Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
[noobmode aan] nokken de Phenoms er niet allang mee als ze om en nabij de 62 graden zitten? [/]ik kan 4,1 Ghz draaien maar ik weet niet precies hoe dicht ik dan bij de 70 graden kom.
update: mn 555 is binnen, en mn systeem komt nu niet eens meer verder dan FF, oftewel CPU initialize. Nu dit CPU nummer 2 is die kuren geeft begin ik het MoBo te verdenken. Maar mogelijk zie ik wat over het hoofd. In elk geval weer een topic geopend in MoBos en CPUs...

vind t wel erg apart dat ie ineens crasht, alle temps zijn nog goed, dus daar kan t niet aan liggen...
prime stressed ook alleen je cpu, OCCT bijvoorbeeld stressed ook meer de NB. Probeer die eens.Snowdog schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 02:34:
pff vaag heb mn computer nu een aantal dagen gebruikt zonder problemen en 2 stresstests met prime van uurtje of 16, maar gisteren crashte ie toch nog onverwachts 3 keer binnen 1 uur ofzo, zonder dat er veel belasting was... Baal hier toch wel weer van, want het lijkt erop dat ik dus weer alles opnieuw kan gaan doenheb nog even de voltages verhoogd op de hoop dat dat gaat helpen, maar vrees van niet...
vind t wel erg apart dat ie ineens crasht, alle temps zijn nog goed, dus daar kan t niet aan liggen...
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Wáár is die USB-stick. Ik verdenk serieus m'n geheugen dus ik ga dat testen op stabiliteit en errors want ik lees her en der vervelende verhalen over compatibiliteitsissues

USB-stick?Jejking schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 09:59:
Nog een updateje, ik had alles gewoon teruggezet op stock om te kijken of alles goed ging na de BIOS-update. En ja hoor, tijdens een potje L4D2 (pc stond wel al aan voor een run van iets van 12 uur), pats reboot.
Wáár is die USB-stick. Ik verdenk serieus m'n geheugen dus ik ga dat testen op stabiliteit en errors want ik lees her en der vervelende verhalen over compatibiliteitsissues
Ik denk dat ie memtest bedoeld, als je een bootable usb stick hebt hoef je het niet meer een cd te branden.
Het Centrale Vodka Topic! win een iPad! Kras hier met een sleutel of ander scherp voorwerp: ███████████
Had je vantevoren de clear cmos gedaan? en biosdefault settings draaien.Singular1ty schreef op woensdag 11 augustus 2010 @ 23:55:
[...]
[noobmode aan] nokken de Phenoms er niet allang mee als ze om en nabij de 62 graden zitten? [/]
update: mn 555 is binnen, en mn systeem komt nu niet eens meer verder dan FF, oftewel CPU initialize. Nu dit CPU nummer 2 is die kuren geeft begin ik het MoBo te verdenken. Maar mogelijk zie ik wat over het hoofd. In elk geval weer een topic geopend in MoBos en CPUs...
|2600k|Asus 290|
Yes.
Goed, net terug van twee full runs. Niks aan 't handje, 0 errors. Kom ik terug in Windows, pats, binnen anderhalve minuut hing de hele boel op standje 'verschrikkelijk vast'. What is this

Je moet toch wel zo'n 8 uur testen voordat je zeker weet of het wel of niet goed is.Jejking schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 14:38:
[...]
Yes.
Goed, net terug van twee full runs. Niks aan 't handje, 0 errors. Kom ik terug in Windows, pats, binnen anderhalve minuut hing de hele boel op standje 'verschrikkelijk vast'. What is this
Daar had ik altijd last van op Windows Vista (x86 en x64 beide) met een Phenom 9950 BE. XP en Windows 7 hadden dit probleem niet, dus misschien ligt het daar aan.Jejking schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 14:38:
[...]
Yes.
dat klinkt als mijn ergernis van de afgelopen maand met een setje OCZ gold 1600 cas8... heb het teruggebracht naar de winkel.. helemaal klaar mee, nu setje corsair erin.. niks geen problemen meer...Jejking schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 14:38:
[...]
Yes.
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
CMOS niet de eerste keer gecleared, daarna natuurlijk wel. BIOS heb ik niet mogen aanschouwen, dus dat speelt nog niet eensHad je vantevoren de clear cmos gedaan? en biosdefault settings draaien.

Je kan natuurlijk het moederbord nog ff checken door te kijken of die sempron er nog mee werkt. Alhoewel een kapotte mobo ook cpu's kan slopen, en andersom, misschien is dat een verklaring.Singular1ty schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 16:35:
[...]
CMOS niet de eerste keer gecleared, daarna natuurlijk wel. BIOS heb ik niet mogen aanschouwen, dus dat speelt nog niet eens
ik krijg met een beetje geluk morgen van Azerty een nieuw moederbordje binnen, en daar ga ik beide CPUs nog eens in testen, ik denk dat er dan een schuldige kan worden aangewezen. Die Sempron heb ik niet meer, die had ik van een aardige tweaker uit Amsterdam een dagje geleend.Je kan natuurlijk het moederbord nog ff checken door te kijken of die sempron er nog mee werkt. Alhoewel een kapotte mobo ook cpu's kan slopen, en andersom, misschien is dat een verklaring.
Overigens vermoed ik dat ik het moederbord zelf gesloopt heb. Nadat die Sempron eruit was en ik de 6 core erin had gezet, heb ik op een onbewaakt moment de 8pins CPU power aangesloten op een PCI-E contact van mn modulaire voeding... Goeie kans dat ie dat niet leuk heeft gevonden.
Ik hoop wel dat de schade beperkt is gebleven tot maar 1 onderdeel, als dit de oorzaak is...anders heb ik het echt voor elkaar nu.
[ Voor 8% gewijzigd door Singular1ty op 12-08-2010 16:44 ]
Verwijderd
XP SP3.
Sowieso merk ik volgens mij nu neit zo gek veel meer van een verdere OC, aangezien de CPU inmiddels de koppositie binnen mijn pc heeft als het om prestaties gaat.
[ Voor 14% gewijzigd door KillerZero86 op 12-08-2010 17:45 ]
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Ik zit al op 7 dus waarschijnlijk is dat het probleem niet. M'n HDD-check is bijna klaar en er zitten twee damaged blocks op dus het kan zijn dat dat de problemen veroorzaakt. Eerst dat maar eens fixen. Hetzij: afsluiten/isoleren of repareren, moet ff kijken.Dijkertje schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 15:28:
[...]
Daar had ik altijd last van op Windows Vista (x86 en x64 beide) met een Phenom 9950 BE. XP en Windows 7 hadden dit probleem niet, dus misschien ligt het daar aan.
