• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:36
RichieB schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 09:12:
De Volkskrant opent vandaag met een voorbeschouwing over het nieuwe voorstel van de zelfstandigenwet dat vandaag wordt gepresenteerd. Interssant detail hierin is dat als onderdeel van de toets wordt genoemd:

[...]

Van Aartsen schijnt dit eerder ook in een podcast te hebben gezegd.

Daar zijn we mooi klaar mee dan. Ik werk voornamelijk aan/in complexe IT omgevingen om daar grote veranderingen/verbeteringen/vernieuwing te doen. Die duren langer dan 2 jaar. Die zullen de opdrachtgevers nu dan als resultaat verplichting moeten gaan inkopen. En dan om de 9 maanden roeleren van uitvoerder ofzo? 8)7
Als dit er echt door komt dan ga ik waarschijnlijk weg uit Nederland en de EU. Ik meen dit echt. We maken onze hele economie stuk - de hele filosofie van Europa lijkt wel equality of outcome en niet equality of opportunity.

Zelfs als je nog twee trainingen doet, het gaat waarschijnlijk niet eens over die drie opdrachtgevers, maar de bedrijven stimuleren om geen freelancers aan te nemen edoch werknemers, want dat vind de politiek beter.

Dit is onverenigbaar met de ondernemingsvrijheid die het EU-Handvest en de interne markt waarborgen. (artikel 16) https://eur-lex.europa.eu...TXT/PDF/?uri=CELEX:12007P

Gelukkig nog in consultatie maar ik zou toch wel oproepen om hier als je lid bent van een politieke partij om dit aan te kaarten en ook de Tweede Kamerleden te schrijven die hierover gaan.

:(

Agentic Boekhouden voor prima prijs: goldmary.eu. || finebutwhy.com || FSD is geweldig

• esdeboer
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Het voorstel staat op https://www.internetconsultatie.nl/verduidelijkingzelfstandigenwet/b1

Vooral de Memorie van toelichting die je daar kan downloaden geeft meer duidelijkheid over de toepassing.

bv over de drie werkgevers:
Het criterium is een hard criterium. Het gaat hierbij om het totaal aantal opdrachtgevers in het afgelopen kalenderjaar en het lopende jaar. Dit betekent dat over deze periode wordt beoordeeld hoeveel opdrachtgevers de werkende heeft gehad. Zijn dit er drie of meer, dan is aan het criterium voldaan. Zijn dit er minder dan drie dan is niet aan het criterium voldaan (daarmee wordt dan automatisch niet aan de zelfstandigentoets voldaan). Heeft bijvoorbeeld een zelfstandige in het lopende jaar slechts één opdrachtgever gehad, maar in het voorgaande kalenderjaar twee andere opdrachtgevers, dan voldoet hij aan het criterium. Hierbij geldt wel dat het – gelet op de bedoeling van dit criterium - moet gaan om volwaardige opdrachtgevers en opdrachten. De situatie waarin een zelfstandige in feite één opdrachtgever heeft, maar om te voldoen aan dit criterium (op papier) nog twee opdrachten doet van zeer kleine omvang voor twee opdrachtgevers, valt volgens de regering niet onder dit criterium, omdat daarmee de zelfstandige niet aantoont daadwerkelijk zelfstandig en ondernemend te werken, en onafhankelijk te zijn van één dominante opdrachtgever. In welke situaties er sprake is van volwaardige opdrachten en in welke situaties niet, is op voorhand niet vast te leggen, omdat dit onder meer afhangt van de situatie van de desbetreffende werkende.

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 21:40
Deze versie is strenger en explicieter. Duidelijker dus. Echter niet per se leuker voor een ieder maar die hint had Aartsen al eerder gegeven...

• Zinloos1
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:26
Daar gaan we weer, het blijft mij toch altijd onduidelijk hoe dit nu zit voor consultancy werkzaamheden. Eindklanten zijn anders, maar het werk wordt verricht samen met en gefactureerd aan hetzelfde consultancybureau dat de klus uitvoert voor de eindklant. Ik ben nu zelf bezig om in te stappen als aandeelhouder bij een consultancy club, maar zal dan straks met mijn bv nog steeds mijn gemaakte dagen factureren aan één consultancybureau waar ik dan mede-eigenaar van ben. De vraag is dan wat is het criterium "opdrachtgever", de tussenpartij of de eindklant?

