Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeShooter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:24
com2,1ghz schreef op donderdag 8 november 2018 @ 11:09:
[...]

Op linkedIn zie ik tegenwoordig ook jankberichten van recruiters. Die vallen hier onder hetzelfde categorie als energieverkopers bij mij.
Pff, inderdaad. Krijg regelmatig ongesolliciteerde berichten van een recruiter die beginnen met:

"REPLY TO TO LET ME KNOW IF YOU ARE INTERESTED OR NOT.
DO NOT IGNORE!!!! "

8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QvTzKwCi
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:02
Pragmatisch: de klant zal er ook niets voor vinden als je zit tegen je zin. Weet dat je dan toch vroeg of laat weg gaat. Gewoon eerlijk zeggen, weet de klant ook dat ze tijdig een nieuw job moeten uitzetten in de markt.

In mijn ervaring vinden de meeste klanten het jammer maar wel begrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:41
FreeShooter schreef op donderdag 8 november 2018 @ 21:05:
[...]

Pff, inderdaad. Krijg regelmatig ongesolliciteerde berichten van een recruiter die beginnen met:

"REPLY TO TO LET ME KNOW IF YOU ARE INTERESTED OR NOT.
DO NOT IGNORE!!!! "

8)7
ik zie steeds vaker een circle jerk van recruiters in mijn feed die dan gaan reageren op een bericht van een developer die weer klaagt over de recruiters. Dat we nogal arrogant zouden zijn omdat er een tekort is aan developers en het dat ze het raar vinden waarom we niet een normaal reactie terug sturen.

Ik ben helemaal klaar met die recruiters. Ze zijn allemaal CV schuivers en proberen te doen alsof ze een toegevoegde waarde hebben. Zoveelste copy paste bericht van een of andere opdrachten die weer achter een schakel van 3 tussenpartijen zit. Ik snap niet hoe die gasten geldverdienen in deze markt.

Net als dat er "goede" recruiters zouden bestaan. Alsof ze me doorbetalen wanneer ik even zonder een klus zit? "Oh jij bent onze goede relatie, je mag die week dat je thuis zit gewoon doorfactureren" 8)7

Je wordt er toch niet goed van dat ze gewoon een CV opstellen van mijn profiel en hier en naar naar bedrijven heen sturen? Bij mijn huidige opdracht hoor ik dat een ander bedrijf mij ook had voorgesteld.

Van mij part zijn de enige die als doorgeefluik mogen spelen de echte consultancybedrijven die nog een tak hebben voor freelancers. Die hebben immers hun eigen mensen lopen bij hun klanten en hebben daadwerkelijk een reputatie en een relatie te onderhouden. De echte preferred suppliers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oranje Banaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09 10:31
Thanks voor de reacties!
TucanoItaly schreef op donderdag 8 november 2018 @ 20:50:
[...]

Nee. Het lijkt me dat jij wilt bepalen wat er gebeurt, niet zij. Dat kan alleen als je precies weet wat jouw (juridische) positie hierin is. Die tussenpartij gaat namelijk bij de eerste klacht gewoon proberen recht te praten wat krom is. Die discussie wil je, lijkt mij, voor zijn.
Dus gewoon eerst met de klant het erover hebben? Ik denk als ik met de tussenpartij ga praten dat ze me toch gaan proberen om te praten van kijk het een maand aan. Toen ik zei dat ik erover twijfelde was dat de eerste reactie.

En inderdaad een goede les voor mezelf. Hoe ik juridische sta weet ik eerlijk gezegd niet, heb wel een opzegtermijn van 30 dagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Oranje Banaan schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:04:
Hoe ik juridische sta weet ik eerlijk gezegd niet, heb wel een opzegtermijn van 30 dagen.
Je opstelling op dit moment, in specifiek deze situatie, vind ik erg onzakelijk. Zegt overigens niks over je technische/people skills, die uitstekend kunnen zijn, maar je bent toch werkzaam op basis van een overeenkomst? Pak dat ding er bij, en daar staat exact in wat jij bent overeengekomen met de tussenpartij. Of is het op een andere manier (bijv. mondeling) gegaan?

Misschien ben ik de enige, maar ik kijk dus artikel voor artikel na wat er in de overeenkomst staat, en wat er mist en/of verandert.

[ Voor 27% gewijzigd door TucanoItaly op 09-11-2018 07:47 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje Banaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09 10:31
TucanoItaly schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 07:44:
[...]

Je opstelling op dit moment, in specifiek deze situatie, vind ik erg onzakelijk. Zegt overigens niks over je technische/people skills, die uitstekend kunnen zijn, maar je bent toch werkzaam op basis van een overeenkomst? Pak dat ding er bij, en daar staat exact in wat jij bent overeengekomen met de tussenpartij. Of is het op een andere manier (bijv. mondeling) gegaan?

Misschien ben ik de enige, maar ik kijk dus artikel voor artikel na wat er in de overeenkomst staat, en wat er mist en/of verandert.
Ik begrijp je punt, en ik heb het weldegelijk helemaal doorgelezen en ook onderhandeld over een aantal punten. Echter ben ik niet juridisch genoeg onderlegd om dat precies te weten. Ik heb een opzegtermijn van 30 dagen in ieder geval. En staan ook bijvoorbeeld boetes in voor concurrentie beding bijvoorbeeld. Maar dat heeft er niets mee te maken.

Gaat mij dus even niet om het juridische gedeelte nu, dat kan ik iemand laten uitzoeken. Meer of andere Tweakers hiermee te maken hebben gehad en hoe zit dit aanpakte dan.

[ Voor 8% gewijzigd door Oranje Banaan op 09-11-2018 08:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:09
Bij opzegtermijn van 30 dagen zou opdrachtgever je kunnen verplichten om de komende 30 dagen nog te komen. Dit is normaliter alleen om te voorkomen dat jij ineens opstapt zonder dat opdrachtgever de kans heeft gehad om een vervanger te regelen dan wel overdracht van jouw kennis/werkzaamheden.
In dit geval speelt dit niet omdat je amper ingewerkt zal zijn na 3 dagen.

Ik zou gewoon met opdrachtgever aan tafel gaan zitten en open en eerlijk de situatie uitleggen. Die zal er ongetwijfeld niet heel blij mee zijn, maar iedereen maakt wel eens een inschattingsfout. Hij zal je echt niet gaan houden aan de contractuele 30 dagen opzegtermijn in dit soort gevallen. Aan iemand die ongemotiveerd naar z'n werk komt heeft immers niemand iets.
En vervolgens meld je aan tussenpersoon dat jij en opdrachtgever in onderling overleg hebben besloten de opdracht te beeindigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-08 10:47
Ik zou gewoon het gesprek aangaan met de eindklant, en met hem bespreken wat de beste aanpak is. Zij hebben ook een contract met de tussenpersoon waar bepaalde voorwaarden in staan, dus wat in jouw overeenkomst staat hoeft nog niet hetzelfde te zijn als wat zij hebben staan.

Ga gewoon het gesprek aan en ben er eerlijk over. De opdrachtgever heeft er ook niks aan dat hij iemand heeft zitten die weinig bij kan dragen en het niet naar zijn in heeft, ik denk dat ie die kosten dan liever bespaart en uitgeeft aan een beter passende persoon. Waarschijnlijk kan hij het alleen maar waarderen als je eerlijk bent, dat is althans mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

sverzijl schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:32:
En vervolgens meld je aan tussenpersoon dat jij en opdrachtgever in onderling overleg hebben besloten de opdracht te beeindigen.
We hebben de overeenkomst niet, maar ik neem aan dat die tussen hem en de tussenpersoon. Niet tussen hem en de eindklant. Dat is een verschil waar hij in de communicatie rekening mee moet houden. Negeer je die nuance expres, of verandert dit je advies?
Oranje Banaan schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:08:
Echter ben ik niet juridisch genoeg onderlegd om dat precies te weten.
De overeenkomsten die ik heb gekregen tot nu toe, waren zeer leesbaar en niet langer dan drie à vier kantjes. Tip voor de volgende keer: als er iets in staat dat jij niet begrijpt, kun je gewoon de tussenpersoon bellen en vragen wat dit betekent. Vaak weten ze het niet, en vraag je het nummer van hun afdeling Legal. Die leggen het dan uit. Heeft voor mij prima gewerkt in het verleden.

[ Voor 38% gewijzigd door TucanoItaly op 09-11-2018 09:24 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redrohX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10-2024

redrohX

errr....