Ik las je verhalen en vermoedde al zoiets, totdat die HDD-probleempjes erbij kwamen. 1333 CAS6 @ 1.75v (stock dus) heeft nooit echt fatsoenlijk gewerkt hier dus als het niet aan de HDD ligt dan óf voltage erbij óf die set weg.nedernakker schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 15:49:
[...]
dat klinkt als mijn ergernis van de afgelopen maand met een setje OCZ gold 1600 cas8... heb het teruggebracht naar de winkel.. helemaal klaar mee, nu setje corsair erin.. niks geen problemen meer...
Thanks, ik had al gehoopt dat dit genoeg zou zijn maar wist eigenlijk wel beter. Moest nog andere dingen doen dus het moet maar een nachtje aanstaan met een test. Dan weet ik 't zekerepic_fail schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 15:21:
[...]
Je moet toch wel zo'n 8 uur testen voordat je zeker weet of het wel of niet goed is.
Tering! CPU bleek verbogen pinnetjes te hebben, ik een halfuur kutten met een pincet en vergrootglas, hem weer netjes passend in de socket gekregen, en nu EXACT hetzelfde gelul als met die six core; random hangups in post, bios en vooral: geen windows vlaggetje op het scherm. Nu zit ik weer te kloten met andere harddrives en een installatie cd om te kijken of een verse windows install op een lege schijf helpt maar nee, helemaal niets!
Heb nu alles geprobeerd. Ander geheugen, andere videokaart, andere CPU, andere hard drives, geen USB devices, andere voeding, 3 verschillende versies van BIOS. Resultaat nul komma niks. Dit klotebord gaat RMA.
[/]
[ Voor 117% gewijzigd door Dijkertje op 12-08-2010 21:58 . Reden: een post niet goed gelezen blijkbaar ]
Verwijderd
ik heb dit moederbord
pricewatch: Gigabyte GA-790XTA-UD4
deze voeding
pricewatch: Corsair TX650W
en deze processor ga ik over paar dagen halen
pricewatch: AMD Phenom II X6 1055T
( heb nu de x4 955 black edition die ik ga verkopen omdat ik denk betere resultaten te krijgen met een x6 )
alles is gewoon stock heb nog nooit oc of zo en de x6 zal gewoon uit de doos meteen in de pc gezet worden.
wat moet ik dus doen om de x6 naar 4.0 te oc'en
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Unganged. Was ergens een review van.KillerZero86 schreef op donderdag 12 augustus 2010 @ 21:48:
wat is nu eigenlijk beter met een Phenom II x4: ganged of unganged RAM mode? Ik lees dat Unganged er voor zorgt dat iedere core een eigen stukje RAM krijgt en dat er daardoor sneller gelezen kan worden. Aan de andere kant lees ik weer dat Ganged tot minder fouten leidt en bij dualchannel Memory de enige manier is om dit dualchannel ook te gebruiken. Welke van de twee zal tot het meeste prestatiewinst leiden?
Je denkt betere resultaten te krijgen met een x6... maar schaf je die x6 cpu dan aan voor de prestatiewinst of puur om over te klokken?Verwijderd schreef op zaterdag 14 augustus 2010 @ 18:32:
Ok absoluut nieuw als gaat om klokken dus ik heb veel hulp nodig.
ik heb dit moederbord
pricewatch: Gigabyte GA-790XTA-UD4
deze voeding
pricewatch: Corsair TX650W
en deze processor ga ik over paar dagen halen
pricewatch: AMD Phenom II X6 1055T
( heb nu de x4 955 black edition die ik ga verkopen omdat ik denk betere resultaten te krijgen met een x6 )
alles is gewoon stock heb nog nooit oc of zo en de x6 zal gewoon uit de doos meteen in de pc gezet worden.
wat moet ik dus doen om de x6 naar 4.0 te oc'en
Eigenlijk kan je het beste eens beginnen te kijken wat je kan bereiken met die 955, en als dat echt tegenvalt de overstap naar six core wagen. Om te beginnen zijn er nauwelijks applicaties die zo'n 6 core echt nodig hebben, dus de prestatiewinst is gering, en als je begint met overklokken, waarom zou je het dan niet eerst even op je huidige processor proberen? Met een beetje mazzel heb je een C3 stepping en kan je al hele mooie resultaten neerzetten
Wat voor koeling gebruik je trouwens op je CPU?
Oh, en zoals hierboven staat, zet de laatste versie van BIOS op je MoBo voordat je een x6 op je bordje schroeft, anders gaat het niet werken...
[ Voor 4% gewijzigd door Singular1ty op 14-08-2010 19:44 ]

Check temps
|2600k|Asus 290|
waterkoeling
hk rev2.5 cpu block
mips mobo block
mcp 355 pomp
480rad
[ Voor 9% gewijzigd door Bullus op 14-08-2010 23:04 ]
|2600k|Asus 290|
Ik zit erover te denken om ook de athlon II aan dit topic toe te voegen. Er is daar voor zover ik weet namelijk nog geen topic over op GoT. Een eigen topic beginnen voor alleen de athlon II lijkt me een no-go, ik verwacht dat dat een beetje een dood topic gaat worden. Graag even jullie mening hierover.
Lijkt mij geen probleem, is toch zowat hetzelfde op cache na.epic_fail schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 12:05:
[semi offtopic:]
Ik zit erover te denken om ook de athlon II aan dit topic toe te voegen. Er is daar voor zover ik weet namelijk nog geen topic over op GoT. Een eigen topic beginnen voor alleen de athlon II lijkt me een no-go, ik verwacht dat dat een beetje een dood topic gaat worden. Graag even jullie mening hierover.
Ik stem voor. Kunnen schreeuwlelijks met een unlockede Sempron 140 ook hun ei kwijtIk zit erover te denken om ook de athlon II aan dit topic toe te voegen.
Waarom moet ie weg? :CMijn X6 op stock speed gezet ivm verkoop
Het is al gebeurd, ik heb al een beginnetje gemaakt. Ik wacht alleen nog op een titelfix van een modje. Ik heb al een TR gemaakt.Singular1ty schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 19:24:
[...]
Ik stem voor. Kunnen schreeuwlelijks met een unlockede Sempron 140 ook hun ei kwijt
Verwijderd
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1347906
4ghz stabiel op 1.475volt.
morgen eens kijken of we de 4.2 halen 1.5volt voor 24/7 is veilig genoeg?
Volgens AMD is 1,5 prima.Verwijderd schreef op zondag 15 augustus 2010 @ 20:42:
update ;>
Ik heb nu nog met mijn stock cooler mijn X6 1055T op 3,3ghz 1,3v 11x300 HTT en 2700NB 1,25v
Mijn geheugen wilt niet echt lekker meewerken. Hij kan 1600Mhz prima aan op lagere cpu/nb snelheden maar combinatie van 1600/2700/300 wil niet lukken. Ik denk dat 3000NB ook gestopt wordt door het geheugen.
