Maar dit heeft dan ook weinig meer met ondernemen te maken...pirke schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:33:
De duur vd opdracht speelt natuurlijk ook een rol. Als ik 1700 uur bij 1 klant kan maken en dit meerdere jaren achter elkaar, dan loop ik bijna geen risico meer. Met een tarief van 80-90 euro heb ik een prima inkomen (100k netto per jaar).
Want ondernemen is enkel risico nemen? De definitie voor een goed bedrijf is continuïteit. Als ZZPér op een langdurige klus is nog steeds verantwoordelijk voor zijn eigen sturing en resultaat.Ascension schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:53:
[...]
Maar dit heeft dan ook weinig meer met ondernemen te maken...
Wat onderscheid je nog van een werknemer als je jarenlang voor een en dezelfde klant werkt?Hankie0412 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:58:
[...]
Want ondernemen is enkel risico nemen? De definitie voor een goed bedrijf is continuïteit. Als ZZPér op een langdurige klus is nog steeds verantwoordelijk voor zijn eigen sturing en resultaat.
Je wordt ingehuurd voor je skillset. Dat het nou 2 maanden kan duren of 10 jaar zou niets moeten uitmaken.Ascension schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:53:
[...]
We lopen nog steeds niet rond in shirtjes van de opdrachtgever.
Het is eerder vreemd dat de Belastingdienst wilt dat je meer risico loopt en het allemaal moeilijker voor jezelf moet maken.
Word eens tijd dat de Belastingdienst op hun vingers getikt worden en dat er uiteindelijk concrete regels moeten komen waarbij de maatregelen alleen voor de onderste laag gelden.
Daar gaat het uiteindelijk om.
De essentie van ondernemen is het inschatten van risico's en vergelijken met de beloning die de markt tegenover kosten en risico's zet. Als de verwachtingswaarde van de beloning groter is dan de WACC (kapitaallast, waarin de marktwaardering van risico's is besloten), heb je een business case.Hankie0412 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:58:
[...]
Want ondernemen is enkel risico nemen? De definitie voor een goed bedrijf is continuïteit. Als ZZPér op een langdurige klus is nog steeds verantwoordelijk voor zijn eigen sturing en resultaat.
Is een keuze die je zelf moet maken (ik moet er niet aan denken). En wat is het onderscheid, dat je in principe onafhankelijk werkt zonder directe sturing. Daarnaast is er nog steeds een ondernemersrisico, want externen vliegen er altijd als eerste uit.Ascension schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:59:
[...]
Wat onderscheid je nog van een werknemer als je jarenlang voor een en dezelfde klant werkt?
Ik denk dat je het moet zien als een detacheringsopdracht maar dan vanuit je eigen bedrijf.
Dat bedoel ikt_captain schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:14:
[...]
De essentie van ondernemen is het inschatten van risico's en vergelijken met de beloning die de markt tegenover kosten en risico's zet. Als de verwachtingswaarde van de beloning groter is dan de WACC (kapitaallast, waarin de marktwaardering van risico's is besloten), heb je een business case.
Exacte getal blijft gissen (tussen 95 en 100 iig), hij had het erover dat hij inmiddels er iets op vooruit ging omdat de tussenpartijen de marge iets laten vieren/hij iets meer mag factureren p/u.miena21 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:28:
[...]
Meneer naast jou krijgt dus €95 of echt €115 en de klant betaald €135?
Dat zijn serieuze bedragen
Prijs excl btw
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, omdat (te) hoge bedragen ook ander verwachtingen kunnen scheppen. Wil dus wel altijd transparantie als er wat tussen zit (zeker als ik zelf een job vind, zelf de onderhandelingen heb gedaan en alles heb geregeld, ik vervolgens verplicht een 'broker' moet zoeken/aangedragen krijg voor/van de opdrachtgever. Mag ik dan even weten, wat zij dan bovenop mijn uurtarief gooien en ze daarvoor terug doen behalve een half uurtje per maand een factuur forwarden en een storting doen?)Hankie0412 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:33:
[...]
Ik zeg tegen de tussenpartij of de klant wat ik wil hebben, wat ze er bovenop doen of afspreken is niet mijn zorg.
[...]
Vergis je niet, die jongens doen veelal niets dan dat en strijken daarmee per persoon even makkelijk 17k euro / jaar op. Dat is meer dan 1000 euro per factuur. (in het geval van die collega van mij dus ~ 34k euro vorig jaar
Anderzijds, als je achterover gaat zitten en deze jongens keihard laat zoeken om voor jou de meest uitdagende opdracht te vinden waar je zelf nooit op was gekomen, dan hebben we een ander verhaal.
Afgelopen 3 projecten (allen nog toen ik in de detachering zat) tegen een jaar. Telkens optie gehad om door te gaan, maar bij de eerste weg gegaan omdat ze niet echt een Javaan nodig hadden maar me nodig hadden om een scripttaal uitwerking te doen van 1 of ander niche pakket (voor bedankt dus). Toen ergens terecht gekomen waar ik het echt naar mijn zin had, maar de reisafstand icm vaderschap me een beetje opbraken met vlagen, dus ook afscheid genomen. Daarna kon ik op een droom opdracht 10 minuten van huis niet langer blijven vanwege concurrentie/relatie beding (en ik begon voor mezelf).BobbyDgtl schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:36:
En wat zijn bij Java projecten de gemiddelde duur van jullie contracten?
Dus gemiddelde doorlooptijd voor projecten langer dan een jaar.
Thanks voor de bevestigingmiena21 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:37:
[...]
In mijn ogen niet helemaal waar. Als de klant uiteindelijk €150 voor je betaald zullen ze toch een andere verwachting van je hebben dan de ZZPer dit naast je zit waar ze maar €100 voor betalen.
Je zou je bijna bezwaard voelen om even lekker te gaan poepen
Nee, meer om het tumult rondom Hydra.Boy schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:34:
[...]
Als je op mij (ook) doelde: ik ben niet verontwaardigd, helemaal niet. Het zijn gewoon flinke bedragen en is alleen maar mooi als je dit kunt krijgen. Als collega devs dit soort bedragen kunnen vragen, dan is dat alleen maar beter voor me
Wat ik wel grappig vind is dat ik van de week een aanvraag voorbij zag komen, bij de belastingdienst, voor een freelance front-ender: duur opdracht 1 jaar, fulltimecom2,1ghz schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:02:
[...]
Je wordt ingehuurd voor je skillset. Dat het nou 2 maanden kan duren of 10 jaar zou niets moeten uitmaken.
We lopen nog steeds niet rond in shirtjes van de opdrachtgever.
Het is eerder vreemd dat de Belastingdienst wilt dat je meer risico loopt en het allemaal moeilijker voor jezelf moet maken.
Word eens tijd dat de Belastingdienst op hun vingers getikt worden en dat er uiteindelijk concrete regels moeten komen waarbij de maatregelen alleen voor de onderste laag gelden.
Daar gaat het uiteindelijk om.
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Tja, de Belastingdienst verzint de regels niet; ze voeren alleen uit. Het zou grappiger zijn als een dergelijke aanvraag van het Ministerie van Sociale Zaken komt-Jaap-io schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:30:
[...]
Wat ik wel grappig vind is dat ik van de week een aanvraag voorbij zag komen, bij de belastingdienst, voor een freelance front-ender: duur opdracht 1 jaar, fulltime
Dus een detacheringsbureau is geen onderneming? Dat vind ik een rare stelling. Ik heb een detacheringsbureau en daarmee verhuur ik mezelf. Soms is dat 6 maanden, soms 3 jaar. Zolang ik de opdracht leuk vind, de klant tevreden is, en ik jaar na jaar 100k netto kan opstrijken vind ik het allemaal wel primaAscension schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:53:
[...]
Grijs gebied. Wanneer gedraag je je als ondernemer en wanneer als werknemer?
Een van de dingen waar naar gekeken wordt is de wil om omzet te spreiden over klanten. In de volksmond ("tenminste 3 klanten per jaar"). Maar is dat nou de essentie van ondernemen? Denk dat dat slechts gedeeltelijk het geval is.
De economische taak van een ondernemer is om waarde te scheppen. Centrale metriek: maximaliseren van rendement op eigen vermogen. Afgeleide doelstelling: REV moet hoger liggen dan de WACC van de eigenaar of aandeelhouder (*), anders is investering in deze onderneming ongunstig.
Risicospreiding bij gelijkblijvend rendementsverwachting is waardeverhogend en dus in lijn met de doelstelling van een onderneming. Maar risicospreiding ten koste van rendement is dat niet perse.
Toegepast op het freelancen: stel dat je bij een solvabele klant zit voor lange termijn en voor 100 euro per uur. Gegeven de marktomstandigheden kun je geen project krijgen met vergelijkbare voorwaarden. De ene klant is niet erg solvabel, de ander betaalt niet meer dan 80 per uur. Dan is het wisselen van project om te voldoen aan de doelstelling van omzetspreiding dus strijdig met de doelstelling van winstmaximalisatie. Een dergelijke move zou waarde vernietigen. In dat geval is wisselen van klant dus iets anders dan "gedragen als ondernemer".
