Vragen alle AOV's eenmalig 149 of 199 provisiekosten?
Artikel naar mijn hart: https://www.topics.nl/she...rce=ED&utm_content=topics
Ik maakte me al zo boos toen de bestuurder van die failliete ziekenhuisgroep de schuld gaf aan de kosten van ingehuurd personeel.
Reality check: we hebben een tekort aan verpleegkundigen. Flexibele arbeid voor goedomlijnde functies zoals verpleegkundigen is een zeer transparante markt. Dat inhuurtarief is gewoon de marktprijs.
Heb je mensen in vaste dienst die voor minder willen werken, heb je geluk. Maar het eenvoudige feit dat je niet je vacatures kunt opvullen met vaste krachten bewijst al dat de CAO lonen niet de marktprijs van arbeid weerspiegelen.
Ik maakte me al zo boos toen de bestuurder van die failliete ziekenhuisgroep de schuld gaf aan de kosten van ingehuurd personeel.
Reality check: we hebben een tekort aan verpleegkundigen. Flexibele arbeid voor goedomlijnde functies zoals verpleegkundigen is een zeer transparante markt. Dat inhuurtarief is gewoon de marktprijs.
Heb je mensen in vaste dienst die voor minder willen werken, heb je geluk. Maar het eenvoudige feit dat je niet je vacatures kunt opvullen met vaste krachten bewijst al dat de CAO lonen niet de marktprijs van arbeid weerspiegelen.
Dan ga je er van uit dat je toekomstige opdrachtgever 30 (soms 60) dagen op je gaat wachten.. Mijn ervaring is dat als ze je willen hebben je ook per direct moet beginnen. Een paar weken rekken lukt meestal wel maar 1 of 2 maanden niet.Tylen schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 09:28:
Je neemt toch pas ontslag als je een opdracht gevonden hebt? Dan “mis” je maar 1 salaris ronde.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Het (gemiddelde) CAO loon is mogelijk wel hoog genoeg alleen de kandidaten die een baan zoeken krijgen dit niet. Te jong om dmv periodieken hoog in de schaal te komen. Dan is ZZP een logische uitweg om wel naar waarde betaald te worden – maar ook een manier die de collectiviteit (met impliciet kapitaalstroom van jong naar oud) ondermijnt.t_captain schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:49:
Zijn het ook niet juist de wat slimmere en hard werkende mensen die eerder voor zichzelf beginnen en op die manier de lat hoger kunnen leggen en zich wat meer vrij maken van de bedrijfscultuur en beperkingen die daarbij volgen.t_captain schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 14:49:
Artikel naar mijn hart: https://www.topics.nl/she...rce=ED&utm_content=topics
Dat betekent vaak dat de mensen die als eerste weglopen diegene zijn die het meest waardevol zijn voor het bedrijf en veel toevoegen en vaak ook snel weer ergens aan de slag komen.
uitzonderingen daargelaten uiteraard.
Nee, ik heb altijd eerst opgezegd, vakantie gehouden, daarna weet wat anders gezocht. Gewoon wat buffers aanleggen.Tylen schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 09:28:
Je neemt toch pas ontslag als je een opdracht gevonden hebt? Dan “mis” je maar 1 salaris ronde.
En als die eerste opdracht die je tijdens loondienst gevonden hebt na 3 dagen alweer stopt heb je een groot probleem zonder buffers. Een half jaartje kunnen overbruggen is toch echt wel het minimum hoor...
JaRichieB schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 15:26:
[...]
Dan ga je er van uit dat je toekomstige opdrachtgever 30 (soms 60) dagen op je gaat wachten.. Mijn ervaring is dat als ze je willen hebben je ook per direct moet beginnen. Een paar weken rekken lukt meestal wel maar 1 of 2 maanden niet.
Eerst project is er natuurlijk niet 1 van 3 dagen.pirke schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:04:
[...]
Nee, ik heb altijd eerst opgezegd, vakantie gehouden, daarna weet wat anders gezocht. Gewoon wat buffers aanleggen.
En als die eerste opdracht die je tijdens loondienst gevonden hebt na 3 dagen alweer stopt heb je een groot probleem zonder buffers. Een half jaartje kunnen overbruggen is toch echt wel het minimum hoor...
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Dat weet je nooit van tevoren, om er van uit te gaan dat ie langer duurt is een groot risico als je geen buffer hebt...Tylen schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:09:
[...]
Eerst project is er natuurlijk niet 1 van 3 dagen.
??? Ik heb altijd een contract met een looptijd.pirke schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 20:19:
[...]
Dat weet je nooit van tevoren, om er van uit te gaan dat ie langer duurt is een groot risico als je geen buffer hebt...
Ik zeg overigens niet dat je geen buffer moet hebben he
[ Voor 9% gewijzigd door Tylen op 27-10-2018 22:19 ]
Staat daar een opzegtermijn in? Wat als dat bedrijf of de tussenpersoon failliet gaat? Wat als je een auto-ongeluk krijgt of (ernstig) ziek wordt?Tylen schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 22:18:
[...]
??? Ik heb altijd een contract met een looptijd.
Ik zeg overigens niet dat je geen buffer moet hebben he
Genoeg redenen waarom je vanuit loondienst niet moet gaan freelancen zonder minimaal 6 maanden buffer. Die ene opdracht die je gevonden hebt is leuk, maar puur daarop vertrouwen is een grote gok.
Nogmaals, waar staat dat ik zeg dst je geen buffer moet hebben? Tuurlijk is die nodig (6 maanden is misschien wat overdreven).
En ja in mijn contracten staan opzegtermijnen. En die zijn altijd 1 maand. Dus 1 maand geld sowieso. Tussenpartij falliet heb ik nog nooit gehoord/meegemaakt.
Het ging erover dat je gewoon project moet zoeken als je nog in loondienst bent.
En ja in mijn contracten staan opzegtermijnen. En die zijn altijd 1 maand. Dus 1 maand geld sowieso. Tussenpartij falliet heb ik nog nooit gehoord/meegemaakt.
Het ging erover dat je gewoon project moet zoeken als je nog in loondienst bent.
Mijn eerste project was ook bij een bedrijf voor 1 jaar.Tylen schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 16:09:
[...]
Eerst project is er natuurlijk niet 1 van 3 dagen.
Wegens 'onverwachte bezuinigingen' moesten de 10 nieuwste inhuur ook weg aldus een excel manager, dus in de eerste week werd het net zo hard opgezegd. Wel een opzegtermijn van 28 dagen... maar niet wat je hoopt te horen in je eerste zzp week. Dus imo, altijd soort van buffer hebben.
Heb je die 28 dagen wel betaald gekregen en moest je daarvoor nog komen opdagen?wvdl schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 10:36:
Wel een opzegtermijn van 28 dagen... maar niet wat je hoopt te horen in je eerste zzp week. Dus imo, altijd soort van buffer hebben.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Zucht.....wvdl schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 10:36:
[...]
Mijn eerste project was ook bij een bedrijf voor 1 jaar.
Wegens 'onverwachte bezuinigingen' moesten de 10 nieuwste inhuur ook weg aldus een excel manager, dus in de eerste week werd het net zo hard opgezegd. Wel een opzegtermijn van 28 dagen... maar niet wat je hoopt te horen in je eerste zzp week. Dus imo, altijd soort van buffer hebben.
IK ZEG TOCH OOK NIET DAT JE GEEN BUFFER MOET HEBBEN.
Lezen alle zzp’ers zo selectief?
Zo. Opgezegd. Over 2 maandjes (per 1 Jan) ben ik ook zelfstandig. Opdracht moet ik nog regelen (is lastig 3 maanden van te voren maar gaat wel goed komen). Ik maak me eerlijk gezegd drukker over m'n vervoer; moet nu voor het eerst in 10 jaar zelf een auto regelen
https://niels.nu
Lease autotje op je bedrijf? Of ga je wat kopen?Hydra schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:14:
Zo. Opgezegd. Over 2 maandjes (per 1 Jan) ben ik ook zelfstandig. Opdracht moet ik nog regelen (is lastig 3 maanden van te voren maar gaat wel goed komen). Ik maak me eerlijk gezegd drukker over m'n vervoer; moet nu voor het eerst in 10 jaar zelf een auto regelen
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Als starter zou ik gewoon een kleine occasion kopen en dan alles met 19ct/km declareren.
Op dit moment neig ik naar gewoon short-lease van een Up ofzo voor de eerste tijd. Enige issue is de wintersport in Feb; dan moet ik wel een grotere auto hebben. Maar die kan ik dan huren.DennusB schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:17:
Lease autotje op je bedrijf? Of ga je wat kopen?
