Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:06
DeveloperNL schreef op zondag 16 september 2018 @ 21:49:

Soms heb ik het idee bij andere ZZP'ers dat het ze niet het uitmaakt hoe ver ze moeten rijden of wat voor opdracht ze doen, terwijl ik juist ben begonnen met freelancen om geen stomme opdrachten meer te doen of naar de andere kant van het land om daar een opdrachtje te doen, zoals ik nog wel in de detachering deed.
Ik kijk veel kritischer naar mijn klanten, dan mijn werkgever deed.
Liefst werk ik uiteraard dicht bij huis, maar ik woon in Overijssel, dus veel opdrachtgevers zitten dan ook op enige reisafstand. Ook moet er (net als in de detachering) net een opdracht dichtbij huis voorbij komen op het moment dat de huidige afloopt. Ik ga zelf niet een maand thuis zitten zonder opdracht in de hoop iets dichtbij huis te kunnen vinden.

Beetje reizen (met OV) vind ik niet erg en als deels parttimer, telt mijn reistijd ook weer mee voor urencriterium (halverwege dit jaar begonnen met ZZP-en, dus dit jaar haal ik het urencriterium daardoor net wel). Ook vang ik nu de knaken van de opdracht en maak ik zelf (bij zoeken naar een volgende opdracht) een afweging tussen uurtarief, reisafstand, OV vs auto, 4x8 of 4x9.

Nu zit ik op iets van 5 kwartier afstand met OV (Deur tot deur). Ik zag ook laatst een opdracht voor bijkomen bij de Belastingdienst (half uurtje afstand met auto), maar het geboden tarief was ook iets van 12-15 euro per uur lager dan ik nu krijg. Voor die € 100 a 120 per dag vind ik het dan niet erg om wat verder te reizen met de trein.

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 14:31
Wat reserveren jullie voor de Belastingdienst? Ik houd 45% aan, wat volgens mij net iets teveel is, maar dan heb ik ook geen verassingen.

Ik ben benieuwd wat jullie reserveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

the-edge schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:10:
Wat reserveren jullie voor de Belastingdienst? Ik houd 45% aan, wat volgens mij net iets teveel is, maar dan heb ik ook geen verassingen.

50%. Ook veelste veel maar dan heb ik een leuke bonus bij de jaar opgave ;)

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:59
Ik "reserveer" niets: ik werk met een business case waarin ik alle verwachte inkomsten en uitgaven bijhoud (alles ex btw). Geef mijzelf een vaste uitkering, de rest blijft in de pot tot de aangifte. Dan weet ik exact wat overblijft voor pensioen en aandelen.

/edit: ik betaal dus ook de belasting vooruit.

[ Voor 8% gewijzigd door BiLLY_daKid op 17-09-2018 10:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• poehee
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 09:46
Tylen schreef op maandag 17 september 2018 @ 10:11:
[...]

50%. Ook veelste veel maar dan heb ik een leuke bonus bij de jaar opgave ;)
Reserveren?
Ik betaal de IB in 1 keer een jaar vooruit.
Dan zijn alle inkomsten...van mij!!!!!! (ja ja, mindgames...)

en ik betaal ongeveer 8k teveel (zolang ik mijn FOR toepas), dus ook nog een bonus in juni/juli.

:)

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd

Aangezien ik in juni begonnen ben met ZZP-en en afgelopen maand pas de eerste betaling binnen kwam (en daarmee wat gaten moest opvullen), denk ik pas vanaf deze maand met potjes te kunnen werken.

Ik verwacht dat belasting druk zo'n 30, max 35% zal zijn (als ik al die rekenmodules moet geloven)

Van wat er maandelijks gemiddeld binnenkomt maak ik zo'n 35% over naar mijn privé rekening voor levensonderhoud, consumptief sparen en vakantiegeld, 35% wil ik reserveren voor inkomstenbelasting, 10% voor FOR (iets te veel) en de overige 20% zal ik het eerste jaar deels gebruiken voor aflossen schulden (lease auto overgekocht) en verder voor het opbouwen van een algemene buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-09 02:50

Ik reserveer 35%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poehee
  • Laatst online: 18-09 09:46
Metaalhoofd schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:12:
[...]
... 10% voor FOR (iets te veel) en de overige 20% zal ik het eerste jaar deels gebruiken voor aflossen schulden (lease auto overgekocht) en verder voor het opbouwen van een algemene buffer.
Wellicht heb je jaarruimtes over van voorgaande (7) jaren met betrekking tot de FOR (=reserveringsruimte).
Ik ben bijvoorbeeld nog steeds aan het inhalen, en dat levert een absolute FOR aftrek op van ongeveer 19k.

En bij mij is dat dus (helaas :)) meer dan 10% van de jaaromzet.

You're either part of the solution or you're part of the problem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:06
Metaalhoofd schreef op maandag 17 september 2018 @ 11:12:
[...]

Van wat er maandelijks gemiddeld binnenkomt maak ik zo'n 35% over naar mijn privé rekening voor levensonderhoud, consumptief sparen en vakantiegeld, 35% wil ik reserveren voor inkomstenbelasting, 10% voor FOR (iets te veel) en de overige 20% zal ik het eerste jaar deels gebruiken voor aflossen schulden (lease auto overgekocht) en verder voor het opbouwen van een algemene buffer.
Je hoeft voor de FOR niets te reserveren. Dat is juist het mooie van de FOR: het is een reserve die je totdat je hem gaat aanspreken vrij kan gebruiken. Bijvoorbeeld voor het afbetalen van je auto. Als je maar zorgt dat tegen de tijd dat je met pensioen gaat je de FOR pot wel beschikbaar hebt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
RichieB schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:03:
[...]

