Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:15
Crazy D schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 07:41:
Nee maar ik ben er 3 x over begonnen bij mijn accountant en 3 x begon ze te huilen :D Grootste probleem met de FOR is dat zodra ja stopt, of zodra je een jaar (bv door ziekte) het urencriterium niet haalt, het geld vrijkomt en je de belasting moet betalen. Het klinkt aantrekkelijk om mooi een paar 1000 euro extra van de winst af te mogen halen, maar het is wel een behoorlijk risico om dat via de FOR te doen. Misschien verwoord ik het niet helemaal juist, maar haar advies was een paar keer heel duidelijk: niet doen. Regel pensioen of lijfrente, maar geen FOR regeling gebruiken....
Ik stop het geld van de FOR bij brand new day in de lijfrente.

Belasting zal je toch een keer moeten betalen en als het goed is leg je dat geld ook daadwerkelijk opzij. Dan lijkt mij vrij weinig aan de hand qua kunnen betalen?

Of mis ik wat ;)

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:50
@Wimlem Jij niet. Maar die FOR schijnt vaak gebruikt/misbruikt te worden voor consumptiegoederen en vakanties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:48

Crazy D

I think we should take a look.

Wimlem schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 09:04:
[...]

Ik stop het geld van de FOR bij brand new day in de lijfrente.

Belasting zal je toch een keer moeten betalen en als het goed is leg je dat geld ook daadwerkelijk opzij. Dan lijkt mij vrij weinig aan de hand qua kunnen betalen?

Of mis ik wat ;)
Normaal (als je tot je pensioen zelfstandige blijft) wordt het pas uitgekeerd als je "oud" bent. Met de kans dat je dan wat minder verdient en in een lagere schaal zit. Als je opeens al dan niet gedwongen wordt om te stoppen volgend jaar met je bedrijf, ben je geen ondernemer meer, geldt die regeling niet meer, komt het geld op dat moment vrij en moet je dan lappen. Als je moet stoppen met je bedrijf is de kans groot dat het niet zo goed ging, waardoor je misschien noodgedwongen dat geld al hebt moeten aanspreken, of het wel erg hard nodig hebt. En als je op dat moment de belasting over dat volledige bedrag moet betalen kan dat best weleens verkeerd uitkomen zeg maar.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Crazy D schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 07:41:
Nee maar ik ben er 3 x over begonnen bij mijn accountant en 3 x begon ze te huilen :D Grootste probleem met de FOR is dat zodra ja stopt, of zodra je een jaar (bv door ziekte) het urencriterium niet haalt, het geld vrijkomt en je de belasting moet betalen. Het klinkt aantrekkelijk om mooi een paar 1000 euro extra van de winst af te mogen halen, maar het is wel een behoorlijk risico om dat via de FOR te doen. Misschien verwoord ik het niet helemaal juist, maar haar advies was een paar keer heel duidelijk: niet doen. Regel pensioen of lijfrente, maar geen FOR regeling gebruiken....
Als de account niet heeft gewezen op de mogelijkheid om je FOR af te storten naar een pensioenrekening (a la Brand New Day) en daarmee de FOR van je balans te halen, dan zou ik maar snel een andere Accountant zoeken. De incompetentie druipt er dan wat mij betreft vanaf.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:03
Wellicht al vaker langsgekomen, als dat zo is excuses. Ik twijfel tussen Knab en Bunq. Beide relatief goedkoop en bij beide kan je gratis extra rekeningen openen.

Wat zijn hier de ervaringen?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:15
poehee schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 11:22:
[...]

Als de account niet heeft gewezen op de mogelijkheid om je FOR af te storten naar een pensioenrekening (a la Brand New Day) en daarmee de FOR van je balans te halen, dan zou ik maar snel een andere Accountant zoeken. De incompetentie druipt er dan wat mij betreft vanaf.
Wat heeft die constructie via de FOR voor voordeel boven het regelen via box 1? Via box 1 is volgens mij fiscaal gunstiger ivm de 14% MKB-winstvrijstelling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49
c-nan schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 17:55:
Wellicht al vaker langsgekomen, als dat zo is excuses. Ik twijfel tussen Knab en Bunq. Beide relatief goedkoop en bij beide kan je gratis extra rekeningen openen.

Ik heb Knab, bevalt prima. Vooral de 1000 gratis transacties (meen ik) is een mooie start. Bij de rabobank betaalde ik zo tussen de 35 en 50 euro per maand afhankelijk van de transacties. Nu betaal ik 5 euro per maand en dat is het.

Edit: geen ervaring met Bunq

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Ik wil helemaal geen pensioen. Ik wil financieel onafhankelijk worden in box 3. Oftewel alle vrijheid om niet te hoeven werken en geen fiscale belemmeringen waarbij ik er pas op m'n 70e bij kan :)

En de FOR helpt om de belastingdruk te drukken zolang ik nog werk voor m'n eten. Kan ik dat mooi investeren in een passieve inkomstenbron.

En mocht ik ondernemer blijven tot ik oud ben dan heb ik tzt de stakingsaftrek om de vrijgevallen FOR te compenseren zonder dat ik weer naar box 1 moet overstappen met lijfrente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Stakingsaftrek is helaas maar 3610 euro maximaal. Daar ga je geen jarenlange FOR opbouw mee compenseren.

Verder kan ik me wel vinden in wat je schrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Ik was inderdaad even in de war met de extra lijfrentepremieaftrek. Dan kun je de reserve (mits cash aanwezig) omzetten in een periodieke uitkering zodat de belastingheffing ook periodiek is.

Volgens mij is er ook nog een mogelijkheid om je eenmanszaak geruisloos om te zetten naar een bv. Hierbij valt de FOR vrij, maar de lijfrente kun je weer bij je nieuwe bv inkopen...

Of gewoon afrekenen over de vrijgevallen FOR en dan belasting middelen over 3 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• usernamerandom
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 24-08 18:23
Einde van mijn eerste opdracht zit er aan te komen. Hoe lang voor het einde van je opdracht gaan jullie meestal zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Geen spaarrekeningen bij Bunq. Maar de app is goed gebouwd. Alleen iPhone-formaat, geen volledige tablet support. Geen website. Ik heb de gratis Bunq rekening, geen idee of dat nog kan. iDeal support via QR code die je scant met de app, wat zeer makkelijk werkt.

Knab heeft zo'n extra 2FA-dingetje er bij, ik vind het onhandig. Plus de kosten waren ietsje hoger. Maar wel spaarrekeningen. De app is goed maar net ietsje minder dan Bunq. Maar ze hebben wel weer een website.

[ Voor 24% gewijzigd door TucanoItaly op 16-03-2019 09:33 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
usernamerandom schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 09:00:
Einde van mijn eerste opdracht zit er aan te komen. Hoe lang voor het einde van je opdracht gaan jullie meestal zoeken?
1 maand.

Los van wat bids voor projecten die langer lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
TucanoItaly schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 09:31:
[...]

Geen spaarrekeningen bij Bunq. Maar de app is goed gebouwd. Alleen iPhone-formaat, geen volledige tablet support. Geen website. Ik heb de gratis Bunq rekening, geen idee of dat nog kan. iDeal support via QR code die je scant met de app, wat zeer makkelijk werkt.

