Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ketchip
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 20-03 22:38
Nog een vraagje met betrekking een auto en de belasting, wat is wijsheid in de volgende situatie:

* In ons gezin zijn zowel ikzelf als mijn vriendin zelfstandige, beide afgelopen maand gestart.
* Voor ons beide geldt dat we reiskosten niet apart facturen maar dat deze in ons uurtarief verwerkt zitten.
* Van ons beide is de kans het grootste dat ik in de hoogste loonbelastingschijf ga eindigen.
* We kunnen per 1 januari een auto overnemen met als bouwjaar 2003.

Mijn idee was nu om de auto als youngtimer aan te schaffen op mijn bedrijf, ik eindig immers in het hoogste loonbelastingstarief en kan dus de meeste voordeel hiermee behalen. Vervolgens betaal ik bijtelling zodat de auto ook prive gebruikt kan worden. Ik haal een tankpas en voer de benzine kosten op in mijn administratie. Een aparte kilometerregistratie hoef ik dan niet bij te houden. Wanneer mijn vriendin de auto nodig heeft kan zij in deze auto rijden en vervolgens 19 cent per kilometer van haar bedrijfswinst aftrekken.

Gaat deze constructie werken voor de belastingdienst? En hoe dient de administratie van mijn vriendin er uit te zien? Kan zij gewoon een Excel sheet bij houden en per dag het aantal zakelijk gereden kilometers noteren?

• jadjong
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:42
Een excel sheet is voldoende, maar dat is wanneer het haar eigen auto betreft. Voor die ene keer dat ze jouw auto gebruikt zal het wel los lopen, maar als je deze constructie maandelijks gaat toepassen zullen er vragen komen. Geen idee of dat gezeur oplevert, ik zou verwachten dat men graag een verhuurovereenkomst ziet tussen jouw bedrijf en dat van jouw vriendin voor het huren van de auto.

• Viper®
  • Registratie: februari 2001
  • Niet online
Ik denk inderdaad een huurovereenkomst, geen idee of dit een marktconforme huurprijs moet zijn.
btw kan je verrekenen natuurlijk.

• BertS
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 21:56
Waarom zo ingewikkeld? Die vriendin kan gewoon voor haar reizen 19ct/km declareren/aftrekken. Voor die vergoeding hoef je alleen maar aan te kunnen tonen dát je die kilometers gereisd hebt. Of dat met de auto van de zaak van je man, met een privé gehuurde auto of voor mijn part met een limo+chauffeur, of lopend/fietsend is gebeurd doet er niet toe.

• ketchip
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 20-03 22:38
Dank voor de antwoorden. Ik verwacht dat mijn vriendin enkele malen per maand de auto zal pakken. Het is dus geen incidenteel gebruik. Omdat de auto op mijn bedrijf zal komen te staan zal ik ook gewoon de benzine/onderhoud/etc. betalen, ook over de ritjes die zij rijdt.

Mijn redenatie was dat de auto, als gevolg van de bijtelling, ook gebruikt mag worden voor ritten die geen zakelijk doel dienen voor mijn eigen onderneming. Een deel hiervan zal puur prive zijn, een ander deel zal mijn vriendin rijden voor het uitvoeren van haar werkzaamheden. Dat lijkt mij zo-ie-zo geen probleem?

Nu zou het natuurlijk mooi zijn als mijn vriendin over haar zakelijk ritten een kilometer registratie kan bijhouden om vervolgens 19 cent de kilometer van haar bedrijfswinst af te trekken? Om iedere keer dat zij de auto pakt een huurovereenkomst op te stellen klinkt een beetje als overkill, dus ik hoop dat dat niet nodig is :)

ketchip wijzigde deze reactie 22-12-2018 19:16 (8%)

• BertS
Wat nog wel een factor van belang kan zijn is de forfaitaire regeling van bijtelling. Ik kan hem nu niet zo snel meer vinden, maar herinner me dat die een jaar of vijf geleden nog wel gold. Je moet de auto wel voor een significant gedeelte zelf zakelijk gebruiken. Als je de auto niet zakelijk gebruikt, of bijv. 80% van het gebruik is niet-zakelijk, dan kan de inspecteur e.e.a. wel ter discussie stellen. De bijtelling van 22% was vroeger in elk geval gebaseerd op een forfait, dat men gemiddeld zo'n 22% van het gebruik prive heeft. Als dat significant afwijkt, kan daar dus discussie over ontstaan.

Maar dat gaat dan vooral over de hoogte van de bijtelling, of over de zakelijkheid van die auto vanuit het oogpunt van jouw onderneming gezien.

BertS wijzigde deze reactie 22-12-2018 19:39 (10%)

• Boy
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:28

Boy

Android developer

BertS schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 19:38:
Wat nog wel een factor van belang kan zijn is de forfaitaire regeling van bijtelling. Ik kan hem nu niet zo snel meer vinden, maar herinner me dat die een jaar of vijf geleden nog wel gold. Je moet de auto wel voor een significant gedeelte zelf zakelijk gebruiken. Als je de auto niet zakelijk gebruikt, of bijv. 80% van het gebruik is niet-zakelijk, dan kan de inspecteur e.e.a. wel ter discussie stellen. De bijtelling van 22% was vroeger in elk geval gebaseerd op een forfait, dat men gemiddeld zo'n 22% van het gebruik prive heeft. Als dat significant afwijkt, kan daar dus discussie over ontstaan.

Maar dat gaat dan vooral over de hoogte van de bijtelling, of over de zakelijkheid van die auto vanuit het oogpunt van jouw onderneming gezien.
Ja, klopt, maar de meeste mensen weten dit niet en denken (net als ik eerder, voordat iemand me dit vertelde) dat je met die bijtelling het 'afkoopt'.

maar het is ook superkrom, want je hebt verschillende bijtellingen voor verschillende auto's. Dus als ik 4% bijtelling heb, dan is dat natuurlijk niet dat ik maar 4% van de tijd m'n auto privé gebruik. Als je dan achteraf dus te veel privé gereden hebt bij de belastingdienst en je moet bijbetalen, moet je dan naar rato bijbetalen? Dus als het bij een 22% auto naar 50% gaat (omdat je de helft van de tijd de auto privé gebruikt), gaat het dan voor een 4% auto naar 8%?

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:07
Dat is ook veel te kort door de bocht.

