Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snoz Lombardo
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-09 17:58
ybos schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 21:01:
[...]

Waarom hernoemen :? Je kan er ook een handelsnaam aan toevoegen.

Aan de andere kant, als je 90% omzet scoort met je nieuwe naam (zeg "B") is het een beetje stom als onder je KvK nummer altijd "A" naar boven komt met als extra handelsnaam "B".
Sterker nog, met naam A doe ik al zo'n 10 jaar niets meer. Ik heb alleen nooit de moeite genomen om het bedrijf te stoppen. Met naam B ga ik 100% van de omzet binnenhalen. Vandaar eerder hernoemen dan er een handelsnaam bij doen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Snoz Lombardo schreef op vrijdag 7 september 2018 @ 19:40:
Ik ben van plan binnen een jaar te gaan starten als freelance software developer. Ik heb nog steeds een eenmanszaak ingeschreven staan bij de KVK waar ik jaren geleden wel eens wat mee deed qua webdesign/development.
Ik twijfel of ik die weer moet afstoffen en hernoemen, of dat ik ‘m moet sluiten en een nieuwe eenmanszaak opticht voor m’n ZZP avontuur.

Hernoemen is denk ik de makkelijkste optie en de aard/werkzaamheden van het bedrijf veranderen in principe niet.

Welke voor-/nadelen zien jullie in beide opties?
Als je je opnieuw inschrijft krijg je als belastingnummer B02 ipv het B01 wat je nu hebt. Ik zou gewoon je huidige bedrijf doorzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje Banaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09 10:31
Ik wil per 1 november voor mezelf gaan beginnen als Microsoft consultant. Krijg momenteel genoeg opdrachten aangeboden, maar is uit jullie eigen ervaringen dan een goede tijd om voor jezelf te beginnen! Of is dit te ver tegen het einde van het jaar waardoor er misschien weinig nieuwe opdrachten worden uitgezet? Mijn eigen ervaring is dat in ieder geval begin januari juist moeilijk is met nieuwe opdrachten omdat dan pas plannen worden gemaakt voor nieuwe projecten en dergelijke.

Daarnaast zijn er mensen die ervaring hebben met het broodfonds voor arbeidsongeschiktheid verzekering? En heeft iemand tips voor een aansprakelijkheids verzekering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-09 10:08
Oranje Banaan schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 19:45:
Ik wil per 1 november voor mezelf gaan beginnen als Microsoft consultant. Krijg momenteel genoeg opdrachten aangeboden, maar is uit jullie eigen ervaringen dan een goede tijd om voor jezelf te beginnen! Of is dit te ver tegen het einde van het jaar waardoor er misschien weinig nieuwe opdrachten worden uitgezet? Mijn eigen ervaring is dat in ieder geval begin januari juist moeilijk is met nieuwe opdrachten omdat dan pas plannen worden gemaakt voor nieuwe projecten en dergelijke.

Daarnaast zijn er mensen die ervaring hebben met het broodfonds voor arbeidsongeschiktheid verzekering? En heeft iemand tips voor een aansprakelijkheids verzekering?
Er zullen altijd wel reden zijn om niet te beginnen toch? Gewoon doen! Je hebt dan nog 1.5 maand de tijd om een opdracht te zoeken.

Broodfonds heb ik zelf geen ervaring mee, maar ik denk dat het goed werkt als je zelf geen buffer hebt. Daarnaast is een AOV voor na die 2 jaar wat mij betreft wel een vereiste.

Je BAV AVB kan je overal wel afsluiten. Kosten ongeveer €10 per maand (ik zit nu bij de ASR)

[ Voor 0% gewijzigd door miena21 op 09-09-2018 11:39 . Reden: BAV = AVB ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:39
Mijn BAV/AVB kost 650 per jaar inc belasting. Aansprakelijkheid is 2x 1mln.

Ik zit in het bestuur van een Broodfonds. Heb er al eens wat over geroepen. Belangrijkste punten: het is een vangnet voor "korte" termijn, maximaal twee jaar. Ben je langer arbeidsongeschikt, is je business voorbij en daarmee de binding met een broodfonds. Dus je zou aanvullend een AOV kunnen nemen.
Tevens is het een vereniging waar eisen gesteld kunnen worden. Bij ons twee keer per jaar een verplichte ALV. Dit om het persoonlijke en sociale karakter te ondersteunen.
En als derde. Je legt geld opzij en bij arbeidsongeschiktheid van een lid zal iesereen bijdragen. Je ziet de afschriften op je (geblokkeerde) rekening, dus je weet exact waar je geld naar toe gaat. Dat is vaak even wennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:08
BiLLY_daKid schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 21:37:
Mijn BAV/AVB kost 650 per jaar inc belasting. Aansprakelijkheid is 2x 1mln.

Ik zit in het bestuur van een Broodfonds. Heb er al eens wat over geroepen. Belangrijkste punten: het is een vangnet voor "korte" termijn, maximaal twee jaar. Ben je langer arbeidsongeschikt, is je business voorbij en daarmee de binding met een broodfonds. Dus je zou aanvullend een AOV kunnen nemen.
Tevens is het een vereniging waar eisen gesteld kunnen worden. Bij ons twee keer per jaar een verplichte ALV. Dit om het persoonlijke en sociale karakter te ondersteunen.
En als derde. Je legt geld opzij en bij arbeidsongeschiktheid van een lid zal iesereen bijdragen. Je ziet de afschriften op je (geblokkeerde) rekening, dus je weet exact waar je geld naar toe gaat. Dat is vaak even wennen.
Kan iedereen zich hierbij aansluiten (het broodfonds waar je in het bestuur zit?). Ik zou me aansluiten bij een plaatselijk broodfonds maar beiden zitten vol.
Kan je (via pb) info toesturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Ons Broodfonds accepteert alleen nieuwe leden uit directe omgeving richting Arnhem. Vaak hebben Broodfondsen een bepaalde geografische kring, omdat het principe werkt op vertrouwen. En dat werkt het beste als je elkaar spreekwoordelijk tegen kan komen bij de lokale supermarkt.
Een eis is voor alle fondsen is minimaal een jaar zelfstandig, omdat dan bekend is hoeveel winst je bedrijf maakt. Je mag niet voor meer verzekeren dan wat je netto uit je bedrijf haalt. Je mag via pb vragen stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oranje Banaan
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07-09 10:31
Thanks voor de info wat betreft het broodfonds, had al het een ander gevonden maar meer om ervaringen met dit soort verzekeringen. Je mag toch maar maximaal 2500 euro netto uit laten keren per maand? Maar voor mij is het dus niet mogelijk nu omdat ik dus pas binnenkort ga beginnen en dus eerst een jaar moet wachten (ken wel iemand bij een lokaal broodfonds).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:52
BiLLY_daKid schreef op zaterdag 8 september 2018 @ 21:37:
verplichte ALV ? En als je niet komt opdagen word je eruit geknikkerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
@sverzijl Zo strikt ook weer niet. Maar de afspraken binnen een fonds moeten door de leden worden goedgekeurd, bijvoorbeeld het jaarplan. En dan heb je een goede opkomst nodig en daarom niet vrijblijvend. Als je alleen denkt te halen bij arbeidsongeschiktheid, gaat dit niet werken.

