Volgens mij doet m'n TA2024 hetzelfde hoor
Ja, de TA2024 zorgt ook voor een spanningsval. Neemt niet weg dat de TA2024 vele malen zuiniger is dan de MCA-nogwat.
het bewijs staat al op de doos : Marquant,
Bij mij komt er trouwens zeer redelijk geluid uit, hij zit samen met twee 16cm speakers in een 20L metalen jerrycan wat blijkbaar goed is.
Bij mij komt er trouwens zeer redelijk geluid uit, hij zit samen met twee 16cm speakers in een 20L metalen jerrycan wat blijkbaar goed is.
Ik ben op zoek naar een low power audio systeem voor op mijn boot mijn oog is gevallen op deze speakers icm TA2024:
http://www.visaton.de/en/...reitband/fr13wp_sw_4.html
Aangezien ik niet veel weet van vermogen berekeningen zou ik willen vragen of iemand kan bevestigen of dit een goede combo gaat vormen.
http://www.visaton.de/en/...reitband/fr13wp_sw_4.html
Aangezien ik niet veel weet van vermogen berekeningen zou ik willen vragen of iemand kan bevestigen of dit een goede combo gaat vormen.
Member of QU|CCC Sub team Lilacgrazer&K03(K)
ik vind 60W een beetje weinig, maar kan het niet ondersteunen met een onderzoek of berekening.
Volgens mij staan er op conrad.nl ook een paar waterproof speakers met een iets hoeger vermogen
Volgens mij staan er op conrad.nl ook een paar waterproof speakers met een iets hoeger vermogen
Heeft er iemand ervaring met de ta2024 "versie 2"?
Is die echt beter of is er geen verschil?
EDIT: ik heb nog een adapter van 12.9V 1.39A is deze krachig genoeg of is die net te zwak?
Is die echt beter of is er geen verschil?
EDIT: ik heb nog een adapter van 12.9V 1.39A is deze krachig genoeg of is die net te zwak?
[ Voor 33% gewijzigd door Mc55 op 28-05-2010 23:19 ]
Meer Watt is niet altijd beter hoorsjaakwortel schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 21:26:
ik vind 60W een beetje weinig, maar kan het niet ondersteunen met een onderzoek of berekening.
En bij deze speakers gaat het om echte Watts denk ik, en niet zo'n schreeuwerige "3.0000W" tekst
En je TA2024 is ook geen 60W
Ik wil het volume van mijn kratje van buitenaf kunnen reguleren. Het lijkt mij dat het veranderen van de ingangs/uitgangsspanning van de versterker de oplossing zou moeten zijn. Gaat dat lukken met http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=700817 deze?
En hoe moet ik die dan aansluiten? of wijst zich dat vanzelf?
alvast bedankt
EDIT: Ik zie net dat die link naar een knop is en niet naar de schakelaar zelf. De schakelaar zelf is €18 (iets te duur vind ik). Is er een andere manier om het volume van buitenaf (dus niet via de mp3-speler) te regelen?
En hoe moet ik die dan aansluiten? of wijst zich dat vanzelf?
alvast bedankt
EDIT: Ik zie net dat die link naar een knop is en niet naar de schakelaar zelf. De schakelaar zelf is €18 (iets te duur vind ik). Is er een andere manier om het volume van buitenaf (dus niet via de mp3-speler) te regelen?
[ Voor 25% gewijzigd door Jacco91 op 28-05-2010 23:26 ]
Met een draaiknop ben je niet veel, neem alleszins een potmeter 
En dan liefst nog logaritmisch, anders gaat de volumeregeling niet mooi evenredig met het aantal omwentelingen.
Aangezien je 2 kanalen tegelijk wilt dimmen (om het mooiste resultaat te hebben) kan je best ook een stereo potmeter kopen.
Qua waarde wordt 50 a 100 kOhm geadviseerd en dan kom ik dus bij deze uit: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=441949
Helaas hangt er een stevig prijskaartje aan voor een simpele volumeregeling..
Aansluiten is de ene kant aan de massa, andere kant aan de mp3. Het variabele contact (de loper) naar de ingang van de versterker.
Edit: Hoewel: deze is goedkoper: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=446076
En dan liefst nog logaritmisch, anders gaat de volumeregeling niet mooi evenredig met het aantal omwentelingen.
Aangezien je 2 kanalen tegelijk wilt dimmen (om het mooiste resultaat te hebben) kan je best ook een stereo potmeter kopen.
Qua waarde wordt 50 a 100 kOhm geadviseerd en dan kom ik dus bij deze uit: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=441949
Helaas hangt er een stevig prijskaartje aan voor een simpele volumeregeling..
Aansluiten is de ene kant aan de massa, andere kant aan de mp3. Het variabele contact (de loper) naar de ingang van de versterker.
Edit: Hoewel: deze is goedkoper: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=446076
Op een normaal volume lukt dat wel, maar zorg best voor een stevige elco.Mc55 schreef op vrijdag 28 mei 2010 @ 22:54:
[ Voor 21% gewijzigd door Malantur op 28-05-2010 23:29 ]
'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.
thanks voor je reactie. Die prijs is idd te veel voor het kleine beetje gebruiksgemak die het levert... niets voor mij dus (op dit moment iig)
Bekijk nog even mijn edit, ik vond net nog deze: http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=446076
Ik vermoed dat die wel kan werken als volumeregelaar.
Ik vermoed dat die wel kan werken als volumeregelaar.
hmmm.... ik houd het denk ik maar gewoon bij het volumeregelen via mp3
kheb niet superveel verstand ervan namelijk...
toch bedankt
toch bedankt
Ik ga ook een kistradio maken :]

Testsetupje met een TA2024 en een 12Ah gelaccu. In het eindresultaat ga ik 8 A batterijen gebruiken.

