Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdlindenmark
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-07 15:16
Mastadont schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 09:31:
[...]

volledig mee eens... ze zien er zelfs nog redelijk uit ;)
Dat is dus ook wat ik wil hebben, alleen dan met een 2tb schijf. En ik wil via kabel tv, en smartcard tv kunnen opnemen. Het kijken doe ij wel via onze digitale kast ernaast. Ik ben dus alleen nog steeds opzoek voor digitale tv via de kabel met smartcard

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mark19942008 schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 10:31:
[...]

Dat is dus ook wat ik wil hebben, alleen dan met een 2tb schijf. En ik wil via kabel tv, en smartcard tv kunnen opnemen. Het kijken doe ij wel via onze digitale kast ernaast. Ik ben dus alleen nog steeds opzoek voor digitale tv via de kabel met smartcard
Lees het DVB-C topic dan eens door welke al 2x genoemd is. Daar staat alles in wat je wil weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Defiler_
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-12-2020
Wat het geheugen betreft, deze is alleen bij 1 winkel meer dan 2x zo goedkoop, dus hou er rekening mee dat de desbetreffende winkel en foutje heeft gemaakt en je het geheugen niet kunnen leveren voor die prijs. Overigens heeft CAS 7 geheugen totaal geen nut (voor een HTPC). Voor de zekerheid en om vertraging te voorkomen zou ik gewoon CAS 9 1600MHz geheugen nemen.

Verder geef je aan dat je een HTPC wilt gaan bouwen, alleen geef je niet echt aan wat je specifiek met de HTPC gaat doen. Voor standaard HTPC gebruik (HD films afspelen, downloaden, youtube enz.) heeft een A8 APU totaal geen meerwaarde tov een A4 CPU. Alleen als je af en toe een (grafisch intensief) spelletje gaat spelen heeft het nut om een A8 te nemen.

De voeding uit de bgg is een prima ding, alleen zou een 300W voeding beter tot z'n recht komen doordat deze efficiënter is bij een typische belasting van deze setup.

Zelf heb ik ook een logitech mediaboard en deze bevalt goed, maar heb je al eens gedacht aan een pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard is goedkoper en je hoeft geen losse bluetooth adapter te kopen.
Bedankt voor de reactie Jaapsander. Wat zijn jouw ervaringen met de K400 touchpad? Het hebben van extra toetsen (tussen shift en alt) voor linker en rechtermuisknop leek mij van het andere keyboard wel handig. Daarnaast lijkt deze vanaf de plaatjes iets volwassener.

Het streven van de setup was de mogelijkheid om ook diablo3 erop te spelen. Echter zit ik dan ook weer aan Windows of een dual boot vast. Ik overdenk nu een lichtere setup met de A4-3400. Met het geld wat in overhoud kan ik mijn normale pc (core2duo) een nieuwe videokaart geven. De beta wilde niet eens opstarten met mijn radeon 800XT (grrr).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_Defiler_ schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 11:04:
[...]

Bedankt voor de reactie Jaapsander. Wat zijn jouw ervaringen met de K400 touchpad? Het hebben van extra toetsen (tussen shift en alt) voor linker en rechtermuisknop leek mij van het andere keyboard wel handig. Daarnaast lijkt deze vanaf de plaatjes iets volwassener.

Het streven van de setup was de mogelijkheid om ook diablo3 erop te spelen. Echter zit ik dan ook weer aan Windows of een dual boot vast. Ik overdenk nu een lichtere setup met de A4-3400. Met het geld wat in overhoud kan ik mijn normale pc (core2duo) een nieuwe videokaart geven. De beta wilde niet eens opstarten met mijn radeon 800XT (grrr).
Zelf gebruik ik de extra muisknoptoetsen tussen de shift en alt nooit, wel mis ik aan dat logitech toetsenbord (omdat ik w7 draai) een windows toets (en gebrek aan multimedia toetsen). Verder bevalt het logitech toetsenbord overigens erg goed. Zelf heb ik dat K400 toetsenbord nog maar 1 keer in mijn hand gehad dus heb nog niet veel ervaring mee, maar hoor er wel goede dingen over.

Gamen op je HTPC is best leuk, maar naar mijn mening vooral casual (emulators, party games of fifa/fighting games). Voor wat meer hardcore gamen kun je net zo goed een console kopen of inderdaad je desktop pc een upgrade geven. Overigens kun je ook nog kiezen voor een tripple-core A6. Die is niet veel duurder en heeft uit mijn hoofd wel een GPU met 320 shaders. Maar volgens mij wel lager geclockt dan de quadcore A6 en A8. Even benchmarks opzoeken dus als je dat zou willen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E2TK
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 15:11
#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone Grandia GD04 (Zwart)€ 87,99€ 87,99
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 102,30€ 102,30
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 36,40€ 36,40
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 106,01€ 106,01
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9/4G€ 18,79€ 18,79
1Gigabyte GA-Z77MX-D3H€ 103,60€ 103,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 455,09

Graag jullie opmerking over bovenstaande configuratie :9
Ik heb nog een AMD HD 6750 voor de videoverwerking, die komt er bij in.
Blu-ray drive heb ik ook.

De reden dat ik voor een Z77 chipset heb gekozen is omdat ik in Q3 van dit jaar wil upgraden naar een i3 Ivy Bridge, de 2120 is dus tijdelijk (misschien beter tijdelijk een langzamer model in de Pentium serie?).

Ik wil de HTPC gaan gebruiken voor HD video afspelen, internet, youtube.
Audio gaat over de versterker via SPDIF.
Geen zware taken dus, maar ik wil wel dat extra beetje rekenkracht van de i3 t.o.v. een AMD APU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Defiler_
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-12-2020
jaapsander schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 11:13:
[...]

Zelf gebruik ik de extra muisknoptoetsen tussen de shift en alt nooit, wel mis ik aan dat logitech toetsenbord (omdat ik w7 draai) een windows toets (en gebrek aan multimedia toetsen). Verder bevalt het logitech toetsenbord overigens erg goed. Zelf heb ik dat K400 toetsenbord nog maar 1 keer in mijn hand gehad dus heb nog niet veel ervaring mee, maar hoor er wel goede dingen over.

Gamen op je HTPC is best leuk, maar naar mijn mening vooral casual (emulators, party games of fifa/fighting games). Voor wat meer hardcore gamen kun je net zo goed een console kopen of inderdaad je desktop pc een upgrade geven. Overigens kun je ook nog kiezen voor een tripple-core A6. Die is niet veel duurder en heeft uit mijn hoofd wel een GPU met 320 shaders. Maar volgens mij wel lager geclockt dan de quadcore A6 en A8. Even benchmarks opzoeken dus als je dat zou willen ;)
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:23

WhySoSerious

Be the change.

E2TK schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 11:50:
#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone Grandia GD04 (Zwart)€ 87,99€ 87,99
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 102,30€ 102,30
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 36,40€ 36,40
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 106,01€ 106,01
1Gigabyte GA-Z77MX-D3H€ 103,60€ 103,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 455,09

Graag jullie opmerking over bovenstaande configuratie :9
Ik heb nog een AMD HD 6750 voor de videoverwerking, die komt er bij in.
Blu-ray drive heb ik ook.

De reden dat ik voor een Z77 chipset heb gekozen is omdat ik in Q3 van dit jaar wil upgraden naar een i3 Ivy Bridge, de 2120 is dus tijdelijk (misschien beter tijdelijk een langzamer model in de Pentium serie?).

Ik wil de HTPC gaan gebruiken voor HD video afspelen, internet, youtube.
Audio gaat over de versterker via SPDIF.
Geen zware taken dus, maar ik wil wel dat extra beetje rekenkracht van de i3 t.o.v. een AMD APU.
Waarom wil je upgraden naar Ivy Bridge als Sandy Bridge al meer dan voldoende power heeft voor jouw eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E2TK
WhySoSerious schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 12:39:
[...]

Waarom wil je upgraden naar Ivy Bridge als Sandy Bridge al meer dan voldoende power heeft voor jouw eisen?
Goede vraag! Ik had beter kunnen zeggen dat ik de optie mogelijk wil maken om te upgraden naar meer kracht. Dit kan ook met een snellere Sandy Bridge processor, maar waarom dan niet de optie open houden voor Ivy Bridge (zuiniger, minder warmte).

Mijn gedachte is zoiets als: "stel dat ik het wil, dan kan dat" ;) Maar als deze processor mijn bevalt, laat ik hem er lekker inzitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05:23

WhySoSerious

Be the change.

Mijnesinziens is er nauwelijks reden om te upgraden van een SB naar een IB. Verschillen in snelheid en idle-usage zijn echt marginaal. Oftewel, de duurdere processor die je ooit moet gaan kopen haal je er nooit uit. Je budget is dan wel wat hoger (ben zelf in de markt voor een homeserver zonder HTPC functionaliteit) dus het kan, maar kostentechnisch is het niet verantwoord.

Enjoy ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E2TK
WhySoSerious schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 13:05:
Mijnesinziens is er nauwelijks reden om te upgraden van een SB naar een IB. Verschillen in snelheid en idle-usage zijn echt marginaal. Oftewel, de duurdere processor die je ooit moet gaan kopen haal je er nooit uit. Je budget is dan wel wat hoger (ben zelf in de markt voor een homeserver zonder HTPC functionaliteit) dus het kan, maar kostentechnisch is het niet verantwoord.

Enjoy ;)
Je zet me wel aan het denken, dat is ook de reden dat ik de configuratie hier heb gepost ;)

Een leuk SB moederbord met dezelfde functies als mijn uitgekozen Z77 bord kost al snel €40,- minder, dat is toch een aardig groot bedrag op €450!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:24
E2TK schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 13:46:
[...]

Je zet me wel aan het denken, dat is ook de reden dat ik de configuratie hier heb gepost ;)

Een leuk SB moederbord met dezelfde functies als mijn uitgekozen Z77 bord kost al snel €40,- minder, dat is toch een aardig groot bedrag op €450!
Ik zou gewoon voor een Pentium gaan, snel zat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-08 17:12
Voor mensen met een smartphone: download de app 'PC Remote' eens. Erg handig. Weet niet of die ook beschikbaar is op android of iOs. Ik gebruik zelf Windows feun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 14:51
Ik heb nu een LC-Power LC-1320mi met Asus E45M1-I erin en werkt prima tot nu toe. Moeten toch wel 2x 40mm casefans bij want wordt 70 graden bij het kijken van 1080p youtube filmpje. Hoe warm mag die cpu en gpu worden eigenlijk weet iemand dat?

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02:28
Enige tijd geleden heb ik een htpc in elkaar gezet. Maar nu begint het te kriebelen dat ik er weer "iets aan wil doen". Nou heb ik een asus m5a78l Moederbord met hdmi uitgang welke op zich prima voldoet om alle films op te kijken. Op zich heeft het systeem "er totaal" geen moeite mee, en meer dan media kijken ism xbmc doe er eigenlijk niet mee. Het enige wat ik denk dat niet helemaal perfect is, is dat de CPU en mobo-temperatuur tijdens een combinatie van uitpakken van bestanden op de achtergrond, downloaden met sab, en het kijken van een HD film nog wel eens oploopt tot 50 graden in een gesloten tv-kastje.

Heeft het zin om het uit te breiden met een mooie active videokaart? Ik bedoel, zijn er naast het beeld wat ik nu dus al goed heb, nog andere voordelen? Is het te verwachten dat het systeem koeler blijft en nog stiller gaat zijn? Maar dan ook zo'n groot verschil dat het de prijs waard is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

E2TK schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 12:58:
[...]

Goede vraag! Ik had beter kunnen zeggen dat ik de optie mogelijk wil maken om te upgraden naar meer kracht. Dit kan ook met een snellere Sandy Bridge processor, maar waarom dan niet de optie open houden voor Ivy Bridge (zuiniger, minder warmte).
Tot nader order loopt Ivy Bridge net warmer dan zijn voorganger.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-09 23:27

Franko P.

Hit it.

Ook ik ben me aan het orienteren voor een htpc te gaan samenstellen.

Nu heb ik 1 vraagje: Ben in het bezit van een Logitech Harmony One afstandsbediening. Zijn er htpc behuizingen waarmee ik deze afstandsbediening kan laten samenwerken?

Wil alles met 1 afstandsbediening kunnen bedienen, tot nog toe gaat dat perfect, maar wil voor de htpc dus niet ineens een muis erbij willen gebruiken.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeru117
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-09 14:43
Wanneer de behuizing over een ir-zender beschikt dan is dit over het algemeen geen probleem. Ik heb zelf ook een Harmony en heb deze al gebruikt met een Antec Microfusion en nu met een MS-Tech MC1200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Beste mede Tweakers,

Het is misschien niet heel verrassend, maar ik ben op zoek (zoals vele van jullie) naar een HTPC. Ik hou dit topic nu al geruime tijd in de gaten maar ik kom er helaas niet helemaal uit wat voor mij nu de ideale HTPC zou zijn wat aan mijn wensen voldoet.

Het zijn relatief "simpele" eisen wat allemaal technisch haalbaar zou moeten zijn en het budget is naar mijn mening ook relatief ruim genoeg maar op één of andere manier ben ik niet helemaal tevreden over de samenstelling en niet helemaal zeker of het wel zal voldoen aan mijn eisenpakket.

Laat ik beginnen met het budget, natuurlijk wil ik het liefst zo weinig mogelijk uitgeven (voor een duppie op de eerste rang) maar ik snap ook wel dat mijn eisen niet haalbaar zijn voor een budget van € 250,-
Daarom wil ik mijn budget zetten tussen de €500,- en € 700,-.

De eisen waaraan mijn HTPC minimaal moet voldoen zijn:
  • Het kunnen afspelen van Blu-Ray materiaal
  • Het kunnen Opnemen van de TV (Ziggo) + timeshift mogelijkheid
  • Eye catcher
  • Energie "zuinig" (maar toch ook "snel")
Qua eisenpakket valt het dus reuze mee en moet het dus allemaal haalbaar zijn met mijn budget.
Met eye catcher bedoel ik de behuizing en gezien deze redelijk persoonlijk is (wat helaas mijn budget wel verkleint) en ik mijn keuze hierin eigenlijk al gemaakt heb, wil ik jullie enkel vragen om mijn set-up te "optimaliseren" voor mijn gebruik. Energie zuinig is natuurlijk een relatief begrip, prestaties staan bij mij voor op maar ik wil ook wel een klein beetje aan het milieu denken (en aan mijn eigen portemonnee).

Het systeem zal gaan draaien op een linux-distributie + xbmc.

Mijn set-up so far:

#ProductPrijsSubtotaal
1Terratec Cinergy C PCI HD€ 80,35€ 80,35
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 101,-€ 101,-
1Antec Fusion Remote Zilver€ 144,90€ 144,90
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,55€ 31,55
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 103,30€ 103,30
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 45,-€ 45,-
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 41,94€ 41,94
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 73,49€ 73,49
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 21,64€ 21,64
1MSI B75MA-P45€ 62,76€ 62,76
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 705,93

Toelichting op de gekozen onderdelen:

Behuizing:
De behuizing is, ik zei het al, een eigen persoonlijke mening, hiervoor is mijn keuze gevallen op de Antec Fusion Remote. Ik weet nog niet in hoeverre ik dit display en de draaiknop kan gaan gebruiken (deze wil ik uiteraard wel gebruiken) maar ik ben vooral afgegaan op zijn look. Graag tips/toelichting op de werking van zijn knoppen en het display.