Ik ga denk ik wel voor een eigen auto. Vraag is dan nog op de zaak of op eigen naam en dan km vergoeding. Of toch een youngtimer. Keuzes
Meestal is dat voldoende idd, heb alleen nog regelmatig een vriendin, 2 kinderen en alle andere zooi die daar bijhoort te vervoeren. En dat past niet in een kleine auto.hoevenpe schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:27:
Als starter zou ik gewoon een kleine occasion kopen en dan alles met 19ct/km declareren.
[ Voor 27% gewijzigd door Hydra op 28-10-2018 11:33 ]
Waarom vind je dan dat je geen buffer hoeft te hebben ?Tylen schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:04:
[...]
Zucht.....
Oh wacht...
Dan een iets grotere occasion, zeker in het begin is het fijn als je vaste lasten laag zijn. Als het toch tegenzit dan heb je geen duur leasecontract wat elke maand betaald moet worden.Hydra schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:32:
Meestal is dat voldoende idd, heb alleen nog regelmatig een vriendin, 2 kinderen en alle andere zooi die daar bijhoort te vervoeren. En dat past niet in een kleine auto.
Ja, da's ook het plan waar ik nu naar neig. Heb op dit moment een 4-jaar oude 308 station en ik wil ook iets van ongeveer die leeftijd terug het liefst (dan wel benzine ipv diesel, ik rij niet zoveel dat diesel echt interessant is volgens mij).hoevenpe schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:42:
Dan een iets grotere occasion, zeker in het begin is het fijn als je vaste lasten laag zijn. Als het toch tegenzit dan heb je geen duur leasecontract wat elke maand betaald moet worden.
Ondertussen via https://www.omslagpunt.com/ een berekening gemaakt en het lijkt er zowaar op dat bij 25k km/jaar een 308 diesel toch voordeliger is dan een 308 benzine. Hmm.
Ik vind het hoe dan ook super nuttig jullie gedachten hierover te zien.
Zover ik weet is sinds 2013 het berekenen van provisiekosten verboden voor AOV's:Verwijderd schreef op zaterdag 27 oktober 2018 @ 13:59:
Vragen alle AOV's eenmalig 149 of 199 provisiekosten?
http://www.arbeidsongesch...ngen.org/provisie-aov.php
Er mogen wel afsluitkosten en advieskosten berekend worden.
Mogelijk kan je het leasecontract meenemen voor deze auto van je huidige werkgever. Of je koopt hem zakelijk over, al rekenen lease maatschappijen vaak vrij hoge verkoopprijzen voor ex-lease.Hydra schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:55:
[...]
Ja, da's ook het plan waar ik nu naar neig. Heb op dit moment een 4-jaar oude 308 station en ik wil ook iets van ongeveer die leeftijd terug het liefst (dan wel benzine ipv diesel, ik rij niet zoveel dat diesel echt interessant is volgens mij).
Ondertussen via https://www.omslagpunt.com/ een berekening gemaakt en het lijkt er zowaar op dat bij 25k km/jaar een 308 diesel toch voordeliger is dan een 308 benzine. Hmm.
Anders shortlease, minimaal 3 maanden dan per maand opzegbaar.
Of prive een auto kopen en die ook zakelijk gebruiken.
met een shortlease heb je een wat nieuwere auto en wat meer luxe en vrijheid, maar zal per maand ook iets meer kosten.
[ Voor 15% gewijzigd door Viper® op 28-10-2018 12:12 ]
Een buffer is erg handig hoorTylen schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:04:
Zucht.....
* TucanoItaly lacht in z'n vuistje
516K subscribers 👍🏻 5.2K 👎🏻 428 🔕 Notify ➦ Share ▤ᐩ Save
Na afloop van mijn 42mnd lease had ik een overnamebedrag laten berekenen voor mijn VW. Dat kwam erg dichtbij de prijzen op autotrader, waarbij je zelf weet hoe het onderhoud is geweest en of er storingen in zitten. Was wel kiezen binnen een week en gelijk lappen.
Uiteindelijk gekozen om groter te leasen.
Uiteindelijk gekozen om groter te leasen.
Die 4 weken waren uiteraard wel gewoon betaald.hoevenpe schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 10:38:
[...]
Heb je die 28 dagen wel betaald gekregen en moest je daarvoor nog komen opdagen?
Over selectief lezen gespreken...Tylen schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:04:
[...]
Zucht.....
Ik zeg toch ook niet dat jij zegt dat je geen buffer nodig hebt.
Ik bevestig enkel dat het hebben ervan vooral handig is ;-)
Mijn reactie was vooral op het feit dat je de niet altijd de garantie hebt dat je klus zolang duurt als dat beide partijen in eerste instantie voor ogen hebben.
(daarom quote ik op het opdracht duur stukje en niet een 'buffer' stukje )
Maar je hebt wel een buffer toch @Tylen ? wel zo verstandig hoor
Ben in ieder geval van plan om daarvoor een offerte aan te vragen. Doorleasen bij Leaseplan heb ik eerlijk gezegd niet veel zin in; vind het een beetje een kutclub.Viper® schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 12:10:
Mogelijk kan je het leasecontract meenemen voor deze auto van je huidige werkgever. Of je koopt hem zakelijk over, al rekenen lease maatschappijen vaak vrij hoge verkoopprijzen voor ex-lease.
Idd. Heb wel gekeken naar wat short-lease voor een redelijke auto kost, maar da's wel aan de prijs. Vandaar 't dilemma. Keuzes makenmet een shortlease heb je een wat nieuwere auto en wat meer luxe en vrijheid, maar zal per maand ook iets meer kosten.
Weet je zeker dat je nu nog wel voor een diesel wilt gaan met het in gang gezette ontmoedigingsbeleid ? Diesel komt steeds meer in onmin, want het is ‘zoveel meer vervuilend als benzine’. Dieselprijzen komen steeds dichter bij benzine prijs, MRB gaat per 2020 verder omhoog (voor nu nog alleen voor diesels zonder af-fabriek roetfilter). (Oudere) diesels worden al geweerd in sommige steden. En denk niet dat het hierbij gaat blijven de komende jaren. Betekent ook dat de restwaarde omlaag zal gaan.Hydra schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 11:55:
[...]
Ja, da's ook het plan waar ik nu naar neig. Heb op dit moment een 4-jaar oude 308 station en ik wil ook iets van ongeveer die leeftijd terug het liefst (dan wel benzine ipv diesel, ik rij niet zoveel dat diesel echt interessant is volgens mij).
Een ander vraagje trouwens: ik heb begin Nov een afspraak staan bij de KvK voor m'n KvK inschrijving en BTW nummer. Nu is het zo dat je in principe niet meer dan een week voor de start van je onderneming een inschrijving aan kan vragen.
Ik start per 1 Jan, maar dat betekent ook dat ik dan pas m'n KvK nummer krijg, correct? Een andere oplossing is per direct starten, maar dan moet ik daar rekening mee houden in m'n belastingaangifte voor dit jaar toch? Wat komt er bij kijken? Gewoon aangeven dat je 0 euro uit je onderneming hebt en that's it? Het zou handig zijn alvast dat KvK nummer te hebben.
Andere tips 'n tricks zijn natuurlijk altijd welkom.
Ik start per 1 Jan, maar dat betekent ook dat ik dan pas m'n KvK nummer krijg, correct? Een andere oplossing is per direct starten, maar dan moet ik daar rekening mee houden in m'n belastingaangifte voor dit jaar toch? Wat komt er bij kijken? Gewoon aangeven dat je 0 euro uit je onderneming hebt en that's it? Het zou handig zijn alvast dat KvK nummer te hebben.
Zeker weten doe ik het inderdaad niet. Het is iets waar ik nu nog over twijfel.sverzijl schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:05:
Weet je zeker dat je nu nog wel voor een diesel wilt gaan met het in gang gezette ontmoedigingsbeleid ? Diesel komt steeds meer in onmin, want het is ‘zoveel meer vervuilend als benzine’. Dieselprijzen komen steeds dichter bij benzine prijs, MRB gaat per 2020 verder omhoog (voor nu nog alleen voor diesels zonder af-fabriek roetfilter). (Oudere) diesels worden al geweerd in sommige steden. En denk niet dat het hierbij gaat blijven de komende jaren. Betekent ook dat de restwaarde omlaag zal gaan.
Je krijgt direct een KvK nummer als je langsgaat voor de registratie. Maar als je gewoon niks er mee doet tot 1 januari is er toch niks aan de hand? Dus ook geen kosten opvoeren enzo.Hydra schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:26:
Een ander vraagje trouwens: ik heb begin Nov een afspraak staan bij de KvK voor m'n KvK inschrijving en BTW nummer. Nu is het zo dat je in principe niet meer dan een week voor de start van je onderneming een inschrijving aan kan vragen.