Edit: Ik zie dat dit een vraag is die in de sessie verduidelijkt zal worden:
"4) Werken voor/via derde partijen (intermediairs)
a.
Hoe kijkt u aan tegen de wijze waarop het werken voor/via derde partijen (intermediairs) meetelt voor het criterium in de zelfstandigentoets op grond waarvan een werkende 3 opdrachtgevers in het afgelopen kalenderjaar en lopende jaar moet hebben?"

[ Voor 30% gewijzigd door Zinloos1 op 01-10-2026 10:26 ]

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:33

page404

Website says no

RichieB schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 09:46:
@page404 Reken maar dat opdrachtgevers en zeker de intermediars hiervan bewijs willen zien voordat je wordt ingehuurd.
als ik dan lees wat er in de consultatie staat is dat niet haalbaar. het gaat over vorig jaar en het lopende jaar waar ze naar kijken. dus ik heb in 2025 1 opdrachtgever gehad, dan MOET ik er dit jaar 2. dan zegt opdrachtgever 2 in februari 2026: je hebt maar 1 opdracht het afgelopen jaar, ik moet jou niet? :? en dan haal ik toch een opdracht binnen in maart, die loopt tot oktober, en dan MOET ik een derde, significante (lekker vage term ook!) opdracht in die laatste 3 maanden vinden. Ongeacht of ik ziek wordt of geen werk kan vinden, of besluit 3 maanden door europa te reizen, want anders was ik in retrospectief de afgelopen 2 jaar toch geen ondernemer 8)7 en dus ELK jaar dezelfde discussie. wat een fokking kafka, echt bullshit. opdrachten kies en laat je omdat ze passen bij wat er in de markt beschikbaar is, of ik er nog werk te doen heb en of ik mag blijven. niet omdat de belastingdienst wil dat ik door een hoepeltje spring. We zijn zó de weg kwijt in dit land!

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:36
esdeboer schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 10:06:
Het voorstel staat op https://www.internetconsultatie.nl/verduidelijkingzelfstandigenwet/b1

Vooral de Memorie van toelichting die je daar kan downloaden geeft meer duidelijkheid over de toepassing.

bv over de drie werkgevers:

[...]
Bedankt voor het delen. Ik ga in ieder geval reageren. Ik wil toch echt wel aangeven dat dit wel echt gevaarlijk begint te worden voor veel mensen in dit topic en dat we toch echt wel hier heel hard in moeten gaan - anders zitten we straks weer in loondienst en ik denk dat weinig mensen daar zin in hebben.

Agentic Boekhouden voor prima prijs: goldmary.eu. || finebutwhy.com || FSD is geweldig

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
page404 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 09:26:
[...]

simpel, doe af en toe wat werk voor een mede-ondernemer, stuur een factuurtje naar elkaar. heb je zo 4 opdrachtgevers in een jaar, waarvan 1 grote ;)

Er zullen wel allerlei regeltjes omheen komen met "maximaal 40% omzet uit een klant" of zo, maar mensen, hoe gaan we dit organiseren en hoe gaan ze dit handhaven? de verantwoording komt ook veel meer bij de zzp-er want een opdrachtgever kan dit niet van je eisen.
Het criterium is een hard criterium. Het gaat hierbij om het totaal aantal opdrachtgevers in het afgelopen kalenderjaar en het lopende jaar. Dit betekent dat over deze periode wordt beoordeeld hoeveel opdrachtgevers de werkende heeft gehad. Zijn dit er drie of meer, dan is aan het criterium voldaan. Zijn dit er minder dan drie dan is niet aan het criterium voldaan (daarmee wordt dan automatisch niet aan de zelfstandigentoets voldaan). Heeft bijvoorbeeld een zelfstandige in het lopende jaar slechts één opdrachtgever gehad, maar in het voorgaande kalenderjaar twee andere opdrachtgevers, dan voldoet hij aan het criterium. Hierbij geldt wel dat het – gelet op de bedoeling van dit criterium - moet gaan om volwaardige opdrachtgevers en opdrachten. De situatie waarin een zelfstandige in feite één opdrachtgever heeft, maar om te voldoen aan dit criterium (op papier) nog twee opdrachten doet van zeer kleine omvang voor twee opdrachtgevers, valt volgens de regering niet onder dit criterium, omdat daarmee de zelfstandige niet aantoont daadwerkelijk zelfstandig en ondernemend te werken, en onafhankelijk te zijn van één dominante opdrachtgever.
In welke situaties er sprake is van volwaardige opdrachten en in welke situaties niet, is op voorhand niet vast te leggen, omdat dit onder meer afhangt van de situatie van de desbetreffende werkende.