Je hoeft voor de FOR niets te reserveren. Dat is juist het mooie van de FOR: het is een reserve die je totdat je hem gaat aanspreken vrij kan gebruiken. Bijvoorbeeld voor het afbetalen van je auto. Als je maar zorgt dat tegen de tijd dat je met pensioen gaat je de FOR pot wel beschikbaar hebt.
Het hoeft inderdaad niet, maar als je dan maar niks reserveert maar het wel opgeeft, dan kom je tzt in de problemen.
Dus uiteindelijk moet je wel het geld paraat hebben. Ik ben van plan het (of een deel ervan) in een beleggingsfonds te stoppen (al zou afbetaling hypotheek ook een optie zijn)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Wat is de ervaring hier om als freelancer in het buitenland te werken? Ik zou 3 maanden in de USA willen zijn en remote werkzaamheden als front-end web developer verrichten. Momenteel zet ik mezelf weg voor €85 tot €90 per uur in de randstad, maar de opdrachten die nu langskomen zitten niet te wachten op iemand op een tijdzone-afstand van -7 uur ;)

Zijn er platforms waar ik mezelf wereldwijd kan aanbieden die niet volstaan met Indiërs van €12 per uur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:08

Ik geef me per maand ook gewoon een vast salaris. Dit is rond een 30% van mijn omzet. De rest is voor de belastingdienst / buffer bedrijf / kosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
Blue-eagle schreef op maandag 17 september 2018 @ 14:28:
Wat is de ervaring hier om als freelancer in het buitenland te werken? Ik zou 3 maanden in de USA willen zijn en remote werkzaamheden als front-end web developer verrichten. Momenteel zet ik mezelf weg voor €85 tot €90 per uur in de randstad, maar de opdrachten die nu langskomen zitten niet te wachten op iemand op een tijdzone-afstand van -7 uur ;)

Zijn er platforms waar ik mezelf wereldwijd kan aanbieden die niet volstaan met Indiërs van €12 per uur?
Interessant vraag. Ben ook wel benieuwd naar de antwoorden.

Maar als ik je vraag lees komt het over alsof je altijd remote werkt? maar dan remote met 7 uur verschil een probleem is. Mijn vraag is dan hoe je zulke opdrachten vindt? En draai je dan met een team of zijn het losse projecten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
miena21 schreef op maandag 17 september 2018 @ 15:14:
[...]

Interessant vraag. Ben ook wel benieuwd naar de antwoorden.

Maar als ik je vraag lees komt het over alsof je altijd remote werkt? maar dan remote met 7 uur verschil een probleem is. Mijn vraag is dan hoe je zulke opdrachten vindt? En draai je dan met een team of zijn het losse projecten?
Ik werk momenteel deels gedetacheerd en deels freelance in Nederland. Vanaf december tot en met februari wil ik graag gaan wonen in de VS en Mexico. Geen "vakantie" maar gewoon werken vanuit een ander oord :)

Er zijn wel wat bedrijven die remote werk aanbieden maar die zijn over het algemeen niet zo geïnteresseerd in dure westerlingen :+ en werken vaker met mensen uit goedkopere regio's.

Ik zou bijvoorbeeld prima mijn uurtarief naar €60 kunnen verlagen als ik in Mexico zit. Ruim genoeg om van rond te komen. Het enige probleem is dat er 7 uur tussen mij en een eventueel team in Nederland zit. Een ander idee is om als freelancer mijzelf in de VS en Mexico aan te bieden, maar dat brengt weer veel gedoe met zich mee vermoed ik. Daar heb ik mij nog helemaal niet in verdiept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:08
Metaalhoofd schreef op maandag 17 september 2018 @ 13:46:
[...]

Het hoeft inderdaad niet, maar als je dan maar niks reserveert maar het wel opgeeft, dan kom je tzt in de problemen.
Dus uiteindelijk moet je wel het geld paraat hebben. Ik ben van plan het (of een deel ervan) in een beleggingsfonds te stoppen (al zou afbetaling hypotheek ook een optie zijn)
Dit zie ik ook best als een probleem. Het is zeker een interessante maatregel, maar als je nog 30 jaar te gaan hebt en het continu toepast dien je een beste spaarpot te hebben om dat te kunnen afrekenen.
Opzich is het geld in een beleggingsfonds stoppen nieteens zo'n gek idee. Zeker met een lange horizon zou dat weleens een van de betere opties kunnen zijn.
Toch twijfel ik nog steeds of ik het wel ga toepassen (start 1 oktober).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Blue-eagle schreef op maandag 17 september 2018 @ 14:28:

Wat is op dat moment je differentiator t.o.v. een indiër? Daar zijn ook goede engineers bij (al kosten die wel iets meer dan 12 per uur).

Remote werk neigt naar een wereldtarief, en dat zal niet je NW Europese tarief zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Blue-eagle schreef op maandag 17 september 2018 @ 15:41:
[...]

Ik werk momenteel deels gedetacheerd en deels freelance in Nederland. Vanaf december tot en met februari wil ik graag gaan wonen in de VS en Mexico. Geen "vakantie" maar gewoon werken vanuit een ander oord :)

Er zijn wel wat bedrijven die remote werk aanbieden maar die zijn over het algemeen niet zo geïnteresseerd in dure westerlingen :+ en werken vaker met mensen uit goedkopere regio's.

Ik zou bijvoorbeeld prima mijn uurtarief naar €60 kunnen verlagen als ik in Mexico zit. Ruim genoeg om van rond te komen. Het enige probleem is dat er 7 uur tussen mij en een eventueel team in Nederland zit. Een ander idee is om als freelancer mijzelf in de VS en Mexico aan te bieden, maar dat brengt weer veel gedoe met zich mee vermoed ik. Daar heb ik mij nog helemaal niet in verdiept.
Ik zou die 2-3 maanden lekker vakantie nemen en genieten van de tijd dat je daar bent. Bij terugkomst kan er weer genoeg gewerkt worden tegen normaal tarief, ipv 10-20 euro per uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 17 september 2018 @ 18:17:
[...]

Wat is op dat moment je differentiator t.o.v. een indiër? Daar zijn ook goede engineers bij (al kosten die wel iets meer dan 12 per uur).

Remote werk neigt naar een wereldtarief, en dat zal niet je NW Europese tarief zijn.
Daar zou ik ook genoegen mee nemen overigens :) Aangezien ik mijn appartement niet kan onderverhuren of op AiBNB kwijt kan moet ik 3 maanden huur kunnen ophoesten. Dat is €4.200,-- euro in drie maanden tijd. Dus NW Europese tarieven heb ik in deze tijd ook niet nodig. Al zou ik niet graag voor €30 per uur gaan werken natuurlijk.
Ernemmer schreef op maandag 17 september 2018 @ 19:20:
[...]

