Acties:
  • 0Henk 'm!
Dreamvoid schreef op maandag 07 mei 2012 @ 15:10:
[...]

HDMI 1.4a support impliceert dat 3D ondersteund wordt, want dat is onderdeel van die standaard. Maar idd, bij de buren is het nog wat problematisch.
Heb de desbetreffende pagina van het topic even doorgenomen, maar zie alleen maar dat de software niet goed geconfigureerd is. Geen h/w problemen. Eerder in dit topic is ook al eens gezegd dat je in de ati drivers force smooth playback uit moet zetten bij het kijken van 3d materiaal (of juist aan, weet niet zeker).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ford_Prefect
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-05 08:11
He JS,

Bedankt voor de info. Wist niet dat HDMI 1.4 een indicator voor 3D was. Nooit te oud om te leren zullen we maar zeggen.

Mijn conclusie zou dan zijn dat je, tenzij je perse voor een zeer still passief gekoeld systeem wilt gaan, je beter voor een mobo + AMD A6 kunt kiezen. Diverse benchmarks laten zien dat deze processor behoorlijk betere prestaties laat zien dan de E-450 voor (wat mITX formaat betreft) het zelfde geld.

Ik ben in ieder geval om :)

Ford

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Ik had eigenlijk gehoopt op meer reactie voor mijn voorstel om een HTPC op te nemen in de frontpage-BBG van deze maand dan op de HTPC zelf :p

hier een nieuwe build, incl bootstick, afstandsbediening, E-450 en bijna aan €300.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E45M1-M PRO€ 117,81€ 117,81
1Adata Nobility N005 Pro 32GB Grijs€ 25,98€ 25,98
1Silverstone SST-ML03B€ 62,30€ 62,30
1Fractal Design Shape HTPC remote control€ 27,01€ 27,01
1Huntkey Jumper 300G€ 62,50€ 62,50
1Corsair XMS CMX4GX3M1A1600C7€ 21,28€ 21,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 316,88

De afstandsbediening is wel enkel in duitsland goed leverbaar, maar er zijn alternatieven genoeg. Op de voeding kan nog wel bespaard worden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bunnikside
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16-05 13:10
jaapsander schreef op maandag 07 mei 2012 @ 15:31:
[...]

Heb de desbetreffende pagina van het topic even doorgenomen, maar zie alleen maar dat de software niet goed geconfigureerd is. Geen h/w problemen. Eerder in dit topic is ook al eens gezegd dat je in de ati drivers force smooth playback uit moet zetten bij het kijken van 3d materiaal (of juist aan, weet niet zeker).
@

Bij het afspelen van BluRay 3D iso's moet bij ATI Force Smooth Playback UIT staan (staat onder het tabje video)

Acties:
  • 0Henk 'm!
bertp1 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 16:34:
Ik had eigenlijk gehoopt op meer reactie voor mijn voorstel om een HTPC op te nemen in de frontpage-BBG van deze maand dan op de HTPC zelf :p

hier een nieuwe build, incl bootstick, afstandsbediening, E-450 en bijna aan €300.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E45M1-M PRO€ 117,81€ 117,81
1Adata Nobility N005 Pro 32GB Grijs€ 25,98€ 25,98
1Silverstone SST-ML03B€ 62,30€ 62,30
1Fractal Design Shape HTPC remote control€ 27,01€ 27,01
1Huntkey Jumper 300G€ 62,50€ 62,50
1Corsair XMS CMX4GX3M1A1600C7€ 21,28€ 21,28
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 316,88

De afstandsbediening is wel enkel in duitsland goed leverbaar, maar er zijn alternatieven genoeg. Op de voeding kan nog wel bespaard worden
Voor de BGG is een poll gehouden en helaas kwam de HTPC op de 2e plaats na een zuinige thuis server. Daarom zit er in de meest recente BGG geen HTPC. Hopelijk de volgende editie wel weer.

Overigens is je setup best goed, maar ik mis nog een toetsenbord (helemaal als je gebruik wilt maken van de mogelijkheid om te surfen op je HTPC). Zelf gebruik ik erg vaak het toetsenbord.

Ook heeft je setup geen bulk opslag, dus je bent wel afhankelijk van een server of nas. Een USB stick gebruiken kan voordelen hebben, maar vooral bij een XBMC live distributie. Persoonlijk vind ik een E450 setup een slechte prijs kwaliteit verhouding hebben, als je niet geinteresseerd bent in 3d zou ik een E350 nemen of wanneer je wel 3d wilt een Llano A4.
Ford_Prefect schreef op maandag 07 mei 2012 @ 16:17:
He JS,

Bedankt voor de info. Wist niet dat HDMI 1.4 een indicator voor 3D was. Nooit te oud om te leren zullen we maar zeggen.

Mijn conclusie zou dan zijn dat je, tenzij je perse voor een zeer still passief gekoeld systeem wilt gaan, je beter voor een mobo + AMD A6 kunt kiezen. Diverse benchmarks laten zien dat deze processor behoorlijk betere prestaties laat zien dan de E-450 voor (wat mITX formaat betreft) het zelfde geld.

Ik ben in ieder geval om :)

Ford
Ben het helemaal eens met je conclusie, alleen zou ik die AMD A6 vervangen door een A4, heeft ook al power genoeg en zolang veel decoders niet multithreaded zijn heeft een tipple core weinig voordeel.

[Voor 11% gewijzigd door jaapsander op 07-05-2012 17:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bertp1
  • Niet online
jaapsander schreef op maandag 07 mei 2012 @ 17:05:
[...]

Voor de BGG is een poll gehouden en helaas kwam de HTPC op de 2e plaats na een zuinige thuis server. Daarom zit er in de meest recente BGG geen HTPC. Hopelijk de volgende editie wel weer.
I know, het is daarom dat ik ijver voor de volgende editie een htpc erin te doen.
Overigens is je setup best goed, maar ik mis nog een toetsenbord (helemaal als je gebruik wilt maken van de mogelijkheid om te surfen op je HTPC). Zelf gebruik ik erg vaak het toetsenbord.
Dat is randapparatuur, die uiteindelijk uiteraard ook vermeld wordt. Alleen hebben de meeste mensen dat nog wel ergens liggen. Remotes zijn ook randapparatuur, maar imho net iets essentieler en heb je thuis niet zomaar liggen.
Ook heeft je setup geen bulk opslag, dus je bent wel afhankelijk van een server of nas. Een USB stick gebruiken kan voordelen hebben, maar vooral bij een XBMC live distributie.
Goed punt, alleen kost een 2TB hdd al 100€, maar die kan er als optie idd bijgezet worden.
Persoonlijk vind ik een E450 setup een slechte prijs kwaliteit verhouding hebben, als je niet geinteresseerd bent in 3d zou ik een E350 nemen of wanneer je wel 3d wilt een Llano A4.
Als je zoekt naar moederborden met een sata-600/usb 3.0 aansluiting + e-350, kom je al aan ong 100 uit. Zoek er dan nog een passief gekoelde cpu (of een fatsoenlijke cpu-cooler) bij en je zit aan even veel. Maar als je die eisen niet hebt kan je idd nog ong 40-50 euro er af doen.

Zacate afwachten is ook nog een mogelijkheid, eens zien wat dat met de huidige a4 prijzen doet. Spijtig dat Wichita en Krishna afgevoerd zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• layzzzz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-05 17:15
Een tijdje geleden heb ik 2e hands een HP DX 5150 voor 50euro gekocht. Met de volgende specs

CPU : AMD Athlon 64 3200+
RAM : 1GB DDR PC3200
VGA : Geforce G210 Silent (los gekocht, integrated vid was te langzaam)
HDD : 160GB SATA (7200 rpm)
Voeding : 250Watt max

Kast staat achter me tv, dus die zie je niet ;)

Voor 135euro toch nog een redelijk HTPC gekocht, ik kan er 1080p mkvs vanaf het netwerk mee afspelen en de PS3 kan de deur uit. Ben blij dat ik af ben van PMS. Sabnzbd en tv-kaart werkend krijgen is de volgende stap.

Op het moederbord heb ik nog enkele PCI sloten vrij, deze week komt er een TV-kaart binnen een TechniSat CableStar HD 2. Misschien komt er nog een SSD bij. Is er geen mogelijkheid om vanaf een 8GB SDHC kaartje te booten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:52
jaapsander schreef op maandag 07 mei 2012 @ 09:22:
[...]

Hehe dit klinkt inderdaad als een excuus om nieuwe hardware uit te kunnen zoeken ;). Echter heeft het bijplaatsen van een discrete videokaart over het algemeen negatieve effecten op het stroomverbruik en de warmteproductie. Het ligt er nu natuurlijk wel aan welke CPU je hebt en welke videokaart je bijplaatst. Dus misschien moeten we daar eens mee beginnen ;). Trouwens 50 graden Celcius is geen probleem voor een CPU.

Ik zie dat je een AM3+ moederbord hebt met een 760G chipset. Zo uit mijn hoofd heeft deze geen degelijke ondersteuning voor het versnellen van HD video. Dit betekend dat je het decoderen door de CPU laat doen. Hierdoor kan je CPU wat warmer worden dan wanneer de IGP het werk doet (maar valt in jouw geval nog best mee). Door een low end videokaart te pakken kun je gebruik maken van dxva/Xvba/vaapi of andere hw accelererende technieken om video te laten decoderen door je GPU.

Het heeft dus een voordeel om een videokaartje bij te plaatsen, maar voor een videokaart betaal je toch alweer snel 40 tot 50 euro inclusief verzendkosten. Dit verdien je natuurlijk nooit terug in een verminderd stroomverbruik. Als ik jou was zou ik wachten totdat er video's zijn die je niet af kan spelen met je huidige setup (4k, 3d, H265, nieuwe standaarden dus) en dan een videokaart kopen die dat wel ondersteund.
Dank voor het uitgebreide en heldere antwoord!
Het was inderdaad een smoes om weer wat hardware aan te schaffen ;)
Ik laat het nu dan even zo en ga ik me dan maar een weekendje opsluiten om een DIY-ambilight systeempje te bouwen. Een andere wens is nog een klein lcd schermpje zodat ik niet altijd de tv aan hoef te zetten als ik alleen muziek wil luisteren. Genoeg te doen nog dus :)

[Voor 4% gewijzigd door Dennisdn op 07-05-2012 19:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Je setup ziet er goed uit. Er is goed over nagedacht in ieder geval!
Behuizing: Zelf heb ik de zwarte versie van de kast en ben er erg tevreden over. Heb alleen wel de 2 fans vervangen door pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm het toerental laat ik regelen door het moederbord (2 fan headers: rekening mee houden bij keuze moederbord) Het display en de knoppen op de behuizing gebruik ik bijna nooit, het display is eerder irritant dan handig (je kan hem niet gebruiken voor navigeren en wordt niet goed ondersteund door de verschillende programma's, maar kan gelukkig met 1 druk op de knop uit) en de knoppen op de behuizing voegen niet zoveel toe (je kan de HTPC aan en uitzetten met de afstandsbediening).

CPU: Op zich niet zoveel mis mee, maar waarom geen AMD apu? In een HTPC is de GPU het belangrijkste (die doet namelijk het zware werk) en die is in een AMD apu een stuk beter (betere ondersteuning en goedkoper) dan een van Intel.

CPU koeling: Een mugen gaat nooit of te nimmer passen! Zet er een Scythe big shuriken in.

Moederbord: Ik zou deze gelijk uit je setup halen, misschien is deze wel zuinig, maar hij heeft geen HDMI uitgang. Mocht je het geluid via Spdif willen doen, dan gaat dat alsnog niet aangezien deze alleen analoog geluid uit kan sturen. Ik zou gewoon een H61, H67 moederbord doen.

Voeding: Wil je nog zuiniger dan kun je een goede 300W voeding nemen (heeft bij een laag verbruik over het algemeen een beter rendement door de procentueel hogere belasting) pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W pricewatch: LC-Power Green Power LC7300 80+ Silver Shield pricewatch: Huntkey Jumper 300G (ik heb overigens geen ervaring met die lc power dus misschien nog even navragen in het voedingen topic).

Blu-ray speler is inderdaad niet zo spannend, zorg alleen wel dat je 1 neemt die niet teveel lawaai maakt en laat hem op een lager toerental draaien.

Met je tuner kan ik je helaas niet helpen, ik heb hier laatst wel een goede tweakblog over gelezen eens kijken of ik die terug kan vinden.
Dank voor je reactie.

Blij te horen dat je tevreden bent over de kast, maar wat ik me wel afvraag, wat kun je dan op het display tonen en waarvoor dient de draaiknop?

CPU, jij raad een AMD aan, heb je nog suggesties?

Koeling, whooops inderdaad, niet verder uitgezocht!

Moederbord, hmm inderdaad HDMI is wel belangrijk, daar had ik niet op gelet bij de keuze van het MB. Het geluid wou ik eigenlijk laten lopen via een losse geluidskaart (welke ik hier nog heb liggen) en deze sluit ik vervolgens aan op mijn versterker om zo DTS geluid te verkrijgen.

Voeding, dat zal ik inderdaad nog eens nader uitzoeken.

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-05 10:00
freestyler2 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 20:37:
[...]
Het geluid wou ik eigenlijk laten lopen via een losse geluidskaart (welke ik hier nog heb liggen) en deze sluit ik vervolgens aan op mijn versterker om zo DTS geluid te verkrijgen.
als je de htpc digitaal aansluit (dus toslink ofzo) dan hoef je geen externe geluidskaart te kopen. Dan kan het gewoon meteen vanaf t moederbord. Zoiets maakt alleen winst als je ook echte hifi spulletjes heb staan.

[Voor 4% gewijzigd door Heilige Kaas op 07-05-2012 21:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-06-2021

Tarabass

Webmaster

Met advies van jullie heb ik onderstaande set samengesteld en inmiddels heb ik alles 'up-and-running'. En moet zeggen dat het draait als een tiet. Vooral die SSD (draai op mijn desktop 2 raptors in raid als vergelijking) doet me verbazen. Programma's starten erg snel op, blijft vrij koel en is natuurlijk stil. En niet onbelangrijk voor een HTPC, hij is érrug snel opgestart. Echt een aanrader als opslag niet je grootste drijfveer is :)

De HTPC draait tot nu toe alles vlekkeloos af op mijn P42G30 (full hd). De combinatie van de amd met het werkgeheugen op 1600Mhz kan het makkelijk aan, en icm met de koeler blijft alles redelijk koel onder full load. Wat me wel een beetje tegenvalt, nu gaan we zeuren, is de processor die erg goed presteert maar daarbij wel aardig wat geluid maakt. Je hoort hem knisperen zeg maar. Het is tot nu toe een erg fijne set om vanaf de bank lekker te internetten en films te kijken (streamen van de nas) :D

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M PRO€ 78,10€ 78,10
1Netgear Rangemax Dual Band Wireless-N USB 2.0 Adapter€ 28,90€ 28,90
1Techsolo TC-2200 (Zilver)€ 74,10€ 74,10
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,90€ 33,90
1Logitech diNovo Edge (Qwerty)€ 113,26€ 113,26
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 73,49€ 73,49
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 26,08€ 26,08
1AMD A4-3400 Boxed€ 49,80€ 49,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 477,63

Wat beter kan:

Vooral de voeding. Ik was er al bang voor, maar de standaard voeding van de kast maakt vrij veel lawaai. Deze ga ik dan ook zo snel mogelijk vervangen. Dan heb ik alles vrij geruisloos en toch koel. Maar om de kosten een beetje te drukken heb ik een bluray-speler en losse voeding even daargelaten. Maar als je budget het toelaat zou ik zeker een goede voeding (Seasonic of iets dergelijks). Verder is de kast vrij beperkt qua koelingsmogelijkheden. Hier heb ik al een 80mm fannetje bijgezet, maar ik houd het wel even in de gaten. Verder ben ik erg blij met de HTPC zoals ik hem nu heb samengesteld. Bedankt voor de adviezen, en als jullie nog tips hebben voor een goede voeding; let me know :)

Acties:
  • 0Henk 'm!
freestyler2 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 20:37:
[...]

Dank voor je reactie.

Blij te horen dat je tevreden bent over de kast, maar wat ik me wel afvraag, wat kun je dan op het display tonen en waarvoor dient de draaiknop?

CPU, jij raad een AMD aan, heb je nog suggesties?

Koeling, whooops inderdaad, niet verder uitgezocht!

Moederbord, hmm inderdaad HDMI is wel belangrijk, daar had ik niet op gelet bij de keuze van het MB. Het geluid wou ik eigenlijk laten lopen via een losse geluidskaart (welke ik hier nog heb liggen) en deze sluit ik vervolgens aan op mijn versterker om zo DTS geluid te verkrijgen.