Zelf ga ik altijd met plezier naar zo'n avond. Hoop ondernemers met hele andere business, altijd interessant om daar mee te sparren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:38
De discussie wel of geen broodfonds is hier al zo vaak gevoerd. Als je een paar maanden zonder opdrachten kan overleven kun je ook een ziekte overbruggen tot je AOV uit gaat keren. Gewoon 1 a 2 jaaruitgaven cash aanhouden als buffer en je hebt geen broodfonds meer nodig. De meeste AOVs keren al uit na 3 tot 6 maanden vanaf 25% arbeidsongeschiktheid.

Een (beroeps)AOV is een inkomensverzekering voor 40-50 jaar. Kleine kans dat je arbeidsongeschikt wordt, maar een gigantische impact op je leven en gezin. Vergelijk het met een brandverzekering op je huis, behalve dat de AOV 10x zoveel uitkeert en de kans dat je hem nodig hebt is 100x groter dan bij je brandverzekering. Oftewel hij is 1000x nuttiger ;)

Ook als je een werkende partner hebt die genoeg verdient om alles alleen draaiende te houden is een AOV nuttig. Bij (volledige) arbeidsongeschiktheid heb je waarschijnlijk mantelzorg nodig, grote kans dat je partner dan minder gaat werken. Het laatste wat je dan wilt is financiële zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
Risico is kans maal impact. Ja, de impact van volledige arbeidsongeschiktheid is groot. Maar hoe groot is de kans daarop? En wat is het je waard om dat risico af te dekken?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Een AOV kost heel veel minder dan wat de gemiddelde tussenpersoon aan marge opstrijkt. Ik weet wel waar ik mijn geld liever aan uitgeef :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Zolang je op het moment van aanvragen helemaal fit bent en eigenlijk nooit ergens last van hebt gehad, kan je makkelijk een AOV aanvragen. Als je al een paar keer wat gehad hebt, last van de rug met fysio bezoeken en zo, wordt het een stuk moeilijker om je rug ook verzekerd te krijgen.

Als alternatief zou je wel via het UWV kunnen verzekeren als je net overstapt van werknemer naar zelfstandige, maar die verzekering is duurder en minder luxe volgens mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

pirke schreef op zondag 9 september 2018 @ 03:19:
Als je een paar maanden zonder opdrachten kan overleven kun je ook een ziekte overbruggen tot je AOV uit gaat keren. Gewoon 1 a 2 jaaruitgaven cash aanhouden als buffer en je hebt geen broodfonds meer nodig.
Mijn broodfonds kost een tientje per maand, verzekerd voor 2k per maand. ik hou minimaal een jaar aan uitgaven aan, maar een tientje is wel érg goedkoop.

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
TucanoItaly schreef op zondag 9 september 2018 @ 13:08:
[...]

Mijn broodfonds kost een tientje per maand, verzekerd voor 2k per maand. ik hou minimaal een jaar aan uitgaven aan, maar een tientje is wel érg goedkoop.
Uitgaande van redelijk universeel 5% ziekteverzuim zou je grofweg 20 weken moeten inleggen om 1 week uitgekeerd te krijgen. Dit kun je rekken door de eerste maand voor eigen rekening te nemen (meestal ben je binnen een maand wel weer op de been). Met een tientje inleg en 2k dekking ga je uit van 0,5% uitkerend ziekteverzuim. Dus of je maakt er nooit gebruik van, of het budget is dermate klein dat als er een keer iemand een uitkering nodig heeft dat de kas binnen no time leeg is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@pirke ik weet niet precies hoe het werkt. Er is sprake van een spaarpot van 24x je gewenste bedrag. Die gaat eerst op. De rest gaat via een omslag systeem. Er is dus een beperkte centrale kas.

Maar jij gaat het helemaal uitrekenen en dat is niet waarom ik er bij zit. Ik wil de gerustheid dat bijv. een ongeluk plus revalidatie van een jaar niet meteen m'n spaarpot op vreet. Ik wil meerdere lines of defense.

[ Voor 36% gewijzigd door TucanoItaly op 09-09-2018 20:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-06-2024
RichieB schreef op zondag 9 september 2018 @ 11:18:
Risico is kans maal impact. Ja, de impact van volledige arbeidsongeschiktheid is groot. Maar hoe groot is de kans daarop? En wat is het je waard om dat risico af te dekken?
In mijn nabije omgeving paar gevallen meegemaakt. Kanker, motor ongeluk, auto ongeluk, herseninfarct, jongens rond de 30 in de kracht van hun leven en topfit. Gelukkig waren ze in loondienst, maar inkomen valt toch voor een groot deel weg. Je vrouw/vriendin moet toch extra werken om dat op te vangen terwijl jij ligt te revalideren en zij eigenlijk iets anders aan haar hoofd heeft. Bij zzp is het risico nog groter omdat inkomen bijna direct stopt en je in het ergste geval nooit meer een opdracht krijgt. Dan is 25-30 jaar zonder inkomen/bijzondere bijstand toch best lang.

Ik vind het zelf niet netjes om dat risico bij mijn partner neer te leggen. Ik vind meeste verzekeringen overbodig en met een gezonde buffer kun je een ski ongeluk of burnout zonder verzekering wel rondkomen, maar echte fuck ups moet je wel doen en daar ook je tarief op afstemmen. Ik heb ook een brandverzekering, het gebeurt nooit, totdat het wel gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
DeveloperNL schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:20:
[...]
Ik vind het zelf niet netjes om dat risico bij mijn partner neer te leggen. Ik vind meeste verzekeringen overbodig en met een gezonde buffer kun je een ski ongeluk of burnout zonder verzekering wel rondkomen, maar echte fuck ups moet je wel doen en daar ook je tarief op afstemmen. Ik heb ook een brandverzekering, het gebeurt nooit, totdat het wel gebeurt.
Precies dit. Ik noem de AOV die ik heb afgesloten (Uitkering bij 25% afgekeurd op beroep na 180 dagen) dan ook liever een calamiteitenverzekering. Ik wil mijn gezin absoluut niet met zorgen belasten mocht er iets met mij gebeuren en ik kan niks meer aan inkomen inbrengen. Zo'n calamiteitenverzekering is me dan graag €1200 per jaar waard. O-)

[ Voor 3% gewijzigd door miena21 op 09-09-2018 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
miena21 schreef op zondag 9 september 2018 @ 20:45:
[...]