Moederbord:
Mijn keuze is hiervoor gevallen op de MSI B75MA-P45 uit de BBG Zuinige thuisserver. De reden hiervoor is zijn energieverbruik en natuurlijk omdat het moederbord in mijn kast moet passen (micro ATX).

Proccessor:
Ik heb voor de i3 2120 gekozen omdat ik geen gebruik maak van een aparte grafische kaart het beeld wordt verzorgd door de Intel HD Graphics maar ik sta open voor een alternatief waarbij eventueel een losse videokaart nodig is om er beter beeld (1080p) uit te trekken.

Proccessorkoeling:
Voor de proccessorkoeling heb ik gekozen voor de stille Scythe Mugen 2 Rev.B. misschien dat het niet helemaal nodig is, maar het is vast ook geen overbodige luxe aangezien koeling belangrijk is en ik het voor het budget niet hoef te laten.

Geheugen:
Ik heb hiervoor gekozen omdat 4GB meer dan genoeg zal zijn en het qua geheugen tegenwoordig weinig meer uitmaakt welke er wordt gekozen.

HD:
Deze 2 keuzes (Western Digital WD20EARX en Crucial CT064M4SSD2) spreken eigenlijk voor zich. De SSD voor zijn snelheid met het opstarten en de WD voor de opslag en zijn "energiezuinigheid", wat in eerste instantie qua ruimte voldoende opslag moet geven.

TV Tuner:
Ik heb gekozen voor de Terratec Cinergy C HD inclusief CI module (deze kon ik helaas niet bij de PW terugvinden, maar deze heb ik gevonden bij Alternate . Gezien hier mijn grootste twijfel in zit zal ik hier geen verdere toelichting op geven.

Voeding:
Onder het mom van stil en energiezuinig heb ik gekozen voor de Antec EA-380 GREEN. 380 watt is meer dan voldoende voor mijn HTPC maar ik sta natuurlijk open voor alternatieven.

Blu-Ray speler:
Gezien ik graag Blu-Ray af wil kunnen spelen (en niet alleen via mijn HD) heb ik gekozen voor een "willekeurige" speler, deze heb ik meer in de selectie gedaan om de prijs van het systeem compleet te maken, de daadwerkelijke keuze wordt waarschijnlijk de goedkoopste speler die ik bij de computerboer kan krijgen gezien dit denk ik weinig uit zal maken voor de prestaties.

Voor het opnemen van de TV zit bij mij eigenlijk het grootste struikelblok. Wat is nu voldoende voor mij? en wat heb ik echt nodig.. Simpelweg zoals eerder aangeven, het enige wat moet kunnen is opnemen van de TV + de mogelijkheid tot timeshift.
Ik heb uiteraard al het grote [DVB-C] Digitale kabel TV op de PC doorgenomen maar hier komt bij mij niet echt "dit moet ik hebben" balletje uitrollen.

Graag jullie advies.

Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door freestyler2 op 06-05-2012 19:28 . Reden: Aanvulling besturingssysteem ]

Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:21
Bij vloeiend bewegend beeld (bijv een camera die over een gebied vliegt), trilt het beeld schokkerig. Nu heb ik me laten vertellen dat dit komt door de freqeuntie van iets.

Ik gebruik XBMC en daar zit inderdaad een optie in om de freqeuntie van de [?] aan te passen zodat het beeld wél vloeiend loopt. Dit werkt opzich goed, maar het bijkomend probleem is dat de film niet meer beeld vullend wordt weergegeven op de tv. Wat jammer is....

Komt iemand dit bekend voor ?

Ik gebruik dus XBMC en heb een Philips TV uit de 7xxx serie (2011). Verder de HTPC een vrij basis setup met een AMD A4-3450.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

roelieboelie schreef op zondag 06 mei 2012 @ 19:42:
[knip]

Ik gebruik XBMC en daar zit inderdaad een optie in om de freqeuntie van de [?] aan te passen zodat het beeld wél vloeiend loopt. Dit werkt opzich goed, maar het bijkomend probleem is dat de film niet meer beeld vullend wordt weergegeven op de tv. Wat jammer is....

[knip]
Hint: [ervaringen] XBMC Media Center - Deel XV

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Registratie: Maart 2011
  • Niet online
Ik weet niet waar ik het moet vragen, maar is het in de volgende bbg niet nog eens tijd om een htpc samen te stellen? HTPC's zijn hier op tweakers toch tamelijk populair, en het is al van eind 2011 ergens geleden.

Mijn voorstel is:
- zo goedkoop mogelijk (€300?). Uiteindelijk dienen HTPC's toch als tegenhanger van mediaspelers, die zich meestal in de 100-200 range bevinden. Ook denk ik dat het publiek voor een bbg HTPC niet degenen zijn die er 600 in gaan steken.
- stil genoeg
- xbmc goed kunnen draaien
- perfect 1080p kunnen afspelen
- liefst ook 3d
- Zowat alle audiocodecs eveneens
- Linux fatsoenlijk kunnen draaien (al vallen alle amd systemen dan al af)
- afstandsbediening

Lijkt mij net doenbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZouteReus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-08 22:25
Dag allen,

De knoop is doorgehakt. Dankzij een medetweaker wordt dit mijn nieuwe systeem.

MS-Tech MC-1200 - geborsteld aluminium zwart
AMD A4-3400 - 2.7 GHz - 2 cores - Socket FM1
ASRock A55M-HVS - micro ATX - Socket FM1
Corsair XMS3 - Geheugen - 4 GB - 2x2GB - 1600 Mhz
Samsung SH-222BB - Schijfstation - DVD±RW (±R DL)

Wil er WMC op gaan draaien, ben alleen nog op zoek naar een goede SSD. Kan iemand mij adviseren welke een goede koop is?
Helaas geen USB 3.0 in dit systeem, maar aangezien alles via een NAS gestreamd gaat worden vind ik dat nu nog niet zo'n punt.
Verder wordt het systeem voltooid met een Samsung EcoGreen 1TB en een anysee E30 C+ voor digitale televisie. Verder alleen muziek en film wat er mee wordt afgespeeld.

Tips mbt een keuze in de SSD markt gaarne of eventuele op/aanmerkingen of tips op mijn toekomstig systeem. Kan niet wachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
  • Registratie: Februari 2005
bertp1 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 22:16:
Ik weet niet waar ik het moet vragen, maar is het in de volgende bbg niet nog eens tijd om een htpc samen te stellen? HTPC's zijn hier op tweakers toch tamelijk populair, en het is al van eind 2011 ergens geleden.

Mijn voorstel is:
- zo goedkoop mogelijk (€300?). Uiteindelijk dienen HTPC's toch als tegenhanger van mediaspelers, die zich meestal in de 100-200 range bevinden. Ook denk ik dat het publiek voor een bbg HTPC niet degenen zijn die er 600 in gaan steken.
- stil genoeg
- liefst ook 3d
- afstandsbediening

Lijkt mij net doenbaar.
Hier ben ik zelf ook naar op zoek. Echter, volgens mij vallen amd systemen niet bij voorbaat af aangezien de amd apu's tegenwoordig wel ondersteund worden door xbmc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Niet online
Kiphaas7 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 23:12:
[...]

Hier ben ik zelf ook naar op zoek. Echter, volgens mij vallen amd systemen niet bij voorbaat af aangezien de amd apu's tegenwoordig wel ondersteund worden door xbmc?
Wel door xmbc. AMD heeft gewoon nog voor geen enkel linuxplatform fatsoenlijke drivers. Zeer spijtig eigenlijk, aangezien vooral de budget producten van amd zeer interessant zijn tov intel.

Linux is toch vrij handig aangezien dan onmiddelijk xbmc kan opgestart worden, bij windows moet eerst het besturingssysteem geladen worden. Ook gebruikt linux gewoon minder resources.

Een poging:
#ProductPrijsSubtotaal
1Palit GeForce GT520€ 34,12€ 34,12
1Intel Pentium G630T Boxed€ 64,90€ 64,90
1Silverstone SST-ML03B€ 61,70€ 61,70
1Scythe Shuriken Rev. B€ 25,35€ 25,35
1Fractal Design Shape HTPC remote control€ 27,01€ 27,01
1Huntkey Jumper 300G€ 62,50€ 62,50
1Corsair XMS CMX4GX3M1A1600C7€ 21,28€ 21,28
1Asrock H67M B3€ 63,85€ 63,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 360,71

Is nog geen opslag bij.

[ Voor 86% gewijzigd door bertp1 op 06-05-2012 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

De T-versie zal je portefeuille alleen maar lichter maken, zelfs het instapmodel dualcore (een G530, of een G620 als je wil) zijn al voldoende.

Wanneer je Xbmc op Linux draait moet je trouwens nog altijd het hele OS laden, daar zit geen enkel verschil in met Windows.

AMD heeft al heel wat vooruitgang gemaakt qua drivers op Linux. Op het niveau van nVidia zitten ze nog niet, maar ik heb hier geen klachten over de stabiliteit van Catalyst op mijn E-350 en met mijn HD6950. Mijn Zotac AD10 draait schitterend, onder Linux, met Xbmc.

[ Voor 33% gewijzigd door Borromini op 07-05-2012 00:06 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 14:03
bertp1 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 23:24:
[...]Linux is toch vrij handig aangezien dan onmiddelijk xbmc kan opgestart worden, bij windows moet eerst het besturingssysteem geladen worden. Ook gebruikt linux gewoon minder resources.
Werken standby / hibernate etc. dan niet? Mijn normale pc heeft een vrij forse opstart tijd maar ik sluit 'm gewoon niet af. Met standby is ie met 1-2 seconden weer gebruiksklaar. Ik was dat ook van plan met m'n toekomstige htpc. Of geeft dat problemen met XMBC o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennisdn schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 19:08:
Enige tijd geleden heb ik een htpc in elkaar gezet. Maar nu begint het te kriebelen dat ik er weer "iets aan wil doen". Nou heb ik een asus m5a78l Moederbord met hdmi uitgang welke op zich prima voldoet om alle films op te kijken. Op zich heeft het systeem "er totaal" geen moeite mee, en meer dan media kijken ism xbmc doe er eigenlijk niet mee. Het enige wat ik denk dat niet helemaal perfect is, is dat de CPU en mobo-temperatuur tijdens een combinatie van uitpakken van bestanden op de achtergrond, downloaden met sab, en het kijken van een HD film nog wel eens oploopt tot 50 graden in een gesloten tv-kastje.

Heeft het zin om het uit te breiden met een mooie active videokaart? Ik bedoel, zijn er naast het beeld wat ik nu dus al goed heb, nog andere voordelen? Is het te verwachten dat het systeem koeler blijft en nog stiller gaat zijn? Maar dan ook zo'n groot verschil dat het de prijs waard is?
Hehe dit klinkt inderdaad als een excuus om nieuwe hardware uit te kunnen zoeken ;). Echter heeft het bijplaatsen van een discrete videokaart over het algemeen negatieve effecten op het stroomverbruik en de warmteproductie. Het ligt er nu natuurlijk wel aan welke CPU je hebt en welke videokaart je bijplaatst. Dus misschien moeten we daar eens mee beginnen ;). Trouwens 50 graden Celcius is geen probleem voor een CPU.

Ik zie dat je een AM3+ moederbord hebt met een 760G chipset. Zo uit mijn hoofd heeft deze geen degelijke ondersteuning voor het versnellen van HD video. Dit betekend dat je het decoderen door de CPU laat doen. Hierdoor kan je CPU wat warmer worden dan wanneer de IGP het werk doet (maar valt in jouw geval nog best mee). Door een low end videokaart te pakken kun je gebruik maken van dxva/Xvba/vaapi of andere hw accelererende technieken om video te laten decoderen door je GPU.

Het heeft dus een voordeel om een videokaartje bij te plaatsen, maar voor een videokaart betaal je toch alweer snel 40 tot 50 euro inclusief verzendkosten. Dit verdien je natuurlijk nooit terug in een verminderd stroomverbruik. Als ik jou was zou ik wachten totdat er video's zijn die je niet af kan spelen met je huidige setup (4k, 3d, H265, nieuwe standaarden dus) en dan een videokaart kopen die dat wel ondersteund.
freestyler2 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 17:17:
Beste mede Tweakers,

Het is misschien niet heel verrassend, maar ik ben op zoek (zoals vele van jullie) naar een HTPC. Ik hou dit topic nu al geruime tijd in de gaten maar ik kom er helaas niet helemaal uit wat voor mij nu de ideale HTPC zou zijn wat aan mijn wensen voldoet.

Het zijn relatief "simpele" eisen wat allemaal technisch haalbaar zou moeten zijn en het budget is naar mijn mening ook relatief ruim genoeg maar op één of andere manier ben ik niet helemaal tevreden over de samenstelling en niet helemaal zeker of het wel zal voldoen aan mijn eisenpakket.

Laat ik beginnen met het budget, natuurlijk wil ik het liefst zo weinig mogelijk uitgeven (voor een duppie op de eerste rang) maar ik snap ook wel dat mijn eisen niet haalbaar zijn voor een budget van € 250,-
Daarom wil ik mijn budget zetten tussen de €500,- en € 700,-.

• Eye catcher
Qua eisenpakket valt het dus reuze mee en moet het dus allemaal haalbaar zijn met mijn budget.
Met eye catcher bedoel ik de behuizing en gezien deze redelijk persoonlijk is (wat helaas mijn budget wel verkleint) en ik mijn keuze hierin eigenlijk al gemaakt heb, wil ik jullie enkel vragen om mijn set-up te "optimaliseren" voor mijn gebruik. Energie zuinig is natuurlijk een relatief begrip, prestaties staan bij mij voor op maar ik wil ook wel een klein beetje aan het milieu denken (en aan mijn eigen portemonnee).

Mijn set-up so far:

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,55€ 31,55
1Intel Core i3 2120 Boxed€ 103,30€ 103,30
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 41,94€ 41,94
1MSI B75MA-P45€ 62,76€ 62,76
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 705,93

Behuizing:
De behuizing is, ik zei het al, een eigen persoonlijke mening, hiervoor is mijn keuze gevallen op de Antec Fusion Remote. Ik weet nog niet in hoeverre ik dit display en de draaiknop kan gaan gebruiken (deze wil ik uiteraard wel gebruiken) maar ik ben vooral afgegaan op zijn look. Graag tips/toelichting op de werking van zijn knoppen en het display.

Moederbord:
Mijn keuze is hiervoor gevallen op de MSI B75MA-P45 uit de BBG Zuinige thuisserver. De reden hiervoor is zijn energieverbruik en natuurlijk omdat het moederbord in mijn kast moet passen (micro ATX).

Proccessor:
Ik heb voor de i3 2120 gekozen omdat ik geen gebruik maak van een aparte grafische kaart het beeld wordt verzorgd door de Intel HD Graphics maar ik sta open voor een alternatief waarbij eventueel een losse videokaart nodig is om er beter beeld (1080p) uit te trekken.

Proccessorkoeling:
Voor de proccessorkoeling heb ik gekozen voor de stille Scythe Mugen 2 Rev.B. misschien dat het niet helemaal nodig is, maar het is vast ook geen overbodige luxe aangezien koeling belangrijk is en ik het voor het budget niet hoef te laten.

Geheugen:
Ik heb hiervoor gekozen omdat 4GB meer dan genoeg zal zijn en het qua geheugen tegenwoordig weinig meer uitmaakt welke er wordt gekozen.