Knab heeft zo'n extra 2FA-dingetje er bij, ik vind het onhandig. Plus de kosten waren ietsje hoger. Maar wel spaarrekeningen. De app is goed maar net ietsje minder dan Bunq. Maar ze hebben wel weer een website.
Dat 2FA dingetje heb je bij Knab zelden nodig. Ideal ook via QR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20
Ik soms 2 maanden, maar dat heeft eigenlijk weinig zin omdat ze meestal iemand direct willen (of iig binnen een maand). Alleen bij Defensie zie ik soms voorbij komen dat ze iemand over 1 a 2 maanden willen ivm een screening wat in die tussentijd moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Vergeet niet om ook even een week vakantie in te plannen, die heb je vast wel verdiend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:30
jongetje schreef op zaterdag 16 maart 2019 @ 11:34:
[...]

Ik soms 2 maanden, maar dat heeft eigenlijk weinig zin omdat ze meestal iemand direct willen (of iig binnen een maand). Alleen bij Defensie zie ik soms voorbij komen dat ze iemand over 1 a 2 maanden willen ivm een screening wat in die tussentijd moet gebeuren.
Dan hebben ze de screeningstijd verkort. Sprak 2 jaar geleden iemand die ruim 3 maanden moest rekenen voor de screening bij defensie. Heeft daarom toen ook gepast daarvoor, was genoeg ander werk waar hij wel per direct kon beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 12:25
Normale doorlooptijd van een veiligheidsonderzoek is maximaal 8 weken (wettelijk vastgestelde termijn). Daarnaast zijn de inhuur klussen bij defensie vaak voor langere duur (1-2 jaar).

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 22:38
pirke schreef op vrijdag 15 maart 2019 @ 23:43:
Ik was inderdaad even in de war met de extra lijfrentepremieaftrek. Dan kun je de reserve (mits cash aanwezig) omzetten in een periodieke uitkering zodat de belastingheffing ook periodiek is.

Volgens mij is er ook nog een mogelijkheid om je eenmanszaak geruisloos om te zetten naar een bv. Hierbij valt de FOR vrij, maar de lijfrente kun je weer bij je nieuwe bv inkopen...

Of gewoon afrekenen over de vrijgevallen FOR en dan belasting middelen over 3 jaar.
Geeft u ook belasting consults? 😋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
r0bb schreef op zondag 17 maart 2019 @ 09:29:
[...]

Geeft u ook belasting consults? 😋
Aan vrienden en collega's, zonder betaling maar zonder garantie ;)

Ik heb wel eens met een accountant gesproken, die dacht oprecht dat ik zelf een accountant was geweest voordat ik de IT in ging. Maar als je de website vd belastingdienst goed leest valt het allemaal wel mee met de complexiteit... Mijn eigen Excel sheet rekent perfect door hoeveel belasting ik moet betalen. Het verschil met de officiële aangifte is hooguit 5 euro vanwege afronding. Maar mijn kennis houdt redelijk op als het om BV specifieke zaken gaat. Een eenmanszaak ken ik ondertussen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
pirke schreef op zondag 17 maart 2019 @ 10:19:
[...]

Ik heb wel eens met een accountant gesproken, die dacht oprecht dat ik zelf een accountant was geweest voordat ik de IT in ging. Maar als je de website vd belastingdienst goed leest valt het allemaal wel mee met de complexiteit... Mijn eigen Excel sheet rekent perfect door hoeveel belasting ik moet betalen. Het verschil met de officiële aangifte is hooguit 5 euro vanwege afronding. Maar mijn kennis houdt redelijk op als het om BV specifieke zaken gaat. Een eenmanszaak ken ik ondertussen wel.
Ik heb een eenmanszaak en heb de BD site ondertussen ook al redelijk uitgelezen.. vind het echter nog steeds moeilijk te bepalen of ik nu wel vd FOR gebruik moet maken of maar gewoon de 55k inkomstenbelasting ga aftikken en meer via box 3 m'n pensioen ga regelen. En het jargon in jou vorige posts ben ik nog nooit tegengekomen haha 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbie T
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:14

Absoluut knab kiezen. Zit zelf nog bij Bunq, begonnen in het € 1,- tijdperk. Inmiddels hebben ze flinke verhogingen doorgevoerd en wil je iets meer dan 1 rekening en 1 pas dan moet je flink gaan betalen. Sowieso zijn ze ondertussen voor van alles en nog wat geld gaan vragen. Enige reden dat ik nog niet ben overgestapt naar KNAB is de koppeling met mijn boekhoudprogramma die knab (nog) niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik heb ook Knab, gewoon een privé pakket waarbij 1 privé rekening alleen zakelijk gebruikt wordt. Werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:03
Robbie T schreef op zondag 17 maart 2019 @ 11:26:
[...]

Absoluut knab kiezen. Zit zelf nog bij Bunq, begonnen in het € 1,- tijdperk. Inmiddels hebben ze flinke verhogingen doorgevoerd en wil je iets meer dan 1 rekening en 1 pas dan moet je flink gaan betalen. Sowieso zijn ze ondertussen voor van alles en nog wat geld gaan vragen. Enige reden dat ik nog niet ben overgestapt naar KNAB is de koppeling met mijn boekhoudprogramma die knab (nog) niet heeft.
Bunq zakelijk kost inmiddels 9,99/maand, maar je krijgt wel 3 gratis passen en 25 gratis rekeningen. Heb gekozen voor Knab; Bunq heeft helaas geen Desktop/Web app.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:41

SeatRider

Hips don't lie

Ben bezig met de belastingaangifte over 2018.

Mijn onderneming is jarenlang een bijbaantje geweest dus ik heb nooit de behoefte gehad om een zakelijke bankrekening te nemen. Ik maak sinds begin 2018 gebruik van Acumulus, en heb dus ook hun instructies gebruikt om de aangifte te doen. Ik heb in voorgaande jaren de bruto winst op de aangifte steeds als een "priveonttrekking in geld" geboekt, waardoor de waarde van de onderneming aan het begin en einde van het boekjaar steeds 0 was.

Ik heb een dergelijke boeking niet in Acumulus gedaan, waardoor hun jaarrekening komt met een berekening waarbij mijn onderneming aan het eind van het jaar een bepaald eigen vermogen heeft. Ik snap dat als de onderneming nu eind 2018 een boekwaarde heeft van € X, dat ik dit bedrag ook weer als uitgangspunt moet opnemen voor de aangifte van 2019.

Is het handig om in Acumulus alsnog een boeking naar privé te doen (groot de jaaromzet), zodat de boekwaarde van de onderneming eind 2018 weer 0 is? Volgens mij heeft dit getal verder geen gevolgen, immers de te betalen inkomstenbelasting wordt over de bruto winst berekend.

En nee, ik heb geen belastingadviseur om dit aan te vragen :).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:55
pirke schreef op zondag 17 maart 2019 @ 10:19:
[...]

Care to share?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:43
SeatRider schreef op zondag 17 maart 2019 @ 15:42:
Is het handig om in Acumulus alsnog een boeking naar privé te doen (groot de jaaromzet), zodat de boekwaarde van de onderneming eind 2018 weer 0 is? Volgens mij heeft dit getal verder geen gevolgen, immers de te betalen inkomstenbelasting wordt over de bruto winst berekend.

