Voor mij was het gewoon de vrijheid en de keuze in de projecten die je doet, maar als het niet zo leuk had betaald was ik wel ergens in loondienst gegaan. Afgelopen paar jaar is er veel gezeik geweest rondom de wet DBA, wat nu weer niet doorgaat, maar dit heeft mij toch wel wat stress opgeleverd.greb schreef op woensdag 21 november 2018 @ 18:44:
Wat is voor de meeste de reden geweest om voor je zelf te gaan starten? Vrijheid, geld of de uitdaging voor het ondernemen?
En wanneer ben je er klaar voor? Of is dat niet echt te meten? Gewoon gaan en zien waar het eindigt?
Voor de rest vind ik ondernemen gewoon leuk, lekker projecten aannemen voor vaste prijs geeft mij echt een boost om het binnen de gecalculeerde uren af te maken.
Maar de vrijheid vind ik echt top, ik heb dit jaar lekker rustig aan gedaan en maar 250 uur gewerkt ongeveer. Volgend jaar heb ik in de planning om rond de 1000 uur te gaan zitten, zodat de buffer weer aangevuld wordt en dan het jaar er op weer lekker rustig aan.
De prijs wist ik niet, maar als de verhoudingen helemaal zoek zijn kan je beter ergens anders gaan kijken inderdaad.t_captain schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:29:
[...]
UWV is wel héél duur. Denk aan 15% van het verzekerd dagloon (voor ziektewet+wia). Bij volledige arbeidsongeschiktheid is de uitkering 75% dagloon .
Dus om een uitkering van 3k per maand te verzekeren, op basis van vervangende arbeid nog wel, moet je 600 euro aftikken.
[ Voor 28% gewijzigd door Ernemmer op 21-11-2018 20:12 ]