Mijn doel is 4ghz te halen als ik wat betere koeling/geheugen heb. Hopelijk ook nog wat hogere NB.
[ Voor 39% gewijzigd door Zenix op 15-08-2010 22:09 ]
Je NB loopt veel te hard joh, 2,6 is ruim voldoende voor 4Ghz, jij zit met de CPU pas op 3,3 en hebt de NB al op 2,7 staan O_oIk heb nu nog met mijn stock cooler mijn X6 1055T op 3,3ghz 1,3v 11x300 HTT en 2700NB 1,25v
Mijn geheugen wilt niet echt lekker meewerken. Hij kan 1600Mhz prima aan op lagere cpu/nb snelheden maar combinatie van 1600/2700/300 wil niet lukken. Ik denk dat 3000NB ook gestopt wordt door het geheugen.
Mijn doel is 4ghz te halen als ik wat betere koeling/geheugen heb. Hopelijk ook nog wat hogere NB.
Maar verwacht geen droomresultaten op stock koeling he...
Moet kunnen, komt alleen de levensduur v/ je CPU niet ten goede...update ;>
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 31,50 | € 31,50 |
1 | Nexus Real Silent D12SL-12 BW, 120m | € 4,- | € 4,- |
1 | GeIL GV34GB1333C7DC | € 84,60 | € 84,60 |
1 | AMD Phenom II X6 1055T | € 178,50 | € 178,50 |
1 | Asrock 890GX Extreme3 | € 105,- | € 105,- |
1 | Club3D HD5850 Overclocked Edition | € 269,48 | € 269,48 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.123,83 |
Bovenstaand zit in een Antec Sonata III met Antec Earthwatts 500W. Nou ben ik hiermee aan het overclocken geslagen, maar dat blijkt nog niet zo makkelijk te gaan als ik had gedacht. Het is voor mij de eerte keer dat ik echt bezig ben met overclocken en heb mij uiteraard wat ingelezen (onder andere de TS).
Ik ben begonnen met overclocken door simpelweg de "Load optimized CPU OC Setting" (voorbeeld) optie, die volgens mij je HTT aanpast, te gebruiken. Nu merk ik dat het hier al snel misgaat. Ik heb de CPU heel even op 3,5 Ghz gehad, maar krijg dit niet stabiel. Ook 3,2 Ghz gaf mij op den duur een blauw scherm in Windows (7 x64). CPU temps blijven in de 30 in HWmonitor (behalve AUXTIN

Jullie zullen ongetwijfeld aan gaan geven om handmatig waardes aan te gaan passen
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
AMD cool&quiet had ik al uitgezet btw.
Ja het lost wel wat problemen op ,als je CPU bv op 3,5GHz werkt en turbocore kickt in dan draait hij ineens op 3,9GHz en dat kan problemen opleveren.Pjoek schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 14:28:
Uuuh... is het zo simpel als dat? Dit kan de problemen oplossen?
AMD cool&quiet had ik al uitgezet btw.
En van die OC profielen ben ik ook niet echt fan van ,daarom raad ik je aan om nog wat meer in te lezen over overclocken.
Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x
Waterkoeling komt er binnekort op, wacht alleen op AMD top voor mijn EK Supreme LT.Singular1ty schreef op maandag 16 augustus 2010 @ 12:10:
[...]
Je NB loopt veel te hard joh, 2,6 is ruim voldoende voor 4Ghz, jij zit met de CPU pas op 3,3 en hebt de NB al op 2,7 staan O_o
Maar verwacht geen droomresultaten op stock koeling he...
En hogere clock snelheid kan niet met de stock ivm met temp. Maar je hoeft geen 4ghz te hebben voor hoge NB. Met hogere nb snelheid wordt mijn cpu niet warmer met stock cooler, maar het is wel sneller. Had geprobeerd 3,6Ghz te halen. Maar blijft ie met linx net onder de 60 graden met koel weer. Nu is die max 45 graden op 3,3 met deze settings is niet slecht met stock volgens mij.
[ Voor 19% gewijzigd door Zenix op 17-08-2010 14:47 ]
Ik zag deze in de QVL staan, iemand ervaring met deze reepjes? CORSAIR CMX4GX3M2A1600C9(XMP)
[ Voor 18% gewijzigd door rows op 17-08-2010 15:52 ]
|2600k|Asus 290|
kan ze voor €85,- krijgen.
[ Voor 7% gewijzigd door rows op 17-08-2010 16:07 ]
Meestal is 1333 met een beetje extra prik toch wel naar 1600 te schoppen. En boven 1600 schijn je niets van het verschil te merken, dus koop gewoon 1333Mhz geheugenlopt, alleen het prijsverschil tussen 1333 en 1600 is tegenwoordig zo minimaal en dan profiteer je toch van wat sneller geheugen. IN hoeverre je dit echt merkt is een tweede.
kan ze voor €85,- krijgen.
Het heeft gewoon weinig nut je NB zo hoog te laten lopen met die core snelheid, is wat ik probeerde te zeggen. De waarden die je haalt zijn zo gek niet voor stock, maar bottom line mag je NB best wat lager.En hogere clock snelheid kan niet met de stock ivm met temp. Maar je hoeft geen 4ghz te hebben voor hoge NB. Met hogere nb snelheid wordt mijn cpu niet warmer met stock cooler, maar het is wel sneller. Had geprobeerd 3,6Ghz te halen. Maar blijft ie met linx net onder de 60 graden met koel weer. Nu is die max 45 graden op 3,3 met deze settings is niet slecht met stock volgens mij.
[ Voor 12% gewijzigd door Singular1ty op 17-08-2010 16:38 ]
Ik zie niet in waarom ik hem lager zou zetten, aangezien die het prima doet gewoon met 1,25. Ook al heeft het weinig nut. Het is ook meer voorbereidend werk, ik heb mijn max htt en nb voor dit moment gevonden. Daarmee kan ik verder als mijn waterkoeling geinstalleerd is. Beste manier om te te clocken is volgens mij, eerst max core speed vinden. Dat was niet echt mogelijk met stock, daarna NB. Dat heb ik gedaan, en daarna geheugen. Maar mijn geheugen wilt niet echt goed meewerken, dus die gaan RMA aangezien ze niet helemaal fris zijn. Ondertussen probeer ik wat beter geheugen te krijgen.Singular1ty schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:37:
[...]
Het heeft gewoon weinig nut je NB zo hoog te laten lopen met die core snelheid, is wat ik probeerde te zeggen. De waarden die je haalt zijn zo gek niet voor stock, maar bottom line mag je NB best wat lager.