Precies dit. Ik noem de AOV die ik heb afgesloten (Uitkering bij 25% afgekeurd op beroep na 180 dagen) dan ook liever een calamiteitenverzekering. Ik wil mijn gezin absoluut niet met zorgen belasten mocht er iets met mij gebeuren en ik kan niks meer aan inkomen inbrengen. Zo'n calamiteitenverzekering is me dan graag €1200 per jaar waard. O-)
1200 is niet veel, zou je de overige voorwaarden ook kunnen delen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miena21
Ernemmer schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:07:
[...]
1200 is niet veel, zou je de overige voorwaarden ook kunnen delen?
Hier

Edit:

Extra info is wel nodig natuurlijk:
De vraag is namelijk hoeveel je wilt en mag verzekeren wat betreft inkomen. Bij een standaard WIA krijg je 70% van je inkomen. Ik heb nu voor mijn AOV gekozen voor 70% van mijn inkomen wat ik de afgelopen 3 jaar verdient heb (deels dus ook als niet zelfstandige). Dan kom je dus op een stuk lager inkomen uit (45K). Maar met dat inkomen moet mijn gezin zeker rond kunnen komen mocht ik minder valide zijn.

De vraag is dus hoe je je wilt blijven leven. Daarom is er bij een AOV ook een degelijk advies (hier betaal je dus ook voor €500 - €750) nodig voor het afsluiten. Het is altijd een persoonlijk advies.

[ Voor 53% gewijzigd door miena21 op 10-09-2018 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-09 06:33

Boy

www.byoscoop.nl

miena21 schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:11:
[...]

Hier

Edit:

Extra info is wel nodig natuurlijk:
De vraag is namelijk hoeveel je wilt en mag verzekeren wat betreft inkomen. Bij een standaard WIA krijg je 70% van je inkomen. Ik heb nu voor mijn AOV gekozen voor 70% van mijn inkomen wat ik de afgelopen 3 jaar verdient heb (deels dus ook als niet zelfstandige). Dan kom je dus op een stuk lager inkomen uit (45K). Maar met dat inkomen moet mijn gezin zeker rond kunnen komen mocht ik minder valide zijn.

De vraag is dus hoe je je wilt blijven leven. Daarom is er bij een AOV ook een degelijk advies (hier betaal je dus ook voor €500 - €750) nodig voor het afsluiten. Het is altijd een persoonlijk advies.
Ik betaal voor 40k verzekering zo'n 3500 en stijgt nog jaarlijks naar max 4300 per jaar geloof ik (en dan hebben ze nog een clausule toegevoegd als het komt door m'n rug, dan keren ze niet uit). 1200 is een no-brainer in dit geval

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
Boy schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:50:
[...]

Ik betaal voor 40k verzekering zo'n 3500 en stijgt nog jaarlijks naar max 4300 per jaar geloof ik (en dan hebben ze nog een clausule toegevoegd als het komt door m'n rug, dan keren ze niet uit). 1200 is een no-brainer in dit geval
Dat is wel een flink verschil ja?
Overstappen? Of zit je nog met een contract?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
is leeftijdsafhankelijk en vaak krijg je de eerste jaren ook korting.

ik begon bij Movir ook met €1000 voor 50k, maar dat zal de komende jaren doorgroeien tot uiteindelijk ergens boven de 5k geloof ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

miena21 schreef op maandag 10 september 2018 @ 09:59:
[...]

Dat is wel een flink verschil ja?
Overstappen? Of zit je nog met een contract?
Ik zal vast mogen overstappen binnenkort, maar Delta Lloyd wilde me al helemaal geen aanbod doen.

En Movir werd me aangeraden. Heb niet nog verder gekeken, ik was al maanden bezig met het afsluiten (heel gedoe, zo'n advies via ABN, aantal gesprekken, documenten leveren, invullen AOV shizzle).

Ik kan altijd eens verder kijken natuurlijk, maar nu geen tijd voor.
Leipo schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:22:

ik begon bij Movir ook met €1000 voor 50k, maar dat zal de komende jaren doorgroeien tot uiteindelijk ergens boven de 5k geloof ik
Dit is dan ook ongeveer wat ik heb

[ Voor 23% gewijzigd door Boy op 10-09-2018 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
Leipo schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:22:

Oh ja tuurlijk. Was even vergeten dat ik nog relatief jong ben.

mijn premier loopt inderaad op naar max €3700 bij 46 jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

miena21 schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:30:
[...]

Oh ja tuurlijk. Was even vergeten dat ik nog relatief jong ben.

mijn premier loopt inderaad op naar max €3700 bij 46 jaar
Ik heb de mijne afgesloten op mijn 34e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
Boy schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:40:
[...]

Ik heb de mijne afgesloten op mijn 34e
Dan is er nog weinig veranderd wat betreft premies ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Daar zit het grote verschil dus, de leeftijd, ik kon al niet echt in de buurt van die 1200 euro komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
Zo zie je maar weer. Een goede adviseur is geen overbodige luxe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

miena21 schreef op maandag 10 september 2018 @ 10:53:
[...]

Dan is er nog weinig veranderd wat betreft premies ;)
dat was trouwens 4 jaar geleden :)

Hoe bedoel je 'weinig veranderd'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
Boy schreef op maandag 10 september 2018 @ 11:58:
[...]
Hoe bedoel je 'weinig veranderd'?
Dat de premie nu rond hetzelfde bedrag zitten +/- €100 (25% beroep 180 dagen, 34 jaar oud)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

miena21 schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:31:
[...]

Dat de premie nu rond hetzelfde bedrag zitten +/- €100 (25% beroep 180 dagen, 43 jaar oud)
ow ja! Ik vergistte me, ik dacht dat jij degene was met 1200 euro in totaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16:06
miena21 schreef op maandag 10 september 2018 @ 13:31:
[...]

Dat de premie nu rond hetzelfde bedrag zitten +/- €100 (25% beroep 180 dagen, 43 jaar oud)
Premie is ook erg afhankelijk van het bedrag dat gedekt zou moeten worden.

De ene zzp-er wil 80% van zijn ZZP-omzet verzekeren, de ander gaat uit van het bedrag wat hij het laatst in loondienst had verdiend

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:48

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

En de andere zijn vaste lasten.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Wel mooi dat jullie zweren bij een AOV. Je weet dat met 25% arbeidsongeschiktheid je 25-30% van je uitkering krijgt (afhankelijk van je verzekeraar). En ja, in principe tot je 65e, of rekken ze dat al op tot 67+?