En nee, ik heb geen belastingadviseur om dit aan te vragen :).
Ik neem aan dat de boekwaarde aan het eind van het jaar dan volledig bestaat uit vermogen op een bankrekening? In principe kan je een deel van je vermogen in de zaak houden, maar dan moet er wel een redelijk belang zijn om het als zakelijk vermogen aan te merken. Het heeft namelijk wel effect op de belasting, want zakelijk vermogen hoef je niet in box 3 aan te geven en hoef je dus ook geen vermogensbelasting over te betalen. Je kan dus niet zomaar een hoop geld op de zakelijke rekening laten staan en het niet uitkeren naar je prive vermogen.

Tenminste, zover ik weet. Ik ben geen accountant... maar zo is het mij uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Hielko schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:34:
[...]

Ik neem aan dat de boekwaarde aan het eind van het jaar dan volledig bestaat uit vermogen op een bankrekening? In principe kan je een deel van je vermogen in de zaak houden, maar dan moet er wel een redelijk belang zijn om het als zakelijk vermogen aan te merken. Het heeft namelijk wel effect op de belasting, want zakelijk vermogen hoef je niet in box 3 aan te geven en hoef je dus ook geen vermogensbelasting over te betalen. Je kan dus niet zomaar een hoop geld op de zakelijke rekening laten staan en het niet uitkeren naar je prive vermogen.

Tenminste, zover ik weet. Ik ben geen accountant... maar zo is het mij uitgelegd.
Nou, ik heb dus geen zakelijke bankrekening. In die zin merk ik dus sowieso alles al als "privé" aan.

Daarom ook lijkt het me netter om te zorgen dat alles aan het eind van het boekjaar dus op 0 uitkomt (en is dus een privéopname noodzakelijk?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
@SeatRider Het kan, maar is niet nodig, je kan ook gewoon een beginwaarde voor 2019 opgeven. Deze handeling is puur voor je eigen boekhouding en heeft inderdaad niks met je belastingaangifte te maken.

PS. neem asap een extra bankrekening zodat je het makkelijk gescheiden kan houden. Dan klopt het kopje balans ook weer met het werkelijke bedrag op je bankrekening. (handig controlemiddel om te zien of je alles goed geboekt hebt)

[ Voor 74% gewijzigd door Ernemmer op 17-03-2019 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Maar dan blijft het bedrag wel oplopen. Dan staat mijn ZZP imperium over een paar jaar ineens voor een half miljoen in de boeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
SeatRider schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:55:
Maar dan blijft het bedrag wel oplopen. Dan staat mijn ZZP imperium over een paar jaar ineens voor een half miljoen in de boeken?
Als het goed is haal je geld van die rekening naar je privé rekening om je lasten mee te betalen. Ik laat altijd iets van 5000 op mijn zakelijke rekening staan, de rest gaat naar privé.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
Is niet moeilijk te maken hoor:

Begin met je bedrijfsresultaat = omzet minus kosten
Fiscaal resultaat = Bedrijfsresultaat minus FOR
Resultaat na aftrek = Fiscaal resultaat minus vaste aftrekposten (zelfstandigenaftrek, WBSO, KIA, MIA, etc)
Belastbaar resultaat = Resultaat na aftrek minus 14% (MKB winstvrijstelling)
Inkomen box 1 = Belastbaar resultaat minus prive aftrekposten (HRA, AOV, etc) plus bijtelling, eigenwoning forfait en eventueel loon uit loondienst

Dan kwestie van de belasting in elk vd 4 schijven berekenen
Minus heffingskortingen (algemene heffingskorting, arbeidskorting, inkomensafhankelijke combinatiekorting, etc)

Dan nog de Premie zvw op basis van "belastbaar resultaat".

Voor de algemene heffingskorting geldt je "inkomen box 1".

Voor de arbeidskorting en inkomensafhankelijke combinatiekorting geldt het "arbeidsinkomen", wat gelijk is aan "fiscaal resultaat + eventueel loon uit loondienst - KIA".

De precieze getallen van alle schijven staan op de website vd belastingdienst ;)

Misschien heb je bijzondere situaties, belangen in box 2, of weet ik wat, maar de berekening hierboven is de basis voor elke simpele eenmanszaak.

* kleine kanttekening: voor de HRA geldt een maximaal aftrekbaar percentage

Je kan je berekening hierboven mooi verifiëren met de uitkomst van je aangifte. Zijn deze gelijk dan kun je je belasting voor komend jaar ook mooi voorspellen op basis van je verwachte bedrijfsresultaat, en daar dan weer je voorlopige aangifte op baseren. Je moet welk elk jaar even alle getallen nalopen, want alles verandert elk jaar...

[ Voor 10% gewijzigd door pirke op 17-03-2019 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:43
Ernemmer schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:52:
@SeatRider Het kan, maar is niet nodig, je kan ook gewoon een beginwaarde voor 2019 opgeven. Deze handeling is puur voor je eigen boekhouding en heeft inderdaad niks met je belastingaangifte te maken.
Zoals ik net uitleg in de post hierboven is dat dus niet waar... de belastingdienst gaat er niet mee akkoord als jij een enorm vermogen in je onderneming opbouwt waardoor je vermogensbelasting ontwijkt/ontduikt. Als je sowieso geen gescheiden bankrekening hebt lijkt het mij het beste om gewoon alles als privévermogen aan te duiden, dat past dan ook het beste met de feitelijke situatie. Een beperkt bedrag zoals 5K op de zakelijk rekening houden voor toekomstige, al dan niet onvoorziene, zakelijke uitgaven zal geen probleem zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Samenvattend, dus even kijken wat volgens Acumulus de boekwaarde van de onderneming is, en dat als een priveopname boeken, zodat we weer op 0 uitkomen.

En misschien voor 2020 een zakelijke bankrekening openen, als dat niet al verplicht is omdat ik dan overga naar een BV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hielko schreef op zondag 17 maart 2019 @ 17:11:
[...]

Zoals ik net uitleg in de post hierboven is dat dus niet waar... de belastingdienst gaat er niet mee akkoord als jij een enorm vermogen in je onderneming opbouwt waardoor je vermogensbelasting ontwijkt/ontduikt. Als je sowieso geen gescheiden bankrekening hebt lijkt het mij het beste om gewoon alles als privévermogen aan te duiden, dat past dan ook het beste met de feitelijke situatie. Een beperkt bedrag zoals 5K op de zakelijk rekening houden voor toekomstige, al dan niet onvoorziene, zakelijke uitgaven zal geen probleem zijn.
Als hij alles op zijn privé rekening heeft staan zit er niks in zijn bedrijf en moet hij gewoon het saldo van 1 januari opgeven bij de aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
150k apart houden is ook geen probleem als je overweegt om zakelijk een model X aan te schaffen... Zolang je een geloofwaardige reden hebt is het allemaal prima.

Beter is wellicht om het geld slim te investeren in box 3, dat levert meestal meer op dan de VRH. Je noodbuffer om 1 a 2 jaar te kunnen overleven kun je dan op de zakelijke spaarrekening laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Het hangt ook af van je maandomzet, een buffer van 3 maanden omzet is prima te verdedigen. 150k zonder investeringsplan wordt wellicht wat lastiger (maar goed je kunt altijd met het plan om de model X aan te schaffen beginnen, om 'm vervolgens alsnog niet aan te schaffen).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:21
SeatRider schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:55:
Als het zo goed draait kan je beter aan een BV gaan denken, 1 holding en 1 werkmaatschappij waar jij in dienst bent en dat al het kapitaal naar de holding doorschuiven waardoor je een lege werkmaatschappij houd, betaal je belasting in Box 1 en kan je nog veel meer aftrekken dan als zzp.
Alleen is je jaarlijkse aangifte wat duurder.
Kan je meten je beroeps aansprakelijkheid opzeggen, Ohhhhh gaat er een lege werkmaatschappij failiet >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

agraaff schreef op maandag 18 maart 2019 @ 07:45:
[...]