Zijn er ook nog ZZP'ers hier die geen auto hebben en veel met de fiets en OV reizen? Of is dat niet te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-09 12:40
redrohX schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:33:
Zijn er ook nog ZZP'ers hier die geen auto hebben en veel met de fiets en OV reizen? Of is dat niet te doen?
Haha ik neem aan dat die er zijn. Maar wat is echt je vraag? Wil je gaan ondernemen zonder rijbewijs / auto ?
Dan is de vraag wat wil je gaan doen? Er zijn genoeg zelfstandige die alleen remote werken bijvoorbeeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:24
Heb wel een auto maar doe veel met de fiets (heb een opdrachtgever in dezelfde stad) en heb een paar jaar op detacheringsklussen gezeten vlakbij Den Haag HS en Amsterdam CS. Dat was met het OV in mijn geval vele malen gunstiger, 1e klas dus altijd een zitplek en lekker ontbijten nemen in de trein, ik vond het een stuk relaxter dan in de auto :)

Kortom, het kan dus prima maar het is afhankelijk van waar je woont, waar je opdrachtgevers zitten en in hoeverre jezelf bereid bent concessies te doen (al kan OV in sommige gevallen ook sneller zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redrohX
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-10-2024

redrohX

errr....

miena21 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:37:
[...]

Haha ik neem aan dat die er zijn. Maar wat is echt je vraag? Wil je gaan ondernemen zonder rijbewijs / auto ?
Dan is de vraag wat wil je gaan doen? Er zijn genoeg zelfstandige die alleen remote werken bijvoorbeeld.
Ik zit nog in de oriëntatie fase. Momenteel reis ik inderdaad op de fiets en met de trein naar kantoor. Volgens mij is het als freelance web developer goed mogelijk om zonder auto te werken, maar ik kan me voorstellen dat het soms echt niet te doen is als je ergens op een industrieterrein in the middle of nowhere een klus hebt. Maar ik las hierboven vooral veel verhalen over (lease) auto's, dus ik vroeg me af of er hier wellicht ook ZZP'ers zijn die graag de trein pakken. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
TucanoItaly schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:21:
[...]
We hebben de overeenkomst niet, maar ik neem aan dat die tussen hem en de tussenpersoon. Niet tussen hem en de eindklant. Dat is een verschil waar hij in de communicatie rekening mee moet houden. Negeer je die nuance expres, of verandert dit je advies?
[...]
Daar heb ik wel aan gedacht, maar alsnog zou ik het via de opdrachtgever spelen. Wellicht dat tussenpersoon nog de (contractuele) kans geboden moet worden om een vervanger te regelen als opdrachtgever in onderling overleg met jou besluit om de opdracht te beeindigen, maar dat vechten ze onderling maar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Het is wel zo dat veel, met name kleinere bedrijven, op bedrijfsterreinen aan de rand van steden zitten. Op plekken die met het OV niet met goed fatsoen te bereiken zijn. Maar een combinatie OV en (OV)-fiets is ook nog een mogelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:56
redrohX schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:48:
[...]

Ik zit nog in de oriëntatie fase. Momenteel reis ik inderdaad op de fiets en met de trein naar kantoor. Volgens mij is het als freelance web developer goed mogelijk om zonder auto te werken, maar ik kan me voorstellen dat het soms echt niet te doen is als je ergens op een industrieterrein in the middle of nowhere een klus hebt. Maar ik las hierboven vooral veel verhalen over (lease) auto's, dus ik vroeg me af of er hier wellicht ook ZZP'ers zijn die graag de trein pakken. ;)
Ja ik pak regelmatig de trien, ondanks dat ik een youngtimer heb. Mijn klant zit op loop afstand van station Amstel en ik woon in dicht bij Rotterdam Alexander. Met de auto doe ik er een stuk langer over en kan ik niet even een tukje doen ;)

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Heeft iemand hier zelf leveringsvoorwaarden? Ik heb nu al maanden lang getouwtrek met een tussenpartij over contractvoorwaarden waar we niet uitkomen, relatie met de eindklant is prima, en dat wil ik voortaan voorkomen door zelf ook leveringsvoorwaarden op te stellen waar een tussenpartij akkoord mee moet gaan. Op dit moment ben ik alleen akkoord gegaan met hun voorwaarden wat nogal in hun voordeel opgesteld is.

Dat betekent natuurlijk ook dat je bereid moet zijn om een project te laten schieten als ze niet akkoord gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
Ik heb geen leveringsvoorwaarden, als ZZP-er heb ik niet de illusie dat ik mijn voorwaarden op kan leggen.

Denk ook niet dat een tussenpartij akkoord gaat met jouw leveringsvoorwaarden, die willen gewoon hun modelcontract zoveel mogelijk handhaven. Je kan beter proberen een aantal voorwaarden te laten schrappen of te wijzigen. Wat zijn de voorwaarden waar je niet uitkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
gold_dust schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:19:
Heeft iemand hier zelf leveringsvoorwaarden? Ik heb nu al maanden lang getouwtrek met een tussenpartij over contractvoorwaarden waar we niet uitkomen, relatie met de eindklant is prima, en dat wil ik voortaan voorkomen door zelf ook leveringsvoorwaarden op te stellen waar een tussenpartij akkoord mee moet gaan. Op dit moment ben ik alleen akkoord gegaan met hun voorwaarden wat nogal in hun voordeel opgesteld is.

Dat betekent natuurlijk ook dat je bereid moet zijn om een project te laten schieten als ze niet akkoord gaan.
Tussenpartijen stellen inderdaad 9/10 keer zelf hun voorwaarden en contract op wat jij mag ondertekenen.
Ik werk erg weinig met tussenpartijen en gebruik dan ook bijna altijd mijn eigen contract en leveringsvoorwaarden. Soms willen klanten nog wel eens hun eigen inkoopvoorwaarden doordrukken, maar dan gaan we gewoon onderhandelen, 1 of 2 keer en als we er dan niet uit zijn, zoek ik wel een andere opdracht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Interessante vraag. Ik heb mijn laatste 8 projecten uitgerekend:

AfstandReistijd fietsReistijd OVFiets/OVReistijd auto
12 km0:401:100:400:15
2 km0:050:250:050:10
120 km (internationaal,1x per week)3:203:201:45
8 km0:250:450:250:20
55 km (internationaal)3:003:000:40
95 km (3x per week)2:152:151:15
5 km0:150:350:150:15
40 km1:201:200:35
Gemiddeld: 25 km1:000:25

[ Voor 25% gewijzigd door t_captain op 09-11-2018 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:41

ralpje

Deugpopje

Ik vind alleen de reistijd altijd een beetje lastig om mee te rekenen. Ik zit liever 2 uur in de trein productief te zijn (er van uitgaande dat je 1e klas reist en dus fatsoenlijk kunt zitten én dat je een reis hebt zonder al te veel overstappen) dan 1.5 uur in de auto. Maar goed, dat werkt ook weer alleen goed als je redelijk dicht bij een station je klus hebt. Als ik vanaf een station met de bus verder moet haak ik vaak al af :p

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:44

_Arthur

blub

Oranje Banaan schreef op donderdag 8 november 2018 @ 22:04:
Hoe ik juridische sta weet ik eerlijk gezegd niet, heb wel een opzegtermijn van 30 dagen.
Dit is toch echt wel topprio nummer 1 voordat je met de tussenpartij of eindklant gaat praten.

En je hebt een contract met de tussenpartij, niet met de eindklant. Dus jij communiceert eerst met de tussenpartij en dan pas met de eindklant. Die hoef je dan ook alleen per eenrichtingsverkeer op de hoogte te stellen.

Want als jij EERST met de eindklant gaat praten, zal die direct de tussenpartij contacteren en als die van niets weten, heb je de poppen aan het dansen. En gezien je nu al niet weet hoe je er juridisch voorstaat, zou ik deze weg niet adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
redrohX schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:48:
[...]

Ik heb een e-bike en NS business card. Ik fiets 10 km naar station en 30 minuten trein. Mijn klant zit in Amsterdam en ik woon buiten Amsterdam. Daarnaast nog een aantal potentiële klanten binnen 15km afstand. Ik wil eigenlijk geen zakelijke auto meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
Ascension schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:34:
Ik heb geen leveringsvoorwaarden, als ZZP-er heb ik niet de illusie dat ik mijn voorwaarden op kan leggen.