Testsetupje met een TA2024 en een 12Ah gelaccu. In het eindresultaat ga ik 8 A batterijen gebruiken.
@Meuzik
Mooie plaatjes man! Vooral die met topview.
@Jacco
Wat toevallig, terwijl ik wat faq vragen aan de startpost aan het toevoegen was waren jullie aan het praten over het regelen van het volume.
Vanaf nu staan er dan ook 3 nieuw vragen + antwoord in de faq:
@Jacco
Wat toevallig, terwijl ik wat faq vragen aan de startpost aan het toevoegen was waren jullie aan het praten over het regelen van het volume.
Verwijderd
even over die volumeregeling, je kunt de potmeter beter als spanningsdeler gebruiken.Michel5128 schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 00:47:
@Meuzik
@Jacco
Malantur en Michel, bedankt voor de informatie over het aansluiten van de potmeter.
Op dit moment heb ik dit op m'n Conrad-memolijst staan:Is deze Elco geschikt voor gebruik en wie heeft er tips over hoe ik deze het best kan aansluiten/bevestigen? Overigens heb ik ook het complete bestellijstje voor de hKS besteld + nieuwe soldeerbout.
Op dit moment heb ik dit op m'n Conrad-memolijst staan:Is deze Elco geschikt voor gebruik en wie heeft er tips over hoe ik deze het best kan aansluiten/bevestigen? Overigens heb ik ook het complete bestellijstje voor de hKS besteld + nieuwe soldeerbout.
[ Voor 9% gewijzigd door BBotman op 29-05-2010 11:27 ]
Die elco is goed, je sluit hem best aan zo dicht mogelijk bij de verbruiker (TA2024 in dit geval). Let op de polariteit!
Ik heb mijn MP3-decoder binnen, zelfde type als kratradio.nl en ik heb de TA2024 MKIII Amp.
Maar toen ik de MP3-decoder probeerde te verbinden met de amp middels bijgevoegd kabeltje, bleek dit niet te passen
. Ik zie dat iedereen de TA2024 MKII gebruikt en daar werkt het wel, maar bij de nieuwe versie is die aansluiting blijkbaar verandert. Iemand hier ook ervaring mee, of een idee hoe ik de MP3-decoder toch aan kan sluiten aan mijn amp?
Maar toen ik de MP3-decoder probeerde te verbinden met de amp middels bijgevoegd kabeltje, bleek dit niet te passen
[ Voor 3% gewijzigd door IChaosI op 29-05-2010 12:34 ]
Foto's? Mijn kristallen bol is gisteren gevallen..
Bedankt voor het meedenken, je hebt gelijk. Ik heb het plaatje aangepast. Ik weet nu alleen niet of het klopt met hard/zacht want ik heb het zelf nog niet uitgeprobeerd. Mocht dit verkeerd om zijn dan moet de ground en signaalingang bij de potmeter omgedraaid worden.Verwijderd schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 07:41:
[...]
even over die volumeregeling, je kunt de potmeter beter als spanningsdeler gebruiken.
Hier de MP3-Decoder en de amp.Malantur schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 12:34:
Foto's? Mijn kristallen bol is gisteren gevallen..
Hetgeen wat ik rood omcirkelt heb is de aansluiting voor het stekertje, hij past in de MP3-decoder (ook logisch, want daar werd hij bij geleverd), maar in geen van de aansluitingen van de amp

[ Voor 3% gewijzigd door IChaosI op 29-05-2010 13:07 ]
Waarom wil je ze op elkaar aansluiten? Op de MP3-decoder is dat namelijk de + en - voedingingang.
Ik was net hetzelfde aan het denken: 2 pins is de voeding (+ en -), en 3 pins is het signaal (L, R en GND)
Om even gedeeltelijk dit onderwerp te kapen: Hoe heten deze kabeltjes (3 pins) en waar zijn deze te verkrijgen? Ik heb er een aantal nodig zodat ik naar alle hartelust kan knutselen en eea kan verkloten.
Nou ik heb eens gepoogd een stereopotmeter op de ingang van de TA2024 te fabrieken, maar niet echt het gewenste resultaat! Als ik de potmeter namelijk helemaal dicht draai, maakt hij nog steeds geluid...
Het is een 50K potmeter (wellicht toch te weinig?) en een gemodde TA2024 en die heb ik als volgt aangesloten:

Heb ik hem wel goed aangesloten? Of is 50K gewoon te weinig?
Het is een 50K potmeter (wellicht toch te weinig?) en een gemodde TA2024 en die heb ik als volgt aangesloten:

Heb je nog een datasheet voor de pinout?
Ik heb trouwens nog een mooie afbeelding gevonden:

bron: http://sound.westhost.com/pots.htm#using
50k zou normaal gezien goed moeten zijn, op circuitsonline.net wordt er zelfs gesproken van 10kOhm..
Ik heb trouwens nog een mooie afbeelding gevonden:

bron: http://sound.westhost.com/pots.htm#using
50k zou normaal gezien goed moeten zijn, op circuitsonline.net wordt er zelfs gesproken van 10kOhm..
[ Voor 20% gewijzigd door Malantur op 29-05-2010 15:42 ]
Verwijderd
als ik deze aansluiting voor het opladen van mijn accu wil gebruiken. Wat is dan de + en wat is dan de - en wat is het 3e puntje?

Dat hangt van je adaptor af, lees even Polarity symbols op wikipedia.
Daarna moet je even met een multimeter meten welke pin er met welk contactje in verbinding staat. Normaal gezien heb je maar 2 contactjes van de 3 nodig.
Daarna moet je even met een multimeter meten welke pin er met welk contactje in verbinding staat. Normaal gezien heb je maar 2 contactjes van de 3 nodig.
Verwijderd
ik begrijp niet veel van die tekst (zelfs in het nederlands niet
).
Deze aansluiting komt uit een computer boxenset, deze ging op 12v en ik had ze niet meer nodig, dus ik dacht als ik nou de stekker en die aansluiting eruit haal, en dan de stekker op mijn druppellader aansluit , die in die aansluiting doe en dan de aansluiting verbinden met de accu. Dat deze dan accu laad.
is dat uberhaubt zo?
En hoe meet ik welk pinnentje de + is en welke de -?

Deze aansluiting komt uit een computer boxenset, deze ging op 12v en ik had ze niet meer nodig, dus ik dacht als ik nou de stekker en die aansluiting eruit haal, en dan de stekker op mijn druppellader aansluit , die in die aansluiting doe en dan de aansluiting verbinden met de accu. Dat deze dan accu laad.
is dat uberhaubt zo?
En hoe meet ik welk pinnentje de + is en welke de -?
Tja, sluit de adaptor dan aan aan de plug. Neem dan een multimeter, en meet de spanning tussen 2 willekeurige contactpunten. Als je 12V vindt, dan weet je dat de rode kabel verbonden is met de plus, en de zwarte kabel verbonden met de min. Kom je op -12V, dan is de zwarte kabel net aangesloten op de plus, en de rode op de min. (Ik veronderstel natuurlijk dat je de kabel aan de multimeter ook juist ingestoken hebt
)
Als er geen spanning te vinden is dan heb je de nutteloze pin gevonden. (Hoera!
)
Als er geen spanning te vinden is dan heb je de nutteloze pin gevonden. (Hoera!
Over het algemeen is die 3 pin niet zinloos, maar ook een GNDMalantur schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 17:22:
Tja, sluit de adaptor dan aan aan de plug. Neem dan een multimeter, en meet de spanning tussen 2 willekeurige contactpunten. Als je 12V vindt, dan weet je dat de rode kabel verbonden is met de plus, en de zwarte kabel verbonden met de min. Kom je op -12V, dan is de zwarte kabel net aangesloten op de plus, en de rode op de min. (Ik veronderstel natuurlijk dat je de kabel aan de multimeter ook juist ingestoken hebt)
Als er geen spanning te vinden is dan heb je de nutteloze pin gevonden. (Hoera!)
Verwijderd

Ik zal het even wat duidelijker uit proberen te leggen 
Ik heb de volgende onderdelen:

Het kabeltje hoort bij het MP3-Decoder bordje en past daar dan natuurlijk ook gewoon in, maar het probleem waar ik tegenaan loop is dat er niet zo'n aansluiting op de Ta2024 MKIII blijkt te zitten. Wat wel op de MKII zat.
Toch is het lijkt me wel nodig om het aangesloten te krijgen, maar ik heb geen idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen. Moet ik dan een ander kabeltje kopen ofzo? en zo ja, wat voor één en waar zou ik die kunnen kopen?
Of kan het op een andere manier makkelijk opgelost worden?

