Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
greb schreef op woensdag 21 november 2018 @ 18:44:
Wat is voor de meeste de reden geweest om voor je zelf te gaan starten? Vrijheid, geld of de uitdaging voor het ondernemen?

En wanneer ben je er klaar voor? Of is dat niet echt te meten? Gewoon gaan en zien waar het eindigt?
Voor mij was het gewoon de vrijheid en de keuze in de projecten die je doet, maar als het niet zo leuk had betaald was ik wel ergens in loondienst gegaan. Afgelopen paar jaar is er veel gezeik geweest rondom de wet DBA, wat nu weer niet doorgaat, maar dit heeft mij toch wel wat stress opgeleverd.
Voor de rest vind ik ondernemen gewoon leuk, lekker projecten aannemen voor vaste prijs geeft mij echt een boost om het binnen de gecalculeerde uren af te maken.

Maar de vrijheid vind ik echt top, ik heb dit jaar lekker rustig aan gedaan en maar 250 uur gewerkt ongeveer. Volgend jaar heb ik in de planning om rond de 1000 uur te gaan zitten, zodat de buffer weer aangevuld wordt en dan het jaar er op weer lekker rustig aan. :D
t_captain schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:29:
[...]

UWV is wel héél duur. Denk aan 15% van het verzekerd dagloon (voor ziektewet+wia). Bij volledige arbeidsongeschiktheid is de uitkering 75% dagloon .

Dus om een uitkering van 3k per maand te verzekeren, op basis van vervangende arbeid nog wel, moet je 600 euro aftikken.
De prijs wist ik niet, maar als de verhoudingen helemaal zoek zijn kan je beter ergens anders gaan kijken inderdaad.

[ Voor 28% gewijzigd door Ernemmer op 21-11-2018 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-01-2021
En wat betreft de financiële onzekerheid? Is een bepaalde buffer nodig om te gaan ondernemen voor het geval dat? Ik ben nog steeds aan het twijfelen ondanks dat ik in mijn vorige topic aangaf om het verstandig is om nog even bij mijn werkgever te blijven en de certificaten te behalen. Maar mijn RHCE heb ik ook alleen met thuisstudie gedaan en alleen het examen geboekt.. Ik heb het gevoel dat als ik het nu niet doe dat ik dan nooit de "gouden kooi" ga verlaten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
Buffer is heel persoonlijk. Denk erover na, wat kun je verantwoord dragen. Hoe afhankelijk ben je van jouw inkomen. Hoe hoog zijn je vaste lasten, en hoe makkelijk kun je die afschalen. Hoe makkelijk kun je je levensstandaard aanpassen als er geen inkomen is. En uiteindelijk vooral: hoe risicomijdend ben je aangelegd.
Hierin zou ik zeggen: elke uitkomst is goed, als je er zorgvuldig over hebt nagedacht en het kunt uitleggen/verdedigen aan de mensen die het ook raakt (huishouden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:10
Ik ben het gaan doen voor de vrijheid.
Niet alleen het werk, maar ook de vrijheid van bijscholing en welke cursussen ik kan volgen.
Betreffende buffer probeer ik zelf op de 6 maanden minimaal te komen. Ik zit nu na ongeveer een jaar op 3+ maanden.
De reden waarom minimaal 6 maanden is omdat ik de kostwinnaar ben.
Het inkomen van mijn partner is maar een extraatje en daar kunnen we de lasten niet van betalen.

[ Voor 25% gewijzigd door hackerhater op 21-11-2018 22:41 ]

• Ernemmer
  • Niet online
greb schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:35:
En wat betreft de financiële onzekerheid? Is een bepaalde buffer nodig om te gaan ondernemen voor het geval dat? Ik ben nog steeds aan het twijfelen ondanks dat ik in mijn vorige topic aangaf om het verstandig is om nog even bij mijn werkgever te blijven en de certificaten te behalen. Maar mijn RHCE heb ik ook alleen met thuisstudie gedaan en alleen het examen geboekt.. Ik heb het gevoel dat als ik het nu niet doe dat ik dan nooit de "gouden kooi" ga verlaten..
Als je in een branche zit waar gewoon veel vraag is dan heb je niet echt een grote buffer nodig. En als je via een tussenbureau gaat werken heb je vaak na een maand werken al je eerste betaalde factuur.

Ik werk zelf nu op projectbasis met projecten die 3-4 weken duren en heb vaak 2 weken na oplevering mijn geld op de rekening.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 22-11-2018 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Ernemmer schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:12:
[...]

Als je in een branche zit waar gewoon veel vraag is dan heb je niet echt een grote buffer nodig. En als je via een tussenbureau gaat werken heb je vaak na een maand werken al je eerste betaalde factuur.
Een buffer voor ziekte of arbeidsongeschiktheid is ook wel fijn. Ook al heb je misschien een AOV, die gaan pas na een tijdje uitkeren.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 15:32
com2,1ghz schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:44:
Inmiddels ben ik al een klein half jaartje als slag als freelancer en loopt mijn contract af van mijn eerste opdracht via de supplier. Deze zal waarschijnlijk weer verlengd worden.

Is het acceptabel dat ik mijn tarief ga verhogen, of gebeurt dit eigenlijk bij aanvang van een nieuw opdracht?
Reactie als opdrachtgever. Bij ons gebeurt het regelmatig als het gaat om de volgende scenario's:
  • Freelancer heeft vooraf gecommuniceerd dat zijn actuele tarief hoger is dan de tarief die is afgesproken omdat wij destijds onvoldoende budget hadden. Voorbeeld: Freelancer geeft vooraf aan 90 euro p/u te vragen voor een project van 6 maanden x 38 uur per week, maar het budget is 85 euro. Bij verlenging zal het 90 euro zijn.
  • Als het nieuwe contract in een nieuwe jaar ingaat, dan is een kleine verhoging i.v.m. inflatie geen probleem.Voorbeeld: Freelancer vraagt 90 euro per uur, contract loopt af eind december en vanaf januari gaat er een nieuwe contract is voor 92 euro per uur (2,2% verhoging terwijl inflatie 1,4% was)
  • Er zit een jaar tussen oud en nieuwe contract en freelancer vraagt nu 70 euro ipv 60 euro p/u
  • Freelancer communiceert in november dat zijn uurtarief per 1 januari met 5 euro p/u omhoog gaat voor nieuwe opdrachten
Vooraf (minimaal 1 kalendermaand) een verhoging communiceren en zorgen dat het om een acceptabele verhoging gaat.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

greb schreef op woensdag 21 november 2018 @ 20:35:
En wat betreft de financiële onzekerheid? Is een bepaalde buffer nodig om te gaan ondernemen voor het geval dat?
Mijns inziens moet je het spaarzame type zijn. Als je altijd alles opmaakt, gewoon niet aan freelancing beginnen want dan lever je in continue onzekerheid. Ik zie dat aan een collega freelancer van me. Die zit eigenlijk niet lekker op z'n opdracht, maar durft niks anders aan te nemen omdat hij dan mogelijk 1 of 2 maanden zonder werk zit.

Ook moet je partner meewerken, als jullie getrouwd zijn en/of financieel alles delen. Een andere collega ondernemer heeft een vrouw met een gat in d'r hand, en die leeft op behoorlijk grote voet sinds hij is gaan freelancen (zo'n 8000 euro per maand netto is nodig voor het huishouden).

Een buffer van een jaar is m.i. comfortabel. Maar als je meteen begint met aflossen en pensioen opbouwen, dan zul je al vrij snel meer hebben. Mits dus spaarzaam.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wishmaster1986
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:06
TucanoItaly schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 07:52:
[...]

Mijns inziens moet je het spaarzame type zijn. Als je altijd alles opmaakt, gewoon niet aan freelancing beginnen want dan lever je in continue onzekerheid. Ik zie dat aan een collega freelancer van me. Die zit eigenlijk niet lekker op z'n opdracht, maar durft niks anders aan te nemen omdat hij dan mogelijk 1 of 2 maanden zonder werk zit.

Ook moet je partner meewerken, als jullie getrouwd zijn en/of financieel alles delen. Een andere collega ondernemer heeft een vrouw met een gat in d'r hand, en die leeft op behoorlijk grote voet sinds hij is gaan freelancen (zo'n 8000 euro per maand netto is nodig voor het huishouden).