Die 22% is een benadering van de kosten die jij privé bespaart door een auto van de zaak te rijden, bij gemiddelde parameters (verhouding operationele kosten / cataloguswaarde en verhouding prive / zakelijk gebruik).

Bij een gemiddelde leaseauto met een gemiddeld gebruik waarvan plusminus 30% prive, komt die 22% dicht in de buurt van de feitelijke loonwaarde.

• Flatlinernl
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 20:37
Boy schreef op zondag 23 december 2018 @ 08:46:
[...]

Ja, klopt, maar de meeste mensen weten dit niet en denken (net als ik eerder, voordat iemand me dit vertelde) dat je met die bijtelling het 'afkoopt'.

maar het is ook superkrom, want je hebt verschillende bijtellingen voor verschillende auto's. Dus als ik 4% bijtelling heb, dan is dat natuurlijk niet dat ik maar 4% van de tijd m'n auto privé gebruik. Als je dan achteraf dus te veel privé gereden hebt bij de belastingdienst en je moet bijbetalen, moet je dan naar rato bijbetalen? Dus als het bij een 22% auto naar 50% gaat (omdat je de helft van de tijd de auto privé gebruikt), gaat het dan voor een 4% auto naar 8%?
Alle auto's hebben evenveel bijtelling. Onder sommige voorwaarden krijg je korting op die bijtelling. Op dit moment geldt voor alle auto's 22% bijtelling en een korting van 18% op volledig ev.

• RichieB
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16:38
ketchip schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:10:
Mijn idee was nu om de auto als youngtimer aan te schaffen op mijn bedrijf, ik eindig immers in het hoogste loonbelastingstarief en kan dus de meeste voordeel hiermee behalen. Vervolgens betaal ik bijtelling zodat de auto ook prive gebruikt kan worden.
Welk voordeel haal jij hiermee ten opzichte van de auto laten kopen door het bedrijf van je vriendin? Als je dan toch bijtelling gaat betalen kan je die het beste in de laagste loonbelastingschijf betalen. Dat is het voordeligst als jullie beiden de auto evenveel zakelijk gaan gebruiken. Want als jij hem significant vaker zakelijk gaat rijden dan je vriendin heb je geen keus lijkt me.
Ik haal een tankpas en voer de benzine kosten op in mijn administratie.
Een tankpas is niet noodzakelijk om de benzinekosten op te kunnen voeren. Gewoon pinnen met je (zakelijke) pinpas en de bonnetjes invoeren werkt prima.

• wvdl
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 13:04
ketchip schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 17:10:
Nog een vraagje met betrekking een auto en de belasting, wat is wijsheid in de volgende situatie:

* In ons gezin zijn zowel ikzelf als mijn vriendin zelfstandige, beide afgelopen maand gestart.
* Voor ons beide geldt dat we reiskosten niet apart facturen maar dat deze in ons uurtarief verwerkt zitten.
* Van ons beide is de kans het grootste dat ik in de hoogste loonbelastingschijf ga eindigen.
* We kunnen per 1 januari een auto overnemen met als bouwjaar 2003.
Iets heel anders wellicht, waarom gaan jullie geen VOF aan?
Kun je ook nog wat schuiven om in een andere(lagere) schijf te komen.

• ybos
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 20-03 21:16
RichieB schreef op zondag 23 december 2018 @ 18:09:
[...]
Een tankpas is niet noodzakelijk om de benzinekosten op te kunnen voeren. Gewoon pinnen met je (zakelijke) pinpas en de bonnetjes invoeren werkt prima.
Als je alle bonnetjes moet gaan invoeren is erg veel werk.
Ikzelf heb een pas van BP. netjes maandelijkse factuur, geen voorschot betalen en maandelijkse kosten 50 cent (meen ik :X ).
Daar kan geklooi met tankbonnetjes echt niet tegenop!

1x een bonnetje kwijtraken is geen BTW retour, en dus letterlijk weggegooid geld. Daarnaast moet je alle bonnen scannen omdat kans bestaat dat de thermische bonnetjes vervagen en na een jaartje niet meer leesbaar zijn. Lastig aantonen dan bij een controle!

• sverzijl
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 23:17
ybos schreef op zondag 23 december 2018 @ 20:03:
[...]

Als je alle bonnetjes moet gaan invoeren is erg veel werk.
Ikzelf heb een pas van BP. netjes maandelijkse factuur, geen voorschot betalen en maandelijkse kosten 50 cent (meen ik :X ).
Daar kan geklooi met tankbonnetjes echt niet tegenop!

1x een bonnetje kwijtraken is geen BTW retour, en dus letterlijk weggegooid geld. Daarnaast moet je alle bonnen scannen omdat kans bestaat dat de thermische bonnetjes vervagen en na een jaartje niet meer leesbaar zijn. Lastig aantonen dan bij een controle!
Daar had ik inderdaad ook geen zin in om al die bonnetjes handmatig te moeten gaan verwerken, met inderdaad ook nog het risico dat je er eentje kwijtraakt. Heb net een Q8 Liberty card aangevraagd. Geheel gratis, en iedere 2 weken een factuur. Kan er alleen maar mee tanken bij Tango en Texaco, maar ik tank eigenlijk alleen maar bij de Tango om de hoek als ik thuiskom, dus prima.

• BiLLY_daKid
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17:54
Ik heb bij de leaseauto een (gratis) pas van MTC. Tanken bij alle labels (dan ook geen korting op literprijs), buitenland, wassen en Q-parkeren op dezelfde kaart, makkelijk alles zakelijk wegboeken zonder bonnen. Ik moet er niet aan denken om al die bonnen handmatig in te boeken!

Mintos referral: CKJXU1

• Leipo
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
BiLLY_daKid schreef op woensdag 26 december 2018 @ 17:53:
. Ik moet er niet aan denken om al die bonnen handmatig in te boeken!
ach met een zuinige diesel en 1000km per week heb ik 4 a 5 bonnen per maand
met bankmutaties importeren in Acumulus is dat nog geen 5 minuten werk 1x per kwartaal als ik het allemaal inboek.

• TucanoItaly
  • Registratie: november 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Leipo schreef op donderdag 27 december 2018 @ 08:18:
met bankmutaties importeren in Acumulus is dat nog geen 5 minuten werk 1x per kwartaal als ik het allemaal inboek.
Plus de bonnen inscannen want je hebt ze niet digitaal. Ik vind het een hoop handelingen. Tenzij je nog ouderwets een papieren administratie bijhoudt.