EU DNS: 86.54.11.100

• page404

page404

Website says no

eeeh ja, daar had ik verderop al op gereageerd :)

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:05
Naast mijn 1-2-3 jaar durende consultancy implementaties verkoop ik ook niche software aan particulieren. Dus dit jaar zit ik al op 15 klanten :D

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:42
fry77 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 13:03:
Naast mijn 1-2-3 jaar durende consultancy implementaties verkoop ik ook niche software aan particulieren. Dus dit jaar zit ik al op 15 klanten :D
Uit interesse, wat voor niche heb je voor particulieren?

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:37
Ik mis vooral weer welk probleem dit moet oplossen voor de zzp'er die dikke facturen stuurt... Wat kan het de overheid nou schelen dat ik afhankelijk ben van één klant? Als ik in zes maanden tijd drie keer modaal factureer, is die afhankelijkheid een lachertje en een non-issue. Koppel de regels nou eens aan probleemgroepen, in plaats van die irritante one-size-fits-all aanpak.

• Sandburd
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Kan heeft er ook een artikel over gemaakt. Ik denk dat dit "drie opdrachtgevers eis" een hele hoop mensen gaat nekken. En bij sommige opdracht typen niet echt haalbaar is (denk bijvoorbeeld meelopen met implementatie trajecten)

Anyway we zullen het weer mee gaan maken, de trein blijft voor mijn gevoel toch "Zoveel mogelijk mensen in loondienst, want we missen belastinginkomsten" /s

Linkje: https://bieb.knab.nl/ondernemen/zelfstandigenwet-2025-wat-betekent-het-voor-jou-als-zzper

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:10
Ecological schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 10:01:
[...]

Als dit er echt door komt dan ga ik waarschijnlijk weg uit Nederland en de EU. Ik meen dit echt. We maken onze hele economie stuk - de hele filosofie van Europa lijkt wel equality of outcome en niet equality of opportunity.

Zelfs als je nog twee trainingen doet, het gaat waarschijnlijk niet eens over die drie opdrachtgevers, maar de bedrijven stimuleren om geen freelancers aan te nemen edoch werknemers, want dat vind de politiek beter.

Dit is onverenigbaar met de ondernemingsvrijheid die het EU-Handvest en de interne markt waarborgen. (artikel 16) https://eur-lex.europa.eu...TXT/PDF/?uri=CELEX:12007P

Gelukkig nog in consultatie maar ik zou toch wel oproepen om hier als je lid bent van een politieke partij om dit aan te kaarten en ook de Tweede Kamerleden te schrijven die hierover gaan.

:(
Dit, zou nou niemand kunnen voorstellen dat we met het onteigenen van ons zuurverdiende spaargeld door alle belastingregels én alles kapot reguleren we het helemaal af gaan leggen tegen China (de VS neem ik niet eens serieus op dat vlak).