Een buffer van een jaar is m.i. comfortabel. Maar als je meteen begint met aflossen en pensioen opbouwen, dan zul je al vrij snel meer hebben. Mits dus spaarzaam.
€8000 netto :D Hoe dan? Waar geef je dat aan uit?... Nou dat hou ik niet netto over hoor per maand. Ik ben wel iets op andere hand gaan leven maar dit is wel extreem. Dat hou je ook niet lang vol als het even wat minder gaat betreft inkomsten en gaat de switch naar minder uitgeven echt wel groot worden.

[ Voor 5% gewijzigd door wishmaster1986 op 23-11-2018 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Stap 1: Lease een Jaguar XJ
Step 2: geef je vrouw er ook een.

Zo moeilijk is dat niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
8000 is zeker niet moeilijk... maar zelf zou ik het niet doen. Zit nu op de helft en dat is prima wel de auto's nog op de zaak dat weer wel dan :)

En straks als de belastingen weer betaald zijn lopen we voor kunnen de rest voor op sparen voor pensioen / investeringen etc en iets meer dan we nu ons geven. En gaan sparen voor opleiding kids etc. En niet te vergeten een goede buffer maken van 3-6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:33
TucanoItaly schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 07:52:
[...]
Een andere collega ondernemer heeft een vrouw met een gat in d'r hand, en die leeft op behoorlijk grote voet sinds hij is gaan freelancen (zo'n 8000 euro per maand netto is nodig voor het huishouden).
Sorry, maar zij verdient gewoon een klap aan d'r harses, zo oud als ze is. En hij eigenlijk ook, omdat hij niet op de rem trapt...
Onhoudbare situatie.

(Disclamer: natuurlijk geen volle vuist in het gezicht maar de spreekwoordelijke klap voordat ik een vrouwenhater ben :P )

[ Voor 11% gewijzigd door ybos op 23-11-2018 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
Als je elke maand 8000e netto op moet hoesten dan doe je al die vrijheid die je als freelancer hebt toch weer teniet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Laatst online: 18:56
t_captain schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:07:
Stap 1: Lease een Jaguar XJ
Step 2: geef je vrouw er ook een.

Zo moeilijk is dat niet :)
mwoa dan zit je pas 3000 😉

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:13
-Jaap-io schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 17:07:
[...]

mwoa dan zit je pas 3000 😉
Bijtelling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Plus de rest van je uitgaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Heb je wel een (twee) leuke auto('s) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Zolang het inkomen constant blijft, is er niks aan de hand :Y

Ik kan niet in z'n portemonnee kijken maar ik denk ook bij mezelf: komt er een kink in de kabel, dan hebben ze wellicht een kneiter van een probleem.

[ Voor 28% gewijzigd door TucanoItaly op 23-11-2018 21:19 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
TucanoItaly schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 21:18:
[...]

Zolang het inkomen constant blijft, is er niks aan de hand :Y
Met zoveel uitgaven moet je je handtekening dan niet eens veranderen naar een Tesla, of maakt de vrouw alles op

Oeps foutje, het is een collega van je :Z

[ Voor 7% gewijzigd door Ernemmer op 23-11-2018 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
pirke schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 21:02:
Heb je wel een (twee) leuke auto('s) :)
Je weet dat een XJ weer hele andere kosten met zich meebrengt? Ineens zit je elke vrijdag met een Michelinster te eten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
t_captain schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 21:40:
[...]

Je weet dat een XJ weer hele andere kosten met zich meebrengt? Ineens zit je elke vrijdag met een Michelinster te eten.
Met een baby en een peuter van bijna 2 valt dat reuze mee helaas...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Kwestie van de au pair wat extra zakgeld toestoppen om haar vrije avond te babysitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
t_captain schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 22:29:
Kwestie van de au pair wat extra zakgeld toestoppen om haar vrije avond te babysitten.
Hmm, zo'n au pair is niet eens heel veel duurder dan de huidige schoonmaakster :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Consumentenprijs€ 137.290,00

Jezus 8)7

Ik snap niet dat mensen dat soort auto's nieuw kopen. Als je het terrein afrijdt 'ie 'ie al een halve starterswoning minder waard.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Hydra schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 14:18:
[...]

Consumentenprijs€ 137.290,00

Jezus 8)7

Ik snap niet dat mensen dat soort auto's nieuw kopen. Als je het terrein afrijdt 'ie 'ie al een halve starterswoning minder waard.
En als hij dan nog mooi zou zijn... Laatste jaren zijn jaguars geen op zichzelfstaande auto's meer (letterlijk en figuurlijk). Auto is niet meer typisch jaguar en deelt onderstel met ford mondeo (weet niet of dat nog zo is maar jaren wel geweest).
En, na 15 jaar zijn ze nog slechts paar duizend euro waard. Zie ze vaak zat staan in de youngtimer categorie voor 1500 tot 2000 euro, met 150 tot 200.000km. Een volvo v70 / s80 met 4 ton+ is hetzelfde waard of meer :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Alles heeft zijn reden. Als youngtimer (X308/X350?) is de auto aantrekkelijk door de lage verhouding van dagwaarde en operationele kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
ybos schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 16:33:
[...]

En als hij dan nog mooi zou zijn... Laatste jaren zijn jaguars geen op zichzelfstaande auto's meer (letterlijk en figuurlijk). Auto is niet meer typisch jaguar en deelt onderstel met ford mondeo (weet niet of dat nog zo is maar jaren wel geweest).
En, na 15 jaar zijn ze nog slechts paar duizend euro waard. Zie ze vaak zat staan in de youngtimer categorie voor 1500 tot 2000 euro, met 150 tot 200.000km. Een volvo v70 / s80 met 4 ton+ is hetzelfde waard of meer :X
Maar toch... die I-pace als ik het geld had liggen... wat een heerlijke auto is dat om in te rijden! Pas gedaan voor een fotoshoot 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Kun je beter net over de grens gaan wonen, in .de kun je de XJ vanaf 655 euro excl btw leasen. Het nieuwe type is geen mooie auto, dat oude klassieke type XJ is een mooie auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Volgens mij financial lease.

Listenpreise 71k. Autobelastingen in NL zijn echt op Singaporees niveau.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fruumel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10-02 13:23
Na meer dan 20 jaar in loondienst te werken (als automation engineer) heb ik een goed jaar geleden besloten om freelance te gaan.

Wat ik tot nu toe ervaren heb is dat men zeer hoge eisen stelt voor de opdrachten terwijl de uiteindelijke opdracht 2 keer niets voorstelt en dikwijls junior of max medior niveau is. De opdracht gever schept bepaalde verwachtingen door deze hoge eisen, spijtig genoeg ben ik tot nu toe steeds teleurgesteld geweest hierin. Hoge eisen stellen maar zelf maar low profile opdrachten geven werkt niet echt.

Ik ben dan ook eerder ontevreden over mijn prille freelance carrière, hopelijk betert het in de toekomst.
Enige voordeel is dat men mij (ongeveer) betaalt volgens wat ik vraag, geld is belangrijk maar de job inhoud is minstens even belangrijk, spijtig dat mijn opdrachtgevers dit niet snappen.

Owja, selectiebureau's probeer ik ook te mijden, enige wat bij hen telt is zoveel mogelijk op uw kap binnen te rijven, meestal ten koste van uw tarief.

Maar we blijven positief en gaan er nog voluit voor, een nieuwe opdracht kan weer helemaal anders zijn. Ben mij momenteel ook aan het bijscholen naar C# developer, misschien biedt dit meer soelaas naar job tevredenheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Had je werkervaring bij consultancybedrijven of direct bij een bedrijf met een eigen product?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruumel
Mijn eerste 2 opdrachten waren via consultancy bedrijven, bedoeling was telkens voor lange termijn opdrachten, spijtig genoeg niet gehaald.

Momenteel ben ik een aantal maanden bezig in een groot farma bedrijf, zonder tussenfirma, maar moet spijtig genoeg weer bekennen dat het minder lang zal duren dan voorzien. Voorstelling van de opdracht was anders dan werkelijkheid, nu is het bijna de volle 100% een administratieve job, had hen nochtans verwittigd dat ik dat niet wil.

Een gesprek wil ik met hen voorlopig nog niet hebben hierover, beetje uit schrik dat ze het contract zouden verbreken en ik nog niets anders heb. Mijn buffer is nog niet zo groot dus moet toch nog wat oppassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
fruumel schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:03:
Na meer dan 20 jaar in loondienst te werken (als automation engineer) heb ik een goed jaar geleden besloten om freelance te gaan.