Beste heugen is met lage timings, heeft AMD veel baat bij. Ik weet niet of dat gaat lukken met dat geheugen. Als je op 1333 draait zal je wel lagere timings kunnen halen. Maar dat moet je gewoon testen.rows schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 15:51:
Ik heb even een vraag: Wat is volgens jullie goed geheugen voor de Asus Crosshair IV Formula? Gaarne geen OCZ geheugen. De bedoeling is om het systeem goed omhoog te schoppen met lucht en water in de toekomst.
Ik zag deze in de QVL staan, iemand ervaring met deze reepjes? CORSAIR CMX4GX3M2A1600C9(XMP)
1333 geheugen op 1600 gaat vaak ten koste van timings. Maar dat ligt allemaal aan het soort geheugen, zit teveel verschil in om zoiets te garanderen. En 1333 meestal op 1600 lijkt me niet echt.Singular1ty schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 16:37:
[...]
Meestal is 1333 met een beetje extra prik toch wel naar 1600 te schoppen. En boven 1600 schijn je niets van het verschil te merken, dus koop gewoon 1333Mhz geheugen
[ Voor 38% gewijzigd door Zenix op 17-08-2010 16:54 ]
@ Zenix, dat van die lage timings vindt ik een goede tip. Dit geheugen moet 9-9-9-24 doen volgens de site van corsair, dus dat is niet echt laag te noemen.
Edit; geheugen gevonden voor een €10,- meer op 7-7-7-21 (G-Skill Ripsaw F3-10666CL7D-4GBRH) Is dus wel 1333 geheugen, maar deze plakjes kan je schijnbaar goed kietelen en ze staan op de QVL
[ Voor 25% gewijzigd door rows op 17-08-2010 18:02 ]
Kan wel zo zijn dat ie op 1333 wel lagere timings kan, maar dat weet ik niet dat zal je moeten testen.rows schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 17:39:
precies, vandaar ook mijn vraag of iemand nog een goede geheugentip heeft voor mijn mobo. Met tip bedoel ik ook eigenlijk merk en type geheugen.
@ Zenix, dat van die lage timings vindt ik een goede tip. Dit geheugen moet 9-9-9-24 doen volgens de site van corsair, dus dat is niet echt laag te noemen.
Misschien kan die zelfs op 1600 lagere timings, met wat meer voltage. Ik zou voor AMD dit geheugen kiezen 1333 met cl7 of 1600 met cl7 of cl8. Je hoeft voor AMD geheugen niet op voltage te letten, meer dan 1.65 is geen probleem.
Met Intel heb je meer aan bandbreedte, en zijn de timings niet zo belangrijk. En AMD houdt meer van strakke timings, maar ook wel van bandbreedte dus je moet gewoon goeie balans vinden.
Dat geheugen ziet er goed uit, als je het op 1,65~1,7 zet kan je denk ik nog wel verder komen.rows schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 18:04:
geheugen gevonden voor een €10,- meer op 7-7-7-21 (G-Skill Ripsaw F3-10666CL7D-4GBRH) Is dus wel 1333 geheugen, maar deze plakjes kan je schijnbaar goed kietelen en ze staan op de QVL
Draait overigens op 1.5V
http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16820231276 Hier reviews van geheugen kan je wijzer van worden zijn er een hoop.
[ Voor 38% gewijzigd door Zenix op 20-08-2010 12:45 ]
Draait overigens op 1.5V
Verwijderd
ik gebruik :rows schreef op dinsdag 17 augustus 2010 @ 17:39:
precies, vandaar ook mijn vraag of iemand nog een goede geheugentip heeft voor mijn mobo. Met tip bedoel ik ook eigenlijk merk en type geheugen.
Edit; geheugen gevonden voor een €10,- meer op 7-7-7-21 (G-Skill Ripsaw F3-10666CL7D-4GBRH) Is dus wel 1333 geheugen, maar deze plakjes kan je schijnbaar goed kietelen en ze staan op de QVL
asus crosshair IV formula
amd phenom II X6 1090T
Corsair H50-1
SSD agility 2
Sapphire HD5770 Vapor-X OC
en het antwoord op je vraag : heb problemen gehad met verschillende merken maar uiteindelijk tevreden met OCZ3P1333LVAM4GK, Platinum AMD Edition
Ik denk dus dat zowel de interne sensor van de cpu als de sensor op het moederbord wat afwijkt van de werkelijke waarde, maar ik denk dat de werkelijke waarde dichter ligt bij de waarde die de cpu geeft. Kan dat kloppen?
Het moederbord in kwestie is een Gigabyte MA770-UD3 rev2.0, waarvan ik ondertussen al gelezen heb dat de moederbord-uitlezingen wat afwijken sinds bios-versie FB.

Ik ben een beetje aan het overclocken geslagen en merk dat mijn eerste core af en toe terugschiet van 3,3ghz naar ~600 mhz en dat de multiplier dan ook terugschiet naar x4. Turbo Core en Cool&Quiet zijn uitgeschakeld in de bios. Ik heb de NB en CPU voltages iets opgeschroeft em HTT verhoogd naar 240. Als ik de IntelBurninTest draai, dan blijven alle cores keurig op 3,3ghz en de test wordt succesvol voltooid.
Iemand een idee hoe dit kan en of dit klopt?
[ Voor 11% gewijzigd door Pjoek op 20-08-2010 20:58 ]
Hmm... ik heb een Asrock 890GX Extreme3 met 2.40 bios en volgens de Asrock site is dat de laatste. Ik heb dit overigens niet als ik stock draai.Verwijderd schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 21:13:
laaste bios er op? had dit ook met me 1090t nieuwe bios update en het was normaal
Nog andere ideeën?
Ik had dit ook, maar dan toen mijn X4 965 stock draaide. Die schoot ook terug naar 800 mhz. Heb even de BIOS gereset (via mobo) en daarna geen last meer van gehad. Misschien proberen?Pjoek schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 20:57:
[afbeelding]
Ik ben een beetje aan het overclocken geslagen en merk dat mijn eerste core af en toe terugschiet van 3,3ghz naar ~600 mhz en dat de multiplier dan ook terugschiet naar x4. Turbo Core en Cool&Quiet zijn uitgeschakeld in de bios. Ik heb de NB en CPU voltages iets opgeschroeft em HTT verhoogd naar 240. Als ik de IntelBurninTest draai, dan blijven alle cores keurig op 3,3ghz en de test wordt succesvol voltooid.
Iemand een idee hoe dit kan en of dit klopt?
