Zelf zou ik ook graag een HTPC bouwen, maar ik twijfel over de opzet (ik ben dus nog niet toe aan het bepalen van budget/componenten etc). In o.a. dit topic zag ik dat veel mensen naast een HTPC ook een NAS/home server hebben draaien. Tot nog toe heb ik relatief weinig argumenten gezien waarom men een HTPC en een homeserver als afzonderlijk apparaat zou willen beschouwen. Als homeserver zie ik als voornaamste functies: storage (downloads), backup, webserver, ftp server. Nu zou de HTPC de media content op de home server moeten kunnen afspelen. Waarom zou ik hier een apart systeem voor willen hebben?
Voordeel van 2 verschillende systemen:
HTPC kan stiller doordat luidruchtige harddisks in de home server terecht komen.
Nadeel van splitsing HTPC, home server:
-weer een extra systeem om te onderhouden, zowel softwarematig als hardwarematig
-meer stroomverbruik
Kortom, zou het niet mogelijk zijn om een HTPC te bouwen die:
-3 harddisks bevat (raid 5)
-stil/onhoorbaar is vanaf TV kijk afstand
-energiezuinig is. Liefst met opties als boot on LAN, etc
Als OS zou ik een linuxvariant draaien, waar standaard de nodige server/HTPC software voor te verkrijgen is.
Voordeel van 2 verschillende systemen:
HTPC kan stiller doordat luidruchtige harddisks in de home server terecht komen.
Nadeel van splitsing HTPC, home server:
-weer een extra systeem om te onderhouden, zowel softwarematig als hardwarematig
-meer stroomverbruik
Kortom, zou het niet mogelijk zijn om een HTPC te bouwen die:
-3 harddisks bevat (raid 5)
-stil/onhoorbaar is vanaf TV kijk afstand
-energiezuinig is. Liefst met opties als boot on LAN, etc
Als OS zou ik een linuxvariant draaien, waar standaard de nodige server/HTPC software voor te verkrijgen is.