Wat ik tot nu toe ervaren heb is dat men zeer hoge eisen stelt voor de opdrachten terwijl de uiteindelijke opdracht 2 keer niets voorstelt en dikwijls junior of max medior niveau is. De opdracht gever schept bepaalde verwachtingen door deze hoge eisen, spijtig genoeg ben ik tot nu toe steeds teleurgesteld geweest hierin. Hoge eisen stellen maar zelf maar low profile opdrachten geven werkt niet echt.

Ik ben dan ook eerder ontevreden over mijn prille freelance carrière, hopelijk betert het in de toekomst.
Enige voordeel is dat men mij (ongeveer) betaalt volgens wat ik vraag, geld is belangrijk maar de job inhoud is minstens even belangrijk, spijtig dat mijn opdrachtgevers dit niet snappen.

Owja, selectiebureau's probeer ik ook te mijden, enige wat bij hen telt is zoveel mogelijk op uw kap binnen te rijven, meestal ten koste van uw tarief.

Maar we blijven positief en gaan er nog voluit voor, een nieuwe opdracht kan weer helemaal anders zijn. Ben mij momenteel ook aan het bijscholen naar C# developer, misschien biedt dit meer soelaas naar job tevredenheid.
Wat je zegt herken ik zelf ook wel een beetje. Men vraagt erg veel en in de praktijk blijkt het allemaal wel los te lopen met al die zware eisen.
Niet erg slim. De vragende partij denkt op die manier goeie mensen binnen te halen terwijl in de praktijk mensen werk gaan doen wat misschien wel onder het niveau zit.
Zie het zelf ook bij de werkgever waar ik vandaan kom. Men vraagt van alles waardoor geschikte kandidaten waarschijnlijk niet eens solliciteren. Diegenen die wel solliciteren gaan regelmatig vlot weer weg omdat het te weinig uitdaging biedt. Loss / loss situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
fruumel schreef op zondag 25 november 2018 @ 20:03:

Ik ken dit ook, vorige opdrachtgever was ook zoiets. Een bedrijf dat hier op Tweakers regelmatig op de front page in het nieuws voorkomt. Opdracht was software ontwikkelen voor een product dat 'binnenkort op de markt zou komen'. Uiteindelijk nooit een regel code geschreven maar alleen de puinhoop debuggen en met 6 weken was ik er al weer weg. Nu, bijna twee jaar later is het product (natuurlijk) nog niet op de markt.

Er zitten nogal wat prutsers tussen en net zolang doorvragen tot je zeker weet of het iets voor je is en of ze competent zijn, is noodzakelijk. Liever iets weigeren dan met prutsers in zee gaan. Ik vind het inmiddels ook een risico, van opdrachtgever wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• admiraalschaap
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-05-2023
Ben even benieuwd naar jullie mening. Ik ben afgelopen zomer begonnen als freelance web developer en had vrij snel een opdracht bij een grote multinational. Het werk behelst vooral HTML/CSS en een beetje Javascript. Echter, het niveau van het werk (en ook van mijn collega's) is zo bedroevend dat ik niet weet hoe lang ik hier nog wil blijven. Tegelijk is mijn uurtarief prima en kan ik veel uren maken. Hoe gaan jullie om met dit soort afwegingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Inhoud boven alles.

Vaak heb je wel een bepaalde vrijheid om de inhoud te sturen. Vind je het niveau te laag? Trek meer en complexere taken naar je toe.

Is er echt geen uitdaging? Dan moet je een andere opdracht zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 21:02

Greyfox

MSX rulez

admiraalschaap schreef op maandag 26 november 2018 @ 21:48:
Echter, het niveau van het werk (en ook van mijn collega's) is zo bedroevend dat ik niet weet hoe lang ik hier nog wil blijven. Tegelijk is mijn uurtarief prima en kan ik veel uren maken. Hoe gaan jullie om met dit soort afwegingen?
Hier is de vraag belangrijk hoe makkelijk je een andere opdracht kunt vinden.
Financieel kan het interessant zijn om te blijven, maar dat hou je maar beperkt vol.
Kijk of je het uitdagender voor jezelf kunt maken, en anders eens je bedenkingen met je opdrachtgever bespreken.
Zomaar opzeggen leidt toch tot dezelfde vraag en misschien zijn er wel mogelijkheden die je nu nog niet kent.

MSX 2 rulez more

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• greb
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-01-2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
Pff... Gelukkig, kan ik nog een jaartje langer voor 15 euro / uur ondernemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:40
Het kabinet was eigenlijk van plan om zzp’ers die een bepaalde tijd voor een opdrachtgever werken en het normale werk uitvoeren, voortaan automatisch als werknemer te bestempelen.
Ik ben heel benieuwd hoe ze `normale` werk zouden willen gaan controleren... Te vaag denk ik.
Maargoed komende twee jaar dus geen veranderingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 19:44
miena21 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 08:46:
[...]

Ik ben heel benieuwd hoe ze `normale` werk zouden willen gaan controleren... Te vaag denk ik.
Maargoed komende twee jaar dus geen veranderingen...
Alhoewel ik, als zzp-er met langdurige contracten (o.a. complexe IT migratieprojecten), mezelf financieel vreselijk in de voet zou schieten, snap ik dit wel. Ondernemer kan ik mezelf niet noemen. Ik zorg wel nu ervoor dat ik naar inzet en kennis beloond wordt, wat bij lange na niet plaatsvindt als ik in loondienst zou zijn (niet dat ik niet gewaardeerd werd).

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
poehee schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 08:57:
[...]

Alhoewel ik, als zzp-er met langdurige contracten (o.a. complexe IT migratieprojecten), mezelf financieel vreselijk in de voet zou schieten, snap ik dit wel. Ondernemer kan ik mezelf niet noemen. Ik zorg wel nu ervoor dat ik naar inzet en kennis beloond wordt, wat bij lange na niet plaatsvindt als ik in loondienst zou zijn (niet dat ik niet gewaardeerd werd).
Mijn mening is dat de situatie als waar jij je in bevindt helemaal niet betuttelt moet worden door de overheid. Je hebt het goed voor elkaar en blijkbaar willen beide partijen dit zo.

Ik geval van €18 per uur en vaak geforceerd freelancer = eenzijdig en misbruik van macht. Hiervoor dient ingegrepen te worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
dan deze ook even posten: https://nos.nl/artikel/22...zp-ers-steeds-luider.html

Het zou prettig zijn als er wat meer onderscheid komt, met name richting het onderkant van de zzp-markt. Want zeker de onderkant van de markt, zorgt wel voor een erg negatief beeld. Althans dat is wel wat ik merk in mijn omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Voor het juiste kader: het gaat om de opvolger van de wet DBA waar het kabinet al een tijd mee bezig is.

Dat wetsvoorstel oordeelt naar naar drie criteria:
- tarief (0 ... 15 a 18 ... 75 ...)
- duur van de opdracht
- wel op geen reguliere werkzaamheden

Wat mij betreft is het een redelijk idee, dat tegelijk de rechtszekerheid van de goedbetaalde zelfstandige vooruit helpt als de uitbuiting van Deliveroo-bezorgers aanpakt.

Het lijkt of Brussel moeite heeft met het onderscheid op tarief?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Kunnen we niet gewoon iets bij de buren afkijken? Dit probleem zal toch in meerdere Europese landen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:05

_Arthur

blub

t_captain schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:07:
Dat wetsvoorstel oordeelt naar naar drie criteria:
- tarief (0 ... 15 a 18 ... 75 ...)
- duur van de opdracht
- wel op geen reguliere werkzaamheden
Zolang ze dan maar niet de "en en en" constructie hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
miena21 schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:05:
[...]

Mijn mening is dat de situatie als waar jij je in bevindt helemaal niet betuttelt moet worden door de overheid. Je hebt het goed voor elkaar en blijkbaar willen beide partijen dit zo.

Ik geval van €18 per uur en vaak geforceerd freelancer = eenzijdig en misbruik van macht. Hiervoor dient ingegrepen te worden...
Uiteraard zijn beide partijen het er mee eens, ieder houdt meer geld over dan wanneer de werknemer in loondienst is.. :P UIteraard heb je schijnzelfstandigheid maar de figuren die genieten van zelfstandigenaftrek, mkb winstvrijstelling of 1/3 van hun huishoudgeld als 'kantoorkosten' opgeven zijn een behoorlijk gat in de begroting van onze overheid. Als die lekker terug gaan in loondienst hebben we weer wat inkomstenbelasting er bij, zakken de pensioenpremies en kunnen ze weer bijtelling gaan betalen over hun nieuwe Renault Megane.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Freelancers (in dit geval "gig workers") die onder de 18 euro per uur verdienen, zitten niet in sectoren waar Meganes worden geleast.