Voeding, dat zal ik inderdaad nog eens nader uitzoeken.
Het display van de fusion remote kan weergeven bij bepaalde programma's welk nummer je aan het afspelen bent (maar dat kan je natuurlijk ook wel horen), hij kan een rss feed weergeven en nog wat andere nutteloze dingen (imho). Waar het display echter totaal niet handig mee is, is het navigeren in je muziek collectie zodat je je tv niet aan hoeft te doen. Daar kun je veel beter een smartphone/tablet voor gebruiken. Ook is het display redelijk vervelend bij gebruik van XBMC (misschien is er trouwens alweer een patch voor, nog niet naar gezocht). Out of the box saat er gewoon de hele tijd XBMC stop in beeld. Kortom, naar mijn neming geen toegevoegde waarde. De draaiknop is overigens om het geluid zachter te zetten (misschien kun je die ook wel ergens anders voor instellen, weet ik zo niet uit mijn hoofd).

Precies, als je geluid digitaal wilt versturen dan zal zowel een onboard als een losse geluidskaart het dts audio spoor rechtstreeks 1 op 1, bit voor bit doorgeven aan je receiver zonder enige kwaliteitsverlies. Vervolgens gaat je receiver het gecomprimeerde dts spoor decoderen en omzetten naar een analoog signaal. Voor het omzetten naar analoog is er geen signaalverlies. Het gebruik van een losse geluidskaart om dts signaal te bitstreamen is dus overbodig.

Qua CPU is een AMD A4 3400 onverslaanbaar qua prijs/kwaliteit/functionaliteit verhouding. Ondersteund alles wat je voor HTPC wil (3D, HD audio bitstreaming, 24p (out of the box). Ook zijn de moederborden over het algemeen goedkoper en luxer. Tov een Intel CPU is een AMD A4 qua CPU kracht zeker de mindere, maar aangezien juist GPU kracht (en ondersteuning) voor een HTPC belangrijker is heeft AMD met zijn sterkere GPU hier een streep voor. Hoewel Intel weer iets zuiniger is, zal dit bij een HTPC die niet als NAS gebruikt wordt niet significant zijn.
bertp1 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 17:41:
[...]

I know, het is daarom dat ik ijver voor de volgende editie een htpc erin te doen.

[...]

Dat is randapparatuur, die uiteindelijk uiteraard ook vermeld wordt. Alleen hebben de meeste mensen dat nog wel ergens liggen. Remotes zijn ook randapparatuur, maar imho net iets essentieler en heb je thuis niet zomaar liggen.

[...]

Goed punt, alleen kost een 2TB hdd al 100€, maar die kan er als optie idd bijgezet worden.

[...]

Als je zoekt naar moederborden met een sata-600/usb 3.0 aansluiting + e-350, kom je al aan ong 100 uit. Zoek er dan nog een passief gekoelde cpu (of een fatsoenlijke cpu-cooler) bij en je zit aan even veel. Maar als je die eisen niet hebt kan je idd nog ong 40-50 euro er af doen.

Zacate afwachten is ook nog een mogelijkheid, eens zien wat dat met de huidige a4 prijzen doet. Spijtig dat Wichita en Krishna afgevoerd zijn.
Zelf zou ik het ook erg leuk vinden als in de volgende editie weer een HTPC staat. Aangezien HTPC bij de vorige poll op de 2e plaats stond zou het niet raar zijn dat hij voor de volgende BGG weer wordt meegenomen. Echter denk ik niet dat jij of ik daar veel invloed op heeft ;)

Toetsenborden zijn inderdaad randapparatuur, maar een toetsenbord met een geïntegreerde muis is niet iets wat iedereen thuis heeft liggen. Juist het hebben van een TB en muis in 1 plankje is wat erg handig is op de bank (met een losse muis is naar mijn mening vreselijk). Daarom zet ik dit soort randapparatuur altijd bij de setup in, anders kan het uiteindelijke bedrag incl. randapparatuur en verzendkosten nogal tegenvallen in niet meer in de buurt zijn van het startbudget.

Als je in je setup overigens geen HDD zet moet je wel een NAS hebben (of anders een grote lege externe HDD). Heb je dit niet dan is je htpc gewoon waardeloos (naar mijn mening dan hè). Op je USB stick passen amper 3 films. Heeft XBMC ook niet veel zin.

[Voor 27% gewijzigd door jaapsander op 08-05-2012 09:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Tarabass schreef op maandag 07 mei 2012 @ 22:06:
Met advies van jullie heb ik onderstaande set samengesteld en inmiddels heb ik alles 'up-and-running'. En moet zeggen dat het draait als een tiet. Vooral die SSD (draai op mijn desktop 2 raptors in raid als vergelijking) doet me verbazen. Programma's starten erg snel op, blijft vrij koel en is natuurlijk stil. En niet onbelangrijk voor een HTPC, hij is érrug snel opgestart. Echt een aanrader als opslag niet je grootste drijfveer is :)

De HTPC draait tot nu toe alles vlekkeloos af op mijn P42G30 (full hd). De combinatie van de amd met het werkgeheugen op 1600Mhz kan het makkelijk aan, en icm met de koeler blijft alles redelijk koel onder full load. Wat me wel een beetje tegenvalt, nu gaan we zeuren, is de processor die erg goed presteert maar daarbij wel aardig wat geluid maakt. Je hoort hem knisperen zeg maar. Het is tot nu toe een erg fijne set om vanaf de bank lekker te internetten en films te kijken (streamen van de nas) :D

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M PRO€ 78,10€ 78,10
1Netgear Rangemax Dual Band Wireless-N USB 2.0 Adapter€ 28,90€ 28,90
1Techsolo TC-2200 (Zilver)€ 74,10€ 74,10
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,90€ 33,90
1Logitech diNovo Edge (Qwerty)€ 113,26€ 113,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 477,63

Wat beter kan:

Vooral de voeding. Ik was er al bang voor, maar de standaard voeding van de kast maakt vrij veel lawaai. Deze ga ik dan ook zo snel mogelijk vervangen. Dan heb ik alles vrij geruisloos en toch koel. Maar om de kosten een beetje te drukken heb ik een bluray-speler en losse voeding even daargelaten. Maar als je budget het toelaat zou ik zeker een goede voeding (Seasonic of iets dergelijks). Verder is de kast vrij beperkt qua koelingsmogelijkheden. Hier heb ik al een 80mm fannetje bijgezet, maar ik houd het wel even in de gaten. Verder ben ik erg blij met de HTPC zoals ik hem nu heb samengesteld. Bedankt voor de adviezen, en als jullie nog tips hebben voor een goede voeding; let me know :)
Overigens kan je APU geen knisperend geluid maken hoor. Ik vind het lastig om obv je omschrijving iets aan te kunnen wijzen wat dat geluid kan veroorzaken, maar de APU is het zeker niet. Wat zijn trouwens de temperaturen onder load?

Qua voeding moet je wel een SFX variant kiezen. Deze kast is op de naam na gelijk aan de MS-tech mc1200 en daar passen alleen maar SFX varianten in. Overigens staat in dezelfde review hoe je de fan uit de voeding kan vervangen door een stiller exemplaar. Echter is de kwaliteit van de voeding dusdanig slecht dat ik die ook in zijn geheel zou vervangen. Qua SFX voedingen is er veel minder keus, maar een Bequiet SFX power 300W of een seasonic is altijd wel goed.

Bevalt zo'n ubs draadloos netwerk kaartje trouwens goed?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Richard P
  • Laatst online: 20-04 10:48
Beste mede-tweakers,

Ik ben mij eens gaan oriënteren op een HTPC, omdat ik tot nu toe altijd de laptop met een VGA en 3,5mm kabel aansloot op de TV wanneer ik films of honkbalwedstrijden (MLB.tv) wilde bekijken. Films kijken zou ik vanaf het systeem via zowel Windows 7 als Ubuntu kunnen doen. MLB.tv werkt echter het lekkerst in Windows 32 bit (vanwege de plugin), al is integratie in XBMC mogelijk maar niet ideaal. Ik ben dus in eerste instantie van plan om gewoon Windows 7 te draaien, waarbij ik gebruik maak van het draadloze Logitech keyboardje (inbegrepen in de lijst). Films zou ik op deze manier ook gewoon vanuit Windows Explorer kunnen starten en in VLC bekijken.

Blu-ray films kijk ik eigenlijk zelden, maar ik heb een abonnement op de locale bibliotheek, waar ik gratis uit een redelijke blu-ray selectie kan kiezen. Het is toch net even makkelijker om een film gewoon op blu-ray te bekijken als ik op 300 meter van de bieb af woon, en ik diezelfde film anders eerst zou moeten downloaden. Hierbij ga ik er gemakshalve vanuit dat blu-ray toch net een iets betere kwaliteit levert. Het nadeel is echter dat de gekozen blu-ray speler bijna 70 euro kost, en met een slimline sata adapter alweer bijna 75. Ik overweeg dus ook om die eruit te laten, waarmee ik rond de €395,- uitkom.

Qua geluidsproductie zit ik nog een beetje in dubio. De Scythe fan schijnt wel vrij stil te zijn, en ook de casefan in de SG06 is niet echt lawaaiig (voor zover ik dit uit reviews op heb kunnen maken). Echter, de fan in de voeding zou verantwoordelijk zijn voor de meest 'herrie'. Ik overweeg dus om een fanless heatsink voor de CPU te nemen (evt. in combinatie met de G620T versie, die waarschijnlijk koeler loopt), en de intake fan van de case te verwisselen voor een Nexus Real Silent o.i.d. Is dat de moeite waard, met oog op de fan in de voeding (net name de andere CPU)?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 51,10€ 51,10
1Seagate Barracuda Green 5900.3 ST2000DL003, 2TB€ 97,-€ 97,-
1Silverstone SST-SG06B€ 105,51€ 105,51
1Scythe Shuriken Rev. B€ 25,35€ 25,35
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1Sony Optiarc BC-5640H Zwart€ 67,90€ 67,90
1Corsair XMS3 TW3X4G1333C9€ 24,67€ 24,67
1Asrock H61M-ITX€ 60,60€ 60,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 461,63

Asrock Z77 Extreme4-M | 8GB RAM | Intel i5 3750K | KFA2 GTX 1080 | SAmsung 830 128GB SSD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:37
Richard P schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 12:41:
Beste mede-tweakers,

Ik ben mij eens gaan oriënteren op een HTPC, omdat ik tot nu toe altijd de laptop met een VGA en 3,5mm kabel aansloot op de TV wanneer ik films of honkbalwedstrijden (MLB.tv) wilde bekijken. Films kijken zou ik vanaf het systeem via zowel Windows 7 als Ubuntu kunnen doen. MLB.tv werkt echter het lekkerst in Windows 32 bit (vanwege de plugin), al is integratie in XBMC mogelijk maar niet ideaal. Ik ben dus in eerste instantie van plan om gewoon Windows 7 te draaien, waarbij ik gebruik maak van het draadloze Logitech keyboardje (inbegrepen in de lijst). Films zou ik op deze manier ook gewoon vanuit Windows Explorer kunnen starten en in VLC bekijken.

Blu-ray films kijk ik eigenlijk zelden, maar ik heb een abonnement op de locale bibliotheek, waar ik gratis uit een redelijke blu-ray selectie kan kiezen. Het is toch net even makkelijker om een film gewoon op blu-ray te bekijken als ik op 300 meter van de bieb af woon, en ik diezelfde film anders eerst zou moeten downloaden. Hierbij ga ik er gemakshalve vanuit dat blu-ray toch net een iets betere kwaliteit levert. Het nadeel is echter dat de gekozen blu-ray speler bijna 70 euro kost, en met een slimline sata adapter alweer bijna 75. Ik overweeg dus ook om die eruit te laten, waarmee ik rond de €395,- uitkom.

Qua geluidsproductie zit ik nog een beetje in dubio. De Scythe fan schijnt wel vrij stil te zijn, en ook de casefan in de SG06 is niet echt lawaaiig (voor zover ik dit uit reviews op heb kunnen maken). Echter, de fan in de voeding zou verantwoordelijk zijn voor de meest 'herrie'. Ik overweeg dus om een fanless heatsink voor de CPU te nemen (evt. in combinatie met de G620T versie, die waarschijnlijk koeler loopt), en de intake fan van de case te verwisselen voor een Nexus Real Silent o.i.d. Is dat de moeite waard, met oog op de fan in de voeding (net name de andere CPU)?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 51,10€ 51,10
1Silverstone SST-SG06B€ 105,51€ 105,51
1Asrock H61M-ITX€ 60,60€ 60,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 461,63
Heb je die 2TB-disk wel per sé nodig?
Zelf heb ik in de HTPC een SSD van 60GB gepropt, en staat de data op het netwerk (ook wel zo prettig dat je het overal vandaan kan benaderen). Daardoor is mn machine aanzienlijk stiller geworden dan voorheen.
Je zou eventueel een 120GB kunnen nemen, maar 60GB volstaat imho prima. Zat om je HTPC mee te kunnen draaien in ieder geval. En dan wordt er zelfs nog 20GB van gereserveerd voor timeshift. Volgens mij haal je daar veel meer geluids-reductie uit, dan uit de fans. Een beetje knappe fan kan fluisterstil draaien.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Richard P
kroegtijger schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:14:
[...]

Heb je die 2TB-disk wel per sé nodig?
Zelf heb ik in de HTPC een SSD van 60GB gepropt, en staat de data op het netwerk (ook wel zo prettig dat je het overal vandaan kan benaderen). Daardoor is mn machine aanzienlijk stiller geworden dan voorheen.
Je zou eventueel een 120GB kunnen nemen, maar 60GB volstaat imho prima. Zat om je HTPC mee te kunnen draaien in ieder geval. En dan wordt er zelfs nog 20GB van gereserveerd voor timeshift. Volgens mij haal je daar veel meer geluids-reductie uit, dan uit de fans. Een beetje knappe fan kan fluisterstil draaien.
Hmm, ja daar zit ook wel iets in. Ik heb verder geen NAS of iets dergelijks, dus dan zou het van m'n PC af moeten komen. De reden dat ik 2TB koos, was omdat die veel voordeliger zijn dan 1TB schijven, en je vaak eerder ruimte te kort komt dan dat je er mee verlegen zit. De 1TB in m'n PC begint ook alweer aardig vol te raken namelijk. Daar moet ik eens even mijn hoofd over breken. Een SSD is natuurlijk wel geruisloos, en nu de prijzen ruimschoots onder de 1 euro per GB beginnen te raken zou een 120GB SSD een optie zijn. Goed idee! Ik ga er even over nadenken.

Asrock Z77 Extreme4-M | 8GB RAM | Intel i5 3750K | KFA2 GTX 1080 | SAmsung 830 128GB SSD

Acties:
  • 0Henk 'm!
Richard P schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:21:
[...]

Hmm, ja daar zit ook wel iets in. Ik heb verder geen NAS of iets dergelijks, dus dan zou het van m'n PC af moeten komen. De reden dat ik 2TB koos, was omdat die veel voordeliger zijn dan 1TB schijven, en je vaak eerder ruimte te kort komt dan dat je er mee verlegen zit. De 1TB in m'n PC begint ook alweer aardig vol te raken namelijk. Daar moet ik eens even mijn hoofd over breken. Een SSD is natuurlijk wel geruisloos, en nu de prijzen ruimschoots onder de 1 euro per GB beginnen te raken zou een 120GB SSD een optie zijn. Goed idee! Ik ga er even over nadenken.
Als je geen NAS hebt is het hebben van lokale opslag juist erg handig. Wanneer je nu een HDD koopt heeft een 2TB variant wel de beste prijs kwaliteit verhouding. Je desktop pc gebruiken voor opslag is niet handig qua energieverbruik en performance. Het bijplaatsen van een SSD is voor de snelheid en boottijd zeker gunstig en met de huidige prijzen heeft een SSD ook geen extreme verhoging van het budget als gevold. Echter is een 64GB variant voor HTPC gebruik meer dan voldoende, maar je mediacollectie op een SSD hebben is zeker niet handig. Ben je bang voor geluidsproductie van de HDD, gebruik dan rubberen ophanging.

Overigens kies je in je setup voor een Intel CPU. Heb je deze voor een reden gekozen? Iets eerder leg ik uit waarom een AMD fusion setup op dit moment interessanter is voor htpc gebruik. Overigens zou ik de CPU niet passief gaan koelen als ik jou was (of met een erg grote heatsink). En al helemaal niet als de voeding juist het meeste lawaai maakt. De computer wordt amper stiller als de de grootste bron van lawaai laat zitten. Ik weet zo niet uit m'n hoofd hoe hoog deze behuizing is, maar misschien past hier ook wel een tower koeler in. Tower koelers zijn over het algemeen wat goedkoper en qua airflow past dat ook goed in deze kast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Richard P
jaapsander schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:55:
[...]