(*) Miller-Modgliani theorema.
Een van de dingen waar naar gekeken wordt is de wil om omzet te spreiden over klanten. In de volksmond ("tenminste 3 klanten per jaar"). Maar is dat nou de essentie van ondernemen? Denk dat dat slechts gedeeltelijk het geval is.
De economische taak van een ondernemer is om waarde te scheppen. Centrale metriek: maximaliseren van rendement op eigen vermogen. Afgeleide doelstelling: REV moet hoger liggen dan de WACC van de eigenaar of aandeelhouder (*), anders is investering in deze onderneming ongunstig.
Risicospreiding bij gelijkblijvend rendementsverwachting is waardeverhogend en dus in lijn met de doelstelling van een onderneming. Maar risicospreiding ten koste van rendement is dat niet perse.
Toegepast op het freelancen: stel dat je bij een solvabele klant zit voor lange termijn en voor 100 euro per uur. Gegeven de marktomstandigheden kun je geen project krijgen met vergelijkbare voorwaarden. De ene klant is niet erg solvabel, de ander betaalt niet meer dan 80 per uur. Dan is het wisselen van project om te voldoen aan de doelstelling van omzetspreiding dus strijdig met de doelstelling van winstmaximalisatie. Een dergelijke move zou waarde vernietigen. In dat geval is wisselen van klant dus iets anders dan "gedragen als ondernemer".
(*) Miller-Modgliani theorema.
Jezelf verhuren voor 50-60 euro p/u begrijp ik niet. Er zijn genoeg detacheerders/consultancy bedrijven die je graag willen hebben, je verzekeringen betalen, laptop en leaseauto en de nodige cursussen geven én waar je onder de streep ongeveer hetzelfde uurloon mee verdient. Waarom dan nog zelf risico's nemen, lastig een hypotheek krijgen, etc als daar niets tegenover staat.
Als hoogwaardige .NET/Java of frontend ontwikkelaar met de nodige ervaring vragen consultancy bedrijven MINSTENS 90,- per uur ex btw. De gerenommeerde bedrijven doen daar nog 10-20 euro bovenop. Waarom zouden wij als freelancers daar ver onder moeten zitten? Klanten hebben echt niet meer zekerheid bij een grote club. Wordt je plotseling ziek, dan kunnen ze je echt niet vervangen in deze tijd, want er zit niemand op de 'bank'. Accepteer je toch minder, dan belazer je niet alleen jezelf, maar verziek je ook de markt.
Ik moet nog starten als freelancer, maar voor minder dan 85/u ga ik niet aan het werk. Dan ga ik wel weer ergens in loondienst.
Als hoogwaardige .NET/Java of frontend ontwikkelaar met de nodige ervaring vragen consultancy bedrijven MINSTENS 90,- per uur ex btw. De gerenommeerde bedrijven doen daar nog 10-20 euro bovenop. Waarom zouden wij als freelancers daar ver onder moeten zitten? Klanten hebben echt niet meer zekerheid bij een grote club. Wordt je plotseling ziek, dan kunnen ze je echt niet vervangen in deze tijd, want er zit niemand op de 'bank'. Accepteer je toch minder, dan belazer je niet alleen jezelf, maar verziek je ook de markt.
Ik moet nog starten als freelancer, maar voor minder dan 85/u ga ik niet aan het werk. Dan ga ik wel weer ergens in loondienst.
Met 50 euro geef ik je gelijk. Maar 60 euro haal je niet makkelijk bij een detacheerder.kwaazaar schreef op donderdag 15 november 2018 @ 16:48:
Jezelf verhuren voor 50-60 euro p/u begrijp ik niet. Er zijn genoeg detacheerders/consultancy bedrijven die je graag willen hebben, je verzekeringen betalen, laptop en leaseauto en de nodige cursussen geven én waar je onder de streep ongeveer hetzelfde uurloon mee verdient. Waarom dan nog zelf risico's nemen, lastig een hypotheek krijgen, etc als daar niets tegenover staat.
60 per declarabel uur is pakweg een ton per jaar. Daarvan 11.5k werkgeverspremies ZVW/WIA/WW, pakweg 6k werkgeverspremiepensioen, 10k leaseauto. 5500 bruto per maand. De meeste detacheerders flapperen met hun oren bij zo'n looneis
Dan ga je er wel vanuit dat je fulltime ingezet bent tegen die 60 euro. Je moet nog ergens jezelf opleiden, conferentiebezoek, snijverlies tussen klussen in.t_captain schreef op donderdag 15 november 2018 @ 16:53:
[...]
Met 50 euro geef ik je gelijk. Maar 60 euro haal je niet makkelijk bij een detacheerder.
60 per declarabel uur is pakweg een ton per jaar. Daarvan 11.5k werkgeverspremies ZVW/WIA/WW, pakweg 6k werkgeverspremiepensioen, 10k leaseauto. 5500 bruto per maand. De meeste detacheerders flapperen met hun oren bij zo'n looneis
Ik had 1667 uur geteld. Dat dekt 25 vakantiedagen plus 8 dagen overig niet-declarabel. Voor een developer die vaak wat langere projecten doet moet dat haalbaar zijn.
Natuurlijk heeft een grote partij wel meerwaarde boven een freelancer. Niet voor directe vervanging maar wel voor extreem lastige onderwerpen. Want dan kan de hoogwaardige ontwikkelaar van 90 p/u naar zijn nog betere collega van 150 p/u En die als het nodig is naar zijn collega van 200 p/ukwaazaar schreef op donderdag 15 november 2018 @ 16:48:
Ik persoonlijk kan niet krijgen wat mijn werkgever bij een deel van mijn klanten kreeg voor mij. Simpelweg omdat ik nu geen internationaal team van experts op alle vlakken achter me meer heb maar 'slechts' mijn eigen expertise. Denk dat er weinig freelancers zijn die ver boven de 125-150 euro p/u uit komen terwijl die mensen er volop zijn bij de grote consultancy partijen.
Vaak hebben consultancy bedrijven ook een project verplichting, dus offerte voor X uur en dan komt er iets uit. Zzp'ers in de IT hebben vaak alleen inzet verplichting. Vergeet ook de kosten niet, vaak dure panden, hoop overhead (managers, office managers, hr, marketing, sales etc). Zzp'ers kunnen vaak veel makkelijker concurreren tegen zulke partijen.Flatlinernl schreef op donderdag 15 november 2018 @ 17:29:
[...]
Natuurlijk heeft een grote partij wel meerwaarde boven een freelancer. Niet voor directe vervanging maar wel voor extreem lastige onderwerpen. Want dan kan de hoogwaardige ontwikkelaar van 90 p/u naar zijn nog betere collega van 150 p/u En die als het nodig is naar zijn collega van 200 p/u
Ik persoonlijk kan niet krijgen wat mijn werkgever bij een deel van mijn klanten kreeg voor mij. Simpelweg omdat ik nu geen internationaal team van experts op alle vlakken achter me meer heb maar 'slechts' mijn eigen expertise. Denk dat er weinig freelancers zijn die ver boven de 125-150 euro p/u uit komen terwijl die mensen er volop zijn bij de grote consultancy partijen.
Die sales pitch over het netwerk is een fata morgana. Want die zeer ervaren collega-consultant zit 100% vol met zijn eigen verplichtingen.
Daar komt nog bij dat die profielen juist bij de grote consultancy’s zijn weggelopen. Interne positie, bij een kleine club waar een ex-collega de baas is, of zelfstandig.
Die grote toko’s drijven op werknemers in de eerste 10 a 15 jaar van hun loopbaan.
En die dure kantoorgebouwen? Daar heeft de klant natuurlijk niets aan. Tarieven worden uiteindelijk door de vraag bepaald en niet door de kostenstructuur van de leverancier.
Daar komt nog bij dat die profielen juist bij de grote consultancy’s zijn weggelopen. Interne positie, bij een kleine club waar een ex-collega de baas is, of zelfstandig.
Die grote toko’s drijven op werknemers in de eerste 10 a 15 jaar van hun loopbaan.
En die dure kantoorgebouwen? Daar heeft de klant natuurlijk niets aan. Tarieven worden uiteindelijk door de vraag bepaald en niet door de kostenstructuur van de leverancier.
Altijd fijn, 'ondernemers' die mensen voor anderen te moeten definiëren wat ondernemen is. Minstens 5 man in dienst was het toch? Of is de lat ondertussen verlegd?Ascension schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:53:
Dit is gewoon hoe ZZPen voor software engineers werkt. Via je eigen netwerk een klus regelen die past bij wat jij zoekt, en dan zelf het geld opstrijken en zelf het risico dragen. Of jij dat ondernemen noemt, tja. Da's jouw mening.