Renault Zoe Q90

• Leipo
  • Niet online
de bonnen heb ik inderdaad nog ouderwets fysiek ;)

• jadjong
Ik maak een foto van de bon en plaats hem in het vierkante archief, dankzij MS Office Lens zien die foto's er ook nog respectabel uit.

• sverzijl
sverzijl schreef op zaterdag 22 december 2018 @ 12:41:
Vraagje, ik sta op het punt om nog voor einde van dit jaar een auto zakelijk aan te schaffen (op m’n eenmanszaak). Ik zal hier uitsluitend zakelijk mee rijden (of in ieder geval <500km privé ).
Moet ik hiervoor een “verklaring geen privégebruik auto” regelen, of is de sluitende km administratie die aantoont dat ik <500 privé rijdt per jaar afdoende?
Ik vermoed dat deze verklaring wel nodig is (voor zowel 2018 als 2019), maar hier zullen vast mede zzpers zitten die dit zeker weten.
(Alle teksten op belastingdienst.nl hebben het zover ik heb kunnen vinden alleen over werknemers/werkgevers, of over bestelauto’s)
Nog even gechecked bij mijn boekhouder, die verklaring is alleen voor werknemers nodig. Ik moet alleen een sluitende km administratie voeren.

• SeatRider
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 20-03 17:41

SeatRider

Back in the seat

Ik heb dit jaar geen benzinebonnetjes bewaard omdat ik dacht dat dat met de verhouding prive/zakelijk niet zoveel zin zou hebben. Uiteindelijk heb ik aan de hand van mijn kilometeradministratie aantoonbaar 90% zakelijk gereden. Ik heb berekend dat ik dit jaar ongeveer 2000 euro heb uitgegeven aan diesel, 90% van de BTW hierop terugvragen is toch wel aantrekkelijk. Zou ik bij controle wegkomen met een overzicht van bankafschrijvingen in plaats van fysieke bonnetjes? Het grootste probleem dat ik daarbij zie dat de betaling op zich wel aannemelijk te maken is, maar de betaalde btw niet (die kan ik wel zelf berekenen, maar das wellicht niet voldoende?).

Nederlands is makkelijker als je denkt

• BertS
Nee kom je niet mee weg. Je kunt namelijk alleen aantonen dat je 2000 euro bij tankstations hebt uitgegeven. Maar dat kan ook elke dag een lunch geweest zijn bij wijze van spreken, den dus helemaal geen autokosten zijn.

• sverzijl
Bij sommige tankstations kan je online nog je bonnetjes achteraf opvragen, maar voor zover ik tot nu toe gezien heb tot max 3 maanden.

• SeatRider

SeatRider

Back in the seat

BertS schreef op donderdag 27 december 2018 @ 12:12:
Nee kom je niet mee weg. Je kunt namelijk alleen aantonen dat je 2000 euro bij tankstations hebt uitgegeven. Maar dat kan ook elke dag een lunch geweest zijn bij wijze van spreken, den dus helemaal geen autokosten zijn.
Het zijn natuurlijk wel los identificeerbare transacties van gemiddeld €65, maar ben met je eens, dat had ook elke dag een copieuze lunch kunnen zijn :+.

• t_captain
SeatRider schreef op donderdag 27 december 2018 @ 11:44:
Ik heb dit jaar geen benzinebonnetjes bewaard omdat ik dacht dat dat met de verhouding prive/zakelijk niet zoveel zin zou hebben. Uiteindelijk heb ik aan de hand van mijn kilometeradministratie aantoonbaar 90% zakelijk gereden. Ik heb berekend dat ik dit jaar ongeveer 2000 euro heb uitgegeven aan diesel, 90% van de BTW hierop terugvragen is toch wel aantrekkelijk. Zou ik bij controle wegkomen met een overzicht van bankafschrijvingen in plaats van fysieke bonnetjes? Het grootste probleem dat ik daarbij zie dat de betaling op zich wel aannemelijk te maken is, maar de betaalde btw niet (die kan ik wel zelf berekenen, maar das wellicht niet voldoende?).
Je moet een bon hebben waarom:
(a) een vorm van specificatie staat: het moet om om motorbrandstoffen en/of andere vloeistoffen gaan die relatie hebben met gebruik van de auto. Een lampje of zekering zal ook geen probleem zijn, al is het strikt genomen niet de bedoeling dat "gebruikskosten" onderdelen bevatten.
(b) de BTW moet staan vermeld op de bon (een heel algemeen principe: BTW kun je alleen terugvragen als deze op een factuur staat)
(c) de bon te traceren valt naar jou (pasnummer van een pintransactie is hiervoor voldoende)

• hackerhater
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 17:00
TucanoItaly schreef op donderdag 27 december 2018 @ 09:34:
[...]

Plus de bonnen inscannen want je hebt ze niet digitaal. Ik vind het een hoop handelingen. Tenzij je nog ouderwets een papieren administratie bijhoudt.
Ik scan die bon gewoon met de app van moneybird, koppel hem aan de banktransactie en done.

• wishmaster1986
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 13:12
hackerhater schreef op donderdag 27 december 2018 @ 13:52:
[...]

Ik scan die bon gewoon met de app van moneybird, koppel hem aan de banktransactie en done.
Ik gebruik ook Moneybird maar ik heb alle bonnen gepind vanaf me prive pas en heb dus ook geen bank transactie op me zakelijke rekening om die scan aan te koppelen.

Kan ik dan uberhaupt wel die BTW terug krijgen? Ik heb alle fysieke bonnen bewaard inc. een correcte KM registratie. Mijn plan was gewoon om een foto te maken van alle bonnen en die als "inkoop document" in te voeren samen met het juiste bedrag aan BTW berkend naar ratio zakelijk/prive.

