Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
MrGab schreef op woensdag 25 april 2012 @ 17:57:
Beste Tweakers,

mijn cd-speler heeft het begeven en de kosten om de speler te fixen zijn erg hoog. Ik kan bij een audio speciaalzaak een USB dac lenen om de geluidskwaliteit van FLAC icm met een usb DAC te ervaren. Ik kom echter tegen het probleem aan dat ik geen verstand heb van (HT)PC's, weet wel het eea maar lang niet alles.

De HTPC moet erg stil zijn(voor als er op lage volumes muziek wordt geluisterd) en als de kosten niet erg oplopen ook nog gedownloade content(blu rays) kunnen afspelen. Een cd-rom drive mag niet ontbreken. Er moet win 7 op kunnen draaien aangezien ik de software j river wil gebruiken voor het rippen/afspelen van de flac bestanden.

Dit systeem zal op een panasonic 37px80 (hd ready plasma) worden aangesloten middels hdmi.

Welke tips / configuraties geven jullie mij? Is een alles in een product zoals pricewatch: Asrock ION 3D 152D (Zwart) ook al voldoende?

Ik wil (op termijn) al mijn muziek op een NAS opslaan.

alvast bedankt voor jullie reacties

ps. 2e hands mag ook zolang de htpc maar aan de eisen voldoet
Moet zeker kunnen. Zat toevallig van de week weer eens stevig te downloaden op mijn ION330 systeem, en dat ging helemaal prima. Downloaden + uitpakken + 720P beeld vloeiend weergeven.
Da's dan wel met VDPAU maar volgens mij moet het onder windows ook wel prima gaan. En zo niet installeer je XBMC gewoon stand-alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SjaakDeBeer schreef op woensdag 25 april 2012 @ 17:23:
Bedankt jaapsander. Nog één aanvullende vraag: Wat biedt een spdif meer ten opzichte van een ouderwetse audio jack? Ik heb namelijk wel een flinke versterker met meerde spdif ingangen maar ik heb maar twee boxen. Lijkt mij toch dat een spdif uitgang alleen maar beter is als je gebruik wilt maken van surround sound?

Processortje wordt wel onder geklokt. ;)
Spdif heeft als grootste verschil tov een gewone audio jack dat het digitaal is. Wanneer je gebruik maakt van de onboard geluidskaart dan zal deze bij gebruik van spdif het signaal onveranderd digitaal doorsturen (bitstreamen). Je receiver/versterker zal dan de digitaal naar analoog conversie doen.

Wanneer je echter gebruik maakt van analoge audio jack, dan doet je geluidskaart de omzetting van digitaal naar analoog en gaat het audiosignaal analoog over de kabel naar je receiver/versterker. Bij de omzetting van digitaal naar analoog krijg je mogelijk, afhankelijk van de d/a converter, kwaliteitsverlies. Ik weet niet wat voor receiver/versterker je hebt, maar grote kans dat de receiver beter in d/a conversie is dan een goedkoop onboard geluidschippie. Ook heb je geen signaalverlies door gebruik van slechte aansluitingen op het moederbord en slechte kabels naar je receiver toe (hoewel dit amper significant is). Aangezien je voor een paar euro al een optische/spdif kabel kan kopen (en voor coaxiaal je vaak gewoon rca kan gebruiken) hoef je het voor het geld ook al niet te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 14:03
Jazco2nd schreef op woensdag 25 april 2012 @ 20:32:
[...]Niks, behalve dan dat er (dit jaar) geen zuinige Trinity's naar de desktop komen, helaas. Zuinigste voor desktop is 65w dacht ik en dat komt niet in mijn htpc/downloadbak.
Maakt dat nog (zoveel) verschil? Het gaat toch meer om het verbruik in idle / tijdens het kijken van films?

Heeft iemand daar toevallig een goede review van over het stroom verbruik van de huidige AMD / Intel opties (misschien ook met als extra optie een heel zuinige cpu + zuinige losse videokaart)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-07 20:18

Marando

Muziekje?

Jazco2nd schreef op woensdag 25 april 2012 @ 20:32:
[...]

Niks, behalve dan dat er (dit jaar) geen zuinige Trinity's naar de desktop komen, helaas. Zuinigste voor desktop is 65w dacht ik en dat komt niet in mijn htpc/downloadbak.
De TDP zegt niet zo veel over hoe zuinig een CPU is in de praktijk. Of ga je fulltime benchmarks draaien die het uiterste van je CPU vergen?

Neem als voorbeeld de Celeron G530 en Core i7 2600K. De Celeron heeft een TDP van 65W, de i7 heeft een TDP van 95W. Toch zul je zien dat in heel veel scenario's (film kijken is er één van) ze elkaar amper ontlopen. Tuurlijk, zodra je iets gaat draaien waar beide cpu's hun spierballen moeten laten zien, dan lust die i7 wel wat meer.. maar in de praktijk zal je een HTPC niet zodanig belasten dat je het verschil duidelijk zal merken.

Mijn HTPC met een Celeron G530 neemt tijdens het film kijken gemiddeld 32 Watt! Een vriend van me heeft een HTPC gebouwd met de AMD E-350 en zit gemiddeld rond de 27 Watt. (in beide gevallen gemeten aan het stopcontact met hetzelfde apparaat) Ik had een groter verschil verwacht in het voordeel van de AMD, maar dat valt in de praktijk dus reuze mee!

[ Voor 13% gewijzigd door Marando op 26-04-2012 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethnocentrix schreef op woensdag 25 april 2012 @ 17:28:
Op dit moment heb ik een klein servertje draaien met de volgende taken:
- Fileserver (SMB)
- Webserver (Apache, PHP, Tomcat)
- MySQL Database

Omdat ik een HTPC wil en die server nogal wat energie verbruitk wil ik die samen gaan voegen. Ik kom dan op het volgende systeem uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E45M1-M PRO€ 117,81€ 117,81
2Western Digital Caviar Green WD25EZRX, 2.5TB€ 128,38€ 256,76
1Sony Optiarc AD-5280S Zwart€ 14,24€ 14,24
1MS-Tech MC-380€ 63,80€ 63,80
1be quiet! Pure Power L7 350W€ 37,29€ 37,29
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 64GB€ 88,10€ 88,10
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 39,-€ 39,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 617,-

Dit moet gaan draaien op Linux met XMBC. De standaard 60mm casefan in de MC-380 zal wel een herrieschopper zijn dus die zal denk ik nog vervangen moeten worden. het OS zal op de SSD komen. De 2 harddisks komen in RAID 1 en zijn alleen data. Door die in stand-by te laten gaan als ze niet gebruikt worden hoop ik het systeem stil te houden.

Heeft er iemand al ervaringen met de ASUS E45M1-M op Linux (en dan vooral of de hardwareversnelling werkt)?
HW versnelling gaat al prima onder linux op dit moment. De nieuwe XBMC heeft al ondersteuning voor vaapi en de ontwikkeling van XvBA (specifiek voor AMD) gaat ook steeds beter. Niet iets om je zorgen over te maken.
SjaakDeBeer schreef op woensdag 25 april 2012 @ 17:46:
Nog een aanvulling op mijn vorige bericht: http://www.xbmcfreak.nl/progress-update/

Nog een vraag: Ik wil eigenlijk op de HTPC Windows 7 instaleren met XBMC. Is het mogelijk om XMBC ook automatisch te starten als ik de pc opstart? Kan namelijk XBMC wel instaleren als stand alone maar dan werkt windows natuurlijk weer niet.
http://wiki.xbmc.org/inde..._to_XBMC_%28as_a_shell%29

Of op de makkelijkste manier: Snelkoppeling maken in opstarten map ;)

[ Voor 7% gewijzigd door jaapsander op 26-04-2012 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrGab schreef op woensdag 25 april 2012 @ 17:57:
Beste Tweakers,

mijn cd-speler heeft het begeven en de kosten om de speler te fixen zijn erg hoog. Ik kan bij een audio speciaalzaak een USB dac lenen om de geluidskwaliteit van FLAC icm met een usb DAC te ervaren. Ik kom echter tegen het probleem aan dat ik geen verstand heb van (HT)PC's, weet wel het eea maar lang niet alles.

De HTPC moet erg stil zijn(voor als er op lage volumes muziek wordt geluisterd) en als de kosten niet erg oplopen ook nog gedownloade content(blu rays) kunnen afspelen. Een cd-rom drive mag niet ontbreken. Er moet win 7 op kunnen draaien aangezien ik de software j river wil gebruiken voor het rippen/afspelen van de flac bestanden.

Dit systeem zal op een panasonic 37px80 (hd ready plasma) worden aangesloten middels hdmi.

Welke tips / configuraties geven jullie mij? Is een alles in een product zoals pricewatch: Asrock ION 3D 152D (Zwart) ook al voldoende?

Ik wil (op termijn) al mijn muziek op een NAS opslaan.

alvast bedankt voor jullie reacties

ps. 2e hands mag ook zolang de htpc maar aan de eisen voldoet
Kant en klaar oplossingen zoals een Asrock ION (Van deze Asrock weet ik het toevallig specifiek) zijn niet altijd even stil (veel hardware in een klein kastje gepropt). Als je een kant en klaar systeem wilt kopen moet je hier dus ook goed op letten.

Als stilte echt belangrijk is en je eisen vooral muziek luisteren en 720p wilt kijken kun je kiezen voor een "passief" E350/E450 systeem. Ik zet passief tussen haakjes omdat ik zelf altijd voor airflow in de behuizing zorg door een stille fan te plaatsen. Ook kun je een goedkoper E350/E450 moederbord pakken en daar de fan vervangen door een groter en stiller exemplaar.

Op termijn wil je een NAS gebruiken. Dat kan handig zijn, dan hoef je alleen maar een SSD te plaatsen in je HTPC (is weer een bewegend onderdeel minder). Maar op de korte termijn heb je nog geen NAS? Dan zou ik tijdelijk een externe HDD gebruiken voor de opslag (kun je later ook nog eens in je NAS bouwen indien nodig). Wat voor behuizing gaat in je interieur passen? Juist een kleine behuizing of een wat grotere behuizing welke dezelfde breedte heeft als je audioapparatuur?

Let er ook op dat je een DVD drive pakt welke niet te luidruchtig is (even reviews lezen) en zorg dat je de rotatiesnelheid aanpast (dat hij dus op lage snelheid draait wanneer hij een cd afspeelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ford_Prefect
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:23
Munchkin schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 14:20:
[...]

Ik heb naar iets soortgelijks zitten kijken (systeem op basis van een Asus E45M1-M bordje). De reden waarom ik het uiteindelijk niet gedaan heb, is omdat een A4-3400 systeem ongeveer netzo duur is (kan goedkoper, kan duurder afhankelijk van het moederbord), en je dan toch wat meer processor kracht hebt wat bij taken als rar/par toch wel fijn is. Ik vind de E450 bordjes eigenlijk gewoon te prijzig voor wat ze bieden.
Verder is het verbruik wel wat hoger, zeker in combinatie met een "normale" voeding (geen picopsu), maar nog steeds relatief laag (De meter geeft momenteel 45W aan, normaal zie ik de meter nooit voorbij 55W gaan, wat ik ok vind). Het belangrijkste argument om toch voor de A4-3400 te gaan, is dat ik nu zeker weet dat ik _alle_ videos af kan spelen, ook als ik om e.o.a. reden geen, of slechts gedeeltelijk, hardware versnelling kan gebruiken. Ik vond die zekerheid belangrijker dan een iets lager verbruik. Overigens ben ik wel benieuwd wat jouw systeem (mocht je het bouwen) zou verbruiken.
De moederbordjes zijn inderdaad wel wat aan de prijzige kant. Ik houd me altijd maar voor dat je dan ook wel een mobo + processor + grafische kaart + koeling hebt. Dan valt de prijs voor mij altijd weer wat mij. Als ik hem ga bouwen (ben nog een beetje zoekende naar de definitieve configuratie) zal ik contact met je opnemen over hoe jij dat meet en wil ik dat ook wel eens gaan bijhouden.
Ik denk dat voor de behuizing persoonlijke overwegingen (smaak) overheersen. Ik wilde graag een 43cm behuizing omdat ik dat beter bij mijn versterker vind passen. Anderen hebben liever een zo klein mogelijk kastje, ook prima. Het voordeel van een grotere behuizing is natuurlijk dat je een grotere (passieve) koeler kunt gebruiken. Ik gebruik een Scythe Mini Ninja Rev B, en de koeler die erop zit draait vrijwel geruisloos, evenals de koeler in de voeding. Op 1 meter afstand hoor ik ze niet, maar weet ik wel zeker dat de warmte netjes afgevoerd wordt. Dat lijkt mij beter voor de levensduur van het systeem.
Kan ik me voorstellen. Gelukkig is het mobo dat ik op het oog heb ingesteld voor passief. Een kleine fan op lage snelheid doet dan de rest. Bij een systeem als dat van jou zou ik idd ook voor een grotere kast gaan omdat koeling dan belangrijker is en je dan liever idd een grote fan hebt. Maar de factor klein is bij mij erg belangrijk. En ben het met je eens dat over smaak uiteraard niet valt te twisten :)
Voor wat betreft de harde schijf: Ik heb een 2Tb hdd in de htpc zitten omdat ik in de woonkamer geen netwerkaansluiting heb, en ik deze ook niet op een mooie manier kan toevoegen, wat betekend dat ik het met een draadloze verbinding moet regelen. Daarom sla ik de films liever op de htpc zelf op zodat niets gaat haperen. Zou ik zoals jij een server, of een nas hebben met een goede verbinding, dan zou ik waarschijnlijk nog steeds voor mijn huidige setup gaan, omdat het 24/7 online hebben van harde schijven best wel wat verbruikt. Daarom zou ik eerder de SSD in de downloadserver zetten, en de bestanden kopieren op het moment dat ik de HTPC aan heb. Aangezien ik altijd wel wat te kijken heb, kan dat gewoon op de achtergrond gebeuren. Overigens zou ik gaan voor een Crucial of Samsung SSD, omdat die zich bewezen hebben als betrouwbaar. Dat is mij wel een tientje meer waard.
Het stroomverbruik van de NAS valt erg mee. Er zit in de Synology nasjes een systeempje wat schakelt tussen actief (ca. 18W) en idle (ca. 5W) Dat valt dus redelijk mee qua verbruik. Bij mij loopt alles trouwens wel via kabels. Als het draadloos had gemoeten dan was ik denk ik ook wel van mening veranderd. Zeker bij Blueray is dit m.i. niet snel genoeg om zonder haperingen te streamen. Qua SSD ben ik idd ook al van mening veranderd. Daar zal ik nog eens goed kijken welke Crucial / Samsung of Intel het wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ford_Prefect
Borromini schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 18:33:
De Brazos APUs zijn begroot op 18W. Er is geen enkele A4 die dat doet. Dus die is sowieso zuiniger. Veel krachtiger is de E-450 nu ook weer niet dan de E-350, dus ik weet niet of het echt de moeite loont om te upgraden als ie geen HDMI 1.4 nodig heeft (3D).
In de basis is de E450 wellicht niet heel veel sneller, maar de voordelen zitten hem met name in de turbo van de GPU (600Mhz vs 500Mhz voor de E350) en daarmee al gauw een versnelling van 20%. Bovendien kan de E450 met DDR3-1333 overweg (i.t.t. de E350 met maximaal DDR3-1066) wat de algehele snelheid van je systeem ten goede komt.

