Liefst werk ik uiteraard dicht bij huis, maar ik woon in Overijssel, dus veel opdrachtgevers zitten dan ook op enige reisafstand. Ook moet er (net als in de detachering) net een opdracht dichtbij huis voorbij komen op het moment dat de huidige afloopt. Ik ga zelf niet een maand thuis zitten zonder opdracht in de hoop iets dichtbij huis te kunnen vinden.DeveloperNL schreef op zondag 16 september 2018 @ 21:49:
Soms heb ik het idee bij andere ZZP'ers dat het ze niet het uitmaakt hoe ver ze moeten rijden of wat voor opdracht ze doen, terwijl ik juist ben begonnen met freelancen om geen stomme opdrachten meer te doen of naar de andere kant van het land om daar een opdrachtje te doen, zoals ik nog wel in de detachering deed.
Ik kijk veel kritischer naar mijn klanten, dan mijn werkgever deed.
Beetje reizen (met OV) vind ik niet erg en als deels parttimer, telt mijn reistijd ook weer mee voor urencriterium (halverwege dit jaar begonnen met ZZP-en, dus dit jaar haal ik het urencriterium daardoor net wel). Ook vang ik nu de knaken van de opdracht en maak ik zelf (bij zoeken naar een volgende opdracht) een afweging tussen uurtarief, reisafstand, OV vs auto, 4x8 of 4x9.
Nu zit ik op iets van 5 kwartier afstand met OV (Deur tot deur). Ik zag ook laatst een opdracht voor bijkomen bij de Belastingdienst (half uurtje afstand met auto), maar het geboden tarief was ook iets van 12-15 euro per uur lager dan ik nu krijg. Voor die € 100 a 120 per dag vind ik het dan niet erg om wat verder te reizen met de trein.