Al geprobeerd en ook onder stock vertoont hij bij mij dit vage verschijnsel. Zelfs de laatste bios er nog eens overheen gezet, zonder gewenst resultaat. Ik heb mijn geheugen (GeIL GV34GB1333C7DC) getest en daar komen (onder default bios waardes) fouten naar voren. Dat wordt een RMA ben ik bang...Kiwitje schreef op vrijdag 20 augustus 2010 @ 22:58:
[...]
Ik had dit ook, maar dan toen mijn X4 965 stock draaide. Die schoot ook terug naar 800 mhz. Heb even de BIOS gereset (via mobo) en daarna geen last meer van gehad. Misschien proberen?
Het vreemde vind ik dat mijn huisgenoot, met precies dezelfde setup (zie eerdere reply), hetzelfde probleem heeft en ook fouten krijgt als hij zijn geheugen test. Toeval?!?

En toch klopt het niet met TurboCore en alles uitgeschakeld. Daarnaast draait het systeem niet stabiel.DevilsProphet schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 08:59:
Als hij bij belasting terug omhoogschiet, dan is er toch geen probleem? Ik heb in combinatie met een overclock van mijn X3 720BE een situatie van cool&quiet gesimuleerd met PhenomMRS Tweaker, een handige tool waarbij eigen gekozen instellingen voor voltage en multiplier mogelijk zijn, en dat onder een eigen gekozen belasting in procenten. Veel zuiniger, en nog steeds krachtig onder belasting.
Geheugen voor de zekerheid getest en memtest geeft fouten...

Ik heb twee identieke systemen (zie eerdere reply) en in beide geeft het GEiL geheugen fouten. Vreemd.
[ Voor 5% gewijzigd door Pjoek op 21-08-2010 11:27 ]
memtest fouten kunnen ook door NB komen, als je snel geheugen met strakke timings draaid kan het zo zijn dat je wat meer NB voltage moet geven om het stabiel te te krijgen. Zelfs met stock. AMD memory controller is wat zwaarder voor het geheugen, dus als beetje meer NB niet helpt iets meer voltage op geheugen. Als dat allemaal niet helpt, RMA ja.Pjoek schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 11:27:
[...]
En toch klopt het niet met TurboCore en alles uitgeschakeld. Daarnaast draait het systeem niet stabiel.
Geheugen voor de zekerheid getest en memtest geeft fouten...![]()
Ik heb twee identieke systemen (zie eerdere reply) en in beide geeft het GEiL geheugen fouten. Vreemd.
Trouwens ik heb mijn nieuwe geheugen ook binnen, en gelukkig had ik gelijk het lag aan het geheugen dat ik geen 300HTT 2700NB 1600 geheugen haalde, dat wil nu wel, zie hier http://img571.imageshack.us/img571/8365/12109687.jpg . Als ik waterkoeling heb haal ik de 4Ghz hopelijk, en daarna probeer ik geheugen timings nog wat strakker te krijgen 7-7-7 lijkt me geen probleem. En misschien wil 3000NB dan ook nog wel, maar dat is geen prioriteit.
[ Voor 22% gewijzigd door Zenix op 21-08-2010 12:56 ]
Op de twee afzonderlijke systemen krijg ik met default bios waardes (stock) met memtest verschillende fouten. Lijkt me niet goed. Ik heb beide sets GeIL GV34GB1333C7DC al als RMA aangeboden. Ik heb gevraagd of ik het kan ruilen voor Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4G. Is dat een goed (maar ~13 euro duurder) alternatief?Zenix schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 12:51:
[...]
memtest fouten kunnen ook door NB komen, als je snel geheugen met strakke timings draaid kan het zo zijn dat je wat meer NB voltage moet geven om het stabiel te te krijgen. Zelfs met stock. AMD memory controller is wat zwaarder voor het geheugen, dus als beetje meer NB niet helpt iets meer voltage op geheugen. Als dat allemaal niet helpt, RMA ja.
Trouwens ik heb mijn nieuwe geheugen ook binnen, en gelukkig had ik gelijk het lag aan het geheugen dat ik geen 300HTT 2700NB 1600 geheugen haalde, dat wil nu wel, zie hier http://img571.imageshack.us/img571/8365/12109687.jpg . Als ik waterkoeling heb haal ik de 4Ghz hopelijk, en daarna probeer ik geheugen timings nog wat strakker te krijgen 7-7-7 lijkt me geen probleem. En misschien wil 3000NB dan ook nog wel, maar dat is geen prioriteit.
@Zenix: welk moederbord gebruik je in combi met je x6?
Ja dan zou ik ze RMA sturen. Weet niet of dat geheugen veel beter is, wel hoge timings. Maar kan zo zijn dat ie op 1333 wel lage timings doet maar dat moet je testen. 1600 CL 8 misschien kan dat ook wel, met wat meer voltage 1.7 bijv. 1600 CL8 is sneller dan 1333 CL7. Zelf heb ik dit pricewatch: Corsair Dominator CMP4GX3M2C1600C7 geheugen is net nieuw, stond niet op mijn QVL maar werkt perfect.Pjoek schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 13:53:
[...]
Op de twee afzonderlijke systemen krijg ik met default bios waardes (stock) met memtest verschillende fouten. Lijkt me niet goed. Ik heb beide sets GeIL GV34GB1333C7DC al als RMA aangeboden. Ik heb gevraagd of ik het kan ruilen voor Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4G. Is dat een goed (maar ~13 euro duurder) alternatief?
Dit is mijn moederbord Asus M4A89GTD PRO/USB3
http://www.asus.com/produ...WbkolMf0DOW0IV&templete=2
Heb voor Asus gekozen, aangezien hun die turbo unlocker hebben. Dat is een verbeterde versie van de Turbo functie. En het bord wil ook goed klokken.
[ Voor 14% gewijzigd door Zenix op 21-08-2010 16:47 ]
Ik ben op zoek naar een nieuw moederbordje om mijn 940BE te huisvesten, aangezien mijn M3A78-PRO waarschijnlijk aan het overlijden is. ik wou sowiso al iets anders ivm met de waardeloze OC mogelijkheden ("max 1.3v Vcore..."). en dat schiet niet op.
maar nu is mijn vraag aan jullie overclockers, wat zijn de Goede overclockbordjes voor Socket AM2+.
Het budget licht op 100 á 110 euro.
DDR2 is een must.
Nu had ik al gelezen dat de 790GX of 780FX icm met en SB750 dan hetgeen is wat je moet hebben.
maar dan nog welk moederbord?
2e hands met garantie is evt ook een Optie
ik hoef echt niet het maximale uit mijn 940BE te persen. maar richting de 4.0Ghz zou ik wel leuk vinden.
Setup voor de rest
Coolermaster 690CM Advanced 2
Corsair HX450
Scythe Mugen 2
GTS250 met Zalman VF1000CU
+ veel Airflow.