En "beide partijen ermee eens"? De Deliveroo rijders hebben begin dit jaar geprotesteerd tegen de plannen om met ZZP-ers te gaan werken i.p.v. werknemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
_Arthur schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:15:
[...]

Zolang ze dan maar niet de "en en en" constructie hanteren.
Dat zou me ook zeer verbazen. Maar 'en en', ofwel twee van de drie, lijkt me niet onredelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het probleem met eerdere wetgeving is dat deze geen onderscheid maakt tussen het fenomeen "schijnzelstandigheid" (zelfstandige die zich niet wezenlijk anders gedraagt dan een werknemer) en het fenomeen "maatschappelijk onwenselijke zelfstandigheid" (zelfstandigheid die leidt tot werkenden die onder minimumniveau verdienen en een te groot beslag leggen op volksverzekeringen).

Als je dit onderscheid wel wil maken, en gericht de onwenselijke zelfstandigheid wil aanpakken, dan zul je linksom of rechtsom moeten differentieren op tarief.

Want een tarief van ~11 a 15 euro (ik blijf even bij de maaltjdbezorgers) zal altijd leiden tot mensen die effectief minder verdienen dan het minimumloon en het gebrek aan loondoorbetaling bij ziekte en aan premies WW/WIA zal leiden tot in deze situatie altijd een een toegenomen risico op bijstandsuitkeringen bij de maatschappij neerleggen.

Als een minimumtarief niet mag, moet je verder zoeken. Ik denk aan een bewijsplicht voor opdrachtgevers dat er geen sprake is van uitbuiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:02
Ik wilde juist binnen nu en een paar jaar m'n AOV op gaan zeggen, omdat ik dan genoeg buffer heb om tot mijn pensioen te overbruggen mocht ik arbeidsongeschikt worden. Maar goed, dan verzeker ik me wel met een max dekking van 100 euro/jaar. Heb ik toch een 'verplichte AOV' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 09:25:
Freelancers (in dit geval "gig workers") die onder de 18 euro per uur verdienen, zitten niet in sectoren waar Meganes worden geleast.

En "beide partijen ermee eens"? De Deliveroo rijders hebben begin dit jaar geprotesteerd tegen de plannen om met ZZP-ers te gaan werken i.p.v. werknemers.
"Beide partijen ermee eens" slaat op de IT'er die van 4000.- bruto + bijtelling over een Renault Megane overstapt naar zelfstandigheid en via de extra bonuspunten op de belastingaangifte voor ondernemers of in combinatie met een 15 jaar oude youngtimer zijn besteedbaar inkomen onweerstaanbaar snel ziet stijgen. De werkgever is er ook blij mee want die betaald onder aan de streep alsnog minder en heeft iemand waar hij relatief snel van af kan.
Deliveroo medewerkers gaan er overigens ook op vooruit als ze genoeg uren maken, zolang ze maar niet ziek, zwak of misselijk worden. :P

De overheid wil erg graag af van alle zzp-constructies, de uitbuiting zoals bij Deliveroo, thuiszorg of PostNL komen toevallig goed uit. Ik ben bang dat je binnen enkele jaren niet meer zelf facturen kan sturen. Je zal in dienst moeten via externe payroll of met vrienden en bekenden gezamelijk een bedrijf starten a la detachering waarbij ieder zijn eigen opdrachten kiest. Net als artsen in een maatschap.
Als die wetgeving ooit tot stand komt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Het probleem is dat een te draconische werkwijze het ook noodzakelijk maakt op de verwarmingsmonteur in dienst te nemen. Bovendien is er geen jurisisch verschil tussen een detacheringsbedrijf waarin de consultant een aanmerkelijk belang heeft en een detacheringsbedrijf waar dat niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
jadjong schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:05:
[...]
De overheid wil erg graag af van alle zzp-constructies, de uitbuiting zoals bij Deliveroo, thuiszorg of PostNL komen toevallig goed uit. Ik ben bang dat je binnen enkele jaren niet meer zelf facturen kan sturen. Je zal in dienst moeten via externe payroll of met vrienden en bekenden gezamelijk een bedrijf starten a la detachering waarbij ieder zijn eigen opdrachten kiest. Net als artsen in een maatschap.
Als die wetgeving ooit tot stand komt... ;)
Waarom moet je dat gezamenlijk doen, ik kan toch ook mijn eigen detacheringsbureau beginnen, met 1 werknemer... eigenlijk wat ik nu ook doe O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
jadjong schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:05:
De overheid wil erg graag af van alle zzp-constructies
Kun je dat onderbouwen?
poehee schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 08:57:
Alhoewel ik, als zzp-er met langdurige contracten (o.a. complexe IT migratieprojecten), mezelf financieel vreselijk in de voet zou schieten, snap ik dit wel. Ondernemer kan ik mezelf niet noemen.
Ik vind dat echt complete onzin, sorry. Als je een detacheringsbedrijf met 2 werknemers hebt ben je wel ondernemer, maar als je maar 1 werknemer hebt (jezelf) niet? In de IT heb je gewoon veel langdurige projecten waarbinnen die bedrijven een bepaalde flexibiliteit willen hebben. Detacheerders geven invulling aan die wens. Zolang beide partijen happy zijn; top. Het is niet alsof je als ITer niet in vaste dienst kan, het is een eigen keuze.

Dat de overheid dit soort regel op wil leggen om een handvol Deliveroo en TNT bezorgers te helpen laat weer zien dat het bij de overheid ernstig schort aan mensen met inhoudelijke kennis van de markt.

[ Voor 71% gewijzigd door Hydra op 27-11-2018 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
-Jaap-io schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:21:
[...]

Waarom moet je dat gezamenlijk doen, ik kan toch ook mijn eigen detacheringsbureau beginnen, met 1 werknemer... eigenlijk wat ik nu ook doe O-)
Dat klinkt als een schijnconstructie en daar gaan ze denk ik echt wel iets aan doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Jaap-io
Ernemmer schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:55:
[...]

Dat klinkt als een schijnconstructie en daar gaan ze denk ik echt wel iets aan doen.
maar precies wat Hydra hierboven zegt, het is een beetje krom dat wanneer je met iemand anders een detacheringsclubje begint het geen issue en als je het alleen doet

Ik heb ook jaren lang via een detacheerder, waar ik in loondienst was, bij een klant gezeten. Uiteindelijk was de het enige contact met de detacheerder via m'n loonstrook.... Nu doe ik in weze hetzelfde; ik werk bij klanten op opdrachten, alleen bepaal ik zelf voor welke klanten, hoe lang en voor welk tarief. Alleen als ik nu een paar jaar bij een klant zou werken dan is het een issue, maar als loonslaaf bij een detacheerder niet... Dat vind ik vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
-Jaap-io schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:09:
[...]

maar precies wat Hydra hierboven zegt, het is een beetje krom dat wanneer je met iemand anders een detacheringsclubje begint het geen issue en als je het alleen doet

Ik heb ook jaren lang via een detacheerder, waar ik in loondienst was, bij een klant gezeten. Uiteindelijk was de het enige contact met de detacheerder via m'n loonstrook.... Nu doe ik in weze hetzelfde; ik werk bij klanten op opdrachten, alleen bepaal ik zelf voor welke klanten, hoe lang en voor welk tarief. Alleen als ik nu een paar jaar bij een klant zou werken dan is het een issue, maar als loonslaaf bij een detacheerder niet... Dat vind ik vreemd.
Voor jou is er inderdaad erg weinig verschil, maar voor de belastingdienst is er wel een groot verschil qua inkomsten daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Ernemmer schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:14:
[...]

Voor jou is er inderdaad erg weinig verschil, maar voor de belastingdienst is er wel een groot verschil qua inkomsten daar.
omdat ik geen premies betaal bedoel je?
maar ik heb dan ook geen recht op uitkeringen e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
-Jaap-io schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:16:
[...]

omdat ik geen premies betaal bedoel je?
maar ik heb dan ook geen recht op uitkeringen e.d.
Dat weet ik wel, maar de regering ziet dat graag anders en wilt dat iedereen meebetaald aan de sociale pot, zodat het hier goed toeven blijft voor de minderbedeelden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
Ernemmer schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:20:
Dat weet ik wel, maar de regering ziet dat graag anders en wilt dat iedereen meebetaald aan de sociale pot, zodat het hier goed toeven blijft voor de minderbedeelden.
Dat bereik je niet door ZZPen onmogelijk te maken. Dan gaan mensen gewoon BVs starten.