Het kabeltje hoort bij het MP3-Decoder bordje en past daar dan natuurlijk ook gewoon in, maar het probleem waar ik tegenaan loop is dat er niet zo'n aansluiting op de Ta2024 MKIII blijkt te zitten. Wat wel op de MKII zat.
Toch is het lijkt me wel nodig om het aangesloten te krijgen, maar ik heb geen idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen. Moet ik dan een ander kabeltje kopen ofzo? en zo ja, wat voor één en waar zou ik die kunnen kopen?
lredev, werk eens aan je paintskillslredev schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 15:27:
Nou ik heb eens gepoogd een stereopotmeter op de ingang van de TA2024 te fabrieken, maar niet echt het gewenste resultaat! Als ik de potmeter namelijk helemaal dicht draai, maakt hij nog steeds geluid...
[afbeelding]
Vandaag dus een 100kOhm potmeter besteld, zodra ik het binnen heb zal ik gaan knutselen en m'n bevindingen met jullie delen. Ik wil dat ding eigenlijk gebruiken als dimmer en niet om het geheel uit te draaien.
op de foto kun je links onder een driepolige aansluiting zien daar moet je ingangs signaal worden aangesloten als je connector daar niet past zul je een verloop moeten maken (is er geen ingangs aansluitkabeltje meegeleverd?)IChaosI schreef op zaterdag 29 mei 2010 @ 19:59:
Ik zal het even wat duidelijker uit proberen te leggen
[afbeelding]
signaal zijn beide buitenste pinnen de middelste is massa (gnd)
Verwijderd
Ik neem alles terug wat is zei over de TA2024, het lag blijkbaar aan mijn boxen dat er ''bagger'' geluid uitkwam. Heb mijn oude computerspeakers uit elkaar gehaald. klein maar fijn!! Super geluid!
Even een mooi kistje eromheen gebouwt en is nu af.
zie hier het resultaat
voorkant:

achterkant:

de kist is ongeveer 30cm breed,20cm lang,17cm hoog.
nu alleen nog een likje ver, ik dacht aan gif groen
zie hier het resultaat
voorkant:

achterkant:

Ik zei het tochVerwijderd schreef op zondag 30 mei 2010 @ 00:45:
Ik neem alles terug wat is zei over de TA2024, het lag blijkbaar aan mijn boxen dat er ''bagger'' geluid uitkwam. Heb mijn oude computerspeakers uit elkaar gehaald. klein maar fijn!! Super geluid!
zie hier het resultaat
voorkant:
[afbeelding]
achterkant:
[afbeelding]
@Chaos

Dat was wellicht inmiddels wel duidelijk, wellicht als je het lipje (bij 1) wat bijsnijdt met een stanleymes, dat 'ie toch mooi past. De pin-out is iig gelijk, en links en rechts omwisselen maakt weinig uit. (dat kan je compenseren in je speakers, mocht je het belangrijk vinden en in een krat maak je weinig van het stereo effect mee..)
[ Voor 19% gewijzigd door lredev op 30-05-2010 03:32 ]
Ik heb ook een volume knop gemaakt met een 10k ohm potmeter maar bij mij gaat het geluid ook niet helemaal uit. Ik ga ook maar een 100k ohm bestellen in de hoop dat daar het geluid wel uit gaat
Halloo
Ik heb een aantal schakelaartjes gekocht, dezelfde als hier gebruikt zijn http://www.kratradio.nl/t...er-accu-voeding-en-lader/ .
nou vroeg ik me af of ik het zootje goed had aangesloten
Ik heb een aantal schakelaartjes gekocht, dezelfde als hier gebruikt zijn http://www.kratradio.nl/t...er-accu-voeding-en-lader/ .
nou vroeg ik me af of ik het zootje goed had aangesloten

@duifi: Ja, dat lijkt me correct.
@kauko12: Laat zeker je ervaringen weten in dit topic
@kauko12: Laat zeker je ervaringen weten in dit topic
wat ik wel merkte was dat de ta2024 nog een zeker 2 volt leverde als de voeding al uit was. en ik de draadjes had losgeschroeft en vervolgens me multimeter op de aansluitigne hield
Ik snap je verhaal niet helemaal, maar er kan nog stroom in de elco's blijven zitten als je de ta2024 van de voeding afhaalt.duifi schreef op zondag 30 mei 2010 @ 12:51:
wat ik wel merkte was dat de ta2024 nog een zeker 2 volt leverde als de voeding al uit was. en ik de draadjes had losgeschroeft en vervolgens me multimeter op de aansluitigne hield
Vandaag weer een hele tijd lopen werken samen met een kameraad aan de kratradio. Hij is nu volledig uitgehold, piepschuim op de bodem. Daarboven moet een houten plank komen en die wordt vast gekit, daar wordt alles dan op gebouwd. Speakergaten zijn uitgezaagd en speakers zitten erin.
We hebben de speakers van Sony Explod gebruikt, de "17" cm versie, nou de conus is nooit 17 cm maar ze waren 40 euro bij de Media Markt.
Uithollen:
http://i50.tinypic.com/a26te0.jpg
Uitzagen en afwerken:
http://i47.tinypic.com/126adki.jpg
Resultaat van vandaag:
http://i50.tinypic.com/2j1q0sh.jpg
Filmpje:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=_cNAYyZyFng]
Zie beschrijving van filmpje voor nog wat informatie.
En, wat vinden jullie ervan?
Zie de topicwarning betreffende de resolutie van foto's
We hebben de speakers van Sony Explod gebruikt, de "17" cm versie, nou de conus is nooit 17 cm maar ze waren 40 euro bij de Media Markt.
Uithollen:
http://i50.tinypic.com/a26te0.jpg
Uitzagen en afwerken:
http://i47.tinypic.com/126adki.jpg
Resultaat van vandaag:
http://i50.tinypic.com/2j1q0sh.jpg
Filmpje:
[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=_cNAYyZyFng]
Zie beschrijving van filmpje voor nog wat informatie.
En, wat vinden jullie ervan?