HD:
Deze 2 keuzes (Western Digital WD20EARX en Crucial CT064M4SSD2) spreken eigenlijk voor zich. De SSD voor zijn snelheid met het opstarten en de WD voor de opslag en zijn "energiezuinigheid", wat in eerste instantie qua ruimte voldoende opslag moet geven.

TV Tuner:
Ik heb gekozen voor de Terratec Cinergy C HD inclusief CI module (deze kon ik helaas niet bij de PW terugvinden, maar deze heb ik gevonden bij Alternate . Gezien hier mijn grootste twijfel in zit zal ik hier geen verdere toelichting op geven.

Voeding:
Onder het mom van stil en energiezuinig heb ik gekozen voor de Antec EA-380 GREEN. 380 watt is meer dan voldoende voor mijn HTPC maar ik sta natuurlijk open voor alternatieven.

Blu-Ray speler:
Gezien ik graag Blu-Ray af wil kunnen spelen (en niet alleen via mijn HD) heb ik gekozen voor een "willekeurige" speler, deze heb ik meer in de selectie gedaan om de prijs van het systeem compleet te maken, de daadwerkelijke keuze wordt waarschijnlijk de goedkoopste speler die ik bij de computerboer kan krijgen gezien dit denk ik weinig uit zal maken voor de prestaties.

Voor het opnemen van de TV zit bij mij eigenlijk het grootste struikelblok. Wat is nu voldoende voor mij? en wat heb ik echt nodig.. Simpelweg zoals eerder aangeven, het enige wat moet kunnen is opnemen van de TV + de mogelijkheid tot timeshift.
Ik heb uiteraard al het grote [DVB-C] Digitale kabel TV op de PC doorgenomen maar hier komt bij mij niet echt "dit moet ik hebben" balletje uitrollen.

Graag jullie advies.

Alvast bedankt!
Je setup ziet er goed uit. Er is goed over nagedacht in ieder geval!
Behuizing: Zelf heb ik de zwarte versie van de kast en ben er erg tevreden over. Heb alleen wel de 2 fans vervangen door pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm het toerental laat ik regelen door het moederbord (2 fan headers: rekening mee houden bij keuze moederbord) Het display en de knoppen op de behuizing gebruik ik bijna nooit, het display is eerder irritant dan handig (je kan hem niet gebruiken voor navigeren en wordt niet goed ondersteund door de verschillende programma's, maar kan gelukkig met 1 druk op de knop uit) en de knoppen op de behuizing voegen niet zoveel toe (je kan de HTPC aan en uitzetten met de afstandsbediening).

CPU: Op zich niet zoveel mis mee, maar waarom geen AMD apu? In een HTPC is de GPU het belangrijkste (die doet namelijk het zware werk) en die is in een AMD apu een stuk beter (betere ondersteuning en goedkoper) dan een van Intel.

CPU koeling: Een mugen gaat nooit of te nimmer passen! Zet er een Scythe big shuriken in.

Moederbord: Ik zou deze gelijk uit je setup halen, misschien is deze wel zuinig, maar hij heeft geen HDMI uitgang. Mocht je het geluid via Spdif willen doen, dan gaat dat alsnog niet aangezien deze alleen analoog geluid uit kan sturen. Ik zou gewoon een H61, H67 moederbord doen.

Voeding: Wil je nog zuiniger dan kun je een goede 300W voeding nemen (heeft bij een laag verbruik over het algemeen een beter rendement door de procentueel hogere belasting) pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W pricewatch: LC-Power Green Power LC7300 80+ Silver Shield pricewatch: Huntkey Jumper 300G (ik heb overigens geen ervaring met die lc power dus misschien nog even navragen in het voedingen topic).

Blu-ray speler is inderdaad niet zo spannend, zorg alleen wel dat je 1 neemt die niet teveel lawaai maakt en laat hem op een lager toerental draaien.

Met je tuner kan ik je helaas niet helpen, ik heb hier laatst wel een goede tweakblog over gelezen eens kijken of ik die terug kan vinden.

[ Voor 83% gewijzigd door jaapsander op 07-05-2012 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bertp1 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 22:16:

Mijn voorstel is:
- stil genoeg
- liefst ook 3d
- afstandsbediening

Lijkt mij net doenbaar.
Alle AMD systemen vallen helemaal niet af wanneer je linux wilt gaan draaien. Ondersteuning is inderdaad nog niet op het niveau van Nvidia, maar voor HTPC gebruik werkt het allemaal prima. Overigens is de ondersteuning van Intel qua graphics ook niet beter.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 67,-€ 67,-
1Western Digital Caviar Green WD15EARX, 1.5TB SATA-600, 64MB, 5400rpm€ 92,80€ 92,80
1Samsung SN-208BB Zwart€ 19,99€ 19,99
1In Win BM639B€ 49,50€ 49,50
1Nexus PWM Series Real Silent Case Fan 80 mm, 80mm€ 4,64€ 4,64
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1AMD A4-3400 Boxed€ 49,70€ 49,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 331,92

Je kunt nog een E350 setup nemen om wat geld te besparen, echter kan die geen 3d doorgeven. Deze setup heeft geen afstandsbediening, maar voor deze prijs is het lastig om een setup te bouwen met een behuizing inc afstandsbediening. oplossing: http://www.dealextreme.co...ver-for-pc-1-cr2025-26368

[ Voor 3% gewijzigd door jaapsander op 07-05-2012 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
Je kunt nog een E350 setup nemen om wat geld te besparen, echter kan die geen 3d doorgeven. Deze setup heeft geen afstandsbediening, maar voor deze prijs is het lastig om een setup te bouwen met een behuizing inc afstandsbediening. oplossing: http://www.dealextreme.co...ver-for-pc-1-cr2025-26368
Een e-450 heeft, uit mijn hoofd een hdmi 1.4 aansluiting (en dus) ondersteuning voor 3D. Of dat ook soepel draait, weet ik niet :)

Daarnaast, zijn de e-x50 niet een stuk zuiniger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ford_Prefect
  • Laatst online: 21:41
Kiphaas7 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 10:13:
[...]

Een e-450 heeft, uit mijn hoofd een hdmi 1.4 aansluiting (en dus) ondersteuning voor 3D. Of dat ook soepel draait, weet ik niet :)

De AMD E-x50 zijn idd behoorlijk zuiniger dan de reguliere processoren. Geloof (uit mijn hoofd) dat ze rond de 20W verstoken.

Wilde zelf ook voor een E450 systeem gaan, maar kon niet zo gauw vinden of dit systeem goed met 3D om kon gaan. Daarna toch nog wat verder gezocht en uiteindelijk is onderstaand systeempje zojuist besteld.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-A75N-USB3€ 79,-€ 79,-
1Streacom ITX Chassis F7C Silver€ 77,60€ 77,60
1be quiet! Shadow Wings Low-Speed, 80mm€ 8,55€ 8,55
1Streacom PicoPsu 150W + 150W Adapter Power Kit€ 72,95€ 72,95
1Crucial m4 CT064M4SSD1 Slim 64GB€ 74,90€ 74,90
1Corsair Vengeance CMZ4GX3M2A1600C9€ 25,98€ 25,98
1AMD A6-3500 Boxed€ 61,30€ 61,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 400,28

Uiteindelijk toch voor een A6 gegaan daar ik op diverse fora ervaringen en reviews tegen kwam dat er toch wel behoorlijk veel performance verschil tussen deze en de E450 zat. En de A6 met mobo is nog steeds goedkoper dan eerstgeplande all in one Asus E45M1-I DELUXE.

Kastje spreekt wat mij betreft voor zich; zelden zo een mooi afgewerkt HTPC kastje gezien voor deze prijs. Opvolger Fc8 was eigenlijk nog net iets mooier, maar ook 50E duurder en volledig ingericht op passief koelen. Dat zag ik niet zitten met huidige processor ondanks dat Streacom aangeeft dat tot 65W tdp dit zou moeten kunnen.

SSD gegaan voor de Crucial op basis van adviezen alhier.

Hoop zeer dat ik woensdag alles in huis heb, dan kan er geknutseld worden :)

Ford.

ps. (off topic): Ik had mijn bestelling middels de pricewatch laten berekenen en moest volgens pricewatch alles bij 2 of drie winkels bestellen. Uiteindelijk alles bij 1 winkel besteld en daarmee toch weer 16 euro bespaard. Let dus op en houd je bestellijst gewoon eens naast de site van de webshop waar je de meeste artikelen besteld (Afuture in mijn geval). Grote kans dat je toch alles daar moet halen en dat het je nog geld scheelt ook.

[ Voor 0% gewijzigd door Ford_Prefect op 07-05-2012 11:15 . Reden: Verkeerde lijst gepubliceerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
Inderdaad een net systeem! Maar of die e-450 nou 3D vloeiend afspeelt is wel een leuke vraag. Kon ook niet zo gauw iets vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Een e-350 heeft geen hdmi 1.4 en voor de prijs van een E-450 kun je beter een A4 setup halen. Overigens is het verschil in idle verbruik tussen een A4 en een E450 niet zo heel erg schokkend. Helemaal als je nog wat meer randapparatuur gebruikt.
Kiphaas7 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 12:52:
Inderdaad een net systeem! Maar of die e-450 nou 3D vloeiend afspeelt is wel een leuke vraag. Kon ook niet zo gauw iets vinden...
Een E450 kan prima 3d materiaal afspelen

[ Voor 20% gewijzigd door jaapsander op 07-05-2012 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• destroyer6670
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14-09 15:46
[...]
Een e-450 heeft, uit mijn hoofd een hdmi 1.4 aansluiting (en dus) ondersteuning voor 3D. ...
Voor 3D heb je geen hdmi 1.4 nodig en ook geen speciale hdmi 1.4 kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ikbenheelmoe schreef op maandag 07 mei 2012 @ 13:35:
[...]

Voor 3D heb je geen hdmi 1.4 nodig en ook geen speciale hdmi 1.4 kabel.
Voor blu-ray 3d heb je wel een GPU nodig die de 3d stream uit kan sturen en daardoor dus een 1.4 aansluiting heeft. Over de kabel ben ik het met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Laatst online: 16-09 22:53
Ik heb onderstaand zojuist besteld. De a8 is een iets duurdere (8 euro ofzo) geworden, aangezien de 3850 niet leverbaar is bij de meeste webshops - en ik dus opnieuw verzendkosten moest betalen. Omdat deze APU in de toekomst misschien wel in een andere kast stop, is het leuk om de Black edition te hebben voor evt. overclock.

Ik had nog een Intel X-25 M 80gb liggen, en omdat ik misschien een extra videokaart er in ga proppen ben ik voor de iets-sterkere-voeding-kast gegaan.

Helaas was het een eis om WiFi aan boord te hebben, vandaar het dure mobo.

Let wel op; het is een mini-ITX systeem!
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-I Deluxe€ 111,-€ 111,-
1Silverstone Sugo SG05BB-450€ 114,-€ 114,-
1AMD A8-3870K Black Edition€ 98,50€ 98,50
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 44,86€ 44,86
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 368,36

nog 7 dagen, 18 uur, 54 minuten....!

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ford_Prefect
jaapsander schreef op maandag 07 mei 2012 @ 12:58:

Een E450 kan prima 3d materiaal afspelen
Niet dat ik je niet geloof hoor, je hebt al laten zien veel verstand van de hardware te hebben. Maar waar haal je dergelijke info vandaan? Ik heb (net als Kiphaas7) best wel even lopen zoeken naar de mogelijkheid om 3D af te spelen met deze processor, maar valt weinig over te vinden. |:(

[ Voor 0% gewijzigd door Ford_Prefect op 07-05-2012 14:29 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kiphaas7
Ford_Prefect schreef op maandag 07 mei 2012 @ 14:28:
[...]

Niet dat ik je niet geloof hoor, je hebt al laten zien veel verstand van de hardware te hebben. Maar waar haal je dergelijke info vandaan? Ik heb (net als Kiphaas7) best wel even lopen zoeken naar de mogelijkheid om 3D af te spelen met deze processor, maar valt weinig over te vinden. |:(
En dan niet zozeer de mogelijkheid om af te spelen, maar de mogelijkheid om vloeiend 3D af te spelen is interessant ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ford_Prefect schreef op maandag 07 mei 2012 @ 14:28:
[...]

Algemene kennis over verschillende hardwareplatforms ;). Het is ook vaker genoemd in dit topic en je kunt het overal op het internet vinden: even snel bij de buren (hw.info): http://nl.hardware.info/n...uceert-nieuwe-brazos-apus
Alle nieuwe APU's krijgen ondersteuning voor DisplayPort++. De toevoeging ++ geeft aan dat er ook HDMI en DVI-signalen via de DisplayPort kunnen worden verstuurd. Het wordt hierdoor voor systeembouwers mogelijk om apparaten met één DisplayPort uit te rusten, die door middel van een passieve verloopstekker kan worden omgetoverd tot een single-link DVI of HDMI uitgang. De APU's binnen de E-serie zullen ondersteuning krijgen voor HDMI 1.4a, waardoor het bekijken van 3D-materiaal mogelijk wordt.
Overigens kun je het ook opmaken over de specificaties. De HDMI aansluiting is 1.4, dit betekend dat hij geschikt is voor doorgifte van 3d.
Kiphaas7 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 14:40:
[...]

En dan niet zozeer de mogelijkheid om af te spelen, maar de mogelijkheid om vloeiend 3D af te spelen is interessant ;).
Vloeiend afspelen is natuurlijk hetzelfde als afspelen. En ja, een E450 kan (mits je de software goed configureert) prima (vloeiend) blu-ray 3d materiaal afspelen.

[ Voor 17% gewijzigd door jaapsander op 07-05-2012 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kiphaas7 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 14:40:
[...]

HDMI 1.4a support impliceert dat 3D ondersteund wordt, want dat is onderdeel van die standaard. Maar idd, bij de buren is het nog wat problematisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dreamvoid schreef op maandag 07 mei 2012 @ 15:10:
[...]

HDMI 1.4a support impliceert dat 3D ondersteund wordt, want dat is onderdeel van die standaard. Maar idd, bij de buren is het nog wat problematisch.
Heb de desbetreffende pagina van het topic even doorgenomen, maar zie alleen maar dat de software niet goed geconfigureerd is. Geen h/w problemen. Eerder in dit topic is ook al eens gezegd dat je in de ati drivers force smooth playback uit moet zetten bij het kijken van 3d materiaal (of juist aan, weet niet zeker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ford_Prefect
He JS,

Bedankt voor de info. Wist niet dat HDMI 1.4 een indicator voor 3D was. Nooit te oud om te leren zullen we maar zeggen.

Mijn conclusie zou dan zijn dat je, tenzij je perse voor een zeer still passief gekoeld systeem wilt gaan, je beter voor een mobo + AMD A6 kunt kiezen. Diverse benchmarks laten zien dat deze processor behoorlijk betere prestaties laat zien dan de E-450 voor (wat mITX formaat betreft) het zelfde geld.

Ik ben in ieder geval om :)

Ford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Niet online
Ik had eigenlijk gehoopt op meer reactie voor mijn voorstel om een HTPC op te nemen in de frontpage-BBG van deze maand dan op de HTPC zelf :p

hier een nieuwe build, incl bootstick, afstandsbediening, E-450 en bijna aan €300.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E45M1-M PRO€ 117,81€ 117,81
1Adata Nobility N005 Pro 32GB Grijs€ 25,98€ 25,98
1Silverstone SST-ML03B€ 62,30€ 62,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 316,88

De afstandsbediening is wel enkel in duitsland goed leverbaar, maar er zijn alternatieven genoeg. Op de voeding kan nog wel bespaard worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bunnikside
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-09 22:56
jaapsander schreef op maandag 07 mei 2012 @ 15:31:
[...]