Ik zou die 2-3 maanden lekker vakantie nemen en genieten van de tijd dat je daar bent. Bij terugkomst kan er weer genoeg gewerkt worden tegen normaal tarief, ipv 10-20 euro per uur.
Mja, is een optie, maar dan moet ik spaargeld losweken waar ik dat liever laat staan. Investeringspotjes blijf ik liever vanaf. En ik zou m'n auto kunnen verkopen voor €25k maar dan heb ik bij terugkomst geen auto meer ;)

Ik ben inmiddels in contact met een Nederlands bedrijf die werknemers zoekt, die mogen 100% remote werken. Als die aangeven dat een tijdzone verschil van -7 uur okay is dan ga ik kijken of zij interesse hebben in een (financieel schappelijker) contract van 3 maanden in plaats van een loondienst constructie.

Al kan ik me voorstellen dat ze gewoon iemand voor de langere termijn zoeken. In dat geval misschien part-time in loondienst gaan als dat lukt.

Anyway, einde brainfarts. Back on topic ;) Bedankt voor de klankborden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ben je van plan on je NL onderneming aa te houden? Eenmanszaak? BV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Blue-eagle schreef op maandag 17 september 2018 @ 15:41:

Wat met je uurtarief te gaan doen als je in het buitenland gaat wonen is een interessante vraag. Ik ben kortgeleden ook naar het buitenland verhuist en hou gewoon mijn Nederlandse tarief aan.

Enerzijds zijn de kosten en lasten hier lager. Anderzijds als je een huis in Nederland aanhoudt heb je dubbele kosten. Wat ik hier ook constateer, en wat in Mexico ook is, is dat hoewel lokale producten veel goedkoper zijn dan in Nederland(wonen, levensmiddelen, zorg) dat Westerse producten hier hetzelfde kosten of iets duurder zijn dan in Nederland. Auto's zijn ook vrijwel overal veel goedkoper dan in Nederland.

Ook kun je als buitenlander vaak niet de beste prijzen bedingen, hier hebben ze bijvoorbeeld twee verschillende prijzen voor huizen. Eén prijs voor toeristen, bijvoorbeeld Engelsen, die hier een huis kopen en een veel lagere prijs voor de lokale bevolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 20:03
Momenteel sta ik gedetacheerd voor een tijdelijk functie. Echter, moet ik hiervoor wel een urendeclaratie indienen. Hier ben ik nog vrij onbekend mee, en ben benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt. Hebben jullie zelf een excel-sheetje waarin jullie het bijhouden? Tegen welke problemen zou ik kunnen aanlopen? Etc.

Graag zou ik voor mezelf wel een overzichtje willen hebben waarin ik gemakkelijk mijn uren erin kan droppen, maar geen idee hoe ik dit het handigste kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sir_Lion schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:08:
Momenteel sta ik gedetacheerd voor een tijdelijk functie. Echter, moet ik hiervoor wel een urendeclaratie indienen. Hier ben ik nog vrij onbekend mee, en ben benieuwd hoe jullie dit hebben aangepakt. Hebben jullie zelf een excel-sheetje waarin jullie het bijhouden? Tegen welke problemen zou ik kunnen aanlopen? Etc.

Graag zou ik voor mezelf wel een overzichtje willen hebben waarin ik gemakkelijk mijn uren erin kan droppen, maar geen idee hoe ik dit het handigste kan doen.
Bij alle detacheringsopdrachten die ik had, was het de opdrachtgever die een formulier (spreadsheet) of applicatie aanbood voor de uren registratie.

Ik zou een voorbeeldje vragen.

Voor mijn persoonlijke uren registratie gebruik ik Toggle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
Verwijderd schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:14:
[...]

Bij alle detacheringsopdrachten die ik had, was het de opdrachtgever die een formulier (spreadsheet) of applicatie aanbood voor de uren registratie.

Ik zou een voorbeeldje vragen.

Voor mijn persoonlijke uren registratie gebruik ik Toggle.
Dat formulier vraagt slechts het aantal uren voor die week. Niet meer, en niet minder. Zelf vind ik dat behoorlijk karig en wil ik voor mezelf een wat uitgebreider uren registratie hebben.

Ik heb even naar Toggl (denk dat dat is die je bedoeld) gekeken, en het is een betaalde service. Op zich is daar niets verkeerd aan, maar mijn werk doe ik als bijbaantje naast mijn studie. Het is dus al geen vetpot, en dan heb ik niet echt zin om te betalen voor een dergelijke service.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pl0xs
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 22:14
@Sir_Lion https://keeping.nl/ gratis voor organisaties met minder dan 3 gebruikers en werkt erg goed.

[ Voor 28% gewijzigd door pl0xs op 18-09-2018 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
Thanks, zal er naar kijken en uitproberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Laatst online: 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Ik heb een excel sheet. dit print ik uit en vul ik in. dan laat ik de klant tekenen en voeg die toe aan mijn factuur die ik verzend.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:52
Sir_Lion schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:33:
[...]

Thanks, zal er naar kijken en uitproberen!
Ik dacht dat er ook een gratis versie van Toggl was, maar kan het niet meer zo snel vinden(staat alleen nog vermeld in de plan conparissons). Paar jaar geleden bij een klant gebruikt en dat werkte goed.

https://clockify.me/free-toggl-alternative Is een gratis alternatief van Toggl. Ze beweren dat het precies hetzelfde werkt als Toggl, maar dan gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Sir_Lion schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:21:
[...]

Dat formulier vraagt slechts het aantal uren voor die week. Niet meer, en niet minder. Zelf vind ik dat behoorlijk karig en wil ik voor mezelf een wat uitgebreider uren registratie hebben.