Wij worden straks een derde wereld land omdat alle techniek en innovatie naar het buitenland vertrokken is, de maakindustrie kapot is, en de vermogende ondernemer Europa verlaten heeft.

discogs

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:42
Faust1946 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:07:
Ik mis vooral weer welk probleem dit moet oplossen voor de zzp'er die dikke facturen stuurt... Wat kan het de overheid nou schelen dat ik afhankelijk ben van één klant? Als ik in zes maanden tijd drie keer modaal factureer, is die afhankelijkheid een lachertje en een non-issue. Koppel de regels nou eens aan probleemgroepen, in plaats van die irritante one-size-fits-all aanpak.
Zonder het te willen verdedigen kan ik me 1 use case voorstellen waar dit wat toevoegt: namelijk maatschappelijke dingen als de zorg. Daar is/was sprake van een uitstroom van vast personeel die dan vrolijk als ZZP'er exact hetzelfde deed als daarvoor. Maar dan met veel hogere kosten voor de zorginstelling.

Ik kan me voorstellen dat je dat als politiek onwenselijk vindt, en dan een manier zoekt om daar iets aan te kunnen doen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:10
Freeaqingme schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:42:
[...]

Zonder het te willen verdedigen kan ik me 1 use case voorstellen waar dit wat toevoegt: namelijk maatschappelijke dingen als de zorg. Daar is/was sprake van een uitstroom van vast personeel die dan vrolijk als ZZP'er exact hetzelfde deed als daarvoor. Maar dan met veel hogere kosten voor de zorginstelling.

Ik kan me voorstellen dat je dat als politiek onwenselijk vindt, en dan een manier zoekt om daar iets aan te kunnen doen.
Ik ben het volledig met je eens, echter dan leg je een sectorspecifieke maatregel op i.p.v. dit gedrocht.

discogs

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:21
loewie1984 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:36:
[...]

Dit, zou nou niemand kunnen voorstellen dat we met het onteigenen van ons zuurverdiende spaargeld door alle belastingregels én alles kapot reguleren we het helemaal af gaan leggen tegen China (de VS neem ik niet eens serieus op dat vlak).

Wij worden straks een derde wereld land omdat alle techniek en innovatie naar het buitenland vertrokken is, de maakindustrie kapot is, en de vermogende ondernemer Europa verlaten heeft.
Dat heeft weinig meer ZZP'ers te maken die jarenlang bij 1 opdrachtgever zitten. Of mijn rol als project en implementatie manager nu door een ZZP'er, gedetacheerde in loondienst of een medewerker in loondienst wordt uitgevoerd zorgt echt niet voor verschil in innovatie. In het ergste geval gaan die mensen ipv zzp'er naar loondienst. En dan doen ze exact hetzelfde maar krijgen alleen een andere salarisstrook. En dat is voor de meeste ZZP'ers ook de motivatie geweest. En een klein aantal zal het echt doen voor vrijheid maar die zitten niet 2 tot 10 jaar bij 1 opdrachtgever, dat zie ik meer bij vakmensen ik de bouw die voor specifieke klussen worden ingehuurd (meubelmakers, kunstenaars, trappenbekleders, tuinmannen, etc. ).

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:50
Het doel van een internetconsultatie is juist om feedback te geven vanuit de doelgroep/burger. D.w.z. het is nog geen definitieve wetgeving!

Dat kan dus hier:
https://internetconsultatie.nl/verduidelijkingzelfstandigenwet/reageren

Ik heb de wet nog niet doorgenomen, alleen wat ik uit dit topic verneem ga ik wel reageren op het deel van de drie (3) opdrachtgevers. Zoals @page404 aangeeft is dit tamelijk absurd gezien het geschetste scenario.

• page404

page404

Website says no

jongetje schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 15:37:
[...]

Dat heeft weinig meer ZZP'ers te maken die jarenlang bij 1 opdrachtgever zitten. Of mijn rol als project en implementatie manager nu door een ZZP'er, gedetacheerde in loondienst of een medewerker in loondienst wordt uitgevoerd zorgt echt niet voor verschil in innovatie. In het ergste geval gaan die mensen ipv zzp'er naar loondienst. En dan doen ze exact hetzelfde maar krijgen alleen een andere salarisstrook. En dat is voor de meeste ZZP'ers ook de motivatie geweest. En een klein aantal zal het echt doen voor vrijheid maar die zitten niet 2 tot 10 jaar bij 1 opdrachtgever, dat zie ik meer bij vakmensen ik de bouw die voor specifieke klussen worden ingehuurd (meubelmakers, kunstenaars, trappenbekleders, tuinmannen, etc. ).
Het argument "ze doen het voor het geld" is natuurlijk niet relevant. Gaat straks de staat een verhoor inclusief leugendetector doen om te checken of we wel met de juiste ondernemersintenties langdurig op een opdracht zit? Ik vind er ook wel wat van als je 6 jaar bij dezelfde opdrachtgever zit maar we zijn blijkbaar ook niet in staat vast te stellen wat wel een redelijke termijn is (en zeker niet voor deze heterogene groep). Als de schilder bij mij 2 maanden bezig is dan is dat vreemd, maar 2 jaar op een complex transformatieproces is misschien niet zo gek.