Als je geen NAS hebt is het hebben van lokale opslag juist erg handig. Wanneer je nu een HDD koopt heeft een 2TB variant wel de beste prijs kwaliteit verhouding. Je desktop pc gebruiken voor opslag is niet handig qua energieverbruik en performance. Het bijplaatsen van een SSD is voor de snelheid en boottijd zeker gunstig en met de huidige prijzen heeft een SSD ook geen extreme verhoging van het budget als gevold. Echter is een 64GB variant voor HTPC gebruik meer dan voldoende, maar je mediacollectie op een SSD hebben is zeker niet handig. Ben je bang voor geluidsproductie van de HDD, gebruik dan rubberen ophanging.
Je wil dus zeggen dat aangezien ik geen NAS heb, ik er dus toch maar die 2TB disk in moet doen? Een NAS zit voor 'ooit in de toekomst' nog wel in de planning, maar met de huidige HDD prijzen probeer ik dit uit te stellen. Ik zou dan nu voor een grote HDD kunnen gaan, en die later in een NAS of m'n PC doen (en dan een SSD in de HTPC). Voorlopig zou ik het geld willen besparen op een SSD, die zal meer prioriteit hebben in m'n volgende PC.
Overigens kies je in je setup voor een Intel CPU. Heb je deze voor een reden gekozen? Iets eerder leg ik uit waarom een AMD fusion setup op dit moment interessanter is voor htpc gebruik. Overigens zou ik de CPU niet passief gaan koelen als ik jou was (of met een erg grote heatsink). En al helemaal niet als de voeding juist het meeste lawaai maakt. De computer wordt amper stiller als de de grootste bron van lawaai laat zitten. Ik weet zo niet uit m'n hoofd hoe hoog deze behuizing is, maar misschien past hier ook wel een tower koeler in. Tower koelers zijn over het algemeen wat goedkoper en qua airflow past dat ook goed in deze kast.
Ik kreeg het idee van de Pentium eigenlijk op een ander forum, waar men blijkbaar meer naar de kant van Intel hangt. Ik had eigenlijk niet nagedacht over het verschil in de interne graphics van beide CPUs, maar het is inderdaad duidelijk dat AMD daarin een voorsprong heeft. Qua prijs zitten ze vrijwel gelijk, dus dan zou ik gaan voor onderstaande. Koeler blijft dus hetzelfde (82mm clearance maar, dus geen tower coolers mogelijk), en ik gebruik dan gewoon de stock fan in de SG06. Ik kan altijd nog zien (of horen eigenlijk) of er teveel lawaai optreedt. Eventueel dit systeem dus zonder blu-ray. Dank voor de tips!

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 66,95€ 66,95
1Silverstone SST-SG06B€ 109,85€ 109,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 471,02

[Voor 36% gewijzigd door Richard P op 08-05-2012 16:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

jaapsander schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 09:26:
[...]

Overigens kan je APU geen knisperend geluid maken hoor. Ik vind het lastig om obv je omschrijving iets aan te kunnen wijzen wat dat geluid kan veroorzaken, maar de APU is het zeker niet. Wat zijn trouwens de temperaturen onder load?

Qua voeding moet je wel een SFX variant kiezen. Deze kast is op de naam na gelijk aan de MS-tech mc1200 en daar passen alleen maar SFX varianten in. Overigens staat in dezelfde review hoe je de fan uit de voeding kan vervangen door een stiller exemplaar. Echter is de kwaliteit van de voeding dusdanig slecht dat ik die ook in zijn geheel zou vervangen. Qua SFX voedingen is er veel minder keus, maar een Bequiet SFX power 300W of een seasonic is altijd wel goed.

Bevalt zo'n ubs draadloos netwerk kaartje trouwens goed?
Onder load zit ik bijna aan de 40 graden (cpu en mb). Ik weet vrijwel zeker dat de cpu het knisperende geluid maakt. Heel zachtjes, en alleen als ik volop aan het downloaden ben. Ik dacht eerst dat het de ssd was, maar dat kan toch niet? Het komt echt bij de cpu weg, en verder zit er weinig in de kast dat geluid maakt.

Voor de voedingen heb ik onderstaande in een wensenlijstje staan. Ik heb zelf een seasonic in mijn desktop, en die bevalt me eigenlijk erg goed. Die is erg stabiel, en doet goed dat wij hij moet doen. Had je een andere in gedachte?

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 44,-€ 44,-
1Seasonic SS-300SFD Active PFC€ 40,32€ 40,32
1Seasonic V8-300€ 52,60€ 52,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 189,08

De wifi-dongle bevalt eigenlijk wel erg goed. Het is overigens wel een tijdelijke oplossing, en heb deze even uit mijn tv gehaald totdat ik een kabel heb getrokken. Ik haal toch snelheden van rond de 3500/4000kb, soms hoger richting de 5000kb. En dat met een brakke Experiabox als router :P

@Richard P
Ik kreeg hier de tip om 1600Mhz geheugen erin te prikken, dit omdat de cpu daar erg goed mee overweg kan. Misschien is het een idee om, het kost niets meer, toch voor zo'n setje te gaan :)

[Voor 3% gewijzigd door Tarabass op 08-05-2012 18:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heilige Kaas
Tarabass schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 18:34:
[...]

Onder load zit ik bijna aan de 40 graden (cpu en mb). Ik weet vrijwel zeker dat de cpu het knisperende geluid maakt. Heel zachtjes, en alleen als ik volop aan het downloaden ben. Ik dacht eerst dat het de ssd was, maar dat kan toch niet? Het komt echt bij de cpu weg, en verder zit er weinig in de kast dat geluid maakt.
Zo'n geluid komt ook uit mijn laptop en daar komt het ook niet uit de cpu. Bij mij is het wel wat harder gekraak. Hij heeft zelfs een tijd fluitende vogeltjes na gedaan. Een keertje enkele g krachten erop uitgeoefend en opengemaakt/dichtgemaakt en het geheel werkt weer. (op het gekraak na)

Het is wel een laptop van rond de 10 jaar oud ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

Heilige Kaas schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 18:53:
[...]

Zo'n geluid komt ook uit mijn laptop en daar komt het ook niet uit de cpu. Bij mij is het wel wat harder gekraak. Hij heeft zelfs een tijd fluitende vogeltjes na gedaan. Een keertje enkele g krachten erop uitgeoefend en opengemaakt/dichtgemaakt en het geheel werkt weer. (op het gekraak na)

Het is wel een laptop van rond de 10 jaar oud ;)
Dat is vast en zeker je HDD. Maar die heb ik niet. Het is volgens mij echt de CPU ROFL. Misschien eens een filmpje maken als dat lukt, het is niet echt hard of iets..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Richard P
Tarabass schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 18:34:
[...]

@Richard P
Ik kreeg hier de tip om 1600Mhz geheugen erin te prikken, dit omdat de cpu daar erg goed mee overweg kan. Misschien is het een idee om, het kost niets meer, toch voor zo'n setje te gaan :)
Goeie, dankje! Die AMD processoren schijnen inderdaad niet vies te zijn van snel geheugen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

Richard P schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 19:51:
[...]

Goeie, dankje! Die AMD processoren schijnen inderdaad niet vies te zijn van snel geheugen.
Zo kunnen we mekaar een beetje helpen ;)

Vergeet niet bij assemblage het geheugen ook daadwerkelijk op 1600 te zetten. Standaard zette de bios het bij mij op 1333 namelijk..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Richard P
Tarabass schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 20:06:
[...]
Zo kunnen we mekaar een beetje helpen ;)

Vergeet niet bij assemblage het geheugen ook daadwerkelijk op 1600 te zetten. Standaard zette de bios het bij mij op 1333 namelijk..
Dat zet ik even 'op papier', dat is iets dat ik geheid ga vergeten. En ja, ik zou niet meer weten wat ik zonder forums zou moeten ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

*update van mijn vorige post*

Dank voor alle ontvangen reacties, en n.a.v. daarvan heb ik besloten om mijn set-up lichtelijk te veranderen.
Voor degene die mijn eerste post niet hebben gelezen post ik hem gedeeltelijk, met daarin de verwerkte updates opnieuw om het zo niet alleen voor mezelf overzichtelijk te houden maar ook om mede Tweakers te helpen met hun keuze(s) daarin..

Ik hou dit topic nu al geruime tijd in de gaten maar ik kom er helaas niet helemaal uit wat voor mij nu de ideale HTPC zou zijn wat aan mijn wensen voldoet.

Budget tussen de €500,- en € 700,-.

De eisen waaraan mijn HTPC minimaal moet voldoen zijn:
  • Het kunnen afspelen van Blu-Ray materiaal
  • Het kunnen Opnemen van de TV (Ziggo) + timeshift mogelijkheid
  • Eye catcher
  • Energie "zuinig" (maar toch ook "snel")
Qua eisenpakket valt het dus reuze mee en moet het dus allemaal haalbaar zijn met mijn budget.
Met eye catcher bedoel ik de behuizing en gezien deze redelijk persoonlijk is (wat helaas mijn budget wel verkleint) en ik mijn keuze hierin eigenlijk al gemaakt heb, wil ik jullie enkel vragen om mijn set-up te "optimaliseren" voor mijn gebruik. Energie zuinig is natuurlijk een relatief begrip, prestaties staan bij mij voor op maar ik wil ook wel een klein beetje aan het milieu denken (en aan mijn eigen portemonnee).

Het systeem zal gaan draaien op een linux-distributie + xbmc.

Mijn set-up so far (na update):

#ProductPrijsSubtotaal
1Terratec Cinergy C PCI HD€ 80,35€ 80,35
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 101,-€ 101,-
1Antec Fusion Remote Zilver€ 144,90€ 144,90
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,95€ 33,95
1AMD A8-3870K Black Edition€ 98,50€ 98,50
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 45,-€ 45,-
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 36,30€ 36,30
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 21,64€ 21,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 702,08

Toelichting op de gekozen onderdelen:

Behuizing:
De behuizing is, ik zei het al, een eigen persoonlijke mening, hiervoor is mijn keuze gevallen op de Antec Fusion Remote. Deze is zoals verwacht ongewijzigd gebleven.

Moederbord: (gewijzigd)
Mijn keuze is hierin na advies van mede Tweakers wel gewijzigd. De tip die ik ontving dat een losse geluidskaart overbodig zou zijn als het moederbord onboard deze functie heeft vond ik een hele goede tip, dank daarvoor! (zo spaar ik weer wat ruimte in mijn behuizing!). De keuze is deze keer gevallen op de Asrock A75M-ITX, de motivatie hiervoor is simpel, het voldoet aan al mijn wensen. Hij is klein (Mini-ITX), heeft een optische ingang (S/PDIF) en heeft bovendien een HDMI aansluiting.

Proccessor: (gewijzigd)
Waar ik voorheen koos voor de i3 2120 is hier wederom na advies van een mede Tweaker mijn keuze hierin ook gewijzigd. Ik ben van Intel naar AMD geswitched en ik vond het nog wel lastig om een keuze hierin te maken. De twijfel was tussen de AMD A4 3400 en de AMD A8-3870K Black Edition maar uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de AMD A8-3870K gezien zijn betere kwaliteit en mijn budget dit net toelaat.

Proccessorkoeling: (gewijzigd)
Voor de proccessorkoeling ben ik gegaan van de Mugen naar de Schuriken (Scythe Big Shuriken 2 Rev. B) dankzij de tip dat deze niet ging passen.

Geheugen:
Ik heb gekozen voor 4GB omdat dit in het budget hoort en dit meer dan genoeg zal zijn en het qua geheugen tegenwoordig weinig meer uitmaakt welk type er wordt gekozen. Ik zal op het moment van bestellen hierin mijn keuze maken (het geheugen wat waarschijnlijk in de aanbieding is op dat moment).

HD:
Deze 2 keuzes (Western Digital WD20EARX en Crucial CT064M4SSD2) spreken eigenlijk voor zich. De SSD voor zijn snelheid met het opstarten en de WD voor de opslag en zijn "energiezuinigheid", wat in eerste instantie qua ruimte voldoende opslag moet geven.

TV Tuner:
Ik heb gekozen voor de Terratec Cinergy C HD inclusief CI module (deze kon ik helaas niet bij de PW terugvinden, maar deze heb ik gevonden bij Alternate . Gezien hier mijn grootste twijfel in zit zal ik hier geen verdere toelichting op geven.

Voeding: (gewijzigd)
Na nadere research hierover ben ik van de Antec EA-380 GREEN. 380 watt naar de be quiet! Pure Power L7 met 300 watt geswitcht. omdat deze bij een laag verbruik over het algemeen een beter rendement door de procentueel hogere belasting.

Blu-Ray speler:
Gezien ik graag Blu-Ray af wil kunnen spelen (en niet alleen via mijn HD) heb ik gekozen voor een "willekeurige" speler, deze heb ik meer in de selectie gedaan om de prijs van het systeem compleet te maken, de daadwerkelijke keuze wordt waarschijnlijk de goedkoopste speler die ik bij de computerboer kan krijgen gezien dit denk ik weinig uit zal maken voor de prestaties.

Voor het opnemen van de TV zit bij mij eigenlijk het grootste struikelblok. Wat is nu voldoende voor mij? en wat heb ik echt nodig.. Simpelweg zoals eerder aangeven, het enige wat moet kunnen is opnemen van de TV + de mogelijkheid tot timeshift.
Ik heb uiteraard al het grote [DVB-C] Digitale kabel TV op de PC doorgenomen maar hier komt bij mij niet echt "dit moet ik hebben" balletje uitrollen. Ik hoop dat ik in dit topic meer advies kan krijgen over een TV-Tuner, er zijn vast mede Tweakers die dezelfde wens als mij hebben nietwaar?

Graag jullie verdere advies n.a.v. mijn aanpassingen.

Nogmaals (alvast) bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heilige Kaas
Ik zou wel nog voor 1600mhz geheugen gaan. Vooral omdat de APU daar een voordeel bij heeft. Twee van deze of deze. Is nog goedkoper dan wat je nu hebt. (geen idee of er wat mis mee is met dat geheugen, daar weten anderen wel meer over te zeggen)

[Voor 65% gewijzigd door Heilige Kaas op 08-05-2012 20:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bertp1
  • Niet online
freestyler2 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 20:14:
*update van mijn vorige post*

Dank voor alle ontvangen reacties, en n.a.v. daarvan heb ik besloten om mijn set-up lichtelijk te veranderen.
Voor degene die mijn eerste post niet hebben gelezen post ik hem gedeeltelijk, met daarin de verwerkte updates opnieuw om het zo niet alleen voor mezelf overzichtelijk te houden maar ook om mede Tweakers te helpen met hun keuze(s) daarin..

Ik hou dit topic nu al geruime tijd in de gaten maar ik kom er helaas niet helemaal uit wat voor mij nu de ideale HTPC zou zijn wat aan mijn wensen voldoet.

Budget tussen de €500,- en € 700,-.

De eisen waaraan mijn HTPC minimaal moet voldoen zijn:
  • Het kunnen afspelen van Blu-Ray materiaal
  • Het kunnen Opnemen van de TV (Ziggo) + timeshift mogelijkheid
  • Eye catcher
  • Energie "zuinig" (maar toch ook "snel")
Qua eisenpakket valt het dus reuze mee en moet het dus allemaal haalbaar zijn met mijn budget.
Met eye catcher bedoel ik de behuizing en gezien deze redelijk persoonlijk is (wat helaas mijn budget wel verkleint) en ik mijn keuze hierin eigenlijk al gemaakt heb, wil ik jullie enkel vragen om mijn set-up te "optimaliseren" voor mijn gebruik. Energie zuinig is natuurlijk een relatief begrip, prestaties staan bij mij voor op maar ik wil ook wel een klein beetje aan het milieu denken (en aan mijn eigen portemonnee).

Het systeem zal gaan draaien op een linux-distributie + xbmc.

Mijn set-up so far (na update):

#ProductPrijsSubtotaal
1Terratec Cinergy C PCI HD€ 80,35€ 80,35
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 101,-€ 101,-
1Antec Fusion Remote Zilver€ 144,90€ 144,90
1AMD A8-3870K Black Edition€ 98,50€ 98,50
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 36,30€ 36,30
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 21,64€ 21,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 702,08

Toelichting op de gekozen onderdelen:

Behuizing:
De behuizing is, ik zei het al, een eigen persoonlijke mening, hiervoor is mijn keuze gevallen op de Antec Fusion Remote. Deze is zoals verwacht ongewijzigd gebleven.

Moederbord: (gewijzigd)
Mijn keuze is hierin na advies van mede Tweakers wel gewijzigd. De tip die ik ontving dat een losse geluidskaart overbodig zou zijn als het moederbord onboard deze functie heeft vond ik een hele goede tip, dank daarvoor! (zo spaar ik weer wat ruimte in mijn behuizing!). De keuze is deze keer gevallen op de Asrock A75M-ITX, de motivatie hiervoor is simpel, het voldoet aan al mijn wensen. Hij is klein (Mini-ITX), heeft een optische ingang (S/PDIF) en heeft bovendien een HDMI aansluiting.