Denk ook niet dat een tussenpartij akkoord gaat met jouw leveringsvoorwaarden, die willen gewoon hun modelcontract zoveel mogelijk handhaven. Je kan beter proberen een aantal voorwaarden te laten schrappen of te wijzigen. Wat zijn de voorwaarden waar je niet uitkomt?
Ik zie bij freelance web developers, op hun website, vaak wel leveringsvoorwaarden. Bij software ontwikkelaars, die vaak langere periodes werken via tussenpartijen, zie je dit inderdaad minder. Wat ik eigenlijk wil is dat als de tussenpartij zich niet aan de afspraken houdt of zich op andere manier onethisch gedraagt of gewoon incompetent zijn dat ik ze makkelijk tussen de eindklant en mijzelf uit kan halen. Dat is nu absoluut niet het geval terwijl ze zichzelf tegen alles hebben ingedekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flatlinernl
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 22:37
Ja, ik ben in oktober gestart en reis met het ov naar mijn klant, na ruim 10 jaar een leaseauto te hebben gehad.

Bevalt me uitstekend, is natuurlijk wel afhankelijk van waar je heen moet. Mijn reistijd is iets langer dan met de auto maar voor meer dan de helft productief te gebruiken.

Woon zelf op loopafstand van een station en de klant is 10 min met de ov fiets van het station.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:19
gold_dust schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 14:07:
[...]

Wat ik eigenlijk wil is dat als de tussenpartij zich niet aan de afspraken houdt of zich op andere manier onethisch gedraagt of gewoon incompetent zijn dat ik ze makkelijk tussen de eindklant en mijzelf uit kan halen.
En wat is de motivatie voor de tussenpartij om deze voorwaarde te accepteren? Dat ze je anders niet mogen aanbieden aan hun klant? Dan moeten ze je wel heel erg graag willen.. Ik denk dat ze nog liever niemand aanbieden dan iemand die aan hun businessmodel komt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-09 11:10
Ik heb een auto, maar het hangt zeer af van waar mijn klant zit.
Bij deze klant absoluut de auto omdat het OV 2 keer zo lang zou duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
RichieB schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 16:53:
En wat is de motivatie voor de tussenpartij om deze voorwaarde te accepteren? Dat ze je anders niet mogen aanbieden aan hun klant? Dan moeten ze je wel heel erg graag willen.. Ik denk dat ze nog liever niemand aanbieden dan iemand die aan hun businessmodel komt.
Dat ik anders niet akkoord ga en ze omzet gaan mislopen? Ik ga nu ook niet meer met ze in zee, dus na deze contract periode gaan zo ook omzet mislopen. Sowieso hebben ze geen enkele toegevoegde waarde behalve dat ze in het begin de klant en mij in contact hebben gebracht. Ik ga hooguit nog akkoord met een eenmalige vergoeding voor de bemiddeling maar dat ze zoveel per uur afpakken en dan ook nog eens over alles vervelend gaan doen, dwang gaan uitoefenen en zich niet aan de afspraken houden is gewoon parasitair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur

_Arthur

blub

gold_dust schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:15:
Dat ik anders niet akkoord ga en ze omzet gaan mislopen? Ik ga nu ook niet meer met ze in zee, dus na deze contract periode gaan zo ook omzet mislopen.
Als jij bij die klant weg bent, zetten ze de volgende op die plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
_Arthur schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 17:22:
Als jij bij die klant weg bent, zetten ze de volgende op die plek.
Het is niet een project waar de poppetjes zo te vervangen zijn. Maar je hebt gelijk in de zin dat de tussenpartij wel zo denkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
gold_dust schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 09:15:
[...]
Sowieso hebben ze geen enkele toegevoegde waarde behalve dat ze in het begin de klant en mij in contact hebben gebracht.
Helemaal mee eens, maar dat zullen zij toch anders zien.
Ik ga hooguit nog akkoord met een eenmalige vergoeding voor de bemiddeling
Dat zou ik ook wel willen, maar helaas werken de bemiddelaars niet mee..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SirDarkAngel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 11:17
Ik zit ook met periodes erover na te denken op mijzelf te starten. De tijd tussen deze periodes wordt steeds korter, de gedachtes worden steeds serieuzer en ondertussen ligt mijn vinger op de trekker om deze over te halen om in de eerste maanden van volgend jaar de stap te gaan maken.

Nu ligt mijn grootste angst in het "zijn er wel klussen beschikbaar voor mijn expertises?" Ik neem aan dat vele deze gedachte uit hun beginperiode herkennen. De laatste jaren heb ik vooral connecties opgedaan of reeds aangeboord in mijn huidige functie en i.v.m. een concurrentiebeding kan ik deze bedrijven (personen) weinig tot niet gebruiken. Ik zal een nieuw netwerk moeten op gaan bouwen wat leuk is, maar tijd kost.

Nu is er uiteraard een buffer voor de eerste periode, maar ik zou graag snel aan de slag willen, net zoals elke starter. Nu liggen mijn expertises redelijk breed, met name op het gebied van infra implementaties/optimalisaties Microsoft DS/PKI/Intune/Office365/Exchange/Azure, Citrix XenApp/Desktop, VMWare ESXi. Met regelmatig spreek ik een zelfstandige welke roepen dat ze met een vergelijkbare richting plat worden gebeld en je geen dag hoeft stil te zitten. Het klinkt soms wel erg/te positief.

Ik was benieuwd of mensen hier dezelfde ervaringen hebben of mogelijk interessanter, lezen hier mensen mee welke ook de hosanna verhalen te horen hebben gekregen, maar nadat zij de stap hebben gemaakt, het nogal tegen vonden vallen wat betreft beschikbare klussen? Of kennen jullie mensen die er op die manier weer heel snel klaar mee waren?

Wilde altijd al iets over computers weten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• greb
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-01-2021
Hetzelfde hier. Ook ik twijfel om voor mijzelf te gaan beginnen. Ik heb wel een klus waar ik direct aan de slag kan, maar twijfel. Momenteel zijn mijn arbeidsvoorwaarden uitstekend, maar aan de andere kant wil ik mijzelf uitdagen en zien wat het mij brengt om voor mijzelf te starten. Erg lastige keuze. De keuze verandert ook elke second bij mij..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:58

Boy

www.byoscoop.nl

De stap is altijd eng, ik heb er geen moment spijt van gehad. Ik ken jouw werkgebied niet goed, dus geen idee hoeveel werk daarin te vinden is...

maar bij mij was de doorslag toen iemand zei "ik zou nog een jaartje wachten" en toen dacht ik "WAT, NOG EEN JAAR?!" en wist ik zeker dat ik de stap moest gaan zetten...

Dus zeg eens tegen jezelf, "ik wacht nog een jaar", kijken wat voor een gevoel je dan bekruipt...het "ok, ja, dan heb ik nog rustig de tijd om erover na te denken" of "Oh nee!!! Zo lang wil ik niet meer wachten!!" :)

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:20

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

SirDarkAngel schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 13:39:
Ik zit ook met periodes erover na te denken op mijzelf te starten. De tijd tussen deze periodes wordt steeds korter, de gedachtes worden steeds serieuzer en ondertussen ligt mijn vinger op de trekker om deze over te halen om in de eerste maanden van volgend jaar de stap te gaan maken.

Nu ligt mijn grootste angst in het "zijn er wel klussen beschikbaar voor mijn expertises?" Ik neem aan dat vele deze gedachte uit hun beginperiode herkennen. De laatste jaren heb ik vooral connecties opgedaan of reeds aangeboord in mijn huidige functie en i.v.m. een concurrentiebeding kan ik deze bedrijven (personen) weinig tot niet gebruiken. Ik zal een nieuw netwerk moeten op gaan bouwen wat leuk is, maar tijd kost.

Nu is er uiteraard een buffer voor de eerste periode, maar ik zou graag snel aan de slag willen, net zoals elke starter. Nu liggen mijn expertises redelijk breed, met name op het gebied van infra implementaties/optimalisaties Microsoft DS/PKI/Intune/Office365/Exchange/Azure, Citrix XenApp/Desktop, VMWare ESXi. Met regelmatig spreek ik een zelfstandige welke roepen dat ze met een vergelijkbare richting plat worden gebeld en je geen dag hoeft stil te zitten. Het klinkt soms wel erg/te positief.