Ik heb even naar Toggl (denk dat dat is die je bedoeld) gekeken, en het is een betaalde service. Op zich is daar niets verkeerd aan, maar mijn werk doe ik als bijbaantje naast mijn studie. Het is dus al geen vetpot, en dan heb ik niet echt zin om te betalen voor een dergelijke service.
Ik gebruik Google agenda voor al mijn uren, zo kan je mooi aan het eind van het jaar een leuk overzicht maken van waar je je tijd aan besteed hebt.
Samen met onderstaand tooltje kan je precies zien hoeveel uren je gemaakt hebt per project.
https://google-calendar-hours.com/

De uren om te factureren aan de klant hou ik per project bij in een excel sheet.

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 18-09-2018 20:49 ]

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:31

Boy

www.byoscoop.nl

Ik gebruik https://dailytimeapp.com/ (maar is alleen voor Mac) om m'n uren overdag te registreren. Het kost 10 euro per jaar, wat ik met liefde betaal om te zorgen dat als ik 4 projecten op een dag doe, ik niet daarna nog moet schrijven in Excel hoeveel uur aan wat.

En dan exporteer ik de info daar en importeer ik het in Toggl. Werkt goed voor mij.

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

• masonverm
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11-09 10:43
Ik gebruik een app genaamd "UrenApp gratis" (android) werkt ideaal en als backup met behulp van ifttt een applet "Log your work hours in a spreadsheet on Google Drive", dit werkt op basis van gps data.

In de urenapp kan je trouwens ook het aantal afgelegde kilometers registreren, voor als dat nodig is wel zo handig.

[ Voor 22% gewijzigd door masonverm op 19-09-2018 08:32 . Reden: kleine edit ]

• miena21
Mijn boekhouding loopt via Informer.nl (tool die ik krijg via mijn boekhouder). Deze bieden ook een uren registratie mogelijkheid waarmee je ook meteen facturen kan maken. Werkt nog niet heel soepel, maar werkbaar voor nu.

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:06
Iemand een naam voor een goede BAV?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mandera
  • Laatst online: 19-09 11:51
Hiscox

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:06

• BiLLY_daKid
Ik heb via bavXL een label van Kendall Mason. Loopt via WA Hienfeld Assuradeuren, die kan je benaderen voor een offerte.

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-08 10:47
ndthien schreef op dinsdag 18 september 2018 @ 14:27:
@Sir_Lion https://keeping.nl/ gratis voor organisaties met minder dan 3 gebruikers en werkt erg goed.
Idem hier, erg tevreden over!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 17:24
Even een vraag ivm aftrekmogelijkheden en winst.

Ik zou over 2018 nog recht hebben op startersaftrek. Qua uren haal ik dit jaar net aan de 1250 facturabel dus met opleidingsuren e.d. zit dat wel goed. Echter, begin van het jaar tijd arbeidsongeschikt geweest ivm operatie en dat komt er deze maand nog en keer aan. Oftewel, de winst is niet erg hoog. En ik heb die startersaftrek liever in een jaar dat het over de hoogste IB schijf gaat. Is het verplicht om die aftrek te doen als je aan de urennorm voldoet of mag het ook later? Ik weet dat het 3 keer mag in de eerste 5 jaar, maar weet niet zeker of je vrij bent te kiezen als je aan de voorwaarden voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ja hoor, niet aanklikken is volgend jaar gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben een Software Developer gevestigd in de Belgische kempen en momenteel nog in vast dienstverband maar al enige tijd aan het overwegen om te gaan freelancen.
Omdat er in de buurt niet al te veel opties zijn en Eindhoven voor mij vlotter bereikbaar is dan Antwerpen vraag ik me af of dit een goeie optie zou zijn.

Zijn er hier die ervaring hebben met als Belg te freelancen in Nederland?
Na wat zoeken zou je blijkbaar belastingen moeten betalen in het land waar je het meeste gewerkt hebt? Wat dan als je in beide landen werkt en in het begin van het jaar niet weet waar je het meeste gaat werken.
Of kun je dan best in beide landen een ondernemingsnummer aanvragen en gewoon per klus belasting betalen waar je werkt?
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-09 16:25
Je betaald zo ver ik weet je belastingen in het land waar je gevestigd bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Hieraan zitten wat haken en ogen. Als je langdurig over de grens je geld verdient, kun je in het andere lang belastingplichtig worden. Hiervoor is specialistisch advies nodig.

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21-09 11:44
Iemand ervaring met een contract via een bedrijf in de UK en regelgeving? Ze willen eventuele disputen via Engels recht laten verlopen volgens contract, terwijl ik werk in Nederland bij een Nederlands/Duitse klant. Lijkt me dan toch dat het onder Nederlands recht zou moeten vallen omdat mijn standplaats Nederland is?

edit: Ik betaal tenslotte ook alleen belasting in Nederland.

Tevens is het contract tot 31 maart 2019, dus net 2 dagen na de Brexit...ga ervan uit dat dat wel los loopt met een overgangsfase...

[ Voor 6% gewijzigd door idef1x op 26-09-2018 11:58 ]

• t_captain
Als ondernemer staat je vrij om te kiezen. Dwingend recht zoals in het arbeidsrecht is noet van toepassing.

Ik zou absoluut rechtskeuze NL bedingen in het contract. Zeker met de aanstaande Brexit.

• idef1x
Dank voor de terugkoppeling..kan ik wat mee :)

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:22
Ga je zaken doen via een Engels bedrijf voor een opdracht in Nederland?

Ik word regelmatig lastig gevallen door recruiters uit de UK voor opdrachten in Nederland en vraag me dan altijd weer af waarom ik zaken zou willen doen met een bedrijf in de UK...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
+1.

Een tussenpartij moet meerwaarde hebben, anders is het alleen een kostenpost. Als iemand mij 20 euro duurder kan verkopen dan ik dat zelf kan, dan is hij een deel van die 20 waard.

Wat is daarvoor nodig? Klantrelatie. Om precies te zijn een stuk vertrouwen van de klant en leiderschap in de relatie. Een bemiddelaar die tegen de klant zegt: "t_captain kan die rol aan" (terwijl het inderdaad zo is, maar de klant het van mij zelf niet zo makkelijk zou aannemen).

