer in de EU gaan rijden ga ik voor de zekerheid mijn theorie nogmaals doornemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Ow lol dat verklaard wel haha. Nee hier is 95 de basis, en 98 de 'luxere' variant. Hier hebben we dingen zoals V Power maar dat is 95 met toevoeging. Maar in jouw geval lekker 95 tanken idd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
[b]EektheMan schreef op woensdag 11 maart 2015 @ 20:01:[/b
Hoe weet jij dan het echte verbruik? Ga je met een meetstaaf je benzinepijl checken?

45 a 50 in zijn 5? Oef, daar denk ik pas bij 70 of 80 aan.
Door na een leeg gereden tank de daarna getankte liters te delen op de met vorige tank verreden kilometers rekent men zelf het verbruik uit.
Dat is een stuk exacter dan via de boordcomputer berekent .

Dat lijkt mij een stuk simpeler dan de door jou geopperde meet methode met een meetstaaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Voordeel is wel dat ik bij mijn laatste tankbeurt slechts iets van 60 Eurocent de liter aftikte
:) enneh, dat revmatching, hoe doe je dat?

@Thei, was meer een vraag dan dat ik het opperde. Maar klinkt logisch. Geen idee of er verschillen zitten tussen tankstations. Gooien ze de rest ruimte allemaal even vol?
Ik ga het ook eens proberen. Ben wel benieuwd naar het verbruik. Ik meen gelezen te hebben dat een Vitara 1 op 8 tot 11 gebruikt. Hopelijk doe ik beter. En anders moet ik eens gaan kijken naar mijn rijstijl. Jullie tips ter hande nemen, al lijkt er wat onenigheid te bestaan over de voordelen van heeft nieuwe rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
EektheMan schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 01:18:
Voordeel is wel dat ik bij mijn laatste tankbeurt slechts iets van 60 Eurocent de liter aftikte
:) enneh, dat revmatching, hoe doe je dat?

@Thei, was meer een vraag dan dat ik het opperde. Maar klinkt logisch. Geen idee of er verschillen zitten tussen tankstations. Gooien ze de rest ruimte allemaal even vol?
Ik ga het ook eens proberen. Ben wel benieuwd naar het verbruik. Ik meen gelezen te hebben dat een Vitara 1 op 8 tot 11 gebruikt. Hopelijk doe ik beter. En anders moet ik eens gaan kijken naar mijn rijstijl. Jullie tips ter hande nemen, al lijkt er wat onenigheid te bestaan over de voordelen van heeft nieuwe rijden.
Omdat er inderdaad verschillen bestaan tussen het afslaan van de pomp bij de verschillende pompen, tank ik altijd bij dezelfde pomp. Ik gooi de tank helemaal vol,tot aan de rand en moet daarna nog 20 km naar huis rijden. Thuis aangekomen is het tankpeil dan ver genoeg gezakt .

De schakel momenten en de aan te houden toerentallen verschillen van model tot model. Mijn huidige 1.2 swift bijvoorbeeld laat zich veel makkelijker in lage toeren rijden vergeleken met mijn vorige swift shogun met 1.3 motor.
Het is in jou geval een zaak van uitproberen . Een redelijke vuistregel is opschakelen tussen ongeveer 1500/2000 toeren. Je zult dat zelf een beetje moeten aanvoelen of eens overleggen met een suzuki garage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Ah, dank Thei.

Oef, 20km van tankstation naar huis. Da's best ver.

Rev clutching.....met plaatjes *O*

Nog zat filmpjes op YouTube...meeste slecht, maar rev matching is toch wel advanced stuff. Als ik het goed begrijp vooral handig als je hoge snelheden aan wilt houden. Nu is mijn Vitara niet langzaam, maar een racemonster is het niet. Maar wel leuk....ik denk dat ik dit wel een shot ga geven. Wat extra pedaalbehendigheid is altijd meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Wat ik meestal aanhoud, als je bijvoorbeeld van de 3 naar de 2 terug wilt, dan weet ik ongeveer dat ik van de 2500 toeren naar de 3000 toeren zal gaan. Net voordat ik de koppeling laat komen geef ik gas dat de motor al die 3000 toeren heeft. Hoeft maar een klein beetje te zijn maar is ook veel comfortabeler als je dit onder de knie hebt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
@EektheMan,
Welk type en bouwjaar vitara heb je en hoeveel pk ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 13:17
[...]

De swift shogun uit 2009 met de lagere toerentallen gebruikte ruim meer vergeleken met de nieuwste swift. Tussen 6,7 en 7 liter gemiddeld . Ook daarbij gebruikmakend van het nieuwe rijden.

De huidige swift met dualjet zit momenteel op een gemiddelde verbruik van 5.1 liter. Het betreft het zelf berekende echte verbruik en niet het verbruik volgens de boordcomputer weergave hetgeen ongeveer 0,4 liter minder aan geeft.
Haha, dan is dat ding gewoon zuiniger dan onze Swift diesel (2008, 1.3 DDiS). Die haalt ongeveer 1:18 gemiddeld :'). Verder best een leuk karretje, kan er alleen niet fatsoenlijk in zitten. Ze rijden wel ontzettend leuk. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Knul schreef op zaterdag 14 maart 2015 @ 20:28:
[...]

Haha, dan is dat ding gewoon zuiniger dan onze Swift diesel (2008, 1.3 DDiS). Die haalt ongeveer 1:18 gemiddeld :'). Verder best een leuk karretje, kan er alleen niet fatsoenlijk in zitten. Ze rijden wel ontzettend leuk. 8)
Ik had hiervoor een 2009 model 1.3 op benzine en dat model was gelijk aan jullie diesel swift van 2008.
In de huidige nieuwe swift zit ik zelf ook een stuk beter vergeleken met het ,,oude,, model. De stoelen hebben een harder en langere zitting. Tevens kan de stoel verder naar achteren worden gezet dan vroeger. De zithouding is er voor mij een stuk op verbeterd in ieder geval. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Thei schreef op donderdag 12 maart 2015 @ 21:26:
@EektheMan,
Welk type en bouwjaar vitara heb je en hoeveel pk ?
Sorry Thei, GoT geeft geen warning tenzij je dit in quote tags zet.

En om jouw vraag te beantwoorden.......geen idee. Het is een Grand Vitara 5 deurs. Meer dan dat weet ik niet. Er staat niets op de achterkant van de auto naar ik me nu kan herinneren. Geen 2.0 of zelfs 4x4 oid.

Ik heb in 1 week tijd 40% van de tank leeggereden. Helaas is de koppeling enkel stroever geworden. Een link met het weer lijkt er niet te zijn, want de laatste week is het tussen de 0 en 15 graden. Niets ongewoons voor een auto.

Ik zat nog even te denken dat de koppeling olie lekte, maar aangezien ik een eigen parkeerplaats in een garage heb waar niemand anders parkeert, kan ik aan de vloer zien dat op dat gebied alles in orde is.

Dan heb ik nog mijn rijgedrag in de gaten gehouden (ook nog aan de slag gegaan met revmatching, maar best lastig, wel leuk). Nu zag ik dat ik in files mijn voet op de koppelingspedaal houd. Zo druk ik die feitelijk continue 1 cm oid ingedrukt. Heeft dat nog effect of is die koppeling niet zo gevoelig?

