[HTPC] Samenstellen en functie/configuratie vragen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49
Beste tweakers,

Al bijna een jaar gebruik ik een WD Elements Play 1TB, prima apparaat maar het is tijd voor iets met meer functionaliteit. Ik zat daar bij te denken aan een Popcorn Hour C-200 of een htpc. Vanwege cosmetische redenen en de mogelijkheid tot uitbreiding spreekt een htpc met daarop XMBC mij daarom het meeste aan.

Wat wil ik met de hptc doen?
- Film kijken
- Wanneer mogelijk een usenet client gebruiken.

Wat moet de htpc kunnen?
- Alle gangbare video en containerformaten afspelen, waarbij meestgebruikt 720p en 1080p.
- 5.1 optisch uit kunnen geven (spdif), wanneer mogelijk AC3/DTS voor externe receiver.
- Mooie GUI met thumbnails die automatisch bij de file gezocht worden, dus geen handmatige plaatsing.
- Bedienbaar zijn met afstandsbediening.
- Wanneer een geïntegreerde usenet client mogelijk is, bij opstarten htpc gelijk xmbc starten.

Omdat er geen bijster groot budget is voor de htpc ben ik het internet af gaan zoeken naar samenstellingen (ik heb weinig hardware ervaring, Apple gebruiker :9 ). De samenstelling die me daarbij prijstechnisch het meeste aanstaat is:Waarbij ik de harde schijf voordelig over kan nemen van een vriend welke hem pas een aantal maanden geleden gekocht heeft maar overgestapt is naar een laptop. :D

Een disk drive hoeft er van mij niet in, die ga ik toch niet gebruiken. Voor een eventuele installatie via cd/dvd heb ik nog een drive liggen uit een oude computer (2001/2004) die ik er tijdelijk even aan kan hangen.

Heb je aanmerkingen op het geheel, of kunnen er dingen beter binnen dezelfde prijs? Dan hoor ik dat graag!

Besturingssysteem
Hier ben ik nog niet uit, het moet met niet al te veel kennis goed te bedienen zijn. Nu is via een terminal invoeren geen ramp, maar liever niet. Daarnaast wil ik graag dat het stabiel is. Welk besturingssysteem is hierbij aan te raden?

Media afspelen zelf
Hierbij heb ik m'n oog laten vallen op XMBC, omdat het er goed en gebruiksvriendelijk uit ziet en zover ik kon vinden alles doet wat het moet doen. Ik heb daarnaast in een review hier op Tweakers gelezen dat de afstandsbediening welke bij de behuizing zit, prima werkt met XMBC. Waarschijnlijk moet ik dan nog wel enkele plugins installeren, maar dat mag geen probleem zijn. Heb je een beter voorstel? Dan hoor ik dat graag!

Geluid
Gaat dit geheel veel geluid maken als het aanstaat? De twee meest gebruikelijke situaties zijn:
  • Usenet client aan, weinig omgevingsgeluid/tv aan/koptelefoon op.
  • Tijdens het film kijken met de receiver aan.
Plaatsing
Het geheel komt bovenop een receiver te staan, maar beiden krijgen genoeg ruimte om warmte kwijt te kunnen.

Tips, tops, aanmerkingen en verbeteringen?
Ik hoor het graag! :)

My middle finger salutes you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

Gewoon hier even vragen:

[BBG aanschaf] HTPC

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barktus
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 21:49
Oei, dat ik over dat topic heen heb gekeken. :P Dan ga ik dit daar wegzetten en mag dit topic weer dicht.

My middle finger salutes you.