Zie de topicwarning betreffende de resolutie van foto's
[ Voor 26% gewijzigd door FeaR op 01-06-2010 21:09 ]
Things are cheaper for a reason
?Verwijderd schreef op zondag 30 mei 2010 @ 22:24:
die speakers laat me ergens aan denken
[afbeelding]
Verwijderd
Even tussendoor, mochten mensen nog op zoek zijn naar een goeie lader, bij de lidl zijn deze week nog tot donderdag laders in de aanbieding, voor maar 4,99! Ze zijn van het merk Tronic, max laadstroom is 600mA, en ze kunnen accu's van 2, 6 en 12 volt opladen.
Verwijderd
volgens mij zorgen deze laders dat je accu een kortere levens duur heeft.
maar als je snel een goed kopen lader nodig hebt is het wel makkelijk.
maar dan toch even sparen voor een betere.
[IMG=http://img443.imageshack.us/img443/3725/p310510132401.th.jpg][/IMG]
maar als je snel een goed kopen lader nodig hebt is het wel makkelijk.
maar dan toch even sparen voor een betere.
[IMG=http://img443.imageshack.us/img443/3725/p310510132401.th.jpg][/IMG]
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2010 13:29 ]
Ja tot zover kwam ik ook nog welVerwijderd schreef op maandag 31 mei 2010 @ 13:56:
[...]
Dat zijn dezelfde sony speakers als die persoon heeft.......
Maar waarom je ze zo aan elkaar zou maken..?
Lijkt me nogal raar ivm de conussen etc..
En de toelichting was ook niet heel duidelijk, vandaar
[ Voor 18% gewijzigd door martijn1172 op 31-05-2010 16:03 ]
Verwijderd
Jo duders, ik wil een kratradio maken voor op de zeilboot en park in de zomer.
Ik heb een gel accu gecalled van 12V en 40 ampere uur van 15 kilootjes (met een goed rugzakje nog draagbaar en gaat lekker lang mee). Heb al veel op tweakers gelezen. De rest komt wel via marktplaats/ebay en conrad om de overige kosten zo veel mogelijk te drukken.
Nu de versterker:
Die zuinige versterker die van TA2024, heb ik ook op ebay gezien. Alleen dan in een andere versie (een zwarte D-class), maar ook met een aluminium behuizing met volume knop en aan en uit schakelaar.
http://cgi.ebay.com/MUSE-...ain_0&hash=item1c12e686cf
Mijn vraag is welke nu beter is.
- is die aluminium behuizing slecht voor hitte vorming?
- moet ik nog die van ebay met volume knop nog modden voor harder geluid?
- die van ebay heeft ook een aan en uit knop, moet ik dan nog een extra schakelaar tussen de accu en versterker plaatsen (tegen ontlading) of volstaat de twee polige wisselschakelaar als goede tweede uitknop, wanneer de accu op een niet aangesloten druppellader staat?
- hoe sluit ik mijn accu aan via de twee polige wisselschakelaar op de DC in plug van de versterker wat bedoelt is voor een adapter. Kan ik dan gewoon een losse adapter sterker draad los strippen en dan aansluiten op de twee polige wisselschakelaar?
Wat zouden jullie aanraden? (wachttijd maakt mij nog niet heel veel uit, en prijs scheelt niet zo veel), een "kale" versterker om zelf verder te modden, of eentje met behuizing die er best chique uitziet aan de buiten kant?
Ik heb een gel accu gecalled van 12V en 40 ampere uur van 15 kilootjes (met een goed rugzakje nog draagbaar en gaat lekker lang mee). Heb al veel op tweakers gelezen. De rest komt wel via marktplaats/ebay en conrad om de overige kosten zo veel mogelijk te drukken.
Nu de versterker:
Die zuinige versterker die van TA2024, heb ik ook op ebay gezien. Alleen dan in een andere versie (een zwarte D-class), maar ook met een aluminium behuizing met volume knop en aan en uit schakelaar.
http://cgi.ebay.com/MUSE-...ain_0&hash=item1c12e686cf
Mijn vraag is welke nu beter is.
- is die aluminium behuizing slecht voor hitte vorming?
- moet ik nog die van ebay met volume knop nog modden voor harder geluid?
- die van ebay heeft ook een aan en uit knop, moet ik dan nog een extra schakelaar tussen de accu en versterker plaatsen (tegen ontlading) of volstaat de twee polige wisselschakelaar als goede tweede uitknop, wanneer de accu op een niet aangesloten druppellader staat?
- hoe sluit ik mijn accu aan via de twee polige wisselschakelaar op de DC in plug van de versterker wat bedoelt is voor een adapter. Kan ik dan gewoon een losse adapter sterker draad los strippen en dan aansluiten op de twee polige wisselschakelaar?
Wat zouden jullie aanraden? (wachttijd maakt mij nog niet heel veel uit, en prijs scheelt niet zo veel), een "kale" versterker om zelf verder te modden, of eentje met behuizing die er best chique uitziet aan de buiten kant?
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2010 17:08 ]
Ik zou gewoon voor de standaard TA2024 gaan van bijv. kratradio.nl
Wel zo makkelijk met aansluiten en modden etc.
Dat kastje heb je verder niks aan, hooguit de volume knop eruit halen en zelf inbouwen.
Wel zo makkelijk met aansluiten en modden etc.
Dat kastje heb je verder niks aan, hooguit de volume knop eruit halen en zelf inbouwen.
Volumeknop heb je ook met een logaritmische potmeter, kost zo een 2 euro. Dat alimunium omhulsel heeft verder niet veel nut, het zal in ieder geval er niet voor zorgen dat er beter geluid uitkomt. Het blijft gewoon makkelijker om een normale TA2024 te kopen, makkelijk te modden en makkelijk om alles aan te sluiten. Heb je geen zin om cinches op de TA2024 solderen koop je eentje van SureElectronics, dan is dit al gedaan voor je.
@PeeTeeBee:
Ik heb ook nog een zwarte versterker krijg ik binnen. Had er 2 besteld, dus als ik die binnen heb kun je die evt. nog van me overkopen. DM maar;)
Ik heb ook nog een zwarte versterker krijg ik binnen. Had er 2 besteld, dus als ik die binnen heb kun je die evt. nog van me overkopen. DM maar;)
Things are cheaper for a reason
Verwijderd
Hallo,
Sinds afgelopen vrijdag valt het geluid van mijn kratradio steeds weg en klinkt er geruis... Dit is alleen als ik hem op vol volume zet (wat hij daarvoor altijd goed kon). Wie kan mij vertellen wat er met mijn boombox mis is en wat ik eraan kan doen??
Alvast bedankt!
Sinds afgelopen vrijdag valt het geluid van mijn kratradio steeds weg en klinkt er geruis... Dit is alleen als ik hem op vol volume zet (wat hij daarvoor altijd goed kon). Wie kan mij vertellen wat er met mijn boombox mis is en wat ik eraan kan doen??
Alvast bedankt!
@ summerke
sorry mijn glazen bol is een beetje beslagen.
zou je kunnen aangeven wat voor versterker je hebt en wat voor boxen.
mocht je de Ta2024 hebben, het zou kunnen zijn dat hij te warm word en in beveiliging sprinkt. of dat wanneer je hem op een voeding gebruikt die misschien niet krachtig genoeg is
zou je kunnen aangeven wat voor versterker je hebt en wat voor boxen.
mocht je de Ta2024 hebben, het zou kunnen zijn dat hij te warm word en in beveiliging sprinkt. of dat wanneer je hem op een voeding gebruikt die misschien niet krachtig genoeg is
Verwijderd