Dan kies ik liever voor mijn Broodfonds om de eerste 2 jaar te dekken en een lagere AOV voor lange termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
BiLLY_daKid schreef op maandag 10 september 2018 @ 17:31:
Wel mooi dat jullie zweren bij een AOV. Je weet dat met 25% arbeidsongeschiktheid je 25-30% van je uitkering krijgt (afhankelijk van je verzekeraar). En ja, in principe tot je 65e, of rekken ze dat al op tot 67+?

Dan kies ik liever voor mijn Broodfonds om de eerste 2 jaar te dekken en een lagere AOV voor lange termijn.
Ja dat klopt, zo werkt het nou eenmaal. 25% ongeschikt, betekent 75% nog geschikt/in staat om inkomsten te genereren. Zou wel mooi zijn dat je bij 25%, 100% uitbetaald krijgt :o

Zoals boven aangehaald: je wordt ernstig ziek en hersteld niet meer voor 100%, dan ben je blij dat je een AOV hebt afgesloten. Het gebeurt helaas te veel om mij heen die veel te jong kanker krijgen...

Maar ieder zijn keuze natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Let op met die percentages.

Stel dat je bij de aanvraag de volgende geschatte tijdsbesteding hebt opgegeven:
-30 uur consultancy
-5 uur acquisitie
-5 uur administratie
-10 uur reistijd

En je wordt afgekeurd voor je billable werkzaamheden. Als het een beetje aannemelijk is dat je nog licht administratief werknzou kunnen doen en nog kunt autorijden, ben slechts 30/50e arbeidsongeschikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Laatst online: 16:06
t_captain schreef op maandag 10 september 2018 @ 18:11:
Let op met die percentages.

Stel dat je bij de aanvraag de volgende geschatte tijdsbesteding hebt opgegeven:
-30 uur consultancy
-5 uur acquisitie
-5 uur administratie
-10 uur reistijd

En je wordt afgekeurd voor je billable werkzaamheden. Als het een beetje aannemelijk is dat je nog licht administratief werknzou kunnen doen en nog kunt autorijden, ben slechts 30/50e arbeidsongeschikt
Je moet uiteraard wel 'beroepsongeschiktheid' als dekking nemen ipv 'passende arbeid'. Want dan is lichte administratief werk niet belemmerend voor een bijna volledige uitkering

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Ook bij beroepsarbeidsongeschiktheid kunnen ze zulke fratsen uithalen. Immers: alle punten uit het lijstje zijn onderdeel van de (door jouzelf beschreven!) inhoud van jouw beroep.

Check heel goed de voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Ik kan me niet herinneren dat ik zo'n details heb moeten geven bij Movir...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• miena21
BiLLY_daKid schreef op maandag 10 september 2018 @ 17:31:

Dat is inderdaad mijn idee. Maar opzich toch niet raar dat je maar een deel vergoed krijgt als je ook nog een deel kan werken? Dat is bij de WIA niet anders natuurlijk.

Uitkering van de Amersfoortse:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Nd6i5sO.png

Maar jou aanpak vind ik erg slim. Zo wordt het meer een calamiteitenverzekering en dus betaalbaar. Maar als je al wat meer buffer hebt hoef je ook geen lid te zijn van een broodfonds.

Edit:

Bepaling van wat er binnen je werkzaamheden (bij beroeps) valt :

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PEmJAUl.png

[ Voor 6% gewijzigd door miena21 op 11-09-2018 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Ik ben dus in zee gegaan met Tentoo. Ik dacht, 25 jaar ervaring, dus alles netjes in orde. Maar het gebruikvriendelijkheid van de site vind ik matig.

En opeens kon door een fout m'n werknemer z'n eigen uren goedkeuren. Dat hebben ze opgelost, maar hij krijgt nog steeds de mail met de link erin. De link doet het bij hem alleen niet.

Nu had ik een vraag, heb ze gisterenochtend gemaild en nog steeds niets van reactie (nog niet eens een automatisch mail met melding van 'we reageren binnen x dagen' of zo).

Tot nu toe niet erg impressed en mss dat ik eens overstap.

Iemand dezelfde ervaringen?
Ook andere ervaringen bij andere partijen wat zijn de kosten daar? (hier is de commissie 6% over het bruto salaris)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
Hoe gaan jullie om met het kopen van een laptop. Ik wil graag next businessday support. Ik wil een Apple MacbookPro of iets dergelijks kopen , maar je hebt vaak voor ZZP alleen consumenten support ( zelf wegbrengen en 5 tot 10 werkdagen wachten of helpdesk support). Ik ga nu denk ik maar voor Dell XPS 15 met 3 jaar onsite support.

Kopen jullie gewoon een consumenten laptop en als het te lang duurt koop je dan gewoon een nieuwe of is er nog een alternatief. Ik wil wel graag snel verder kunnen werken als laptop valt, stuk gaat of als ik een glas water er over heen gooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

DeveloperNL schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:21:
Hoe gaan jullie om met het kopen van een laptop. Ik wil graag next businessday support. Ik wil een Apple MacbookPro of iets dergelijks kopen , maar je hebt vaak voor ZZP alleen consumenten support ( zelf wegbrengen en 5 tot 10 werkdagen wachten of helpdesk support). Ik ga nu denk ik maar voor Dell XPS 15 met 3 jaar onsite support.

Kopen jullie gewoon een consumenten laptop en als het te lang duurt koop je dan gewoon een nieuwe of is er nog een alternatief. Ik wil wel graag snel verder kunnen werken als laptop valt, stuk gaat of als ik een glas water er over heen gooi.
AppleCare erbij nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:42
DeveloperNL schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:21:

Bij de meeste klanten heb ik al apparatuur van de klant zelf en ligt mijn eigen laptop in de kast. Ik zou persoonlijk niet iets verzekeren als je er zuinig mee omgaat. Als ie dan door eigen schuld kapot gaat koop je een nieuwe, bedrijfsrisico. En anders kun je tijdens garantie vast wel ergens een laptop lenen voor 1 a 2 weken (al was mijn HP Envy in ongeveer 2 weken weer terug en mijn Dell in een week met consumenten support).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeveloperNL
@Tylen Ik heb niet zoveel vertrouwen in AppleCare. Heb wat collega's gehad die niet zo heel netjes geholpen werden en van kastje naar muurtje werden gestuurd. Daarnaast vind ik 3600 euro voor laptop + applecare wel gortig met beperkte garanties. Ik kan nergens vinden hoe lang het duurt voordat Apple een vervangende laptop stuurt.
jongetje schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:35:
[...]