Als het zo goed draait kan je beter aan een BV gaan denken, 1 holding en 1 werkmaatschappij waar jij in dienst bent en dat al het kapitaal naar de holding doorschuiven waardoor je een lege werkmaatschappij houd, betaal je belasting in Box 1 en kan je nog veel meer aftrekken dan als zzp.
Alleen is je jaarlijkse aangifte wat duurder.
Kan je meten je beroeps aansprakelijkheid opzeggen, Ohhhhh gaat er een lege werkmaatschappij failiet >:)
Ja dat heb ik al een paar keer geopperd in dit topic, maar dan struikelen de mensen weer over elkaar heen dat dat toch echt pas nuttig is vanaf 2 of soms zelfs 3 ton omzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@agraaff Als je genoeg rendement op je vermogen maakt is box 3 interessanter dan box 1 of 2.

Voor wat betreft het risico afdekken heb je zeker gelijk. Echter wil je die verzekering wel houden om geen slecht management te doen ;) Mochten ze dat aan kunnen tonen ben je nog steeds nat. Met een simpele verzekering van 400 euro/jaar koop je dat af.

Huur kantoorruimte in je niet-gesplitste privé woning is een voordeel, welke extra aftrekposten zat je nog meer aan te denken?

[ Voor 26% gewijzigd door pirke op 18-03-2019 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefangrp
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:19
Dat eenmanszaak vs BV wordt hier wel goed uitgelegd, en dan vooral de laatste paragraaf. Daarin lees je hoe het omslagpunt kan variëren naarmate je meer/minder winst in de BV laat

https://financieel.infonu...punt-in-2017-en-2018.html

Zou mooi zijn als de (zelfbenoemde?) experts in dit topic hier eens echt inhoudelijk op kunnen reageren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Ik ben ook geen expert maar hoor net zozeer 2 ton omzet, maar een ton winst, dat het vanaf dat punt interessanter kan worden. Zeker als je geen starter meer bent waardoor je nog een stukje startersaftrek niet meer hebt.

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@Stefangrp Welke inhoud mis je dan nog? De keuze is fiscaal gedreven, bij een te bepalen kantelpunt; en/of ingegeven om jezelf als privepersoon te beschermen. Bij dit laatste denk ik aan het leveren van bijvoorbeeld (software)producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
pirke schreef op zondag 17 maart 2019 @ 20:25:
150k apart houden is ook geen probleem als je overweegt om zakelijk een model X aan te schaffen... Zolang je een geloofwaardige reden hebt is het allemaal prima.

Beter is wellicht om het geld slim te investeren in box 3, dat levert meestal meer op dan de VRH. Je noodbuffer om 1 a 2 jaar te kunnen overleven kun je dan op de zakelijke spaarrekening laten staan.
Ik dacht dat een jaaromzet achter de hand houden acceptabel was. Of is dat een broodje aap verhaal?

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nindustries
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-09 15:03
Iemand hier dat een speciale regeling voor burgerlijke aansprakelijkheid (tot 25K) heeft kunnen regelen?
Via mijn 'pimp' had ik een serieus goede regeling kunnen treffen, maar door de brexit zal deze niets meer verkopen binnen Benelux.

~ beware of misinformation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Nindustries schreef op maandag 18 maart 2019 @ 13:55:
Iemand hier dat een speciale regeling voor burgerlijke aansprakelijkheid (tot 25K) heeft kunnen regelen?
Via mijn 'pimp' had ik een serieus goede regeling kunnen treffen, maar door de brexit zal deze niets meer verkopen binnen Benelux.
Ja, dat is wel een voordeel van de Brexit dat ik hopelijk grotendeels eindelijk van die opdringerige Engelse recruiters verlost ben. En dat de bedrijven in de EU die nu gebruik maken van hun diensten dat via een partij in de EU gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 19:54
Hoe boeken jullie eigenlijk de dingen weg zonder een bon? Bijvoorbeeld de kosten van de betaalrekening of de boekhoudkoppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:23

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

mamorunl schreef op maandag 18 maart 2019 @ 18:38:
Hoe boeken jullie eigenlijk de dingen weg zonder een bon? Bijvoorbeeld de kosten van de betaalrekening of de boekhoudkoppeling.
Ik heb overal een bon van. Zelfs de kosten van de betaalrekening (rabobank).

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mamorunl
Tylen schreef op maandag 18 maart 2019 @ 18:46:
[...]

Ik heb overal een bon van. Zelfs de kosten van de betaalrekening (rabobank).
Bij KNAB krijg je dat blijkbaar niet. Staat gewoon een BTW bedrag op de betaalregel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertS
mamorunl schreef op maandag 18 maart 2019 @ 18:46:
[...]

Bij KNAB krijg je dat blijkbaar niet. Staat gewoon een BTW bedrag op de betaalregel.
Klopt, en dat is ook voldoende. Bankkosten zit geen BTW op, de boekhoudkoppeling van Knab wel. Gewoon vanuit de bankmutatie direct naar de kosten boeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

SeatRider schreef op zondag 17 maart 2019 @ 16:37:
Nou, ik heb dus geen zakelijke bankrekening. In die zin merk ik dus sowieso alles al als "privé" aan.
Dit gaat gewoon ontzettend veel ge-etter opleveren. Je kunt namelijk niet het saldo van je bankrekening en je boekhouding vergelijken. Ik heb het ook een jaar prive gedaan en telkens bleef ik kleine foutjes vinden in het jaar daarna.

Neem een aparte rekening, echt. Hoeft helemaal geen speciale bedrijfsrekening te zijn, mag gewoon een willekeurige rekening op je privé naam zijn. Als het maar los is.

[ Voor 12% gewijzigd door TucanoItaly op 18-03-2019 19:36 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
TucanoItaly schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:36:
[...]

Dit gaat gewoon ontzettend veel ge-etter opleveren. Je kunt namelijk niet het saldo van je bankrekening en je boekhouding vergelijken. Ik heb het ook een jaar prive gedaan en telkens bleef ik kleine foutjes vinden in het jaar daarna.

Neem een aparte rekening, echt. Hoeft helemaal geen speciale bedrijfsrekening te zijn, mag gewoon een willekeurige rekening op je privé naam zijn. Als het maar los is.
Eens, gewoon extra privé rekening voldoet prima. Alles is netjes gescheiden voor de belastingdienst.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• pirke
Stefangrp schreef op maandag 18 maart 2019 @ 09:01:
Dat eenmanszaak vs BV wordt hier wel goed uitgelegd, en dan vooral de laatste paragraaf. Daarin lees je hoe het omslagpunt kan variëren naarmate je meer/minder winst in de BV laat

https://financieel.infonu...punt-in-2017-en-2018.html

Zou mooi zijn als de (zelfbenoemde?) experts in dit topic hier eens echt inhoudelijk op kunnen reageren :)
Ik heb een en ander eens doorgerekend, en kom voor mijn situatie tot het volgende:

(getallen hier zijn afgerond op hele 1000 euro's, de spreadsheet doet het natuurlijk wel goed)

Case 1: Huidige situatie: eenmanszaak, waarbij mijn vrouw een klein deel vd winst krijgt als meewerkbeloning voor haar werkzaamheden (ze heeft momenteel (tijdelijk) geen andere inkomsten). Uitgangspunt: 1600 uur declarabel, geen startersaftrek, wel WBSO, en verder onze prive aftrekposten (HRA, AOV, etc). Totaal resultaat minus belasting en premie zvw levert 100k netto in box 3 op (gecombineerd voor mijn vrouw en ik samen).