Ik denk overigens dat de insteek van overheden hier vooral is het beschermen van een kwetsbare groep laagopgeleiden die, omdat ze geen keus hebben, gedwongen worden akkoord te gaan met complete klote arbeidsvoorwaarden. Om er dan toch wat aan over te houden gaan die mensen geen dingen voor in de toekomst regelen.

Het probleem met de Wet DBA is dat ze het kind met het badwater weggooiden. Ik geloof weinig van die paniekreacties hier dat 'de overheid' ZZPen onmogelijk wil maken. Links om of rechts om gaat het toch vooral om geld dat rondgepompt wordt in de economie; dat is uiteindelijk waar de overheid de inkomsten uit haalt; geld dat beweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fruumel
ybos schreef op maandag 26 november 2018 @ 19:05:
[...]

Wat je zegt herken ik zelf ook wel een beetje. Men vraagt erg veel en in de praktijk blijkt het allemaal wel los te lopen met al die zware eisen.
Niet erg slim. De vragende partij denkt op die manier goeie mensen binnen te halen terwijl in de praktijk mensen werk gaan doen wat misschien wel onder het niveau zit.
Zie het zelf ook bij de werkgever waar ik vandaan kom. Men vraagt van alles waardoor geschikte kandidaten waarschijnlijk niet eens solliciteren. Diegenen die wel solliciteren gaan regelmatig vlot weer weg omdat het te weinig uitdaging biedt. Loss / loss situatie.
Ik denk dat dit inderdaad een redenering is die heel wat werkgevers volgen, alleen jammer dat dat niet werkt. Sommige opdrachten hebben veel meer baat aan een lager profiel die men misschien nog (deels) moet opleiden dan een full blown profiel die bij die opdracht wegkwijnt van de verveling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Ernemmer schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 13:20:
[...]

Ik betaal nu meer belasting dan toen ik nog in loondienst was... dat zou best de misgelopen premies kunnen compenseren. Daarnaast blijft er nu niet een hoop in box 2 bij de detacheerder plakken, oftewel nog meer belastinginkomsten. Oja, en VRH over het bedrag waar al belasting over betaald is, en straks (over 100 jaar O-)) erfbelasting... Verder voorkom ik dat het via een brievenbus constructie naar de Bahama's wegvloeit en ik geef het voornamelijk uit in de Nederlandse economie. Ik ben er van overtuigd dat de overheid er baat bij heeft dat ik aan het freelancen ben. Natuurlijk probeer ik die baat zo laag mogelijk te laten zijn, maar dat is een hele andere discussie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ik denk dat je een punt hebt. Vooral de beursgenoteerde en internationaal opererende bedrijven betalen vaak bar weinig belasting.

Geef je die marge als extra ondernemingswinst aan een ZZP-er, dan draagt deze pakweg 45% af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:32
De overheid zou freelancen juist meer moeten ondersteunen. Nieuwe economie. Werk kan beter worden verdeeld. Mensen hebben meer vrijheid om allerlei werk te doen, wanneer en hoe ze het willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:32
t_captain schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 18:23:
Ik denk dat je een punt hebt. Vooral de beursgenoteerde en internationaal opererende bedrijven betalen vaak bar weinig belasting.

Geef je die marge als extra ondernemingswinst aan een ZZP-er, dan draagt deze pakweg 45% af.
45% is echt alleen over het maximale deel (0,86 * 0,52). Dan heb je nog tot 68000 een veel lager tarief. Gaat nog de ondernemersaftrek af en wat kosten in het grijze gebied... kom je eerder in een afdracht van 35%. Maargoed is cijferneuken, per saldo denk ik ook dat de belastingdienst minstens net zo goed boert bij mensen die freelancen dan die werken voor elke andere willekeurige organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik ben enkele maanden geleden ingeschreven bij de KvK omdat ik ZZP-er wilde worden. Nu had ik mijn ontslag ingediend, maar mijn baas was het er niet mee eens. Wij zijn tot een deal gekomen waardoor ik bij mijn huidige werkgever ben gebleven. Nu heb ik inmiddels de onderneming opgezegd.

Nu krijg ik vandaag een brief of ik 5250 euro over wil maken omdat ik geen belastingaangifte heb gedaan over het 3e kwartaal. Ik wist dat ik aangifte moest doen, maar hoe of wat wist ik niet. Ik ben er best een beetje van geschrokken. Ik kan morgen pas bellen met de belastingdienst en dat ga ik uiteraard ook doen, maar misschien kan iemand mij hier op tweakers een beetje helpen?

Hoe pak ik dit aan? Moet ik nu echt een bedrag van 5250 euro betalen?

Edit: Net "aangifte" gedaan (Wij hebben uw aangifte omzetbelasting over het 3e kwartaal 2018 ontvangen). Ik heb ingevuld dat ik niets heb aan te geven en dat was het. Toen kwam ik gelijk bij het ondertekenen.

[ Voor 12% gewijzigd door Squ1zZy op 27-11-2018 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
@jogaa

Ik had met opzet de marginale belastingdruk gebruikt.

Het gaat namelijk om het bovenste stukje van de omzet: geef je deze als winst aan een detacheringsbedrijf of aan een ZZP-er? En wat zijn de effecten daarvan op de staatskas?

Kan de hogere belastingdruk van ZZP-er t.o.v. een grote onderneming de lagere belastingdruk over het onderste deel van het inkomen door m.n. de zelfstandigenaftrek goedmaken?

@Squ1zZy Waarom had je geen aangifte gedaan? Nu heb je een ambtshalve aanslag gekregen.

Treed zo snel mogelijk in contact met de belastingdienst. Zo’n aanslag valt nog wel te herstellen, je zult waarschijnlijk een aanslag op grond van je werkelijke aangifte krijgen plus een verzuimboete. Dat zal een stuk lager uitvallen.

[ Voor 61% gewijzigd door t_captain op 27-11-2018 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
t_captain schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:01:
@jogaa

Ik had met opzet de marginale belastingdruk gebruikt.

Het gaat namelijk om het bovenste stukje van de omzet: geef je deze als winst aan een detacheringsbedrijf of aan een ZZP-er? En wat zijn de effecten daarvan op de staatskas?

Kan de hogere belastingdruk van ZZP-er t.o.v. een grote onderneming de lagere belastingdruk over het onderste deel van het inkomen door m.n. de zelfstandigenaftrek goedmaken?

@Squ1zZy Waarom had je geen aangifte gedaan? Nu heb je een ambtshalve aanslag gekregen.

Treed zo snel mogelijk in contact met de belastingdienst. Zo’n aanslag valt nog wel te herstellen, je zult waarschijnlijk een aanslag op grond van je werkelijke aangifte krijgen plus een verzuimboete. Dat zal een stuk lager uitvallen.
Ik heb de brief laten liggen. Stom, maar nu niets meer aan te doen.

Wat is “lager”?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Daar teken ik voor. Even afwachten en een nachtje niet slapen dan maar. Bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:37
Squ1zZy schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:25:
[...]

Daar teken ik voor. Even afwachten en een nachtje niet slapen dan maar. Bedankt.
In mijn vorige ondernemersperiode heb ik deze fout helaas 3x gemaakt. Zij gaat uit van de schatting die jij hebt omgegeven van je omzet. Dat moet je dus gaan betalen. Als jij een bezwaar indient dan betaal je alleen de boete van 65 euro. Heb die helaas 3x moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:37
SirDarkAngel schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:21:
[...]

Gefeliciteerd, tof! Begin deze maand nog twijfelen en nu al aan de slag. Snel gedaan. Hoe ben je aan de opdracht gekomen? had je al een netwerk? Of heb je actief moeten zoeken.
Dankjewel. Inderdaad, het is heel hard gegaan maar de markt is daar nu ook naar.

50/50. Heb gebruik gemaakt van mijn netwerk waarin ik al wat zzp'ers heb. En natuurlijk actief lopen zoeken. Mijn huidige klus heb ik zelf kunnen regelen.
Bakkenist schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:53:
[...]

Proficiat, mooi moment toch.

Ik ga het per 1 feb. zelf moeten redden.