• ybos
Is het niet zo dat de belastingdienst tankbonnetjes juist niet accepteert? Ik meen ook dat er regelmatig expliciet op de bon staat geprint dat hij niet geschikt is als BTW bon :?
edit: bon mag dus wel maar moet aan bepaalde zaken voldoen:
https://www.eenmanszaakoprichten.nl/btw-op-benzine/
(slechte keuze voor de naam van de link trouwens, geldt het nu alleen voor benzine? :X )

even wat anders: vandaag eerste officiële betaling van het ZZP-schap binnen (over oktober), toch wel een klein momentje 8)

ybos wijzigde deze reactie 27-12-2018 19:05 (24%)

• hackerhater
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 17:00
ybos schreef op donderdag 27 december 2018 @ 19:03:
Is het niet zo dat de belastingdienst tankbonnetjes juist niet accepteert? Ik meen ook dat er regelmatig expliciet op de bon staat geprint dat hij niet geschikt is als BTW bon :?
Een makkelijke manier om dit te bewijzen is door te betalen met een zakelijke tankpas of een pinpas/creditcard op naam van het bedrijf. Als het gaat om brandstof voor een landvoertuig, dus eigenlijk gewoon een normale tankbeurt, dan is dit voldoende.
Ik betaal vanaf de zakelijke rekening ;)

Gratz voor je eerste betaling

• wishmaster1986
Iemand nog goeie tips betreft producten/diensten ter waarde van ongeveer €1000? Ik "moet" dat bedrag namelijk nog uitgeven om aan de €2300 van de KIA regeling te voldoen.

Telefoon wil ik nog mee wachten tot volgend jaar i.v.m. de Samsung S10 en heb mezelf al een nieuwe pc cadeau gedaan dit jaar. Normaal ben ik wel van de gadgets en van het geld uitgeven alleen nu het bedrag op de rekening groter is dan eerder wil ik het ook groot houden :9

• sverzijl
In ieder geval niets van Apple, want zij zetten de factuurdatum op de datum waarop geleverd wordt (en dat is waarschijnlijk niet meer dit jaar ) :)

• Gé Brander
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18:28

Gé Brander

Netuino Plus logged

Mooie grote monitor?

In Forza 6 and Forza Horizon 3: The Racer Also Known As Aad1970 - http://dalue.codeplex.com - http://www.brander.site

• wishmaster1986
Vorig jaar al een 28"4k scherm gekocht. Jammer dat een TV niet zakelijk te boeken is... ;(

• sverzijl
Op een grote TV zien je presentaties er toch veel beter uit dan op zo’n klein 28” schermpje? :)

• Gé Brander
  • Laatst online: 18:28

Gé Brander

Netuino Plus logged

Beamer? Heb je nodig om presentaties te kunnen geven?

In Forza 6 and Forza Horizon 3: The Racer Also Known As Aad1970 - http://dalue.codeplex.com - http://www.brander.site

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@wishmaster1986 twee NASsen voor je backups; 1tje thuis en 1tje offsite bijv. op kantoor of bij klant.

Overigens, uitgeven om het uitgeven schiet niet echt op... reken maar na: 2300 euro is het minimum. Je hebt reeds 1500 besteed. Nog eens 850 (dus 1000 incl. BTW) uitgeven, dat kost je niet 850 maar 200 euro. Desalniettemin, het is 200 euro weggegooid als het apparaat staat te verstoffen.

TucanoItaly wijzigde deze reactie 28-12-2018 14:19 (58%)

Renault Zoe Q90

• sverzijl
Of een goede espressomachine.

• wishmaster1986
TucanoItaly schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:15:
@wishmaster1986 twee NASsen voor je backups; 1tje thuis en 1tje offsite bijv. op kantoor of bij klant.

Overigens, uitgeven om het uitgeven schiet niet echt op... reken maar na: 2300 euro is het minimum. Je hebt reeds 1500 besteed. Nog eens 850 (dus 1000 incl. BTW) uitgeven, dat kost je niet 850 maar 200 euro. Desalniettemin, het is 200 euro weggegooid als het apparaat staat te verstoffen.
Heb dit jaar ook al 2x een Synology gekocht inc. schijven t.b.v. backup en remote backup. Zou die nog kunnen boeken als investering ipv kosten bedenk ik me nu. Was ook alweer €700 exc. voor beide.

@sverzijl
Heb al een Jura koffie automaat staan d:)b

wishmaster1986 wijzigde deze reactie 28-12-2018 14:30 (4%)

• jogaa
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 20-03 06:56
Ik heb ook recent een server samengesteld voor thuis voor backups, nas-praktijken en diverse vm's. De 1000 euro kan je snel halen. Kan ook een nuttige investering zijn.

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 23:00
Nou heb ik al een mooi automaatje thuis staan, maar kan je dit zomaar aftrekken?

• t_captain
Ik neem aan dat je dan wel een kwalificerende kantoorruimte moet hebben.

• jadjong
Setje schroevendraaiers dan?
https://www.gereedschappr...r-115-delig-9300703/17934
Altijd handig!

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 21:26
wishmaster1986 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 14:09:
[...]

Vorig jaar al een 28"4k scherm gekocht. Jammer dat een TV niet zakelijk te boeken is... ;(
ééntje maar?

en anders een ipad pro met pencil voor tijdens je papierloze vergaderingen.

Fable wijzigde deze reactie 29-12-2018 09:14 (13%)

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

t_captain schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 20:55:
[...]

Ik neem aan dat je dan wel een kwalificerende kantoorruimte moet hebben.
Plus, er moeten klanten langskomen. Je kunt niet onbeperkt je eigen koffie aftrekken. Niet roomser dan de Paus zijnde, wilde ik mijn eigen overmatige consumptie boeken maar werd teruggefloten door boekhouder :+

Renault Zoe Q90

• SeatRider

SeatRider

Back in the seat

wishmaster1986 schreef op vrijdag 28 december 2018 @ 13:10:
Iemand nog goeie tips betreft producten/diensten ter waarde van ongeveer €1000? Ik "moet" dat bedrag namelijk nog uitgeven om aan de €2300 van de KIA regeling te voldoen.

Telefoon wil ik nog mee wachten tot volgend jaar i.v.m. de Samsung S10 en heb mezelf al een nieuwe pc cadeau gedaan dit jaar. Normaal ben ik wel van de gadgets en van het geld uitgeven alleen nu het bedrag op de rekening groter is dan eerder wil ik het ook groot houden :9
Goede bureaustoel? Met een beetje Herman Miller zit je al over dat bedrag iig.

• Fable
SeatRider schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 09:24:
[...]

Goede bureaustoel? Met een beetje Herman Miller zit je al over dat bedrag iig.
Als je niet een aparte kantoorruimte hebt die je mag aftrekken van de belasting, is de inrichting van je thuiskantoor ook niet af te trekken van de belasting.

• BertS
Fable schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 09:27:
[...]