Heb de desbetreffende pagina van het topic even doorgenomen, maar zie alleen maar dat de software niet goed geconfigureerd is. Geen h/w problemen. Eerder in dit topic is ook al eens gezegd dat je in de ati drivers force smooth playback uit moet zetten bij het kijken van 3d materiaal (of juist aan, weet niet zeker).
@

Bij het afspelen van BluRay 3D iso's moet bij ATI Force Smooth Playback UIT staan (staat onder het tabje video)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bertp1 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 16:34:
Ik had eigenlijk gehoopt op meer reactie voor mijn voorstel om een HTPC op te nemen in de frontpage-BBG van deze maand dan op de HTPC zelf :p

hier een nieuwe build, incl bootstick, afstandsbediening, E-450 en bijna aan €300.
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E45M1-M PRO€ 117,81€ 117,81
1Adata Nobility N005 Pro 32GB Grijs€ 25,98€ 25,98
1Silverstone SST-ML03B€ 62,30€ 62,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 316,88

De afstandsbediening is wel enkel in duitsland goed leverbaar, maar er zijn alternatieven genoeg. Op de voeding kan nog wel bespaard worden
Voor de BGG is een poll gehouden en helaas kwam de HTPC op de 2e plaats na een zuinige thuis server. Daarom zit er in de meest recente BGG geen HTPC. Hopelijk de volgende editie wel weer.

Overigens is je setup best goed, maar ik mis nog een toetsenbord (helemaal als je gebruik wilt maken van de mogelijkheid om te surfen op je HTPC). Zelf gebruik ik erg vaak het toetsenbord.

Ook heeft je setup geen bulk opslag, dus je bent wel afhankelijk van een server of nas. Een USB stick gebruiken kan voordelen hebben, maar vooral bij een XBMC live distributie. Persoonlijk vind ik een E450 setup een slechte prijs kwaliteit verhouding hebben, als je niet geinteresseerd bent in 3d zou ik een E350 nemen of wanneer je wel 3d wilt een Llano A4.
Ford_Prefect schreef op maandag 07 mei 2012 @ 16:17:
He JS,

Bedankt voor de info. Wist niet dat HDMI 1.4 een indicator voor 3D was. Nooit te oud om te leren zullen we maar zeggen.

Mijn conclusie zou dan zijn dat je, tenzij je perse voor een zeer still passief gekoeld systeem wilt gaan, je beter voor een mobo + AMD A6 kunt kiezen. Diverse benchmarks laten zien dat deze processor behoorlijk betere prestaties laat zien dan de E-450 voor (wat mITX formaat betreft) het zelfde geld.

Ik ben in ieder geval om :)

Ford
Ben het helemaal eens met je conclusie, alleen zou ik die AMD A6 vervangen door een A4, heeft ook al power genoeg en zolang veel decoders niet multithreaded zijn heeft een tipple core weinig voordeel.

[ Voor 11% gewijzigd door jaapsander op 07-05-2012 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Niet online
jaapsander schreef op maandag 07 mei 2012 @ 17:05:
[...]

Voor de BGG is een poll gehouden en helaas kwam de HTPC op de 2e plaats na een zuinige thuis server. Daarom zit er in de meest recente BGG geen HTPC. Hopelijk de volgende editie wel weer.
I know, het is daarom dat ik ijver voor de volgende editie een htpc erin te doen.
Overigens is je setup best goed, maar ik mis nog een toetsenbord (helemaal als je gebruik wilt maken van de mogelijkheid om te surfen op je HTPC). Zelf gebruik ik erg vaak het toetsenbord.
Dat is randapparatuur, die uiteindelijk uiteraard ook vermeld wordt. Alleen hebben de meeste mensen dat nog wel ergens liggen. Remotes zijn ook randapparatuur, maar imho net iets essentieler en heb je thuis niet zomaar liggen.
Ook heeft je setup geen bulk opslag, dus je bent wel afhankelijk van een server of nas. Een USB stick gebruiken kan voordelen hebben, maar vooral bij een XBMC live distributie.
Goed punt, alleen kost een 2TB hdd al 100€, maar die kan er als optie idd bijgezet worden.
Persoonlijk vind ik een E450 setup een slechte prijs kwaliteit verhouding hebben, als je niet geinteresseerd bent in 3d zou ik een E350 nemen of wanneer je wel 3d wilt een Llano A4.
Als je zoekt naar moederborden met een sata-600/usb 3.0 aansluiting + e-350, kom je al aan ong 100 uit. Zoek er dan nog een passief gekoelde cpu (of een fatsoenlijke cpu-cooler) bij en je zit aan even veel. Maar als je die eisen niet hebt kan je idd nog ong 40-50 euro er af doen.

Zacate afwachten is ook nog een mogelijkheid, eens zien wat dat met de huidige a4 prijzen doet. Spijtig dat Wichita en Krishna afgevoerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• layzzzz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 16:38
Een tijdje geleden heb ik 2e hands een HP DX 5150 voor 50euro gekocht. Met de volgende specs

CPU : AMD Athlon 64 3200+
RAM : 1GB DDR PC3200
VGA : Geforce G210 Silent (los gekocht, integrated vid was te langzaam)
HDD : 160GB SATA (7200 rpm)
Voeding : 250Watt max

Kast staat achter me tv, dus die zie je niet ;)

Voor 135euro toch nog een redelijk HTPC gekocht, ik kan er 1080p mkvs vanaf het netwerk mee afspelen en de PS3 kan de deur uit. Ben blij dat ik af ben van PMS. Sabnzbd en tv-kaart werkend krijgen is de volgende stap.

Op het moederbord heb ik nog enkele PCI sloten vrij, deze week komt er een TV-kaart binnen een TechniSat CableStar HD 2. Misschien komt er nog een SSD bij. Is er geen mogelijkheid om vanaf een 8GB SDHC kaartje te booten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02:28
jaapsander schreef op maandag 07 mei 2012 @ 09:22:
[...]

Hehe dit klinkt inderdaad als een excuus om nieuwe hardware uit te kunnen zoeken ;). Echter heeft het bijplaatsen van een discrete videokaart over het algemeen negatieve effecten op het stroomverbruik en de warmteproductie. Het ligt er nu natuurlijk wel aan welke CPU je hebt en welke videokaart je bijplaatst. Dus misschien moeten we daar eens mee beginnen ;). Trouwens 50 graden Celcius is geen probleem voor een CPU.

Ik zie dat je een AM3+ moederbord hebt met een 760G chipset. Zo uit mijn hoofd heeft deze geen degelijke ondersteuning voor het versnellen van HD video. Dit betekend dat je het decoderen door de CPU laat doen. Hierdoor kan je CPU wat warmer worden dan wanneer de IGP het werk doet (maar valt in jouw geval nog best mee). Door een low end videokaart te pakken kun je gebruik maken van dxva/Xvba/vaapi of andere hw accelererende technieken om video te laten decoderen door je GPU.

Het heeft dus een voordeel om een videokaartje bij te plaatsen, maar voor een videokaart betaal je toch alweer snel 40 tot 50 euro inclusief verzendkosten. Dit verdien je natuurlijk nooit terug in een verminderd stroomverbruik. Als ik jou was zou ik wachten totdat er video's zijn die je niet af kan spelen met je huidige setup (4k, 3d, H265, nieuwe standaarden dus) en dan een videokaart kopen die dat wel ondersteund.
Dank voor het uitgebreide en heldere antwoord!
Het was inderdaad een smoes om weer wat hardware aan te schaffen ;)
Ik laat het nu dan even zo en ga ik me dan maar een weekendje opsluiten om een DIY-ambilight systeempje te bouwen. Een andere wens is nog een klein lcd schermpje zodat ik niet altijd de tv aan hoef te zetten als ik alleen muziek wil luisteren. Genoeg te doen nog dus :)

[ Voor 4% gewijzigd door Dennisdn op 07-05-2012 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

Je setup ziet er goed uit. Er is goed over nagedacht in ieder geval!
Behuizing: Zelf heb ik de zwarte versie van de kast en ben er erg tevreden over. Heb alleen wel de 2 fans vervangen door pricewatch: Nexus Real Silent D12SL-12 OR, 120mm het toerental laat ik regelen door het moederbord (2 fan headers: rekening mee houden bij keuze moederbord) Het display en de knoppen op de behuizing gebruik ik bijna nooit, het display is eerder irritant dan handig (je kan hem niet gebruiken voor navigeren en wordt niet goed ondersteund door de verschillende programma's, maar kan gelukkig met 1 druk op de knop uit) en de knoppen op de behuizing voegen niet zoveel toe (je kan de HTPC aan en uitzetten met de afstandsbediening).

CPU: Op zich niet zoveel mis mee, maar waarom geen AMD apu? In een HTPC is de GPU het belangrijkste (die doet namelijk het zware werk) en die is in een AMD apu een stuk beter (betere ondersteuning en goedkoper) dan een van Intel.

CPU koeling: Een mugen gaat nooit of te nimmer passen! Zet er een Scythe big shuriken in.

Moederbord: Ik zou deze gelijk uit je setup halen, misschien is deze wel zuinig, maar hij heeft geen HDMI uitgang. Mocht je het geluid via Spdif willen doen, dan gaat dat alsnog niet aangezien deze alleen analoog geluid uit kan sturen. Ik zou gewoon een H61, H67 moederbord doen.

Voeding: Wil je nog zuiniger dan kun je een goede 300W voeding nemen (heeft bij een laag verbruik over het algemeen een beter rendement door de procentueel hogere belasting) pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W pricewatch: LC-Power Green Power LC7300 80+ Silver Shield pricewatch: Huntkey Jumper 300G (ik heb overigens geen ervaring met die lc power dus misschien nog even navragen in het voedingen topic).

Blu-ray speler is inderdaad niet zo spannend, zorg alleen wel dat je 1 neemt die niet teveel lawaai maakt en laat hem op een lager toerental draaien.

Met je tuner kan ik je helaas niet helpen, ik heb hier laatst wel een goede tweakblog over gelezen eens kijken of ik die terug kan vinden.
Dank voor je reactie.

Blij te horen dat je tevreden bent over de kast, maar wat ik me wel afvraag, wat kun je dan op het display tonen en waarvoor dient de draaiknop?

CPU, jij raad een AMD aan, heb je nog suggesties?

Koeling, whooops inderdaad, niet verder uitgezocht!

Moederbord, hmm inderdaad HDMI is wel belangrijk, daar had ik niet op gelet bij de keuze van het MB. Het geluid wou ik eigenlijk laten lopen via een losse geluidskaart (welke ik hier nog heb liggen) en deze sluit ik vervolgens aan op mijn versterker om zo DTS geluid te verkrijgen.

Voeding, dat zal ik inderdaad nog eens nader uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
freestyler2 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 20:37:
[...]
Het geluid wou ik eigenlijk laten lopen via een losse geluidskaart (welke ik hier nog heb liggen) en deze sluit ik vervolgens aan op mijn versterker om zo DTS geluid te verkrijgen.
als je de htpc digitaal aansluit (dus toslink ofzo) dan hoef je geen externe geluidskaart te kopen. Dan kan het gewoon meteen vanaf t moederbord. Zoiets maakt alleen winst als je ook echte hifi spulletjes heb staan.

[ Voor 4% gewijzigd door Heilige Kaas op 07-05-2012 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

Met advies van jullie heb ik onderstaande set samengesteld en inmiddels heb ik alles 'up-and-running'. En moet zeggen dat het draait als een tiet. Vooral die SSD (draai op mijn desktop 2 raptors in raid als vergelijking) doet me verbazen. Programma's starten erg snel op, blijft vrij koel en is natuurlijk stil. En niet onbelangrijk voor een HTPC, hij is érrug snel opgestart. Echt een aanrader als opslag niet je grootste drijfveer is :)

De HTPC draait tot nu toe alles vlekkeloos af op mijn P42G30 (full hd). De combinatie van de amd met het werkgeheugen op 1600Mhz kan het makkelijk aan, en icm met de koeler blijft alles redelijk koel onder full load. Wat me wel een beetje tegenvalt, nu gaan we zeuren, is de processor die erg goed presteert maar daarbij wel aardig wat geluid maakt. Je hoort hem knisperen zeg maar. Het is tot nu toe een erg fijne set om vanaf de bank lekker te internetten en films te kijken (streamen van de nas) :D

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M PRO€ 78,10€ 78,10
1Netgear Rangemax Dual Band Wireless-N USB 2.0 Adapter€ 28,90€ 28,90
1Techsolo TC-2200 (Zilver)€ 74,10€ 74,10
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,90€ 33,90
1Logitech diNovo Edge (Qwerty)€ 113,26€ 113,26
1Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G€ 26,08€ 26,08
1AMD A4-3400 Boxed€ 49,80€ 49,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 477,63

Wat beter kan:

Vooral de voeding. Ik was er al bang voor, maar de standaard voeding van de kast maakt vrij veel lawaai. Deze ga ik dan ook zo snel mogelijk vervangen. Dan heb ik alles vrij geruisloos en toch koel. Maar om de kosten een beetje te drukken heb ik een bluray-speler en losse voeding even daargelaten. Maar als je budget het toelaat zou ik zeker een goede voeding (Seasonic of iets dergelijks). Verder is de kast vrij beperkt qua koelingsmogelijkheden. Hier heb ik al een 80mm fannetje bijgezet, maar ik houd het wel even in de gaten. Verder ben ik erg blij met de HTPC zoals ik hem nu heb samengesteld. Bedankt voor de adviezen, en als jullie nog tips hebben voor een goede voeding; let me know :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
freestyler2 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 20:37:
[...]

Dank voor je reactie.

Blij te horen dat je tevreden bent over de kast, maar wat ik me wel afvraag, wat kun je dan op het display tonen en waarvoor dient de draaiknop?

CPU, jij raad een AMD aan, heb je nog suggesties?

Koeling, whooops inderdaad, niet verder uitgezocht!

Moederbord, hmm inderdaad HDMI is wel belangrijk, daar had ik niet op gelet bij de keuze van het MB. Het geluid wou ik eigenlijk laten lopen via een losse geluidskaart (welke ik hier nog heb liggen) en deze sluit ik vervolgens aan op mijn versterker om zo DTS geluid te verkrijgen.

Voeding, dat zal ik inderdaad nog eens nader uitzoeken.
Het display van de fusion remote kan weergeven bij bepaalde programma's welk nummer je aan het afspelen bent (maar dat kan je natuurlijk ook wel horen), hij kan een rss feed weergeven en nog wat andere nutteloze dingen (imho). Waar het display echter totaal niet handig mee is, is het navigeren in je muziek collectie zodat je je tv niet aan hoeft te doen. Daar kun je veel beter een smartphone/tablet voor gebruiken. Ook is het display redelijk vervelend bij gebruik van XBMC (misschien is er trouwens alweer een patch voor, nog niet naar gezocht). Out of the box saat er gewoon de hele tijd XBMC stop in beeld. Kortom, naar mijn neming geen toegevoegde waarde. De draaiknop is overigens om het geluid zachter te zetten (misschien kun je die ook wel ergens anders voor instellen, weet ik zo niet uit mijn hoofd).