[...]
Zeker weten doe ik het inderdaad niet. Het is iets waar ik nu nog over twijfel.
Ook als ik begin Nov langsga voor de voorlopige registratie?Mandera schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 15:16:
Je krijgt direct een KvK nummer als je langsgaat voor de registratie.
Edit: Volgens mij niet:
https://www.kvk.nl/inschr...-de-kamer-van-koophandel/De definitieve inschrijving (met KVK-nummer) vindt in dit geval een week voor de start van je bedrijf plaats.
[ Voor 37% gewijzigd door Hydra op 28-10-2018 15:29 ]
Waarom dan niet 2 jan naar de KvK gaan?Hydra schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 15:27:
[...]
Ook als ik begin Nov langsga voor de voorlopige registratie?
Edit: Volgens mij niet:
[...]
https://www.kvk.nl/inschr...-de-kamer-van-koophandel/
Staat toch gewoon op de site?
Je registreert je bedrijf een week voor of na de start van de bedrijfsactiviteiten.
Maar je kunt ook al eerder bij KVK langskomen voor de inschrijving van je bedrijf. Hiervoor maak je een afspraak op één van onze kantoren. De echte inschrijving verzorgt KVK in de week voorafgaand aan de door jouw opgegeven startdatum. Hiervoor hoef je niet opnieuw bij KVK langs te gaan. Na registratie ontvang je van ons een schriftelijke bevestiging van de inschrijving en een factuur voor de inschrijfvergoeding per post.
Je registreert je bedrijf een week voor of na de start van de bedrijfsactiviteiten.
Maar je kunt ook al eerder bij KVK langskomen voor de inschrijving van je bedrijf. Hiervoor maak je een afspraak op één van onze kantoren. De echte inschrijving verzorgt KVK in de week voorafgaand aan de door jouw opgegeven startdatum. Hiervoor hoef je niet opnieuw bij KVK langs te gaan. Na registratie ontvang je van ons een schriftelijke bevestiging van de inschrijving en een factuur voor de inschrijfvergoeding per post.
Hooguit moet je 1x BTW aangifte doen van 0 euro.Mandera schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 15:16:
[...]
Je krijgt direct een KvK nummer als je langsgaat voor de registratie. Maar als je gewoon niks er mee doet tot 1 januari is er toch niks aan de hand? Dus ook geen kosten opvoeren enzo.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Lekker in het nieuwe jaar inschrijven, dan hoef je nergens rekening mee te houden.Hydra schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 13:26:
Ik zou me gewoon inschrijven, dan heb je een nummer en maakt het makkelijk als je al dingen gaat registreren. Bij sommige registraties heb je KvK nodig.
Het maakt het je makkelijk om alvast dingen op de achtergrond te regelen. Gewoon doen, niet wachten.
Het maakt het je makkelijk om alvast dingen op de achtergrond te regelen. Gewoon doen, niet wachten.
Ander voordeel is dat als je je begin van het jaar inschrijft, je 5 volle jaren de tijd hebt om je 3x beginners/start-aftrek te gebruiken.
Ik heb momenteel ook een 4*9 contract en wil graag wat kleine opdrachten ernaast doen. Probleem is dat ik alleen maar voor grote opdrachten gevraagd wordt/ken.SeatRider schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 07:53:
[...]
Bij mij heeft het 4 jaar geduurd. Het kriebelde al heel lang, en op een gegeven moment kreeg ik een nieuwe baan waarbij ik de mogelijkheid had deze 4x9 in te vullen. Ik heb toen een tijdje af en aan op mijn vrije vrijdag wat klusjes aangepakt. Op die manier kwam ik in aanraking met andere freelancers die mij op een gegeven moment weer benaderden voor andere klusjes. Een jaar terug besloten dat ik het met dit netwerk wel kon proberen en mijn dienstverband opgezegd.
[...]
Iemand tips om kleine (start) opdrachten te komen in de IT?
Lastig, veel IT projecten zijn full time, opdrachten van 1 of 2 dagen zie ik niet vaak voorbij komen.
Let er trouwens op dat je jezelf niet voorbij loopt.
4x9 in loondienst en daarnaast nog 8 uur erbij voor je eigen bedrijf, wat al snel oploopt tot 10 uur per week. Want naast die 8 uur komt ook nog administratie etc.
dagen van 9 uur zijn al best lang, ik kan me voorstellen dat 44+ uur per week zijn tol gaat eisen, zeker als er ook nog veel reistijd bij komt.
Let er trouwens op dat je jezelf niet voorbij loopt.
4x9 in loondienst en daarnaast nog 8 uur erbij voor je eigen bedrijf, wat al snel oploopt tot 10 uur per week. Want naast die 8 uur komt ook nog administratie etc.
dagen van 9 uur zijn al best lang, ik kan me voorstellen dat 44+ uur per week zijn tol gaat eisen, zeker als er ook nog veel reistijd bij komt.
Volgens mij tellen die jaren alleen als je als ondernemer voor de IB wordt gezien. Dus als je je inschrijft en je doet geen aangifte, dan beginnen de jaren nog niet te tellen.Hulliee schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 19:11:
Ander voordeel is dat als je je begin van het jaar inschrijft, je 5 volle jaren de tijd hebt om je 3x beginners/start-aftrek te gebruiken.
Dat is het probleem niet.jongetje schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 16:57:
Staat toch gewoon op de site?
Ik vraag dus of het mogelijk is om m'n KvK nummer eerder te hebben dan 1 Jan zonder te veel gedoe met de BD. De andere optie is dus inderdaad dat m'n inschrijving per 1 Jan actief is, maar dat heb ik wel uitgevogeld. De vraag is dus wat er precies bij komt kijken om wel een KvK inschrijving (en dus BTW nummer) te hebben van zeg maar 9 Nov tot 31 Dec maar nog geen inkomsten uit de onderneming.
Dit omdat er best een aantal zaken zijn waarvoor het alvast handig is het KvK nummer te hebben.
Je maar dat beantwoord dus m'n vraag niet. Wat moet je dan precies doen als je al wel een BTW nummer hebt (want die krijg je tegelijkertijd) maar nog geen inkomsten die 2 maanden.jogaa schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 18:59:
Ik zou me gewoon inschrijven, dan heb je een nummer en maakt het makkelijk als je al dingen gaat registreren. Bij sommige registraties heb je KvK nodig.
Dat zeg ik toch? Het is handig alvast m'n KvK nummer te hebben, o.a. voor veel sites om opdrachten te zoeken. Dat ik gewoon per 1 Jan kan starten weet ik wel. Je kan een week voor aanvang langsgaan, of 2 maanden van te voren voor een voorregistratie. Alleen in dat laatste geval krijg je dus niet alvast je KvK nummer.Hulliee schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 16:04:
Waarom dan niet 2 jan naar de KvK gaan?
Dus:
Optie 1: In laten gaan per 1 Jan
Optie 2: Nu inschrijven en dan meenemen dat ik aangifte moet doen komend jaar voor deze laatste 2 maanden. M'n vraag is dus, specifiek, of mensen weten wat er precies bij komt kijken om aangifte te doen met nul inkomsten die 2 maanden, en of daar verder nadelen aan zitten.
[ Voor 53% gewijzigd door Hydra op 28-10-2018 20:13 ]
0 aangifte doen komt niks bij kijken verder en er zitten ook geen nadelen aan.Hydra schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 20:08:
[...]
Optie 2: Nu inschrijven en dan meenemen dat ik aangifte moet doen komend jaar voor deze laatste 2 maanden. M'n vraag is dus, specifiek, of mensen weten wat er precies bij komt kijken om aangifte te doen met nul inkomsten die 2 maanden, en of daar verder nadelen aan zitten.
Hooguit krijg je eerder telefoon van een onzinnige energieverkoper. 😛
@Hydra Als je dus voor optie 2 kiest en je doet aangifte, dan heb je nog 4 volle jaren om 3x van beginnersaftrek gebruik te mogen maken. Aan jou de keuze.
Is het hebben ve nummer om te kunnen inschrijven op sites, nu wel zo belangrijk als je toch nog geen omzet wilt hebben dit jaar?
Is het hebben ve nummer om te kunnen inschrijven op sites, nu wel zo belangrijk als je toch nog geen omzet wilt hebben dit jaar?
Klopt dat wel?Hulliee schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:59:
@Hydra Als je dus voor optie 2 kiest en je doet aangifte, dan heb je nog 4 volle jaren om 3x van beginnersaftrek gebruik te mogen maken. Aan jou de keuze.
Zonder omzet kan hij toch nog aangifte doen als particulier voor de IB? Gaan die 5 jaar niet pas in als je aangifte gaat doen als ondernemer voor de IB?