Wat heeft een UK recruiter niet bij NL bedrijven? Klantrelaties. Die mensen werken vanuit hun callcenters in greater London en zitten echt niet met de managers van je klanten hier in NL te lunchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Ascension schreef op woensdag 26 september 2018 @ 15:00:
Ga je zaken doen via een Engels bedrijf voor een opdracht in Nederland?

Ik word regelmatig lastig gevallen door recruiters uit de UK voor opdrachten in Nederland en vraag me dan altijd weer af waarom ik zaken zou willen doen met een bedrijf in de UK...
Ik doe al zaken met ze omdat zij nu eenmaal een bepaald service contract met mijn eind klant (hun klant eigenlijk dus) hebben. Zij kunnen er in mijn geval niet tussenuit gehaald worden.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
idef1x schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:45:
[...]

Members only:
Doe eens ondernemend en praat met je eindklant. Gewoon even bellen, of beter: ga er langs. Leg uit waarom het helaas niet gelukt is de opdracht te verlengen. Wie weet willen ze dat zo graag dat ze de bemiddelaar opdragen het contract aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
RichieB schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:59:
[...]

Doe eens ondernemend en praat met je eindklant. Gewoon even bellen, of beter: ga er langs. Leg uit waarom het helaas niet gelukt is de opdracht te verlengen. Wie weet willen ze dat zo graag dat ze de bemiddelaar opdragen het contract aan te passen.
Waar lees jij dat ik dat nog niet gedaan heb? Eindklant support me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@idef1x
Members only:

[ Voor 20% gewijzigd door TucanoItaly op 28-09-2018 14:36 ]

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• idef1x
Nee nog geen andere klus, maar dat vind ik momenteel minder spannend...komt wel goed. Maar zou jij al zoeken naar een andere klus als men aangeeft de huidige te willen verlengen en het je wel bevalt bij de eindklant? Ze waren wel eens meer wat aan de late kant (tis niet de 1e verlenging van ze die ik kreeg), maar dat kwam uiteindelijk wel goed. Deze keer is het echt last minute geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Ik zou de eindklant melden dat je vanaf 1-10 niet meer komt omdat de verlenging mislukt is. Als ze graag willen dat je wel komt dan moeten ze dat even via chefke van het tussenpersoon regelen. Zeker als eerdere verleningen stilzwijgend zijn gegaan en zonder verdere aanpassingen in het contract dan vind ik het niet vreemd dat je deze keer ook geen nattigheid voelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
idef1x schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 14:25:
[...]

Omdat je aan ons vraagt of je maandag wel zal gaan werken. Dat lijkt me typisch iets dat je met de eindklant bespreekt. Zij willen je verlengen, maar de tussenpersoon accepteert jouw voorwaarden niet. Ik zou maandag wel gaan, maar dan meteen dit probleem bij de eindklant neerleggen. Afhankelijk van hoe ze reageren zou ik of aan het werk gaan (ze gaan het meteen regelen) of naar huis (heb er geen vertrouwen in dat het goed komt). Je kan je ook principieel opstellen en maandag niet gaan omdat je (inderdaad) geen contract hebt. Maar de vraag is of dat voor jou het gewenste effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

idef1x schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 14:38:
Maar zou jij al zoeken naar een andere klus als men aangeeft de huidige te willen verlengen en het je wel bevalt bij de eindklant?
Ja, want zolang er niks getekend is, is er geen sprake van een afspraak. Slechts de intentie om te verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertS
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-04 17:14
RichieB schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 20:42:
[...]

Omdat je aan ons vraagt of je maandag wel zal gaan werken. Dat lijkt me typisch iets dat je met de eindklant bespreekt. Zij willen je verlengen, maar de tussenpersoon accepteert jouw voorwaarden niet. Ik zou maandag wel gaan, maar dan meteen dit probleem bij de eindklant neerleggen. Afhankelijk van hoe ze reageren zou ik of aan het werk gaan (ze gaan het meteen regelen) of naar huis (heb er geen vertrouwen in dat het goed komt). Je kan je ook principieel opstellen en maandag niet gaan omdat je (inderdaad) geen contract hebt. Maar de vraag is of dat voor jou het gewenste effect heeft.
Dat laatste deel lijkt alleen wel meer op 'loonslaaf' dan op ondernemer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Nog een andere optie: je gaat maandag gewoon werken, en blijft gewoon lekker werken. Je blijft in onderhandeling met de tussenpersoon. Dan werk je gewoon zonder contract.

Ik heb dit meegemaakt met een collega freelancer. Die is er uiteindelijk niet uitgekomen. Stilzwijgend is er een situatie ontstaan waarin onder het oude tarief werd doorgewerkt. Onder welke voorwaarden, dat is natuurlijk niet helemaal duidelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Wat ik niet begrijp: er is sprake van onacceptabele voorwaarden zoals de GB rechtskeuze. Maar hetbis een verlenging. Waren die voorwaarden niet eerder onacceptabel?

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:38
Wat houdt je tegen om een contract met de eindklant af te sluiten? Je contract met de tussenpersoon is toch afgelopen... Deel de marge door twee, gaan beide partijen erop vooruit.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:42
pirke schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 02:01:
Wat houdt je tegen om een contract met de eindklant af te sluiten? Je contract met de tussenpersoon is toch afgelopen... Deel de marge door twee, gaan beide partijen erop vooruit.
Omdat dat zo niet werkt contractueel gezien.

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:22
pirke schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 02:01:
Een relatiebeding wellicht?

• idef1x
Members only:

• pirke
@jongetje @Ascension Dat is maar net wat je afgesproken hebt. In een eerder contract met een tussenpersoon had ik een dergelijke clausule er bij de contractonderhandelingen uit laten halen. Dan kan de eindklant nog steeds gebonden zijn door het contract met de tussenpersoon, maar ook daar is maar net de vraag wat er afgesproken is en hoe het geformuleerd staat. Door er bij voorbaat al vanuit te gaan dat dat niet kan ontneem je jezelf potentiële kansen. Niet geschoten is altijd mis, zeker in een situatie als hierboven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
https://uitspraken.rechts...2018:8253&showbutton=true

Een mooie uitspraak over het al dan niet aanhouden van (overtollige) liquide middelen in je bedrijf. Als er genoeg toekomstig risico is, is het al snel verantwoord en niet overtollig.