Precies, als je geluid digitaal wilt versturen dan zal zowel een onboard als een losse geluidskaart het dts audio spoor rechtstreeks 1 op 1, bit voor bit doorgeven aan je receiver zonder enige kwaliteitsverlies. Vervolgens gaat je receiver het gecomprimeerde dts spoor decoderen en omzetten naar een analoog signaal. Voor het omzetten naar analoog is er geen signaalverlies. Het gebruik van een losse geluidskaart om dts signaal te bitstreamen is dus overbodig.

Qua CPU is een AMD A4 3400 onverslaanbaar qua prijs/kwaliteit/functionaliteit verhouding. Ondersteund alles wat je voor HTPC wil (3D, HD audio bitstreaming, 24p (out of the box). Ook zijn de moederborden over het algemeen goedkoper en luxer. Tov een Intel CPU is een AMD A4 qua CPU kracht zeker de mindere, maar aangezien juist GPU kracht (en ondersteuning) voor een HTPC belangrijker is heeft AMD met zijn sterkere GPU hier een streep voor. Hoewel Intel weer iets zuiniger is, zal dit bij een HTPC die niet als NAS gebruikt wordt niet significant zijn.
bertp1 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 17:41:
[...]

I know, het is daarom dat ik ijver voor de volgende editie een htpc erin te doen.

[...]

Dat is randapparatuur, die uiteindelijk uiteraard ook vermeld wordt. Alleen hebben de meeste mensen dat nog wel ergens liggen. Remotes zijn ook randapparatuur, maar imho net iets essentieler en heb je thuis niet zomaar liggen.

[...]

Goed punt, alleen kost een 2TB hdd al 100€, maar die kan er als optie idd bijgezet worden.

[...]

Als je zoekt naar moederborden met een sata-600/usb 3.0 aansluiting + e-350, kom je al aan ong 100 uit. Zoek er dan nog een passief gekoelde cpu (of een fatsoenlijke cpu-cooler) bij en je zit aan even veel. Maar als je die eisen niet hebt kan je idd nog ong 40-50 euro er af doen.

Zacate afwachten is ook nog een mogelijkheid, eens zien wat dat met de huidige a4 prijzen doet. Spijtig dat Wichita en Krishna afgevoerd zijn.
Zelf zou ik het ook erg leuk vinden als in de volgende editie weer een HTPC staat. Aangezien HTPC bij de vorige poll op de 2e plaats stond zou het niet raar zijn dat hij voor de volgende BGG weer wordt meegenomen. Echter denk ik niet dat jij of ik daar veel invloed op heeft ;)

Toetsenborden zijn inderdaad randapparatuur, maar een toetsenbord met een geïntegreerde muis is niet iets wat iedereen thuis heeft liggen. Juist het hebben van een TB en muis in 1 plankje is wat erg handig is op de bank (met een losse muis is naar mijn mening vreselijk). Daarom zet ik dit soort randapparatuur altijd bij de setup in, anders kan het uiteindelijke bedrag incl. randapparatuur en verzendkosten nogal tegenvallen in niet meer in de buurt zijn van het startbudget.

Als je in je setup overigens geen HDD zet moet je wel een NAS hebben (of anders een grote lege externe HDD). Heb je dit niet dan is je htpc gewoon waardeloos (naar mijn mening dan hè). Op je USB stick passen amper 3 films. Heeft XBMC ook niet veel zin.

[ Voor 27% gewijzigd door jaapsander op 08-05-2012 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tarabass schreef op maandag 07 mei 2012 @ 22:06:
Met advies van jullie heb ik onderstaande set samengesteld en inmiddels heb ik alles 'up-and-running'. En moet zeggen dat het draait als een tiet. Vooral die SSD (draai op mijn desktop 2 raptors in raid als vergelijking) doet me verbazen. Programma's starten erg snel op, blijft vrij koel en is natuurlijk stil. En niet onbelangrijk voor een HTPC, hij is érrug snel opgestart. Echt een aanrader als opslag niet je grootste drijfveer is :)

De HTPC draait tot nu toe alles vlekkeloos af op mijn P42G30 (full hd). De combinatie van de amd met het werkgeheugen op 1600Mhz kan het makkelijk aan, en icm met de koeler blijft alles redelijk koel onder full load. Wat me wel een beetje tegenvalt, nu gaan we zeuren, is de processor die erg goed presteert maar daarbij wel aardig wat geluid maakt. Je hoort hem knisperen zeg maar. Het is tot nu toe een erg fijne set om vanaf de bank lekker te internetten en films te kijken (streamen van de nas) :D

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M PRO€ 78,10€ 78,10
1Netgear Rangemax Dual Band Wireless-N USB 2.0 Adapter€ 28,90€ 28,90
1Techsolo TC-2200 (Zilver)€ 74,10€ 74,10
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,90€ 33,90
1Logitech diNovo Edge (Qwerty)€ 113,26€ 113,26
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 477,63

Wat beter kan:

Vooral de voeding. Ik was er al bang voor, maar de standaard voeding van de kast maakt vrij veel lawaai. Deze ga ik dan ook zo snel mogelijk vervangen. Dan heb ik alles vrij geruisloos en toch koel. Maar om de kosten een beetje te drukken heb ik een bluray-speler en losse voeding even daargelaten. Maar als je budget het toelaat zou ik zeker een goede voeding (Seasonic of iets dergelijks). Verder is de kast vrij beperkt qua koelingsmogelijkheden. Hier heb ik al een 80mm fannetje bijgezet, maar ik houd het wel even in de gaten. Verder ben ik erg blij met de HTPC zoals ik hem nu heb samengesteld. Bedankt voor de adviezen, en als jullie nog tips hebben voor een goede voeding; let me know :)
Overigens kan je APU geen knisperend geluid maken hoor. Ik vind het lastig om obv je omschrijving iets aan te kunnen wijzen wat dat geluid kan veroorzaken, maar de APU is het zeker niet. Wat zijn trouwens de temperaturen onder load?

Qua voeding moet je wel een SFX variant kiezen. Deze kast is op de naam na gelijk aan de MS-tech mc1200 en daar passen alleen maar SFX varianten in. Overigens staat in dezelfde review hoe je de fan uit de voeding kan vervangen door een stiller exemplaar. Echter is de kwaliteit van de voeding dusdanig slecht dat ik die ook in zijn geheel zou vervangen. Qua SFX voedingen is er veel minder keus, maar een Bequiet SFX power 300W of een seasonic is altijd wel goed.

Bevalt zo'n ubs draadloos netwerk kaartje trouwens goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
  • Laatst online: 09-09 16:54
Beste mede-tweakers,

Ik ben mij eens gaan oriënteren op een HTPC, omdat ik tot nu toe altijd de laptop met een VGA en 3,5mm kabel aansloot op de TV wanneer ik films of honkbalwedstrijden (MLB.tv) wilde bekijken. Films kijken zou ik vanaf het systeem via zowel Windows 7 als Ubuntu kunnen doen. MLB.tv werkt echter het lekkerst in Windows 32 bit (vanwege de plugin), al is integratie in XBMC mogelijk maar niet ideaal. Ik ben dus in eerste instantie van plan om gewoon Windows 7 te draaien, waarbij ik gebruik maak van het draadloze Logitech keyboardje (inbegrepen in de lijst). Films zou ik op deze manier ook gewoon vanuit Windows Explorer kunnen starten en in VLC bekijken.

Blu-ray films kijk ik eigenlijk zelden, maar ik heb een abonnement op de locale bibliotheek, waar ik gratis uit een redelijke blu-ray selectie kan kiezen. Het is toch net even makkelijker om een film gewoon op blu-ray te bekijken als ik op 300 meter van de bieb af woon, en ik diezelfde film anders eerst zou moeten downloaden. Hierbij ga ik er gemakshalve vanuit dat blu-ray toch net een iets betere kwaliteit levert. Het nadeel is echter dat de gekozen blu-ray speler bijna 70 euro kost, en met een slimline sata adapter alweer bijna 75. Ik overweeg dus ook om die eruit te laten, waarmee ik rond de €395,- uitkom.

Qua geluidsproductie zit ik nog een beetje in dubio. De Scythe fan schijnt wel vrij stil te zijn, en ook de casefan in de SG06 is niet echt lawaaiig (voor zover ik dit uit reviews op heb kunnen maken). Echter, de fan in de voeding zou verantwoordelijk zijn voor de meest 'herrie'. Ik overweeg dus om een fanless heatsink voor de CPU te nemen (evt. in combinatie met de G620T versie, die waarschijnlijk koeler loopt), en de intake fan van de case te verwisselen voor een Nexus Real Silent o.i.d. Is dat de moeite waard, met oog op de fan in de voeding (net name de andere CPU)?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 51,10€ 51,10
1Seagate Barracuda Green 5900.3 ST2000DL003, 2TB€ 97,-€ 97,-
1Silverstone SST-SG06B€ 105,51€ 105,51
1Sony Optiarc BC-5640H Zwart€ 67,90€ 67,90
1Corsair XMS3 TW3X4G1333C9€ 24,67€ 24,67
1Asrock H61M-ITX€ 60,60€ 60,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 461,63

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 09:21
Richard P schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 12:41:
Beste mede-tweakers,

Ik ben mij eens gaan oriënteren op een HTPC, omdat ik tot nu toe altijd de laptop met een VGA en 3,5mm kabel aansloot op de TV wanneer ik films of honkbalwedstrijden (MLB.tv) wilde bekijken. Films kijken zou ik vanaf het systeem via zowel Windows 7 als Ubuntu kunnen doen. MLB.tv werkt echter het lekkerst in Windows 32 bit (vanwege de plugin), al is integratie in XBMC mogelijk maar niet ideaal. Ik ben dus in eerste instantie van plan om gewoon Windows 7 te draaien, waarbij ik gebruik maak van het draadloze Logitech keyboardje (inbegrepen in de lijst). Films zou ik op deze manier ook gewoon vanuit Windows Explorer kunnen starten en in VLC bekijken.

Blu-ray films kijk ik eigenlijk zelden, maar ik heb een abonnement op de locale bibliotheek, waar ik gratis uit een redelijke blu-ray selectie kan kiezen. Het is toch net even makkelijker om een film gewoon op blu-ray te bekijken als ik op 300 meter van de bieb af woon, en ik diezelfde film anders eerst zou moeten downloaden. Hierbij ga ik er gemakshalve vanuit dat blu-ray toch net een iets betere kwaliteit levert. Het nadeel is echter dat de gekozen blu-ray speler bijna 70 euro kost, en met een slimline sata adapter alweer bijna 75. Ik overweeg dus ook om die eruit te laten, waarmee ik rond de €395,- uitkom.

Qua geluidsproductie zit ik nog een beetje in dubio. De Scythe fan schijnt wel vrij stil te zijn, en ook de casefan in de SG06 is niet echt lawaaiig (voor zover ik dit uit reviews op heb kunnen maken). Echter, de fan in de voeding zou verantwoordelijk zijn voor de meest 'herrie'. Ik overweeg dus om een fanless heatsink voor de CPU te nemen (evt. in combinatie met de G620T versie, die waarschijnlijk koeler loopt), en de intake fan van de case te verwisselen voor een Nexus Real Silent o.i.d. Is dat de moeite waard, met oog op de fan in de voeding (net name de andere CPU)?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 51,10€ 51,10
1Silverstone SST-SG06B€ 105,51€ 105,51
1Asrock H61M-ITX€ 60,60€ 60,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 461,63
Heb je die 2TB-disk wel per sé nodig?
Zelf heb ik in de HTPC een SSD van 60GB gepropt, en staat de data op het netwerk (ook wel zo prettig dat je het overal vandaan kan benaderen). Daardoor is mn machine aanzienlijk stiller geworden dan voorheen.
Je zou eventueel een 120GB kunnen nemen, maar 60GB volstaat imho prima. Zat om je HTPC mee te kunnen draaien in ieder geval. En dan wordt er zelfs nog 20GB van gereserveerd voor timeshift. Volgens mij haal je daar veel meer geluids-reductie uit, dan uit de fans. Een beetje knappe fan kan fluisterstil draaien.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
kroegtijger schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:14:
[...]

Heb je die 2TB-disk wel per sé nodig?
Zelf heb ik in de HTPC een SSD van 60GB gepropt, en staat de data op het netwerk (ook wel zo prettig dat je het overal vandaan kan benaderen). Daardoor is mn machine aanzienlijk stiller geworden dan voorheen.
Je zou eventueel een 120GB kunnen nemen, maar 60GB volstaat imho prima. Zat om je HTPC mee te kunnen draaien in ieder geval. En dan wordt er zelfs nog 20GB van gereserveerd voor timeshift. Volgens mij haal je daar veel meer geluids-reductie uit, dan uit de fans. Een beetje knappe fan kan fluisterstil draaien.
Hmm, ja daar zit ook wel iets in. Ik heb verder geen NAS of iets dergelijks, dus dan zou het van m'n PC af moeten komen. De reden dat ik 2TB koos, was omdat die veel voordeliger zijn dan 1TB schijven, en je vaak eerder ruimte te kort komt dan dat je er mee verlegen zit. De 1TB in m'n PC begint ook alweer aardig vol te raken namelijk. Daar moet ik eens even mijn hoofd over breken. Een SSD is natuurlijk wel geruisloos, en nu de prijzen ruimschoots onder de 1 euro per GB beginnen te raken zou een 120GB SSD een optie zijn. Goed idee! Ik ga er even over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Richard P schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:21:
[...]

Hmm, ja daar zit ook wel iets in. Ik heb verder geen NAS of iets dergelijks, dus dan zou het van m'n PC af moeten komen. De reden dat ik 2TB koos, was omdat die veel voordeliger zijn dan 1TB schijven, en je vaak eerder ruimte te kort komt dan dat je er mee verlegen zit. De 1TB in m'n PC begint ook alweer aardig vol te raken namelijk. Daar moet ik eens even mijn hoofd over breken. Een SSD is natuurlijk wel geruisloos, en nu de prijzen ruimschoots onder de 1 euro per GB beginnen te raken zou een 120GB SSD een optie zijn. Goed idee! Ik ga er even over nadenken.
Als je geen NAS hebt is het hebben van lokale opslag juist erg handig. Wanneer je nu een HDD koopt heeft een 2TB variant wel de beste prijs kwaliteit verhouding. Je desktop pc gebruiken voor opslag is niet handig qua energieverbruik en performance. Het bijplaatsen van een SSD is voor de snelheid en boottijd zeker gunstig en met de huidige prijzen heeft een SSD ook geen extreme verhoging van het budget als gevold. Echter is een 64GB variant voor HTPC gebruik meer dan voldoende, maar je mediacollectie op een SSD hebben is zeker niet handig. Ben je bang voor geluidsproductie van de HDD, gebruik dan rubberen ophanging.

Overigens kies je in je setup voor een Intel CPU. Heb je deze voor een reden gekozen? Iets eerder leg ik uit waarom een AMD fusion setup op dit moment interessanter is voor htpc gebruik. Overigens zou ik de CPU niet passief gaan koelen als ik jou was (of met een erg grote heatsink). En al helemaal niet als de voeding juist het meeste lawaai maakt. De computer wordt amper stiller als de de grootste bron van lawaai laat zitten. Ik weet zo niet uit m'n hoofd hoe hoog deze behuizing is, maar misschien past hier ook wel een tower koeler in. Tower koelers zijn over het algemeen wat goedkoper en qua airflow past dat ook goed in deze kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
jaapsander schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 15:55:
[...]

