Na een week research (ken je dat, dat je hangend op de eettafel met je hoofd ondersteund door je niet muishand met spleetogen naar je scherm aan het turen bent tot en erachter komt dat je met de resterende uren niet genoeg slaap gaat hebben? Ik wel ;-) denk ik dat ik een aardig idee heb waar ik mijn zuurveriende geld aan uit ga geven.
Maar input van de kenners is zeer welkom!
Uitgangspunten:
- max 550 euro.
- Browsing/Office/etc.
- Zo klein mogellijk maar wel betrouwbaar en stil.
- Streamen/Filmpje kijken etc.
en de irritante:
-zeker geen hardcore, maar ik bewerk nog weleens wat Foto's in Photoshop
Nu weet ik dat de laatste nagenoeg geen plaats heeft in een HTPC opstelling, maar omdat ik toch voornamelijk uit dit topic de meest bruikbare info gehaald heb leek dit me de beste plek.
Ik heb al: SATA2 HD 3,5 en een 5,25 DVD writer.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Asrock A75M-ITX | € 67,- | € 67,- |
1 | Microsoft Windows 7 Home Premium (NL OEM 64bit) | € 85,- | € 85,- |
1 | In Win BP655 | € 48,40 | € 48,40 |
1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 33,40 | € 33,40 |
1 | AMD A8-3870K Black Edition | € 99,90 | € 99,90 |
1 | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 105,66 | € 105,66 |
1 | Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile | € 45,32 | € 45,32 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 484,68 |
De onderbouwing:
ASRock mobo: ITX voor de vormfactor, en heeft alle noodzakelijke aansluitingen :SATA600, USB3, HDMI en Optical out.
W7: XP OEM hangt aan mijn oude mobo en moet een beetje met de tijd meegaan (hoewel ik geloof ik niet rouwig hoef te zijn Vista overgeslagen te hebben ;-) )
InWin bp655: Kleine form factor, minimale inhoud, 5,25+3,5+2,5 maar past dit allemaal en kan hij stil zijn?
Big Shiruken: Lees ik veel goede berichten over en past beter in een kleine Form Factor case als een Mugen die ook stil en goede koeling bied.Maar of hij in de case past??? ik vrees dat de 5,25 bay (of eigenlijk de stekkertjes) in de weg kunnen zitten.
AMD A8: Zonder Photoshop had ik de A4 genomen, maar omdat ik begreep dat dit nog wel wat processorkracht vraagt, toch maar een flinke stap hoger. Het alternatief zit in een i3 of i5 maar de laatste is een stuk duurder en de GPU van de Liano is een stuk beter. Dus hier ligt een afweging (iedereen die hierover iets zinnings kan zeggen: graag!)
SSD: Komt overal goed uit de bus (alternatief, samsung 830 of intel 330) en gaat hopelijk ook voor wat snelheid zorgen in het besturingssysteem. (hoewel het voordeel van de scratchdisk in Photoshop dan weer op een andere schijf zou moeten staan, dus die wellicht voor de toekomst (als de kast, nut en budget het toelaat ;-) )
Intern geheugen, 8 GB ipv 4 ivm photoshop, en 1600 omdat dit makkelijke winst bij liano oplevert. en Low profile omdat de cpu koeler er waarschijnlijk overheen moet.
Concrete hulp/tips/inzichten over volgende zaken zouden super zijn:
- Zou de 200W voeding van de BP655 deze config trekken? of moet ik met dergelijke belasting naar een lagere TDP CPU?
- Zou de big Shiruken passen? En genoeg koeling geven in deze kast?
- Of moet ik toch aan een grotere voeding en/of grotere kast?
- Zou photoshop nog een beetje goed draaien op deze config? of zou de overstap naar een Intel based wat brengen ? (wat betekent dat ik met HD3000 qua GPU achteruit ga en hoe zou een I3 zich verhouden tot de A8 overall? ) De I5 is ook een mogelijkheid maar hiermee ga ik het budget waarschijnlijk niet redden, en zal er wellicht in de toekomst een Graka bij moeten om nog een beetje low level te gamen, hetgeen de eisen aan de kast ook weer groter zou maken…..
Kortom jullie input wordt zeer gewaardeerd!!