Case 2: Als case 1, maar zonder WBSO. Levert 95k netto in box 3 op.

Case 3: BV, waarbij wij allebei in dienst zijn van de BV (al dan niet met holding), waarbij ik 45k bruto salaris pak, en mijn vrouw hetzelfde betaald krijgt als nu. Gerekend met 3k extra kosten voor een accountant. Inclusief WBSO voor de volle 1600 uur tegen forfaitaire bedragen. Levert 52k netto in box 3, en 61k in box 2. Indien dat uitgekeerd wordt naar box 3 levert dat een totaal van 95k netto op in box 3.

Het salaris van een vergelijkbare dienstbetrekking (software ontwikkelaar) is gemiddeld 65k + auto, dus 70% daarvan is die 45k + auto. Best een verdedigbaar standpunt. Mijn vrouw krijgt nu per uur een veel hoger inkomen dan ik, die zou eigenlijk ook naar beneden bijgesteld moeten worden, maar ik weet niet of een inspecteur daar een punt van zou maken. Procentueel vd winst krijgt ze natuurlijk hetzelfde.

Case 4: Als case 3, maar zonder WBSO. Levert 52k netto in box 3 op, en 45k in box 2. Indien dat uitgekeerd wordt naar box 3 levert dat een totaal van 86k netto op in box 3.

Stel nu dat we de 52k netto uit het dienstverband in case 3 en 4 even als kosten levensonderhoud beschouwen, en puur rekenen met het verschil. Dan kunnen we gaan sparen/beleggen met:

Case 1 vs 3: 48k in box 3 vs 61k in box 2
Case 2 vs 4: 43k in box 3 vs 45k in box 2

Rendement: 5%
Gemiddeld VRH: 1,3%

Case 1 en 2, waarde in box 3 na x jaar
Case 3 en 4, waarde in box 2 na x jaar, en tussen haakjes de bijbehorende waarde als het naar box 3 verplaatst wordt (incl 20% VPB over de gerealiseerde koerswinst bij verkoop, aannemende dat er geen dividenden uitgekeerd worden (accumulating ETF)).

Jaar Case 1Case 3 Case 2Case 4
0 48k61k (46k) 43k45k (34k)
5 57k75k (56k) 52k58k (41k)
10 69k100k (69k) 62k74k (51k)
15 82k127k (85k) 74k94k (63k)
20 99k162k (107k) 89k120k (79k)
25 118k207k (133k) 107k153k (99k)
30 142k264k (168k) 128k195k (124k)
35 170k337k (212k) 153k249k (156k)
40 204k431k (268k) 184k318k (198k)

Het omslagpunt BV vs EMZ ligt bij case 1 vs 3 bij 10 jaar oppotten in box 2. Als ik het langer laat staan is een BV interessanter.

Krijg ik echter een opdracht waar ik geen WBSO meer voor krijg dan verandert de zaak en ligt het omslagpunt pas bij 33 jaar oppotten.

Als het structureel lukt om 8% rendement te maken, dan ligt het omslagpunt bij 1vs3 pas bij 16 jaar, en 2vs4 bij 37 jaar.

Haal ik echter gemiddeld slechts 3% rendement, dan verplaatst het omslagpunt van 1vs3 naar 6 jaar, en 2vs4 naar 29 jaar.

Dit houdt natuurlijk geen rekening met veranderende overheidsregels. Alles is op basis van de 2019 getallen doorgerekend. Ook de kosten voor het aanhouden van een BV terwijl ik niet meer werk worden hier niet in meegenomen.

Verder reken ik met een gemiddeld VRH van 1,3%. De eerste 200k (voor een koppel) is natuurlijk veel lager, wat de case voor een EMZ weer ten goede komt.

Conclusie: de volle 1600 uur WBSO krijgen helpt de business case voor een BV enorm. Verder: hoe hoger je rendement op beleggingen, hoe minder interessant een BV wordt. En als ik op korte termijn (10 jaar of korter) van FO wilt genieten, is een BV misschien niet de meest verstandige keuze in mijn geval.

Waar uiteindelijk het fiscale omslagpunt ligt is in ieder geval van veel variabelen afhankelijk. Andere zaken zoals risico afdekken spelen natuurlijk ook mee bij de keuze. Of de hoeveelheid aftrekposten, zelf zitten we nog net niet in de 4e schijf...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mamorunl
BertS schreef op maandag 18 maart 2019 @ 19:03:
[...]

Klopt, en dat is ook voldoende. Bankkosten zit geen BTW op, de boekhoudkoppeling van Knab wel. Gewoon vanuit de bankmutatie direct naar de kosten boeken.
Ik heb het later inderdaad via een hele omslachtige manier op het forum van hen gevonden. Bedankt voor de reactie in ieder geval :-) Ik heb ze als het goed is nu goed weggeboekt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:40
@pirke volgens mij is het fiscaal voordeliger om het geld in je BV te laten staan en uit te lenen aan jezelf privé en er dan privé mee te beleggen. Daardoor betaal je geen VRH in box 3 en over de winst van de beleggingen geen dividendbelasting in box 2. Je moet dan wel een zakelijke rente vaststellen voor de lening, bijvoorbeeld het T-rendement plus een opslag.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Maar eigenlijk had ik mezelf als doel gesteld om zo snel als mogelijk een vet appartement (zeg 4 a 5 ton) te kopen, en daar dan in te gaan wonen enzo. Ik huur momenteel nog. Volgens mij is het dan het slimste om eerst te zorgen dat er 4 ton in mijn BV zit (hallo, volgend jaar) en dat dan vervolgens aan mijzelf privé uit te lenen? En wat nou als ik dit jaar al iets kan kopen, nu een hypotheek prive aangaan en die volgend jaar volledig inlossen met geld uit mijn BV zit geen bank op te wachten natuurlijk.

Oh, en als ik geld in een BV wil stoppen, die ik nu nog niet heb natuurlijk, dan moet ik volgens mij in elk geval niet een boeking maken waarmee ik voor de omzetbelasting alles uit mijn eenmansimperium trek zeker?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvdl
  • Laatst online: 18-09 09:45
SeatRider schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 15:04:
Maar eigenlijk had ik mezelf als doel gesteld om zo snel als mogelijk een vet appartement (zeg 4 a 5 ton) te kopen, en daar dan in te gaan wonen enzo. Ik huur momenteel nog. Volgens mij is het dan het slimste om eerst te zorgen dat er 4 ton in mijn BV zit (hallo, volgend jaar) en dat dan vervolgens aan mijzelf privé uit te lenen? En wat nou als ik dit jaar al iets kan kopen, nu een hypotheek prive aangaan en die volgend jaar volledig inlossen met geld uit mijn BV zit geen bank op te wachten natuurlijk.