Die kan ik nog steeds prima benaderen voor vragen hoor. Mijn netwerk is de mijne, daar komt m'n binnenkort voormalige werkgever niet aan te pas. Daarbij heb ik nu een leuk clubje van o.a. ex-werknemers van m'n huidige werk (allemaal ZZPers) waarbij we eigenlijk gewoon exact hetzelfde truukje doen. Maar dan zonder personeel of andere kosten.Flatlinernl schreef op donderdag 15 november 2018 @ 17:29:
Natuurlijk heeft een grote partij wel meerwaarde boven een freelancer. Niet voor directe vervanging maar wel voor extreem lastige onderwerpen. Want dan kan de hoogwaardige ontwikkelaar van 90 p/u naar zijn nog betere collega van 150 p/u En die als het nodig is naar zijn collega van 200 p/u
Ben het met @t_captain eens; het is vooral marketing. Bedrijf waar ik nu nog werk heeft zeker hele goeie mensen, maar diezelfde mensen blijven echt wel up to date. Hoewel het bedrijf vrijwel alles wil vergoeden ligt ook daar het initiatief vooral bij jezelf.
Da's ook wel het ironische eigenlijk; het bedrijf heeft juist het ondernemerschap hoog in 't vaandel en heeft het ook vaak over het 'samen een bedrijf bouwen'. Maarja, puntje bij 't paaltje komt dat uurtarief maar voor minder dan de helft bij mij terecht.
Het is dus gewoon perceptie. En daar ga je natuurlijk moeilijk doorheen prikken. Wie weet komt dat nog
[ Voor 57% gewijzigd door Hydra op 16-11-2018 00:10 ]
https://niels.nu
Je kan niet appels met peren vergelijken. Een 'simpele' systeembeheerder mag het doen met 65/70/75 euro per uur. Dat is helaas de markt.kwaazaar schreef op donderdag 15 november 2018 @ 16:48:
Onzin. Ik heb een mega netwerk. En als klant vervanging wilt regel ik dat. Je bent toch ondernemer.Flatlinernl schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:55:
[...]
Heeft vaak niets te maken met wat de manager die het poppetje nodig heeft er van vindt maar kan allerlei redenen hebben.
Een vaste rate card tussen een consultancy partij en een klant bijvoorbeeld, dan zie je voor de zwaardere profielen tarieven die een zzp'er gewoon niet krijgt en daar zit gewoon in opgenomen dat er een wereldwijd netwerk met expertise achter dat zware profiel zit.
Ander punt is natuurlijk wat al eerder wordt aangegeven vervanging, iedereen weet dat dat niet kan ineens, maar tegen een grote partij zeg je gewoon regel het maar en er gaan mensen rennen. Dat kan een zzp'er gewoon niet.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ascension schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:53:
Weer zo iemand die meent dat hij/zij het ultieme oordeel kan vellen.
Debiteurenrisico, aansprakelijkheid, ziekte en WW zelf opvangen, wakker liggen omdat je twijfelt of je tariefsverhoging er door gaat komen, dus reeds in het netwerk informeren of er elders projecten zijn. Maar Ascension is vastbesloten: het heeft weinig meer met ondernemen te maken.
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Als je eens kijkt waar op reageer; iemand die gegarandeerd is van een jarenlange opdracht bij dezelfde opdrachtgever. Wat voor risico's heb je dan nog? Aansprakelijkheid en ziekte kan je afdekken met een verzekering.TucanoItaly schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 08:28:
[...]
![]()
Weer zo iemand die meent dat hij/zij het ultieme oordeel kan vellen.
Debiteurenrisico, aansprakelijkheid, ziekte en WW zelf opvangen, wakker liggen omdat je twijfelt of je tariefsverhoging er door gaat komen, dus reeds in het netwerk informeren of er elders projecten zijn. Maar Ascension is vastbesloten: het heeft weinig meer met ondernemen te maken.
Je zou ook kunnen stellen dat omzetspreiding risicoreductie is.
Tja, ben je dan nog wel een echte ondernemer als je je risico zo verlaagd tov iemand die fulltime voor meerdere jaren bij dezelfde klant zit. Als die wegvalt heb je ineens niets meer. Superhoog risicot_captain schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:18:
Je zou ook kunnen stellen dat omzetspreiding risicoreductie is.
Overigens vind ik niet dat er iets mis is met jarenlang op dezelfde opdracht zitten hoor, als dat je ding is; prima. Alleen ik vind het weinig met ondernemerschap van doen hebben, maar dat is verder geen waardeoordeel.
Dus niet zulke lange tenen mensen...
Dus niet zulke lange tenen mensen...
Natuurlijk is dat een waardeoordeel, maar dat boeit toch verder niet? Iedereen mag vinden wat ie vindt. 't is niet dat er iemand wakker van zal liggen toch ?
Ik vind persoonlijk het 5x8 model meer naar werknemerschap rieken dan de duur van een project. Het liefst werk ik voor meerdere klanten parallel, en dar is ook heel efficient. Helaas heeft de markt nog wat educatie nodig.
Gegarandeerd in welke zin? Hij kan vandaag te horen krijgen dat hij morgen mag vertrekken. Dat je bepaalde zaken kan verzekeren, dat doet toch niks af van het risico dat je loopt?Ascension schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:15:
iemand die gegarandeerd is van een jarenlange opdracht bij dezelfde opdrachtgever
Daarnaast heeft hij nog steeds debiteurenrisico en inkomensrisico. <sarcasme>Uiteraard kun je die ook verzekeren, dus ook die tellen niet!</sarcasme>
Overigens loop ikzelf twee keer debiteurenrisico: eerst van de opdrachtgever, en dan van de tussenpersoon.
Mijn favoriete klussen zijn inmiddels voor bedrijven die in-house geen development doen. Samen met een goed tarief zit je dan officieel in de juiste hoek.
Inderdaad een behoorlijk waardeoordeel, vind ik ooksverzijl schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:43:
Natuurlijk is dat een waardeoordeel, maar dat boeit toch verder niet? Iedereen mag vinden wat ie vindt. 't is niet dat er iemand wakker van zal liggen toch ?
Voor mij geldt ook dat ik vaak jaren op 1 klus zit (en nu echt 2 tegelijk - verdeeld over de week).
Waar ik alleen een broertje dood aan heb is als men zichzelf een ondernemer vindt. Ik profiteer er ook van, maar het is wel apart (ik "investeer" bijvoorbeeld hooguit 5k per jaar gemiddeld over 10 jaar nu -- op een omzet van > 100k ex btw -- en dan heb ik het over een paar telefoons, ipads en laptops).
Een ondernemer loopt risico, investeert substantieel. Bijvoorbeeld alleen al mensen in dienst nemen (durf ik niet).
You're either part of the solution or you're part of the problem
Er bestaat niet zo iets een jarenlange garantie. Niet in loondienst. Niet als ZZPer. Hoe een bedrijf er over 2 jaar voorstaat kan enorm anders zijn dan nu. Misschien een volgende crisis. Misschien overgenomen. Als werknemer heb je dan gewoon een vangnet, als ZZPer niet. Dat alleen al is gewoon een heel ander risico.Ascension schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:15:
Als je eens kijkt waar op reageer; iemand die gegarandeerd is van een jarenlange opdracht bij dezelfde opdrachtgever. Wat voor risico's heb je dan nog?
Daarnaast heb je ook nog volledig eigen verantwoordelijkheid voor belastingen, pensioen, verzekering, etc. Je mag prima daar een mening over hebben maar stellen dat het geen ondernemen is, is gewoon een waardeoordeel.
Met een waardeoordeel bedoelde ik goed of fout, wat mij betreft is er niks mis mee om op deze manier zaken te doen.
Maar ik mag het nog steeds niet 'ondernemen' vinden, je hebt feitelijk gewoon een arbeidsrelatie met je opdrachtgever. Verder is het natuurlijk een definitiekwestie waar we niet echt uit gaan komen en wat verder ook niet heel relevant is
Maar ik mag het nog steeds niet 'ondernemen' vinden, je hebt feitelijk gewoon een arbeidsrelatie met je opdrachtgever. Verder is het natuurlijk een definitiekwestie waar we niet echt uit gaan komen en wat verder ook niet heel relevant is
[ Voor 24% gewijzigd door Ascension op 16-11-2018 14:03 ]
Nutteloze discussie ook... Uiteindelijk is er maar 1 partij die bepaald wie er ondernemer is en wie niet:Ascension schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 13:57:
Maar ik mag het nog steeds niet 'ondernemen' vinden, dat is meer een definitiekwestie waar we het nooit over eens gaan worden denk ik.
Zie:
https://www.belastingdienst-ondernemerscheck.nl
Ik werk vanuit mijn eigen plek, zonder toezicht, op eigen houtje (en ik heb iemand die voor me werkt) aan applicaties voor klanten. Ze doen wel in-house development, maar hebben geen mensen in dienst op mijn gebied. Volgens mij zit ik dan ook wel veilig.t_captain schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 12:07:
Mijn favoriete klussen zijn inmiddels voor bedrijven die in-house geen development doen. Samen met een goed tarief zit je dan officieel in de juiste hoek.
Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl
Goed punt, vul die eens in met als uitgangspunt; jarenlang voor een en dezelfde opdrachtgever, via een tussenpartij, geen vervanger kunnen/mogen sturen en volledig meedraaiend in een team bij de opdrachtgever.miena21 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 14:03:
[...]
Nutteloze discussie ook... Uiteindelijk is er maar 1 partij die bepaald wie er ondernemer is en wie niet:
Zie:
https://www.belastingdienst-ondernemerscheck.nl

zodra je meer dan 70% van je omzet bij 1 klant vandaan haalt, is de kans groot dat de belastingdienst je niet als ondernemer ziet.Ascension schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 14:11:
[...]
