Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSelfishGene
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Oke, ik ben behoorlijk gefrustreerd en op zoek naar advies over mijn nieuwe htpc (waarvoor ik redelijk diep in de buidel heb getast).
Ik probeer de volgende setup aan de praat te krijgen:
- Streacom FC50D case
- Streacom PicoPSU 150W
- Asrock A75 Pro4-M
- AMD A6-3500 APU
- Crucial Ballistix Tactical 4GB DDR3 1866mhz
- Samsung SSD 830 - 64GB
- Sony Optiarc BC-5600s slimline bluray drive (nog niet aangesloten)
- Win7 64 bit

De PicoPsu lijkt de enigste optie voor deze kast maar lijkt onvoldoende power te leveren, het systeem reboot af en toe spontaan (kernel-power event in event viewer), ook kan de reboot getriggerd worden door de performance rating tool te draaien.
Stappen reeds genomen:
- Eerst getest met Gigabyte GA-A75-UD2H maar deze zou volgens reviews redelijk veel energie vragen, daarom omgeruild voor de Asrock (hier op tweakers werd de ATX versie van dit mobo als een van de zuinigste aangemerkt)
- Getest met 1 reepje en met een ander merk (OCZ) ram
- Getest met een ATX PSU van 750 watt, hierbij werkt alles als een zonnetje
- Hierna de PicoPSU geruild voor een ander exemplaar in de hoop dat het een defect was helaas blijkt ook bij de nieuwe picopsu het systeem spontaan te crashen/rebooten.
- Nog wat geprutst met undervolting van ram en apu maar dit lijkt ook niets op te lossen.

Op de streacom site staan links naar reviews op tomshardware.de en techpowerup.com waar deze behuizing+psu geriewed worden met soortgelijke setups, blijkbaar had men daar niet dit probleem). De supportman van Streacom kwam met het idee om het mobo te ruilen voor een ASRock A75M welke bij Tomshardware werd gebruikt. Uiteraard wil ik als dit de oplossing is (wat ik van ganser harte hoop) wel wederom terug naar de winkel maar ik ben er niet meer helemaal gerust op dat het dan gaat werken.

Kortom, ik weet het niet meer :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-07 08:07
Je geeft zelf de oplossing, dus wat is het probleem.
Een andere zwaardere voeding is de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSelfishGene
  • Niet online
Ah, dat ik erbij moeten vermelden. De kast biedt geen plek voor een standaard ATX psu, alleen een PicoPsu (zie product links)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notehoutelade
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
kastje ruilen voor een groter exemplaar waar wel een andere voeding in past? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-07 11:58
Het vreemde is dat 150W ruim voldoende zou moeten zijn voor deze setup, volgens mij. Je hebt een pico psu in de behuizing en vervolgens een adapter er aan hangen toch? En beide zijn al een keer vervangen geweest voor nieuw exemplaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSelfishGene
  • Niet online
Ja, ik heb de picopsu+adapter (is een streacom kit, zie gelinkt produkt) volledig omgeruild voor een ander exemplaar. Nou zou deze ook gaar kunnen zijn maar dat is op zn minst vreemd toch?

@Notehoutelade, ik wil graag deze set aan de praat krijgen...

[ Voor 14% gewijzigd door TheSelfishGene op 29-03-2012 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
Geprobeerd de voltage van het geheugen juist wat te verhogen, hij draait op 1866 mhz en heeft wellicht net wat meer nodig?

Misschien dat er teveel spanningsverschillen bij de 150W optreden waardoor hij eruit klapt. Ik wist trouwens niet eens dat er PICO psu's hoger dan 120 bestonden. Ikzelf gebruikte altijd 120 Pico en 80 W adapter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSelfishGene
  • Niet online
Het ram vraagt volgens specs 1,5v en dat krijgt het nu. Ik heb nog niet geprobeerd om dat te verhogen...
Voor mij is het hele picopsu verhaal sowieso nieuw, nog niet eerder mee gewerkt (het leek allemaal zo mooi). Ik zag bij mini-box dat er ook nog een 160W variant is, maar verder dan dat gaat het volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
Probeer het eens op 1,55v. Nooit geschoten is altijd mis.

Blijft vreemd, je hebt toevallig geen energiemeter bij de hand? om te kijken of die voeding wel echt aan zijn max zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSelfishGene
  • Niet online
Oké, ik heb het even getest. Helaas geen beter resultaat. Energiemeter heb ik helaas niet bij de hand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Krijgt die PicoPSU wel genoeg koeling?
Wat voor airflow heb je door de kast / langs de PicoPSU?