Bij de meeste klanten heb ik al apparatuur van de klant zelf en ligt mijn eigen laptop in de kast. Ik zou persoonlijk niet iets verzekeren als je er zuinig mee omgaat. Als ie dan door eigen schuld kapot gaat koop je een nieuwe, bedrijfsrisico. En anders kun je tijdens garantie vast wel ergens een laptop lenen voor 1 a 2 weken (al was mijn HP Envy in ongeveer 2 weken weer terug en mijn Dell in een week met consumenten support).
Mijn klant zegt geen dev laptop te leveren, alleen een laptop voor administratie. Ik heb zelf geen oude laptop. Ik ben zelf wel netjes op apparaten, maar als ik een foutief apparaat heb, kan het als consument best lang duren. Ik ga niet 10 vakantiedagen nemen omdat een coolblue/bol/mediamarkt rustig het aan het uitzoeken wat het probleem is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:42
DeveloperNL schreef op dinsdag 11 september 2018 @ 15:53:
Mijn klant zegt geen dev laptop te leveren, alleen een laptop voor administratie. Ik heb zelf geen oude laptop. Ik ben zelf wel netjes op apparaten, maar als ik een foutief apparaat heb, kan het als consument best lang duren. Ik ga niet 10 vakantiedagen nemen omdat een coolblue/bol/mediamarkt rustig het aan het uitzoeken wat het probleem is.
De vraag is in hoeverre je dit allemaal wilt verzekeren. Je bent alsnog minimaal een dag die laptop kwijt als het meezit. Of er moet net een nieuw moederbord komen wat niet op voorraad is en duurt het nog een dag langer. Neem dan je verlies en koop een nieuwe laptop mocht ie onverhoopts kapot gaan (wat is het risico?) en je kunt direct verder. Die dingen liggen bij de mediamarkt, coolblue e.d. gewoon op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:22
Ik heb AppleCare op m'n Macbook maar dat geeft helaas niet dezelfde support als op m'n iPhone. Bij de iPhone krijg ik advanced replacement en heb ik de volgende werkdag een nieuwe in huis. Bij de Macbook mag je 'm alsnog inleveren en wachten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Je zou als ''verzekering'' ook gewoon kunnen zorgen dat je iets op de plank hebt liggen. In de V&A staan best leuke dingetjes voor minder dan 500 euro.

En anders van Apple de enterprise service nemen, die heeft wel next business day.
https://www.apple.com/support/enterprise/onsite.html

[ Voor 31% gewijzigd door Ernemmer op 12-09-2018 08:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
Ik vind de tip van @jongetje ook een goede. Zorg dat je een nieuwe laptop snel kan inspoelen, maak goede backups, en je koopt een nieuwe wanneer nodig. Die kosten zou je, in geval van nood moeten kunnen dragen.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Ik heb sowieso vaker de gedachte gehad om een 2e systeem aan te schaffen. Ik heb nu een Macbook, maar wellicht dat een iMac erbij handig is. Dan hoef ik ook niet iedere keer m'n laptop weer uit de tas te pakken thuis en neer te zetten, maar heb ik gewoon een vaste werkplek en een mobiele werkplek als ik bij klanten langsga.

Natuurlijk wel voor zorgen dat ik dan altijd alles netjes gecommit en pushed heb naar m'n repo.

Misschien is een iMac ook krachtiger en krijg ik meer gedaan tov m'n Macbook...dat weet ik nog niet eigenlijk...

Of misschien een Mac Mini...

• miena21
Boy schreef op woensdag 12 september 2018 @ 10:15:
Ik heb sowieso vaker de gedachte gehad om een 2e systeem aan te schaffen. Ik heb nu een Macbook, maar wellicht dat een iMac erbij handig is. Dan hoef ik ook niet iedere keer m'n laptop weer uit de tas te pakken thuis en neer te zetten, maar heb ik gewoon een vaste werkplek en een mobiele werkplek als ik bij klanten langsga.

Natuurlijk wel voor zorgen dat ik dan altijd alles netjes gecommit en pushed heb naar m'n repo.

Misschien is een iMac ook krachtiger en krijg ik meer gedaan tov m'n Macbook...dat weet ik nog niet eigenlijk...

Of misschien een Mac Mini...
Zo heb ik mijn setup ook. Een laptop voor onderweg en thuis een desktop waar ik thuis op werk.
Enige nadeel is dat sommige klanten eisen dat je hun laptop gebruikt of dat repo's achter VPN zitten etc etc.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

miena21 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:38:
[...]

Zo heb ik mijn setup ook. Een laptop voor onderweg en thuis een desktop waar ik thuis op werk.
Enige nadeel is dat sommige klanten eisen dat je hun laptop gebruikt of dat repo's achter VPN zitten etc etc.
Kan ik me voorstellen. Tot nu toe heb ik alleen klanten gehad die willen dat ik m'n eigen apparatuur gebruik. Ik werk ook voornamelijk vanuit thuis voor 4 a 5 verschillende projecten tegenlijk. Veel te veel en de partijen kennen elkaar niet dus het is nogal druk switchen constant. Vaste dagen inplannen voor klanten is niet altijd handig, aangezien de prio van de ene naar de andere wel eens wordt verlegd.

maar geen idee waarom ik dit verhaal nu tik... :)

• miena21
Boy schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:40:
[...]

Kan ik me voorstellen. Tot nu toe heb ik alleen klanten gehad die willen dat ik m'n eigen apparatuur gebruik. Ik werk ook voornamelijk vanuit thuis voor 4 a 5 verschillende projecten tegenlijk. Veel te veel en de partijen kennen elkaar niet dus het is nogal druk switchen constant. Vaste dagen inplannen voor klanten is niet altijd handig, aangezien de prio van de ene naar de andere wel eens wordt verlegd.

Wel on-topic maar toch een soort off-topic ;-)

Klinkt in ieder geval als een stress situatie waar je snel fouten kan maken.

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

miena21 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:42:
[...]

Wel on-topic maar toch een soort off-topic ;-)

Klinkt in ieder geval als een stress situatie waar je snel fouten kan maken.
Qua fouten valt het iegenlijk wel mee, maar denk wel dat ik stress ervaar...

ik heb
- 2 klanten waar ik tegen uurtarief voor werk, dit zijn m'n inkomsten;
- 1 bedrijf waar ik wat aandelen in heb, al 4 jaar en hoop dat het nog goed winst gaat maken, maar zoveel tijd in geduwd dat ik committed ben. Maar de inkomsten uit dit bedrijf zijn zeer minimaal;
- een VOF waar ik een eigen product in aanbied samen met iemand. Heeft veel tijd gekost en heeft wat aandacht nodig, maar qua tijd valt het wat tegen. Het begint wel wat te lopen

Daarnaast heb ik nog een app in de Play Store die aandacht nodig heeft, omdat hij het momenteel niet doet en ik zo'n 14k gebruikers heb die zitten te wachten. En dan wil ik ook nog studie doen naar andere programmeeromgevingen / platformen, maar ja ... tijd...

soms denk ik idd dat ik wat keuzes moet gaan maken en dingen moet laten wegvallen, maar eigenlijk wil ik liever groeien en samen met iemand(en) gaan werken. Maar dat soort mensen zijn moeilijk te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Boy schreef op woensdag 12 september 2018 @ 11:40:
[...]

