Als dit er echt door komt dan ga ik waarschijnlijk weg uit Nederland en de EU. Ik meen dit echt. We maken onze hele economie stuk - de hele filosofie van Europa lijkt wel equality of outcome en niet equality of opportunity.RichieB schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 09:12:
De Volkskrant opent vandaag met een voorbeschouwing over het nieuwe voorstel van de zelfstandigenwet dat vandaag wordt gepresenteerd. Interssant detail hierin is dat als onderdeel van de toets wordt genoemd:
[...]
Van Aartsen schijnt dit eerder ook in een podcast te hebben gezegd.
Daar zijn we mooi klaar mee dan. Ik werk voornamelijk aan/in complexe IT omgevingen om daar grote veranderingen/verbeteringen/vernieuwing te doen. Die duren langer dan 2 jaar. Die zullen de opdrachtgevers nu dan als resultaat verplichting moeten gaan inkopen. En dan om de 9 maanden roeleren van uitvoerder ofzo?
Zelfs als je nog twee trainingen doet, het gaat waarschijnlijk niet eens over die drie opdrachtgevers, maar de bedrijven stimuleren om geen freelancers aan te nemen edoch werknemers, want dat vind de politiek beter.
Dit is onverenigbaar met de ondernemingsvrijheid die het EU-Handvest en de interne markt waarborgen. (artikel 16) https://eur-lex.europa.eu...TXT/PDF/?uri=CELEX:12007P
Gelukkig nog in consultatie maar ik zou toch wel oproepen om hier als je lid bent van een politieke partij om dit aan te kaarten en ook de Tweede Kamerleden te schrijven die hierover gaan.
Agentic Boekhouden voor prima prijs: goldmary.eu. || finebutwhy.com || FSD is geweldig