Proccessor: (gewijzigd)
Waar ik voorheen koos voor de i3 2120 is hier wederom na advies van een mede Tweaker mijn keuze hierin ook gewijzigd. Ik ben van Intel naar AMD geswitched en ik vond het nog wel lastig om een keuze hierin te maken. De twijfel was tussen de AMD A4 3400 en de AMD A8-3870K Black Edition maar uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de AMD A8-3870K gezien zijn betere kwaliteit en mijn budget dit net toelaat.

Proccessorkoeling: (gewijzigd)
Voor de proccessorkoeling ben ik gegaan van de Mugen naar de Schuriken (Scythe Big Shuriken 2 Rev. B) dankzij de tip dat deze niet ging passen.

Geheugen:
Ik heb gekozen voor 4GB omdat dit in het budget hoort en dit meer dan genoeg zal zijn en het qua geheugen tegenwoordig weinig meer uitmaakt welk type er wordt gekozen. Ik zal op het moment van bestellen hierin mijn keuze maken (het geheugen wat waarschijnlijk in de aanbieding is op dat moment).

HD:
Deze 2 keuzes (Western Digital WD20EARX en Crucial CT064M4SSD2) spreken eigenlijk voor zich. De SSD voor zijn snelheid met het opstarten en de WD voor de opslag en zijn "energiezuinigheid", wat in eerste instantie qua ruimte voldoende opslag moet geven.

TV Tuner:
Ik heb gekozen voor de Terratec Cinergy C HD inclusief CI module (deze kon ik helaas niet bij de PW terugvinden, maar deze heb ik gevonden bij Alternate . Gezien hier mijn grootste twijfel in zit zal ik hier geen verdere toelichting op geven.

Voeding: (gewijzigd)
Na nadere research hierover ben ik van de Antec EA-380 GREEN. 380 watt naar de be quiet! Pure Power L7 met 300 watt geswitcht. omdat deze bij een laag verbruik over het algemeen een beter rendement door de procentueel hogere belasting.

Blu-Ray speler:
Gezien ik graag Blu-Ray af wil kunnen spelen (en niet alleen via mijn HD) heb ik gekozen voor een "willekeurige" speler, deze heb ik meer in de selectie gedaan om de prijs van het systeem compleet te maken, de daadwerkelijke keuze wordt waarschijnlijk de goedkoopste speler die ik bij de computerboer kan krijgen gezien dit denk ik weinig uit zal maken voor de prestaties.

Voor het opnemen van de TV zit bij mij eigenlijk het grootste struikelblok. Wat is nu voldoende voor mij? en wat heb ik echt nodig.. Simpelweg zoals eerder aangeven, het enige wat moet kunnen is opnemen van de TV + de mogelijkheid tot timeshift.
Ik heb uiteraard al het grote [DVB-C] Digitale kabel TV op de PC doorgenomen maar hier komt bij mij niet echt "dit moet ik hebben" balletje uitrollen. Ik hoop dat ik in dit topic meer advies kan krijgen over een TV-Tuner, er zijn vast mede Tweakers die dezelfde wens als mij hebben nietwaar?

- Je moederbord heeft geen pci slot die je nodig hebt voor de tv-kaart. Ik denk ook niet dat je een m-itx mobo gaat vinden dat dat heeft. Voor hetzelfde geld heb je een µatx met meer features, incl pci.
- vervang je ram door deze: pricewatch: Corsair XMS CMX4GX3M1A1600C7
sneller en lagere latency
- verder ok. Ik zou voor zon systeem alleen een iets betere voeding nemen;
Heilige Kaas schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 20:25:
Ik zou wel nog voor 1600mhz geheugen gaan. Vooral omdat de APU daar een voordeel bij heeft. Twee van deze of deze. Is nog goedkoper dan wat je nu hebt. (geen idee of er wat mis mee is met dat geheugen, daar weten anderen wel meer over te zeggen)
Schrap die eerste, die is slecht leverbaar en heeft een hoge CAS latency. De andere is zeker ok, met lage CAS latency.

[Voor 87% gewijzigd door bertp1 op 08-05-2012 22:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!
[sup]*update van mijn vorige post*

lang verhaal zie post hierboven
Het verschil tussen een A4 en en A8 black edition is nogal groot. Voor HTPC taken is een A4 meer dan genoeg, meer kracht heb je niet nodig. Pas als je wilt gaan gamen kan het verstandig zijn om een sterkere APU te nemen. Alleen een snellere APU pakken omdat deze in je budget past is niet zo handig. Steek het geld dan in je zak of besteed het aan een nuttiger iets. Overigens zitten er tussen de A4 en de A8 nog een aantal A6 modellen. Vergeet niet dat bij een HTPC vaak less is more opgaat!*

Verder een scherpe opmerking van Bertp1, zoek wel een moederbord op dat al je hardware kan huisvesten. In die kast past zelfs een ATX moederbord, maar op veel uATX moederborden vind je al alles wat je nodig hebt. In dit formaat MB is ook nog eens een ruime keuze.

Verder zou ik er ook 1600MHz geheugen inzetten aangezien de ingebouwde GPU daar baad bij heeft. Vooral een snellere APU met meer shaders presteert beter met 1600MHz geheugen. Voor een A4 is het effect beperkt. Echter zou ik absoluut niet kijken naar CAS latentie van de verschillende modules, dit heeft geen effect op de prestaties. Kijk ipv daarvan naar de QVL van je moederbord om te kijken welke modules gegarandeerd ondersteund worden of zoek modules uit die zich netjes aan de DDR3 specs houden (b.v. 1.5V spanning). Icm met een big shuriken kan het ook handig zijn om low profile geheugen te nemen zodat je niet iedere keer de koeler moet verwijderen om het geheugen te kunnen verwisselen. Anders kun je gewoon voor bijvoorbeeld deze modules gaan: pricewatch: Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile of pricewatch: Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G of pricewatch: G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ

*Goedkopere processor resulteert over het algemeen in minder geld uitgegeven, minder stroomverbruik, minder geluidsproductie en lagere energierekening en dus meer plezier (of in het geval van de energierekening minder frustratie/teleurstelling;)).

[Voor 84% gewijzigd door jaapsander op 09-05-2012 09:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-05 09:48
Op het AVS Forum kwam ik deze post tegen, een vergelijking tussen verschillende AMD cpu's en hoe goed ze verschillende content afspelen. Conclusie is dat een A6 3500 / 3650 goed genoeg is voor de meeste gebruikers.

Ik vraag me echter af of het niet verstandiger is om een voor een dedicated GPU te gaan. Ik wil graag een goede / zuinige htpc die gewoon alles af kan spelen wat ik wil. Uit dat overzicht blijkt dat 1080p60 eigenlijk al teveel gevraagd is voor de huidige generatie CPU's.

De AMD 7750 is volgens mij een redelijk zuinige GPU. Wel een stuk duurder dan alleen een onboard CPU maar ik betaal graag wat meer als ik daardoor geen problemen ga krijgen als "dit bestand kun je alleen afspelen met X, niet met Y want Y is te zwaar".

Acties:
  • 0Henk 'm!
Max Hunt schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 11:52:
Op het AVS Forum kwam ik deze post tegen, een vergelijking tussen verschillende AMD cpu's en hoe goed ze verschillende content afspelen. Conclusie is dat een A6 3500 / 3650 goed genoeg is voor de meeste gebruikers.

Ik vraag me echter af of het niet verstandiger is om een voor een dedicated GPU te gaan. Ik wil graag een goede / zuinige htpc die gewoon alles af kan spelen wat ik wil. Uit dat overzicht blijkt dat 1080p60 eigenlijk al teveel gevraagd is voor de huidige generatie CPU's.

De AMD 7750 is volgens mij een redelijk zuinige GPU. Wel een stuk duurder dan alleen een onboard CPU maar ik betaal graag wat meer als ik daardoor geen problemen ga krijgen als "dit bestand kun je alleen afspelen met X, niet met Y want Y is te zwaar".
Als je een zuinig HTPC wilt, dan is een dedicated GPU niet erg geschikt. Qua energieverbruik zijn deze discrete kaarten minderwaardig aan een onboard GPU (onchip heet het nu?) van een APU. Het voordeel is inderdaad dat je meer performance krijgt, maar ik vraag me af of dat veel gaat helpen bij het decoderen van 1080p60 materiaal. HW versnelling gebeurt namelijk in dedicated hardware van de GPU (bij ati heet dit UVD), die is over al die chips van dezelfde generatie min of meer gelijk (zelfde UVD versie). Ik meen mij te herinneren dat 1080p60 niet ondersteund wordt in deze hardware (weet alleen niet zeker) dit zou betekenen dat dxva niet gebruik kan worden (ik zal dit even nazoeken). Dan is het logisch dat een snellere CPU minder dropped frames betekend. Echter heeft een snellere discrete videokaart dan geen zin (nogmaals ik kijk dit nog even na).

Echter het belangrijkste:
The only major source of HD p video is commercial camcorder right now anyway
Heb je een camcorder die die alleen maar op 1080p60 op kan nemen? Zo nee, dan zul je echt niet snel een video in dit formaat tegenkomen. Alle films afkomstig van bluray zijn gewoon 1080p24 en iedere geadviseerde setup in dit topic kan dat gewoon afspelen.

@freestyler2 lees onderstaande links eens door als je wat meer info wilt over digitale tv op je pc:
Zep en de Kunst van het Computeronderhoud: Ziggo Digitale TV op de PC
http://nl.hardware.info/r...r-de-pc-vergelijkingstest

[Voor 7% gewijzigd door jaapsander op 09-05-2012 13:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heilige Kaas

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ja, maar ik zou voor de gewone 2120 versie gaan. Verbruikt (idle) net zoveel als een T versie. Hij heeft alleen een lager TDP omdat hij minder hoog geclockt is en misschien het voltage iets lager heeft, maar dit kun je zelf ook prima doen. Overigens heb ik zelf een i3 2100 en merk wat vaker DXVA artifacts dan wanneer ik HD video afspeel met een AMD setup (AMD gpu).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• layzzzz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-05 17:15
[sup]*update van mijn vorige post*

TV Tuner:

Ik denk dat je beter een Anysee E30TCPlus kan kopen, deze werkt out-of-the-box met Ziggo en heeft ook nog DVD-T ondersteuning. De Terratec Cinergy C HD staat ook in de PW vanaf 80euro. Deze heeft geen CI-module maar die werkt toch niet met Ziggo.

Zelf heb ik een Technisat CableStar HD2 gekocht, dit is schijnt een rebranded Terratec te zijn. De kaart komt (hopelijk) vandaag binnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vdlindenmark
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-09-2021
de BM639 is uitverkocht...
En ook niet meer leverbaar volgens zercom.
Weet iemand toevallig een vergelijkbare kast?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heilige Kaas
jaapsander schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:41:
[...]

Ja, maar ik zou voor de gewone 2120 versie gaan. Verbruikt (idle) net zoveel als een T versie. Hij heeft alleen een lager TDP omdat hij minder hoog geclockt is en misschien het voltage iets lager heeft, maar dit kun je zelf ook prima doen. Overigens heb ik zelf een i3 2100 en merk wat vaker DXVA artifacts dan wanneer ik HD video afspeel met een AMD setup (AMD gpu).
Hmm die had ik gewoon over het hoofd gezien. Is nog goedkoper ook met betere prestaties. Bedankt! :)

Hebben jullie toevallig ook een andere mobo die jullie me aanraden voor bij de 2120? Ik ben nu van plan deze aan te schaffen pricewatch: MSI H67MA-E45 (B3) (mag iets duurder uitvallen)

[Voor 18% gewijzigd door Heilige Kaas op 09-05-2012 19:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-05 11:36
Op basis van wat ik hier in dit topic gelezen heb zal ik mijn gewenste HTPC configuratie tonen.

Eisen
Mijn oude laptopje met USB schijven eraan is helaas overleden, waardoor ik vervanging zocht. De volgende punten voor vervanging zijn van belang:
  • Bestanden delen op een netwerk (Een losse NAS is te duur).
  • Kunnen surfen op het web met toetsenbord en muis (Kan niet met een mediaplayer als bijv Popcornhour)
  • De meest gangbare formaten afspelen via een Displayport.
  • Kunnen downloaden van nieuwsgroepen.
  • Energiezuinig.
  • Prettige interface voor afspelen muziek, films en foto's.
  • DVD/Bluray drive NIET nodig.
  • Moet te gebruiken zijn als Backup PC voor Office en Matlab.
Met een USB schijf weggestopt achter de kabels, die vanzelf uitschakeld als die niet wordt gebruikt, gaat voor de opslagruimte zorgen.

Een stille installatie is fijn, maar mijn HP Elitebook maakt ook geluid, de auto's buiten ook, de bovenburen ook, en ja, zelfs de media die ik wil afspelen ook ;) Vandaar dat ik afwacht met stille opties voor de voeding en processor koeling.

Configuratie
Mijn keuze (op basis van jullie ervaringen _/-\o_ )

#ProductPrijsSubtotaal
1Techsolo TC-2200€ 74,80€ 74,80
1Kingston SSDNow V+200 60GB€ 54,45€ 54,45
1AMD A6-3500 Boxed€ 61,95€ 61,95
1Gigabyte GA-A75M-UD2H€ 71,95€ 71,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 289,23

Graag hoor ik wat jullie denken! O-) Apparaatje hoeft ook niet nieuw te zijn...

• Richard P
Heilige Kaas schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 18:59:
[...]

Hmm die had ik gewoon over het hoofd gezien. Is nog goedkoper ook met betere prestaties. Bedankt! :)

Hebben jullie toevallig ook een andere mobo die jullie me aanraden voor bij de 2120? Ik ben nu van plan deze aan te schaffen pricewatch: MSI H67MA-E45 (B3) (mag iets duurder uitvallen)
In plaats van de H67 chipset kan je voor zover ik het begrijp ook gewoon de H61 chipset gebruiken. Ondersteunt ook integrated graphics, maar is een wat meer uitgeklede variant op de H67. Voordeel is dat ze veel goedkoper zijn met genoeg functies voor een HTPC. Dus deze bijvoorbeeld: pricewatch: MSI H61M-P23 (B3) Heeft alleen geen USB 3.0 en SATA III, anders misschien: pricewatch: Asus P8H61-M LE/USB3 (B3).

• Heilige Kaas
Richard P schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 00:32:
[...]

In plaats van de H67 chipset kan je voor zover ik het begrijp ook gewoon de H61 chipset gebruiken. Ondersteunt ook integrated graphics, maar is een wat meer uitgeklede variant op de H67. Voordeel is dat ze veel goedkoper zijn met genoeg functies voor een HTPC. Dus deze bijvoorbeeld: pricewatch: MSI H61M-P23 (B3) Heeft alleen geen USB 3.0 en SATA III, anders misschien: pricewatch: Asus P8H61-M LE/USB3 (B3).
USB 3.0 is wel een fijne functie. Verder is Sata III zeker wel een pre aangezien ik er ook een SSD in stop. Een beetje extra performance kan geen kwaad aangezien ik er ook intensief desktop gebruik van ga maken. Verder is de vga, dvi en hdmi aansluiting wel handig vanwege het oude scherm dat ik nu heb. En de toekomstige tv die erop word aangesloten.

Merk je qua performance veel verschil? Anders zoek ik wel een H61 chipset die aan mijn eisen voldoet. Ik heb nu zoiets dat het niet echt uitmaakt als ik wat meer uitgeef aan het mobo. Aangezien de kast zelf toch al gigantisch duur is :+

[Voor 10% gewijzigd door Heilige Kaas op 10-05-2012 00:48]

• Richard P
Heilige Kaas schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 00:45:
[...]

USB 3.0 is wel een fijne functie. Verder is Sata III zeker wel een pre aangezien ik er ook een SSD in stop. Een beetje extra performance kan geen kwaad aangezien ik er ook intensief desktop gebruik van ga maken. Verder is de vga, dvi en hdmi aansluiting wel handig vanwege het oude scherm dat ik nu heb. En de toekomstige tv die erop word aangesloten.

Merk je qua performance veel verschil? Anders zoek ik wel een H61 chipset die aan mijn eisen voldoet. Ik heb nu zoiets dat het niet echt uitmaakt als ik wat meer uitgeef aan het mobo. Aangezien de kast zelf toch al gigantisch duur is :+
Ik zie in je wenslijst dat je er een Crucial M4 in gaat doen, dan zou het inderdaad zonde zijn geen SATA III te hebben, aangezien die SSD ver over SATA II heen gaat. Voor de performance maakt het als je niet overklokt (kan overigens noch op H61 als op H67) niet uit denk ik. Ik stelde H61 voor omdat me dat voor een simpele HTPC goed genoeg lijkt, maar als je er ook een desktop van maakt dan zou ik gewoon H67 doen, vooral voor je SSD dan. Als je bijvoorbeeld dit bordje neemt: pricewatch: Asrock H67M B3 is dat maar een tientje duurder dan het H61 bord en ben je net wat minder beperkt. Vergeleken dat MSI bord dat je voorstelde lever je volgens mij niets in, maar scheelt het toch weer ruim 20 euro. Leuk meegenomen als je toch al het gevoel hebt teveel geld uit te geven.