Zo heb ik het ook een tijdje gedaan, maar nu doe ik maximaal 3 projecten tegelijk, anders ga ik echt dingen door elkaar halen en stressen over deadlines en zo.
Hier nu ook weer met een studie begonnen dus bij afronding van 1 van de drie projecten zal het nog maar 2 projecten en studie worden.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 12-09-2018 12:25 ]

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Ernemmer schreef op woensdag 12 september 2018 @ 12:23:
[...]

Zo heb ik het ook een tijdje gedaan, maar nu doe ik maximaal 3 projecten tegelijk, anders ga ik echt dingen door elkaar halen en stressen over deadlines en zo.
Hier nu ook weer met een studie begonnen dus bij afronding van 1 van de drie projecten zal het nog maar 2 projecten en studie worden.
Ja, dat is beter.

Het is ook niet zo dat ik expres dingen zoek, maar het loopt nou eenmaal zo.

Het is dan ook dat ik bij die 2 klanten meerdere projecten doe qua app-development. Maar daar kan ik dan binnen die klant prio laten bepalen waar aan gewerkt wordt natuurlijk...

• DeveloperNL
Ernemmer schreef op woensdag 12 september 2018 @ 08:34:
Je zou als ''verzekering'' ook gewoon kunnen zorgen dat je iets op de plank hebt liggen. In de V&A staan best leuke dingetjes voor minder dan 500 euro.

En anders van Apple de enterprise service nemen, die heeft wel next business day.
https://www.apple.com/support/enterprise/onsite.html
Apple Enterprise is voor grote bedrijven toch? Niet voor een zzp'er. Ik ga voor een Dell XPS 15 met 3 jaar bussines support. Stuk goedkoper met betere specs (zit toch alleen in Windows omgeving). Mis ook wel een touchscreen en die kan ik bij Apple niet krijgen :'(

[ Voor 0% gewijzigd door DeveloperNL op 12-09-2018 23:50 . Reden: typo ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Geen idee of Applecare Enterprise alleen voor grote bedrijven is.

De Dell is een goede keuze, vergeet niet de Accidental damage verzekering er bij te nemen, die is maar 60 euro voor 3 jaar.

[ Voor 19% gewijzigd door Ernemmer op 13-09-2018 08:22 ]

• funkeey
  • Laatst online: 10:33
Enige tijd ben ik aan het orienteren of ZZP iets is wat ik wil gaan doen. Bij een van de afweging komt ook een keer het financieel aspect aan bod. Hier ben ik echter enorm aan het stoeien met het financiele plaatje.

Ik probeer inzichtelijk te krijgen doormiddel van berekening wat er grofweg overblijft onder de streep. Nu ben ik een heel eind. Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer met betrekking tot een stukje pensioenopbouw en hoe en of je vakantiegeld meerekent in zoiets.

Zoekend naar een passend uurtarief om toch financieel niet onder te doen aan mijn huidige loondienst maar wel zo min mogelijk te werken.

Ben benieuwd hoe andere hier mee omgaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DeveloperNL
Ik heb deze site gebruikt:

https://www.ikwordzzper.n...len/uurtarief-calculator/

Je kunt hier een beetje mee spelen. Je vult aantal uren in hoeveel je wilt/kunt werken en andere variabelen.

Voorbeeld:
Gewenste jaarinkomen (bruto)
75000
Opbouw buffer (bruto)
8000
Premie oudedagsvoorziening per jaar
5000
AOV premie per jaar
4000
Bedrijfskosten
12000 (laptop, licentie, auto, administratie, cursus).
Totaal benodigde omzet
€ 104000

Werkbare dagen
260
Feestdagen
4
Studiedagen per jaar
3
Vakantiedagen per jaar
30
Arbeidsongeschikt/ziektedagen per jaar
3
Overige niet declarabele dagen per jaar
20
Subtotaal dagen 200
Totaal uur per jaar declarabel 1600
Benodigd uurtarief (Excl. BTW) € 65

1600 uur is 10 maanden per jaar werken + 2 dagen per maand vrij, dus redelijk defensief ingezet.

Gemiddelde zzp it'er heeft 55 euro per uur nodig x 1500 uur om een goede boterham, pensioen en kosten er uit te halen. Alles daaronder is loondienst beter.

Als je je uurtarief heel grofweg wil berekenen is je huidige bruto jaarsalaris x 2 gedeeld door het aantal declarabele uren per jaar dat je wilt/kunt werken, om comfortabel te kunnen leven.

Voorbeeld:
50000 * 2 / 1550 = 64,50 euro per uur benodigd

Op deze website zie je wat voor bedrag het dan netto wordt:
https://www.berekenhet.nl/ondernemen/uurtarief-zzp-er.html

[ Voor 4% gewijzigd door DeveloperNL op 13-09-2018 17:46 ]

• n3z
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08:50

n3z

Ook ik zal vanaf 1 november beginnen als ZZP'er! Direct contract voor een half jaartje.

De urennorm zal ik hoogstwaarschijnlijk niet halen. Dan maar volgend jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:52
Als je vanaf november begint heb je nog in totaal 1464 uren. Moet lukken toch :)

• BiLLY_daKid
@jogaa Een fulltime werkmaand is ongeveer 180u. Beetje extra als je wat losse klusjes en afspraken hebt.
Hoe ga jij die 1400u vullen 😂

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DeveloperNL
BiLLY_daKid schreef op donderdag 13 september 2018 @ 18:00:
@jogaa Een fulltime werkmaand is ongeveer 180u. Beetje extra als je wat losse klusjes en afspraken hebt.
Hoe ga jij die 1400u vullen 😂
Hij bedoelt dat er 24 uur in een dag zitten :) Er zijn 61 dagen in november en december
24 * 61 = 1464. Beetje flexibel zijn als zzp'er :)

• funkeey
DeveloperNL schreef op donderdag 13 september 2018 @ 17:43:
Ik heb deze site gebruikt:

Je kunt hier een beetje mee spelen. Je vult aantal uren in hoeveel je wilt/kunt werken en andere variabelen.