Als je niet een aparte kantoorruimte hebt die je mag aftrekken van de belasting, is de inrichting van je thuiskantoor ook niet af te trekken van de belasting.
Heb je daar een bron van? Ik dacht altijd dat dat los van elkaar staat. Inventaris zoals bureau (stoel) zit dan gelijk aan pc/monitor.

• SeatRider

SeatRider

Back in the seat

BertS schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 09:41:
[...]

Heb je daar een bron van? Ik dacht altijd dat dat los van elkaar staat. Inventaris zoals bureau (stoel) zit dan gelijk aan pc/monitor.
Ja, zo heb ik het ook uitgelegd gekregen. Je mag niet een deel van de hypotheek/huur als zakelijke kosten aftrekken als het geen eigen opgang heeft, dat is volgens mij de enige beperking.

• Fable
BertS schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 09:41:
[...]

De belastingdienst heeft daar een tool voor.
https://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/

• SeatRider

SeatRider

Back in the seat

Whoops:
U hebt geen recht op kostenaftrek
U hebt geen zelfstandige werkruimte. Dat betekent voor u:

U mag de kosten van de werkruimte, inclusief de inrichtingskosten, niet aftrekken.
Dit zijn kosten zoals: huurkosten, energiekosten, behang- en binnenschilderwerk, stoffering en aanwezige inventaris (bureau, kast, lamp).
Strict genomen staat de stoel daar niet tussen trouwens, maar die zou je nog wel onder inventaris kunnen laten vallen.

• Fable
SeatRider schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 10:15:
[...]

Whoops:

[...]

Strict genomen staat de stoel daar niet tussen trouwens, maar die zou je nog wel onder inventaris kunnen laten vallen.
Een stoel is inventaris dus die staat er wel bij, zonder dat het woord stoel is gebruikt.

• SeatRider

SeatRider

Back in the seat

Nog een andere vraag, stel dat ik iemand met wie ik veel zakendoe (aan wie ik veel factureer) een provisie geef omdat hij mijn product heeft aangeraden bij iemand.

Wat ik dan nu doe, is op de factuur van die maand doe ik een extra post "provisie" van -100 euro. Ik heb ook wel eens een creditfactuur verstuurd op die manier en daarna gewoon het geld (incl BTW) overgeboekt.

Een andere optie is natuurlijk om die relatie mij te laten factureren voor dat bedrag. In Acumulus moet ik hem dan inboeken als "Zakelijke uitgave" en kan ik het bedrag oormerken met een bepaalde categorie.

BTW verrekentechnisch komt het volgens mij op hetzelfde uit, maar zie ik iets over het hoofd?

• t_captain
Qua BTW en WUO zijn de opties gelijkwaardig.

Omdat het idee voor de betaling zijn oorsprong bij jou vindt, zou een creditfactuur mijn voorkeur hebben.

• SeatRider

SeatRider

Back in the seat

t_captain schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 11:16:
Qua BTW en WUO zijn de opties gelijkwaardig.

Omdat het idee voor de betaling zijn oorsprong bij jou vindt, zou een creditfactuur mijn voorkeur hebben.
Ja zo redeneer ik ook, maar omdat het feitelijk "kosten" zijn die ik heb gemaakt voelt het wat onwennig dat ik die niet als dusdanig opvoer. En stel dat ik in 1 kwartaal 0 verkopen heb gedaan en alleen maar 1x een provisie heb gefactureerd, dan vrees ik dat Acumulus die -21 euro BTW ook in de verkeerde kolom opvoert voor de BTW aangifte :).

Edit: hij wordt volgens mij interessanter als het een provisie zou zijn naar een zakenpartner binnen de EU (intracommunautair) :+

SeatRider wijzigde deze reactie 29-12-2018 11:21 (9%)

• t_captain
Het zijn kosten, maar wel die van jou origineren. Bij een reseller crediteer je eventueel ook zijn (bonus)provisie op de factuur. Een creditfactuur is niet anders dan een creditpost op een debetfactuur. Als je geen debetposten hebt, wordt het saldo credit en wordt het dus een creditfactuur.

• Fable
SeatRider schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 11:20:
[...]

Ja zo redeneer ik ook, maar omdat het feitelijk "kosten" zijn die ik heb gemaakt voelt het wat onwennig dat ik die niet als dusdanig opvoer. En stel dat ik in 1 kwartaal 0 verkopen heb gedaan en alleen maar 1x een provisie heb gefactureerd, dan vrees ik dat Acumulus die -21 euro BTW ook in de verkeerde kolom opvoert voor de BTW aangifte :).

Edit: hij wordt volgens mij interessanter als het een provisie zou zijn naar een zakenpartner binnen de EU (intracommunautair) :+
Als je voor jezelf het een en ander later na wilt kunnen kijken, bijvoorbeeld de totale kosten van referenties, is het wel handig om gewoon voor alles apart een factuur te ontvangen ipv een -100 of een creditfactuur.

• BertS
Dank, dat is dan voor eenmanszaak anders dan voor DGA (die is werknemer met werkruimte thuis)

• Fable
BertS schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 13:15:
[...]

Dank, dat is dan voor eenmanszaak anders dan voor DGA (die is werknemer met werkruimte thuis)
De kosten mag je dan inderdaad (onder bepaalde voorwaarden) opvoeren als zakelijke kosten, maar daar zitten nog wel heel wat regeltjes aan vast.

https://www.google.com/ur...Vaw2R-A31jp2XXpIm2k2rmNCw

Fable wijzigde deze reactie 29-12-2018 13:46 (36%)

• BertS
Klopt. Als je er over nadenkt is het allemaal wel bizar... ik werk (/verwerf mijn omzet) voor >80% vanuit mijn thuiskantoor. Bureau en stoel daarvoor gebruik ik voor >95% zakelijk. Maar om het aan te merken als zakelijke kosten moet ik het in een gehuurde kantoorunit zetten.
Misschien zit ik er naast, maar voor mij neigt het naar onrechtvaardig. Al begrijp ik best dat het bij een thuiskantoor lastig controleerbaar kan worden.