Goed punt, vul die eens in met als uitgangspunt; jarenlang voor een en dezelfde opdrachtgever, via een tussenpartij, geen vervanger kunnen/mogen sturen en volledig meedraaiend in een team bij de opdrachtgever.

Dat lijkt mij prima verdedigbaar gezien het feit dat IT projecten nu eenmaal vrij lang duren in vergelijking met projecten in andere branches-Jaap-io schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 14:49:
[...]
zodra je meer dan 70% van je omzet bij 1 klant vandaan haalt, is de kans groot dat de belastingdienst je niet als ondernemer ziet.
[Afbeelding]
Ondernemen is risico nemen en met 40 uur bij één werkgever zit je al tegen de 1900 facturabele uren aan.sverzijl schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:23:
[...]
Als die wegvalt heb je ineens niets meer. Superhoog risico
Ik dacht dat dit voorheen niet zo stelling uitkwam, maar kan me vergissen.-Jaap-io schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 14:49:
[...]
zodra je meer dan 70% van je omzet bij 1 klant vandaan haalt, is de kans groot dat de belastingdienst je niet als ondernemer ziet.
[Afbeelding]
Zover ik weet is die eis van de belastingdienst meer gericht op werk zoals schilders, timmermannen etc.
Vakken waarbij je exact hetzelfde werk in loondienst doet maar dan ineens vanuit je 'onderneming'.
Niet direct vergelijkbaar met IT projecten, waarbij je vaak voor specifieke technische kennis ingehuurd wordt en binnen het bedrijf op meerdere projecten meeloopt. Ook is het niet ff een muurtje verfen van 1 dag, maar vaak lange projecten waarbij applicaties en data uitgewisseld moeten worden, testen en deployment en beheer ook een rol spelen. Projecten van 6+ maanden.
En bedrijven genoeg die IT specialisten extern inhuren en ze verder niet direct willen of kunnen inhuren voor loondienst.
Bedrijven hebben vaak meerdere BV's. Dan zet je toch elk contract weer op een andere BV naam. Heb je op papier 'verschillende' klanten.
Voor mij is het vrij simpel.
Ik heb geen zin in al dat medewerkers/bedrijven/cafetaria modellen gezeik. Ik bepaal zelf of ik wel niet een lease auto neem, hoe en of ik pensioen spaar, AOV, verzekeringen, laptop telefoon etc.
Als eigen ondernemer kan ik zelf bepalen of ik cursussen ga doen en waar ik mijn geld aan uitgeef.
Of zie ik dit verkeerd en hebben mensen andere ervaringen ?
Vakken waarbij je exact hetzelfde werk in loondienst doet maar dan ineens vanuit je 'onderneming'.
Niet direct vergelijkbaar met IT projecten, waarbij je vaak voor specifieke technische kennis ingehuurd wordt en binnen het bedrijf op meerdere projecten meeloopt. Ook is het niet ff een muurtje verfen van 1 dag, maar vaak lange projecten waarbij applicaties en data uitgewisseld moeten worden, testen en deployment en beheer ook een rol spelen. Projecten van 6+ maanden.
En bedrijven genoeg die IT specialisten extern inhuren en ze verder niet direct willen of kunnen inhuren voor loondienst.
Bedrijven hebben vaak meerdere BV's. Dan zet je toch elk contract weer op een andere BV naam. Heb je op papier 'verschillende' klanten.
Voor mij is het vrij simpel.
Ik heb geen zin in al dat medewerkers/bedrijven/cafetaria modellen gezeik. Ik bepaal zelf of ik wel niet een lease auto neem, hoe en of ik pensioen spaar, AOV, verzekeringen, laptop telefoon etc.
Als eigen ondernemer kan ik zelf bepalen of ik cursussen ga doen en waar ik mijn geld aan uitgeef.
Of zie ik dit verkeerd en hebben mensen andere ervaringen ?
Het gaat helemaal niet om wat de belastingdienst vindt, maar om wat het gerechtshof vindt: https://uitspraken.rechts...2018:1184&showbutton=true-Jaap-io schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 14:49:
[...]
[Afbeelding]
wat ik dan wel weer bijzonder vind in deze is dat de omzet 47.000,- is en de bedrijfskosten 21.000,- zijn, voor een paprika draaier.... dat lijkt mij een dure boekhouder dan, want de persoon had geen investeringen gedaan in dat jaar.pirke schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 16:25:
[...]
Het gaat helemaal niet om wat de belastingdienst vindt, maar om wat het gerechtshof vindt: https://uitspraken.rechts...2018:1184&showbutton=true
Ik heb echt het tegenovergestelde ervaren. Van een kleinere specialistische partij naar een hele grote consultancy partij.Hydra schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 00:05:
Ben het met @t_captain eens; het is vooral marketing.
En bij die grote partij was dat netwerk er gewoon en bruikbaar.
Gelukkig heb ik het altijd anders ervaren en had ik juist veel aan collega's uit de UK en US en was dat voor klanten ook echt een meerprijs waard.t_captain schreef op donderdag 15 november 2018 @ 23:13:
Die sales pitch over het netwerk is een fata morgana. Want die zeer ervaren collega-consultant zit 100% vol met zijn eigen verplichtingen.
Ik heb een groot netwerk maar geen beschikbare mensen daarin, ik kan niet regelen wat er niet is. Mijn ex werkgever had dan gewoon ergens in de wereld wel iemand en vliegt die in.Tylen schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 08:10:
[...]
Onzin. Ik heb een mega netwerk. En als klant vervanging wilt regel ik dat. Je bent toch ondernemer.
Maar in zijn algemeenheid wilde ik niet zeggen dat het altijd zo is, maar vooral laten zien dat het niet per definitie niet zo is.
Ik denk dat je de uitzondering bent die de regel bevestigt. De partijen waar het om gaat zijn geen high end of boutique consultancy bedrijven, het zijn de grote IT dienstverleners. Softwarehuizen. In de praktijk doen die >80% detachering.
In de detachering maakt de leverancier vrijwel geen verschil, dus is er ook steeds minder verschil meer tussen de tarieven die partijen kunnen vragen.
Dan worden overheadkosten de belangrijkste factor in de salarisruimte en zie je mensen van grote naar kleine bedrijven overstappen. In mijn omgeving >10 voorbeelden die kant op, terwijl ik eigenlijk niemand ken die de tegenovergestelde stap heeft gemaakt.
Ik ben van een grote IT club naar zelfstandige gegaan, soort van overtreffende trap “groot->klein”
Om mij heen tientallen zelfstandigen. Ik schat in dat er maar een stuk of 3 open zouden staan om weer voor een baas te werken en dat de Caps, Atossen en CGI’s van ons land niet in staat zouden zijn om die binnen te halen.
In de detachering maakt de leverancier vrijwel geen verschil, dus is er ook steeds minder verschil meer tussen de tarieven die partijen kunnen vragen.
Dan worden overheadkosten de belangrijkste factor in de salarisruimte en zie je mensen van grote naar kleine bedrijven overstappen. In mijn omgeving >10 voorbeelden die kant op, terwijl ik eigenlijk niemand ken die de tegenovergestelde stap heeft gemaakt.
Ik ben van een grote IT club naar zelfstandige gegaan, soort van overtreffende trap “groot->klein”
Wel meerder opdrachtgevers, maar alleen niet 70%.pirke schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 16:25:
[...]
Het gaat helemaal niet om wat de belastingdienst vindt, maar om wat het gerechtshof vindt: https://uitspraken.rechts...2018:1184&showbutton=true

Is dat netto na aftrek van belasting? Of de bedrijfswinst (omzet-kosten)?miena21 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 19:31:
[...]
Wel meerder opdrachtgevers, maar alleen niet 70%.
[Afbeelding]
Doe mij dan maar 140k omzet bij 1 klant
Omzet. Kosten bevatten naast cost of sales ook veel niet-alloceerbate vaste kosten.
Ik moet zeggen dat ik sinds 2016 ieder jaar goed zit met >=3 actieve opdrachtgevers en <70% omzet op de grootste.
Als je jaarlijks op een gunstig moment van project wisselt en een derde project erbij doet (support contract, of losse klusjes) dan bereik je deze norm.
Als je jaarlijks op een gunstig moment van project wisselt en een derde project erbij doet (support contract, of losse klusjes) dan bereik je deze norm.
Ik vind de discussie over aantal opdrachtgevers hoogst subjectief. In het geval van standaard werk (denk een pakjesbezorger) is de stelling van de belastingdienst van toepassing. Maar, hoe meer er van specialisatie sprake is, hoe minder het van toepassing is. Ik doe zelf gespecialiseerd werk waar je gewoon al 3 maanden inwerktijd hebt (soms langer) voordat je eigenlijk productief bent. Bij zo'n opdracht gaat de opdrachtgever ook uit dat je er minimaal 3 jaar zit.