Mijn TA2024 bromt als ik niks heb aangesloten, dus ik denk dat ik even een geaarde voeding moet kopen ofzo?
Verder klinkt het subliem met de infinity, foto's komen morgen wel.
Weet iemand nog gratis accu's in Groningen?
Verder klinkt het subliem met de infinity, foto's komen morgen wel.
Weet iemand nog gratis accu's in Groningen?
Lol slechte imitatieduifi schreef op maandag 31 mei 2010 @ 19:57:
Verder heb je wel een punt
jah, maar ik vond, mijn glazen bol is net stuk gegaan zo standaard.
tevens heb ik gister ff een paar schakelaartjes in me krat gezet.
om te kunnen kiezen tussen voeding en accu, en tussen ta2024 en autoradio
tevens heb ik gister ff een paar schakelaartjes in me krat gezet.
om te kunnen kiezen tussen voeding en accu, en tussen ta2024 en autoradio
Verwijderd
Die beschermkappen zijn meestal 2 cm groten (1 cm aan elke kant). Bij hem zit de ijzeren behuizing tegen elkaar aan. dus daarom past het gewoon.martijn1172 schreef op maandag 31 mei 2010 @ 16:00:
[...]
Ja tot zover kwam ik ook nog wel
Maar waarom je ze zo aan elkaar zou maken..?
Lijkt me nogal raar ivm de conussen etc..
En de toelichting was ook niet heel duidelijk, vandaar
Aha zoVerwijderd schreef op maandag 31 mei 2010 @ 20:33:
[...]
Die beschermkappen zijn meestal 2 cm groten (1 cm aan elke kant). Bij hem zit de ijzeren behuizing tegen elkaar aan. dus daarom past het gewoon.
Toch een apart gezicht..
Verwijderd
@duifi
nou dan zijn hier de specificaties:
versterker:
Afm.: (b x h x d) 110 x 40 x 85 mm
Kleur: Zwart
Stabiel tot impedantie: 4 Ω
Muziekvermogen (max.): 2 x 50 W
RMS-vermogen: 2 x 10 W
Type: 2-kanaals
Frequentiebereik: 20 - 20 000 Hz
Impedantie: 4-8 Ω
Voedingsspanning: 12 V
Gewicht: 230 g
speakers:
Boschmann G 5532s
13 cm speakers
260 watts 2 weg
Afmeting: 13cm Ø
Systeem: 2 weg
Max/RMS vermogen: 260W Max/ 100W RMS
Impedantie: 4Ohm
Freq. bereik: 40Hz- 23.000Hz
Aanbevolen versterker: 5-90W RMS per kanaal
Gevoeligheid: 90 dB/W*m (SPL)
accu:
Power-Sonic PS-1270
12v
7amp
bij laag volume doet hij het perfect, maar als ik hem harder zet dan valt het geluid weg en kraakt hij.
dit is pas sinds kort daarvoor deed die het gewoon perfect.
nou dan zijn hier de specificaties:
versterker:
Afm.: (b x h x d) 110 x 40 x 85 mm
Kleur: Zwart
Stabiel tot impedantie: 4 Ω
Muziekvermogen (max.): 2 x 50 W
RMS-vermogen: 2 x 10 W
Type: 2-kanaals
Frequentiebereik: 20 - 20 000 Hz
Impedantie: 4-8 Ω
Voedingsspanning: 12 V
Gewicht: 230 g
speakers:
Boschmann G 5532s
13 cm speakers
260 watts 2 weg
Afmeting: 13cm Ø
Systeem: 2 weg
Max/RMS vermogen: 260W Max/ 100W RMS
Impedantie: 4Ohm
Freq. bereik: 40Hz- 23.000Hz
Aanbevolen versterker: 5-90W RMS per kanaal
Gevoeligheid: 90 dB/W*m (SPL)
accu:
Power-Sonic PS-1270
12v
7amp
bij laag volume doet hij het perfect, maar als ik hem harder zet dan valt het geluid weg en kraakt hij.
dit is pas sinds kort daarvoor deed die het gewoon perfect.
Het zou kunnen zijn dat je speakers te zwaar zijn voor je versterker.
heb je al andere speakers getest op die versterker?
Verwijderd
@duifi
nee nog niet wij hebben zo geen speaker liggen, we hebben wel al gekeken naar een andere versterker:
de marquant MCA 200.
deze heeft 2X 100 watt.
of raad jij mij een andere versterker aan?
nee nog niet wij hebben zo geen speaker liggen, we hebben wel al gekeken naar een andere versterker:
de marquant MCA 200.
deze heeft 2X 100 watt.
Die 2x 100W moet je niet geloven, je kan beter voor een TA2024 gaan imo.Verwijderd schreef op maandag 31 mei 2010 @ 20:57:
@duifi
de marquant MCA 200.
deze heeft 2X 100 watt.
Heel dit topic staat er vol van 
Maargoed:
Linkje meteen naar sureelectronics
Of als je hem sneller wilt
Maargoed:
Linkje meteen naar sureelectronics
Of als je hem sneller wilt
[ Voor 28% gewijzigd door Malantur op 31-05-2010 21:22 ]
Verwijderd
Ik had toch een versterker T2024 met aluminium front gekocht, kan ik aan de buitenkant zetten (met blauw led licht, mooie draaiknop en aan uit knop = ies mooi) en hij was maar 25 euro met verzendkosten (nu wel lang wachten).
Ik ben nu aan het kijken naar een accu lader; aangezien een 12 V / 40 ah accu, een zware lader nodig heeft, heb ik een oog op deze accu laders van Joosts Webshop:
http://www.jwebshop.nl/in...eeId=1&vmcchk=1&Itemid=12
Druppellader 230-12V 5 Ampere voor 45 euro incl btw en verzendkosten. Kleinere laders zijn goedkoper alleen dan duurt het zo lang voordat de 40 ah wordt opgeladen.
Goede deal?
Zal ik hem buiten of binnen het houten krat zetten, binnen lijkt mij wel zo handig met zo'n 2 polige schakelaar? Hij is wel vrij zwaar (kilo).
Wat voor adapter kan ik het best gebruiken voor die TA2024?
Als accu bescherming tegen ontlading, gebruik ik een simpel blauw led Volt metertje van ebay van 5 euro:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...ame=ADME:B:EOIBSA:NL:1123
Als ik die goed in de gaten houd (zo tegen de 11,5 V uit zetten), dan is dat toch ook een goede oplossing tegen een te diepe ontlading? Zo snel gaat dat toch ook niet met die ontlading? Want ik ben bang met zo'n automatisch uitschakel regelschema dat door meer elektronica het weer kwetsbaarder wordt voor vocht / zand / schokken etc...
In hoeverre is zo'n electrolytische condensator noodzakelijk wanneer een vrij grote accu (12V/40ah) wordt gebruikt?
Ik ben nu aan het kijken naar een accu lader; aangezien een 12 V / 40 ah accu, een zware lader nodig heeft, heb ik een oog op deze accu laders van Joosts Webshop:
Druppellader 230-12V 5 Ampere voor 45 euro incl btw en verzendkosten. Kleinere laders zijn goedkoper alleen dan duurt het zo lang voordat de 40 ah wordt opgeladen.
Goede deal?
Zal ik hem buiten of binnen het houten krat zetten, binnen lijkt mij wel zo handig met zo'n 2 polige schakelaar? Hij is wel vrij zwaar (kilo).
Als accu bescherming tegen ontlading, gebruik ik een simpel blauw led Volt metertje van ebay van 5 euro:
Als ik die goed in de gaten houd (zo tegen de 11,5 V uit zetten), dan is dat toch ook een goede oplossing tegen een te diepe ontlading? Zo snel gaat dat toch ook niet met die ontlading? Want ik ben bang met zo'n automatisch uitschakel regelschema dat door meer elektronica het weer kwetsbaarder wordt voor vocht / zand / schokken etc...
In hoeverre is zo'n electrolytische condensator noodzakelijk wanneer een vrij grote accu (12V/40ah) wordt gebruikt?
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-05-2010 21:53 ]
Verwijderd
klopt wat je zegt, ik heb dit zo gedaan omdat mijn radio zo klein mogelijk moet woordenVerwijderd schreef op maandag 31 mei 2010 @ 20:33:
[...]
Die beschermkappen zijn meestal 2 cm groten (1 cm aan elke kant). Bij hem zit de ijzeren behuizing tegen elkaar aan. dus daarom past het gewoon.
Lijkt mij wel, het merk HQ is redelijk bekend en ook qua kwaliteit te vertrouwen.Verwijderd schreef op maandag 31 mei 2010 @ 21:40:
Goede deal?
Deze lader laad ook in fases, dus er zit genoeg elektronica in om je accu netjes te laden. Specificaties zien er ook wel ok uit.
Je bedoeld de accu in de kist verwerken, of juist als losse unit meenemen naast de kist?Verwijderd schreef op maandag 31 mei 2010 @ 21:40:
Het lijkt mij makkelijker om de accu in de kist te zetten, anders zit je ook weer met kabels etc. te werken.
Eentje van 12volt, 2 ampere. Op Ebay staan er nogal veel onder de naam 'LCD/TFT power supply, meestal voor een tientje ongeveer.Verwijderd schreef op maandag 31 mei 2010 @ 21:40:
Die voltmeter werkt prima, heb ik zelf ook. Als je hier af en toe op kijkt, dan hoef je je nergens druk om te maken. Overigens, is die 40Ah accu alleen voor de TA2024? Daar speel je zo'n 50 tot 60 uur opVerwijderd schreef op maandag 31 mei 2010 @ 21:40:
In jouw geval absoluut niet nodig, als je alleen de TA2024 op de accu aansluit. Er gaat maximaal een keer 2 ampere door de TA2024 heen voor 0,1 seconde en aangezien jouw accu geen probleem heeft met het starten van een auto lijkt me dat geen probleem.Verwijderd schreef op maandag 31 mei 2010 @ 21:40:
Verwijderd
http://www.uploadarchief..../volume%20schakkeling.jpg
een met kleur om te laten zien dat niet alles zo vast zit.
ik heb eens een andere versterker bekeken en dingetjes geprobeerd en kwam tot deze schakeling.
ik heb samen met een vriend het getest op de TA2024 en het werkt perfect.
je hoort geen gekraak of iets vervorming van het geluid.
ik ga vandaag de spullen halen en zal er een foto van op zetten als het klaar is.
meer info over de spullen die je nodig hebt volgen nog je kan het ook in het schema zien daar heb ik het ook bij gezet.
ik heb eens een andere versterker bekeken en dingetjes geprobeerd en kwam tot deze schakeling.
ik ga vandaag de spullen halen en zal er een foto van op zetten als het klaar is.
meer info over de spullen die je nodig hebt volgen nog je kan het ook in het schema zien daar heb ik het ook bij gezet.
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 01-06-2010 08:22 ]
Verwijderd
hey fterheide, thanx voor je reacties. Erg chill.
En ja die 40 ah wil ik alleen op die TA2024 zetten, wel zo makkelijk als je een weekje gaat zeilen en niet altijd in de gelegenheid bent om te laden. Zit wel met alles op einde tegen zo'n 20-25 kilo aan. Misschien dat ik een langwerpig model maak voor de kist en er een soort rugzak uitvoering van maak, door twee banden aan de achter kant in de lengte vast te maken en een soort schuimplaat met stof voor je rug / comfort. Kan je ook makkelijker met de fiets vervoeren.
Die gasten van die webwinkel zeggen dat ik beter de 230-12V 12 Ampere oplader kan kopen (voor 55 euro), dan gaat het laden nog sneller +- 7 uur voor een volle bak. Alleen nu las ik hier op tweakers dat je een accu het best op 1 / 10 van het ah kan laden ivm overbelasting, dat zou dan in mijn geval met 40/10 = 4 ampere zijn. Zit hier nog verder een theorie achter, of luistert het allemaal niet zo nauw?
En ja die 40 ah wil ik alleen op die TA2024 zetten, wel zo makkelijk als je een weekje gaat zeilen en niet altijd in de gelegenheid bent om te laden. Zit wel met alles op einde tegen zo'n 20-25 kilo aan. Misschien dat ik een langwerpig model maak voor de kist en er een soort rugzak uitvoering van maak, door twee banden aan de achter kant in de lengte vast te maken en een soort schuimplaat met stof voor je rug / comfort. Kan je ook makkelijker met de fiets vervoeren.
Die gasten van die webwinkel zeggen dat ik beter de 230-12V 12 Ampere oplader kan kopen (voor 55 euro), dan gaat het laden nog sneller +- 7 uur voor een volle bak. Alleen nu las ik hier op tweakers dat je een accu het best op 1 / 10 van het ah kan laden ivm overbelasting, dat zou dan in mijn geval met 40/10 = 4 ampere zijn. Zit hier nog verder een theorie achter, of luistert het allemaal niet zo nauw?
Ik zou er als ik jouw maar eentje van 5 ah nemen ofzo.
Hoewel ik mijne ook met 10a oplaad, (55ah accu) maar das bij gebrek aan beter(A).
Hoewel ik mijne ook met 10a oplaad, (55ah accu) maar das bij gebrek aan beter(A).
Zoals mijn vriend al zij hebben we een schakeling gemaakt waarbij je het volume goed kunt regelen zonder gekraak en vervorming, hij gaat vanmiddag de onderdelen halen en dan zullen we dat ook posten.Verwijderd schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 00:06:
http://www.uploadarchief..../volume%20schakkeling.jpg
Als ik die schakeling zo bekijk, dan wordt toch ook het ingangs signaal enigzins gedempt? Of zie ik dat verkeerd?kauko12 schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 09:30:
[...]
Zoals mijn vriend al zij hebben we een schakeling gemaakt waarbij je het volume goed kunt regelen zonder gekraak en vervorming, hij gaat vanmiddag de onderdelen halen en dan zullen we dat ook posten.
Verwijderd
we hebben het uitgeprobeerd en het volume word niet minder en als het wel zo is het te weinig om echt verschil te horen.
maar heb nu de onderdelen en ben het aan het maken zal het resultaat nog wel laten zien.
maar heb nu de onderdelen en ben het aan het maken zal het resultaat nog wel laten zien.
Hier wil ik je toch even nuanceren. Speakers kunnen alleen te zwaar zijn voor je versterker als je ze er boven op zet! Dan bedoel ik dus inderdaad het gewicht...duifi schreef op maandag 31 mei 2010 @ 20:52:
Het zou kunnen zijn dat je speakers te zwaar zijn voor je versterker.
Een versterker die overstuurt raakt heeft
OF
A: een voeding die niet het gevraagde vermogen kan leveren
OF
B: het ingangssignaal is te hoog. (bijvoorbeeld: een actieve voorversterker op een gemodde ta2024)
In geval van A:
bij gebruik van een adapter: controleer het vermogen, voeg eventueel een elco toe of vervang je adapter door een voeding die het gevraagde vermogen gewoon kan leveren.
In geval van B:
Draai het volume teug tot een acceptabel niveau waarbij het geluid niet vervormd.
In het geval van de TA2024: Een gemodde versie met geschikte speakers gaat echt oorverdovend hard (op 1-2 meter). Als je dat ding overstuurt gaat er zeker ergens anders wat fout. (8Ohm luidsprekers, lage gevoeligheid speakers, te kleine speakers)
Ik heb laatst toevalig twee kleine ALPS 10k potmetertjes gekocht, moet ik dan wat aanpassen in jullie circuit wil ik ze daarmee gebruiken?Verwijderd schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 11:41:
we hebben het uitgeprobeerd en het volume word niet minder en als het wel zo is het te weinig om echt verschil te horen.
Als je trouwens een onderdelen lijstje wil plaatsen van de componenten (ik zou zo niet weten welke capicitators ik zou moeten gebruiken, er zijn er zoveel verschillende