Oh, en als ik geld in een BV wil stoppen, die ik nu nog niet heb natuurlijk, dan moet ik volgens mij in elk geval niet een boeking maken waarmee ik voor de omzetbelasting alles uit mijn eenmansimperium trek zeker?
Je kan ook een prive hypotheek aangaan (100% Bank, 0% BV)
en dan elk jaar, zeg 20% aflossen vanuit BV, dan heb je na 5 jaar je volledige prive hypotheek van de Bank naar je BV overgezet.
Dit is prima te regelen.

Als je naar het stukje BV zit te kijken denk dan ook aan dit bv:
https://startflex.com/omz...send-geruisloos-inbrengen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blune
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:31
Ook hier een beginnend ZZP-er. Contract opgezegd bij de baas en per 1 mei op eigen benen. En dan ben ik in te huren als fullstack .NET developer.

Zo langzaam aan ben ik begonnen met het zoeken naar een opdracht. Iemand ervaring met Morgan Black? Zag daar wel een leuke opdracht.

[ Voor 6% gewijzigd door Blune op 20-03-2019 11:04 . Reden: Linkje toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:18
ik heb wel eens begrepen dat het niet zo heel interessant is qua opbrengsten. Je speel ongeveer quite, komt ook omdat de rente laag is. Hoe hoger de rente hoe interessanter deze constructie.
wvdl schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:31:
[...]

en dan elk jaar, zeg 20% aflossen vanuit BV, dan heb je na 5 jaar je volledige prive hypotheek van de Bank naar je BV overgezet.
Dit is prima te regelen.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
-Jaap-io schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 20:45:
ik heb wel eens begrepen dat het niet zo heel interessant is qua opbrengsten. Je speel ongeveer quite, komt ook omdat de rente laag is. Hoe hoger de rente hoe interessanter deze constructie.
[...]
Over het algemeen corrigeert de belastingdienst de rente van een lening tussen BV en DGA als die te laag is. Ik heb nog nooit gehoord van een correctie omdat de rente te hoog was.

Stel je betaalt per maand €1000 hypotheekrente aan je eigen BV. Daarvan krijg je €490 weer terug van de belastingdienst via de hypotheekrente aftrek. Je bent dus netto maar €510 kwijt. Je BV ontvang wel echt €1000 waarover 20% vennootschapsbelasting moet worden betaald. De €800 die over blijkt kan je uitkeren aan jezelf als dividend. De dividendbelasting is 25%. Dus ontvang je netto €600 dividend.

Om die €600 te kunnen ontvangen heb je maar €510 uit te hoeven geven: €90 oftewel 18% winst! En je hebt geen geld hoeven te lenen van een bank tegen 2% ofzo rente. Totaal zo'n 20% rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Ik had het ergens gelezen op een forum dat er toch wel wat haken en ogen aan zitten, echter ik kan het niet meer terug vinden. Wat ik wel tegenkwam in mijn zoektocht was dit: https://www.vanlanschot.n...-bv-nog-wel-aantrekkelijk het wordt dus minder interessant.

Over de rente, een hogere rente is interessant ivm aftrek en je het toch aan jezelf betaald, echter de rente mag niet veel hoger zijn dan de hoogste marktrente.

er zijn hier op tweakers ook wel een aantal topics over.

toch gevonden: https://www.higherlevel.nl/forums/topic/50348-hypotheek-bv/
RichieB schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 21:38:
[...]

Over het algemeen corrigeert de belastingdienst de rente van een lening tussen BV en DGA als die te laag is. Ik heb nog nooit gehoord van een correctie omdat de rente te hoog was.

Stel je betaalt per maand €1000 hypotheekrente aan je eigen BV. Daarvan krijg je €490 weer terug van de belastingdienst via de hypotheekrente aftrek. Je bent dus netto maar €510 kwijt. Je BV ontvang wel echt €1000 waarover 20% vennootschapsbelasting moet worden betaald. De €800 die over blijkt kan je uitkeren aan jezelf als dividend. De dividendbelasting is 25%. Dus ontvang je netto €600 dividend.

Om die €600 te kunnen ontvangen heb je maar €510 uit te hoeven geven: €90 oftewel 18% winst! En je hebt geen geld hoeven te lenen van een bank tegen 2% ofzo rente. Totaal zo'n 20% rendement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
-Jaap-io schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 08:54:
Ik had het ergens gelezen op een forum dat er toch wel wat haken en ogen aan zitten, echter ik kan het niet meer terug vinden. Wat ik wel tegenkwam in mijn zoektocht was dit: https://www.vanlanschot.n...-bv-nog-wel-aantrekkelijk het wordt dus minder interessant.
Inderdaad, vanaf 2022 wordt het minder interessant omdat de maximale hypotheekrenteaftrek dan gelijk wordt aan de belastingdruk in box 2 (40%). De plannen om DGA leningen te belasten gaan ook uit van invoering per 2022 en dat er een overgangsregeling komt voor bestaande hypotheekleningen. Lijkt me niet zo'n probleem; dan keer je gewoon een smak dividend uit waarmee je de lening aflost (wegstreept). Wellicht mag dat fiscaal gunstig via de overgangsregeling.
Over de rente, een hogere rente is interessant ivm aftrek en je het toch aan jezelf betaald, echter de rente mag niet veel hoger zijn dan de hoogste marktrente.

er zijn hier op tweakers ook wel een aantal topics over.

toch gevonden: https://www.higherlevel.nl/forums/topic/50348-hypotheek-bv/
[...]
Ik zou de rente baseren op een van de bekende maatstaven met een risico opslag. Dat lijkt me wel verdedigbaar. Verder ben ik het eens met de opmerking op Higher Level dat je hier eigenlijk voor 2013 mee begonnen had moeten zijn om er echt voordeel uit te halen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
RichieB schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:56:
[...]

Verder ben ik het eens met de opmerking op Higher Level dat je hier eigenlijk voor 2013 mee begonnen had moeten zijn om er echt voordeel uit te halen. 8)
Je bestaande hypotheek mag je volgens mij wel overzetten (hergebruiken)

in 2009 een bankspaar 60%/ aflosvrije 40% ( totaal 150,000 SNS bank)
in 2018 nieuw huis, hypotheek meegenomen en verhoogd, zelfde 60/40 verhouding. ( totaal 300.000, Florius )

Lijkt mij dat je dit zo 1op1 kunt doorzetten naar de bv.. dus ipv Florius je BV (uiteindelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
RichieB schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 12:56:
[...]

Inderdaad, vanaf 2022 wordt het minder interessant omdat de maximale hypotheekrenteaftrek dan gelijk wordt aan de belastingdruk in box 2 (40%). De plannen om DGA leningen te belasten gaan ook uit van invoering per 2022 en dat er een overgangsregeling komt voor bestaande hypotheekleningen. Lijkt me niet zo'n probleem; dan keer je gewoon een smak dividend uit waarmee je de lening aflost (wegstreept). Wellicht mag dat fiscaal gunstig via de overgangsregeling.

[...]

Ik zou de rente baseren op een van de bekende maatstaven met een risico opslag. Dat lijkt me wel verdedigbaar. Verder ben ik het eens met de opmerking op Higher Level dat je hier eigenlijk voor 2013 mee begonnen had moeten zijn om er echt voordeel uit te halen. 8)
Helder 😄 ik had de constructie zelf ook al bedacht maar weer even op een laag pitje gezet opbrengsten vs. gedoe 😉 maar als er geld over is dan zal ik het overwegen, voor 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Je bent dan nog altijd je hypotheek aan het aflossen met bruto (box 2) geld. Op zijn minst levert dat een cashflow voordeel op.