Ikzelf had zoiets in gedachten : pricewatch: Gigabyte GA-MA790X-UD3P
Alvast beadnkt
[ Voor 8% gewijzigd door MokaNi op 21-08-2010 21:11 ]
4 GHz is heel waarschijnlijk al voorbij de max... dus dat zou ik maar uit mijn hoofd zetten..MokaNi schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 21:08:
ik hoef echt niet het maximale uit mijn 940BE te persen. maar richting de 4.0Ghz zou ik wel leuk vinden.
[ Voor 45% gewijzigd door vorda op 21-08-2010 22:50 ]
ik doelde ook in de zin vna 3.5 3.6 Ghz. de rest is mooi meegenomen.nedernakker schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 22:31:
[...]
4 GHz is heel waarschijnlijk al voorbij de max... dus dat zou ik maar uit mijn hoofd zetten..
dan doel je daar op en niet richting 4 GHzMokaNi schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 23:31:
[...]
ik doelde ook in de zin vna 3.5 3.6 Ghz. de rest is mooi meegenomen.
Nu wilde ik vandaag eens bekijken of ik vier cores aan de praat krijg, maar om een of andere reden ziet hij helemaal niks. Ik snap eigenlijk niet zo goed waar het fout kan gaan, aangezien die Gigabyte 880 prima cores zou moeten kunnen unlocken?
Wat doet je mobo net als je de cores wilt unlocken?
Geef even iets meer informatie.B_FORCE schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 11:44:
Ik heb sinds kort een nieuw systeem met een Phenom X2 555 BE en een Gigabyte GA-880GMA-UD2H.
Nu wilde ik vandaag eens bekijken of ik vier cores aan de praat krijg, maar om een of andere reden ziet hij helemaal niks. Ik snap eigenlijk niet zo goed waar het fout kan gaan, aangezien die Gigabyte 880 prima cores zou moeten kunnen unlocken?
MOBO doet niks als ik de unlock modus op enable zet.
Om even duidelijk te zijn, het is niet zo dat het niet werkt of dat het systeem vast loopt/ ze niet ziet, maar ik zie zelfs in mijn BIOS helemaal niks.
Ik begrijp prima dat sommige cores defect zouden kunnen zijn, maar ik moet ze op zijn minst kunnen zien in mijn BIOS (daarna komt pas de vraag of het wel werkt)
Ja, zelfde verhaal.vorda schreef op maandag 23 augustus 2010 @ 12:45:
Ik heb geen ervaring met gigabyte unlocking, maar zie in je handleiding dat er in EasyTune6 op advanced mode ook een functie voor core unlocking in zit. Heb je daar ook al eens gekeken?
Naar ik begrepen heb doet gigabyte iets "slims" met de ACC settings.
Ze noemen het volgens mij ook anders. (de term kom ik zelf nergens tegen althans)
Ze hebben het echter wel degelijk over "unlocking hidden cores"
[ Voor 6% gewijzigd door B_FORCE op 23-08-2010 12:50 ]
Het is namelijk nogal vreemd dat er enkel maar 2 cores gezien worden.
Je zou op zijn minst er 4 moeten kunnen zien. Ik heb al een technische notitie naar Gigabyte gestuurd.
Om een idee te geven, dit is het menu. (ik heb het plaatje eventjes geleend van internet).
Bij mij staan daar dus maar 2 cores.

Ook hier zie je dat er meer cores bij staan:
http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=1869&pageID=9120
Lijkt me heel sterk dat ik toevallig een X2 555 heb met maar twee daadwerkelijke fysieke cores??
[ Voor 42% gewijzigd door B_FORCE op 23-08-2010 17:45 ]
Nu uiteraard geprobeerde de 4de core te unlocken
En hij doet het als een Phenom II X4 B45 cpu
met ook 6mb L3 Cache volgens CPU-Z
stressedtest met prime95 4 uurtjes en hij wordt niet warmer als 65C met stockkoeler
de voltage van 1.3250 naar 1.3750
loopt dus prima stabiel en waarschijnlijk ook nog wel wat koeler met een betere fan.
maar nu het volgende probleem. Hij boot niet altijd goed op van een koude boot.
Hij heeft soms wel 4 reboots nodig waardat hij de biosbootscreen laat zien.
Waar kan dit aan liggen?
als hij is geboot dan lukt een warme reboot meestal wel in 1 keer, maar zodra je de stroom eraf haalt dan weer hetzelde probleem
Ik heb een 400watt voeding wat genoeg zou moeten zijn omdat ik geen extreme videokaart erin heb zitten(gebruik onboard) en maar 1 hdd & dvd
Ik had de CPU op 3,8Ghz lopen door de multiplier op 19x te zetten, CPU voltage verhoogd naar 1,4V, NB op 2400Mhz gezet met voltage op 1,2V en verder turbo, cool 'n quiet en alle andere overclock verstorende functies in bios uitgezet.
Bij het stress testen viel het hele systeem ineens uit. Gewoon boem. Weg. Omdat de fans alleen maar even heel kort bewegen wanneer ik de boel nu probeer te starten, vermoed ik ergens een kortsluiting. Er gebeurt verder niets. Heb nog een loze CMOS reset gedaan, hangen en opstartproblemen troubleshooter is niet veel hulp omdat ik niets kan met de pc, hebben jullie nog suggesties?
[ Voor 4% gewijzigd door Singular1ty op 25-08-2010 17:21 ]
Zou me verbazen als het aan de overclock lag, een nieuw onderdeel dat niet helemaal goed is of kortsluiting lijkt mij. Als je mogelijkheid hebt probeer onderdelen apart te testen met andere hardware, zou ik dat doen. Anders wordt het moeilijk verhaal als je alles al geprobeerd hebt.Singular1ty schreef op woensdag 25 augustus 2010 @ 17:19:
Ik heb mn 1090T eindelijk werkend gekregen in een MSI 770 G45 moederbordje. De boel wordt gevoed door een 850W SilverStone Decathlon Series DA800 voeding. Ik ging eens experimenteren met het overclockpotentieel, en volgens mij heb ik het nu echt verneukt.
Ik had de CPU op 3,8Ghz lopen door de multiplier op 19x te zetten, CPU voltage verhoogd naar 1,4V, NB op 2400Mhz gezet met voltage op 1,2V en verder turbo, cool 'n quiet en alle andere overclock verstorende functies in bios uitgezet.
Bij het stress testen viel het hele systeem ineens uit. Gewoon boem. Weg. Omdat de fans alleen maar even heel kort bewegen wanneer ik de boel nu probeer te starten, vermoed ik ergens een kortsluiting. Er gebeurt verder niets. Heb nog een loze CMOS reset gedaan, hangen en opstartproblemen troubleshooter is niet veel hulp omdat ik niets kan met de pc, hebben jullie nog suggesties?