Nog iemand ideeen wat er met de koppeling kan zijn? Bij de grote beurt is er olie ingedaan waardoor ie tijdelijk soepel liep. Na de auto >1 maand niet gebruikt te hebben ging het weer stroef lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Ik ben ondertussen begonnen met de revisie van mijn oude blok. Dat wil zeggen, het versleten blok is eruit, alle onderdelen die ik hergebruik zijn eraf, het andere blok is schoongemaakt en opgeboord naar 74,5mm, de kop moet nog gevlakt worden. Morgen ga ik een gebruikte 1.6 zestienklepper ophalen waar een 44mm gasklephuis op zit, flink groter dan de 38mm die ik er nu op heb zitten. Ik moet alleen nog een vliegwiel en een pakkingset hebben en dan kan ik het zaakje weer in elkaar zetten. Ik ben erg benieuwd hoe hij gaat lopen :)

Het oude blok heb ik vandaag gedemonteerd en ik was verrast om te zien dat de slijtage aan de cilinders het enige is waaraan te zien is dat het blok om en nabij de 3 ton gelopen heeft. De zuigers konden ongeveer een millimeter (!) heen en weer in de cilinders. De zuigers en zuigerveergroeven zijn mooi schoon, de krukas- en drijfstanglagers vertonen wel loopsporen, maar die zijn niet voelbaar en de kruktappen zijn vrijwel onbeschadigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperlamers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-07 14:36

Jasperlamers

Carpe Diem!

En een terug roep actie op de iggy :(

http://www.telegraaf.nl/a...ljoen_auto_s_terug__.html

toch mooi dat ze na 11-12 jaar het nog oplossen

. MacBook Pro 13"  iPad (2017)  iPhone XS  AirPods

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Mja ik vind het niet zo spannend, wel erg goed dat ze het doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Bij mij begint het check engine lampje nu af en toe te branden. Ik denk iets met de uitlaat (die resoneert soms en schijnbaar zitten er ergens sensors om de uitlaatgassen te meten). Van de week maar even langs de garage.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:57

Metro2002

Memento mori

Hee een suzuki topic, helemaal gemist.

Mijn eerste auto was een suzuki alto, model koekblik uit 1990 met carbs, choke en een achteruitwisser als luxe. Nadat ik dat ding een keer achterstevoren had geparkeerd op de snelweg weggedaan omdat ik me er niet meer erg veilig in voelde.

Dit model dus:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/i486287.jpg
Na een paar auto's tussendoor een grote gok genomen door een auto suzuki swift uit 1993 ongezien te kopen voor 450 euro via een kennis. Ding was niet in heel beste staat. Wiellager was stuk, distributieriem was ... geen idee wanneer voor het laatst gedaan en de hele auto bestond uit 6 swifts geloof ik :+
Aangezien die bijna geen apk meer had eerst zelf wat dingen aan versleuteld zoals de remmerij vernieuwd , wat plaatwerk delen vervangen (andere deur erin bv) en daarna nog voor dik 800 euro weer apk klaar laten maken, nieuwe distributieriem erin en een beurt gegeven, stuurwiel vervangen (zat een houten stuur in :r ) en sideskirts eronder gezet. Daarna ruim een jaar probleemloos in gereden en zelfs mee op kampeervakantie geweest naar zuid frankrijk.

Dat was dit hok:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/Resizeofmark004-6.jpg

Daarna ook nog een rode gehad, die was zeer netjes maar door geldgebrek moest die helaas vrij vlot weer weg:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/Resizeofmark007-1.jpg

Daarna een paar keer vreemdgegaan met een andere japanner (Mitsubishi) en na een jaar of 2 autoloos te zijn geweest heb ik uiteindelijk weer een autootje gekocht. Moest goedkoop zijn, weinig per maand kosten en betrouwbaar zijn dus dan kom je al snel weer bij suzuki uit dus ik heb vorig jaar voor 900 euro (mijn laptop was duurder ) een gele alto 1.0 uit 2000 gekocht:

Afbeeldingslocatie: http://i119.photobucket.com/albums/o153/metro2005/alto_1.jpg

Bijna een jaar en 7.000km verder en nog geen enkel probleem mee gehad op een aandrijfas na die ik waarschijnlijk zelf aan bonken heb gereden op een drempel.

Verder wat klemmetjes vastgezet, radio erin gezet met USB en aux in, missende schroefjes weer teruggedraaid, een keer goed in de was gezet en gepoetst en wat roestplekjes op de lak bijgewerkt maar geen rare dingen mee gehad. Moet alleen de achterbandjes verwisselen want die vertonen een hoop droogtescheurtjes.

Het is een GA versie (staat denk ik voor Geen Accessoires ) en een sydney uitvoering. De enige luxe die erop zit is een zoemer voor het licht en wieldoppen dus dat zal wel door de speciale uitvoering komen :+

Verder rammelt er van alles, is het comfort om te janken, wil ie het liefst rechtuit in bochten, helt ie zo ver over dat de spiegels bij rotondes over het asfalt schrapen en kan je vlot inhalen wel vergeten en zitten er helaas wat deukjes en putjes in en een vette kras van 1 van de buurtkinderen hier (stomme stepjes :( )

Merk ook dat de motor was losser is geworden door hem vooral langere stukken te laten rijden (pak de auto zelden voor ritten korter dan 20 km) en hem een paar keer met warme motor eens flink door te trekken. :) Hij was duidelijk erg 'lui' bereden.

maar het verbruik is erg goed met tot nu toe een overall gemiddelde van dik 1 op 19 (record was 1 op 24)
,je zit droog en warm, het kost per maand echt bijna niks en is het ding tot nu toe goed betrouwbaar en hij laat je niet staan. Je waardeert hem ook om die eigenschappen. Wat ik ook erg prettig vind is dat de voorste stoelen helemaal plat kunnen zodat je toch langere voorwerpen kan vervoeren. Heb er intussen al een complete woonkamer inrichting mee vervoerd, puin, divers afval etc :o Er kan in de alto meer dan in de peugeot 206 van mijn wederhelft :o terwijl die toch echt groter is.

De alto is net een grote hond die af en toe je kleed onderkwijlt, je drinken omgooit met zijn staart en stiekem op bed slaapt waardoor je bed onder de haren zit maar zodra die puppy oogjes je aankijken ben je dat allemaal weer vergeten O+

Zit intussen ook al met een schuin ook te kijken naar een swift , modelletje vanaf 2005 of ignis sport maar voorlopig denk ik dat deze alto nog wel 1 of 2 jaartjes rij , puur omdat je niet goedkoper kan rijden en ik toch niet elke dag rij en hij gewoon prima voldoet waar ik hem voor gekocht heb :)

[ Voor 7% gewijzigd door Metro2002 op 13-05-2015 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb zelf intussen 100.000 km afgelegd in mijn Alto uit 2005 in net iets minder dan drie jaar tijd (er staat nu 140.000 op de teller en hij begint wat minder rood te worden) :) Vervangen in die tijd zijn de accu, voorruit (steentje), de ruitenwissers, de banden, remmen, remschijven en de olie en filters. Verder een paar dagen geleden het plaatje onder de kat vast laten zetten omdat dit wel erg hard begon te rammelen (dat was het resoneren). Erg betrouwbaar dus, geen onverwachte dingen en hij heeft me nooit laten staan.