Al met al toch een behoorlijk verschil is mijn ervaring (mijn voorgaande HP pavilion was een met een E350, mijn huidige met een E450)

Maar idd, als je geen extreem zware movie content (3D) gaat spelen is een E350 ruim voldoende.

[ Voor 3% gewijzigd door Ford_Prefect op 26-04-2012 15:22 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochtie
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-08 17:35
Door een vriend gevraagd om een HTPC in elkaar te zetten.
Hij wil er eigenlijk alleen (HD) films/series op kijken. Het hoeft geen 3D af te kunnen spelen. Waarschijnlijk gaat er Win7 + XBMC gebruikt worden en wordt het via HDMI aangesloten.

Ik heb het volgende (met behulp van dit forum) bij elkaar gezocht:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 71,30€ 71,30
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 14,23€ 14,23
1Silverstone SST-ML03B€ 61,40€ 61,40
1Logitech K400 Wireless Touch Keyboard€ 29,50€ 29,50
1be quiet! SFX Power 300 Watt€ 43,40€ 43,40
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 26,30€ 26,30
1AMD A4-3400 Boxed€ 49,70€ 49,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 295,83

Kunnen jullie wellicht wat tips geven? We hoeven niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, maar overkill is ook niet nodig.

Ik twijfel nog over de grote van de HD en of ik wel of niet een SSD er bij moet stoppen; heeft dit nog voordelen behalve sneller opstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ford_Prefect schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:21:
[...]

In de basis is de E450 wellicht niet heel veel sneller, maar de voordelen zitten hem met name in de turbo van de GPU (600Mhz vs 500Mhz voor de E350) en daarmee al gauw een versnelling van 20%. Bovendien kan de E450 met DDR3-1333 overweg (i.t.t. de E350 met maximaal DDR3-1066) wat de algehele snelheid van je systeem ten goede komt.

Al met al toch een behoorlijk verschil is mijn ervaring (mijn voorgaande HP pavilion was een met een E350, mijn huidige met een E450)

Maar idd, als je geen extreem zware movie content (3D) gaat spelen is een E350 ruim voldoende.
Zolang het decoderen van HD video in fixed function hardware gebeurd (UVD) heeft het niet zo heel veel zin dat de shaders van de GPU 20% sneller lopen. Ook vraag ik me af of je in je 2 systemen het verschil tussen 1066MHz en 1333MHz gaat merken bij htpc gebruik. Persoonlijk heb ik sterk het vermoeden dat het door jou opgemerkte verschil in snelheid tussen een E350 en E450 komt door andere factoren*. Zo lang je geen bluray met 3d af wilt spelen heeft een E450 geen voordeel tov een E350.

*Bijvoorbeeld een snellere HDD, een voorgeïnstalleerde HP versie van W7 met veel bloatware enz enz.
Lochtie schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:27:
Hij wil er eigenlijk alleen (HD) films/series op kijken. Het hoeft geen 3D af te kunnen spelen. Waarschijnlijk gaat er Win7 + XBMC gebruikt worden en wordt het via HDMI aangesloten.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 295,83

Kunnen jullie wellicht wat tips geven? We hoeven niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten, maar overkill is ook niet nodig.

Ik twijfel nog over de grote van de HD en of ik wel of niet een SSD er bij moet stoppen; heeft dit nog voordelen behalve sneller opstarten?
Dit is een goede setup (niet voor niets bijna gelijk aan de BGG). Enige punten/tips:
-je kan nog geld besparen op het moederbord, hoewel deze wel behoorlijk compleet is uitgevoerd.
-je kan nog voor iets goedkoper 1333MHz geheugen gaan
-verder heb je geen extra ventilatoren of aftermarketkoelel gekozen. Het is natuurlijk niet nodig, maar hecht je veel waarde aan stilte, dan kun je overwegen op een stille fan te plaatsen voor wat airflow in de kast. Wil je echt stilte dan is een (big)shuriken aan te bevelen.

Het grootste voordeel van een SSD is inderdaad snel opstarten. En qua HDD zet je er een 2TB in? Is qua prijs/grootte het meest interessant?

[ Voor 60% gewijzigd door jaapsander op 26-04-2012 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lochtie schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:27:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 295,83

Warmte- en geluidsproductie zijn nog 2 puntjes, en in een HTPC zijn deze meestal niet onbelangrijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochtie
Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:50:
[...]

Warmte- en geluidsproductie zijn nog 2 puntjes, en in een HTPC zijn deze meestal niet onbelangrijk
Daar had ik nog even niet aan gedacht, bedankt!

voor de rest is de setup goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik naar jouw behoeften kijk, denk ik wel dat dat snor zit...
Voeding zou ik gaan voor: be quiet! Pure Power L7 300W scheelt weer bijna een 10tje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
  • Laatst online: 16-09 22:53
Heren,

Ik heb een 3tal wenslijsten gebaseerd op performance & kosten.
Het is een Intel core i5 based, AMD A8-3850 en een kleine aanpassing op een setup eerdergenoemd in dit topic, een AMD Phenom II X4.
Overigens heb ik de overige hardware -inclusief SSD - zelf, dus die laat ik buiten beschouwing

AMD AM3 socket::
nadelen: geen geintegreerde graphics in CPU, maar mobo?. Ook geen WiFi. Verouderde socket. Geen usb 3.0
#ProductPrijsSubtotaal
1Silverstone SG05€ 93,56€ 93,56
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 26,53€ 26,53
1AMD Phenom II X4 955 Black Edition€ 112,99€ 112,99
1Sapphire IPC-AM3DD785G€ 53,93€ 53,93
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 287,01

Ik heb het idee dat ik met deze setup compleet de plank mis sla. Voor de zekerheid zet ik m toch maar in deze post...

INTEL 1155 socket
voordeel: integrated graphics, die redelijk zijn. Integrated WiFi in mobo
nadeel: Relatief duur ivt AMD. Lastig CPU kiezen. i5 of i7, en welke?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500 Boxed€ 179,-€ 179,-
1Asrock H67M-ITX/HT€ 84,-€ 84,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 383,09

Een behoorlijke CPU. Ik kan varieren in de keuze core i5. Heb hier voor de 'middenmoot' gekozen, zonder goede reden. Ik heb in bepaalde reviews gezien dat de high-end i5 en de mid-range i5 qua graphics niet heel veel van elkaar onder doen. Elke 50 euro meer zie ik dan liever besteed aan een videokaart - als die er toch moet komen.

AMD FM1 socket
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-3850 Boxed€ 90,90€ 90,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 282,29

Het alternatief van AMD t.o.v. de Intel setup. Deze setup is maar liefst €100,- goedkoper! (niet op de kop af, nee). Zal dit voldoen aan mijn - onderstaande - eisen?

De bedoeling van het systeem is Win7 x64& XBMC + gamen wanneer nodig. Het gamen zal zeer beperkt blijven (ik moet en zal Diablo III in ieder geval proberen... En de Beta werkte half op core i5 notebook) Mocht de kracht van de IGPs niet voldoen kan ik altijd nog een videokaart er bij schuiven...!

De overige reden voor mini-ITX is oa dat ik verwacht deze machine veel rond te sjouwen. Dit geeft ook gelijk de Intel setup een voordeel; integrated WiFi zou op een andere lokatie wel eens van pas kunnen komen, en er is weinig/geen ruimte voor een PCI wifi kaart in deze kast :9~

Overigens, nu ik er over na denk, iemand ervaring met deze kast en airflow? Is de boxed fan goed genoeg voor de CPUs?

EDIT: ook maar even een power calculator erin meegenomen, voor de i5 setup (voeding zit in de kast, 300W).
ik kom uit op 233 Watt:
System Type: 1 physical CPU
Motherboard: Mini-ITX
CPU Socket: Socket LGA 1155
CPU: Intel Core i5-2500 3300 MHz Sandy Bridge
CPU Utilization (TDP): 90% TDP
RAM: 2 Sticks DDR3 SDRAM
Video Card 1: AMD Radeon HD 6570 (waarschijnlijk)
IDE HDD 5400 rpm: 1 HDD
DRAM SSD: 1 Drive
USB: 2 Devices
Fan Controller: Yes
Fans
Regular: 1 Fan 120mm;
Keyboard and mouse: Yes
System Load: 90 %

Minimum PSU Wattage: 183 Watts
Recommended Wattage: 233 Watts

[ Voor 4% gewijzigd door sjongenelen op 26-04-2012 16:56 . Reden: typo ]

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ford_Prefect
jaapsander schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:45:
[...]

Zolang het decoderen van HD video in fixed function hardware gebeurd (UVD) heeft het niet zo heel veel zin dat de shaders van de GPU 20% sneller lopen. Ook vraag ik me af of je in je 2 systemen het verschil tussen 1066MHz en 1333MHz gaat merken bij htpc gebruik. Persoonlijk heb ik sterk het vermoeden dat het door jou opgemerkte verschil in snelheid tussen een E350 en E450 komt door andere factoren*. Zo lang je geen bluray met 3d af wilt spelen heeft een E450 geen voordeel tov een E350.

*Bijvoorbeeld een snellere HDD, een voorgeïnstalleerde HP versie van W7 met veel bloatware enz enz.
Met betrekking tot mijn ervaring zou je daar gelijk in kunnen hebben. Ik wilde alleen adresseren dat er m.i. toch best wel een verschil zit tussen de E450 en E350. Dat je je moet afvragen welke je nodig hebt op basis van wat je er mee gaat doen ben ik helemaal met je eens.

Ik ga in ieder geval binnenkort mijn passieve setje bouwen met de E450 en zal daarin jouw opmerkingen met betrekking tot de SSD en de voeding van de behuizing nog meenemen.

[ Voor 4% gewijzigd door Ford_Prefect op 26-04-2012 16:44 . Reden: forgot to delete rule ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lochtie
jaapsander schreef op donderdag 26 april 2012 @ 15:45:

Dit is een goede setup (niet voor niets bijna gelijk aan de BGG). Enige punten/tips:
-je kan nog geld besparen op het moederbord, hoewel deze wel behoorlijk compleet is uitgevoerd.
-je kan nog voor iets goedkoper 1333MHz geheugen gaan
-verder heb je geen extra ventilatoren of aftermarketkoelel gekozen. Het is natuurlijk niet nodig, maar hecht je veel waarde aan stilte, dan kun je overwegen op een stille fan te plaatsen voor wat airflow in de kast. Wil je echt stilte dan is een (big)shuriken aan te bevelen.

Het grootste voordeel van een SSD is inderdaad snel opstarten. En qua HDD zet je er een 2TB in? Is qua prijs/grootte het meest interessant?
Had je reactie even over het hoofd gezien; maar toch bedankt.
Zal voor de HDD te denken aan 2 of 2.5TB eventueel dan aangevuld met een SSD.

De big shuriken lijkt me niet echt nodig, ga nog wel een extra ventilatortje er bij doen denk ik (nog tips?)

Qua budget zit het redelijk dus vond dit moederbord wel prima, met idd een hoop opties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheNymf schreef op donderdag 26 april 2012 @ 16:31:
Heren,

Het is een Intel core i5 based, AMD A8-3850 en een kleine aanpassing op een setup eerdergenoemd in dit topic, een AMD Phenom II X4.
Overigens heb ik de overige hardware zelf, dus die laat ik buiten beschouwing

nadelen: geen geintegreerde graphics in CPU, maar mobo?. Ook geen WiFi. Verouderde socket. Geen usb 3.0
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 287,01

Ik heb het idee dat ik met deze setup compleet de plank mis sla. Voor de zekerheid zet ik m toch maar in deze post...

INTEL 1155 socket
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 383,09

Een behoorlijke CPU. Ik kan varieren in de keuze core i5. Heb hier voor de 'middenmoot' gekozen, zonder goede reden. Ik heb in bepaalde reviews gezien dat de high-end i5 en de mid-range i5 qua graphics niet heel veel van elkaar onder doen. Elke 50 euro meer zie ik dan liever besteed aan een videokaart - als die er toch moet komen.

AMD FM1 socket
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 282,29

Het alternatief van AMD t.o.v. de Intel setup. Deze setup is maar liefst €100,- goedkoper! (niet op de kop af, nee). Zal dit voldoen aan mijn - onderstaande - eisen?

De bedoeling van het systeem is Win7 x64& XBMC + gamen wanneer nodig. Het gamen zal zeer beperkt blijven (ik moet en zal Diablo III in ieder geval proberen... En de Beta werkte half op core i5 notebook) Mocht de kracht van de IGPs niet voldoen kan ik altijd nog een videokaart er bij schuiven...!

De overige reden voor mini-ITX is oa dat ik verwacht deze machine veel rond te sjouwen. Dit geeft ook gelijk de Intel setup een voordeel; integrated WiFi zou op een andere lokatie wel eens van pas kunnen komen, en er is weinig/geen ruimte voor een PCI wifi kaart in deze kast :9~

Overigens, nu ik er over na denk, iemand ervaring met deze kast en airflow? Is de boxed fan goed genoeg voor de CPUs?
Naar mijn mening sla je de plank wel een beetje mis met een intel setup. Waar het bij een (game)HTPC om gaat is een goede balans tussen CPU en GPU kracht. Je geeft aan dat je de HTPC wilt gebruiken voor het spelen van Diablo III. Ik weet zo niet de systeemeisen uit m'n hoofd, maar tijdens de ontwikkeling werd aangegeven dat deze ook op mindere systemen speelbaar moet zijn.

Kijk je naar een Phenom X4 setup met 785g chipset dan heb je een redelijk sterke quad core CPU welke D3 met 2 vingers in de neus kan draaien. Kijk je naar de GPU (HD4200 van de chipset) dan is deze lang niet snel genoeg om D3 te draaien. Setup is dus behoorlijk uit balans en dan heb ik het nog niet eens over het stroomverbruik en dat het een "antiek" platform is.

Voor de Intel setup gaat hetzelfde op. Meer dan genoeg CPU kracht, maar veel te weinig GPU kracht. Overigens is deze i5 ongeveer de snelste Sandy bridge op socket 1155 en de 2500k heeft juist een sterkere GPU (maar nog lang niet sterk genoeg).

Met een Llano setup A6 of A8 kom je al wel een heel eind. Neem daar alleen een ander moederbord bij, want deze gaat niet passen. Ook kun je daar beter 1600MHz geheugen bij prikken zodat de GPU meer bandbreedte heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:01
Marando schreef op donderdag 26 april 2012 @ 10:05:
[...]

De TDP zegt niet zo veel over hoe zuinig een CPU is in de praktijk. Of ga je fulltime benchmarks draaien die het uiterste van je CPU vergen?

Neem als voorbeeld de Celeron G530 en Core i7 2600K. De Celeron heeft een TDP van 65W, de i7 heeft een TDP van 95W. Toch zul je zien dat in heel veel scenario's (film kijken is er één van) ze elkaar amper ontlopen. Tuurlijk, zodra je iets gaat draaien waar beide cpu's hun spierballen moeten laten zien, dan lust die i7 wel wat meer.. maar in de praktijk zal je een HTPC niet zodanig belasten dat je het verschil duidelijk zal merken.