Heb je de pc op stock settings ook eerst getest een aantal dagen?
[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 25-08-2010 17:58 ]
Maarja, dan moet je toevallig wel een CPU in de buurt hebben liggen
Ja ik vond het ook wat, de settings die ik gebruikte leken me redelijk veilig. Ik heb geen brandlucht geroken maar ik ben ook kapot verkouden dus dat helpt niet echt. Op stock heeft het een paar dagen gedraaid zonder problemen, met die t1090 en een unlockede 555be...Zou me verbazen als het aan de overclock lag, een nieuw onderdeel dat niet helemaal goed is of kortsluiting lijkt mij. Als je mogelijkheid hebt probeer onderdelen apart te testen met andere hardware, zou ik dat doen. Anders wordt het moeilijk verhaal als je alles al geprobeerd hebt.
Heb je de pc op stock settings ook eerst getest een aantal dagen?
Het grote feest is dat het moederbord net nieuw is, en dat ik mn oude zojuist RMA heb gedaan omdat ie er ook mee op hield na wat CPU wissels. Ik begin nu de voeding te verdenken, want dat oude bord hield er ook mee op, met die voeding. De symptomen waren wel anders.
Ik heb nu nog een 555be liggen, maar de symptomen doen me niet direct aan een opgeblazen CPU denken. Ik denk dat ik de hele boel nog 1x test met het bord dat ik dan terug moet krijgen v/d RMA, als dat bord vervolgens ook de pijp uit gaat is het al die tijd de voeding geweest.De bekende CPU wisseltruc wil ook nog eens helpen.
Maarja, dan moet je toevallig wel een CPU in de buurt hebben liggen
[ Voor 18% gewijzigd door Singular1ty op 26-08-2010 13:47 ]
Goed.. setje GEiL geheugen uitgebreid getest en ter RMA aangeboden. Het geheugen (zie quote) blijkt echter niet meer leverbaar. Iemand een goed alternatief betreft geheugen voor de combi Asrock 890GX Extreme3 + 1055T, waarmee je goed kan overclocken? De QVL van het moederbord is een beetje verouderd volgens mij. Prijs tot ongeveer 100 in de PW.Pjoek schreef op zaterdag 21 augustus 2010 @ 13:53:
[...]
Op de twee afzonderlijke systemen krijg ik met default bios waardes (stock) met memtest verschillende fouten. Lijkt me niet goed. Ik heb beide sets GeIL GV34GB1333C7DC al als RMA aangeboden. Ik heb gevraagd of ik het kan ruilen voor Kingston HyperX KHX1600C9D3K2/4G. Is dat een goed (maar ~13 euro duurder) alternatief?
Ik heb een hele tijd gewerkt bij een reparatie bedrijf en, raar maar waar, dit hielp vaak.
Doe jij nog iets met die andere 555BE

[ Voor 14% gewijzigd door B_FORCE op 26-08-2010 15:14 ]
Dat gaan we dan maar eens proberen heHet gaat ook niet om het feit dat de CPU defect is, maar heel vaak wil een mobo weer tot leven komen met een andere CPU.
Ik heb een hele tijd gewerkt bij een reparatie bedrijf en, raar maar waar, dit hielp vaak.
off topic reply:
Die 555be gaat in een game systeempje dat ik bouw voor de verkoop, maar sinds ik nu al 3 maanden aan het kloten ben met de upgrade van mn hoofdsysteem hou ik hem waarschijnlijk nog wel even als backup...
Op het moment schijnt G.Skill eco ram de bom te zijn. In Nederland heb ik geen winkels gevonden, maar je kunt ze in Duitsland bestellen. Ze kosten onder de 100 euro, maar er komen nog wel verzendkosten van zo'n 15 euro bij. Verschillende reviews zeggen dat dit geheugen enorm goed is, van 1600 naar 1900 mhz met nauwelijks meer voltage nodig. Google maar als je overtuigd wil wordenPjoek schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 15:13:
[...]
Goed.. setje GEiL geheugen uitgebreid getest en ter RMA aangeboden. Het geheugen (zie quote) blijkt echter niet meer leverbaar. Iemand een goed alternatief betreft geheugen voor de combi Asrock 890GX Extreme3 + 1055T, waarmee je goed kan overclocken? De QVL van het moederbord is een beetje verouderd volgens mij. Prijs tot ongeveer 100 in de PW.
Ok. Ik wil het alleen eigenlijk bij Azerty bestellen. Daar komt het vorige setje vandaan en als ik daar bestel hoef ik niet moeilijk te doen met geld terugkrijgen om weer ergens anders weer uit te gaan geven etc. Dus een setje uit de PW is eigenlijk wenselijkCvan schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 17:57:
[...]
Op het moment schijnt G.Skill eco ram de bom te zijn. In Nederland heb ik geen winkels gevonden, maar je kunt ze in Duitsland bestellen. Ze kosten onder de 100 euro, maar er komen nog wel verzendkosten van zo'n 15 euro bij. Verschillende reviews zeggen dat dit geheugen enorm goed is, van 1600 naar 1900 mhz met nauwelijks meer voltage nodig. Google maar als je overtuigd wil worden
Je moederbord kan tot 1800 mhz aan, maar uit deze thread blijkt dat 1333 mhz geheugen met een lagere latency sneller werkt op amd platforms dan 1666 mhz met wat hogere latencys. Als je dus op hogere reference clocks komt is het dus misschien effectiever om je geheugen een tandje minder snel te laten draaien, maar de latencies een stuk strakker te zetten.Pjoek schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 18:03:
[...]
Ok. Ik wil het alleen eigenlijk bij Azerty bestellen. Daar komt het vorige setje vandaan en als ik daar bestel hoef ik niet moeilijk te doen met geld terugkrijgen om weer ergens anders weer uit te gaan geven etc. Dus een setje uit de PW is eigenlijk wenselijk
Dit doortrekkend kun je dus denk ik voor 1333 mhz of 1666 mhz geheugen gaan met een lage latency.
Hier een bij azerty, ik weet zelf niet of deze goed overclockt. Het is low voltage ram wat in princiepe meer overclock potentieel geeft... Edit: Op de ocz site staat van alles over Intel, maar volgens mij werken ze gewoon op AMD systemen. Ddr3 ram is ddr3 ram.
De OCZ black editions zijn wel erg goed, maar die kosten 130 euro.
Dit ripjaws setje schijnt een van de beste bang for the buck setjes te zijn. Helaas niet bij azerty.