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 15-05 09:48
jaapsander schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:41:
[...]Overigens heb ik zelf een i3 2100 en merk wat vaker DXVA artifacts dan wanneer ik HD video afspeel met een AMD setup (AMD gpu).
Bedoel je dat het bij je AMD setup ook voorkomt? En wat bedoel je dan met artifacts?
Max Hunt schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 07:24:
[...]
Bedoel je dat het bij je AMD setup ook voorkomt? En wat bedoel je dan met artifacts?
Het komt met iedere GPU voor, alleen niet zo heel vaak. Af en toe heb ik met een Intel setup (1 v/d 5 tot 10 films) dat je 1 of 2 x per film een paar seconden dxva artifacts ziet. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de gebruikte decoder en afhankelijk van de source. Artifacts zijn verkeerd gerenderde pixels. Heb er zelf overigens amper last van. En wanneer FFmpeg in XBMC weer een update krijgt zal het alleen maar minder voorkomen. Een voorbeeld van verschillende degradaties in artifacts in de links hieronder.
http://www.ninjasattack.com/pix/dxva2on.png
http://forum.xbmc.org/sho...40%23pid763640#post763640
MWDKing schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 22:25:
Op basis van wat ik hier in dit topic gelezen heb zal ik mijn gewenste HTPC configuratie tonen.

Eisen
Mijn oude laptopje met USB schijven eraan is helaas overleden, waardoor ik vervanging zocht. De volgende punten voor vervanging zijn van belang:
  • Bestanden delen op een netwerk (Een losse NAS is te duur).
  • Kunnen surfen op het web met toetsenbord en muis (Kan niet met een mediaplayer als bijv Popcornhour)
  • De meest gangbare formaten afspelen via een Displayport.
  • Kunnen downloaden van nieuwsgroepen.
  • Energiezuinig.
  • Prettige interface voor afspelen muziek, films en foto's.
  • DVD/Bluray drive NIET nodig.
  • Moet te gebruiken zijn als Backup PC voor Office en Matlab.
Met een USB schijf weggestopt achter de kabels, die vanzelf uitschakeld als die niet wordt gebruikt, gaat voor de opslagruimte zorgen.

Een stille installatie is fijn, maar mijn HP Elitebook maakt ook geluid, de auto's buiten ook, de bovenburen ook, en ja, zelfs de media die ik wil afspelen ook ;) Vandaar dat ik afwacht met stille opties voor de voeding en processor koeling.

Configuratie
Mijn keuze (op basis van jullie ervaringen _/-\o_ )

#ProductPrijsSubtotaal
1Techsolo TC-2200€ 74,80€ 74,80
1Kingston SSDNow V+200 60GB€ 54,45€ 54,45
1Gigabyte GA-A75M-UD2H€ 71,95€ 71,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 289,23

Graag hoor ik wat jullie denken! O-) Apparaatje hoeft ook niet nieuw te zijn...
Prima setup, alleen heeft dat gigabyte moederbord relatief veel issues met HDCP handshakes. Ik weet niet of het in de nieuwe bios gefixt is, maar dit kan een probleem geven. Aangezien je de HTPC via displayport aansluit (op je tv?) zal je hier misschien geen last van hebben, maar voor de zekerheid...

Verder zou je ook prima een AMD A4 kunnen nemen, maar een A6 is ook prima. Verder is die SSD wel erg goedkoop, maar telkens wanneer ik in het SSD topic vraag naar goede goedkope SSD's krijg ik te horen dat alles prut is behalve een crucial M4, Samsung 830 of Intel ssd's. Zelf neem ik deze info met een klein korreltje zout, maar wel goed om in je achterhoofd te houden dat het prijsverschil ook niet zo heel erg groot is (+4GB extra).

[Voor 71% gewijzigd door jaapsander op 10-05-2012 09:38]

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:20
tot op heden lekker de tv op de pc aangesloten
alleen nu een nieuwe tv gekocht (LG LW650)
en nu zou ik ook graag 3d willen kijken via de pc op deze nieuwe tv
ik zit al een aantal dagen te zoeken naar welke video kaart we moeten kopen (hdmi 1.4?)
op de oude tv had ik het gewoon via vga aangesloten en draade alles als een zonnetje
maar op hdmi versie kun je helaas niet sorteren

wat ik dus wil
-nieuwe video met hdmi 1.4 (voor 3d op onze nieuwe tv)
-liefst zonder fan
-niet al te duur <75,-
creon schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 09:33:
ik zit al een aantal dagen te zoeken naar welke video kaart we moeten kopen (hdmi 1.4?)
op de oude tv had ik het gewoon via vga aangesloten en draade alles als een zonnetje

wat ik dus wil
-liefst zonder fan
-niet al te duur <75,-
pricewatch: Sapphire HD 6450 512MB DDR3
Of elke andere videokaart obv een AMD HD6450 of een Nvidia GT520 chipset.

• E2TK
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-05 13:23
creon schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 09:33:

wat ik dus wil
-liefst zonder fan
-niet al te duur <75,-
Of deze:
pricewatch: Sapphire Radeon 6570 Silent 1GB

• vdlindenmark
Hallo mensen.

Ik heb de Asrock A75M-ITX besteld met een Kingston ValueRAM 4GB 1333MHz DDR3 Non-ECC CL9 DIMM geheugen op advies van een vriend van mij. Maar ik begin mij nu heel erg af te vragen of het eigenlijk wel kan die combi...
Weet iemand dit?
Ik heb de BM639 nu besteld bij een winkel in deventer, ga ik zaterdag ophalen:)
Wat voor voordeel heeft een 6570 tov een 6450 tov de eisen die in zijn post staan (die het prijsverschil rechtvaardigen)?
mark19942008 schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 11:23:
Hallo mensen.

Ik heb de Asrock A75M-ITX besteld met een Kingston ValueRAM 4GB 1333MHz DDR3 Non-ECC CL9 DIMM geheugen op advies van een vriend van mij. Maar ik begin mij nu heel erg af te vragen of het eigenlijk wel kan die combi...
Weet iemand dit?
Ik heb de BM639 nu besteld bij een winkel in deventer, ga ik zaterdag ophalen:)
Waarom zou dit niet kunnen? Is toch gewoon 1333 MHz DDR3 geheugen? Dat gaat wel passen in dat bordje. Kingston ValueRAM staat juist bekend om de compatibiliteit.

[Voor 44% gewijzigd door jaapsander op 10-05-2012 12:09]

• MadSaid
  • Laatst online: 17-01 17:21
Ik heb aanvullend nog 1 vraag voordat ik ga bestellen: Moet ik nog zelf koelpasta bestellen of zit het erbij (voor tussen proc en stock koeler)?
MadSaid schreef op woensdag 18 april 2012 @ 16:07:
Hi,

Voor mijn schoonzus haar eerste PC :$ aan het bouwen. Ik wil er dan meteen een HTPC van maken omdat ze mijn Dune D1 geweldig vind. Ik vind ondertussen xbmc gaaf :P

Ze gaat het gebruiken voor: internetten, email, word, excel, films kijken en muziek luisteren. Software: Windows 7 Home x64, MS Office, XBMC (met Transparency skin).

De PC wordt via HDMI aangesloten op een Samsung UE32D5000 TV. Budget is € 500.

Hieronder wat ik na onderzoek (in dit topic) op uitkom:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 71,40€ 71,40
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 104,18€ 104,18
1Samsung SH-S222AB Zwart€ 14,99€ 14,99
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 80,44€ 80,44
1Silverstone SST-ML03B€ 63,96€ 63,96
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 35,-€ 35,-
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 43,-€ 43,-
1AMD A6-3500 Boxed€ 56,80€ 56,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 499,27

Case: Silverstone omdat de MS-Tech 1200 kast issues met voeding en geluid hebben. Silverstone is enige goed alternatief gegeven het budget.
Mobo: Deze heeft 2 USB 3.0 achter en 2 voor. Past dus bij de Silverstone die 2 USB 3.0 aansluitingen aan de voorkant heeft. ASROCK heeft dit niet.
Processor: Deze is iets duurder dan bv A4, maar hij is lager geklokt (koeler?) en heeft een betere grafische processor.

Vragen:
  1. Zou je ventilatoren aansluiten / aanraden? Zoja hoeveel en welke?
  2. De stock koeler lijkt goed genoeg te zijn. Past hij in deze kast?
  3. Gaat de stekker vd voeding passen op mobo? Bij voeding staat: ATX mainboard 20+4 pin. Bij Mobo staat: 1 x 24-pin EATX.
  4. Gaat de DVD speler en voeding passen in deze kast. Ik lees dat dat het allemaal best wel krap is.
  5. Overige tips / aandachtspunten zijn van harte welkom _/-\o_
MadSaid schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 12:23:
Ik heb aanvullend nog 1 vraag voordat ik ga bestellen: Moet ik nog zelf koelpasta bestellen of zit het erbij (voor tussen proc en stock koeler)?

[...]
Het moet niet, er zit tussen op bijgeleverde heatsink+koeler een beetje koelpasta. Zelf vind ik het echter wel handig om een tube achter de hand te hebben voor een paar euro. Wanneer je na een tijdje de koeler los wilt halen moet je weer nieuwe koelpasta aanbrengen als je hem terugzet. Maar het is dus niet noodzakelijk.

• MadSaid
  • Laatst online: 17-01 17:21
OK bedankt. Ik ga het "as is" doen.

• vdlindenmark
jaapsander schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 11:41:
[...]

Waarom zou dit niet kunnen? Is toch gewoon 1333 MHz DDR3 geheugen? Dat gaat wel passen in dat bordje. Kingston ValueRAM staat juist bekend om de compatibiliteit.
Top dankje!
Ik vond op internet op een site dat het niet paste, en niet op andere dat het wel zou passen...
Bedankt in iedergeval!:)

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

@freestyler2 lees onderstaande links eens door als je wat meer info wilt over digitale tv op je pc:
Zep en de Kunst van het Computeronderhoud: Ziggo Digitale TV op de PC
Thnx, hier kan ik wel eens wat aan hebben, het lijkt in ieder geval geen "simpel" verhaal te gaan worden om "gewoon" zoals vroeger TV op te kunnen nemen via de PC en de mogelijkheid om timeshift (wat niet van vroeger is, maar wel super handig!) te gebruiken.

Ik hoop dat Tweakers binnenkort een bbg HTPC special heeft, met de mogelijkheid van het opnemen van digitale TV (o.a. Ziggo), kun je hier overigens een verzoek voor indienen (poll?).

Begrijp ik het overigens goed, mocht ik de Anysee E30TCPlus aanschaffen en ik wil kunnen kijken en opnemen dat ik dan nog een extra tv kaart nodig heb?

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-05 11:22
Volgens mij zit ik hiervoor in het goede topic.

Ik heb redelijk wat verstand van hardware, maar HTPC is nieuw voor mij.

Nu wil ik voor mijn vriedin graag een klein kastje voor bij de tv(1080p 60hz) maken waarmee zij een beetje kan gamen en photoshoppen. Ik zou graag de r6850 en 4 gb ddr3 (1333) uit mijn eigen systeem erin bouwen.
Ik zou er graag eenn intel SB (i3 of kleiner) in proppen
Graag ontvang ik tips/suggesties over met name, processor, kast en voeding. En is het wel realistisch om een degelijke processor en gpu in een klein kastje te stouwen??
Alvast bedankt voor info ;)

(ik snap de policy, maar ik ben nergens een gaming htpc tegengekomen dus ik heb helaas geen startpunt zoals een bbg oid)

[Voor 12% gewijzigd door eL_Jay op 12-05-2012 22:18]

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Een HTPC is een PC bedoeld om media af te spelen, niet louter om aan de TV te hangen. Jij wil gewoon een veredelde desktop. Ik denk dat dit niet het aangewezen topic daarvoor is.

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12-05 20:27
Ik heb mijn spullen net binnen, helaas zie ik dat het moederbord (a55m-hvs) geen optische of coaxiale uitgang heeft. Ik dacht dat hij optisch had maar heb dus niet goed gekeken..
Maargoed volgens de doos moet hij 5.1 kunnen afspelen, kan ik gewoon een jackplug naar rca verloopstekker kopen en dan op mijn versterker aansluiten (coaxiaal). En zo DD 5.1 en/of dts afspelen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SjaakDeBeer
  • Niet online

SjaakDeBeer

De Beer is los!

Neen, dat gaat niet werken. Surround sound werkt in dit geval met 5 verschillende signalen die elk apart moeten worden aangesloten. Dus als je van jack naar rca gaat splitst je één signaal op in twee.

Ik vraag me af of ik aan een ssd van 30 gb genoeg heb om windows 7 (of xp) te instaleren + Ubuntu met XBMC.

Sjaak de Beer escort-service, mag ik uw bestelling alstublieft?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

SjaakDeBeer schreef op zondag 13 mei 2012 @ 10:35:
Neen, dat gaat niet werken. Surround sound werkt in dit geval met 5 verschillende signalen die elk apart moeten worden aangesloten. Dus als je van jack naar rca gaat splitst je één signaal op in twee.

Ik vraag me af of ik aan een ssd van 30 gb genoeg heb om windows 7 (of xp) te instaleren + Ubuntu met XBMC.
Dat is heel krap! Ik heb een ssd van 64GB, effectief 60GB, waarbij ik nu nog 35GB over heb. En dat is een geheel geüpdate windows 7, met firefox, spybot, ccleaner, foxit reader, flash, etc.. Dus zonder grote applicaties..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20:57
Intelcore schreef op zondag 13 mei 2012 @ 00:43:
Ik heb mijn spullen net binnen, helaas zie ik dat het moederbord (a55m-hvs) geen optische of coaxiale uitgang heeft. Ik dacht dat hij optisch had maar heb dus niet goed gekeken..
Maargoed volgens de doos moet hij 5.1 kunnen afspelen, kan ik gewoon een jackplug naar rca verloopstekker kopen en dan op mijn versterker aansluiten (coaxiaal). En zo DD 5.1 en/of dts afspelen?
Vermoedelijk kan je alleen 5.1 over HDMI

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 103336

Ik ben van plan om vandaag onderstaande te bestellen, maar ben nog niet uit qua behuizing/voeding.

Ik zit naar een aantal mini ITX behuizingen inclusief voeding te kijken en zie dat er qua voeding nogal wat verschil tussen zit, varieert van 60 tot 300 watt met van alles er tussenin (65, 90, 120 en 150)

Wat moet ik aanhouden als minimale voeding bij onderstaand systeem?

De HTPC zal alleen gebruikt worden om content af te spelen, enige dat er misschien nog extra in komt is een extra fan als dat nodig mocht zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E45M1-I DELUXE€ 148,-€ 148,-
1Western Digital Caviar Green WD10EZRX, 1TB€ 81,50€ 81,50
1Crucial CT2KIT25664BA1339€ 20,73€ 20,73
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 66,90€ 66,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 317,13

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yingyang
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-05 11:01
Ik heb een haperend/schokkend beeld en weet niet of deze vraag hier thuis hoort maar ik heb met de tips die op Tweakers staan een HTPC in mekaar gezet en heb de nieuwste drivers geïnstalleerd maar krijg het niet voor elkaar om een vloeiend beeld te krijgen.

Mijn Config. is:
MS-Tech MC-1200
ASUS F1A75-M
AMD A4-3400 Boxed
Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile
Crucial m4 - 64GB
Logitech K400 Wireless Touch Keyboard

Ik gebruik xbmc-11.0 of PowerDVD12 om de bestanden via een USB harde schijf af te spelen en vraag mij af of deze config. voldoet om een bluray iso af te spelen ?
Heb het hele forum afgestruind maar zie nergens tips om de HTPC goed in te stellen, heeft iemand van de mensen die het wel voor elkaar hebben gekregen tips voor mij ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bertp1
  • Niet online
yingyang schreef op zondag 13 mei 2012 @ 19:33:
Ik heb een haperend/schokkend beeld en weet niet of deze vraag hier thuis hoort maar ik heb met de tips die op Tweakers staan een HTPC in mekaar gezet en heb de nieuwste drivers geïnstalleerd maar krijg het niet voor elkaar om een vloeiend beeld te krijgen.