Als je geen NAS hebt is het hebben van lokale opslag juist erg handig. Wanneer je nu een HDD koopt heeft een 2TB variant wel de beste prijs kwaliteit verhouding. Je desktop pc gebruiken voor opslag is niet handig qua energieverbruik en performance. Het bijplaatsen van een SSD is voor de snelheid en boottijd zeker gunstig en met de huidige prijzen heeft een SSD ook geen extreme verhoging van het budget als gevold. Echter is een 64GB variant voor HTPC gebruik meer dan voldoende, maar je mediacollectie op een SSD hebben is zeker niet handig. Ben je bang voor geluidsproductie van de HDD, gebruik dan rubberen ophanging.
Je wil dus zeggen dat aangezien ik geen NAS heb, ik er dus toch maar die 2TB disk in moet doen? Een NAS zit voor 'ooit in de toekomst' nog wel in de planning, maar met de huidige HDD prijzen probeer ik dit uit te stellen. Ik zou dan nu voor een grote HDD kunnen gaan, en die later in een NAS of m'n PC doen (en dan een SSD in de HTPC). Voorlopig zou ik het geld willen besparen op een SSD, die zal meer prioriteit hebben in m'n volgende PC.
Overigens kies je in je setup voor een Intel CPU. Heb je deze voor een reden gekozen? Iets eerder leg ik uit waarom een AMD fusion setup op dit moment interessanter is voor htpc gebruik. Overigens zou ik de CPU niet passief gaan koelen als ik jou was (of met een erg grote heatsink). En al helemaal niet als de voeding juist het meeste lawaai maakt. De computer wordt amper stiller als de de grootste bron van lawaai laat zitten. Ik weet zo niet uit m'n hoofd hoe hoog deze behuizing is, maar misschien past hier ook wel een tower koeler in. Tower koelers zijn over het algemeen wat goedkoper en qua airflow past dat ook goed in deze kast.
Ik kreeg het idee van de Pentium eigenlijk op een ander forum, waar men blijkbaar meer naar de kant van Intel hangt. Ik had eigenlijk niet nagedacht over het verschil in de interne graphics van beide CPUs, maar het is inderdaad duidelijk dat AMD daarin een voorsprong heeft. Qua prijs zitten ze vrijwel gelijk, dus dan zou ik gaan voor onderstaande. Koeler blijft dus hetzelfde (82mm clearance maar, dus geen tower coolers mogelijk), en ik gebruik dan gewoon de stock fan in de SG06. Ik kan altijd nog zien (of horen eigenlijk) of er teveel lawaai optreedt. Eventueel dit systeem dus zonder blu-ray. Dank voor de tips!

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 66,95€ 66,95
1Silverstone SST-SG06B€ 109,85€ 109,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 471,02

[ Voor 36% gewijzigd door Richard P op 08-05-2012 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

jaapsander schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 09:26:
[...]

Overigens kan je APU geen knisperend geluid maken hoor. Ik vind het lastig om obv je omschrijving iets aan te kunnen wijzen wat dat geluid kan veroorzaken, maar de APU is het zeker niet. Wat zijn trouwens de temperaturen onder load?

Qua voeding moet je wel een SFX variant kiezen. Deze kast is op de naam na gelijk aan de MS-tech mc1200 en daar passen alleen maar SFX varianten in. Overigens staat in dezelfde review hoe je de fan uit de voeding kan vervangen door een stiller exemplaar. Echter is de kwaliteit van de voeding dusdanig slecht dat ik die ook in zijn geheel zou vervangen. Qua SFX voedingen is er veel minder keus, maar een Bequiet SFX power 300W of een seasonic is altijd wel goed.

Bevalt zo'n ubs draadloos netwerk kaartje trouwens goed?
Onder load zit ik bijna aan de 40 graden (cpu en mb). Ik weet vrijwel zeker dat de cpu het knisperende geluid maakt. Heel zachtjes, en alleen als ik volop aan het downloaden ben. Ik dacht eerst dat het de ssd was, maar dat kan toch niet? Het komt echt bij de cpu weg, en verder zit er weinig in de kast dat geluid maakt.

Voor de voedingen heb ik onderstaande in een wensenlijstje staan. Ik heb zelf een seasonic in mijn desktop, en die bevalt me eigenlijk erg goed. Die is erg stabiel, en doet goed dat wij hij moet doen. Had je een andere in gedachte?

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 44,-€ 44,-
1Seasonic SS-300SFD Active PFC€ 40,32€ 40,32
1Seasonic V8-300€ 52,60€ 52,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 189,08

De wifi-dongle bevalt eigenlijk wel erg goed. Het is overigens wel een tijdelijke oplossing, en heb deze even uit mijn tv gehaald totdat ik een kabel heb getrokken. Ik haal toch snelheden van rond de 3500/4000kb, soms hoger richting de 5000kb. En dat met een brakke Experiabox als router :P

@Richard P
Ik kreeg hier de tip om 1600Mhz geheugen erin te prikken, dit omdat de cpu daar erg goed mee overweg kan. Misschien is het een idee om, het kost niets meer, toch voor zo'n setje te gaan :)

[ Voor 3% gewijzigd door Tarabass op 08-05-2012 18:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Tarabass schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 18:34:
[...]

Onder load zit ik bijna aan de 40 graden (cpu en mb). Ik weet vrijwel zeker dat de cpu het knisperende geluid maakt. Heel zachtjes, en alleen als ik volop aan het downloaden ben. Ik dacht eerst dat het de ssd was, maar dat kan toch niet? Het komt echt bij de cpu weg, en verder zit er weinig in de kast dat geluid maakt.
Zo'n geluid komt ook uit mijn laptop en daar komt het ook niet uit de cpu. Bij mij is het wel wat harder gekraak. Hij heeft zelfs een tijd fluitende vogeltjes na gedaan. Een keertje enkele g krachten erop uitgeoefend en opengemaakt/dichtgemaakt en het geheel werkt weer. (op het gekraak na)

Het is wel een laptop van rond de 10 jaar oud ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

Heilige Kaas schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 18:53:
[...]

Zo'n geluid komt ook uit mijn laptop en daar komt het ook niet uit de cpu. Bij mij is het wel wat harder gekraak. Hij heeft zelfs een tijd fluitende vogeltjes na gedaan. Een keertje enkele g krachten erop uitgeoefend en opengemaakt/dichtgemaakt en het geheel werkt weer. (op het gekraak na)

Het is wel een laptop van rond de 10 jaar oud ;)
Dat is vast en zeker je HDD. Maar die heb ik niet. Het is volgens mij echt de CPU ROFL. Misschien eens een filmpje maken als dat lukt, het is niet echt hard of iets..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
Tarabass schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 18:34:
[...]

@Richard P
Ik kreeg hier de tip om 1600Mhz geheugen erin te prikken, dit omdat de cpu daar erg goed mee overweg kan. Misschien is het een idee om, het kost niets meer, toch voor zo'n setje te gaan :)
Goeie, dankje! Die AMD processoren schijnen inderdaad niet vies te zijn van snel geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

Richard P schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 19:51:
[...]

Goeie, dankje! Die AMD processoren schijnen inderdaad niet vies te zijn van snel geheugen.
Zo kunnen we mekaar een beetje helpen ;)

Vergeet niet bij assemblage het geheugen ook daadwerkelijk op 1600 te zetten. Standaard zette de bios het bij mij op 1333 namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
Tarabass schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 20:06:
[...]
Zo kunnen we mekaar een beetje helpen ;)

Vergeet niet bij assemblage het geheugen ook daadwerkelijk op 1600 te zetten. Standaard zette de bios het bij mij op 1333 namelijk..
Dat zet ik even 'op papier', dat is iets dat ik geheid ga vergeten. En ja, ik zou niet meer weten wat ik zonder forums zou moeten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

*update van mijn vorige post*

Dank voor alle ontvangen reacties, en n.a.v. daarvan heb ik besloten om mijn set-up lichtelijk te veranderen.
Voor degene die mijn eerste post niet hebben gelezen post ik hem gedeeltelijk, met daarin de verwerkte updates opnieuw om het zo niet alleen voor mezelf overzichtelijk te houden maar ook om mede Tweakers te helpen met hun keuze(s) daarin..

Ik hou dit topic nu al geruime tijd in de gaten maar ik kom er helaas niet helemaal uit wat voor mij nu de ideale HTPC zou zijn wat aan mijn wensen voldoet.

Budget tussen de €500,- en € 700,-.

• Eye catcher

Mijn set-up so far (na update):

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,95€ 33,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 36,30€ 36,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 702,08

Behuizing:
De behuizing is, ik zei het al, een eigen persoonlijke mening, hiervoor is mijn keuze gevallen op de Antec Fusion Remote. Deze is zoals verwacht ongewijzigd gebleven.

Moederbord: (gewijzigd)
Mijn keuze is hierin na advies van mede Tweakers wel gewijzigd. De tip die ik ontving dat een losse geluidskaart overbodig zou zijn als het moederbord onboard deze functie heeft vond ik een hele goede tip, dank daarvoor! (zo spaar ik weer wat ruimte in mijn behuizing!). De keuze is deze keer gevallen op de Asrock A75M-ITX, de motivatie hiervoor is simpel, het voldoet aan al mijn wensen. Hij is klein (Mini-ITX), heeft een optische ingang (S/PDIF) en heeft bovendien een HDMI aansluiting.

Proccessor: (gewijzigd)
Waar ik voorheen koos voor de i3 2120 is hier wederom na advies van een mede Tweaker mijn keuze hierin ook gewijzigd. Ik ben van Intel naar AMD geswitched en ik vond het nog wel lastig om een keuze hierin te maken. De twijfel was tussen de AMD A4 3400 en de AMD A8-3870K Black Edition maar uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de AMD A8-3870K gezien zijn betere kwaliteit en mijn budget dit net toelaat.

Proccessorkoeling: (gewijzigd)
Voor de proccessorkoeling ben ik gegaan van de Mugen naar de Schuriken (Scythe Big Shuriken 2 Rev. B) dankzij de tip dat deze niet ging passen.

Geheugen:
Ik heb gekozen voor 4GB omdat dit in het budget hoort en dit meer dan genoeg zal zijn en het qua geheugen tegenwoordig weinig meer uitmaakt welk type er wordt gekozen. Ik zal op het moment van bestellen hierin mijn keuze maken (het geheugen wat waarschijnlijk in de aanbieding is op dat moment).

HD:

TV Tuner:

Voeding: (gewijzigd)
Na nadere research hierover ben ik van de Antec EA-380 GREEN. 380 watt naar de be quiet! Pure Power L7 met 300 watt geswitcht. omdat deze bij een laag verbruik over het algemeen een beter rendement door de procentueel hogere belasting.

Blu-Ray speler:

Ik heb uiteraard al het grote [DVB-C] Digitale kabel TV op de PC doorgenomen maar hier komt bij mij niet echt "dit moet ik hebben" balletje uitrollen. Ik hoop dat ik in dit topic meer advies kan krijgen over een TV-Tuner, er zijn vast mede Tweakers die dezelfde wens als mij hebben nietwaar?

Graag jullie verdere advies n.a.v. mijn aanpassingen.

Nogmaals (alvast) bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Ik zou wel nog voor 1600mhz geheugen gaan. Vooral omdat de APU daar een voordeel bij heeft. Twee van deze of deze. Is nog goedkoper dan wat je nu hebt. (geen idee of er wat mis mee is met dat geheugen, daar weten anderen wel meer over te zeggen)

[ Voor 65% gewijzigd door Heilige Kaas op 08-05-2012 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Niet online
freestyler2 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 20:14:
*update van mijn vorige post*

Dank voor alle ontvangen reacties, en n.a.v. daarvan heb ik besloten om mijn set-up lichtelijk te veranderen.
Voor degene die mijn eerste post niet hebben gelezen post ik hem gedeeltelijk, met daarin de verwerkte updates opnieuw om het zo niet alleen voor mezelf overzichtelijk te houden maar ook om mede Tweakers te helpen met hun keuze(s) daarin..

Ik hou dit topic nu al geruime tijd in de gaten maar ik kom er helaas niet helemaal uit wat voor mij nu de ideale HTPC zou zijn wat aan mijn wensen voldoet.

Budget tussen de €500,- en € 700,-.

• Eye catcher

Mijn set-up so far (na update):

#ProductPrijsSubtotaal
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,95€ 33,95
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 36,30€ 36,30
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 702,08

Behuizing:
De behuizing is, ik zei het al, een eigen persoonlijke mening, hiervoor is mijn keuze gevallen op de Antec Fusion Remote. Deze is zoals verwacht ongewijzigd gebleven.

Moederbord: (gewijzigd)
Mijn keuze is hierin na advies van mede Tweakers wel gewijzigd. De tip die ik ontving dat een losse geluidskaart overbodig zou zijn als het moederbord onboard deze functie heeft vond ik een hele goede tip, dank daarvoor! (zo spaar ik weer wat ruimte in mijn behuizing!). De keuze is deze keer gevallen op de Asrock A75M-ITX, de motivatie hiervoor is simpel, het voldoet aan al mijn wensen. Hij is klein (Mini-ITX), heeft een optische ingang (S/PDIF) en heeft bovendien een HDMI aansluiting.

Proccessor: (gewijzigd)
Waar ik voorheen koos voor de i3 2120 is hier wederom na advies van een mede Tweaker mijn keuze hierin ook gewijzigd. Ik ben van Intel naar AMD geswitched en ik vond het nog wel lastig om een keuze hierin te maken. De twijfel was tussen de AMD A4 3400 en de AMD A8-3870K Black Edition maar uiteindelijk heb ik toch gekozen voor de AMD A8-3870K gezien zijn betere kwaliteit en mijn budget dit net toelaat.

Proccessorkoeling: (gewijzigd)
Voor de proccessorkoeling ben ik gegaan van de Mugen naar de Schuriken (Scythe Big Shuriken 2 Rev. B) dankzij de tip dat deze niet ging passen.

Geheugen:
Ik heb gekozen voor 4GB omdat dit in het budget hoort en dit meer dan genoeg zal zijn en het qua geheugen tegenwoordig weinig meer uitmaakt welk type er wordt gekozen. Ik zal op het moment van bestellen hierin mijn keuze maken (het geheugen wat waarschijnlijk in de aanbieding is op dat moment).

HD:

TV Tuner:

Voeding: (gewijzigd)
Na nadere research hierover ben ik van de Antec EA-380 GREEN. 380 watt naar de be quiet! Pure Power L7 met 300 watt geswitcht. omdat deze bij een laag verbruik over het algemeen een beter rendement door de procentueel hogere belasting.

Blu-Ray speler:

Ik heb uiteraard al het grote [DVB-C] Digitale kabel TV op de PC doorgenomen maar hier komt bij mij niet echt "dit moet ik hebben" balletje uitrollen. Ik hoop dat ik in dit topic meer advies kan krijgen over een TV-Tuner, er zijn vast mede Tweakers die dezelfde wens als mij hebben nietwaar?

- Je moederbord heeft geen pci slot die je nodig hebt voor de tv-kaart. Ik denk ook niet dat je een m-itx mobo gaat vinden dat dat heeft. Voor hetzelfde geld heb je een µatx met meer features, incl pci.
- vervang je ram door deze: pricewatch: Corsair XMS CMX4GX3M1A1600C7
sneller en lagere latency
- verder ok. Ik zou voor zon systeem alleen een iets betere voeding nemen;
Heilige Kaas schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 20:25:
Ik zou wel nog voor 1600mhz geheugen gaan. Vooral omdat de APU daar een voordeel bij heeft. Twee van deze of deze. Is nog goedkoper dan wat je nu hebt. (geen idee of er wat mis mee is met dat geheugen, daar weten anderen wel meer over te zeggen)
Schrap die eerste, die is slecht leverbaar en heeft een hoge CAS latency. De andere is zeker ok, met lage CAS latency.