Ben ik nou zo dom of zijn jullie nou zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamzero456
^ Goed punt.
Heb je de boel ook eens buiten de behuizing getest? Want de ATX voeding die moest erbuiten, miss dat de pico psu kortsluiting veroorzaakt op een bepaald punt binnen de behuizing en zichzelf uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oosterhofjf
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:29
Kleine kans, maar zijn de temperaturen stabiel?

Zit er ook nog een patroon in het uitvallen? Bijvoorbeeld na 5 minuten of na bepaalde programma's? Als je bijvoorbeeld een stresstest doet op de cpu en dan meteen uitvalt, is de voeding gewoon te zwak. Volgens mij moet 150 watt wel voldoende zijn voor deze set up. Kan misschien nog schelen als het een A of B merk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik denk dat de voeding niet voldoende is.

Volgens deze specificatie,
http://www.guru3d.com/article/amd-a6-3500-apu-review/8

gebruikt deze chip idle 93 watt, en als deze een beetje begint te lopen dan loopt deze al tegen de 140 watt aan.
38 en max 85 voor het systeem.

Zelf heb ik ook een kleine voeding van max 100watt,
en de kabels zijn zo ingesteld dat deze maximaal 60 watt per kabel kunnen leveren, of ik moet kabeltjes aan elkaar solderen.

Zou het bord eens keer op een gewone voeding testen,
maar de kans is buitengewoon groot dat de voeding niet toereikend is. Onder load trek je het sowieso niet aangezien andere onderdelen ook voeding hebben, al is het minimaal.

Ze hebben daar dus een GPU bijgeprikt.

[ Voor 6% gewijzigd door Iblies op 29-03-2012 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-07 16:04

GreyGhost

Het is een spook

Iblies schreef op donderdag 29 maart 2012 @ 23:17:
Ik denk dat de voeding niet voldoende is.

Volgens deze specificatie,
http://www.guru3d.com/article/amd-a6-3500-apu-review/8

gebruikt deze chip idle 93 watt, en als deze een beetje begint te lopen dan loopt deze al tegen de 140 watt aan.
Dat zijn de waarden voor met een losse grafische kaart erbij, 38 idle / 85 load zijn de waarden voor alleen CPU met onboard GPU, ook niet laag, maar zou toch voldoende moeten zijn lijkt me.

Je weet zeker dat de adapter wel 150 watt aan kan? Anders inderdaad checken met een energiemeter wanneer het mis gaat.

[ Voor 5% gewijzigd door GreyGhost op 29-03-2012 23:48 ]

For I am grey, between the darkness and the light

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSelfishGene
  • Niet online
@Jaap en Lamzero456: de picopsu is volledig passief en krijgt geen extra koeling, op dit moment ligt het allemaal nog los in een testopstelling op mijn bureau. Het idee is om een volledig passief gekoeld systeem te bouwen.
@Oosterhofjf: Temps lijken wel stabiel, patroon heb ik nog niet echt kunnen ontdekken, soms ook gewoon bij openen browser maar sowieso dus te triggeren bij het draaien van de performance rating. Ik weet overigens niet wat de kwaliteit van de Streacom Picopsu is.
@GreyGhost: ik kan proberen een meter voor het stopcontact te plaatsen (?) om te zien hoeveel stroom de voeding trekt (moet ik er eerst een kopen dit weekend), volgens de specs is het inderdaad 150W.

Wat ik overigens nog steeds niet zo goed snap is dat ze in deze test (duits alert) ongeveer dezelfde setup hebben, blijkbaar zonder issues...

[ Voor 14% gewijzigd door TheSelfishGene op 30-03-2012 08:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToWi1989
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-07 14:10
Heeft dit er niet gewoon mee te maken dat de pico psu slechts 1x 4pin connector voor cpu heeft? Hij kan totaal misschien wel 150w leveren, maar misschien is het deel wat daarvan naar de CPU gaat gewoon te weinig.

Zoals je zelf aan gaf werkt een normale atx voeding wel gewoon, dus zou ik ook niet verder zoeken dan dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-07 18:15

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

hoeveel wat is de adapter? naar mijn idee is jouw adapter te zwak (mogelijk 60w)

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSelfishGene
  • Niet online
@TomWinkelmolen: is ook door mijn hoofd geschoten, maar aan de andere kant zou volgens Asrock de mobo ook met een 4pins connector kunnen werken. (Snap overigens niet zo goed hoe het werkt).
Volgens de sticker op de adapter levert ie 150W, ik zou dat dus kunnen testen met een energiemeter tussen de adapter en het stopcontact? Of is dat niet de manier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToWi1989
Dat klopt ja, een enkele 4 pins zou in principe moeten werken, maaaaaaarrrrrr de vraag is natuurlijk hoeveel stroom die pico psu naar je 4 pins connector stuurt. Dit is best te meten overigens.