Voorbeeld:
Gewenste jaarinkomen (bruto)
75000
Opbouw buffer (bruto)
8000
Premie oudedagsvoorziening per jaar
5000
AOV premie per jaar
4000
Bedrijfskosten
12000 (laptop, licentie, auto, administratie, cursus).
Totaal benodigde omzet
€ 104000

Werkbare dagen
260
Feestdagen
4
Studiedagen per jaar
3
Vakantiedagen per jaar
30
Arbeidsongeschikt/ziektedagen per jaar
3
Overige niet declarabele dagen per jaar
20
Subtotaal dagen 200
Totaal uur per jaar declarabel 1600
Benodigd uurtarief (Excl. BTW) € 65

1600 uur is 10 maanden per jaar werken + 2 dagen per maand vrij, dus redelijk defensief ingezet.

Gemiddelde zzp it'er heeft 55 euro per uur nodig x 1500 uur om een goede boterham, pensioen en kosten er uit te halen. Alles daaronder is loondienst beter.

Als je je uurtarief heel grofweg wil berekenen is je huidige bruto jaarsalaris x 2 gedeeld door het aantal declarabele uren per jaar dat je wilt/kunt werken, om comfortabel te kunnen leven.

Voorbeeld:
50000 * 2 / 1550 = 64,50 euro per uur benodigd

Op deze website zie je wat voor bedrag het dan netto wordt:
https://www.berekenhet.nl/ondernemen/uurtarief-zzp-er.html
Handige site, heb er ook regelmatig naar gekeken, maar wat ik nog niet helemaal begrijp is dat de premie AOV, inleg pensioen etc allemaal voor het belastbaar inkomen al afgetrokken zijn. Hiermee krijg je natuurlijk een hele andere berekening.

Dit zijn toch helemaal geen aftrekposten of zit ik er nou naast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Het zijn aftrekposten in box 1.

• BiLLY_daKid
Hoewel je ook de AOV en pensioen niet zou kunnen aftrekken (moet je na de aangifte wel bevestiging vragen), want dan is je toekomstige uitkering onbelast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
In het algemeen is bruto/bruto gunstiger. Je spreidt je inkomen over de jaren, en eventueel naar een lager tarief (uitkering na AOW-gerechtigde leeftijd).

• funkeey
Toch wel, de verwarring onstond denk ik bij het feit dat het kan maar niet hoeft.

Begrijp alleen de verschillen nog niet helemaal. Ik zou denken dat bruto/bruto gunstiger is. Maar zitten er limieten aan je aftrek?

• t_captain
Pensioenvoorzieningen hebben strikte limieten. Jaar- en reserveringsruimte, of FOR (ook gemaximeerd).

Inkomensverzekeringen hebben geen limiet.

• Senza221
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 13:50
Hoi,

Na 4 jaar vast in dienst gewerkt te hebben denk ik dat voor mij de tijd aangebroken is om verder te kijken wat er nog meer voor leuks te doen is op deze wereld.
Nu kwam freelancen voorbij maar vraag ik mij af hoe haalbaar dit is als 'junior/medior' met 4 jaar werkervaring, zijn er meer mensen die dit doen met deze hoeveelheid werkervaring?

Op het moment werkzaam als Unix & Storage engineer, dit is iets wat ik dan ook graag doe en graag door wil zetten.
Bruto jaarinkomen ligt op dit moment rond de 40k, gezien ik er ook op vooruit mag gaan als ik ga freelancen wil ik dit rond de 60k zien.

Middels deze calculator:

Met de volgende informatie:
inkomen:
60000
Buffer
8000
Oudedag:
3000
AOV:
3000
Bedrijfskosten:
15000

Studiedagen:
5
Vakantiedagen:
40 (Is veel, maar dat heb ik nu ook. :))
Arbeidsongeschikt:
5
Niet declarabele dagen:
10

Administratie / Acquisitie lijken mij prima haalbaar in het weekend.

Dan kom ik uit op een uurtarief van 57. Voor het gemak even af te ronden naar 60.

Hoe haalbaar is het om ~1568 declarabele uren per jaar te maken en hoe haalbaar is het tarief van 60 euro als startende 'junior/medior freelance Unix/Storage Engineer'?

• Tylen

Tylen

Wat vangt je werkgever nu per uur voor jou?

• Senza221
Hoe bedoel je dat?

• t_captain
Ik denk dat de vraag uitgaat dat je indetachering / consuktancy zou werken.

• Senza221
Ah, Nee. Niet werkzaam in de detachering / consultancy.
Vast in dienst bij een multinational.

• Tylen

Tylen

Ah ok. Nouja €60,- lijkt mij wat weinig voor storage engineer.

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
15 duizen euro bedrijfskosten? Koop je iedere maand een nieuwe laptop? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

@Senza221 Uurtarief is de absolute bodem als je via een tussenpersoon zit. Anders 15-20 euro er bij. Met dat uurtarief ben ik ook begonnen, maar ik zou elk half jaar daar 2,50 bovenop doen. Ook al heb je een klus. Totdat je op de, zeg, 75 zit met een tussenpersoon. Of 90 bij een klus die je zelf regelt. Anderen zitten hier misschien hoger of lager, maar dat is wat ik aanhoud.

• BiLLY_daKid
@jadjong ik haal de 15k kosten ook wel.
Leaseauto plus benzine 12k, OV traject 2k, abbo's 750, boekhouder 1,2k...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Senza221
En hoe zit het met declarabele uren?
Lees regelmatig dat een beginnende ondernemer ongeveer 50% van z'n uren kan declareren en dat de rest opgaat aan andere zaken.. Is dat iets dat voornamelijk opgaat aan ondernemers in andere sectoren?
Lijkt mij toch dat je als IT'er al snel een klus van 3/6/12 maand te pakken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Senza221 schreef op zondag 16 september 2018 @ 13:43:
Lees regelmatig dat een beginnende ondernemer ongeveer 50% van z'n uren kan declareren en dat de rest opgaat aan andere zaken.. Is dat iets dat voornamelijk opgaat aan ondernemers in andere sectoren?
Lijkt mij toch dat je als IT'er al snel een klus van 3/6/12 maand te pakken hebt.
In de it ben je gewoon 36 of 40 uur per week declarabel. Die 50% is bijna andere sectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Senza221 schreef op zondag 16 september 2018 @ 13:43:
Dat is meer van toepassing op starters die vanaf 0 ergens beginnen en hoge (ontwikkel)kosten hebben. Een IT'er of loodgieter die uit loondienst gaat omdat het gras daar buiten behoorlijk groener is zal direct werk hebben via zijn oude werkgever of een goede kennis. Je hebt natuurlijk wat (zelf)studie die tijd kan kosten maar men huurt je in op basis van reslutaten uit het verleden, niet vanwege een product wat nog van de grond moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Laatst online: 20:31
Ik heb ongeveer 1% ondeclarabele uren. En qua kosten zit ik op 2k per jaar, als ik onzuinig doe.