• Fable
BertS schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 14:41:
Klopt. Als je er over nadenkt is het allemaal wel bizar... ik werk (/verwerf mijn omzet) voor >80% vanuit mijn thuiskantoor. Bureau en stoel daarvoor gebruik ik voor >95% zakelijk. Maar om het aan te merken als zakelijke kosten moet ik het in een gehuurde kantoorunit zetten.
Misschien zit ik er naast, maar voor mij neigt het naar onrechtvaardig. Al begrijp ik best dat het bij een thuiskantoor lastig controleerbaar kan worden.
Klopt dat het een beetje krom is maar toen het nog wel mocht kochten mensen halve inboedels op naam van de zaak. Dus toen hebben ze er helemaal een eind aan gemaakt.

• t_captain
Alternatief is je hele huis op de zaak en het privegebruik verhuren?

• Fable
t_captain schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 17:10:
Alternatief is je hele huis op de zaak en het privegebruik verhuren?
Er is hier volgens mij iemand die zo'n soort constructie heeft, geen idee wie dat dat was of hoe het precies in elkaar zat.

• jadjong
SeatRider schreef op zaterdag 29 december 2018 @ 10:25:
Nog een andere vraag, stel dat ik iemand met wie ik veel zakendoe (aan wie ik veel factureer) een provisie geef omdat hij mijn product heeft aangeraden bij iemand.

Wat ik dan nu doe, is op de factuur van die maand doe ik een extra post "provisie" van -100 euro. Ik heb ook wel eens een creditfactuur verstuurd op die manier en daarna gewoon het geld (incl BTW) overgeboekt.

Een andere optie is natuurlijk om die relatie mij te laten factureren voor dat bedrag. In Acumulus moet ik hem dan inboeken als "Zakelijke uitgave" en kan ik het bedrag oormerken met een bepaalde categorie.

BTW verrekentechnisch komt het volgens mij op hetzelfde uit, maar zie ik iets over het hoofd?
Als Frits de diensten zelf doorverkoopt aan klant B doe ik credit, zowel los als op de totaalfactuur. Wanneer ik dankzij Frits rechtstreeks aan klant B verkoop mag Frits mij een factuur sturen als commissie.

• Vincent17
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20-03 08:32
Even een vraag.
As woensdag start ik met mijn 1e freelance klus. Ik zit via partij A bij Partij B die mij plaatst bij Partij C.
Met partij A heb ik een overeenkomst voor standplaats Rotterdam voor 36u dat locatie Partij C is.

Nu krijg ik net een mail om voor as Woensdag wat zaken te regelen bij Partij B op locatie om 10.30.
Deze locatie is totaal niet in de buurt van partij C (meer reistijd) en ook starten om 10.30 irriteert mij al een beetje omdat ik hierdoor uren mis.

Hoort dit er allemaal een beetje bij en stel ik mij aan dat ik dit een beetje irritant vind?

• t_captain
Die paar uur en die ene rit? Let it be.

Belangrijker is de hoeveelheid marge die A en B samen van jouw tarief opeten. Meerdere intermediairs in de keten? Niet mijn ding.

• Greyfox
  • Laatst online: 22:17

Greyfox

MSX rulez

Vincent17 schreef op maandag 31 december 2018 @ 09:52:
Even een vraag.
As woensdag start ik met mijn 1e freelance klus. Ik zit via partij A bij Partij B die mij plaatst bij Partij C.
Met partij A heb ik een overeenkomst voor standplaats Rotterdam voor 36u dat locatie Partij C is.

Nu krijg ik net een mail om voor as Woensdag wat zaken te regelen bij Partij B op locatie om 10.30.
Deze locatie is totaal niet in de buurt van partij C (meer reistijd) en ook starten om 10.30 irriteert mij al een beetje omdat ik hierdoor uren mis.

Hoort dit er allemaal een beetje bij en stel ik mij aan dat ik dit een beetje irritant vind?
Als je woensdag start op een klus, moet je dan niet om 9u oid bij partij C zijn?
Welke zaken moeten er dan nog geregeld worden?

MSX 2 rulez more

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:32

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Vincent17 schreef op maandag 31 december 2018 @ 09:52:
Even een vraag.

Jij hebt toch geen overeenkomst met partij b maar met partij a? Laat partij A dat lekker met B regelen. Als B dit direct met jou wilt doen dan hebben ze je direct moeten inhuren.

En wat moeten ze nog weten zo kort voor starten? Kan dat niet telefonisch / digitaal?

Ik zou lekker woensdag beginnen bij Partij C ;)

A wise man once said: 'Work is not a place."

• ybos
Tylen schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:22:
[...]

Jij hebt toch geen overeenkomst met partij b maar met partij a? Laat partij A dat lekker met B regelen. Als B dit direct met jou wilt doen dan hebben ze je direct moeten inhuren.

En wat moeten ze nog weten zo kort voor starten? Kan dat niet telefonisch / digitaal?

Ik zou lekker woensdag beginnen bij Partij C ;)
Plus: zoals ik het lees verwacht partij C hem die dag. Hoe heeft hij dan tijd om naar partij B te gaan :?
Ik zou partij A even bellen wat er nu van jou (vraagsteller) verwacht word.

• Vincent17
Partij C heeft zijn volledige IT outsourced bij Partij B. Ik moet bij Partij B o.a. een laptop ophalen waarmee ik zal moeten gaan werken. Verder krijg ik pasjes en accounts etc.

Gewoon bij partij C woe voor de deur staan gaat lastig, want ik heb bijv. helemaal geen contactpersoon nog bij partij C.

• Fable
Dus eigenlijk werk je voor partij B via A.
Ik zou dus gewoon om 10:30 bij B zijn en vanaf daar beginnen de uren te lopen voor die dag.

Fable wijzigde deze reactie 31-12-2018 10:52 (5%)

• miena21
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22:10
Vincent17 schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:49:
Partij C heeft zijn volledige IT outsourced bij Partij B. Ik moet bij Partij B o.a. een laptop ophalen waarmee ik zal moeten gaan werken. Verder krijg ik pasjes en accounts etc.

Gewoon bij partij C woe voor de deur staan gaat lastig, want ik heb bijv. helemaal geen contactpersoon nog bij partij C.
Je gaat in ieder geval goed geïnformeerd naar je opdracht haha 8)7

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Ah dat maakt het verhaal anders.

Gewoon alles ophalen dan bij B en dat is idd gewoon facturabel.

• Vincent17
miena21 schreef op maandag 31 december 2018 @ 10:58:
[...]