Ik kan mij best voorstellen dat daar je probleem zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkessels87
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-06 11:19
geprobeerd de A6 te underclocken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSelfishGene
  • Niet online
@Tom: hoe meet je zoiets?
@John: nog niet, wel undervolten, zijn redelijk wat waardes aan te passen en ben op dat vlak nog niet helemaal thuis helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToWi1989
Zet in je bios de cool 'n quiet eens uit (zie "Please note that enabling this function may reduce CPU voltage and memory frequency, and lead to system stability or compatibility issue with some memory modules or power supplies" in de handleiding), en limit je cpu eens op bijv. max 2 cores.

Ik heb inmiddels een aantal fora afgezocht, en zij hebben geen probleem met het gebruik van pico psu's (van 90 tot 120 watt) icm een a6-3500, dus een vermogensprobeem zou het eigenlijk niet moeten zijn. Je zou wel kunnen proberen een ANDERE pico psu te kopen, en het geld van je huidige terugvragen gezien al de problemen.

[ Voor 36% gewijzigd door ToWi1989 op 30-03-2012 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSelfishGene
  • Niet online
Ik zal je suggesties vanavond na het werk proberen... Cool dat je ook even elders hebt gezocht, ik krijg ook elke keer het idee dat het eigenlijk voldoende zou moeten zijn als ik reviews en soortgelijke setups zie. Aan de andere kant heb ik de picopsu natuurlijk al een keer geruild. Ik zou natuurlijk een andere van mini-box kunnen proberen maar zeker de 160-XT/200W variant is niet zo goed verkrijgbaar in NL. Ik ga nog es googlen.

Edit: ook hulp van Asrock ingeroepen, die waren snel met reactie. Gaven aan dat in de tomshardware.de review een A75M-HVS ITX mobo is gebruikt. Deze zou volgens Asrock moeten kunnen werken met een 150W psu... Ik kan me echter slecht voorstellen dat dit mobo zo veel minder stroom vraagt dan de A75 Pro4-M... Zou natuurlijk leuk zijn als dit inderdaad de oplossing zou zijn.

[ Voor 33% gewijzigd door TheSelfishGene op 30-03-2012 15:19 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSelfishGene
  • Niet online
@Tom: ik heb nog het een en ander geprobeerd met oa cool 'n quiet disablen. Ook geen succes. Aangezien ik nu geen goede middelen heb om de psu verder te testen heb ik ook dit moederbord maar terug gebracht. Kijken of ik aan de ITX variant kan komen en maar hopen dat die wel gaat werken.... Balen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Laatst online: 29-06 12:00
Ik heb een Nexus Case, MSI E450 met APU en 4GB RAM en 80GB SSD en DVD DRIVE en windows 7 en ik gebruik een Pico PSU van 50W en alles werkt prima.

Is je adapter wel goed voor de juiste waardes ?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSelfishGene
  • Niet online
adapter zou 150 watt moeten leveren, ik heb niet een meter om dit te testen maar het is al het 2e exemplaar (evenals de picopsu). Zou wel erg toevallig zijn als het 2x een gebrekkige psu zou zijn (niets is uitgesloten nauturlijk). Ik hoop dat het probleem ligt dat een 150w psu te weinig biedt voor een matx mobo. Ik zit er aan te denken om nog even de A75M-HVS te testen maar heb deze nog niet aangeschaft omdat ik zit twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToWi1989
Aangezien je zelf zegt dat het met een normale PSU wel werkt is het nogal vreemd om te denken dat het aan je moederbord zou liggen. Ik zou gewoon die pico psu terugsturen, en een compleet andere proberen (ander merk). Ik heb al verschillende dingen gelezen van mensen met met een soortgelijk systeem die geen probleem hebben met voedingen van 90-120 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:22
150W moet meer dan genoeg zijn voor je set,probeer het eens met een reepje ram.