Tegenover de dalende HRA staat weer de dalende VPB, dat compenseert best aardig.

[ Voor 24% gewijzigd door pirke op 20-03-2019 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertS
pirke schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 13:23:
Je bent dan nog altijd je hypotheek aan het aflossen met bruto (box 2) geld. Op zijn minst levert dat een cashflow voordeel op.

Tegenover de dalende HRA staat weer de dalende VPB, dat compenseert best aardig.
Dat.
Ik betaal liever rente aan m'n eigen BV dan aan (in mijn geval) ING...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@wvdl Met kanttekening dat als je je hyptheek zou willen oversluiten naar je eigen BV, je hoogstwaarschijnlijk een boete krijgt van de huidige hypotheekverstrekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Als je elk jaar 20% mag aflossen kun je het in 5 jaar doen zonder boete.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
en als je kiest voor 1 jaar rentevast kun je jaarlijks zoveel aflossen als je wilt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

Bij mijn weten is 10% van de originele hypotheekwaarde verplicht om zonder boete af te kunnen lossen. 20% zal misschien van de hypotheek verstrekker afhangen? Nou ja als je dat zelf bent, maar weet niet of daar nog verplichtingen/eisen aan zitten ? (zit niet in de situatie maar vind t wel interessant).

Exact expert nodig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvdl
BiLLY_daKid schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 14:24:
@wvdl Met kanttekening dat als je je hyptheek zou willen oversluiten naar je eigen BV, je hoogstwaarschijnlijk een boete krijgt van de huidige hypotheekverstrekker.
Bij SNS mocht ik tot 20% p.j. aflossen, bij Florius ongelimiteerd.
Is uiteraard wel een dingetje om rekening mee te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

wvdl schreef op dinsdag 19 maart 2019 @ 16:31:
[...]

Dit is prima te regelen.

Bedankt, aan deze reactie heb ik wat. Maar, heeft het dan voordeel om op papier nu geld in mijn bedrijf (ZZP) te laten zitten (dus, niet "overboeken naar privé") zodat ik dat als ik in de loop van het jaar een BV start, dit daar gelijk in kan proppen (en ik dat dus ook later aan mezelf kan lenen als hypotheekverstrekker)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@SeatRider Nee, ik denk niet dat het oppotten van geld in je ZZP zaak met als doel een BV te starten om het dan weer aan jezelf te lenen als hypotheek fiscaal gezien mag. Eerst de BV starten, dan geld oppotten. Dat is namelijk een van de voordelen van een BV boven een IB-ondernemer (=ZZPer): fiscaal gescheiden rechtspersonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:08
Zijn er hier ook webdevelopers die alleen remote werken?
Uiteraard even in dit topic gezocht maar functie stond er niet (altijd) bij.

Situatie: > 15 jaar webdeveloper (zowel front- als backend). Mijn functie zal over een tijdje wellicht overgaan in alleen frontend werkzaamheden en weet niet of ik daar voldoening uit ga halen. Zie het niet zitten om weer bij een bedrijf in loondienst gaan, wil graag werken maar wel mijn eigen locatie en tijd bepalen als dat haalbaar is. Freelance lijkt mij dan een logische stap.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:59
Marc3l schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:48:

Situatie: > 15 jaar webdeveloper (zowel front- als backend). Mijn functie zal over een tijdje wellicht overgaan in alleen frontend werkzaamheden en weet niet of ik daar voldoening uit ga halen. Zie het niet zitten om weer bij een bedrijf in loondienst gaan, wil graag werken maar wel mijn eigen locatie en tijd bepalen als dat haalbaar is. Freelance lijkt mij dan een logische stap.
Hiero :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyw00d
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-09 13:04
Dat lijkt me toch afhankelijk van de klant waar je voor werkt? Niet elke klant vind dat gepast namelijk. Of is dat gewoon een eis van jezelf? Alleen remote klussen?

[ Tesla MIG MYP ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

RichieB schreef op woensdag 20 maart 2019 @ 18:58:
@SeatRider Nee, ik denk niet dat het oppotten van geld in je ZZP zaak met als doel een BV te starten om het dan weer aan jezelf te lenen als hypotheek fiscaal gezien mag. Eerst de BV starten, dan geld oppotten. Dat is namelijk een van de voordelen van een BV boven een IB-ondernemer (=ZZPer): fiscaal gescheiden rechtspersonen.
Toch leerde ik eerder in dit topic dat je als ZZP-er geld kunt aanmerken als zakelijk vermogen (bijvoorbeeld, als het administratief niet aan privé is overgemaakt), je betaalt er dan geen vermogensrendementheffing over.

Dat gecombineerd met één van de ruisende vormen om een eenmanszaak in een BV over te zetten, leek mij de constructie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:59
Cyw00d schreef op zondag 24 maart 2019 @ 18:06:
[...]

Dat lijkt me toch afhankelijk van de klant waar je voor werkt? Niet elke klant vind dat gepast namelijk. Of is dat gewoon een eis van jezelf? Alleen remote klussen?
Niet echt een harde eis, maar is meer zo gegroeid, mede doordat ik niet zo centraal woon in NL en ik een mega hekel heb aan wachten, files en treinen die te laat zijn ben ik snel zat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
SeatRider schreef op zondag 24 maart 2019 @ 18:28:
[...]

Toch leerde ik eerder in dit topic dat je als ZZP-er geld kunt aanmerken als zakelijk vermogen (bijvoorbeeld, als het administratief niet aan privé is overgemaakt), je betaalt er dan geen vermogensrendementheffing over.
Dat kan, als je kan aantonen dat je van plan bent om dat geld zakelijk te gaan gebruiken.
Dat gecombineerd met één van de ruisende vormen om een eenmanszaak in een BV over te zetten, leek mij de constructie...
Slim bedacht, maar geld eerst uit je privé box 3 houden om dan vervolgens aan je privé uit te lenen vanuit de BV lijkt me niet iets waar de belastingdienst in trapt. Dan had je het gewoon in box 3 moeten aangeven als je het privé nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
BTW-vraag vanwege doorbelasting reiskosten aan opdrachtgever:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 22:23

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

BiLLY_daKid schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:49:

Members only:
Lijkt mij alleen over het buitenlandse deel. (btw verlegd)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Marc3l schreef op donderdag 21 maart 2019 @ 15:48:
Ik werk de afgelopen twee jaar ook remote, geen web development maar software development. Ik woon inmiddels ook in het buitenland omdat ik remote kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crazy D

Crazy D

BiLLY_daKid schreef op maandag 25 maart 2019 @ 13:49:

Members only:
Kosten doorbelasten kennen we niet, je factureert reiskosten. Dat dat toevallig gelijk is aan de kosten die je hebt gemaakt is leuk maar niet relevant.

Als jij 21% BTW moet rekenen, reken je dus 21% over het bedrag dat je aan reiskosten wilt factureren.

Als het bedrag gelijk moet zijn aan het deel dat jij hebt betaald, en je gaat geen BTW uit buitenland terugvorderen, is dat dus deel buiten NL volledig, en NL-deel het bedrag ex BTW (want de BTW krijg je immers terug).

Exact expert nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• agraaff
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:21
Ik zie op freelance.nl regelmatig dat een functie wordt aangeboden en binnen een paar uur met 0 reacties al weer op gesloten staat.
Ook zie ik de zelfde functie bij meerdere recruiters.
Hoe zit dat? worden ze intern ineens vervuld en dan weer op gesloten gezet?
en kopiëren recruiters van andere recruiters en gooien ze er een opprijs op?