Ik zal heel eerlijk zijn dat geld zeker een motivator is, en dat werd ook wel duidelijk toen ik de afgelopen periode heb geprobeerd een baan te zoeken en zag dat ik tot 60% minder verdiende daar. Maar in de basis hou ik van de vrijheid en de andere voordelen van ondernemerschap (zoals: geen concurrentiebeding, geen voortgangsgesprekken, geen vakantiedagen tellen etc) en die ervaar ik ook als ik 2 jaar bij dezelfde klant zit hoor.

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16:55
[...]

Ja, al is het dan maar weer de vraag of regulering daar de oplossing is. Mensen die gaan ZZP'en hebben bijvoorbeeld meer controle over hun rooster dan de vaste werknemers. Misschien kun je dan beter naar cao-afspraken rondom roostering, beloning, etc. kijken, zodat het aantrekkelijker wordt om werknemer te blijven. Dat heeft waarschijnlijk ook voordelen voor de kwaliteit van zorg.

Voor ICT'ers zal hetzelfde gelden. Als ZZP'en te aantrekkelijk wordt, dan zullen de werkgevers ook een streepje gas moeten bijgeven als ze wel graag (goede) mensen in dienst willen houden.

• MacDennis76
Sandburd schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:36:
Anyway we zullen het weer mee gaan maken, de trein blijft voor mijn gevoel toch "Zoveel mogelijk mensen in loondienst, want we missen belastinginkomsten" /s
Zou het?
https://www.zipconomy.nl/...t-druk-op-welvaartsstaat/

https://www.rijksfinancien.nl/miljoenennota/2015#d16e1897

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:54

Crazy D

I think we should take a look.

loewie1984 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 14:36:
En jij denkt dat het vooral zzp'ers zijn die innovatie verzorgen? De meesten doen gewoon wat ze al jarenlang in loondienst deden, alleen tegen betere beloning. En de "vrijheid" is vooral kunnen posten dat je die zinloze beoordelingsgesprekken zat bent, en je 35 dagen vakantie kunt nemen (maar dat niet doet en liever 2100 uur per jaar werkt).

En al die vermogende ondernemers die Europa verlaten? Laat me niet lachen. Die paar echte rijken die naar een 'ver land' verhuizen heb je niet veel handen voor nodig om te tellen. En "al die anderen". Bij bosjes... not.

Ik vind de regels zoals ze worden voorgesteld redelijk krom, maar vooral omdat als het een tussenpartij (detacheerder) die hetzelfde doet allemaal prima is, maar als je als zelfstandige jaren bij 1 klant zit dat een probleem is. Van beiden vind ik trouwens wel wat, maar dat maakt niet uit. Het is krom dat daar verschil in zit. ZZP'er niet 2 jaar bij 1 klant? Dan via een detacheerder ook niet... Maar ja, bij een detacheerder worden de diverse loonheffingen betaald en dus "is er geen probleem". Dat is waar het steeds op neerkomt.

Exact expert nodig?

• Faust1946
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:37
[...]

Ik kan me nog veel meer use-cases voorstellen, maar dat was niet mijn punt. Bij het maken van de wetgeving is men de koppeling met het probleem kwijtgeraakt. Als men de verschillende groepen nou eens zorgvuldig splitst en daar passende wetgeving op loslaat, zijn er volgens mij heel veel misstanden de wereld uit en kan men ook echt gas geven op de uitvoering.