Bedankt voor de reacties zover.-Jaap-io schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 20:43:
[...]
Voordat ik als zzp-er aan de slag ging heb ik 10 jaar in de detachering gezeten. Wat ik wel vaak gezien heb is dat bedrijven liever zaken doen met grote(re) partijen. Maar het komt ook regelmatig voor dat die partijen zelf geen mensen hebben en dan in hun netwerk rond kijken. Zo werk ik nu ook.
Ik heb inmiddels ook wel wat bedrijven waar ik direct contact mee heb, maar meestal via een grotere tussen partij.
een oud collega van heeft zijn eerste opdracht via freelance.nl <- hoewel daar volgens mij ook wel veel tussen partijen opzitten.
Nog 2 mogelijk wat meer persoonlijke zaken waar ik mee zit. Zal ik zelf moeten ondervinden en beslissen maar ik dacht ik gooi hem hier toch maar even neer.
Ik heb nu 5k bruto per maand in mijn huidige functie. Best een goede job in loondienst in een nog voornamelijk voor 80 procent technische functie. Nog steeds de moeite waard naar ZZP kijkend naar de opbrengst?
Ik merk zelf dat als ik nog een stap wil maken je vaak naar meer management achtige functies toe moet maar ik weet niet of ik dat wel leuk vind. Zelf had ik het idee dat je als zzp echt wordt beloond voor je technische kunde. Dat spreekt mij erg aan.
Ik werk nu 4x9 ivm 4 uur ouderschapsverlof. 1 dag in de week vrij. Beperkt mij dat heel erg qua opdrachten of zijn er genoeg klussen in de infra hoek voor 36 of zelfs 32 uur? Met migraties etc. en een goede planning kan ik wel af en toe wat regelen als dat noodzakelijk is. Mensen hier ervaring mee?
Ik ken genoeg ZZP-ers die 4 dagen/week werken (32 danwel 36 uur). Ik verwacht niet dat je hier problemen mee gaat krijgen bij het vinden van een nieuwe klus.Vincent17 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 07:56:
[...]
Bedankt voor de reacties zover.
Nog 2 mogelijk wat meer persoonlijke zaken waar ik mee zit. Zal ik zelf moeten ondervinden en beslissen maar ik dacht ik gooi hem hier toch maar even neer.
Ik heb nu 5k per maand in mijn huidige functie. Best een goede job in loondienst in een nog voornamelijk voor 80 procent technische functie. Nog steeds de moeite waard naar ZZP kijkend naar de opbrengst?
Ik merk zelf dat als ik nog een stap wil maken je vaak naar meer management achtige functies toe moet maar ik weet niet of ik dat wel leuk vind. Zelf had ik het idee dat je als zzp echt wordt beloond voor je technische kunde. Dat spreekt mij erg aan.
Ik werk nu 4x9 ivm 4 uur ouderschapsverlof. 1 dag in de week vrij. Beperkt mij dat heel erg qua opdrachten of zijn er genoeg klussen in de infra hoek voor 36 of zelfs 32 uur? Met migraties etc. en een goede planning kan ik wel af en toe wat regelen als dat noodzakelijk is. Mensen hier ervaring mee?
Die 5K/maand ga je makkelijk overheen. Stel (heel conservatief) 1500 uur/jaar (effectief 9 maanden werk) bij uurtarief van 70 (wat nu toch wel het minimum is), dan zit je al over 100K omzet -> besteedbaar jaarinkomen van 68K (https://www.berekenhet.nl...netto-inkomen-zzp-er.html), terwijl je nu grofweg zo'n 44K overhoudt (https://www.berekenhet.nl/werk-en-inkomen/nettoloon.html, inclusief 13e maand+vakantiegeld).
Moet je van die 68-44=24K nog wel je pensioen/verzekeringen en overige kosten regelen, maar dat past makkelijk (pensioeninleg is ook nog eens fiscaal aftrekbaar)
En dat is nog uitgaande van een relatief laag billable percentage en 'laag' uurtarief.
Ik zou gewoon een KVK nummer en dus een BTW-nummer (je BSN + 01) aanvragen/krijgen.Hydra schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 20:08:
Je maar dat beantwoord dus m'n vraag niet. Wat moet je dan precies doen als je al wel een BTW nummer hebt (want die krijg je tegelijkertijd) maar nog geen inkomsten die 2 maanden.
En dan doe je in januari een 0 aangifte over Q4 van 2018. Mits je nog geen BTW te verreken hebt uiteraard.
Maar waarschijnlijk heb je dit al wel, want de komende maanden ga je vast dingen regelen voor je nieuwe bedrijfje. (bijvoorbeeld rekening, website wellicht al een auto)
Het hebben van een KVK-nummer is gewoon makkelijker, omdat je dan meteen een zakelijke rekening kan aanmaken en vanuit daarvan al je pre-werk kan regelen.
Auto?
Als jij het okay vindt om in een 15 jaar oude te rijden dan zou ik sowieso voor de young-timer regeling gaan. Dit is wat mij betreft (en volgens mijn boekhouder) een no-brainer als je in een wat oudere auto wilt rijden en genoeg kosten maakt.
Kijk eens op:
https://www.berekenhet.nl...-de-zaak-of-in-prive.html
Ik werk ook 32 uur per week. Of je 36 uur in 4x9 kan maken ligt voornamelijk aan de opdrachtgever. 4 dagen is meestal geen probleem, 9uur per dag soms wel (heb ik in het verleden wel eens meegemaakt)Vincent17 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 07:56:
[...]
Ik heb nu 5k bruto per maand in mijn huidige functie. Best een goede job in loondienst in een nog voornamelijk voor 80 procent technische functie. Nog steeds de moeite waard naar ZZP kijkend naar de opbrengst?
De opbrengst is natuurlijk variabel als zzp-er. Als je kennis en netwerk goed is, denk ik niet dat het een issue is. 70-75 is inderdaad wel een beetje het minimum. Ik weet dat de grotere partijen in mijn vakgebied op 110-120 pu zitten.
Voor mij was inkomsten niet de belangrijkste reden, maar de (keuze) vrijheid.
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Ik werk ca. 36u, 4x9 (in de praktijk werk ik meer dan factureer)
Huidige klant wilt geen 9u per dag op de factuur zien, dus ik schrijf op de vrijdag resterende uren. Eigenlijk is er altijd wel een praktische oplossing mogelijk.
Voor mij was die financiele verbetering wel een van de motivaties (of spreekwoordelijke schop onder mijn kont), nadat mijn werkgever een salarisverhoging voorstelde van vier tientjes bruto als ik mijn tarief met 2,50 omhoog kon krijgen bij een klant (360/mnd).
Huidige klant wilt geen 9u per dag op de factuur zien, dus ik schrijf op de vrijdag resterende uren. Eigenlijk is er altijd wel een praktische oplossing mogelijk.
Voor mij was die financiele verbetering wel een van de motivaties (of spreekwoordelijke schop onder mijn kont), nadat mijn werkgever een salarisverhoging voorstelde van vier tientjes bruto als ik mijn tarief met 2,50 omhoog kon krijgen bij een klant (360/mnd).
Top, bedankt. Daar heb ik wat aan. Enige vraag is dan nog; hoe werkt dit met de startersaftrek? Gaat dat per kalenderjaar of gewoon vanaf waar je begint. Ik zag dat 't iets van 80e per maand netto meer was ofzo, dus daar lig ik niet echt wakker van.miena21 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 08:47:
Ik zou gewoon een KVK nummer en dus een BTW-nummer (je BSN + 01) aanvragen/krijgen.
En dan doe je in januari een 0 aangifte over Q4 van 2018. Mits je nog geen BTW te verreken hebt uiteraard.
Maar waarschijnlijk heb je dit al wel, want de komende maanden ga je vast dingen regelen voor je nieuwe bedrijfje. (bijvoorbeeld rekening, website wellicht al een auto)
Het hebben van een KVK-nummer is gewoon makkelijker, omdat je dan meteen een zakelijke rekening kan aanmaken en vanuit daarvan al je pre-werk kan regelen.
Top, bedankt voor die link. Daar is het volgens mij wel duidelijk in dat met hoeveel ik nu per jaar rij (zo'n 20k, waarvan 5k ofzo prive) het hebben van een niet-youngtimer auto op de zaak niet zoveel toevoegt.Auto?
Als jij het okay vindt om in een 15 jaar oude te rijden dan zou ik sowieso voor de young-timer regeling gaan. Dit is wat mij betreft (en volgens mijn boekhouder) een no-brainer als je in een wat oudere auto wilt rijden en genoeg kosten maakt.