Klussen op fietsafstand, laptop/werkplek van de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

418O2 schreef op zondag 16 september 2018 @ 16:24:
Ik heb ongeveer 1% ondeclarabele uren. En qua kosten zit ik op 2k per jaar, als ik onzuinig doe.

Aov, aansprakelijkheidsverzekeringen, pensioen, etc? Heb je allemaal niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Tylen schreef op zondag 16 september 2018 @ 16:49:
[...]

Aov, aansprakelijkheidsverzekeringen, pensioen, etc? Heb je allemaal niet?
Oja, aansprakelijkheid wel. Pensioen en AOV niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen

Tylen

Tja dan kan je het goedkoop maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
Tylen schreef op zondag 16 september 2018 @ 16:52:
Tja dan kan je het goedkoop maken.
Pensioen doe ik vanaf volgend jaar. AOV vind ik het niet waard

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:52
AOV is een privé uitgave

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
418O2 schreef op zondag 16 september 2018 @ 16:24:

Te weinig kosten is waarschijnlijk niet goed, laptop van de opdrachtgever ook niet. Er kan dan de indruk bestaan dat je te weinig ondernemer bent, ivm. schijnzelfstandigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik ben 15% niet declarabel, ook wel reistijd genoemd. Na de verhuizing zal ik gemiddeld nog maar 6% niet declarabel zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeveloperNL
[b]Senza221 schreef op zaterdag 15 september 2018 @ 13:44:
Hoe haalbaar is het om ~1568 declarabele uren per jaar te maken en hoe haalbaar is het tarief van 60 euro als startende 'junior/medior freelance Unix/Storage Engineer'?
Hoeveel uren maak je nu per jaar en hoeveel wil je er werken? Ik heb in loondienst altijd boven de 1750 uur (had meestal 25 dagen vakantie in een jaar en in sommige weken 45+ uur) gewerkt, Als zzp wil ik naar 1600-1650 uur. Ik denk dat de uren best haalbaar zijn, tarief kan ik niet over oordelen. De andere vraag die je jezelf moet stellen, kan ik deze uren bij mij in de buurt halen of zijn er genoeg leuke opdrachten in de buurt.

Soms heb ik het idee bij andere ZZP'ers dat het ze niet het uitmaakt hoe ver ze moeten rijden of wat voor opdracht ze doen, terwijl ik juist ben begonnen met freelancen om geen stomme opdrachten meer te doen of naar de andere kant van het land om daar een opdrachtje te doen, zoals ik nog wel in de detachering deed.
Ik kijk veel kritischer naar mijn klanten, dan mijn werkgever deed.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:20
Als je weinig bedrijfskosten hebt ga je gewoon te weinig uit eten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
DeveloperNL schreef op zondag 16 september 2018 @ 21:49:
[...]

Hoeveel uren maak je nu per jaar en hoeveel wil je er werken? Ik heb in loondienst altijd boven de 1750 uur (had meestal 25 dagen vakantie in een jaar en in sommige weken 45+ uur) gewerkt, Als zzp wil ik naar 1600-1650 uur. Ik denk dat de uren best haalbaar zijn, tarief kan ik niet over oordelen. De andere vraag die je jezelf moet stellen, kan ik deze uren bij mij in de buurt halen of zijn er genoeg leuke opdrachten in de buurt.

Soms heb ik het idee bij andere ZZP'ers dat het ze niet het uitmaakt hoe ver ze moeten rijden of wat voor opdracht ze doen, terwijl ik juist ben begonnen met freelancen om geen stomme opdrachten meer te doen of naar de andere kant van het land om daar een opdrachtje te doen, zoals ik nog wel in de detachering deed.
Ik kijk veel kritischer naar mijn klanten, dan mijn werkgever deed.
Ik heb sowieso het idee dat veel ZZP'ers zelfstandig zijn voor het geld ipv voor de vrijheid. Natuurlijk geen slecht idee als je vervroegd met pensioen wilt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:50
Ik zat vorig jaar rond de 1850 uur. Dit jaar denk ik dat ik de 1900 wel aantik. Dat zijn direct aan de klant te factureren uren overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
Kwistnix schreef op maandag 17 september 2018 @ 08:49:
Ik zat vorig jaar rond de 1850 uur. Dit jaar denk ik dat ik de 1900 wel aantik. Dat zijn direct aan de klant te factureren uren overigens.
je houdt dus niet van vrij?

Gemiddeld 36.5 uur per week gewerkt dat is knap gedaan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwistnix
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:50
Ik neem inderdaad niet veel vrij en werk sowieso 40u per week. Dit jaar nog geen vakantie genomen in tegenstelling tot vorig jaar. Maar ik ga er binnenkort nog wel een weekje van tussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-09 01:02
miena21 schreef op maandag 17 september 2018 @ 08:52:
[...]

je houdt dus niet van vrij?

Gemiddeld 36.5 uur per week gewerkt dat is knap gedaan...
Het gaat niet om declarabele uren maar alles wat je besteed voor je werk. Dus ook je cursussen en zelfstudie.

Normaal in loondienst telt dit niet mee want dat is persoonlijke ontwikkeling wat je in je eigen tijd doet. Als ZZP-er is dit een investering in jezelf. Natuurlijk moet dit geen cursus pottenbakken zijn als je in de IT zit.
edit. ik lees eroverheen

Ik ga dit jaar net aan mijn urennorm halen. Al doe moet ik daar wel een beetje mijn best voor doen aangezien ik halverwege juli ben gestart.

[ Voor 6% gewijzigd door com2,1ghz op 17-09-2018 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miena21
com2,1ghz schreef op maandag 17 september 2018 @ 08:55:
[...]

Het gaat niet om declarabele uren maar alles wat je besteed voor je werk. Dus ook je cursussen en zelfstudie. edit. ik lees eroverheen

Normaal in loondienst telt dit niet mee want dat is persoonlijke ontwikkeling wat je in je eigen tijd doet. Als ZZP-er is dit een investering in jezelf. Natuurlijk moet dit geen cursus pottenbakken zijn als je in de IT zit.

Ik ga dit jaar net aan mijn urennorm halen. Al doe moet ik daar wel een beetje mijn best voor doen aangezien ik halverwege juli ben gestart.
Klopt dan kom je ver boven de 1900 wat mij betreft bij een vol jaar. Maar desbetreffende persoon had het over zijn declarabele uren. Zie zijn post.
Pagina: 1 ... 75 ... 643 Laatste