Tevens, is het de moeite waard om een abbo bij freelance.nl te nemen zodat je direct kan reageren ipv 24 uur later?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:20
@agraaff Geen idee. Ik weet wel dat er soms opdrachten worden uitgezet waarbij ze een externe die er al zit er direct op plaatsen. Puur om iemand intern te kunnen verlengen op een "nieuwe" opdracht.

Ik heb ook weleens gereageerd (binnen 2 uur) en toen de reactie dat iemand direct op gesprek kon (in die 2 uur!!!) en het was geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
agraaff schreef op maandag 25 maart 2019 @ 17:20:
Ik zie op freelance.nl regelmatig dat een functie wordt aangeboden en binnen een paar uur met 0 reacties al weer op gesloten staat.
Recruiters gaan vaak aan de haal met opdrachten die op verschillende verzamelsites gepost worden. Die hebben dus vaak geen enkel contact of contract met de aanbiedende partij en proberen er dan tussen te gaan zitten voor een 'bemiddelingsfee'. Vaak zijn ze zelf ook te laat en is de opdracht al vervuld of hebben ze te horen gekregen dat de klant niet met een recruiter wil werken.

Je moet er pas vanuit gaan dat iets 'echt' is als je contact gehad hebt met de klant en een uurtarief gehoord hebt.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hoe zit dat? worden ze intern ineens vervuld en dan weer op gesloten gezet?
en kopiëren recruiters van andere recruiters en gooien ze er een opprijs op?

Tevens, is het de moeite waard om een abbo bij freelance.nl te nemen zodat je direct kan reageren ipv 24 uur later?
Voor die 57,50 kan je het altijd uitproberen lijkt mij.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:53

_Arthur

blub

Doe eens een search op "freelance.nl" in dit topic en dan zelf een afweging maken.

Tipje; http://www.peopleatwork.nl/zoek/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvdl
_Arthur schreef op maandag 25 maart 2019 @ 18:07:
[...]

Doe eens een search op "freelance.nl" in dit topic en dan zelf een afweging maken.

Tipje; http://www.peopleatwork.nl/zoek/
deze kende ik nog niet, thx :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kraaitje
  • Laatst online: 23-12-2024
Momenteel huur ik een kantoorruimte in Gouda naast de sligro. Ik zoek iemand die mee zou willen doen zodat we de kosten kunnen delen. Het is een groot kantoor van 32m2 met vier bureau's, kast en een bank.

Ik zoek een gezellig iemand die rustig werkt dus niet de hele dag aan het bellen is. Het liefst iemand die ook met datawarehousing (SQL Server) iets doet of webontwikkelaar (en hardstyle muziek niet erg vindt :-) )

Er is gratis parkeergelegenheid bij de sligro of evt. betaald op eigen terrein.

PM me als je interesse hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door kraaitje op 26-03-2019 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:53
kraaitje schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 11:52:
Momenteel huur ik een kantoorruimte in Gouda naast de sligro. Ik zoek iemand die mee zou willen doen zodat we de kosten kunnen delen. Het is een groot kantoor van 32m2 met vier bureau's, kast en een bank.

Ik zoek een gezellig iemand die rustig werkt dus niet de hele dag aan het bellen is. Het liefst iemand die ook met datawarehousing (SQL Server) iets doet of webontwikkelaar.

Er is gratis parkeergelegenheid bij de sligro of evt. betaald op eigen terrein.

PM me als je interesse hebt.
Gewoon uit nieuwsgierigheid: Je zit niet bij de klant als BI Consultant? Of heb je jouw eigen projecten op afstand of iets dergelijks? Ik zit in dezelfde tak, lijkt me leuk om de transitie te maken naar zelf projecten op afstand doen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
Wanneer is de overstap naar een BV nu écht de moeite waard? Ik lees vaak dat bij een wínst van 150k per jaar, de aftrekposten als zelfstandigen, starters en mkb kleiner worden dan het voordeel wat via verlonen gecreëerd kan worden. Klopt dit nu echt en is het significant? Hoor graag jullie meningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:53

orf

r0bb schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:57:
Wanneer is de overstap naar een BV nu écht de moeite waard? Ik lees vaak dat bij een wínst van 150k per jaar, de aftrekposten als zelfstandigen, starters en mkb kleiner worden dan het voordeel wat via verlonen gecreëerd kan worden. Klopt dit nu echt en is het significant? Hoor graag jullie meningen.
Je moet echt even een klein stukje teruglezen in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
orf schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:58:
[...]

Je moet echt even een klein stukje teruglezen in dit topic.
Ja? Vond jij die discussie tot een duidelijk, helder resultaat komen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:53

orf

r0bb schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:02:
[...]

Op de vorige pagina staat deze reactie: pirke in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

Jij begint nu (1 pagina later) de discussie weer van voor af aan en haakt op geen enkele manier in op de vorige discussie. Denk je dat je nu een beter antwoord krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
[...]

Makkelijk en snel kan je het uitrekenen via www.berekenhet.nl
https://www.berekenhet.nl...en/bv-of-eenmanszaak.html

bijvoorbeeld
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/33kujvs.png

Nadeel is dat iedereen zijn situatie anders is en als je vanuit je BV aan jezelf geld gaat lenen dan is het allemaal niet zo eenvoudig.

[ Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 26-03-2019 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0bb
orf schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 15:11:
[...]

Op de vorige pagina staat deze reactie: pirke in "Het freelance ICT-ers discussie topic"

Jij begint nu (1 pagina later) de discussie weer van voor af aan en haakt op geen enkele manier in op de vorige discussie. Denk je dat je nu een beter antwoord krijgt?
Oke excuus je hebt gelijk die post had ik moeten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
  • Laatst online: 23-12-2024
Reiziger88 schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 13:37:
[...]

Gewoon uit nieuwsgierigheid: Je zit niet bij de klant als BI Consultant? Of heb je jouw eigen projecten op afstand of iets dergelijks? Ik zit in dezelfde tak, lijkt me leuk om de transitie te maken naar zelf projecten op afstand doen etc.
Jawel maar ik werk ook veel vanaf mijn eigen kantoor... Beetje 50/50. Ik werk ook aan BI oplossingen waar ik niet perse bij een klant hoef te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:15
[...]

Misschien ook omdat er geen simpel helder antwoord op deze vraag is en het nogal situatie afhankelijk is.

Zelf blijf ik vooralsnog een eenmanszaak, de eenvoud hiervan bevalt me wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:53

_Arthur

blub

r0bb schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 14:57:
Ik lees vaak dat bij een wínst van 150k per jaar, de aftrekposten als zelfstandigen, starters en mkb kleiner worden dan het voordeel wat via verlonen gecreëerd kan worden. Klopt dit nu echt en is het significant? Hoor graag jullie meningen.
Ja. 150k kan je als grens aanhouden als je puur financieel kijkt. Wil je contracten en/of verplichtingen aan gaan, zijn dat natuurlijk ook sterke argumenten om al bij minder winst naar een BV te kijken.

In mijn huidige situatie hou ik met een eenmanszaak 6k netto/jaar meer over dan met de BV die ik nu heb.

[ Voor 8% gewijzigd door _Arthur op 26-03-2019 17:58 ]

Pagina: 1 ... 96 ... 643 Laatste