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

pirke schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 11:01:
Een mooie uitspraak over het al dan niet aanhouden van (overtollige) liquide middelen in je bedrijf. Als er genoeg toekomstig risico is, is het al snel verantwoord en niet overtollig.
Dus als ik het goed begrijp, hield deze ZZP'er ca. 350k op een bedrijfsrekening, waar hij geen vermogensbelasting over betaalde. Met het oog op een mogelijk slechter lopende zaak, plus een matige gezondheid, vond hij dat nodig als reserve.

En de belastingdienst vond dat het maximaal 50k mocht zijn.

Klopt dat zo'n beetje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Kortweg ja. Helaas staat er in de uitspraak geen relatie met de nettowinst over de afgelopen 10 jaar. Voor hetzelfde geld had deze ondernemer, ik dacht gelezen te hebben advocaat, een nettowinst van heel veel waardoor perspectief al anders wordt. Voor mij staat wel vast dat de belastingdienst zo veel mogelijk doet om ondernemers te pesten.
Op DasKapital stond een week of wat terug ook een mooi verhaal over een bouwvakker met een bestelbus die drie jaar bijtelling moest betalen, omdat hij met die bus naar de rechtszaak was geweest..

• Artbij
  • Laatst online: 22:54
idef1x schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 14:25:
[...]

Wat is dan je vraag?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sverzijl
BiLLY_daKid schreef op zaterdag 29 september 2018 @ 13:51:
Op DasKapital stond een week of wat terug ook een mooi verhaal over een bouwvakker met een bestelbus die drie jaar bijtelling moest betalen, omdat hij met die bus naar de rechtszaak was geweest..
Naar de rechtszaak voor een geschil over je (bijtelling van) zakelijke bestelbus, dat is dan toch gewoon een zakelijke rit?:)

Wat betreft zakelijk vermogen in eenmanszaak of op privé rekening stallen, dat maakte in 2013 (waarover deze case ging) vrij weinig uit. Of je betaalt VRH in geval van privé vermogen, of je betaalt IB over de daadwerkelijke rente die je hebt ontvangen als het op je zakelijke spaarrekening staat.
De laatste jaren is het wel een stuk(je) voordeliger geworden om het op je zakelijke spaarrekening te laten staan. Geen VRH is nu wel voordeliger.

[ Voor 33% gewijzigd door sverzijl op 29-09-2018 14:04 ]

• RichieB
Dit is toch een geheel terechte uitspraak? Bedrijfsvermogen moet een bedrijfsbestemming hebben. Bijvoorbeeld voor een investering of als werkkapitaal. Als je enige doel is het buiten de VRH te houden moet je een BV beginnen.

• BiLLY_daKid
Het probleem was juist dat die ca. 350k cash de normale jaarkosten ver te boven gaat en dus overtollig liquide. Maar je mag dus meer dan je jaarkosten als reserve houden omdat je meer risico's loopt als ondernemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
Vraag voor de mensen die bij een broodfonds aangesloten zijn, hoe zijn jullie hier aan gekomen :?
Veel broodfondsen hebben geen website, moet je aangemeld worden door iemand die al lid is en zijn regiogebonden.
Via een kennis mij aangemeld bij een broodfonds maar die zat inmiddels vol, nog een andere gevonden in de regio, via linkedin de penningmeester gevonden en een bericht gestuurd maar die reageert niet.
Hoe hebben jullie dat aangepakt :?

(AUB de nut en noodzaak van broodfonds even parkeren, is volgens recent al flink over gesproken en verschillen de meningen) :)

edit:
Tijdens mij zoektocht ook terecht gekomen op AOVXL, iemand daar ervaring mee. Volgens wat ik lees ietsje duurder dan een broodfonds maar wel betere dekking. Offerte aangevraagd, ben benieuwd :)

[ Voor 14% gewijzigd door ybos op 30-09-2018 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
AOV en broodfonds zijn twee heel verschillende dingen, die moet je niet als alternatief voor elkaar gaan zien.

Met een AOV dek je het langdurige arbeidsongeschiktheidsrisico af. Kleine kans, grote impact.

Met een broodfonds dek je een korte termijn risico af. Grote kans, kleine impact.

Dus ik snap niet waarom je naar AOVXL kijkt terwijl je een broodfonds zoekt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
pirke schreef op zondag 30 september 2018 @ 15:52:
AOV en broodfonds zijn twee heel verschillende dingen, die moet je niet als alternatief voor elkaar gaan zien.

Met een AOV dek je het langdurige arbeidsongeschiktheidsrisico af. Kleine kans, grote impact.

Met een broodfonds dek je een korte termijn risico af. Grote kans, kleine impact.

Dus ik snap niet waarom je naar AOVXL kijkt terwijl je een broodfonds zoekt...
Ben me voor beide aan het oriënteren voor de (on)mogelijkheden.

Juist door je aan te sluiten bij een broodfonds kan je voor weinig geld een lang eigen risico nemen bij de AOV waardoor het verschil in premie misschien de reservering van het broodfonds al kostendekkend maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Bij ons Broodfonds kun je binnenkomen via een bestaand lid of kennismaking tijdens een introductieavond. Wij lopen wel snel vol, maar toch ook wat verloop met overstappers ivm. verhuizingen of loondienst (dan is een bf niet meer toegestaan).

Het niet reageren heb ik ook ervaren, evenals niet welkom omdat geen referentie. Daarom zelf een fonds gestart. Ik probeer altijd binnen 2dg een reactie te sturen.

Voor mij is een bf ook korte termijn. Voor lange termijn heb ik nog niet echt een oplossing geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Korte termijn dek ik af met cash. De kans op een crisis en geen opdracht is vele malen hoger dan de kans dat ik een broodfonds nodig zou hebben. Na 180 dagen begint de AOV uit te keren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

ybos schreef op zondag 30 september 2018 @ 14:01:
Vraag voor de mensen die bij een broodfonds aangesloten zijn, hoe zijn jullie hier aan gekomen :?
Check eens CommonEasy. Ik kan je introduceren. Maar je hebt dan een relatief beperkte dekking, je moet dat vervolgens zelf uitbouwen.