Mijn HTPC met een Celeron G530 neemt tijdens het film kijken gemiddeld 32 Watt! Een vriend van me heeft een HTPC gebouwd met de AMD E-350 en zit gemiddeld rond de 27 Watt. (in beide gevallen gemeten aan het stopcontact met hetzelfde apparaat) Ik had een groter verschil verwacht in het voordeel van de AMD, maar dat valt in de praktijk dus reuze mee!
Dat is wel heel interessante info en ook juist info die je bijna niet vind online: het verbruik idle en tijdens afspelen van een dikke MKV per CPU/mobo.
Zo zit er bij de E-350 zit er echt 10 watt verschil in verbruik tussen de MSI (minste) en Asrock/Asus/Gigabyte.
Dus lastig om echt op basis van werkelijke verbruikcijfers een keuze te maken als er zelfs grote verschillen kunnen zijn tussen mobos met zelfde chipset. ik mis gewoon voldoende vergelijkingsmateriaal.

Daarnaast, de E350 zou je passief koelen en de Celeron niet dus qua geluid en verbruik blijf ik nog steeds bij een Brazos.. maar ik vind het wel begrijpelijker dat mensen voor een "normale" cpu kiezen zoals de A4/Celeron/i3!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
jaapsander schreef op donderdag 26 april 2012 @ 17:03:
[...]

Naar mijn mening sla je de plank wel een beetje mis met een intel setup. Waar het bij een (game)HTPC om gaat is een goede balans tussen CPU en GPU kracht. Je geeft aan dat je de HTPC wilt gebruiken voor het spelen van Diablo III. Ik weet zo niet de systeemeisen uit m'n hoofd, maar tijdens de ontwikkeling werd aangegeven dat deze ook op mindere systemen speelbaar moet zijn.

Kijk je naar een Phenom X4 setup met 785g chipset dan heb je een redelijk sterke quad core CPU welke D3 met 2 vingers in de neus kan draaien. Kijk je naar de GPU (HD4200 van de chipset) dan is deze lang niet snel genoeg om D3 te draaien. Setup is dus behoorlijk uit balans en dan heb ik het nog niet eens over het stroomverbruik en dat het een "antiek" platform is.

Voor de Intel setup gaat hetzelfde op. Meer dan genoeg CPU kracht, maar veel te weinig GPU kracht.

Met een Llano setup A6 of A8 kom je al wel een heel eind.
Okay, dat is vrij bruikbare info. Reden dat ik voor een iets sterkere intel setup ben gegaan is omdat ik momenteel een notebook gebruik, welke op core i5 draait, en die integrated graphics trekken Diablo 3 niet echt. Daarom wilde ik een 'desktop' met wat snelere overige componenten proberen of deze het aankunnen. Mocht dit niet het geval zijn; koop ik een videokaart.

Uiteraard verwacht ik dus geen wonderen qua GPU kracht op de Intel setup.

Ik begrijp uit je post dat ik eens verder moet kijken naar AMD Llano.. ik ga eens kijken of ik daar een iets betere setup van kan maken, met name het mobo

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheNymf schreef op donderdag 26 april 2012 @ 17:13:
[...]

Okay, dat is vrij bruikbare info. Reden dat ik voor een iets sterkere intel setup ben gegaan is omdat ik momenteel een notebook gebruik, welke op core i5 draait, en die integrated graphics trekken Diablo 3 niet echt. Daarom wilde ik een 'desktop' met wat snelere overige componenten proberen of deze het aankunnen. Mocht dit niet het geval zijn; koop ik een videokaart.

Uiteraard verwacht ik dus geen wonderen qua GPU kracht op de Intel setup.

Ik begrijp uit je post dat ik eens verder moet kijken naar AMD Llano.. ik ga eens kijken of ik daar een iets betere setup van kan maken, met name het mobo
Ik had mijn post hierboven nog wat aangevuld.Ik zou vooral naar Llano kijken als ik jou was. Als je benchmarks van games bekijkt zie je dat een beetje een snelle dualcore al prima een mid-end videokaart kan bijhouden. Door te investeren in een core i5 investeer je in CPU kracht ipv GPU kracht. En laat je nou juist GPU kracht nodig hebben om te gamen.

Ook kun je de GPU van een Llano laten samenwerken met een videokaart van AMD voor meer fps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
Thx super, ik herberaad mijzelf wanneer ik weer achter de pc zit

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrGab
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 22:04
jaapsander schreef op donderdag 26 april 2012 @ 11:02:
[...]

Kant en klaar oplossingen zoals een Asrock ION (Van deze Asrock weet ik het toevallig specifiek) zijn niet altijd even stil (veel hardware in een klein kastje gepropt). Als je een kant en klaar systeem wilt kopen moet je hier dus ook goed op letten.

Als stilte echt belangrijk is en je eisen vooral muziek luisteren en 720p wilt kijken kun je kiezen voor een "passief" E350/E450 systeem. Ik zet passief tussen haakjes omdat ik zelf altijd voor airflow in de behuizing zorg door een stille fan te plaatsen. Ook kun je een goedkoper E350/E450 moederbord pakken en daar de fan vervangen door een groter en stiller exemplaar.

Op termijn wil je een NAS gebruiken. Dat kan handig zijn, dan hoef je alleen maar een SSD te plaatsen in je HTPC (is weer een bewegend onderdeel minder). Maar op de korte termijn heb je nog geen NAS? Dan zou ik tijdelijk een externe HDD gebruiken voor de opslag (kun je later ook nog eens in je NAS bouwen indien nodig). Wat voor behuizing gaat in je interieur passen? Juist een kleine behuizing of een wat grotere behuizing welke dezelfde breedte heeft als je audioapparatuur?

Let er ook op dat je een DVD drive pakt welke niet te luidruchtig is (even reviews lezen) en zorg dat je de rotatiesnelheid aanpast (dat hij dus op lage snelheid draait wanneer hij een cd afspeelt).
bedankt voor je reactie!

Ik zag een setup ergens staan met een mooi moederbord icm een onboard cpu passief gekoeld namelijk de setup van VladimirLudovic:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E45M1-I DELUXE€ 148,-€ 148,-
1Samsung SN-208BB Zwart€ 19,99€ 19,99
1LC-Power LC-1320mi€ 38,20€ 38,20
1Noiseblocker BSF-XR1 , 60mm€ 5,-€ 5,-
1Trust KB-2950 Vista Remote Keyboard€ 24,99€ 24,99
1OCZ Vertex Plus Sata II 2,5" SSD 30GB€ 41,91€ 41,91
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 21,19€ 21,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 299,28

enige waar ik zelf tegen aan loop is dit voldoende qua koeling en is de ssd voldoende voor win 7 (64 bit ?) + wat programma's die ik gebruik torrent client, etc etc. en wat betreft stilte cd-rom drive, ik rip de cd's slechts met de htpc en zal dus een externe hdd (lees nas) gebruiken voor het streamen van mijn muziek / hd content.
Qua behuizing heb ik niet zoveel wensen, klein mag groot ook zolang het maar in mijn hifi meubel past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
@MrGrab zie mijn reactie over deze setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ljt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-08 10:24

ljt

Lees al even mee hier en ik twijfel tussen een Fusion of een Brazos platform.

Qua prijs ontloopt het elkaar niet veel maar zijn er hier mensen die op een Fusion een emulator draaien? Gebruik dat zelf graag om eens een oude game te spelen. Denk aan Winuae, snes etc.

Voel me best oud ineens nu ik die laatste zin zo lees ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beste tweakers,

Ik ben nieuw op de htpc markt maar wil toch een keer de sprong in het diepe wagen.

Mijn systeem moet het volgende kunnen.

Standaard surfen,youtube,spotify

Verder alles afspelen in hd 1080p formaat, 3d blu ray iso en sbs.

Eventueel een blu ray speler in het systeem verwerkt. Geen brander nodig.

Het systeem moet stil zijn en word aangesloten op een lg cinema 3d tv via hdmi, audio word apart aangesloten op een versterker.

Heb al veel gelezen over welke software te draaien.

Ik dacht zelf aan ubuntu+xbmc
of is voor een leek als mij win 7 x64 met xbmc beter.

Opstarten liefst zo snel mogelijk dus mischien een ssd

Mijn budget ligt rond de 400 euro liever iets minder maar ik weet dat ik met 400 euro al redelijk aan de lage kant zit.
Ik heb al meerder setups gezien rond dit bedrag, maar als ik zelf ga spelen met de bouw begin ik te twijfelen over of het mobo wel in de behuizing past etc. etc. op het laatst ben ik dan zo onzeker. Dat ik alles maar weer verwijder.

Vandaar dus ook dit bericht.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik vrees dat Linux niet echt een makkelijke optie is als je 3D en Blu-Ray wil...

Xbmc evenmin trouwens.

[ Voor 13% gewijzigd door Borromini op 26-04-2012 23:15 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrGab schreef op donderdag 26 april 2012 @ 17:46:
[...]

bedankt voor je reactie!

Ik zag een setup ergens staan met een mooi moederbord icm een onboard cpu passief gekoeld namelijk de setup van VladimirLudovic:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung SN-208BB Zwart€ 19,99€ 19,99
1Noiseblocker BSF-XR1 , 60mm€ 5,-€ 5,-
1Trust KB-2950 Vista Remote Keyboard€ 24,99€ 24,99
1OCZ Vertex Plus Sata II 2,5" SSD 30GB€ 41,91€ 41,91
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 21,19€ 21,19
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 299,28

enige waar ik zelf tegen aan loop is dit voldoende qua koeling en is de ssd voldoende voor win 7 (64 bit ?) + wat programma's die ik gebruik torrent client, etc etc. en wat betreft stilte cd-rom drive, ik rip de cd's slechts met de htpc en zal dus een externe hdd (lees nas) gebruiken voor het streamen van mijn muziek / hd content.
Qua behuizing heb ik niet zoveel wensen, klein mag groot ook zolang het maar in mijn hifi meubel past.
Aanvullend aan de goede opmerkingen van Jazco2nd: Die SSD staat erom bekend dat hij een slechte kwaliteit heeft (heeft een erg hoge uitval en problemen met dataverlies en BSOD's overigens alle OCZ SSD's kun je vermeiden). Goede SSD's zijn Crucial M4, Samsung 830 en Intel 330. Helaas zijn deze wel een paar tientjes duurder, maar daar krijg je ook meer opslag voor.

Verder zou ik nooit helemaal passief gaan, maar een stille fan zoals in bovenstaande setup help al behoorlijk.
Verwijderd schreef op donderdag 26 april 2012 @ 22:55:
beste tweakers,

Ik ben nieuw op de htpc markt maar wil toch een keer de sprong in het diepe wagen.

Mijn systeem moet het volgende kunnen.

Standaard surfen,youtube,spotify

Verder alles afspelen in hd 1080p formaat, 3d blu ray iso en sbs.

Eventueel een blu ray speler in het systeem verwerkt. Geen brander nodig.

Het systeem moet stil zijn en word aangesloten op een lg cinema 3d tv via hdmi, audio word apart aangesloten op een versterker.

Heb al veel gelezen over welke software te draaien.

Ik dacht zelf aan ubuntu+xbmc
of is voor een leek als mij win 7 x64 met xbmc beter.

Opstarten liefst zo snel mogelijk dus mischien een ssd

Mijn budget ligt rond de 400 euro liever iets minder maar ik weet dat ik met 400 euro al redelijk aan de lage kant zit.
Ik heb al meerder setups gezien rond dit bedrag, maar als ik zelf ga spelen met de bouw begin ik te twijfelen over of het mobo wel in de behuizing past etc. etc. op het laatst ben ik dan zo onzeker. Dat ik alles maar weer verwijder.

Vandaar dus ook dit bericht.

Alvast bedankt
Probeer eens een begin te maken (begin eens bij de BGG en de andere setups hier op deze pagina's). Als het moederbord niet past dan hoor je het wel van ons + welke je dan wel moet hebben.

Zoek eerst een behuizing uit die je mooi vindt, kijk wat voor moederbord vorm factor daar in past (ITX of uATX). Kijk dan welk platform je wilt hebben (Llano (FM1 moederbord), Brazos (E350 of E450 moederbord) of Sandy bridge (socket 1155 moederbord). Bepaal dan welke aansluitingen je nodig hebt (optisch spdif, usb 3.0 enz enz) filter daarop bij de pricewatch en zoek een moederbord uit van een a merk (ASUS, MSI, Gigabyte en tegenwoordig ook ASrock). Zet daar 4GB geheugen in en en CPU/APU indien nodig en je bent al een eind verder.
ljt schreef op donderdag 26 april 2012 @ 22:29:
Lees al even mee hier en ik twijfel tussen een Fusion of een Brazos platform.

Qua prijs ontloopt het elkaar niet veel maar zijn er hier mensen die op een Fusion een emulator draaien? Gebruik dat zelf graag om eens een oude game te spelen. Denk aan Winuae, snes etc.

Voel me best oud ineens nu ik die laatste zin zo lees ;)
Fusion kan prima verschillende emulators draaien, ik denk dat je zelfs met brazos al een eind komt.

[ Voor 31% gewijzigd door jaapsander op 27-04-2012 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:14
TheNymf schreef op donderdag 26 april 2012 @ 16:31:
Heren,

Overigens heb ik de overige hardware -inclusief SSD - zelf, dus die laat ik buiten beschouwing

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 287,01

INTEL 1155 socket
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 383,09

AMD FM1 socket
#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 282,29

EDIT: ook maar even een power calculator erin meegenomen, voor de i5 setup (voeding zit in de kast, 300W).
ik kom uit op 233 Watt:
System Type: 1 physical CPU
Motherboard: Mini-ITX
CPU Socket: Socket LGA 1155
CPU: Intel Core i5-2500 3300 MHz Sandy Bridge
CPU Utilization (TDP): 90% TDP
RAM: 2 Sticks DDR3 SDRAM
Video Card 1: AMD Radeon HD 6570 (waarschijnlijk)
IDE HDD 5400 rpm: 1 HDD
DRAM SSD: 1 Drive
USB: 2 Devices
Fan Controller: Yes
Fans
Regular: 1 Fan 120mm;
Keyboard and mouse: Yes
System Load: 90 %

Minimum PSU Wattage: 183 Watts
Recommended Wattage: 233 Watts
Dat zijn leuke systeempjes waar je ook nog op kan gamen ;) Als je voor intel gaat kan ik je wel aanraden om een videokaart erin te zetten. Die voeding kan een 6850 goed hebben. De nieuwere generatie videokaarten zijn nog zuiniger en sneller dus je kan grafisch best veel vermogen erin zetten.

De "grote" fan die erin zit is voldoende om het geheel te koelen, maar ik zou er geen wonderen van verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
oosterhofjf schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 09:56:
[...]

Dat zijn leuke systeempjes waar je ook nog op kan gamen ;) Als je voor intel gaat kan ik je wel aanraden om een videokaart erin te zetten. Die voeding kan een 6850 goed hebben. De nieuwere generatie videokaarten zijn nog zuiniger en sneller dus je kan grafisch best veel vermogen erin zetten.

De "grote" fan die erin zit is voldoende om het geheel te koelen, maar ik zou er geen wonderen van verwachten.
Door eerdere berichten in dit topic ben ik nu wat meer gefocussed op de LIano cq AMD setup. Ik denk dan aan een A6 / A8 (weet nog niet welke) op FM1 socket. Hierbij zoek ik een mobo met iig 2x usb3.0 en het lieft 2x sata600. Vervolgens dus een 6850 hoor ik hier :)

eind van de middag post ik even een nieuwe setup - ik moet dus ook gewoon werken ;)

EDIT:

ik kon het niet laten }:O
ik heb deze review doorgelezen: reviews: Fusion cooking: AMD's Lynx getest en ik zie inderdaad dat de Lynx enabled processoren best wel sjiek zijn. Wanneer er een extra AMD videokaart bijgezet wordt is er dus sprake van een CrossFire setup! Helaas verliest de AMD CPU wel van de 2e generatie Intel sandybridge cores; maar zoals iemand mij hier al verteld heeft heb ik niet zoveel CPU power nodig.