Er moeten binnenkort weer twee nieuwe voorbanden op en een nieuwe uitlaat maar waarschijnlijk komt hij zonder ook nog wel door de keuring. Ik denk dat hij nog wel twee jaar mee kan als ik zo veel km's blijf maken maar dan ver op zal zijn. Daarna toch maar uitkijken naar een dieseltje, die maakt Suzuki volgens mij niet?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Nieuwe Swift is als diesel te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Helaas een behoorlijk tam ding om eerlijk te zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het is wel een mooi model vind ik, en mijn Alto is ook geen stoplichtsprinter ;) (al is hij sneller dan de oude swift die ik hiervoor had)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Grand Vitara is ook in Diesel te krijgen ;) . Ook geen snelheidsmonster, maar wel leuk off road (2015 model is dacht ik modder beest af).

Collega van mij heeft een Range Rover Sport van nog geen 2 jaar oud. Heeft een maand terug van de baas te horen gekregen dat hij eind Juni in Amman gestationeerd zal worden. Hebben ze daar geen diesel......de man gaat een verlies lijden van een klein appartement.
Metro2002 schreef op woensdag 13 mei 2015 @ 21:02:
. Moest goedkoop zijn, weinig per maand kosten en betrouwbaar zijn dus dan kom je al snel weer bij suzuki uit dus ik heb vorig jaar voor 900 euro (mijn laptop was duurder ) een gele alto 1.0 uit 2000 gekocht:
_O- Leuk verhaal. Eek ziet Metro2002 deze zomer al bij de dealer binnenstappen met zijn laptop waarop een desktop background staat van een dure Suzuki en melden dat je een ruilmodel wilt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:52
Ik wil voor mijn 2014 Alto dagdragers gaan kopen zodat we er mee op vakantie kunnen (dakkoffer is al gekocht) maar ik maak me een beetje zorgen over schade aan het dak door die haken.

Iemand hier positieve of negatieve ervaringen mee ?

Ik kan dragers via de dealer kopen voor 179 euro, nog duurdere Thule dragers, en online voor tussen de 45 en 125 euro.

Suggesties ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:48

RMX

Half juli krijg ik een Suzuki Vitara 2015 2WD High Executive 6 Automaat..
Woohooo 8)

Jammer dat er nog zo weinig over de auto te vinden is,maarja het is ook een gloednieuw model!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Ik rijd inmiddels al een maand of twee in de Colt van mijn pa of op mijn motor, want het opboren van een gasklephuis van een 1.0 is op een of andere manier niet zomaar even gedaan :P ook bleek het vliegwiel wat ik had liggen niet helemaal goed meer te zijn, dus heb ik besloten in de loop van volgende week een AASCO aluminium vliegwiel voor een GTi te bestellen. 3 kilo, ben benieuwd 8). De rest van het blok heb ik inmiddels compleet en al gedeeltelijk in elkaar gezet. Ik hoop over een maand toch wel zo'n beetje klaar te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thecola
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:41
Ik ben van plan op korte termijn een Suzuki Swift aan te schaffen voor vriendin. Ik kijk naar een 5-deurs model van rond 2006-2007 met een km-stand van max 125.000.
Zijn er specifieke dingen waar ik naar moet kijken bij de swift?

toettoett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 17:37
RMX schreef op dinsdag 09 juni 2015 @ 00:29:
Half juli krijg ik een Suzuki Vitara 2015 2WD High Executive 6 Automaat..
Woohooo 8)

Jammer dat er nog zo weinig over de auto te vinden is,maarja het is ook een gloednieuw model!
Zo die heb ik laatst gereden als demo, mijn eigen vitara stond bij de dealer voor een paar nieuwe lampen. mooi ding ! ga je veel plezier van hebben , rijd als n zonnetje :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMX

RMX

Cybersijp schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 00:15:
[...]

Zo die heb ik laatst gereden als demo, mijn eigen vitara stond bij de dealer voor een paar nieuwe lampen. mooi ding ! ga je veel plezier van hebben , rijd als n zonnetje :)
Ik was ook aardig verrast! Half juli is het zover! Qua technische mogelijkheden is het echt een mooie wagen plus een panorama dak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 22:23
Wij zijn gisteren eens bij de dealert geweest om een oriënterend gesprek te hebben.

Wat we nu rijden:

Hyundai Getz 1.3 inmiddels 12 jaar oud en 150K gelopen, op een lekke flexibele pijp na nooit problemen gehad (knock on wood)

Maar goed, deze man kwam van een Suuz Swift af 1992 modelletje GTi en wil daar graag naar terug (merk dan type niet) vriendin is niet zo merk gebonden, maar we zijn het allebei voor de verandering eens over de nieuwe.

Want inmiddels niet meer met 2 in huis maar met 4 dus een iets groter hokje mag er wel komen.

Zie daar de Vitara. Luxe mag, dus we gaan waarschijnlijk voor het mid model (executive vind ik te) Tis ook weer de bedoeling dat we deze gewoon kopen en finaal aan bonken rijden over een tijd van 12-15 jaar.

Kleur, zijn we nog niet uit, zoontje wilde blauw :P

Proefrit staat op de rol, de demo stond in de steigers wegens nieuwe velgen en spoilert maar binnen nu en 2 weken gaan we eens een middagje proberen.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thei
Even een update,
De nieuwe swift bevalt nog steeds super goed en wordt steeds zuiniger. Tijdens een weekje toeren in frankrijk door de Vogezen, dus met stevige bergen had ik een record verbruik van echte 4.3 l/100. 920 km stond er op de dagteller toen ik ging tanken en dus bijna 1000 km op een tank gereden.Zitcomfort is behoorlijk verbeterd door andere stoelen en meer ruimte doordat de nieuwe swifts van na november 2010 ongeveer 9cm langer zijn.
Ik vertrek er binnenkort mee voor een hutten trektocht door Noorwegen.
Het vanaf nieuw tot heden gemiddelde verbruik is 4.8 liter op de 100km, hetgeen ik bijhoudt bij spritmotor.de en tevens bij autoweek verbruiksmonitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Ik heb dit eerst in het 'diy klussen en vragen' topic gepost, maar hier hoort het natuurlijk ook thuis, dus even schaamteloos geknipt en geplakt:

Eindelijk klaar met de auto :) cilinders 0,5 mm opgeboord, nieuwe zuigers, lagers, keerringen, pakkingen, vliegwiel van 3 kilo, bougies, het gasklephuis is opgeboord en de kop is in totaal 1,7mm gevlakt. Op dit moment met originele nokkenas en katalysator. Dan krijg je dit:

(disclaimer: dit is net na de eerste keer starten, dus de klepstoters zijn nog leeg en rammelen wat en de multiriem mag nog wel wat strakker ;) )

Het ding trekt als een gek (in het achterhoofd houdend dat het hier om een 1 liter Swift gaat) vergeleken met de vorige motor en daar zat nog een snelle nokkenas in, kun je nagaan als die hier uiteindelijk inzit. Nog even een paar dagen inrijden, olie en filter vervangen en dan naar de apk. Dan de nokkenas er weer in en rijden maar :)

Ik heb niet echt een log bijgehouden, ik bedenk dat soort dingen pas als ik al halverwege ben :P ik heb wel wat foto's gemaakt tussendoor, voor de geïnteresseerden: http://geometroforum.com/topic/5856962/1

Dat vliegwiel helpt inderdaad, vooral in de eerste twee versnellingen trekt hij als een 1.3. De vorige motor had een afgedraaid vliegwiel van 4,5 kilo en die reageerde zelfs met snelle nokkenas niet zo vlot op het gas als deze nu al doet en had dezelfde acceleratietijd (0-100) als een standaard 1.3 achtklepper, een seconde of 13. En dat was dus al met versleten ovalen cilinders. Zal wat worden na de apk als de kat eronderuit gaat en de leuke nokkenas er weer inzit })

Ik heb gewoon een standaard koppakking gebruikt, dus de compressie is best hoog. De kop is zover gevlakt dat de distributieriem niet meer gespannen kon worden met de originele spanrol, dus nu zit er eentje op van een 1.3. Handig, al die uitwisselbare onderdelen :P Standaard is het een 993 cc, nu 1006 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Peenutzz schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 22:35:
Ik heb dit eerst in het 'diy klussen en vragen' topic gepost, maar hier hoort het natuurlijk ook thuis, dus even schaamteloos geknipt en geplakt:
Lekker bezig geweest dus maarre, waarom niet gewoon gelijk een 1.3 blok erin gehangen en daarmee gaan tunen? Of beter nog: een 1.3 GTI blok erin?