Wat betreft het vinden van een 1e klus: Er zijn meer dan voldoende klussen te vinden in mijn werkgebied, waardoor ik het best lastig vind om een balans te vinden tussen "oeh oeh overal lijntjes uitwerpen, zodat ik niets mis" en "ik wil DIE klus gaan doen". Als jullie begrijpen wat ik bedoel...

Enerzijds de luxe dat er veel vraag is, maar ook weer niet met téveel tussenpartijen/opdrachtgevers willen praten. Misschien is dit een beginnersding en ben ik te gretig met het nu al willen organiseren van een klus per 1 februari. Wordt na een tijdje waarschijnlijk vanzelf handiger in dit spel.
Zekers! Dank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
In de verschillende voorstellen die het tot nu toe niet gehaald hebben was er geen ruimte meer voor de zzp'er met weinig klanten en 0,0 maandelijkse kosten.
[...]

Ik vind dat echt complete onzin, sorry. Als je een detacheringsbedrijf met 2 werknemers hebt ben je wel ondernemer, maar als je maar 1 werknemer hebt (jezelf) niet? In de IT heb je gewoon veel langdurige projecten waarbinnen die bedrijven een bepaalde flexibiliteit willen hebben. Detacheerders geven invulling aan die wens. Zolang beide partijen happy zijn; top. Het is niet alsof je als ITer niet in vaste dienst kan, het is een eigen keuze.

Dat de overheid dit soort regel op wil leggen om een handvol Deliveroo en TNT bezorgers te helpen laat weer zien dat het bij de overheid ernstig schort aan mensen met inhoudelijke kennis van de markt.
Een bedrijf met werknemers draagt extra premies af (hallo WW!) en heeft ten opzichte van drie losse zzp'ers 2x minder recht op winstvrijstelling en zelfstandigenaftrek. Trek dit door naar de 100.000+ zelfstandige bouwvakkers die dit land rijk is en je ziet hoeveel geld de overheid langzaam kwijt raakt. Geld wat nu bij de Mercedes-Benz dealer belandt voor een verlaagde Vito met de stickers van Jan Timmerman op de achterdeur.
Ik geef Jan Timmerman gelijk, die gebruikt enkel de regels die voor iedereen gelden. Maar snap de overheid ook wel als hun vaste klanten langzaam voor zichzelf gaan beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Die premies werknemersverzekeringen zijn geen verzekeringspremies en geen belastingopbrengsten.

Er staat ook een dekking tegenover en de werknemersverzekeringen zijn geen inkomstenbron voor de staatskas.

Nu wordt er wel eens geklaagd over de uitholling van het systeem omdat vooral de high risk verzekerden achterblijven. Daarop kun je stellen dat "iedereen van boord" financieel een nog betere oplossing is dan "iedereen aan boord". Je elimineert een risico van je balans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Niet online
Khayma schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 19:40:
[...]

In mijn vorige ondernemersperiode heb ik deze fout helaas 3x gemaakt. Zij gaat uit van de schatting die jij hebt omgegeven van je omzet. Dat moet je dus gaan betalen. Als jij een bezwaar indient dan betaal je alleen de boete van 65 euro. Heb die helaas 3x moeten betalen.
Ik krijg binnen enkele weken bericht dat de aangifte is ontvangen en dat ik een boete van 65 moet betalen *O*

Bedankt allen.

[ Voor 3% gewijzigd door Squ1zZy op 28-11-2018 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Beter dan 5k :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 17:24
Hydra schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:48:
[...]

Kun je dat onderbouwen?

[...]

Ik vind dat echt complete onzin, sorry. Als je een detacheringsbedrijf met 2 werknemers hebt ben je wel ondernemer, maar als je maar 1 werknemer hebt (jezelf) niet? [..]
Nee. Voor de belastingdienst geld persoonlijke arbeid. Niet het aantal werknemers of de rechtsvorm. Als jij een eenmanszaak hebt met 2 werknemers die jij managed en waarvoor je sales doet: ondernemer. Met een BV waarbij je zelf ook bij een klant zit, al dan niet met personeel, en werkzaamheden uitvoert: werknemer.

Ongeacht het aantal opdrachtgevers (hoewel op dit punt de belastingdienst al een aantal keer is teruggefloten, niet alleen bij de paprikaplukker).

In theorie zit de wet zo in elkaar dat zelfs een loondienster bij een detacheringsbureau als werknemer van de klant gezien kan worden :D

Belastingdienst zoekt naar maximale IB (itt tot hun wettelijke taak van een correcte aangifte). Daarnaast is de bijdrage aan sociale potjes ook zeer gewenst (doen we al met de werkgevers bijdrage ziekte kosten).

Nogmaals, rechtsvorm doet er niet toe maar met een BV liep je iets minder risico toen de afroomregeling nog bestond (wegens maximale IB). De fiscale voordelen voor een zelfstandig beroepsbeoefenaar (de juridische term voor een zzp'r, want die bestaat in de wet niet buiten de jurisprudentie) zijn bewust gekozen door de wetgever om de keuze tussen rechtsvorm niet fiscaal gedreven maar ondernemings/risico gedreven te laten zijn. Daarom hebben wij zzp'rs geen werknemers voordelen waar een DGA die wel heeft.

Overigens maak ik mij ihkv dba vervanging meer zorgen over de component loon dan werken onder toezicht. Zolang elke betaling waar een tijdcomponent in verwerkt zit als loon beschouwt word ben je al snel werknemer, of je nou IT'r, edelsmid of klusjesman bent. En zolang dit ook loon heet, kom je ook al snel in de wereld van de loonheffingen uit...….

• RoNoS
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-02 08:59
Reiziger88 schreef op donderdag 9 november 2017 @ 17:44:
Heeft er iemand ervaring met cloud 9 staffing kwa op tijd betalen etc?
Heb jíj dat inmiddels?
Ik ben op dit moment bezig met een mogelijke klus via hen. Ken ze verder niet echt.

• t_captain
fry77 schreef op woensdag 28 november 2018 @ 21:45:
[...]

Nee. Voor de belastingdienst geld persoonlijke arbeid. Niet het aantal werknemers of de rechtsvorm. Als jij een eenmanszaak hebt met 2 werknemers die jij managed en waarvoor je sales doet: ondernemer. Met een BV waarbij je zelf ook bij een klant zit, al dan niet met personeel, en werkzaamheden uitvoert: werknemer.

Ongeacht het aantal opdrachtgevers (hoewel op dit punt de belastingdienst al een aantal keer is teruggefloten, niet alleen bij de paprikaplukker).

In theorie zit de wet zo in elkaar dat zelfs een loondienster bij een detacheringsbureau als werknemer van de klant gezien kan worden :D

Belastingdienst zoekt naar maximale IB (itt tot hun wettelijke taak van een correcte aangifte). Daarnaast is de bijdrage aan sociale potjes ook zeer gewenst (doen we al met de werkgevers bijdrage ziekte kosten).

Nogmaals, rechtsvorm doet er niet toe maar met een BV liep je iets minder risico toen de afroomregeling nog bestond (wegens maximale IB). De fiscale voordelen voor een zelfstandig beroepsbeoefenaar (de juridische term voor een zzp'r, want die bestaat in de wet niet buiten de jurisprudentie) zijn bewust gekozen door de wetgever om de keuze tussen rechtsvorm niet fiscaal gedreven maar ondernemings/risico gedreven te laten zijn. Daarom hebben wij zzp'rs geen werknemers voordelen waar een DGA die wel heeft.

Overigens maak ik mij ihkv dba vervanging meer zorgen over de component loon dan werken onder toezicht. Zolang elke betaling waar een tijdcomponent in verwerkt zit als loon beschouwt word ben je al snel werknemer, of je nou IT'r, edelsmid of klusjesman bent. En zolang dit ook loon heet, kom je ook al snel in de wereld van de loonheffingen uit...….
Er zijn drie criteria om iets als een dienstbetrekking te classificeren:

1. persoonlijke arbeid
2. gezagsralatie
3. beloning

Te beginnen met nummer 3, hier bestaat geen onderscheid tussen een werknemer en een leverancier. Ze worden allebei betaald en een indirectie via een BV wordt doorheen geprikt (ketenaansprakelijkheid etc).

Resteren nummers 1 en 2. Primair moet je deze in je contracten afvangen. Maar bij zeer gespecialiseerd werk is de vervanging altijd een papieren tijger. Je kunt bijvoorbeeld in je contract opnemen dat je een vervanger mag aanwijzen, maar dat deze een onbetaalde inwerkperiode heeft. Heb je meteen een bedrijfseconomische grond om de clausule niet te gebruiken.