Mijn eigen conclusie is: Core i5 (Intel HD graphics 3000) in notebook niet sterk genoeg, A8-3850 heeft HD6550D in zich, welke veel beter is dan de Intel HD graphics 3000.

Mocht dit nog steeds niet voldoen; koop ik dus een HD6850 (welke ook in mn kast past) en spelen maar.

nieuwe setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-I Deluxe€ 110,70€ 110,70
1G.Skill Ares F3-1866C9D-8GAB€ 54,90€ 54,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 350,06

Negatieve kanten anyone?

edit: tabel even aagepast; ik kan PC3-14900 (DDR3-1866) geheugenmodules kwijt op dit mobo natuurlijk!

edit2: goed nieuws: nieuws: AMD verlaagt prijzen desktopprocessors

[ Voor 126% gewijzigd door sjongenelen op 27-04-2012 12:25 ]

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Borromini schreef op donderdag 26 april 2012 @ 23:14:
Ik vrees dat Linux niet echt een makkelijke optie is als je 3D en Blu-Ray wil...

Xbmc evenmin trouwens.
Wat is dan wijs om voor te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 12:53:
[...]

Wat is dan wijs om voor te gaan.
Windows, met een player die 3d BluRay content kan afspelen, zoals (uit mn hoofd) PowerCinema PowerDVD
http://www.reviewmaze.com...software-for-windows.html

[ Voor 16% gewijzigd door sjongenelen op 27-04-2012 12:54 ]

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheNymf schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 12:53:
[...]

Windows, met een player die 3d BluRay content kan afspelen, zoals (uit mn hoofd) PowerCinema PowerDVD
http://www.reviewmaze.com...software-for-windows.html
Het is niet zo zwart wit, echte tweakers vinden natuurlijk wel een manier ;)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=120197.0
http://lifehacker.com/562...-blu+ray-playback-in-xbmc
http://www.xbmcfreak.nl/blu-ray-disk-in-xbmc/
TheNymf schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 11:36:
[...]

Mijn eigen conclusie is: Core i5 (Intel HD graphics 3000) in notebook niet sterk genoeg, A8-3850 heeft HD6550D in zich, welke veel beter is dan de Intel HD graphics 3000.

Mocht dit nog steeds niet voldoen; koop ik dus een HD6850 (welke ook in mn kast past) en spelen maar.

nieuwe setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1G.Skill Ares F3-1866C9D-8GAB€ 54,90€ 54,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 350,06

Negatieve kanten anyone?

edit: tabel even aagepast; ik kan PC3-14900 (DDR3-1866) geheugenmodules kwijt op dit mobo natuurlijk!

edit2: goed nieuws: nieuws: AMD verlaagt prijzen desktopprocessors
Goede conclusie. Je zou om wat geld te besparen ook voor 1600MHz geheugen kunnen gaan, prijs/kwaliteit is iets beter dan bij sneller geheugen. Je kan er natuurlijk altijd een HD6850 bijplaatsen, maar zelfs dat lijkt mij overkill als je ziet wat het verschil in kracht tussen discrete videokaart is en de igp van een 2500k (wereld van verschil in GPU kracht). Ook heeft hybridxfire met een HD6850 minder nut, t/m een HD6670 is het efficient en deze videokaart is ook nog eens zuiniger dan zijn grotere broer.

[ Voor 72% gewijzigd door jaapsander op 27-04-2012 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
True, maar het was een antwoord op de vraag die jij stelde op 'Ik vrees dat Linux niet echt een makkelijke optie is als je 3D en Blu-Ray wil...'

Dat script is een goed voorbeeld: prima om te starten als tweaker, maar het is pas makkelijk als je vrouw de BRdisc er in doet en het werkt meteen :)

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheNymf schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 13:13:
True, maar het was een antwoord op de vraag die jij stelde op 'Ik vrees dat Linux niet echt een makkelijke optie is als je 3D en Blu-Ray wil...'

Dat script is een goed voorbeeld: prima om te starten als tweaker, maar het is pas makkelijk als je vrouw de BRdisc er in doet en het werkt meteen :)
Was niet mijn vraag of opmerking ;) Maar het is altijd goed om te weten dat er alternatieven zijn. Ook de oplossing om W7 en powerdvd te gebruiken is ook niet altijd gebruiksvriendelijk (ineens moet de vrouw verschillende programma's gebruiken). En nu gaan we weer aan het werk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
jaapsander schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 13:20:
[...]

Was niet mijn vraag of opmerking ;) Maar het is altijd goed om te weten dat er alternatieven zijn. Ook de oplossing om W7 en powerdvd te gebruiken is ook niet altijd gebruiksvriendelijk (ineens moet de vrouw verschillende programma's gebruiken). En nu gaan we weer aan het werk ;)
hihi, altijd gezeik met die vrouwen >:)
jaapsander schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 13:08:
[...]

Goede conclusie. Je zou om wat geld te besparen ook voor 1600MHz geheugen kunnen gaan, prijs/kwaliteit is iets beter dan bij sneller geheugen. Je kan er natuurlijk altijd een HD6850 bijplaatsen, maar zelfs dat lijkt mij overkill als je ziet wat het verschil in kracht tussen discrete videokaart is en de igp van een 2500k (wereld van verschil in GPU kracht). Ook heeft hybridxfire met een HD6850 minder nut, t/m een HD6670 is het efficient en deze videokaart is ook nog eens zuiniger dan zijn grotere broer.
thx!

Is een lagere CAS latency goed merkbaar?
Ik heb twee CAS 9 DD3-1600 4GB gevonden: (8gb total)
pricewatch: G.Skill F3-12800CL7D-4GBECO
óf twee CAS 7 DD3-1600 2GB: (4 gb total)

beide ongeveer even duur. Wat is beter?

edit: ik lees op internet zo'n beetje dat elke -1 CAS latency ongeveer gelijk staat aan +1 stap Mhz (in dit geval van 1600 naar 1833) per module

[ Voor 21% gewijzigd door sjongenelen op 27-04-2012 13:24 ]

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TheNymf schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 13:21:
[...]

hihi, altijd gezeik met die vrouwen >:)

[...]

thx!

Is een lagere CAS latency goed merkbaar?
Ik heb twee CAS 9 DD3-1600 4GB gevonden: (8gb total)
óf twee CAS 7 DD3-1600 2GB: (4 gb total)

beide ongeveer even duur. Wat is beter?
Cas maakt niks uit. Ik zou een gewoon setje pakken dat op 1600MHz loopt. (Kijk voor de zekerheid nog even in de QVL van het moederbord.)
pricewatch: G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ
pricewatch: Kingston KHX1600C9D3T1K2/4GX
pricewatch: Corsair CMX4GX3M2A1600C7 (zelfs cas 7?)
Of iets dergelijks...

[ Voor 26% gewijzigd door jaapsander op 27-04-2012 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
Ja, na wat verder in verdiept te hebben zie ik dat het voor mij niet heel veel uit gaat maken.
Als ik die prijs voor 4Gb wilde betalen, kan ik nu 1600Mhz 8GB kopen voor hetzelfde geld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 44,90€ 44,90
1AMD A8-3850 Boxed€ 89,10€ 89,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 338,26

met een optionele videokaart uit deze lijst (128bit, HDMI, 6670 serie)
http://tweakers.net/price...sFK62zBakvzbzf-6SY7wdP0Ag

Edit: edit werken slow-chat, werkt heerlijk :P

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamievs
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-04-2024
Goedemiddag beste mede-tweaker,

Reeds lange tijd een lezer van dit topic en eindelijk de middelen om een HTPC samen te stellen. Om bij het begin te beginnen:

Budget: Hangt van de kwaliteit af. Het moet doen wat ik wil dat het doet voor een "fair"prijsje.

Wat moet het dan doen;
* Rarren en parren
* Full HD films afspelen (alle formats, dus grote kans dat er XBMC op komt)
* Internet
* 24/7 kunnen downloaden zonder arm te raken door de energie rekening.`

Zou er ook graag wel even mee vooruit willen. 3D wordt nu nog niet ondersteund door mijn TV maar zou in de toekomst kunnen komen.

Hieronder de selectie die ik nu heb wat in mijn ogen bijna alles bevat:

#ProductPrijsSubtotaal
2Seagate Barracuda Green 5900.3 ST2000DL003, 2TB€ 98,-€ 196,-
1Samsung SH-S223C Zwart€ 11,90€ 11,90
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 80,44€ 80,44
1Lian Li PC-Q08B€ 87,-€ 87,-
1OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 60GB€ 64,46€ 64,46
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 21,12€ 21,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 654,82

De vragen die ik heb:

* Het belangrijkste: Werkt bovenstaand met elkaar en kan dit doen wat ik er graag mee zou willen?
* Is dit een goede prijs / kwaliteit verhouding?
* Hoe krijg ik Digitenne op mijn TV? Op dit forum kunnen achterhalen dat digitenne een DVB-T signaal heeft maar ben inmiddels wel kwijt wat voor TV kaart ik dan nodig zou hebben aangezien mijn Digitenne Tuner alleen een Scart aansluiting aan de achterkant heeft..

Alvast heel erg bedankt voor het lezen en eventuele tips!

Fijne dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oke, ik heb nu dus gekozen in ieder geval de blu ray uit het systeem te laten.

Ik laat spoedig weer wat van mij horen.

Bedankt voor de reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ford_Prefect
Met de recente opmerkingen van JaapSander in het achterhoofd kwam ik de recente SSD test van Tweakers tegen en heb ik de SSD aangepast naar de Crucial M4.

Ook het kastje aangepast en een fan toegevoegd. Enige twijfelpuntje is of die fan ook de kast past; moet ik nog even uitzoeken. Voor de rest zal er niet veel veranderen, dus dit zal het systeempje worden.

#ProductPrijsSubtotaal
1LC-Power LC-1340mi€ 32,40€ 32,40
1be quiet! Shadow Wings Low-Speed, 80mm€ 9,05€ 9,05
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 73,99€ 73,99
1Corsair VS2GB1333D3€ 10,95€ 10,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 274,39

Grootste uitgave is idd het mobo, maar dat met het oog op de 3D content die hij moet afspelen (en het is de enige mITX met een E450 setup...) Zal na het weekend worden ivm verhuizing, maar hoop volgende week zaterdag een nieuw up and running systeem te hebben.

Bedankt voor de tips.

Mochten mensen geinterresseerd zijn in bepaalde tests, dan wil ik die best uitvoeren als je me even PM-ed.

Ford.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Laatst online: 15:51

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Weet iemand of de AMD E450 ook video encoding door de GPU kan laten doen? en of dit ook werkt onder Linux?
In de HTPC waarnaar ik aan het kijken ben wil nml. een analoge tv-kaart (saa7134-based) stoppen zodat ik ook op kan nemen. Dit hoeft natuurlijk maximaal 576i te zijn.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan, maar dan moet je wel een encoder gebruiken die ook OpenCL spreekt, zoals deze. Probleem blijft dat video encoding als proces niet geweldig makkelijk paralleliseerbaar is (omdat het werkt met het encoden van verschillen tov het vorige/reference frame is het fundamenteel een sequentieel proces), en de huidige algoritmes in x264/etc niet geschikt zijn om op shaders te doen. Intel doet het ook niet op de shaders en heeft er in SNB/IVB dedicated silicon voor ontworpen (QuickSync). En dat zit niet in de E350/450...

[ Voor 59% gewijzigd door Dreamvoid op 27-04-2012 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:35
Zojuist een nieuw systeem in elkaar gezet op basis van een Asrock A75M-ITX moederbord. Zal later wat foto's plaatsen hier. Wat ik al wel kan melden is dat dit moederbord geen handshake problemen heeft met mijn TV, zodat deze dus wel gewoon beeld geeft als hij later wordt aangezet dan de TV (i.t.t. het Gigabyte A75M-UD2H board).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Al enige tijd ben ik aan het uitzoeken hoe ver ik kan gaan met het bouwen van een HTPC op basis van de Streacom FC5 OD Fanless case. De wens is het vloeiend kijken van alle videoformaten als x264, 1080p, mkv's etc.. met background belasting door bijvoorbeeld unpacking of downloaden. De uitdaging zit in de koeling en de maximale voeding van 150W. Gamen is geen noodzakelijkheid.

Ik ben er inmiddels achter dat de CPU 65W of minder moet zijn.
Ik heb de volgende indeling in mijn hoofd;

-Streacom FC5 OD Fanless Case
-Streacom PicoPSU 150W
-Sony Optiarc AD-7800H Slim
-Gigabyte GA-Z68MA-D2H of de MSI H67MA-E45 (B3) of de MSI H61M-E33 (B3)
-Intel i3 2100T of de Intel i5 2405S
-Samsumg HN-M101MBB 1TB
-G.Skill Ripjaws 8GB(2x4GB) DDR3 1600MHz CL9

Wat is volgens jullie de krachtigste opstelling binnen de marges?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
jaapsander schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 08:58:
[...]

[...]

Aanvullend aan de goede opmerkingen van Jazco2nd: Die SSD staat erom bekend dat hij een slechte kwaliteit heeft (heeft een erg hoge uitval en problemen met dataverlies en BSOD's overigens alle OCZ SSD's kun je vermeiden). Goede SSD's zijn Crucial M4, Samsung 830 en Intel 330. Helaas zijn deze wel een paar tientjes duurder, maar daar krijg je ook meer opslag voor.

Verder zou ik nooit helemaal passief gaan, maar een stille fan zoals in bovenstaande setup help al behoorlijk.
Als SSD tip noem je 3, de Intel 330 kende ik niet en isde goedkoopste, zo 20 euro goedkoper dan de Samsung! Kan nog geen reviews tov de Samsung vinden maar die Intel gaat zo in mn wenslijsje ipv de Samsung :)
Tip: Anandtech Bench, zie je vrij snel welke SSD beste is. De Intel 330 zit er nog niet bij.. De Samsung is wel sneller dan de M4.
Samsung 830 64GB is 0.11W en Intel 330 60GB 0.6-0.85 mW. Dus Samsung stuk zuiniger.. of lees ik dat verkeerd?

[ Voor 16% gewijzigd door Jazco2nd op 28-04-2012 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een pc gebouwd op basis van een Intel DH61AG. Dat moederbord heeft een adapteraansluiting, dus geen geknoei met picoPSU's etc. Je kan dan ook 1,35V geheugen gebruiken en dat moederbord is minder hoog dan normale mini-ITX moederborden. Geen idee dat dat een vereiste is voor die behuizing.

Als adapter heb ik een Cooler Master NA 90. Dat systeem verbruikt met een SSD ongeveer 14 watt idle.

Ik zou de quad nemen als geld geen punt is, hoewel ik mij afvraag waarom je zo'n CPU nodig hebt in een HTPC. Ik gebruik de mijne als desktop en heb gekozen voor een weg in 't midden (i3 2125) omwille van 't feit dat nog veel software toch nog niet optimaal werkt met meerdere cores. En een i3 heeft er al 4 met hypertreading.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

i3 2100T is trouwens weggegooid geld. Zijn de reviewers het ook over eens; het is gewoon een 2100. Het idle verbruik is hetzelfde en het maximale verbruik is geblokkeerd op 35 door terugklokken. De i5 2400S is ook zo'n teruggeklokt type, maar die kan zijn 'normale' snelheid wel halen dankzij Turbo Boost, dus veel slimmer ontworpen.