Mijn alto is dit jaar zonder kleerscheuren door de APK gerold. Klein gaatje in de uitlaat en verder niks.
Heb hem wel een kleine beurt nog gegeven en 2 nieuwe achterbandjes dus hij kan er weer even tegen.
Vorige week nog mee naar de ardennen geweest en ook dat verliep zonder problemen en tevens een nieuw zuinigheidsrecord: 1 op 23,8 ! En dan heb ik gewoon doorgekacheld (120m/u) op de snelweg :)

Wel erg vervelend was dat ik de auto net weer terug had van de APK en een week of 2 later was de accu compleet dood. Wat nou het probleem was weet ik niet maar zelfs jumpstarten lukte niet :X Heb uiteindelijk de accu helemaal losgehaald en op die manier de auto gejumpstart en toen de auto liep de accu weer aangesloten en een stuk gereden om op te laden.
Hierna geen problemen gehad en de accu houdt oo kgewoon de spanning goed vast dus wat het nou was :? Het enige dat ik kon bedenken is dat een deur niet goed dichtgezeten heeft waardoor de interieurverlichting is blijven branden. Verder zitten er geen lampjes of andere verbruikers in de auto die de accu kunnen leegtrekken :/

Maargoed, hij rijdt weer goed, heeft weer APK dus de alto blijft dus nog minimaal een jaar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Metro2002 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 09:28:
[...]

Lekker bezig geweest dus maarre, waarom niet gewoon gelijk een 1.3 blok erin gehangen en daarmee gaan tunen? Of beter nog: een 1.3 GTI blok erin?
Een 1liter Swift is een 3cilinder en volgens mij mag je niet zo maar een andere motor met meer cilinders er in hangen.

Mijn Alto staat inmiddels op 150.000 km, vandaag worden de remmen vervangen. Ik hoop zonder verdere schade, want ik ben eigenlijk iets te lang doorgereden. Verder heb ik een rammel ergens bij de voorwielen terwijl ze in twee garages al gezegd hebben dat alles aan de onderkant er goed uit ziet (hij is ook gewoon door de keuring gekomen). Het is ook lastig te traceren omdat hij vooral opkomt bij warm weer en snelheden boven de 100 km per uur als ik al een flink stuk gereden heb (enkele reis is 65 km, en na 50 km begint het als het wat warmer weer is). Het voelt als iets dat aan de onderkant tegen de auto klappert en het klinkt als rubber. Kan dat de stabilisatiestang zijn?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Marzman schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:01:
[...]
Een 1liter Swift is een 3cilinder en volgens mij mag je niet zo maar een andere motor met meer cilinders er in hangen.
Dit en een driecilinder loopt naar mijn mening veel mooier, lekker rauw én getunede GTi's (en andere viercilinders) zijn er al genoeg, terwijl ik amper getunede driepitters tegenkom. Het lagere vermogen neem ik op de koop toe :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Marzman schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 10:01:
[...]

Mijn Alto staat inmiddels op 150.000 km, vandaag worden de remmen vervangen. Ik hoop zonder verdere schade, want ik ben eigenlijk iets te lang doorgereden. Verder heb ik een rammel ergens bij de voorwielen terwijl ze in twee garages al gezegd hebben dat alles aan de onderkant er goed uit ziet (hij is ook gewoon door de keuring gekomen). Het is ook lastig te traceren omdat hij vooral opkomt bij warm weer en snelheden boven de 100 km per uur als ik al een flink stuk gereden heb (enkele reis is 65 km, en na 50 km begint het als het wat warmer weer is). Het voelt als iets dat aan de onderkant tegen de auto klappert en het klinkt als rubber. Kan dat de stabilisatiestang zijn?
Is het niet je uitlaat ofzo die ergens tegenaan rammelt? Vooral omdat je het pas hoort als de boel warm is zou ik niet direct denken aan stabilisatorstangen of andere onderstel gerelateerde zaken. Dat hoor je namelijk áltijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

De uitlaat is wel slecht (maar nog goed genoeg voor de keuring) en zit ook overal helemaal jofel meer vast. Vorige keer hebben ze achter wat vastgezet (plaatje op de kat dat ook trilde en een metalige rammel maakte). Maar nu is het een geluid dat klinkt als rubber.

[ Voor 18% gewijzigd door Marzman op 19-08-2015 12:28 ]

/▌

• Peenutzz
Remklauwen willen ook nog weleens gaan rammelen bij wat oudere auto's, je zou de mijne moeten horen als ik over kinderkopjes rijd. Verder denk ik aan één of meerdere uitlaatrubbers die niet lekker meer zijn :)

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Remklauwen die rammelen? Zit de backplate wel op de blokken dan? Vaak gaan die roesten en flikkeren mensen of garages ze eraf omdat ze vrij gaar zijn. Uitlaatrubbers zijn ook echt niet spannend om even te wisselen, uitlaat zelf is ook goed te doen en echt niet duur... Ook als je de auto niet mega lang meer gaat hebben, voor 8 tientjes had ik voor mijn broertje zijn Corolla een uitlaat. Auto op de krik en zooi in een paar uurtjes gewisseld...

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Peenutzz schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 07:55:
Remklauwen willen ook nog weleens gaan rammelen bij wat oudere auto's, je zou de mijne moeten horen als ik over kinderkopjes rijd. Verder denk ik aan één of meerdere uitlaatrubbers die niet lekker meer zijn :)
Bij mijn alto rammelt er van binnen zoveel dat het niet eens op zou vallen als het onderstel rammelde :')

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Met de remmen is ook meteen een kardanas hoes vervangen. Ik hoop dat dit het was, maar ik zal er pas achter komen met een lange rit bij +25/30 graden :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het is niet opgelost met die rammel :) Misschien is het inderdaad de uitlaat, ik wist niet dat de ophanging daarvan ook rubberen delen had. Zolang ik onder de 100 blijf heb ik er sowieso geen last van, ik laat het maar even zo (in september is het weer minder warm en dan is alles weer normaal :p )

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
SpoekGTi schreef op zondag 12 juli 2015 @ 15:15:
Wij zijn gisteren eens bij de dealert geweest om een oriënterend gesprek te hebben.

Proefrit staat op de rol, de demo stond in de steigers wegens nieuwe velgen en spoilert maar binnen nu en 2 weken gaan we eens een middagje proberen.
Proefrit gemaakt en uiteraard beviel hij

Het is er door. Door de opties die de demo had kwam die net zo duur uit als de High Executive en gezien het een investering is voor de aankomende 12-15 jaar vind ik dat het dan best gewoon naar onze smaak mag.

Dus het is een Galactic Grey Vitara 1.6 High Executive geworden met nog wat kleine toevoegen.