Verder gaan goede overclock setjes al snel boven de 100 euro.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, ik vond het zelf ook heel moeilijk om een goede set te vinden (voornamelijk weinig aanbod hier in NL) en ben dus maar uit noodzaak in Duitsland gaan kijken, het is daar een stuk goedkoper, meer aanbod, maarja, je zit met die verzendkosten

[ Voor 3% gewijzigd door Singular1ty op 26-08-2010 20:39 ]
Hier zijn die ram sticks: pricewatch: GeIL Black Dragon GB34GB1333C6DC
109 euro inclusief verzending
Mooi, lekkere timings, misschien kan dat geheugen ook wel 1600. Wat voor voltage zijn die timings? 1.5 of 1.65Singular1ty schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 20:37:
Ik heb mezelf getrakteerd op een setje GeiL Black Dragons. 8GB 1333 geheugen met retestrakke 6-6-6-24 timings. Voor 230 euro krijg je dus behoorlijk wat. 115 als je voor 4GB gaat, en besteld via Azerty.
Ik heb mijn geheugen pricewatch: Corsair Dominator CMP4GX3M2C1600C7
nu op 7-8-7-18-27 ( standaard 7-8-7-20-41 ) gekregen, 7-7-7-20 kreeg ik niet voor elkaar op 1.7v. En meer dan 1.7 wou ik niet geven, nu heb ik het geheugen op 1,6750. Ga nog kijken of ik lager dan 18 tras kan krijgen. En misschien nog iets lagere trc.
Volgens GeIL zelf moet dat geheugen voor C6 iets van 1,6-1,7V hebben. Gezien dat toch wel redelijk veel is betwijfel of ik die reepjes kan pushen tot 1600 met behoud van die timings.Mooi, lekkere timings, misschien kan dat geheugen ook wel 1600. Wat voor voltage zijn die timings?
Ik neig er sterk naar meteen voor 1600mhz geheugen te gaan met lagere latencies. Een prijs van iets boven de 100 euro neem ik dan voor lief. 1x geheugen retour sturen is voor mij voldoendeCvan schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 19:45:
[...]
Je moederbord kan tot 1800 mhz aan, maar uit deze thread blijkt dat 1333 mhz geheugen met een lagere latency sneller werkt op amd platforms dan 1666 mhz met wat hogere latencys. Als je dus op hogere reference clocks komt is het dus misschien effectiever om je geheugen een tandje minder snel te laten draaien, maar de latencies een stuk strakker te zetten.
Dit doortrekkend kun je dus denk ik voor 1333 mhz of 1666 mhz geheugen gaan met een lage latency.
Hier een bij azerty, ik weet zelf niet of deze goed overclockt. Het is low voltage ram wat in princiepe meer overclock potentieel geeft... Edit: Op de ocz site staat van alles over Intel, maar volgens mij werken ze gewoon op AMD systemen. Ddr3 ram is ddr3 ram.
De OCZ black editions zijn wel erg goed, maar die kosten 130 euro.
Dit ripjaws setje schijnt een van de beste bang for the buck setjes te zijn. Helaas niet bij azerty.
Verder gaan goede overclock setjes al snel boven de 100 euro.
Ik hoop dat je er wat aan hebt, ik vond het zelf ook heel moeilijk om een goede set te vinden (voornamelijk weinig aanbod hier in NL) en ben dus maar uit noodzaak in Duitsland gaan kijken, het is daar een stuk goedkoper, meer aanbod, maarja, je zit met die verzendkosten
Ik zie geen heatspreaders erop. Gaat dat goed komen met warmte in combinatie met overclocken e.d?Cvan schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 21:16:
Er zijn zeker mooie opties, vlak boven de 100 euro.
Hier zijn die ram sticks: pricewatch: GeIL Black Dragon GB34GB1333C6DC
109 euro inclusief verzending
Ik zat daarnaast ook een beetje te kijken naar Kingston HyperX en Corsair (niet Dominator) reepjes, maar das lastig met een cas van 7 en 1600mhz geheugen. Moet ik bepaald geheugen nog vermijden vanwege bepaalde voltages trouwens of maakt dat voor AMD niet uit?
CL7 op 1600 is sneller dan CL6 op 1333. Dus timings verlagen is een optie.Singular1ty schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:43:
[...]
Volgens GeIL zelf moet dat geheugen voor C6 iets van 1,6-1,7V hebben. Gezien dat toch wel redelijk veel is betwijfel of ik die reepjes kan pushen tot 1600 met behoud van die timings.
Heatspreaders, zijn voor de hitte te verpreiden, zijn niet noodzakelijk.Pjoek schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 10:45:
[...]
Ik neig er sterk naar meteen voor 1600mhz geheugen te gaan met lagere latencies. Een prijs van iets boven de 100 euro neem ik dan voor lief. 1x geheugen retour sturen is voor mij voldoende
Ik zie geen heatspreaders erop. Gaat dat goed komen met warmte in combinatie met overclocken e.d?
Ik zat daarnaast ook een beetje te kijken naar Kingston HyperX en Corsair (niet Dominator) reepjes, maar das lastig met een cas van 7 en 1600mhz geheugen. Moet ik bepaald geheugen nog vermijden vanwege bepaalde voltages trouwens of maakt dat voor AMD niet uit?
Een fan op het geheugen zetten doet meer. Voltage maakt niet uit voor AMD geheugen je kan gewoon 2v DDR3 nemen. Ik zou sowieso voordat je geheugen koopt het gaan googlen, en kijken op xtremesystems.org bijv. Daar kan je veel informatie opdoen, reviews lezen op newegg. Daar kan je wijzer van worden. G.skill eco is populair en dan vooral de lage latencies versies die klokken goed, zijn standaard 1,35v. Maar kunnen ook 1,65
[ Voor 28% gewijzigd door Zenix op 27-08-2010 11:04 ]
pricewatch: OCZ OCZ3BE1600LV4GK Deze doen het goed, de OCZ black editions. CL 7-7-7-24(CAS-TRCD-TRP-TRAS) @ 1.65 Volts. Die latencys kunnen vast nog een stuk omlaag met een voltage bump tot ongeveer 0,2 v extra.
pricewatch: Corsair Dominator CMP4GX3M2C1600C7 Corsair dominators zijn ook wel goed. 7-8-7-24 @ ik denk ook 1.65v. Weer allemaal intel gezwam maar werkt hoogstwaarschijnlijk gewoon met amd.
pricewatch: GeIL Gaming Evo Two GET34GB1600C7DC Een GeIL setje. 7-7-7-24 @ 1,6 volt
Die laatste 2 hebben wat hogere headspreaders, moet je even kijken of dat past met je CPU koeler. Ze zijn allemaal te koop bij azerty. Ik weet niet hoe goed deze setjes individueel zijn, dat zou je even moeten googlen.
Goed spul hoor en niet echt duur