[ Voor 87% gewijzigd door bertp1 op 08-05-2012 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[sup]*update van mijn vorige post*

lang verhaal zie post hierboven
Het verschil tussen een A4 en en A8 black edition is nogal groot. Voor HTPC taken is een A4 meer dan genoeg, meer kracht heb je niet nodig. Pas als je wilt gaan gamen kan het verstandig zijn om een sterkere APU te nemen. Alleen een snellere APU pakken omdat deze in je budget past is niet zo handig. Steek het geld dan in je zak of besteed het aan een nuttiger iets. Overigens zitten er tussen de A4 en de A8 nog een aantal A6 modellen. Vergeet niet dat bij een HTPC vaak less is more opgaat!*

Verder een scherpe opmerking van Bertp1, zoek wel een moederbord op dat al je hardware kan huisvesten. In die kast past zelfs een ATX moederbord, maar op veel uATX moederborden vind je al alles wat je nodig hebt. In dit formaat MB is ook nog eens een ruime keuze.

Verder zou ik er ook 1600MHz geheugen inzetten aangezien de ingebouwde GPU daar baad bij heeft. Vooral een snellere APU met meer shaders presteert beter met 1600MHz geheugen. Voor een A4 is het effect beperkt. Echter zou ik absoluut niet kijken naar CAS latentie van de verschillende modules, dit heeft geen effect op de prestaties. Kijk ipv daarvan naar de QVL van je moederbord om te kijken welke modules gegarandeerd ondersteund worden of zoek modules uit die zich netjes aan de DDR3 specs houden (b.v. 1.5V spanning). Icm met een big shuriken kan het ook handig zijn om low profile geheugen te nemen zodat je niet iedere keer de koeler moet verwijderen om het geheugen te kunnen verwisselen. Anders kun je gewoon voor bijvoorbeeld deze modules gaan: pricewatch: Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile of pricewatch: Kingston HyperX Blu KHX1600C9AD3B1K2/4G of pricewatch: G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ

*Goedkopere processor resulteert over het algemeen in minder geld uitgegeven, minder stroomverbruik, minder geluidsproductie en lagere energierekening en dus meer plezier (of in het geval van de energierekening minder frustratie/teleurstelling;)).

[ Voor 84% gewijzigd door jaapsander op 09-05-2012 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
Op het AVS Forum kwam ik deze post tegen, een vergelijking tussen verschillende AMD cpu's en hoe goed ze verschillende content afspelen. Conclusie is dat een A6 3500 / 3650 goed genoeg is voor de meeste gebruikers.

Ik vraag me echter af of het niet verstandiger is om een voor een dedicated GPU te gaan. Ik wil graag een goede / zuinige htpc die gewoon alles af kan spelen wat ik wil. Uit dat overzicht blijkt dat 1080p60 eigenlijk al teveel gevraagd is voor de huidige generatie CPU's.

De AMD 7750 is volgens mij een redelijk zuinige GPU. Wel een stuk duurder dan alleen een onboard CPU maar ik betaal graag wat meer als ik daardoor geen problemen ga krijgen als "dit bestand kun je alleen afspelen met X, niet met Y want Y is te zwaar".

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Max Hunt schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 11:52:
Op het AVS Forum kwam ik deze post tegen, een vergelijking tussen verschillende AMD cpu's en hoe goed ze verschillende content afspelen. Conclusie is dat een A6 3500 / 3650 goed genoeg is voor de meeste gebruikers.

Ik vraag me echter af of het niet verstandiger is om een voor een dedicated GPU te gaan. Ik wil graag een goede / zuinige htpc die gewoon alles af kan spelen wat ik wil. Uit dat overzicht blijkt dat 1080p60 eigenlijk al teveel gevraagd is voor de huidige generatie CPU's.

De AMD 7750 is volgens mij een redelijk zuinige GPU. Wel een stuk duurder dan alleen een onboard CPU maar ik betaal graag wat meer als ik daardoor geen problemen ga krijgen als "dit bestand kun je alleen afspelen met X, niet met Y want Y is te zwaar".
Als je een zuinig HTPC wilt, dan is een dedicated GPU niet erg geschikt. Qua energieverbruik zijn deze discrete kaarten minderwaardig aan een onboard GPU (onchip heet het nu?) van een APU. Het voordeel is inderdaad dat je meer performance krijgt, maar ik vraag me af of dat veel gaat helpen bij het decoderen van 1080p60 materiaal. HW versnelling gebeurt namelijk in dedicated hardware van de GPU (bij ati heet dit UVD), die is over al die chips van dezelfde generatie min of meer gelijk (zelfde UVD versie). Ik meen mij te herinneren dat 1080p60 niet ondersteund wordt in deze hardware (weet alleen niet zeker) dit zou betekenen dat dxva niet gebruik kan worden (ik zal dit even nazoeken). Dan is het logisch dat een snellere CPU minder dropped frames betekend. Echter heeft een snellere discrete videokaart dan geen zin (nogmaals ik kijk dit nog even na).

Echter het belangrijkste:
The only major source of HD p video is commercial camcorder right now anyway
Heb je een camcorder die die alleen maar op 1080p60 op kan nemen? Zo nee, dan zul je echt niet snel een video in dit formaat tegenkomen. Alle films afkomstig van bluray zijn gewoon 1080p24 en iedere geadviseerde setup in dit topic kan dat gewoon afspelen.

@freestyler2 lees onderstaande links eens door als je wat meer info wilt over digitale tv op je pc:
Zep en de Kunst van het Computeronderhoud: Ziggo Digitale TV op de PC
http://nl.hardware.info/r...r-de-pc-vergelijkingstest

[ Voor 7% gewijzigd door jaapsander op 09-05-2012 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, maar ik zou voor de gewone 2120 versie gaan. Verbruikt (idle) net zoveel als een T versie. Hij heeft alleen een lager TDP omdat hij minder hoog geclockt is en misschien het voltage iets lager heeft, maar dit kun je zelf ook prima doen. Overigens heb ik zelf een i3 2100 en merk wat vaker DXVA artifacts dan wanneer ik HD video afspeel met een AMD setup (AMD gpu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• layzzzz
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17-09 16:38
[sup]*update van mijn vorige post*

TV Tuner:

Ik denk dat je beter een Anysee E30TCPlus kan kopen, deze werkt out-of-the-box met Ziggo en heeft ook nog DVD-T ondersteuning. De Terratec Cinergy C HD staat ook in de PW vanaf 80euro. Deze heeft geen CI-module maar die werkt toch niet met Ziggo.

Zelf heb ik een Technisat CableStar HD2 gekocht, dit is schijnt een rebranded Terratec te zijn. De kaart komt (hopelijk) vandaag binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdlindenmark
de BM639 is uitverkocht...
En ook niet meer leverbaar volgens zercom.
Weet iemand toevallig een vergelijkbare kast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
jaapsander schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:41:
[...]

Ja, maar ik zou voor de gewone 2120 versie gaan. Verbruikt (idle) net zoveel als een T versie. Hij heeft alleen een lager TDP omdat hij minder hoog geclockt is en misschien het voltage iets lager heeft, maar dit kun je zelf ook prima doen. Overigens heb ik zelf een i3 2100 en merk wat vaker DXVA artifacts dan wanneer ik HD video afspeel met een AMD setup (AMD gpu).
Hmm die had ik gewoon over het hoofd gezien. Is nog goedkoper ook met betere prestaties. Bedankt! :)

Hebben jullie toevallig ook een andere mobo die jullie me aanraden voor bij de 2120? Ik ben nu van plan deze aan te schaffen pricewatch: MSI H67MA-E45 (B3) (mag iets duurder uitvallen)

[ Voor 18% gewijzigd door Heilige Kaas op 09-05-2012 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-09 07:56
Op basis van wat ik hier in dit topic gelezen heb zal ik mijn gewenste HTPC configuratie tonen.

Eisen
Mijn oude laptopje met USB schijven eraan is helaas overleden, waardoor ik vervanging zocht. De volgende punten voor vervanging zijn van belang:
  • Bestanden delen op een netwerk (Een losse NAS is te duur).
  • Kunnen surfen op het web met toetsenbord en muis (Kan niet met een mediaplayer als bijv Popcornhour)
  • De meest gangbare formaten afspelen via een Displayport.
  • Kunnen downloaden van nieuwsgroepen.
  • Energiezuinig.
  • Prettige interface voor afspelen muziek, films en foto's.
  • DVD/Bluray drive NIET nodig.
  • Moet te gebruiken zijn als Backup PC voor Office en Matlab.
Met een USB schijf weggestopt achter de kabels, die vanzelf uitschakeld als die niet wordt gebruikt, gaat voor de opslagruimte zorgen.

Een stille installatie is fijn, maar mijn HP Elitebook maakt ook geluid, de auto's buiten ook, de bovenburen ook, en ja, zelfs de media die ik wil afspelen ook ;) Vandaar dat ik afwacht met stille opties voor de voeding en processor koeling.

Configuratie
Mijn keuze (op basis van jullie ervaringen _/-\o_ )

#ProductPrijsSubtotaal
1Techsolo TC-2200€ 74,80€ 74,80
1Kingston SSDNow V+200 60GB€ 54,45€ 54,45
1AMD A6-3500 Boxed€ 61,95€ 61,95
1Gigabyte GA-A75M-UD2H€ 71,95€ 71,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 289,23

Graag hoor ik wat jullie denken! O-) Apparaatje hoeft ook niet nieuw te zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
Heilige Kaas schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 18:59:
[...]

Hmm die had ik gewoon over het hoofd gezien. Is nog goedkoper ook met betere prestaties. Bedankt! :)

Hebben jullie toevallig ook een andere mobo die jullie me aanraden voor bij de 2120? Ik ben nu van plan deze aan te schaffen pricewatch: MSI H67MA-E45 (B3) (mag iets duurder uitvallen)
In plaats van de H67 chipset kan je voor zover ik het begrijp ook gewoon de H61 chipset gebruiken. Ondersteunt ook integrated graphics, maar is een wat meer uitgeklede variant op de H67. Voordeel is dat ze veel goedkoper zijn met genoeg functies voor een HTPC. Dus deze bijvoorbeeld: pricewatch: MSI H61M-P23 (B3) Heeft alleen geen USB 3.0 en SATA III, anders misschien: pricewatch: Asus P8H61-M LE/USB3 (B3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Richard P schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 00:32:
[...]

In plaats van de H67 chipset kan je voor zover ik het begrijp ook gewoon de H61 chipset gebruiken. Ondersteunt ook integrated graphics, maar is een wat meer uitgeklede variant op de H67. Voordeel is dat ze veel goedkoper zijn met genoeg functies voor een HTPC. Dus deze bijvoorbeeld: pricewatch: MSI H61M-P23 (B3) Heeft alleen geen USB 3.0 en SATA III, anders misschien: pricewatch: Asus P8H61-M LE/USB3 (B3).
USB 3.0 is wel een fijne functie. Verder is Sata III zeker wel een pre aangezien ik er ook een SSD in stop. Een beetje extra performance kan geen kwaad aangezien ik er ook intensief desktop gebruik van ga maken. Verder is de vga, dvi en hdmi aansluiting wel handig vanwege het oude scherm dat ik nu heb. En de toekomstige tv die erop word aangesloten.

Merk je qua performance veel verschil? Anders zoek ik wel een H61 chipset die aan mijn eisen voldoet. Ik heb nu zoiets dat het niet echt uitmaakt als ik wat meer uitgeef aan het mobo. Aangezien de kast zelf toch al gigantisch duur is :+

[ Voor 10% gewijzigd door Heilige Kaas op 10-05-2012 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard P
Heilige Kaas schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 00:45:
[...]

USB 3.0 is wel een fijne functie. Verder is Sata III zeker wel een pre aangezien ik er ook een SSD in stop. Een beetje extra performance kan geen kwaad aangezien ik er ook intensief desktop gebruik van ga maken. Verder is de vga, dvi en hdmi aansluiting wel handig vanwege het oude scherm dat ik nu heb. En de toekomstige tv die erop word aangesloten.

Merk je qua performance veel verschil? Anders zoek ik wel een H61 chipset die aan mijn eisen voldoet. Ik heb nu zoiets dat het niet echt uitmaakt als ik wat meer uitgeef aan het mobo. Aangezien de kast zelf toch al gigantisch duur is :+
Ik zie in je wenslijst dat je er een Crucial M4 in gaat doen, dan zou het inderdaad zonde zijn geen SATA III te hebben, aangezien die SSD ver over SATA II heen gaat. Voor de performance maakt het als je niet overklokt (kan overigens noch op H61 als op H67) niet uit denk ik. Ik stelde H61 voor omdat me dat voor een simpele HTPC goed genoeg lijkt, maar als je er ook een desktop van maakt dan zou ik gewoon H67 doen, vooral voor je SSD dan. Als je bijvoorbeeld dit bordje neemt: pricewatch: Asrock H67M B3 is dat maar een tientje duurder dan het H61 bord en ben je net wat minder beperkt. Vergeleken dat MSI bord dat je voorstelde lever je volgens mij niets in, maar scheelt het toch weer ruim 20 euro. Leuk meegenomen als je toch al het gevoel hebt teveel geld uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
jaapsander schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 13:41:
[...]Overigens heb ik zelf een i3 2100 en merk wat vaker DXVA artifacts dan wanneer ik HD video afspeel met een AMD setup (AMD gpu).
Bedoel je dat het bij je AMD setup ook voorkomt? En wat bedoel je dan met artifacts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Max Hunt schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 07:24:
[...]
Bedoel je dat het bij je AMD setup ook voorkomt? En wat bedoel je dan met artifacts?
Het komt met iedere GPU voor, alleen niet zo heel vaak. Af en toe heb ik met een Intel setup (1 v/d 5 tot 10 films) dat je 1 of 2 x per film een paar seconden dxva artifacts ziet. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de gebruikte decoder en afhankelijk van de source. Artifacts zijn verkeerd gerenderde pixels. Heb er zelf overigens amper last van. En wanneer FFmpeg in XBMC weer een update krijgt zal het alleen maar minder voorkomen. Een voorbeeld van verschillende degradaties in artifacts in de links hieronder.
http://www.ninjasattack.com/pix/dxva2on.png
http://forum.xbmc.org/sho...40%23pid763640#post763640
MWDKing schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 22:25:
Op basis van wat ik hier in dit topic gelezen heb zal ik mijn gewenste HTPC configuratie tonen.

Eisen
Mijn oude laptopje met USB schijven eraan is helaas overleden, waardoor ik vervanging zocht. De volgende punten voor vervanging zijn van belang:
  • Bestanden delen op een netwerk (Een losse NAS is te duur).
  • Kunnen surfen op het web met toetsenbord en muis (Kan niet met een mediaplayer als bijv Popcornhour)
  • De meest gangbare formaten afspelen via een Displayport.
  • Kunnen downloaden van nieuwsgroepen.
  • Energiezuinig.
  • Prettige interface voor afspelen muziek, films en foto's.
  • DVD/Bluray drive NIET nodig.
  • Moet te gebruiken zijn als Backup PC voor Office en Matlab.
Met een USB schijf weggestopt achter de kabels, die vanzelf uitschakeld als die niet wordt gebruikt, gaat voor de opslagruimte zorgen.