Voor jouw gebruik gaat hij nauwelijks boven idle uitkomen btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten21
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 10:22
Dat is toevallig, ik wil deze prachtige case ook gebruiken voor een fanless HTPC, maar dan waarschijnlijk op basis van een AMD platform vanwege de betere grafische prestaties.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-I Deluxe€ 111,-€ 111,-
1Seagate Barracuda ST3000DM001, 3TB€ 139,99€ 139,99
1Sony AD-7690H Zwart€ 40,97€ 40,97
1Streacom FC5OD Black€ 214,05€ 214,05
1Streacom PicoPsu 150W + 150W Adapter Power Kit€ 72,95€ 72,95
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/8G€ 35,-€ 35,-
1AMD A6-3500 Boxed€ 57,20€ 57,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 745,15

Ik zit nog te kijken of er nog een tweede 3,5 inch HDD bijkan (het zou in principe moeten passen, maar er zijn geen montage gaten voor). Dit zou dan op de locatie moeten waar ook eventueel een PCI kaart zou moeten passen.

Trouwens kan er nog eens 30 euro bespaard worden door deze picoPSU te nemen (wel slechts 120W ipv 150W):
pricewatch: Mini-box picoPSU 120

Zorg ook voor een slimline optical drive met het knopje links, zoals in de manual beschreven staat:
http://www.streacom.com/downloads/ug/fc5.pdf

edit: Ik maak dus gebruik van een mini-ITX formaat, anders kan er geen 3,5 inch HDD in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een zwak voor deze behuizing gekregen.
Had nog even twijfels om te wachten op de nieuwe Ivy Bridge lijn.
Hier zit ook de 3770T tussen op 45Watt met de HD4000. Zal wel een berg gaan kosten.
Jammer dat er een max van 150Watt op deze behuizing zit.
Ik heb ook gekeken naar de AMD lijn, mijn gevoel heeft raar genoeg altijd een Intel voorkeur gezien ik vroeger altijd problemen had met AMD.
Nog even afwachten op mogelijk betere opties, anders maar bestellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 22:37:
Al enige tijd ben ik aan het uitzoeken hoe ver ik kan gaan met het bouwen van een HTPC op basis van de Streacom FC5 OD Fanless case. De wens is het vloeiend kijken van alle videoformaten als x264, 1080p, mkv's etc.. met background belasting door bijvoorbeeld unpacking of downloaden. De uitdaging zit in de koeling en de maximale voeding van 150W. Gamen is geen noodzakelijkheid.

Ik ben er inmiddels achter dat de CPU 65W of minder moet zijn.
Ik heb de volgende indeling in mijn hoofd;

-Streacom FC5 OD Fanless Case
-Streacom PicoPSU 150W
-Sony Optiarc AD-7800H Slim
-Gigabyte GA-Z68MA-D2H of de MSI H67MA-E45 (B3) of de MSI H61M-E33 (B3)
-Intel i3 2100T of de Intel i5 2405S
-Samsumg HN-M101MBB 1TB
-G.Skill Ripjaws 8GB(2x4GB) DDR3 1600MHz CL9

Wat is volgens jullie de krachtigste opstelling binnen de marges?
Het is een hele sjieke kast maar die enorm hoge prijs (zelfs exclusief alle benodigde accessoires!) wat mij betreft echt idioot duur. Daarnaast zou ik wel graag (als je toch al de hoofdprijs moet betalen) een SD ingang aan de voorkant willen zien, hadden ze net zo mooi als de slot-loading drive kunnen verwerken. Plus 1 verzonken USB poort die je bij sommige laptops ziet.

Gelukkig kan je hetzelfde (fanless htpc) ook bereiken met een goedkopere setup :) Deze is snel zat voor al je achtergrond taken + vloeiende weergave van je 3d mkvs (en is zuiniger 18W tdp):
#ProductPrijsSubtotaal
1Sony Optiarc AD-7803H€ 37,90€ 37,90
1Intel 330 60GB€ 71,-€ 71,-
1Kingston ValueRAM KVR1333D3LS4R9S/4GI€ 33,64€ 33,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 328,74

Dit is het goedkoopste 1.35volt DDR3 geheugen en is 1x4GB@1333 omdat AMD Brazos niet aan dualchannel doet. De slotloading drive kan je nog vervangen voor de Bluray versie, die is wel dubbel zo duur. Mobo bied alles wat je ooit nodig zal hebben. SSD kan je nog vervangen voor de Samsung 830, die is uitvoerig zeer goed getest maar 20 euro duurder. De Intel 330 is net uit en dus nog niet getest. De M4 is een 3e alternatief, 10e goedkoper en iets trager dan Samsung. Andere modellen/merken in deze prijsrange zijn het niet waard.

Al met al prima op elkaar afgesteld dus. Als ik deze neem zet ik er mogelijk nog een 6dB 80mm fan op voor een beetje airflow (6dB is onhoorbaar en ook niet echt bedoeld als koeling). Maar dat is niet nodig.

[ Voor 11% gewijzigd door Jazco2nd op 29-04-2012 02:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten21
Er is ook een versie van de case zonder ODD sleuf. Scheelt alweer een paar tientjes (hoef je geen ODD te kopen).

M.i. is deze kast niet gebouwd voor een Brazos (hoewel het natuurlijk nog steeds gebruikt kan worden).
Het mooie van deze kast is juist dat het de behuizing gebruikt als koel element en daarvoor dus ook mooie heatpipes bijlevert. Het moederbord icm de Brazos die je voorstelt is echter al compleet passief te gebruiken en heeft geen extra heatpipes nodig (sterker nog, ze zouden niet eens passen).

Je kunt dus makkelijk die 150 euro van de Asus E45M1-I DELUXE steken in een APU + moederbord. Zo'n APU is een stuk sneller en dan ook nog een paar tientjes goedkoper (inclusief moederbord). Voor de extra hitte is deze kast juist geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
Ik zit nog te twijfelen tussen welk moederbord ik wil gaan kopen. Ik heb een lijstje met eisen opgesteld en na een grondige selectie ben ik geëindigd met deze 3 moederborden:Het enige waar ik nog niet naar gekeken heb is het stroomverbruik. Ik heb hier en daar wel gehoord dat de MSI borden minder schijnen te verbruiken en dat borden van o.a. Asus juist meer verbruiken. Tot nu toe heb ik alleen reviews gevonden waarin de Asus en de Asrock met elkaar werden vergeleken en daaruit bleek dat de Asus minder verbruikt (idle 10W minder, load 5W minder).

Als er niet veel verschil zou zitten, of als het verschil in het voordeel is van de Asus / de Asrock dan gaat mijn voorkeur daarnaar uit aangezien die net een paar opties extra hebben. Echter als de MSI gewoon veel minder verbruikt dan gaat daar mijn voorkeur naar uit.

Kan iemand mij hier verder mee helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jazco2nd schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 23:25:
Samsung 830 64GB is 0.11W en Intel 330 60GB 0.6-0.85 mW. Dus Samsung stuk zuiniger.. of lees ik dat verkeerd?
Nou "een stuk"...er zit heel wat meer andere hardware waar je je druk om kan maken dan een luizige 0.5W van een SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Max Hunt schreef op maandag 30 april 2012 @ 12:01:
Ik zit nog te twijfelen tussen welk moederbord ik wil gaan kopen. Ik heb een lijstje met eisen opgesteld en na een grondige selectie ben ik geëindigd met deze 3 moederborden:Het enige waar ik nog niet naar gekeken heb is het stroomverbruik. Ik heb hier en daar wel gehoord dat de MSI borden minder schijnen te verbruiken en dat borden van o.a. Asus juist meer verbruiken. Tot nu toe heb ik alleen reviews gevonden waarin de Asus en de Asrock met elkaar werden vergeleken en daaruit bleek dat de Asus minder verbruikt (idle 10W minder, load 5W minder).

Als er niet veel verschil zou zitten, of als het verschil in het voordeel is van de Asus / de Asrock dan gaat mijn voorkeur daarnaar uit aangezien die net een paar opties extra hebben. Echter als de MSI gewoon veel minder verbruikt dan gaat daar mijn voorkeur naar uit.

Kan iemand mij hier verder mee helpen?
Ik zie dat je 2 ATX boads en een uATX (die MSI) board uitgekozen hebt ? Vraag is wat je voor kast erom heen gaat bouwen. Wil je ooit nog CrossFire gaan doen ? Eentje heeft Display Port, wil je daar wat mee ?

Ik vind zelf als je een LLano systeem bouwt, small is beautifull, dus pak de minimale specs die je nodig heb, zodat je waarschijnlijk op uATX uitkomt.

Dit is een HTPC forum, heb je echt je HTPC altijd aan, zodat verbruik in idle zin heeft ? Een HTPC moet snel aan kunnen gaan, je kijkt een film of gamed wat, en dan gaat ie weer uit.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
Ik heb een redelijk grote kast uitgekozen (Silverstone Grandia GD08) waar dit allemaal wel in past. Ik wil echter wel een geluidskaart erin plaatsen en mogelijk later een videokaart als dat nodig is. De HTPC ga ik gebruiken voor films / internetten maar ook als torrent downloader.

Uit eigen ervaring weet ik dat de minimale specs al snel "net iets te weinig" kan worden. Ik ben op dit moment bijvoorbeeld niet van plan om een tv-tuner kaart erin te stoppen maar ik sluit niets uit.

heeft idle verbruik wel zin?
Uit ervaring weet ik dat PC's voor het grootste gedeelte idle zijn. En het kijken van films / downloaden van torrents is niet zwaar werk. De HTPC zal uit gaan als ik 'm niet gebruik, maar hij zal mogelijk 5 uur per dag aanstaan, gemiddeld genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamievs
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-04-2024
Jamievs schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 13:37:
Goedemiddag beste mede-tweaker,

Reeds lange tijd een lezer van dit topic en eindelijk de middelen om een HTPC samen te stellen. Om bij het begin te beginnen:

Budget: Hangt van de kwaliteit af. Het moet doen wat ik wil dat het doet voor een "fair"prijsje.

Wat moet het dan doen;
* Rarren en parren
* Full HD films afspelen (alle formats, dus grote kans dat er XBMC op komt)
* Internet
* 24/7 kunnen downloaden zonder arm te raken door de energie rekening.`

Zou er ook graag wel even mee vooruit willen. 3D wordt nu nog niet ondersteund door mijn TV maar zou in de toekomst kunnen komen.

Hieronder de selectie die ik nu heb wat in mijn ogen bijna alles bevat:

#ProductPrijsSubtotaal
2Seagate Barracuda Green 5900.3 ST2000DL003, 2TB€ 98,-€ 196,-
1Samsung SH-S223C Zwart€ 11,90€ 11,90
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 80,44€ 80,44
1Lian Li PC-Q08B€ 87,-€ 87,-
1OCZ Agility 3 SATA III 2.5" SSD 60GB€ 64,46€ 64,46
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 21,12€ 21,12
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 654,82

De vragen die ik heb:

* Het belangrijkste: Werkt bovenstaand met elkaar en kan dit doen wat ik er graag mee zou willen?
* Is dit een goede prijs / kwaliteit verhouding?
* Hoe krijg ik Digitenne op mijn TV? Op dit forum kunnen achterhalen dat digitenne een DVB-T signaal heeft maar ben inmiddels wel kwijt wat voor TV kaart ik dan nodig zou hebben aangezien mijn Digitenne Tuner alleen een Scart aansluiting aan de achterkant heeft..

Alvast heel erg bedankt voor het lezen en eventuele tips!

Fijne dag!
Iemand die even een kijkje zou willen nemen? Sta te popelen om te bestellen.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
Jamievs schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 09:45:
[...]

Iemand die even een kijkje zou willen nemen? Sta te popelen om te bestellen.. ;)
voor zover ik zie: ja

het rarren/parren op een HTPC zou niet uit moeten maken:
a) Dat zou ik 's nachts laten doen.
b) Mijn NAS (ARMv7, 1Ghz) kan dat nog wel terwijl hij DLNA films afspeelt (zonder transcoding)

Wat belangrijk is, is dat je grafisch, 1080p, moet kunnen outputten. Dit is in dit geval dus volledig afhankelijk van je APU (de A6-3400), want die is ook 'videokaart'. Ik verwacht (geen ervaring) dat deze APU prima films kan afspelen. Hier kun je op internet wel e.e.a. over vinden. In het ergste geval kun je altijd nóg een goedkope videokaart kopen en die er bij prikken (evt. met crossfire)

edit: misschien kun je voor een A8 APU gaan jtbs, al is die 2x zo duur

[ Voor 4% gewijzigd door sjongenelen op 01-05-2012 10:46 ]

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08-08 17:12
Hallo,

Ik zit hier te overwegen om een lekker stille pc te nemen voor desktop gebruik en om films te kijken. Ik speel hier amper games op en anders zijn het indie games zoals The Binding Of Isaac of een fps van 10 jaar oud. (Combat Arms)
Het belangrijkste is gewoon dat hij vloeiend werkt met browsen en muziek luisteren.

Nu heb ik hier een setup samengesteld. Alleen vroeg me af of er niet iets beters/anders is.
#ProductPrijsSubtotaal
1Streacom FC5OD Black€ 214,05€ 214,05
1Intel Core i3 2120T Boxed€ 109,40€ 109,40
1Streacom PicoPsu 150W + 150W Adapter Power Kit€ 72,95€ 72,95
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 105,66€ 105,66
1MSI H67MA-E45 (B3)€ 88,20€ 88,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 590,26

Ik zat te denken om bijvoorbeeld voor de pricewatch: AMD A4-3400 Boxed te gaan alleen kan de ietwat hogere TDP een probleem zijn.
Ik heb al geheugen en een scherm. Wat mis ik nog meer? Een cdspeler is niet noodzakelijk en kan altijd nog gekocht worden.

Edit: Ik zie dat die intel cpu twee keer zo goed is qua benchmarks dus die AMD valt al af. Misschien is deze pricewatch: Intel Core i5 2500T een goed alternatief? Hij is wel twee keer zo duur.

[ Voor 3% gewijzigd door Heilige Kaas op 01-05-2012 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En de i5 2405s?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Deze zie ik heel vaak terug bij HTPC aanbieders op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
Ik hoop dat je meer gaat doen dan browsen/muziek luisteren anders kan je beter je budget minstens halveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Nu online
[b]Heilige Kaas schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 13:35
Edit: Ik zie dat die intel cpu twee keer zo goed is qua benchmarks dus die AMD valt al af. Misschien is deze pricewatch: Intel Core i5 2500T een goed alternatief? Hij is wel twee keer zo duur.
Niet doen, geld in je zak houden. Die i5 heeft een HD2000 GPU aan board die vergeleken met de GPU en HW decoder in die AMD nog uit het stenen tijdperk komt (even kort door de bocht).

Staat me ook iets bij dat Intel GPUs problemen hadden met 24 fps... tot de meest recente Sandy Bridge ?