Kijk eens op:
https://www.berekenhet.nl...-de-zaak-of-in-prive.html
Neig er dus nu sterk naar om gewoon een 8 jaar oude station te kopen en die prive te rijden. Kijk ik over een paar jaar wel of ik voor een youngtimer wil gaan, of dat het tegen die tijd interessant is elektrisch te gaan rijden. Op dit moment is het hebben van vervoer waar ik ook nog mee op vakantie kan belangrijker
Er van uitgaande dat je de komende jaren nog blijft freelancen kan je de startersaftrek de volgende 3 jaar gebruiken. Dit jaar ga je het Urencriterium voor zelfstandigenaftrek sowieso niet meer halen.Hydra schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:56:
[...]
Top, bedankt. Daar heb ik wat aan. Enige vraag is dan nog; hoe werkt dit met de startersaftrek? Gaat dat per kalenderjaar of gewoon vanaf waar je begint. Ik zag dat 't iets van 80e per maand netto meer was ofzo, dus daar lig ik niet echt wakker van.
[...]
Ik heb mijzelf vorige maand ingeschreven en begin 1 december met een klus als zzpert. Mevrouw van de KVK zei dat ik dit jaar privé aangifte moet doen van mijn omzet-kosten en dan volgend jaar doe ik 'zakelijk' aangifte, zodat ik nog 3 jaar startersaftrek kan pakken.Hydra schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 15:56:
[...]
Top, bedankt. Daar heb ik wat aan. Enige vraag is dan nog; hoe werkt dit met de startersaftrek? Gaat dat per kalenderjaar of gewoon vanaf waar je begint. Ik zag dat 't iets van 80e per maand netto meer was ofzo, dus daar lig ik niet echt wakker van.
Dat klopt niet. Die 3 jaar heb je sowieso.
Ik ben halverwege het jaar begonnen. In het eerste jaar haalde ik niet het urencriterium. Dus geen zelfstandigen- of startersaftrek. Maar ik deed wel aangifte als ondernemer (en had dus wel MKB-winstvrijstelling!).
Startersaftrek heb ik genoten in jaar 2, 3 en 4. De vraag voor startersaftrek is namelijk of je <=5 jaar bezig bent en nog niet 3x hebt gebruikt.
Ik ben halverwege het jaar begonnen. In het eerste jaar haalde ik niet het urencriterium. Dus geen zelfstandigen- of startersaftrek. Maar ik deed wel aangifte als ondernemer (en had dus wel MKB-winstvrijstelling!).
Startersaftrek heb ik genoten in jaar 2, 3 en 4. De vraag voor startersaftrek is namelijk of je <=5 jaar bezig bent en nog niet 3x hebt gebruikt.
Kleine correctie. Ik had een KvK naast loondienst met het idee daar uiteindelijk fulltime mee aan de slag te gaan (niet gerelateerd aan IT). Weinig tot geen omzet gehaald, maar wel aangifte als IB-ondernemer gedaan (btw voordeel, afschrijven). In het 4e jaar pas echt fulltime begonnen als freelance ITer onder hetzelfde KvK nummer, maar had dus maar 2 jaar recht op startersaftrek.t_captain schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 17:08:
Startersaftrek heb ik genoten in jaar 2, 3 en 4. De vraag voor startersaftrek is namelijk of je <=5 jaar bezig bent aangifte hebt gedaan als ondernemer en nog niet 3x hebt gebruikt.
Goed punt. Maar als iemand nu fulltime begint, zal hij in 2019 t/m 2021 driemaal startersaftrek kunnen genieten.
Waarom deed je dan aangifte als ondernemer? Had je toch beter aangifte kunnen doen als particulier voor de IB? BTW voordeel heb je dan ook en afschrijven kun je ook gewoon doen.pirke schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 18:33:
[...]
Kleine correctie. Ik had een KvK naast loondienst met het idee daar uiteindelijk fulltime mee aan de slag te gaan (niet gerelateerd aan IT). Weinig tot geen omzet gehaald, maar wel aangifte als IB-ondernemer gedaan (btw voordeel, afschrijven). In het 4e jaar pas echt fulltime begonnen als freelance ITer onder hetzelfde KvK nummer, maar had dus maar 2 jaar recht op startersaftrek.
Ik ben atm bezig met mij HBO Informatica opleiding, en ben nog aan het twijfelen tussen zelfstandig beginnen of eerst in loondienst. Mijn uiteindelijke doel is om iets in de leidinggevende/projectmanagende/lead-developer kant te gaan.... thoughts?
MIA en KIA op de auto waren iets hoger dan de startersaftrekFlatlinernl schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 20:12:
[...]
Waarom deed je dan aangifte als ondernemer? Had je toch beter aangifte kunnen doen als particulier voor de IB? BTW voordeel heb je dan ook en afschrijven kun je ook gewoon doen.
Al kostte het in het 6e jaar naast de startersaftrek ook de WBSO startersaftrek (die krijg je alleen als je startersaftrek krijgt), wat uit m'n hoofd ook weer 6k extra is wat ik misliep. Maar nog steeds minder dan de MIA+KIA.
Verder betwijfel ik of je afschrijvingen op je vaste en immateriële activa kan verrekenen met je inkomen als je niet als ondernemer aangifte doet... Ze gaan dan op zijn minst moeilijke vragen stellen denk ik.
Ik denk dat het lastig is om zonder werkervaring een opdracht te scoren, of je moet al een eigen netwerk hebben. Loondienst is goed om ervaring op te doen, en als je richting freelancing wil gaan zou ik bij een detacheerder gaan zitten.RobinR schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 20:21:
Ik ben atm bezig met mij HBO Informatica opleiding, en ben nog aan het twijfelen tussen zelfstandig beginnen of eerst in loondienst. Mijn uiteindelijke doel is om iets in de leidinggevende/projectmanagende/lead-developer kant te gaan.... thoughts?
Met een paar jaar kan je ook beter kiezen of je technisch bezig wil blijven of een regelneef wil worden, je hebt nog tijd zat in ieder geval.
Thoughts? Why regelneef ambities met HBO?RobinR schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 20:21:
😉
Manager zijn, oftewel de baas spelen, klinkt heel aantrekkelijk voor mensen die er geen ervaring in hebbenTylen schreef op donderdag 1 november 2018 @ 07:25:
[...]
Thoughts? Why regelneef ambities met HBO?
😉
Daarnaast is het hardnekkige maar verkeerde beeld dat managers meer verdienen dan goede techneuten. Dat gaat op als je in een groot bedrijf doorgroeit tot vice president of hoger, maar het gros van de managers in de IT (teamleiders) verdient minder dan of hetzelfde als de goede techneuten in hun team.
Verder is het een heel vreemd doorgroeipad: een goede techneut is meestal geen goede manager en omgekeerd. Toch krijgen de goede techneuten deze stap aangeboden omdat ze een goede techneut zijn. Daar gaat het dan vaak ook mis.
Precies.pirke schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:30:
[...]
Manager zijn, oftewel de baas spelen, klinkt heel aantrekkelijk voor mensen die er geen ervaring in hebben
Daarnaast is het hardnekkige maar verkeerde beeld dat managers meer verdienen dan goede techneuten. Dat gaat op als je in een groot bedrijf doorgroeit tot vice president of hoger, maar het gros van de managers in de IT (teamleiders) verdient minder dan of hetzelfde als de goede techneuten in hun team.
Verder is het een heel vreemd doorgroeipad: een goede techneut is meestal geen goede manager en omgekeerd. Toch krijgen de goede techneuten deze stap aangeboden omdat ze een goede techneut zijn. Daar gaat het dan vaak ook mis.
Toch vraag ik mij dat in Nederland wel af, wat mijn ervaring is dat de salaris schalen voor techneuten op een gegeven moment ophouden waar de managers schalen nog wel doorlopen. In wat kleinere bedrijven kom je daar wel omheen omdat het salarishuis niet zo strak aangehouden wordt, maar in wat grotere bedrijven is dat toch wel een probleem wat ik gezien heb. Buiten Nederland heb ik het idee dat het minder speelt.pirke schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:30:
[...]
Dit spreekt jouw bovenstaande opmerking natuurlijk ook een beetje tegen, als (midden) managers minder zouden verdienen dat techneuten dan zou het geen doorgroeipad zijn. Verder is het natuurlijk sowieso een verschijnsel genaamd Peter Principle dat goede mensen net zo lang gepromoveerd worden tot het punt dat ze een positie bereiken waar ze niet meer uitblinkenVerder is het een heel vreemd doorgroeipad: een goede techneut is meestal geen goede manager en omgekeerd. Toch krijgen de goede techneuten deze stap aangeboden omdat ze een goede techneut zijn. Daar gaat het dan vaak ook mis.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Maar wie zegt dat het doorgroeipad van techneut naar manager is?Woy schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:30:
[...]
Dit spreekt jouw bovenstaande opmerking natuurlijk ook een beetje tegen, als (midden) managers minder zouden verdienen dat techneuten dan zou het geen doorgroeipad zijn. Verder is het natuurlijk sowieso een verschijnsel genaamd Peter Principle dat goede mensen net zo lang gepromoveerd worden tot het punt dat ze een positie bereiken waar ze niet meer uitblinken
pirke geeft aan dat goed techneuten de stap naar manager aangeboden krijgen, dan neem ik aan dat dat als doorgroeipad is, je gaat als goede techneut immers geen stap terug doen.Tylen schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:50:
[...]
Maar wie zegt dat het doorgroeipad van techneut naar manager is?
Dat is ook wat ik in de praktijk vaak heb zien gebeuren, dat techneuten "doorgroeien" naar een manager/teamleider functie waar ze eigenlijk veel minder tot hun recht komen, en dus ook minder toegevoegde waarde voor de organisatie hebben.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Daarom zeg ik al jaren dat het geen doorgroeipad is, en dat een goeie techneut meer kan verdienen dan een projectleider/manager/etc.
Ik ben het er mee eens dat dat het geval zou moeten kunnen zijn, maar in de praktijk zie ik dat niet vaak.Tylen schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:58:
Daarom zeg ik al jaren dat het geen doorgroeipad is, en dat een goeie techneut meer kan verdienen dan een projectleider/manager/etc.
Een goede manager kan meer waard zijn dan een middelmatige techneut, maar andersom is een goede techneut ook veel meer waard dan een middelmatige manager.
[ Voor 18% gewijzigd door Woy op 01-11-2018 10:01 ]
Klopt. Mee eens.Tylen schreef op donderdag 1 november 2018 @ 09:58:
Helaas is de praktijk, zeker bij bedrijven die schalen en tredes hebben, vaak anders .
Wil je naar Schaal 12? dan hoort daar een manager rol bij en minstens WO niveau.
Ik zie het steeds vaker gebeuren, iets met krapte in de markt van goede techneuten. En nieuwe moderne managers snappen heel goed dat ze niet perse meer moeten verdienen dan diegene die ze managen.Woy schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:00:
[...]
Ik ben het er mee eens dat dat het geval zou moeten kunnen zijn, maar in de praktijk zie ik dat niet vaak.
Een goede manager kan meer waard zijn dan een middelmatige techneut, maar andersom is een goede techneut ook veel meer waard dan een middelmatige manager.
MIA en KIA stonden er niet bij, dat is dan een valide reden om IB aangifte als ondernemer te willen doen bij hoge investeringen. Die zullen de meeste mensen echter niet doen naast een fulltime baan bij een lage omzet.pirke schreef op donderdag 1 november 2018 @ 00:10:
[...]
MIA en KIA op de auto waren iets hoger dan de startersaftrek
Verder betwijfel ik of je afschrijvingen op je vaste en immateriële activa kan verrekenen met je inkomen als je niet als ondernemer aangifte doet... Ze gaan dan op zijn minst moeilijke vragen stellen denk ik.
Je afstudeeropdracht gaan doen als ZZPér is een stuk lastiger dan in loondienst. Er zijn denk ik weinig projecten waar je je afstudeeropdracht mag gaan doen als ZZPér, waar je bij een bedrijf waar je in dienst bent een grotere kans maakt dit uit te mogen voeren. (Dunno of je bezig bent met een pad voor na je studie, of dat je dit wil gaan combineren)RobinR schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 20:21:
Wilde altijd al iets over computers weten
Je bent allereerst nog met je opleiding bezig. Maak die eerst af.RobinR schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 20:21:
Daarnaast hoe zie je dat als leidinggevende, project manager of lead developer? Waarom zouden ze je (zeker extern) inhuren zonder ervaring voor dergelijke senior functies?
Vergeet niet dat bij grote bedrijven een hele boel middelmatige techneuten in een middelmanagement laag blijven steken. Een L3 manager bij de ING verdient best prima, maar als architect verdien je echt wel meer. Niet lang geleden hebben ze ook nog eens de hele L4 laag eruit gewieberd.Woy schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:00:
Ik ben het er mee eens dat dat het geval zou moeten kunnen zijn, maar in de praktijk zie ik dat niet vaak.
Daarnaast zijn er in dat soort organisaties ook gewoon veel meer techneuten nodig dan managers. Heck; toen ik bij ING mobiel zat was de helft extern en bij een ING start-up was 90% extern. Daar kun je als senior software engineer/architect of chapter lead een bruto loon van tegen een ton voor vragen en dan krijg je dat ook wel. En dat verdient een middelmatige midden manager niet daar.
Eigenlijk wat de anderen ook zeggen. Ik ben met m'n 38 jaar misschien wat laat, maar je ziet extreem weinig 'jonge' ZZPers in de software engineering.RobinR schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 20:21:
Daarbij komt nog eens dat als het op management aankomt er relatief weinig mangers nodig zijn en er relatief veel aanbod is. En dan gaat het om mensen die voor relatief weinig geld prima in dienst willen. Bedrijven zie je m.i. ook minder snel gaan voor externe managers, tenzij ze niet anders kunnen.
Een lead rol is vooral een kwestie van ervaring en die bouw je op over de jaren.
[ Voor 52% gewijzigd door Hydra op 01-11-2018 12:44 ]
Ik kan het me nog goed herinneren, 12 jaar geleden bij IBM, kon alleen verder groeien door een management positie te gaan bekleden. Mij niet gezien, ik ben een techneut. Wil met de vingers aan de knoppen. Was dan ook 1 van de redenen om voor mezelf te beginnen. Achteraf dus wel blij dat ze dat soort onnozele dingen riepen.miena21 schreef op donderdag 1 november 2018 @ 10:03:
[...]
Klopt. Mee eens.
Helaas is de praktijk, zeker bij bedrijven die schalen en tredes hebben, vaak anders .
Wil je naar Schaal 12? dan hoort daar een manager rol bij en minstens WO niveau.
Er is denk ik niet zoveel interesse vanuit bedrijven om jou als leidinggevende/projectmgr aan te nemen zonder dat je enige ervaring hebt. Beste is dan denk ik toch om in loondienst te beginnen, daar wat ervaring op te doen en na een paar jaar alsnog heroverwegen of je ZZP-er wilt worden.RobinR schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 20:21:
[ Voor 33% gewijzigd door sverzijl op 01-11-2018 14:36 ]
Ik kom uit dezelfde situatie (zelfde loon en redelijk zelfde branche) en ben nu 2 maanden zelfstandige en echt geen moment spijt. Tuurlijk is de eerste stap de grootste en engste (ik ben hoofdkostwinner en heb 3 kleine kids), maar als je een redelijke naam hebt en groot netwerk heb je morgen ook weer een andere loondienst baan.Vincent17 schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 07:56:
[...]
Het loon heb ik ook conservatief ingeschat en moet ik na aftrek van kosten (lease auto, aov, administratie, aansprakelijkheid, etc) effectief 8 dagen werken om hetzelfde te verdienen als in loondienst. En zou gemakkelijk netto boven mijn bruto loondienst salaris moeten uitkomen. Maar wel opbouw van buffer, want geen klus of vakantie geen geld.
Ik heb nu 2 klussen 1 van 18 uur en 1 van 24, wanneer jij voldoende kennis, ervaring hebt en jezelf goed kan verkopen is het ook gemakkelijk om een klus van 40 uur naar 36 of 32 terug te brengen. Mocht je het echt willen gaan doen kun je altijd even een pb sturen, want ik ben samen met wat ex collega's een netwerk van Azure en Office365 specialisten aan het opzetten om te helpen bij de inzet op klussen en projecten van a tot z (architectuur tot beheer).
Jij ontwijkt gelukkig The Peter Principle: https://www.investopedia.com/terms/p/peter-principle.asp. Well done!sverzijl schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:32:
[...]
Ik kan het me nog goed herinneren, 12 jaar geleden bij IBM, kon alleen verder groeien door een management positie te gaan bekleden. Mij niet gezien, ik ben een techneut. Wil met de vingers aan de knoppen. Was dan ook 1 van de redenen om voor mezelf te beginnen. Achteraf dus wel blij dat ze dat soort onnozele dingen riepen.
You're either part of the solution or you're part of the problem
Lekker ouderwets. "Manager is hoger dan techneut." Dus moet zogezegd iedereen manager worden, heeft de engineering organisatie te lijden onder het verlies van ervaren technisch specialisten en loopt het waterhoofd vol met (niet perse geschikte) managers. Zo sloop je een bedrijf van binnenuit.sverzijl schreef op donderdag 1 november 2018 @ 14:32:
[...]
Ik kan het me nog goed herinneren, 12 jaar geleden bij IBM, kon alleen verder groeien door een management positie te gaan bekleden. Mij niet gezien, ik ben een techneut. Wil met de vingers aan de knoppen. Was dan ook 1 van de redenen om voor mezelf te beginnen. Achteraf dus wel blij dat ze dat soort onnozele dingen riepen.
Als techneut weet je dat je zulke organisaties moet mijden, of tijdig het schip verlaten.
Eens. Developers zijn veel meer "in demand". Bovendien worden vooral ervaren specialisten extern ingehuurd en wordt uitvoerend werk vaker uitbesteed dan management werk. Dus jong+zzp+manager is misschien niet de juiste picth.[...]
Er is denk ik niet zoveel interesse vanuit bedrijven om jou als leidinggevende/projectmgr aan te nemen zonder dat je enige ervaring hebt. Beste is dan denk ik toch om in loondienst te beginnen, daar wat ervaring op te doen en na een paar jaar alsnog heroverwegen of je ZZP-er wilt worden.
Idd. Daarentegen ken ik best veel mensen die ruim voor hun 30e al aan het ZZPen geslagen zijn. Kijk je naar vacatures voor 'senior' developers, dan wordt vaak 5+ jaar ervaring gevraagd. Dus met een standaard studietraject van 4 jaar zit je daar al op rond je 27e.t_captain schreef op donderdag 1 november 2018 @ 22:10:
Eens. Developers zijn veel meer "in demand". Bovendien worden voor ervaren specialisten extern ingehuurd en wordt uitvoerend werk vaker uitbesteed dan management werk. Dus jong+zzp+manager is misschien niet de juiste picth.
Ben ik het niet mee eens. Ik vind senior echt een leidende rol in projecten of opdrachten en dit minimaal een paar jaar. Studietraject is leuk maar geen werkervaring, ik heb HBO Informatica gedaan en de relevantie van de kennis en ervaring sloot zacht gezegd niet erg aan.Hydra schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 08:45:
[...]
Idd. Daarentegen ken ik best veel mensen die ruim voor hun 30e al aan het ZZPen geslagen zijn. Kijk je naar vacatures voor 'senior' developers, dan wordt vaak 5+ jaar ervaring gevraagd. Dus met een standaard studietraject van 4 jaar zit je daar al op rond je 27e.
Ik denk dat wij dat over algemeen allemaal vinden, maar Senior gelijk zetten aan 10+ ervaring zorgt voor nog meer krapte.Hankie0412 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:15:
[...]
Ben ik het niet mee eens. Ik vind senior echt een leidende rol in projecten of opdrachten en dit minimaal een paar jaar. Studietraject is leuk maar geen werkervaring, ik heb HBO Informatica gedaan en de relevantie van de kennis en ervaring sloot zacht gezegd niet erg aan.
10 jaren ervaring bij één bedrijf is minder waardevol dan 5 jaar ervaring als consultant, ingezet bij 10 verschillende klanten. Als je meer oplossingen ziet, met meer technieken in aanraking komt, hoe meer je leert en hoe beter je in staat bent om eea op waarde te schatten.
Maar 5-10 jaar in het vak zitten, verschillende technieken zien opkomen en ondergaan, in verschillende teamsamenstellingen hebben gewerkt, etc, is wel het minste om van senioriteit te kunnen spreken.
En wat heeft krapte ermee te maken? De lat lager leggen is een zwaktebod. Als je senioriteit op de juiste waarde schat, dan moet je die ook willen betalen. En heb je dat er niet voor over, dan ben je blijkbaar niet op zoek naar een senior.
Maar 5-10 jaar in het vak zitten, verschillende technieken zien opkomen en ondergaan, in verschillende teamsamenstellingen hebben gewerkt, etc, is wel het minste om van senioriteit te kunnen spreken.
En wat heeft krapte ermee te maken? De lat lager leggen is een zwaktebod. Als je senioriteit op de juiste waarde schat, dan moet je die ook willen betalen. En heb je dat er niet voor over, dan ben je blijkbaar niet op zoek naar een senior.
Klopt maar wel een bepaald niveau nodig en de term senior wordt anders wel erg snel gegeven. Maar een goede medior moet in het gros van de functies voldoende zijn, maar voor recruiters en klanten bekt senior lekkerder.miena21 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:31:
[...]
Ik denk dat wij dat over algemeen allemaal vinden, maar Senior gelijk zetten aan 10+ ervaring zorgt voor nog meer krapte.
Lead bekt nog beter
Met die redenatie staat straks iemand met een BHV-diploma jouw nier te wisselen.miena21 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:31:
Ik denk dat wij dat over algemeen allemaal vinden, maar Senior gelijk zetten aan 10+ ervaring zorgt voor nog meer krapte.
Zou ik niet doen (niet als je normaal ook zo kort bespraakt bent).ndthien schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:05:
Wat vinden jullie ervan om te gaan freelancen met 2-3 jaar werkervaring?
Ja, echt goede projectleiders zijn er maar weinig.t_captain schreef op donderdag 1 november 2018 @ 22:10:
[...]
Lekker ouderwets. "Manager is hoger dan techneut." Dus moet zogezegd iedereen manager worden, heeft de engineering organisatie te lijden onder het verlies van ervaren technisch specialisten en loopt het waterhoofd vol met (niet perse geschikte) managers. Zo sloop je een bedrijf van binnenuit.
Als techneut weet je dat je zulke organisaties moet mijden, of tijdig het schip verlaten.
[...]
Eens. Developers zijn veel meer "in demand". Bovendien worden vooral ervaren specialisten extern ingehuurd en wordt uitvoerend werk vaker uitbesteed dan management werk. Dus jong+zzp+manager is misschien niet de juiste picth.
Toch zie ik wel bij de verschillende bedrijven dat de echte specialisten best wat kosten en soms duurder zijn dan de projectmanagers.
het is niet mijn redenatie. En als de gemiddelde dozenschuiver wat kan verdienen met jouw bovenstaande redenatie dan ...jadjong schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:51:
[...]
Met die redenatie staat straks iemand met een BHV-diploma jouw nier te wisselen.
Volkomen mee eens (zoals de meesten hier denk ik) , maar de `markt` denkt er blijkbaar anders overkwaazaar schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:41:
10 jaren ervaring bij één bedrijf is minder waardevol dan 5 jaar ervaring als consultant, ingezet bij 10 verschillende klanten. Als je meer oplossingen ziet, met meer technieken in aanraking komt, hoe meer je leert en hoe beter je in staat bent om eea op waarde te schatten.
[ Voor 59% gewijzigd door miena21 op 02-11-2018 11:30 ]
Op dit moment zit ik ook aan het kijken naar een freelance traject. Ik heb zelf een kleine 3 jaar ervaring. Met veel technieken gewerkt en veel verantwoordelijkheid gekregen. Heb ook verschillende omgevingen tegelijkertijd beheerd (Managed Services).
Wat is volgens jullie wijsheid. Nu aan de slag als freelancer of toch nog even doorgaan in loondienst? Heb zelf mijn MCSA nog niet maar ga op korte termijn de examen doen van 740.
Wat is volgens jullie wijsheid. Nu aan de slag als freelancer of toch nog even doorgaan in loondienst? Heb zelf mijn MCSA nog niet maar ga op korte termijn de examen doen van 740.
[ Voor 67% gewijzigd door Khayma op 08-11-2018 15:03 ]
Persoonlijk vind ik 3 jaar vrij kort, ook zou ik sowieso wachten totdat je het certificaat hebt kan je dat mooi op je cv zetten.
Heb toch wel altijd het idee dat als bedrijven externe inhuren ze verwachten dat je een bepaalde basis skills hebt en kennis van het vakgebied. Misschien zelfs iets meer van een zzp'er als via een detacheerder.
Dat is lastig als je direct na je diploma voor jezelf begint, of kort daarna.
Alles kan natuurlijk, maar goed dat is mijn mening so far.
Heb toch wel altijd het idee dat als bedrijven externe inhuren ze verwachten dat je een bepaalde basis skills hebt en kennis van het vakgebied. Misschien zelfs iets meer van een zzp'er als via een detacheerder.
Dat is lastig als je direct na je diploma voor jezelf begint, of kort daarna.
Alles kan natuurlijk, maar goed dat is mijn mening so far.
Volgens mij mis je de 5 jaar ervaring tussen je afstuderen op je 22e en je 27eHankie0412 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:15:
Ben ik het niet mee eens. Ik vind senior echt een leidende rol in projecten of opdrachten en dit minimaal een paar jaar. Studietraject is leuk maar geen werkervaring, ik heb HBO Informatica gedaan en de relevantie van de kennis en ervaring sloot zacht gezegd niet erg aan.