Mijn Config. is:
MS-Tech MC-1200
ASUS F1A75-M
AMD A4-3400 Boxed
Crucial m4 - 64GB

Ik gebruik xbmc-11.0 of PowerDVD12 om de bestanden via een USB harde schijf af te spelen en vraag mij af of deze config. voldoet om een bluray iso af te spelen ?
Heb het hele forum afgestruind maar zie nergens tips om de HTPC goed in te stellen, heeft iemand van de mensen die het wel voor elkaar hebben gekregen tips voor mij ?
Besturingssysteem? En deze vraag hoort eig niet in dit topic thuis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

yingyang schreef op zondag 13 mei 2012 @ 19:33:

Mijn Config. is:
MS-Tech MC-1200
ASUS F1A75-M
AMD A4-3400 Boxed
Crucial m4 - 64GB

Ik weet zeker dat het antwoord (en de oplossing) voor stottervrij afspelen m.b.v. XBMC en jouw setup (die ruim voldoende moet zijn) in het volgende topic te vinden is; [ervaringen] XBMC Media Center - Deel XV

Acties:
  • 0Henk 'm!

• franswilco
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-10-2017

franswilco

de gestoorde Space Quest fan

Hallo allemaal,

Sinds een tijdje ben ik bezig met het uitzoeken van de voor mij perfecte HTPC. Ik heb nu alles uitgezocht en bekeken en zal het prijs stellen als je jouw mening geeft over mijn keuzes. Ik heb niet veel verstand van de verschillen tussen de ASUS Onboard mogelijkheden. Dus als iemand mij kan vertellen wat de betere oplossingen zijn voor mijn htpc zou ik dat zeer op prijs stellen.

http://tweakers.net/galle...h_id=276294#tab:wenslijst

http://tweakers.net/galle...h_id=276261#tab:wenslijst

#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Green WD30EZRX, 3TB€ 148,-€ 148,-
1Silverstone Grandia SST-GD07B€ 0,-€ 0,-
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 102,30€ 102,30
1Cooler Master GX GX 450W€ 44,76€ 44,76
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 18,64€ 18,64
1Asus P8Z77-V€ 154,-€ 154,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 542,20

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-V PRO€ 90,40€ 90,40
1Cooler Master Silent Pro M2 420W€ 65,90€ 65,90
1Corsair CML4GX3M1A1600C9€ 24,44€ 24,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 465,19

Mijn situatie, wensen, eisen en budget

Ik stel zeer hoge eisen aan goede audio kwaliteit en heb ook de apparatuur om dit af te spelen. De HTPC wil ik zo optimaal mogelijk verbinden met mijn Marantz AV7005 (Vergelijkbaar met de SR7005 maar dan zonder eindversterker). Het doorgeven van(bitstream HD-) audio en video signalen is dus voldoende, omdat de Marantz de rest voor zijn rekening neemt. Zodoende heb ik geen behoefte aan uitgebreide DSP opties en allerlei extra software matige instellingen.

De HTPC komt achter de zitplek te staan (ook nog eens op oorhoogte) en moet zodoende dus zo stil mogelijk zijn. De HTPC zal niet gebruikt worden voor transcoding en moet HD 1080 zonder enige hapering door kunnen geven. 3D weergave is niet belangrijk omdat ik daar het TV-scherm niet voor heb. Dat zal de komende drie jaar ook nog zeker niet veranderen. Ik heb nu 4.1 audio, maar in de toekomst zou dit wel eens tot 6.1 uitgebreid kunnen worden. Ik wil Plex en iTunes gaan gebruiken. Ik hoef geen tuner of opname opties.

Mijn budget, exclusief case, toetsenbord en kabels is ongeveer €600 ~ €700.

Case & Optisch

Ik heb alvast een hele mooie case uitgezocht, de Silverstone Grandia GD07. De Silverstone LC16M heeft mijn voorkeur, maar helaas te duur.

Omdat ik al over een zeer goede blu-ray speler / super audio speler beschik, heb ik voldoende aan iets standaard van LG of Samsung.

Disk

Ik heb gekozen voor de Western Digital Caviar Green 3TB schijf. Lekker stil (±5 db stiller dan de Black versies). Uiteindelijk komen er meer van deze jongens in te hangen, zodat ik ook uiteindelijk een RAID systeem kan draaien. Maar dat zit er in het begin nog niet in.

Voeding

Een moeilijke keuze omdat ik niet zo thuis ben in voedingen. Ik dacht aan een Cooler Master Silent Pro M2 420WATT. Graag hoor ik van jullie (stillere) alternatieven. Is 420 Watt trouwens niet een beetje overkill?

Geluidskaart

Ik overweeg de Asus Xonar HDAV1.3 als toekomstige uitbreiding, indien de onboard oplossingen niet bevalt.

Ik zie uit naar jullie meningen en opmerkingen.

[Voor 51% gewijzigd door franswilco op 13-05-2012 20:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je alles via HDMI regelt zal je receiver ook de audiosignalen decoderen, tenzij je graag alles qua audio nog es analoog wil aansluiten?

Got Leenucks? | Debian Buster x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yingyang
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 07-05 11:01
hardware-lover schreef op zondag 13 mei 2012 @ 20:32:
[...]

Ik weet zeker dat het antwoord (en de oplossing) voor stottervrij afspelen m.b.v. XBMC en jouw setup (die ruim voldoende moet zijn) in het volgende topic te vinden is; [ervaringen] XBMC Media Center - Deel XV
Bedankt voor de deze tip, dan ga ik daar eens mijn licht opsteken, ik ben in ieder geval blij van jou te horen dat deze config stottervrij zou moeten afspelen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
eL_Jay schreef op zaterdag 12 mei 2012 @ 22:17:
Volgens mij zit ik hiervoor in het goede topic.

Ik heb redelijk wat verstand van hardware, maar HTPC is nieuw voor mij.

Nu wil ik voor mijn vriedin graag een klein kastje voor bij de tv(1080p 60hz) maken waarmee zij een beetje kan gamen en photoshoppen. Ik zou graag de r6850 en 4 gb ddr3 (1333) uit mijn eigen systeem erin bouwen.
Ik zou er graag eenn intel SB (i3 of kleiner) in proppen
Graag ontvang ik tips/suggesties over met name, processor, kast en voeding. En is het wel realistisch om een degelijke processor en gpu in een klein kastje te stouwen??
Alvast bedankt voor info ;)

(ik snap de policy, maar ik ben nergens een gaming htpc tegengekomen dus ik heb helaas geen startpunt zoals een bbg oid)
Gamen en photoshoppen is inderdaad niet echt iets wat onder HTPC gebruik valt. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat we je niet willen/kunnen helpen. Er zijn in dit topic al meerdere game-htpc's samengesteld. 1 ding wat je daar bij in je achterhoofd moet houden is dat je de geproduceerde warmte af moet kunnen voeren. Een erg klein kastje gaat daarom vaak gewoon niet werken (helemaal als je dat kleine kastje in een meubel zonder noemenswaardige airflow plaatst.

Echter zijn er ook een aantal behuizingen welke genoeg koelingsmogelijkheden hebben om een mid-end gfx kaart zoals een AMD HD6850 te kunnen koelen. bijvoorbeeld:
pricewatch: Silverstone Sugo SG05BB-450
pricewatch: Silverstone SG05
pricewatch: Silverstone Grandia GD05B (en andere grandia's)
pricewatch: Antec Fusion Remote Zwart
enz...

Deze zijn wel wat groter. Wil je nog wat compacter dan ontkom je bijna niet aan een minder sterke low-profile videokaart zoals een: pricewatch: Sapphire HD6670 1GB GDDR5 Low Profile die je dan in een behuizing zoals een:
pricewatch: Silverstone SST-ML03B kan plaatsen. Overigens zou ik voor de 2e optie opperen voor een AMD A6 of A8 APU zodat je van hybrid xfire gebruik kan maken. Bij een HD6850 kun je prima een i3 2100 zetten, dit zijn erg koele CPU's.

Wanneer je dus wat meer warmte producerende onderdelen bij elkaar in een relatief kleine kast propt en die koelt met een aantal ingebouwde ventilatoren wil je natuurlijk dat je "HTPC" niet gaat klinken als een straaljager. Zorg daarom dat je (indien nodig) luidruchtige standaard ventilatoren vervangt met goede stille. Qua voeding zit je met een 350W tot 400W prima. 300W kan ook prima, maar deze hebben vaak niet genoeg 6-pins pci-x voedings stekkers. Dus kijk hier even na voordat je tot aanschaf overgaat.
Intelcore schreef op zondag 13 mei 2012 @ 00:43:
Dit gaat inderdaad niet lukken. Ik heb ook nog even in de manual van je moederbord gekeken of er toevallig een spdif header op zit (waar je dan een http://www.hardwarecanuck...-can-i-buy-one-cheap.html op kan zetten), maar helaas zat deze er niet op.

Wat je kunt doen (in volgorde van simpel/goedkoop naar onhandig/duur)
- audio laten lopen via HDMI (doorlussen via de receiver, niet via de tv)
- audio analoog aansluiten (dus elk kanaal een eigen kabel) en de pc het decodeerwerk laten doen
- losse geluidskaart plaatsen met spdif
- ander moederbord kopen en inbouwen

Optie 1 is het handigste, maar ik neem aan dat je geen receiver hebt met een HDMI ingang, dus die zal dan afvallen. Optie 2 is ook erg handig, maar dit gaat wel (bij gebruik van een onboard geluidskaart en/of slechte kabels/stekkers) ten koste van de kwaliteit omdat je de geluidskaart de d/a conversie laat doen en het geluids analoog verstuurd richting de receiver. Optie 3 is ook weer relatief simpel, alleen deze heeft als nadeel dat je extra geld uit moet geven (en een iets hoger stroomverbruik krijgt). Optie 4 is op de lange termijn het handigste echter moet je wel alles opnieuw inbouwen en uitbouwen en opsturen. Is ook geen pretje.
Anoniem: 103336 schreef op zondag 13 mei 2012 @ 16:04:
Ik ben van plan om vandaag onderstaande te bestellen, maar ben nog niet uit qua behuizing/voeding.

Ik zit naar een aantal mini ITX behuizingen inclusief voeding te kijken en zie dat er qua voeding nogal wat verschil tussen zit, varieert van 60 tot 300 watt met van alles er tussenin (65, 90, 120 en 150)

Wat moet ik aanhouden als minimale voeding bij onderstaand systeem?

De HTPC zal alleen gebruikt worden om content af te spelen, enige dat er misschien nog extra in komt is een extra fan als dat nodig mocht zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E45M1-I DELUXE€ 148,-€ 148,-
1Western Digital Caviar Green WD10EZRX, 1TB€ 81,50€ 81,50
1Crucial CT2KIT25664BA1339€ 20,73€ 20,73
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 66,90€ 66,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 317,13
Als absoluut minimum zou ik 65W wel durven gebruiken (mits het geen ms-tech voeding is). Als bijkomend voordeel heb je dat je voeding onder typische belasting erg efficient is. Maar met 90W zit je zeker safe.

[Voor 43% gewijzigd door jaapsander op 14-05-2012 09:40]

Acties:
  • 0Henk 'm!
franswilco schreef op zondag 13 mei 2012 @ 20:46:
Hallo allemaal,

Sinds een tijdje ben ik bezig met het uitzoeken van de voor mij perfecte HTPC. Ik heb nu alles uitgezocht en bekeken en zal het prijs stellen als je jouw mening geeft over mijn keuzes. Ik heb niet veel verstand van de verschillen tussen de ASUS Onboard mogelijkheden. Dus als iemand mij kan vertellen wat de betere oplossingen zijn voor mijn htpc zou ik dat zeer op prijs stellen.

http://tweakers.net/galle...h_id=276294#tab:wenslijst

http://tweakers.net/galle...h_id=276261#tab:wenslijst

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 102,30€ 102,30
1Cooler Master GX GX 450W€ 44,76€ 44,76
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 18,64€ 18,64
1Asus P8Z77-V€ 154,-€ 154,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 542,20

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-V PRO€ 90,40€ 90,40
1Cooler Master Silent Pro M2 420W€ 65,90€ 65,90
1Corsair CML4GX3M1A1600C9€ 24,44€ 24,44
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 465,19

Mijn situatie, wensen, eisen en budget

Ik stel zeer hoge eisen aan goede audio kwaliteit en heb ook de apparatuur om dit af te spelen. De HTPC wil ik zo optimaal mogelijk verbinden met mijn Marantz AV7005 (Vergelijkbaar met de SR7005 maar dan zonder eindversterker). Het doorgeven van(bitstream HD-) audio en video signalen is dus voldoende, omdat de Marantz de rest voor zijn rekening neemt. Zodoende heb ik geen behoefte aan uitgebreide DSP opties en allerlei extra software matige instellingen.

De HTPC komt achter de zitplek te staan (ook nog eens op oorhoogte) en moet zodoende dus zo stil mogelijk zijn. De HTPC zal niet gebruikt worden voor transcoding en moet HD 1080 zonder enige hapering door kunnen geven. 3D weergave is niet belangrijk omdat ik daar het TV-scherm niet voor heb. Dat zal de komende drie jaar ook nog zeker niet veranderen. Ik heb nu 4.1 audio, maar in de toekomst zou dit wel eens tot 6.1 uitgebreid kunnen worden. Ik wil Plex en iTunes gaan gebruiken. Ik hoef geen tuner of opname opties.

Mijn budget, exclusief case, toetsenbord en kabels is ongeveer €600 ~ €700.

Case & Optisch

Ik heb alvast een hele mooie case uitgezocht, de Silverstone Grandia GD07. De Silverstone LC16M heeft mijn voorkeur, maar helaas te duur.

Omdat ik al over een zeer goede blu-ray speler / super audio speler beschik, heb ik voldoende aan iets standaard van LG of Samsung.

Disk

Ik heb gekozen voor de Western Digital Caviar Green 3TB schijf. Lekker stil (±5 db stiller dan de Black versies). Uiteindelijk komen er meer van deze jongens in te hangen, zodat ik ook uiteindelijk een RAID systeem kan draaien. Maar dat zit er in het begin nog niet in.

Voeding

Een moeilijke keuze omdat ik niet zo thuis ben in voedingen. Ik dacht aan een Cooler Master Silent Pro M2 420WATT. Graag hoor ik van jullie (stillere) alternatieven. Is 420 Watt trouwens niet een beetje overkill?

Geluidskaart

Ik overweeg de Asus Xonar HDAV1.3 als toekomstige uitbreiding, indien de onboard oplossingen niet bevalt.

Ik zie uit naar jullie meningen en opmerkingen.
2 dingen die erg belangrijk zijn voor jou zijn geluidskwaliteit en geluidsproductie van het systeem. Over het eerste kan ik heel kort zijn. Wanneer je het geluid dus digitaal bitstreamt naar je Marantz zal er geen vermindering van geluidskwaliteit zijn. Vergelijk het met een mp3 of flac bestand die je overzet dmv een usb stick. De geluidskwaliteit van het digitale bestand zal niet veranderen. Alleen de apparatuur waarop je het afspeelt (en waar dus de d/a conversie plaatsvind) heeft invloed op de geluidskwaliteit. Onboard geluid is dus prima aangezien je toch alles via HDMI gaat bitstreamen.

Qua voeding zou ik geen cooler master nemen. Niet dat alle cooler master voedingen slecht zijn, maar de kwaliteit varieert nogal per serie. Zelf heb ik een pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W welke erg stil is. Wil je écht stil dan kun je zelfs een pricewatch: Seasonic X-460 Fanless nemen (DUUR! en eigenlijk overbodig aangezien je toch al meerdere fans in je systeem hebt). Overigens heb je aan 300W meer dan genoeg, je systeem zal nog geen 100W gaan verbruiken. Let trouwens op dat je het systeem na aansluiten checkt op coil whine. Dit kan een reden zijn voor RMA. Dit kan bij elke voeding/moederbord combo voorkomen en wil je niet op oorhoogte.

Een ruime behuizing met plaats voor 12cm fans is een goede keus wanneer je stilte wilt. Echter zijn de fans die silverstone standaard in veel behuizingen heeft nou niet zo heel stil. Zelf zou ik ze vervangen door pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm (of de zwarte variant als die bij winkel naar keuze goedkoper is). Deze kun je aansluiten op het moederbord om het toerental te regelen (let dus op de hoeveelheid fan headers). Verder zou ik ook zeker een aftermarket CPU koeler erop zetten zoals een pricewatch: Scythe Big Shuriken 2 Rev. B

Overigens zou ik niet weten waarom je voor die Intel setup zou gaan, deze is een stuk duurder maar niet noemenswaardig beter. Ik zou de AMD setup nemen en wat meer geld neerleggen voor stille koeling. Overigens kan je ook nog wel wat besparen op je moederbord. Ik zou zeker een uATX moederbord pakken, dit is qua inbouwen veel relaxter, zijn vaak iets zuiniger en hebben tegenwoordig alles erop en eraan (en je hebt toch niks om erop aan te sluiten).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gertjuhh
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 01-03 18:35
Ben al een tijdje bezig met het samenstellen van een nieuwe HTPC om mijn huidige ASRock ION 330 te vervangen.