Uiteindelijk gaan ze er toch op uitkomen dat ze zich niet gaan bemoeien met ZZPers met uurtarieven van meer dan 50 euro. Het hele doel van die schijnzelfstandigheidsbesscherming is natuurlijk om die TNT bezorgers enzo te beschermen tegen onethische praktijken. Als beide partijen gewoon happy zijn met de contractvorm; prima.
Het bedrijf groeit zelf ook, afgesplitst in verschillende BVs. Maar er staan steeds meer mensen op de loonlijst die zelf geen uren draaien. Hier worden ook mensen aangenomen die dan blijken slecht te zijn in hun werk en er dan na X tijd weer uitvliegen. Allemaal weggegooid geld. Hou ik het liever zelf.
Afgezien daarvan; in de hoek waar ik zit, zit je gewoon voor langere tijd op 1 project. Je draait gewoon mee in een project waarin meestal via Scrum gewerkt wordt. Dat je dan 4 maanden per jaar ofzo voor een ander bedrijf werkt, willen die clubs helemaal niet. Dit is de wens van de markt waar je dan als ondernemer in voorziet.
Ik werk nu nog bij juist zo'n kleine club die vaak als tussenstation dienen van de grote detacheerder en zelfstandigheid (ben zelf daar een uitzondering; nooit voor een grote toko gewerkt) en ik moet wel zeggen dat het daar niet heel anders werkt dan een grote club. Natuurlijk is het kleiner, leuker en zijn mensen meer vakidioot, etc. Maar je hebt nog steed een enorme overhead: minder dan 50% van 't uurtarief komt bij mij terecht. Het bedrijf betaalt goed, maar ik zie ook daar dat de tarieven harder stijgen dan m'n salaris.t_captain schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 18:36:
Ik denk dat je de uitzondering bent die de regel bevestigt. De partijen waar het om gaat zijn geen high end of boutique consultancy bedrijven, het zijn de grote IT dienstverleners. Softwarehuizen. In de praktijk doen die >80% detachering.
Ik ben van een grote IT club naar zelfstandige gegaan, soort van overtreffende trap “groot->klein”Om mij heen tientallen zelfstandigen. Ik schat in dat er maar een stuk of 3 open zouden staan om weer voor een baas te werken en dat de Caps, Atossen en CGI’s van ons land niet in staat zouden zijn om die binnen te halen.
Het bedrijf groeit zelf ook, afgesplitst in verschillende BVs. Maar er staan steeds meer mensen op de loonlijst die zelf geen uren draaien. Hier worden ook mensen aangenomen die dan blijken slecht te zijn in hun werk en er dan na X tijd weer uitvliegen. Allemaal weggegooid geld. Hou ik het liever zelf.
Afgezien daarvan; in de hoek waar ik zit, zit je gewoon voor langere tijd op 1 project. Je draait gewoon mee in een project waarin meestal via Scrum gewerkt wordt. Dat je dan 4 maanden per jaar ofzo voor een ander bedrijf werkt, willen die clubs helemaal niet. Dit is de wens van de markt waar je dan als ondernemer in voorziet.
[ Voor 77% gewijzigd door Hydra op 17-11-2018 11:37 ]
Er wordt natuurlijk ook wel wat belasting misgelopen met zzpers. Natuurlijk kun je daarover discussieren (de zzper in loondienst zou absoluut gezien wellicht minder belasting betalen).Hydra schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:29:
Uiteindelijk gaan ze er toch op uitkomen dat ze zich niet gaan bemoeien met ZZPers met uurtarieven van meer dan 50 euro. Het hele doel van die schijnzelfstandigheidsbesscherming is natuurlijk om die TNT bezorgers enzo te beschermen tegen onethische praktijken. Als beide partijen gewoon happy zijn met de contractvorm; prima.
De overheid maakt het toch zelf interessant met zelfstandigenaftrek e.d.?orf schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:36:
Er wordt natuurlijk ook wel wat belasting misgelopen met zzpers.
Daarnaast; geld dat je verdient verdwijnt niet; dat gaat de economie in. Het extra geld dat ik binnenkrijg, gaat weer naar een ander, waar weer belasting over geheven wordt. Je bent als enkele persoon maar een heel klein schakeltje; je moet de belastingen zien in de context van rondstromend geld. Meer beweging = meer inkomsten.
Dat is niet best. een payout (*) van 45-50% is historisch het domein van de grote softwarehuizen. Kleinere clubs zitten typisch wat hoger. Vooral als de beloning deels flexibel is. Denk aan TMC, Bergler etc, waar de payout tegen de 70% kan zittenHydra schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:29:
[...]
Ik werk nu nog bij juist zo'n kleine club die vaak als tussenstation dienen van de grote detacheerder en zelfstandigheid (ben zelf daar een uitzondering; nooit voor een grote toko gewerkt) en ik moet wel zeggen dat het daar niet heel anders werkt dan een grote club. Natuurlijk is het kleiner, leuker en zijn mensen meer vakidioot, etc. Maar je hebt nog steed een enorme overhead: minder dan 50% van 't uurtarief komt bij mij terecht.
(*) Totale werkgeverskosten, van salaris tot UWV premies en leaseauto's, gedeeld op de target omzet.
Dat is wel normaal. Uurtarieven zijn nu eenmaal wat volatieler dan lonen. Als de tarieven in een downturn 10% dalen, blijft je loon tenminste gehandhaafdHet bedrijf betaalt goed, maar ik zie ook daar dat de tarieven harder stijgen dan m'n salaris.
Zelfstandigenaftrek zou per direct (het liefst budgetneutraal) moeten worden omgezet in een hogere MKB-Winstvrijstelling. Het aanzuigende effect op de lager betaalde zelfstandigen wordt dan weggenomen.Hydra schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 11:39:
[...]
De overheid maakt het toch zelf interessant met zelfstandigenaftrek e.d.?
Daarnaast; geld dat je verdient verdwijnt niet; dat gaat de economie in. Het extra geld dat ik binnenkrijg, gaat weer naar een ander, waar weer belasting over geheven wordt. Je bent als enkele persoon maar een heel klein schakeltje; je moet de belastingen zien in de context van rondstromend geld. Meer beweging = meer inkomsten.
Ik heb vanaf een paginatje of 300 eens dit topic doorgebladerd, en merk dat veel ZZP'ers hier gewoon in projecten werken on-site waar ze voornamelijk hun uren verkopen.
Ik zelf heb een ruime 12 jaar ervaring in verscheidene disciplines in de IT. O.a. software development. Zou ik als ZZP'er zoals hierboven aan de gang willen, dan zou ik mijn weg ook wel weten te vinden.
Ik heb 3 jaar lang in Den Haag gezet op een opdracht als dev consultant, en met 3 jaar lang 3 uur reistijd ben ik uiteindelijk geschept door een vrachtwagen die niet stopte toen de file begon.. Al met al heb ik er veranderde levenshouding aan over gehouden (lang verhaal) en wil ik wat meer beschikking over mijn eigen tijd. Meer thuis zijn en vanuit huis werken aan opdrachten. Meer tijd voor de kinderen of eigen voedselverbouwing/kleinvee/etc. Het hele cliche van groot ongeval -> besef: je leeft maar een keer dus besteedt je tijd aan dingen die echt belangrijk zijn..
Maar als ik dan zoek op sites van recruiters, of freelancer.nl, of hier lees, lijkt het of 80% van de opdrachten op de markt gewoon in-house opdrachten waar je deel uitmaakt van een projectteam als ingehuurde kenniskracht. Voor de ZZP'ers hier die wel voornamelijk werken vanuit huis, wat voor een opdrachten/klantenkring heb je dan voornamelijk? Hoe heb je zoiets opgezet toen je begon als ZZPer?
Ik zelf heb een ruime 12 jaar ervaring in verscheidene disciplines in de IT. O.a. software development. Zou ik als ZZP'er zoals hierboven aan de gang willen, dan zou ik mijn weg ook wel weten te vinden.
Ik heb 3 jaar lang in Den Haag gezet op een opdracht als dev consultant, en met 3 jaar lang 3 uur reistijd ben ik uiteindelijk geschept door een vrachtwagen die niet stopte toen de file begon.. Al met al heb ik er veranderde levenshouding aan over gehouden (lang verhaal) en wil ik wat meer beschikking over mijn eigen tijd. Meer thuis zijn en vanuit huis werken aan opdrachten. Meer tijd voor de kinderen of eigen voedselverbouwing/kleinvee/etc. Het hele cliche van groot ongeval -> besef: je leeft maar een keer dus besteedt je tijd aan dingen die echt belangrijk zijn..
Maar als ik dan zoek op sites van recruiters, of freelancer.nl, of hier lees, lijkt het of 80% van de opdrachten op de markt gewoon in-house opdrachten waar je deel uitmaakt van een projectteam als ingehuurde kenniskracht. Voor de ZZP'ers hier die wel voornamelijk werken vanuit huis, wat voor een opdrachten/klantenkring heb je dan voornamelijk? Hoe heb je zoiets opgezet toen je begon als ZZPer?
Het probleem met 100% remote werk is dat je concurreert met Oost-Europa, India, Pakistan, China en nog wat andere plekken met slimme mensen en lagere kosten.