Ik was benieuwd of mensen hier dezelfde ervaringen hebben of mogelijk interessanter, lezen hier mensen mee welke ook de hosanna verhalen te horen hebben gekregen, maar nadat zij de stap hebben gemaakt, het nogal tegen vonden vallen wat betreft beschikbare klussen? Of kennen jullie mensen die er op die manier weer heel snel klaar mee waren?
Ik zit in dezelfde expertise en idd worden we platgebeld. Zelf zit ik op 1 grote klus (40 uur per week voor al bijna 1 jaar) en doe ik daarnaast kleine klusjes van 1 tot 2 dagen in de week tussendoor.... Grappig, terwijl ik dit tik gaat de telefoon: Heb je tijd voor 2 dagen in de week tot einde jaar om een vdisk te maken en uit te rollen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:21
Boy schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 14:50:
Dus zeg eens tegen jezelf, "ik wacht nog een jaar", kijken wat voor een gevoel je dan bekruipt...het "ok, ja, dan heb ik nog rustig de tijd om erover na te denken" of "Oh nee!!! Zo lang wil ik niet meer wachten!!" :)
Of van uitstel komt afstel. Voor jezelf beginnen is spannend en mensen hebben de neiging om dan te gaan uitstellen, maar een jaar later zullen de omstandigheden ook niet perfect zijn en er zal altijd wel een reden te verzinnen zijn waarom je beter nog een jaar kan wachten.

Tot nu toe ben ik in ieder geval nog nooit iemand tegengekomen die vindt dat hij te vroeg zelfstandig is geworden, de meesten zeggen toch dat ze het eerder hadden moeten doen.

Maar je moet wel een beetje duidelijk en reëel beeld hebben van de vraag naar iemand met jouw skillset.

[ Voor 0% gewijzigd door Metaalhoofd op 13-11-2018 16:38 . Reden: zpelvaut ]

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Laatst online: 21-08 17:09
Metaalhoofd schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 15:19:
Of van uitstel komt afstel. Voor jezelf beginnen is spannend en mensen hebben de neiging om dan te gaan uitstellen, maar een jaar later zullen de omstandigheden ook niet perfect zijn en er zal altijd wel een reden te verzinnen zijn waarom je beter nog een jaar kan wachten.
Herkenbaar. Was in eerste instantie van plan begin 2018 te beginnen maar heb allerhande excuses bedacht waarom dat toen niet uitkwam. Voor mezelf dus maar besloten dat Jan 2019 het dan echt moet gaan gebeuren :)

Het is ook eng. Heb ook opgezegd zonder al een nieuwe klus te hebben. Maar dat komt vast wel goed :) Werk genoeg; heb nog dik anderhalve maand om te optimaliseren voor de afstand-vergoeding-inhoud driehoek.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ? ?
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

? ?

Ik zou graag (deels) gaan freelancen in de nabije toekomst. Gewoon om meer vrijheid te hebben en uurloon betaald te krijgen. Nu maakt het niet uit wat ik doe, betaald zal ik! Qua motivatie telt dat...

Maar! Ik zoek nog een beetje een richting. Ik kan alles goed ;-) Liefst zou ik toch willen ontwikkelen (fullstack). Hoe ziet die markt er uit? Is daar veel vraag naar? Als ik even kijk, dan vind ik toch maar weinig React, NodeJS of dergelijke zaken passeren. C# en asp.net des te meer. Loopt (België) achter, of is daar gewoon weinig vraag naar hier in deze streken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeveloperNL
SirDarkAngel schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 13:39:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:56
? ? schreef op woensdag 14 november 2018 @ 14:53:
Ik zou graag (deels) gaan freelancen in de nabije toekomst. Gewoon om meer vrijheid te hebben en uurloon betaald te krijgen. Nu maakt het niet uit wat ik doe, betaald zal ik! Qua motivatie telt dat...

Maar! Ik zoek nog een beetje een richting. Ik kan alles goed ;-) Liefst zou ik toch willen ontwikkelen (fullstack). Hoe ziet die markt er uit? Is daar veel vraag naar? Als ik even kijk, dan vind ik toch maar weinig React, NodeJS of dergelijke zaken passeren. C# en asp.net des te meer. Loopt (België) achter, of is daar gewoon weinig vraag naar hier in deze streken?
Ik denk dat de aanvragen die je ziet, degene die lastig zijn in te vullen. Veel bureau's zetten een aanvraag eerst uit in hun eigen netwerk, of contacteren direct beschikbare freelancers. Pas als daar niets uit komt wordt de aanvraag naar buiten gezet.
Daaruit kan je dus opmaken dat C#/asp.net ontwikkelaars moeilijk te vinden zijn dan fullstack ontwikkelaars. Of dat het tarief voor fullstack hoger ligt dus meer mensen dat willen doen ;)

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
Hydra schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 16:02:
[...]

Het is ook eng. Heb ook opgezegd zonder al een nieuwe klus te hebben. Maar dat komt vast wel goed :) Werk genoeg; heb nog dik anderhalve maand om te optimaliseren voor de afstand-vergoeding-inhoud driehoek.
Die driehoek zou ik iets anders kaderen:

1. inhoud gaat voor alles.

Inhoud moet een mix zijn tussen zaken waar je goed in bent (voor de klant de reden om jou in te huren, voor jou je comfortzone, en voor jullie samen de basis voor een succesvolle opdracht) en zaken waarin je beter wilt worden (jouw kans om jezelf te actualiseren en om je interesse niet te verliezen).

Al met al zorgt de juiste inhoud ervoor dat je:
- plezier hebt in je project;
- goed presteert, verlengingen krijgt waar dat opportuun is en na afloop met het juiste gevoel vertrekt;
- door deze klant opnieuw kan worden ingehuurd;
- relevant blijft voor nieuwe klanten en nieuwe opdrachten.

Dat is imho zo'n beetje de basis van je freelance bestaan :)

Dan resteren:
2. Afstand
3. Beloning

Als deze in conflict komen, blijkt afstand opmerkelijk vaak te winnen. Stel dat je per dag anderhalf uur kunt en wilt missen voor reistijd. Kilometer of 50 enkel; 45 minuten heen en 45 terug. Een project dat op 100 km afstand en 1:15 rijden zit, moet dat tenminste 10 a 15 euro meer betalen per uur. Zo'n driekwart daarvan moet de kortere werkdagen van 7 i.p.v. 8 uur compenseren; de rest gaat op aan reiskosten. Nou is 10 euro op het tarief van een developer het verschil tussen een matig betalende en een vrij aardig betalende klus. Te overbruggen? Zeker. Maar lang niet altijd.

Tot slot mag er nog een factor bij: het type organisatie waar je graag werkt. Jong/oud, formeel/informeel, groot/klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
t_captain schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:48:

Als deze in conflict komen, blijkt afstand opmerkelijk vaak te winnen. Stel dat je per dag anderhalf uur kunt en wilt missen voor reistijd. Kilometer of 50 enkel; 45 minuten heen en 45 terug. Een project dat op 100 km afstand en 1:15 rijden zit, moet dat tenminste 10 a 15 euro meer betalen per uur. Zo'n driekwart daarvan moet de kortere werkdagen van 7 i.p.v. 8 uur compenseren; de rest gaat op aan reiskosten
Meer reizen zijn ook meer kosten. Lijkt misschien niet veel maar kan al aardig snel oplopen. Hier moet je je uurtarief ook op aanpassen dan (enkele euro's per uur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ik rij voor 4 cent per km, de vaste lasten van de auto heb ik toch al. 50 km per dag extra is dan dus maar €2. Ik doe trouwens 45 min over 70km maar rij wel buiten de spits. Verder zou ik ook niet willen (qua tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Als je variabele autokosten (brandstof excl BTW compensatie, onderhoud, banden en een gedeelte van de afschrijving) 20 cent/km bedragen, dan kost een extra 50 km reisafstand 2.50 van je uurtarief.

Het corresponderende half uur extra reistijd kost pakweg een tientje. Tenminste, als je de grens van je privérijd strikt bewaakt.

• Hydra
Vraagje kwa auto: Uiteindelijk denk ik dat ik toch voor een youngtimer ga (Volvo V70 ofzo) en deze zakelijk ga rijden. 50e bijtelling per maand en alle kosten (ongeveer) aftrekbaar.

Weet iemand hoe het met de aanschaf zelf zit? Heb op dit moment niet echt de 8k ofzo op de bank staan dus dat wordt een lening die ik volgend jaar versneld af ga betalen. Welke kosten hiervan kan ik aftrekken?
t_captain schreef op woensdag 14 november 2018 @ 15:48:
Die driehoek zou ik iets anders kaderen:

1. inhoud gaat voor alles.
Ik ben het in principe gewoon met je eens hoor; ik heb weinig behoefte om bijvoorbeeld bij de belastingdienst te gaan werken. Maar ik hou, naar buiten, die driehoek aan om een goed argument te hebben.

Punt is ook dat ik complexe projecten leuk vind, dus dan zou je denken dat m'n uurtarief naar beneden zou gaan. Maar aan de andere kant zijn dat vaak ook weer de projecten waar je een goed tarief op kunt krijgen omdat de developer in die categorie schaars zijn. Dus ik gebruik dat 'driehoek' verhaal ook om relatief hoog in te kunnen steken kwa tarief.

Mooi inzichtelijk verhaal over reisafstand trouwens; thanks! Enige wat ik daar nog aan toe wil voegen is dat het reisafstand gekoppeld aan flexibiliteit. Ik ben bezig met een potentiele klant waarbij de reisduur wel ongeveer een uur gaat zijn, maar ik 50% uit huis kan werken bijvoorbeeld.

[ Voor 31% gewijzigd door Hydra op 15-11-2018 08:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 07:13
Hydra schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 16:02:
[...]

Het is ook eng. Heb ook opgezegd zonder al een nieuwe klus te hebben. Maar dat komt vast wel goed :)
Hydra schreef op donderdag 15 november 2018 @ 08:36:
Heb op dit moment niet echt de 8k ofzo op de bank staan dus dat wordt een lening die ik volgend jaar versneld af ga betalen.
Dit lijkt me geen gezonde positie om te beginnen met freelancen. Spaar eerst even minimaal 6 maanduitgaves bij elkaar om je vaste lasten te kunnen blijven betalen voor als het tegen zit. Dat is echt een absoluut minimum... En als je inderdaad al opgezegd hebt: succes! En dan snel 12-24 maanden buffer opbouwen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
pirke schreef op donderdag 15 november 2018 @ 08:51:
[...]

[...]

Dit lijkt me geen gezonde positie om te beginnen met freelancen. Spaar eerst even minimaal 6 maanduitgaves bij elkaar om je vaste lasten te kunnen blijven betalen voor als het tegen zit. Dat is echt een absoluut minimum... En als je inderdaad al opgezegd hebt: succes! En dan snel 12-24 maanden buffer opbouwen...
6 maanduitgaves op je bankrekening als uitgangspunt zou ideaal zijn, maar in de praktijk kan het knap lastig zijn om die 6 maanduitgaves bij elkaar te sparen met een 'marktconform' salaris. Dan ben je zo 5-10 jaar verder en in die 5-10 jaar had je als risico nemend zelfstandige dat bedrag al 5-10 keer bij elkaar kunnen hebben verdiend.

Je moet echter wel sowieso rekening houden met een overbruggingstermijn van 3 maanden (factuur over je werkzaamheden in januari word gemiddeld 30-60 dagen later betaald). Dat als spaargeld hebben is het meest ideaal, maar ken ook genoeg die dat geld hebben geleend van familie of een bank (toen ze nog in loondienst zaten). Als je gelijk een opdracht vind, dan heb je die lening binnen een half jaar terugbetaald.

Voor mij was die overbruggingstermijn (en extra ondersteuning bij het vinden van opdrachten) een reden om bij een maatschap te gaan, al had ik ook nog een geldschieter achter de hand waar ik nog 4 maanden op zou kunnen 'teren'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Dit lijkt me geen gezonde positie om te beginnen met freelancen. Spaar eerst even minimaal 6 maanduitgaves bij elkaar om je vaste lasten te kunnen blijven betalen voor als het tegen zit. Dat is echt een absoluut minimum...
Nou, dan hoop ik van harte dat ik je komend jaar het tegendeel ga bewijzen want ik help al lang opgezegd :)

Ik vind het overigens complete onzin dat je 6 maanden buffer moet hebben voordat je begint. Worst case scenario moet ik m'n baan terugvragen bij m'n huidige werkgever. En 24 maanden buffer? Waar heb je in hemelsnaam zoveel buffer voor nodig? Als de economie zo hard crashed dan ga ik wel een tijdje in loondienst...
Metaalhoofd schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:02:
Je moet echter wel sowieso rekening houden met een overbruggingstermijn van 3 maanden (factuur over je werkzaamheden in januari word gemiddeld 30-60 dagen later betaald).
Of je gaat die eerste maanden via Brainnet of Headfirst, levert 3% van je uurtarief in, en laat ze direct uitbetalen.

[ Voor 31% gewijzigd door Hydra op 15-11-2018 09:07 ]

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 12-08 13:10
[...]

[...]

Ik ben volledig zonder buffer begonnen en misschien heb ik dan geluk gehad. De eerste opdracht heb ik 2 dagen gedaan en mijn loondienst teruggebracht naar 3 dagen. Werk via een tussenpartij en heb na 8 dagen mijn geld :P . Eerste verlening is binnen t/m Q1 2019 en voor de andere klus speelt de verlening ook al voor minimaal t/m Q1 maar wss Q2. Nu ga ik rustig een buffer opbouwen, maar ik weet van mijzelf als ik echt geen zicht heb meer op klussen en zit langere periode thuis dat ik altijd snel ergens in loondienst kan. Dan is het ff uithuilen, consolideren en opnieuw beginnen.

Een buffer van 12-24 maanden waar zou je die voor gaan gebruiken?

• Flatlinernl
[...]
[...]
Dat kun jij toch niet voor hem beslissen. Ik had ook geen 6 maanduitgaves apart staan en nog geen overeenkomst voor een opdracht toen ik ontslag nam.

Bepaal goed voor jezelf wat de risico's zijn en wat je kunt doen als ze optreden.

Ik ben in dit kader wel benieuwd hoe mensen hun buffer bepalen, een maanduitgave om niet in de problemen te komen of om op het huidige niveau te blijven leven?

Ik heb er wel bewust voor gekozen even met het ov te gaan reizen ipv met een auto.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Hydra schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:04:
[...]

Nou, dan hoop ik van harte dat ik je komend jaar het tegendeel ga bewijzen want ik help al lang opgezegd :)

Ik vind het overigens complete onzin dat je 6 maanden buffer moet hebben voordat je begint. Worst case scenario moet ik m'n baan terugvragen bij m'n huidige werkgever.

[...]

Of je gaat die eerste maanden via Brainnet of Headfirst, levert 3% van je uurtarief in, en laat ze direct uitbetalen.
Ik ben het net als de persoon boven mij niet eens met het echt nodig hebben van zo'n buffer. Ik ben iemand die eigen projecten doet en dus eigenlijk geld investeer daarin. Ik neem dan een risico, maar dat is wat ik voorgenomen heb.
Ik kan vaak maar 24 uur of zo boeken per week tegen m'n uurtarief, maar dat geeft me wel eigen producten en vrije tijd, maar inderdaad geen grote buffer...

Ik heb een AOV, that's it (en natuurlijk wel wat spaargeld, maar niet heel veel). Ik ga uit dat (los van een ongeluk of ernstige ziekte) ik wel kan blijven werken en er genoeg werk blijft...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
Ik hoop overigens wel dat iemand m'n auto vraag kan beantwoorden ;)
Flatlinernl schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:07:
Dat kun jij toch niet voor hem beslissen.
Ik ga er maar even voor het gemak vanuit dat dat soort bangmakerij meer over z'n eigen angsten gaat dan dat het in de advies hoek zit. 6 maanden buffer is 18.000 euro. Dan zou ik 5 jaar ofzo heel hard moeten gaan sparen. Ga liever ZZPen en die 5 jaar gewoon lekker een leuk uurtarief vangen.

Daarnaast is het volledig ongewenst advies ook; ik heb al lang opgezegd, heb m'n KVK inschrijving en ben al druk bezig met een opdracht. Ik zit absoluut niet op dat soort bangmakerij te wachten.
Boy schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:09:
Ik kan vaak maar 24 uur of zo boeken per week tegen m'n uurtarief, maar dat geeft me wel eigen producten en vrije tijd, maar inderdaad geen grote buffer...
Ik zit in een luxepositie dat ik straks gewoon voor 36 uur per week als senior Java developer op een project ga werken. Da's precies hetzelfde als wat ik nu doe, alleen dan als eigen baas i.p.v. in loondienst (en voor 30 euro/uur minder voor de klant).

[ Voor 30% gewijzigd door Hydra op 15-11-2018 09:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je vanuit loondienst direct bij een opdracht kan beginnen lijkt 6 maanden mij ook erg veel en had ik zelf ook niet. Bij mijn eerste opdracht kreeg ik per week betaald en had ik 10 dagen na mijn eerste werkdag al het eerste geld op de rekening staan.
Een beetje buffer is natuurlijk nooit verkeerd, maar als je in een branche zit waar genoeg werk is dan is 6 maanden imo niet nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 15-11-2018 09:13 ]

• Metaalhoofd
[...]

[...]

De belastingdienst zal je dan minder snel als ondernemer zien, omdat je op die manier ook ondernemingsrisico afkoopt.

• _Arthur

_Arthur

blub

Hou er rekening mee dat je hierdoor (al dan niet tijdelijk) minder of geen debiteurenrisico loopt. Iets wat de Belastingdienst mede kan gebruiken in de beoordeling of iemand niet in een schijnconstructie werkt.

• Metaalhoofd
Hydra schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:10:
Ik hoop overigens wel dat iemand m'n auto vraag kan beantwoorden ;)

Ik zit in een luxepositie dat ik straks gewoon voor 36 uur per week als senior Java developer op een project ga werken. Da's precies hetzelfde als wat ik nu doe, alleen dan als eigen baas i.p.v. in loondienst (en voor 30 euro/uur minder voor de klant).
Hanteer je dan niet een belachelijk laag uurtarief als je als zelfstandige 30 euro per uur goedkoper bent dan in loondienst?

• Hydra
_Arthur schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:13:
Hou er rekening mee dat je hierdoor (al dan niet tijdelijk) minder of geen debiteurenrisico loopt. Iets wat de Belastingdienst mede kan gebruiken in de beoordeling of iemand niet in een schijnconstructie werkt.
Thanks. Maar het is niet zo dat je geen risico loopt. Het is een voorfinanciering (vandaar maar 3%) en ik ben niet bij ze in dienst. Als de eindklant de rekening niet betaalt, is dat altijd nog mijn eigen probleem.

Het is in de hoek waar ik ziet heel normaal dat dit via toko's als Brainnet loopt. Als je bij de ING komt als ZZPer gaat het hoe dan ook via Brainnet. Zelfs als er nog een recruiter tussenzit.

Ik weet nog niet of ik het ga doen overigens; heb nu buffer genoeg en heb nog familie als back-up. Komt wel goed :)
Metaalhoofd schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:16:
Hanteer je dan niet een belachelijk laag uurtarief als je als zelfstandige 30 euro per uur goedkoper bent dan in loondienst?
Mijn uurtarief bij m'n huidige opdracht is 120 euro per uur.

[ Voor 22% gewijzigd door Hydra op 15-11-2018 09:18 ]

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Hydra schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:16:
[...]

Thanks. Maar het is niet zo dat je geen risico loopt. Het is een voorfinanciering (vandaar maar 3%) en ik ben niet bij ze in dienst. Als de eindklant de rekening niet betaalt, is dat altijd nog mijn eigen probleem.

Het is in de hoek waar ik ziet heel normaal dat dit via toko's als Brainnet loopt. Als je bij de ING komt als ZZPer gaat het hoe dan ook via Brainnet. Zelfs als er nog een recruiter tussenzit.

[...]

Mijn uurtarief bij m'n huidige opdracht is 120 euro per uur.
120 euro! :o

En ik zit dan op 70...ik moet komend jaar toch maar eens gaan verhogen...was sowieso een goed idee...ik zit nogal laag als ik naar collega's kijk

[ Voor 4% gewijzigd door Boy op 15-11-2018 09:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
Metaalhoofd schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:13:
[...]
De belastingdienst zal je dan minder snel als ondernemer zien, omdat je op die manier ook ondernemingsrisico afkoopt.
Dat lijkt me wat vergezocht. Een goede ondernemer weet ook welke risico's hij moet afvangen. Dat je dit doet in de beginfase lijkt me prima te verdedigen.

• Hydra
Da's redelijk gangbaar voor kleinere gespecialiseerde clubs (denk aan Xebia e.d.). Ga je als ZZPer niet krijgen overigens. 85 euro per uur is voor een senior Java dev een beetje een standaard bedrag. Als je via een 'gewone' recruiter ergens heengaat, is het normaal dat daar dan 10 euro per uur van hen uit bij op komt. Als je direct gaat, heb je dus wat meer ruimte.

Neemt niet weg dat dit specifiek voor mijn tak van sport is. Ik hoorde toevallig dat de uurtarieven voor C# devs, hoewel het werk erg overeenkomt, een aardig stuk lager liggen.

Ken overigens een erg goeie Java dev die op 65 zat. Had wel 't voordeel dat ie uit de UK kwam en nu nog onder de 30% regel viel (en geen kids had enzo), maar heb 'em wel uitgelegd dat 65 voor wat 'ie kon bizar laag was.

[ Voor 14% gewijzigd door Hydra op 15-11-2018 09:22 ]

• Hankie0412
Metaalhoofd schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:16:
[...]

Mijn vorige werkgever vroeg rustig 135 euro als uurtarief. De klussen die ik deed zaten tussen de 120 en 135 per uur als ik dat als beginnende zzp'er direct ga vragen krijg ik niet snel een klus.

Daarnaast werken veel bedrijven idd met prefferred suppliers, daar ontkom je niet aan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Hydra schreef op donderdag 15 november 2018 @ 08:36:
Vraagje kwa auto: Uiteindelijk denk ik dat ik toch voor een youngtimer ga (Volvo V70 ofzo) en deze zakelijk ga rijden. 50e bijtelling per maand en alle kosten (ongeveer) aftrekbaar.

Weet iemand hoe het met de aanschaf zelf zit? Heb op dit moment niet echt de 8k ofzo op de bank staan dus dat wordt een lening die ik volgend jaar versneld af ga betalen. Welke kosten hiervan kan ik aftrekken?

[...]
Ik neem aan dat je de auto zakelijk rijdt voor de WUO en voor de BTW.

Dan is allereerst alle BTW als voorheffing te verrekenen met de BTW die jij afdraagt. Let op dat je de auto ook verzekerd excl BTW.

Ten laste van de ondernemingswinst:
* afschrijving, binnen fiscale normen (tabel or goed koopmanschap)
* wegenbelasting
* verzekeringspremie
* onderhoud en reparatie
* banden, verbruiksmaterialen
* brandstof, autowas

Wat betreft het krediet: rente is ook aftrekbaar.

Daartegenover staan de volgende prive-lasten:
* BTW: BTW-correctie privegeberuik
* WUO: bijtelling

• sverzijl
Hydra schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:21:
[...]

Da's redelijk gangbaar voor kleinere gespecialiseerde clubs (denk aan Xebia e.d.). Ga je als ZZPer niet krijgen overigens.
Maar je zegt toch net dat dat je tarief is op je huidige opdracht?
120 ben ik overigens met eerste opdracht op begonnen, 10 jaar geleden. Nu helaas iets lager;)
Hydra schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:25:
[...]
Ik ben nu nog in dienst. Ik ga per 1 Jan starten.
Ah, dat had ik gemist, dat verklaart dan.

[ Voor 33% gewijzigd door sverzijl op 15-11-2018 09:26 ]

• Hydra
Zoals gewoonlijk komt er uit jou weer een berg nuttige info. Heel erg bedankt!
sverzijl schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:23:
Maar je zegt toch net dat dat je tarief is op je huidige opdracht?

[ Voor 36% gewijzigd door Hydra op 15-11-2018 09:25 ]

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Hydra schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:25:
[...]

Zoals gewoonlijk komt er uit jou weer een berg nuttige info. Heel erg bedankt!

[...]

Ik denk dat hij bedoelt dat je gelijkwaardig werk gaat doen en dan zegt dat je dat tarief niet kunt vragen

• Hydra
Boy schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:27:
Ik denk dat hij bedoelt dat je gelijkwaardig werk gaat doen en dan zegt dat je dat tarief niet kunt vragen
Dat haalde ik er niet uit, maar als dat is wat 'ie bedoelt: dat zou je denken maar da's nog erg lastig. Vragen kan altijd maar ik moet wel gewoon per 1 Jan een leuke opdracht hebben natuurlijk. Voor exact de rol (engineer/architect/lead) waar ik nu in zit kan ik wel meer vragen, maar die rollen zijn lastiger te vinden. De meeste bedrijven willen daar toch een interne voor hebben.

Mocht je een dergelijke opdracht ergens gezien hebben, dan hou ik me natuurlijk aanbevolen ;)

• t_captain
Tech stack, Java / .NET / ...?
Regio?

• gold_dust
Boy schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:18:
120 euro! :o

En ik zit dan op 70...ik moet komend jaar toch maar eens gaan verhogen...was sowieso een goed idee...ik zit nogal laag als ik naar collega's kijk
Des te groter de organisatie, des te hoger uurtarief is mogelijk. Als zzp'er zal je niet snel 120 euro krijgen, rond de 70 tot 85 euro is reëel. Anderzijds zal een grote organisatie ontwikkelaars niet snel verhuren voor 70 euro per uur.

• greb
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-01-2021
En voor een DevOps Engineer, de tarieven variëren daar ook tussen de €70 en €85 per uur?

• Hydra
t_captain schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:48:
Tech stack, Java / .NET / ...?
Regio?
In mijn geval; Java, Randstad.

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:34
Wat wordt er verontwaardigd gereageerd op 120e/u hier zeg. Zit er toevallig 1 naast me voor 115, senior java developer, is helemaal niet zo vreemd. En ja, hij is nog zelfstandig ook.

Hij heeft alleen een tussenpartij er tussen zitten (3 eigenlijk) die gewoon bij elkaar nog eens 20 e/u eraf snoepen. En ik heb er helemaal niets tussen zitten, verschil tussen ons, 5 e/u :+

Count your blessings and move on. (zitten soms andere haken en ogen aan zulke tarieven, ook in ZZP land)

[ Voor 7% gewijzigd door LinuX-TUX op 15-11-2018 10:10 ]

• BobbyDgtl
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 26-08-2024
Ik ben Belg dus ik weet niet precies over welke bedragen jullie spreken in Nederland.
Is die 120 ex btw? 40u per week? Of zijn dit korte opdrachten waar je vaak geen volle dagen/weken kan factureren?

Ik ben zelf al een jaartje zelfstandig als SAP SD/MM freelancer en ben geïnteresseerd in hoe het over de landsgrenzen gaat :) En in andere domeinen uiteraard.

[ Voor 4% gewijzigd door BobbyDgtl op 15-11-2018 10:30 ]

• miena21
LinuX-TUX schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:07:
Wat wordt er verontwaardigd gereageerd op 120e/u hier zeg. Zit er toevallig 1 naast me voor 115, senior java developer, is helemaal niet zo vreemd. En ja, hij is nog zelfstandig ook.

Hij heeft alleen een tussenpartij er tussen zitten (3 eigenlijk) die gewoon bij elkaar nog eens 20 e/u eraf snoepen. En ik heb er helemaal niets tussen zitten, verschil tussen ons, 5 e/u :+

Count your blessings and move on. (zitten soms andere haken en ogen aan zulke tarieven, ook in ZZP land)
Meneer naast jou krijgt dus €95 of echt €115 en de klant betaald €135?

Dat zijn serieuze bedragen
BobbyDgtl schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:27:
Ik ben Belg dus ik weet niet precies over welke bedragen jullie spreken in Nederland.
Is die 120 ex btw? 40u per week? Of zijn dit korte opdrachten waar je vaak geen volle dagen kan factureren?

Ik ben zelf al een jaartje zelfstandig als SAP SD/MM freelancer en ben geïnteresseerd in hoe het over de landsgrenzen gaat :) En in andere domeinen uiteraard.
Ja ik neem even aan dat iedereen hier praat over excl. btw. hoeveel uur iedereen bij een klant zit weet ik niet, maar ik zelf 40 uur

[ Voor 30% gewijzigd door miena21 op 15-11-2018 10:29 ]

• diogenes
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:34
Zit er toevallig 1 naast me voor 115, senior java developer, is helemaal niet zo vreemd.
...
En ik heb er helemaal niets tussen zitten, verschil tussen ons, 5 e/u :+
Klinkt goed, gefeliciteerd! Recruiter probeerde me tijdje terug van te overtuigen dat 75 euro een ganbaar tarief was voor senior Java rollen, dat is wel een aardig verschil.

• Hankie0412

Ik zeg tegen de tussenpartij of de klant wat ik wil hebben, wat ze er bovenop doen of afspreken is niet mijn zorg.
diogenes schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:28:
[...]

Klinkt goed, gefeliciteerd! Recruiter probeerde me tijdje terug van te overtuigen dat 75 euro een ganbaar tarief was voor senior Java rollen, dat is wel een aardig verschil.
Dat proberen ze altijd, gewoon je eigen inschatting maken. Duur van het project, aantal uur en wat je eruit wilt halen.

• BobbyDgtl
En wat zijn bij Java projecten de gemiddelde duur van jullie contracten?

• miena21
Hankie0412 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:33:
[...]
Ik zeg tegen de tussenpartij of de klant wat ik wil hebben, wat ze er bovenop doen of afspreken is niet mijn zorg.
[...]
In mijn ogen niet helemaal waar. Als de klant uiteindelijk €150 voor je betaald zullen ze toch een andere verwachting van je hebben dan de ZZPer dit naast je zit waar ze maar €100 voor betalen.

Je zou je bijna bezwaard voelen om even lekker te gaan poepen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hankie0412
miena21 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:37:
[...]

In mijn ogen niet helemaal waar. Als de klant uiteindelijk €150 voor je betaald zullen ze toch een andere verwachting van je hebben dan de ZZPer dit naast je zit waar ze maar €100 voor betalen.

Je hebt altijd een gesprek met de klant voor de opdracht, dus daar kun je de verwachtingen al toetsen. Ik heb daar persoonlijk niet zo'n last van ik ga uit van mijn eigen kracht en kennis (mss arrogant) en vind dat ik voldoende waard ben. En wie weet poep ik wel erg productief en kom ik op nieuwe ideeën.

• t_captain
BobbyDgtl schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:27:
Is die 120 ex btw? 40u per week? Of zijn dit korte opdrachten waar je vaak geen volle dagen/weken kan factureren?
In Belgie wordt wat vaker van een dagtarief gesproken, in Nederland van een uurtarief. Maar ook die uurtarieven worden vaak gewoon met 5x8 per week geschreven.

• Metaalhoofd
Blijf het een beetje vreemd vinden waarom een klant senior poppetje A wel 120 euro/uur waard vind als hij in dienst is voor bedrijf B, maar niet als hij zelfstandig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BobbyDgtl
Metaalhoofd schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:07:
Blijf het een beetje vreemd vinden waarom een klant senior poppetje A wel 120 euro/uur waard vind als hij in dienst is voor bedrijf B, maar niet als hij zelfstandig is.
Het achterliggende netwerk. Als er problemen zijn zal bedrijf B vervanging kunnen zoeken/experts aanstellen/...

• DeveloperNL
In consultancy is dat vaak zo. Toen ik loondienst zat werd er ook rustig 150+ euro per uur gevraagd. Alleen dan heb je meerdere klanten, flexibel inzetbaar, resultaat verplichting en als ik ziek of vrij was, kon een collega langskomen. Bij ZZP is dat niet zo (zit nu ook voor 100+ als .net developer, dus is wel mogelijk).

• Metaalhoofd
DeveloperNL schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:15:
[...]

In consultancy is dat vaak zo. Toen ik loondienst zat werd er ook rustig 150+ euro per uur gevraagd. Alleen dan heb je meerdere klanten, flexibel inzetbaar, resultaat verplichting en als ik ziek of vrij was, kon een collega langskomen. Bij ZZP is dat niet zo (zit nu ook voor 100+ als .net developer, dus is wel mogelijk).
Tja, maar op een beetje development functie kan een collega je niet zomaar even vervangen aangezien er toch een behoorlijke inwerk tijd is.

• Hankie0412
Metaalhoofd schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:16:
[...]

Tja, maar op een beetje development functie kan een collega je niet zomaar even vervangen aangezien er toch een behoorlijke inwerk tijd is.
Klopt maar het is het gevoel en vertrouwen 8)7

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-08 10:47
Hankie0412 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:17:
[...]

Klopt maar het is het gevoel en vertrouwen 8)7
Want recruiters/marketingmannetjes van consultancypartijen zijn zo betrouwbaar wou je zeggen? :+

[ Voor 7% gewijzigd door SonataArctica op 15-11-2018 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hankie0412
SonataArctica schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:19:
[...]

Want recruiters/marketingmannetjes van consultancypartijen zijn zo betrouwbaar wou je zeggen? :+
Nee ik heb het over in dienst zijn bij een bedrijf. Dat daarin het vertrouwen wordt gewekt dat zij een batterij vervangers hebben klaarstaan.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Als je op mij (ook) doelde: ik ben niet verontwaardigd, helemaal niet. Het zijn gewoon flinke bedragen en is alleen maar mooi als je dit kunt krijgen. Als collega devs dit soort bedragen kunnen vragen, dan is dat alleen maar beter voor me ;)

• Flatlinernl
Heeft vaak niets te maken met wat de manager die het poppetje nodig heeft er van vindt maar kan allerlei redenen hebben.

Een vaste rate card tussen een consultancy partij en een klant bijvoorbeeld, dan zie je voor de zwaardere profielen tarieven die een zzp'er gewoon niet krijgt en daar zit gewoon in opgenomen dat er een wereldwijd netwerk met expertise achter dat zware profiel zit.

Ander punt is natuurlijk wat al eerder wordt aangegeven vervanging, iedereen weet dat dat niet kan ineens, maar tegen een grote partij zeg je gewoon regel het maar en er gaan mensen rennen. Dat kan een zzp'er gewoon niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Vroeger trapten klanten in de sales pitch van sofwarehuizen. Kennisdeling, tijdelijke vervanging, jobrotation. Je kent hem wel. En die gerennomeerde softwarehuizen mochten opgeblazen tarieven schrijven.

De realiteit is dat er voor de klant geen noemenswaardig verschil is tussen consultant X via groot softwarehuis A, klein softwraehuis B of als zelstandige. Daar komt een tweede factor bij, in het nadeel van grote softwarehuizen: ze kunnen de goede en ervaren mensen niet vasthouden en juist die pitch van "de beste vervanger" is daarmee een fata morgana gebleken.

Klanten zijn de afgelopen 20 jaar langzaam maar zeker volwassen geworden, en die tarieven lopen dan ook naar elkaar toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:06
ik zie de gasten die €65/uur vragen dus echt als marktverpesters voor de rest... We weten ook allemaal dat de regering alles boven de €75,- niet meer gaat bekijken als schijnzelfstandige, waarom zou je dan nog risico lopen?
Daarnaast, als je je tarief niet goed kunt neerzetten heb je een probleem als ondernemer. Mijn tarieven zijn vast en niet onderhandelbaar, mijn standaard antwoord is als ze om korting vragen, dat ze dan ook willen dat ik minder doe, bijv. elk uur 10 min. uit het raam kijken?

diskeltische lurker

• miena21
technopeuter schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:58:
ik zie de gasten die €65/uur vragen dus echt als marktverpesters voor de rest... We weten ook allemaal dat de regering alles boven de €75,- niet meer gaat bekijken als schijnzelfstandige, waarom zou je dan nog risico lopen?
Vergeet niet dat er echt heel veel `juniors` worden weggezet bij grote bedrijven voor €50 - €60.

• technopeuter
miena21 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:00:
[...]

Vergeet niet dat er echt heel veel `juniors` worden weggezet bij grote bedrijven voor €50 - €60.
junior en dan gaan zzp-eren?

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ascension
t_captain schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:57:
[...]

Klanten zijn de afgelopen 20 jaar langzaam maar zeker volwassen geworden, en die tarieven lopen dan ook naar elkaar toe.
Las deze week nog een interessant artikel in het FD hier over (betaald artikel maar als je je registreert mag je x-aantal gratis per maand lezen).

• miena21
Ik heb er hier een paar voorbij zien komen die met een paar jaar gaan zzp-en.

en uit ervaring weet ik dat detacheerders ook junioren met wat jaren ervaring wegzetten voor €55 pu

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21-09 17:24
gold_dust schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:57:
[...]

Des te groter de organisatie, des te hoger uurtarief is mogelijk. Als zzp'er zal je niet snel 120 euro krijgen, rond de 70 tot 85 euro is reëel. Anderzijds zal een grote organisatie ontwikkelaars niet snel verhuren voor 70 euro per uur.
grappig die verschillen. Ligt misschien ook aan de branche? Ik mer dat bij kleinere of onbekendere oragnisaties het tarief juist hoger ligt omdat ze moeilijkmensen vinden en einde project ook echt einde project is, waar je bij een ABN vaak nog wel door kan schuiven naar een volgend iets.
miena21 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 10:37:
[...]

zo voel ik het ook wel, maar inderdaad is het totaalbedrag ook wel interesant. Zolang klant ook daadwerkelijk weet wat ik vang is er niet veel mis mee. Ik kreeg ook van een bevriende inhurend manager te horen "zodra je zzp'r bent huur ik je niet meer in. Dan ben je weg zodra er ergens 2,50 meer word betaald". En dit zat dus ook aan stevig rekenende tussenpartijen vast.
technopeuter schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:58:
Daarnaast, als je je tarief niet goed kunt neerzetten heb je een probleem als ondernemer. Mijn tarieven zijn vast en niet onderhandelbaar, mijn standaard antwoord is als ze om korting vragen, dat ze dan ook willen dat ik minder doe, bijv. elk uur 10 min. uit het raam kijken?
Ook omdat dat wordt geboden en als je nog niet de ervaring hebt om daar doorheen te kijken.....
Laatste paar powercenter opdrachten die voorbij kwamen stonden voor 60-65. De menseb die ik ken die dan nog doen komen niet voor minderdan 95 langs. Eerder deze week werd ik ook weer benaderd door een engelse partij voor a great long-term assigment a 475 per dag :')
Denk maar niet dat de klant er iets op bezuinigd als jij daar ja tegen zegt.

Daarnaast heb ik dit jaar twee grote nieuwe klanten en beide zijn bezig de tussenpartijen te wieberen en ook zzp'r op fix-fee / resultaatverplichting in te huren i.pv. uurtje-factuurtje.
miena21 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:05:
[...]

Ik heb er hier een paar voorbij zien komen die met een paar jaar gaan zzp-en.

en uit ervaring weet ik dat detacheerders ook junioren met wat jaren ervaring wegzetten voor €55 pu
mijn alleereerste freelance project way back when was 45/uur :+

[ Voor 6% gewijzigd door fry77 op 15-11-2018 12:12 ]

• t_captain
Ascension schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:05:
[...]

Las deze week nog een interessant artikel in het FD hier over (betaald artikel maar als je je registreert mag je x-aantal gratis per maand lezen).
Leuk dat je het FD artikel linkt. Deze roteerde laatst ook op LinkedIn.

Ik kan me een telefoongesprek van ~6 of 7 jaar geleden herinneren met collega-ondernemer, waarin we het ook al over dit fenomeen hadden. Het is geen waan van de dag, maar onderdeel van een brede en lange trend.

Die trend heet "disintermediation". We deden het bij verzekeringen, media, non-food retail, recenter food retail, en nog tal van andere markten. En dus ook bij engineering.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-09 07:13
De duur vd opdracht speelt natuurlijk ook een rol. Als ik 1700 uur bij 1 klant kan maken en dit meerdere jaren achter elkaar, dan loop ik bijna geen risico meer. Met een tarief van 80-90 euro heb ik een prima inkomen (100k netto per jaar).

• technopeuter
pirke schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:33:
De duur vd opdracht speelt natuurlijk ook een rol. Als ik 1700 uur bij 1 klant kan maken en dit meerdere jaren achter elkaar, dan loop ik bijna geen risico meer. Met een tarief van 80-90 euro heb ik een prima inkomen (100k netto per jaar).
Bijzonder dat je als zzp-er hiermee tevreden bent, als het meer kan dan ga je daar toch voor?

diskeltische lurker

• Hankie0412
technopeuter schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:44:
[...]

Bijzonder dat je als zzp-er hiermee tevreden bent, als het meer kan dan ga je daar toch voor?
Waarom? zzp draait niet om geld, maar om eigen keuzes maken en vrijheid. Waarom ergens 2,50 per uur meer verdienen waar het misschien minder leuk is en de continuïteit minder is.

• technopeuter
Hankie0412 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:49:
[...]

Waarom? zzp draait niet om geld, maar om eigen keuzes maken en vrijheid. Waarom ergens 2,50 per uur meer verdienen waar het misschien minder leuk is en de continuïteit minder is.
helemaal met je eens!!! zeker die vooroordelen dat een zzp-er switched voor 2,5€ vind ik vervelend.

diskeltische lurker

Pagina: 1 ... 80 ... 643 Laatste