Enerzijds heb je de zzp'er die om zijn eigen redenen graag op die manier wil werken. En anderzijds heb je de wet en regelgeving die daar iets over zegt. Nu is er dus een groep die omdat o.a. handhaving uitbleef toch als zzp'er aan de slag konden gaan. Daar zijn allemaal redenen en motieven aan te koppelen.PlasticPimple schreef op donderdag 8 oktober 2026 @ 14:13:
[...]
Vrij beroep is geen optie voor de meeste IT'ers hier.
Ik bedoelde de opmerking ook enigszins anders. Er zijn straks misschien mensen die niet meer als zelfstandige kwalificeren en die dat nu wel zijn. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, maar er is blijkbaar wel een markt voor dit soort flexibel werk.
Ik vraag me af of deze markt nog wel goed bediend kan worden, of dat je dan tegen allerlei beperkingen in het arbeidsrecht aanloopt. Denk aan een projectleider wiens opdracht drie keer verlengd wordt, omdat de omvang van een project verkeerd ingeschat is. Zo iemand heeft dan ineens een vast contract, terwijl niemand daar op zit te wachten.
Punt van kritiek op de wet is dus dat men te veel in isolatie naar één onderwerp kijkt (zelfstandigen), terwijl het een breder arbeidsmarktvraagstuk is.
Daar kan je wat van vinden. Ik vind het persoonlijk behoorlijk krom dat je wel in loondienst/gedetacheerd bijvoorbeeld je werk mag doen maar dan voor bepaalde beroepen niet zelfstandig.
Verder, het probleem is volgens mij dat de groep schijnzelfstandigen best groot is en iedereen in die groep die zal natuurlijk vanuit eigen belang roepen dat ze dat niet zijn of vul een andere niet relevante reden in. Waarom het voor hun wel oke is maar voor de ander niet. Dat lees je ook terug in dit topic. Ineens werd er onderscheidt gemaakt tussen bepaalde sectoren, functies of tarieven. En steeds in het voordeel van de schijnzelfstandige die het roept. En zodra iemand iets zegt dat ze niet zint dan wordt het rage bait genoemd of wordt er op de persoon gespeeld.
< dit stukje webruimte is te huur >