Je moet er een beetje tegenaan lopen. Vaak is een gedeeltelijk remote invulling 20-40% wel haalbaar.
3 uur reistijd is in ieder geval niet nodig voor een developer, tenminste als je een beetje centraal woont. Mijn gemiddelde reisafstand is volgens mij nog geen 25 kilometer enkel per dag.
Je moet er een beetje tegenaan lopen. Vaak is een gedeeltelijk remote invulling 20-40% wel haalbaar.
3 uur reistijd is in ieder geval niet nodig voor een developer, tenminste als je een beetje centraal woont. Mijn gemiddelde reisafstand is volgens mij nog geen 25 kilometer enkel per dag.
Het beeld dat @Yllnath beschrijft vanuit dit topic herken ik wel. Zelf ben ik ook ZZP'er, maar draai niet op deze manier. Ik werk 80% van mijn tijd vanuit huis, op opdrachten die ik via mijn eigen netwerk binnenkrijg. Dat is een mix van:
- Relatief kortlopende development-opdrachten (1-3 maanden), al dan niet samen met een klein team (van internen of andere freelancers)
- aangenomen dev-klussen (fixed price) die ik alleen doe
- langer lopende opdrachten met besteding van 1-2 dagen per week
- IT/Business consultancy: klussen van max 1 dag per week (kan wel langer lopen). Dit is voor pakweg 90% op locatie bij de klant.
Wat ik hier veel lees over tussenpersonen is voor mij vrij onbekend terrein: ik zit nooit via een tussenpersoon bij een klant.
Dus ja, die manier kan ook prima. Belangrijkste voorwaarde is daarbij denk ik wel een heel groot netwerk.
- Relatief kortlopende development-opdrachten (1-3 maanden), al dan niet samen met een klein team (van internen of andere freelancers)
- aangenomen dev-klussen (fixed price) die ik alleen doe
- langer lopende opdrachten met besteding van 1-2 dagen per week
- IT/Business consultancy: klussen van max 1 dag per week (kan wel langer lopen). Dit is voor pakweg 90% op locatie bij de klant.
Wat ik hier veel lees over tussenpersonen is voor mij vrij onbekend terrein: ik zit nooit via een tussenpersoon bij een klant.
Dus ja, die manier kan ook prima. Belangrijkste voorwaarde is daarbij denk ik wel een heel groot netwerk.
@BertS Dat klinkt inderdaad wel als een mix van werkzaamheden waar ik mij goed in zou kunnen vinden.
Nou verwacht ik niet dat jij zomaar dat netwerk bent binnen gerold zonder er iets voor te doen. Hoe ben jij gestart? Wat voor klussen en opdrachten scoor jij zo al en via welke wegen? Ik snap het als je dat liever niet mededeelt, maar ben erg benieuwd.
Nou verwacht ik niet dat jij zomaar dat netwerk bent binnen gerold zonder er iets voor te doen. Hoe ben jij gestart? Wat voor klussen en opdrachten scoor jij zo al en via welke wegen? Ik snap het als je dat liever niet mededeelt, maar ben erg benieuwd.
Ik werk ook 100% remote, en toch zijn ze voor mij (nog) geen concurrentie. Voor standaard Java werk misschien wel maar als je een beetje specialistisch bent vallen die landen echt af. Ik zie ook alle belangrijke ontwikkelingen op dit gebied door Europese en Amerikaanse bedrijven gedaan worden en niet in dit soort lage lonen landen.t_captain schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:06:
Het probleem met 100% remote werk is dat je concurreert met Oost-Europa, India, Pakistan, China en nog wat andere plekken met slimme mensen en lagere kosten.
Ik zie dat opdrachtgevers vooral ook een persoonlijke klik en een bepaalde pro-actieve houding zoeken, en dat ontbreekt bij partijen uit de landen die je noemt.
Je concurreert alleen met die mensen als je de platformen gebruikt die zij ook gebruiken. Volgens mij is de concurrentie voornamelijk een andere Nederlandse developer die wel gewoon een stoel warm houdt.t_captain schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:06:
-
[ Voor 99% gewijzigd door Khayma op 19-11-2018 16:06 ]
Dat heeft vooral tijd nodig gehad. Heel veel tijd. En niet bang zijn om kennis te delen, dat heeft me in die ca 15 jaar ook veel opgeleverd. Momenteel zit ik in een wat andere fase, maar ik heb een aantal jaren heel bewust kennis gedeeld op enkele gebieden waar ik bovengemiddeld goed in was/ben, zowel via blogs/artikelen als via fora. Dat heeft verschillende voordelen:Yllnath schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 17:07:
@BertS Dat klinkt inderdaad wel als een mix van werkzaamheden waar ik mij goed in zou kunnen vinden.
- Het helpt jezelf om nog beter te worden, want je moet doorgronden wat je overdraagt
- Je bouwt een merk/imago op van expert op dat gebied
- De angst van 'waardevolle kennis weggeven' is niet reëel: mensen die er niet voor willen betalen zullen dat ook niet aan jou doen als je het niet deelt.
- Het heeft meestal een andere kant: de lezer merkt dat je werkelijke expert bent, en vindt het eng om een uitgewerkt voorbeeld zelf in een iets andere situatie toe te passen. Op grond van de getoonde expertise heeft men er vertrouwen in, en is men ook bereid daar een eerlijke prijs voor te betalen
Maar nogmaals, dat is een zaak van lange adem. Als ik nu terugdenk, denk ik dat het na pakweg een jaar begon te renderen, en twee/drie jaar nodig had om zeg maar break-even te komen.
Opdrachten die nu op mij afkomen zijn divers. Komen van organisaties van 3-150 medewerkers, hoewel in het verleden ook wel klussen voor een oliemaatschappij, top-3 telecomprovider en grote banensite gehad.
De factor die bij mij altijd een grote rol speelt is dat ik blijkbaar bovengemiddeld in staat ben om de business werkelijk te begrijpen, en na het vaststellen van het echte vraagstuk ook de passende oplossing kan realiseren. Tenminste, dat is zo'n beetje de samenvatting van de feedback die ik terugkrijg.
Vorige week belde nog een klant, waar ik 15 jaar geleden een pakket voor heb geschreven, die zijn toe aan vernieuwing (dat was oude technologie), en wil graag dat ik dat weer voor ze doe. Dat zijn de mooie dingen die langskomen zeg maar.
De diverse freelance-platforms heb ik ook wel in de gaten gehouden in mindere tijden, maar daar nooit een bij mij passende opdracht in gevonden.
Maar om het om te draaien naar jou: ik heb daarmee geen concrete tips om binnen afzienbare tijd een gezond inkomen te verdienen. Ik begon als 20-jarige vanuit het huis van m'n ouders, en had niets te verliezen. Nu heb ik een gezin te onderhouden en is zo'n start als toen niet meer realistisch.
Ook dat is dus een belangrijke factor: heb je het inkomen nodig, of kun je een paar jaar pionieren? Dat laatste geeft je uiteraard meer ruimte om werk aan te nemen dat bij jou past.
[ Voor 3% gewijzigd door BertS op 20-11-2018 12:03 . Reden: verduidelijking/github ]
Iemand bekend met aov-zzp.nl? Zij geven (nogal schreeuwend) aan dat zelf direct bij verzekeraar afsluiten altijd duurder is dan via een tussenpersoon. In hoeverre klopt dit? Ik las hier dat er ook bij zijn die execution-only afsluiten, dus ook zonder advies direct van de verzekeraar. Is het zo complex en daarmee risicovol dat je de verkeerde verzekering/met voorwaarden afsluit?
http://www.aov-zzp.nl/aov...eraar-of-onbekende-partij
Alles is slecht en hun zijn goed!kwaazaar schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:59:
Iemand bekend met aov-zzp.nl? Zij geven (nogal schreeuwend) aan dat zelf direct bij verzekeraar afsluiten altijd duurder is dan via een tussenpersoon. In hoeverre klopt dit? Ik las hier dat er ook bij zijn die execution-only afsluiten, dus ook zonder advies direct van de verzekeraar. Is het zo complex en daarmee risicovol dat je de verkeerde verzekering/met voorwaarden afsluit?

Geen idee, ik heb gewoon in mijn ogen een betrouwbare en goede pensioenadviseur gesproken.kwaazaar schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 15:59:
Die heeft een profiel opgesteld en een aantal offertes opgevraagd.
Zat bij Movir (veel ZZP'ers volgens mij) en nu bij reaal.
Zijn er hier ook mensen die naast hun opdracht ook hele andere dingen ondernemen vanuit hun zelfstandigschap?
Daarnaast nog een hele andere vraag; mijn vrouw gaat mogelijk ook (weer) verder als zzp-er. Heeft 1 van jullie hier ervaring mee, is he bijvoorbeeld mogelijk interessant om dan samen een bv te starten?
Daarnaast nog een hele andere vraag; mijn vrouw gaat mogelijk ook (weer) verder als zzp-er. Heeft 1 van jullie hier ervaring mee, is he bijvoorbeeld mogelijk interessant om dan samen een bv te starten?