Gezag is heel vaag. Als het goed is heeft dit alleen betrekking op de output en niet op de werkwijze. In de praktijk moet je niet blijven hangen op projecten waar je "extra handen" bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Reiziger88
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 18-09 19:53
RoNoS schreef op donderdag 29 november 2018 @ 08:48:
[...]

Heb jíj dat inmiddels?
Ik ben op dit moment bezig met een mogelijke klus via hen. Ken ze verder niet echt.
Ja inmiddels 1 jaar werkzaam via Cloud 9:). Betaling is altijd op tijd, dus wat dat betreft is het goed. Maar goed, ze zitten er wel voor 14 euro tussen al 1 jaar lang, dat is gewoon niet zo een fijn gevoel, maarja dat is met alle tussenpartijen. Ze zullen ook niet zo snel eruit gaan. Ook moet je niet alles geloven wat ze zeggen. Ze hebben vaak mooie verhalen waar achteraf niks van klopt. Verder zijn veel klussen die zij aanbieden via een andere preferred supplier te vinden, dus dan is je tarief ineens 15 procent hoger. Ik zou in de toekomst enkel met ze in zee gaan als ik de klus die ze aanbieden nergens anders kan vinden.

• Hydra
FF een rant: ik heb Maandag een intake gedaan waarvoor ik ook een coding test gedaan heb. Had er echt m'n best op gedaan ook. Netjes met tests enzo. Baalde er maandag al van dat 1 van de 2 interviewers niet wist dat ik de test al gedaan had, en de ander meldde dat de code coverage laag was terwijl deze zo'n 100% was (oftewel; hij had 't niet gerund).

Krijg ik nu te horen dat het tussen mij en een ander ging, en die ander het geworden is "want meer security ervaring".

Zou ze GVD een factuur moeten sturen.

</rant>

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:34
Hydra schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:13:
FF een rant: ik heb Maandag een intake gedaan waarvoor ik ook een coding test gedaan heb. Had er echt m'n best op gedaan ook. Netjes met tests enzo. Baalde er maandag al van dat 1 van de 2 interviewers niet wist dat ik de test al gedaan had, en de ander meldde dat de code coverage laag was terwijl deze zo'n 100% was (oftewel; hij had 't niet gerund).

Krijg ik nu te horen dat het tussen mij en een ander ging, en die ander het geworden is "want meer security ervaring".

</rant>
Enig idee in welke hoek 'ervaring met security'? Neem aan toegepast ontwikkelen en het systeem ertegen kunnen hardenen, maar je weet het maar nooit tegenwoordig met de 'DevOps' allround aanvragen die uit staan.

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-08 10:47
Hydra schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:13:

</rant>
Hoe meer coding tests ik doe hoe groter mijn afkeer er tegen wordt. Dit soort dingen zie ik continu gebeuren, net als afgewezen worden vanwege dingen die prima opgelost hadden kunnen worden als er een duidelijkere omschrijving zou zijn geweest van wat er precies van de kandidaat verwacht wordt. :(

• Hydra
LinuX-TUX schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:20:
Enig idee in welke hoek 'ervaring met security'? Neem aan toegepast ontwikkelen en het systeem ertegen kunnen hardenen, maar je weet het maar nooit tegenwoordig met de 'DevOps' allround aanvragen die uit staan.
Ze kwamen specifiek met 2 vragen om XSRF en XSS uit te leggen. Heb aangegeven waar het voor stond, en dat ik die functionaliteit wel weet te vinden in Spring, maar dat ik de laatste jaren niet met web-frontends gewerkt heb en dat dus wat roestig is. Dit terwijl ik super veel met security gedaan heb. Verder gingen die vragen nergens de diepte in, geen software design dingen enzo.

Vermoed eerlijk gezegd dat die knakker misschien ook gewoon goedkoper is.
SonataArctica schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:39:
Hoe meer coding tests ik doe hoe groter mijn afkeer er tegen wordt. Dit soort dingen zie ik continu gebeuren, net als afgewezen worden vanwege dingen die prima opgelost hadden kunnen worden als er een duidelijkere omschrijving zou zijn geweest van wat er precies van de kandidaat verwacht wordt. :(
Ja precies. Die recruiter deed voorkomen alsof het een shoe-in is, en ik weet gewoon dat mensen met mijn ervaringsniveau gewoon enorm moeilijk te vinden zijn. Dus ik denk dat uurtarief ook meespeelt.

[ Voor 28% gewijzigd door Hydra op 29-11-2018 14:42 ]

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:49
@t_captain In geval van brokers, heb ik (jullie waarschijnlijk ook) een tweetal kredietrisico's:
1. Het risico dat de opdrachtgever failliet gaat. Dan is de vraag of de broker jouw facturen voorschiet (wat kan);
2. Het risico dat de broker tussentijds failliet gaat (Corso, 2013; Puur IT 2008). Dan is de vraag of de opdrachtgever al is gefactureerd, want dan komt jouw aanspraak tegenover de belastingdienst en andere schuldeisers te staan.

In geval van werknemer, is er het sociaal vangnet UWV om de verplichtingen over te nemen.

Ik zorg er voor dat ik maximaal twee facturen open heb staan bij mijn broker en probeer te plannen dat betaaldatum steeds op dezelfde dag valt (30 dagen betaaltermijn). Daarmee verklein ik de effecten van het risico.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• diogenes
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:34
Hydra schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:41:
[...]

Ze kwamen specifiek met 2 vragen om XSRF en XSS uit te leggen. Heb aangegeven waar het voor stond, en dat ik die functionaliteit wel weet te vinden in Spring, maar dat ik de laatste jaren niet met web-frontends gewerkt heb en dat dus wat roestig is.

[...]
Balen, slechte procedure denk ik als je afgestraft wordt op de details. Uiteindelijk is zo'n test maar een momentopname en met alles wat je tegenwoordig moet kunnen is het niet zo raar dat je niet alles altijd paraat hebt.

• miena21
SonataArctica schreef op donderdag 29 november 2018 @ 14:39:
[...]
Ik denk dat als het geëist gaat worden voordat ik überhaupt een bakje koffie kan komen drinken ik de opdracht afwijs. Als ze zo graag willen weten hoe `goed` ik ben kunnen ze al mijn referenties bellen.

• Hydra
diogenes schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:12:
Balen, slechte procedure denk ik als je afgestraft wordt op de details. Uiteindelijk is zo'n test maar een momentopname en met alles wat je tegenwoordig moet kunnen is het niet zo raar dat je niet alles altijd paraat hebt.
Ach ja. Vrijdag volgende intake. Ik beschouwde deze meer als back-up, maar het is wat zuur als je back-up wegvalt voor je de intake van je primaire doel gedaan hebt.
miena21 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:19:
Ik denk dat als het geëist gaat worden voordat ik überhaupt een bakje koffie kan komen drinken ik de opdracht afwijs. Als ze zo graag willen weten hoe `goed` ik ben kunnen ze al mijn referenties bellen.
Ja, dat doe ik ook niet meer. Er werd ook nauwelijks naar gerefereerd anders dan "het ziet er wel goed uit". Toen de een die de code niet gezien had de ander vroeg of de logica werkte, zei de ander iets van "ja vast wel".

Oftewel je hebt de integration test waarin de game flow getest wordt helemaal niet gezien :(

[ Voor 38% gewijzigd door Hydra op 29-11-2018 15:54 ]

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 22:37
Hydra schreef op donderdag 29 november 2018 @ 15:52:
[...]

Ach ja. Vrijdag volgende intake. Ik beschouwde deze meer als back-up, maar het is wat zuur als je back-up wegvalt voor je de intake van je primaire doel gedaan hebt.

[...]

Ja, dat doe ik ook niet meer. Er werd ook nauwelijks naar gerefereerd anders dan "het ziet er wel goed uit". Toen de een die de code niet gezien had de ander vroeg of de logica werkte, zei de ander iets van "ja vast wel".

Oftewel je hebt de integration test waarin de game flow getest wordt helemaal niet gezien :(
Hoeveel tijd investeer je in zo'n code test en voor hoe lang is de opdracht dan? Klinkt als heel veel moeite, is er geen andere manier om je expertise aan te tonen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Coding test is ook zo'n instrument... dat gebruik je als je een voorselectie wil maken uit 100 Indiers met de mooiste universitaire papieren (waarvan er in de praktijk 10 echt kunnen coden).