Wil je puur films kijken en wat muziek luisteren, misschien wat surfen... heb je aan die A4 genoeg.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Nu online

Xbmc evenmin trouwens.
XBMC, HD audio streaming en Linux schijnt beter te worden als ik de berichten op de XBMC forums mag geloven. Wordt momenteel hard gewerkt aan XBMC 12.0. Ik draai zelf een Windows alpha built, waar ook een nieuwe ffmpeg in zit (multi-threaded video decoding, heb je iets aan meerdere CPU cores...).

Was voor mij wel een reden om die 80 euro voor Win7 uit te geven, weet je tenminste zeker dat BD playback, HD bitstreaming en HW decoding werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hostler
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09 16:56

hostler

Yeahhh dude!

Xbmc evenmin trouwens.
Bron?

Ik draai hier XBMC en hij speelt elke BluRay af. (échte blurays)

edit: Ik zie ik weinig problemen op het internet met 3d blurays

[ Voor 10% gewijzigd door hostler op 01-05-2012 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Jazco2nd schreef op dinsdag 01 mei 2012 @ 20:47:
Ik hoop dat je meer gaat doen dan browsen/muziek luisteren anders kan je beter je budget minstens halveren.
Paar lichte games misschien. Maar denk je dat de passieve cooling van die kast een A4 aan kan? In de review van die kast staat wel dat een 2500k onder full load 75 graden word met dezelfde tdp. Maar datwil niet zeggen dat die de a4 aan kan toch? Hij heeft wel dezelfde tdp . Als hij de A6 aankan (ook zelfde tdp) dan heb ik t geld er wel voor over. Ik wil gewoon een responsieve computer. (daar is de ssd ook voor)

Ik lever er een 955 met sabertooth 990fx voor in. (geen ssd) en wil wel een wat sneller systeem.

Ik maak me gewoon de meeste zorgen over de warmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVincent
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-09 14:34
Na een week research (ken je dat, dat je hangend op de eettafel met je hoofd ondersteund door je niet muishand met spleetogen naar je scherm aan het turen bent tot en erachter komt dat je met de resterende uren niet genoeg slaap gaat hebben? Ik wel ;-) denk ik dat ik een aardig idee heb waar ik mijn zuurveriende geld aan uit ga geven.

Maar input van de kenners is zeer welkom!

Uitgangspunten:
- max 550 euro.
- Browsing/Office/etc.
- Zo klein mogellijk maar wel betrouwbaar en stil.
- Streamen/Filmpje kijken etc.

en de irritante:
-zeker geen hardcore, maar ik bewerk nog weleens wat Foto's in Photoshop

Nu weet ik dat de laatste nagenoeg geen plaats heeft in een HTPC opstelling, maar omdat ik toch voornamelijk uit dit topic de meest bruikbare info gehaald heb leek dit me de beste plek.

Ik heb al: SATA2 HD 3,5 en een 5,25 DVD writer.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 67,-€ 67,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit)€ 85,-€ 85,-
1In Win BP655€ 48,40€ 48,40
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,40€ 33,40
1AMD A8-3870K Black Edition€ 99,90€ 99,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 45,32€ 45,32
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 484,68

De onderbouwing:

ASRock mobo: ITX voor de vormfactor, en heeft alle noodzakelijke aansluitingen :SATA600, USB3, HDMI en Optical out.

W7: XP OEM hangt aan mijn oude mobo en moet een beetje met de tijd meegaan (hoewel ik geloof ik niet rouwig hoef te zijn Vista overgeslagen te hebben ;-) )

InWin bp655: Kleine form factor, minimale inhoud, 5,25+3,5+2,5 maar past dit allemaal en kan hij stil zijn?

Big Shiruken: Lees ik veel goede berichten over en past beter in een kleine Form Factor case als een Mugen die ook stil en goede koeling bied.Maar of hij in de case past??? ik vrees dat de 5,25 bay (of eigenlijk de stekkertjes) in de weg kunnen zitten.

AMD A8: Zonder Photoshop had ik de A4 genomen, maar omdat ik begreep dat dit nog wel wat processorkracht vraagt, toch maar een flinke stap hoger. Het alternatief zit in een i3 of i5 maar de laatste is een stuk duurder en de GPU van de Liano is een stuk beter. Dus hier ligt een afweging (iedereen die hierover iets zinnings kan zeggen: graag!)

SSD: Komt overal goed uit de bus (alternatief, samsung 830 of intel 330) en gaat hopelijk ook voor wat snelheid zorgen in het besturingssysteem. (hoewel het voordeel van de scratchdisk in Photoshop dan weer op een andere schijf zou moeten staan, dus die wellicht voor de toekomst (als de kast, nut en budget het toelaat ;-) )

Intern geheugen, 8 GB ipv 4 ivm photoshop, en 1600 omdat dit makkelijke winst bij liano oplevert. en Low profile omdat de cpu koeler er waarschijnlijk overheen moet.

Concrete hulp/tips/inzichten over volgende zaken zouden super zijn:
- Zou de 200W voeding van de BP655 deze config trekken? of moet ik met dergelijke belasting naar een lagere TDP CPU?
- Zou de big Shiruken passen? En genoeg koeling geven in deze kast?
- Of moet ik toch aan een grotere voeding en/of grotere kast?
- Zou photoshop nog een beetje goed draaien op deze config? of zou de overstap naar een Intel based wat brengen ? (wat betekent dat ik met HD3000 qua GPU achteruit ga en hoe zou een I3 zich verhouden tot de A8 overall? ) De I5 is ook een mogelijkheid maar hiermee ga ik het budget waarschijnlijk niet redden, en zal er wellicht in de toekomst een Graka bij moeten om nog een beetje low level te gamen, hetgeen de eisen aan de kast ook weer groter zou maken…..
Kortom jullie input wordt zeer gewaardeerd!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 19:47
Omdat XBMC steeds beter loopt wil ik ook wel een HTPC gaan bouwen.
Ben niet erg bekend met onderdelen etc dus logischerwijze de BBG aangehouden.
Toen ben ik tot dit gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus F1A75-M€ 71,60€ 71,60
1Samsung Spinpoint HM161GI, 160GB€ 59,93€ 59,93
1MS-Tech MC-1200€ 89,80€ 89,80
1Scythe Shuriken Rev. B€ 25,35€ 25,35
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 52,-€ 52,-
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 41,64€ 41,64
1G.Skill F3-12800CL9D-4GBNQ€ 24,99€ 24,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 415,01

Ik heb zelf als harde schijven liggen dus die zijn niet nodig. Mijn wensen zijn XBMC (op Windows 7), surfen (vooral NBA.tv) en nog wat Office en echte oldskool games (dus alles voor 2005 :p).
Gaat dat hier mee lukken of is dit zelfs nog een beetje overkill?
Ik heb totaal geen interesse in 3D, dus kijk enkel 1080p en vooral 720p films en series.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-09 16:12
Geen idee of mijn vraag hier thuis hoort. Maar heb een htpc icm WIndows 7 ultimate. Deze is via HDMI aangesloten op een samsung lcd.

Echter moet ik nu zodra ik de htpc aanzet de tv handmatig op juist hdmi kanaal zetten. Volgens mij heeft dit iets met handshaking te maken. Kan ik dit probleem ook oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
SVincent schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 10:46:
Na een week research (ken je dat, dat je hangend op de eettafel met je hoofd ondersteund door je niet muishand met spleetogen naar je scherm aan het turen bent tot en erachter komt dat je met de resterende uren niet genoeg slaap gaat hebben? Ik wel ;-) denk ik dat ik een aardig idee heb waar ik mijn zuurveriende geld aan uit ga geven.

Uitgangspunten:
- max 550 euro.
- Browsing/Office/etc.

en de irritante:

Nu weet ik dat de laatste nagenoeg geen plaats heeft in een HTPC opstelling, maar omdat ik toch voornamelijk uit dit topic de meest bruikbare info gehaald heb leek dit me de beste plek.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 484,68

De onderbouwing:

ASRock mobo: ITX voor de vormfactor, en heeft alle noodzakelijke aansluitingen :SATA600, USB3, HDMI en Optical out.

W7: XP OEM hangt aan mijn oude mobo en moet een beetje met de tijd meegaan (hoewel ik geloof ik niet rouwig hoef te zijn Vista overgeslagen te hebben ;-) )

InWin bp655: Kleine form factor, minimale inhoud, 5,25+3,5+2,5 maar past dit allemaal en kan hij stil zijn?

Big Shiruken: Lees ik veel goede berichten over en past beter in een kleine Form Factor case als een Mugen die ook stil en goede koeling bied.Maar of hij in de case past??? ik vrees dat de 5,25 bay (of eigenlijk de stekkertjes) in de weg kunnen zitten.

AMD A8: Zonder Photoshop had ik de A4 genomen, maar omdat ik begreep dat dit nog wel wat processorkracht vraagt, toch maar een flinke stap hoger. Het alternatief zit in een i3 of i5 maar de laatste is een stuk duurder en de GPU van de Liano is een stuk beter. Dus hier ligt een afweging (iedereen die hierover iets zinnings kan zeggen: graag!)

SSD: Komt overal goed uit de bus (alternatief, samsung 830 of intel 330) en gaat hopelijk ook voor wat snelheid zorgen in het besturingssysteem. (hoewel het voordeel van de scratchdisk in Photoshop dan weer op een andere schijf zou moeten staan, dus die wellicht voor de toekomst (als de kast, nut en budget het toelaat ;-) )

Intern geheugen, 8 GB ipv 4 ivm photoshop, en 1600 omdat dit makkelijke winst bij liano oplevert. en Low profile omdat de cpu koeler er waarschijnlijk overheen moet.

- Zou de 200W voeding van de BP655 deze config trekken? of moet ik met dergelijke belasting naar een lagere TDP CPU?
- Zou photoshop nog een beetje goed draaien op deze config? of zou de overstap naar een Intel based wat brengen ? (wat betekent dat ik met HD3000 qua GPU achteruit ga en hoe zou een I3 zich verhouden tot de A8 overall? ) De I5 is ook een mogelijkheid maar hiermee ga ik het budget waarschijnlijk niet redden, en zal er wellicht in de toekomst een Graka bij moeten om nog een beetje low level te gamen, hetgeen de eisen aan de kast ook weer groter zou maken…..
ziet er goed uit; je weet over veel dingen wat je wel / niet wil. Het enige wat ik kan zeggen is dat 200w nu al weinig is (misschien te weinig: http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp) en als je in de toekomst een videokaart wil hebben helemaal..!

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
Ik heb keuze uit de volgende processors voor in mijn desktop/music/ht pc.

Goedkoop:
AMD A4-3400 Boxed (of A6)

Duur:
Intel Core i3 2120T Boxed

Duurder:
Intel Core i5 2500T

Ik had al begrepen dat ik een hoop geld kon besparen door de A4 te nemen als ik de pc alleen voor deze doeleinden gebruik. Alleen vraag ik me wel af of dit verstandig is met oog op de toekomst. Het zou jammer zijn als ik over een jaartje alweer mijn pc moet upgraden, zonde van het geld. Dan kan je toch beter meteen voor de i3 bijvoorbeeld gaan?
Of heb ik het hier helemaal mis?

Edit: Of is een moederbord met cpu er al op een goede optie? Weet hier namelijk niks over eigenlijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Heilige Kaas op 02-05-2012 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeanLeGrand
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
@ Heilige Kaas:
Als je nu al op een A6-3500 vloeiend 3d films op 1080p kan kijken, dan werkt dat over 3 jaar nog ;) .
Alleen als er daadwerkelijk wat gaat veranderen heb je iets zwaarders nodig. Resoluties van 3840x2160 komen er aan, maar wil je daar NU voor de hoofdprijs klaar voor zijn of koop je over zeg 2 jaar dan de cpu/gpu die dat makkelijk kan afspelen voor een klein prijsje....

Denon AVR-X3600H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heilige Kaas
JeanLeGrand schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 11:28:
@ Heilige Kaas:
Als je nu al op een A6-3500 vloeiend 3d films op 1080p kan kijken, dan werkt dat over 3 jaar nog ;) .
Alleen als er daadwerkelijk wat gaat veranderen heb je iets zwaarders nodig. Resoluties van 3840x2160 komen er aan, maar wil je daar NU voor de hoofdprijs klaar voor zijn of koop je over zeg 2 jaar dan de cpu/gpu die dat makkelijk kan afspelen voor een klein prijsje....
Ja daar heb je wel een punt. Al weet ik niet of de A6 echt goed gaat werken vanwege de tdp. Ga hem passief koelen. De review van de kast die ik neem geeft aan dat de i5 ~75 graden word onder load. Ze hebben wel dezelfde tdp maar dat wil niet altijd zeggen ze evenveel warmte produceren. En er staat me ook iets van bij dat AMD's wat minder goed tegen warmte kunnen.

Verder gebruik ik hem ook best veel als desktop. Dus wil wel gewoon een lekker responsief systeem. Is dat te behalen met de A4? Of anders de A6? De SSD zorgt er natuurlijk wel voor dat dit een stuk verbeterd. Misschien wel meer dan de proc.

[ Voor 3% gewijzigd door Heilige Kaas op 02-05-2012 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVincent
TheNymf schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 10:53:
[...]

ziet er goed uit; je weet over veel dingen wat je wel / niet wil. Het enige wat ik kan zeggen is dat 200w nu al weinig is (misschien te weinig: http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp) en als je in de toekomst een videokaart wil hebben helemaal..!
De site zegt 169 W minimum en 219 recommended.

Valt me nog mee moet ik zeggen.

Ik ga wel kijken of er een ander case is die wat ruimer in zijn voeding zit of een met een losse voeding...

de Lian-li PC-q07 is ook erg mooi, maar ik vrees dat hiermee dezelfde problemen ontstaan met de warmteafvoer.

Kan iemand iets zinnigs zeggen over de keuze van AMD of Intel (ik zie dat heilige kaas hier ook over denkt).

Het is jammer dat het gebruik van bijvoorbeeld Photoshop buiten de doelgroep HTPC ligt, hoewel ik me toch ook wel kan voorstellen dat meer mensen de grens opzoeken naar meerdere mogelijkheden. (de een naar gaming, de andere naar workstation etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
SVincent schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 12:59:
[...]

De site zegt 169 W minimum en 219 recommended.

Valt me nog mee moet ik zeggen.

Ik ga wel kijken of er een ander case is die wat ruimer in zijn voeding zit of een met een losse voeding...

de Lian-li PC-q07 is ook erg mooi, maar ik vrees dat hiermee dezelfde problemen ontstaan met de warmteafvoer.

Kan iemand iets zinnigs zeggen over de keuze van AMD of Intel (ik zie dat heilige kaas hier ook over denkt).

Het is jammer dat het gebruik van bijvoorbeeld Photoshop buiten de doelgroep HTPC ligt, hoewel ik me toch ook wel kan voorstellen dat meer mensen de grens opzoeken naar meerdere mogelijkheden. (de een naar gaming, de andere naar workstation etc.)
ja, het probleem is dat een voeding (en zeker een 'b-merk' wat je bij een kast krijgt) niet altijd het beloofde kan leveren. Ik zou hierdoor een stuk ruimer gaan zitten (100w misschien, jtbs)

En tsjah, photoshop. Het moet makkelijk gaan, het is vooral afhankelijk wát je gaat doen (grootte canvas bijvoorbeeld) en het aantal plugins. Hoe gaat het op je huidige pc?