Buiten mijn opdracht van 40 uur doe ik ook nog camerasystemen plaatsen/camera's verkopen en kleine klusjes voor anderen zoals pc's vervangen, ubiquiti (wifi) installaties, problemen oplossen. Bedoel je dat?-Jaap-io schreef op woensdag 21 november 2018 @ 07:49:
Zijn er hier ook mensen die naast hun opdracht ook hele andere dingen ondernemen vanuit hun zelfstandigschap?
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Het omslagpunt van een BV is gebaseerd op 1 inkomen. Met twee zelfstandigen heb je ook twee keer ondernemersaftrek en schuift dat omslagpunt een heel stuk op.-Jaap-io schreef op woensdag 21 november 2018 @ 07:49:
Heeft je vrouw om wat voor reden dan ook geen recht om ondernemersaftrek, dan wordt het verhaal gunstiger.
Los van welke vorm.-Jaap-io schreef op woensdag 21 november 2018 @ 07:49:
Een bedrijf starten samen met je partner geeft altijd voordelen. Je kan dan op papier meer gaan schuiven op financieel vlak.
Ik zit zelf in een VOF met mijn vriendin, ik als IT'er en zij als pedagoog. Zij krijgt een deel van mijn inkomsten vanwege de administratieve taken die zij uitvoert. Over het totaal gezien betalen wij dan iets minder belasting.
Soort van fiscale partners op bedrijfsniveau
ja inderdaad, zulk soort dingen, en ook of er mensen zijn die totaal iets anders doen dan IT. Zo zit ik er wel eens over te denken om op kleine schaal bier te brouwen of zo iets 😉Wimlem schreef op woensdag 21 november 2018 @ 08:02:
[...]
Buiten mijn opdracht van 40 uur doe ik ook nog camerasystemen plaatsen/camera's verkopen en kleine klusjes voor anderen zoals pc's vervangen, ubiquiti (wifi) installaties, problemen oplossen. Bedoel je dat?
een andere reden om met een bv aan de slag te gaan is om de winst te gebruiken om mijn huis te gaan financieren, als pensioen dus eigenlijkt_captain schreef op woensdag 21 november 2018 @ 08:06:
[...]
Het omslagpunt van een BV is gebaseerd op 1 inkomen. Met twee zelfstandigen heb je ook twee keer ondernemersaftrek en schuift dat omslagpunt een heel stuk op.
Heeft je vrouw om wat voor reden dan ook geen recht om ondernemersaftrek, dan wordt het verhaal gunstiger.
[ Voor 32% gewijzigd door -Jaap-io op 21-11-2018 09:33 ]
Ik fotografeer al sinds mijn studententijd evenementen en bruiloften. Deed dit altijd naast een baan in loondienst en sinds kort dus naast een IT opdracht als zzp'er.-Jaap-io schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:32:
[...]
ja inderdaad, zulk soort dingen, en ook of er mensen zijn die totaal iets anders doen dan IT. Zo zit ik er wel eens over te denken om op kleine schaal bier te brouwen of zo iets 😉
[...]
Enige 'vereiste' hiervoor is dat je 'Activiteit' van je bedrijfsinschrijving bij de kvk jouw andere werkzaamheden niet uitsluit.-Jaap-io schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:32:
[...]
ja inderdaad, zulk soort dingen, en ook of er mensen zijn die totaal iets anders doen dan IT. Zo zit ik er wel eens over te denken om op kleine schaal bier te brouwen of zo iets 😉
Cryptische omschrijving wellicht.
Bij onze vof staat bij activiteit iets in de trend als: IT consultancy en pedagogische ondersteuning.
'paraplu' termen zonder het té specifiek te maken, maar wel duidelijk in welke sector we werkzaam zijn.
wvdl schreef op woensdag 21 november 2018 @ 08:30:
[...]
Los van welke vorm.
Een bedrijf starten samen met je partner geeft altijd voordelen. Je kan dan op papier meer gaan schuiven op financieel vlak.
Ik zit zelf in een VOF met mijn vriendin, ik als IT'er en zij als pedagoog. Zij krijgt een deel van mijn inkomsten vanwege de administratieve taken die zij uitvoert. Over het totaal gezien betalen wij dan iets minder belasting.
Soort van fiscale partners op bedrijfsniveau
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
DeveloperNL schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:30:
[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 5% gewijzigd door wvdl op 21-11-2018 11:54 ]
Gisteren contract ondertekend en opgestuurd. Afgelopen vrijdag ben ik aangenomen voor een klus van een jaar als zzp'er. Eerste klus tot nu toe!Khayma schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:48:
Op dit moment zit ik ook aan het kijken naar een freelance traject. Ik heb zelf een kleine 3 jaar ervaring. Met veel technieken gewerkt en veel verantwoordelijkheid gekregen. Heb ook verschillende omgevingen tegelijkertijd beheerd (Managed Services).
Wat is volgens jullie wijsheid. Nu aan de slag als freelancer of toch nog even doorgaan in loondienst? Heb zelf mijn MCSA nog niet maar ga op korte termijn de examen doen van 740.
Gefeliciteerd, tof! Begin deze maand nog twijfelen en nu al aan de slag. Snel gedaan. Hoe ben je aan de opdracht gekomen? had je al een netwerk? Of heb je actief moeten zoeken.Khayma schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:58:
[...]
Gisteren contract ondertekend en opgestuurd. Afgelopen vrijdag ben ik aangenomen voor een klus van een jaar als zzp'er. Eerste klus tot nu toe!
Wilde altijd al iets over computers weten
Proficiat, mooi moment toch.Khayma schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:58:
[...]
Gisteren contract ondertekend en opgestuurd. Afgelopen vrijdag ben ik aangenomen voor een klus van een jaar als zzp'er. Eerste klus tot nu toe!
Ik ga het per 1 feb. zelf moeten redden.
Wat betreft het vinden van een 1e klus: Er zijn meer dan voldoende klussen te vinden in mijn werkgebied, waardoor ik het best lastig vind om een balans te vinden tussen "oeh oeh overal lijntjes uitwerpen, zodat ik niets mis" en "ik wil DIE klus gaan doen". Als jullie begrijpen wat ik bedoel...
Enerzijds de luxe dat er veel vraag is, maar ook weer niet met téveel tussenpartijen/opdrachtgevers willen praten. Misschien is dit een beginnersding en ben ik te gretig met het nu al willen organiseren van een klus per 1 februari. Wordt na een tijdje waarschijnlijk vanzelf handiger in dit spel.
In november staan er nog niet zoveel projecten uit voor februari.
Wat een goede tip is, leer alvast wat kleinschalige bemiddelaars kennen. Je CV in de database van Huxley stoppen kan altijd nog.
Wat een goede tip is, leer alvast wat kleinschalige bemiddelaars kennen. Je CV in de database van Huxley stoppen kan altijd nog.
Inmiddels ben ik al een klein half jaartje als slag als freelancer en loopt mijn contract af van mijn eerste opdracht via de supplier. Deze zal waarschijnlijk weer verlengd worden.
Is het acceptabel dat ik mijn tarief ga verhogen, of gebeurt dit eigenlijk bij aanvang van een nieuw opdracht?
Is het acceptabel dat ik mijn tarief ga verhogen, of gebeurt dit eigenlijk bij aanvang van een nieuw opdracht?
Ik zit nu te overwegen om te gaan freelance als mobile developer. Huidige contract loopt af bij mijn werkgever en heb nu de kans om wat anders te gaan doen.
Heb nu een concreet aanbod van een grote bank van 5k(fulltime) per maand in loondienst, en een concrete opdracht voor 80 euro per uur voor 32 uur in de week. Met 44 weken per jaar kom ik 1408 uren uit. Dat zou een jaaromzet van 112k zijn. Volgens https://www.ikwordzzper.n...r-inkomen-calculator-zzp/ zou ik dan op een neto 60k per jaar uit komen.
Heb alle kosten die ik verwacht te maken heel ruim genomen gemiddeld voor het eerste jaar zou ik dan op 17900 kosten komen vanwege aanschaf apparatuur, is dat een beetje acceptabel of is dit veel te hoog/laag ingeschat, apparatuur(6k) en verzekering(5k) is dat teveel of te weinig voor verzekeringen. AOV reken ik 4000k per jaar voor en met voor pensioen zou 10k inleggen omdat ik nog ruimte van voorgaande jaren is.
Hoe zit het AOW doe je als ZZPer daar nou een bijdrage aan of komt dat te vervallen moet ik dat bij het pensioen gaan rekenen? En zijn er nog meer kosten die ik over het hoofd zie behalve deze:
Ook vroeg ik mij af wat het verstandigst is gewoon het max salaris er uit halen en op je persoonlijke rekening sparen of voor jezelf een fictief salaris er uit halen bijv max is 5k dus ik haal er maar 3,5k salaris uit en de rest laat je staan als buffer of tot het eind van het jaar.
Heb nu een concreet aanbod van een grote bank van 5k(fulltime) per maand in loondienst, en een concrete opdracht voor 80 euro per uur voor 32 uur in de week. Met 44 weken per jaar kom ik 1408 uren uit. Dat zou een jaaromzet van 112k zijn. Volgens https://www.ikwordzzper.n...r-inkomen-calculator-zzp/ zou ik dan op een neto 60k per jaar uit komen.