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-WN781N€ 10,21€ 10,21
1Antec Fusion Remote Zwart€ 137,29€ 137,29
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 184,20€ 184,20
1Seasonic S12II 380W€ 49,95€ 49,95
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,-€ 46,-
1Gigabyte GV-N550D5-1GI€ 106,50€ 106,50
1Asrock Z77 Pro4-M€ 88,50€ 88,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 730,09

GebruikEisen / WAF
  • De HTPC moet via een afstandsbediening aangezet kunnen worden (vanuit S5)
  • Lage boot-time
  • De remote moet bruikbaar zijn in XBMC en compatibel zijn met Ubuntu
  • Case moet qua design matchen met Onkyo TX-NR609
Wensen
  • Gehele systeem zo stil mogelijk
  • 2x front-usb aansluiting t.b.v. game controllers
  • WiFi ingebouwd i.p.v. USB aansluiting
Case
Deze past qua design goed bij de onkyo, is aan te zetten via de remote en heeft 2 front-usb aansluitingen.
De IR ontvanger zou ook ondersteund worden onder Ubuntu, al heb ik hier nog niet veel informatie over kunnen vinden.
Daarnaast zou het systeem vrij stil zijn met de case fans op de laagste stand.
Ik twijfel echter of de case genoeg ruimte bied om de GPU en WiFi in te bouwen.
Als ik de PCI-e 2.x 1x aansluiting gebruik om de WiFi in te bouwen zal de GPU in de 2 meeste linkse slots komen te zitten en dat zal niet bevorderlijk zijn voor de koeling.
Als een PCI-e 1x kaart ook in een 16x slot past zou ik de GPU in de 2 meest rechtse sloten kunnen plaatsen en de WiFi uiterst links.
Over de hoogte van de GPU twijfel ik ook, deze is 138mm hoog volgens de specs.
De case zou 147mm hoog zijn, al kan ik niet vinden of dit de interne hoogte is of incl voetjes (en dan zijn de moederbord spacers nog buiten beschouwing gelaten).

PSU
Volgens verschillende reviews zou deze PSU zijn werk vrij stil moeten doen en er zit een 6pins aansluiting op voor de GPU.
Wellicht zou hier nog een lichtere voeding in kunnen.

CPU
Deze heb ik voor een mooi prijsje 2ehands van een medetweaker over kunnen nemen, keuze staat dus vast.
Zou voldoende power moeten geven voor de emulators.

RAM
Veel gebruikte combi i.c.m. de gekozen CPU, direct overgenomen vanuit verschillende BBG's.

GPU
Ook deze uitgezocht omdat die zn werk stil zou moeten doen, daarnaast zou een GTX550 voldoende power moeten geven om Dolphin op 1080p te draaien.

SSD
SSD i.p.v. traditionele HD i.v.m. boot-time en omdat de content van de server afgehaald wordt.
Deze gebruik ik momenteel ook in mijn desktop en bevalt erg goed.

Buiten mijn twijfel punten is algehele feedback over het systeem ook welkom, al is mijn grootste pijn punt momenteel dus de case...

Acties:
  • 0Henk 'm!
gertjuhh schreef op maandag 14 mei 2012 @ 13:34:
Ben al een tijdje bezig met het samenstellen van een nieuwe HTPC om mijn huidige ASRock ION 330 te vervangen.

#ProductPrijsSubtotaal
1TP-Link TL-WN781N€ 10,21€ 10,21
1Antec Fusion Remote Zwart€ 137,29€ 137,29
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 184,20€ 184,20
1Seasonic S12II 380W€ 49,95€ 49,95
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 46,-€ 46,-
1Gigabyte GV-N550D5-1GI€ 106,50€ 106,50
1Asrock Z77 Pro4-M€ 88,50€ 88,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 730,09

GebruikEisen / WAF
  • De HTPC moet via een afstandsbediening aangezet kunnen worden (vanuit S5)
  • Lage boot-time
  • De remote moet bruikbaar zijn in XBMC en compatibel zijn met Ubuntu
  • Case moet qua design matchen met Onkyo TX-NR609
Wensen
  • Gehele systeem zo stil mogelijk
  • 2x front-usb aansluiting t.b.v. game controllers
  • WiFi ingebouwd i.p.v. USB aansluiting
Case
Deze past qua design goed bij de onkyo, is aan te zetten via de remote en heeft 2 front-usb aansluitingen.
De IR ontvanger zou ook ondersteund worden onder Ubuntu, al heb ik hier nog niet veel informatie over kunnen vinden.
Daarnaast zou het systeem vrij stil zijn met de case fans op de laagste stand.
Ik twijfel echter of de case genoeg ruimte bied om de GPU en WiFi in te bouwen.
Als ik de PCI-e 2.x 1x aansluiting gebruik om de WiFi in te bouwen zal de GPU in de 2 meeste linkse slots komen te zitten en dat zal niet bevorderlijk zijn voor de koeling.
Als een PCI-e 1x kaart ook in een 16x slot past zou ik de GPU in de 2 meest rechtse sloten kunnen plaatsen en de WiFi uiterst links.
Over de hoogte van de GPU twijfel ik ook, deze is 138mm hoog volgens de specs.
De case zou 147mm hoog zijn, al kan ik niet vinden of dit de interne hoogte is of incl voetjes (en dan zijn de moederbord spacers nog buiten beschouwing gelaten).

PSU
Volgens verschillende reviews zou deze PSU zijn werk vrij stil moeten doen en er zit een 6pins aansluiting op voor de GPU.
Wellicht zou hier nog een lichtere voeding in kunnen.

CPU
Deze heb ik voor een mooi prijsje 2ehands van een medetweaker over kunnen nemen, keuze staat dus vast.
Zou voldoende power moeten geven voor de emulators.

RAM
Veel gebruikte combi i.c.m. de gekozen CPU, direct overgenomen vanuit verschillende BBG's.

GPU
Ook deze uitgezocht omdat die zn werk stil zou moeten doen, daarnaast zou een GTX550 voldoende power moeten geven om Dolphin op 1080p te draaien.

SSD
SSD i.p.v. traditionele HD i.v.m. boot-time en omdat de content van de server afgehaald wordt.
Deze gebruik ik momenteel ook in mijn desktop en bevalt erg goed.

Buiten mijn twijfel punten is algehele feedback over het systeem ook welkom, al is mijn grootste pijn punt momenteel dus de case...
De case gaat prima aan jouw eisen voldoen. Deze kan gewoon full profile uitbreidingskaarten huisvesten zoals een videokaart en een wifi kaart. Ook gaat de afstandsbediening prima werken onder linux (zolang je software goed geconfigureerd is natuurlijk).

Zelf heb ik (toevallig) ook een NR-609 en ik vind de kast qua design niet helemaal passen bij de receiver. Zo op de plaatjes ziet het er redelijk goed uit, maar de antec kast is veel matter afgewerkt waardoor licht heel anders reflecteert. Als je wilt kan ik er wel even een foto van maken. Overigens was ik niet tevreden met de bijgeleverde ventilatoren en heb deze vervangen door 2x pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm

Persoonlijk als ik jou was zou ik die 2500k doorverkopen. Het is toch jammer (qua kosten, stroomverbruik en warmteproductie/lawaai) dat je in je HTPC zowel een relatief high end CPU als een losse videokaart moet plaatsen. Een AMD setup met een AMD A6 of A8 zal prima de door jou genoemde taken kunnen doen als ik zo de requirements van die emulatoren lees.

Verder is een Crucial M4 gewoon een prima SSD en in jouw setup meer dan prima. De voeding is ook prima, maar het systeem zal icm met een 2500k en een GT550 niet meer dan 150W - 200W (gokje) verbruiken en met een AMD systeem zal het verbruik niet ver boven de 100W uitkomen. Een minder krachtige voeding is dus geen probleem en zal zorgen voor een betere efficientie van de voeding, helemaal als je bijv een pricewatch: Huntkey Jumper 300G neemt (overigens kun je een pci-x 6 pins stekker ook krijgen met een verloopstekkertje uit 2x molex).

[Voor 3% gewijzigd door jaapsander op 14-05-2012 14:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gertjuhh
jaapsander schreef op maandag 14 mei 2012 @ 14:19:
[...]

De case gaat prima aan jouw eisen voldoen. Deze kan gewoon full profile uitbreidingskaarten huisvesten zoals een videokaart en een wifi kaart. Ook gaat de afstandsbediening prima werken onder linux (zolang je software goed geconfigureerd is natuurlijk).

Zelf heb ik (toevallig) ook een NR-609 en ik vind de kast qua design niet helemaal passen bij de receiver. Zo op de plaatjes ziet het er redelijk goed uit, maar de antec kast is veel matter afgewerkt waardoor licht heel anders reflecteert. Als je wilt kan ik er wel even een foto van maken. Overigens was ik niet tevreden met de bijgeleverde ventilatoren en heb deze vervangen door 2x pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm

Persoonlijk als ik jou was zou ik die 2500k doorverkopen. Het is toch jammer (qua kosten, stroomverbruik en warmteproductie/lawaai) dat je in je HTPC zowel een relatief high end CPU als een losse videokaart moet plaatsen. Een AMD setup met een AMD A6 of A8 zal prima de door jou genoemde taken kunnen doen als ik zo de requirements van die emulatoren lees.

Verder is een Crucial M4 gewoon een prima SSD en in jouw setup meer dan prima.
Een foto van de 2 naast / boven elkaar zou ik zeer op prijs stellen.
Heb je zelf toevallig ook Ubuntu draaien?

De i5 2500K heb ik over kunnen nemen voor iets meer dan de nieuwprijs van een i3 2105, dan is de keuze toch snel gemaakt.
Stroom verbruik heb je wel een punt (95W TDP vs 65W TDP), de HTPC zal echter alleen aan staan als deze gebruikt wordt en lang niet altijd op volle belasting.
Ik denk daarom dat het uiteindelijk verschil in stroomverbruik erg mee zal vallen.
Mocht het achteraf nou echt te veel warmte en geluid produceren, kan ik altijd nog downgraden naar de i3 2105.

AMD A6/8, ondersteuning van AMD video drivers is nog altijd niet op het niveau van die van nvidia (binnen linux).
Daarom heb ik specifiek gekozen voor een nvidia kaart.

De basic requirements van de emulators zijn inderdaad niet heel schokkend, echter kan Dolphin upscalen naar 1080p output.
De minimale GPU aanbeveling (binnen de 500 serie) is dan een GTX 550 TI.
PCSX2 heb ik me nog niet heel erg in verdiept, maar ook die zal wel profijt hebben van een wat beter GPU.

De fans heb ik inmiddels in de wishlist toegevoegd, bedankt voor de tip.

Acties:
  • 0Henk 'm!
gertjuhh schreef op maandag 14 mei 2012 @ 14:42:
[...]

De i5 2500K heb ik over kunnen nemen voor iets meer dan de nieuwprijs van een i3 2105, dan is de keuze toch snel gemaakt.
Stroom verbruik heb je wel een punt (95W TDP vs 65W TDP), de HTPC zal echter alleen aan staan als deze gebruikt wordt en lang niet altijd op volle belasting.
Ik denk daarom dat het uiteindelijk verschil in stroomverbruik erg mee zal vallen.
Mocht het achteraf nou echt te veel warmte en geluid produceren, kan ik altijd nog downgraden naar de i3 2105.

AMD A6/8, ondersteuning van AMD video drivers is nog altijd niet op het niveau van die van nvidia (binnen linux).
Daarom heb ik specifiek gekozen voor een nvidia kaart.

De basic requirements van de emulators zijn inderdaad niet heel schokkend, echter kan Dolphin upscalen naar 1080p output.
De minimale GPU aanbeveling (binnen de 500 serie) is dan een GTX 550 TI.
PCSX2 heb ik me nog niet heel erg in verdiept, maar ook die zal wel profijt hebben van een wat beter GPU.

De fans heb ik inmiddels in de wishlist toegevoegd, bedankt voor de tip.
Ik draai geen linux, maar W7 op mijn HTPC, dus daar kan ik je niet mee helpen. Overigens zijn de drivers voor Ati inderdaad niet op het niveau van Nvidia voor Linus, maar voor htpc gebruik is het prima werkbaar (hw acceleratie werkt prima). Hoe het voor emulators is zou ik niet weten. Ook zal ik vanavond even een foto maken van de kasten (ze staan bij mij naast elkaar in een apart compartiment in de av meubel).

Dat je en i5 voor een klein bedrag heb over kunnen nemen is natuurlijk erg mooi, maar een 2500k is natuurlijk een gigantische overkill voor een HTPC (bij htpc geld: less is more). Qua verbruik (en geluidsproductie) moet je niet alleen de CPU's met elkaar vergelijken maar de i5 + GTX550 vs AMD A6. Dit is juist het grote voordeel van een APU, er zit al een midrange GPU ingebakken. Overigens vraag ik mij af of je uberhaupt een GTX 550 nodig hebt om het beeld van de emulator te kunnen upscalen. Je tv kan dit bijvoorbeeld ook prima en daar zit zeker geen GTX 550 in. Ik zal vanavond eens kijken of ik deze emulator kan draaien op mijn i3 2100 zonder losse videokaart.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gertjuhh
jaapsander schreef op maandag 14 mei 2012 @ 14:50:
[...]Ik zal vanavond eens kijken of ik deze emulator kan draaien op mijn i3 2100 zonder losse videokaart.
Mijn desktop heeft een i5 2500K zonder losse videokaart.
PCSX2 krijgt die setup al op z'n knietjes (met basic settings).
Dolphin is nog wel speelbaar op de native resolutie (houd ook niet veel over), maar alles daarboven is echt te veel gegrepen.
Met een i3 2100 hoef je het dus waarschijnlijk niet eens te proberen.

Hier trouwens een demo filmpje van Dolphin, links 1080p, rechts native Wii (480p)
(niet vergeten de youtube player op 1080p output te zetten)

[Voor 17% gewijzigd door gertjuhh op 14-05-2012 15:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heilige Kaas
Ze hebben wel dezelfde ingebouwde vidkaar. Wat de bottleneck is. Dus denk dat het ook nog wel moet lukken.

Acties:
  • 0Henk 'm!
gertjuhh schreef op maandag 14 mei 2012 @ 15:17:
[...]

Mijn desktop heeft een i5 2500K zonder losse videokaart.
PCSX2 krijgt die setup al op z'n knietjes (met basic settings).
Dolphin is nog wel speelbaar op de native resolutie (houd ook niet veel over), maar alles daarboven is echt te veel gegrepen.
Met een i3 2100 hoef je het dus waarschijnlijk niet eens te proberen.

Hier trouwens een demo filmpje van Dolphin, links 1080p, rechts native Wii (480p)
(niet vergeten de youtube player op 1080p output te zetten)
Hm goed om te horen dat emulatoren redelijk effectief gebruik kunnen maken van de GPU. Wanneer je een intel setup hebt is het dus wenselijk om een sterkere IGP bij te plaatsen (overigens is de GPU in mijn i3 2100 langzamer dan die in de 2500k). Maar met een een AMD A6/A8 ben je dus in 1 keer klaar (voor minder geld).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jackssonss
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 12-05 19:53
@jaapsander: je gaf een tijdje terug aan dat de AMD Trinity medio mei wordt gelanceerd. Ik las echter dat dit alleen de laptopvariant betreft. De desktopvariant wordt pas in september verwacht. Het lijkt me dus beter om de AMD A8-3870k te kopen. Toch?!

Acties:
  • 0Henk 'm!
Jackssonss schreef op maandag 14 mei 2012 @ 16:07:
@jaapsander: je gaf een tijdje terug aan dat de AMD Trinity medio mei wordt gelanceerd. Ik las echter dat dit alleen de laptopvariant betreft. De desktopvariant wordt pas in september verwacht. Het lijkt me dus beter om de AMD A8-3870k te kopen. Toch?!
Als de desktopvariant inderdaad pas in september komt kun je inderdaad een Llano kopen. Ik weet zo niet meer uit m'n hoofd waar je je setup voor gaat gebruiken, maar als je gaat gamen kun je inderdaad een AMD A8 halen.

Heb je hier trouwens een bron van? Kan zo snel niet vinden dat het in september pas is. Bijvoorbeeld hier: http://www.cpu-world.com/..._to_launch_on_May_15.html staat dat ze wel deze maand uitkomen.

Hier staat weer augustus: http://www.pcper.com/news...g-Mobile-Trinity-APUs-May

[Voor 23% gewijzigd door jaapsander op 14-05-2012 17:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jackssonss
jaapsander schreef op maandag 14 mei 2012 @ 17:00:
[...]

Als de desktopvariant inderdaad pas in september komt kun je inderdaad een Llano kopen. Ik weet zo niet meer uit m'n hoofd waar je je setup voor gaat gebruiken, maar als je gaat gamen kun je inderdaad een AMD A8 halen.