[ Voor 24% gewijzigd door lredev op 01-06-2010 11:49 . Reden: Ik heb het schema even in het forum geintegreerd (ook opgeslagen op tweakers.net) ]
Het laden op 1/10 van de capaciteit van de accu is meer een soort vuistregel. Ga je voor jouw 40Ah accu met meer als 10 ampere laden, dan denk ik dat je de levensduur gaat inkorten. Voor die accu zou ik die 5 ampere lader kiezen.Verwijderd schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 00:27:
Ik kom met deze formules: http://www.powerstream.com/VA-Watts.htm uit op iets van 2 a 3 ampere (ligt eraan welke power factor je kiest).
Maar ik weet niet wat je ermee wil gaan doen? Want deze adapter is wisselspanning (AC), en voor een TA2024 en alle andere versterkers heb je gelijkspanning (DC) nodig
Maar ik weet niet wat je ermee wil gaan doen? Want deze adapter is wisselspanning (AC), en voor een TA2024 en alle andere versterkers heb je gelijkspanning (DC) nodig
2,9AMc55 schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 12:05:
Iemand enig idee hoeveel A deze adapter is?
[afbeelding]
Volgens mij is het een wisselstroom adapter, dus voor een kratje niet zomaar geschikt.
Wat betreft Ampère: Er staat max 35VA dus: 35VA / 12V = max 2,9A
Verwijderd
hier een lijstje met wat nodig is voor de schakkeling
http://www.uploadarchief.net/files/download/lijst.png
ik heb het nu zelf gemaakt ga het nog testen of dit net zo goed werkt als origineel.
en dan laat ik het weten.
ik heb het nu zelf gemaakt ga het nog testen of dit net zo goed werkt als origineel.
Morgen avond gaan "coaster102" en ik kijken of het werkt(nu geen tijd i.v.m school
)Dan zullen we ook foto's posten. Waarschijnlijk komt er ook nog een mooie instructie van het geheel
Hehe die onderdelen lijken stuk voor stuk op die ik onlangs in een bouwpakketje kreeg, zo'n versterkertje van Voti. (leuk ding, maar veel minder vermogen dan een gemodden ta2024) Maar goed, das ook niet zo vreemd want die had ook volume regelingVerwijderd schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 14:59:
hier een lijstje met wat nodig is voor de schakkeling
Maar als ik sorteer bij bijv. conrad met 470nF dan krijg ik 5 pagina's resultaten, maar niet degene die jij afbeeldt.. het lijk met niet dat zomaar alles geschikt is?
Mag ik vragen wat de schakeling van coaster102 precies doet?
Volume aanpassen. Normaal doe je dit met een logaritmische potmeter, maar volgens hun zou dit beter moeten werken?BBotman schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 16:41:
Mag ik vragen wat de schakeling van coaster102 precies doet?
Ik heb nu net een kratsafe in elkaar gezet. Echter ging het ledje rood brande terwijl het een groen ledje was en hij klikte niet aan. Ik denk dat ik een verkeerd weerstandje heb gepakt of een verkeerd ledje. Echter toen het ledje was doorgebrand deed de kratsafe het wel en kreeg ik netjes 12v op de versterker. Echter als ik er nu een nieuw ledje tussen zet doet hij het niet meer.
Waar kan dit aan liggen?
Waar kan dit aan liggen?
[ Voor 10% gewijzigd door BrcBas op 01-06-2010 20:03 ]
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=453374lredev schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 16:09:
[...]
Maar als ik sorteer bij bijv. conrad met 470nF dan krijg ik 5 pagina's resultaten, maar niet degene die jij afbeeldt.. het lijk met niet dat zomaar alles geschikt is?
Vandaag begonnen aan mijn kist 
Gister had ik het hout al laten zagen en nog wat kleine dingetjes als sluitingen etc gekocht.
Hier wat foto's van het resultaat van vandaag:
(lijkt niet veel werk maar ben er toch wel een tijd mee bezig geweest omdat ik het wel allemaal netjes wilde hebben
)
http://img3.imageshack.us/img3/9514/foto0085y.jpg
Dit is waar straks de schakelaars, aansluitingen en voltmeter komen.
Hierachter komt een plaat die ik met slotbouten vastzet waar bovengenoemde onderdelen ingebouwd worden.
Ik doe het op deze manier zodat als ik ooit iets wil veranderen aan aansluitingen oid, ik alleen een nieuwe plaat hoef te maken en die er zo tegenaan kan schroeven
http://img227.imageshack.us/img227/9697/foto0086q.jpg
Hoeken met een 7-gatenzaag (zo heet dat toch?) uitgeboord.
Randen met een vijl rondgemaakt zodat het er wat netter uitziet en het er nadat de kist geverfd is net wat strakker uitziet.
http://img80.imageshack.us/img80/381/foto0087r.jpg
Frontbaffle. Hier komen straks de Infinity 6532i speakers in
Ook de randen vast rond gemaakt voor een strak verf-resultaat.
Morgen verwacht ik een aantal pakketjes van oa conrad, baco en sk.net. In principe heb ik dan alles in huis en ga ik de kist (na nog wat zagen en boren voor handvaten etc) in elkaar schroeven. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik ook houtlijm ga gebruiken.. In ieder geval vrij lange spaanplaat schroeven die het geheel bij elkaar moeten gaan houden. Evt nog wat kit aan de binnenkant zodat het geheel echt helemaal luchtdicht
wordt.
Morgenavond zal ik dus weer wat foto's posten
Oa van de onderdelen en de setup van de kist (voordat ik hem in elkaar schroef).
Zie de topicwarning betreffende resoluties van foto's.
Gister had ik het hout al laten zagen en nog wat kleine dingetjes als sluitingen etc gekocht.
Hier wat foto's van het resultaat van vandaag:
(lijkt niet veel werk maar ben er toch wel een tijd mee bezig geweest omdat ik het wel allemaal netjes wilde hebben
http://img3.imageshack.us/img3/9514/foto0085y.jpg
Dit is waar straks de schakelaars, aansluitingen en voltmeter komen.
Hierachter komt een plaat die ik met slotbouten vastzet waar bovengenoemde onderdelen ingebouwd worden.
Ik doe het op deze manier zodat als ik ooit iets wil veranderen aan aansluitingen oid, ik alleen een nieuwe plaat hoef te maken en die er zo tegenaan kan schroeven
http://img227.imageshack.us/img227/9697/foto0086q.jpg
Hoeken met een 7-gatenzaag (zo heet dat toch?) uitgeboord.
Randen met een vijl rondgemaakt zodat het er wat netter uitziet en het er nadat de kist geverfd is net wat strakker uitziet.
http://img80.imageshack.us/img80/381/foto0087r.jpg
Frontbaffle. Hier komen straks de Infinity 6532i speakers in
Morgen verwacht ik een aantal pakketjes van oa conrad, baco en sk.net. In principe heb ik dan alles in huis en ga ik de kist (na nog wat zagen en boren voor handvaten etc) in elkaar schroeven. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik ook houtlijm ga gebruiken.. In ieder geval vrij lange spaanplaat schroeven die het geheel bij elkaar moeten gaan houden. Evt nog wat kit aan de binnenkant zodat het geheel echt helemaal luchtdicht
wordt.
Morgenavond zal ik dus weer wat foto's posten
Oa van de onderdelen en de setup van de kist (voordat ik hem in elkaar schroef).