Helemaal mee eens. Ik heb zelf gewoon erg veel geluk gehad met het bedrijf waar ik begonnen ben. Aardige cowboymentaliteit maar omdat ik na een jaar of 4 van de 10 richting consulting geschoven ben door de CEO (was een van de weinig devs die naar klanten gaan wel leuk vond) heb ik gelukkig bij een hoop grote bedrijven binnen kunnen ervaren hoe het ook kan.kwaazaar schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:41:
De meeste van de developers die in-house werkten zaten behoorlijk vast in de ingesleten manier van werken. Om nog maar niet te spreken over de ingebouwde 'je bent consultant dus ik ben slimmer' instelling.
Via het consulting bedrijf waar ik de afgelopen 5 jaar gewerkt heb, heb ik op een paar hele gave uitdagende projecten gezeten. Zowel aan de kant van de techniek als ook aan de kant van de meer soft skills enorm veel geleerd.
[ Voor 57% gewijzigd door Hydra op 02-11-2018 12:08 ]
Ben zelf op m'n 28e, na 2,5 jaar loondienst bij een eerste werkgever, gaan zzp'en als Python developer. Nu bezig met eerste klus voor een goedbetalende klant.jongetje schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:07:
Zou ik niet doen (niet als je normaal ook zo kort bespraakt bent).
Als je goed je best hebt gedaan in die jaren heb je echt wel wat te bieden hoor. Als developer leer je de rest toch wel on the job. Zoals hierboven ook al werd gezegd, zegt een aantal jaren ook maar zoveel dus we hoeven hier niet te gaan doen alsof je eerst x+ jaren ervaring moet hebben voordat freelancen een reële oplossing wordt.
Nee, ik ben normaal gesproken niet zo kort bespraaktjongetje schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:07:
[...]
Zou ik niet doen (niet als je normaal ook zo kort bespraakt bent).
Ik ben 25 jaar, heb HBO informatica gestudeerd en ben nu 3 jaar in dienst bij een detacheerder. Vrijwel direct ben ik geplaatst bij de klant waarbij ik voornamelijk met Python werk aan de backend. Ik heb ervaring met Java (OCA 8 ), .NET (Core), maar het liefst werk ik met Python.
Dit topic volg ik nu al een tijdje en ook in mijn omgeving merk ik dat er vrij veel vraag is naar software ontwikkelaars. Het is me opgevallen dat de teams waarmee ik de afgelopen 3 jaar heb gewerkt, vooral bestonden uit externen. Juniors, mediors en seniors. Vandaar dat ik nu aan het oriënteren ben om te gaan freelancen en de vraag: "Wat vinden jullie ervan om te gaan freelancen met 2-3 jaar werkervaring?"
Hoe bevalt dat nu? Ik wil precies dezelfde stap maken die jij al hebt gemaakt. Zijn er veel Python opdrachten beschikbaar? Ik kom heel vaak Java of .NET opdrachten tegen, maar ik heb het gevoel dat er minder vraag is naar Python developers.SublimnAll schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 13:01:
[...]
Ben zelf op m'n 28e, na 2,5 jaar loondienst bij een eerste werkgever, gaan zzp'en als Python developer. Nu bezig met eerste klus voor een goedbetalende klant.
Als je goed je best hebt gedaan in die jaren heb je echt wel wat te bieden hoor. Als developer leer je de rest toch wel on the job. Zoals hierboven ook al werd gezegd, zegt een aantal jaren ook maar zoveel dus we hoeven hier niet te gaan doen alsof je eerst x+ jaren ervaring moet hebben voordat freelancen een reële oplossing wordt.
Python is wat kleiner, maar ook zeer gevraagd.
Eigenlijk zou je deze vraagstukken zelf moeten kunnen oplossen. Dat is de minimale zelfstandigheid die je nodig hebt.ndthien schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 13:20:
[...]
Nee, ik ben normaal gesproken niet zo kort bespraakt![]()
Ik ben 25 jaar, heb HBO informatica gestudeerd en ben nu 3 jaar in dienst bij een detacheerder. Vrijwel direct ben ik geplaatst bij de klant waarbij ik voornamelijk met Python werk aan de backend. Ik heb ervaring met Java (OCA 8 ), .NET (Core), maar het liefst werk ik met Python.
Dit topic volg ik nu al een tijdje en ook in mijn omgeving merk ik dat er vrij veel vraag is naar software ontwikkelaars. Het is me opgevallen dat de teams waarmee ik de afgelopen 3 jaar heb gewerkt, vooral bestonden uit externen. Juniors, mediors en seniors. Vandaar dat ik nu aan het oriënteren ben om te gaan freelancen en de vraag: "Wat vinden jullie ervan om te gaan freelancen met 2-3 jaar werkervaring?"
[...]
Hoe bevalt dat nu? Ik wil precies dezelfde stap maken die jij al hebt gemaakt. Zijn er veel Python opdrachten beschikbaar? Ik kom heel vaak Java of .NET opdrachten tegen, maar ik heb het gevoel dat er minder vraag is naar Python developers.
Als je het gevoel hebt dat je nu echt wat toevoegt (ook in ontwerp- en technische discussies - en liefst ook wat bovengemiddelde algemene ontwikkeling hebt), dan is het alleen een kwestie van de stap zetten.
Je moet alleen even antwoord geven op wat het ergste is dat je kan overkomen als het even tegenzit (vaak is het antwoord: dan leef ik nog steeds).
You're either part of the solution or you're part of the problem
Zoek een klus via een bekende. Als Frits zegt dat je goed bent is de klant eerder overtuigd dan met een stapel certificaten waar je bij wijze van spreken sinds het behalen er van niets meer mee hebt gedaan. Bij een kleine CV en weinig werkervaring heb je meer aan mondelinge referenties.Khayma schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 11:48:
Op dit moment zit ik ook aan het kijken naar een freelance traject. Ik heb zelf een kleine 3 jaar ervaring. Met veel technieken gewerkt en veel verantwoordelijkheid gekregen. Heb ook verschillende omgevingen tegelijkertijd beheerd (Managed Services).
Wat de vraag betreft: die lijkt inderdaad wat minder, maar ik verwacht wel een (structurele) groei. Bij de klant waar ik werk wordt inmiddels ook steeds meer overgezet van Java/C#/Excel naar Python, i.v.m. makkelijkere koppelingen met dataverwerking en -analyse wat al in python wordt gedaan.ndthien schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 13:20:
Hoe bevalt dat nu? Ik wil precies dezelfde stap maken die jij al hebt gemaakt. Zijn er veel Python opdrachten beschikbaar? Ik kom heel vaak Java of .NET opdrachten tegen, maar ik heb het gevoel dat er minder vraag is naar Python developers.
Hoe het mij bevalt? Ik vind het fantastisch
- netto inkomen grofweg verdubbeld
- daarbovenop tal van belastingvoordelen
- veel meer (gevoel van) vrijheid. lekker je eigen shit regelen (ideaal voor zo'n stronteigenwijs iemand als ik)
- het gevoel hebben eindelijk eens serieus te worden genomen, ipv de standaard "dit salaris kun je echt niet vragen met jouw profiel" recruiterhonden die je zien als weinig meer dan de zoveelste programmeeraap
En dan de volgende stap; door naar Scala omdat dat wel performedSublimnAll schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 17:29:
[...]
Wat de vraag betreft: die lijkt inderdaad wat minder, maar ik verwacht wel een (structurele) groei. Bij de klant waar ik werk wordt inmiddels ook steeds meer overgezet van Java/C#/Excel naar Python, i.v.m. makkelijkere koppelingen met dataverwerking en -analyse wat al in python wordt gedaan.
Hoe is jullie ervaring met freelance.nl? Veel concrete vacatures of toch meer spookvacatures?
Ben zelf SharePoint consultant en zie toch leuke opdrachten. Grote opdrachten van 6-12 maanden, uurloon 80e+.
Wil zelf eerst snel mijn MCSA halen, enkele jaren ervaring en dan richting freelance, zeg ik nu
Ben pas 33 jaar dus tijd genoeg.
Doe nu steeds meer migraties naar SharePoint Online. Zijn er cijfers bekend hoeveel % van de bedrijven in Nederland nog op on-premise zitten?
Ben zelf SharePoint consultant en zie toch leuke opdrachten. Grote opdrachten van 6-12 maanden, uurloon 80e+.
Wil zelf eerst snel mijn MCSA halen, enkele jaren ervaring en dan richting freelance, zeg ik nu
Doe nu steeds meer migraties naar SharePoint Online. Zijn er cijfers bekend hoeveel % van de bedrijven in Nederland nog op on-premise zitten?
[ Voor 17% gewijzigd door Wackmack op 03-11-2018 16:59 ]
Volgens mij gooien sommige tussenpartijen hun aanvragen op freelance.nl. Dat zijn daar de “betere” klussen.