Heb je hier trouwens een bron van? Kan zo snel niet vinden dat het in september pas is. Bijvoorbeeld hier: http://www.cpu-world.com/..._to_launch_on_May_15.html staat dat ze wel deze maand uitkomen.

Hier staat weer augustus: http://www.pcper.com/news...g-Mobile-Trinity-APUs-May
Hier:
http://en.ocworkbench.com...in-may-desktop-in-august/
hier:
http://www.hitechreview.c...th-more-cpus-later/36994/
hier:
http://forums.ocworkbench.com/showthread.php?t=134166
en hier wordt gezegd in augustus:
http://www.pcper.com/news...g-Mobile-Trinity-APUs-May

Dus ik neem aan dat het zo is. In dat geval ga ik voor een Llano A8. De reden dat ik een A8 wil is dat ik ook af en toe wil kunnen gamen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heilige Kaas
merk je met surfen en browsen verschil tussen een i3 2120 en een amd A4/6 ?
er gaat een crucial m4 bij. De reden dat ik geen A8 neem is dat het in een passief gekoelde kast gaat.

Edit: of zal ik gewoon lekker goedkoop doen en dan kan ik altijd later nog upgraden.

[Voor 19% gewijzigd door Heilige Kaas op 14-05-2012 18:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!
Heilige Kaas schreef op maandag 14 mei 2012 @ 18:16:
merk je met surfen en browsen verschil tussen een i3 2120 en een amd A4/6 ?
er gaat een crucial m4 bij. De reden dat ik geen A8 neem is dat het in een passief gekoelde kast gaat.

Edit: of zal ik gewoon lekker goedkoop doen en dan kan ik altijd later nog upgraden.
Je merkt bij surfen geen enkel verschil tussen een i3, A4 of A6. Hou voor de grap maar eens bij wat je cpu belasting is tijdens het surfen. Alles voelt snel aan doordat je een SSD plaatst.
Jackssonss schreef op maandag 14 mei 2012 @ 17:48:
[...]

Hier:
http://en.ocworkbench.com...in-may-desktop-in-august/
hier:
http://www.hitechreview.c...th-more-cpus-later/36994/
hier:
http://forums.ocworkbench.com/showthread.php?t=134166
en hier wordt gezegd in augustus:
http://www.pcper.com/news...g-Mobile-Trinity-APUs-May

Dus ik neem aan dat het zo is. In dat geval ga ik voor een Llano A8. De reden dat ik een A8 wil is dat ik ook af en toe wil kunnen gamen.
Merci, dan zou ik inderdaad gewoon een A8 pakken. Wel een beetje een tegenvaller dat we nog moeten wachten op desktop trinity...
gertjuhh schreef op maandag 14 mei 2012 @ 14:42:
[...]

Hier de beloofde foto's, het is een beetje lastig foto's te maken aangezien het hier net een beetje donker aan het worden is. Maar je kan het verschil in lichtweerkaatsing wel zien. De Onkyo is veel meer effen van textuur terwijl de antec meer een geborstelde finish heeft. Maar ze staan overigens zeker niet lelijk bij elkaar.
http://oron.com/m7t718ez5vmp

[Voor 58% gewijzigd door jaapsander op 14-05-2012 20:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jackssonss
jaapsander schreef op maandag 14 mei 2012 @ 20:15:
Merci, dan zou ik inderdaad gewoon een A8 pakken. Wel een beetje een tegenvaller dat we nog moeten wachten op desktop trinity...
Jij bedankt! Was inderdaad mooi geweest als de desktop-Trinity binnenkort leverbaar is.

Overigens zoek ik nog een stille dvd-brander om cd's en dvd's af te spelen. Ik zie vooral Bluray-spelers voorbijkomen, weinig dvd-branders. Iemand een suggestie?

[Voor 8% gewijzigd door Jackssonss op 14-05-2012 20:38]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gertjuhh
jaapsander schreef op maandag 14 mei 2012 @ 20:15:
[...]
Hier de beloofde foto's, het is een beetje lastig foto's te maken aangezien het hier net een beetje donker aan het worden is. Maar je kan het verschil in lichtweerkaatsing wel zien. De Onkyo is veel meer effen van textuur terwijl de antec meer een geborstelde finish heeft. Maar ze staan overigens zeker niet lelijk bij elkaar.
http://oron.com/m7t718ez5vmp
Thanks.
Er zit inderdaad meer verschil in dan dat ik dacht, maar zoals ik het op de foto's kan zien misstaat het niet nee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jackssonss
Iemand nog een idee voor een stille dvd-brander?
Jackssonss schreef op dinsdag 15 mei 2012 @ 18:19:
Iemand nog een idee voor een stille dvd-brander?
Pak gewoon een brander die vaker gebruikt wordt: http://tweakers.net/pricewatch/cat/350/dvd-branders.html (en goede beoordelingen krijgt op geluidsproductie) of iets dergelijks en zorg ervoor dat de rotatiesnelheid lager ligt zodra je er een film dvd inlegt om af te spelen. Op volle toeren zijn dvd branders over het algemeen niet zo stil, maar wanneer de snelheid flink omlaag gaat valt dit reuze mee.

[Voor 14% gewijzigd door jaapsander op 16-05-2012 10:34]

• Wabs
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Afgelopen 10 pagina's doorgenomen en omdat iedereen andere eisen heeft kom ik nog niet echt tot een goede conclusie....

Wat ik zoek:

Kleine pc die alle 1080p content van het netwerk (NAS) af kan spelen zonder problemen. Netwerk is 1gbit in het hele huis.
Verder wil ik het kastje zo klein mogelijk hebben en het liefste fan loos (dus erg stil) en een laag verbruik.
zit te denken aan iets met een 64gb SSD er in, gewoon windows 7 (omdat ik daar al een licentie van heb liggen).
Geluid gaat via HDMI naar een Denon versterker die alles decodeert. dus geluid mag gewoon onboard zijn.
Bediening gaat via BT remote keyboard en via pulse-eight HDMI - CEC module.

Het kastje wil ik achter een stapel DVD's kwijt in mijn kast. IR is niet nodig dus ik wil het kastje volledig uit het zicht hebben.

Enige waar ik nog geen oplossing voor heb bedacht is het aan en uit zetten....Moet even kijken of dat kan met de HDMI-CEC adapter.

Ik wil dus graag advies over moederbord / processor / voeding combinatie.
Als iemand een kleine case weet hoor ik het ook graag.

AMD fusion? Core i3? Mini zotac kastje? ik hoor van alles maar zie door de bomen het bos niet meer.... 8)7

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Passief is alleen een goed idee als je voldoende airflow hebt, en hoe kleiner de afmetingen, hoe riskanter passief is. Als jij dat ding in een kast wil duwen kan je dus maar beter actieve koeling hebben. Die hoeft niet per sé luid te zijn.

• Wabs
  • Niet online
Borromini schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 17:46:
Passief is alleen een goed idee als je voldoende airflow hebt, en hoe kleiner de afmetingen, hoe riskanter passief is. Als jij dat ding in een kast wil duwen kan je dus maar beter actieve koeling hebben. Die hoeft niet per sé luid te zijn.
Ja, daar vreesde ik al voor. Maargoed, daar moet ik mijzelf dan maar bij neer leggen. Zo stil mogelijk is iig de wens...

ik zat te kijken naar de oude BBG van november, is dat ondertussen out of date? zijn er betere opties ondertussen?
of anders deze lijst voor iets meer power? met het oog op de toekomst... Of is intel onboard graphics voor een HTPC nogsteeds niet optimaal ?

Kastjes zijn er in overvloed, alleen erg lastig te zien of een moederbord met processor en die shuricane koeler die ik telkens terug zie past in minder hoge case. Hoe bepaal je hoe hoog het geheel mag zijn?

Zie zelf niet echt zo snel een kastje dat geen optische drivebay heef en dat ook echt klein is...

[Voor 7% gewijzigd door Wabs op 16-05-2012 18:07]

• Wabs
  • Niet online
zoektocht maakt het geheel er niet makkelijker op.... haha

Andere optie is dat ik een kast neem die past op mijn (zilveren) Denon 1910 versterker. 43.3cm breed dus en vooral niet te diep. De versterker is 37cm diep en de pc moet zeker niet meer worden.
Als ik dit kies dan moet er wel een Blu Ray speler in.... lastig lastig... :X

• VladimirLudovic
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18-11-2021
Ha allen,

Ik ben mijn HTPC in elkaar aan het zetten en heb een softwarevraag:

Ik wil op mijn 30 GB SSD windows 7 draaien met XBMC (geen Windows Media Center) en een internet browser. Het moet heel licht worden allemaal, dus ik wil niets teveel installeren.

Nu ben ik met RT 7 Lite (soort vLite achtige tool, UI en opties zijn haast gelijk) de windows 7 image aan het uitkleden, maar dat valt me erg tegen. Het ontbreekt mij aan kennis over wat wel / niet essentieel of aanbevolen is. Het gaat me voornamelijk om welke versie handig zou zijn (home of pro of ultimate bv.) en om welke componenten en services belangrijk zijn.

De mediaspeler komt in mijn netwerk (windows / werkgroep) en streamed media vanaf de NAS. Geen games, wel internet + internet media.

Weet iemand hoe ik daar achter kan komen of kan iemand me tips geven?

Groeten,
Ludovic

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Wabs schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 18:00:

ik zat te kijken naar de oude BBG van november, is dat ondertussen out of date? zijn er betere opties ondertussen?
of anders deze lijst voor iets meer power? met het oog op de toekomst... Of is intel onboard graphics voor een HTPC nogsteeds niet optimaal ?
Intel zou moeten voldoen. nVidia geeft je sowieso de breedste ondersteuning qua formaten (h.264, MPEG-2 etc.) als je een moderne GPU van nVidia neemt (Ion 2 valt daar niet onder). AMD ondersteunt helaas niet hoger dan High@L4.1.
Kastjes zijn er in overvloed, alleen erg lastig te zien of een moederbord met processor en die shuricane koeler die ik telkens terug zie past in minder hoge case. Hoe bepaal je hoe hoog het geheel mag zijn?
De Big Shuriken is (fascinerend genoeg :P) 6 mm lager dan de gewone Shuriken. Het is altijd wat meten, maar ik denk niet dat je veel lager kan qua koelers zonder de koelprestaties te hinderen. Kijk welke behuizing je bevalt en check dan of die erin past. Zo'n behuizing moet al erg compact zijn om zo'n model niet te kunnen huisvesten. Als het wat geld mag kosten kan je nog altijd kijken naar Origen AE. Langs de andere kant, als het toch ergens wordt weggestopt, dan zou ik geen moeite doen voor de kast en gewoon iets nemen dat past in de ruimte op zich. Hoe compacter je gaat, hoe meer je betaalt voor kwaliteit.

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

Wabs schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 18:05:
zoektocht maakt het geheel er niet makkelijker op.... haha

Andere optie is dat ik een kast neem die past op mijn (zilveren) Denon 1910 versterker. 43.3cm breed dus en vooral niet te diep. De versterker is 37cm diep en de pc moet zeker niet meer worden.
Als ik dit kies dan moet er wel een Blu Ray speler in.... lastig lastig... :X
Ik heb onlangs dit setje gekocht. Het past, en de kast is ongeveer de grote die jij wilt hebben:
inventaris: HTPC

• Wabs
  • Niet online
Tarabass schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 21:26:
[...]
Ik heb onlangs dit setje gekocht. Het past, en de kast is ongeveer de grote die jij wilt hebben:
inventaris: HTPC
Dat is wel een mooi kastje denk ik!
Hoe bevalt het qua prestaties?
Temperaturen blijven ook binnen de perken? (de kast lijkt niet veel ventilatie te hebben...)

Dingen die je achteraf anders zou willen / niet helemaal bevallen?

thnx voor de tips!

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

Wabs schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 21:40:
[...]

Dat is wel een mooi kastje denk ik!
Hoe bevalt het qua prestaties?
Temperaturen blijven ook binnen de perken? (de kast lijkt niet veel ventilatie te hebben...)

Dingen die je achteraf anders zou willen / niet helemaal bevallen?

thnx voor de tips!
Het is al besproken in dit topic, maar kort komt het erop neer dat de temps goed zijn. Idle 32 en Load 40. Dit is wel met een ssd, maar de prestaties zijn erg goed. Goed genoeg voor een fatsoenlijke HTPC tenminste. Afstandbediening werkt ook naar behoren (onder windows 7). Wel zou ik, dit ga ik ook nog doen, de standaard voeding vervangen. Ik heb er een paar in m'n wensenlijst staan:
wenslijst: HTPC

Daarnaast heb ik vooraan in de kast een 80mm fan op de bodem gemonteerd als extra. Maar ik denk dat ik deze er weer uithaal, omdat de temps gewoon goed zijn en ik zo weinig mogelijk geluid wil :)

• Wabs
  • Niet online
bedankt voor je info! ik ga even kijken maar ik denk dat ik iets vergelijkbaars ga maken, precies wat ik zoek... maak ik er een htpc + blu-ray speler in 1 van (net zoals jij op je wensenlijst hebt staan..) thnx! >:)

moeilijk om duidelijke info te vinden over die kast.
Website van de fabrikant is ook niet echt super.
andere SFX voeding is wel een idee.

zie hier een plaatje: (onderdeel van een duitse review).

dit lijstje zo maar even bestellen dan... :*)

[Voor 77% gewijzigd door Wabs op 16-05-2012 23:59]

• Heilige Kaas
Als je echt stil en heel mooi wil is dit ook wel een optie.
pricewatch: Streacom Fanless Chassis FC5OD Silver
Word wel een duur geintje want hier komt ook nog eens een voeding van 75 euro bovenop.
Is wel fanless en zeker mooi (en zilver).

• Wabs
  • Niet online
Heilige Kaas schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 23:59:
Als je echt stil en heel mooi wil is dit ook wel een optie.
pricewatch: Streacom Fanless Chassis FC5OD Silver
Word wel een duur geintje want hier komt ook nog eens een voeding van 75 euro bovenop.
Is wel fanless en zeker mooi (en zilver).
wow, wel gaaf ding idd! denk alleen dat je het met de hoogte niet red. Ook is die wel wat te door voor wat ik in gedachten had. Wel gaaf kastje!
Heilige Kaas schreef op woensdag 16 mei 2012 @ 23:59:
Als je een mobo met 19V aansluiting neemt hoeft dat niet (externe adapter). Zeker mooie kast. Tot welk vermogen garanderen ze dat-ie genoeg koeling heeft? Als ik zo snel even inschat zou je er iets van 70-80W max (totaal systeem dus) mee moeten kunnen koelen?

specs

• Heilige Kaas
Ik had eerst deze mobo als optie pricewatch: Asus F1A75-V PRO
Maar nu zie ik dat die niet past. Gelukkig voor ik hem heb besteld.
Is dit dan een beter alternatief? pricewatch: Asus F1A75-M PRO Zelfde aansluitmogelijkheden en alles alleen wat kleiner. Prima toch?

Hier het verschil tussen een amd setup en een intel setup:
amd: 550 euro.
intel 620 euro.

amd benchmarks: cpu 1702 gpu 419
intel benchmarks: cpu 4202 gpu 241

Dus met andere woorden Intel heeft 146% meer rekenkracht maar AMD heeft 70% meer grafische kracht.
Kan die intel alle content afspelen? Niks extreems dus geen 3d enzo?

En hoe zit het met de nieuwe processors van amd? Krijgen die dezelfde socket? Dan kan ik voor de amd gaan en upgraden mocht het nodig zijn.

[Voor 36% gewijzigd door Heilige Kaas op 17-05-2012 15:17]

• bertp1
  • Niet online
Heilige Kaas schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 15:08:
Ik had eerst deze mobo als optie pricewatch: Asus F1A75-V PRO
Maar nu zie ik dat die niet past. Gelukkig voor ik hem heb besteld.
Is dit dan een beter alternatief? pricewatch: Asus F1A75-M PRO Zelfde aansluitmogelijkheden en alles alleen wat kleiner. Prima toch?
Tuurlijk. Je kan ook de niet pro nemen, op het eerste zicht zit daar niet veel verschil op.

• Heilige Kaas
Wabs schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 00:00:
[...]

wow, wel gaaf ding idd! denk alleen dat je het met de hoogte niet red. Ook is die wel wat te door voor wat ik in gedachten had. Wel gaaf kastje!
Te hoog? Hij is 6cm hoog volgens de specs ;)

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

Heilige Kaas schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 15:21:
[...]

Te hoog? Hij is 6cm hoog volgens de specs ;)
Of te laag?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Modbreak:Dit is zo'n mooi topic, dat ome zeef besloten heeft er een heel forum aan te wijden... nou ja, aan alle desktopadviesvragen dan. Vanaf vandaag mag je weer je eigen topic openen in Desktop Aankoopadvies!
Pagina: 1 ... 91 92 93 Laatste

Dit topic is gesloten.

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee