• RonaldHeirbaut
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:16
Je biezen pakken is een keuze. Die keuze maakten mensen in Syrië, Oekraïne en Afrika ook door hun biezen te pakken en hierheen te komen. Die keuze maakten Nederlanders na de oorlog ook door "massaal" te vertrekken naar de VS, Canada en Australië. Is het ergens anders dan beter? Voor sommigen wel.

Je kan er ook voor kiezen om hier te blijven en je schouders eronder te zetten. Samen iets maken van deze maatschappij. Daarom werk ik ook liever voor €150,- per uur dan voor €50,-. Zo kan ik meer weggeven aan mensen om me heen die het meer nodig hebben. Niet dat ik het per se gewoon weggeef, maar door lokaal te kopen en niet bij Temu/Ali/etc. Mijn doodshemd heeft geen zakken. Wat moet ik met veel geld op de bank?

Dat de overheid er soms een teringzooi van maakt, dat vind ik ook. Maar is het nou echt zo hondsberoerd??! Ik zie niet zo snel een land waar het beter is dan hier.

Nee, mijn grootste ergenis in dit land zit meer in hufterig gedrag van landgenoten dan bij de overheid. Weggedrag, mensen die je niet eens meer gedag terugzeggen op straat, geen geduld hebben. Maar ook bij ons ZZP-ers; zo vaak Rupsje Nooitgenoeg; het tarief is altijd te laag en de belastingdruk te hoog.

• init6
  • Registratie: Mei 2012
  • Niet online
Crazy D schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:29:
[...]

En toch behoren de meeste mensen in dit topic (en we praten tenslotte in dit topic) nog steeds in de groep die RUIM boven modaal verdienen. Vindt je dat echt heel erg veel recht hebt om te klagen? Of vind je het vooral vervelend dat die 100 euro nog "maar" 85 euro waard is, want dan moet je toch een ski-vakantie laten schieten? Krokodillentranen heet dat volgens mij. "We" vinden in NL toch dat de mensen die het meeste verdienen de zwaarste lasten moeten dragen?

In iets algemenere zin, ben ik het wel met je eens dat de belastingdruk stijgt. Maar hey, dan hadden "we" maar op een andere partij moeten stemmen. Zo werkt democratie toch?
Waar je aan voorbij gaat is dat die 85 euro niet dezelfde waarde heeft als een paar jaar geleden. die 85 koopt nu een stuk minder, word een stuk meer belast en heeft een stuk minder aftrekposten dan voorheen.

Dat "we" vinden dat de sterksten de zwaarste lasten moeten dragen betekend niet dat we daardoor oneindig deze kunnen plukken. Er is op een gegeven moment dat het genoeg is. Default is nu de insteek: Dan gooien we de belasting maar wat omhoog, in plaats van te gaan leven naar je budget als overheid.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
init6 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:48:
[...]

Waar je aan voorbij gaat is dat die 85 euro niet dezelfde waarde heeft als een paar jaar geleden. die 85 koopt nu een stuk minder, word een stuk meer belast en heeft een stuk minder aftrekposten dan voorheen.

Dat "we" vinden dat de sterksten de zwaarste lasten moeten dragen betekend niet dat we daardoor oneindig deze kunnen plukken. Er is op een gegeven moment dat het genoeg is. Default is nu de insteek: Dan gooien we de belasting maar wat omhoog, in plaats van te gaan leven naar je budget als overheid.
Leven naar je budget betekent dat ze nee moeten gaan zeggen tegen een aantal zaken. Alleen wordt er geen nee geaccepteerd en zit je dus nog steeds met het probleem.

De ZZP markt wordt al jaren vakkundig gesloopt, in 2005 was een minimumtarief voor een ontwikkelaar al 65 euro, ik kan mij niet voorstellen dat er nu (20 jaar later) mensen voor 85 aan de gang gaan :X

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:46
Wolly schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:54:
[...]

Leven naar je budget betekent dat ze nee moeten gaan zeggen tegen een aantal zaken. Alleen wordt er geen nee geaccepteerd en zit je dus nog steeds met het probleem.

De ZZP markt wordt al jaren vakkundig gesloopt, in 2005 was een minimumtarief voor een ontwikkelaar al 65 euro, ik kan mij niet voorstellen dat er nu (20 jaar later) mensen voor 85 aan de gang gaan :X
Och. Die zijn er. Een concurrent van mij schrijft nog steeds voor 2,5 eurocent per woord. De kwaliteit is er ook naar en ik verdien veel meer dan dat, maar ik vroeg me wel af hoe hij dan leeft.

Het antwoord: hij is zzp’er en zijn vrouw werkt in loondienst. Hij is dus vooral afhankelijk van zijn vrouw. Pensioen? Wat is dat? :?

Ondertussen bouw ik wel gewoon pensioen op. Dat lijkt me ook zeker niet overbodig. Maar mede daardoor is mijn tarief wel veel hoger. Hoe kun je nou leven van - laten we zeggen - 1200 euro in de maand? Dan kun je net zo goed de bijstand in gaan. Ondertussen mag ik ermee concurreren en mag ik telkens uitleggen waarom klanten toch voor mij moeten kiezen en dat je van een kleine omzet en nog kleinere winst niet kunt leven. Zeker niet als zzp’en het enige is wat je doet.

• init6
  • Niet online
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:33:

Dat de overheid er soms een teringzooi van maakt, dat vind ik ook. Maar is het nou echt zo hondsberoerd??! Ik zie niet zo snel een land waar het beter is dan hier.
Singapore:
- Progressief systeem dat oploopt tot 24% belasting
- Geen vermogensbelasting op aandelen en vastgoed
- geen lijkenpikkersbelasting
- expats hoeven niet mee te betalen aan het pensioenstelsel

Verder een land wat veel rijkdom en een veilige omgeving kan geven en een diverse samenleving heeft. Een land wat vooruit en niet achteruit gaat.

• RonaldHeirbaut
init6 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:05:
[...]

Singapore:

Verder een land wat veel rijkdom en een veilige omgeving kan geven en een diverse samenleving heeft. Een land wat vooruit en niet achteruit gaat.
Singapore kent de doodstraf.
Singapore is het op 2 na dichtstbevolkte land ter wereld.

Voor mij een NO-GO.

• MacDennis76
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:19
[...]
Och, die zijn er legio. Een paar jaar geleden werd dat bijvoorbeeld het nieuwe standaard (verlaagde) tarief voor een 'reguliere' software ontwikkelaar bij een groot bank. En men slikte het als zoete koek. Helaas zie ik actueel de tarieven onder druk staan, er is dan ook veel aanbod in de pool met opdrachtnemers.

• RonaldHeirbaut
[...]
Default is nu de insteek: Dan gooien we de belasting maar wat omhoog, in plaats van te gaan leven naar je budget als overheid.
Je kan ook kijken naar wat je aan het budgeteren bent. Het is een wirwar van regels en toeslagen. Kap met al die achterlijke regels, schrap onzinnige wetten en regels en kom met een belastingherzieningsplan. Vereenvoudig het 10x en dan heb je ook minder geld (lees: ambtenaren en automatisering) nodig.

Kom met een behoorlijk inkomstenbelastingplan en schrap de loonbelasting. Ik snap werkelijk niet waarom die twee apart bestaan. Maar ik ben ook geen fiscalist; slechts een "domme boer".

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 18:46
Zullen we het partijprogramma van Lijst Heirbaut elders bespreken en weer teruggaan naar het zzp-verhaal? Of zeg ik nu iets geks? :+

• Kid Buu
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:15

Kid Buu

Huh, Pietje?

init6 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:05:
[...]

Singapore:

Mocht je het serieus overwegen, hier is een topic waar mensen het overwegen en/of de stap al hebben gemaakt: Het Emigratie Topic

"It was bad enough seeing the demon this close up. Far worse . . . it saw me. As weak and near death as the thing was, it recognized a living human a few inches away. Very slowly, it raised its missile hand."

• init6
  • Niet online
[...]

Je kan al beginnen met het ambtenaren apparaat drastisch gaan verminderen, het aantal woordvoerders wat we nu alleen al hebben en meer van dat soort bullshit banen. Alleen al de WOO wet die ze nu willen schrappen zou je ipv het huidige systeem kunnen inrichten in een klassificatie systeem waarin alle informatie allemaal openbaar is tenzij het als een staatsgeheim beoordeeld wordt. Namen van Ambtenaren kan je per default anonymiseren.

En zo zijn er nog 1000den regels die echt zo veel overhead veroorzaken en het systeem op slot zetten.

Een aantal andere dingen moeten ook voor gekozen worden zoals je zegt: Als je kiest voor vluchtelingen die economisch niets toevoegen in enorme aantallen hier toe te laten, dan zal je tegen je bestaande bevolking moeten zeggen: We kiezen voor een barmhartige asielopvang waardoor jij minder gezondheid zorg gaat krijgen, want dat kunnen we niet meer betalen. Als je de keuze maakt om de gaskraan in Groningen dicht te gooien en je daardoor miljarden minder inkomsten krijgt, dat je dan de keuze maakt om je belastingen op energie naar 50% gooit waardoor je bevolking een stuk armer wordt. Dat zijn allemaal keuzes die gemaakt zijn waardoor bepaalde dingen niet meer kunnen, maar niet open en eerlijk gecommuniceert worden nu.

Ik zie de tarieven van 85 toch echt voorbij komen, heb er 2 in mijn netwerk zitten die het toch maar gedaan hebben.

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:20

Crazy D

I think we should take a look.

[...]

Maar laat jij er een keertje uit eten in de week voor schieten? Moet je eind van de maand droog brood eten? Lopen je kinderen in afgetrapte kleren omdat je geen geld hebt voor kleren die heel zijn (ok verkeerd voorbeeld want tegenwoordig telt een broek pas mee als die zo vol scheuren zit dat wij 'm 30 jaar geleden weg zouden gooien :+ ). Je snapt waar ik heen wil. Dus uitgerekend in _dit_ topic klagen vind ik uitermate sneu. Een heel deel van de bevolking leeft van week naar week, hier wordt soms besproken hoe we het beste het geld in de BV kunnen laten zitten zodat je 2 jaar eerder kunt stoppen met werken... Niet het jjuiste topic om in te klagen wat mij betreft.

De overheid kan geen nee zeggen. Simpelweg omdat diverse taken die betaald worden vanuit onze belastingcenten, geen taken die je even neer kunt liggen. Ach, even weekje geen brandweer, want geld is op.... En andere dingen kunnen ze geen nee op zeggen, omdat dat simpelweg internationale afspraken zijn (overigens prima om daar wel aan te willen toornen maar gezien het kies-gedrag vindt maar een deel van de bevolking dat....).
Nu ben ik niet helemaal diep into politiek. Maar volgens mij zijn de partijen die het meeste aan het belastingstelsel wilden sleutelen, niet degenen die de meeste stemmen kregen. Dus of ze hebben goede marketeers nodig, of misschien vinden heel veel mensen het wel goed zoals het nu is?

Maar dit heeft ondertussen helemaal niets meer met freelancen te maken. Iemand nog een bureaustoel gekocht recentelijk? :+

Exact expert nodig?

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
init6 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:28:
[...]

Je kan al beginnen met het ambtenaren apparaat drastisch gaan verminderen, het aantal woordvoerders wat we nu alleen al hebben en meer van dat soort bullshit banen. Alleen al de WOO wet die ze nu willen schrappen zou je ipv het huidige systeem kunnen inrichten in een klassificatie systeem waarin alle informatie allemaal openbaar is tenzij het als een staatsgeheim beoordeeld wordt. Namen van Ambtenaren kan je per default anonymiseren.

En zo zijn er nog 1000den regels die echt zo veel overhead veroorzaken en het systeem op slot zetten.
Het grappige is dat jij en ik het bulshit banen vinden, andere denken dat ze echt supernuttig bezig zijn voor de BV Nederland. En onderschat niet over hoeveel mensen dit gaat.
Een aantal andere dingen moeten ook voor gekozen worden zoals je zegt: Als je kiest voor vluchtelingen die economisch niets toevoegen in enorme aantallen hier toe te laten, dan zal je tegen je bestaande bevolking moeten zeggen: We kiezen voor een barmhartige asielopvang waardoor jij minder gezondheid zorg gaat krijgen, want dat kunnen we niet meer betalen. Als je de keuze maakt om de gaskraan in Groningen dicht te gooien en je daardoor miljarden minder inkomsten krijgt, dat je dan de keuze maakt om je belastingen op energie naar 50% gooit waardoor je bevolking een stuk armer wordt. Dat zijn allemaal keuzes die gemaakt zijn waardoor bepaalde dingen niet meer kunnen, maar niet open en eerlijk gecommuniceert worden nu.
Exact. Wij leggen veel zaken in handen van anderen, NL wil het beste jongetje van de klas zijn en hierdoor loopt er aan alle kanten geld weg met tientallen miljarden. Dat geld moet opgebracht worden door de boven modaal verdienende inwoners, dat worden er relatief steeds minder.
Ik zie de tarieven van 85 toch echt voorbij komen, heb er 2 in mijn netwerk zitten die het toch maar gedaan hebben.
Ik word er verdrietig van, de cumulatieve inflatie in de periode 20025-2025 ligt rond de 60%. Een tarief van 65 euro destijds zou nu dus iets van 105 moeten zijn.

• RonaldHeirbaut
Dennisweb schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:24:
Zullen we het partijprogramma van Lijst Heirbaut elders bespreken en weer teruggaan naar het zzp-verhaal? Of zeg ik nu iets geks? :+
Ja, wat mij betreft zeg je iets geks.

Het ging over zzp-ers en klagen (met de bek vol brood, zoals ook @Crazy D betoogt) terwijl het zo makkelijk is om te klagen. Ik klaag niet. Ik kan het beter hebben dan ik het nu heb, maar ik heb het goed. Als ik wist hoe ik het land wel kon besturen, was ik wel de politiek ingegaan en was ik voor 76 zetels gegaan. Nu is er al iemand die dat probeert, en hem lukt het ook niet.

Het is geen geheim dat ik lid ben van VOLT. Niet de perfecte partij voor mij, maar wel een partij die het anders wil op een fatsoenlijke manier. Maar daar zijn er meer van, die iets fatsoenlijks willen.

Ik ben met mijn driecijferig tarief niet in de positie om te klagen. Behoudens die hufterigheid van anderen...

• RonaldHeirbaut
Crazy D schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:32:
[...]
Maar dit heeft ondertussen helemaal niets meer met freelancen te maken. Iemand nog een bureaustoel gekocht recentelijk? :+
Nee, een youngtimer. Bijna dan...

• Crazy D
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:20

Crazy D

I think we should take a look.

RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:45:
[...]

Nee, een youngtimer. Bijna dan...
Zou er markt zijn voor youngtimer bureaustoelen? 8)7 :+
Het is wel ergens bier uur :9B

Exact expert nodig?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wolly schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:34:
[...]

Het grappige is dat jij en ik het bulshit banen vinden, andere denken dat ze echt supernuttig bezig zijn voor de BV Nederland. En onderschat niet over hoeveel mensen dit gaat.
Allemaal mensen die een baan hebben omdat de klant(wij dus) dat vereist.

• RonaldHeirbaut
Wolly schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:34:
[...]
Alle banen in de cultuursector zijn bullshitbanen. Allemaal betaalde hobbies. Idem voor profsport. ;)

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:33
Crazy D schreef op woensdag 31 december 2025 @ 13:37:
[...]

Het mooie is dat het ene moment hier geroepen wordt, dat is maar zo weinig, haal die voordelen weg en dan blijven de 'echte ondernemers' over, en op een ander moment is het wel dringend nodig want daarmee dek je risico af? Even serieus: de gemiddelde IT'er hier factureert minimaal 100 per uur, zo'n 40 weken per jaar. Omzetten van tussen de 150k en 200k zijn voor velen hier geen uitzondering. En dan heb je die MKB aftrek nodig "om het risico lonend te maken"? :X :X :X Echt mn bek valt hier soms open.
MKB aftrek (en overige aftrekposten als EMZ) bestaan om een fiscaal klein verschil tussen EMZ en rechtspersoon te creeren. Daarom was het voor veel freubelaars ook niet lonen (fiscaal gezien) om een BV te starten. NU, ook vandaag weer in FD, word geroepen dat die aftrekposten er zijn om verschil zzp'r vs. werknemer te verkleinen. Maar dat is nooit het doel geweest. Met als gevolg dat voor veel meer mensen een BV fiscaal lonend is geworden. Wat men dus probeerde te vermijden. Juist omdat je met een BV zoveel regels kunt omzeilen (verplichte AOV? Geen last van. Box 3, geen last van. Nieuwe Box3? Geen last van. 10% zakelijk gebruik van bedrijfsmiddel? Geen last van. Bureaustoel kapot? Geen last van)
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:33:
[..]
Nee, mijn grootste ergenis in dit land zit meer in hufterig gedrag van landgenoten dan bij de overheid. Weggedrag, mensen die je niet eens meer gedag terugzeggen op straat, geen geduld hebben. Maar ook bij ons ZZP-ers; zo vaak Rupsje Nooitgenoeg; het tarief is altijd te laag en de belastingdruk te hoog.
Grootste werkgever in NL is de overheid. Dat zijn die landgenoten van je..... (en om het nog maar een keer te benoemen, net de zorgpremie betaald. kleine 6K. En dan komt de bijdrage via de loonstrook er ook nog aan)

[ Voor 19% gewijzigd door fry77 op 02-01-2026 17:11 ]

• coldasice
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:40
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 14:20:
[...]

Je kan ook kijken naar wat je aan het budgeteren bent. Het is een wirwar van regels en toeslagen. Kap met al die achterlijke regels, schrap onzinnige wetten en regels en kom met een belastingherzieningsplan. Vereenvoudig het 10x en dan heb je ook minder geld (lees: ambtenaren en automatisering) nodig.

Kom met een behoorlijk inkomstenbelastingplan en schrap de loonbelasting. Ik snap werkelijk niet waarom die twee apart bestaan. Maar ik ben ook geen fiscalist; slechts een "domme boer".
Dat is snijden in eigen vlees... met al die ambtenaren die we al hebben, zullen er dan veel uit moeten....

• RonaldHeirbaut
coldasice schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:40:
[...]
Dat is snijden in eigen vlees... met al die ambtenaren die we al hebben, zullen er dan veel uit moeten....
Nee, dat zie ik niet als snijden in eigen vlees. De wetgever bepaalt. De wetgever, dus eigenlijk "wij, het volk" bepaalt wat de overheid moet doen (of laten). Het parlement/volksvertegenwoordiging is niet echt overheid; ze krijgen hooguit een bezoldiging vanuit een overheidsorgaan. Dat vind ik, zo zie ik het.

Desondanks begrijp ik wel wat je bedoelt. Een Minister van Defensie die over 15 jaar roept dat 20% van het personeel er weer uit moet, maakt zich niet geliefd. Die zal het ook voelen als snijden in eigen vlees.