Zie de topicwarning betreffende resoluties van foto's.
[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 01-06-2010 21:07 ]
Hoe belangrijk is het dat je kast helemaal lucht dicht is, mijn jerrycan is namelijk vrijwel luchtdicht (xD) maar er zitten wel een paar gaten in waardoor je de leds kan zien, die niet helemaal afgedicht zijn. Ook heb ik er een gat in gemaakt waardoor ik de versterker kan afstemmen. Heeft het veel zin om deze gaten af te dichten ?
Goed onderweg martijn! Ik zou echter helemaal geen schroeven gebruiken, alleen lijm Dat werkt veel mooier af. enne dat multiplex vraagt erom om gelakt te worden icm met de infinitys lijkt me dat erg mooi afwerken... in ieder geval wordt dat mijn volgende project
Volgens mij hebben rode en groene leds en andere werkspanning dus als er een verkeerde weerstand heeft gezeten zou de rode LED behoorlijk fel zijn geweest (en dus doorgebrand). Waarom het daarna het in eens wel deed weet ik nietBrcBas schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 18:26:
Ik heb nu net een kratsafe in elkaar gezet. Echter ging het ledje rood brande terwijl het een groen ledje was en hij klikte niet aan. Ik denk dat ik een verkeerd weerstandje heb gepakt of een verkeerd ledje. Echter toen het ledje was doorgebrand deed de kratsafe het wel en kreeg ik netjes 12v op de versterker. Echter als ik er nu een nieuw ledje tussen zet doet hij het niet meer.
Waar kan dit aan liggen?
Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal
Nou ik ben van plan die schroeven te laten verzinken. Heb ik zo'n speciaal bitje voorlredev schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 20:35:
Goed onderweg martijn! Ik zou echter helemaal geen schroeven gebruiken, alleen lijm Dat werkt veel mooier af. enne dat multiplex vraagt erom om gelakt te worden icm met de infinitys lijkt me dat erg mooi afwerken... in ieder geval wordt dat mijn volgende project
Oja,
Op de 2e foto zie je een soort inkeping. Ik heb er meer van die in het hout zitten, beetje jammer. Die zijn er doordat ze voor 1 laag 2 stukken hebben gebruikt die niet aansluiten
[ Voor 18% gewijzigd door martijn1172 op 01-06-2010 21:26 ]
vandaag het kratje in elkaar gezet. Mijn buurman had nog een lade liggen en die heb ik afgedicht
gaten er ingemaakt en daarna laagje zwarte primer erop gespoten die ik nog had liggen. morgen nog een beetje primer halen voor de onderkant en de (niet zichtbare) randjes om ze te beschermen tegen vanalles 
I'll keep you updated en foto's volgen nog wel
I'll keep you updated en foto's volgen nog wel
Zo heb ik het ook gedaan, iets meer werk maar is goed te doen, en ik had ook het gevoel hem zo toch wat steviger te maken (hoewel je wel moet uitkijken dat het hout niet splijt, let daarop (voorboren!)).martijn1172 schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 20:48:
[...]
Nou ik ben van plan die schroeven te laten verzinken. Heb ik zo'n speciaal bitje voorDaarna plamuren en bijschuren. Vind ik wat steviger voor mijn idee
(wel komt er houtlijm tussen) Voor de afwerking gaat het dus niet uitmaken.
Veel succes en plezier met het bouwen nog, het ziet er tot nu toe perfect uit
Je zal niet de eerste zijn bij wie de plamuur er na verloop van tijd uit triltmartijn1172 schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 20:48:
[...]
Nou ik ben van plan die schroeven te laten verzinken. Heb ik zo'n speciaal bitje voorDaarna plamuren en bijschuren. Vind ik wat steviger voor mijn idee
(wel komt er houtlijm tussen) Voor de afwerking gaat het dus niet uitmaken. Ik ben verder van plan 2 dunne lagen grondverf (evt tussendoor licht opschuren) en daarna 1 of 2 dekkende lagen hoogglans zwart aan te brengen. Verder komt er een blauwe ledstrip die mooi weerkaatst op de hoogglans
Mja, in ieder geval een plamuur pakken die specifiek voor hout bedoeld is om los raken door werken e.d. te voorkomen.Oja,
Op de 2e foto zie je een soort inkeping. Ik heb er meer van die in het hout zitten, beetje jammer. Die zijn er doordat ze voor 1 laag 2 stukken hebben gebruikt die niet aansluitenZal ik de gaten die aan de buitenkant komen ook plamuren of wat kan ik het beste doen? Zijn namelijk wel zichtbaar na het verven als ik er niks aan doe..
Ik ben inmiddels een stukje verder! Heb een nieuw ledje aangesloten zoals boven aangegeven. Wanneer ik de schakelaar indruk ( de groene ) dan klikt hij aan en gaat het ledje aan. Echter wanneer ik de schakelaar loslaat gaat hij weer uit. Wanneer ik het ledje niet aansluit klikt hij wel gewoon aan en doe ik hem met de rode schakelaar weer uit. Waar kan dit aan liggen?
Verwijderd
Na het succes van mijn eerste kratje.. wil ik meer!
meer luxe en meer kwaliteit
hiervoor heb ik op het moment slechts 1 klein vraagje aan Iredev:
bij die MP3-decoder van jou, hoe kun je kiezen tussen next en Vol. + ?
deze staan namelijk onder dezelfde knop.. (A)
1 klein negatief puntje; helaas staan Next/Vol+ en Prev/Vol- in de 'verkeerde' volgorde, maar dan zal ik zelf wel ff de verbindingen omwisselen en nieuwe tekstje er onder priegellen..
meer luxe en meer kwaliteit
hiervoor heb ik op het moment slechts 1 klein vraagje aan Iredev:
bij die MP3-decoder van jou, hoe kun je kiezen tussen next en Vol. + ?
deze staan namelijk onder dezelfde knop.. (A)
1 klein negatief puntje; helaas staan Next/Vol+ en Prev/Vol- in de 'verkeerde' volgorde, maar dan zal ik zelf wel ff de verbindingen omwisselen en nieuwe tekstje er onder priegellen..
Is dat zo, ervaring mee?Verwijderd schreef op dinsdag 01 juni 2010 @ 23:13:
Denk dat t wel goed staat hoor
Vraag t eerst even aan mensen die 'm hebben..
Mocht iemand nog willen beginnen met het maken van een krat radio heb ik hier nog een leeg bavaria(12Flesjes) krat staan met 2 Marquant 120Watt speakers.
Jet hoeft dan alleen nog maar je eigen versterker en accu toe te voegen. Voor 22 Euro mag hij worden overgenomen. Ik heb hem maar 1x gebruikt dus hij verkeerd nog in zeer goede staat.
Voor foto's stuur me even een dm.
Jet hoeft dan alleen nog maar je eigen versterker en accu toe te voegen. Voor 22 Euro mag hij worden overgenomen. Ik heb hem maar 1x gebruikt dus hij verkeerd nog in zeer goede staat.
Voor foto's stuur me even een dm.
ze staan bij mij in deze volgorde [prev/vol-] [play/pause] [next/vol+] nu ben ik ook wel benieuwd wanneer welke functie geld.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed.
Linken naar conrad producten? Gebruik de directe productlink...
Let op de grootte van de foto's wanneer je deze post: foto's van 3678 x 2736 pixels zijn gewoon niet nodig. Te grote foto's worden getrashed.
Linken naar conrad producten? Gebruik de directe productlink...