Kijk ook eens in dit duits forum waar sommige zelfs rond de 10W idle zitten:

http://www.hardwareluxx.d...-fm1-beispiel-799083.html

En op Tweakers zitten ze op 34W idle/143W stressed met een 330W bronze voeding:

reviews: Vijf A75-moederborden naast elkaar

[ Voor 30% gewijzigd door audiojunk op 01-04-2012 00:14 ]

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSelfishGene
  • Niet online
Tja Tom en Audiojunk. Eigenlijk zeggen jullie hezelfde wat ik ook eigenlijk al dacht.... Het ZOU gewoon moeten werken. Ik heb onder meer door de tweakers review juist de keuze voor het mobo gemaakt. Leek mij allemaal dus in orde. Zou het dan echt zo zijn dat ik tot 2x toe een slecht exemplaar picopsu heb ontvangen? Het is echt vreemd dat het bij andere dus wel werkt idd. Het vervelende is dat ik natuurlijk niet verschillende picopsu's (en mobo's heb liggen) en daarvoor dus telkens naar de winkel moet) argh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Heb je wel een 12V ATX power connector op je Pico?(en aangesloten op je moederbord)

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToWi1989
Het gebeurd zo vaak (vooral bij goedkopere b-merk voedingen) dat het opgegeven vermogen bij lange na niet geleverd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
ff een qoute uit het duitse forum:

Testsystem

APU: AMD A6-3670 BE (Llano B0), VID 1,025V / 1,4125V
Mainboard: Gigabyte GA-A75N-USB3 (ITX), Bios F1
RAM: 2 x 4GB Mushkin DDR3L-1600@1333Mhz (~1,19V)
SSD: Corsair P64 64GB
NT#1: PicoPSU-80-WI-32V (rot)
NT#2: 80W AC-Adapter (Morex PJF80-PSADP)
Kühler: AM2 Boxed-Kühler (45W TDP Modell) + 80mm Noctua
Tastatur: Cherry Cymotion Pro (USB)
Maus: Logitech OEM RX 250 (USB)

BS: Windows 7 Pro (64-bit)
Treiber: Catalyst & AHCI-Treiber 11.??
Energiemonitor: NZR No-Energy (SEM 16)

Zusätzliche Einstellungen: C6 State aktiviert, AHCI aktiviert, VDIMM(RAM)@~1,190V, FCH-V(Chipsatz)@0,900V, VDDP-V(PCIe)@1,000V, CPU-NB@Default -0,250V, Vcore@0,725V (Idle), Energiesparplan "Energiesparmodus" zwecks Sound on Demand -> 1,2W Ersparnis (da stromhungriger ALC889); Lüfter im Idle off (Passiv-Modus)

Idle-Werte

Idle -> 10,8W
Idle (Energy Check 3000) -> 9,8W
Idle (USB3.0 deakt.) -> 10,5W
Idle (zusätzl. Monitor off) -> 10,2W

Ohne Tweaks sind es ca. 14,5W im Idle, aber das ist auch abhängig davon was man als Tweak ansieht. Mein Mushkin-RAM z.B. ist auf 1,35V spezifiziert, der Energiesparmodus legt die Sound-Chip automatisch schlafen, und Passiv-Kühlung kann man auch so oder so sehen.

Is dus met een 80W PicoPSU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSelfishGene
  • Niet online
@audiojunk: ja, die zit er wel op.
@Tom: kan ik inkomen, deze pico was echter niet heel goedkoop, hoewel het natuurlijk nog steeds rommel kan zijn ;) Misschien zijn die van minibox beter...
@audiojunk: Tja, als je dat leest zou je helemaal zeggen dat het echt geen probleem zou moeten zijn he? Het enige wat ik echt afwijkened zie is een ITX ipv mATX mobo, ik kan alleen niet echt achterhalen of dat veel verschil maakt in energiegebruik. En daarnaast heeft hij hij veel getweakt natuurlijk, maar zelf zonder die tweaks denk ik dat zijn setup wel werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheSelfishGene
  • Niet online
Oke, nieuwe update, helaas heeft het door drukte allemaal wat langer geduurd.
Uiteindelijk ben ik teruggegaan naar de winkel om de setup door te lichten. Zoals we hier eigenlijk ook dachten was het inderdaad wederom de PicoPSU die voor probleemde zorgde onder load. Al het geruil van moederborden (op aanwijzing van Streacom :| ) was dus nutteloos. Bij het testen in de winkel hebben ze 4 (!) verschillende exemplaren van dit model psu moeten testen voor er een gevonden werd welke zich onder load ook goed hield. Inclusief mijn eerdere omruiling maakt dit dus exemplaar 6. Gelukkig werkt het nu maar ik heb grote twijfels bij de kwaliteit van dit product (het schijnt overigens vaker voor te komen bij deze pico's). De kast is gelukkig wel heel degelijk (en mooi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 307788

Van BeQuiet heb je ook 350w voedinkjes die heel klein zijn :-) Voor zulke kastjes.

Be-Quiet SFX 3.2 PSU 350W

en

Be-Quiet TFX 2.3 PSU 300W

Misschien nog wel meer modellen.

Edit:
ff picopsu opgezocht, nevermind

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 307788 op 17-04-2012 14:16 ]

Pagina: 1