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Ik heb eindelijk een oplossing gevonden in XBMCbuntu voor het handshake probleem met het Gigabyte A75M-UD2H moederbord. Wanneer het nu niet werkt kan ik met de remote de boel herstarten en krijg ik weer beeld. :)
Ik heb op het xbmc forum een korte handleiding geschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SVincent
TheNymf schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:01:
[...]

ja, het probleem is dat een voeding (en zeker een 'b-merk' wat je bij een kast krijgt) niet altijd het beloofde kan leveren. Ik zou hierdoor een stuk ruimer gaan zitten (100w misschien, jtbs)

En tsjah, photoshop. Het moet makkelijk gaan, het is vooral afhankelijk wát je gaat doen (grootte canvas bijvoorbeeld) en het aantal plugins. Hoe gaat het op je huidige pc?
ik kijk of er iets van
300/350 watt op mijn pad komt...

mijn oude bak
Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz, S775, 2Mb, Box
Club 3D Radeon X1950 Pro 256MB, 2xDVI, ViVo, PCIe
1xKingston DChannel 1Gb Kit, 2x512Mb DDR2 PC2-5300

5 jaar oud, en heeft de geest gegeven. Photoshop draaide, maar naarmate je meer gaat doen merk je wel dat het systeem stroperig traag wordt, maar dat accepteer je vanwege de leeftijd van je systeem.

Bij een nieuw systeem (dat toch ook wel weer 5 jaar mee moet) verwacht ik dat het allemaal wel soepel en snel functioneert (in ieder geval een veelvoud van mijn oude bak) met uiteraard de realiteit in mijn achterhoofd dat mijn config niet puur op PS gericht is en het er wel verder op richten budgettair vraagt wat ik niet wel uitgeven.

Maar zoals elke kritische consument wil ik wel het beste voor mijn budget, en kan ik nu nog de afweging maken tussen AMD A8 zonder GPU of Intel I3 met GPU of toch nu i5 zonder en later nog een GPU erbij.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcmveerman
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 01-06-2024
Snippo schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:59:
Ik heb eindelijk een oplossing gevonden in XBMCbuntu voor het handshake probleem met het Gigabyte A75M-UD2H moederbord. Wanneer het nu niet werkt kan ik met de remote de boel herstarten en krijg ik weer beeld. :)
Ik heb op het xbmc forum een korte handleiding geschreven.
Bedankt voor de handleiding. Die kunnen we wellicht nog gebruiken (mocht er handshake optreden :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjongenelen
SVincent schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:14:
[...]

ik kijk of er iets van
300/350 watt op mijn pad komt...

mijn oude bak
Intel Core 2 Duo E6400 2.13GHz, S775, 2Mb, Box
Club 3D Radeon X1950 Pro 256MB, 2xDVI, ViVo, PCIe
1xKingston DChannel 1Gb Kit, 2x512Mb DDR2 PC2-5300

5 jaar oud, en heeft de geest gegeven. Photoshop draaide, maar naarmate je meer gaat doen merk je wel dat het systeem stroperig traag wordt, maar dat accepteer je vanwege de leeftijd van je systeem.

Bij een nieuw systeem (dat toch ook wel weer 5 jaar mee moet) verwacht ik dat het allemaal wel soepel en snel functioneert (in ieder geval een veelvoud van mijn oude bak) met uiteraard de realiteit in mijn achterhoofd dat mijn config niet puur op PS gericht is en het er wel verder op richten budgettair vraagt wat ik niet wel uitgeven.

Maar zoals elke kritische consument wil ik wel het beste voor mijn budget, en kan ik nu nog de afweging maken tussen AMD A8 zonder GPU of Intel I3 met GPU of toch nu i5 zonder en later nog een GPU erbij.....
hmm ja. Helaas kan ik je niet vertellen hoe het gaat performen. Wel dat de A8 APU een behoorlijk goede videokaart bij zich heeft (een 6650D geloof ik), welke te upgraden is met een (goedkoop!) videokaartje, zoals de 67XX serie. Dit enabled ATI crossfire :)

edit: ik kan de serienummers van de ATI videokaarten mishebben :)

you had me at EHLO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdlindenmark
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-07 15:16
Hoi Allemaal,

Ik ben op zoek naar een HTPC in samenwerking met XMBC(het besturingsysteem). De pc moet aan de volgende eisen voldoen:
- Stil
- Zo zuinig mogelijk
- Ruimte voor 3.5 inch hdd en dvd speler
- Hij moet echt het liefst liggend
- HDMI uitgang
- 720/1080p ondersteuning

Het liefst heb ik er nu een zo goedkoop mogelijke (maar zonder de prestaties te verminderen) hardeschijf in. Ik wil namelijk de htpc bij de tv leggen. Ik heb in de meterkast aan de router (via usb aansluiting) twee hardeschijven liggen, hier wil ik eerst mijn spul vanaf streamen.

Ik zoek dit alles in een budget van rond de 200 euro's. Weet iemand zo een mooi systeempje?
Hou er wel rekening mee dat er een kans bestaat dat ik dit systeem soms dag en nacht aan laat staan voor torrents downloaden.

Ik heb zelf al even rondgekeken en kwam op deze uit, alleen is deze dus staand, en zit hier een ssd in waarvan ik me afvraag of dit niet goedkoper kan, ik hoef er immers alleen maar xmbc op te draaien.
boelensman1 schreef op zaterdag 21 april 2012 @ 10:24:
Heeft iemand opmerkingen over de volgende configuratie:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus E35M1-I€ 94,-€ 94,-
1MS-Tech CI-50€ 36,40€ 36,40
1Corsair Force F40 (25nm) 40GB€ 41,80€ 41,80
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 21,-€ 21,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 193,20

Ik heb een systeem nodig dat zonder problemen alle mogelijke 720P (het liefst ook 1080p als ik m'n tv ooit upgrade) kan afspelen. Ik ga er niet op gamen. Het systeem gaat draaien op een linux-distributie + xbmc. Alle data word via NFS aangeboden vanaf een NAS. Het zou leuk zijn om de wat zwaardere XBMC thema's vloeiend te kunnen draaien. Als alternatief, die iets krachtiger is, had ik de volgende, maar het nadeel hiervan is dat hij niet passief is, en ik me afvraag of de boel wel in de gekozen kast past:

#ProductPrijsSubtotaal
1Asrock A75M-ITX€ 66,80€ 66,80
1MS-Tech CI-50€ 36,40€ 36,40
1Corsair Force F40 (25nm) 40GB€ 41,80€ 41,80
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 21,-€ 21,-
1AMD A4-3300 Boxed€ 45,90€ 45,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 211,90

Hoop dat jullie nog wat goede tips hebben :)
Hoop dat iemand een mooi systeempje voor mij weet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heilige Kaas schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 01:01:
[...]

Paar lichte games misschien. Maar denk je dat de passieve cooling van die kast een A4 aan kan? In de review van die kast staat wel dat een 2500k onder full load 75 graden word met dezelfde tdp. Maar datwil niet zeggen dat die de a4 aan kan toch? Hij heeft wel dezelfde tdp . Als hij de A6 aankan (ook zelfde tdp) dan heb ik t geld er wel voor over. Ik wil gewoon een responsieve computer. (daar is de ssd ook voor)

Ik lever er een 955 met sabertooth 990fx voor in. (geen ssd) en wil wel een wat sneller systeem.

Ik maak me gewoon de meeste zorgen over de warmte.
In de review hebben ze het over een CPU met een TDP van 65W. Volgens de reviewer gaat dit prima. Aangezien TDP juist de maximale hoeveelheid warmte weergeeft die afgevoerd moet worden door de koeler kun je dit gegeven prima gebruiken.

Overigens moet niet kijken naar de CPU (in ieder geval wanneer we het niet over Atom/Brazos hebben) wanneer je het hebt over een responsief systeem. De mechanische HDD is al jaren een bottleneck bij pc gebruik. Je nieuwe systeem met een A4 en een SSD voelt 10x zo snel aan dan je vorige systeem met 955.
SVincent schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 10:46:

Uitgangspunten:
- max 550 euro.
- Browsing/Office/etc.

en de irritante:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 484,68

De onderbouwing:

Die InWin en een Big shuriken gaat denk ik niet passen (als ik de afbeeldingen uit de review bekijk zal de koeler aan de kant van de voeding uitsteken). In veel van die Inwin kastjes past waarschijnlijk wel een gewone shuriken (kijk dit wel even na).

Qua cpu zou ik voor een quad core A6 gaan. Is misschien de gulden middenweg tov een A8 en een A4? Wat voor CPU draai je nu photoshop op en hoe verhoud deze zich tov een A4, A6 of A8. Wat ga je precies met photoshop doen? Als je een desktop pc neemt zou ik zonder meer een Intel adviseren, maar voor HTPC taken is een AMD gewoon beter.

200W gaat je setup overigens prima trekken. Ik gok dat dit onder load ongeveer 100W tot 150W gaat verbruiken. Dan is een 200W ideaal. Ook levert inwin degelijke voedingen mee met hun kastjes (bijvoorbeeld itt Mstech welke slechte kwaliteit voedingen bevatten).

Of alles gaat passen kun je wel halen uit die reviews van die mstech kastjes. Wanneer je en een SSD en een HDD en een full size optical gaat gebruiken past het misschien niet. Je kunt hiervoor in de plaats misschien een slim line optical gebruiken. Overigens zou ik hier nog wel even onderzoek naar doen (en de site goed checken).

[ Voor 74% gewijzigd door jaapsander op 03-05-2012 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SemperFidelis schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 10:50:
Omdat XBMC steeds beter loopt wil ik ook wel een HTPC gaan bouwen.
Ben niet erg bekend met onderdelen etc dus logischerwijze de BBG aangehouden.
Toen ben ik tot dit gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung Spinpoint HM161GI, 160GB€ 59,93€ 59,93
1Scythe Shuriken Rev. B€ 25,35€ 25,35
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 52,-€ 52,-
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 41,64€ 41,64
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 415,01

Ik heb zelf als harde schijven liggen dus die zijn niet nodig. Mijn wensen zijn XBMC (op Windows 7), surfen (vooral NBA.tv) en nog wat Office en echte oldskool games (dus alles voor 2005 :p).
Gaat dat hier mee lukken of is dit zelfs nog een beetje overkill?
Ik heb totaal geen interesse in 3D, dus kijk enkel 1080p en vooral 720p films en series.
Is voor jouw wensen een prima setup, alleen past er in de MStech kast geen ATX voeding, je moet hier een SFX voeding voor hebben: bijvoorbeeld pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt
G.Scholtens schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 10:52:
Geen idee of mijn vraag hier thuis hoort. Maar heb een htpc icm WIndows 7 ultimate. Deze is via HDMI aangesloten op een samsung lcd.

Echter moet ik nu zodra ik de htpc aanzet de tv handmatig op juist hdmi kanaal zetten. Volgens mij heeft dit iets met handshaking te maken. Kan ik dit probleem ook oplossen?
Nee, je vraag hoort hier niet thuis ;) En dat je de tv op het juiste kanaal moet zetten is normaal en heeft niets met handshakeproblemen te maken. Ik neem aan dat je graag wilt hebben dat dit automatisch gaat gebeuren zoals vroeger met Scart?

[ Voor 8% gewijzigd door jaapsander op 03-05-2012 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E2TK
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-09 11:09
jaapsander schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 09:29:
[...]

Is voor jouw wensen een prima setup, alleen past er in de MStech kast geen ATX voeding, je moet hier een SFX voeding voor hebben: bijvoorbeeld pricewatch: be quiet! SFX Power 300 Watt
In zijn bijgevoegde HTPC behuizing zit al een voeding van 350W ;)

[ Voor 21% gewijzigd door E2TK op 03-05-2012 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
@mark19942008
Je zou eens naar InWin behuizingen kunnen kijken. Ik heb afgelopen week een systeem in elkaar gezet met een BM639 behuizing, A4-3400, A75M-ITX en 2TB HDD. De behuizing kan je zowel staand als liggend gebruiken. Idle verbruikte dat systeem (zonder tweaks) zo'n 30W. Als je de fans in het bios op zijn laagst zet is het ook lekker stil (op de hoogste stand lijkt het of hij opstijgt :+ )
Hier een foto van een BM639 boven op een GD04 behuizing:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/EvU9Es.jpg?1

In de pricewatch is ook een goede review te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
E2TK schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 09:37:
[...]

In zijn bijgevoegde HTPC behuizing zit al een voeding van 350W ;)
Klopt, maar dat is wel 1 van slechte kwaliteit die ik persoonlijk snel zou vervangen
TheNymf schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 15:01:
[...]

Inwin voeding zijn toevallig geen b-merk voedingen. Dus die zal prima het vermogen kunnen leveren zoals gespecificeerd. 100W erboven zitten jtbs kan slim zijn bij een systeem dat 400 tot 500W verbruikt, maar bij een systeem dat tegen de 100W gaat verbruiken is 100W extra vermogen natuurlijk ook 100% extra vermogen. En dat is natuurlijk onzin.
TheNymf schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:31:
[...]

hmm ja. Helaas kan ik je niet vertellen hoe het gaat performen. Wel dat de A8 APU een behoorlijk goede videokaart bij zich heeft (een 6650D geloof ik), welke te upgraden is met een (goedkoop!) videokaartje, zoals de 67XX serie. Dit enabled ATI crossfire :)

edit: ik kan de serienummers van de ATI videokaarten mishebben :)
Kleine verbetering: Wanneer je de onboard GPU samen laat werken met een losse videokaart noem je dat hybridxfire. Dit is vooral nuttig wanneer je een low-mid end videokaart gebruikt. Uit benchmarks is gebleken dat een HD6670 of lager baad heeft bij hulp van de onboard GPU. Snellere kaarten hebben hier geen voordeel of juist nadeel bij.