Heb alle kosten die ik verwacht te maken heel ruim genomen gemiddeld voor het eerste jaar zou ik dan op 17900 kosten komen vanwege aanschaf apparatuur, is dat een beetje acceptabel of is dit veel te hoog/laag ingeschat, apparatuur(6k) en verzekering(5k) is dat teveel of te weinig voor verzekeringen. AOV reken ik 4000k per jaar voor en met voor pensioen zou 10k inleggen omdat ik nog ruimte van voorgaande jaren is.
Hoe zit het AOW doe je als ZZPer daar nou een bijdrage aan of komt dat te vervallen moet ik dat bij het pensioen gaan rekenen? En zijn er nog meer kosten die ik over het hoofd zie behalve deze:
- reiskosten
- apparatuur
- verzekeringen
- AOV
- Pensioen inleg
- kantoor/supplies
- belasting
- accountant
Ook vroeg ik mij af wat het verstandigst is gewoon het max salaris er uit halen en op je persoonlijke rekening sparen of voor jezelf een fictief salaris er uit halen bijv max is 5k dus ik haal er maar 3,5k salaris uit en de rest laat je staan als buffer of tot het eind van het jaar.
[ Voor 23% gewijzigd door aegis op 21-11-2018 16:12 . Reden: aantal opdrachten per jaar ]
Ik zou het persoonlijk een heel stuk preciezer op papier gaan zetten voordat ik een bedrijf ga beginnen.
AOV kan je hieronder uitrekenen.
https://www.centraalbehee...iten.aspx/premieindicatie
Vergeet de 35% aanvangskorting niet mee te nemen in je lange termijn berekeningen.
Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering kan je hieronder uitrekenen.
https://www.centraalbehee...ven.aspx#premie-berekenen
AOW moet je bij de belastingaangifte betalen, zit bij het stukje ZVW in. zie post hieronder
Apparatuur is vaak alleen een laptop die 2-3 jaar mee gaat, dus iets van 800 euro per jaar
Vergeet de 35% aanvangskorting niet mee te nemen in je lange termijn berekeningen.
Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering kan je hieronder uitrekenen.
https://www.centraalbehee...ven.aspx#premie-berekenen
AOW moet je bij de belastingaangifte betalen, zit bij het stukje ZVW in. zie post hieronder
Apparatuur is vaak alleen een laptop die 2-3 jaar mee gaat, dus iets van 800 euro per jaar
[ Voor 76% gewijzigd door Ernemmer op 21-11-2018 18:00 ]
Komt aardig overeen met de premie die ik bij Movir betaal.Ernemmer schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:02:
Ik zou het persoonlijk een heel stuk preciezer op papier gaan zetten voordat ik een bedrijf ga beginnen.
AOW = volksverzekering, zit in je aanslag inkomstenbelasting. Niet in Inkomensafhankelijke Bijdrage ZVW.AOW moet je bij de belastingaangifte betalen, zit bij het stukje ZVW in.
dus de AOV is afhankelijk van hoeveel omzet je hebt per jaar?
yes.aegis schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:43:
Je kan niet oneindig hoog verzekeren. Dit moet overeenkomen met wat je de afgelopen jaren hebt verdiend (zowel freelance en/of loondienst)
Praat er eens over met je financiële adviseur. Die kan je er vast meer over vertellen. Zo kan er ook een financiële planning / levensweg gemaakt worden.
dat was ik ook van plan als ik kies voor zzp. Dan wou ik sowieso een accountant doen samen met mijn vrouw die ook haar eigen bedrijf heeft.
[ Voor 55% gewijzigd door aegis op 21-11-2018 16:57 ]
mmmz. Misschien moet je dat wel eens gaan doen. Die kan je een veel beter (mits een goede) inzicht geven in hoe je toekomst er in beide gevallen uit gaat zien.aegis schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:56:
dat was ik ook van plan als ik kies voor zzp, ook met een financieel planner te praten als het nog niet duidelijk is.
Edit:
Een accountant (waarschijnlijk bedoel je een boekhouder) gaat geen AOV voor je adviseren.
[ Voor 11% gewijzigd door miena21 op 21-11-2018 17:02 ]
Premie is evenredig met verzekerd inkomen.aegis schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:43:
Maximaal verzekerbaar inkomen staat in relatie tot omzet. Iemand die 50k omzet mag nooit 75k verzekeren, omdat dat fraude in de hand werkt.
Als je uit loondienst komt kan je ook bij het uwv en aov afnemen. Voordeel daaraan is dat je altijd verzekerd bent en niet alleen volgens de voorwaarden van een verzekeraar en ze moeten je altijd accepteren. Nadeel is wel dat het duurder is volgens mij.
https://www.allianz.nl/za...aov/uwv-voordelen-nadelen
Misschien wel handig voor in het begin, en dan over een tijdje kan je je echt gaan verdiepen in de verschillende aov verzekeringen.
Misschien wel handig voor in het begin, en dan over een tijdje kan je je echt gaan verdiepen in de verschillende aov verzekeringen.
[ Voor 29% gewijzigd door Ernemmer op 21-11-2018 18:29 ]
Wat is voor de meeste de reden geweest om voor je zelf te gaan starten? Vrijheid, geld of de uitdaging voor het ondernemen?
En wanneer ben je er klaar voor? Of is dat niet echt te meten? Gewoon gaan en zien waar het eindigt?
En wanneer ben je er klaar voor? Of is dat niet echt te meten? Gewoon gaan en zien waar het eindigt?
Grofweg is dat not done. Zeker niet na een half jaar (tenzij je vooraf afspraken hebt gemaakt).com2,1ghz schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:44:
Inmiddels ben ik al een klein half jaartje als slag als freelancer en loopt mijn contract af van mijn eerste opdracht via de supplier. Deze zal waarschijnlijk weer verlengd worden.
Als freelancer moet je goed opletten bij het aannemen van de opdracht dat je tarief gelijk goed staat. Je kunt opnemen in je contract dat je tarief stijgt met inflatie (en eventueel dus ook kan dalen).
Vragen om tariefsverhoging komt vaak hebberig over (terecht of niet).
Maar heel veel andere factoren kunnen een rol spelen. Op het goede moment een manager aanspreken helpt ook.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Vooral bij aanvang, al is het niet gek om in een nieuw kalenderjaar te indexeren. Maar dat zijn niet echt de verhogingen die je zoekt.
UWV is wel héél duur. Denk aan 15% van het verzekerd dagloon (voor ziektewet+wia). Bij volledige arbeidsongeschiktheid is de uitkering 75% dagloon .Ernemmer schreef op woensdag 21 november 2018 @ 18:25:
Als je uit loondienst komt kan je ook bij het uwv en aov afnemen. Voordeel daaraan is dat je altijd verzekerd bent en niet alleen volgens de voorwaarden van een verzekeraar en ze moeten je altijd accepteren. Nadeel is wel dat het duurder is volgens mij.
Dus om een uitkering van 3k per maand te verzekeren, op basis van vervangende arbeid nog wel, moet je 600 euro aftikken.
De andere kant is dat die paar euro per uur er vaak wel moeiteloos doorheen gaat. Tenminste dat is mijn ervaring bij eindklanten.t_captain schreef op woensdag 21 november 2018 @ 19:22:
Vooral bij aanvang, al is het niet gek om in een nieuw kalenderjaar te indexeren. Maar dat zijn niet echt de verhogingen die je zoekt.
In mijn geval het niet passen voor langere tijd binnen één bedrijf. Je kunt daar vatten onder de noemer vrijheid, of over ongeschikt zijn als werknemer (ja, ik heb het geprobeerd) 😉Wat is voor de meeste de reden geweest om voor je zelf te gaan starten? Vrijheid, geld of de uitdaging voor het ondernemen?
Wanneer ik er klaar voor was? Op m'n twintigste.
Ik werk graag op projecten. Zo houdt het werk mijn belangstelling. Bovendien zie ik het als de beste kans om bij te blijven en relevant te blijven naarmate ik ouder word.
Werkgevers die projecten doen (detacheerders en dergelijke) zijn echter geen levensloopbestendige werkgevers.
Werkgevers die projecten doen (detacheerders en dergelijke) zijn echter geen levensloopbestendige werkgevers.
@aegis
Ik ben begonnen met minder papier, ik ben heel slecht in 20 dingen tegelijk tot in de puntjes uit te werken.
Ben begonnen met alleen bav en avb https://vereende.nl/kenniscentrum/avb-versus-bav/
Eerst de boel draaiend krijgen en 50% aan de kant zetten.
Jaar later eens een aov en overlijdensverzekering afgesloten. Pensioen doe indirect al door in huis te investeren, later nog wel eens wat meer details uitwerken.
Ik ben begonnen met minder papier, ik ben heel slecht in 20 dingen tegelijk tot in de puntjes uit te werken.
Ben begonnen met alleen bav en avb https://vereende.nl/kenniscentrum/avb-versus-bav/
Eerst de boel draaiend krijgen en 50% aan de kant zetten.
Jaar later eens een aov en overlijdensverzekering afgesloten. Pensioen doe indirect al door in huis te investeren, later nog wel eens wat meer details uitwerken.