Je gaat in ieder geval goed geïnformeerd naar je opdracht haha 8)7
Ok ik ga woe gewoon naar partij B om de zaken op te halen en in te regelen. Beetje jammer van de uren vind ik omdat ik pas om 10.30 daar terecht kan maar dat accepteer ik dan maar.

En goed geinformeerd naar de opdracht. Tja het is geen afgekaderde development opdracht of iets dergelijks. Het gaat om een IT infra transitie naar Azure waarbij er ook nog een RFP Bid bij zit, dus ik weet inderdaad niet alle details.
Ook omdat het mijn 1e freelance opdracht is loop ik ook tegen enkele puntjes aan die ik een volgende opdracht in ieder geval weer meeneem als ervaring.

• sverzijl

Je facturabele uren beginnen dus gewoon om 10:30 bij partij B (en bij je reistijd naar C loopt het normaliter gewoon door aangezien je voor voor B werkt (via tussenbureau(?) A dan)).

Let it be, niet ongebruikelijk op zo’n eerste dag, zeker als je direct op 2 jan begint.

• jadjong
Ik zou woensdag om 09.00 beginnen met factureren, dat heb je waarschijnlijk afgesproken. Dat zij nu bedacht hebben dat je eerst naar verweggistan moet om een laptop op te halen is heel begrijpelijk maar wel werktijd. Ze denken zelfs met je mee over die extra reistijd door de afspraak op 10:30 te zetten!
Wat die extra tussenpersonen moet je even goed opletten of de verwachtingen van de klant nog wel in lijn zijn met jouw kunnen, je zal niet de eerste zijn die voor 3x zijn normale tarief weggezet wordt waardoor de klant denkt dat hij Bill Gates zelf over de vloer krijgt.

• Vincent17
jadjong schreef op maandag 31 december 2018 @ 12:00:
Ik zou woensdag om 09.00 beginnen met factureren, dat heb je waarschijnlijk afgesproken. Dat zij nu bedacht hebben dat je eerst naar verweggistan moet om een laptop op te halen is heel begrijpelijk maar wel werktijd. Ze denken zelfs met je mee over die extra reistijd door de afspraak op 10:30 te zetten!
Wat die extra tussenpersonen moet je even goed opletten of de verwachtingen van de klant nog wel in lijn zijn met jouw kunnen, je zal niet de eerste zijn die voor 3x zijn normale tarief weggezet wordt waardoor de klant denkt dat hij Bill Gates zelf over de vloer krijgt.
Zover ik het heb begrepen betaalt partij C helemaal niets extra voor mij. Dat zit gewoon in het contract dat partij C met B heeft. Ik werk echt voor partij B in dit geval bij partij C. Daarom heb ik ook geen contacten bij partij C.

Maar dit zijn inderdaad wel punten die ik een volgende keer een stuk duidelijker wil hebben. Zo ga ik bijvoorbeeld ook as woensdag nog mijn exacte rol bepalen. Maar ik heb natuurlijk al een tarief afgesproken voor bepaalde werkzaamheden. Daar moet ik nog even goed op letten dat mijn verantwoordelijkheden niet opeens anders worden en niet meer stroken met het tarief.

• sverzijl
Klinkt inderdaad als wat leermomenten voor een volgende opdracht.

Maar succes in ieder geval. IT transitietrajecten duren vaak erg lang is mijn persoonlijke ervaring, dus zou je voor langere tijd goed kunnen zitten.

• HielkeJ
  • Niet online
Op dit moment gebruik ik mijn privéauto om naar klanten te rijden. Hiervoor heb ik vorig jaar bijna 40.000 kilometer gereden. Voor de inkomstenbelasting kan ik straks (40000x0,19 euro) 7600 euro aan kosten hiervoor opgeven.

Ik zit nu te kijken naar het aftrekken van de btw van de tankbonnen en onderhoud. Hierbij zie ik staan dat ik hiervoor ook een kilometerregistratie moet bijhouden (of 1,5% van de cataloguswaarde moet betalen). Hoe doen jullie dit met de kilometerregistratie? Is het voldoende om alleen de zakelijke kilometers bij te houden en dan aan te geven dat de rest privekilometers zijn of moet ik iedere rit gaan bijhouden?

Als ik ga zoeken op internet dan geven ze op de website van de belastingdienst aan dat er een sluitende kilometeradministratie nodig is. Als ik op andere sites kijk, dan geven ze aan dat de sluitende kilometerregistratie alleen nodig is voor de 500km regel ivm. bijtelling.

Om de verhouding prive / zakelijk te berekenen, heb ik volgens mij voldoende aan de beginstand en de zakelijke kilometers. Alles wat er dan over blijft, zijn de privekilometers.

Hoe hebben jullie dit opgelost?

• t_captain
Op een privéauto hoef je geen sluitende administratie bij te houden. Alleen de zakelijke ritten moeten zijn geadministreerd.

• Hydra
  • Laatst online: 20:15
Morgen m'n eerste dag op m'n eerste ZZP klus. Spannend maar wel zin in :) Kijk uit naar het versturen van die eerste factuur over 4 weken :D

Een ding wat ik nog wat vaag vind; ik heb vorige maand een Youngtimer aangeschaft, de factuur staat op naam van m'n bedrijf. Ik heb deze gekocht met 'prive' geld. Wat bepaalt nu precies of deze auto 'zakelijk' of 'prive' is, is dat gewoon hoe ik de kosten e.d.in m'n aangifte opneem? Of moet ik nog op bepaalde zaken letten zodat de inspecteur niet naderhand het met me oneens gaat zijn?

https://niels.nu

• BertS
Je bepaalt dit door de auto per datum van aanschaf op te nemen op je balans. Daarmee laat je hem deel uitmaken van je ondernemingsvermogen en is hij zakelijk.

Succes morgen!

• Hydra
  • Laatst online: 20:15
@BertS top! Duidelijk! Dank je!

https://niels.nu

• ybos
Hydra schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 19:16:
Morgen m'n eerste dag op m'n eerste ZZP klus. Spannend maar wel zin in :) Kijk uit naar het versturen van die eerste factuur over 4 weken :D
En dan na nog eens 4 weken dagelijks de bank app verversen om te kijken of de eerste betaling als binnen is ;)

• sverzijl
ybos schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 19:34:
[...]

En dan na nog eens 4 weken dagelijks de bank app verversen om te kijken of de eerste betaling als binnen is ;)
Een alert instellen bij je bank, weet je het nog sneller ;)

• BertS
[...]