[ Voor 5% gewijzigd door TucanoItaly op 30-09-2018 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
BiLLY_daKid schreef op zondag 30 september 2018 @ 17:38:
Bij ons Broodfonds kun je binnenkomen via een bestaand lid of kennismaking tijdens een introductieavond. Wij lopen wel snel vol, maar toch ook wat verloop met overstappers ivm. verhuizingen of loondienst (dan is een bf niet meer toegestaan).

Het niet reageren heb ik ook ervaren, evenals niet welkom omdat geen referentie. Daarom zelf een fonds gestart. Ik probeer altijd binnen 2dg een reactie te sturen.

Voor mij is een bf ook korte termijn. Voor lange termijn heb ik nog niet echt een oplossing geregeld.
TucanoItaly schreef op zondag 30 september 2018 @ 20:26:
[...]

Check eens CommonEasy. Ik kan je introduceren. Maar je hebt dan een relatief beperkte dekking, je moet dat vervolgens zelf uitbouwen.
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga even naar commoneasy kijken. Wacht daarnaast heel even mijn offerteaanvraag af.

@BiLLY_daKid geef me even een weekje want heb zeker interesse. Zou je me anders via pb wat info kunnen sturen (regiogebonden, verplichtingen, uitkeringshoogte e.d.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnQnl
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13-09 21:01
@ybos Ik weet niet in welke regio je woont, maar in Eindhoven start binnenkort een nieuw broodfonds. Over het algemeen is een nieuw broodfonds sowieso een handige manier om ergens "binnen te komen", aangezien je dan kan starten met een nieuwe groep. Daarvoor kan je het beste naar de informatie-avonden gaan, die op de broodfonds website staan (https://www.broodfonds.nl/nieuws/agenda). Ons broodfonds is ontstaan omdat er tijdens zo'n avond meer dan 20 mensen waren die wilde starten met een nieuw fonds.

De start van het nieuwe broodfonds in Eindhoven is 22 oktober bij Seats2Meet, aanmelden via: https://www.broodfonds.nl/nieuws/agenda/eindhoven_eo__1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaveGold
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-09 20:23
Ik heb me deze maand ingeschreven bij SharePeople: https://www.sharepeople.nl/

Voordelen:
* ook aansluiten als ZZP starter
* het geld staat niet op een geblokkeerde rekening en wat maandelijks overblijft is voor jezelf. (Niet verplicht om buffer op te bouwen).
* privacy wat ziekte betreft
* geen verplichte social meetings

Als je interesse hebt stuur me dan een bericht, dan valt er korting op inschrijving te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
SharePeople ziet er ook goed uit. Qua kosten ongeveer gelijk aan een broodfonds en CommonEasy.

Drempel lijkt ook laag voor SP, iets hoger voor CE ivm connecties. Bij BF is de drempel (toetreden en ziekmelding) het hoogste, omdat de basis een vereniging is waarbij je elkaar kent. Rationale is dat je zelf kritisch bent op arbeidsongeschiktheid als je de donateurs persoonlijk kent.

Al deze alternatieven werken op basis van fatsoen en eerlijkheid waar je bij een AOV snellet in een jurisch conflict kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

Mogelijk zoek ik een nieuwe klus. Zit liever ergens zonder tussenpersoon en gewoon via een mede-Tweaker. Is dit topic de juiste plek om daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
Nieuwe zzp'er hier. Ik dacht toch redelijk ervaren te zijn in het handelen met tussenpersonen, maar toch weer genaaid. Opdracht uit eigen netwerk werd uitgesteld, dus moest toch via een tussenpartij een klant zoeken.

Tussenpartij is afspraak niet nagekomen (uiteraard) en eind tarief is stuk hoger dan wat we hadden afgesproken (9% meer). Omdat ik afspraak eindtarief zwart op wit had staan hebben we verschil gedeeld, alleen nu blijken ze helemaal niets voor mij te doen (zit ook nog broker tussen, die het echte werk doet).

Opbouw is 79% voor mij, tussenpartij 20%, broker 1%, heb afgesproken dat tussenpartij er tussenuit gaat bij verlenging. Ik heb alleen helemaal geen overeenkomst met tussenpartij, dus wat staat mij in de weg om ze er over 3 maanden tussenuit te duwen (behalve morele bezwaren).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Tussenpartij 20%... Dat vind ik persoonlijk onacceptabel extreem hoog. Maar ieder z'n keuzes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
pirke schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:43:
Tussenpartij 20%... Dat vind ik persoonlijk onacceptabel extreem hoog. Maar ieder z'n keuzes.
I know, ik vind persoonlijk max 10%, maar ik nu al boven mijn normale tarief, dus blijkbaar wil de klant dit betalen. Ik had ook een max eindtarief afgesproken (mijn tarief + 20%) en daar is nog eens 9% opgegaan. Tussenpartij zegt gewoon, ja jij hebt toch je tarief. Nee was niet de afspraak, heb partij ook uitgelegd waarom het onzin is, maar goed ik heb geen contract met ze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:42
Heel simpel gezegd, als jij je tarief hebt dan is het toch prima. Als de eindklant graag zaken doet met die tussenpersoon/broker... Waar ik zit moet je verplicht via een tussenpersoon die 20% rekent voor IT-ers. Is vastgelegd, doe je niets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:37

ralpje

Deugpopje

jongetje schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:58:
Heel simpel gezegd, als jij je tarief hebt dan is het toch prima.
Tja, een hoger tarief voor de klant schept natuurlijk ook bepaalde verwachtingen. Als je voor je eigen gevoel dat hogere eindtarief niet kunt verantwoorden in je kennis / kunde dan kan dat natuurlijk best een dingetje zijn.

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
ralpje schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:08:
[...]