Ik denk dat je beter weg blijft bij opdrachtgevers die op zo'n manier werken. Want onder die coding test ligt de verwachting dat een developer een commodity is. Goede opdrachten zitten niet op dat niveau, maar kijken heel sterk naar de match tussen jouw skills en persoonlijkheid en de stap die de organisatie wil gaan zetten.

• BertS
Inderdaad, eigenlijk zit je daarmee al snel in de verdachte hoek van verkapt werknemerschap. In elk geval zoals de opdrachtgever er tegenaan lijkt te kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Flatlinernl schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:27:
Hoeveel tijd investeer je in zo'n code test en voor hoe lang is de opdracht dan?
Geen beperking in tijd.
Klinkt als heel veel moeite, is er geen andere manier om je expertise aan te tonen?
Het is an sich geen slecht middel, ik het zelf ook wel ingezet bij mensen. Maar dan wel na een interview en alleen voor mensen die we van plan zijn om aan te nemen. Ik vind het vooral ruk dat ik er 4 uur aan besteed heb en dat ze er dan A ) nauwelijks naar kijken en B ) ik niet weet dat er meer mensen voor 1 positie interviewen.
t_captain schreef op donderdag 29 november 2018 @ 16:53:
Ik denk dat je beter weg blijft bij opdrachtgevers die op zo'n manier werken. Want onder die coding test ligt de verwachting dat een developer een commodity is. Goede opdrachten zitten niet op dat niveau, maar kijken heel sterk naar de match tussen jouw skills en persoonlijkheid en de stap die de organisatie wil gaan zetten.
Mja. Ben ik het niet echt mee eens. Ik heb genoeg software engineers meegemaakt die best knap kunnen lullen maar als je ze dan iets laat implementeren complete bagger produceren. Dus ik vind het an sich niet slecht als laatste stap. Heb dus al zelf meerdere malen gezien dat mensen keihard door de mand vielen op zo'n test.

[ Voor 36% gewijzigd door Hydra op 29-11-2018 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xamsix
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-08 18:02
Hi all, ben sinds afgelopen oktober begonnen als freelancer na behoorlijk wat gesteggel met mijn toenmalig werkgever (wilde gaan freelancen voor een klant). Toch uitgekomen na wat afspraken.

Moet zeggen dat het erg goed bevalt, heb leuke freelance collega's en werk aan een mooi project bij een mooi bedrijf. Helaas nog even wachten op de eerste betaling, het duurde even voordat alle gegevens in orde waren.

Enige waar ik wat moeite mee heb is het bepalen van uurtarief. Ben een front-end dev met ongeveer 5-6 jaar werkervaring en pas goed in het team. Het grappige is dat ik eigenlijk meer bezig ben met andere werkzaamheden dan development, tot dusver is het meer een tech consultant rol, welke goed past. Over paar maanden loopt het eerste contract af en initieel hebben we afgesproken dat het uur-/dagtarief dan besproken kan worden.

Mochten mensen hun schatting willen geven dan graag, maar ik begrijp dat het voor iedereen persoonlijk is en dat het van veel meer factoren afhangt :)

PSN/Steam: Xamsix

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:59
Xamsix schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:57:
Hi all, ben sinds afgelopen oktober begonnen als freelancer na behoorlijk wat gesteggel met mijn toenmalig werkgever (wilde gaan freelancen voor een klant). Toch uitgekomen na wat afspraken.

Moet zeggen dat het erg goed bevalt, heb leuke freelance collega's en werk aan een mooi project bij een mooi bedrijf. Helaas nog even wachten op de eerste betaling, het duurde even voordat alle gegevens in orde waren.

Enige waar ik wat moeite mee heb is het bepalen van uurtarief. Ben een front-end dev met ongeveer 5-6 jaar werkervaring en pas goed in het team. Het grappige is dat ik eigenlijk meer bezig ben met andere werkzaamheden dan development, tot dusver is het meer een tech consultant rol, welke goed past. Over paar maanden loopt het eerste contract af en initieel hebben we afgesproken dat het uur-/dagtarief dan besproken kan worden.

Mochten mensen hun schatting willen geven dan graag, maar ik begrijp dat het voor iedereen persoonlijk is en dat het van veel meer factoren afhangt :)
Waar werk je vooral mee? En wat reken je nu? En heb je al bij je collega's gecheckt wat hun rekenen? Het is voor ons zeg maar best onmogelijk om dit in te schatten. Het verschilt best wel wanneer je alleen jquery werk doet of dat je met bijv react kunt werken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Laatst online: 24-06-2024
Hydra schreef op donderdag 29 november 2018 @ 18:41:

Mja. Ben ik het niet echt mee eens. Ik heb genoeg software engineers meegemaakt die best knap kunnen lullen maar als je ze dan iets laat implementeren complete bagger produceren. Dus ik vind het an sich niet slecht als laatste stap. Heb dus al zelf meerdere malen gezien dat mensen keihard door de mand vielen op zo'n test.
Ik snap een code test niet echt voor freelancers, als je niet bevalt sta je toch ook zo weer buiten. Ik laat mijn schilder toch ook niet een schutting eerst verven of mijn uber chauffeur een test rondje over de parkeerplaats rijden.

[ Voor 22% gewijzigd door DeveloperNL op 29-11-2018 19:06 ]

• Hydra
DeveloperNL schreef op donderdag 29 november 2018 @ 19:04:
Ik snap een code test niet echt voor freelancers, als je niet bevalt sta je toch ook zo weer buiten.
Dacht ik ook altijd. Maar ik heb bij m'n vorige opdracht meegemaakt dat er in December een enorm slechte dev aangenomen werd (netto negatieve bijdragen en daarnaast gewoon een vervelend persoon) en dat duurde nog 3 maanden voordat 'ie daadwerkelijk weg was. Maarja, dat was de ING.

Ik zit een beetje 'on the fence': ik werk zelf graag met goeie mensen samen en zo'n test is niet moeilijk (kost vaak alleen veel tijd), aan de andere kant vind ik het voor mezelf natuurlijk onzin ;)

• Xamsix
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-08 18:02
Maaark schreef op donderdag 29 november 2018 @ 19:03:
[...]

Waar werk je vooral mee? En wat reken je nu? En heb je al bij je collega's gecheckt wat hun rekenen? Het is voor ons zeg maar best onmogelijk om dit in te schatten. Het verschilt best wel wanneer je alleen jquery werk doet of dat je met bijv react kunt werken.
Haha goed punt sorry. Persoonlijk werk ik vooral met React en VueJS, met een lichte voorkeur voor de laatste. Het vervelende is dat ik de enige developer ben in het team, dus het is lastig in te schatten wat voor een developer bij dit bedrijf normaal zou zijn. Het develop werk zelf is voornamelijk vanilla javascript, behoorlijk makkelijk so far. In de toekomst kan app ontwikkeling erbij komen, waarbij ik dan ga kijken naar React Native of Nativescript icm Vue.

Edit; huidig dagtarief is 600 euro waarbij ik een behoorlijk deel moet afstaan aan vorig werkgever.

[ Voor 5% gewijzigd door Xamsix op 29-11-2018 19:20 ]

PSN/Steam: Xamsix

• Maaark
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:59
Xamsix schreef op donderdag 29 november 2018 @ 19:17:
[...]

Haha goed punt sorry. Persoonlijk werk ik vooral met React en VueJS, met een lichte voorkeur voor de laatste. Het vervelende is dat ik de enige developer ben in het team, dus het is lastig in te schatten wat voor een developer bij dit bedrijf normaal zou zijn. Het develop werk zelf is voornamelijk vanilla javascript, behoorlijk makkelijk so far. In de toekomst kan app ontwikkeling erbij komen, waarbij ik dan ga kijken naar React Native of Nativescript icm Vue.

Edit; huidig dagtarief is 600 euro waarbij ik een behoorlijk deel moet afstaan aan vorig werkgever.
600 per dag is opzicht wel een ok tarief voor react/vue dev. Mag ik vragen waarom je een behoorlijk deel af moet staan? Wat weerhoud je om te switchen naar een andere partij waar je oude werkgever geen cut van je afpakt? Snap dat het voor een eerste opdracht als freelancer mss lekker safe is om bij een oud klant te zitten, maar nu je bezig bent kun je rondkijken? :)
Pagina: 1 ... 82 ... 643 Laatste