• fry77
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:33
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 17:59:
[...]

Nee, dat zie ik niet als snijden in eigen vlees. De wetgever bepaalt. De wetgever, dus eigenlijk "wij, het volk" bepaalt wat de overheid moet doen (of laten). Het parlement/volksvertegenwoordiging is niet echt overheid; ze krijgen hooguit een bezoldiging vanuit een overheidsorgaan. Dat vind ik, zo zie ik het.

Desondanks begrijp ik wel wat je bedoelt. Een Minister van Defensie die over 15 jaar roept dat 20% van het personeel er weer uit moet, maakt zich niet geliefd. Die zal het ook voelen als snijden in eigen vlees.
Wij het volk stemmen al jaren op partijen die roepen dat er een kleinere overheid moet komen. Maar het is net een IT project: zodra de eigen uren in het geding komen is het tóch net niet mogelijk afscheid te nemen. Want tsja, geen team, dan ook geen projecteleider/manager/top ambtenaar. Ik ben verre van tegen een grote overheid, maar dan wel de juiste ambtenaren (dus groene, blauwe en witte uniformen). En een minister van defensie heeft het nog makkelijk. Haal mensen binnen en leid ze op tot iets wat ook buiten het leger zinvol is. Mijn vader (lasser) is na zijn legertijd uiteindelijk chauffeur geworden dmv militairrijbewijs. Dat kan prima na fighting age. Mijn zoon is bezig met de luchtmacht, maar gaat dan wel ook een reguliere opleiding via leger doen. Prima boodschap dat je 15 jaar het leger in kan en dan als burger verder kunt. Zorgt er meteen voor dat het leger niet alleen interesant is voor de 'onderklasse' van de maatschappij (qua opleidings en werkmogelijkheden).

En dit soort discussies hebben wel degelijk een link met ondernemen te maken. Ik riep al vaker de de zorgkosten absurd zijn in NL. En wij betalen alles zelf. Maar ti maar even 5500 per werknemer af aan werkgeversdeel ZVW. Prima hoor, maar dat bedrag ga ik ook niet nog eens als loon erbij doen, dat gaat gewoon van het personeels budget af. Dus dat scheelt gewoon in netto geld voor een werknemer.

[ Voor 10% gewijzigd door fry77 op 02-01-2026 18:16 ]

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:26
RonaldHeirbaut schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:48:
Hoewel het eigenlijk geen ruk meer met dit topic te maken heeft, vind ik dat @Crazy D een punt heeft. De meesten van ons verdienen een dikke boterham met roomboter en rosbief. Natuurlijk betaal ik liever ook niet te veel belasting, maar ik heb geen hekel aan veel belasting betalen. Ons zorgstelsel wordt uitgehold, onderwijs en innovatie staan onder druk, defensie hebben we verwaarloosd.
Als de NATO-norm naar 5% moet, dan vind ik dat de belastingen ook met 5% verhoogd moeten worden. Waarom haal je het ergens anders weg? Op de een of andere manier denken we dat een sociaal stelsel gratis is of moet zijn.

Wat is een pensioenrekening van 1.000.000 waard als de mensen om je heen het net niet redden? Als je land aan diggelen ligt omdat "ze" door ons defensief gebroken zijn, de infrastructuur belabberd geworden is, je (klein)kinderen op school al niet meer leren hoe het zit met d's en t's?

Kijk naar de VS. Armoe troef daar. Grootste deel werkt zich het schompes voor een paar boterhammen terwijl de rijksten nog rijker worden. Intussen zijn de wegen er steeds slechter en staat menig brug op instorten. Amerika is een mooi lan, maar word er niet arm of ziek want dan ben je de Sjaak. En hier gaan we ook steeds mee die kant op.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Pagina: 1 ... 658 659 Laatste