[ Voor 86% gewijzigd door jaapsander op 03-05-2012 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafti
  • Laatst online: 11-11-2022

mafti

Kopyright Liberation Front

Beste Tweakers,

Graag wil ik ook een HTPC bouwen. Ik heb gekeken naar mediaspelers en andere soortigen HTPC's, maar ik vind ze meestal niet goed of mooi.
Alhoewel ik wel gecharmeerd ben van de look van Lenovo Q180, alleen die zie ik nog nergens in NL.

de volgende eisen heb ik in ieder geval:

- redelijk stil
- puur om films/series mee te gaan kijken op 720p/1080p kwaliteit
- een muziekje is leuk maar niet noodzakelijk
- niet te duur (max 500 euro)
- ook leuk om naar te kijken
- geen grote overkill
- hdmi
- optical out
- XBMC/Windows

het volgende heb ik vooralsnog uitgekozen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Samsung EcoGreen F4EG HD204UI, 2TB€ 119,-€ 119,-
1Samsung SH-B123L/BSBP (12x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 52,16€ 52,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 507,94

Onderbouwing
Mobo: compleet genoeg voor mijn behoeften denk ik.
HD: ik heb nog geen NAS, dus als "tijdelijke" oplossing een interne HD
Behuizing: ik heb gezocht, maar ik vind deze nog steeds een van de mooiste (streacom vind ik ook erg gaaf, maar wel veels te duur)
DVD/BR: ik heb zelf nog geen blue-ray, dus ook een leuke toevoeging
SSD: voor de snelheid/stilte
Memory: tsja, nodig geloof ik ;)

Mijn vragen voor dit setje:

- gaat het werken met elkaar?
- Past het?
- betere laternatieven?
- Kan het allemaal goedkoper? Ik weet dat de ms-tech redelijk duur is, maar LC-power vind ik persoonlijk lelijk.
- als ik de combi [asus f1a75-M, AMD A4-3400, Scythe] doe ben ik ongeveer even duur uit. Is dat beter of maakt het niet uit?
- is het geen overkill ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

mafti schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 10:09:
Beste Tweakers,

Graag wil ik ook een HTPC bouwen. Ik heb gekeken naar mediaspelers en andere soortigen HTPC's, maar ik vind ze meestal niet goed of mooi.
Alhoewel ik wel gecharmeerd ben van de look van Lenovo Q180, alleen die zie ik nog nergens in NL.

de volgende eisen heb ik in ieder geval:

- redelijk stil
- puur om films/series mee te gaan kijken op 720p/1080p kwaliteit
- een muziekje is leuk maar niet noodzakelijk
- niet te duur (max 500 euro)
- ook leuk om naar te kijken
- geen grote overkill
- hdmi
- optical out
- XBMC/Windows

[knip]

- betere alternatieven?
- Kan het allemaal goedkoper?
[knip]

- is het geen overkill ?
Gezien je wensen denk ik dat je misschien net zo goed af bent met een (mini) barebone van Zotac of Foxconn in het formaat van de Lenovo Q180. Foxconn, als voorbeeld, komt binnenkort op de markt met volledig fanloze aluminium barebone's met als basis de Intel D2700 of AMD E-450 chipset. Daarmee zouden je wensen behoorlijk ingevuld kunnen worden en dat moet voor het bedrag wat jij hierboven hebt staan zeker gaan lukken.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdlindenmark
Heeft iemand eigenlijk al eens gekeken hoe je eventueel tv kan opnemen met een htpc xbmc draaiend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mark19942008 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 12:12:
Heeft iemand eigenlijk al eens gekeken hoe je eventueel tv kan opnemen met een htpc xbmc draaiend?
\[DVB-C] Digitale kabel TV op de PC [DEEL 5]
En openelec heeft een aparte pvr build

[ Voor 6% gewijzigd door jaapsander op 03-05-2012 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdlindenmark
Ja maar daarvoor moet je naast xbmc nog een besturingssysteem draaien, en vraag me af of dit niet te zwaar word voor mijn systeem (BM639 behuizing, A4-3400, A75M-ITX en kleine ssd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mark19942008 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 16:35:
[...]

Ja maar daarvoor moet je naast xbmc nog een besturingssysteem draaien, en vraag me af of dit niet te zwaar word voor mijn systeem (BM639 behuizing, A4-3400, A75M-ITX en kleine ssd)
Zonder besturingssysteem heb je sowieso niets aan een "BM639 behuizing, A4-3400, A75M-ITX en kleine ssd" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdlindenmark
jaapsander schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 16:47:
[...]

Zonder besturingssysteem heb je sowieso niets aan een "BM639 behuizing, A4-3400, A75M-ITX en kleine ssd" ?
xbmc besturing zelf toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoTimeRemains
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

NoTimeRemains

I know

Hallo,

atm gebruik ik mijn desktop PC om te downloaden, voor opslag en om te streamen naar mijn mediaspeler, PlayOn HD. De PC is eigk bedoeld als game PC dus eigk onnodig energie verbruik. Ik ben niet ontevreden over de mediaspeler, maar XMBC vind ik best een mooie oplossing.

Eisen/wensen:
- iets waarmee ik SABNZBD, CouchPotato en Sickbear goed mee kan draaien/uitpakken/etc
- Full HD content (x264, BluRay ISO's, etc.) moet afspelen op mijn TV (via HDMI)
- Afspelen via iets zoals XMBC, oid
- Graag ook kan uitpakken, etc terwijl afspelen van video
- Opslag van video, muziek en foto's
- Energiezuinig omdat het 24/7 aan moet blijven.
- Eenvoudig te bedienen
- kleinere form factor waardoor het in mijn TV meubel past
- eenvoudig internetten (surfen, youtube, etc)

Ik heb al een aantal HDD's (2*2TB), verder heb ik niets. :( ;)

Is het dan handiger om te kijken voor een NAS die sabnzbd, etc. draait en de opslag regelt. En gewoon de PlayOn HD houden om af te spelen?

Is er een alles in een oplossing? Waar moet ik aan denken kwa hardware? Kosten? OS?

This is the Way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
Voor de duidelijkheid: xbmc is een programma. OpenELEC is een besturingssysteem dat effectief alleen bestaat uit xbmc. Daarnaast heb je nog xbmc voor Ubuntu en Windows.

TV kijken gaat hier perfect met deze setup en een TBS6981. Opnemen maak ik geen gebruik van maar dat zou ook gewoon moeten werken. OpenELEC heb ik al verschillende keren geprobeerd maar iedere keer liep ik weer tegen een onoplosbaar probleem op waardoor ik snel weer terug keerde bij xbmcbuntu. Kleine waarschuwing vooraf: Live TV i.c.m. met een cardserver aan de praat krijgen is waarschijnlijk niet zo makkelijk als het lijkt (geldt in mijn geval eigenlijk voor de meeste programma's :+ )

@NoTimeRemains
In principe kan je al die taken combineren in een HTPC/NAS combinatie (waarschijnlijk is hij dan niet super zuinig, maar altijd een stuk zuiniger dan je huidige desktop pc). Het gaat je dan alleen wat tijd kosten om alles te configureren (geldt eigenlijk ook voor een NAS als je Sickbeard etc. wil gebruiken). Een gewone NAS kan ook maar dan zit je nog steeds vast aan de PlayOn HD en mis je alle voordelen van xbmc.

[ Voor 19% gewijzigd door Snippo op 03-05-2012 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafti
  • Laatst online: 11-11-2022

mafti

Kopyright Liberation Front

hardware-lover schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 10:48:
[...]

Gezien je wensen denk ik dat je misschien net zo goed af bent met een (mini) barebone van Zotac of Foxconn in het formaat van de Lenovo Q180. Foxconn, als voorbeeld, komt binnenkort op de markt met volledig fanloze aluminium barebone's met als basis de Intel D2700 of AMD E-450 chipset. Daarmee zouden je wensen behoorlijk ingevuld kunnen worden en dat moet voor het bedrag wat jij hierboven hebt staan zeker gaan lukken.
Dank.
De Zotac valt bij mij af omdat ie lelijk is (imho)
Ik ben wel benieuwd naar die foxconn, is daar al meer info over, wat en wanneer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten21
Dat lijkt me overkill voor een HTPC (qua processor kracht).

Maarja, het is maar waar je zo'n pc voor wilt gebruiken natuurlijk. Als je ook wilt rarren/parren, etc. en je hebt het geld, dan kan je er elke processor inzetten zolang deze aan de 65W eis van de case voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

mafti schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 20:09:
[...]

Dank.
De Zotac valt bij mij af omdat ie lelijk is (imho)
Ik ben wel benieuwd naar die foxconn, is daar al meer info over, wat en wanneer?
Niet dat je er hier veel aan hebt maar in India zijn ze inmiddels geïntroduceerd, verwachting voor Nederland is afgegeven voor mei/juni.

Filmpje, en dan vanaf 1.12.

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vdlindenmark
Snippo schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 19:07:
[...]
TV kijken gaat hier perfect met deze setup en een TBS6981. Opnemen maak ik geen gebruik van maar dat zou ook gewoon moeten werken. OpenELEC heb ik al verschillende keren geprobeerd maar iedere keer liep ik weer tegen een onoplosbaar probleem op waardoor ik snel weer terug keerde bij xbmcbuntu. Kleine waarschuwing vooraf: Live TV i.c.m. met een cardserver aan de praat krijgen is waarschijnlijk niet zo makkelijk als het lijkt (geldt in mijn geval eigenlijk voor de meeste programma's :+ )
Met xbmcubuntu draai je dus ubuntu ook zo dat je er programmas op kan installeren?
Wat ik wil is eigenlijk digitaal tv kijken via de kabel. Geen schotel. Gewoon de tv kabel erin en ergens een smartcard(mag extern, liefste intern achter het klepje).
Ik zie dat die TBS6981 twee ingangen heeft, moet je deze beide gebruiken? En met welk programma gebruik jij het? Ik lees met deze kaart ook alleen maar wat over sataliet tv, ik wil dus digitaal

[ Voor 3% gewijzigd door vdlindenmark op 03-05-2012 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Defiler_
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-12-2020
Geachte tweakers,

Ik heb een lijstje voor mijn htpc setup gemaakt en zou graag willen weten of jullie "problemen" voorzien. Paar puntjes waar ik zelf nog mee zit:
  • Heb het geheugen gekozen vanwege CAS latency 7 (zal wellicht iets schelen). Het is alleen vergeleken met andere aanbieders wel er-rug goedkoop, er moet wel iets mis mee zijn! :) Ik kan echter niets negatiefs over het geheugen en de winkel terugvinden ...
  • Kan de A8 en de kast goed af met de gekozen koeler?
#ProductPrijsSubtotaal
1Sitecom CN-516 Bluetooth 2.0 USB Micro Adapter€ 6,95€ 6,95
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 102,90€ 102,90
1Silverstone Grandia GD05B€ 81,40€ 81,40
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,90€ 33,90
1Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)€ 45,32€ 45,32
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 41,94€ 41,94
2Corsair CMX4GX3M2A1600C7€ 21,05€ 42,10
1AMD A8-3850 Boxed€ 88,50€ 88,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 514,61

Alvast bedankt voor de genomen moeite!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippo
mark19942008 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 22:07:
[...]

Met xbmcubuntu draai je dus ubuntu ook zo dat je er programmas op kan installeren?
Inderdaad.
Wat ik wil is eigenlijk digitaal tv kijken via de kabel. Geen schotel. Gewoon de tv kabel erin en ergens een smartcard(mag extern, liefste intern achter het klepje).
Ik zie dat die TBS6981 twee ingangen heeft, moet je deze beide gebruiken? En met welk programma gebruik jij het? Ik lees met deze kaart ook alleen maar wat over sataliet tv, ik wil dus digitaal
Schotel is ook digitaal. :+
Die twee ingangen zitten er zodat je twee verschillende kanalen tegelijkertijd kan kijken. Je hoeft ze niet beide te gebruiken. Voor kabeltelevisie heb je DVB-C kaarten. Hier vind je meer info over kabeltelevisie op je PC. Zelf gebruik ik TVheadend.

@_Defiler_
Zo te zien gaat de koeler makkelijk passen in die kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NoTimeRemains schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 17:32:
Hallo,

atm gebruik ik mijn desktop PC om te downloaden, voor opslag en om te streamen naar mijn mediaspeler, PlayOn HD. De PC is eigk bedoeld als game PC dus eigk onnodig energie verbruik. Ik ben niet ontevreden over de mediaspeler, maar XMBC vind ik best een mooie oplossing.

Eisen/wensen:
- iets waarmee ik SABNZBD, CouchPotato en Sickbear goed mee kan draaien/uitpakken/etc
- Full HD content (x264, BluRay ISO's, etc.) moet afspelen op mijn TV (via HDMI)
- Afspelen via iets zoals XMBC, oid
- Graag ook kan uitpakken, etc terwijl afspelen van video
- Opslag van video, muziek en foto's
- Energiezuinig omdat het 24/7 aan moet blijven.
- Eenvoudig te bedienen
- kleinere form factor waardoor het in mijn TV meubel past
- eenvoudig internetten (surfen, youtube, etc)

Ik heb al een aantal HDD's (2*2TB), verder heb ik niets. :( ;)

Is het dan handiger om te kijken voor een NAS die sabnzbd, etc. draait en de opslag regelt. En gewoon de PlayOn HD houden om af te spelen?

Is er een alles in een oplossing? Waar moet ik aan denken kwa hardware? Kosten? OS?
Lastige vraag, qua energiezuinigheid en plaats voor opslag zou ik zeker een NAS aanbevelen. Zolang je een model heb welke je kunt configureren zodat het SABNZB, couchpotato enz kan draaien ben je al een heel eind. Echter kun je dan nog steeds niet eenvoudig internetten enz en je kunt geen gebruik maken van XBMC.

Voor een NAS HTPC combi kun je dan gaan denken aan een Brazos setup (E350 of E450). Deze kastjes zijn relatief energiezuinig en prima in staat om HD video af te spelen. Echter is dit wel veel configureren (wil je hapervrij kunnen afspelen en parren/rarren dan moet je toch het 1 en ander instellen).

Je kunt natuurlijk ook beide doen, een aparte NAS en een HTPC, maar dit is prijstechnisch natuurlijk wel de duurste oplossing.
_Defiler_ schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 23:46:
Geachte tweakers,

Ik heb een lijstje voor mijn htpc setup gemaakt en zou graag willen weten of jullie "problemen" voorzien. Paar puntjes waar ik zelf nog mee zit:
  • Heb het geheugen gekozen vanwege CAS latency 7 (zal wellicht iets schelen). Het is alleen vergeleken met andere aanbieders wel er-rug goedkoop, er moet wel iets mis mee zijn! :) Ik kan echter niets negatiefs over het geheugen en de winkel terugvinden ...
  • Kan de A8 en de kast goed af met de gekozen koeler?
#ProductPrijsSubtotaal
1Sitecom CN-516 Bluetooth 2.0 USB Micro Adapter€ 6,95€ 6,95
1Western Digital Caviar Green WD20EARX, 2TB€ 102,90€ 102,90
1Silverstone Grandia GD05B€ 81,40€ 81,40
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,90€ 33,90
1Logitech Cordless Mediaboard Pro (Qwerty)€ 45,32€ 45,32
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 41,94€ 41,94
2Corsair CMX4GX3M2A1600C7€ 21,05€ 42,10
1AMD A8-3850 Boxed€ 88,50€ 88,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 514,61

Alvast bedankt voor de genomen moeite!
Wat het geheugen betreft, deze is alleen bij 1 winkel meer dan 2x zo goedkoop, dus hou er rekening mee dat de desbetreffende winkel en foutje heeft gemaakt en je het geheugen niet kunnen leveren voor die prijs. Overigens heeft CAS 7 geheugen totaal geen nut (voor een HTPC). Voor de zekerheid en om vertraging te voorkomen zou ik gewoon CAS 9 1600MHz geheugen nemen.

Verder geef je aan dat je een HTPC wilt gaan bouwen, alleen geef je niet echt aan wat je specifiek met de HTPC gaat doen. Voor standaard HTPC gebruik (HD films afspelen, downloaden, youtube enz.) heeft een A8 APU totaal geen meerwaarde tov een A4 CPU. Alleen als je af en toe een (grafisch intensief) spelletje gaat spelen heeft het nut om een A8 te nemen.

De voeding uit de bgg is een prima ding, alleen zou een 300W voeding beter tot z'n recht komen doordat deze efficiënter is bij een typische belasting van deze setup.

Zelf heb ik ook een logitech mediaboard en deze bevalt goed, maar heb je al eens gedacht aan een pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard is goedkoper en je hoeft geen losse bluetooth adapter te kopen.

[ Voor 56% gewijzigd door jaapsander op 04-05-2012 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastadont
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17-09 17:42
Snippo schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 09:37:
@mark19942008
Je zou eens naar InWin behuizingen kunnen kijken. Ik heb afgelopen week een systeem in elkaar gezet met een BM639 behuizing, A4-3400, A75M-ITX en 2TB HDD
volledig mee eens... ze zien er zelfs nog redelijk uit ;)
Pagina: 1 ... 91 ... 93 Laatste

Dit topic is gesloten.