Tja, een hoger tarief voor de klant schept natuurlijk ook bepaalde verwachtingen. Als je voor je eigen gevoel dat hogere eindtarief niet kunt verantwoorden in je kennis / kunde dan kan dat natuurlijk best een dingetje zijn.
Als het goed is staat die verwachting in het contract dat je aangaat. Ik vind het persoonlijk ook niet echt een probleem wat een tussenpartij krijgt, zolang ik mijn tarief maar heb.

Maar deze discussie is al tig keer gevoerd hier, en iedereen moet dit voor zichzelf bepalen.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 10-10-2018 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

DeveloperNL schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 14:54:
[...]

I know, ik vind persoonlijk max 10%, maar ik nu al boven mijn normale tarief, dus blijkbaar wil de klant dit betalen. Ik had ook een max eindtarief afgesproken (mijn tarief + 20%) en daar is nog eens 9% opgegaan. Tussenpartij zegt gewoon, ja jij hebt toch je tarief. Nee was niet de afspraak, heb partij ook uitgelegd waarom het onzin is, maar goed ik heb geen contract met ze.
Met wie heb je dan wel het contract? Want zoals ik het nu lees is het:
jij (79%) <-> tussenpartij (20%) <-> broker (1%) <-> eindklant

Dan moet je toch wel met de tussenpartij een overeenkomst hebben lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
_Arthur schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 15:36:
[...]

Met wie heb je dan wel het contract? Want zoals ik het nu lees is het:
jij (79%) <-> tussenpartij (20%) <-> broker (1%) <-> eindklant

Dan moet je toch wel met de tussenpartij een overeenkomst hebben lijkt mij.
ik <-> broker <--> klant
tussenpartij <-> broker <-> klant

broker geeft aan dat ik geen overeenkomst/relatiebeding heb met tussenpartij en ik heb ook nergens voor getekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Je zal er toch ergens voor getekend hebben zeker? Hoe komen ze er anders tussen (ik ruik een business case)?

En 20%.. ik denk dat ik die opdracht niet zou pakken als dat de marge voor broker was. Niet over mijn rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Arthur
  • Laatst online: 22:05

_Arthur

blub

Snap er niets van; hoe komt die tussenpartij er 'tussen' en wat hebben die voor jou gedaan? Aan wie stuur je jouw factuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Waarschijnlijk heeft de tussenpartij een overeenkomst met de broker en/of eindklant en krijgen ze van hen een "kickback fee" die dus van jouw "all-in" tarief afgaat. Dat is mij ook overkomen bij mijn allereerste klus. Sindsdien vraag ik altijd vooraf of ze rechtstreeks factureren aan de eindklant en of ze nog iemand een kickback betalen. Als het antwoord niet "ja" + "nee" is haak ik af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Kickback is prima, maar wel eenmalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik moet ook recruiter worden. Met 2 slachtoffers klanten per jaar die gemiddeld 2 jaar op een opdracht zitten haal ik dan dezelfde omzet... Belachelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
TucanoItaly schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 10:52:
Mogelijk zoek ik een nieuwe klus. Zit liever ergens zonder tussenpersoon en gewoon via een mede-Tweaker. Is dit topic de juiste plek om daarvoor?
Ik wil best tussenpersoon spelen voor mijn huidige eindklant, die zijn nog op zoek. Interesse?

[ Voor 3% gewijzigd door pirke op 11-10-2018 01:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sverzijl
pirke schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 01:32:
[...]

Ik wil best tussenpersoon spelen voor mijn huidige eindklant, die zijn nog op zoek. Interesse?
En dat voor maar 19% .. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
pirke schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 01:32:
[...]

Zou je dan eerst aan mij willen factureren? Dan verdienen we er allemaal iets aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
pirke schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 01:30:
Ik moet ook recruiter worden. Met 2 slachtoffers klanten per jaar die gemiddeld 2 jaar op een opdracht zitten haal ik dan dezelfde omzet... Belachelijk.
Ik denk dat een opdracht geniddeld geen 24 maanden meer duurt, zeker na de VAR-periode zit er onmiskenbaar een daling in de gemiddelde opdrachtduur. Zes maanden is realistischer.

Dan moet zo’n bemiddelaar een pool van 4 man aan het werk houden, en elke 6 weken een match maken. Nog geen erg volle agenda dus.

Maar: de bemiddelingssector barst van het dubbele werk. Die agenda loopt vol, omdat tien bemiddelaars dezelfde match proberen te maken. Moet je ineens elke drie dagen knallen.

Probleem zou zichzelf oplossen door het aantal mensen in de tussenhandel te decimeren. Zou ook aan de inlenende kant een hoop verlichting brengen. Je wil niet weten hoeveel mensen proberen om tijd te claimen van de gemiddelde engineering teamleider/manager en vaak om niets. Koffie, kennismaken, stuk of 5 per week die allemaal een uurtje van je tijd nodig hebben nog vóórdat er een concrete kandidaat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

jadjong schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 06:51:
Zou je dan eerst aan mij willen factureren? Dan verdienen we er allemaal iets aan.
:D

Naief als ik ben, dacht ik dat ik beter af zou zijn via Tweakers.

Ik had er niet op gerekend dat die een linked list zouden introduceren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
jadjong schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 06:51:
[...]

Ja hoor, ik stuur je zo een factuur, graag binnen 30 dagen betalen :)

[ Voor 14% gewijzigd door pirke op 11-10-2018 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:55

Peetman

Tjah....

t_captain schreef op donderdag 11 oktober 2018 @ 07:50:
[...]
Probleem zou zichzelf oplossen door het aantal mensen in de tussenhandel te decimeren. Zou ook aan de inlenende kant een hoop verlichting brengen. Je wil niet weten hoeveel mensen proberen om tijd te claimen van de gemiddelde engineering teamleider/manager en vaak om niets. Koffie, kennismaken, stuk of 5 per week die allemaal een uurtje van je tijd nodig hebben nog vóórdat er een concrete kandidaat is.
Zou een goed plan zijn ja. Als ik iedere tussenpersoon zou terugbellen, mailen of een LinkedIn bericht zou sturen moet ik m'n uurtarief met 10-20% omhoog gooien om m'n omzet op peil te houden.
Pagina: 1 ... 76 ... 643 Laatste