Een stille installatie is fijn, maar mijn HP Elitebook maakt ook geluid, de auto's buiten ook, de bovenburen ook, en ja, zelfs de media die ik wil afspelen ook ;) Vandaar dat ik afwacht met stille opties voor de voeding en processor koeling.

Configuratie
Mijn keuze (op basis van jullie ervaringen _/-\o_ )

#ProductPrijsSubtotaal
1Techsolo TC-2200€ 74,80€ 74,80
1Kingston SSDNow V+200 60GB€ 54,45€ 54,45
1AMD A6-3500 Boxed€ 61,95€ 61,95
1Gigabyte GA-A75M-UD2H€ 71,95€ 71,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 289,23

Graag hoor ik wat jullie denken! O-) Apparaatje hoeft ook niet nieuw te zijn...
Prima setup, alleen heeft dat gigabyte moederbord relatief veel issues met HDCP handshakes. Ik weet niet of het in de nieuwe bios gefixt is, maar dit kan een probleem geven. Aangezien je de HTPC via displayport aansluit (op je tv?) zal je hier misschien geen last van hebben, maar voor de zekerheid...

Verder zou je ook prima een AMD A4 kunnen nemen, maar een A6 is ook prima. Verder is die SSD wel erg goedkoop, maar telkens wanneer ik in het SSD topic vraag naar goede goedkope SSD's krijg ik te horen dat alles prut is behalve een crucial M4, Samsung 830 of Intel ssd's. Zelf neem ik deze info met een klein korreltje zout, maar wel goed om in je achterhoofd te houden dat het prijsverschil ook niet zo heel erg groot is (+4GB extra).

[ Voor 71% gewijzigd door jaapsander op 10-05-2012 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-09 13:05
tot op heden lekker de tv op de pc aangesloten
alleen nu een nieuwe tv gekocht (LG LW650)
en nu zou ik ook graag 3d willen kijken via de pc op deze nieuwe tv
ik zit al een aantal dagen te zoeken naar welke video kaart we moeten kopen (hdmi 1.4?)
op de oude tv had ik het gewoon via vga aangesloten en draade alles als een zonnetje
maar op hdmi versie kun je helaas niet sorteren

wat ik dus wil
-nieuwe video met hdmi 1.4 (voor 3d op onze nieuwe tv)
-liefst zonder fan
-niet al te duur <75,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
creon schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 09:33:
ik zit al een aantal dagen te zoeken naar welke video kaart we moeten kopen (hdmi 1.4?)
op de oude tv had ik het gewoon via vga aangesloten en draade alles als een zonnetje

wat ik dus wil
-liefst zonder fan
-niet al te duur <75,-
pricewatch: Sapphire HD 6450 512MB DDR3
Of elke andere videokaart obv een AMD HD6450 of een Nvidia GT520 chipset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E2TK
creon schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 09:33:

wat ik dus wil
-liefst zonder fan
-niet al te duur <75,-
Of deze:
pricewatch: Sapphire Radeon 6570 Silent 1GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdlindenmark
Hallo mensen.

Ik heb de Asrock A75M-ITX besteld met een Kingston ValueRAM 4GB 1333MHz DDR3 Non-ECC CL9 DIMM geheugen op advies van een vriend van mij. Maar ik begin mij nu heel erg af te vragen of het eigenlijk wel kan die combi...
Weet iemand dit?
Ik heb de BM639 nu besteld bij een winkel in deventer, ga ik zaterdag ophalen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat voor voordeel heeft een 6570 tov een 6450 tov de eisen die in zijn post staan (die het prijsverschil rechtvaardigen)?
mark19942008 schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 11:23:
Hallo mensen.

Ik heb de Asrock A75M-ITX besteld met een Kingston ValueRAM 4GB 1333MHz DDR3 Non-ECC CL9 DIMM geheugen op advies van een vriend van mij. Maar ik begin mij nu heel erg af te vragen of het eigenlijk wel kan die combi...
Weet iemand dit?
Ik heb de BM639 nu besteld bij een winkel in deventer, ga ik zaterdag ophalen:)
Waarom zou dit niet kunnen? Is toch gewoon 1333 MHz DDR3 geheugen? Dat gaat wel passen in dat bordje. Kingston ValueRAM staat juist bekend om de compatibiliteit.

[ Voor 44% gewijzigd door jaapsander op 10-05-2012 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadSaid
  • Laatst online: 20-06 01:48
Ik heb aanvullend nog 1 vraag voordat ik ga bestellen: Moet ik nog zelf koelpasta bestellen of zit het erbij (voor tussen proc en stock koeler)?
MadSaid schreef op woensdag 18 april 2012 @ 16:07:
Hi,

Voor mijn schoonzus haar eerste PC :$ aan het bouwen. Ik wil er dan meteen een HTPC van maken omdat ze mijn Dune D1 geweldig vind. Ik vind ondertussen xbmc gaaf :P

Ze gaat het gebruiken voor: internetten, email, word, excel, films kijken en muziek luisteren. Software: Windows 7 Home x64, MS Office, XBMC (met Transparency skin).

De PC wordt via HDMI aangesloten op een Samsung UE32D5000 TV. Budget is € 500.

Hieronder wat ik na onderzoek (in dit topic) op uitkom:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 71,40€ 71,40
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 104,18€ 104,18
1Samsung SH-S222AB Zwart€ 14,99€ 14,99
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 80,44€ 80,44
1Silverstone SST-ML03B€ 63,96€ 63,96
1be quiet! Pure Power L7 300W€ 35,-€ 35,-
1Kingston KHX1600C9D3K2/8GX€ 43,-€ 43,-
1AMD A6-3500 Boxed€ 56,80€ 56,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 499,27

Case: Silverstone omdat de MS-Tech 1200 kast issues met voeding en geluid hebben. Silverstone is enige goed alternatief gegeven het budget.
Mobo: Deze heeft 2 USB 3.0 achter en 2 voor. Past dus bij de Silverstone die 2 USB 3.0 aansluitingen aan de voorkant heeft. ASROCK heeft dit niet.
Processor: Deze is iets duurder dan bv A4, maar hij is lager geklokt (koeler?) en heeft een betere grafische processor.

Vragen:
  1. Zou je ventilatoren aansluiten / aanraden? Zoja hoeveel en welke?
  2. De stock koeler lijkt goed genoeg te zijn. Past hij in deze kast?
  3. Gaat de stekker vd voeding passen op mobo? Bij voeding staat: ATX mainboard 20+4 pin. Bij Mobo staat: 1 x 24-pin EATX.
  4. Gaat de DVD speler en voeding passen in deze kast. Ik lees dat dat het allemaal best wel krap is.
  5. Overige tips / aandachtspunten zijn van harte welkom _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MadSaid schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 12:23:
Ik heb aanvullend nog 1 vraag voordat ik ga bestellen: Moet ik nog zelf koelpasta bestellen of zit het erbij (voor tussen proc en stock koeler)?

[...]
Het moet niet, er zit tussen op bijgeleverde heatsink+koeler een beetje koelpasta. Zelf vind ik het echter wel handig om een tube achter de hand te hebben voor een paar euro. Wanneer je na een tijdje de koeler los wilt halen moet je weer nieuwe koelpasta aanbrengen als je hem terugzet. Maar het is dus niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadSaid
  • Laatst online: 20-06 01:48
OK bedankt. Ik ga het "as is" doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdlindenmark
jaapsander schreef op donderdag 10 mei 2012 @ 11:41:
[...]

Waarom zou dit niet kunnen? Is toch gewoon 1333 MHz DDR3 geheugen? Dat gaat wel passen in dat bordje. Kingston ValueRAM staat juist bekend om de compatibiliteit.
Top dankje!
Ik vond op internet op een site dat het niet paste, en niet op andere dat het wel zou passen...
Bedankt in iedergeval!:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freestyler2
  • Niet online

freestyler2

Moderator

@freestyler2 lees onderstaande links eens door als je wat meer info wilt over digitale tv op je pc:
Zep en de Kunst van het Computeronderhoud: Ziggo Digitale TV op de PC
Thnx, hier kan ik wel eens wat aan hebben, het lijkt in ieder geval geen "simpel" verhaal te gaan worden om "gewoon" zoals vroeger TV op te kunnen nemen via de PC en de mogelijkheid om timeshift (wat niet van vroeger is, maar wel super handig!) te gebruiken.

Ik hoop dat Tweakers binnenkort een bbg HTPC special heeft, met de mogelijkheid van het opnemen van digitale TV (o.a. Ziggo), kun je hier overigens een verzoek voor indienen (poll?).

Begrijp ik het overigens goed, mocht ik de Anysee E30TCPlus aanschaffen en ik wil kunnen kijken en opnemen dat ik dan nog een extra tv kaart nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Volgens mij zit ik hiervoor in het goede topic.

Ik heb redelijk wat verstand van hardware, maar HTPC is nieuw voor mij.

Nu wil ik voor mijn vriedin graag een klein kastje voor bij de tv(1080p 60hz) maken waarmee zij een beetje kan gamen en photoshoppen. Ik zou graag de r6850 en 4 gb ddr3 (1333) uit mijn eigen systeem erin bouwen.
Ik zou er graag eenn intel SB (i3 of kleiner) in proppen
Graag ontvang ik tips/suggesties over met name, processor, kast en voeding. En is het wel realistisch om een degelijke processor en gpu in een klein kastje te stouwen??
Alvast bedankt voor info ;)

(ik snap de policy, maar ik ben nergens een gaming htpc tegengekomen dus ik heb helaas geen startpunt zoals een bbg oid)

[ Voor 12% gewijzigd door eL_Jay op 12-05-2012 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Een HTPC is een PC bedoeld om media af te spelen, niet louter om aan de TV te hangen. Jij wil gewoon een veredelde desktop. Ik denk dat dit niet het aangewezen topic daarvoor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Intelcore
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09 21:29
Ik heb mijn spullen net binnen, helaas zie ik dat het moederbord (a55m-hvs) geen optische of coaxiale uitgang heeft. Ik dacht dat hij optisch had maar heb dus niet goed gekeken..
Maargoed volgens de doos moet hij 5.1 kunnen afspelen, kan ik gewoon een jackplug naar rca verloopstekker kopen en dan op mijn versterker aansluiten (coaxiaal). En zo DD 5.1 en/of dts afspelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SjaakDeBeer
  • Niet online

SjaakDeBeer

De Beer is los!

Neen, dat gaat niet werken. Surround sound werkt in dit geval met 5 verschillende signalen die elk apart moeten worden aangesloten. Dus als je van jack naar rca gaat splitst je één signaal op in twee.

Ik vraag me af of ik aan een ssd van 30 gb genoeg heb om windows 7 (of xp) te instaleren + Ubuntu met XBMC.

Sjaak de Beer escort-service, mag ik uw bestelling alstublieft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

SjaakDeBeer schreef op zondag 13 mei 2012 @ 10:35:
Neen, dat gaat niet werken. Surround sound werkt in dit geval met 5 verschillende signalen die elk apart moeten worden aangesloten. Dus als je van jack naar rca gaat splitst je één signaal op in twee.

Ik vraag me af of ik aan een ssd van 30 gb genoeg heb om windows 7 (of xp) te instaleren + Ubuntu met XBMC.
Dat is heel krap! Ik heb een ssd van 64GB, effectief 60GB, waarbij ik nu nog 35GB over heb. En dat is een geheel geüpdate windows 7, met firefox, spybot, ccleaner, foxit reader, flash, etc.. Dus zonder grote applicaties..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:05
Intelcore schreef op zondag 13 mei 2012 @ 00:43:
Ik heb mijn spullen net binnen, helaas zie ik dat het moederbord (a55m-hvs) geen optische of coaxiale uitgang heeft. Ik dacht dat hij optisch had maar heb dus niet goed gekeken..
Maargoed volgens de doos moet hij 5.1 kunnen afspelen, kan ik gewoon een jackplug naar rca verloopstekker kopen en dan op mijn versterker aansluiten (coaxiaal). En zo DD 5.1 en/of dts afspelen?
Vermoedelijk kan je alleen 5.1 over HDMI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben van plan om vandaag onderstaande te bestellen, maar ben nog niet uit qua behuizing/voeding.

Ik zit naar een aantal mini ITX behuizingen inclusief voeding te kijken en zie dat er qua voeding nogal wat verschil tussen zit, varieert van 60 tot 300 watt met van alles er tussenin (65, 90, 120 en 150)

Wat moet ik aanhouden als minimale voeding bij onderstaand systeem?

De HTPC zal alleen gebruikt worden om content af te spelen, enige dat er misschien nog extra in komt is een extra fan als dat nodig mocht zijn.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E45M1-I DELUXE€ 148,-€ 148,-
1Western Digital Caviar Green WD10EZRX, 1TB€ 81,50€ 81,50
1Crucial CT2KIT25664BA1339€ 20,73€ 20,73
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 66,90€ 66,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 317,13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yingyang
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-03 14:45
Ik heb een haperend/schokkend beeld en weet niet of deze vraag hier thuis hoort maar ik heb met de tips die op Tweakers staan een HTPC in mekaar gezet en heb de nieuwste drivers geïnstalleerd maar krijg het niet voor elkaar om een vloeiend beeld te krijgen.

Mijn Config. is:
MS-Tech MC-1200
ASUS F1A75-M
AMD A4-3400 Boxed
Corsair Vengeance CML4GX3M2A1600C9 Low Profile
Crucial m4 - 64GB
Logitech K400 Wireless Touch Keyboard

Ik gebruik xbmc-11.0 of PowerDVD12 om de bestanden via een USB harde schijf af te spelen en vraag mij af of deze config. voldoet om een bluray iso af te spelen ?
Heb het hele forum afgestruind maar zie nergens tips om de HTPC goed in te stellen, heeft iemand van de mensen die het wel voor elkaar hebben gekregen tips voor mij ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bertp1
  • Niet online
yingyang schreef op zondag 13 mei 2012 @ 19:33:
Ik heb een haperend/schokkend beeld en weet niet of deze vraag hier thuis hoort maar ik heb met de tips die op Tweakers staan een HTPC in mekaar gezet en heb de nieuwste drivers geïnstalleerd maar krijg het niet voor elkaar om een vloeiend beeld te krijgen.

Mijn Config. is:
MS-Tech MC-1200
ASUS F1A75-M
AMD A4-3400 Boxed
Crucial m4 - 64GB

Ik gebruik xbmc-11.0 of PowerDVD12 om de bestanden via een USB harde schijf af te spelen en vraag mij af of deze config. voldoet om een bluray iso af te spelen ?
Heb het hele forum afgestruind maar zie nergens tips om de HTPC goed in te stellen, heeft iemand van de mensen die het wel voor elkaar hebben gekregen tips voor mij ?
Besturingssysteem? En deze vraag hoort eig niet in dit topic thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

yingyang schreef op zondag 13 mei 2012 @ 19:33:

Mijn Config. is:
MS-Tech MC-1200
ASUS F1A75-M
AMD A4-3400 Boxed
Crucial m4 - 64GB

Ik weet zeker dat het antwoord (en de oplossing) voor stottervrij afspelen m.b.v. XBMC en jouw setup (die ruim voldoende moet zijn) in het volgende topic te vinden is; [ervaringen] XBMC Media Center - Deel XV

Testing, one, two ...

Pagina: 1 ... 92 93 Laatste

Dit topic is gesloten.