22 oktober binnen bij de dealer, 30/31ste is hij klaar en kunnen we rijden.

Nu de Getz nog slijten op MP of speurders. Advertentie is klaar, wachten nog even, kunnen namelijk niet zonder auto, maar afgesproken met de dealer als we de Getz al een maand van te voren kunnen slijten dat we van hem een tijdelijk autootje krijgen om toch te kunnen blijven rijden van en naar het werk voor de vriendin. _/-\o_

Viva Suzuki :)

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
Mooie kar Spoek !

T is dat ik nog zo veel op de wenslijst heb staan , maar anders wist ik het wel :)

Mijn lieve dochter Jo-Anne Chloé : Machtig kind, dat ook van friet houd, maar wil dat nou niet???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PZOOO
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-04-2023
Metro2002 schreef op woensdag 19 augustus 2015 @ 09:28:
[...]
waarom niet gewoon gelijk een 1.3 blok erin gehangen en daarmee gaan tunen? Of beter nog: een 1.3 GTI blok erin?
dit zorgt voor veel problemen met RDW. De auto zal geheel gekeurd moeten worden, ze kunnen ook vragen of je kunt aantonen hoe je aan het blok bent gekomen.

ICT & Reizen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
In het geval van een Swift valt het mee, omdat hij als gti leverbaar is geweest. Zo ongeveer alles is uitwisselbaar, dus als je de remmerij mee overzet (de rest van de wielophanging is exact gelijk) volstaat een remtest en een wegliggingstest. Scheelt een hele hoop tijd en geld bij de RDW. Maar, zoals ik al zei, een gti blok erin hangen kan iedereen, daar is geen lol aan, behalve dat hij dan een stuk sneller zou zijn dan nu het geval is :P

• EektheMan

EektheMan

DPC

SpoekGTi schreef op zondag 30 augustus 2015 @ 14:20:
Dus het is een Galactic Grey Vitara 1.6 High Executive geworden met nog wat kleine toevoegen.

22 oktober binnen bij de dealer, 30/31ste is hij klaar en kunnen we rijden.

afgesproken met de dealer als we de Getz al een maand van te voren kunnen slijten dat we van hem een tijdelijk autootje krijgen om toch te kunnen blijven rijden van en naar het werk voor de vriendin. _/-\o_

Viva Suzuki :)
Feli SpoekGTi.
Mag ik vragen waarom je voor de New Grand Vitara hebt gekozen en niet de oude? Ikzelf ben een maandje terug tijdens de grote beurt even in de showroom gaan rondneuzen en aangezien ik een reparatie van 1000 Euro en 107.000 KM op de teller heb zat ik even te rekenen of het niet gewoon voordeliger is om meteen een nieuwe te kopen. (kreeg van de dealer A4's vol met schema's van de onderdelen die vervangen moeten worden, interessant, nooit eerder gezien)

Wat me opviel is dat het 2015 model echt een flink stuk lager zit en staat ivm de 2014. Ik heb net in de vakantie 15.000 km gereden en daarvan was denk ik 2000km niet/slecht te doen geweest zonder wat grotere wielen en een hoge ophanging. Daarom twijfel ik nogal. Heeft de nieuwe echt zoveel extra comfort en toch nog wat 4x4 kracht dat deze nog interessant voor mij zou kunnen zijn?

Netjes van die dealer zeg om een leen auto aan te bieden.

Lange levertijd al. Auto staat ook lang bij de dealer. Waarom is dat?

-------------

Eek heeft ook (werk)vakantie gehad in een soort van duingebied. Diep, los geel zand dus. Echt een uitdaging om bij je hotel te komen 60km verderop. Vanuit het panorama balkon kon je de gehele dag door zien hoe mensen vast kwamen te zitten. Leuk })
Zelf helaas ook 1 keer vast komen te zitten. Te lang getwijfeld en daardoor te veel het gas afgenomen. Helemaal vergeten de 4WD instelling te veranderen (er was nog maar een paar minuten licht, dus haastige spoed...) en daardoor kort de motor oververhit. Vanuit de motorkap kwam twee weken lang een ranzige verbrand rubber achtige geur. Koppeling ging wel een stuk soepeler erna....of dat goed is.

• SpoekGTi
EektheMan schreef op donderdag 10 september 2015 @ 14:13:
[...]

Feli SpoekGTi.
Mag ik vragen waarom je voor de New Grand Vitara hebt gekozen en niet de oude? Ikzelf ben een maandje terug tijdens de grote beurt even in de showroom gaan rondneuzen en aangezien ik een reparatie van 1000 Euro en 107.000 KM op de teller heb zat ik even te rekenen of het niet gewoon voordeliger is om meteen een nieuwe te kopen. (kreeg van de dealer A4's vol met schema's van de onderdelen die vervangen moeten worden, interessant, nooit eerder gezien)

Wat me opviel is dat het 2015 model echt een flink stuk lager zit en staat ivm de 2014. Ik heb net in de vakantie 15.000 km gereden en daarvan was denk ik 2000km niet/slecht te doen geweest zonder wat grotere wielen en een hoge ophanging. Daarom twijfel ik nogal. Heeft de nieuwe echt zoveel extra comfort en toch nog wat 4x4 kracht dat deze nog interessant voor mij zou kunnen zijn?

Netjes van die dealer zeg om een leen auto aan te bieden.

Lange levertijd al. Auto staat ook lang bij de dealer. Waarom is dat?

-------------

Eek heeft ook (werk)vakantie gehad in een soort van duingebied. Diep, los geel zand dus. Echt een uitdaging om bij je hotel te komen 60km verderop. Vanuit het panorama balkon kon je de gehele dag door zien hoe mensen vast kwamen te zitten. Leuk })
Zelf helaas ook 1 keer vast komen te zitten. Te lang getwijfeld en daardoor te veel het gas afgenomen. Helemaal vergeten de 4WD instelling te veranderen (er was nog maar een paar minuten licht, dus haastige spoed...) en daardoor kort de motor oververhit. Vanuit de motorkap kwam twee weken lang een ranzige verbrand rubber achtige geur. Koppeling ging wel een stuk soepeler erna....of dat goed is.
Ehm, nou we vonden deze allebei (uniek) mooi en het is niet echt meer een nieuwe Grand Vitara he, het is een S-Cross op hogere pootjes :P

Ik zou zelf voor 1K reparatie en 'maar' 107K op de teller nog geen nieuwe gaan halen, minimaal moet een auto voor mij wil hij weg moeten meer dan 140 tot 160 K hebben gelopen, afhankelijk van de kosten die we tussendoor al hebben gehad natuurlijk. Wij hebben tot nu nagenoeg geen kosten gehad aan de Getz, maar dingen die er nu aanzitten te komen binnen 20-30K kosten voor ons gewoon in verhouding te veel.

Wij gaan hem gebruiken voor woon-werk (90%) provinciale weg en de overige voor dagjes weg in NL misschien België of Frankrijk, maar ga er niet mee offroaden, we hebben dus ook de 2WD gekozen, 4WD is voor dat niet nodig. We hebben 2 kinderen dus we moet ook wat meer mee qua spullen.

Qua comfort, is het een hele sprong vooruit t.o.v. de Hyundai Getz uit 2003 die we nu rijden.

Ik kan niet beoordelen voor jou of de nieuwe Vitara voor alles wat je er mee wilt doen geschikt is. Maar goed, een proefrit mag altijd toch van de dealer? Doe je een beetje offroaden er ook mee, ik bedoel is het nou een proefrit of een proefrit :)

Levertijd van de gehele grijze was oktober inderdaad, we wilden eigenlijk een 2 kleurige, grijs met zwart dak, maar dat zou dan pas eind januari 2016 worden....ik heb geen idee waarom de levertijd zo lang is, ik had gehoopt op een coolblue levering.

Heb jij niet met je korte vastzit perikelen je koppeling een beetje aan barrels gedraaid :P

Qua onderhoud/slijtage denk ik wel dat het snor zit als ik dit lijstje mag geloven:

http://bestanden.n11.nl/s...VOS-Download-Vitara-2.pdf

Eer dat wij op de standen uitkomen dat er grote dingen aankomen dan ben ik hopelijk al 10 jaar verder :P We rijden max 13K op jaar basis.

De dealer is een toffe, ken ik al jaren ook van zijn vorige werk.

Ben nog steeds erg benieuwd, we zijn nu bijna 2 weken verder....nog 6 weken wachten......hnnnnnngggggg moeilijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Men gelooft t denk ik niet, maar van de week in een Suzuki Alto AUTOMAAT van 1983 mogen rijden. Ja wist niet eens dat ze in die dingen automaten deden toen. Reed nog best oke, ben alleen de snelweg niet opgeweest haha. Volgens mij 3 traps.

• Peenutzz
Nee hoor, dat is een tweetraps (!) automaat, volgas schakelt hij bij 60 naar de 2 :P

• RMX

RMX

Sinds drie weken trots bezitter van een Galactic Grey High Executive Automaat.
Enige extra optie is een middenarmsteun.

De auto rijd super en automaat icm adaptieve cruise control is echt top!

Hoop dat ze Oktober halen, alle modellen zijn met vijf weken vertraagd.

• EektheMan

EektheMan

DPC

SpoekGTi schreef op donderdag 10 september 2015 @ 14:36:
[...]

Ehm, nou we vonden deze allebei (uniek) mooi en het is niet echt meer een nieuwe Grand Vitara he, het is een S-Cross op hogere pootjes :P

Ik zou zelf voor 1K reparatie en 'maar' 107K op de teller nog geen nieuwe gaan halen, minimaal moet een auto voor mij wil hij weg moeten meer dan 140 tot 160 K hebben gelopen, afhankelijk van de kosten die we tussendoor al hebben gehad natuurlijk. Wij hebben tot nu nagenoeg geen kosten gehad aan de Getz, maar dingen die er nu aanzitten te komen binnen 20-30K kosten voor ons gewoon in verhouding te veel.

Levertijd van de gehele grijze was oktober inderdaad, we wilden eigenlijk een 2 kleurige, grijs met zwart dak, maar dat zou dan pas eind januari 2016 worden....ik heb geen idee waarom de levertijd zo lang is, ik had gehoopt op een coolblue levering.
Ah, een cross over. Dan heb ik dat echt helemaal verkeerd begrepen. Dan is het missschien niets voor mij.

'Maar' 107k inderdaad. Ik heb nog niet alles opgeteld, maar een nieuwe 2014 Vitara (4-deurs, verdere specs ken ik niet zo uit mijn hoofd) kost 18.000 Euro. Heb ik minimaal 1000 Euro aanstaande reperatie kosten. Mijn huidige (GV 2.0 2007) kan ik misschien voor 5000 incl 8 banden verkopen. Totale kosten 12K. Kan ik wel weer wat jaartjes mee vooruit. Anderzijds ziet de huidige er nog prima uit en is er feitelijk niets mis mee en kan ik alles ermee doen wat ik wil. Ga ik dei 12K besparen in de eerste 4 jaar onderhoudsvrije periode?

Levertijd is wel lang. Hier werd mij verteld dat het max 1 week was. Met standaard specs en kleur 1 dag.
Heb jij niet met je korte vastzit perikelen je koppeling een beetje aan barrels gedraaid :P
Die vrees had ik, maar ik blijf relaxed in de ontkenningsfase zitten totdat ik de rekening zie 8)
Qua onderhoud/slijtage denk ik wel dat het snor zit als ik dit lijstje mag geloven:
http://bestanden.n11.nl/s...VOS-Download-Vitara-2.pdf
Dat is een handig lijstje! Thanks! Ik zag op de reperatie lijst een tweetal riemen staan. Op het schema zien ze er uit alsof het metalen onderdelen zijn. Benieuwd of dat zo'n Multiriem is. Maar 30 Euro zijn de kosten niet. Sowwieso vallen mij al die onderhoudskosten erg mee bij Suzuki. Zeker als ik de prijzen van de grote beurt en vervangingsonderdelen bij mijn vader's Mercedes zie.

Ben nog steeds erg benieuwd, we zijn nu bijna 2 weken verder....nog 6 weken wachten......hnnnnnngggggg moeilijk.
[/quote]

Succes met wachten, Suzuki vind ik erg fijn rijden, dus je gaat imho een tijd tegemoet met fijne ritjes. Ik neem vaak zelfs de auto naar de supermarkt op 150 meter lopen afstand of met omrijden 1 1/2 km /schaam

Ik ga er nog even over nadenken. Misschien de eindejaars sale afwachten.

• SpoekGTi
RMX schreef op zaterdag 12 september 2015 @ 09:22:
Sinds drie weken trots bezitter van een Galactic Grey High Executive Automaat.
Enige extra optie is een middenarmsteun.

De auto rijd super en automaat icm adaptieve cruise control is echt top!

Hoop dat ze Oktober halen, alle modellen zijn met vijf weken vertraagd.
Hoop het wel, toen wij alles gingen regelen was er op dat moment nog voorraad voor de galactic grey en dat is nu ruim 2 weken geleden. En anders wachten we nog wat langer :)

• SpoekGTi
Even een newsflash, zal je altijd zien net als ik een auto heb besteld komt er een S versie van :P

http://www.suzukiblog.nl/...tara-komt-met-turbopower/

Turbo geblazen 1.4 met 140 PK met wat sport accenten.

• kendo
  • Niet online
Vanaf volgende week ben ik weer een Suzuki Alto rijder oOo .

Ik heb in mei 2010 een nieuwe Alto 5 comfort aangeschaft en daar zo'n 70.000km mee gereden. Maar omdat ik de airco toch wel miste bij vochtig weer en hitte, heb ik deze, maart vorig jaar, ingeruild tegen een BMW E46 328i met alles erop en eraan. Dit rijdt echt fantastisch.... MAAR! de wegenbelasting, het brandstofverbruik en de onderhoudskosten lijken helemaal nergens op. Dus vandaag toch maar de verstandige beslissing genomen om weer kleiner te gaan rijden. Op jaarbasis gaat het me zo'n €2500 schelen.

Ik heb nu wel een Alto met airco. Hij is van september 2010 en heeft 17.650km gereden en ziet er uit als nieuw en rijdt ook als nieuw. 8)

Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-KCUOFBGT.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-ZOPV7QKC.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-SZUKNPB6.jpg

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• SpoekGTi
kendo schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 14:33:

Ik heb in mei 2010 een nieuwe Alto 5 comfort aangeschaft en daar zo'n 70.000km mee gereden. Maar omdat ik de airco toch wel miste bij vochtig weer en hitte, heb ik deze, maart vorig jaar, ingeruild tegen een BMW E46 328i met alles erop en eraan. Dit rijdt echt fantastisch.... MAAR! de wegenbelasting, het brandstofverbruik en de onderhoudskosten lijken helemaal nergens op. Dus vandaag toch maar de verstandige beslissing genomen om weer kleiner te gaan rijden. Op jaarbasis gaat het me zo'n €2500 schelen.

Ik heb nu wel een Alto met airco. Hij is van september 2010 en heeft 17.650km gereden en ziet er uit als nieuw en rijdt ook als nieuw. 8)

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Congrats, wel grappig die achterraampjes met zwarte omlijsting :)

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Leuk auto'tje. Ik rijd ook in een Alto (en veel, zo'n 35000 km/jaar). Ook vanwege de kosten, de Alto had weinig km's toen ik hem kocht en was goedkoop.

Ik wacht nog even af wat ze met de dieselprijzen gaan doen in Belgie (die zouden verhoogd worden) anders wordt de volgende auto een diesel maar als Diesel flink duurder wordt heeft dat geen nut. Mijn Alto gaat nog wel een of twee jaar mee denk ik (heeft nu 150.000 km er op staan en is nu 10 jaar oud).

De Celerio vind ik er ook erg leuk uitzien. Ik ben benieuwd of de Alto niet gaat verdwijnen op termijn want ze schelen weinig in grootte.

/▌

• kendo
  • Niet online
De Alto wordt al niet meer gemaakt, als ik het goed heb. Alles wat er nu nog nieuw aangeboden wordt is oude voorraad aangekleed met extra's voor de marge. De Celerio is de vervanger voor het Alto model in Europa. De hogere vanaf prijs zal ook wel met marges te maken hebben. Daar waar de Alto een vanaf prijs had van €7999, is de Celerio pas vanaf €9999 verkrijgbaar

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Zit eens te kijken wat het nieuwe model Alto kost maar misschien kan ik de mijne ook beter inruilen als ik dat zo zie. Voor een paar duizend euro heb ik het nieuwe model met airco en 100.000 km minder.

Heb wat gezocht over de Celerio en de Alto, schijnbaar wordt de volgende Alto wat groter en een soort SUV. Er zijn geen plaatjes van, als je zoekt naar 2016 Alto vind je dit:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5geEwx0Qawlb0rEA2zKMNpcd/full.jpg
Ook leuk ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Marzman op 20-09-2015 13:50 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Best een leuk ding ja :) ben benieuwd of ze ook naar de rest van de wereld komen. Ik verwacht wel dat er dan wat anders in komt te liggen dan een 650 cc geblazen driepittertje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Laatst online: 21:20

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Peenutzz schreef op zondag 20 september 2015 @ 15:21:
Best een leuk ding ja :) ben benieuwd of ze ook naar de rest van de wereld komen. Ik verwacht wel dat er dan wat anders in komt te liggen dan een 650 cc geblazen driepittertje.
Nee juist niet. Zo'n keicar moet met een klein geblazen blokje :D

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
Helemaal mee eens, maar ik ben bang dat dat hier niet zo goed zal verkopen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-09 13:08
Peenutzz schreef op zondag 20 september 2015 @ 16:01:
Helemaal mee eens, maar ik ben bang dat dat hier niet zo goed zal verkopen :P
Verwacht ik ook. Perfect als 2e auto of voor mensen die alleen korte afstanden rijden en dat allemaal ook nog met lage kosten.
Maar veel mensen hebben liever een dure auto als 2e auto die ze eigenlijk niet kunnen betalen dan dat ze iets zoals dit rijden.

Terwijl het echt zoveel per maand kan schelen in verbruik, belasting, verzekering en onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Die 600 cc dingen zijn wel echt voor Tokio vanwege hun belastingen of verzekering. Overigens is een Smart ook 600 cc en daar kun je nog best me cruisen op de snelweg. En met mijn 1.1 liter Alto doe ik ook 130 km per dag.

Overigens hoeven die 3cilinders van mij ook niet, met de 1.1 liter die ik nu heb haal ik ook 1 op 20 en daar mag nog gewoon een trekhaak op wat handig is als je moet verhuizen of fietsen mee wilt nemen. Die nieuwe eco-blokjes mogen helemaal niks.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Gisteren een wieldop verloren van mijn alto :( Gewoon afgebroken -O- zijn namelijk de originele suzuki doppen en die zitten met de wielbouten vast.

Nu wil ik de overige 3 ook maar verwijderen maar er zit een soort plastic dop tussen de wielbout en het wiel waar de wieldop achter vast geklemd zat. Kan ik die plastic dop zomaar verwijderen of is de wielbout dan te lang?

• Jasperlamers

Jasperlamers

Carpe Diem!

Geweldig ding alleen jammer dat die niet naar de eu komt ;(
Marzman schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 17:35:
Zit eens te kijken wat het nieuwe model Alto kost maar misschien kan ik de mijne ook beter inruilen als ik dat zo zie. Voor een paar duizend euro heb ik het nieuwe model met airco en 100.000 km minder.

Heb wat gezocht over de Celerio en de Alto, schijnbaar wordt de volgende Alto wat groter en een soort SUV. Er zijn geen plaatjes van, als je zoekt naar 2016 Alto vind je dit:

[afbeelding]
Ook leuk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
kendo schreef op zaterdag 19 september 2015 @ 14:33:

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Toffe wagentjes! En idd de kosten 2e hands zijn het niet bij deze, en qua vaste lasten en onderhoud ben je ook weinig kwijt. Erg goedkoop rijden. Mijn moeder heeft ook al 2 jaar die van haar met inmiddels 30dkm op de klok. :)

Hij mist alleen een ding die van jouw, een spoilertje in kleur. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
Joopieboy schreef op maandag 28 september 2015 @ 15:53:
[...]

Toffe wagentjes! En idd de kosten 2e hands zijn het niet bij deze, en qua vaste lasten en onderhoud ben je ook weinig kwijt. Erg goedkoop rijden. Mijn moeder heeft ook al 2 jaar die van haar met inmiddels 30dkm op de klok. :)

Hij mist alleen een ding die van jouw, een spoilertje in kleur. :P
Misschien komt het spoilertje later nog. Mijn vorige had wel een GT spoiler maar dan zwart, dat vind ik dan weer mooier staan bij de andere zwarte accenten.

Eerst nog even een trekhaakje en cruisecontrol, want die mis ik nu wel erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Het was vrijdag zo ver. Klant voor de Getz, und verkauft.

Nu leenautootje tot den Vitara komt. Inmiddels dus wel alweer een Suzuki rijder. Een Suzuki Splash 1.0 3 cil. ietsje krapper dan de Getz, maar voor 4 weken is het te doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
Weekje nog Spoek ! Doe je een foto posten als je hem hebt ? ben erg benieuwd, op google nog veel stockfoto's te vinden en weinig real life :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Mensen die in een swift rijden van rond 2005, hoe rijdt deze auto, is het een beetje een stille auto, wat is het verbruik in de praktijk, is de vering soepel of spijkerhard en hoe zijn de stoelen?

Gaat me om de 1.3 en niet de 1.5 variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Als je echt zuinig wilt moet je het laatste model nemen met de 1.2. :P

Stoelen zijn op langere afstanden niet om over naar huis te schrijven, maar verder wel prima. Geen Duitse harde planken iig. :P Stil, dat is net wat je gewend bent. Ivm mijn Ignis Sport best wel, motor hoor je amper, beetje windgeruis op de snelweg maar ook dat is prima te doen.

Maar wat voor kilometers maak jij, veel al snelweg en buitenwegen of alleen maar stad? De 1.3 en 1.5 schelen qua gemiddeld verbruik bijna niks, maar de 1.5 is in voordeel met meer snelweg kilometers. Je hebt meer vermogen ter beschikking en hoeft minder te trappen om vooruit te komen of om snelheid te maken. Dat resulteert dus in een heel wat beter verbruik dan een 1.3. :P Sowieso rijdt de 1.5 een stuk beter mijn inziens...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Cybersijp schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 00:39:
Weekje nog Spoek ! Doe je een foto posten als je hem hebt ? ben erg benieuwd, op google nog veel stockfoto's te vinden en weinig real life :)
Doet ik, iets langer dan een weekje gelukkig wordt het leed van volgende week verzacht door halo 5 en assassins creed en de verjaardag van mijn zoontje :) maar foto's volgen zeker :) we zijn nu zelf hier ook wel erg benieuwd enzo

Spannend!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Joopieboy schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 14:09:
Als je echt zuinig wilt moet je het laatste model nemen met de 1.2. :P

Stoelen zijn op langere afstanden niet om over naar huis te schrijven, maar verder wel prima. Geen Duitse harde planken iig. :P Stil, dat is net wat je gewend bent. Ivm mijn Ignis Sport best wel, motor hoor je amper, beetje windgeruis op de snelweg maar ook dat is prima te doen.
Ik rij nu in een alto uit 2000 dus bijna alles zal stiller zijn :+
Maar wat voor kilometers maak jij, veel al snelweg en buitenwegen of alleen maar stad? De 1.3 en 1.5 schelen qua gemiddeld verbruik bijna niks, maar de 1.5 is in voordeel met meer snelweg kilometers. Je hebt meer vermogen ter beschikking en hoeft minder te trappen om vooruit te komen of om snelheid te maken. Dat resulteert dus in een heel wat beter verbruik dan een 1.3. :P Sowieso rijdt de 1.5 een stuk beter mijn inziens...
Ik rij heel veel snelweg en daar is zo'n koekblik niet echt thuis. Tot de 110km/u gaat het allemaal wel maar daarboven gaan de deuren klapperen, zet de motor een keel op etc. Je komt echt doodmoe aan. Qua vermogen heb ik met 54pk echt niks over op de snelweg.
Verbruik daarentegen is wel super , als ik na een rit minder dan 1 op 20 heb gehaald is dat een teleurstelling zeg maar :P

Ik dacht dat de swift 1.5 een stuk dorstiger was van wat ik gelezen had terwijl het vermogen niet veel scheelt of valt dat dus wel mee in de praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joopieboy

Joopieboy

No smoke, no poke

Topicstarter
Valt reuze mee in de praktijk, tot zelfs zuiniger op de snelweg, puur met het vermogen wat je zeker op de snelweg wat je wel nodig hebt. Maar sowieso scheelt het verbruik tussen die blokken bijna niks. Fabrieksopgave moet je sowieso niet teveel naar kijken, best is op spritmonitor.de even kijken hoe en wat.

Maar idd, een Alto is niet alles op de snelweg, mijn moeder heeft een 2013 model en dat is al een heel stuk beter. Stoelen daarvan zijn ook niet alles, beduidend minder dan de standaard Swift.

Ik rijd zelf een 30dkm per jaar, nu met een Ignis Sport maar dat is op euro 98 niet meer grappig. :P Stoelen zijn wel super alleen de zithouding en sowieso de ruimte voor mij met 2 meter valt toch tegen. Vandaar dat ik hem net ingeruild heb voor een 2012 Swift Sport. :P Al is het alleen al voor die geweldige stoelen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasperlamers

Jasperlamers

Carpe Diem!

Nonononononono. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swift92
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-05-2023
Metro2002 schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 09:29:
Mensen die in een swift rijden van rond 2005, hoe rijdt deze auto, is het een beetje een stille auto, wat is het verbruik in de praktijk, is de vering soepel of spijkerhard en hoe zijn de stoelen?

Gaat me om de 1.3 en niet de 1.5 variant.
Ik heb een Suzuki Swift 1.3 uit 2007 gehad. Gekocht met 35.000 op de teller en weggedaan met 80.000(had er graag nog langer in rond gereden. Maar kreeg een aardige inruilprijs wat mij over de streep heeft getrokken) Rijd nu rond in een Swift uit 2014.

Anyway ik vond het een zeer fijne auto. Ik kon 4 tot 500km op 1 tank rijden. 1 volle tank was rond de 50 euro (tankgrote zou ik niet weten). Ik reed overal vmax+10 soms nog harder. Echt zuinig reed ik dus niet.

De stoelen.. ja ze zaten prima maar nu ik het vergelijk met mijn huidige swift stoelen. Is dit veel beter. Bij de Swift uit 2007 had ik op lange afstanden nog wel eens last van een houten reet (om het zo maar even te zeggen). Maar dat kan ook aan mij liggen.

Het geluid op de snelweg. Ik vond het aardig meevallen. Ook mensen die bij mij instapten vonden het meevallen. Die van 2014 maakt veel meer geluid maar dat zal wel aan de 1.2 motor liggen.

Vering maakte bij mij nog wel eens geluid. Maar dit was gekomen na onderhoud. Dus zal niet persé aan de auto liggen. Ga vooral proefrijden in een wijk met drempels merk je het gelijk.

In die aantal kms had ik elk jaar gewoon onderhoud. Geen dure reparaties gelukkig. Kortom een fijne auto! Welke met een spoiler al gelijk een stuk sportiever oogt. :)

Ga lekker proefrijden in een Swift en oordeel zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
Nou spoek laat maar komen zou ik zeggen !

Ik heb van de week even in een swift gezeten, dacht altijd dat t kleine koekblikjes waren (okay nog steeds :P ) maar ruimte binnenin verraste mij eigenlijk wel . Loopt trouwens op s-cross nu wel aantrekkelijke actie in combi met 4 wiel aandrijving . Keuzes keuzes keuzes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
Fototje van de dealert ontvangen vanavond meteen even een status update gevraagd.

Hoppa2

Kenteken moet nog aangevraagd worden, dealert mikt op zaterdag

[ Voor 15% gewijzigd door SpoekGTi op 28-10-2015 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cybersijp
Oh wat een mooie wagen Spoek !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swift92
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 12-05-2023
Zeker een mooie auto! Kleur staat er goed bij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Sjiek kleurtje grijs hoor. Die licht grijze achteraan is meteen onverkoopbaar.

Had je deze kleur al eerder in real life al gezien of gekozen vanaf een staaltje? Altijd zo lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpoekGTi
EektheMan schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 10:04:
Sjiek kleurtje grijs hoor. Die licht grijze achteraan is meteen onverkoopbaar.

Had je deze kleur al eerder in real life al gezien of gekozen vanaf een staaltje? Altijd zo lastig.
Had hem al gezien in real life, de dealer zelf rijdt een grijze met een zwart dak. Die wilde wij eigenlijk ook, maar dan moesten we wachten tot Feb 2016..... dus niet echt een optie.

en yes, zaterdag halen :) appie van de dealer gehad of ik HH-488-. zaterdag kan halen :) oh yes we can :)

Eerst even met de oudste naar de opticien, dan even de Splash loaner aftanken en even door de wasstraat want zo zijn wij en dan den Vitara halen :) Woehoe :)

[ Voor 21% gewijzigd door SpoekGTi op 29-10-2015 21:59 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 10 Laatste