• Gikanus
  • Registratie: Oktober 2026
  • Laatst online: 19:25
Eerlijk is eerlijk, met al die eindeloze regeltjes en administratieve rompslom begint een vaste baan bij een groot industrieel bedrijf me steeds meer te trekken. Dan ben je tenminste af van die jaarlijkse stress of je wel aan al die vage eisen voldoet.

• MacDennis76
Faust1946 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 17:35:
[...]
Als men de verschillende groepen nou eens zorgvuldig splitst en daar passende wetgeving op loslaat, zijn er volgens mij heel veel misstanden de wereld uit en kan men ook echt gas geven op de uitvoering.
In de 1e versie van de Zelfstandigenwet werd nog gesproken over een toets omtrent sectoraal rechtsvermoeden. Dat betrof de mogelijkheid tot toepassen sector specifieke criteria omtrent de toetsing van de arbeidsrelatie. Maar in de actuele versie is deze mogelijkheid in zijn geheel verdwenen.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:49
RichieB schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 09:46:
@page404 Reken maar dat opdrachtgevers en zeker de intermediars hiervan bewijs willen zien voordat je wordt ingehuurd.
En dan wordt't net zo lollig als met die wet TTA.

Om onder TTA toe te kunnen treden moet je kunnen bewijzen een goede werkgever te zijn en je verplichtingen na te komen... maar hoe doe je dat als je net wilt starten? Zo ook dus met een startende ZZP-er :D Heeft u drie klanten in twee jaar gehad? Nou, ik ben net een half jaar bezig! :D Tja.

Liege, liege, liegebeest!

• MacDennis76
Liegebeest schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:46:
[...]

En dan wordt't net zo lollig als met die wet TTA.

Om onder TTA toe te kunnen treden moet je kunnen bewijzen een goede werkgever te zijn en je verplichtingen na te komen... maar hoe doe je dat als je net wilt starten? Zo ook dus met een startende ZZP-er :D Heeft u drie klanten in twee jaar gehad? Nou, ik ben net een half jaar bezig! :D Tja.
Uit de toelichting ..
Werkenden die als zelfstandige
willen werken kunnen ervoor zorgen dat er sprake is van meerdere opdrachten. Dat geldt ook voor startende zelfstandigen of zelfstandigen die – om wat voor reden dan ook – na enige tijd niet als zelfstandige te hebben gewerkt weer opnieuw aan de slag gaan.

Weliswaar kunnen zij op het
moment dat zij hun onderneming (her)starten nog niet voldoen aan dit criterium, maar er is
handelingsperspectief. Als zij op korte termijn drie opdrachtgevers verwerven, voldoen ze immers wel.
Tsja, succes gewenst in de huidige markt ..

• Montifaud
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:28
Dit hele zooitje van een "wetsvoorstel" moet eerst nog door de 2e slaapkamer en daarna nog door de 1e kibbelkamer. Dus uiteindelijk zal het allemaal wel meevallen, net zoals met die belastingwet die er nu moet komen.

Ik wacht het allemaal even af want het kan nog alle kanten op. En dan moet die wet ook nog in werking treden over een paar jaar.

In de tussentijd verandert er dus niks en daar maak ik me meer zorgen over.

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:32

Matis

Rubber Rocket

MacDennis76 schreef op donderdag 1 oktober 2026 @ 20:53:
Tsja, succes gewenst in de huidige markt ..
Ik ben daar een jaar geleden al mee begonnen. Toen werd ik door velen voor gek verklaard: "het zal allemaal wel niet zo'n vaart lopen." Zowel door opdrachtgevers (die mij het liefst fulltime hadden) als mede freelancers.

Momenteel zit ik er wat dat betreft warmpjes bij. 2 opdrachtgevers parallel (40/60) en nog wat klusjes tussendoor. Afgelopen 12 maanden 5 opdrachtgevers. Ondertussen ook mijn eigen product in de markt gezet en daarnaast sponsor ik diverse verenigingen en stichtingen in ons dorp.

Ik zie de ondernemerscheck graag tegemoet.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Pagina: 1 ... 677 678 Laatste