Daar heb je tegenwoordig notificaties voor 😉

• HielkeJ
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 19:05:
Op een privéauto hoef je geen sluitende administratie bij te houden. Alleen de zakelijke ritten moeten zijn geadministreerd.
Bedankt voor je reactie :) Heb je hier toevallig ook een bron van? Mocht ik een keer een controle krijgen, dan vind ik het wel een fijn idee om naar een bepaalde bron te kunnen wijzen.

• com2,1ghz
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 23:00
[...]

Notificatie instellen als er een x bedrag binnenkomt ;)

• Tylen

Tylen

ONK ProCup 1000 #56

Ah iedereen gebruikt die notificaties dus hahahaha. Ik dacht dat ik de enige was met zo’n zieke geest.

• t_captain
HielkeJ schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 21:16:
[...]
Bedankt voor je reactie :) Heb je hier toevallig ook een bron van? Mocht ik een keer een controle krijgen, dan vind ik het wel een fijn idee om naar een bepaalde bron te kunnen wijzen.
https://www.belastingdien..._gebruik_van_de_priveauto

Vroeger had je de mogelijkheid om zakelijk gebruik op 75% te zetten. Die is helaas vervangen voor de nieuwe regeling (100% BTW -1.5% cataloguswaarde).

Nu heb je dus wel een kilometeradministrate nodig, maar priveritten hoef je niet te specificeren voor dit doel. Nodig zijn: de zakeijke ritten plus de begin- en eindstand per kalenderjaar.

• Kapotlood
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 12:29
Zo doe ik het ook: via een app alle zakelijke ritten bijhouden, eens per jaar een excel-export maken, en de overige lasten (onderhoud) bij de belastingaangifte meegeven aan m'n accountant. Ik maak meer dan 500km per jaar aan privé kilometers en wilde daarom de auto privé aanschaffen. Dat leek voordeliger/makkelijker in mijn geval :)

• t_captain
Bijtellen is vaak niet gunstig. Tenzij electrsch of youngtimer.

ZZP-ers willen nog wel eens een paar maten groter rijden dan "vroeger voor de baas" en dan word je niet blij van 22% bijtelling :)

• Zwelgje
  • Laatst online: 19:46
Tylen schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 07:58:
Ah iedereen gebruikt die notificaties dus hahahaha. Ik dacht dat ik de enige was met zo’n zieke geest.
niet iedereen ;) ik check gewoon 2x per week of er geld binnen is van de klant en zo niet dan ga ik er achteraan.

A wise man's life is based around fuck you

• sverzijl
Tylen schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 07:58:
Ik heb er zelfs de rinkelende kassa geluiden uit het nummer Money van Pink Floyd aan toegevoegd als ik notificaties krijg van m'n bank dat de facturen zijn betaald. Love that sound ;)

• miena21
Hydra schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 19:16:
Ik weet het moment nog wel. Ik kreeg van de bank een mailtje dat het saldo op mijn rekening hoger was dan 10K en het wellicht handig was om een spaarrekening te openen ;-)

lekker moment!

• Zwelgje
miena21 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:45:
[...]

Ik weet het moment nog wel. Ik kreeg van de bank een mailtje dat het saldo op mijn rekening hoger was dan 10K en het wellicht handig was om een spaarrekening te openen ;-)

lekker moment!
ja en als je boven de 100.000 komt dat je post krijgt van de bank of je wellicht interesse hebt in private banking en of je meewilt naar een golftoernooi.. haha ook gehad 8)

• miena21
Zwelgje schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 11:46:
[...]

ja en als je boven de 100.000 komt dat je post krijgt van de bank of je wellicht interesse hebt in private banking en of je meewilt naar een golftoernooi.. haha ook gehad 8)
Mooi doel voor 2019 dan :-)

• SeatRider

SeatRider

Back in the seat

miena21 schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:09:
[...]

Mooi doel voor 2019 dan :-)
Ik ga er even serieus op in, maar je wilt toch juist geen "veel geld" op je betaalrekening hebben? Mijn tonnen staan bij Moneyou en die hebben me nog nooit gevraagd of ik wil komen golfen :(.

• Zwelgje
SeatRider schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 12:50:
[...]

Ik ga er even serieus op in, maar je wilt toch juist geen "veel geld" op je betaalrekening hebben? Mijn tonnen staan bij Moneyou en die hebben me nog nooit gevraagd of ik wil komen golfen :(.
alles boven de 100.000 wel goed spreiden bij verschillende banken natuurlijk (depositogarantiestelsel) en idd je wilt niet teveel geld hebben. ik zou het geld stoppen in het versneld aflossen van de hypotheek om je maandlasten te drukken.

maar goed.. dat is meer voor in het 'financieel onafhankelijkheid' topic :)

• SeatRider

SeatRider

Back in the seat

Zwelgje schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:03:
[...]
alles boven de 100.000 wel goed spreiden bij verschillende banken natuurlijk (depositogarantiestelsel) en idd je wilt niet teveel geld hebben.
Dit is wel een goed punt. Zojuist gelijk een extra rekening geopend!
ik zou het geld stoppen in het versneld aflossen van de hypotheek om je maandlasten te drukken.
Ik huur :(

SeatRider wijzigde deze reactie 02-01-2019 13:15 (10%)

• jongetje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 21:29
SeatRider schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:07:
[...]

[...]
De kans is natuurlijk wel heel klein dat een bank omvalt. Houd je er dan wel rekening mee dat die andere rekening bij een bank is met een andere bank licentie? Als je bijv. geld bij Moneyou en ABNAMRO hebt vallen die 2 rekeningen onder 1 bankvergunning dus maar voor1 keer 100.000euro in totaal.
Overzichtje: https://www.spaarrekening...dse-bankvergunningen.aspx
Ik huur :(
Dan is het wellicht interessant om juist te kopen?

jongetje wijzigde deze reactie 02-01-2019 13:36 (3%)

• Hmmbob
  • Laatst online: 22:58
SeatRider schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 13:07:
[...]

Bij een andere bank, hoop ik? En dan ook daadwerkelijk een andere bank, geen ander label van diezelfde bank?

edit: wat @jongetje zegt ^^^^

Hmmbob wijzigde deze reactie 02-01-2019 13:34 (5%)

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

Pagina: 1 ... 85 ... 96 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True